Recommended Posts

از كرامات شيخ ما اينست ....................... شيره را خورد و گفت شيرين است
اين جناب كارشناس از قرار بسيار كارشناس تشريف دارند ، كسي كه نميدونه كه طي دو دهه روسها مشغول چه بازي با ايران هستند خواجه حافظه ،البته نه به اندازه آمريكائي ها ولي اين همسايه نجيب شمالي هم به اندازه كافي از اين سفره گسترده متنعم شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا چی میشه؟


icon_cheesygrin می خوای چی بشه دوست عزیز آسمون به زمین برسه یا دست بزنن به هرچی طلا بشه؟؟

هیچی نمی شه !! فقط شاید فردا سه شنبه باشه icon_wink
من دقیق نمی دونم شایدم به خاطر این حرف ها فردا 8 شنبه دبیاد icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روسيه از مواضع مستقل ايران خوشش نمي آييد اين كشور به همراه متحدانش برنامه بلند مدت و پيچيده اي را براي باز پس گيري قدرت سابق شوروي پيشين دارند و كشور هاي كه در اين راستا براي اين حكومت گدا منافع سياسي و اقتصادي بلند مدت مشخص و مطمئني نداشته باشند مورد توجه قرار نميگيرند روسيه احتياجي به نفت و گاز ندارد بلكه به سرمايه گذاري خارجي و دريافت تكنولوژي محتاج است واين چيزيست كه اروپا مرتب بخاطر آن موسكو را تحت فشار قرار ميدهد ايران براي روسيه يك كشور مزاحم محسوب ميشود چون با وجودايران منابع انرژي مستقل ايران اهرم فشار فروش انرژي روسيه به اروپا شكسته ميشود . شايدبگوييد كه اعراب هم و كشور هاي ديگر در اين راستا نقشي ندارند بله كنترل فروش منابع انرژي كشورهاي عربي منطقه در اختيار آمريكاست و آمريكا نيز از اروپا بابت آن امتياز ابرقدرت مانيميگيرند كه اروپا هم بوسطه آن تحت فشار معنويست و بخاطر همين مساله در روابط ديپلماتيك خود با ايران نرمش بيشتري نشان ميدهند . آمريكا تا كنون قطع نامه هاي زيادي عليه ايران در شوراي امنيت تصويب كرده است كه در صورت كه اين نياز پيش آيد تا مذاكرات مستقيم با ايران از سوي امريكا صورت گيرد اين احتمال از ديد روسها كه ايران دوباره به جبهه غرب برگردد وجود دارد پس ترجيح ميدهند تا روابط دپيلماتيك محكمي با ما نداشته باشند بلكه به قول خودشان با راي به تصويب اين قطع نامه ها براي ما وقت بخرند (يعني اينطوري به ما كمك كردن) در هر حال ميدانند كه ما استراتژي مستقلي داريم و بار ها در سازمان ملل عليه آنها مبني بر گرفتن حق وتو از قدرتها بزرگ حرفها زده ايم آنها بسيار از قدرتمند شدن ما هراس دارند حتي بيشتر از آمريكا چون با افزايش نقش ايران در منطقه ايران پس از گرفت افسار كشورهاي مسلمان و متحد كردن آنها حول محور اسلام با ابزارهايي مثل نفت گاز و منابع ژئو پلوتيك اين كشور هاهمچنين با داشتن يك قدرت نظامي و تكنولوژي پويا با خود كفايي در اين زمينه ميتواند به يك قدرت جهاني بزرگ تبديل شود يعني قطب سوم جهان كنوني كه روسيه در آينده ممكن است بخاطر آن به حاشيه رانده شود پس برايشان و براي بيشتر كشور هاي صنعتي اين مهم است تا ايران به قدرت سياسي و نظامي مهمي دست پيدا نكند. البته در مواردي بعضي تفكرات روسها متفاوت است و هرگاه به يك تقابل استراتژيك يا يك جنگ سرد اساسي مانند گذشته با غرب برسند براي رسيدن به دست برتر احتمالا محتاج قدرت بالقوه ايران در آينده خواهند شد . (( بمب روسيه براي غرب يعني اتحاد با ايران)) اين نقلي از روزنامه ريانووستي روسيه است كه مدتها برروي صفحه اصلي آن بوده و شايد هم اكنون هم باشد و با لحن دو سال پيش انها بسيار متفاوت است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روسه سیاستش در مسائل استراتژیک با شوری سابق هیچ تفاوتی نداره فقط علنی رو نمیکنه که اون هم کاملا واضه واثه چی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلاحت پيشه در گفتگو با فارس:

مردم ايران روسيه را شريك قابل اعتمادي نمي‌دانند

[align=center]تصویر[/align]
خبرگزاري فارس: عضو كميسيون سياست خارجي مجلس گقت: بر اساس يك نظر سنجي صورت گرفته بيش از 96 درصد مردم ايران روسيه را شريك قابل اعتمادي نمي‌دانند.


حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس در خصوص روابط آتي ايران و روسيه بعد از صدور قطعنامه 1835،‌ گفت: قطعنامه چهارم كه در شوراي امنيت به تصويب رسيد بيش از آنكه موضوع ايران در آن محوريت داشته باشد براي پوشش دادن اختلاف ميان قدرت‌هاي 1+5 صادر شد.
وي افزود: هدف روس‌ها از قطعنامه 1835 اين بود كه مي‌خواستند ضمن اينكه وارد فضاي چالش جديدي با آمريكا نشوند در عين حال به گونه‌اي عمل نكنند كه در شرايط بحراني پيش آمده پس از بحران اخير قفقاز،‌ در مساله ايران منعفل شوند و همچنان خواهان ايفاي نقش در موضوعات بين‌المللي هستند.
فلاحت پيشه اظهار داشت: در مساله هسته‌اي ايران هر دو طرف به يك حد وسطي قانع شدند و قطعنامه 1835 تهيه و تنظيم شد البته در اين قطعنامه حداقل خواست آمريكايي‌ها مبني بر استمرار صدور قطعنامه عليه ايران تامين شود چرا كه بوش مي‌خواست هر طور شده در دوماه آخر تصدي پست رياست جمهوري آمريكا همچنان روند گذشته عليه ايران را همچنان حفظ كند و به نوعي اين قطعنامه را در كارنامه كاري جمهوري خواهان ثبت كند.
اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به اهداف خاص روس‌ها از پيشنهاد قطعنامه 1835، خاطرنشان كرد: روس‌ها نيز از پيشنهاد اين قطعنامه هدفي را دنبال مي‌كردند كه همچنين مي‌توان يكي از اين اهداف را تمايل روسيه به كاهش تنش با آمريكا در موضوعات بين‌المللي عنوان كرد.
وي با اشاره به راهبرد روسيه در قبال مساله هسته‌اي ايران، گفت: روس‌ها دو دسته منافع دارند يك دسته منافع مستقيم و راهبردي است كه براي تامين آن همواره متوسل به هر اقدامي مي‌شوند مشخصا مي‌توانيم به مساله اوستيا، آبخازيا، پيوستن اوكراين به ناتو، موضوع لهستان و چك نيز كه در رابطه روسيه با غرب تعريف مي‌شود نيز از اين جمله مسائلي است كه روس‌ها در اين مسائل به صورت مستقيم چالش منافع دارند.
فلاحت پيشه با اشاره به دسته دوم منافع روسيه، گفت: دسته دوم موضوعاتي است كه به صورت غير مستقيم ميان روسيه و غرب چالش منافع به وجود مي‌آورد و موضوع ايران از جمله اين موارد است. روس‌ها قصد ندارند در مساله ايران وارد فضاي استفاده از حق وتو شوند و اين عملكرد هم در پيشنهاد و تصويب قطعنامه 1835 هم در چارچوب همين راهبرد شكل مي‌گيرد.
اين تحليگر مسائل سياسي در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي آمريكا گفت: در اين ميان آمريكا در قبال مساله ايران مي‌كوشند به گزارش‌ها در رابطه با مطالعات ادعايي حقانيت بدهند به همين دليل بعد از گزارش تند البرادعي سعي كردند قطعنامه‌اي را بر اساس مطالعات ادعايي تصويب كنند.
وي افزود: آمريكايي‌ها مي‌دانستند اگر وارد بحث‌هاي محتوايي شوند همين بحث‌‌ها باعث زمان‌بر شدن صدور تصويب قطعنامه مي‌شد و بوش نمي‌خواست در آستانه انتخابات رياست جمهوري صدور قطعنامه جديد با اين پروسه طولاني همراه باشد.
فلاحيت پيشه با اشاره به دكترين امنيت ملي و سياست خارجي جديد روسيه، يادآور شد: در دكترين امنيت ملي مدودف كه به تازگي اعلام شد رسماً عنوان شده است كه روسيه قصد ندارد به دوران جنگ سرد ديگري وارد شود و تلاش‌ آنها بر اين است كه با غرب وارد چالش نشوند.
وي با اشاره به بي‌محتوا بودن قطعنامه اخير شوراي امنيت خاطرنشان كرد: در قطعنامه 1835 هم ضمن به رسميت شناختن حق ايران براي دستيابي به فناوري هسته‌اي تاكيد شده است كه ايران بايد پايبندي خود را به مقررات آژانس نشان دهد.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: نگاه روس‌ها به ايران در لايه دوم سياست خارجي آنها قرار دارد و آنها بيشتر به دنبال اين هستند با برگه ايران از آمريكايي‌ها امتياز بگيرند، در موضوعاتي مانند گرجستان و مشكلات قفقاز و مواردي از اين دست كه مقدمات به راه افتادن جنگ سرد ديگري است.
وي افزود: بر اساس يك نظر سنجي صورت گرفته بيش از 96 درصد از مردم كشورمان روسيه را شريك قابل اعتمادي در سياست خارجي و همكاري‌هاي اقتصادي نمي‌دانن، اين موضوع يك علت تاريخي داردو نگاه روس‌ها به ايران راهبردي نبوده و آنها تنها به منافع خاص خود توجه مي‌كردند، اگر آنها به ايران توجه مي‌كنند تنها براي تامين منافع كوتاه خودشان است و نگاه روس‌ها به ايران خاكريز گونه است تا در پشت آن پنهان شوند و احتمالاً ايران را سپر خود كنند.
به گفته وي روسيه فقط مي‌خواهد خاكريز ايران فرونپاشد، آنها اعتقاد دارند كه اگر ايراني وجود نداشته باشد بخش عمده‌اي از انگيزه‌هاي دشمني آمريكا متوجه روسيه خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمد كاظم انبارلويي در گفتگو با فارس:

