nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دستت درد نکنه منتظر لطفت هستم. موفق باشی.



سلامت باشي ..



اين عكسها زيادن به همين خاطر اونها رو در يك تاپيك جداگانه ميفرستم بعد باقيش رو كه مربوط به موتور ها ميشن :evil: ...

ممنون ..


IMG_0142_copy.jpg

IMG_0147_copy.jpg

به اين اصطلاحا (خارجكيش)‌ آوترکیسینگ جی 79 نگاه کنید ! اون پره ها ثابت هستند و همگی در یک زاویه بسیار هماهنگ با فاصله دقیق و بسیار کم از پره های متحرک (کمپرسور چیده شدن)
کار این قطعات جلوگیری از ایجاد حالت گردبادی و چرخش هوا هست ! اگر این پره ها نباشند برایند جلودهی و کمپرس هوا هیچ میشه ! و هوا فقط میچرخه و تصور کنید یکی از اونها در حین پرواز بشکنه ... !

IMG_0150_copy.jpg

IMG_0143_copy.jpg

IMG_0146_copy.jpg

IMG_0148_copy.jpg
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

دستت طلا ابراهیم جان :evil: :evil:
چه کردی پسر.(به قول عادل فردوسی پور که میگه : چه میکنه؟ :evil: )
ولی جدا از شوخی دستت درد نکنه. عالی بود مثل همیشه.
ادامه داره دیگه؟(ما رو بدجوری بد عادت کردی ها :evil: )

یا علی مدد. موفق و سلامت باشی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ولی جدا از شوخی دستت درد نکنه. عالی بود مثل همیشه. [/quote]ممنون انجام وظيفه بود ...
اون نمايشگاه هم دايمي هست ميتونيد بريد حضوري و ازش لذت ببريد ..
باقي هم در اين تاپيك هستند ... عكسهاي موتور هاي هوايي زيادي نگرفتم ..

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=125097#125097

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

دستت درد نکنه . رفتم دیدم تاپیک باحالتو. عالی بود.
مخصوصا" اون دو تا عکس آخری یه حال اساسی به آدم میده. واقعا" متخصصای متعهد زمان جنگ با اون همه محدودیت های امکاناتی اون زمان نسبت به امروز چیکار کردن! آدم رو متعجب میکنه. البته این فقط گوشه ای از قدرت نمایی ایمان اونا و پشت کارشون بوده.اجرشون با سیدالشهدا(ع)
بازم دست شما درد نکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote].اجرشون با سیدالشهدا(ع)
[/quote] اسم طرحشون رو هم گذاشتن سيد الشهدا ! يعني ميخواستن حسيني جهاد علمي كنند ! ساخت اون هيلكوپتر در سال 66 يعني فقط 9 سال پس از انقلاب حرف ساده اي نيست ! ..

به اميد خدا اگر مشكلي پيش نياد هليكوپتر 16 نفره ملي رو 3 سال ديگه ميبينيم ! ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote].اجرشون با سیدالشهدا(ع)
[/quote] اسم طرحشون رو هم گذاشتن سيد الشهدا ! يعني ميخواستن حسيني جهاد علمي كنند ! ساخت اون هيلكوپتر در سال 66 يعني فقط 9 سال پس از انقلاب حرف ساده اي نيست ! ..

به اميد خدا اگر مشكلي پيش نياد هليكوپتر 16 نفره ملي رو 3 سال ديگه ميبينيم ! ...[/quote]

بسمه تعالي

با سلام

واقعا؛ توو اون موقع يه همچين طرحي اجرا كردن خب حالا كه 23 سال! گذشته از اون طرح قاعدتا بايد خيلي حرف برا گفتن داشته باشن و طرح هاي ابداعي قابل توچه داشته باشن كه احتمالا همينطور بايد باشه ولي خب اين جور مسايل بيشتر از نظر نظامي فوق العاده طبقه بندي شده است ولي ايشالا توو اين زمينه كه بزودي خبراي خوب بشنويم.
ميگم شاهد 285 رو هم يعني ميتونه در ادامه اين طرح باشه؟ چون يه جورايي به هم شبيهن! گرچه شاهد 285 ضعف هاي زيادي داره و بايد هنوز روش بيشتر كار بشه. علي الخصوص موتورش كه ضعيف به نظر ميزسه و نميتونه مهمات زيادي حمل كنه و باعث بشه قدرت مانورش هم بالا نباشه و نيز قابل رقابت با هم رده هاي خارجيش.
البته شباويز.... هم خدايي بدك در نيومده.

