-
تعداد محتوا
768 -
عضوشده
-
آخرین بازدید
اعتبار در انجمن
2,945 نشان شجاعت
درباره sasasasa

-
رتبه حساب کاربری
استوار یکم
آخرین بازدید کنندگان پروفایل
-
جنگنده برتری هوایی سوخو-35 جنگنده برتری هوایی سوخو-35 ( Su-35/Flanker-E)
sasasasa پاسخ داد به Davood تاپیک در جنگنده و رهگیر
در این رابطه قبلا بحث هایی در میلیتاری انجام شد. تعدادی سوخو 35 که قبلا قرار بوده به مصر تحویل داده شود قرار است به ایران داده شود. این جنگنده ها قبلا ساخته شده اند و شاید قابل تغییر نباشند. ولی اگر تعداد بیشتری سفارش داده شد باید تلاش شود این ارتقا ها در جنگنده داده شده باشد. بخصوص رادار ارایه فعال و موشک R77M مهم هستند. همچنین رادار باند L و سیستم مادون قرمز برای مواجه با جنگنده های رادار گریز مهم هستند. ما در نقطه ای از دنیا هستیم که با اف 35 و رافائل و یوروفایتر مواجه هستیم. نیاز ما جنگنده کاملا به روز است.- 197 پاسخ ها
-
- 13
-
-
-
موشک ضد زره الماس موشک ضد زره الماس (اسپایک اسلام )
sasasasa پاسخ داد به GHIAM تاپیک در تسلیحات ضد زره
سلام الماس رو اطلاع داشتم تاپ اتک است. ولی تاکنون تصویری ندیدم کخ نشان بده به وسیله نفر حمل میشه و دوش پرتاب است. شما دیده اید؟ -
تاپیک تحولات قفقاز تحلیل و پیگیری تحولات قفقاز ( آذربایجان- ارمنستان -گرجستان )
sasasasa پاسخ داد به FLANKER تاپیک در اخبار تحلیلی
کشوز ما اخیرا چند سلاح استراتژیک را رونمایی کرد. موشک هایپرسونیک، ماهواره بر(بخوانید موشک قاره پیما) سامانه باور با برد 300 کیلومتر. به نظر رونمایی ها کمی عجولانه بوده است. مثلا موشک هایپر سونیک اصلا به نمایش در نیامده و معلوم نیست در چه مرحله ای است. از طرفی اخیرا گزاافه گویی الهام علی اف، انتصاب یا انتخاب مجدد نتانیاهو، تنش هایی با عربستان و مانور بمب افکن های امریکایی را داشته ایم. اعتراضات داخلی هم به هر حال باعث تضعیف نظام شده ظاهرا نظام به این نتیجه رسیده که این تهدیدات همزمان با هم مرتبط است. و رونمایی های عجولانه اخیر پاسخی به این تهدیدات است. به عبارتی یک سناریو برای ما تنظیم شده است. احتمال هم دارد این ها اخرین شاخ و شانه کشیدن های طرفین برای شروع مذاکرات باشد. گفته می شد دور جدید مذاکرات پس از انتخابات امریکا خواهد بود. روسیه در تله اوکراین افتاد. ما باید سعی کنیم در تله نیافتیم ولی نباید هم نگاه به شرایط روسیه ما را در برابر باکو منفعل کند. در اعتراضات اخیر، مردم استان های اذری خیلی در اعتراضات فعال نبودند. ممکن است تنش ها با باکو به سبب تحریک مردم اذری داخل کشور طراحی شده باشد. نکته اخر اینکه در برابر کشورهایی مانند باکو و ترکیه نقش نیروی هوایی می تواند به چشم اید. اگر ما حداقل 100 فروند هواپیمای به روز داشتیم می توانست در این تنش ها کارساز باشد. امیدواریم سوخو ها زودتر تحویل شوند. -
تاپیک دستاوردهای پهپادی ایران تاپیک جامع دستاوردهای پهپادی ایران (گزارش ، تحلیل ، خبر و ... )
sasasasa پاسخ داد به Ahmad6644 تاپیک در اخبار نظامی
چند وقت پیش توی یکی از کانال های تلگرامی دفاعی یک فایل صوتی بود که ایران پهباد کرار دو موتوره ساخته و به امکانات هوا به هوای قوی تجهیز شدن و به داخل قفقاز هم فرستاده شده و یک پهباد باکو را که به ارمنستان تجاوز کرده بود رهگیری کرده است. البته توضیح داده بود که اینکار با هدایت رادارهای زمینی بوده. این خبر به نظر من نادرست و غیر موثق امد در حدی که از کانال فوق خارج شدم. الان فکر میکنم شاید خبر تا حدی درست بوده و مطلب امیر هم در همین مورد است. -
ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )
sasasasa پاسخ داد به Ahmad6644 تاپیک در اخبار نظامی
هر سه به درد بخور هستن. در یک سازمان رزم نیاز به موشک های ضد زره دوش پرتاب پیشرفته هست. موشک های ضد زره دوش پرتاب در ایران خانواده موشک های ار پی جی مثل ار پی جی 7 و ار پی جی 29 هستن. این موشک ها به هیچ وجه جواب گوی نیازهای چنگ های نوین نیستن و در برابر تانگ های مدرن غربی مثل ابرامز و مرکاوا پاسخگو نیستن. حتی موشک هایی مانند طوفان و دهلاویه هم که قدرتمند هستند در مواردی تاثیر گذاری لازم بر روی زره تانک های نوین از روبرو را ندارند. موشک های نوین تاپ اتک هستند که از بین موشک های داخلی الماس پیشرفته ترین است. الماس دوش پرتاب نیست و ما نیاز به یک موشک مدرن دوش پرتاب داریم. از بین جاولین یا nlaw می توان یکی را مهندسی معکوس کرد. موشک های ضد هواپیمای دوش پرتاب ما هم که مهمترین ان ها موشک های خانواده میثاق هستند نیز از روی مدل های قدیمی مهندسی معکوس شده اند. البته احتمالا در سال های اخیر ارتقا هایی را دیده اند ولی هلیکوپترها و پرنده های دیگر به ابزارهای مختلف انحراف این نوع موشک ها مجهز شده اند و مهندسی معکوس نسل چدید استینگر و ساخت ان می تواند بسیار به کار نیروهای ما و نیروهای تحت حمایت ما بیاید- 1,889 پاسخ ها
-
- 8
-
-
-
جنگنده برتری هوایی سوخو-35 جنگنده برتری هوایی سوخو-35 ( Su-35/Flanker-E)
sasasasa پاسخ داد به Davood تاپیک در جنگنده و رهگیر
سلام چند نکته اولا انچه ما شنیدیم صحبت خرید 5 اسکادران سوخو است که هر اسکادران معمولا 1 میلیارد دلار قیمت دارد یعنی صحبت خریدی به ارزش 5 میلیارد دلار است. در چنین معامله ای امکان سفارشی کردن محصول کاملا وجود دارد. در موارد مشابه هم مانند خریدهای کشورهای عربی دیده شده که مورد خریداری شده سفارشی با رادار و امکاناتی سفارشی بوده و کشور سازنده هم قبول کرده است. همچنین دیده شده که مثلا عربستان رادار اف 15 های موجود خود را تغییر داده بنابراین امکان سفارش با یک رادار جدید هم هست. یعنی می توان با تغییرات محدودی رادارهای سوخو 57 را بر روی سوخو 35 پیاده سازی کرد. اینکه هزینه شود، اصلا برای من کاملا قطعی نیست که حتما رادار سوخو 57 چون یک نسل بالاتر از سوخو 35 است حتما خیلی قیمت ان بالاتر باشد. اصولا رادار های ارایه فازی غیر فعال یک نسل عقب تر از ارایه فازی فعال هستند. مثلا فرانسه اخیرا قراردادی بسته که رادارهای رافائل های موجود خود را که ارایه غیر فعال هستند با یک رادار فعال تعویض کنند. حالا اگر ما امکانش برای مان فراهم باشد به نظر من عاقلانه این است که تکنولوژی بالاتر را اخذ کنیم حتی اگر کمی هزینه بیشتر بدهیم که تازه ان هم برای من قطعی نیست که هزینه بالاتر می رود یا نه. خود امریکا در سال های اخیر به سراغ سفارش f15ex رفته که نسل 4 است و سطح مقطع راداری ان خیلی پایین نیست ولی بهترین امکانان و اوینیک نسل 5 مثلا رادار ارایه فعال را روی ان دیده و اصلا هم فکر نکرده اند که سطح مقطع راداری ان بالا است و ارزش این کار را ندارد. حتی اف 16 های جدید و میگ 35 و j10c همگی دارای رادار فعال هستند و به نظر می اید این یک ضعف در سوخو 35 است. تفاوت عملیاتی رادارهای فعال و غیر فعال را باید از اهل فن پرسید ولی ظاهرا در رادارهای فعال شما می تواند المان های رادار را توسط خلبان از داخل کنترل کنید به نحوی که تمام المان ها امواج خود را بر یک ناحیه