روسيه تنها به فكر تامين منافع خود است
تصویر

خبرگزاري فارس: يك تحليلگر سياسي گفت: جمهوري اسلامي نيازي به كشوري مانند روسيه در شوراي امنيت ندارد چرا كه اين كشور تنها به فكر تامين منافع خود است.


«محمد كاظم انبارلويي» روزنامه‌نگار و فعال سياسي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس در مورد روابط قطعنامه 1835 شوراي امنيت درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: قطعنامه جديد در حالي صادر شد كه آژانس و گروه 1+5 حرفي براي گفتن نداشتند و اين قطعنامه به معناي پايان ادعاهاي فني و حقوقي آنهاست بنابراين همان قطعنامه‌هاي قبلي تكرار شد و همه نيز مي‌دانند كه اين قطعنامه مانند قطعنامه‌هاي قبلي فاقد ارزش فني و حقوقي است.
وي به نقش روسيه در صدور اين قطعنامه اشاره كرد و افزود: ادعاي روس‌ها مبني بر اينكه آنها با تهيه و تصويب قطعنامه 1835 مانع از به تصويب رساندن قطعنامه تندتري عليه ايران از سوي آمريكا شدند، به هيچ وجه درست نيست چرا كه قطعنامه‌هاي قبلي هم فاقد منطق فني و حقوقي بود.
انبارلويي تصريح كرد: ما به روس‌ها گوشزد كرديم كه ايران پرچمدار منع تكثير و توليد سلاح‌هاي هسته‌اي است و ايران با توليد هرگونه سلاح كشتار جمعي مخالف است. در همين راستا هم ما فراتر از قراردهايمان با آژانس همكاري كرده‌ايم، ايده جهاني عاري از سلاح هسته‌اي از سوي ايران مطرح شد بنابراين ما مدعي رفتارهاي خطرناك كشورهاي غربي هستيم و نبايد آنها ما را متهم كنند.
اين روزنامه نگار در ادامه خاطرنشان كرد: اگر قرار است آژانس كشوري را مورد بازرسي قرار دهد در گام نخست بايد همين 5 كشور هسته‌اي اول جهان مورد بازرسي قرار گيرند بنابراين مهم نيست كه غربي‌ها چه قطعنامه‌هاي ديگري را عليه ايران تصويب كنند چرا كه اين قطعنامه‌ها ارزشي ندارد ايران به تكنولوژي هسته‌اي دست يافته است و كشورهاي غربي با اين قطعنامه‌ها به كشورهاي مستقل جهان و كشورهاي در حال توسعه اعلام مي‌كنند كه نخواهند گذاشت آنها در مسير توسعه علم و فناوري گام بردارند.هم اكنون ده‌ها كشور از رويكرد ايران براي دستيابي به فناوري هسته‌اي دفاع مي‌كنند و كشورهاي غربي‌ نيز هدف خود را كه جلوگيري از توسعه و پيشرفت كشورها است به ديگران نشان مي‌دهند كه حرف جديدي ندارند و اين احتمال وجود دارد كه آنها بهانه جويي خود را براي كشورهاي ديگر هم آغاز كنند و اين بحران به كشورهاي ديگر هم كشيده شود. با منطق آنها هيچ كشوري حق ندارد به فناوري هسته‌اي دستيابي داشته باشد مگر با اذن و اجازه آمريكا كه اين مساله را ايران بر خلاف عدالت، انصاف و حقوق بين‌الملل مي‌داند.
انبارلويي خاطر نشان كرد: ايران تاكنون در برابر منطق آمريكايي‌ها ايستادگي كرده است و اين ايستادگي مورد تحسين كشورهاي مستقل هم قرار گرفته است.
وي با اشاره به قابل اعتماد نبودن روس‌ها، گفت: ايران سياست خارجي خود را بر اساس اعتماد به كشورهاي ديگر تعريف نمي‌كند و روابط خود را بر اين اساس تنظيم نكرده‌ايم. ما براي خود منطقي داريم كه اين منطق بر اساس اراده و استقلال ملت ايران تعريف مي‌شود. ايران هيچ نيازي به حمايت كشوري ندارد و از سوي ديگر عدم حمايت كشوري موجبات ناراحتي ما را فراهم نمي‌كند. آنها به منافع خود فكر مي‌كنند اما براي حفظ حيثيت خودشان بايد از منطق حقوقي پيروي كنند اما آنها تاكنون در اين مسير حركت نكرده‌اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش فارس آژانس خبري "معا الاخبارية " در مقاله‌اي با بررسي وضعيت اقتصادي جهان و بحران جهاني كه تقريبا تمام كشورهاي جهان را درگير خود ساخته به نقل از مامون شحاده كارشناس امور منطقه‌اي به وضعيت روسيه و تز جديد اين كشور كه توسط ولاديمير پوتين ارائه شده مي‌پردازد و تلاش مي‌كند با پاسخ دادن به سوالات مطروحه پيش‌بيني كند كه روسيه تا چه اندازه موفق خواهد شد، دكترين جديد خود را در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به اجرا بگذارد.

