امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سردار باقری در بازدید از همین نمایشگاه دستاوردهای دفاعی (محل حضور باور) اشاره کردند: در این نمایشگاه شاهد سامانه هایی برای پوشش ارتفاع بلند، متوسط و پست هستیم. ما تنها ارتفاع بلند را مشاهده کردیم و به نظر قسمتی از این نمایشگاه در معرض دید عموم نیست. شاید اون سامانه پست و یا حتی عقاب احتمالی هنوز برای رونمایی اماده نیست ولی ساخته شده نمونه مهندسیش.

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توضیحات جانشین پدافند آجا درباره سامانه عقاب

امیر علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش درباره سامانه پدافند ارتفاع پست عقاب گفت:‌ در طراحی اولیه این سامانه نیم نگاهی هم به سامانه تور ام-1 روسی شده است اما نمی‌توان گفت که سامانه عقاب کاملا مشابه سامانه تور ام-1 روسی است.

وی ادامه داد:سامانه پدافندی ارتفاع پست عقاب یک سامانه کوتاه برد با قابلیت‌های جدید طراحی کاملا بومی و نمی‌توان گفت که مهندسی معکوس تور ام 1 است. این سامانه هم اکنون در حال انجام تست‌های پایانی است و به همین دلیل نمی‌توانیم جزئیات بیشتری در مورد برد و ارتفاع درگیری آن را بگوییم.

امیر الهامی اظهار داشت: عقاب سامانه‌ای چابک و کاملا بومی با قابلیت درگیری با موشک‌های کروز و همه تهدیدات هوایی ارتفاع کم است. در فاز اول این سامانه فقط یک سامانه موشکی است و در فازهای بعدی قرار است یک سامانه که توامان از تسلیحات توپخانه‌ای و موشکی استفاده می‌کند طراحی شود.

اخیرا سردار تقی زاده جانشین وزیر دفاع از بکارگیری سامانه‌ پدافندی ارتفاع پست عقاب برای مقابله با موشک‌های کروز، جنگنده و پهپادها خبر داده بود.

منبع: تسنیم=مشرق
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته بنا بر اعلام اون منبع سامانه عقاب با نگاه به سامانه تور ام1 ساخته شده است احتمالا الگو برداری از موشک و زیر سیستم های تور ام 1 و جایگزینی رادارهای ایرانی ....و برای ساده تر شدن و رفع پیچیدگی ها و کمتر کردن هزینه پرتاب سرد موشک حذف شده است و از کشنده چرخ دار استفاده شده است.وگرنه راپیر برتری خاصی نسبت به کروتال های ساخت داخل نداره و به نظر توانایی های کمتری هم دارند.البته به نظر بنده اگر ساخت سامانه توسط وزارت دفاع و یا هوافضا سپاه صورت گرفته باید در انتظار سامانه ای قابل بود وگرنه به امثال جهاد خودکفایی و خود پدافند امید زیادی نیست.

 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 در حال طراحی سامانه راداری هستیم که بر خلاف رادارهای موجود در دنیا که ثابت و استقراری هستند، این سامانه در حین حرکت با هدف درگیر می شود و آن را منهدم می کند

تور ام دو گویا همچین توانایی داره احتمالا مربوط به عقاب

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
14 hours قبل , MR9 گفت:

 

متن رو کامل نخوندیدربطی به تور ام یک یا سام شیش نداره اول صرفا مقدمه ازتجهیزاتی که برای ارتفاع پست وکوتاه برد معرفی کرده بعد گفته چون جنگ پیچیده شده نیاز جدید بوجود اومده وپانتسیر هم نسبتا خوب کار کرده تو سوریه وبقیه ماجرا

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 minutes قبل , sohrabirani گفت:

متن رو کامل نخوندیدربطی به تور ام یک یا سام شیش نداره اول صرفا مقدمه ازتجهیزاتی که برای ارتفاع پست وکوتاه برد معرفی کرده بعد گفته چون جنگ پیچیده شده نیاز جدید بوجود اومده وپانتسیر هم نسبتا خوب کار کرده تو سوریه وبقیه ماجرا

سلام علیکم

متن را که مطالعه کردم ، ان چیزی که خدمت دوستان عرض شد icon_arrowd

14 hours قبل , MR9 گفت:

با این تصاویر ، احتمالا ترکیبی از تور ام-یک ، گین فول را باید شاهد باشیم !!!!!

