Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

ایران با توان و امکانات فعلی توان پیاده سازی برتری هوایی (از جمله در خاک خودش) ، در برابر مهاجمین احتمالی رو نخواهد داشت. لذا تنها راه دیگر که ایران هم بهش واقف هست، دکترین Air Denial (بستن فضای هوایی برای دشمن) هست که تنها راه این قضیه سامانه های پدافندی برد متوسط و برد بلند زمین پایه هست

 

سامانه هایی مثل آواکس و پدافند دفاع نقطه ای در این دکترین موارد جانبی و تقریبا بلااستفاده هستند

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما در آغاز هر درگیری سه مشکل اساسی داریم ؛

 

شناسایی اقدام دشمن پیش از آغاز

دفاع از نقطه محل های وسیع در کشور و ممانعت از کسب موفقت دشمن

درگیری با اهداف زیاد و سینه مال 

 

اس 300 به تنهایی در هر 3 مورد ناتوان هست .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا اس 300 رو میدن یا نه ؟

وقتی دیدی اومده داخله کشور یعنی دادن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحث احتمالات هست، با توافق مذکور احتمال درگیری نظامی طرفین بر سر برنامه هسته ای ما تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت، به گونه ای ترک مخاصمه و آتش بست در یک جبهه که شاید بلند مدت هم نباشه، ولی فعلا که 10 تا 15 سال رو ذکر کردن. اشتباه نکنید، بنده عرض نکردم که داستان ما و آمریکا به پایان رسیده، تنها مورد هسته ای مد نظرم بود و خودتون بهتر میدونید که با این توافق چی از برنامه هسته ای ما باقی میمونه!

اینکه بهانه برای مواجهه سیاسی نظامی با ما دارن چیز عجیبی نیست، رابطه دو کشور فاصله بین رقابت غیر دوستانه تا دشمنی رو طی میکنه، ما متحد، شریک، دوست، نوکر یا ... آمریکا نیستیم، ما منافع خودمون رو داریم که در کمتر جایی با آمریکا مشترک هستند، بعبارتی در حال تخاصم هستیم که شدت و ضعف داره، اگر بتونه قطعا به دنبال نابودی ماست ولی خوب تا حالا نتونسته نه اینکه نخواسته، در همین مذاکرات هم اوباما گفت اگر میتوانست یک پیچ از کل هسته ای ما باقی نمیذاشت، ولی نتونست.

بین مورد عراق و لیبی و ایران شباهتی نمیبینم، اون دو کشور قبلش فروپاشیده بودن بعد بهشون حمله شد. البته حتی فروماشی هم دلیل حمله نمیشه، چنانکه سوریه هم فروپاشیده ولی نتونستن بهش حمله کنن.


عرض کردم در زمان بهبدد روابط دو کشور از مرحله زیر ساخت پیش نرفت، یعنی رادارهای اصلی و رهگیرها مستقر نشدن، نگفتم بی خیال شده.


نه منظورم این نیست، حتی اگر روسیه هم بخواد نظام زیر بار وابستگی تسلیحاتی گسترده نمیره، البته موارد انتقال فن آوری یک حرف دیگست.

منظور من این بود که در حال حاضر روسیه به شدت تحت فشاره، حتی در زمینه صادرات سلاح که شاید بشه گفت بعد از نفت و گاز بیشترین درآمد رو برای روسیه به ارمغان میاره. اینکه ناگهان به یاد ایران و اس 300 میوفته به خاطر شرایط کنونیش هست، چرا باید حتی یک مشتری رو از دست بده اونهم برای رضایت طرفی که تحریمش کرده و مشتری عمده سلاحش رو از دستش در آورده؟

و میفرمایید ایالات متحده آمریکا یا بقول شما ا.م.ا بزرگترین مشتری سلاح روسیه است یا من بد متوجه شدم؟!


چرا اینقدر خطی استدلال میکنید، مگر ایران تنها رقیب گازی روسیه است؟ پس قطر چی؟ مگر قرار نبود پس از سرنگونی اسد خط لوله قطر از سوریه به ترکیه و اروپا بره؟ کی جلوی سرنگونی اسد رو گرفت؟ اسپتنازها در سوریه مستقر شدن؟ خون روسها اونجا ریخته شد؟

با فروپاشی ایران، روسیه بیشتر از چیزی که بدست بیاره از دست خواهد داد و در مرزهای قفقاز و آسیای میانه باید شاهد حضور آمریکا باشه و اونوقت با چراغ سبز آمریکا گاز ایرانستان آینده هم ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه به اروپا سرازیر خواهد شد.