* امارات دروازه ورود روسيه به كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس

او در واقع بدين وسيله مي‌خواست اهميت نقش سياسي امارات را در دو عرصه جهان عرب و جهان اسلام و ارزش استراتژيك و ژئو سياسي اين كشور را در بعد بين المللي گوشزد كند.
افزون بر سخنان كيدروف بايد به اين نكته هم توجه داشت كه امارات متحده عربي بزرگترين گروه مهاجران روس را در ميان كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در خود جاي مي‌دهد و امارت شارجه اخيرا به مهاجران روس اجازه داده كليسايي ارتدوكس براي خود بنا كنند كه دكتر يوري زينين كارشناس امور خاورميانه اين اقدام را بهترين زمان براي مشاركت روسيه در طرح‌هاي اقتصادي و توليدي كشورهاي حوزه خليج فارس توصيف كرد و اظهار داشت كه "روسيه و امارات مي‌توانند طرح‌هاي مشترك بزرگي با استفاده از تكنولوژي‌هاي مدرن روسي در زمينه استخراج نفت و احداث پالايشگاه و اداره منابع آبي و استفاده از نيروي مسالمت‌آميز هسته‌اي و همكاري‌هاي فضايي، ساختارهاي زير بنايي و سرمايه گذاري در منابع طبيعي امارات داشته باشند. اين موضوع مي‌تواند شامل تمام كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس شود چون كشورش داراي توانمندي‌هاي قابل توجه توليدي و تكنيكي و مهارت‌هاي لازم جهت همكاري با اين كشورها نيز مي‌باشد ".
در حال حاضر در امارات 500 شركت روسي با سرمايه‌اي بالغ بر 35 ميليارد دلار و 200 شركت روسي - اماراتي و 80 شركت روسي مستقر در مناطق آزاد امارات مشغول به فعاليت هستند و از اين حيث امارات در صدر كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس از حيث اجراي طرح‌هاي روسي است و تا كنون 124 طرح در اين كشور توسط روس‌ها به مورد اجرا گذاشته شده است.
از جمله اين طرح‌ها مي‌توان به طرح احداث پالايشگاه نفت در امارت الفجيرة با توان توليد ساليانه 2 ميليون تن نفت تصفيه شده توسط شركت روسي "نفت روسيه " در سال 2000 و احداث بزرگترين طرح ساختماني به ارزش 11 ميليارد دلار به نام شهرك "دوموديدوفو " اشاره كرد.
توجه روسيه به تقويت روابط خود با امارات متحده عربي در بطن خود نگاه به آينده و تحقق چشم داشت‌هاي روسيه را دارد كه در برقراري روابط تكنيكي و نظامي از طريق برگزاري نمايشگاه‌هاي تسليحاتي و نظامي در ابوظبي (از جمله ايدكس 2009) با همكاري 7 شركت روسي فعال در زمينه صنايع نظامي و همچنين همكاري‌هاي تبادل مهارت‌ها و اطلاعات نظامي نمود پيدا مي‌كند، بويژه‌ آنكه امارات متحده عربي قصد دارد اقمار مصنوعي خود مربوط به ارتباطات سري نظامي را توسعه دهد كه متشكل از دو قمر مصنوعي است و پرتاب آنها به فضا توسط موشكي روسي به نام "پروتون - ام " صورت خواهد گرفت.
همكاري‌هاي ميان دو كشور به اينجا محدود نمي‌شود بلكه امارات از بعد سياسي نيز تمايل دارد همكاري‌ها ميان دو كشور در بسياري از زمينه‌ها توسعه يابد، مانند ايفاي نقش هر چه پر رنگ‌تر روسيه در منطقه و اين موضوعي است كه بيش از پيش روسيه را تشويق كرد تا همايشي بين المللي پيرامون نزاع اعراب - اسرائيل برگزار نمايد و موجب شد روسيه نقش تكنيكي - ديپلماتيكي از طريق برقراري روابط در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي و تجاري مانند استفاده از نيروي مسالمت‌آميز هسته‌اي و سرمايه‌گذاري در بخش گاز و پتروشيمي ايفا نمايد. همچنين بايد از تلاش‌هاي روسيه براي احداث راه سريع السير شمال - جنوب ياد كرد كه روسيه و ايران و هند را به هم مرتبط مي‌سازد و اين احتمال مي‌رود كه امارات نيز به اين طرح بپيوندد.

