امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

1 hour قبل , RezaKiani گفت:

اما ضعف در تاکتیکهای انتخاب شده هم بی اثر نبوده... و از جمله همین تاکتیک ها استفاده از نیروی تک ور در شب بدون آتش تهیه ی مناسب برای زدن نقاط حساس دشمن به طمع اینکه بشه دشمن رو باز هم غافلگیر کرد.

 

با سلام 

در شب بدلیل کاهش دید این برتری رو به نیروی مهاجم میده که بدون دیده شدن به دشمن نزدیک بشه و از آتش های سنگین اون در امان بمونه  . به عنوان مثال بجای اینکه در روز از فاصله ی 4 کیلومتری تماس برقرار بشه و دشمن با سلاح های کالیبر بالا آتش بریزه روی مهاجم در شب  میشه خط تماس رو به فاصله ی چند صد متری رسوند یعنی برد درگیری سلاح سبک ... هر چی هم تججهیزات دیددر شب داشته باشی هم بازم نسبت به روز دید شما کاهش پیدا میکنه ( البته خود تجهیزات دیددر شب هم راه در رو زیاد داره )

 

در 4 عملیات بزرگ موفقیت آمیز ( در مرحله بیرون راندن متجاوز ) که بعد از یکسری شکست ها انجام شد ( تغیر تاکتیک هم دخیل بود ) با استفاده از عملیات شبانه اصل غافلگیری انجام میشد و ما به پشت رده مقدم دشمن میرسیدیم ( دیگه پشت خط مقدم دشمن میشد فوتبال هم بازی کرد ) و اونجا در روز ما توسعه وضعیت میدادیم .

اما بعد از اون عراق تغیر تاکتیک داد . اومد چندین لایه دفاعی بوجود آورد یعنی بجای پدافند ثابت از پدافند متحرک استفاده کرد ( که کاردرستی هم کردن ) . اونها یگان های مردمی رو در خط مقدم بعد از اون نیروهای پیاده بعد از اون زرهی بعدشم شاید گارد رو قرار میداد ( به همراه موانع متعدد ). یعنی شما برای اینکه خط رو بشکنید باید با 3 -4 لایه درگیر میشدید . خب اکثرا پیشروی در شب بطور کامل انجام نمیشد  ( کار بسیار سختی هم بود ) بعد اونها در روز پاتک میکردن ( پاتک در مقابل نیرویی که خستس ) و مناطق رو پس می گررفتن .

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , saeedpi گفت:

اما بعد از اون عراق تغیر تاکتیک داد . اومد چندین لایه دفاعی بوجود آورد یعنی بجای پدافند ثابت از پدافند متحرک استفاده کرد ( که کاردرستی هم کردن ) . اونها یگان های مردمی رو در خط مقدم بعد از اون نیروهای پیاده بعد از اون زرهی بعدشم شاید گارد رو قرار میداد ( به همراه موانع متعدد ). یعنی شما برای اینکه خط رو بشکنید باید با 3 -4 لایه درگیر میشدید . خب اکثرا پیشروی در شب بطور کامل انجام نمیشد  ( کار بسیار سختی هم بود ) بعد اونها در روز پاتک میکردن ( پاتک در مقابل نیرویی که خستس ) و مناطق رو پس می گررفتن .

 

این تاکتیک عراق هم در عملیات کربلای 5 هم قفل کرد، و علیرغم سختی کار و دفاع موزاییکی، ایرانی ها با برنامه ریزی گام به گام و عملیات های مداوم شبانه و دفاع روزانه در مقابل تک های سنگین زرهی عراق موزاییک موزاییک پیشروی کردند

بویژه که ایران نیروهای مهاجم را به خط شکن، تثبیت و احتیاط تقسیم می کردند و عملا این شیوه عراقی ها را تا حدی جواب می داد

بیشترین مشکل برای نیروهای ایرانی، بحث هوا بود که پیشتر با حضور نیروی هوایی فشار بمباران از بین می رفت 

و در ادامه هوا نیروز کمر زرهی و سنگرهای دشمن را میشکست 

 

ضعف و کمبود موشک های ضدتانک تاو هم، بویژه در حمل به خط مقدم و هم در تعداد باعث می شد که زرهی دشمن به راحتی به تاخت و تاز بپردازد

 

---------------------------

در گزارش تام کوپر صحبت از این بود که موشک های تاو در مواجهه با تانک های تی 72 موثر نبوده اند

این گزارش جای بحث دارد، بویژه که گزارش در این خصوص کمتر شنیده شده است و بیشتر از ناکارآمدی آر پی جی در مقابل زره تی 72 گزارش شده است

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست.

 

 

 

 

عملیات والفجر مقدماتی از زاویه ای دیگر

nqshh_60mlyt_wlfjr_mqdmty.jpg

 

 

عملیات والفجر مقدماتی در بهمن 1361 ، یکی از تلخ ترین شکست های ایران در جنگ هشت ساله بود. جایی که بسیاری از جوان های سرزمین عزیزمان مظلومانه در دشت های فکه و اطراف آن به شهادت رسیدند.

