امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ببينيد دوست عزيز كساني كه با گرايشهاي برق مثل كنترل يا الكترونيك آشنايي دارند و تجربه عملي دارند بخوبي معني متن بالا را مي فهمند اما من در اينجا توضيح مختصري مي دهم. در ابتدا اين را بگويم كه دو كلمه ميكروپرسسور و ميكرو كنترلر با هم به لحاظ فني تفاوت دارند و تفاوتشان در ساختمان اجزاي آن است در ميكروپرسسور پردازنده حافظه و ... بصورت جدا از هم هستند برنامه ريزي آنها سخت و به لحاظ نرم افزاري خيلي ضعيف هستند ولي در ميكروكنترلرها همه اجزاي سيستم از قبيل حافظه پردازنده ورودي خروجي و ساير امكانات ميكروكنترلر با توجه به نوع آن بر روي يك چيپ تعبيه شده اند همين امر باعث كاهش ابعاد برد الكترونيكي و كنترلي در نهايت مي شود . نرم افزار ميكروكنترلرها قوي تر است و معمولا با زبانهايي مثل اسمبلي بيسيك و سي قابل برنامه ريزي هستند و البته سيمولاتور هايي براي آزمايش برنامه ها وجود دارد. ميكروكنترلرها امكانات سخت افزاري و نرم افزاري بيشتري نسبت به ميكروپرسسورها دارند و مي توان با بهينه سازي سيستم هاي مبتني بر ميكروپرسسور سرعت - ابعاد مدار و سادگي آن را بيشتر كرد كه همه اينها در گرو داشتن اطلاعات كافي از مدارك فني سيستم مورد اشاره است. البته زماني كه رادار AN/AWG-9 را با Intel 8080 مي ساختند حتي در دانشگاه هاي ما واژه اي به نام ميكروپرسسور وجود نداشت و الان كه ما از تكنولوژي ميكروكنترلر كه در بازار موجود است استفاده مي كنيم به احتمال خيلي زياد آنها از يك تكنولوژي جديدتر كه ما خبر نداريم استفاده مي كنند . فراموش نكنيد كه مبدا بسياري از تكنولوژي هاي فعلي جهان از علوم نظامي شروع شده مثال ساده اش همين اينترنت است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در يكي از نظرات گفته شد كه در بدنه ي اف 22 از ماده سياه استفاده شده...راجع به اين قضيه كسي چيزي ميتونه بگه؟ تاپيكي براي اين بحث هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران می تونه از سیستم های راداری روسی روی F-14 استفاده گنه ولی چون کدش قبلاً لو رفته استفاده از رادار روسی فعلا ممنوعه . در ضمن تعداد موشک های AIM-54 ما خیلی کمه و ما قطعا نمی تونیم جلوی آمریکا سری بلند کنیم . زیرا جنگده ها اولا ساخت اونجاست و مطمئنا آمریکا در زمان تحویل f-14 ها قطعاتی از روی اونا برداشته و عیبی رو در اونا بوجود آورده . در ضمن آمریکا با هورنت ها و ایگلای خودش برتری رو در نبردهای هوایی در دست داره . اگر رِژیم صهیونیستی به ایران حمله کنه احتمال اینکه پیروزی در نبدهای هوایی ایران زیاد باشه هست ولی با آمربکا خیر . دقیقا همون جریان عراق در جنگ سال 1990 کویت برای ما اتفاق می افته . ولی باید امیدوار بود . خدا هم هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به عنوان بجث و حرفهاي دوستان اگر اشتباه نكنم توي ماهنامه مرجع فلايت اينترنشنال تعداد تامكت هاي عملياتي ايران 20 فروند ذكر شده بود از تعداد 79 فروند تحويلي نكته جالب اين بود كه در مورد تامكت هاي ايران گفته بود كه : بر اساس برخي گزارشات موجود ميتواند تا سقف 7 فروند تامكت را در هر بار به پرواز در بياورد ، ضمنا هر هواپيما در عرض سه روز فقط يك بار ميتواند پرواز نمايد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منظور من از رادارهای لو رفته رادار پاندارفسکی آ سی سوخو 27 فلانکر روسیه است که در جریان گروگانهای روسی در آمریکا ساختار راداری اون مشخص شد و قرار بود قسمت SORS اف 14 رو از سوخو 27 روسی بگیرند که نشد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با فرض اينكه قبول كنيم تعداد تامكتهايمان به اندازه اي هست كه بتوانيم در كل كشور پخش كنيم در اينصورت لازم خواهد بود تجهيزات نگهداري و تعمير و بازرسي فني و نيز متخصصان تعمير ونگهداري اين جنگنده را نيز در تمام كشور مستقر كنيم كه اين كار هزينه زيادي را مي طلبد علاوه بر آن اكثر سيستمهاي نگهداري اين جنگنده و نيز متخصصان آن به تعدادي نيستند كه بشود در كل كشور مستقر كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام. وقت همگی بخیر من مدت خیلی زیادی هست که از این سایت دیدن می کنم اما به خاطر پاره ای از مشکلات و مشکل ورود به سایت پست نمی دادم.