AmirAzad

ناوچه های کلاس کیوان نیروی دریایی ج.ا.ا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تشکر از شما دوست عزیز تاپیک هاتون واقعا جامع و کامل هستن امیدوارم به قدرت ادامه داشته باشه :rose: :rose: :rose:

تنها نکته ای که به ذهنم رسید اینه که پینت سفید شناورهای آمریکایی این کلاس بسیار زیباتر و با پرستیژتر به نظر میرسه fi_lone_ranger

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باتشکر از جناب امیرآزاد عزیز :rose: :rose:

ماموریت اصلی این ناوچه ها و همین طور ناوچه های مشابه شون در بندرعباس (کلاس پروین) گشت سطحی و کنترل معابر وصولی بوده. معمولا از این شناورها در مسیرهای مهم کشتیرانی و معابر ورودی بندرگاهها یا دهانه رودخانه های قابل کشتیرانی و .... استفاده میشده تا هم بر عبور و مرور کشتیها و نفتکشها کنترل داشته باشند و احیانا شناورهای دشمن رو شناسایی و گزارش کنن. با شروع جنگ تحمیلی ناوچه های کلاس کیوان در ورودی خورموسی و کلاس پروین هم در تنگه هرمز و ورودی بندرعباس گشت زنی می کردن. همین الان هم وظیفه ای بیش از این ازشون بر نمی آد.

[quote]
[right][background=rgb(248, 248, 255)]اولین فروند از این سری ناوها ، ناو کیوان با شناسه حال حاضر 201 و شناسه قدیم 61 میباشد که بصورت عملیاتی در خدمت نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا میباشد . نکته قابل توجه اینکه در جریان جنگ تحمیلی دو فروند از کیوان کلاس ها در اروند رود مورد حمله قرار گرفت و به شدت آسیب دیدند ، بنابر گزارشات یک فروند آن به دلیل آسیب های وارد شده غرق شد اما فروند دوم تعمیر گردیده و عملیاتی شد . شناور غرق شده احتمال میرود ناو مهران با شناسه ی 203 است و فروند دوم نیز که جان سالم به در برد ، احتمالا ، ناو آزادی "تیران سابق" میباشد . هم اکنون ناو آزادی بصورت سالم و عملیاتی ، با شناسه 202 در خدمت نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا است و شناسه ی قدیم آن 63 میباشد . این ناو در رزمایش دریایی ولایت 90 ، با انتشار تصاویری از آن به کانون توجه و رسانه ها برگشت . دیگر ناو از این کلاس ، ناو ماهان با شناسه 64 قدیم و شناسه ی جدید 204 میباشد ، این شناور مانند ناو آزادی آخرین بار در رزمایش دریایی ولایت 90 مشاهده شده است .[/background][/right]
[/quote]