بنا بود پس از آزادی خرمشهر ، بصره را تهدید کنیم و تا ساحل شط العرب پیش برویم و بالا سر بصره باشیم تا دست برتر را داشته باشیم. در عملیات رمضان شکست سختی خوردیم و نشد.

حالا در زمستان سال 1361 به سمت العماره حمله می کردیم و حتی گویا به فکر ایجاد حکومت اسلامی در العماره هم بودیم. نام عملیات را والفجر انتخاب کردیم و وعده های بسیاری از پیروزی اش دادیم. اما وقتی عملیات شکست خورد ، نامش به والفجر مقدماتی تغییر کرد و تا پایان جنگ هم در جبهه های مختلف تا والفجر 10 را هم انجام دادیم.

 

 

 

آیا آمار اشتباه به امام(ره) می دادند ؟

rzmndgn_w_mm.jpg

 

روز 21 بهمن سال 1361 ، امام خمینی در سخنرانی اش درباره جنگ به تبلیغات دشمن اشاره کرد و فرمود که دشمن می گوید : " در این نبرد آخر گاهی می گویند هفت هزار ، گاهی می گویند پانزده هزار ، ما از ایرانیان را - یعنی از این سپاهیان ایران را - کشتیم و از بین بردیم، [ در حالیکه ] بیش از چهار هزار نفر ما نفرستادیم در جبهه ها" ( صحیفه امام/ جلد 7/ص312)

 

حضرت امام(ره)  ، خود در خط مقدم و حتی قرارگاه های عملیاتی و مرکزی نبوده اند که به آمار دقیق دسترسی داشته باشند ، پس چه کسی به امام گزارش داده که در والفجر مقدماتی ما 4000 نفر نیرو بیشتر وارد نکرده ایم ؟!

 

wlfjr_mqdmty_-_7.jpg

 

در حالی که به استناد سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، این عملیات با این استعداد انجام گرفت :

129 گردان پیاده ، 11 گردان زرهی ، 7 گردان مکانیزه و 7 گردان توپخانه از سپاه

4 گردان پیاده ، 7 گردان زرهی ، 6 گردان مکانیزه و 16 گردان توپخانه از ارتش.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری مهر ، به نقل از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه ، آمار تلفات بدین صورت است " 501 تن از نیروهای خودی شهید ، 7313 تن زخمی و 3116 تن مفقود الاثر شدند. " از تعداد اسرای نیروهای خودی در این عملیات هم آمار رسمی ارائه نشد.

 

wlfjr_mqdmty_-_9.jpg

 

اگر این آسیب شناسی ها الان انجام نگیرد ، در آینده در میان صفحات گم شده تاریخ مغفول می شود. اما ممکن است که اگر الان این سوالات مطرح شود ، حتی جوابی در خور هم پیدا کنیم. واقعیت این است که درس ها و تجربیات جنگ باید به نسل های بعد منتقل شود و این درس ها صرفا با شعار منتقل نمی شود.

هرگز نمی گوئیم که همه گزارش هایی که به امام در خلال جنگ داده می شد غیر واقعی بود ؛ اما ، اگر جائی چنین اتفاقی افتاده باید موشکافانه و نقادانه بررسی شود تا از وقوع چنین خطاهائی در آینده بتوان جلوگیری نمود.

 

مهدی کیانی از فرماندهان سپاه در جنگ ، درباره عملیات رمضان می گوید : "وقتی همراه فرماندهان خدمت امام خمینی(ره) در جماران رسیدیم ، تمام مطالب به خوبی و تمام و کمال خدمت امام عرضه نشد."

این نخستین فرمانده سپاه آبادان ، به یک نکته مهم و اساسی اشاره می کند : " در یکی از دیدارها که خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم ، آقا محسن گزارشی حماسی به امام داد. من گفتم حماسی گفتن کار ما است. آقا محسن باید بر محور عقلانیت به امام گزارش بدهد تا ماهیت کار معلوم شود. باید آقا محسن مشکلات جنگ را طرح کند. همانطور که به ما گوشزد می کنید ؛ به امام هم همین گونه گزارش دهید. اگر حقایق و کاستی ها را امام نداند ، دولت و نظام اجرائی کمک نمی کنند و امام هم دلیلی برای دستور به آنها نخواهد دید." (کتاب یک شهر ، یک جهان آرا) 

 

srdr_mhdy_khyny.jpg

سردار مهدی کیانی ، فرمانده سپاه آبادان ،از فرماندهان لشکر انصار الحسین خوزستان و برادر دو شهید

 

کیانی در مهرماه 1399 و در سالگرد دفاع مقدس در جماران ( جلسه تجدید میثاق فرماندهان با آرمان های امام ) هم اظهار می دارد : "راست نگفتن به فرد غیر مسئول زیاد مهم نیست. ولی باید به امام راست گفته می شد. دوستان فراموش نکنند که در حصر آبادان وقتی تمام حقایق صحنه نبرد به امام گفته شد ، همانجا امام دستور دادند که باید حصر آبادان شکسته شود. باید تمام اتفاقات و موازنه صحنه نبرد را به فرمانده بالای دستی خود بگوئیم ، چون فرمانده بالای دستی مان دارد تصمیم می گیرد. امام بالا دست ترین فرمانده جنگ بود و باید تمامی اطلاعات صحیح به ایشان می رسید که بتوانند تصمیم صحیح بگیرند".

