Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

تحویل پهپاد شاهد 101 به روسیه؟ 

Screenshot_20230726_120117.jpg

تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به سی ان ان اعلام کردند که این احتمال وجود دارد که ایران بتواند ارائه شاهد 101 به روسیه را آغاز کند این پهپاد به دلیل فشرده تر بودن و حمل آسان تر نسبت به پهپادهای فعلی روسیه گزینه ی مناسبی برای ارتش روسیه است. 

 

پهپاد شاهد 101 ساخت ایران قبلا در عراق کشف شده بود و کوچکتر و سبکتر از شاهد 131 است و قبلاً به مردم نشان داده نشده بود.

 

ایران تاکنون بیش از 400 فروند پهپاد شاهد 131، 136 و مهاجر به روسیه داده است و این ذخایر تقریباً به طور کامل تمام شده است.

 

همچنین قبلا تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گزارش دادند که مسکو و تهران در حال ساخت کارخانه ای در روسیه هستند که پهپادهای جنگی طراحی شده ایرانی را تولید خواهد کرد که می تواند تأثیر قابل توجهی بر جنگ اوکراین داشته باشد.

 

ادعا شده این کارخانه تا اواخر سال آینده تکمیل میشود. 

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 5
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همکاری ایران و روسیه در صنعت هوانوردی

F3FmN5_WYAEkOma.jpeg

در دیدار «بوگینسکی» معاون وزیر صنعت روسیه در امور هوانوردی و مقامات وزارت امنیت، مقرر شد طرفین تفاهم نامه ای رسمی برای توسعه زیرساخت های لازم برای همکاری ایران و روسیه در زمینه ساخت و تعمیر هواپیما و بالگرد امضا کنند. 

هیات روسی در مدت حضور خود در این کشور از صنایع هوایی و دفاعی ایران نیز بازدید خواهد کرد. معاون وزیر صنعت هوانوردی روسیه همچنین به ایجاد مرکز مهندسی مشترک در ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز باید بر اساس تولید محصول مشخصی که تولید نهایی آن برای دو طرف سودمند باشد، ایجاد شود.

  • Like 2
  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

به نوشته اوراسیا تایمز، جتهای سوخو 35روسی علی رغم ادعاهای سابق مسولان ایرانی هنوز به نیروی هوایی ایران تحویل داده نشده است. بر اساس گزارشها، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشور در پاسخ به این سؤال که ایران چه زمانی جنگندههای سوخو را دریافت خواهد کرد، گفت: «ایران میتواند هواپیماهای جنگی را در داخل کشور بسازد».

آشتیانی گفت: «در مقطعی برای خرید اقدام کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم جنگنده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم».

این اظهارات تأییدی ضمنی بر شکست قرارداد خرید هواپیمای سوخو۳۵ روسی بود. در حالی که هیچ خبر رسمی از سوی وزارت دفاع ایران و روسیه منتشر نشده، شبکه‌های اجتماعی مملو از این گمانه‌زنی‌ها است. با این حال، وزیر دفاع ایران افزود که مقامات در حال «بررسی وضعیت» بوده و در صورتی که لازم بدانند فرآیند خرید می‌تواند مجدداً بررسی شود».

پیش از این و حتی قبل از اظهارات آشتیانی، یک روزنامه‌نگار ایرانی در توییتی نوشت که سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران به یک منبع ناشناس ادعا کرده بود: «در حال حاضر، ستاد کل نیروهای مسلح با خرید جنگنده‌های چندمنظوره سوخو۳۵ مخالفت است. دولت روسیه نیز با انتقال تکنولوژی این هواپیماها برای تولید قطعات آن در ایران و همچنین دانش نگهداری آن‌ها برای ۳۰ سال آینده مخالفت کرده است». در این توئیت اداعا شده بود: «واحدی معتقدست که روس‌ها صرفاً می‌خواهند ۲۵ فروند هواپیمای سوخو۳۵ را که مصر قبلاً سفارش داده بود، بدون ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، تسلیحات یا قطعات یدکی کافی بفروشند. علاوه بر این، آن‌ها درخواست ایران برای ۱۲ شبیه‌ساز سوخو۳۵ و هواپیمای جنگنده چندمنظوره دو سرنشین سوخو۳۰ام‌ای۲ را رد کردند».