اما در مورد چند نکته بطور مختصر عرض می کنم و از دوستان خواهش دارم که ازم عکس و پایگاه نخوان وگرنه دوباره سکوت میکنم و از کسی و کشوری نام نمی برم. این چند نکته هم زیاد ارزش اطلاعاتی نداره که خدمت شما می گم. اما خودشون ارزش زیادی دارن.اول در مورد تامکت اینکه موتورها تعویض نشدن بلکه با ساخت و استفاده از قطعات موتورهای اصلاح شده خود امریکایی ها که از بازار سیاه خریداری شده عیب موتور تامکت تقریبا رفع شده و بیشتر قطعات ساخته در ایران ساخته می شن.رادار تامکت تعویض نشده بلکه ارتقا داده شده هم با تلاش خود ایرانی و هم با کمک از کشورهای دوست. برد رادار از حالت انالوگ به حالت نیمه دیجیتال تبدیل شده و با تعویض قطعات با قطعات بهتر و سبک تر وزن رادار تا15کیلو کم شده که این خیلی عالیه کاکپیت اصلاح شده.فینیکش در ایران ساخته می شه که مدلهای ساخته شده اول کیفیت خوبی نداشتن اما سریع رفع عیب و تولید شد که به گفته یه بنده خدا خیلی عملکرد خوبی داره .نسل جدیدی از فاطر در حال ساخته البته فاطر نوعی دست گرمی بود مثل ساخت سام2برای رسیدن به تولید هاوک.میگهای 29تعدادشون بیش از اینهاست که شما می بینید.تعداد تامکت عملیاتی بیش از اینهاست و امریکاییها هم اینو خوب میدونن که حمله نمی کنن. سوخو 27کاملا تحویل و تعداد اونها داره زیاد می شه اما از نوعسوخو30. در بعد پدافند هم کارهای خیلی خیلی بزرگی در داخل انجام شده که به خاطر خستگی زیاد بعدا توضیح می دم البته اگه عمری بود.در ایران دو طرح در کلاس باف16ورادار گریز داره به شدت و بصورت سری پیگیری می شه که شخصا بسیار امیدوارم چون اینها رو دیدم که خدمت شما میگم.تذرو داره به نوعی بازطراحی یا ارتقا داده می شه از نظر اساسی نه الکترونیک و این چیزا.ماده سیاه نوعی ترکیب داره که تمام امواج رو جذب میکنه و چیزی رو بازتابش نمی کنه ولی این مطلق نیست.منظورم امواج رادارهای فعال هست.در ایران انقلابی در این زمینه به بار نشسته که با تلاش چند تن از استاتید و دانشجویان دکتری و ارشد رنگی ساخته شده که وقتی بر روی پرنده کشیده می شه بسیار سطح مقطع رو کاهش می ده.خوب موفق باشید دوستان تا بعد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
kamran_safaeian ضمن خوش آمد گويي به شما من شنيده بودم پروژه نصب موشك هاي هاوك روي تامكت زياد موفق نبوده ! نكند منظور شما از ساخت موشك هاي فونيكس داخلي ادامه همين كار است. گفتين كه از شما منبع يا عكس نخواهيم ولي تا بحال هيچ منبع معتبري خبر دريافت سوخو 27 را در ايران تاييد نكرده است و اين پرنده تا بحال در هيچ پرواز رسمي (منظورم رژه ها و رزمايش ها است) ديده نشده است.به نظر شما در صورت وجود اين جنگنده قرار است در نيروي هوايي ارتش بكار برده شود يا سپاه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه نکته جالب در مورد نصب موشک هاک بر روی f14 اینه که برای استفاده از این موشک توسط f14 باید این جنگنده در محلی که رادار زمینی هاک قرار دارد پرواز کند در صورت مشاهده یک هدف رادار زمینی بر روی ان هدف قفل میکند و به خلبان تامکت دستور اتش داده میشود و هدایت موشک بر عهده رادار زمینی خواهد بود و f14 تنها یک سکوی پرتاب متحرک است حسن این کار این است که برد موشک افزایش داشته و سرعت لحظه شلیک بالا خواهد رفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اف 14 های ایران کم اند . کار به قدرتشان نداشته باشید . بله قدرتشان زیاد است ولی تعدادش کمه . 