 

وی ادامه داد : " پایان جنگ همین اتفاق افتاد؛ همه راست ها به امام گفته نشده بود. وقتی که همه راست ها و حقایق به امام گفته شد ، امام تصمیم متفاوتی گرفت و آن پذیرش قطعنامه بود".

 

درباره عملیات والفجر مقدماتی ، مرحوم هاشمی معتقد بود : "یکی از مواردی که از امام مخفی کرده بودند ، گزارش از تلفات های عملیاتی والفجر مقدماتی بود." هاشمی می گوید که آن زمان هنوز فرمانده کل جنگ نبود ؛ اما " با اطلاعاتی که معمولا از جاهای مختلف می گرفتم ، متوجه شدم که تلفات ما واقعا وحشتناک بود. تا جائی که تا آخر رسما گفته نشد آمار تلفات انسانی ما در شهادت ، جانبازی و اسارت چقدر بود." ( زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی از 1313 تا 1394 )

 



==============================

 

یادآوری - شهدای پاک و گرانقدر عملیات والفجر مقدماتی و سایر عملیات های دفاع مقدس ؛ که جان و جهان و همه چیزشان را فدای دین و میهن و انقلاب شان کردند ، از مقدس ترین مخلوقات خداوند نزد همه ما هستند.

 

اما بنا نیست برخی از مدیران جنگ ، این فداکاری های مقدس و ارزشمند را ؛ بعنوان سپری در مقابل پرسش پرسشگران قرار دهند و مانع بررسی جوانب مغفول مانده دفاع مقدس شوند.

 

پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.

 

 

.

ویرایش شده در توسط mehran55
  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایده الیست بودن در دوز بالا و توجیه و دست کاری کردن حقایق برای نهادینه کردن این ایده آل ها جالب نیست و بدتر اینکه در مقابل تاریخ طلببکار باشیم. مدتها به مرحوم هاشمی می تاختن که چرا واقعیت کار رو به امام گزارش داده و سبب پایان جنگ شده غافل از اینکه فرمانده اصلی از شرایط به درستی مطلع شد و تصمیمی درست و کارا گرفت وگرنه همین شرایط الان رو هم نداشتیم.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شدت غم اندوه فکه

 اینجا حرف ها سخته زدنش

 

سعید قاسمی در بیان آخرین سفر شهید مرتضی آوینی ذکر می کند

مرتضی وقتی دید که ما همینطور جنازه ها رو جمع می کنیم و میذاریم تو گونی ، بدون احساس و انتقال میدیم به شهر ها

وقتی فیلم ها رو تو تهران دید، حالش منقلب شد و گفت فروردین ماه هماهنگ می کنیم بریم فکه 

...

 

unnamed~30.jpg

 

او درست تشخیص میداد که باید مستند سازی بکنه 

نسل هایی میان که کلا جنگ رو زیر سوال میبرن

نسل هایی میان که عملیات عملیات رو زیر سوال میبرن

مدل جنگیدن ما رو زیر سوال میبرن

و ... و... 

بهتره اسلحه دست نگیریم و بریم مستند سازی کنیم

میفهمید خلا ها رو 

....

 

گیر داد که میخوام فکه برم 

روز 17 فروردین ماه عازم منطقه شدیم، چرخیدیم و اومدیم به فکه

 

اونجا گفتم آقا سید مرتضی بیا بریم بازی دراز، بیا بریم مسلم بن عقیل ، یه جاهایی که حرف برای پیروزی داریم

ما در فکه شکستی خوردیم که تا همین لحظه که با شما صحبت می کنیم جنازه ابراهیم هادیمون رو نیاوردیم ، اینجا حرف ها سخته زدنش

 

گفتش بیا بریم من از اینجا کربلایی بسازم که بهتون نشون میدم

و نگو کربلا یه بخشیش خودش بود 

 

لینک ویدیو        آپارات

دقیقه 67

 

-------------------------

با تشکر از مهران جان عزیز @mehran55 که پای در مستند سازی عملیات هایی گذاشته اند که گفتن از آنها سخت است 

و با بیانی روان تلخی و سختی آن مقاطع را به تجربه ای ارزشمند برای ما و آیندگان تبدیل می کنند 

 

گرچه ما راهمان به سمت کربلاست ولی این از مسئولیت و پاسخگویی ما در مقابل خون جوانان پاکی چیزی کم نمی کند. 

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.