* پوتين: آمريكا دوست گرگ صفت روسيه است

و اما در ادامه شحاده اين سوال را مطرح مي‌كند كه با توجه به اطلاعات فوق ميزان موفقيت پروسترويكاي جديد روسيه چقدر است و تز جديد روسيه تا چه حد بر روابط اين كشور با آمريكا از يك سو و روسيه و آمريكا و سازمان القاعده از سوي ديگر تاثير مي‌گذارد؟ و در پاسخ مي‌نويسد: روابط روسيه و آمريكا در منطقه بسان آتش زير خاكستر است و طي سال 2000 با اعلام ديدگاه پوتين در قبال منطقه ملاحظه شد كه اين كشور تمام تلاش‌هاي خود را متمركز كرده تا با پشت سرگذاشتن دوره افول دهه 90 كه با يكه تازي آمريكا در سطح بين‌المللي و بويژه منطقه خاورميانه همراه بود، دوباره نقش خود را در منطقه بازيابد.
اين بدين معناست كه روسيه قصد دارد، روابط منطقه‌اي و بين‌المللي خود را توسعه دهد كه حامل پيام به پايان رسيدن دوره افول روسيه و روابط سرد ميان آمريكا و روسيه و بر پايه يك ايدئولوژي جديد است كه توصيف آمريكا به "دوست گرگ صفت " توسط پوتين نشان دهنده آن است كه آمريكا بايد در پي بكارگيري تمام امكانات براي جلوگيري از پيشرفت نفوذ روسيه به ويژه در چهار كشور الجزاير، سوريه، تركيه و امارات باشد.
اما روابط روسيه و آمريكا و سازمان القاعده از همان روزهاي جنگ سرد، روابطي شكننده و سرد بود و القاعده نقش مهمي در پايان دادن به آن جنگ از طريق بيرون راندن نيروهاي اتحاد شوروي سابق از افغانستان با حمايت آمريكا و برخي از كشورهاي منطقه ايفا كرد و اين موضوع زمينه‌ساز ايفاي نقش آمريكا در اين كشور شد كه در پي آن شاهد تغيير نظام دو قطبي جهان و تبديل آن به نظام يك قطبي شديم كه با نظريه‌‌هاي هانتينگتون و فوكوياما به نام پايان تاريخ و جنگ تمدن‌ها همخواني داشت.
شحاده معتقد است اكنون با توجه به بر هم خوردن معادله گذشته دوست ديروز، دشمن امروز است و با توجه به اينكه سازمان القاعده پا را از مرزهاي افغانستان فراتر نهاده اين سازمان در برابر يك دشمن قرار ندارد بلكه با دو خصم رو در رو است، دشمن آشكار آمريكاست و دشمن پنهان روسيه و نشانه‌ها حكايت از آن دارد كه سازمان القاعده هيچ گامي به سوي معادله جديد دشمن ديروز دوست امروز است برنداشته و روابط ميان اين سازمان و روس‌ها روز به روز رو به تيرگي نهاده است و بسياري از خبرگزاري‌ها خبري منتشر كردند مبني بر اينكه الكساندر بورتنكيوف رئيس كميسيون مبارزه با تروريسم روسيه، سازمان اطلاعات گرجستان را به ياري رساندن به عناصر القاعده در انتقال مبارزان اين سازمان به جمهوري چچن و قاچاق سلاح به داغستان متهم كرده است و در سپتامبر 2009 نيروهاي امنيتي روسيه رهبر سازمان القاعده در چچن (كه فردي الجزايري الاصل بود) را به هلاكت رساندند.
همچنين يكي ديگر از سران القاعده را در داغستان در شمال قفقاز به هلاكت رساندند و سازمان امنيت و اطلاعات تاجيكستان اعلام كرد كه دادگاه عالي اين كشور 4 نفر را كه متهم به عضويت در سازمان القاعده بودند به زندان طولاني مدت محكوم كرده است. افزون بر اينكه دادگاه عالي عدل روسيه سازمان القاعده را سازماني تروريستي خوانده و همين عامل موجب تعميق اختلافات اين سازمان با روسيه شده است.