30 تا اف 14 مگه چقدره در مقابل 3000 هواپیمای امریکا ( مجله جنگ افزار ) . ولی قابلیتی که خلبانهای ما دارند هیچ کجای دنیا ندارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جواد جان فکر نکنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و موشک هاوک با رادار AWG-9 سازگار شده است و در تستهای شلیک موشک هیچ رادار هاوکی در آن اطراف وجود نداشت. این کار بجای افزایش برد ، آنرا کاهش خواهد داد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام.وقت بخیر دوستان.یه بنده خدایی این حرف رو در یکی از روزنامه ها زد فرداش طرف رو خوردن مقامات بعد شما می گی فلان(در مورد سوخو27)گزارش فرمانده قبلی نیروی هوایی به رهبری و گزارش یه افسر بلندپایه در نمایشگاه نیروی هوایی در زمان اقای خاتمی به اقای خاتمی گویای این واقعیت هست(دیگه به رئیس جمهور که دروغ نمی گن که تحویل گرفتیم و بقیه هم داره تحویل می شه در ضمن این قرارداد مربوط می شه به زمان خرید میگها از اتحاد جماهیر که شهید ستاری و شهید یاسینی نظر بسیار خوبی روی سوخو27داشتن به خاطر توانایی درگیری با چند هدف و قدرت جنگال اون). عزیز من اینها شب پرواز هستن و خلبان های سوخوها و میگها تواناییهای بسیاری بالایی دارن و تمرینات زیادی دارن (به خاطر پرواز در شب )به خدا من معذوریت شرعی دارم وگرنه حتی بهتون می گفتم کجا هستن. اما چه کنم که نمی تونم. اما مطمئن باشید کد سازمانی این دو پرنده در نیروی هوایی موجوده .ایتدا قرار بود برای سپاه خریداری بشه که با خرید سوخو25اینها به ارتش واگذار شد،مثل اس300که درسش رو در دانشگاه ارتش چند سال تدریس می کردن اما در لیست رسمی چیزی نبود در واقع از سال2000 دارن درس اس300رو در دانشگاه می دن اما لیست و ردیفی براش نبوده تا همین چند وقت پیش که رسمی شد و ردیف براش تنظیم شد.همین الان اگه یه خبرنگار از فرمانده نیروی هوایی بپرسه شفق به کجا رسید کتمان میکنه اما مدل دوم یا همون شفق2داره شدید پیگیری می شه حالا چیزی که اعلام کردن در رزمایش می پره همینه یا نه من هم نمی دونم . این چیزها رو از همکارام می پرسم چون اونها ا زمن خیلی قدیمی تر و در جاهای مختلف مثل جهادخودکفایی کار کردن. اما درمورد هاگ اینو فقط میگم که در واقع برای پرکردن خلا ناشی از نبودن اسپارو هست ایران طرحهایی برای تولید موشک هوا به هوا در سه کلاس کوتاه برد.میانبرد و برد بلند داره که اولی و سومی ساخته شده اما روی دومی داره کار می شه نتایج رضایت بخشه.هاگ با رادار تامکت سازگار شده و بردی بالای60کیلومتر داره که اگه سه قطعه اونو بتونن ارتقاء بدن یا بهتر بگم طراحی کنن بر اساس یه موشک هوا به هوا. برد اون به 100به راحتی خواهد رسید.دیگه از این بیشتر معذورم. دلیل هدایت راداری هاگ توسط تامکت دست یافتن ایران به یه سری از کدهای رادار تامکت هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این صحبتهای فرمانده نیروی هوایی ارتش هست که اردیبهشت ماه انجام گرفت. در جهان معمولا اختراعات و ابتكارات ابتدا از ارتش شروع مي شود شما الان در آمريكا و اروپا نگاه كنيد مي بينيد آن ابتكارات و اختراعاتي كه به صنعتهاي ديگر كشيده مي شود اول از ارتش آمده است . نيروي هوايي ما هم در زمان جنگ همين گونه بود. يعني ما بسياري از اين ابداعاتي كه در نيروي هوايي داشتيم بعدها به ابعاد ديگر جامعه نفوذ پيدا مي كرد. البته ما در همان زمان هم براي تامين قطعاتمان از نيروهاي علمي دانشگاه كمك مي گرفتيم و اين نبود كه نيروي هوايي در را ببندد و خودش اين كارها را انجام دهد بلكه بسياري از قطعاتمان را به كمك متخصصين دانشگاهي مي ساختيم . سال گذشته بمناسبت سالگرد شهادت امير سرلشكر خلبان عباس بابايي زماني كه امير معاون طرح و برنامه نهاجا بود خدمتشان رسيديم و امروز بمناسبت 29 فروردين سالروز ارتش جمهوري اسلامي درحالي كه مدتي است به فرماندهي نهاجا منصوب شده است . همچون سال گذشته گفت وگو در فضايي خاص و ويژه كه بوي سادگي صفا و صميميت مي داد برگزار شد وامير به همه سوالات ماپاسخ گفت الا در مورد خودش . و اين صفت مرا