امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارسال شده در · مخفی شده توسط MR9، 17 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط MR9، 17 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است

باتشکر از زحمات شما  این مقاله ترجمه (            persian providers     پرونده ای برای هرکولس های نهاجا ))به قلم بابک تقوایی است

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
سلام ، باتشکر از شما ، لطفا در مورد عملیات های برون مرزی هرکولس ها در زمان جنگ تحمیلی در خاک عراق هم مطلب بنویسید .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

یکی از خلبانان هرکولس مستقر در پایگاه یکم  در خصوص چگونگی پرواز هرکولس ارتقاء یافته ( 8514-5) چنین توضیح می دهد :

 

" شتاب هواپیما ، تا حد زیادی ، به لطف پیشرانه های جدید ، بهبود پیدا کرده ، این مساله بویژه در سرعتهای پایین و در زمان تقرب نهایی برای اجرای نشست و برخاست های تاکتیکی و سریع در باندهای کوتاه ، خودش را نشان می دهد . با این حال ما نمی توانیم به اطلاعات نمایش داده شده در نمایشگرهای دیجیتال اعتماد کنیم و به نشانگرهای آنالوگ قدیمی ، اطمینان بیشتری وجود دارد . چنانکه از دو نمایشگر نصب شده ، یکی همواره از سرویس خارج هست و دیگری نیز اطلاعات نادرستی را ارائه  می کند ، من نمی دانم که چرا نیروی هوایی بیشتر از دو میلیون دلار برای نصب این نمایشگر ها هزینه نموده است !!!!!

علاوه برآن ، هرکولس تست شده ( رجیستر 8514-5) در طول پرواز با مشکلات فنی متعددی مواجه شده  و این مساله موجب نگرانی است . بعنوان مثال از این هواپیما در یک پرواز طولانی از تهران تا جزیره خارک در خلیج پارس مورد استفاده قرار گرفت . هنگامی که خدمه برای بازگشت به تهران آماده می شدند ، پیشرانه شماره 4  در زمان راه اندازی دچار نقص فنی شد . در گذشته این مساله براحتی قابل رفع بود ولی در این مورد ، بیشتر از 15 ساعت به انتظار قطعه یدکی بودیم تا پرواز با ایمنی انجام گردد . شخصاً هیچ مشکلی با رادیوهای جدید ندارم ولی برخی از خدمه هنوز به این تجهیزات جدید اعتماد ندارند و هنوز از تجهیزات قدیمی استفاده می کنند

 

شما از پیشران جدید حرف زدید . یک سوال دارم . اسم این پیشران چیست و ساخت کجاست . سیستم کارش چگونه و دارای کدام تکنولوژی موتورهای توربو شفت یا توربوپراپ هست؟

ضمنا با توجه به فرسایش هرکولسها استفاده از پیشران جدید و در نتیجه توان بیشتر و شتاب بیشتر اولا بسیار برای بدنه خطرناک است ثانیا نیاز به برنامه ریزی مجدد سیستمهای کنترل سوخت و سرعت و ابزار دقیق کنترل موتور دارد

حال تقریبا میشه گفت که ابزار انالوگ و فابریک کابین توان شناخت و معرفی موتور و شناسه های مختلف موتور به خلبان رو نداره (البته با وجود نصب موتور جدید عرض کردم ) لذا اومدن از ابزار دیجیتال استفاده کردن چون قابلیت تغییر

و افزایش رقم بیشتر رو داره که اونم فرمودند که خرابه یا دقیق نیست . پس نتیجه میگیریم که باید منتظر حادثه باشیم؟

 

مثال : شما فرض کنید بیان ابزار دقیق مربوط به سرعت و موتور پراید رو بردارن بزارن رو زانتیا . خوب حالا در کیلومتر پراید تا حداکثر 180 مدرج شده اما زانتیا توان سرعت گیری تا 220 تا رو داره

حالا اگر کیلومتر پراید نصبی بر زانتیا به حد اکثر مدرج شده خودش رسید برای سرعت باقی مانده خودرو زانتیا چه کنیم؟

 

پی نوشت : ده کیلومتر سرعت بیشتر از مقدار نمایش داده شده در کابین میتونه منجر به حاثه بشه .