معمولا وب سایتهایی که به منبع اصلی این دست اطلاعات دسترسی دارند ، در لابه لای تحلیل هایی که از سمت اینها منتشر می شود ، معمولا رگه هایی از واقعیت ماجرا را  البته به شکل غیر ارادی به مخاطب منتقل می کنند . به همین دلیل عرض شد احتمالا به این دلیل که تور - ام یک و گین فول سابقه کاربرد در شبکه دفاع هوایی کشور را دارند

فرضا " هم اگر سامانه ای که معرفی شود ترکیبی از این دو تا نبود ، مشکلی ایجاد نمی شود ، چون صرفا" گمانه زنی بود

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به صحبت ها جای این خبر خالی بود! ساخت سامانه پدافندی توپخانه‌ای موشکی ارتفاع پست عقاب مشابه پانتسیر روسی 

سامانه پدافند موشکی «عقاب» عملیاتی می‌شود

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان این که شبکه یکپارچه پدافند هوایی با هوشیاری کامل همه تحرکات هوایی منطقه را به دقت زیر نظر دارد، گفت: سامانه پدافندی موشکی ارتفاع پست «عقاب» در دست تولید است و مراحل نهایی آزمایش را پشت سر می‌گذارد .

 

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ قادر رحیم زاده

‌گفت: اکنون نقطه‌ای نداریم که خلاء راداری در آن وجود داشته باشد و نیاز باشد برای پوشش آن تجهیزات ‌وارد کنیم‌.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به ساخت رادارهای متحرک و پوشش ۱۰۰ در صدی در کشور گفت: رادارهای متحرکی ساخته‌ایم که در هر نقطه‌ای قابل استقرار ند و هیچ جایی در کشور وجود ندارد که از پوشش راداری ما مخفی بماند.

 

وی افزود: امروز ایجاد اختلال الکترونیکی در رادارها اجتناب ناپذیر است و در سامانه‌هایی که تشعشع دارند امکان این اختلال‌ها وجود دارد؛ اما از ویژگی‌های بارز رادارهای ما در کنار استمرار و پایداری عملیاتی آنها، تجهیز شدن به سامانه‌های خاص برای مقاومت و مقابله در برابر هرگونه اختلال الکترونیکی است.جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با بیان این که قدم‌های نخست برای بهینه‌سازی سیستم‌های قبلی برداشته شد و پس از آن به مرحله تولید رسیدیم، یادآور شد: متناسب با تهدیدات اقدام به بهینه سازی برخی سامانه‌های قدیمی کردیم و وزارت دفاع و سایر سازمان‌های تحقیقاتی صنعتی و خود نیروها در ارتش و سپاه دست به کار شدند و با استفاده از نیروهای مومن، متخصص، متعهد و عموما جوان خود توانستند به سامانه‌های خوب دفاعی از نظر درگیری مانند سوم خرداد، تلاش، ۱۵خرداد و باور ۳۷۳دست پیدا کنند.جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) اضافه کرد: ما تجهیزات مربوط به پدافند هوایی ارتفاع پست را هم در اختیار داریم و با هدف تقویت پدافند ارتفاع پست، سامانه‌ای در دست تولید است که با افتخار اعلام می‌کنیم که تست‌های آن انجام شده و در حال تست نهایی هستیم و در آینده نزدیک این سامانه در مدار عملیاتی قرار خواهد گرفت.به گفته امیر سرتیپ رحیم زاده، فعلا نام این سامانه پدافند موشکی ارتفاع پست «عقاب» است.

 

سرتیپ رحیم‌زاده یادآور شد: بسیاری از سامانه‌ها وجود دارند که شاید به صلاح نباشد اکنون از آنها نام ببریم، اما مهم آن است که دشمن به این نتیجه رسیده در لحظه نیاز جواب دندان‌شکن را از ما خواهد گرفت.

سرتیپ رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به عنوان یک قرارگاه مشترک با استفاده از شبکه یکپارچه پدافند هوایی ماموریت هماهنگی، هدایت و کنترل عملیاتی همه یگان‌های پدافندی کشور را بر عهده دارد و برای اجرای این ماموریت خطیر تجهیزاتی را در اختیار داریم که به محض آنکه فضای ایران مورد تجاوز هر پرنده‌ای قرار می‌گیرد در آنِ واحد آن هدف توسط سامانه‌های ما کشف می‌شود.پ

 

 

//////////////

 

تکمیلی ...

 

 

rrrr.jpg

 

پانتسیر-اس۱

 

 

سامانه پانتسیر برای اولین بار در سال 2003 وارد خدمت شد و در سال‌ 2008 با ارتقاهایی که روی انجام شد سامانه پانتسیر اس‌ــ‌1 ساخته شد که از قابلیت‌های بهتری نسبت به پانتسیر برخوردار بوده و هم‌اکنون به‌عنوان سامانه عملیاتی در اختیار ارتش روسیه و برخی کشورهای منطقه است. این سامانه توانایی مقابله با طیف وسیعی از هواپیماها، پهپادها، موشک‌های کروز و راکت‌های توپخانه‌ای را دارد.