به ياد خصلت هايي انداخت كه فقط در مورد شهدايي چون بابايي اردستاني ستاري و... شنيده و خوانده بودم انداخت . آنچه در اين گفت وگوي دو ساعته از امير در ذهنم نقش بست و از اتاق فرماندهي نهاجا به تحريريه روزنامه آوردم ياد يارانش بود كه او را با خاطراتشان تنها گذاشتند. ضمن آرزوي توفيق براي اين امير سرافراز و تيزپرواز عرصه ايثار و شرافت حاصل هم نشيني مان را تقديم حضور مي كنيم . باشد كه در نظرتان مقبول واقع شود. ضمن تشكر از اينكه محبت فرموديد و در اين گفتگو شركت كرديد و تبريك بمناسبت فرارسيدن 29 فروردين روز ارتش جمهوري اسلامي بعنوان اولين سوال بفرمائيد نقش ارتش و نيروي هوايي در روزهاي جنگ و عمليات هاي دفاع مقدس را چگونه ارزيابي مي فرمائيد بسم الله الرحمن الرحيم ولاحول ولاقوه الا بالله العلي العظيم . 29 فروردين روز ارتش جمهوري اسلامي ايران را به همه ارتشيان غيورو مردم عزيز تبريك عرض مي كنم و به روان پاك شهداي حق و فضيلت ; شهداي ارتش جمهوري اسلامي ايران درود مي فرستم و اميدوارم كه خداوند به همه ما توفيق دهد تا قدردان خون شهدايمان باشيم . همانطور كه مستحضر هستيد ما در جنگ تا حدودي غافلگير شده بوديم و نيروهاي زميني سپاه و نيروهاي مردمي ما آمادگي لازم براي جنگ كلاسيك با دشمن را نداشتند و عمده اتكاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در اوايل جنگ به نيروي هوايي بود و نيروي هوايي بايد اين غافلگيري را جبران مي كرد. نيروي هوايي نيز در ابتداي جنگ از حالت پشتيبان به يك محور دفاع تبديل شده بود و ما مي بينيم كه در روز اول حمله يعني به محض اينكه به پايگاههاي ما حمله شد دو ساعت بعد ما با ده ها فروند هواپيما برروي اهدافمان (روي خاك عراق ) بوديم و در فرداي آن روز با 140 فروند هواپيما كليه مراكز حساس و حياتي عراق همچون نيروي هوايي و پدافند عراق بمباران نموديم و اين روند را ما در دو ماهه اول جنگ داشتيم ; يعني اين 140 فروندي كه در روز اول مهرماه پرواز كردند به صورت مكرر بمباران هاي وسيعي را روي مراكز حساس و حياتي عراق و تجمع نيروهاي عراقي و پل هاي مواصلاتي انجام مي دادند و هم زمان نيز با هواپيماهاي عراقي كه قصد بمباران مواضع ما را داشتند درگير شده و عليه شان عمليات مي كردند. همچنين در بين خلبانان نيروي هوايي جنگ تانك ها مشهور است كه در روزهاي ابتدايي جنگ خلبان هاي ما وقتي از پايگاهها بلند مي شدند مي رفتند به جنگ تانك هاي دشمن كه در آنجا هم ما شهداي زيادي را تقديم انقلاب كرديم . شما خودتان هم در پرواز معروف 140 فروند حضور داشتيد نه متاسفانه نبودم ولي در ماموريت هاي بعدي حضور داشتم . آنچه مسلم است اينكه در ابتداي جنگ ما ارتش منظمي نداشتيم آن هم به خاطر اينكه اميران وابسته ارتش از كشور گريخته بودند و خلا بزرگي در ارتش احساس مي شد با اين مقدمه وضعيت نيروي هوايي در مقابله با دشمن چگونه بود نيروي هوايي يك نيروي تجهيزات محور است . قبل از انقلاب هم به تجهيزات پيشرفته اي مجهز شده بود. بخصوص اينكه اين تجهيزات را در سالهاي 53 و 54 با فن آوري بالا خريداري كرده بوديم ; مانند هواپيماهاي اف 14 ـ 747 ـ آتش بارهاي ضد هوايي هاك كه در همان سال وارد نيروي هوايي شد و تا زمان انقلاب عملياتي نشده بود. و به همين علت آمريكائي هايي كه ميخواستند از كشور خارج بشوند ميگفتند ما به زودي بر مي گرديم . انقلاب كه شد. با شروع حيات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران روابط هم قطع شد و پشتيباني اين تجهيزات هم عملا قطع شد و ما در حصر كامل پشتيباني قرار گرفتيم و به صورت كامل تحريم شديم . اينجا بود كه پرسنل نيروي هوايي كه قبل از پيروزي انقلاب سهم بسزايي در پيروي انقلاب داشتند و انقلاب را از خود مي دانستند و خودشان را فدايي انقلاب مي دانستند آن همت و تلاش خود را در آماده نگه داشتن اين تجهيزات شروع كردند و همانطور كه در جريان هستيد ما قبل از پيروزي انقلاب حق تعمير بسياري از تجهيزات