* معادله پيچيده مناسبات روسيه - آمريكا - القاعده

شحاده با اشاره به تلاش سازمان القاعده جهت نفوذ در چهار كشور فوق اين سوالات را مطرح مي‌كند كه آيا القاعده بدين وسيله مي‌خواهد روسيه را هدف قرار دهد؟ و آيا مي‌تواند در اين كشورها نفوذ كند؟ در زمينه موفقيت نفوذ در اين كشورها شحاده معتقد است القاعده توانسته در الجزاير نفوذ و سازماني در اين كشور تاسيس و ضرباتي به حكومت آن وارد كند و به نظر مي‌رسد اگر اوضاع بر همين منوال پيش رود بعيد نيست كه شاهد بروز جنگ داخلي در الجزاير نيز باشيم اما براي نفوذ در سه كشور ديگر با مشكلاتي مواجه شده است.
با اينكه ايده‌ها و انديشه‌هايش در بين آنها نفوذ كرده است، به عنوان مثال در كشور سوريه شاهد وقوع هجومي انتحاري در سپتامبر 2008 توسط گروهي بوديم كه "گروه سلفية " خوانده مي‌شد. اين انفجار در نوع خود بزرگترين انفجاري بود كه در اين كشور اتفاق ‌افتاد و در پي آن 17 نفر كشته شدند و سازمان القاعده در آن دست داشت. در تركيه نيز دولت اين كشور گروهي را دستگير كرد كه گفته مي‌شد با سازمان القاعده در ارتباط بوده و تلاش داشتند عملياتي انفجاري را در اين كشور در اكتبر 2009 با هدف تخريب تاسيسات اقتصادي و استراتژيك اين كشور به اجرا بگذارند. از جهت ديگر بسياري از آژانس‌هاي خبري نيز اعلام كردند كه امارات متحده عربي شبكه‌اي از القاعده را در اين كشور منهدم كرده كه بنا به ادعاي دولت امارات اين شبكه قصد داشت برج دبي و اعضاي خانواده حاكم بر ابوظبي و دبي را هدف قرار دهد و قصد بمب‌گذاري در تاسيسات مهم اقتصادي اين كشور را داشت تا بدين وسيله زيان‌هاي كلاني به وجهه مالي اين كشور وارد كند.
اين‌جاست كه بايد پرسيد آيا واقعا سازمان القاعده مي‌تواند بسان الجزاير در اين سه كشور هم نفوذ كند؟ همچنين با توجه به اينكه مي‌دانيم آمريكا در اين كشورها منافع مشترك بسياري دارد، اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا نوك پيكان اين ضربات متوجه آمريكاست يا روسيه يا هر دو يا هيچ كدام؟ اين سوالات نشان مي‌دهند كه معادله نزاع ميان القاعده و آمريكا و روسيه مملو از سوالات بي‌جواب است و براي پاسخ به آنها بايد به آينده چشم دوخت.
به عبارت ديگر آنچه در پس تمام اين جنگ‌ها و مبارزه‌ها و بمب‌گذاري‌ها نهفته منافع است و اين سه براي استيلا بر منطقه به جان هم افتاده‌اند اما آيا اين امر مي‌تواند مقدمه و سر آغاز جنگ سرد جديد ديگري باشد؟ بايد به خاطر داشت دشمن ديروز دشمن امروز هم هست اما با ايدئولوژي و ديدگاه جديد؛ روسيه با اينكه جانشين سياسي اتحاد جماهير شوروي سابق است اما جانشين ايدئولوژيك آن نيست و آمريكا با شعار سرمايه‌داري‌اش فقط در صورت يك قطبي بودن جهان مي‌تواند جانشين منطقه و ميراث آن باشد.
در حالي كه اكنون به نظر مي‌رسد اين نظام در حال فروپاشي است و القاعده پا را از مرزهاي افغانستان فراتر نهاده و به سازماني فرامنطقه‌اي و بين المللي تبديل شده است اما نزاع ميان اين سه علامت تعجب‌ها و سوالات بسياري به دنبال دارد. بسياري از تحليلگران سياسي اعتقاد دارند روسيه جانشين شوروي اكنون بازي‌اي را با القاعده شروع كرده كه آمريكا پيش از آن با مجاهدان افغان از طريق دادن سلاح به القاعده و طالبان در افغانستان انجام داده بود.