در ضمن قرارداد عظیم انرژی بین ایران و روسیه رو هم که همین دولت مدتی پیش در سکوت خبری منعقد کرد فراموش نکنید، روسیه مشتری عمده انرژی ایران است و در مقابل هم گویا کالا خواهد داد و نه پول!!؟؟

 

روسیه بله تحت فشار هست و از خیلی وقت پیش تحت فشار بود تقریباً یکسالی هست؛ ولی این مسئله رو توجیه نمیکنه! و چیزی که ذهن بنده رو مشغول کرده مسئله تحویل این سامانه درست بعد از توافق لوزان هست! و چرا این رو رسانه ای کردن؟! غیر از این که یه پیام کلی بدن به اونایی که باید پیام رو بگیرن؟!

 

الان این مسئله با این فرض که روسها قصد امتیاز گرفتن رو داشتن ،  مطمئن باش از قبل در مورد این قضیه با طرف آمریکایی و غربی مذاکره کردن و به نتیجه نرسیدن و الان این مسئله رو رسانه ای کردن وگرنه اگر این مذاکرات فرضی جواب میداد پوتین این تصمیم رو نمیگرفت. خوب الان بنده این فرض رو که اس-300 توان بازدارندگی برای ما میاره رو زیر سوال میبرم.

 

منظورم از بازار (البته اشتباهی نوشتم اصلاً یادم نیست منظورم چی بود!!) ، بازار سلاح نبود!!! بازار کلی و جهانی کلیه محصولات غذایی. البت الان هم یادم نیست منظورم  دقیقاً چی بود!!!

 

 

فروپاشی ایران؟!!!!! اصلاً قرار نیست فروپاشی رخ بده و کسی فکر نکنم تا حالا روی این موضوع (حتی جمهوری خواهان) کوچکترین فکری کنه! همین الانش اگر توافق نهایی صورت بگیره نیاز به چراغ سبز ا.م.ا نیست مشتری خودش میاد(سرمایه گزاران خارجی) و این رو هر آدم عاقلی درک میکنه.

 

مسئله قطر همینجا فرق داره!!! بله ما میتونیم از طریق ترکیه هم به اروپا گاز بفرستیم. و از طریق سوریه در آینده نزدیک شاید. اینکه ما جلوی سرنگونی اسد رو با هزینه هنگفت تا الان فعلاً گرفتیم رو من یکی، واقعاً اگر ما صرفه اقتصادی و استراتژیک(نه صرفاً اسرائیل و....) نداشته باشیم رو درک نمیکنم و در موردش بحثی ندارم.

 

والا کلاً فقط دارم این رو میبینم روسها دارن با ما کارت بازی و قمار میکنن و قمار قبلی برده رو به یکباره باختن  فعلاً!

 

قرارداد انرژی صرفاً نفتی هست و تولیدات نفتی ما که داشت تعطیل میشد(مشتری نفت نبود) رو بستن و در ازاش کالاهای فلزی دریافت میکنن. کالای فلزی هر چی که باشه با ارزش هست. ممکنه طلا-نیکل-فولاد-پلاتین و یا حتی سلاح باشه!!!(ایضاً دسته بیل که به جای پول نفت که وارد نمیکنن!)

 

در مورد اس-300 که کل بحث ما هست روسها باید یه غرامت 4 میلیاردی به ایران بدن و در چنین شرایطی که ما باور 373 رو داریم و کلی روش مانور دادیم رو زیر سوال میبره. همین الان لاک پدافند هوایی ما توانایی درگیری با هواپیماهای نسل 4.5 رو هم داره. بحث اف 22 بماند که رهگیریش با اس-300 هنوز در هاله ای از ابهام هست؛ به طور کلی بنده این تصمیم پوتین رو صرفاً سنگ ریز اندازی به دو طرف میدونم.

 

جناب شمعخانی اگر با رد شکایت در صورت تحویل سامانه اس 300 موافقت کند در واقع سامانه 373 رو زیر سوال میبره خیلی راحت یعنی کلاً سر کار بودیم و این سامانه ازش هیچی جز یه اسم بیرون نیومده! این فقط همین پیام رو میده. ولی اگر صرفاً انتقال فناوری باشه که بحثش جداست که البته بعید میدونم روسها چنین کاری کنن.
 

ویرایش شده در توسط nepton
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تحویل اس -300
علی شمخانی که در مسکو به سر می‌برد در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی لغو حکم ممنوعیت فروش موشک‌های اس300 به ایران از سوی روسیه گفت: «خوشبختانه و در چارچوب مذاکرات فشرده و پیگیری‌های مستمری که انجام شد دستور لغو حکم ممنوعیت فروش موشک‌های پدافندی اس300 با حسن نیت رئیس‌جمهوری روسیه صادر شد.» همچنین نماینده مقام معظم رهبری اعلام کرد: «ایران انتظار دارد امسال تسلیحات پدافند هوایی اس-300 را از روسیه تحویل بگیرد.» به گفته شمخانی، این پیامی برای تامین و تقویت ثبات منطقه با توجه به نقش مهمی که ایران در آن بازی می‌کند، خواهد بود. در این رابطه دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین اعلام کرد: «در دستور رئیس‌جمهوری روسیه هیچ‌گونه وقفه زمانی برای تحویل مجموعه‌‌های اس-300 به ایران پیش بینی نشده است.» در این دستور خاطرنشان شده است که از روز امضای آن (روز دوشنبه) معتبر است.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر من خرید دو گردان رهگیر سرحال خیلی بهتره چون ما در زمینه رادارها هم پیشرفت های خوبی داشتیم و فعلاً اصلی ترین مشکل نیروی هوایی قدرت کسب برتری هوایی هستش نه شناسایی اهداف در عمق کشورهای همسایه..

 

اگر ممنوعیت فروش رو نادیده بگیریم خرید چند گردان سوخو 35 یا 30 میتونه تا زمان تولید نمونه های داخلی برای مقابله با تهدیدات منطقه ای (کشورهای عربی-ترکیه-پاکستان و رژیم اسرائیل) مفید باشه! با توجه به ساخت نمونه های مشابه (جی 11 و جی 15) در چین , در  صورت عدم پشتیبانی روسیه شاید بشه از این طریق قطعات مورد نیاز رو تهیه کرد!

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولا بعضی گفتن همزمان با طرح سنا - محض اطلاع طرح سنا تصویب شد اما نکات جالبی در خودش داره

با احترام به دوستان اما بعضا هم تو بحث رهگیرها رویایی فکر میکنند : سوخو ۳۵ !!!
بچه های متخصص گردان های نگهداری شکاری های روسی با خون دل همین تعداد رو سرپا نگه داشتند


اما بزارید خیالتون رو راحت کنم حداقل تا ۵ سال ما خرید تسلیحات تهاجمی نخواهیم داشت‏!‏ بعد از ان برمیگردیم به قبل ۸۴ مگر این که یک فرمانده لایقی مثل شهید ستاری داشته باشیم که بتونه مسئولین رو راضی کنه به خرید که این تغییر تفکر به زمان نیاز داره اما تحولات عراق و یمن میتونه این تغییرات رو تسریع کنه هرچند اهل فن بارها درباره برتری هوایی مطلب خواندند و نوشتند اما بعضی تا از نزدیک لمس نکنند باور نمیکنند

اصولا ما نیروی هوایی و رهگیرها تو دکترین دفاعیمون جایگاه ممتازی ندارند و بیشتر علاقه داریم ظاهر کار درباره ان ها رعایت بشه

برای رعایت این ظاهر ما گزینه هایی داریم : تیم هسته ای ما میتونه هوشمندی کنه و بگه تو توافق نهایی تحریم تسلیحاتی برای مدتی تو پی نوشت قطعنامه جدید بمونه منتها با تغییراتی... فروش تسلیحات متعارف از قبیل تانک و هواپیما و ناوشکن طبق خواسته طرف مقابل ممنوع باشه اما قطعات از این ممنوعیت جدا بشه مثل بحثی که تو توافق موقت برای بخش هواپیماهای مسافربری وجود داشت اما این بار تایید سفارشات نیاز به موافقت امریکا نداشته باشه

اون وقت شرکت هایی مثل catic و روس ابارون اکسپورت میتونند ارتقاهای خوبی روی ناوگان خسته به طور کلی تجهیزات متعارف ما انجام بدن - این برای کوتاه مدت میشه راهکار کاملا هوشمندانه
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کره جنوبی که متحد امریکاست به نظرتون حتی نمونه ضعیف پک فا رو روسیه بهش میده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سردار دهقان:

سامانه اس - 300 را امسال در اختیار می گیریم

 

تهران - ایرنا - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: قرارداد تحویل سامانه اس -300 را در سفر به مسکو با طرف روس امضا می کنیم و این سامانه را در سال میلادی جاری(2015) در اختیار خواهیم گرفت.