و قطعات را نداشتيم . و اين تجهيزات بايد در آمريكا تعمير مي شد ولي بعد از پيروزي انقلاب حركت جهادي ما شروع شد و يك حالت آمادگي نسبي در نيروي هوايي حاكم گرديد كه مي بينيم در روز اول مهر ماه 140 فرند از جنگنده هاي ما به پرواز درآمدند . و تامدتي نيز پرواز مكرر اين جنگده ها ادامه پيدا كرد كه همين موضوع نشان دهنده آن است كه كار عظيمي در نيروي هوايي بعد از انقلاب شروع شد كه آن هم نشات گرفته از خودباوري بود كه نيروي هوايي از نوزدهم بهمن كسب كرد به طوري كه تجهيزاتي كه تا آن زمان توسط خارجي ها تعمير مي شد و مديريت امور هم به دست آنها بود با همت و تلاش متخصصين داخلي آماده و به كارگيري شد. به نظر جنابعالي در آن مقطع زماني توانمندي ما نسبت به كشور عراق در چه سطحي بود البته آن زمان نيروي هوايي ما نسبت به كشورهاي منطقه از تجهيزات پيشرفته تري برخوردار بود . ما اف 14 داشتيم كه هواپيماي بسيار ارزنده اي بود. كلا تجهيزاتي كه ما در ارتش داشتيم با توجه به اينكه ايران يك پايگاهي براي غرب خصوصا آمريكا تبديل شده بود و آنها اين ابزار و تجهيزات پيشرفته را به ما مي دادند تا بتوانند بعنوان يك پايگاهي براي اهداف استعماري خود در منطقه استفاده كنند. مانند جنگ ظفار و بسياري از اين موراد كه در منطقه اتفاق افتاد. به همين علت ما در اوايل جنگ از لحاظ تجهيزاتي نسبت به آنها برتر بوديم و همينكه ما برتري نسبي هوايي را به دست گرفتيم نشان دهنده اين است كه ما توانمندي بيشتري در اين قضيه داشتيم . آيا واقعا فقط تجهيزات پيشرفته نقطه برتري ما محسوب مي شد البته كه اين برتري فقط در بعد تجهيزات نبود. ما از لحاظ نيروي انساني هم برتري داشتيم چرا كه ما يك نيروي مكتبي بوديم و رزمندگان ما اهل ايمان بودند و به تكليفشان عمل مي كردند. ولي عراقي ها براي تعيش خود مي جنگيدند. مي توانيم بگوئيم ما هم از بعد تجهيزات و هم از بعد نيروي انساني در موقعيت برتري قرار داشتيم . با اين مقدمه اي كه شما در مورد تجهيزات فرموديد آيا واقعا نيروي هوايي در طول جنگ با هيچ مشكل و پشتيباني و كمبود تجهيزات مواجه نشد در طول جنگ ما مشكلاتي داشتيم . ولي تلاش هاي گسترده اي انجام مي شد كه اين مشكلات را از پيش رو برداريم . ما با شروع جنگ يك حركت خودكفايي جدي را شروع كرديم كه اين نيز مورد تاكيد مقام معظم رهبري ـ كه در آن زمان مقام رياست جمهوري را به عهده داشتند ـ بود. و دستور تاسيس جهاد خودكفايي را ايشان صادر كردند. كه حقيقتا در طول جنگ كار بسيار گسترده اي توسط اين جهاد انجام شد. ما بسياري از اين قطعات پر مصرف و گلوگاهي را كه نياز داشتيم در همين جهاد خودكفايي ساختيم . و بخاطر اينكه هواپيماهاي ما در طول روز دهها سورتي پرواز داشتند و نياز به تعمير و نگهداري بود اين كارها هم توسط نيروهاي جهاد خود كفايي انجام مي پذيرفت . در كنار همه اينها ما هواپيماها را نيز مجهز كرديم . مثلا هواپيمايي بو دكه فقط امكان حمل يك يا دو نوع موشك را داشت كه ما چند نوع موشك ديگر به آن سوار كرديم . به عنوان مثال غير از موشك سازماني كه بر روي اف 14 نصب مي شد حمل چند نوع موشك ديگر را نيز بر روي اين هواپيما امكان پذير نموديم . يا هواپيماهايي كه تك ماموريتي بودند را تغيير داديم و دو ماموريتي يا حتي چند ماموريتي كرديم . يعني همه اين ها توسط متخصصين داخلي انجام شد بله ! چون ما همان زمان وقتي براي خريد سيم خاردار به كشورهاي ديگر مراجعه مي كرديم مي گفتند اين سلاح استراتژيك است ما به شما نمي دهيم چه برسد كه بخواهند قطعه اي به ما واگذار نمايند. يا نفري را به ما بدهند كه اين كارها را براي ما انجام دهد. لذا اتكاي ما به خودمان بود و به نيروهاي متعهد متخصص و پرتلاش فني كه اين تجهيزات پيشرفته را با فن آوري بالا تعمير مي نمودند و قطعاتش را تامين مي كردند. به عبارتي نيروي فني و متخصص ما در كنار خلبانان شجاع و رزمندگان و پرسنل عملياتي سلحشور كه در مقابل دشمن دفاع مي كردند با حركت