ماجرای مهران و تیران، ماجرای مفصل و شدیدا عبرت آموزیه!
اولا که این شناورها در اروندرود مورد اصابت قرار نگرفتن. در دهانه ورودی خورموسی و موقع ماموریت گشت هدف راکت و موشک هواپیما قرار گرفتن.
کلا این کلاس از شناورها به اضافه ناوگروه پاسیور (کلاس بایندر) و قایقهای 65 پایی و 4فروند مین روب و چند قایق دیگه متعلق به ناوتیپ هشتم بودن که در خرمشهر مستقر بودند. این ناوتیپ یه فرمانده شجاع و باتدبیر داشت که در شهریور 59 و قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و از اونجا که کاملا براش مثه روز روشن بود که دیر یا زود عراق حمله خواهد کرد و هر شناوری که در اروندرود بمونه صددرصد منهدم خواهد شد، لذا با لغو دستور و سرپیچی از فرمان مافوق تقریبا همه شناورهای ناوتیپ رو به بندرامام خمینی برد و اونجا مستقر کرد و ارزش کارش وقتی معلوم شد که هرچی کشتی تجاری ایرانی و خارجی و هرچی قایق ژاندرمری و حتی ماهیگیری و غیره در اروند بودن، زیر آتش موشک و توپخانه عراق نابود شدن!
تو یکی از روزهای آخر مهر 59 ناوچه مهران برای گشت و کنترل سطحی ورودی خورموسی و شمال خلیج فارس به ماموریت میره. ناوچه دائما با پست فرماندهی در ارتباط بوده و مشاهدات و داده های راداریش رو گزارش میکرده تا اینکه اواخر شب بر اثر داغ کردن دستگاههای مخابراتیش، ارتباطش به کلی قطع میشه. بلافاصله ناوچه تیران برای یافتن مهران و اطلاع از وضعش عازم دریا میشه. بالاخره موفق میشه مهران رو پیدا کنه. البته نه خود ناوچه رو چون غرق شده بوده اما میتونه چهارتا از شهدا و یک نفر هم مجروح از آب بگیره و خبر بده که بالگردها بیان عملیات تجسس انجام بدن. تیران برای تخلیه شهدا و اون یه نفر مجروح به اسکله برمیگیرده و در همین حال هم ماهان برای کمک به عملیات تجسس و نجات عازم دریا میشه که یه دفعه از دور دود سفید رنگ و غلیظی میبینه و وقتی به محل میرسه میبینه تیران هم موشک خورده و ناوچه در حال سوختنه. بلافاصله گزارش میده که به داد تیران هم برسن و چند تا جنازه شهدا و یک نفر مجروح رو از آب میگیره که این مجروح همون مجروح قبلیه است که انگار عمرش به دنیا بوده! خلاصه اون مجروح رو میرسونن به بیمارستان و تو همون حال وخیمی که داشته هم ماجرای مهران رو تعریف میکنه و هم تیران رو. یه مدت بعد هم تو بیمارستان به شهادت میرسه. اگه این شخص نبود الان ماجرای مهران و تیران تبدیل به یه معما شده بود!
اون شهید تعریف میکنه که نصف شب داشته پست نگهبانی پاشنه رو تحویل همکارش میداده که یه هواپیما با یه نورافکن قوی از بالا سرشون رد میشه. تا میان به خودشون بیان که خودیه یا دشمنه، یه بار دیگه دور میزنه و یه راکت به مهران شلیک میکنه و ناوچه با تمام پرسنلش غرق میشه و فقط ایشون زنده میمونه. (بعدا از مهران فقط حدود 17 یا 18 جسد پیدا شد درصورتیکه این ناوچه 30 نفر پرسنل داشته و بقیه متاسفانه جنازشون واسه همیشه در خلیج فارس میمونه!)
وقتی هم تیران ایشون رو نجات میده زخمی و مجروح روی تیران بوده که دوباره یه هواپیمای دیگه سروکلش پیدا میشه (خدا بگم باعث و بانیش رو چی کار کنه :-x ) و این بار یه موشک به پاشنه ناو میخوره که البته غرق نمیشه اما باز فقط ایشون زنده میمونه و بقیه به شهادت میرسن. حتی جسد خیلی ها بعد از اینکه تیران رو با یدک کش آوردن اسکله و عرشه اش رو شکافتن، در طبقات زیرین عرشه پیدا میشه که زنده زنده خفه شده بودن یا سوخته بودن، متاسفانه!
خود ایشون هم که اگه اشتباه نکنم اسمشون کاظمی بوده بعدا بر اثر همون جراحت به شهادت میرسن.
روحشون شاد.
تیران هم بازسازی میشه و مجددا سه سال بعد (سال 62) به خدمت برمیگرده.
در کل ماجرای اسف بار و بسیار عبرت آموزی بوده! (عبرت آموز بودنش رو جناب الو خیلی خوب میدونه!!) و احتمالا به خاطر همین بوده که از اون به بعد روی سه تا ناوچه دیگه دو توپ 23 م.م نصب میکنن برای دفاع هوایی.
امروزه هم گویا اسم این ناوچه ها رو عوض کردن (به چه دلیل نمیدونم!) ولی من یکی از این ها رو دیدم که اسمش رو نوشته بود شمس! الان شماره بدنه اش یادم نیست ولی از همین کلاس بود با اون دوتا توپ 23 میلیمتریش، اتفاقا همراه ناوچه خدنگ بود که هردو مال بوشهر هستند. احتمالا اسکورت ضدهوایی خدنگ بوده یا چیز دیگه...
یه چندتا عکس هم ازشون داشتم که الان پیداشون نمیکنم. اگه پیدا کردن همینجا میذارم.