 

سامانه پانتسیر اس‌ــ‌1 یک سامانه تمام‌متحرک ارتفاع پست است که در بخش سلاح توأمان از تسلیحات توپخانه و موشکی بهره‌ می‌برد. این سامانه که ناتو به آن نام سام‌ــ‌22 داده است تا کنون در صحنه‌های عملیاتی مانند جنگ سوریه هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است اما سه دستگاه از آن نیز در جریان جنگ سوریه منهدم شده است.

 

این سامانه از دو رادار آرایه فازی برای کشف و رهگیری اهداف بهره می‌برد که می‌توانند اهداف با سطح مقطع راداری پایین را از فاصله 36کیلومتری کشف کنند و از فاصله 28کیلومتری با‌ آنها درگیر شوند. این سامانه همچنین از یک مجموعه الکترواپتیکی هدایت فروسرخ استفاده می‌کند که به این وسیله می‌تواند به‌صورت مجزا با دو هدف درگیر شود. پانتسیر به‌صورت همزمان می‌تواند 20 هدف را کشف کرده و با 4 هدف درگیر شود.

 

سامانه پانتسیر اس‌ــ‌1 از دو توپ 30میلی‌متری با نواخت تیر 700 تیر در دقیقه بهره‌مند است که نوع بهینه این توپ‌ها قادر به شلیک حدود 2000 تیر در دقیقه نیز هستند. این سامانه همچنین از 12 موشک 57E6 با برد 18 کیلومتر و ارتفاع پرواز 15 کیلومتر بهره می‌برد که به‌صورت دو مجموعه شش‌فروندی در دو طرف این سامانه جاگذاری شده‌اند. هر موشک این سامانه 90 کیلوگرم وزن دارد که 20 کیلوگرم آن مربوط به سرِجنگی موشک است.

 

خودروی کشنده سامانه پانتسیر اس‌ــ‌1 یک خودروی 8*8 ساخت شرکت کاماز روسیه است که می‌تواند در زمین‌های ناهموار نیز به‌خوبی حرکت کند و همچنین این قابلیت شلیک در حرکت را نیز به سامانه پانتسیر اس‌ــ‌1 می‌دهد.

 

نمونه دریایی این سامانه با نام پانتسیر اس‌ام نیز برای استفاده روی شناورهای ارتش روسیه توسعه داده شده است که البته تفاوت‌هایی با پانتسیر اس‌ــ‌1 دارد. با توجه به تجربه‌ای که ارتش روسیه از نبرد با تروریست‌ها در سوریه به‌دست آورده است طراحی سامانه‌ پانتسیر اس‌ام را نیز در دست اجرا دارد که به‌گفته مسئولان روسی در سال 2020 قرار است عملیاتی شود.

 

با طراحی و ساخت چنین سامانه‌ای توسط نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این نیرو به سامانه‌ای قابل اتکا در حوزه پدافند ارتفاع پست دست پیدا می‌کند که چرخه پدافند چندلایه کشور به‌خصوص در پدافند ارتفاع پست را تا حد قابل توجهی تقویت می‌کند، ضمن اینکه با ساخت این سامانه نیروهای مسلح کشورمان به مرزهای جدیدی در حوزه دانش طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی متحرک دست می‌یابند که قابلیت توسعه برای ساخت نوع دریایی آن جهت نصب روی شناورهای رزمی ارتش نیز فراهم می‌شود.

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا با ان شلیک افتضاح سامانه مرصاد به پهباد اسراییلی جای خالی عقاب بیشتر حس میشه. امیدواریم زودتر عملیاتی بشه. البته ایرادی به سامانه مرصاد نیست چون این سامانه یک سامانه ارتفاع پست نیست. فکر میکنم پهباد تا حداکثر دو کیلومتری سامانه جلو امده بود. اگر مسلح بود میتوانست به سامانه شلیک کند. من ماندم چرا فیلم این شکار را پخش کردند.

ایران سامانه هایی مثل سوم و پانزدهم خرداد و باور و عقاب رو ساخته یا قراره رو نمایی بشه. ولی اینکه به تعداد کافی از اینها ساخته بشه و جایگزین سامانه های قدیمی بخصوص در نقاط حساس بشه فکر میکنم چند سال دیگه یا بیشتر زمان لازم است. تا ان موقع در نقاطی دچار مشکل هستیم.

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , sasasasa گفت:

واقعا با ان شلیک افتضاح سامانه مرصاد به پهباد اسراییلی جای خالی عقاب بیشتر حس میشه. امیدواریم زودتر عملیاتی بشه. البته ایرادی به سامانه مرصاد نیست چون این سامانه یک سامانه ارتفاع پست نیست. فکر میکنم پهباد تا حداکثر دو کیلومتری سامانه جلو امده بود. اگر مسلح بود میتوانست به سامانه شلیک کند. من ماندم چرا فیلم این شکار را پخش کردند.