* آيا قدرت گرفتن دوباره روسيه مي‌تواند بساط آمريكا را برچيند

با توجه به اينكه به نظر مي‌رسد افغانستان باتلاقي است كه خروج از آن براي آمريكا بسيار سخت مي‌نمايد و روس‌ها از اين موضوع به خوبي آگاهند و از سوي ديگر بسياري از خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه الكساندر بورتنيكوف سازمان اطلاعات گرجستان را به همكاري با سازمان القاعده در انتقال مبارزان افغان به چچن و قاچاق سلاح به داغستان متهم كرده است آن هم در زماني كه همه مي‌دانند گرجستان از متحدان آمريكاست، اينجاست كه ضمن رو به رو شدن با تناقضاتي بسيار اين سوال مطرح مي‌شود كه چه كسي با چه كسي مي‌جنگد؟
شحاده در پايان تاكيد مي‌كند كه پروسترويكاي جديد روسيه در بطن خود سناريوهاي پوتيني بسياري دارد كه خواستار برخاستن مجدد روسيه قدرتمند در بعد منطقه‌اي و بين‌المللي است و در اين‌باره خواهان جايگزين كردن پروسترويكاي جديد به جاي قديم است بويژه آنكه اين پروسترويكاي خواهان احياي روسيه بزرگ است. حال آيا بايد سخنان ميخائيل بورياف نايب رئيس مجلس دوما را باور داشت كه ظهور امپراتوري سوم روسيه را پيش‌بيني كرد؟ اگر چنين شود پيش‌گويي‌هاي فوكوياما و هانتينگتون در زمينه فرجام تاريخ رد خواهد شد اما آنچه در اين چشم‌انداز قابل ملاحظه است اين است كه موانع داخلي و خارجي بسياري پيش روي روسيه قرار دارد تا اين كشور بتواند دوباره به قدرت پيشين خود بازگردد. اين بدين معناست كه چالش‌هاي جدي و بسياري مقابل روياي روسيه وجود دارد و همين امر اين سوال را مطرح مي‌سازد كه آيا اين پيشرفت مي‌تواند پيش زمينه وقوع دومين جنگ سرد باشد و آيا روسيه مي‌تواند براساس پروسترويكاي جديدش بساط آمريكا را برچيند؟

لینک
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811110958

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]ولادمیر مارکین سخنگوی کمیته تحقیق دادستانی روسیه اعلام کرد در دو حمله انتحاری در دو ایستگاه مترو مسکو سی و شش نفر کشته شدند و بقایای اجساد عاملان احتمالی این حملات پیدا شد.[/b]
به گزارش واحد مرکزی خبر ، وی گفت در انفجار اول در ایستگاه لوبیانکا بیست و چهار نفر کشته و هفده نفر زخمی شدند و انفجار دوم در ایستگاه پارک کولتوری دوازده کشته و پانزده زخمی بر جا گذاشت.

سخنگوی کمیته تحقیق دادستانی روسیه افزود بر اساس اطلاعات اولیه انفجار پارک کولتوری را یک بمب گذار انتحاری زن ترتیب داده است، بر اساس بقایای جسدی که در حال بررسی است مواد منفجره در کمربند جاسازی شده بود. انفجار در ایستگاه لوبیانکا نیز به همین ترتیب صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و پلیس مسکو به حال آماده باش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، منبعی در سرویس های امنیتی روسیه اعلام کرد تحقیق در مورد دو زن آغاز شده است که احتمالا بمب گذاران انتحاری را تا ایستگاه مترو همراهی کردند.

این منبع افزود پس از مشاهده نوارهای ویدئویی دوربین های حفاظتی مترو،‌ نشانه هایی از دو زن بدست آمد که بمب گذاران انتحاری را تا ورودی مترو همراهی می کنند. این دو نفر تحت تعقیب قرار دارند.


[img]http://www.iribnews.ir/News/Photo/218313_c7422e9e.jpg[/img]

http://iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=218313

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب افتضاحی ...

خدا میدونه که چه فتنه ای قراره از پس این ماجرا ها بزنه بیرون ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این یک هشدار برای روسها از طرف آمریکایی ها در صورت همکاری نکردن در برنامه تحریم ایران هست.

یه جور فشار تروریستی!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این یک هشدار برای روسها از طرف آمریکایی ها در صورت همکاری نکردن در برنامه تحریم ایران هست.[/quote] امیر جان نمیشه که همه چیز رو به خودمون ببندیم ! وقتی هیچ چیزی مشخص نیست !



هنوز تکلیف غرق شدن ناو کره ای در سواحل کره شمالی مشخص نشده ؟ نمیدونم چرا کسی در موردش تاپیک نزد ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باز هم جنگ زرگري
حالا يكدفعه ديديد اينو به ايران ربط دادن و مثل ماجراي 11 سپتامبر براي حمله به ايران يك دستاويزي پيدا كردن ان شا الله كه خدا شر اشرار رو به خودشون برگردونه و اگر يك حمله تروريستي بوده هم تروريستها از بين برن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/129629_228.jpg[/img]

از وقتی که این مدودویف روی کار اومده روسیه خیلی به غرب نزدیکتر شده. بعید نیست که نقشه هایی زیر نیم کاسه باشه icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قضیه مشکوکه - شاید ربطش بدن به جدایی طلبها در چچن ولی هنوز هیچی معلوم نیست ! اگر مربوط به چچن بود باید تا به حال مسئولیتشو گروهی از چچن قبول می کردن - شاید هم دنبال بهونه هستند واسه حرکت نظامی در منطقه قفقاز و یورش دوباره به چچن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
    • توسط MR9
      تسلیحات هایپرسونیک ، حوزه جدید برای رقابت
      اعطاء قرارداد توسعه جنگ افزارهای هواپایه فراصوت به لاکهید – مارتین

