sasasasa

VIP
  • تعداد محتوا

    256
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

801 Excellent

3 دنبال کنندگان

درباره sasasasa

  • رتبه حساب کاربری
    Master Sergeant

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

295 نمایش های پروفایل
  1. sasasasa

    نمایشگاه اقتدار 40

    ساعت 1 شب از اتوبان حکیم رد میشدم کامیون های حامل موشک رو دیدم. فکر کنم مال نمایشگاه بود که با اتمام ان داشتند به مقرهای اصلی حمل میشدند
  2. sasasasa

    نمایشگاه اقتدار 40

    اگر موشک نهم دی ماکت هم باشه به هر حال دارن رو ساختش کار میکنند
  3. sasasasa

    نمایشگاه اقتدار 40

    موتور طلوع احتمالا عمری کمتر از موتور kh55 داره چون برد موشک هایی که درشون نسب میشه کمتر است ولی در پهباد هم استفاده میشه. البته حرف شما کلا درست است ولی وقتی موتور دیگری در دسترس نباشه این کار رو میکنند. در این حالت ممکن است چند روش استفاده بشه 1- بعد از چند ماموریت موتور را تعویض میکنند 2- ممکن است با تعویض مواد مورد استفاده در بعضی از بخش های موتور و یا کاهش تراست موتور عمر موتور را طولانی تر کرده باشند. به عبارتی با بررسی قسمت هایی که دارای عمر کوتاه هستند شناسایی و از مواد با مقاومت بیشتر استفاده میشه و کاهش تراست هم با کاهش دمای خروجی از محفظه احتراق صورت میگیره که باعث کاهش دما در همه جای موتور کاهش دورکمپرسور و توربین میشه که کلا استهلاک موتور را کاهش و عمر انرا زیاد میکند البنه تراست هم کم میشود
  4. sasasasa

    نمایشگاه اقتدار 40

    موتور پهباد سیمرغ را کاملا میشه حدس زد چی است. این هواپیما به تعداد محدودی تولید میشه و احتمالا به صرفه نیست که یک موتور براش مهندسی معکوس یا طراحی بشه. کلا هم اگر میخواست این اتفاق بیافتد موتور اصلی rq را مهندسی معکوس میکردند و سیمرغ را سایز rq میساختند نه سایز 60%. البته بعدا شاید اینکار رو بکنند. احتمالا موشک KH 55 که مهندسی معکوس شده موتورش هم مهندسی معکوس شده و بررسی کرده اند که بر مبنای این موتور میتوان یکrq با سایز 60% ساخت و در نتیجه سیمرغ زاده شده است. موتور kh55 هم یک موتور توربو فن است و برای بهباد مناسب است.
  5. هیچ روشی وجودنداره که بشه با ان یک دفعه یک هواپیمای نسل 3 رو به نسب 5 ارتقا داد. به نظر من ایران حداکثر به دانش رنگ های جاذب راداری نسل جدیدی دست یافته که سطح مقطع راداری رو کاهش میده. البته قبلا هم این دانش موجود بود ولی احتمالا به نسل های جدیدتری دست پیدا کردند. در هر حال اینکار هواپیما را رادار گریز نمیکنه کمی شناسایی را سخت تر میکنه. شاید رادارهای هواپایه ارایه فازی هم که یک تکنولوژی نسل 5 است ساختند. حداکثر اینها است. به عبارتی یک فانتوم یا کوثر رو بگیرن یک دست رنگ ضد رادار روش بزنن اویونیک و رادارش رو عوض بکنن بگن شده نسل 5. وگرنه روسیه و چین با این همه دانش و هزینه و سال ها کار هنوز نسل 5 هاشون عملیاتی نشدن. درست مثل هتل هامون که خودمون بهشون میگیم 5 ستاره ولی تو استاندارد جهانی به زور سه ستاره بهشون بدن
  6. کشور به دانش پرتاب ماهواره تا ارتفاع 500 کیلومتر دست پیدا کرده. چالش اصلی برای رسیدن به مدارهای بالاتر چالش موتور است. این موتور که در این پرتابگرها استفاده میشه با تغییراتی و با اسکیل کردن توانش افزایش پیدا کرده ولی تقریبا به ماگزیمم توان رسیده. الان اگر میخوان این تکتولوژی در کشور تکمیل بشه باید یک موتور جدید با تراست بالاتر از صفر در کشور طراحی و ساخته بشه تا بتوان به مدارهای بالاتر رسید. تجربه اینچنین طراحی در کشور وجود نداره و روس ها هم فکر نکنم حاضر بشن کمک کنند. به هر حال چالش اصلی الان اینه
  7. sasasasa

