امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

با توجه به چیزی که به نظر میرسه این ناو به عنوان یک ناو جنگی ساخته نشده است ، بیشتر به نظر میرسد یک ناو پشتیبانی و حمل و نقل نظامی است . به نظر میرسد بیشتر برای حمل تسلیحات به کار خواهد رفت تا درگیری نظامی مستقیم . حمل تسلیحات با کشتی های تجاری همیشه دردسرهای خودش را دارد و البته حمل و نقل با یک کشتی رسمی نظامی این مشکلات را نخواهد داشت .

حالا کاربرد موازی به عنوان یک پایگاه متحرک برای نیروی دریایی سپاه و دسترسی به اقیانوس ، البته نه برای درگیری مستقیم ، بیشتر برای پشتیبانی و نظارت ، هم کاربرد خوبی خواهد داشت .

البته همچنان جا دارد که مجهز به سامانه های دفاع حداقلی بشود و طبیعی است که در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد . 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ای کاش لا اقل دو طبقه میشد سطح زیرین برای قایق ها که اینجوری تو دید و تحت آسیب نباشن سطح رویی هم برای پهپادی اینجوری هم جا برای سامانه های دفاعی باز میشد هم امنیت بیشتر و قدرت تهاجمی داشت 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , Navard گفت:

پ ن : البته خطر زبر سطحی ها به نا چار این ناو رو به سمت پناه گرفتن در یک ناو گروه سوق خواهد داد. چون هیچ چاره ای نیست.

 

 

اصل معرفی ناو بوده و امکانات حمل، نه خود تجهیزاتی که حمل میکنه. این ناو به هر شکلی که لازم باشه میتونه بکارگیری بشه. بخصوص اینکه تخلیه از در پشتی هست و میتونه نفربر آبی خاکی تخلیه کنه.

بعبارتی دیگر

اون 4 تا قایق نقش تامین کشتی رو بازی میکنند و هدفشون شناسایی زودهنگام تهدید هست، بخصوص اینکه دوشپرتاب هم دارند و خدمه میتونه به شکل شانسی با کروز درگیر بشه. و بعد از تامین امنیت مقداری خودروی آبی خاکی تخلیه بشه.

اما لازم بود که ناو دست کم یک رادار پیش اخطار و مقدار زیادی تجهیزات شنود الکترونیک داشته باشه.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان نباید بر اساس ظاهر نقد کنید. قبل از هر چیز توجه کنید که  سردار گفت در قالب ناو گروه سردار سلیمانی قراره جابجا بشه ! 

resized_801706_728.jpg

 

 

قبل از اینکه به قابلیت های مهم این شناور اشاره کنم ، دستمون @bds110 یه اشاره ای به ماژولار بودن این شناور کردن که به نظر اینجانب کاملا درسته ! اثباتش هم راحته.. شما هیچ چیزی رو روی سطح این شناور نمیتونید پیدا کنید که به صورت دائمی نصب شده باشه! با دیدن تصویر ذیل به راحتی می توان متوجه شد که همه این تجهیزات قابل تخلیه و جایگزینی با تسلیحات متفاوت هست. این ترکیب تجهیزات بروی این شناور صرفا برای رونمایی آماده شده ! هدف نشون دادن این هست که چه چیز هایی میتونه روی این شناور قرار بگیره!

 

13990829000219_Test_PhotoN.jpg

 

قابلیت های ممکن این ناو در نقش پدافندی :

حضور سامانه سوم خرداد روی این شناور در محدوده  برد رادار های برد بلند زمینی ایران قابلیت خودش رو به صورت 100 در 100 دارد ! ( یعنی کل خلیج فارس و دریای عمان)

ولی در صورت خروج از این محدوده و ورود به اقیانوس هند ،  متکی به رادار های دیگر شناورهای ناوگروه می شوند ! 

به عنوان مثال اگر ناو رودکی با سهند عازم اقیانوس هند شوند با ترکیب رادار عصر  در سهند و سوم خرداد در  رودکی   ، قابلیت درگیری با اهداف هوایی رو به 105 کیلومتر افزایش می دهد.

نکته سهند با داشتن موشک محراب یا رایم 66 ، فقط در محدوده 45 کیلومتری قابلیت درگیری با اهداف هوایی دارد ! در حالی که با حضور سوم خرداد در رودکی قابلیت درگیری به 105 کیلومتر افزایش پیدا می کند ......