ویرایش شده در توسط xport

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شما از پیشران جدید حرف زدید . یک سوال دارم . اسم این پیشران چیست و ساخت کجاست . سیستم کارش چگونه و دارای کدام تکنولوژی موتورهای توربو شفت یا توربوپراپ هست؟

ضمنا با توجه به فرسایش هرکولسها استفاده از پیشران جدید و در نتیجه توان بیشتر و شتاب بیشتر اولا بسیار برای بدنه خطرناک است ثانیا نیاز به برنامه ریزی مجدد سیستمهای کنترل سوخت و سرعت و ابزار دقیق کنترل موتور دارد

حال تقریبا میشه گفت که ابزار انالوگ و فابریک کابین توان شناخت و معرفی موتور و شناسه های مختلف موتور به خلبان رو نداره (البته با وجود نصب موتور جدید عرض کردم ) لذا اومدن از ابزار دیجیتال استفاده کردن چون قابلیت تغییر

و افزایش رقم بیشتر رو داره که اونم فرمودند که خرابه یا دقیق نیست . پس نتیجه میگیریم که باید منتظر حادثه باشیم؟

 

مثال : شما فرض کنید بیان ابزار دقیق مربوط به سرعت و موتور پراید رو بردارن بزارن رو زانتیا . خوب حالا در کیلومتر پراید تا حداکثر 180 مدرج شده اما زانتیا توان سرعت گیری تا 220 تا رو داره

حالا اگر کیلومتر پراید نصبی بر زانتیا به حد اکثر مدرج شده خودش رسید برای سرعت باقی مانده خودرو زانتیا چه کنیم؟

 

پی نوشت : ده کیلومتر سرعت بیشتر از مقدار نمایش داده شده در کابین میتونه منجر به حاثه بشه .

 

برادر خوب دوست عزیز. شما چرا همه چیو باینری میبینی؟ یعنی حالا موتور جدید گذاشتن ولی بقیه مشکلات رو حل نکردن؟ یعنی اونی که موتور سوار میکنه اونی که ابزار دقیق دیجیتال طراحی میکنه این چیزا رو نمیدونه ولی منو شمایی که شاید به اون صورت تخصص نداریم میدونیم؟  همه این پروژه ها اول امکان سنجی میشن. فازی باشیم نه باینری :happy:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

این را هم در نظر داشته باشید که IRIAF بیشتر از 3 دهه است که هیچ فناوری جدیدی را در سازمان خودش وارد نکرده

وارد کرده شما یا در جریان نیستید یا مسایل حفاظتی رو رعایت میکنید .


 

اگر فرض را بر فرسودگی هرکولسها بگذاریم ، ناوگان این پرنده ها سالها پیش باید زمین گیر می شد ولی علیرغم حوادث تلخ ، ظاهراً بیشتر ناوگان هنوز سرپاست و این نشاندهنده  توانایی های بالقوه و بالفعل در مجموعه صنعت هوانوردی ما است ، در نتیجه  وجود هر احتمالی ( با توجه به اینکه هیچ گریزی برای نوسازی ناوگان ترابری نظامی حداقل تا حال حاضر وجود ندارد )  را باید در نظر داشت 

 

جناب فرسایش بدنه و موتور با هم اتفاق میفته . اگر سرعت استاندارد و معرفی شده توسط شرکت سازنده رو داشته باشیم قطعا بدنه هرچند فرسوده میتونه بر توان موتور غلبه کنه .

 

اما وقتی بحث شتاب بیشتر در اثر اورهال یا تعویض به وجود میاد . بحث میزان گذر هوا و فشار و در نتیجه عدم تحمل دمای بیشتر رو شاهد خواهیم بود

 

بر فرض مثال اگر شما یک بدنه طراحی کردید که 20 کیلو فشار تحمل کنه قطعا یک موتوری نصب میکنید که 16 کیلو فشار وارد دارد . و چهارکیلو به بدنه آوانس میدید تا حین تغییرات ناگهانی دچار مشکل نشه

 

اما وقتی شتاب بیشتر میشه قطعا باید اقلا 10 درصد توان بیشتر رو داشته باشیم که با توجه به این موضوع توان تحمل بدنه هم باید افزایش پیدا کنه.

 

پی نوشت : دور در موتورهای توربو پراپ ثابت هست و سرعت با تغییر زاویه پره ها تنظیم میشه پس عملا اورهال در زمینه توان و سرعت منتفی هست . ولی تغییر موتور بحثش جداست

 

جهت اطلاع : بنده فقط میخوام بیشتر یاد بگیرم لذا اگر توی سوالاتم چیزی گفتم که دوستان ناراحت شدند پیشاپیش عذرخواهی میکنم. :rose:

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط MR9، 20 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط MR9، 20 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است

 

اصل اساسی ، رعایت اصول حفاظت گفتار در همه موارد هست ، برفرض مثال ، از موردی هم اطلاع داشته باشم ، حق اطلاع رسانی وجود ندارد  . ضمناً سخت افزار نیرو مشخص هست مگر اینکه جنابعالی به مانند یکسری از عزیران ، اعتقاد داشته باشید که IRIAF ، فلانکر و فاکس هاوند و ... دارد ولی آنها را پنهان کرده و نشان نمی دهد که مشخصاً از همان ابتدا رد شده محسوب می شود .

