AmirAzad

ناوچه های کلاس کیوان نیروی دریایی ج.ا.ا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تشکر از شما دوست عزیز تاپیک هاتون واقعا جامع و کامل هستن امیدوارم به قدرت ادامه داشته باشه :rose: :rose: :rose:

تنها نکته ای که به ذهنم رسید اینه که پینت سفید شناورهای آمریکایی این کلاس بسیار زیباتر و با پرستیژتر به نظر میرسه fi_lone_ranger

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باتشکر از جناب امیرآزاد عزیز :rose: :rose:

ماموریت اصلی این ناوچه ها و همین طور ناوچه های مشابه شون در بندرعباس (کلاس پروین) گشت سطحی و کنترل معابر وصولی بوده. معمولا از این شناورها در مسیرهای مهم کشتیرانی و معابر ورودی بندرگاهها یا دهانه رودخانه های قابل کشتیرانی و .... استفاده میشده تا هم بر عبور و مرور کشتیها و نفتکشها کنترل داشته باشند و احیانا شناورهای دشمن رو شناسایی و گزارش کنن. با شروع جنگ تحمیلی ناوچه های کلاس کیوان در ورودی خورموسی و کلاس پروین هم در تنگه هرمز و ورودی بندرعباس گشت زنی می کردن. همین الان هم وظیفه ای بیش از این ازشون بر نمی آد.

[quote]
[right][background=rgb(248, 248, 255)]اولین فروند از این سری ناوها ، ناو کیوان با شناسه حال حاضر 201 و شناسه قدیم 61 میباشد که بصورت عملیاتی در خدمت نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا میباشد . نکته قابل توجه اینکه در جریان جنگ تحمیلی دو فروند از کیوان کلاس ها در اروند رود مورد حمله قرار گرفت و به شدت آسیب دیدند ، بنابر گزارشات یک فروند آن به دلیل آسیب های وارد شده غرق شد اما فروند دوم تعمیر گردیده و عملیاتی شد . شناور غرق شده احتمال میرود ناو مهران با شناسه ی 203 است و فروند دوم نیز که جان سالم به در برد ، احتمالا ، ناو آزادی "تیران سابق" میباشد . هم اکنون ناو آزادی بصورت سالم و عملیاتی ، با شناسه 202 در خدمت نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا است و شناسه ی قدیم آن 63 میباشد . این ناو در رزمایش دریایی ولایت 90 ، با انتشار تصاویری از آن به کانون توجه و رسانه ها برگشت . دیگر ناو از این کلاس ، ناو ماهان با شناسه 64 قدیم و شناسه ی جدید 204 میباشد ، این شناور مانند ناو آزادی آخرین بار در رزمایش دریایی ولایت 90 مشاهده شده است .[/background][/right]
[/quote]