 

 

به گزارش ایرنا از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان پیش از عزیمت به مسکو برای شرکت در کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 افزود: از ابتدای آغاز به کار این دولت، موضوع حل و فصل قرارداد فروش سامانه اس - 300 مطرح بود و در ملاقات هایی که رییس جمهور کشورمان با رییس جمهور روسیه داشت، موضوع دست برداشتن از شکایت جمهوری اسلامی ایران به علت تحویل نگرفتن این سامانه و دریافت سیستم جایگزین از طرف روس مطرح بود.

وی گفت: سیاست نظام نیز در اختیار گرفتن این سامانه بر اساس قرارداد منعقده و با همان شرایط بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: سال گذشته در همین کنفرانس، موضوع تحویل این سامانه را مطرح کردیم و وزیر دفاع روسیه در سفری که به ایران داشت به توافق رسیدیم تا در چارچوب مشخص موضوع حل و فصل شود.

سردار دهقان گفت: همکاران ما در یک سال گذشته جزییات قرارداد را بررسی کردند و مقرر شد تا پایان سال 2015 این سامانه در اختیار ایران قرار بگیرد و تا قبل از سفرم به کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 موارد حل شده باشد.

وی افزود: طرف روس با جدیت این مساله را دنبال کرد و علاقه مند به حل آن بود و ما در این سفر این قرارداد را امضا خواهیم کرد.

سردار دهقان ادامه داد: آنچه که اهمیت دارد این است که از ابتدای عقد این قرارداد آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با فروش این سامانه به ایران اعلام کردند و خواستار اجرایی نشدن این قرارداد بودند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در مقطعی نیز رییس جمهوری روسیه دستور لغو قرارداد را اعلام کرد اما در این سفر این قرارداد عملیاتی می شود.

سفر سردار حسین دهقان به مسکو به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه صورت گرفته است.

کنفرانس امنیت بین المللی مسکو روز پنجشنبه و جمعه هفته جاری در مسکو برگزار خواهد شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این کنفرانس با همتایان خود از برخی کشورها دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو خواهد کرد.

نشست خبری با نمایندگان رسانه های گروهی از دیگر برنامه های سفر وزیر دفاع به مسکو است.

 

 

*********************************************************************************************

 

 

تماس‌تلفنی نتانیاهو با پوتین‌درباره تحویل S300به ایران

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس با رئیس جمهور روسیه نارضایتی اسرائیل از تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران را ابراز کرد.
به گزارش مشرق، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس با "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نارضایتی اسرایئل از تصمیم مسکو رای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 را ابراز داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با صدور فرمانی ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 به ایران را لغو کرد.

کرملین اعلام کرد: این فرمان ممنوعیت انتقال (شامل حمل و نقل هوایی) سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 از طریق روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین‌های این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین‌های روسیه را با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می‌کند.

در سال 2010 بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه قرارداد 800 میلون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است.

در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران اظهار نظر کرد و گفت که تحریم‌ داوطلبانه علیه تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران دیگر ضرورتی ندارد.

وی همچنین گفت: کشورهای گروه 1+5 اعلام کردند که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت صورت گرفته است. تحریم داوطلبانه تحویل سامانه اس-300 به ایران دیگر ضروری نیست.

لاوروف در ادامه افزود: سامانه اس‌300 برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه تهدیدی به شمار نمی‌رود. این سامانه یک سیستم دفاع موشکی است که ماهیت کاملا دفاعی دارد.
 
 
 
********************************************************************************************
 
 
 
 
 
صدراعظم آلمان از تصمیم روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت تحویل موشک‌های پدافند هوایی اس۳۰۰ به ایران انتقاد کرد.
به گزارش مشرق،‌ آنگلا مرکل روز سه‌شنبه (14 آوریل / 25 فروردین) در نشست مطبوعاتی مشترک با ناراندرا مودی، نخست وزیر هند، در برلین به تصمیم روسیه مبنی بر ارسال سامانه پدافند هوایی به ایران و در نتیجه زیر سئوال بردن روند لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور انتقاد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خواستار آن شد که اعضای جامعه بین‌الملل برای رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران حتی‌الامکان در مشورت و توافق با هم عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکل از پاسخ به پرسشی در باره این‌که آیا تحویل موشک‌های روسی به ایران را نقض تحریم‌های مقرر علیه ایران می‌داند یا نه، خودداری کرد. او تنها تاکید کرد که وحدت نظر درباره توافق اتمی با ایران بسیار مهم است. او اشاره کرد به اینکه توافق جامع اتمی باید تا پایان ماه ژوئن به دست آید.