ایران سامانه هایی مثل سوم و پانزدهم خرداد و باور و عقاب رو ساخته یا قراره رو نمایی بشه. ولی اینکه به تعداد کافی از اینها ساخته بشه و جایگزین سامانه های قدیمی بخصوص در نقاط حساس بشه فکر میکنم چند سال دیگه یا بیشتر زمان لازم است. تا ان موقع در نقاطی دچار مشکل هستیم.


به نظر میاد شما یه موردی رو اشتباه متوجه شدید ، فیلم ردگیری مربوط به ردگیری سامانه مرصاد 16 که موشکش برپایه RIM-66 طراحی شده با سامانه های هدایت ترکیبی بروز و پیشرفته نه MIM-23 Hawk و اتفاقا این به خاطر نوع طراحی در پرتابگر و موشکش قابلیت اقدام واکنش سریع و ردگیری اهداف در ارتفاع بسیار پایین را هم داراست

1397081512153087115840434.jpg

hqdefault.jpg

پیشنهاد میکنم فیلم ردگیری این سامانه رو دوباره مرور کنید ، بعد از ردگیری هدف با موفقیت ساقط میشه و فیوز مجاورتی به درستی عمل میکنه و قسمت thruster موشک بعد از ردگیری دوباره یه مسافتی را به خاطر سوخت باقیمانده با turbulence بالایی طی میکنه مشابه همون اتفاقی که در فیلم ردگیری این سامانه علیه پهپاد افتاد در کل ردگیری هدفی با اون rcs در اون ارتفاع تو یه همچین بردی با یک سامانه راداری واقعا شاهکاره...!

حتی سامانه هایی مانند پانتسیر و تور باید یه همچین مسافتی رو طی کنن تا در فاز آخر بتونن بصورت بالستیک رو سر هدفی که در ارتفاع پایین پرواز میکنه فرود بیان مخصوصا تور که پرتابرگرش vls در ضمن آخرین آمار از درصد موفقیت تور ۸۰ درصد بوده و پانتسیر ۱۹ درصد ، توسعه سامانه عقاب بر پایه تور و همچنین تور بومی هوافضا بهترین و عاقلانه ترین کار ممکن بود.

https://www.youtube.com/watch?v=yAK-YsjroK8

ویرایش شده در توسط LegendaryAegis
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 hours قبل , LegendaryAegis گفت:


به نظر میاد شما یه موردی رو اشتباه متوجه شدید ، فیلم ردگیری مربوط به ردگیری سامانه مرصاد 16 که موشکش برپایه RIM-66 طراحی شده با سامانه های هدایت ترکیبی بروز و پیشرفته نه MIM-23 Hawk و اتفاقا این به خاطر نوع طراحی در پرتابگر و موشکش قابلیت اقدام واکنش سریع و ردگیری اهداف در ارتفاع بسیار پایین را هم داراست

1397081512153087115840434.jpg

hqdefault.jpg

پیشنهاد میکنم فیلم ردگیری این سامانه رو دوباره مرور کنید ، بعد از ردگیری هدف با موفقیت ساقط میشه و فیوز مجاورتی به درستی عمل میکنه و قسمت thruster موشک بعد از ردگیری دوباره یه مسافتی را به خاطر سوخت باقیمانده با turbulence بالایی طی میکنه مشابه همون اتفاقی که در فیلم ردگیری این سامانه علیه پهپاد افتاد در کل ردگیری هدفی با اون rcs در اون ارتفاع تو یه همچین بردی با یک سامانه راداری واقعا شاهکاره...!

حتی سامانه هایی مانند پانتسیر و تور باید یه همچین مسافتی رو طی کنن تا در فاز آخر بتونن بصورت بالستیک رو سر هدفی که در ارتفاع پایین پرواز میکنه فرود بیان مخصوصا تور که پرتابرگرش vls در ضمن آخرین آمار از درصد موفقیت تور ۸۰ درصد بوده و پانتسیر ۱۹ درصد ، توسعه سامانه عقاب بر پایه تور و همچنین تور بومی هوافضا بهترین و عاقلانه ترین کار ممکن بود.

https://www.youtube.com/watch?v=yAK-YsjroK8

 

من نگفتم سامانه عمل نکرد. من  گفتم پهباد پیش از حد به سامانه نزدیک شده بود. سرعت موشک هاگ یا حتی ریم 66 حدود 3 ماخ یعنی خدود هزار متر بر ثانیه است. اگر حالا فرض کنیم موشک از ابتدا سرعت ماگزیمم رو داشته  تو فیلم پس از حدود 2 ثانیه به هدف برخورد میکنه. پس فاصله حدود 2 کیلومتر بوده. فاصله کمی است. یعنی اگر پهباد هم   مسلح بود میتوانست پیش دستی کرده و به سامانه شلیک کند. معمولا در این فواصل  کم از سامانه های اتشبار مثل مصباح استفاده میشود و فلسفه استفاده از موشک بکارگیری در فواصل بیشتر است. ظاهرا رادارها خیلی دیر پهباد را دیده اند. فکر هم کنم موشک از نوع شاهین و یا شلمچه بوده. تو فیلم اینطور به نظر می اید ولی مطمئن نیستم

