امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ميراژ يك كابينه اف 1 سي كه مشخصات ان در زير مي ايد قادر است عمليات رهگيري را در هرگونه شرايط جوي و در هر ارتفاعي انجام دهد و به جنگ افزارهاي ميراژ 3 مسلح است. ميراژ اف 1 بي مدل دو كابينه اين جنگنده، اولين پرواز خود را در 26 مه سال 1967 انجام داد.


ميراژ F-1E از نوع رهگير (دفاع هوايي)، ضربتي (بمباران هدفهاي زميني) و شناسايي (عكس برداري) است كه براي صادرات توليد ميشود. اين مدل مجهز به ناو بري كامپيوتري است و در آن اطلاعات پروازي و جنگ افزارها برروي شيشه حجلوي خلبان (HUD) حك ميشود.

ميراژ F-1R يك كابينه (F-1CR نيروي هوايي فرانسه)قادر است در روز و شب عمليات مختلف شناسايي را انجام دهد. ميراژ F-1 با سوختگيري از هواپيماي تانكر سي 135 اف تونسته است مجموعا 6 ساعت پرواز كند و مسافت 2700 مايل دريايي، معادل 5000 كيلومتر را طي اين مدت طي كند. كشورهاي دارنده اف 1 عبارتند از : عراق، ليبي، مراكش، افريقاي جنوبي و اسپانيا.

تصویر

مدلهاي مختلف و كشورهاي استفاده كننده


تا آوريل 1985 مجموعا 690 فروند ميراژ اف 1 سفارش داده شده بود. از اين مقدار 252 فروند، از جمله شش مدل اوليه، براي نيروي هوايي فرانسه توليد شده بود و 439 فروند ديگر آن را كشورهاي يونان، اكوادور، عراق، اردن، كويت، ليبي، مراكش ژ، قطر،افريقاي جنوبي و اسپانيا خريداري كردند.


ميراژ اف1 سي مجهز به رادار سيرانوي 4 ام ساخت شركت تامسون سي اس ف است كه كارايي خوبي در ماموريتهاي رهگيري هوايي دارد. ولي ميراژ F-1CR2000 (مدل تغيير يافته سي براي نيروي هوايي فرانسه) داراي رادار سيرانوي 4 ام است كه امكانات زيادي را براي انجام ماموريتهاي ضربتي را براي خلبان فراهم مي آورد. مدل صادراتي اف 1 سي داراي رادار مشابه سيرانوي 4 و يا 4 ام است و مدلهاي ئي هم مجهز به رادار سيرانو 4 ام –آر هستند. اما رادار طوري جاسازي شده است كه فضاي كمتري را اشغال ميكند. ميراژ F-1EQ5 نيروي هوايي عراق موشك ضد كشتي اگزوست را با خود حمل ميكند.

تصویر

پيشرانه


ميراژ F-1 به يك موتور اسنكما اتار 9K5 با قدرت كشش 15873 پوند با پس سوز مجهز است. ظرفيت بنزين در مخازن بالها 3750 ليتر است. همچنين سه مخزن داخلي به علاوه يك مخزن خارجي سوخت مورد نياز موتور را تامين ميكنند. كل ظرفيت سوخت داخلي اين هواپيما برابر 4300 ليتر است. تمام مخازن داخلي آن ظرف 6 دقيقه با فشار پر ميشوند. اف يك قادر به حمل دو مخزن سوخت خارجي با ظرفيت 1130 ليتر در مقر هاي خارجي زير بالها و يك مخزن با گنجايش 2200 ليتر در زبر شكم خود ميباشد. خرطوم سختگيري آن در قسمت راست كابين خلبان تعبيه شده است.


جنگ افزار


ميراژ اف يك داراي جنگ افزارهاي استاندارد از جمله دو قبضه توپ 30 ميليمتري DEFFA 553 هريك با 130 تير فشنگ در زير بدنه است. علاوه براين، مقرهاي نوك بالها مختص موشكهاي هوا به هوا هستند. حداكثر ظرفيت حمل سلاح در اين هواپيما برابر 6300 كيلوگرم ايت. در ماموريتهاي رهگيري دو موشك حرارتي ماترا 550 ماژيك و يا موشكهاي حرارتي AIM-9 Side Winder را در مقرهاي نوك بال و موشكهاي راداري ماترا سوپر530 را در زير بال حمل ميكند.


در ماموريتهاي ضربتي يك موشك اگزوست و يك موشك ضد رادار آرمات يا تا 14 عدد بمب 500 MK-82 پوندي (250 كيلوگرمي)، 3 عدد بمب تخريب كننده باند فرودگاه و 144 عدد راكت از نوع تامسون برانت را با خود حمل ميكند. به علاوه در ماموريتهاي مختلف توانايي حمل وسايل زير را دارا ميباشد:


باكهاي اضافي بنزين، تجهيزات ليزري همراه با موشك هوا به زمين AS-30 يا 400 كيلوگرم بمب ليزري، موشكهاي هوا به سطح، دستگاههاي هشدار دهنده عليه هر موج راداري كه هواپيما را تعقيب ميكند، تجهيزات ضد جنگ الكترونيك (ECM & ECCM) ، چهار دروبين مادون قرمز و معمولي، ‍چف و فلزهاي حرارتي به ترتيب براي گمراه كردن موشكهاي حرارتي و راداري را ميتواند با خود حمل كند.


مشخصات هوپيما:



طول: 15 متر

عرض: 8.4 متر

ارتفاع: 4.5 متر

حد اكثر سرعت در اتفاع 36000 پايي: 2.2 ماخ

حد اكثر سرعت در ارتفاع كم: 1.2 ماخ

حداكثر وزن برخاستن: 32800 پوند.

وزن رزمي: 21000 پوند

وزن خالي: 16300 پوند

سرعت تقرب: 141 نات (260 كيلوتر در ساعت)

سرعت نشستن: 124 نات (235 كيلوتر در ساعت)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميراژ اف-1 جنگنده قدرتمندي است ولي من فانتوم را برتر ميدانم چون همه چيز قدرت مانور و سرعت نيست. منبع هم كه؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سعيد قدرت مانوردرست همه چيز نيست ولي :? كم هم مهمنيست ومي شود با آن به جنگ افـ14رفت :D فانتوم هم براي حمله به احداف زميني از ميراژ برتر است :D هر كدام در زمينه هايي مهم نسبت به هم برتري دارند :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آيا نيروي هوايي ايران از موشکهاي BVR براي Mirage عراقي مثل R-530 استفاده ميکنه يا فقط از موشکهاي Magic استفاده ميکنه؟

با عرض خوش آمدگویی به شما تایپ انگلیسی در انجمن ممنوع می باشد به فارسی برگردانده شد !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آيا نيروي هوايي ايران از موشکهاي BVR براي Mirage عراقي مثل R-530 استفاده ميکنه يا فقط از موشکهاي Magic استفاده ميکنه؟


شما اول مطمئن شويد كه اصلن ميراژ قابل پروازي در ايران موجود است! و خلبان يا خلباناني نيز جهت پرواز با آن، آموزش ديده و حرفه اي شده اند! قطعات يدكي فراوان در اختيار است! سپس در مورد موشكهايي كه تك تك آنها شماره سريال دارند و دقيقن جهت خريداران مشخصي توليد شده اند صحبت خواهيم كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام دوستان چرا در هیچ جا صحبتی از میراژهای نیروی هوایی نیست اصلا این جنگنده ها عملیاتی هستند پرواز می کنند موشک دارند بدرد نبرد می خورند و .... هر کس بتواند راهنمایی کند ممنون می شوم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزيز، اگر اشتباه نكنم ايران تنها يك اسكادران عملياتي ميراژ دارد كه در پايگاه 14 شكاري مشهد مستقر است، اين جنگنده ها عملياتي است و باز هم اگر شايعه نباشد صحبتهاي براي خريد موشكهاي مجيك براي اين جنگنده ها از فرانسه بود. :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هنوز هيچ گزارش رسمي و تاييد شده مبني بر عملياتي بودن و وارد خدمت شدن جنگنده هاي ميراژ در هيچ منبع رسمي درج نشده ضمن اينكه متخصصين تعميراتي ويژه ميراژ اف1 و خلبانان مخصوص اين تايپ رو هم در ايران در اختيار نداريم. به نظر مي رسه تنها سه يا چهار فروند ميراژ براي بررسي تكنولوژي رادار و سيستم هاي پروازي، آمادهء پرواز شدن ولي اينكه اسكادران عملياتي از ميراژهاي اف1 داشته باشيم بسيار بعيد هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در ضمن چند وقت پیش یک فروند میراژ به وسیله قاچاقچیان مواد مخدر توسط موشک دوش پرتاب هدف قرار گرفت که این نشانه عملیاتی بودن میراژهاست(با بد بینی زیاد، حداقل پرواز میکنن)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين مطلب برگرفته از سايت ACIG است و توسط دوست خوبم Davood معرفي شد.

ميراژهاي درخدمت IRIAF

تيم ACIG :

گزارشي حاكي از آنكه در آگوست 2001 يك فروند جنگنده ميراژ در نزديكي مشهد، در شمال شرق ايران توسط قاچاقچيان مواد سقوط كرده است، وجهه ديگري از نيروي هوايي ايران را آشكار كرد، نيرويي كه بيش از 20 سال است كه از پشتيباني قطعات استاندارد جنگنده هايش نيز محروم است. اين نيرو در حال بازسازي قدرت عملياتي خود پس از جنگ طولاني ايران-عراق است.