 

دیگر ترکیب های محتمل در خصوص پدافندی کردن این ناو میتونه حضور پهپاد های انتحاری کرار ( تا 8 فروند ) . این یعنی قابلیت نابودی پهپاد ها و هلیکوپتر ها و اواکس دشمن در محدوده 1000 کیلومتری این شناور ........

 

 

قابلیت های آفندی :

قابلیت حمل قایق های تندرو ، که از این قایق ها می توان حمله ، شناسایی یا برای حمل پهپاد های انتحاری ابابیل 2 استفاده کرد.

قابلیت حمل پهپاد کرار بمب افکن 

قابلیت حمل بسیاری از موشک های کروز مثل ابو مهدی به علت داشتن فضای بسیار زیاد ! 

احتمالا قابلیت حمل زیر دریایی انتحاری و مین 

 

این شناور با توجه به فضای بسیار مناسب به نظر قابلیت جابجایی نیرو و برخی ادوات زرهی را دارا می باشد . 

 

 

سخن اخر : با نهایت احترام خدمت همه برادران میلیتاری ، دوستان خواهشا اگر نقدی میخواهید بکنید بر مبنای ظاهر اینکارو انجام ندید ! بر مبنای نکات فنی ، علمی و کاربردی بیان کنید! 

 

دوستان مهندسین و دانشمندان ما در حوزه ساخت تسلیحات نظامی مطمئنا از ما ها اطلاعات بیشتری دارن و میدونن توانایی های ما چه هست  و بر مبنای این توانایی سعی بر رفع نیاز تسلیحاتی کشور دارن.. 

 

ما تحریم هستیم یعنی نه دانش در حوزه تسلیحات و نه سخت افزار مربوط به تسلیحات به کشور ما وارد نمیشه !  این یعنی خودمون از ب بسم الله تا اخر باید همه چی رو بسازیم . پس سعی کنیم کمتر تمسخر کنیم بیشتر نقد علمی  و کاربردی کنیم 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای سپاه اتفاقا به نظرم با وضعیت فعلی بودجه این بهترین راه هست که با استفاده از منابع محدود به سراغ شکار چنین بازنشستگانی (چه خرید از کشورهای دیگه دارای لندینگ کرافت و لجستیک و ... و چه تجاری های داخلی) بره و با تغییر کاربری قابلیاتهای جنگ ناهمتراز خودش را تقویت کنه. اگر بتونه با طرح های خلاقانه شیوه های نوینی برای یک جنگ احتمالی که غافلگیرانه باشند را هم طراحی کنه که عالی میشه (توجه داشته باشیم که با دشمنی طرف هستیم که یک تهدید را اول شناسایی میکنه و بعد از سالها تحقیق و هزینه یک قابلیت پدافندی براش طراحی میکنه(قایقهای تندرو، حمله سوارم، پهپادها و ...) حالا اگر ما بتونیم برگه های مبهم را افزایش بدیم دشمنی که قابلیتهاش بر مینای نظم و برنامه ریزی هست دچار اختلال میشه تا حدی.

 

رچند با توجه به توضیحات به نظر این قبیل ناوها برای سپاه بیشتر در رابطه با موقعیتهای صلح هست. فراموش نکنیم که دو نفت کش ما بعد از حادثه آرامکو بی سر و صدا توسط طرفی مورد حمله قرار گرفت در دریای سرخ. حالا با اضافه شدن چندین کشور متخاصم و به ظاهر غیرمتخاصم! به سواحل این دریا (ترکیه، امارات، روسیه، و کشورهای مقیم شامل عربستان و حتی مصر و سودان و ... و خصوصا رژیمی چون اسراییل ) حضور نیرویی علاوه بر نیروی دریایی ارتش که وظایف رسمی داره (به عنوان نیرویی با وظایف غیررسمی که اصطلاحا قبلا حسابها باهاش تسویه هم شده و در لیست چی چی ایسم هم قرار گرفته و تحریم شده و ... و دیگه چیزی برای از دست دادن نداره(!) ) در حاشیه دریای سرخ و سواحل عمان و مدار نزدیک اقیانوس هند در زمان صلح و کشمکش های بزن و در رو اتفاقا یک اقدام بسیار حیاتی و عقلانی است. و چون نیاز فوری است فعلا با هر چیز دم دست هست باید این نیاز را تامین کرد. شاید با این نگاه بهتر بشه فهمید تعجیلها و برخی نواقص را.

  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , alala گفت:

توجه داشته باشیم که با دشمنی طرف هستیم که یک تهدید را اول شناسایی میکنه و بعد از سالها تحقیق و هزینه یک قابلیت پدافندی براش طراحی میکنه(قایقهای تندرو، حمله سوارم، پهپادها و ...

 پیرو تایید صحبت های جنابعالی ، قبلا قایق های تند رو ما در محدوده آب های سرزمینی زیر چتر پدافند هوایی ما قرار داشتند !  و در صورت خروج از آب های سرزمینی کاملا بی دفاع بودن زیرا بهترین ناو ما یعنی سهند با موشک محراب تنها 45 کیلومتر مربع چتر پدافند میتونه ایجاد کنه که کاملا بی اثر هست ! ولی حضور سوم خرداد در رودکی در کنار سهند مساحت این چتر پدافندی به به 105 کیلومتر افزایش پیدا میکنه ! این یعنی میشه حملات پر تعداد های قایق های تند رو چه مسلح  به موشک چه حامل پهپاد انتحاری رو خارج از اب های سرزمینی انجام بدیم ! 

 

 

ویرایش شده در توسط angel20
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مقابل اژدر از زیردریایی چه کاری از دستش برمیاد؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تغییراتی باید به نظرم می داشت سکوی  قوسی پرش برای انواع پهپادهای بزرگتر مثل فطرس  .نصب پد هلی کوپتر آسانسوری .نصب موشکهای ضد کشتی به سبک ناوچه اوزا.نصب حداقل دو سامانه کمند.اگه قراره سامانه سوم خرداد رو بصورت پرتابل با خودش حمل کنه حداقل یک جای ثابت و فیکس براش در نظر بگیرند همون قسمت مرتفع رمپ خروجی جاسازی می کردند.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قطعا همانگونه که برادران فاضل میلیتاری مطلع هستند هر نوع ابزار یا وسیله ای برای هدفی مشخص به کار گرفته می شود .

کشتی های تجاری توان حمل محموله های بزرگ و سنگین رو دارند و کشتی های نظامی (غیر از پشتبانی ها) هرچند قابلیت آفند و پدافند بالا دارند اما تنها توان پذیرش پرسنل خود و یا مهمات مورد نیاز خود را دارند. چنانچه بخواهید شناوری برای نیاز اول (حمل در تناژ و ابعاد بزرگ) طراحی نمائید باید از تاکید بر گزینه دیگر (سطح قابلیت تجهیزاتی برای درگیری مستقیم) بکاهید.

 

- طی سالیان گذشته در مقاطع مختلفی تهدید به بازرسی کشتی های تجاری ایران برای ما وجود داشته و چنان که ما میدانیم اگر صورت می پذیرفت حتما نه در آب های نزدیک ما بلکه در دریاهای آزاد اتفاق می افتاد و دست ما کوتاه برای جلوگیری .( حداقل محموله های حساس را دیگر نمیشد با تجاری منتقل کرد)

- می شود گفت اکنون این کشتی یک شناور نظامی هست با قابلیت حمل زیاد ( خدا به پادگان ها در سوریه و انشالله که بعداً در یمن سلامتی عطا کند و نیاز آن عزیزان به رسیدن امن محموله ها بیشتر از قبل لازم گردیده است) (در مسیر هایی که کاملاً بسته نباشد ولی کاملاً هم امن نیست که از شناور تجاری استفاده کرد)

- چنانچه یک خرید یا فروش تسلیحات که اکنون هم مشروع است و هم قانونی بخواهد صورت پذیرد اینگونه نخواهد بود که یک aw159 wildcat بشینه رو عرشه و ناخدا رو مجبور کنه زانو بزنه و بار رو تحویل بده ( مثل آدریان 1 ) . باید رسماً درگیر بشه که تبعاتش رو براش بالا میبره و این باعث میشه اکثر اوقات صرف نظر کنه.

- همچنین دوستان به درستی کاربرد های متنوعی مثل ساپورت کاروانهای تجاری و نقش روانی اون در جلوگیری از ماجراجویی ها اشاره کردند که می تونه مفید باشه .

- اینکه ما تجهیزات مناسب فعلاً برای پوشش آبهای دور دست نداریم بر کسی پوشیده نیست ولی همین کار هم جای تقدیر داره و باید دست این عزیزان را بوسید که منتظر نمی موند و از امکانات موجود بهره می برند . انصافاً در ایران شرایط سخت به ما یاد داده که باید با امکانات کم خلاقیت زیاد بکار ببریم .

- دوستان به درستی به سطح حفاظتی روی عرشه توجه کردند اما به نظر شخص حقیر زیر عرشه این شناور و رمپ داخلی و بیرونی اون هست که دست عزیزان ما رو در نیروی دریایی برای پیشبرد اهداف بازتر خواهد کرد .

 

  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جدای کار خوبی که در نیرو های دریایی ارتش و سپاه برای تبدیل و تغییر کاربری چنین ناو هایی به ناو های پشتیبانی تهاجمی نظامی داره صورت میگیره و با توجه به محدودیت های مالی و زمانی برای ما قطعاً جزء بهترین گزینه هاست. اما:

 

احتمالاً این ناو بصورت تکمیل نشده الحاق شده و دلیل میانبر زدن ما از دل این میانبر میتونه شرایطی باشه که ممکنه در آینده نزدیک باهاش مواجه باشیم!!!.

 

اگر به تجهیزات پدافندی این ناو توجه کنیم یک سیستم پدافند سوم خرداد رو داریم به بصورت استاندارد زمینی بر روی این ناو قرار گرفته و احتمالاً در زیر عرشه چند سیستم سوم خرداد دیگر جهت جایگزینی بعد شلیک وجود داره اما ! آیا این سامانه میتونه در شرایط طوفانی دریا به درستی عملیاتی بشه!

 

با وجود موجود بودن سیستم پدافند نزدیک کمند که در ناوگان نظامی ارتش نصب شده و در حال نصب روی دیگر ناوگان هست آیا نباید از این سیستم بر روی این شناور با این طول و عرض استفاده میشد!

 

استفاده از یک توپ دریایی فجر هم در سینه ناو جایی که امکان استفاده مفید دیگری وجود نداره میتونست انجام بگیره ولی باز هم خبری نیست!

 

از طرفی تعداد موشک های کروز هم آنچنان بالا نیست و هشت فروند موشک با توجه به ابعاد و توناژ ناو میتونست دوبرابر بشه مثلاً بجای چینش دو به دو چینش چهار به چهار استفاده میشد.

 

البته این ناو برای اهداف پشتیبانی و لجستیک دریایی و انتقال واحد های آبی خاکی گزینه بسیار مناسبی هست ولی در زمینه تهاجمی و پدافندی حداقل حفاظت از خود بسیار جای کار داره و امیدوارم که در آینده نزدیک بصورت کامل تجهیز بشه.

 

ویرایش شده در توسط LostSky
  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 hours قبل , worior گفت:

طرح کشتی شهید رودکی؛

ship_August_2018_main_aft_copy_750.jpg

 

ALTINIA-002.jpg

 

همان گونه که در عکس ها مشخصه یکی از مشکلات ناو شهید رودکی جابجایی ادوات و سیستم های موجود در شناور بین عرشه و طبقه زیر عرشه هست.

همان طوری که ملاحظه میکنید برای انتقال تجهیزات از طبقه پایین به عرشه بالا باید رمپ پشت شناور باز بشه و احتمالاً این کار هم بدون پهلوگیری قابل انجام نخواهد بود در این صورت قابلیت های این ناو به شدت محدود خواهد شد مثلاً نخواهد توانست از چند سیستم سوم خرداد ذخیره در پایین عرشه استفاده بهینه کنه.

 

برای رفع این مشکل باید بالابر های مناسبی طراحی و نصب بشه تا بتوان از حداکثر ظرفیت این ناو بهتر استفاده کرد. چیزی که فکر میکنم در پروژه ناو بندر ارتش بهتر بهش توجه شده. انشالله

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 29 آبان 1399 در 14:19 , eshqali گفت:

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب، خبر از الحاق یک ناو جدید به نام "ناو شهید رودکی" داد.

 

منبع

 

تصاویر

 

EnLWwaVXEAAcgjc.jpeg

 

 

این چرا جرثقیل نداره؟

بخوان قایقا رو بندازن تو آب باید با نفرات هلشون بدن؟

این همه فضای خالی چرا دوتا کمند روش نصب نکردن؟

چرا از چف و فلر استفاده نشده؟

حداقل نباید به یه توپ 76mm مجهز می‌بود؟

چرا خود ناو رادار نداره؟

با یه پرتابگر 3فروندی سوم خرداد میخوان تو اقیانوس با دشمن درگیر بشن!؟

بل 412 غیرنظامی؟

و 1027 علامت سوال دیگه...

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.