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      زیردریایی های اتمی و حتی دیزلی از توانایی های مرگباری برخوردارند و در صورت میل به قدرت نمایی، مهار آتش آنها بسیار مشکل است. این جنگ افزارها در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل پنهان بودن از دید دشمن، نیروی دریایی انگلیس رابه زانو در آورده بودند. در ژاپن و شمال افریقا نیروهای آلمان نازی با در اختیار داشتن این سلاح ها سلطه خویش را بر دریاها اعمال می کردند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای ضد زیردریایی P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      شوروی با در اختیار داشتن زیر دریایی های اتمی قادر بود در صورت بروز جنگ، ارتباط اروپای غربی را با آمریکا قطع کند. در جنگ فالکلند پس از انهدام رزم ناو بل گرانوی آرژانتين توسط اژدر یک زیر دریایی انگلیسی، کشتی های جنگی آرژانتين دیگر تا پایان جنگ نقش مهمی را ایفا نکردند. به منظور مقابله با این جنگ افزارها در صحنه جنگهای گذشته و آینده تدابیری اندیشده شده است. پی-3 اوریون از جمله سلاحهایی است که می تواند تا حدود زیادی در مقابل زیردریایی ها، هر قدر هم که پیشرفته باشند عرض اندام کند. هواپیما چند منظوره پی-3 بیش از 30 سال است که به طور پیوسته توليد می شود و تا کنون بیش از 700 فروند آن به خدمت ارتشها، آتش نشانی ها، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و هواشناسی های کشورهای مختلف در آمده اند. از این لحاظ اوریون خود را تا مدت زیادی بی رقیب می دانست. طراحی اولیه بدنه و نحوه اتصال موتورها به هواپیما تا امروز تقریباً بدون هیچ تغییر عمده ای حفظ شده است. همین عدم نیاز به تغییرات گواهی بر بی نقص بودن طراحی اوریون است. اما تجهیزات الکترونیکی این هواپیما همواره در حال تغییر و تکامل بوده اند. از این رو سازنده پی-3 در به کار گیری آنها به درخواست و سلیقه مشتری عمل می کند. انواع پیشرفته تجهیزات، این هواپیما را به سلاحی خطرناک در مقابل زیردریایی ها تبدیل می کند. اوریون با چهار موتور توربو پراپ از نوع T56-A-10 کمی شبیه هرکولس محصول دیگر لاکهید است. با توجه به سابقه طولانی لاکهید در به کار گیری این نوع موتورها می توان به این نکته پی برد که این شرکت به خوبی با مشکلات این موتورها که سایرین را متواری کرده، کنار آمده است. پس از روی کار آمدن موتورهای توربوجت شرکهای هوایی سریعا به استفاده گسترده از آنها روی آوردند ولی لاکهید و نیروی دریایی ایالات متحده به علت ويژگيهای منحصر به فرد این موتورها همچنان در طیف گسترده ایی آنها را به کار می برند. خوشبختانه شرکت توربین الکترا بزودی توانست معایب عمده این موتورها را رفع کند و تا به امروز تامین کننده موتورهای پی-3 باقی مانده است. طراحی اوریون به حدود 40 سال پیش و سال 1957 باز می گردد. نخستین پرواز این هواپیما در 19 آگوست سال 1958 انجام شد پس از چند پرواز آزمایشی، تغییراتی صورت گرفت که عمده ترین آنها کوتاه شدن بدنه به میزان 2/13 متر بود. سپس این هواپیما به تجهیزات متداول آن روزها مجهز شد و به عنوان گشت دریایی، خدمت خود را رسما در نیروی دریایی آمریکا آغاز کرد. در آن زمان تغییرات دیگری برای فروندهای بعدی در نظر گرفته شد. در سال 1962 چند تغییر دیگر به منظور کارآمدتر کردن این سلاح اعمال شده و پی-3 اوریون که پس از گذشت سالها هنوز هم در خدمت ناسا است، متولد شد. نخستین سفارش قطعی برای خرید 7 فروند از این هواپیما مربوط به سال 1960 می باشد. نیروی دریایی آمریکا متقاضی خرید 7 فروند وای پی-3وی-1 با موتور آلیسون-توربین الکترا شد که می توانست انواع بمب های عمق روی معمولی و هسته ای، اژدرهای ضد زیر دریایی و مین و راکت را حمل کند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      کابین نسبتاً پیچیده هواپیمای P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      ظرفیت سوخت این 7 فروند اولیه از 20631 لیتر در اولین سفارش تا 34826 لیتر در آخرین متفاوت بود، اما همگی 4 مخزن در بالها، هر بال 2 مخزن جداگانه، و یک مخزن بزرگ در امتداد بدنه داشتند که این الگو تاکنون حفظ شده است. استفاده همزمان از دو رادار جداگانه در جلو و عقب هواپیما و ترکیب هر دو رادار برای ارایه تصویری 360 درجه ایی، پی-3 را به مجهزترین سلاح ضد زیر دریایی آن روز تبدیل کرد، اگرچه این طرح به زودی لو رفت و شرکتهای دیگر نیز به استفاده از آن روی آوردند. نخستین پرواز این سفارش هفتگانه در 15 آوریل 1961 انجام شد و تا آوریل سال بعد در مجموع 2521 ساعت در 585 سورتی پرواز با این هواپیماها به صورت آزمایشی و آموزشی انجام شد. بلافاصله پس از ورود این هواپیما به خدمت از آنها در جنگ علیه کوبا استفاده شد. در جنگ ویتنام نیز آمریکاییها از این هواپیما به میزان زیادی استفاده کردند. ماموریت اصلی این هواپیما در آن زمان پوشش راداری شبانه بر فراز خلیج تونکین بود گشتهای متداول روزانه و حمایت از کشتیهای لجستیکی در برابر هجوم احتمالی زیردریاییهای شوروی نیز از ماموریتهای بود که این هواپیما بر عهده داشت. نکته جالب توجه این است که این هواپیماها از پایگاهای داخل خاک فیلیپین به پرواز در می آمدند. از آن هنگام پی-3 به طور منظم در عملیات مشابه برون مرزی مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا قرار گرفته و می گیرد و همواره به عنوان کشت ضد زیر دریایی، مین گذار دریایی، راهنمای زیر دریایی های خودی و هدف قرار دهنده اهداف دور به کار گرفته شده است.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای P-3 اوریون در حال پرواز در معیت یک ناوچه آمریکایی