مرکل گفت: «من خواستار آن هستم که تحریم‌ها حتی‌الامکان به‌صورت متفق رفع شوند.» او افزود که در عین‌حال هیچ مخالفتی با ادامه همکاری با روسیه و دیگر اعضای دائمی شورای امنیت برای مذاکره با ایران ندارد

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازی بازی بازی...
همش بازی سیاسی و امتیاز گیری...
نمیفهمم چرا مسئولین از گذشته عبرت نمیگیرند...
این بار هم از ما سوءاستفاده میکنن... ببینید کی گفتم...
شب دراز است...
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روسیه دید اگه الان این مانور رو نیاد ممکنه با رفع تحریم ها ایران مشتری سامانه دیگه ای بشه...از طرفی هم خواست یه دندونی هم برای غرب نشون بده که منم جنم دارم!!!ولی شک ندارم این اس 300 به ما نمیرسه و باید خودمون آستین بالا بزنیم...حتی اگر تحریم برداشته بشه بهتره روی فناوری و ساخت هزینه بشه تا خرید از این شیربرنج های ترسو

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران با توان و امکانات فعلی توان پیاده سازی برتری هوایی (از جمله در خاک خودش) ، در برابر مهاجمین احتمالی رو نخواهد داشت. لذا تنها راه دیگر که ایران هم بهش واقف هست، دکترین Air Denial (بستن فضای هوایی برای دشمن) هست که تنها راه این قضیه سامانه های پدافندی برد متوسط و برد بلند زمین پایه هست

 

سامانه هایی مثل آواکس و پدافند دفاع نقطه ای در این دکترین موارد جانبی و تقریبا بلااستفاده هستند

 

پدافند برد بلند زمین پایه اگر تنها باشه طعمه عملیات سرکوب دفاع هوایی میشه.

گذشته از اون معمولا این دسته از پدافندها عملکرد مطلوبی در برابر مهمات هوایی ندارند، هم نمی تونند مثلا یک بمب سنگرشکن رها شده به سمت یک نقطه استراتژیک رو حذف کنند، هم استفاده از موشکهای گران آنها صرفه اقتصادی برای این کار ندارد. خصوصا با توسعه زیاد مهمات stand-off چنین سیستمهایی ضروری هستند.

 

این در حقیقت توضیح یک قسمت از مورد 2 جناب وریور بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر ممنوعیت فروش رو نادیده بگیریم خرید چند گردان سوخو 35 یا 30 میتونه تا زمان تولید نمونه های داخلی برای مقابله با تهدیدات منطقه ای (کشورهای عربی-ترکیه-پاکستان و رژیم اسرائیل) مفید باشه! با توجه به ساخت نمونه های مشابه (جی 11 و جی 15) در چین , در  صورت عدم پشتیبانی روسیه شاید بشه از این طریق قطعات مورد نیاز رو تهیه کرد!

بله واقعا.با توجه به اینکه زمان آقای خاتمی گویا ما سفارش سوخو 27 را هم به روسیه دادیم که شامل تحریم تسلیحاتی شورای امنیت نمیشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پدافند برد بلند زمین پایه اگر تنها باشه طعمه عملیات سرکوب دفاع هوایی میشه.

گذشته از اون معمولا این دسته از پدافندها عملکرد مطلوبی در برابر مهمات هوایی ندارند، هم نمی تونند مثلا یک بمب سنگرشکن رها شده به سمت یک نقطه استراتژیک رو حذف کنند، هم استفاده از موشکهای گران آنها صرفه اقتصادی برای این کار ندارد. خصوصا با توسعه زیاد مهمات stand-off چنین سیستمهایی ضروری هستند.

 

این در حقیقت توضیح یک قسمت از مورد 2 جناب وریور بود.

 

خب ما سامانه های کوتاه برد و نقطه ای برای دفاع از این سامانه ها داریم و اصلا فلسفه ی وجودی سامانه هایی مثل تور و تانگاسکا در پدافند روسیه دفاع نقطه ای از پدافند برد بلند هست 

 

بحثی که شما در مورد حذف و انهدام یک بمب سنگرشکن میفرمایید یک بحث تاکتیکی هست در حالیکه بستن فضای هوایی به روی دشمن یک دکترین کامل و جامعی هست که جز با اشباع حریم هوایی کشور با سامانه های برد بلند محافظت شده راه دیگری ندارد

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.