ماجرای مهران و تیران، ماجرای مفصل و شدیدا عبرت آموزیه!
اولا که این شناورها در اروندرود مورد اصابت قرار نگرفتن. در دهانه ورودی خورموسی و موقع ماموریت گشت هدف راکت و موشک هواپیما قرار گرفتن.
کلا این کلاس از شناورها به اضافه ناوگروه پاسیور (کلاس بایندر) و قایقهای 65 پایی و 4فروند مین روب و چند قایق دیگه متعلق به ناوتیپ هشتم بودن که در خرمشهر مستقر بودند. این ناوتیپ یه فرمانده شجاع و باتدبیر داشت که در شهریور 59 و قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و از اونجا که کاملا براش مثه روز روشن بود که دیر یا زود عراق حمله خواهد کرد و هر شناوری که در اروندرود بمونه صددرصد منهدم خواهد شد، لذا با لغو دستور و سرپیچی از فرمان مافوق تقریبا همه شناورهای ناوتیپ رو به بندرامام خمینی برد و اونجا مستقر کرد و ارزش کارش وقتی معلوم شد که هرچی کشتی تجاری ایرانی و خارجی و هرچی قایق ژاندرمری و حتی ماهیگیری و غیره در اروند بودن، زیر آتش موشک و توپخانه عراق نابود شدن!
تو یکی از روزهای آخر مهر 59 ناوچه مهران برای گشت و کنترل سطحی ورودی خورموسی و شمال خلیج فارس به ماموریت میره. ناوچه دائما با پست فرماندهی در ارتباط بوده و مشاهدات و داده های راداریش رو گزارش میکرده تا اینکه اواخر شب بر اثر داغ کردن دستگاههای مخابراتیش، ارتباطش به کلی قطع میشه. بلافاصله ناوچه تیران برای یافتن مهران و اطلاع از وضعش عازم دریا میشه. بالاخره موفق میشه مهران رو پیدا کنه. البته نه خود ناوچه رو چون غرق شده بوده اما میتونه چهارتا از شهدا و یک نفر هم مجروح از آب بگیره و خبر بده که بالگردها بیان عملیات تجسس انجام بدن. تیران برای تخلیه شهدا و اون یه نفر مجروح به اسکله برمیگیرده و در همین حال هم ماهان برای کمک به عملیات تجسس و نجات عازم دریا میشه که یه دفعه از دور دود سفید رنگ و غلیظی میبینه و وقتی به محل میرسه میبینه تیران هم موشک خورده و ناوچه در حال سوختنه. بلافاصله گزارش میده که به داد تیران هم برسن و چند تا جنازه شهدا و یک نفر مجروح رو از آب میگیره که این مجروح همون مجروح قبلیه است که انگار عمرش به دنیا بوده! خلاصه اون مجروح رو میرسونن به بیمارستان و تو همون حال وخیمی که داشته هم ماجرای مهران رو تعریف میکنه و هم تیران رو. یه مدت بعد هم تو بیمارستان به شهادت میرسه. اگه این شخص نبود الان ماجرای مهران و تیران تبدیل به یه معما شده بود!
اون شهید تعریف میکنه که نصف شب داشته پست نگهبانی پاشنه رو تحویل همکارش میداده که یه هواپیما با یه نورافکن قوی از بالا سرشون رد میشه. تا میان به خودشون بیان که خودیه یا دشمنه، یه بار دیگه دور میزنه و یه راکت به مهران شلیک میکنه و ناوچه با تمام پرسنلش غرق میشه و فقط ایشون زنده میمونه. (بعدا از مهران فقط حدود 17 یا 18 جسد پیدا شد درصورتیکه این ناوچه 30 نفر پرسنل داشته و بقیه متاسفانه جنازشون واسه همیشه در خلیج فارس میمونه!)
وقتی هم تیران ایشون رو نجات میده زخمی و مجروح روی تیران بوده که دوباره یه هواپیمای دیگه سروکلش پیدا میشه (خدا بگم باعث و بانیش رو چی کار کنه :-x ) و این بار یه موشک به پاشنه ناو میخوره که البته غرق نمیشه اما باز فقط ایشون زنده میمونه و بقیه به شهادت میرسن. حتی جسد خیلی ها بعد از اینکه تیران رو با یدک کش آوردن اسکله و عرشه اش رو شکافتن، در طبقات زیرین عرشه پیدا میشه که زنده زنده خفه شده بودن یا سوخته بودن، متاسفانه!
خود ایشون هم که اگه اشتباه نکنم اسمشون کاظمی بوده بعدا بر اثر همون جراحت به شهادت میرسن.
روحشون شاد.
تیران هم بازسازی میشه و مجددا سه سال بعد (سال 62) به خدمت برمیگرده.
در کل ماجرای اسف بار و بسیار عبرت آموزی بوده! (عبرت آموز بودنش رو جناب الو خیلی خوب میدونه!!) و احتمالا به خاطر همین بوده که از اون به بعد روی سه تا ناوچه دیگه دو توپ 23 م.م نصب میکنن برای دفاع هوایی.
امروزه هم گویا اسم این ناوچه ها رو عوض کردن (به چه دلیل نمیدونم!) ولی من یکی از این ها رو دیدم که اسمش رو نوشته بود شمس! الان شماره بدنه اش یادم نیست ولی از همین کلاس بود با اون دوتا توپ 23 میلیمتریش، اتفاقا همراه ناوچه خدنگ بود که هردو مال بوشهر هستند. احتمالا اسکورت ضدهوایی خدنگ بوده یا چیز دیگه...
یه چندتا عکس هم ازشون داشتم که الان پیداشون نمیکنم. اگه پیدا کردن همینجا میذارم.


یاعلی
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان دیگه با 23 میلیمتری دید بصری از پس پهپاد نمیشه بر اومد...!
حداقل چند تا دوشپرتاپی چیزی....!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Haj_Rezvan' timestamp='1375956221' post='328070']
الان دیگه با 23 میلیمتری دید بصری از پس پهپاد نمیشه بر اومد...!
حداقل چند تا دوشپرتاپی چیزی....!
[/quote]

حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! :winking:
23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! icon_eek
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRINavy' timestamp='1375957108' post='328072']
حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! :winking:
23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! icon_eek
[/quote]
عمرا بتونن کروز بزنن! البته تهدید اصلی برا اینا پهبادهای بدون سرنشین مجهز به بمب‌ها و موشک های لیزری است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1375962287' post='328098']
[quote name='IRINavy' timestamp='1375957108' post='328072']
حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! :winking:
23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! icon_eek
[/quote]
عمرا بتونن کروز بزنن! البته تهدید اصلی برا اینا پهبادهای بدون سرنشین مجهز به بمب‌ها و موشک های لیزری است.
[/quote]

کروزهای فعلی رو که نه. ولی قدیما با همینا و 40 میلیمتریها استیکس و چیزهای دیگه میزدن!!!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو خاطرات ناوچه پیکان و عملیات مروارید وقتی مهمات تموم ميشه گویا با یوزی بود فکر کنم که شروع می کنه به شلیک سمت موشک کروز ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حبیب جان
[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! [/background][/right][/font][/color] :winking:
[/quote]
و الله این داشتنه خیلی اذیت میکنه...! می ترسم یه روزی نداشته باشند..!
[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! [/background][/right][/font][/color] icon_eek[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)] [/background][/right][/font][/color]