      --------------------------------------------------------------------------------

      این هواپیماها گاهی برای ایجاد تغییرات آب و هوا و باران زا کردن ابرهای منطقه ای به کار گرفته می شوند. برای این کار پودر یدید نقره را در مقیاسهای زیاد توسط تجهیزات خاصی که در این هواپیما تعبیه شده است در میان ابرها می پاشند. قابلیت شرکت در عملیات جستجو و نجات، عکس برداری و نقشه برداری هوایی و حتی توانایی انجام ماموریتهای ترابری، اوریون را به هواپیمایی چند منظوره بدل نموده است. هم اکنون این هواپیماها در بیش از 30 پایگاه برون مرزی و درون مرزی آمریکا نشست و برخاست می کنند و حتی بارها توسط نیروهای چند ملیتی در مانورهای مشترک به کار گرفته شده اند. آمریکا تنها استفاده کننده از این هواپیماها نیست. اکثر کشورهایی که مرزهای آبی دارند از پی-3 به خوبی استقبال کردند و به میزان رفع نیاز دفاعی از این هواپیما خریده اند. نیوزلند اولین مشتری اوریون با سفارش 5 فروند پی-3 بی مجهز به مولد امواج صوتی کوتاه بود. کانادا 18 فروند و ژاپن که سرانجام در سال 1978 تصمیم به جایگزین کردن این هواپیما به جای نپتون گرفت مشتریان بعدی بودند.

      --------------------------------------------------------------------------------

      هواپیمای P-3 اوریون در حال برخاست


      --------------------------------------------------------------------------------

      ژاپن خط تولید این هواپیما را خریداری کرده و تا کنون بیش از 100 فروند از آن را تولید کرده است. پرتقال اسپانیا و تایلند خریداران دست دوم این هواپیما هستند. هلند، نروژ، ایران و پاکستان نیز هر کدام چند فروند پی-3 در اختیار دارند. انواع مختلف پی-3 اگر چه با قرار گرفتن حروف بزرگ و کوچک و شماره های متفاوت دسته بندی می شوند ولی عمدتاً تفاوت چشمگیری میان مدلهای مختلف مجود ندارد و می توان با تغییرات پیش بینی شده از سوی کارخانه سازنده هر نوع تغییر کاربردی را در انواع آن ایجاد کرد. پی-3 با حوصله ای که در خور هواپیمای توربو پراپ است، وجب به وجب منطقه را بازرسی و شناسایی و به محظ اطلاع از موقعیت زیردریایی مهاجم اقدام به شکار آن می کند. در طول عملکرد سی وچند ساله این سلاح موارد منفی از لحاظ فنی در مورد آن به چشم نمی خورد و همواره در انجام ماموریتهای محوله موفق بوده است. همین امر سبب شده است تا پرسنل زیر دریایی ها از هواپیمای پی-3 اوریون به عنوان کابوسی هولناک یاد کنند.