یاعلی
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان دیگه با 23 میلیمتری دید بصری از پس پهپاد نمیشه بر اومد...!
حداقل چند تا دوشپرتاپی چیزی....!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Haj_Rezvan' timestamp='1375956221' post='328070']
الان دیگه با 23 میلیمتری دید بصری از پس پهپاد نمیشه بر اومد...!
حداقل چند تا دوشپرتاپی چیزی....!
[/quote]

حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! :winking:
23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! icon_eek
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRINavy' timestamp='1375957108' post='328072']
حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! :winking:
23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! icon_eek
[/quote]
عمرا بتونن کروز بزنن! البته تهدید اصلی برا اینا پهبادهای بدون سرنشین مجهز به بمب‌ها و موشک های لیزری است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1375962287' post='328098']
[quote name='IRINavy' timestamp='1375957108' post='328072']
حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! :winking:
23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! icon_eek
[/quote]
عمرا بتونن کروز بزنن! البته تهدید اصلی برا اینا پهبادهای بدون سرنشین مجهز به بمب‌ها و موشک های لیزری است.
[/quote]

کروزهای فعلی رو که نه. ولی قدیما با همینا و 40 میلیمتریها استیکس و چیزهای دیگه میزدن!!!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو خاطرات ناوچه پیکان و عملیات مروارید وقتی مهمات تموم ميشه گویا با یوزی بود فکر کنم که شروع می کنه به شلیک سمت موشک کروز ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حبیب جان
[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]حاجی، دوشپرتاب رو که نصب نمیکنن ما ببینیم؛ لابد دارن دیگه! [/background][/right][/font][/color] :winking:
[/quote]
و الله این داشتنه خیلی اذیت میکنه...! می ترسم یه روزی نداشته باشند..!
[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]23 م.م هم از هیچی بهتره! درضمن کاربرد دوگانه هم داره. کافیه سر لوله اش بگیری پایین میشه یه مسلسل 23م.م دولول با نواخت بالا. فعلا که فالانکس و اینا نداریم با همینا تمرین میکنن کروز بزنن!!! [/background][/right][/font][/color] icon_eek[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)] [/background][/right][/font][/color]