    جت آموزشی - رزمی کوثر 88

    من نشنیده بودم. چه موتوری بود کدوم شرکت مهندسی معکوسش کرده بود؟
  8. sasasasa

    جت آموزشی - رزمی کوثر 88

    من زمانی تو صنعت موتورهای توربینی که موتور طلوع و موتور j85را میسازد به عنوان کاراموز کار میکردم. فرصت شد اخیرا بازدیدی از شرکت توگا مپنا که توربین گاز تحت لیسانس زیمنس میسازد داشته باشیم. واقعا تفاوت تکنولوژی از زمین تا اسمان بود. بعضی قطعات داخل اطاق های شیشه ای ساخته میشدند. کارخانه مثل بیمارستان تمیز بود. یک کمپرسور به ان بزرگی انقدر بالانس بود که با دست به راحتی به چرخش در می امد. انجا فهمیدم صمت اگر بخواهد rd33 یا یک موتور امروزی را به تولید برساند دو راه دارد. یا از خارج دانش بگیرد. یا از همین توگا کمک بگیرد. که توگا هم از این میترسد که به صمت تکنولوژی بدهد دیگر شرکت های بین المللی با مپنا کار نکنند. یعنی برود داخل تحریم. به هر حال از صمت این کار به این راحتی برنمی اید
  9. sasasasa

    جت آموزشی - رزمی کوثر 88

    من جاهای دیگری حتی تو بخش هایی از صنعت هوایی بحث استفاده از موتور rd33 برای اف 14 به گوشم خورده. نمی دونم بر چه مبنایی این حرف زده میشه. اصلا سایز اف 14 با میگ 29 یکی نیست. تراست rd33 خیلی کمتر از tf30 است. موتور مناسب برای اف 14 همان al31 است. ولی مهندسی معکوس این موتور( اصلا اگه نمونه ای داشته باشیم) یا حتی مهندسی معکوس rd33 اصلا کار راحتی نیست. بعید است از عهده صنعت هوایی کشور با این وضع بودجه ای بر بیاد. همان موتور عوج که j85 است و بسیار ساده تر و تکنولوژی اسان تری دارد ساختش سال ها طول کشید.
  10. sasasasa

    پوشش پدافند هوایی ایران

    قطعا شما درست میگید. ولی تا باور به تعداد کافی تولید نشه پوشش کامل نمیشه
  11. sasasasa

    پوشش پدافند هوایی ایران

    به نظر من این حرف که پوشش پدافند هوائی ایران کامل نیست احتمالا درست است. انچه من شنیدم بعد از تشکیل نیروی پدافند هوایی و بررسی صورت گرفته تعداد سامانه های هوایی s300 ; که برای این پوشش کشور نیاز بود مشخص گردید. روسیه حاضر نگردید به تعداد اعلام شده این سامانه را در اختیار ایران قرار دهد و نهایتا با تاخیر انطور که اطلاع دارید تعداد محدودی به ایران سامانه s300 فروخت. در کنار ان ایران کار بر روی سامانه باور را شروع کرد. احتمالا تکمیل پوشش هوایی کشور بتدریج و با تحویل این سامانه به واحدهای پدافندی صورت خواهد گرفت. البته احتمالا تعدادی سامانه نیز با اختفا در حالت پسیو یا خاموش در مکان هایی در کشورمستقر هستند که در شرایط جنگی فعال میشوند که نگارنده مقاله طبیعتا از انها بی خبر است.
  12. https://www.mashreghnews.ir/news/921092/وزیر-دفاع-از-خطوط-تولید-بالگرد-پیشرفته-طوفان-بازدید-کرد کسی میداند چه موتوری روی بالگرد طوفان میندازن؟ تا حدی که من میدانم یک علت که این بالگرد در تیراژ بالا تولید نشد نداشتن موتور بود. تعدادی که تولید شده بود با استفاده از موتور بالگردهای اسقاطی یا موتورهای موجود در انبارها بود که تعداد محدود وجود داشت. مشکل دوم هم این بود که موتور کبری برای جنگ های امروزی ضعیف است. یعنی در جنگ های امروزی برای در امان بودن از موشک های پدافندی بالگرد باید موشک دوربردتر و سنگین تری حمل کند. علاوه بر این بالگرد های امروزی را با بدنه سنگین تری میسازند تا حداقل جلوی توپ های 23 میلیمتری مقاوم باشد که همین ها وزن بالگرد را افزایش میدهد و موتور قوی تری احتیاج میشود. سوال اینجاست ایا این مسائل حل شده؟ موتور جدیدی وارد یا مهندسی معکوس کردند یا از همان موتور کبری استفاده میشود.
  13. من یک زمانی تو یک قسمت وزارت دفاع کار میکردم و کلی نکات حفاظتی رعایت میشد. هموم موقع ها یک گزارش اف بی ای تو نت به صورت free download پیدا کردم که در مورد قدرت دفاعی ایران بود. کلی از اطلاعات صنعت ما هم با شرح و بسط درش بود. پس خیلی سخت نگیرید. اطلاعات و مدارک نظامی ما زونکن زونکن گاهی با تریلی منتقل میشه اون ور.
  14. sasasasa

    جت آموزشی - رزمی کوثر 88

    قدم اول ما این بود که موتور مینی جت طلوع رو ساختیم. قدم بعدی این بود که موتور j85رو ساختیم. ساخت موتور rd33 یک قدم به جلو نیست بلکه ده قدم به جلو است. موتور نسبتا به روزی است و مهندسی معکوس ان به این راحتی نیست. هزینه پروژه هم بسیار بالاست. همین صمت( صنعت موتورهای توربینی) که متولی ساخت موتور است باید برای این کار چند برابر بزرگ شود
  15. sasasasa

    جت آموزشی - رزمی کوثر 88

    خوش بین بودن خوب است ولی مسائل متعددی وجود دارد. بهتر است واقع بین بود. این جنگنده بسیار کوچک با توانایی حمل مهمات بسیار کم است. برد ان محدود است. دماغه ان برای جا دادن یک رادار قدرتمند کوچک است. موتور ان تورجت با مصرف بالا است. به نظر نمیرسید توانایی حمل موشک هوا به هوای سنگین مثل فکور را داشته باشد. حتی توانایی ان برای حمل و شلیک موشکی مثل اسپارو نیز مورد شک است. اگر هم بتواند تعداد بسیار کمی موشک میتواند لود کند. اگر این مسائل بخواهد حل شود که این جنگنده دیگر این نیست یک جنگنده با سایز بزرگتر با موتور متفاوت باید از نو طراحی گردد. طراحی یک موتور توربو فن جدید راحت نیست. چین اعلام کرده برای طراحی موتور توربو فن خود 20 میلیارد دلار هزینه کرده. ایا همچین بودجه هایی در ایران به این کارها اختصاص میدهند. این هواپیما حداکثر در نقش جت اموزشی و پشتیبانی نزدیک میتواند عمل کند. حتی یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک تخصصی هم نمی تواند باشد چون هواپیماهای تخصصی پشتیبانی نزدیک مثل سوخو 25 بدنه زره پوش مقاوم در برابر توپ های 20 میلیمتری و توانایی حمل محمات بالا دارند.