برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 5 اردیبهشت 1401 در پست ها
-
2 پسندیده شدهMil Mi - 2 MSB Hoplite lightly armed turbine-powered transport helicopter
-
2 پسندیده شدهشروع آزمایش ها بر روی Ripsaw M5 توسط ارتش آمریکا براساس تصاویر منتشر شده توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در ژوئن 2021 ارتش ایالات متحده آمریکا آزمایش هایی را بر روی خودرو رزمی بدون سرنشین Ripsaw M5 انجام داده است. پلتفرم بدون سرنشین Ripsaw M5 ساخته شده توسط صنایع دفاعی Textron یکی از نامزدهای شرکت در برنامه RCV نسخه متوسط است .( برای آشنایی با برنامه RCV که یکی از پلتفرم های برنامه NGCV ارتش آمریکا است بر روی لینک کلیک کنید ). ارتش آمریکا فعلا قصد دارد تا قابلیت های دستگاه رابط انسانی (HID) و فناوری های شناسایی و رزمی را مورد بررسی قرار دهد. انجام آزمایش ها بر روی پلتفرم بدون سرنشین M5 توسط ارتش امریکا پلتفرم بدون سرنشین M5 یکی از طرح های اصلی ارتش آمریکا برای ورود به بحث خودرو های بدون سرنشین با وزن متوسط است
-
2 پسندیده شدهUMTAS نام موشك هوا به سطح ضد تانكي است كه ساخت شركت تركيه اي Roketsan بوده و با دارا بودن بيشينه برد 8 كيلومتر در رده موشكهاي ضد تانك برد بلند قرار ميگيرد. روند طراحي و ساخت اين موشك از سال 2005 در صنايع دفاعي تركيه اغاز گرديد.هدف اصلي صنايع دفاعي تركيه طراحي يك موشك هدايت شونده ضد تانك براي كار گيري در هليكوپتر تهاجمي T-159(هليكوپتر ي كه در حال حاضر در دست طراحي در صنايع دفاعي تركيه بوده و 160 فروند از ان توسط ارتش تركيه سفارش داده شده است) بوده است. فاز نخست از طراحي اين موشك در سپتامبر سال 2005 با موفقيت در شركت Roketsan به پايان رسيد و متعاقب ان قرار داد فاز دوم توسعه ان نيز در سال 2008 ميان وزرات دفاع تركيه و شركت Roketsan منعقد گرديد. UMTAS موشكي است با توانايي شليك كن و فراموش كن كه از سيستم هدايت تمام خودكار فرو سرخ استفاده ميكند كه با استفاده از رادار تشخیص تابش فرو سرخ خود ميتواند بر روي هدف قفل نمايد و بلافاصله پس از شليك موشك خلبان بالگرد ميتواند مشغول به درگيري با اهداف ديگري شود. اين موشك كه مسلح به سر جنگي دو مرحله اي ضد زره قدرتمندي ميباشد توانايي درگير شدن با اهدافي تا فاصله 8 كيلومتري خود را دارد و از اينرو در رده موشك هاي ضد تانك برد بلند قرار ميگيرد. تواناهايي موشك UMTAS • قابليت قفل كردن بر روي اهداف قبل و پس از شليك موشك • قابليت شليك در هواي ابري و شب • كلاهك ضد زره دو مرحله اي كه توانايي نفوذ در زره هاي واكنشي را به ان ميدهد • اين موشك در برابر اتش ناشي از سوخت مايع (زماني كه مخازن سوخت هواگرد حمل كننده اتش ميگيرد ) و همچنين در براير گلوله هاي با كاليبر پايين مقاوم است . • مخابره تصوير رادار جستجوگر براي كاربر و دستور پذيري توسط كاربربوسيله ارتباط ديتا لينك. Roketsan همچنين در حال طراحي گونه اي از موشك UMTAS است كه قابليت نصب بروي نفر بر ها و خود روهاي زرهي را ميباشد. اين موشك در حال حاضر دوران تست پروازي خود را سپري ميكند و بنا بر ادعاي برخي منابع روسي اين موشك نسبت به موشك مشابه امريكايي خود AGM-114 Hellfire و موشك اسراييلي Spike-ER عملكرد بهتري دارد. مشخصات فني گونه موشك: هوا به زمين ضد تانك كشور سازنده : تركيه شركت سازنده : Roketsan A.S وزن : 37.5 كيلوگرم درازا : 175 سانتي متر قطر : 16 سانتي متر كلاهك جنگي : ضد زره دو مرحله اي پيشرانه موشك : راكت سوخت جامد برد عملياتي :500 الي 8000 متر سيستم هدايت موشك : آشیانهیابی فروسرخ قابل حمل تنها توسط بالگرد و هواگرد هاي بي سرنشين ترجمه از : Hexman.military.ir[/align]
-
1 پسندیده شده تبارشناسی جریان تکفیر و جهادگرائی تکفیری مقدمه - وقوع حملات تروریستی 12 رمضان (1) تهران [17 خرداد 1396] ، باعث شد تا بسیاری از ایرانیان (که سالها نام داعش و اخبار اقدامات آن را در همسایگی خود می شنیدند) ، به جستجوی یافتن پاسخ این سوالات بپردارند که به راستی داعش چیست؟ پیروان داعش چه کسانی هستند و چگونه فکر می کنند ؟ و از همه مهتر اینکه چرا باید داعش به ایران حمله تروریستی کند ؟ واقعیت این است که نه تنها مردم ایران که بسیاری از جهانیان هم ، هنوز در مواجه با واژگانی همچون «تکفیر» و «تفکر تکفیری» ، «بنیادگرائی و افراط گرائی اسلامی» ، «سیر تحول ریشه ها و آبشخورهای فکری و اعتقاداتی این جریانات» ، «چرائی اقدامات این جریان ها» ، «حامیان و پیروان این افکار» و ... از اطلاعات کامل و انسجام یافته ای برخوردار نیستند. راهروهای مجلس شورای اسلامی پس از حمله داعش لذا با عنایت به این نکته ، بر آن شدیم تا در این پژوهش مختصر [ با عنوان "تبارشناسی جهادگرائی تکفیری" ] به صورتی هر چند گذرا ، سیر این اندیشه را از اعماق تاریخ تا عصر حاضر بیرون بکشیم و با نیت آشنا ساختن افکار عمومی پاسخی برای این سوالات بیابیم. امید است این مختصر باعث وحدت بیشتر میان برادران اهل سنت و شیعه شود. در همین رابطه به جا است که به یکی ازفرمایشات ظریف و حکیمانه مقام معظم رهبری درباره ی گروهک تروریستی تکفیری داعش اشاره مجددیشود: نیروهای امنیتی ایران در روز حمله داعش به مجلس ایران بسیاری از هموطنان من شاید نخستین بار در دهه آغازین قرن جدید میلادی بود که با عبارت «خشونت های جریانات تکفیری» در پیگیری اخبار همسایه غربی خود (3) آشنا شدند. اخبار عملیات های انتحاری که توسط گروه های ناشناس در عراق صورت می پذیرفت ، جزئی لاینفک و مداوما تکرار شونده از اخبار سیاسی صدا و سیما و روزنامه و رسانه های دیجیتال آن ایام بود. اما از آنجائی که گستردگی رسانه های غیر مکتوب و دیجیتال در آن ایام به گستردگی امروز نبود ، نه این گروه ها ابزاری کافی برای معرفی خود داشتند که هموطنان من بتوانند با افکار و اعتقادات این گروه ها آشنا شوند و نه اصولا رسانه های بین المللی (بعنوان مرجع عمدتا قابل رجوع رسانه های داخلی در پوشش اخبار خارج از مرزها) تمایل داشتند که از هویت واقعی این افراد و گروه ها کشف رمز نموده و به هویت واقعی آنها بپردازند . «بورک» و «کابیر» (4) در تحقیق جالب توجهی ، رویکرد عمومی رسانه های دنیای غرب در بازنشر دادن اخبار و وقایع عراق در خلال نخستین دهه قرن جدید را خلاصه وار بصورت زیر طبقه بندی کرده اند : الف - اگر گروه های تندرو (مانند القاعده) ، آمریکائی ها را هدف قرار می دادند ، عموما بازخورد رسانه ها اینگونه تجلی می یافت که : « "مسلمانان" بی توجه به از خودگذشتگی و فداکاری نیروهای آمریکائی برای خدمت به عراقی ها ؛ آنها را به قتل می رسانند.» این رویکرد در خصوص حملات به سایر نیروهای ائتلاف هم نسبتا با همین شدت و ضعف دنبال می شد. ب- در صورتی که قربانیان این حملات خود عراقی ها و یا دیگر مسلمانان حاضر در عراق بودند ، گرایش رسانه ای بدین صورت بود که « "مسلمانان" حتی نسبت به همنوع و هم دین خود هم بی تفاوت بوده و علیه یکدیگر خشونت می ورزند.» با وقوع حوادثی که به تدریج منجر به از کنترل خارج شدن تدریجی زمام امور به سود جهادگرایان و فرو رفتن خاورمیانه در باتلاق بزرگ خون و خشونت ، (که در پس زمینه بخش بزرگی از این حوادث عباراتی نظیر «جهاد» و «جهادگرائی» طنین انداز شده بود) ، ناکارآمدی و عدم توانائی این رویکرد رسانه های غربی و تشریح و تفسیر آنچه که در خاورمیانه می گذشت ؛ بیش از پیش نمایان می شد. بی هیچ تردیدی ، آنچه که در سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی، نیجریه و افغانستان گذشت [در برخی از این کشور ها این وقایع هم چنان در جریان است] را نمی توان «بی تفاوت بودن "مسلمانان" و خشونت علیه همدیگر نامید.». دادستان وقت تهران در روز حمله تروریست های تکفیری از محل حمله بازدید نمود تحولات خشونت بار این ایام (دهه دوم قرن بیست و یکم) و اقدامات دهشتناک گروه هائی مانند داعش (5) و جبهه النصره (6) در دو کشور عراق و سوریه ؛ نسخه ای تکامل یافته ای از عملکرد گروه های موجود در عراق دهه اول قرن بیستم و حتی افغانستان دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است. لذا بررسی سیر تکاملی این کابوس قرن جدید ، نیازمند بررسی و پیشینه شناسی جریان جهادی تکفیرگرا است. در این پژوهش تلاش خواهیم نمود تا این جریان را تبارشناسی کرده و ضمن واکاوی خواستگاه این جریان ، سیر بلوغ و رشد و نمو آن را به اتفاق مرور نمائیم. گروه حراس الدین در سوریه که پیوندی عمیق با شاخه مرکزی القاعده در افغانستان دارد در خصوص این تحلیل می توان به موارد ذیل اشاره نمود : 1: سیاست نظام سلطه برای »بدل سازی» از اسلام ناب محمدی)ص( [در فرآیند سوار شدن بر موج بیداری اسلامی] با رویکردی منفعت ساز برای غرب [پروژه اسلام هراسی] و البته زاویه دار با مصلحت مسلمانان و ... از مهم ترین دلایل بروز و ظهور گروه های تکفیری می باشد. 2: جریان جهادی - تکفیری ، شاخه ای جدید و افراطی از گروه های سَلَفی جهادی است و امروزه در گروه های متعددی همچون داعش، النصره، انصارالدین، انصار الاسلام ، بوکوحرام و ... با تفاوت در راهکنش در کشورهای مختلف اسلامی تبلور یافته است. 3: پدیده ی تکفیری باعث به انحراف کشانیدن روند بیداری اسلامی و ترسیم چهره ای خشن و تند از اسلام در سراسر جهان می گردد. 4: جریان تکفیری از دو بازوی «امنیتی-نظامی» و «اعتقادی» تشکیل شده است که در صورت کنترل فعالیت های میدانی و امنیتی گروه های تکفیری ، پتانسیل فکری و ذهنی آنان همچنان مسئله ای است که گریبان گیر جهان اسلام شده است. لذا تقویت جبهه ی فکری و فرهنگی علیه این جریان اولویت و ضرورت دارد. گروه تروریستی تکفیری بوکوحرام بارها و بارها اتفاق افتاده که دختران نیجریه ای را بدزدد!!! 5 : جریان تکفیری بر پایه ی شعار »بازگشت به دوران سلفیت» بنا شده و خود را پرچمدار احیای دوران سَلَف، (که همان دوران صدر اسلام است) معرفی می کند و غیر خود ؛ سایر نحله های فکری و مذاهب اسلامی را کفر و باطل قلمداد می کند. 6: جریان های تکفیری معتقدند که مسلمانان از خط اصیل اسلام منحرف شده اند، لذا به فکر پاک سازی دینی (یا اصطلاحا تطهیرگرائی) برآمده و راه این پاک سازی را بازگشت به متن (با تفسیری که از سلف به آنان رسیده است) می دانند. 7: جریان تکفیری جریانی ظاهرگرا بوده و به مکاتب کلامی، عرفانی و فقهی مسلمانان اهمیتی نمی دهند و اساسا اعتقادی به دانش های نو ندارند. 8: جریان تکفیری موضوعی است جهانی که عنصر ایدئولوژی اعضای آن را به هم پیوند می دهد، این جریان مسری و سیال بوده و هر خاکی که مسلمانی در آن زندگی کند را جزو سرزمین های اسلامی دانسته و خود را مقابل آن مسئول می دانند. به کار بردن نام شام) به جای سوریه( که منطقه ای به گستردگی سوریه،اردن، لبنان، فلسطین اشغالی و بخش هایی از غرب عراق و صحرای سینا را شامل می شود، هدف گذاری آینده این سازمانها را نشان می دهد. به عبارت دیگر؛ رهبران داعش با برگزیدن این نام، آرمان بازگشت به دوران اقتدار خلافت اموی را به عنوان آرمان این سازمان در سر می پرورانند. مسئله خلافت اسلامی، نادیده گرفتن مرزها، قدرت نمایی سیاسی و نظامی در منطقه توسط گروه تروریستی داعش سبب شده است تا بسیاری از کشورهای منطقه نسبت به آغاز دور تازه ای از ماجراجویی های این گروه تکفیری، ابراز نگرانی کنند. اگر چه اکنون به ظاهر گروه تروریستی-تکفیری داعش روزهای پایانی خود را سپری می کند اما اگر با این گروه و جریان فکریش [یعنی تفکر سلفیِ تکفیریِ جهادی] مقابله نشود، خطرات آن مجددا دامن همه کشورهای اسلامی را خواهد گرفت. به گونه ای که کشورهای حامی آنها نیز از تیررس این گروه، در امان نخواهند بود. هدف این پژوهش به هیچ وجه تدوین یک بیوگرافی از داعش نیست. بلکه سعی شده تا پیدایش و تکامل این پدیده در ابعاد تاریخی، سیاسی و اجتماعی و در چهارچوب منطقه ای و جهانی آن بررسی شود تا حتی الامکان به این پدیده از زوایای مختلف و وسیع تری نگاه شود. از این رو، میلیتاریست های عزیزیکه مشتاق بیشتر دانستن از گروه داعش هستند باید حوصله بیشتری به خرج داده و اطلاعات مرتبط با این گروه را در لابه لای پست های این تاپیک و در سیر مباحث آن بیابند. هیئت تحریر الشام (جبهه النصره) در مارس ۲۰۱۵، این گروه به همراه دیگر گروههای جهادی ، جیش الفتح را تشکیل داد توضیحات پاورقی : -------------------------- 1. اشاره به مجموعه حملات داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ (۷ ژوئن ۲۰۱۷ میلادی) در تهران که در نتیجه آن ۲۲ نفر (۱۷ قربانی و ۵ مهاجم) کشته و دستکم ۵۲ نفر زخمی شدند. (منبع) 2. دیدار ایشان با شرکتکنندگان در «کنگرهى جهانى جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام» چهارم آذرماه ۱۳۹۳ 3. منظور عراق پس از سقوط صدام و اشغال شده بوسیله ارتش آمریکا و ائتلاف بین المللی است. 4. Kabir، S. N، and Bourk، M. (2012). Representing Islam and Muslims in New Zealand Newspapers. Journal of Muslim Minority Affairs. Vol. 32. No.3، pp 324-338 5. داعش سر واژه و مخفف واژگان "دولت اسلامی عراق و شام" می باشد. (منبع) 6. جبهه النصره معروف به جبهه فتح شام یک سازمان جهادی سلفی بود که علیه نیروهای دولتی سوریه در جنگ داخلی سوریه مبارزه می کرد. (منبع) این گروه شاخه القاعده در سوریه بود که ضمن نبرد با دولت سوریه ، همزمان با گروه داعش هم پیکار می نمود. 7. القاعده یا بنیان نام گروهی تروریستی با تفکر جهان وطنی است که توسط اسامه بن لادن پایه گذاری شده و با هدف برپائی حکومت جهانی به اقدامات تروریستی در غرب مبادرت می ورزد. ادامه دارد ... پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : الان متوجه شدم که این پست ، هزارمین پست من پس از حدود 8 سال فعالیت در میلیتاری است. . منابع : 1- تاریخ ، راهبرد و رویکرد آخر الزمانی دولت اسلامی / ویلیام مک کنتس / ترجمه حامد قدیری / نشر اسم / 1395 2- تبارشناسی دگرستیزی گروههای افراطی تکفیری : گذار از دیگر دگرسازی به خود دگر سازی / سمیه حمیدی و پیمان زنگنه / فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، سال ششم، شماره 32 ، زمستان 1396 )شماره پیاپی 53) 3- خاورمیانه در آتش جهادگرایان / کریم پور حمزاوی / نشر نوگام / چاپ اول: لندن 1395 4- آینده گفتمان اسلام سیاسی در خاورمیانه / حمیدرضا اکبری / جستارهای سیاسی معاصر ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی / سال نهم شماره سوم پائیز 1397 5- ابن تیمیه / عباس زریاب خوئی / دائره المعارف اسلامی / ج 3 / 1988 6- سفر به وهابیت به مصر / منوچهر دین پرست / ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر / شماره 33 / خرداد 1384 7- آینده پژوهی جریا نهای سلفی-تکفیری در دوره پساداعش / محمدمیرعبدلی و رضا خراسانی / فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال نهم، شماره اول، بهار 1398 8- تبیین و شناخت مبنای تفکر تکفیر در عقاید گروههای تکفیری / محمدرضا آگشته / فصلنامه علوم و فنون نظامی / سال سیزدهم / شماره 41 / پائیز 1396 9- روان شناسی اجتماعی پیدایش گروه های تکفیری در عراق / سید رسول حسینی و ... / جستارهای سیاسی معاصر ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی / سال یازدهم شماره سوم پائیز 1399 10- نقد مبانی سلفیه در توحید / علی الله بداشتی / مقالات و بررسی ها / شماره 74 / 1382 11- بررسی عوامل گسترش جریانات تکفیری در خاورمیانه / سید امیر نیاکوئی / فصلنامه علمی پژوهشی سیاست جهانی / دورة چهارم، شمارة چهارم، / زمستان 1394 12- تأثير علماي ديوبند بر سلفيت / حسين جهان تيغ / فصلنامه سياست متعاليه / سال دوم / شماره چهارم / بهار 1393 13- تأثیر عملیات انتحارى جریان سلفى- تکفیرى بر پدیدة اسلا م هراسی / مجتبی بدخشان ، حمیدرضاشیرزاد و محمد داوند / فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی / سال هفدهم / شماره 53 / تابستان 1399 14- سلفیان تکفیری یا الجهادیون : خواستگاه ها و اندیشه ها / فصلنامه تاریخ و تمدن اسلامی / سال هفتم / شماره سیزدهم / بهار و تابستان 1390 15- علل ظهور و تکوین گروه های تکفیری در جهان اسلام، از تقابل زندگی قبیله ای با مدنیت تا تقابل سنت با مدرنیته؛ مطالعه موردی خوارج و داعش / حمید نساج و ... / فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، سال ششم، شماره 32 ، زمستان 1396
-
1 پسندیده شدهسلام مشکل البته همیشه فقط قیمت تمام شده نیست . گاهی وقتها دسترسی به دانش طراحی و ساخت و داشتن زیر ساخت تکنولوژیک اولیه هم مهم است . زیر ساخت مونتاژ و سرویسی که ترکیه برای هواپیمای نظامی دارد ، یک امتیاز بزرگ برای آنها تلقی می شود .
-
1 پسندیده شدهدر صورت صحت مقايسه دوستمون با توجه به نمونه هايي كه شما هم گذاشتيد و از اسراييل و امريكا گرفتيم بيشترين بحث رو بايد در قيمّت تمام شده و راحتي جستجو كنيم البته اگر بي مديريتي و تنبلي در كار نباشه
-
1 پسندیده شدهجناب @Overdose مقايسه اي بين مهاجر ٦ و بي تي ٢ انجام داده بود و ميگفت با وجود موتور يكسان نرخ ماندگاري و برد، ارتفاع گيري، و حمل سلاح بي تي ٢ خيلي بيشتره معيار نرخ هزينه رو بدون لحاظ ايونيك نداريم ولي موضوع تامل بر انگيزي گفته شده ايا ايروديناميك اين ميزان تفاوت ايجاد ميكنه؟
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز . با توجه به خاتمه بخش دوم این فصل (تکفیر سابقه ای به قدمت تاریخ اسلام) به اتفاق هم بخش سوم (ابن تیمیه و رجوع به سلف صالح) رو آغاز می کنیم. البته بخش دوم این فصل ، موارد دیگری هم داشت که برای جلوگیری از طولانی شدن تاپیک ، از آنها صرف نظر کردم. (به عنوان مثال نقش غیرمستقیم و مستقیم خوارج تکفیری در واقعه عاشورا و ... ) فصل نخست بخش سوم : ابن تیمیه و رجوع به سَلَفِ صالح قرون سیزدهم و چهاردهم میلادی در تاریخ اسلامی به «عصر پس رفت» یا «عصر الانحطاط» معروف اند. 3-1 : عصر انحطاط در قرن سیزدهم میلادی، سپاهیان پیش تاخته مغول از مرزهای شرقی قلمرو اسلامی با بی رحمی تمام و قتل و غارت به سوی قلمروهای غربی تاختند. سپاه مغول به رهبری هولاکو سرانجام در سال ۱۲۵۸ میلادی پس از محاصره ای طاقت فرسا وارد شهر یک میلیون نفری بغداد می شود و با کشتن مستعصم، آخرین خلیفه عباسی ، به آخرین خلافت اسلامی و خلفای عرب تبار آن پایان می دهد. هرچند خلافت عباسی در زمان حمله مغول ، تنها خلافتی صوری بوده و قلمرو نفوذ آن محدود به بغداد و حومه آن بود. در آن زمان قلمروی عظیم الجثه اسلامی که مرزهای آن از مراکش در غرب تا اندونزی و جنوب چین در شرق کشیده شده بود، پاره پاره و هر قسمت آن کاملا مستقل از حکومت بغداد اداره می شد. هم زمان با ویرانی شهر بغداد و گردن زدن دانش پژوهانی که از نقاط مختلف دنیا این شهر را برای کسب علم برگزیده بودند، مغول ها کتابخانه معروف بغداد را نیز به آتش کشیدند. مینیاتوری از محاصره بغداد به دست سپاهیان مغول و هلاکو خان اما علی رغم «انحطاط» ، تعدد فرهنگ ها و مذاهب و پذیرش تفاوت های آن ها در قرن سیزدهم و چهاردهم میان مسلمانان نسبت بالایی داشت. جهانگرد مراکشی قرن چهاردهم ابن بطوطه در سفرنامه خویش با شگفتی از تنوع آیین و مناسک مختلف مذاهب سنی در مکه می گوید و این که چگونه این مناسک از محله ای تا محله دیگر شهر با یکدیگر تفاوت داشته اند. او همچنین در مورد سیستم قضایی دمشق در اوایل قرن چهاردهم می گوید که هر یک از مذاهب چهارگانه اهل تسنن )شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی( قضات و دادگاه های خاص خود را داشته اند. یعنی اگر شخصی بر مذهب حنفی بود قاضی حنفی به دعاوی او رسیدگی می کرد تا با توجه به فقه و باورهای او حکم صادر شود. البته شهری مانند دمشق حتی در زمان رونق بغداد نیز از چنین ویژگی برخوردار بود. آن چنان که طارق الجمیل به ثبت رسانده است، در بحبوحه قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی و در شهر دمشق است که فقها و طلاب علم شیعه و سنی در مراکز علمی مشترک ضمن همکاری و داد و ستد علم با یکدیگر، بر هم تاثیر هم می گذارند. او معتقد است که در این برهه شیعیان به عنوان همکار، طلاب و مدرسین در بسط فقه و دانش مدارس مذهب سنی مشارکت داشته و در آن واحد ضمن استعانت از فقه سنی به بسط و تکامل فقه شیعه پرداختند. مسلک و قرائت اسلامی پیشنهادی از سوی ابن تیمه، از جهتی می تواند طغیان بر این تعدد و تنوع و رویارویی با انطباقی باشد که اسلام از قرن هفتم میلادی تا به قرن چهاردهم با دیگر فرهنگ ها و علوم آن زمان داشت. ابن تیمیه در سال ۱۲۶۳ م ، ۶۶۱ ه، در حران [شهری در شامات قدیم و ترکیه امروزی] و در خانواد های حنبلی به دنیا آمد. او در سالهای جوانی مانند پدر و پدربزرگ خود به درجه فقاهت در این مذهب رسید. احمد ابن حنبل، شخصی که مذهب حنبلی منتسب به اوست، از سوی برخی علما بیشتر به عنوان یک محدث شناخته شده است تا مجتهد و فقیه اسلام. برخلاف «اهل رأی» که به امورات فقهی و استفاده از آراء و اجتهادات عقلی در استنباط اسلام تمایل دارند، «اهل حدیث» در فهم بایدها و نبایدهای اسلامی بیشتر به احادیث تکیه کرده و از این رو خود را تابع رای و اجتهاد نمی دانند. این فرآیند در عمل می تواند به دو فهم متفاوت از یک مساله یا اصل اسلامی منجر شود. علاوه بر این، مشروعیت مصدر فهم به باور کسانی که اسلام را به شیوه اهل حدیث فهمیده اند الزاما برای گروه دیگر مصدری مشروع نیست، و بالعکس. دلایل و قراین بسیاری نشان از این دارد که مذاهب مختلف اسلامی در طول تاریخ توانسته اند تفاوتهای میان یکدیگر را درک و با آن ها تعامل و در نتیجه هم زیستی کنند. اما تفاوت در مصادر فهم اسلام ، وقتی خطرناک می شود که : ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز . توضیح ضروری - ممکن است که در این پست و پست بعدی مطالبی گفته شود که برای تعدادی از دوستان مباحثی شناخته شده و حتی تکراری باشد. اما با توجه به اینکه در ادامه تاپیک از برخی عبارات به طور متناوب و تکراری استفاده خواهد شد ، ترجیح دادم که در ابتدای تاپیک برای برخی کلمات و عبارات ، تعریف واحدی را بین خود داشته باشیم که بعدتر و در خلال پیشرفت تاپیک دچار سردرگمی نشویم. بزودی به بخش های جذاب تر تاپیک می رسیم فصل نخست 1: مبانی نظری تکفیر مقدمه فصل نخست : فصل نخست این پژوهش در رابطه با سیر تکاملی اندیشه جهادگرایی و ابعاد تاریخی آن است. گرچه این پدیده در قرن های «بیستم» و »بیست و یکم» توانسته است فراسوی مرزها و به شکل جهانی قد علم کند ؛ اما دکترین و بستر ایدئولوژیک آن به قرن چهاردهم میلادی بازمی گردد. قرائتی از اسلام که امروزه داعش با آن ایزدی ها را «کافر اصلی» ، شیعیان را «هرجا که یافتید آن ها را بکشید» (آن چنان که رهبرشان ابوبکر البغدادی دستور داده) و سنی هایی که مطیع داعش نمی شوند «مرتد» می شمارد. اما آن چه امروز به مکتب سَلَفی معروف است در حقیقت زائیده قرن چهاردهم میلادی نیست. افکار ابن تیمیه در زمان خود قادر به جذب مسلمانان نبودند و پس از مرگ او (اواخر قرن چهاردهم میلادی) به فراموشی سپرده شدند. اما پنج قرن پس از مرگ ابن تیمیه و در اواسط قرن هجدهم میلادی یک داعی اسلامی به نام محمد ابن عبدالوهاب در نجد عربستان نظریات ابن تیمیه را احیا کرد. ابن عبدالوهاب که خود به عنوان موسس مکتب نه چندان خوش نام وهابیت در بین مسلمانان شهرت دارد ، با محمد بن سعود )موسس سلسله آل سعود که از سال ۱۹۳۲ تاکنون بر عربستان حکومت می کنند) ائتلاف کرد و درگیریِ خونینِ برآمده از ائتلاف این دو، تا دو قرن در عربستان [و حتی عراق و سوریه] به درازا کشید. عبارتی که به تازگی با نام «جهادگرایی» (Jihadism) برای توصیفگروه هایی مانند القاعده به کار میرود ؛ برگرفته از تاکید ایدئولوژیک آنها بر مفهوم جهاد است. [آن چنان که ابن تیمیه و پس از او محمد عبدالوهاب از اهمیت جهاد یاد کرده اند] این مفهوم برای جهادگرایان به اندازه یکی از اصول دین اسلام و یا حتی برتر از اصول دین اهمیت دارد. ابوبکر البغدادی در یکی از خطابه های خود به مخاطبانش می گوید: بدون شک فقهای اسلامی از طیف ها و مذاهب مختلف اسلامی و پژوهشگران حوزه اسلام شناسی در رابطه با اهمیت جهاد در اسلام و یا حتی تعداد آیه های مربوط به آن نظری متفاوت با ادعای ابوبکر البغدادی دارند. اما سلفی های جهادگرا در رابطه با اهمیت جهاد در اسلام همانند ابوبکر البغدادی فکر می کنند و نظر فقها و پژوهشگران برایشان اهمیتی ندارد. ایده های ابن تیمیه و محمد عبدالوهاب در محافل جهادگرایان افکاری کلاسیک به شمار می روند. اما نظریه پردازان جدیدتری از اواسط قرن بیستم به بعد در این محفل سر برافراشته تا ایدئولوژی جهادگرایی به شکل امروزینش ارائه شود. از این نام ها می توان به سید قطب در دهه ۶۰ میلادی در مصر، عبدالسلام فرج در دهه ۷۰ میلادی در مصر، عبدالله عزام فلسطینی الاصل در دهه ۸۰ میلادی در افغانستان، بن لادن عربستانی و ایمن الظواهری مصری در افغانستان و جدیدا ابوبکر ناجی و عبدالله بن محمد و دیگران اشاره کرد. محصول این خط تاریخی یک ماشین ایدئولوژیک است که از هرکس به غیر از جهادگرایان یک کافر ساخته تا اِعمال خشونت علیه او توجیه شود. این فرآیند بین مسلمانان به تکفیر معروف است. 1-1 : تکفیر و تکفیری در این بحث شاید ابتدائی ترین سوالات این باشد که تکفیر یعنی چه ؟ و تکفیری چه کسی است؟ واژه تکفیر از کلمه عربی کفر مشتق شدهاست. در کلاسیک ترین معنا ، تکفیر یعنی آنکه «یکی از اهل قبله» و «مسلمانی» را به کفر نسبت دهند. در اتهام تکفیر، شخصِ تکفیری، دیگر مسلمانان را متهم به ناخالص بودن در دین (تطهیرگرائی) و از راه اسلام منحرف شدن میکند. در اسلام اما مجوز متهم کردن دیگر مسلمانان به تکفیر به دست علما و آن هم به شرط رعایت تمام جوانب احتیاطی آن است. تکفیری یعنی مسلمانی که دیگر مسلمانان را متهم به ارتداد میکند. این اتهام تکفیر نامیده میشود. امروزه تکفیری عنوانی است که به گروههای اسلامی که از حربه تکفیر برای مقابله با مخالفان و دشمنان خود استفاده میکنند، اطلاق میشود. این گروهها که از درون سلفیه بیرون آمده اند، امروزه به بزرگترین مشکل دنیای اسلام تبدیل شده و باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیر مادی و معنوی به جهان اسلام گردیده اند. اعضای گروه تکفیری انصارالدین کشور مالی (آفریقا) "ایاد اگ قالی" فرمانده این گروه در سال 2010 پس از بازگشت از عربستان این گروه سلفی تندرو را تشکیل داد این جریان فکری در وهابیتی ظهور کرده که خود به دو بخش تکفیری و غیر تکفیری تقسیم می شود. با شاخه غیر تکفیری وهابیت می توان بحث منطقی کرده و اصطلاحاًدعوایی نداشت. اما شاخه تکفیری وهابیت ، جریانی خطرناک می باشدکه همچون خفاش خود را شب و تاریکیپنهان کرده و سپس در جایی دیگر خود را منفجر می کنند و عده ای بی گناه را به خاک و خون می کشند. اینان غیر از خود را کافر قلمداد می کنند [حتی اهل سنتی را که با آنها موافق نباشند] و همین «قرائت های افراطی» و «خوارجی» از اسلام است که گسترش ویرانی ، فقر اقتصادی و حاکمیت استعمار، در دنیای اسلام را سبب گردید و در نتیجه اندیشه های سلفی را هر چه بیشتر گسترش داده است. به طور مثال در تاریخ آمده است که وهابیون و هواداران محمد بن سعود در سال 1801 میلادی به شهر مقدس کربلا [که از مشاهد شریفه اهل تشیع محسوب می شود] یورش برده و ضمن ویران سازی صحن مقدس حضرت اباعبدالله)ع( ، بالغ بر پنج هزار شیعه را سر بریده و یا (بعد از تسلط بر دو شهر مقدس مکه و مدینه) کلیه مخالفان خود را به بیرون از شهر رانده و فضایی مملو از وحشت و نگرانی در بین طرفداران دیگر مذاهب دینی ایجاد نمودند. محمد ابن عبدالوهاب - موسس مکتب نه چندان خوش نام وهابیت در هر حال آن چه از اخبار و دیدگاه های مختلف فقهی شیعه و سنی به دست می آید این است که گفتن شهادتین باعث ورود افراد به اسلام و حفظ خون آنان می شود (شهادتین یعنی بر زبان راندن «أشهد ان لاإله إلا الله و أشهد ان محمداً رسول الله»). شهید محمدباقر صدر نیز می نویسد: ولیکن این نهضت انحرافی و دنیاطلب ، با حضور جریان های استعماری و صهیونیستی در منطقه مجددا آغاز و در خدمت اهداف دشمنان اسلام قرار گرفت. محققان تاریخ وهابیت ثابت کرده اند که این فرقه در اصل به دستور مستقیم وزارت مستعمرات بریتانیا ایجاد شد. به عنوان مثال به کتاب هایی چون: «پایه های استعمار» از خیری حماد و «تاریخ نجد» از سنت جان ویلبی و »خاطرات حییم وایزمن« اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نیز »خاطرات مستر همفر« و »وهابیت، نقد و تحلیل» از دکتر همایون همتی می توان مراجعه کرد. ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهنابود شدن چند تانک و نفربر تو یه جنگ چیز عجیبی نیست، این یه اتفاقی کاملا بدیهی هست، اما در تعداد بالا با سرعت زیاد رو من فکر فکر نمیکردم کسی علاقه به تکرار این اشتباه داشته باشه: بعد از جنگ 33 روزه (2006) تصورم این بود که کلا زرهی رو باید کنار گذاشت(البته این خیلی رادیکال هست)، اما واقعیت اینه که همون موقع نجوای "زرهی منسوخ شد" به گوش میرسید. و البته خیلی قبلتر وقتی حزب الله عراق آبرامز ها رو وسط خیابون با آرپیجی 29 و شلوار گرم کن میزدن! در حالی که تنها پناه آمریکاییها بلوک های بتنی و دیوارهای سریع بود اونم در زمانی که جنگ تمام شده بود و هیچ یک از سیستم های پشتیبانی رزمی زمان جنگ وجود نداشتن. اونچیزی که برای زرهی مشکل اصلی رو ایجاد میکنه پیشروی و مقابله با تانک های دشمن نیست، بلکه نابود شدنشون عمدتا در پشت جبهه(جنگ ایران و عراق!)، بوسیله پهپاد و موشک(جنگ 2006 و جنگ اخیر در قره باق و اکراین) هست، و بعد از جنگ بوسیله حملات چریکی هست. بدون زرهی نمیشه جنگید اما با این زرهی های موجود به هیچ نتیجه مشخصی هم نمیشه دلخوش بود. مبنای این حرف نرخ بالای انهدام تجهیزات خودرویی در طی 26 روز جنگ هست. اگر منابع دو طرف رو بپذیریم و تلفات اعلامی هر دو طرف رو قبول کنیم، نزدیک به 4000 خودروی زرهی(اعم از تانک، نفربر، امرپ و خودروی مسلح) از بین رفته اونم در یک زمان بسیار بسیار کوتاه. این یعنی انهدام یک ارتش بسیار بزرگ، قوی و کامل در کمتر از 26 روز. و البته انهدام کل تفکر رزم زمینی بلوک شرق (از اونجایی که هر دو طرف از یک سنت سواره نظام پیروی میکردند) به نظر میاد انقلاب بعدی در حوزه زرهی بزودی رخ بده و این انقلاب نه در زره هست و نه در دفاع فعال و پدافند اختصاصی برای تانک: - بلکه در مصرف سوخت و لجستیک. زرهی بعدی باید بتونه دست کم 2 هزار کیلومتر بدون نیاز به سوخترسانی طی طریق کنه. و به اندازه یک یا دو خدمه اش که نیروی تخصصی هستن، آذوغه و برای حداقل یک الی دو هفته ذخیره رزمی داشته باشه. این یعنی : - باک سوخت بزرگتر. - موتور کم مصرف تر - زره سبکتر، وزن سبکتر - کالیبر کوچکتر، مهمات بیشتر ، موثرتر و دوربرد. - تفنگ با زاویه بیشتر -- ندای جنگ روبوتیک داره شنیده میشه و این علتش تلفات هست، اما لجستیک روبوتیک و تجهیزات با دوام در این بخش بسیار دور از انتظار هست، و به در نهایت به شکل گیری ارتشهای بسیار گرانقیمت با نرخ فرسودگی و خروج از رده سریع ختم خواهد شد. شاید در جنگ بعدی همه زرهی ها اینترنت باند پهن ماهواره ای داشته باشن و اوپراتورشون پشت کنسول نشسته باشه،...
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام نصب این سامانه در اون قسمت سه دلیل عمده داره : 1 - به دلیل ماموریت صرفا ضد تانک بالگرد و لزوم اختفای بالگرد در پشت موانع این سیستم بروی محور روتور یا جلوی اون نصب میشه تا بدنه بالگرد در عین مخفی موندن در پشت موانع ، توسط نیروی متخاصم دیده نشه و در عین حال سامانه بتونه هدفیابی کنه . 2 - نصب در اون موقعیت آسیب پذیری سیستم را در برابر پدافند توپخانه ای و اسنایپرها کاهش میده . 3 - نصب سیستم در اون موقعیت امکان آسیب پذیری سیستم در مواقع فرود سخت را هم به شدت کاهش میده .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهگزارشی از نسل جدید زیرسطحی های نداجا بعثت؛ مدرنترین زیردریایی ایرانی با قابلیت شلیک موشک +عکس زیردریایی «بعثت» با وزن بیش از 1300 تُن، پُر کننده فاصله میان زیرسطحیهای نیمه سنگین ایرانی (کلاس فاتح) با زیردریاییهای سنگین 2300 تُنی (کلاس طارق) خواهد بود. اهمیت استفاده از زیرسطحیها در حفاظت از آبهای سرزمینی و منافع کشور در آبهای آزاد به گونهای است که متخصصان کشورمان پس از خودکفایی در تولید زیردریاییهای سبک غدیر، به سمت ساخت زیردریاییهای کلاس نیمه سنگین بروند که نتیجه آن «فاتح» ایرانی بود. http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/11/29/911271_560.jpg زیردریایی سبک کلاس غدیر http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/11/29/911269_166.jpg زیردریایی نیمه سنگین کلاس فاتح اما در حوزه زیردریاییهای سنگین یا کیلوکلاس، متخصصان دریایی ابتدا اقدام به تعمیرات اساسی زیردریاییهای طارق و یونس کردند که توان نیروی دریایی را در این حوزه نشان داد، این اقدام درحالی صورت گرفت که ایران هیچ پلان و دفترچه راهنمایی درخصوص این زیرسطحیها در اختیار نداشت. در دهه 70 بود که جمهوری اسلامی ایران 3 فروند زیردریایی سنگین طارق، یونس و نوح را خریداری کرد. با عملیاتی شدن چندین فروند زیردریایی سبک کلاس غدیر در آبهای خلیج فارس -که توانایی اجرای عملیات در آبهای کم عمق و امکان پایین شناسایی شدن را دارند- امکان اعزام واحدهای زیرسطحی کیلو به عملیات فرامنطقهای، بدون به خطر افتادن توان زیرسطحی کشور در منطقه فراهم شد و در سال 90 برای اولین بار یکی از زیرسطحیهای سنگین ارتش با نام «یونس»، به منظور نشان دادن اقتدار دریایی ایران با گذر از آبراههای بین المللی، وارد دریای سرخ شد که نشان دهنده عملیاتی بودن این زیردریایی و مثبت بودن تعمیرات صورت گرفته بر روی آن توسط متخصصان داخلی بود. http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/11/29/911268_224.jpg زیردریایی سنگین کلاس طارق در حال تعمیرات در حقیقت باید گفت «غدیر» دروازه ورود ایران به حوزه طراحی و ساخت زیردریاییهای سبک و «فاتح» نیز اولین قدم برای ساخت زیردریاییهای نیمه سنگین با تُناژ 600 بود. اما با توجه به اینکه اصول و تاکتیکهای ساخت شناورهای زیرسطحی عمدتاً مشابه و یکسان است، جا داشت تا با طراحی و ساخت زیرسطحیهای سنگین، توان حفاظت از آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هرچه بیشتر افزایش یابد، که در این راستا طراحی و ساخت زیردریایی «بعثت» در دستور کار قرار گرفت تا دروازهای باشد برای ورود ایران به عرصه طراحی و ساخت زیردریاییهای سنگین. http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/11/29/911272_827.jpg زیردریایی سنگین کلاس طارق با توجه به اینکه این زیردریایی به گفته امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، مراحل مطالعاتی را پشت سر گذاشته، به بررسی برخی مشخصات و ویژگیهای این غول زیرسطحی خواهیم پرداخت؛ زیردریایی که قرار است وزنی بیش از 1300 تُن داشته و پُر کننده فاصله میان زیرسطحیهای نیمه سنگین ایرانی (فاتح) با زیردریاییهای سنگین 2300 تُنی (کلاس طارق) باشد. امیر دریادار دوم فرهاد امیری معاون جهاد خودکفایی کل ارتش نیز در همین رابطه گفت: همیشه در ساخت نمونههای اول، بحث طراحی مفهومی، مقدماتی و مهندسی و همچنین خریداری نمونه اجزا باید صورت بگیرد و منابع شناخته شوند. لذا ساخت نمونههای اولیه زمان طولانیتری را میطلبد. امیری تأکید کرد: به عنوان مثال ساخت ناوشکن جماران 12سال طول کشید اما ناوشکن دوم که دماوند است، امسال رونمایی خواهد شد، به همین جهت باید اجازه دهیم زمان جلوتر رفته و طراحیها کامل شود و اجزای کار و منابع کامل به دست بیاید زیرا نمونههای اول، مبنایی است تا ساخت نمونههای بعدی صورت بگیرد. معاون جهاد خودکفایی ارتش گفت: هرچقدر در ساخت نمونههای اولیه دقت کنیم طبیعتاً نمونههای بعدی کاملتر و مطمئنتر خواهد بود. به همین دلیل زمان خاصی برای اعلام پایان ساخت زیردریایی بعثت مد نظر نیست و باید اجازه دهیم تحقیقات، روند طبیعی و معمول خودش را انجام دهد که نمونههای بعدی آن را هم بسازیم. http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/11/29/911270_363.jpg تصویری از طراحی اولیه زیردریایی بعثت در طراحی اولیه، زیردریایی «بعثت» با طولی در حدود 60 متر و توان عملیات در عمق 300 متری، دارای 6 لانچر پرتاب اژدر و قابلیت مینریزی خواهد بود که علاوه بر شلیک اژدر، پرتاب کننده موشکهای کروز دریایی نیز هست؛ موشکهایی که جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت چندین مدل -از جمله «نور» با برد 120 کیلومتر و قادر با بُرد 200 کیلومتر- تعداد بسیار زیادی از آنها را در اختیار دارد. زیردریایی بعثت که به نظر میرسد سرعتی در حدود 12نات در سطح و 20 نات در زیر سطح خواهد داشت، در آینده، تکمیلکننده زنجیره توان زیرسطحی جمهوری اسلامی ایران در آبهای سرزمینی و بینالمللی خواهد بود.
-
1 پسندیده شدهگامهای بلند برای پرکردن جای فینیکس در جریان نمایشگاه چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در تهران، انواع دستاوردهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح کشورمان به نمایش درآمد که از آن جمله موشکهای پدافند هوایی صیادــ2 و 3، دو نسل موشک شلمچه و نیز موشک هوابههوای میانبرد فکور90 بود. علائم و اطلاعات ثبتشده روی بدنه موشک فکور نشان میدهد که احتمالاً این محصول نسبت به نمونه رونماییشده در جریان افتتاح خط تولید در سال 1397 تفاوتهایی دارد. موشک فکور برای تجهیز جنگندههای اف14 تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و جهاد خودکفایی این نیرو توسعه یافته استمتخصصان این نیرو در سازمان جهاد خودکفایی بهسرپرستی امیر عطاءالله بازرگان و جمعی از خلبانان اقدام به تطبیق موشک سطحبههوای MIM-23 Hawk با شکاری رهگیر اف14 تحت پروژهای بهنام سجیل کردند تا در حد امکان کمبود موشکهای فینیکس جبران شود، این کار با موفقیت صورت گرفته پس از آزمایشهای لازم، پای این ترکیب جدید به میادین نبرد هم باز شد. بنا بر گزارشهای رسمی، جنگنده اف14 تامکت با موشک هاوک یا سجیل موفق به شکار پرندههای دشمن نیز شد علائم روی بدنه موشک شلمچهــ2 اما تصاویر منتشرشده از نمایشگاه اقتدار 40 در هفتههای اخیر نشان داد که روی بدنه موشک شلمچهــ2 عبارت M112 بهعنوان موتور سوخت جامد، حک شده است، در نتیجه این موشک بدنه و موتور نسل قبلی موشک شلمچه را حفظ کرده اما بالها و بالکهای کنترلی و دماغه آن مطابق موشک استاندارد طراحی شده است.وجه شاخص پیکربندی موشک استاندارد در واقع همان بالهای امتدادیافته (Long Wing) در راستای بدنه است که در شلمچهــ2 مورد استفاده قرار گرفته است. بهطور خلاصه میتوان گفت برای بهسازی سامانه مرصاد، عبور از موشک شلمچه به شلمچهــ2 با پرتابگرهای جدید و قابلیتهای تاکتیکی بالاتر با حفظ موتور، بدنه و سامانههای هدایت موشک شلمچه و طراحی بال و بالکهای کنترلی متفاوت صورت پذیرفته است تفاوتهای جزئی در بالک کنترلی موشک شلمچه (مرکز تصویر) با موشک استاندارد (نصبشده روی استند) قابل مشاهده است اما از موتور M112 برای رسیدن به یک موشک هوابههوا نیز در صنعت دفاعی کشور استفاده شده است. نسل اول موشک هوابههوای فکور90 با استفاده از موتور موشک شلمچه اما بالها و بالکهای مشابه موشک فینیکس و با وزنی مشابه موشک شلمچه طراحی و ساخته شد. این موشک در فروردین 1396 رونمایی و پس از کارهای تکمیلی خط تولید آن در مرداد 1397 افتتاح شد. رونمایی از موشک فکور90 در سال 1396 هدف از بهکارگیری پیکربندی موشک فینیکس در مقایسه با هاوک، ایجاد امکان حمل موشک فکور در جایگاههای زیر بدنه جنگنده اف14 تامکت است زیرا امکان حمل موشک هاوک/سجیل/شلمچه در جایگاه زیر بدنه تامکت بهدلیل اندازه دهانه بال، اگر ناممکن نباشد عملاً بسیار دور از دسترس است. البته فکور با جرم 1405 پوند معادل 636.47 کیلوگرم، سنگینتر از موشک فینیکس است اما تولید انبوه آن در داخل و قابلیتهای بالایی که از بهکارگیری سامانه هدایت و جنگ الکترونیک جدید در فکور90 حاصل میشود راهکار موقتی مناسبی تا زمان توسعه نمونه بومی موشک فینیکس با نام مقصود است. تفاوت در ابعاد موشکهای هاوک (زیر بالهای هواپیمای عقبی) و موشک فینیکس (زیر بدنه هواپیمای جلویی) در این تصویر مشهود است امکان نصب فکور90 در جایگاه زیر بدنه تامکت سبب افزایش پایایی رزمی این جنگنده در نبردهای هوایی میشود زیرا بهجای دو موشک هاوک/سجیل میتوان شش موشک فکور90 را توسط اف14 حمل و بهکارگیری کرد. تفاوت در طول موشک هاوک زیر بال هواپیمای نزدیک و فینیکس زیر بدنه اف14 دورتر قابل مشاهده است اخبار مختلفی حاکی از مقاومت بسیار خوب این موشک در برابر جنگ الکترونیک در آزمایشهای مختلف بوده است، همچنین این گمانه نیز مطرح است که فناوریهای کسبشده در زمینه سامانه هدایت دوگانه موشک صیادــ2 که در سال 1392 رونمایی شد در موشک فکور مورد استفاده قرار گرفته باشد در علائم ثبتشده روی موشک AIM-23B یا همان فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397، دمای انبارداری این موشک از منفی 40 تا مثبت 60 و محدوده دمایی که موشک در آن قابل شلیک است از حدود منفی 31.7 تا مثبت 51.7 درجه سلسیوس (سانتیگراد) روی بدنه ثبت شده بود. مرز پایین این محدوده دما معادل ارتفاع پروازی حدود 7200 متر است. بهطور معمول، این محدودیت دمای شلیک به پیشران سوخت جامد موشک مربوط است. علائم روی بدنه موشک فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397؛ تصویر بالا جرم موشک به واحد پوند و تصویر پایین نوع موتور و دمای انبارداری و شلیک قابل رؤیت است اما در موشک فکور90 نمایشدادهشده در نمایشگاه هفته دفاع مقدس سال 1399، که مشخصه ATMF-90B روی بدنه آن به چشم میخورد (نمونه تمرینی با مشخصه ATM و نمونه رزمی با مشخصه AIM نمایش داده میشود) نام موتور M190 و محدوده دمایی آن نیز از منفی 65 تا مثبت 160 فارنهایت معادل منفی 53.89 تا 71.11 درجه سلسیوس ثبت شده است. علائم ثبتشده روی بدنه موشک فکور90 حاضر در نمایشگاه اقتدار40 در سال 1399 اینکه موتور جدید M190 چهویژگیهایی دارد، هنوز اطلاعی در دست نیست اما همین تغییر محدوده دما نشاندهنده تغییراتی در سوخت آن است. ارتفاع پروازی معادل مرز پایین محدوده دمایی موشک AIMF-90B تقریباً معادل با 10600 متر است که بهبود قابلتوجهی را نسبت به نمونه AIMF-90 که در فروردین 1396 رونمایی شد نشان میدهد، البته وزن موشک AIMF-90B روی بدنه برابر همان مقدار موشک AIMF-90 ثبت شده است. موشکهای فکور90 و شلمچهــ2 از نظر شکل دماغه بسیار شبیه به هم هستند همانطور که اشاره شد، فکور بهعنوان یک موشک میانبرد معرفی شده است. راجع به میزان برد و سرعت آن در اخبار رسمی مطلبی عنوان نشده است اما باید توجه داشت که موتور M112، موشک شلمچه را با شروع پرواز از سطح زمین یعنی سرعت و ارتفاع صفر به سرعت 2.7 ماخ در یک ارتفاعی (که همواره یکسان نیست) میرساند. برد نهایی 40 کیلومتر و سقف ارتفاع 18000متری از دیگر مشخصات عملیاتی شلمچه است اما در موشک فکور که از یک هواپیما در سرعت و ارتفاع اولیه غیر صفر مأموریت خود را آغاز میکند، بخش بزرگی از انرژی جنبشی تولیدی توسط موتور که صرف غلبه بر جاذبه برای گرفتن ارتفاع میشد، به انرژی جنبشی برای کسب برد و سرعت بیشتر تبدیل شود. از سوی دیگر خود وسیله حامل نیز سرعت اولیهای از حداقل 0.3 ماخ تا اعداد ماخ بالاتر به موشک میدهد که این هم سبب افزایش برد و سرعت نهایی میشود، در نتیجه برد عملیاتی موشک فکور در حالت هوابههوا بسیار بیشتر از موشک شلمچه در حالت زمینبههوا خواهد بود موشکهای صیاد-2 و 3 کنار فکور90 در نمایشگاه اقتدار40 اینکه موتور M190 علاوه بر کاهش محدودیت دمایی از نظر مشخصات رانشی چه بهبودهایی نسبت به موتور M112 داشته است نامشخص است. اما میتوان با ذکر مثالی، میزان بهبود قابل دستیابی با تغییر موتور را بهتر درک کرد. دو موشک پدافند هوایی صیادــ2 و 3 که در نمایشگاه اخیر نیز کنار هم قرار داشتند از نظر قطر بدنه تفاوتی با یکدیگر ندارند و در طول بدنه نیز صیادــ3 در حدود 11 درصد کشیدهتر است اما این موشک که از موتور جدیدتری برخوردار است به 60 درصد برد بیشتر نسبت به صیادــ2 میرسد.این در حالی است که وزن صیادــ2 و 3 نیز بسیار نزدیک به هم است، این مقایسه نشان میدهد که تغییر ترکیب سوخت میتواند تأثیر قابلتوجهی در عملکرد یک موشک داشته باشد منبع مورد استفاده : https://www.tasnimnews.com
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