[/quote]
کروز داریم تا کروز..!
کرم ابریشم هم کروزه..! یاخونت هم کروزه..! اما زدن این کجا و آن کجا..!
البته فکر نمی کنم کسی حاضر باشه با کروز اینا رو بزنه..!
تهدید این قایقها..! همون بالگرد ها و پرنده های بی سرنشینه مسلح به موشک هدایت شونده لیزری هست...!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همه
دستتون درد نکنه
مقاله خوبی بود
ناگفتنی ها رو هم حبیب عزیز سربسته گفتن و من هم بازشون نمیکنم از اون ماجراهاست فقط این بحث هدف قرار گرفتنشون با توپخانه رو کلا فراموش کنید
در باره ناوچه جاوی پیکان هم با تمام سلاح ها سعی میکنن در اون مدت کوتاه درگیر بشن
حتی تکاورانی که روی عرشه بودن با ژ-3 و یوزی شروع به شلیک میکنن به امید اینکه بتونن کاری از پیش ببرن که متاسفانه موفق نبودن
پیکان متاسفانه غافلگیر شد
در باره پیکان هم ماجراهای عبرت اموز بسیار زیادی هستش
برای همینه که همه ماجراهای عنوان شده تقریبا یه حلقه مفقوده داره
با حبیب جان نیمچه بحث و گفتگویی در اینباره داشتیم
بنا به دلایلی خیلی ها هنوز میخوان همون ماجرای عنوان شده رو مردم قبول کنن وبدونن
خوب من و ماها هم دم نمیزینم
جدیدا و تازگیها حتی تناقضات و گاها تضادهای خاطرات بازماندگان رو هم با یک جلسه یکسان سازی برطرف کردن و کوشیده شده راویتی یکدست و اونطوری که میخوان به بیرون فرستاده بشه
متاسفانه کم کم حتی خود اونایی که اون بالا نشستن هم داره ماجرا بگونه ای که تعریف میشه باورشون میشه
به حبیب جان سفارش کردم که سعی کنه در اینباره کمتر حرف بزنه و خودمم بالطبع زبونم بسته است و تا موقعی که خود نیرو نخواد چیزی بگه چیزی نمیگم یا دسته کم تا زمانی که شرایط فعلی برقراره و نمیشه اون مسایل رو باز کرد
متاسفانه در جنگ اشتباه جبران ناپذیر کم نداشتیم ( هر جنگی و هر ملتی اینگونه اشتباهاتی رو داره ) ولی کمتر دیده میشه که ازشون درس گرفته بشه و با تحلیل اونا بکوشیم جلوی رخ دادنشونو بگیریم
متاسفانه سعی میشه یه دیوار کوتاه گیر بیاد و اشتباهات انداخته بشه گردن این و اونو یه طورایی ماله کشیده بشه ، ای کاش از این اشتباهات که عموما به از دست دادن بسیاری از بهترینهای این سرزمین منجر شده درس هایی که باید بگیریم
شاید باعث بشه که دیگه تکرار نشن
دعا میکنم
خدایا کاری کن که اشتباهات و شکستهای ما موجب عبرت و پند آموختن ما باشه تا مقدمه پیروزیها و موفقیتهای آینده امون بشن
خدایا به بزرگی خودت کاری کن که در راستای حدیث مولایم امیر المومنین (ع) یک اشتباه رو دوباره و چندباره تکرار نکنیم
خدایا خودت عاقبت ما را و کشور ما را ، مملکت آقا اما زمان (عج) را به خیر و خوبی بگردان
آمین یا رب العالمین
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
آقا من اومدم به پست جناب الو مثبت بدم ولي با گوشي بودم اشتباهي منفي رو تاچ كردم!!
اينم از بركات فناوري لمسي!!!
ببخشيد الو جان

حاج رضوان عزيز، منم منظورم همين بود ديگه. به اون دوتا اسمايلي آخر جمله ها دقت كن!
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد تیران در منبعی غیر موثق شنیده بودم ... سانسورش کردم ... icon_cheesygrin نقل های داخلی هم همگی ضد و نقیض و تغییر شکل یافته اند ، مثل جریان کشتی ایران اجر ، در مورد عملیات مروارید هم مطالب انگلیسی زبان زیاده ولی اینقدر که همه ی بروبچ نیروی دریایی توی اینترنت در موردش داستان گذاشتند ، دیگه به مخیله ی مقاله نویسان امثال من فشار نمیاد که برم مقالات انگلیسی هم نگاه کنم ، ان شاء الله خودم پرده از این موضوع برخواهم داشت . الآن دنبال ماجرای ایران اجر هستم ... وایسا - زمان همه چیز رو مشخص میکنه . ویرایش شده در توسط AmirAzad

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از همه دوستان واقعا جالب بود :rose: :rose: :rose: :rose:
(3گیری :winking: ) ویرایش شده در توسط TALASH

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط IRINavy
      بسم رب الشهداء و الصدیقین

      چند ماه پیش برای یه برنامه فرهنگی و مذهبی که در سایت سوباشی برگزار شده بود، رفتم. اونجا بود که از نزدیک با مشهد شهدای اون حادثه و شرح ماجرا بیشتر آشنا شدم.
      بعد از اون تصمیم گرفتم مطالب دست اولی تهیه کنم و در سالگرد اون حادثه خدمت دوستان تقدیم کنم تا اینکه از طریق یکی از دوستان بسیار خوبم به فیلم مستندی دراینباره دسترسی پیدا کردم. که هنوز در هیچ رسانه ای پخش نشده و احتمالا چهارشنبه هفته آینده از برنامه روتین ارتش از شبکه یک پخش خواهد شد)
      این فیلم حدودا 15 دقیقه ای روایتی مستند از حادثه ی حمله به سایت رادار سوباشی است که در 5 مرداد سال 67 (تنها چند روز به پایان جنگ تحمیلی و پس از پذیرش رسمی قطعنامه 598 از سوی ایران) اتفاق افتاده که منجر به شهادت 19 نفر از پرسنل متخصص پدافندهوایی شد.
      فیلم به اندازه کافی گویا هست پس من بیشتر از این توضیح نمیدم و پیشنهاد میکنم که حتما اون رو دانلود و تماشا کنید.
      دوستانی هم که نظرات و انتقادی نسبت به فیلم دارند لطفا یا در همین جا یا بصورت خصوصی بفرمایند تا به سازندگان اون منتقل کنم.
       