[/quote]
کروز داریم تا کروز..!
کرم ابریشم هم کروزه..! یاخونت هم کروزه..! اما زدن این کجا و آن کجا..!
البته فکر نمی کنم کسی حاضر باشه با کروز اینا رو بزنه..!
تهدید این قایقها..! همون بالگرد ها و پرنده های بی سرنشینه مسلح به موشک هدایت شونده لیزری هست...!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همه
دستتون درد نکنه
مقاله خوبی بود
ناگفتنی ها رو هم حبیب عزیز سربسته گفتن و من هم بازشون نمیکنم از اون ماجراهاست فقط این بحث هدف قرار گرفتنشون با توپخانه رو کلا فراموش کنید
در باره ناوچه جاوی پیکان هم با تمام سلاح ها سعی میکنن در اون مدت کوتاه درگیر بشن
حتی تکاورانی که روی عرشه بودن با ژ-3 و یوزی شروع به شلیک میکنن به امید اینکه بتونن کاری از پیش ببرن که متاسفانه موفق نبودن
پیکان متاسفانه غافلگیر شد
در باره پیکان هم ماجراهای عبرت اموز بسیار زیادی هستش
برای همینه که همه ماجراهای عنوان شده تقریبا یه حلقه مفقوده داره
با حبیب جان نیمچه بحث و گفتگویی در اینباره داشتیم
بنا به دلایلی خیلی ها هنوز میخوان همون ماجرای عنوان شده رو مردم قبول کنن وبدونن
خوب من و ماها هم دم نمیزینم
جدیدا و تازگیها حتی تناقضات و گاها تضادهای خاطرات بازماندگان رو هم با یک جلسه یکسان سازی برطرف کردن و کوشیده شده راویتی یکدست و اونطوری که میخوان به بیرون فرستاده بشه
متاسفانه کم کم حتی خود اونایی که اون بالا نشستن هم داره ماجرا بگونه ای که تعریف میشه باورشون میشه
به حبیب جان سفارش کردم که سعی کنه در اینباره کمتر حرف بزنه و خودمم بالطبع زبونم بسته است و تا موقعی که خود نیرو نخواد چیزی بگه چیزی نمیگم یا دسته کم تا زمانی که شرایط فعلی برقراره و نمیشه اون مسایل رو باز کرد
متاسفانه در جنگ اشتباه جبران ناپذیر کم نداشتیم ( هر جنگی و هر ملتی اینگونه اشتباهاتی رو داره ) ولی کمتر دیده میشه که ازشون درس گرفته بشه و با تحلیل اونا بکوشیم جلوی رخ دادنشونو بگیریم
متاسفانه سعی میشه یه دیوار کوتاه گیر بیاد و اشتباهات انداخته بشه گردن این و اونو یه طورایی ماله کشیده بشه ، ای کاش از این اشتباهات که عموما به از دست دادن بسیاری از بهترینهای این سرزمین منجر شده درس هایی که باید بگیریم
شاید باعث بشه که دیگه تکرار نشن
دعا میکنم
خدایا کاری کن که اشتباهات و شکستهای ما موجب عبرت و پند آموختن ما باشه تا مقدمه پیروزیها و موفقیتهای آینده امون بشن
خدایا به بزرگی خودت کاری کن که در راستای حدیث مولایم امیر المومنین (ع) یک اشتباه رو دوباره و چندباره تکرار نکنیم
خدایا خودت عاقبت ما را و کشور ما را ، مملکت آقا اما زمان (عج) را به خیر و خوبی بگردان
آمین یا رب العالمین
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
آقا من اومدم به پست جناب الو مثبت بدم ولي با گوشي بودم اشتباهي منفي رو تاچ كردم!!
اينم از بركات فناوري لمسي!!!
ببخشيد الو جان

حاج رضوان عزيز، منم منظورم همين بود ديگه. به اون دوتا اسمايلي آخر جمله ها دقت كن!
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد تیران در منبعی غیر موثق شنیده بودم ... سانسورش کردم ... icon_cheesygrin نقل های داخلی هم همگی ضد و نقیض و تغییر شکل یافته اند ، مثل جریان کشتی ایران اجر ، در مورد عملیات مروارید هم مطالب انگلیسی زبان زیاده ولی اینقدر که همه ی بروبچ نیروی دریایی توی اینترنت در موردش داستان گذاشتند ، دیگه به مخیله ی مقاله نویسان امثال من فشار نمیاد که برم مقالات انگلیسی هم نگاه کنم ، ان شاء الله خودم پرده از این موضوع برخواهم داشت . الآن دنبال ماجرای ایران اجر هستم ... وایسا - زمان همه چیز رو مشخص میکنه . ویرایش شده در توسط AmirAzad

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از همه دوستان واقعا جالب بود :rose: :rose: :rose: :rose:
(3گیری :winking: ) ویرایش شده در توسط TALASH

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم