blender

تحلیل و پیگیری تحولات اوکراین

تنش میان روسیه - اوکراین 2022   

44 votes

این نظرسنجی برای رای جدید بسته است
  1. 1. 1- به نظر شما ، وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین محتمل است ؟

    • بله
      32
    • خیر
      12
  2. 2. 2- به نظر شما سطح درگیری میان دوطرف در چه مقیاسی خواهد بود ؟

    • گسترده
      7
    • نیمه گسترده
      24
    • محدود
      13
  3. 3. 3- به نظر شما ، حد پیشروی ارتش روسیه در داخل خاک اوکراین تا چه اندازه ای خواهد بود ؟

    • محدود به مناطق همجوار با مرزهای شمالی ، جنوبی و غربی روسیه
      33
    • پیشروی تا پایتخت اوکراین ( کیف )
      8
    • پیشروی تا غربی ترین مرزهای اوکراین
      3


Recommended Posts

2 hours قبل , headshoter2 گفت:

خب دوستان در خبرهاست که هواپیمای عمو پریگوژین رو زدن و عاقبت اعتماد به عهد و پیمان روس یه بار دیگه خودشو نشون داد . . . .

حتی به خودشونم رحم نکردن

 

-1x-1.jpg

 

سلام. فعلا اظهار نظر در مورد مردن یا نمردن پریگوژن زوده، اما چیزی که معلومه و البته مهمه پایان عمر سیاسی و نظامی وی هست هرچند که ممکنه الان زنده باشه و در گوشه ای از دنیا به ادامه زندگی خودش بپردازه.

شبیه این گونه مرگ ها رو می شه در مورد هیتلر، اسامه بن لادن، ملا عمر، ابوبکر بغدادی، صدام حسین (شاید) پیدا کرد. شخصیت ها و مهره هایی که پس از مدتی کاراریی خودشون رو از دست دادند (یا ماموریتشون به پایان رسیده یا مانند پریگوژن در حین اعتماد خیانت کردند) و به پاس خدماتشون به ارباب ها یا رعایت جایگاهشون در گذشته و یا اطلاعات و نفوذشون در بین جامعه، خبر مرگ یا کشته شدنشون اعلام می شه اما جسدی از اون ها موجود نیست.

 

خدا عالمه - والعاقبه للمتقین

 

17440099_0:0:1280:720_1920x0_80_0_0_e8c9

 

ویرایش شده در توسط Mohebbi
  • Like 4
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقایقی پیش آژانس حمل نقل هوایی روسیه اسامی قربانیان هواپیمایی امبرائر که عصر امروز در حومه مسکو سقوط کرد را منتشر کرد

 

اسامی پروگوژین مالک گروه واگنر و اوتکین دیمیتری فرمانده ارتش واگنر در بین ده قربانی این سقوط ثبت شده است

 

همزمان با این رخ داد پوتین رئیس جمهور روسیه در سال ارکستر روسیه در مراسمی نشان قهرمان روسیه را به خدمه تانک روسی  که به تنهایی نه زرهپوش اکراینی را منهدم کردن اهدا کرد

 

 

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 4
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

خیلی عجیب هست که هواپیما را روسها خودشان زده باشند. یعنی دقیقا در جریان جلسه بریکس و روز سخنرانی پوتین. ؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , hfarzaneh گفت:

با سلام 

خیلی عجیب هست که هواپیما را روسها خودشان زده باشند. یعنی دقیقا در جریان جلسه بریکس و روز سخنرانی پوتین. ؟!

 

خیلی عجیبه که شما فکر میکنین خود روسا نزدن

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , 951 گفت:

 

رسم خائن کشی همینه .

خائنی در این رده از خیانت رو باید کشت ، خیلی محکم و خیلی هم علنی ، دقیقا مثل همین مورد .

 

من خودم از پریگوژین خوشم نمیاد کاری هم ندارم چیکار کرد اما وقتی که بهش امان دادن نباید به عهدشون خیانت کنن

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آیا ناتو می تواند در جنگ متعارف علیه روسیه پیروز شود؟

 

2023-08-26_10-03-04.jpg

 

نوشته شده توسط دراگو بوسنیک، تحلیلگر مستقل ژئوپلیتیک و نظامی

(توضیحات مترجم: نویسنده این مقاله تحلیل گر دارای مقالاتی با گرایش حمایت از روسیه است! همه مندرجات این مقاله مورد تایید اینجانب نیست. عکس های اپلود شده توسط مترجم می باشد و در متن اصلی موجود نیست)

در دهه‌های اخیر، یکی از عبارت های متداول این بود که روسیه در یک جنگ متعارف با ناتو شکست خواهد خورد. و با این حال، این تصور عملاً به واقع نپیوست، حتی در دهه‌ی فاجعه‌بار 1990 (اوج مشکلات اقتصادی روسیه). امروزه، این موضوع دیگر نمی تواند به واقعیت بپیوندند. از اوایل دهه 2000، مسکو شاهد تجدید حیات چشمگیر قدرت نظامی قابل توجه خود بوده است، روندی که هنوز به اوج خود نرسیده است. ایالات متحده در تلاش است تا از برنامه تسلیح مجدد روسیه جلوگیری کند تا حداقل مانع از رشد مداوم قدرت روسیه شود.

این اصل، یک اولویت برای پنتاگون بوده است، به طوری که اوکراین را به رویارویی انتحاری با کرملین سوق داد تا روسیه را از مسیر خود خارج کند. این موضوع را حتی لوید جی آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در اواخر آوریل 2022 به طور علنی بیان کرد، زمانی که گفت "ما می خواهیم روسیه را ضعیف ببینیم". همزمان، ارتش روسیه به عنوان ظاهراً "کم کار" معرفی می شود. خوب، اگر اینطور است، پس چرا آمریکا نیاز به «تضعیف روسیه» دارد؟

 

2023-08-26_10-04-00.jpg

 

 

این نوع ژیمناستیک ذهنی در واشنگتن دی سی کاملاً متداول است، زیرا نخبگان سیاسی آن اغلب ناخواسته غیرمنطقی بودن ادعاهای خود را آشکار می کنند. این بیانیه بیش از یک سال پیش بیان شد، اما از آن زمان، نه تنها پنتاگون در نیت خود برای تضعیف مسکو به شدت شکست خورده است، بلکه ارتش روسیه در واقع قدرت خود را افزایش داده است. بهبودهای مختلف از افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تا کاهش شدید زمان واکنش به تهدیدات میدان نبرد، که منجر به تشدید تلفات رژیم کیف می‌شود، را شامل می‌شود (مترجم: البته افزایش درس عبرت ارتش روسیه رو قبول دارم اما به نظر می رسد ارتش روسیه با مشکلات عدیده ای مانند نیروی انسانی و زرهی مواجه است).

 

 

2023-08-26_10-04-19.jpg

 

 

دلایل متعددی برای تسلط ارتش روسیه بر میدان نبرد وجود دارد که با تشدید حملات نظامی بی‌اهمیت به اهداف غیرنظامی در داخل روسیه یا حداقل «حمله‌های تبلیغاتی» برای اهداف تبلیغاتی، بیشتر تقویت می‌شود. با این حال، این سؤال را باقی می گذارد که ارتش روسیه واقعاً در یک درگیری متعارف با ناتو چگونه عمل می کند. برای پاسخ به آن، از سرهنگ داگلاس مک گرگور و آخرین مصاحبه او با تاکر کارلسون نقل می کنیم.

من فکر می‌کنم تمام عبارت هایی که بیش از یک سال و نیم در مورد «اوکراینی‌ها پیروز هستند»، «آرمان اوکراین عادلانه است»، «روس‌ها شرور هستند»، «روس‌ها بی‌کفایت هستند» گفته می‌شود، دروغ است. مک گرگور گفت: «اوکراین در حال فروپاشی است، زیرا آنچه در میدان جنگ اتفاق می افتد وحشتناک است. اکنون فکر می کنیم اوکراینی ها 400000 مرد را در جنگ از دست داده اند. ما چند ماه پیش در مورد 300-350 هزار صحبت می کردیم. در آخرین ماه از این ضد حمله فرضی که قرار بود میدان نبرد را جارو کند، آنها حداقل 40000 کشته از دست دادند (مترجم: تصور من اینه که ارتش روسیه هم باید زودتر کاری بکند تا از فروپاشی نجات یابد. فراموش نکنیم که یک نیروی شورشی مانند واگنر در در راه رسیدن به کرملین بود که اگر توافقات پشت پرده نبود معلوم نبود مسکو در چه وضعیتی بود).

برآورد تلفات نظامی به دلیل عوامل متعدد، از جمله تلاش رژیم کی یف برای پنهان کردن خسارات فاجعه بار قابل بحث است. با این حال، کمترین برآورد در حال حاضر بیش از 250000 KIA (کشته شده در عمل) است. تصورنسبت WIA/MIA (مجروح/مفقود شده در عمل) را اگر تصور کنیم بسیار وحشتناک خواهد بود. اما مک‌گرگور ارزیابی تقریبی از آن نیز ارائه کرد، و تخمین زد که ضدحمله اوکراین که بسیار تبلیغ برای آن شده شده منجر به «40000 تا 50000 قطع عضو اوکراینی» شد و «بیمارستان‌ها پر هستند».

وی همچنین خاطرنشان کرد که به دلیل تعداد زیاد مجروحانی که به سادگی نمی توان آنها را تخلیه کرد، کل واحدهای عملیاتی تسلیم می شوند. سربازان عادی اوکراینی می‌دانند که ارتش روسیه با آنها منصفانه رفتار خواهد کرد، کاری که حکومت نئونازی که آنها را به مرگ حتمی فرستاد، نه می‌تواند انجام دهد و نه به آن اهمیت می‌دهد. حتی با واحدهای روس‌هراسی نازی که در ماریوپل و جاهای دیگر دستگیر شده‌اند، بر خلاف اسرای جنگی روسی که مورد شکنجه وحشیانه و اعدام‌های سرپایی قرار گرفته‌اند، رفتاری انسانی شده است.

با این حال، مهمتر از آن، مک گرگور به موضوع رویارویی مستقیم بین مسکو و ناتو اشاره کرد. بر اساس ارزیابی وی، ائتلاف متخاصم به سادگی برای جنگ با روسیه آماده نیست. او در مورد کاهش مستمر نظم و آمادگی در ناتو هشدار داد که تا حد زیادی به دلیل تغییرات ایدئولوژیکی است که در دهه‌های اخیر ارتش‌های غربی را فراگرفته است. مک گرگور همچنین بر تفاوت غیرقابل مقایسه بین ارتش روسیه و مخالفانی که ایالات متحده در جنگ های بی شماری با آن ها جنگیدند، تأکید کرد.

روسیه امروز قوی تر از 30 یا 40 سال گذشته است. مک گرگور گفت: «شما یک نهاد نظامی روسی دارید که اکنون قدرتمندتر و توانمندتر از ارتش روسیه در اواسط دهه 1980 است. آنها اولین کسانی بودند که در دهه 1970 به اهمیت ارتباط اطلاعات، نظارت، شناسایی [ISR] در فضا، و همچنین در زمین و دریا با سلاح های ضربتی پی بردند.

وی ادامه می دهد که مسکو چند نوع تسلیحات دوربرد از جمله توپخانه معمولی و موشکی و همچنین موشک های مافوق صوت، بالستیک و کروز دارد (مترجم: ظاهرا تعداد این تجهیزات و موشک ها در به نقطه حداقل خود رسیده اند). به نوبه خود، اینها به سیستم ISR بهبود یافته روسیه متصل می شوند و قابلیت حمله تقریباً آنی را فراهم می کنند. مک گرگور همچنین هشدار داد که نفرت و خصومتی که غرب سیاسی همچنان نسبت به مردم روسیه نشان می دهد، آنها را قانع کرده است و در نتیجه عزم خود را برای مبارزه نه تنها با حکومت نئونازی، بلکه با خود ناتو نیز رقم زده است.

دلیل اینکه این یک چشم‌انداز خطرناک برای ائتلاف متخاصم است این است که عملاً نمی‌تواند با ارتش روسیه برابری کند، زیرا همانطور که مک گرگور به کارلسون گفت: «مخالفان احتمالی [ایالات متحده/ناتو] روی قابلیت‌های بسیار متفاوتی سرمایه‌گذاری می‌کنند». او به میزان گسترش بیش از حد ارتش ایالات متحده اشاره کرد و این تصور را تقویت کرد که آمریکا واقعاً در یک کشش بیش از حد امپراتوری قرار دارد. نیروهای این کشور بسیار آسیب پذیر هستند، به ویژه به دلیل اینکه پنتاگون سال هاست از دفاع هوایی و موشکی تاکتیکی غفلت کرده است، که در صورت رویارویی با یک حریف جدی از راه دور منجر به خسارات فاجعه بار خواهد شد.

 

2023-08-26_10-04-40.jpg

 

 

مک گرگور همچنین هشدار داد که اگر فشار بر روسیه فروکش نکند، جنگ به ناچار به خود ایالات متحده خواهد رسید. وی سپس اظهار داشت که آخرین حملات دقیق در مرز با رومانی، لهستان و مولداوی، از جمله با موشک های مافوق صوت، پیام بسیار روشنی برای آمریکا/ناتو است (مترجم: من اطلاعی ندارم از این حملات). او ارزیابی کرد که قدرت نظامی متعارف آمریکا با دو یا سه دهه پیش غیرقابل مقایسه است و جنگ با کشوری مانند روسیه تجربه ناخوشایندی خواهد بود. مک گرگور تاکید می کند که جنگ هرگز از یک تلاش صنعتی متوقف نشد و ایالات متحده تا حد زیادی توانایی خود را برای حفظ آن نادیده گرفته است.

در پایان مصاحبه، کارلسون ویدئویی از مایکل جان سیریلو ( اکنون خود را به عنوان سارا اشتون-سیریلو ) پخش کرد (مترجم: وی مردی است که تغییر جنسیت داده و فعال رسانه ای و سخنگوی نیروهای افراطی در اوکراین شده است). سخنگوی آمریکایی الاصل نیروهای نئونازی، مدام به صورت طوطی وار تبلیغاتی را در مورد "دیکتاتور خونخوار کرملین" پخش می کند. این سخنان خبر از عدم سلامت روان وی دارد. به قول تاکر کارلسون، «مردی با سینه‌های تقلبی»، قبلاً مردم روسیه را «فروانسان» خوانده است. به گفته مک گرگور، دقیقاً افرادی مانند سیریلو بخشی از مسئله ای هستند که ایالات متحده و اکثر نظامیان غربی دیگر دارند.

 

 

2023-08-26_10-04-54.jpg

 

او مصاحبه را با رد اتهامات سیریلو به پایان رساند و هشدار داد که تا کنون 60000 کودک اوکراینی به خارج از اوکراین قاچاق شده اند. این در حالی است که تعداد بیشماری از دختران و زنان به تن فروشی مشغول شده اند که این نکته فاجعه جمعیتی اوکراین را تشدید می کند. مک گرگور همچنین افزود که "این جنگ یک فاجعه است" و "مردمی که در خون غسل می کنند در کیف و واشنگتن هستند، نه مسکو". او همچنین هشدار داد که اروپا (به ویژه آلمان) در حال عبور از صنعتی زدایی سریع است که در نهایت ارتباط ژئوپلیتیکی آن را از بین خواهد برد.

برای درک بهتر ادعاهای مک گرگور، باید نظرات منابع نظامی مانند Global Firepower را در نظر بگیریم که مرتباً فهرست قدرتمندترین ارتش های جهان را منتشر می کند. بر اساس رتبه بندی آنها در سال 2023، روسیه درست پس از آمریکا قرار دارد. فرمول آنها فقط قدرت نظامی متعارف را محاسبه می کند، به این معنی که سلاح های کشتار جمعی (WMD) در نظر گرفته نمی شود. شاخص قدرت آمریکا 0.0712، روسیه 0.0714 و چین 0.0722 است.

(مترجم: https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php)

بر اساس فرمول آنها، هر چه این تعداد کمتر باشد، کشور قدرتمندتر است. ایالات متحده، روسیه و چین تنها کشورهایی هستند که شاخص قدرت کمتر از 0.1 دارند. با توجه به اینکه قدرت نظامی متعارف روسیه تقریباً با قدرت نظامی آمریکا یکسان است، این در نهایت تمام تبلیغات خنده‌دار درباره «بورکینافاسو با سلاح‌های هسته‌ای» را منتفی می‌کند (مترجم: این عبارت و توییتی است برای تحقیر روسیه). با این حال، با توجه به بزرگی ناسازگاری در هزینه‌های نظامی اسمی بین دو ابرقدرت، واضح است که روسیه برای پول خود وزن بزرگ‌تری به دست می‌آورد

 

2023-08-26_10-05-09.jpg

 

بنابراین، با توجه به انسجام اجتماعی احیاگر، اقتصاد بزرگتر و قوی تر، وضعیت استراتژیک بازنگری شده، برنامه تسلیح مجدد تقریباً بی رقیب، و همچنین عملکرد آن در اوکراین، چشم انداز روسیه در برابر ناتو به طور فزاینده ای مثبت به نظر می رسد (مترجم: در مورد اقتصاد بزرگ تر و قوی تر تردید دارم!) . همه اینها حتی بدون در نظر گرفتن زرادخانه حرارتی هسته‌ای دوم مسکو یا توانایی آن در انجام حملات متعارف استراتژیک است، توانایی‌ای که ایالات متحده برای دهه‌ها بی‌اساس از آن می‌بالید، اما هرگز نتوانست واقعاً به آن دست یابد.

(مترجم: به نظر من البته روسیه در مواجه با ناتو از نظر جنگ های متعارف بسیار پایین تر است. ناتو مجموعه کشورهایی هستند که روسیه را محاصره کرده اند و البته می توانند در یک جنگ کلاسیک آن را شکست دهند. جنگ اوکراین ضعف های ارتش کلاسیک روسیه را به خوبی نمایان کرد و نشان داد که روسیه در جنگ متعارف با کشوری مانند اوکراین بیش از یک و نیم سال است که درگیر است چه برسد به اعضای ناتو! شاید پس از جنگ روسیه به بازسازی، نوسازی و نوآرایی نیروهای خود بپردازد اما اکنون به طور قطع تاب تقابل با کل ناتو را ندارد).

  • Like 5
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
17 hours قبل , MR9 گفت:

 

2- منابع غربی معتقدند که وزارت دفاع روسیه و کرملین پس از خاتمه حرکت مسلحانه واگنر به شکل سیستماتیک در حال تضعیف قدرت پریگوژین بوده اند و این حادثه به معنای آخرین گام برای حذف وی و واگنر به معنای یک گروه مستقل نظامی بوده است ( یک نکته جالب در گزارش های مربوط به واگنر این هست که تا پیش از این ، این گروه یک شبکه تروریستی نظامی بود که  مسئول قتل عام مردم و ارتش اوکراین در ماریوپل و باخموت بوده ولی به ناگاه با سقوط هواپیمای حامل پریگوژین ، تبدیل به یک گروه نظامی مستقل !!! شده و این از معجزات قرن بیست و یکم میلادی است .م

 

 

دوست من شما مگه ازین معجزات ورژن داخلیش رو ندیدین؟؟؟؟ بلافاصله بعد از شورش پریگوژین گروه واگنر در تمام رسانه های داخلی تبدیل شد به مزدوران واگنر .

برای من خیلی عجیبه که این بدیهیات توجه شما رو جلب میکنه . یه چیزیو بهتون بگم دوست من شاید خیلی تلخ باشه اما حقیقته ما ایرانی ها، چینی ها، روس ها، اروپایی ها و آمریکایی هیچ فرقی با هم نداریم، هممون سر و ته یه کرباسیم :

آمریکا اگه به افغانستان و عرق حمله کنه : رسانه های ما و شرق میگن تجاوز خودشون میگن حمله پیشگیرانه

اگه روسیه به کراین حمله کنه : رسانه ها اونا میگن تجاوز ما و ما شرقی ها میگیم عملیات ویژه نظامی بهشون اسلحه هم میدیم 

دوست من دو طرف این دو قطبی دقیقا مثل هم هستن هرکس دنبال ترویج منافع و ایدئولوژی خودشه به حق و ناحق و کشته شدن غیر نظامیا و کوفت و زهر مار هم هیچ کس کار نداره مهم پول، منافع و ایدئولوژیه اینکه کی چیکار میکنه مهم نیست مهم اینه کی داره اون کار رو انجام میده وقتی دیدیم کی هست اونوقت موضع گیری میکنیم کاری هم نداریم که کاری که انجام داده چیه مهم اینه کی انجام داده . .  . 

این حقیقت تلخه دوست من نه اون چیزی که تو ذهن طرفدارای شرق و غربه 

بخدا قسم که نه برای ما و نه برای اونا مهم هست که کی چیکار میکنه نمیونه بعدیشم داستان بیداری اسلامی یا بهار عربی و موضع گیری های دوطرف با توجه به منافعشون تو بحرین، سوریه و  . . . . . هر کدومم وقتی اوضاع بر وفق مرادشون نبود گفتن تروریستا دارن شورش میکنن ما نیرو فرستادیم سوریه اونا نیرو فرستادن بحرین بخدای احد و واحد که همه ما یکی هستیم ایران و امریکا و اروپا و چین و روسیه نداره همش تبلیغاته . .. . 

 نفس عمل همشون یکیه فقط ظاهرش فرق داره هر کسی قبو نداره بیاد تا مناظره کنیم

ویرایش شده در توسط headshoter2
  • Like 2
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم