reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

حركت نيروهاي گارد ملي عربستان رو به سوي مرزهاي يمن

 

CDlT7GSXIAAOlkG.jpg

 

thumb_CDlT7UeWgAAs_UG.jpg  thumb_CDlT8EhXIAE1xIG.jpg

 

 

CDYEf0NXIAAK1aG_jpg_large.jpeg

چقدر زیبا و منظم و تمیز !!! حیف نیست سر راهشون بمبی کنار جاده ایی،کمینی چیزی نخورن؟حداقل اینکارو انصارالله نمیتونه انجام بده؟

* ما هم که همش شعار میدیم اینکار عربستان بی پاسخ نمیمونه !!! اما تو عمل هیچ اتفاقی نمیفته (نمیگم وارد جنگ مستفیم باهاشون بشیم اما اینقدم ماست نباشیم:این از یمن اون از عراق و سوریه و پیشروی تروریستا ظاهرا ورق داره برمیگرده)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حركت نيروهاي گارد ملي عربستان


CDYEf0NXIAAK1aG_jpg_large.jpeg

نکته جالب برای دوستان شاکی از زرهی خودی در این تصویر، استفاده عربستان از amx_30 ، تانک 50 ساله، بدون هیچگونه به روز رسانی.

نکته جالب تر اینه که خود فرانسه همچنان از این تانک استفاده میکنه.

البته تصویر فوق مربوط به نیروی زمینی هست و نه گارد ملی. ویرایش شده در توسط GRIPEN
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نکته جالب تر اینه که خود فرانسه همچنان از این تانک استفاده میکنه.

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_equipment_of_the_French_Army

 

به تعداد و استفاده اش توجه کنید تا تصور نشه فرانسه اینها رو به عنوان تانک اصلی میدان نبرد استفاده میکنه

 

بدون هیچگونه به روز رسانی.

 

 

البته تعداد قابل توجهی از تانک های مورد اشاره شما به استاندارد B2 ارتقا یافته اند

 

نکته جالب برای دوستان شاکی از زرهی خودی

 

 

و اینکه عربستان چند صد دستگاه تانک آبرامز در اختیار دارد که این تانک ها در ارتش این کشور تانک های اصلی میدان نبرد هستند

 

تانک های AMX عربستانی به نوعی تانک پشتیبانی محسوب میشوند

 

در اخر اینکه زرهی ما با عربستان قابل قیاس نیست از جهات مختلف (تهدیدات و تجهیزات و الزامات و ..........)

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درگيري ميان نيروهاي قبايل وفادار به منصور هادي و حوثي ها در شهر تعز

 

CDhXrEHUgAEIb8p.jpg

 

thumb_CDhXrEtUUAA7BxF.jpg  thumb_CDhXrFBUUAAfjT8.jpg

 

==========================================

 

بمباران يك مدرسه در صنعا

 

CDldckOUMAEHDu0.jpg

 

thumb_CDldck0UUAAunaY.jpg  thumb_CDldcjhUsAAehWg.jpg

 

=========================================

 

بجران كمبود آب آشاميدني در شهرهاي يمن

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10312/CDlVN25UMAASej8.jpg]normal_CDlVN25UMAASej8.jpg[/url]  [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10312/CDlVN9SUEAAvFz9.jpg]normal_CDlVN9SUEAAvFz9.jpg[/url]

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته جالب برای دوستان شاکی از زرهی خودی در این تصویر، استفاده عربستان از amx_30 ، تانک 50 ساله، بدون هیچگونه به روز رسانی.

نکته جالب تر اینه که خود فرانسه همچنان از این تانک استفاده میکنه.

البته تصویر فوق مربوط به نیروی زمینی هست و نه گارد ملی.

تو مرز که خبرنگارشون داشت صحبت میکرد پشت سرش ام 60 بود که ظاهرش با ام 60 های ما هیچ تفاوتی نداشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرایش نظامی جدید نیروهای انصارالله یمن در صنعا

منابع آگاه یمنی گفتند با توجه به ادامه درگیری‌ها در این کشور نیروهای انصارالله آرایش نظامی خود را در صنعا تغییر دادند.