يا علي مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درباره موتورهای توربینی اگه یه جمع بندی بخوایم بکنیم:

موتور مینی جت طلوع 4 رو ساختیم که اگه اشتباه نکنم سال 83 رونمائی شد.
همون موقع سال اعلام کردیم که کار طراحی موتور طلوع 5 شروع شده است.
یک پوستر هم داریم که تصور می کنم مربوط به محدوده سال های 83 تا 85 باشه که نشون میده پروژه ساخت موتور طلوع 5 ، 59 درصد پیشرفت داشته،
باز تو همون پوستر پروژه ای به نام موتور J85 بهینه داریم که 17 درصد پیشرفت داشته.
یک پوستری هم از یک ویدئو مربوط به یک نمایشگاه در سال 85 داریم که اشاره داره به تولید انبوه J85.
موتور توربوپراپ TV3 هم که هم گزارش تلویزیونی مبنی بر ساخت داخل اون هست و هم در همون پوستر گزارش پروژه ها به اون اشاره شده.
یک گزارشی هم از یکی از فرماندهان فکر کنم در نمایشگاه هوایی کیش سال 2005 داریم که می گن تمام قطعات موتور تی اف 30 رو ساخت داخل کردند.
چند ماه پیش هم آقای منطقی در همایش موتورهای توربینی صحبت از ساخت 3 موتور کردند یکی سبک ، متوسط و سنگین ، اولی رو گفتن تا آخر سال ، دومی رو گفتند 3 سال دیگه و سنگین رو هم گفتند تا 5 سال دیگر( احتمال من برای موتور سبکه همون جی 85 بهینه بود).
دیروز هم باز آقای منطقی صحبتی درباره ساخت موتور هواپیما کردند و گفتند دو تیپ موتور هواپیما برنامه داریم بسازیم تا 5 سال دیگر(دیگه از اون موتور سبکه صحبتی نکردند).
یک کلیپ هم مربوط به دهه فجر گذشته هست که صحبت از ساخت موتور توربوفن می کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]احتمالا تو پهپاد سفره ماهی از 2 موتور مینی جت طلوع استفاده میکنن که در این صورت این پهپاد میتونه با حداکثر وزنی در حدود 4-3 تن از زمین بلند شه و با سرعت حدود 0.8 ماخ پرواز کنه :!:[/quote]

سلام
از نظر من موتور طلوع نمی ارزه ... احتمالا همون موتور جی 85 بهینه سازی شده یا موتور توربوفن جدید ( به قول یکی از دوستان ، جی 85 توربو فن شده !! ) رو روش می زارن ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سردار وحیدی در کنفرانس انجمن هوا فضا:

[size=18]فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی را به راحتی با سیستم‌های بومی می‌بینیم[/size]
خبرگزاری فارس: وزیر دفاع گفت: ما می‌توانیم ایستگاه فضایی بین‌المللی را به خوبی رؤیت کنیم و وقتی فضانورد بیرون می‌آید تا کارهایش را انجام دهد، به راحتی با سیستم‌های اپتیک زمینی خود می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یازدهمین کنفرانس انجمن هوا فضای ایران که صبح امروز در دانشگاه شهید ستاری برگزار شد، گفت: مسیر توسعه بخش هوا فضا به سرعت در حال پیشرفت است و الان نزدیک به 110 هزار هواپیما در دنیا وجود دارد که 38 هزار و 600 فروند آن نظامی و نزدیک به 19 هزار هواپیمای تجاری و مابقی در ایرلاین‌های غیر مشهور پرواز می‌کنند.

وی افزود: در حوزه فضایی هم شاهد ماهواره‌های فراوانی هستیم که ماموریت‌های مختلفی را در فضا انجام می‌دهند. همچنین در حوزه موشک‌ها چه در حوزه پرتاب ماهواره و چه در حوزه موشک‌های نظامی دنیا بسیار پیشرفت کرده است.

وحیدی ادامه داد: وقتی بحث از کار روی آسانسورهای فضایی می‌شود یعنی در حوزه فضایی حرف‌های مهم دیگری نیز امروز در دنیا مطرح است. ایستگاه فضایی و توسعه دائمی آن به منظور ایجاد شهرک فضایی قلمداد می‌شود. امروز از اتوبوس‌های فضایی صحبت می‌شود که زیاد دور از دسترس نیست.

وزیر دفاع با بیان اینکه آینده دنیا در قلمرو توسعه حوزه هوافضا است، گفت: هوافضا صحنه بی‌بدیلی برای دانش و توسعه بشر و از طرفی مکانی برای سودجویان در استفاده‌های نظامی است. کشورهای مختلف به شدت در حال سرمایه‌گذاری در حوزه فضایی هستند.

وحیدی تاکید کرد‌: ما ناچاریم در حوزه آینده اندیشی، آینده پژوهی و آینده نگاری به این عرصه به خوبی بپردازیم. در حوزه هوافضا آینده لزوما ادامه خطی گذشته نخواهد بود. باید نگاه و دید کلی نسبت به آینده داشته باشیم. همانطور که به حوزه هوا فضا در سند چشم انداز کشور ما بسیار تاکید شده است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم رشد و پیشرفت دنیا در حوزه هوافضا را نادیده بگیریم اظهار داشت: ایرانی‌ها اولین کسانی بودند که نگاه به حوزه فضا داشتند و بخش‌هایی از ماه به نام دانشمندان ایران نامگذاری شده است و البته امروز هم توانمندی‌های ارزشمندی داریم.

وزیر دفاع ادامه داد: هوا فضا حوزه بسیار متنوعی است که باید به آن پرداخت و زیرساخت‌های لازم در این حوزه میان بخش نظامی و غیر نظامی در کشور ما فراهم است و این همگرایی میان دستگاه‌ها وجود دارد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ایران در حوزه هوایی به لحاظ بخش نظامی متنوع‌ترین نوع هواپیماها را در منطقه دارد که شامل هواپیماهای شرقی، غربی و بومی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران تولید کننده هواپیمای جنگی است، تاکید کرد: البته طرح‌های متنوع دیگری را برای ساخت هواپیماهای جنگی و نظامی در دستور کار داریم.

وزیر دفاع افزود: غالب کشورهایی که شروع به هواپیماسازی کردند غیر از آمریکا و روسیه مابقی تحت لیسانس و با مشارکت یکدیگر کار می‌کنند. به عنوان مثال هند با روسیه، پاکستان با چین، اروپایی‌ها هم با هم کار می‌کند اما جمهوری اسلامی ایران امروز در غالب حوزه‌ها و اگر اقداماتش در حوزه موتورهای جت به موفقیت برسد، می‌توانیم بگوییم کاملا مستقل هواپیما می‌سازد.

[color=blue]وحیدی ادامه داد: ایران قسمت‌های مختلف هواپیما را ساخته و در حوزه موتور، مینی موتورهای ‌جت‌ را ساخته و ساخت توربو جت و توربو فن را در دستور کار دارد و هواپیماهایی در نسل بالاتر از نسل چهار که نسل +4 است را می‌سازد.[/color]

وزیر دفاع با بیان اینکه بزرگترین تعمیر و اورهال هواپیما در منطقه امروز در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: بعد از هواپیمای ایران 140 که در فضای ایران پرواز می‌کند در آینده نزدیک هواپیمای گشت دریایی را به پرواز درخواهیم ‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در حوزه موشکی ایران، بین 10 کشور اول دنیا و این دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است که تمام ابعاد آن بومی است.

وحیدی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه ماهواره‌بر خاطرنشان کرد: در حوزه ماهواره‌بر‌ها امروز ایران بعد از چند کشور اصلی رتبه هشتم را دارد و همچنین در حوزه ماهواره سازی در سال آتی شاهد پرتاب ماهواره طلوع توسط ماهواره‌بر سیمرغ و قبل از آن ماهواره فجر را خواهیم داشت که می‌توانند مانور مداری بدهند که این دستاورد بزرگی است. حضور در مدار ژئو از برنامه‌های مهم ایران است.

وزیر دفاع ادامه داد: 60 هزار هواپیمای مسافربری داریم که در سطح جهان پرواز می‌کند و ایران برای طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری برنامه دارد.

[color=blue]وحیدی همچنین با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه سیستم‌های اپتیک گفت: ما می‌توانیم ایستگاه فضایی بین‌المللی را به خوبی رؤیت کنیم و وقتی فضا نورد بیرون می‌آید تا کارهایش را انجام دهد به راحتی با سیستم‌های اپتیک زمینی خود می‌بینیم.[/color]

وی با بیان اینکه امروز هواپیما و دستاوردهای هوایی مهمترین دستاوردهای علمی و مادی بشر قلمداد می‌شود، اظهار داشت:‌ ما در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری نانو دستاوردهای بسیار خوبی داریم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901201000642

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب نمیشه یه توضیح اجمالی از وضعیتمون در زمینه ی ساخت موتور هواپیما بدین؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همونطور که قبلا هم تو تایپیک سقوط f14 عرض کرده بودم مشکل ما فقط و فقط موتوره که با صحبت وزیر دفاع کاملا تایید شد-
اگر روسیه همکاری میکرد این مشکل رفع میشد
شاید نتیجه ساخت موتورهای تقویت شده موجود هم به نتایج خوبی برسه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شما لطفا اول موتور ماشین رو 100% بومی کنید بعد برید سراغ موتور هواپیما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایشون فرمودند اگر به نتیجه ای برسیم...
خودش کلی معنی داره!
ای کاش اون تامکت سقوط نمیکرد!!! icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موتور ماشین چه ربطی داره به موتور هواپیما
موتور ماشین چون وسیله راهبردی و استراتژیک برای ما نیست پس در نتیجه کمترین سرمایه گذاری در اون صورت میگیره یا برامون مهم نیست با کمک چند کشور مثل هند و چین ساخته بشه و ارگان مربوطه هم به مراتب کمتر بودجه دریافت میکنه
موتور هواپیما برای ما راهبردی و استراتژیک هست و در تاپیکی هم اشاره شده بودجه وزارت دفاع چند برابر شده و با این همه باتجربه دوره دیده در آمریکا و با جوانان پرشور انشالله با عنایت خانم فاطمه زهرا س و با نظارت دقیق معظم له در آینده موتوری صددرصد بومی ساخته میشه
اینم بگم برای ساخت چرخ نیازی نیست از اول طراحیش کنیم کمی هم میتونیم از موتورهای جنگنده های دیگر الگو برداری کنیم دوستان یادشون هست دوستی به نام آقا امید موتور هواپیما ساخته بود تاپیکش فکر کنم قدیمی شده ایکاش از این دوستان ارگانهای دولتی حمایت کنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شما لطفا اول موتور ماشین رو 100% بومی کنید بعد برید سراغ موتور هواپیما[/quote]
باز این بحث مطرح شد.
بابا هزار بار دوستان اینجا گفتن که ماشین یک وسیله شخصی هست هواپیمای جنگنده یک وسیله نظامی.
تجهیزات نظامی در اولویت تولید قرار دارن.اکثر لوازمی هم که باهاشون سر کار داریم اول برای امور نظامی تولید شدن بعد غیر نظامی شدن مثل همین کامپیوتر.در ضمن پس این موتور ملی که برای ماشین تولید شده چی هست؟


البته سردار نگفتن چه نوع موتوری: موتور جت یا توربو پراپ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.