متمرکز کنند. ولی در انواع غیر فعال این قابلیت وجود ندارد. این قابلیت اهمیت بالایی دارد چون با این روش زمانیکه موقعیت تقریبی هدف توسط رادار L ( که فقط می تواند موقعیت تقریبی را تعیین کند و دقت کافی برای هدف قرار دادن هدف را ندارد) یا رادار زمینی مشخص شد می توان با تمرکز بهتر رادار بر روی هدف که ممکن است رادار گریز باشد، بر روی انراحت تر قفل کرد. انچه در پارگراف بالا گفته شد اطلاعات محدود من در رابطه با تفاوت این دو نوع رادار است که بهتر است توسط اهل فن تکمیل و یا تصحیح شود. به هر حال این تفاوت در حدی موثر بوده که فرانسوی ها به دنبال هزینه برای تعویض تمام رادار های جنگنده رافائل خود رفته اند. و جنگنده های جدید غربی همگی چنین راداری دارند. رادارهای کناری در سوخو 57 هم امکان تسلط خلبان به کناره های هواپیما را می دهد. که ان هم در نوع خود مهم و باعث عدم غافلگیری خلبان از کناره ها در صورت عدم حمایت رادار زمینی است. در کل به نظر من احتمالا در این بین نصب رادار فعال اگر امکان پذیر باشد اهمیت بیشتری از گزینه های دیگر دارد. -
جنگنده برتری هوایی سوخو-35 جنگنده برتری هوایی سوخو-35 ( Su-35/Flanker-E)
sasasasa پاسخ داد به Davood تاپیک در جنگنده و رهگیر
اگر روسیه قبول کنه بهترین ارنجمت راداری برای سوخو 35 های سفارشی ایران ارنجمت به کار رفته در سوخو 57 است. چون این هواپیما در واقع با سوخو 35 دارای یک پلتفرم هستند. سوخو 57 از یک رادار ارایه فازی فعال به نام Beylka در دماغه و دو رادار مشابه در باند x ولی با برد کمتر در دو طرف و رادار باند L بر روی بال برای شناسایی هواپیماهای رادار گریز سود میبرد. نکته اینکه باند L بهترین باند برای شناسایی رادار گریز ها می باشد و با توجه به اینکه به زودی ما در منطقه مواجه با f35 هستیم می تواند برای ما کارساز باشد. گفته شده این هواپیما یک رادار عقب نگر دارد که بین دو موتور نصب شده البته این ادعا تایید نشده است. چون معلوم نیست که دمای بالای ان ناحیه را چگونه تحمل می کند. برد رادار Beylka حدود 400 کیلومتر ادعا شده که باید دید برای چه rcs است https://en.wikipedia.org/wiki/Byelka_(radar)- 197 پاسخ ها
-
- 13
-
-
-
پیشرانه های هوایی پارسی پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی
sasasasa پاسخ داد به nasirirani تاپیک در موتورهای هوایی
سلام چند نکته. اولا در مورد عمر کوتاه موتورهای شرقی صحبت کردید که تقریبا ربطی به بحث ما نداشت ولی با این وجود خدمت تان عرض کنم که عمر نسل جدید موتورهای روس افزایش پیدا کرده و قابل قبول شده ولی هنور به اندازه مونورهای غربی نشده است در مورد rd33 من نمی دونم اگه شما اطلاع خاصی دارید که بحث دیگری است ولی تا حد اطلاع من قدیم صحبت ساخت ان بود و بعدا کنار گذاشته شد چون همانطوریکه گفتم در ایران فقط به میگ قابل تطبیق است و میگ 29 هم زیاد مورد توجه نهاجا نیست و کشور دارد به سمت خانواده سوخو فلانکر می رود که با موتورهای ال 31 و 41 کار می کنند. حتی تمایل به خرید j10c هم وجود دارد که بعضی از مدل های این جنگنده نیز با این موتور به صورت تک موتوه کار می کنند. به اف 14 هم قابل تطبیق است و سازه اف 14 ها را می توان با روش های تمدید عمر اصلاح کرد. علاوه بر این تا حد اطلاع من شرکت otc نیز روی ساخت یک موتور توربین گاز زمینی کار می کند که شاید هم تا الان ساخته که برای ایستگاه های تقویت فشار گاز به سفارش شرکت نفت ساخته میشود. این توربینم موتور زمینی شده al31 است که با نمونه هوایی حدود 40 یا 50 درصد قطعه مشترک دارد. بنابراین همین الان احتمالا حدود 40 درصد قطعات این موتور در کشور موجود است. موتور al 31 یا 41 سایز بسیار مناسبی دارند که می توان از طرح دو موتوره ان در جت های سنگین مثل سوخو 35 و از طرح یک موتور ان در جنگنده های تک موتوره مثل j10 c استفاده کرد. همین کار را امریکایی ها در اف 15 و 16 کرده اند یعنی موتور f110 را در هر دو هواپیما استفاده کرده اند. rd 33 کاربرد کمی در ایران دارد. موتور تولید ان زمانی توجیه دارد که از ان به تعداد بالایی ساخته شود. اگر طرح هایی برای ساخت هواپیما با طراحی داخلی در کشور وجود دارد که من اطلاع ندارم باز توجیه ندارد که این موتور تولید شود چون معلوم نیست این طرح ها چه از اب در بیایند. واقعیت این است که ما هنوز در حد دانشی نرسیده ایم که بتوانیم مستقلا یک پلتفرم داخلی قابل اطمینان طراحی کنیم و بهترین کار برای ما خرید یا تولید پلتفرم های موجود است. با این نگرش موتور al31 یا 41 کاربرد وسیعی می تواند در کشور پیدا گند که تولید ان توجیه پذیر است.- 216 پاسخ ها
-
- 11
-
-
-
پیشرانه های هوایی پارسی پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی
sasasasa پاسخ داد به nasirirani تاپیک در موتورهای هوایی
سلام. rd33 فقط در هواپیماهای ما به میگ 29 میخورد که خود میگ خیلی مورد توجه نهاجا نیست. al31 به اف 14 قابل تطبیق است. مدل بالاتر ان al41 که خیلی به al31 شبیه است موتور سوخو 35 هم هست که نهاجا مشغول اقدامات خرید ان است. قطعا میتوان ان را به اف 14 هم خوراند احتمال دارد توافق شده دانش al41 را از روسیه بگیرند. خود al31 را هم به راحتی میتوان از ونزوئلا که سوخو 30 دارد گرفت. طبیعتا با توجه به خرید سوخو 35 کشور به دنبال ساخت al41 باشد. من شنیده ام تفاوت زیادی هم با al31 ندارد و نوعی ارتقا بر روی ان است -
بدون سرنشین شاهد- 136 بدون سرنشین شاهد- 136 (SHAHED-136)
sasasasa پاسخ داد به alrkhs تاپیک در بی سرنشین ها
من نحوه استارت شاهد رو نمی دونم فقط حدس زدم. ولی اصولا یک روش متداول برای استارت موتور توربینی این است که یک سرعت اولیه به ان داده شود. طبیعتا هوا وارد کمپرسور و توربین می شود و موتور استارت می خورد. یعنی همین بوستر می تواند در این موتور هم استارت را بزند -
بدون سرنشین شاهد- 136 بدون سرنشین شاهد- 136 (SHAHED-136)
sasasasa پاسخ داد به alrkhs تاپیک در بی سرنشین ها
برای استارت موتورهای توربینی از یک راکت کمکی استفاده می شود که به ان بوستر می گویند. یعنی پرنده با راکت شلیک میشود در اثر پرتاب موتور توربینی استارت می خورد و بوستر از پرنده اصلی جدا شده و به زمین می افتد و مسیر را با موتور اصلی طی می کند. در مورد شاهد نیز که موتور ان پیستونی است از همین سیستم استفاده شده. شاید هزینه ان از یک استارتر معمولی کمتر بوده. فیلم های شلیک شاهد را ببنید جدا شده بوستر از ان مشخص است. بنابراین استارت ورژن شاهد با موتور توربینی تفاوتی با پیستونی نخواهد داشت -
بدون سرنشین شاهد- 136 بدون سرنشین شاهد- 136 (SHAHED-136)
sasasasa پاسخ داد به alrkhs تاپیک در بی سرنشین ها
صد در صد کارامد تره. شاهد 136 الان مورد توجه تمام محافل نظامی غرب بعنوان یک تهدید قرار گرفته است. قطعا به دنبال راه کارهایی برای مقابله با ان هستند. یک راه رادارهای قوی تر و روش دوم شاید صداباشد. چون صدای زیادی دارد. شاید به مانند سونار کشتی ها وسیله ای برای شناسایی پرنده بر مبنای صدا بسازند. با این موتور می توان پهباد انتحاری با ابعاد کوچکتر و صدای کمتر ساخت که سخت تر شناسایی شود. به هر حال اگر بخواهید قوی باشید باید همیشه گام هایی رو به جلو بردارید و جلوتر از دیگران حرکت کنید. قیمت هم مهم نیست. شاهد 136 گفته میشود 20000 دلار قیمت دارد. قطعا قیمت تمام شده ان برای ما بسیار کمتر است. حالا این عدد دو برابر هم شود باز نسبت به سلاح های مشابه مثلا موشک های کروز شاید یک دهم باشد. -
بدون سرنشین شاهد- 136 بدون سرنشین شاهد- 136 (SHAHED-136)
sasasasa پاسخ داد به alrkhs تاپیک در بی سرنشین ها
قیمت ان احتمالا چند برابر موتور پیستونی است. یک شاخصی است در موتورها نسبت قدرت به وزن. برای موتورهای توربینی چند برابر موتور پیستونی است. صدا کمتر است. نوع سوخت را در مورد این موتور نمی دونم ولی فکر کنم موتور تانک ابرامز که توربینی است یعنی توربو شفت است با بنزین معمولی کار می کند. توربین گازهای نیروگاهی که سیستم مشابه دارند حتی با گازوییل هم کار می کنند. این موتور هم احتمالا حداقل با بنزین معمولی کار کند. مشکل روشن کردن و اطمینان پذیری ندارند. تعمیر انها تخصصی تر است ولی این موتور اگر برای پهباد انتحاری باشد یک بار مصرف است و بحث تعمیر ندارد. -
بدون سرنشین شاهد- 136 بدون سرنشین شاهد- 136 (SHAHED-136)
sasasasa پاسخ داد به alrkhs تاپیک در بی سرنشین ها
در پوستر شرکت فرزانگان به یک موتور مینیاتوری توربوشفت اشاره شده استhttp://www.military.ir/forums/topic/11533-پیشرانه-های-هوایی-پارسی-،-تاپیک-جامع-بررسی-و-تحلیل-پیشرانه-های-هوایی-ایرانی/?do=findComment&comment=552479 موتور Ts hp4 سوال اینجاست که این موتور به چه منظوری ساخته شده است. موتور توربوشفت به مانند موتور پیستونی یک شفت را می چرخاند و مناسب موشک کروز نیست. ابعاد این موتور هم کوچک و مینیاتوری است. در خبرها داشتیم که گفته شد یک پهباد انتهاری با موتوری متفاوت تولید خواهد شد. احتمالا منظور همین موتور است. مزایایی که این نوع موتورها دارند این است که در توان مساوی ابعاد بسیار کوچکتری دارند یا در ابعاد مساوی توان بالاتری. یعنی شاید بتوان پهباد انتهاری ساخت که توان حجم حمل کلاهک سنگین تری داشته باشد و یا اینکه همان توان شاهد 136 با ابعاد کوچکتر را داشته باشد. علاوه بر این صدای ان هم کمتر باشد. هر دوی این گزینه ها پیشرفت قابل ملاحظه ای محسوب می شود- 113 پاسخ ها
-
- 10
-
-
-
بدون سرنشین خانواده مهاجر بدون سرنشین خانواده مهاجر (Qods Mohajer)
sasasasa پاسخ داد به M-ATF تاپیک در بی سرنشین ها
چند نکته 1- پهباد سازی یک دانش است موتور ساز بودن ان هم موتور پیستونی یک دانش و صنعت دیگر است. دوربین ساز بودن نیز یک صنعت دیگر. کشوری که دانش پهبادی دارد منظور این است که دانش طراحی و ساخت بدنه و یک سری قطعات اصلی را دارد ولی قطعا موتور صنعت دیگری است. در مورد ترکیه گفته میشه حتی باک بیرقدار ساخت ایتالیا بوده است. 2- ایران موتور پهبادی می سازد ولی مسئله اینجاست که ایران طیف وسیعی از پهبادها را می سازد که هر یک موتور خاص خود را دارند. نمی توان مثلا برای تولید حداکثر صد فروند پهباد مهاجر 6 یک خط تولید موتور ایجاد کرد. این کار صرفه اقتصادی ندارد. الان در ایران انواع موتور های جت پیستونی و وانکل برای پهباد و کروز ساخته میشود. این تولیدات در صمت(صنعت موتورهای توربینی) یک کارخانه در قم و شرکت دکتر فرزانه صورت می گیرد ولی تولید موتور زمانی به صرفه است که تیراژ مورد نیاز بالا باشد