       
       

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

       

       

      لینک های دانلود

       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv

      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv
      قسمت اول - 36 مگابایت


       
       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv


      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv
      قسمت دوم - 36 مگابایت



      انشاءالله رهرو راه شهدا باشیم
      شادی روحشون، صلوات


       
    • توسط MR9
      بسم ا...
       
      گسیل پدافند هوایی مدرن باور-373 به سوریه/ ایران اجازه زدن بدون هشدار قبلی هواپیماهای اسراییلی را در آسمان سوریه دریافت کرده است
       
       
      منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می گویند، ارتش روسیه اجازه هدف قرار دادن بدون هشدار قبلی هواپیماهای اسرائیلی را در سرتاسر آسمان سوریه به ایران داده است.
       

       
      سفررییس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه
       
       
    • توسط hans
      موشک ضد زره صاعقه 2

      دوستان امیدوارم تکراری نباشد من جستجو کردم چیزی پیدا نکردم.
      موشک ضد زره صاعقه 2 بهینه سازی شده ی موشک ضد زره دراگون امریکایی است که توسط مهندسین و متخصصین صنایع دفاع مهندسی معکوس و بهینه شده است و توسط نیروی زمینی ارتش مورد استفاده قرار می گیرد.این موشک از نظر برد بهینه سازی شده است به طوری که برد نهایی دراگون امریکایی 500 متر است ولی برد موشک صاعقه 1000 تا 1090 متر بهینه شده است,همچنین سر جنگیه ان سنگین تر و نافذتر شده است.در اصل باید گفت این موشک مهندسی معکوس شده موشک سوپر دراگون است که اوایل دهه ی 90 بهینه شده بود.

      توضیحی مختصر در باره ی دراگون امریکایی
      این موشک ضد تانک هدایت شونده توسط کمپانی مک دانل داگلاس در امریکا ساخته شده است.سیستم هدایت موشک شامل سیستم دید در شب و سیستم گرما یاب که بر روی لانچر پرتاب نصب شده . همچنین این لانچر مجهز به یک دو پایه و یک باتری میباشد.این موشک قابل شلیک توسط یک نفر است و هدایت ان سیمی است.در دهه ی 90 سوپر دراگون 1 ساخته شد و پس از ان سوپر دراگون 2 که نسبت به نمونه ی اولیه خیلی کارامدتر و توانایی بیشتری دارد.


      دراگون امریکایی

      دراگون امریکایی


      spike-360
      Hans
    • توسط EBRAHIM
      از سال 1986 گزارشهاي دريافتي از ايران حاکي از برنامه توسعه و پيشرفت موشک بالستيکي ميان بردي بود که نامهاي مختلفي از قبيل Shahab 3،Shihab 3،Shehob 3 و يا Zelzal براي آن برگزيده شده بود.در سال 1993 ايران و کره شمالي همکاريهاي بسيار نزديکي را در جهت برنامه توسعه و پيشرفت موشکهاي سوخت مايع يک مرحله اي No-dong 1 و No-dong 2 آغاز کردند و احتمالا در همان زمان پاکستان نيز براي توسعه و پيشرفت موشکهاي Ghauri1/2 خود به اين برنامه ملحق شد. طراحي موشک No-dong کره شمالي بر اساس تکنولوژي ساخت موشک روسي SCUD B بنا نهاده شده بود که بعدها نيز امتياز ساخت موشکهاي SCUD B و SCUD C را نيز در اختيار کره شمالي قرار داد و آنها نيز نسخه بعدي آن را به ايران فروختند.