 

 

ویرایش شده در توسط Argada
  • Like 3
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , alala گفت:

«واحدی معتقدست که روس‌ها صرفاً می‌خواهند ۲۵ فروند هواپیمای سوخو۳۵ را که مصر قبلاً سفارش داده بود، بدون ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، تسلیحات یا قطعات یدکی کافی بفروشند. علاوه بر این، آن‌ها درخواست ایران برای ۱۲ شبیه‌ساز سوخو۳۵ و هواپیمای جنگنده چندمنظوره دو سرنشین سوخو۳۰ام‌ای۲ را رد کردند».

اگه حقیقت داشته باشه خبر نسبتا خوبی هست،مثل همیشه ذات کثیف روسها رو نشون داد و البته آخرین امیدهای واهی کسانی که به این کشور دورو هنوز اعتماد دارن رو گرفت.30 سال پیش از اینا التماس می کردیم که بهمون تانک و میگ 29 و زیردریایی هاشونو بدن که با هزارتا دوز و کلک از سر ناچاری دادن و بعد تازه بازی هاشون سر تعمیرات دوره ای شروع شد که همه اطلاع دارن الان دوباره همون داستان ها برا 30،40 تا جنگنده داره تکرار میشه! از اون موقع تا حالا چی عوض شده؟ از طرف اونا هیچی! اونا هنوزم همون اخلاق گند آب زیرکاه بودن،دورویی،غیرقابل اعتماد بودن و.... دارن ولی ما خیلی خوب شدیم خیلی پیشرفت کردیم و به نظرم با یه مدیریت بهینه تر و البته سرمایه گذاری مناسبتر تو حوزه هوا دریا تو یه بازه زمانی میان مدت می تونیم خیلی ها رو پشت سر بگذاریم! و حداقلش از این فاز التماسی که شاید امروز بیاد نه شاید فردا نه شاید سال دیگه دربیام

  • Like 1
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سیاست خیلی پیچیده و کثیفه

اگر هنوز به طرف چین نمی‌رن معنیش اینه که به روسیه امید دارن

البته شرایط خرید از روسیه بعد از جنگ اکراین تغییر کرده ،کشوری که درگیر جنگ بیاد تجهیزات حساس خودشو صادر کنه با عقل جور در نمیاد حداقلش میگه صبر کن ببینم جنگ تا کجا پیشرفت می‌کنه شما هم چندتا خلبان و فنی بفرست فعلا آموزش سطحی بدیم ببینم چی میشه

اینم در شرایطی که کم کاری از طرف روسیه باشه و ماهم کاملا اوکی باشم .

ولی نمی‌دونم چرا به چین بیشتر بها نمی‌دن حداقلش اینه که مصرف کننده نفت هست تا صادرکننده نفت 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , smorteza گفت:

در جنگ بالکان از پس صربها بر نیامد و حتی یک B2را از دست داد. دلیل آن سوار بودن صربها بر دانش پدافند و فریب دشمن در تعیین هدف‌ها بود دقیقا مانند آنچه برای روس‌ها و اوکراین امروز میبینیم اما ناتو سریع مذاکره و مصالحه کرد.

سلام و وقت بخیر 

با عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز 

جسارتا در نبرد بالکان ناتو تقریبا صربستان را چه در زمین و چه در هوا با قدرت هوایی خود شخم زد ..اما نکته اصلی توان مدیریت صربها در استفاده از امکانات محدود خود برای زدن بیشترین تلفات ممکن و حفظ حداقلی تجهیزات ..چون اکثرا در بمباران نابود شدند ..یا در اسمان ....