اخوی شما فرمودید هیچ فناوری جدیدی وارد نکرده . نه هیچ سخت افزار جدیدی . چرا ما در سه دهه گذشته هم فناوری جدید وارد کردیم هم جنگنده جدید .

جنگنده جدید شامل فنسر - فالکروم و... وارد کردیم و انواع تسلیحات منتسب به این جنگنده ها و هم فناوری جدید شامل سیستمهای نوین سوخترسانی . نمایشگرهای کریستال مایع و سیستمهای تسلیحات لیزری جدید وارد کردیم

اینها رو همه علاقه مندان به این موضوع میدونن که داریم بقیه هم طبقه بندی شده هست . حالا من رادارهای مختلف تقرب فرودگاهی و کشف و اتش رو نگفتم چون ممکنه بگید مربوط به پدافند هست .

 

دوست عزیز 

 

این فرموده شماست :

"ضمنا با توجه به فرسایش هرکولسها استفاده از پیشران جدید و در نتیجه توان بیشتر و شتاب بیشتر اولا بسیار برای بدنه خطرناک است ثانیا نیاز به برنامه ریزی مجدد سیستمهای کنترل سوخت و سرعت و ابزار دقیق کنترل موتور دارد"

بله هنوز هم سر حرفم هستم دوست گرامی

استفاده از پیشران جدید کلا باید به توجه به توان تحمل بدنه باشه نه بیشتر که منجر به حادثه بشه .

 

حالا این را فرمودید :

جناب فرسایش بدنه و موتور با هم اتفاق میفته . اگر سرعت استاندارد و معرفی شده توسط شرکت سازنده رو داشته باشیم قطعا بدنه هرچند فرسوده میتونه بر توان موتور غلبه کنه ."

 

نتیجتاً کدام یکی را باور کنیم ؟؟؟ آیا بدنه فرسوده تاب تحمل توان خروجی پیشرانه جدید را دارد یا خیر ؟؟ 

 

شاید  احتمال 0 کردن عمر ساختار اصلی و بدنه هرکولس ها در نیرو یا صنایع هوایی وجود داشته باشد ، در نتیجه بدون اطلاعات موثق ، همه گفته ها صرفاً حدس و گمان هست .

اینجا منظورم از غلبه بدنه بر توان موتور . موتور فابریک ارائه شده توسط کمپانی سازنده هست . نه موتور جدید .

قطعا بدنه هرچند فرسوده چون موتور فابریک هست و این بدنه برای این موتور مهندسی شده لذا قدرت تحمل توان موتور آنبرد خودش رو داره .

 

پی نوشت

 

وقتی نیرو بتواند ، در این آشفته بازار تحریم تسلیحاتی همه جانبه ، برای 707 های سوخت رسان ، پیشرانه  نو  تهیه کند ، بعید هست که تهیه پیشرانه برای هرکولس ها که به مراتب اهمیت بیشتری دارند ، دردسر آفرین باشد

تهیه موتور 707 و 747 به دلیل وجود نمونه تجاری این هواهپیماها و وفورش تو اکثر کشورها و به بهانه نصب بر ناوگان تجاری کار چندان سختی نیست.

 

اما موتور توربوپراپ هرکولس صرفا برای هرکولس و دیگر ورژنهای نظامی ساخته شده . در ایران هم از هرکولس فقط استفاده نظامی میشه . کشور سازنده هم این پرنده رو به کشورهایی داده

 

که اکثرا غرب گرا و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی بوده و نظام تحریمی غرب رو رعایت میکنند . پس ورود این موتورها به دلیل خاص بودن و عدم تحویل به کشورهای ثالث نچندان راحت است.

 

 

پی نوشت : موتورهای هرکولس نو در انبارهای نیروی هوایی وجود دارد . موتورهای کار شده هم در اثر اورهال و رسیدگی و تعمیرنگهداری عالی خیلی به ندرت کنار گذاشته میشوند.