13940105000107_PhotoA.jpg
  •  

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای جنبش انصار الله از روز یکشنبه (دیروز) نقاط جدیدی را به عنوان محل استقرار خودروهای زرهی و ایجاد ایست‌های بازرسی خود انتخاب کرده‌اند.

پایگاه خبری «آناتولی»، گزارش داد که بعد از بالا گرفتن اختلافات در حزب «الموتمر» که ریاست آن بر عهده «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور قبلی یمن است، شهروندان صنعاء پایتخت یمن نگران کشیده شدن درگیری‌ها به این شهر هستند.

این شاهدان با بیان اینکه این حجم حضور و جابه‌جایی نیروهای انصارالله در روزهای اخیر بی‌سابقه بوده است، تأکید کردند که نیروهای جنبش انصار الله سنگرهای متعددی در کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت یمن مستقر کرده‌اند.

بر اساس این خبر جنبش انصار الله به شکل قابل توجهی به خانه «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نزدیک شده‌اند.

کارشناسان معتقدند که حامیان عربستان که از حزب صالح خارج شده‌اند و در حال حاضر در ریاض حضور دارند و برخی رهبران قبایل یمنی که از حامیان حزب الاصلاح الاسلامی به شمار می‌آید دست حامی عربستان در اقدام زمینی علیه یمن خواهند بود.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940207000619

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جان‌کری: با ایران درمورد یمن بحث خواهیم داد

 

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه امریکا در عین حال از تمام طرفهای مناقشه یمن مصرانه خواست تا نقش خود را در کاهش تنش و تشویق به انجام مذاکرات صلح ایفا کنند.

کری با اشاره به اینکه آینده یمن باید توسط خود یمنی ها نه طرفهای خارجی و وابستگان آنها تعیین شود، افزود : وی انتظار دارد که این مناقشه بعدا طی ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مورد بحث قرار گیرد. 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارتش عراق رو یادتونه آبرامزو ول میکردن و الفرار؟بخدا قسم این سعودی ها ده برابر و صد برابر بدترن.میدونن که حمله زمینی یعنی چی.مثه سگ میترسن از حوثی ها.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله

 

اگر حوثی ها کمی درایت به خرج بدهند ( در مورد نحوه مدیریت صحنه نبرد و رعایت اصول اختفا و موضعگیری صحیح وجنگهای شبانه یعنی همون شبیخون سابق واز این حرفها در داخل مرز عربستان ) میتوانند نیازهای ادوات نظامی خود را نه کاملا ، اما تاحد مورد قبول برطرف کنند .

از دسته همون کارای دوران جنگ خودمون .

 

واقعا حیفه این خوشکلا رو با تاو نابود کنی . لذتش در اینه که خودت راننده و فرمانده اش باشی .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جان‌کری: با ایران درمورد یمن بحث خواهیم داد

 

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه امریکا در عین حال از تمام طرفهای مناقشه یمن مصرانه خواست تا نقش خود را در کاهش تنش و تشویق به انجام مذاکرات صلح ایفا کنند.

کری با اشاره به اینکه آینده یمن باید توسط خود یمنی ها نه طرفهای خارجی و وابستگان آنها تعیین شود، افزود : وی انتظار دارد که این مناقشه بعدا طی ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مورد بحث قرار گیرد. 

 

فکر کنم قرار بود مذاکره با آمریکا در حال حاضر صرفا در قضیه هسته ای باشه !

  • Upvote 10
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارتش عراق رو یادتونه آبرامزو ول میکردن و الفرار؟بخدا قسم این سعودی ها ده برابر و صد برابر بدترن.میدونن که حمله زمینی یعنی چی.مثه سگ میترسن از حوثی ها.

آخه چیزی که زور داره و در عین حال خنده داره اینه که کاربرای عرب توی فضای مجازی که به شدت از ایران متنفرن این عملیات رو جوری به منزله کشیده ای به گوش ایران تعبیر میکنن که انگار الان دارن ۳۰ کیلومتری جنوب تهران برای تصرف پایتخت میجنگن. یکی نیست بگه نیروهاتون جرئت ندارن یه قدم پا توی یمن بذارن. من عادت ندارم دشمن رو ضعیف فرض کنم، اتفاقا عربستان و به خصوص نیروی هواییش بسیار خطرناکند، اما فکر نمیکنم کسی اینجا مخاللف باشه که نیرو های زمینیش تا حد زیادی بی عرضه هستند. یه چیزی مثل ارتش عراق قبل از حمله داعش که توی تنها چیزی که مهارت داشت ژست گرفتن جلوی دوربین برای گرفتن عکس های به سبک کال آف دیوتی و بتلفیلد بود.

عملکرد ارتش عربستان در ۲۰۰۹ گواهی بر این قضیه هست. با اون نیروهی هوایی کشنده و امکانات بسیار زیاد نیروی زمینی، حوثی ها چند تا روستا وچند ارتفاع رو داخل عربستان تصرف کردن و نیروهای سعودی نتونستن پسشون بگیرن، ده ها کشته هم دادن. طبق گزارش هایی از نیروهای ویژه اردن درخواست کمک کردن و اونها هم نتونستن مناطقو پس بگیرن تا آخر جنگ و پس از آتش بس حوثی ها خودشون عقب نشینی کردن.

عملکرد عربستان در ۱۹۹۱ که دیگه نیاز به توضیح نداره. اگر ائتلاف و آمریکا نبودن صدام در کمتر از چند هفته حتی ریاض رو هم میتونست بگیره.

سعودی ها جرئت ندارن بدون حمایت خارجی حمله زمینی رو شروع کنن چون خودشون میدونن احتمالا آبروریزی خواهد شد.

اینا رو نمینویسم که بگم نیروی زمینی خودمون وضعیت خوبی داره، اونم در وضعیت بسیار بدی هست، ولی با اطمینان میگم اگر نیروهای ما امکانات سعودی ها رو داشته باشن قطعا خیلی بهتر عمل خواهند کرد. ویرایش شده در توسط era_923
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر کنم قرار بود مذاکره با آمریکا در حال حاضر صرفا در قضیه هسته ای باشه !

 

اگر بدانی چه خواب هایی که اینان ندیده اند چکا جان .... اگر بدانی

  • Upvote 9
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


فکر کنم قرار بود مذاکره با آمریکا در حال حاضر صرفا در قضیه هسته ای باشه !

 

چه ربطي داره؟!! جان كري گفته براي حل قضيه يمن با ظريف صحبت ميكنيم!!

 

الان اين چه ربطي به موضوع هسته اي داره؟ پس وزير امور خارجه براي چي ميخواد مملكت؟

 

///

 

==============================================

 

بمباران مقر لشكر اول زرهي يمن در صنعا ( نيروهاي حوثي ديشب بخش اعظمي از تانك ها و ادوات رو از اين مقر خارج كردند)

 

CDoSssjWEAAt8OW_jpg_large.jpeg

 

======================================================

 

انتظار طولاني مردم در پمپ بنزين ها به جهت دريافت سوخت

 

normal_CDnF0LEWMAAK5RF_jpg_large.jpeg

ویرایش شده در توسط cheka
  • Upvote 20
  • Downvote 15

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مردم یمن دیروز در صنعا تظاهرات با شکوهی در محکومیت تجاوز آل سقوط برگزار کردن

 

ای کاش یه تصویر هوایی از این تجمع با شکوه قرار می دادن

 

 

c8c604a7465e8c2e5624a33f6f938c3d.jpg

 

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10324/31e13836d47643b0a81aecf5c8506eea.jpg]thumb_31e13836d47643b0a81aecf5c8506eea.j[/url]    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10324/8aca04d327f91c8674b212038588d20f.jpg]thumb_8aca04d327f91c8674b212038588d20f.j[/url]    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10324/81dd43d0cfad14aa22bb0620df13c734.jpg]thumb_81dd43d0cfad14aa22bb0620df13c734.j[/url]

 

 

به نقل از :  http://www.abna24.com/persian/service/middle/archive/2015/04/28/686850/story.html

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.