جهادي شان همه اين عزيزان را پشتيباني مي كردند. شما در اين روندي كه آغاز نموديد آيا فقط از نيروهاي فني خودتان استفاده مي كرديد يا از متخصصين دانشگاهي هم كمك مي گرفتيد در جهان معمولا اختراعات و ابتكارات ابتدا از ارتش شروع مي شود شما الان در آمريكا و اروپا نگاه كنيد مي بينيد آن ابتكارات و اختراعاتي كه به صنعتهاي ديگر كشيده مي شود اول از ارتش آمده است . نيروي هوايي ما هم در زمان جنگ همين گونه بود. يعني ما بسياري از اين ابداعاتي كه در نيروي هوايي داشتيم بعدها به ابعاد ديگر جامعه نفوذ پيدا مي كرد. البته ما در همان زمان هم براي تامين قطعاتمان از نيروهاي علمي دانشگاه كمك مي گرفتيم و اين نبود كه نيروي هوايي در را ببندد و خودش اين كارها را انجام دهد بلكه بسياري از قطعاتمان را به كمك متخصصين دانشگاهي مي ساختيم . بعنوان مثال يك قطعه اي از اف 14 بو دكه ما آن را برديم مشهد گفتند نمي توانيم بسازيم برديم تبريز و چند جاي ديگر كه آنها گفتند مي توانيم ولي نتواستند لذا برديم در اصفهان كه در آنجا نيروهاي متفكر دانشگاهي با كمك پرسنل نيروي هوايي توانستند اين قطعه را بسازند. احساس مي كنم در كنار اين صحبت هايي كه بيانگر قطره اي از خدمات نيروي هوايي در دوران دفاع مقدس بود خوب است شما از لحاظ علمي نيز نقش نيروي هوايي در جنگ را بيان بفرماييد تا نقش نيروي هوايي ما در دوران هشت سال دفاع مقدس ملموس تر گردد. در بعد جنگي نيروي هوايي وظايف متعددي را در زمان جنگ به عهده دارد.كه خدمتتان عرض ميكنم . قبل از شروع جنگ يكي از وظايف نيروي هوايي اين است كه هدف گذاري كند.يعني هدف هايي كه بايد در زمان جنگ بمباران شود را شناسايي نمايد. در زمان بحران هم معمولا از منطقه عمليات عكسبرداري وفيلمبرداري مي شود. تا آرايش دشمن و همچنين چگونگي منطقه عمليات مشخص گردد كه اين مرحله در طول جنگ ادامه دارد. تا نيروهاي خودي بتوانند از اين فيلم ها و عكس ها براي طراحي عمليات استفاده كنند. وظيفه بعدي نيروي هوايي سوخت رساني است . در حين عمليات ما نياز به هواپيماي سوخت رسان داريم . شما اگر در بسياري از عمليات هاي نيروي هوايي در طول هشت سال دفاع مقدس نگاه كنيد مي بينيد هواپيماهاي سوخت گير يا همان هواپيماي تانكر و مادر بر روي آسمان به هواپيماهاي عملياتي سوخت رساني مي كردند بعنوان مثال در يكي ازعمليات ها من دوروز پشت سرهم 9 25 دقيقه پرواز كردم . خب يعني در طول اين مدت ما 7 الي 8 بار سوخت گيري كرديم . لذا اينجاست كه نقش عمده هواپيماهاي سوخت رسان در پشتيباني عمليات ها مشخص مي گردد. يا در حمله به پايگاه اچ ـ 3 همين سوخت رسان ها بودندكه با هواپيماهاي شكاري همراه شدند تا آنها با مشكلات سوخت مواجه نشوند. يا در بعد ترابري هوايي تاكتيكي نيز نيروي هوايي نقش بسيار ارزنده اي دارد. شما مي بينيد در طول جنگ در منطقه عملياتي نياز به پشتيباني تجهيزاتي مانند مهمات يا پياده كردن نفر يا رساندن آذوقه به نيروهاي عملياتي است كه اين نيازها توسط ترابري هوايي انجام مي شود. در طول جنگ هواپيماهاي ترابري سنگين ما مانند 747 روزي هزاران نفر را از مناطق مختلف به خوزستان مي رساندند يا در تخليه مجروحين روزي صدها نفر از مناطق عملياتي به پشت جبهه و مراكز استانها منتقل مي شدند. شما يكي از ماموريت هاي نيروي هوايي در زمان صلح را هدف گذاري برشمرديد . ما در اين 20 ماهي كه بعد از انقلاب تاآغاز جنگ داشتيم آيا ارتش ونيروي هوايي ما فرصت اين را داشت تا به اين ماموريت مهم جامه عمل بپوشاند در مورد هدف گذاري بايد عرض كنم اين ماموريت توسط همه كشورها انجام مي شود. و اين طبيعي است . معمولا كشورهايي كه كشوري را بعنوان تهديد براي خودشان مي بينند بخصوص نيروي هوايي آن كشور نقاط مهم وحساس كشور مقابل را شناسايي و مشخص مي كنند و همه اين ها را در اطاق جنگ آماده مي كنند براي روز مبادا كه اگر بحران و يا حمله اي صورت گفت بتوانند از اين ها استفاده نمايند. در مورد ما هم بايد