در مورد شکار پنهانکار هم بی 2 نبود ...بلکه اف 117 بود که یکی تایید شده توسط سام 3 هست و یکی غیر موثق توسط میگ 29 

سلامت و پیروز باشید

  • Like 4
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
25 minutes قبل , archersarash گفت:

سلام و وقت بخیر 

با عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز 

جسارتا در نبرد بالکان ناتو تقریبا صربستان را چه در زمین و چه در هوا با قدرت هوایی خود شخم زد ..اما نکته اصلی توان مدیریت صربها در استفاده از امکانات محدود خود برای زدن بیشترین تلفات ممکن و حفظ حداقلی تجهیزات ..چون اکثرا در بمباران نابود شدند ..یا در اسمان ....

در مورد شکار پنهانکار هم بی 2 نبود ...بلکه اف 117 بود که یکی تایید شده توسط سام 3 هست و یکی غیر موثق توسط میگ 29 

سلامت و پیروز باشید

 

سلام ممنون از تذکر به جای شما

 

نحوه نبرد صرب‌ها با ناتو و همچنین سیستم پدافند اوکراین درسهای زیادی برای ما دارند سیستم غربی و بالاخص آمریکایی به گونه‌ای است که بر روی آموزش نیروهای کشور خریدار بسیار تاکید دارد اما استاندارد تجهیزات را کاهش می‌دهد و گونه‌ای جدید طراحی می‌کنند. در سیستم روسی به جای تغییر در تجهیزات برد آنها را کاهش می‌دهند(مثلا برای موشک‌ها بدنه جدید یا سیستم هدایت جدید تولید نمی‌کنند) اما آموزش چندانی ارائه نمی‌دهند. به همین جهت  سوار شدن بر تکنولوژی آن‌ها زمان بر تر است اما اصل تجهیز راحت‌تر از نمونه غربی قابلیت مهندسی معکوس را دارد.

در تکنیک‌های نبرد هم به همین ترتیب است حتی شدید تر. ارتش عراق و بالاخص بغداد با آن پدافند عجیب که ادعای رقابت با پدافند موسکو را داشت عملا هیچ قدرت مقاومتی در قبال حمله هوایی نداشت یا عملا با وجود دارا بودن مهمات ضد رادار تعداد کمی موفقیت در هدف قرار دادن رادارهای ما داشت( نمونه آن هدف قرار دادن سوباشی بعد از دهها بار اقدام ناموفق) اما برعکس صرب‌ها با دارایی ناچیز بسیار توانمند تر ظاهر شدند. برای ما هم مهمتر از خرید هوایی توانایی استفاده درست و سرپا نگه‌داشتن آن در بلند مدت است. 

هواپیمای F14 به شدت توانمند بود خلبان‌های ما هم جزو بهترین‌ها بودند اما اکثر خلبانان F14  کشورمان بر روی F4 یا F5 شهید شدند این نقطه ضعف فقط به ناتوانایی ما در نگهداری F14 باز می‌گشت مشکلی که تنها سازندگان هواپیما قادر به غلبه بر آن هستند 

زمانی در جنگ افغانستان گفتیم اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به آمریکا برای حمله به افغانستان نمی‌دهیم چندی بعد آمریکایی‌ها تماس گرفتند که یک هواپیمای آمریکایی در آسمان ایران گم شده و از ما برای یافتن آن کمک خواستند اما ما رادار روشنی نداشتیم تا بتوانیم ببینیم. ما در حوزه رادار و پدافند خرید خارجی کردیم اما سوار بر تکنولوژی شدیم طراح تاکتیک شدیم تا جایی که سسنا حامل فرماندهان ناتو را که در ارتفاع پایین قصد عبور از مرز ایران را داشتند نشاندیم RQ170 را زدیمو گلوبال هاوک. تا جایی که فرمانده سنتکام بگوید «برتری هوایی در منطقه را از دست دادند» شما صد آتشبار S300 هم داشتید با یک مدل اخلالگر از میدان به در می‌شد مگر آنکه خودتان بتوانید نرم افزار آن را مرتب تغییر دهید.

بگذارید یک مثال دیگر بگویم در اوایل دهه هفتاد ۱۲ طرح ویژه برای سرمایه گذاری مورد تصویب قرار گرفت یک مورد آن ساخت موتورهای دیزل سنگین بود. به دلیل اهمیت آن مالکیت کارخانه از وزارت صنعت و معدن گرفته و به وزارت دفاع واگذار شد از ۷ فاز آن تنها یک مورد اجرا شد گرچه تا زمان سردار وحیدی اهتمام جدی بر نتیجه گرفتن از این طرح بود و نتیجه آن شد «اولین موتور دیزل ایرانی». اما بعد تر در دوره روحانی و وزیر جدید که اتفاقا از ارتشیان باسابقه بود این مساله به حاشیه رفت در دوره سر لشکر باقری هم ۱۰۰۰ دستگاه کامیون سنگین خریداری شد در حالی که می‌شد همزمان با خرید این تعداد کامیون خط تولید موتور آن را با شراکت روسها در کارخانه موجود راه‌اندازی کرد. مسلما این زیر ساخت می توانست در تولید موتور زرهی ما را چند قدم جلوتر ببرد. این قرارداد نمونه یک قرص مسکن است. توانستیم توان لجستیک نیروهای مسلح را ارتقا دهیم اما در کوتاه مدت. 

 

 

 

 

نقل قول

بسم الله شرکت های خصوصی چرا میلی به ساخت تسلیحات نظامی ندارن اینا سواله یا جواب........

 

صنایع کلیدی با سرمایه بخش خصوصی راه اندازی نخواهد شد چون پر ریسک و زمان‌بر است تنها دولت‌ها می‌توانند صنایع سنگین تاسیس کنند دیزل، زرهی پدافند، هوایی از این دست هستند وقتی صنعت شکل گرفت در کنار آن بخش خصوصی پا خواهد گرفت. 

  • Like 3
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 minutes قبل , smorteza گفت:

نحوه نبرد صرب‌ها با ناتو

یوگوسلاوی تجزیه شد و از بین رفت حالا این وسط چند تا چنگنده غربی هم سرنگون شدن . چه درسی قراره از یوگوسلاوی بگیریم وقتی همه چیزو از دست داد 

از اون زمان تا الان امریکایی ها اف 22 اف 35 بی 21 بعلاوه پهبادهای رادار گریز  تولید کرذن اما یوگوسلاوی دیگه هیچگاه مجددا متحد نخواهد شد 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 3
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , majid363 گفت:

یوگوسلاوی تجزیه شد و از بین رفت حالا این وسط چند تا چنگنده غربی هم سرنگون شدن . چه درسی قراره از یوگوسلاوی بگیریم وقتی همه چیزو از دست داد 

 

یوگوسلاوی تجزیه شد جنگ بوسنی آغاز شد- پایان یافت- جنگ کوزوو شروع شد بعد ناتو حمله کرد 

زمانی که ناتو حمله کرد یوگوسلاوی  وجود نداشت.

 

نبرد صربستان اولین نبرد پست مدرن دنیای معاصر بود. تعداد تانک و هواپیما تاثیری در آن نداشت. روزهای اول ناتو آمارهای غرور آفرینی از انهدام تانک‌های صرب منتشر می‌کرد اما هرچه جنگ جلوتر میرفت تصاویر اهداف کاذب مانند اتوموبیل‌هایی که با جا گذاری یک تیر چراغ برق جلو شیشه شبیه تانک شده بود منتشر می‌شد به گونه‌ای که صدای فرماندهان ناتو از این آمارهای غیر واقعی در آمد در عوض صرب ‌ها تانک‌های خود را در طول روز روی قطار در تونل‌ها مخفی می‌کردند و شبها آن‌ها را جابجا می‌کردند به همین دلیل اتفاقی که برای عراق افتاد برای آن‌ها نیفتاد ناتو زیر ساخت‌های صربها را بمباران کرد اما بعد از دو هفته طرفین سر میز صلح نشستند و رهبری کوزووو را تقسیم کردند. 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 20 مرداد 1402 در 18:54 , alala گفت:

 

 

با شارایط اعلامی همون بهتر که زیربار قرارداد نریم.درسته در کوتاه مدت دست یابی ما به 25 جت با همین شرایط هم خوب هست ولی نگاه میان مدت و بلندن مدت ( عادت دادن روس ها به این شکل قرارداد بستن با ما) نشون میده که باید یک جایی محکم ایستاد. روس ها یا یاد میگیرند که با ما من بعد قراردادهای درست ببندند و یا جت هاشون ارزانی خودشون تا ببینیم در آینده جت های باقی مونده روی دستشون و کشورهای تحت سلطه غرب و فشارهای افزون برش سبب میشه که خساست در ارائه تکنولوژی یا پشتیبانی و یا اصولا این وضع فروش و همکاری با خریداران محصولاتش به کارش میان یا نه.

 

به قول معکوس: نبستن قرارداد، بهتر از «هر» قرار دادیه!

درسته. البته تغییر مداوم سیاست های دولت ایران در نگاه به شرق و غرب که بعضا برای یک لبخند حاضر به ریختن بتن در راکتوری هست که برایش خون دلها خورده اند هم در نگاه روس‌ها و دیگر کشورها بی تاثیر نیست. 

ما تا یک قدرت تمام عیار نشویم همین نگاه ها را باید تحمل کنیم. 

 

در هر صورت ما نیازی جدی به یک جنگنده نسل 4.5 و 5 داریم.  امیدوارم بتونیم بدست بیاریم.

ویرایش شده در توسط Argada
  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قراردادهای نظامی با روسیه سیر طبیعی خود را طی می‌کند

 

سردار طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع: ما هیچ قراردادی با روسیه نداشتیم که لغو یا مختل شده‌ باشد و هر آنچه از قبل در جریان بوده، همچنان ادامه دارد.

 

  • Like 3
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تدوین سند همکاری‌های طولانی مدت میان ایران و روسیه

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار با وزیر دفاع روسیه:

 

سخنرانی جنابعالی در کنفرانس امنیتی مسکو نیز نشان دهنده حرکت ساختار قدرت جهانی و موازنه قوا به سمت و سوی نظام چند قطبی است.

 

 نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه به نفع دو کشور بوده و به همین جهت تدوین سند همکاری‌های طولانی مدت ایران و روسیه در حال تدوین است.

 

 این سند از ابعاد نظامی و دفاعی قوی برخوردار است و  می تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های طولانی مدت دو کشور باشد.

 

با وجود توسعه ای که در سال‌های اخیر در روابط دو کشور ایجاد شده است، ما همچنان معتقدیم که ظرفیت های استفاده نشده قابل توجهی در روابط دو کشور وجود دارد و باید با تلاش بیشتر روابط دو کشور را به سطح مطلوب رساند.

  • Like 3
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قرارداد محرمانه در سال 1398 میان ایران و روسیه؟ 

Screenshot_20231113_165951_net_telewebio

سخنان سردار حاجی زاده به فرمانده ی نیروی هوافضای روسیه در فیلم پخش شده در مستند پرچمدار:

 

پهپاد امروز و به خصوص در آینده یک قدرت بسیار بزرگی ایجاد میکند که باید همه داشته باشند. 

 

پهپاد به خودی خود دارای امکانی است ولی هنگامی که با موشک و هواپیما ترکیب شود خود یک توان جدید ایجاد میکند. 

 

من به جای ژنرال بودم یک فرماندهی ویژه ی پهپاد تشکیل میدادم. شما کمک کنید ما فرماندهی فضایی خود را تشکیل دهیم ما هم کمک میکنم که شما فرماندهی پهپادی خود را تشکیل دهید. 

 

و در آخر دست دادن دو نفر با خنده:

Screenshot_20231113_170523_net_telewebio

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.