      -----------------------------------------------------------------------------



      ------------------------------------------------------------------------------

      منبع: Air.blogfa.com
    • توسط Azarakhsh
      سيستم RBS-70 متشكل از يك موشك درون محفظه­ي پرتاب، يك سه پايه­ ي پرتاب كه بطور عمودي قرارگرفته و يك دوربين نوري است. پرتاب اين موشك توسط يك نفر انجام مي‌شود و مي‌توان آن را بوسيله سه خدمه حمل و جابجا كرد.

      موشك RBS-70 داراي يك آشكار ساز با شعاع ليزري است كه در قسمت عقب موشك نصب مي‌گردد. اين موشك مجهز به يك موتور Booster و موتور Sustainer و خرج پرتاب جامد مي‌باشد. زماني كه اپراتور موشك را شليك مي‌كند، موتور بوستر درون لوله­ ي پرتاب مشتعل مي‌شده و موشك با سرعت هرچه بيشتر به خارج از لوله پرتاب مي‌شود سطوح كنترل و 4 گيره ي نگهدارنده ­ي موشك به طرف موقعيتي كه موشك لوله را ترك مي‌كند، باز مي‌شوند. موتور Sustainer پس از آنكه موشك به فاصله­ ي ايمن از نقطه­ ي پرتاب رسيد، آتش مي‌گيرد و پس از آن موتور Booster از كار مي‌افتد.


      دوربين ديد شبانه در RBS-75

      يك دوربين مادون قرمز به نام Cond كه در باند 8 تا 12 ميكرون عمل مي‌كند، قابليت ديد درشب و روز را به موشك داده است . اين دوربين داراي حوزه­ ي ديد 8×12 مي‌باشدو براساس تكنولوژي تصويربرداري حرارتي ساخته و طراحي شده است.

      كارد

      RBS-70 داراي سيستم هدايت ليزري و يك سيگنال ليزري است كه از ايستگاه پرتاب موشك ساطع مي‌شود و پس از برخورد باهدف تعيين شده، انعكاس آن به موشك باز مي‌گردد.

      هدف دشمن را مي‌توان بطور چشمي توسط اپراتور پرتاب موشك تعيين كرد و يا مي‌توان اين كار را توسط يك جستجوگر انجام داد. وقتي هدف مشخص شد، اپراتور مي‌تواند آن را رديابي كند و توسط سيستم تشخيص IFF8000 ، يا سيستم تشخيص هدف‌هاي دوست از دشمن، آن را شناسايي نمايد. زماني كه هدف مورد نظر متلعق به نيروهاي خودي باشد، يك چراغ اعلام خطر در دوربين روشن مي‌شود و سيستم توالي شليك از كار مي‌افتد. اپراتور، موشك را بطرف هدف نشانه‌روي مي كند و به كمك سيستم هدايت نيروي موشك، هدف را تا زماني كه موشك به نقطه اصابت به هدف برسد، رديابي نمايد.

      موشك RBS-70 داراي يك آشكارساز ليزري است كه در قسمت عقب موشك نصب شده است. انوار خارج شده از اين آشكارساز كه از دم موشك نمايان است توسط يك پروسسور نصب شده روي موشك مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا سيگنالهاي اصلاح مسير و گيره‌هاي كنترل موشك را هدايت نمايد. طول مسير پرواز موشك به لحاظ ژيروسكوپي نمايان مي‌گردد.

      اين موشك داراي جستجوگر در قسمت جلو نمي باشد و سيستم هدايت ليزري در قسمت عقب جايگزين سيلكر Seeker شده است.

      چنانچه موشك از شعاع ليزري منحرف شود و هيچ سيگنال هدايت كننده‌اي دريافت نكند، طبق برنامه‌اي از پيش تعيين شده و در زمان پرواز خود به خود منهدم مي‌شود.

      اين موشك مجهز به كلاهك 1/1 كيلوگرمي با قدرت انفجاري بالا، يك ماسوره­ ي مجاورتي ليزري و يك ماسوره­ ي ضربتي مي‌باشد.





      RBSTO MK1+Missile

      اين سيستم براي ارتش سوئد طراحي شده و مجهز به جستجو­گر ليزري پيشرفته با حوزه­ ي ديد گسترده است. بطوري كه حوزه­ ي ديد آن نسبت به مدل MK1 كه 40درجه مي‌باشد، افزايش چشمگيري يافته و به 57 مي رسد. وقتي كه چند هدف مدنظر باشد؛ حوزه­ ي ديد وسيع تر و زوايه وسيع تري را بين مسير پرواز موشك و شعاع هدايت ليزري فراهم مي‌سازد.



      RBS70 MK2

      موشك MK2 در مقايسه با مدل MK1، تا صددرصد افزايش، در منطقه ي تحت پوشش داشته است. موشك MK2 داراي دستگاه كنترل ديجيتالي كوچكتر، موتور Sustainer بزرگتر و كلاهك سنگين‌تري است كه سرعت آن به 590 متر برثانيه افزايش يافته و برد آن به 7 كيلومتر مي رسد.