عرض كنم عراق يك كشوري بودكه قبل از انقلاب هم با ما مشكل داشت و حتي چندين بار هم تا آستانه جنگ پيش رفت لذا طبيعي بود اين هدف گذاري ها انجام شده باشد. شما در صحبت هايتان به يك نكته اشاره كرديدكه يك بار در طول دوروز حدود 9 ساعت و 25 دقيقه پرواز كرديد آنچه مسلم است اينكه پرواز آن هم با هواپيماهاي جنگنده محدويت هاي زماني دارد و اين مقدار پرواز از لحاظ علمي بسيار خطرناك محسوب مي شود بفرمائيد چه چيزي سبب مي شد كه خلبان هايي مثل شما درطول جنگ دست به چنين كارهايي بزنند معمولا عمليات هايي كه انجام مي شد در بسياري از آنها بخصوص در عمليات هاي رهگير پروازهاي طولاني مدت وجودداشت . كه يك سورتي پرواز 3 الي 6 ساعت طول مي كشيد يا در بعضي مواقع همانطور كه عرض كردم 9 ساعت و 25 دقيقه طول كشيد كه آن هم به خاطر حساسيت منطقه بودكه نياز مي شد بخاطر پوشش هوايي منطقه وحفاظت از آن منطقه عمليات هواپيماهاي رهگير در آنجا بمانند. فكر مي كنم اين هم نوعي ايثار محسوب مي شود چون در اين موارد خود خلبان هم در فشار شديدي قرار مي گيرد. يقينا همينطور است . ولي آن موقع ماجوان بوديم و از لحاظ آمادگي جسمي هم ورزيده بوديم و وزش هم مي كرديم لذا براي ما زياد مشكل نبود. اگرممكن است براي اطلاع خوانندگان روزنامه كمي در مورد اصطلاح رهگيري توضيح بفرمائيد ماموريت نيروي هوايي حفاظت از قلمرو هوايي كشور است تا هواپيماهاي دشمن وارد اين فضا نشوند. ما در زمان جنگ داشتيم كه هواپيماهايي به قصد بمباران وارد آسمان كشور ما مي شد و رادارهاي ما بعنوان هشدار و اخطار اوليه وچشم نيروهاي مسلح عمل مي كردند و هواپيماهاي دشمن را گرفته و وضعيت را به مراكز فرماندهي و كنترل اعلام مي كردند. ما به اين مراكز مي گوئيم مركز عمليات پدافند منطقه اي كه در قسمت هاي مختلف كشورمان مستقر هستند و در چنين مواقعي توسط اينها به خلبان هايي كه آماده هستند وضعيت بوسيله آژير اطلاع داده مي شود و خلبان هاي ما بلند مي شوند و مي روند به سمت هدف اين رفتن به سمت دشمن كه توسط خود نفرات رادار انجام مي شود را مي گويند رهگيري كه به اصطلاح مي گويند ره دشمن را مي گيرند تا به دشمن برسند و هواپيما را قفل نمايند كه در اين صورت يا دشمن قبل از اين عمليات فرار مي كند يا مقاومت مي كند كه در اين صورت هواپيماي خودي با دشمن درگير مي شود و دشمن را منهدم مي كند. اصطلاح سورتي پرواز همان دفعات پرواز است بله ! زمان بلند شدن هواپيما تا نشستن آن را يك سورتي پرواز مي گويند. شما در دوران دفاع مقدس چند سورتي پرواز داشتيد اگر از خودمان نگوئيم بهتر است . شما به عنوان خلباني كه قبل از انقلاب هم در نيروي هوايي حضور داشتيد و امروز نيز به عنوان شخص اول اين نيرو مطرح هستيد تفاوت هاي نيروي هوايي قبل از انقلاب را با نيروي هوايي امروز چگونه ارزيابي مي كنيد نيروي هوايي قبل و بعد از انقلاب در ابعاد مختلف بسيار متفاوت است . و از بعد رهبري و فرماندهي تفاوت دارد تا بعد آموزش و تجهيزات و همه اين تفاوت ها زيربنايي است . مثلا در بعد رهبري مي بينيم فرمانده نيروهاي مسلح در آن زمان دست نشانده مستكبرين بود. و همچنين در رده هاي مختلف كشور. ولي بعد از انقلاب رهبر نيروهاي مسلح يك مرجع تقليد و نائب امام زمان (عج ) است و اين تبعيت از فرماندهي يك نمادي از باورهاي مكتبي ما است كه اين اعتماد در فرماندهي در توان رزمي بسيار تاثيرگذار است . در بعد آموزش مي بينيم در آن زمان از پرسنل فني ما تا خلبان ها به خارج از كشور اعزام مي شدند و در آنجا دوره مي ديدند و اين در حالي بود كه ما توان آموزش را در داخل داشتيم . ولي آنها در پي تضعيف فرهنگ اسلامي و تقويت فرهنگ غربي در اين پرسنل بودند كه آنها را براي آموزش به خارج از كشور مي فرستادند. ولي بعد از انقلاب مي بينيم دانشكده خلباني آغاز بكار مي كند و تا به حال صدها خلبان تحويل نيروي هوايي داده تا جائيكه استخوان بندي نيروهاي پروازي از خلبانهاي بعد از انقلاب هستند و