تام كوپر گزارش ميدهد - تاريخچه ميراژهاي ايران :

24 فروند از اين جنگنده در مدلهاي مختلف F.1EQ (تك سرنشينه)، F.1BQ (دوسرنشينه)، F.1EQ2 و F.1EQ4 (با LGB و امكانات سوخت گيري هوايي) و همچنين نمونه هايF.1EQ5 و 6 (كه قالبيت حمل موشكهاي ضد كشتي AM.39 اگزوست را دارد)، توسط خلبانان عراقي در ژانويه و فوريه 1991 به ايران آورده شدند.
همچنين عراقي ها 3 فروند هواپيماي انتقال I1-76MD را به ايران منتقل كردند. امكانات اين هواپيماها با تسليحات و قطعات جانبي شمال نشانه گيرهاي ليزري ATLIS،و تسليحاتي از قبيل AS.30L ASM، R.550 Magic و COR-2 به حد اكثر رسيدند.

IRIAF براي وارد خدمت كردن ميراژها عجله اي نداشت و شش فروند به عنوان آزمايشي در 1992 وارد خدمت شدند. قسمتي در مهرآباد و قسمتي در شيراز و اصفهان، اين پروازهاي آزمايشي تا اواسط 1993 توسط خلبانان پاكستاني كه سابقه پرواز با ميراژهاي ليبي را داشتند انجام ميشد و IRIAF به آموزش خلبنان در نوژه نزديك همدان پرداخت، هم آكنون تمام ميراژها در پايگاه 14 مشهد براي پوشش مرزهاي حياتي شرقي قرار دارند.
اين ميراژاها در سال 1990 ديده شدند و در آن زمان هنوز به پرچم عراق منقوش بودند ولي هم اكنون به رنگ آبي و خاكستري تيره رنگ شده اند.
همچنين آرم سياه رنگ IRIAF را در زير كابين خلبان دارند، شماره سريالهاي مشاهده شده در عملياتهاي IRIAF عبارتند از : 3-6210، 3-6212، 3-6213، 3-6214، 3-6217، 3-6401، 3-6402، 3-6403 و 3-6407.
رنگ آميزي اين جنگنده ها در سه سال گذشته تغيير كرد و احتمالا بايد شبيه F-14 ها و يا MiG-29 هاي اورهال شده باشد.

-->> فقط قسمتهايي از مطلب ترجمه شده است <<--

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینکه تعدادی از میراژها فعال باشند بسیار محتمل است اما توانایی عملیاتی آنها، تسلیحات موجود و وضعیت نگهداری آنها قطعا در نبود پشتیبانی سازنده نمی تواند مناسب باشد، با این حال باید به متخصصان ایرانی آفرین گفت که در چنین تنگنایی نیز باز هم حد اکثر تلاش خود این جنگنده ها را عملیاتی نگهداشته اند. در مورد موشک مجیک باید گفت که خرید موشک های مجیک در هاله ای از ابهام قرار دارد اما امکان استفاده از موشک های PL-7 که کپی مجیک هستند وجود دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینکه تعدادی از میراژها فعال باشند بسیار محتمل است اما توانایی عملیاتی آنها، تسلیحات موجود و وضعیت نگهداری آنها قطعا در نبود پشتیبانی سازنده نمی تواند مناسب باشد، با این حال باید به متخصصان ایرانی آفرین گفت که در چنین تنگنایی نیز باز هم حد اکثر تلاش خود این جنگنده ها را عملیاتی نگهداشته اند. در مورد موشک مجیک باید گفت که خرید موشک های مجیک در هاله ای از ابهام قرار دارد اما امکان استفاده از موشک های PL-7 که کپی مجیک هستند وجود دارد.


PL-7 موشك بي كيفيتي است و با اينكه در نمايشهاي هوايي روي F-7 ها و A-5 ها ديده شده ولي هيچ دليلي كه ثابت كنه نيروي هوايي چين از اين موشك استفاده ميكنه نداره، AIM-9 بسيار بهتر از PL-7 است، اين موشك فقط شباهتهايي به R-550 و همون بهتر كه اين موشك خريداري نشه، اگر هم قرار باشه موشك هوا به هوايي از چين خريداري كنيم بهتره به فكر PL-9C باشيم.
راستي بعضي منابع هم ميگن كه ايران تعدادي R-550 خريده!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
    • توسط farmandekoll
      F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد.

      جزییات :


      وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار

      سازنده : لاکهید

      استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده

      موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند)

      ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر

      اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم

      اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا)

      سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.




  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.