      موشکهاي No-dong و شهاب ٣ که به نظر مي‌آيد طراحي آنها بر اساس موشکهاي SCUD مدل B و C باشد شايد تنها در مقياس (کوچکتر يا بزرگتر بودن) تفاوت اندکي با هم داشته باشند.

      گزارشهاي ارسالي از ايران حاکي از آن است که ايران در حال بررسي خريد امتياز موشک شهاب No-dong کره شمالي و مجموع 150 فروند از اين موشکها مي‌باشد. همچنين ايران در نظر دارد که تمامي مراحل آزمايش برد و پرتاب اين نوع موشکها را در داخل خاک ايران انجام دهد،زيرا کره شمالي با شرايط سختي براي اين آزمايشها از قبيل :عدم صدور مجوز براي پرواز اين موشکها بر فراز خاک ژاپن از سوي اين کشور و فشار وارده از سوي چند کشور جهان از جمله آمريکا به کره شمالي براي ترک سريع برنامه‌هاي موشکي ايران روبه رو است .

      در سال 1997 ايران مشغول انجام آزمايش و تست هفت موتور براي توسعه ي برنامه هاي موشکي خود بود که اين موشک شهاب ٣ ناميده ميشد. منابع خبري معتقدند که کره شمالي در فاصله سالهاي 1994 تا 1995 تعداد اندکي موشک احتمالا 5 تا 12 فروند No-dong به همراه 4 خودروي مخصوص حمل موشک به ايران تحويل داده است و اين تحويل‌ها به علت فشار چندين کشور به کره از جمله آمريکا متوقف شد و بار ديگر از سال 1997 از سر گرفته شد. آنچه به نظر مي‌رسد اين است که توسعه و ظهور موشک شهاب ٣ ابتدا با مجوز صنايع هوافضاي ايران ودر نهايت مجلس به انجام رسيد و وظيفه آزمايش و نگهداري و عملياتي نگاه داشتن آن به صنايع موشکي همت در تهران سپرده شد که اين مرکز با در اختيار داشتن موتورهاي موشک و تانکرهاي سوخت ساخته شده در يک مرکز بزرگ و وسيع زير زميني واقع در خوجان به خوبي از انجام ماموريت محوله برآمده است.
      ======================================================


      در آوريل 1998 برنامه پرواز آزمايشي موشک بالستيکي ميان برد خود را که نام Ghauri 1 يا Hatef برآن نهاده شده بود به اجرا گذاشت که به نظر مي‌رسيد بسيار شبيه موشکهاي شهاب ٣ ايران و No-dong کره شمالي باشد که در نهايت باعث امضاي توافقنامه اي مشترک براي ساخت کمپاني‌اي واحد جهت برنامه‌هاي موشکي ميان سه کشور مزبور شد. به نظر مي‌رسد که تکنولوژي ساخت موشکهاي No-dong 1 و No-dong 2 از کره شمالي به ايران و پاکستان فرستاده شده است و به همين دليل موشکهاي شهاب ٣ و Ghauri 1 يا Hatef 5 بسيار به هم شبيه هستند. اولين برنامه پرواز آزمايشي موشک شهاب ٣ در ژولاي 1998 انجام شد دو فروند از اين نوع موشک نيز در سپتامبر 1998 به نمايش عمومي در آمد. يک منبع وابسته به منابع اسرائيلي گزارش کرد که ايران در حال ساخت و توسعه يک کلاهک هسته اي براي موشک شهاب ٣ مي‌باشد ، اما اين گزارشات از سوي مقامات ايراني تائيد نشده است. در سپتامبر 2000 يک موشک شهاب 3 مدل D آزمايش شد که ايرانيها عنوان کردند که از آن به عنوان نخستين وسيله پرتاب ماهواره در ايران استفاده خواهند کرد. اين موضوع نشان مي دهد که موتور استاندارد شهاب ٣ ابتدا يک موتور با سوخت جامد دو مرحله اي بود.