      كلاهك اين موشك 50 درصد سنگين‌تر از مدل MK1 و قدرت نفوذي آن در برابر هدف‌يابي مثل هلي‌كوپتر و غيره به مراقبت بيشتر مي‌باشد.



      BOLIDE

      موشك BOLIDE، مدل پيشرفته­ي RBS70 MK2 مي‌باشد.حداكثر سرعت آن بيش از 2 ماخ مي‌باشد و نسبت به MK2 كه 6/1 ماخ سرعت دارد، سريع تر است. اين مدل از موشك ضدهوايي RBS70، مجهز به كلاهك انفجاري با وزن 1/1 كيلوگرم است.

      موشك Bolide متشكل از تعدادي سيستم جديد از جمله ژيروسكوپ فيبرنوري، ماسوره ­ي مجاورتي (كه قابليت انهدام هدف‌هاي كوچك و تاريك را به موشك داده است) موتور sustainer جديد و سيستم‌هاي جديد الكترونيكي است. موتور sustainer جديد موجب كوتاه‌تر شدن زمان پرواز موشك و قدرت مانور بيشتر آن شده است.

      يك سوئيت تجهيزات الكترونيكي كوچك و از پيش قابل برنامه‌ريزي، به موشك امكان داده است تا به نرم افزارهاي جديد مجهز شود. اين موشك براي پدافند هوايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و حداكثر ارتفاع رهگيري آن بيش از 5000 متر است، اما مي‌توان آن را براي مقابله با هدفهاي سطحي نيز به كار گرفت . برد اين موشك از 250 تا 8000 متر مي‌باشد.


      این هم عکس موشک در اختیار ارتش پاکستان!!


      شنیدم تو جنگ خودمونم یه نمونه ایش بوده!!

      یه فیلم ازش دارم ولی حیف که خیلیه نمی تونم آپلود کنم!!
      منبع:

      naser.ofogh.net
    • توسط IRINavy
      بسم رب الشهداء و الصدیقین

      چند ماه پیش برای یه برنامه فرهنگی و مذهبی که در سایت سوباشی برگزار شده بود، رفتم. اونجا بود که از نزدیک با مشهد شهدای اون حادثه و شرح ماجرا بیشتر آشنا شدم.
      بعد از اون تصمیم گرفتم مطالب دست اولی تهیه کنم و در سالگرد اون حادثه خدمت دوستان تقدیم کنم تا اینکه از طریق یکی از دوستان بسیار خوبم به فیلم مستندی دراینباره دسترسی پیدا کردم. که هنوز در هیچ رسانه ای پخش نشده و احتمالا چهارشنبه هفته آینده از برنامه روتین ارتش از شبکه یک پخش خواهد شد)
      این فیلم حدودا 15 دقیقه ای روایتی مستند از حادثه ی حمله به سایت رادار سوباشی است که در 5 مرداد سال 67 (تنها چند روز به پایان جنگ تحمیلی و پس از پذیرش رسمی قطعنامه 598 از سوی ایران) اتفاق افتاده که منجر به شهادت 19 نفر از پرسنل متخصص پدافندهوایی شد.
      فیلم به اندازه کافی گویا هست پس من بیشتر از این توضیح نمیدم و پیشنهاد میکنم که حتما اون رو دانلود و تماشا کنید.
      دوستانی هم که نظرات و انتقادی نسبت به فیلم دارند لطفا یا در همین جا یا بصورت خصوصی بفرمایند تا به سازندگان اون منتقل کنم.
       


       
       

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

       

       

      لینک های دانلود

       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv

      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv
      قسمت اول - 36 مگابایت


       
       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv


      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv
      قسمت دوم - 36 مگابایت



      انشاءالله رهرو راه شهدا باشیم
      شادی روحشون، صلوات


       
    • توسط MR9
      بسم ا...
       
      گسیل پدافند هوایی مدرن باور-373 به سوریه/ ایران اجازه زدن بدون هشدار قبلی هواپیماهای اسراییلی را در آسمان سوریه دریافت کرده است
       
       
      منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می گویند، ارتش روسیه اجازه هدف قرار دادن بدون هشدار قبلی هواپیماهای اسرائیلی را در سرتاسر آسمان سوریه به ایران داده است.
       

       
      سفررییس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه
       
       
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
      بدون شرح !!!
       
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد .
       بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشــــــان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجود برتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ، توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا در مرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی ، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره  و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
      این پرنده در تصویر فوق در حال تیک آف از روی باند پایگاه هوایی "کورات"(تایلند) است ، در حالی که برای اجرای ماموریتهای موسوم به وایلدویزل به مهمات ماوریک و شرایک مسلح می باشد .
       
       

       
       
      پچ سینه اسکادارن های وایلدویزل
       
       
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.