sasasasa

VIP
  • تعداد محتوا

    355
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

1,081 نشان لیاقت

3 دنبال کنندگان

درباره sasasasa

  • رتبه حساب کاربری
    گروهبان یکم

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

840 نمایش های پروفایل
  1. اینکه کشور با توجه به تحریم های امریکا تحت فشار است و مجبور به اعمال سیاست هایی اسن که افزایش قیمت بنزین یکی از انها است شکی نیست ولی چند نکته وحود دارد 1- 40 سال است که مردم درگیر اینگونه صحبت ها هستند و عمر مقید عده زیادی در این دوران سپری شد. به نظر می اید کاسه صبر مردم لبریز شده 2- در این 40 سال بخصوص 30 سال اخیر مردم شاهد سواستفاده شدید عده ای اند که در راس کشور بوده اند. این عده خود و فرزندانشان از تمام نعمات برخوردار بوده اند. علاوه بر این سو مدیریت شدید باعث شده قشر بزرگی بدون کار مولد و فقط بادلال بازی و غیره به ثروت های هنگفتی برسند. افزایش ثروت عده ای بدون کار مولد باعث فقیر شدن عده ای دیگر و افزایش بیش از بیش اختلاف طبقاتی شده. 3- سو مدیریت شدید که اوج ان در زمان دولت احمدی نژاد و روحانی مشاهده شد باعث از بین رفتن ثروت های ملی شده است. 4- وجود نهادهای موازی تصمیم گیری: مجلس- رئیس جمهور- سران سه قوه-تشخیص مصلحت. وجود نهادهای اقتصادی فرا دولتی استان قدس رضوی سپاه- وجود نهادهای موازی امنیتی: ... کلا به نظر اشفته بازاری می اید 5- وجود اختلاس های سنگین در ده سال اخیر: ایا نباید اقای جوادی املی زودتر تعویض میشدند با توجه به نکات بالا انتظار از مردم برای صبر و تحمل بیشتر مشکل است. متاسفانه هرچند سال یکبار شاهد گسترش اعتراضاتی در کشور هستیم که هر دفعه از دفعه قبل گسترده تر است. اینکه نظام هربار انرا به گردن خارجی ها بندازد نوعی شانه خالی کردن است. با کمال تاسف میگویم یا این نظام باید این مشکلات ساختاری را صرف چند سال حل کند یا اینکه دیر یا زود سقوط میکند
  2. برای مقابله با حملات کروز و پهبادی ارتفاع پایین معمولا اگر مکان مورد نظر از اهمیت برخوردار باشد از چند رینگ پدافندی استفاده میشود تا ضریب اطمینان افزایش یابد. سامانه موشکی از حدود 15 کیلوتر یا بالاتر(در صورت استفاده از رادار بر روی مکان یا برج های متحرک مرتفع ) درگیر میشود. اگر هدف به فواصل نزدیک رسید سامانه های دوش پرتاب و یا توپ های ضدهوایی استفاده میشود. نقش موشک ضدکروز نقش شلیک زیر مسافت زیر 2 کیلومتر انطور که در فیلم دیدیم نیست. این شرایط نه تنها ریسک بالایی برای خود پدافند دارد بلکه ریسک بالایی برای تاسیسات مورد پدافند دارد. فرض کنیم هدف دفاع از یک پادگان یا پایگاه هوایی یا تاسیسات نفتی باشد. اینگونه تاسیسات خود شاید بیش از چند کیلومتر طول و عرض دارند. اگر قرار باشد مثل این مورد که در فیلم دیدیم رادار پدافند زیر 2 کیلومتر روی هدف قفل و شلیک کند یعنی اینکه درصورتیکه سامانه پدافندی شمال تاسیسات نصب شده باشد و پهباد مثلا انتحاری یا کروز میتواند از جنوب با موفقیت به تاسیسات برخورد کند. برای همین است که میگویم شلیکی که در فیلم نشان داده شد اصلا جالب نبود. من فکر میکنم تا زمان اماده شدن عقاب و تولید به تعداد زیاد این ضعف در پدافند ما باقی بماند. به نظر من ما باید کنار هر سامانه مثل اس 300 یا باور یا پانزده خرداد حداقل یک و درنقاط ساحلی که امکان حملات پرتعداد وجود دارد بیش از یک سامانه عقاب نصب شود.