      برد موشك‌هاي نسل جديد «شهاب ۳»، در مقايسه با سري قبلي حدود ۱۰۰ درصد ارتقا پيدا كرده و از ۱۳۰۰ كيلومتر به ۲۵۰۰ كيلومتر افزايش يافته و خطاي هدف‌گيري که در نسل قبلي نسبت به برد آن ۸ در ده‌هزار بوده، در نسل جديد، به ۲ در ده‌هزار كاهش يافته است. نكته ديگر، سيستم اختصاصي ناوبري موشك‌هاي شهاب است كه موجب شده كساني كه ادعا دارند ايران اين موشك ها را از كشورهاي ديگر تهيه كرده است، اما اين سيستم ناوبري و الكترونيكي ساخته شده توسط متخصصان ايراني، جاي شبهه اي را باقي نگذاشته است. اين سيستم علاوه بر آنكه قدرت شناسايي و اصابت به اهداف را به گونه اي بسيار دقيق در اختيار ايران قرار داده است كه علاوه بر اطمينان از برخورد موشك به هدف موردنظر، در صورت خروج از مسير تعيين شده نيز مي تواند آن را تصحيح كرده و درصد اطمينان از برخورد را به نحو چشمگيري افزايش دهد. نكته ديگر در خصوص بهينه سازي استفاده از موشك هاي شهاب، تغيير زاويه شارژ موشك شهاب است كه از اين پس با زاويه صفر با سطح افق مورد استفاده قرار مي گيرد. اين تغيير موجب مي شود تا فواصل آماده سازي شليك موشك ها كمتر شده و قدرت متحرك سازي شليك ها را افزايش مي دهد تا شليك هايي نامحدود در زمانهاي كوتاه را شاهد باشيم.


      مشخصات:

      عملكرد: موشك بالستيك ميان برد
      سازنده:سازمان هوا و فضاي ايران
      طول:16.58 متر
      وزن:1780 كيلوگرم در مدل اوليه و 2.180 كيلوگرم در مدل هاي بعدي
      قطر: 1.38 متر
      برد: 1300 كيلومتر در مدل اول و 2500 كيلومتر در مدل هاي بعدي
      موتور: موتور تك مرحله اي با سوخت مايع در مدل اوليه و سوخت جامد در مدل بعدي
      وزن پرتاب: 17480 كيلوگرم
      كلاهك:بين 700 تا 1200 كيلوگرم
      دقت: 190m CEP
      زمان ساخت: ۱۹۹۷
      ==============================================================



      =========================
      منبع
    • توسط yavarrr
      موشک نقطه‌زن سپاه 750 کیلومتری شد http://s6.uplod.ir/i/00822/vo2nsl4fkdv2.jpg
        موشک فاتح که به نظر میرسد موشک ذوالفقار از بسیاری جهات شبیه به آن باشد، دقیقترین موشک بالستیک ایرانی با میزان خطای زیر 5 متر است.   این موشک با سوخت جامد می‌تواند اهداف را در فاصله حدود 750 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.   به نظر می‌رسد طول موشک ذوالفقار 8.9 متر، وزن مسلح آن حدود 4هزار کیلوگرم، قطر آن 68 سانتی متر و وزن سرجنگی آن نیز حدود500 کیلوکرم باشد که با سرجنگی بارانی گزینه مناسبی برای هدف قرار دادن مواضع دشمن و نیز باندهای فرودگاهی است.   البته در جریان این دو رژه، سامانه های مهم دیگری هم بعضا برای اولین بار به نمایش درآمدند که در آینده بیشتر از آنها خواهیم گفت.  
       
       
      http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950631000684#relatedVideoPane
       
      http://i.alalam.ir/news/Image/original/2016/09/21/alalam_636100525480727839_25f_4x3.jpg
      http://i.alalam.ir/news/Image/original/2016/09/21/alalam_636100525481327899_25f_4x3.jpg
      http://i.alalam.ir/news/Image/original/2016/09/21/alalam_636100525483298096_25f_4x3.jpg
      http://i.alalam.ir/news/Image/original/2016/09/21/alalam_636100525483868153_25f_4x3.jpg
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.