 

لازم به عرض است به همراه هر فروند هرکولس از نظر من تقریبا 48 موتور و قطعات مورد نیاز برای 12 سال به ایران داده شده که با وجود سیاست استفاده از (حداکثر عمر قطعات) بعد از انقلاب احتمالا هنوز تعداد زیادی موتور و قطعات داریم

 

البته این نظر منه و از طرف جایی تایید نشده فقط بر حسب سیاست فروش تجهیزات امریکایی گفتم که عادت دارند تجهیزاتشون رو با 12 الی 20 سال تامین قطعات و خدمات پس از فروش بر حسب عمر دستگاه بفروشن

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
و البته کیفیت امریکایی همیشه اینجوره که چند سال بیشتر از عمر اعلامی کار میکنن قطعات غیر حساس. در مورد بدنه و اینجور قسمت ها هم که این عدد خیلی بالاتر میره.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منبع این حرف که گروهی از تیپ 65 به بیجی رفتن چیه؟؟
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعد از 2016 چی میشه؟؟ با توجه به دسترسی به موتور تی وی3 امکان ساخت از روی هرکولس هست؟؟ کلی به اون و جزیاتش مسلط شده نیرو هوایی و دیگران.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بعد از 2016 چی میشه؟؟ با توجه به دسترسی به موتور تی وی3 امکان ساخت از روی هرکولس هست؟؟ کلی به اون و جزیاتش مسلط شده نیرو هوایی و دیگران. 

 
 

 

قدرت تی وی 3 به نصف آلیسیون هم نمی رسه ( 2000 اسب بخار در برابر 4,590 اسب بخار ) و روی ایران 140 جواب نداده !

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      زیردریایی های اتمی و حتی دیزلی از توانایی های مرگباری برخوردارند و در صورت میل به قدرت نمایی، مهار آتش آنها بسیار مشکل است. این جنگ افزارها در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل پنهان بودن از دید دشمن، نیروی دریایی انگلیس رابه زانو در آورده بودند. در ژاپن و شمال افریقا نیروهای آلمان نازی با در اختیار داشتن این سلاح ها سلطه خویش را بر دریاها اعمال می کردند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای ضد زیردریایی P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      شوروی با در اختیار داشتن زیر دریایی های اتمی قادر بود در صورت بروز جنگ، ارتباط اروپای غربی را با آمریکا قطع کند. در جنگ فالکلند پس از انهدام رزم ناو بل گرانوی آرژانتين توسط اژدر یک زیر دریایی انگلیسی، کشتی های جنگی آرژانتين دیگر تا پایان جنگ نقش مهمی را ایفا نکردند. به منظور مقابله با این جنگ افزارها در صحنه جنگهای گذشته و آینده تدابیری اندیشده شده است. پی-3 اوریون از جمله سلاحهایی است که می تواند تا حدود زیادی در مقابل زیردریایی ها، هر قدر هم که پیشرفته باشند عرض اندام کند. هواپیما چند منظوره پی-3 بیش از 30 سال است که به طور پیوسته توليد می شود و تا کنون بیش از 700 فروند آن به خدمت ارتشها، آتش نشانی ها، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و هواشناسی های کشورهای مختلف در آمده اند. از این لحاظ اوریون خود را تا مدت زیادی بی رقیب می دانست. طراحی اولیه بدنه و نحوه اتصال موتورها به هواپیما تا امروز تقریباً بدون هیچ تغییر عمده ای حفظ شده است. همین عدم نیاز به تغییرات گواهی بر بی نقص بودن طراحی اوریون است. اما تجهیزات الکترونیکی این هواپیما همواره در حال تغییر و تکامل بوده اند. از این رو سازنده پی-3 در به کار گیری آنها به درخواست و سلیقه مشتری عمل می کند. انواع پیشرفته تجهیزات، این هواپیما را به سلاحی خطرناک در مقابل زیردریایی ها تبدیل می کند. اوریون با چهار موتور توربو پراپ از نوع T56-A-10 کمی شبیه هرکولس محصول دیگر لاکهید است. با توجه به سابقه طولانی لاکهید در به کار گیری این نوع موتورها می توان به این نکته پی برد که این شرکت به خوبی با مشکلات این موتورها که سایرین را متواری کرده، کنار آمده است. پس از روی کار آمدن موتورهای توربوجت شرکهای هوایی سریعا به استفاده گسترده از آنها روی آوردند ولی لاکهید و نیروی دریایی ایالات متحده به علت ويژگيهای منحصر به فرد این موتورها همچنان در طیف گسترده ایی آنها را به کار می برند. خوشبختانه شرکت توربین الکترا بزودی توانست معایب عمده این موتورها را رفع کند و تا به امروز تامین کننده موتورهای پی-3 باقی مانده است. طراحی اوریون به حدود 40 سال پیش و سال 1957 باز می گردد. نخستین پرواز این هواپیما در 19 آگوست سال 1958 انجام شد پس از چند پرواز آزمایشی، تغییراتی صورت گرفت که عمده ترین آنها کوتاه شدن بدنه به میزان 2/13 متر بود. سپس این هواپیما به تجهیزات متداول آن روزها مجهز شد و به عنوان گشت دریایی، خدمت خود را رسما در نیروی دریایی آمریکا آغاز کرد. در آن زمان تغییرات دیگری برای فروندهای بعدی در نظر گرفته شد. در سال 1962 چند تغییر دیگر به منظور کارآمدتر کردن این سلاح اعمال شده و پی-3 اوریون که پس از گذشت سالها هنوز هم در خدمت ناسا است، متولد شد. نخستین سفارش قطعی برای خرید 7 فروند از این هواپیما مربوط به سال 1960 می باشد. نیروی دریایی آمریکا متقاضی خرید 7 فروند وای پی-3وی-1 با موتور آلیسون-توربین الکترا شد که می توانست انواع بمب های عمق روی معمولی و هسته ای، اژدرهای ضد زیر دریایی و مین و راکت را حمل کند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      کابین نسبتاً پیچیده هواپیمای P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      ظرفیت سوخت این 7 فروند اولیه از 20631 لیتر در اولین سفارش تا 34826 لیتر در آخرین متفاوت بود، اما همگی 4 مخزن در بالها، هر بال 2 مخزن جداگانه، و یک مخزن بزرگ در امتداد بدنه داشتند که این الگو تاکنون حفظ شده است. استفاده همزمان از دو رادار جداگانه در جلو و عقب هواپیما و ترکیب هر دو رادار برای ارایه تصویری 360 درجه ایی، پی-3 را به مجهزترین سلاح ضد زیر دریایی آن روز تبدیل کرد، اگرچه این طرح به زودی لو رفت و شرکتهای دیگر نیز به استفاده از آن روی آوردند. نخستین پرواز این سفارش هفتگانه در 15 آوریل 1961 انجام شد و تا آوریل سال بعد در مجموع 2521 ساعت در 585 سورتی پرواز با این هواپیماها به صورت آزمایشی و آموزشی انجام شد. بلافاصله پس از ورود این هواپیما به خدمت از آنها در جنگ علیه کوبا استفاده شد. در جنگ ویتنام نیز آمریکاییها از این هواپیما به میزان زیادی استفاده کردند. ماموریت اصلی این هواپیما در آن زمان پوشش راداری شبانه بر فراز خلیج تونکین بود گشتهای متداول روزانه و حمایت از کشتیهای لجستیکی در برابر هجوم احتمالی زیردریاییهای شوروی نیز از ماموریتهای بود که این هواپیما بر عهده داشت. نکته جالب توجه این است که این هواپیماها از پایگاهای داخل خاک فیلیپین به پرواز در می آمدند. از آن هنگام پی-3 به طور منظم در عملیات مشابه برون مرزی مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا قرار گرفته و می گیرد و همواره به عنوان کشت ضد زیر دریایی، مین گذار دریایی، راهنمای زیر دریایی های خودی و هدف قرار دهنده اهداف دور به کار گرفته شده است.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای P-3 اوریون در حال پرواز در معیت یک ناوچه آمریکایی

      --------------------------------------------------------------------------------

      این هواپیماها گاهی برای ایجاد تغییرات آب و هوا و باران زا کردن ابرهای منطقه ای به کار گرفته می شوند. برای این کار پودر یدید نقره را در مقیاسهای زیاد توسط تجهیزات خاصی که در این هواپیما تعبیه شده است در میان ابرها می پاشند. قابلیت شرکت در عملیات جستجو و نجات، عکس برداری و نقشه برداری هوایی و حتی توانایی انجام ماموریتهای ترابری، اوریون را به هواپیمایی چند منظوره بدل نموده است. هم اکنون این هواپیماها در بیش از 30 پایگاه برون مرزی و درون مرزی آمریکا نشست و برخاست می کنند و حتی بارها توسط نیروهای چند ملیتی در مانورهای مشترک به کار گرفته شده اند. آمریکا تنها استفاده کننده از این هواپیماها نیست. اکثر کشورهایی که مرزهای آبی دارند از پی-3 به خوبی استقبال کردند و به میزان رفع نیاز دفاعی از این هواپیما خریده اند. نیوزلند اولین مشتری اوریون با سفارش 5 فروند پی-3 بی مجهز به مولد امواج صوتی کوتاه بود. کانادا 18 فروند و ژاپن که سرانجام در سال 1978 تصمیم به جایگزین کردن این هواپیما به جای نپتون گرفت مشتریان بعدی بودند.

      --------------------------------------------------------------------------------

      هواپیمای P-3 اوریون در حال برخاست


      --------------------------------------------------------------------------------

      ژاپن خط تولید این هواپیما را خریداری کرده و تا کنون بیش از 100 فروند از آن را تولید کرده است. پرتقال اسپانیا و تایلند خریداران دست دوم این هواپیما هستند. هلند، نروژ، ایران و پاکستان نیز هر کدام چند فروند پی-3 در اختیار دارند. انواع مختلف پی-3 اگر چه با قرار گرفتن حروف بزرگ و کوچک و شماره های متفاوت دسته بندی می شوند ولی عمدتاً تفاوت چشمگیری میان مدلهای مختلف مجود ندارد و می توان با تغییرات پیش بینی شده از سوی کارخانه سازنده هر نوع تغییر کاربردی را در انواع آن ایجاد کرد. پی-3 با حوصله ای که در خور هواپیمای توربو پراپ است، وجب به وجب منطقه را بازرسی و شناسایی و به محظ اطلاع از موقعیت زیردریایی مهاجم اقدام به شکار آن می کند. در طول عملکرد سی وچند ساله این سلاح موارد منفی از لحاظ فنی در مورد آن به چشم نمی خورد و همواره در انجام ماموریتهای محوله موفق بوده است. همین امر سبب شده است تا پرسنل زیر دریایی ها از هواپیمای پی-3 اوریون به عنوان کابوسی هولناک یاد کنند.

      -----------------------------------------------------------------------------



      ------------------------------------------------------------------------------

      منبع: Air.blogfa.com
    • توسط IRINavy
      بسم رب الشهداء و الصدیقین

      چند ماه پیش برای یه برنامه فرهنگی و مذهبی که در سایت سوباشی برگزار شده بود، رفتم. اونجا بود که از نزدیک با مشهد شهدای اون حادثه و شرح ماجرا بیشتر آشنا شدم.
      بعد از اون تصمیم گرفتم مطالب دست اولی تهیه کنم و در سالگرد اون حادثه خدمت دوستان تقدیم کنم تا اینکه از طریق یکی از دوستان بسیار خوبم به فیلم مستندی دراینباره دسترسی پیدا کردم. که هنوز در هیچ رسانه ای پخش نشده و احتمالا چهارشنبه هفته آینده از برنامه روتین ارتش از شبکه یک پخش خواهد شد)
      این فیلم حدودا 15 دقیقه ای روایتی مستند از حادثه ی حمله به سایت رادار سوباشی است که در 5 مرداد سال 67 (تنها چند روز به پایان جنگ تحمیلی و پس از پذیرش رسمی قطعنامه 598 از سوی ایران) اتفاق افتاده که منجر به شهادت 19 نفر از پرسنل متخصص پدافندهوایی شد.
      فیلم به اندازه کافی گویا هست پس من بیشتر از این توضیح نمیدم و پیشنهاد میکنم که حتما اون رو دانلود و تماشا کنید.
      دوستانی هم که نظرات و انتقادی نسبت به فیلم دارند لطفا یا در همین جا یا بصورت خصوصی بفرمایند تا به سازندگان اون منتقل کنم.
       


       
       

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

       

       

      لینک های دانلود

       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv

      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv
      قسمت اول - 36 مگابایت


       
       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv


      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv
      قسمت دوم - 36 مگابایت



      انشاءالله رهرو راه شهدا باشیم
      شادی روحشون، صلوات


       
    • توسط MR9
      بسم ا...
       
      گسیل پدافند هوایی مدرن باور-373 به سوریه/ ایران اجازه زدن بدون هشدار قبلی هواپیماهای اسراییلی را در آسمان سوریه دریافت کرده است
       
       
      منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می گویند، ارتش روسیه اجازه هدف قرار دادن بدون هشدار قبلی هواپیماهای اسرائیلی را در سرتاسر آسمان سوریه به ایران داده است.
       

       
      سفررییس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه
       
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.