  3. من نگفتم سامانه عمل نکرد. من گفتم پهباد پیش از حد به سامانه نزدیک شده بود. سرعت موشک هاگ یا حتی ریم 66 حدود 3 ماخ یعنی خدود هزار متر بر ثانیه است. اگر حالا فرض کنیم موشک از ابتدا سرعت ماگزیمم رو داشته تو فیلم پس از حدود 2 ثانیه به هدف برخورد میکنه. پس فاصله حدود 2 کیلومتر بوده. فاصله کمی است. یعنی اگر پهباد هم مسلح بود میتوانست پیش دستی کرده و به سامانه شلیک کند. معمولا در این فواصل کم از سامانه های اتشبار مثل مصباح استفاده میشود و فلسفه استفاده از موشک بکارگیری در فواصل بیشتر است. ظاهرا رادارها خیلی دیر پهباد را دیده اند. فکر هم کنم موشک از نوع شاهین و یا شلمچه بوده. تو فیلم اینطور به نظر می اید ولی مطمئن نیستم
  4. واقعا با ان شلیک افتضاح سامانه مرصاد به پهباد اسراییلی جای خالی عقاب بیشتر حس میشه. امیدواریم زودتر عملیاتی بشه. البته ایرادی به سامانه مرصاد نیست چون این سامانه یک سامانه ارتفاع پست نیست. فکر میکنم پهباد تا حداکثر دو کیلومتری سامانه جلو امده بود. اگر مسلح بود میتوانست به سامانه شلیک کند. من ماندم چرا فیلم این شکار را پخش کردند. ایران سامانه هایی مثل سوم و پانزدهم خرداد و باور و عقاب رو ساخته یا قراره رو نمایی بشه. ولی اینکه به تعداد کافی از اینها ساخته بشه و جایگزین سامانه های قدیمی بخصوص در نقاط حساس بشه فکر میکنم چند سال دیگه یا بیشتر زمان لازم است. تا ان موقع در نقاطی دچار مشکل هستیم.
  5. ظاهرا بهترین و عملی ترین راه ما برای رسیدن به یک جنگنده مهندسی معکوس و ارتقا تامکت است. مهمترین مشکل تامکت سطح مقطع راداری بزرگ ان است. شاید این حرف من را بسیاری قبول نداشته باشند ولی به نظر من سرمایه گذاری سنگین امریکا بر روی ساخت هواپیماهای رادارگریز نسل 5 شاید به حدر رود. هیچ علمی در دنیا در 40 سال اخیر به مانند الکترونیک و کامپیوتر پیشرفت نداشته است. تمام علوم از جمله مکانیک که رشته من هم مکانیک است اگر پیشرفتی کرده اند زیر سایه پیشرفت کامپیوتر بوده. مثلا علت بهبود عملکرد موتورها و غیره در اثر پیشرفت در روش های مدلسازی کامپیوتری بوده. کافی است تلفن هایی را که شماره گیر چرخان داشت و تا 30 سال پیش استفاده میشد با موبایل های الان مقایسه کنید. من مطمئن هستم این پیشرفت عجاب انگیز در الکترونیک تا حداکثر یک دهه یا کمتر تکنولوژی رادار را به حدی میرساند که رادار گریزی کاملا از بین میرود. همین الان هم بسیاری از پرنده های رادار گریز با روش های گوناگون شناسایی میشوند
  6. من فکر نکنم این موتور نظامی باشد. احتمالا پس سوز هم ندارد. اطلاع دارید کاربردش در کجا خواهد بود
  7. اولا ما موتور RD33 رو داریم. موتور AL31 رو رسما نداریم ولی من فکر نکنم تهیه یک موتور AL31 البته تو مدل های قدیمی تر کار سختی باشه چون خیلی از کشورها سوخو 30 یا 27 دارند. در مورد مپنا این شرکت احتمالا به علت ترس از تحریم تا الان وارد این کار نشده ولی الان که تا بیخ تحریم هستند شاید میخواهند کاری کنند. البته مدیر عاملش دکتر علی ابادی خودش سپاهی است.
  8. اگر منظورتون من هستم من نگفتم تولید تحت لیسانس. من منظورم این بود که این موتورها را مهندسی معکوس کنند. شرکت توگا مپنا سازنده توربین گاز است. و تکنولوژی تولید را به بهترین وجهی دارد. تکنولوژی موتور هواپیما نیز به توربین گاز خیلی نزدیک است. من زمانی در دوره دانشجویی تو صنعت موتورهای توربینی وزارت دفاع کار میکردم. اونحا موتور طلوع و موتور هواپیمای اف 5 را میسازند. از توگا مپنا هم بازدید کردم. واقعا فاصله زمین تا اسمان است. منظورم امکانات توگا و دانش توگا بسیار بالاتر است. به نظر من اگر توگا مپنا کمک کند امکان ساخت یک موتور توربو فن در کشور است ولی خود شرکت مپنا بعدا دچار مشکل میشود. چون دچار تحریم میشود. کافی است برید یک نیروگاه سیکل ترکیبی مثل پرند کنار توربین گازهای ساخت توگا بایستید. بالاای صد مگاوات توان دارد ولی کاملا بی صدا کار میکند. اصلا انگار خاموش است. به نظر من توگا توان این کار را دارد