      واشنگتن : وزارت دفاع ایالات متحده در 13 اوت 2018  اعلام نمود که مناقصه  طراحی و توسعه دومین نمونه از تسلیحات فراصوت مورد نیاز ارتش این کشور را به ارزش 480 میلون دلار به  دپارتمان موشک و سامانه های کنترل شرکت لاکهید- مارتین اعطاء نموده است .
      خبر امضاء این قرارداد در حالی منتشر گردید که پیش از این گمانه زنی هایی در خصوص نیازمندی فوری ارتش این کشور برای طراحی و و تولید تسلیحات هوا- پایه واکنش سریع وجود داشت و گفته شده بود که پشتیبانی های لازم از برنده مناقصه نیز بخوبی انجام خواهد شد این قرارداد ، در واقع ، ایجاد بستر مناسب برای طراحی ، تست و آمادگی برای تولید مهمات واکنش سریع هواپایه (ARRW) بشمار  می آید .

      وزیر نیروی هوایی  ، هدر . ای . ویلسون در این زمینه می گوید :" ما قصد داریم تا بسرعت و با بهره گیری از بهترین فناوری در دسترس ، در کوتاه ترن بازه زمانی ممکن ، قابلیت رزم هایپرسونیک را در اختیار نیروی هوایی قرار دهیم "

      پروژه ARRW ، یکی از دو تلاش ارتش ایالات متحده  برای نمونه سازی تسلیحات ماوراء صوت است که به نیروی هوایی  در توسعه قابلیتهای رزمی کمک می کند . نیروی هوایی ارتش ایالات متحده  ، با استفاده از دسترسی های داده شده  بخش 804 از اجازه نامه FY16 قانون دفاع ملی ، مجاز است تا سرمایه گذاری لازم برای توسعه این تسلیحات تا سال 2021 را داشته باشد . این پروژه قرار است تا در شعبه اورلاندو (فلوریدا ) شرکت لاکهید- مارتین اجرا گردد و انتظار می رود تا اواخر نوامبر 2021 به نتیجه قطعی برسد .

      از سویی دیگر ، مدیران ارشد وزارت دفاع  ، آژانش دفاع موشکی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی ، و ارتش روز 28 ژوئن  سال جاری توافقنامه ای را بصورت مشترک به امضاء رساندند که در آن بر همکاری و توسعه فناوری مهمات هایپرسونیک سُرشی ، تاکید وجود داشت .

      ژنرال دیوید . ال . گلدفین ، رییس ستاد نیروی هوایی ، در این زمینه می گوید :
      " این تیم مشترک  برای رقابت نیازمند ایجاد چابک سازی سازمانی خواهد داشت ، مرزهای فناوری در این برنامه بطور قطع جابه جا میشود و ما می بایست سهم خود را از این رقابت جدید ، داشته باشیم "
      انعقاد این قرار داد ، به دولت اجازه می دهد تا به نیاز فوری نیروهای مسلح ، پاسخ مناسب دهد ، به همین دلیل شروع به کار این پروژه ، به فاصله 180 روز پس از امضاء تعیین شده است .

      برنامه دوم نیروی هوایی برای طراحی تسلیحات هواپایه  فراصوت ، سرمایه گذاری برروی پروژه  جنگ افزار ضربتی متعارف فراصوت (HCSW) نام دارد . در مجموع ، این دو برنامه ، قابلیتهای منحصربفردی را برای ارتش فراهم می کند ، گرچه  هرکدام ازاین دو طرح ، رویکردهای فنی متفاوتی را دنبال می کنند . چنانکه برنامه ARRW تلاشی است میان نیروی هوایی و دارپا برای توسعه فناوری که امکان ارتقاء آن وجود دارد ، در حالی که برنامه HCSW ، بیشتر بر روی استفاده از فناوری هایی که وارد دوره بلوغ خود شده ، متمرکز شده است .
      پی نوشت :
      1- در یک دهه اخیر ، مفهوم جدیدی واردسازمانهای مسلح شده و آن ، " چابک سازی " سازمان است ، طبیعتا" سازمان های به اصطلاح " تنبل" در چنین وضعیتی ، محلی از اِعراب ، نخواهند داشت .
      2- نکته جالب اینجاست که مدیریت حاضر نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ( بعنوان متولی این دوبرنامه ) ، آنچنان به این فناوری علاقه مند شده که روی دو برنامه مشابه ، همزمان سرمایه گذاری می کند ، طبیعتا" در اینجا ( و نه الزاما"در یک سازمان قرن بیست و یکمی نظیر پنتاگون )  پول به هیچ عنوان مطرح نیست ، بلکه ، پیش فرضها ، عملکرد و آینده نگری مدیریت سازمان ، تاثیر گذار خواهد بود .
       
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.