  9. شایعاتی که به نسبت احتمال دارد واقعی باشند و من از چند منبع تا حدی موثق شنیدم این است که شرکت مپنا میخواهد وارد کار تولید موتور جت شود. اگر این خبر درست باشد از نظر نظامی خبر خوبی است چون این شرکت سال ها توربین گازهای زیمنس را ساخته و تکنولوژی موتور جت به توربین گاز بسیار نزدیک است و احتمالا از عهده ساخت موتور بر می ایند. و در اینده نه خیلی دور شاهد ساخت یک موتور توربو فن سنگین در کشور خواهیم بود. ولی از نظر نیروگاهی خبر بدی است. چون اگر این خبر درست باشد شرکت زیمنس دیگر حتی با رفع تحریم ها با مپنا کار نمی کند در حالیکه مپنا برای ادامه بقا به شدت نیازمند دریافت تکنولوژی توربین گازهای جدید کلاس F است. احتمالا حدس من این است که موتور فوق هم یا RD33 یا AL31 باشد. که امیدوارم دومی باشد. شاید هم فکری به حال دور زدن قضیه کرده اند. مثلا یک شرکت دیگر تاسیس کنند و عده ای کارشناس توگا را به ان شرکت فرستاده اند. یعنی مپنا رسما واردئ قضیه نشود.
  10. من چند بار کشور ترکیه سفر کرده ام. اونجا چند مورد با کردها برخورد کردم و باهاشون تا حدی که زبان انگلیسی انها اجازه میداد صحبت کردم. بجز یک مورد بقیه اصلا اطلاع نداشتند که کردها نوعی ماهیت ایرانی دارند. فقط یکی از انها گفت میدونم ما کردها فارس هستیم. از نظر کردهای ترکیه ما هم مثل ترک ها اشغالگر زمین های کردی هستیم. کردهای عراق چون با ایرانی ها بیشتر در تماس بودند بیشتر به ایرانی ها نزدیک هستند. کردهای سوریه هم احتمالا مشابه کردهای ترکیه هستند. اگر ما میخواهیم کردها به ما نزدیک شود گام اول این است که کاری بکنیم خود کردهای ایران بیشتر احساس رضایتمندی داشته باشند. گام بعدی این است که با ایجاد شبکه تلوزیونی و غیره روی کردهای ترکیه و سوریه کار کنیم و ماهیت و تاریخ ایرانی انها را به انها بفهمانیم. همین کار را ترکیه با ما کرده. به اذری های ما که همیشه از بدو تاریخ جزو ایران بوده اند و فرهنگ ایرانی داشته اند و حتی زبان انها تا 500 سال پیش ایرانی بوده افکار پان ترکیسم را تلقین کرده. با طرق مختلف از شبکه های ماهواره ای و افراد نفوذی که با جعل تاریخ کتبی در این زمینه نوشته اند. کافی است برید کانال تلگرامی هواداران تیم تراکتور روئ ببینید تا متوجه حرف من شوید. بعد دوستان اینجا نشستند انتظار دارند کردهای سوریه طرفدار ما باشند. به چه علت باید طرفدار ما یا مثلا حکومت بشار باشند؟؟؟؟
  11. کردها یک قوم ایرانی با زبان و اداب و رسوم ایرانی هستند. اینکه دوست ندارند جزو سوریه یا عراق و یا ترکیه باشند اصلا به انها ایرادی نیست. چون ماهیت قومی انها با این سه کشور کاملا متفاوت است. در واقع اینکه سرزمین انها بین این کشورها تقسیم شده از سیاست هاس استعمار انگلیس نشات میگیرد. در این سه کشور هم همواره زیر ظلم و ستم و عدم به رسمیت شناخته شدن بوده اند. اینکه تصور ما این باشد که باید طرفدار ایران باشند هم منطقی نیست. اولا خود کردهای ایران کاملا از شرایط راضی نیستند که انتظار داشته باشیم کردها ساکن مثلا سوریه طرفدار ما باشند. بعد هم نوع تبلیغات و جحتگیری ما بیشتر از قومی ملی بر پایه مذهب شیعه است. که اصلا کردها کلا مردم زیاد مذهبی نیستند و کلا هم سنی هستند. بنابراین نمی توان انتظار دیگری از انها داشت. انها به دنبال این هستند که به نحوی استقلال پیدا کنند. برای همین به هر دری میزنند. معمولا هم تلاش های انها توسط قدرت ها مورد سواستفاده قرار میگیرد. اگر ایران به دنبال این باشد که کردها را به سمت خود بکشد باید نوع سیاست خود را از مذهبی به ملی قومی تغییر دهد. که در انصورت عراقی ها و اعراب دیگر را از دست میدهد. به هر حال بعضی اعتقاد دارند سیاستی بر مبنای ایرانی گری و جذب کشورهایی مثا افغانستان تاجیکستان و کردها و... بهتر است. ولی فعلا مسیر سیاسی ما اینطور انتخاب شده. مگر به نوعی ترکیبی از این دو سیاست انتخاب شود. ولی فعلا شما به هر نقطه مثل کردستان یا بلوجستان بروید مردم سنی این مناطق دارای این تصور هستند که چون سنی هستند مورد تبعیض هستند.
  12. اگر به گذشته نگاه کنیم به این نتیجه میرسیم که روسیه عملا به ما حاضر نیست هواپیما بخصوص هواپیمای به روز بفروشد مگر اینکه در اثر سیاست های اخیر امریکا که بسیار تهاجمی شده سیاست های روسیه نیز عوض شده باشد. یعنی به این نتیجه رسییده باشد که نیاز به یک ایران قدرتمند مقابل امریکا در این قسمت جهان است. اما اگر واقعا بخواهد به ما بفروشد. قبلا اعلام شده. سیاست نهاجا تولید سوخو 30 در ایران به عنوان یک جنگنده چند منظوره برای جایگزینی فانتوم- میراژ اف 1 و شاید سوخو 24 باشد. در مرحله بعد یعنی چند سال بعد خرید تعدادی محدود سوخوپکفا به عنوان جایگزین اف 14. یعنی یک رهگیر تخصصی. البته خود سوخو 30 نیز یا تعویض اویونیک میتواند تبدیل به یک رهگیر بسیار خوب شود. این سیاست چند علت اصلی دارد 1- ایران قبلا در مورد میگ 29 و سوخو 24 پشتیبانیضعیف روس ها رو دیده است. بخصوص موتورهای روسی دارای عمر کم هستند و بعد از مدتی باید تعویض شوند. این مسئله بارها باعث زمین گیر شدن میگ ها و سوخوهای ما شده. سیاست نهاجا این است که هواپیمای خریداری شده در کشور تولید شود تا وابسته به روس ها نباشیم. زیرا در شرایط حساس ممکن است پشت ما را خالی کنند. 2- روس ها حاضر نیستند تکنولوژی تولید هواپیمایی مثل سوخو 35 که هواپیمای روز انها است را به ما بدهند. سیاست نهاجا این است که صاحب یک هواپیما ولی صاحب تکنولوژی تولید ان باشد. هر چند دارای تکنولوژی پایین تری باشد. 3- یکی از مشکلات نهاجا تعداد زیاد مدل های هواپیماهای موجود در این نیرو است. فانتوم- اف 14 اف 5 میراژ- میگ 29 سوخو 24. و...این تعداد هزینه پشتیبانی و اموزش را بالا برده. سیاست این نیرو کاهش تعداد مدل ها است. سوخو 30 یک هواپیمای چند منظوره است 4 اگر ما سوخو30 را در کشور تولید کنیم به علت شباهت ان به مدل های دیگر سوخو مثل پکفا در شرایط اصطراری قادر به پشتیبانی پکفا نیز هستیم. مثلا موتور های این جنگنده ها بسیار شبیه و همه ورژن هایی از AL31 هستند و میتوان موتور یکی را به دیگری خوراند. نهاجا به دنبال تولید AL31 نیز است. 5- با تعویض اویونیک و ارتقاهایی بتدریج میتوان سوخو 30 را تبدیل به یک رهگیر تخصصی کرد. حتی در اینده با الگو برداری از پکفا میتوان سوخو 30 را به نسل 5 نزدیک کزد. مثل الگو برداری از تی 90 که با ارتقا تی 72 تانک کرار زاده شد. 6- در صورت تولید سوخو 30 در کشور و تولید موتور ان، میتوان با خوراندن موتور AL31 به اف 14 های فرسوده در صورت لزوم انها را نیز احیا کرده و جان دوباره بخشید. در کل به نظر من این انتخاب نهاجا با فکر بوده و انتخاب درستی بوده است.
  13. نکته اینکه معمولا در این رونمایی ها هدف قرار گرفتن یک پهباد را نشان میدهند. تو این رو نمایی فقط شلیک نشان داده شد.
  14. کلا این سامانه تکمیل نشده. رادار معراج- موشک 9 دی- ورژنهای vertical lunch صیاد 2 و 3. حالا 2 حالت داره 1- ممکن است فعلا تولید انبوه ان تا زمان تکمیل اغاز نشود 2- احتمال دارد با توجه به تهدیدات امریکا فعلا تحویل ان به قرارگاه خاتم اغاز شود و بعدا با تکمیل رادار معراج و اجرای دیگر انها به واحدهای که از قبل باور را تحویل گرفته اند تحویل شده و واحدها تکمیل شوند.