همچنين نيروهاي فني و پدافندي نيز آموزش ديده داخل كشور هستند. در بعد تجهيزات همانطور كه عرض كردم قبل از انقلاب ما كل تجهيزاتمان را از خارج مي آورديم . يعني نيروي هوايي ما يك نيروي مصرف كننده و وابسته بود. ولي بعد از پيروزي انقلاب مي بينيم در كليه ابعاد در داخل خودكفا هستيم . مانند تامين قطعات بطوري كه چند ماه پيش اعلام كرديم كسي حق خريد هيچ قطعه اي از خارج ندارد و تمام قطعات جنگ افزارها و تجهيزات ما بايد در داخل ساخته شود. يعني توانش وجود دارد بله ! ما توانش را داريم و روي اين موضوع برنامه ريزي كرديم . بعنوان نمونه چند سال پيش به يك قطعه الكترونيكي مهم نياز پيدا كرده بوديم . ابتدا از كل منابع داخلي خواستيم اين قطعه را بسازند منابع داخلي گفتند ما توانش را نداريم . سراغ منبع خارجي رفتيم كه آنها هم چون مي دانستند اين قطعه متعلق به اف 14 است گفتند توانش را نداريم . تا اينكه يكي از منابع داخلي اعلام كرد كه من به كمك پرسنل نيروي هوايي مي توانم تحقيقات را شروع كنم تا شايد به نتيجه اي برسيم . كه اين تحقيقات با كمك نيروي هوايي شروع شد و بعد از يكسال به نتيجه رسيدند و توليد انبوه آن هم آغاز شد. در اين ميان به محض اينكه به توليد انبوه رسيد آن منبع خارجي اعلام كرد من مي توانم اين قطعه را تامين كنم . اين اوج فن آوري ما بود. الان هم كل قطعات را مي توانيم در داخل توليد كنيم و برنامه ما هم همين است كه همه قطعات را در داخل توليد كنيم . اخيرا هم كه اعلام كرديد هواپيما ساختيد بله . اين يك بعد قضيه بود كه در مورد قطعه عرض كردم . اما بعد ديگر اين است كه ما هواپيماهاي مختلفي ساختيم . مانند هواپيماي ملخ دار هواپيماي جت آموزشي هواپيماي شكاري دو سكانه و يك سكانه كه در حال حاضر به توليد انبوه هم رسيده است كه مردم عزيز ما در رزمايش ذوالفقار شاهد پرواز اينها بودند. قبل از پيروزي انقلاب از پرسنل فتي ما تا خلبان ها براي آموزش به خارج از كشور اعزام مي شدند و اين در حالي بود كه ما توان آموزش را در داخل داشتيم ولي آنها از اين طريق درپي تضعيف فرهنگ اسلامي و تقويت فرهنگ غربي در پرسنل نيروي هوايي بودند نيروي هوايي قبل از انقلاب يك نيروي كاملا مصرف كننده و وابسته بود ولي پس از انقلاب مي بينيم در كليه ابعاد ما در داخل خودكفا هستيم مانند تامين قطعات بطوري كه چند ماه پيش ما اعلام كرديم كسي حق خريد هيچ قطعه اي از خارج ندارد مسئله اي كه اينجا به ذهن من مي آيد هواپيماهايي است كه قبل از انقلاب خريداري شده و در زمان جنگ هم به صورت فشرده از آنها استفاده گرديد از آنجائيكه امروز صنايع نظامي به سرعت در حال پيشرفت است چه فكري براي اين هواپيماها كرديد اين هواپيمايي كه مربوط به سي سال پيش است را ما به فن آوري روز مجهز كرديم . يعني اين هواپيماي 30 سال پيش نيست . بلكه ابيونيك رادار و موشك آن را تغيير داديم و به تجهيزات روز مجهز كرديم كه مي توانيم بگوئيم قابل رقابت با سطح فعلي اروپا است . بعنوان نمونه برد اف 14 را به هزار مايل رسانديم . يا در رابطه با رادارهايمان هم همينطور. ما امروز با فن آوري روز پدافند هوايي و رادارهاي آتشبار ساختيم و همچنين موشك آن را در داخل مي سازيم . و قسمت هايي هم كه نياز به ارتقا داشته است را به فن آوري روز تبديل كرديم و در حال توليد انبوه آنها هستيم . پس امروز اگر مسئله اي پيش بيايد از همه اين هواپيماها و تجهيزات مي توانيد استفاده كنيد بله ما چه در بعد كمي و چه در بعد كيفي در درجه مطلوب هستيم و آمادگي كامل داريم . در نتيجه ما بايد ميدان آمادگي نيروي هوايي را در سطح بالايي ارزيابي كنيم ! همينطور است . ما از لحاظ آمادگي در سطح مطلوبي هستيم و در اين 30 سال گذشته بهترين آمادگي را در حال حاضر داريم . يعني هر اتفاقي بيفتد شما آماده هستيد بله . ما صد در صد آماده هستيم و مطمئنيم كه اگر بحران و يا حادثه اي اتفاق بيفتد ما با اقتدار مي توانيم توانمندي هاي دشمن را به زير بكشيم . با اين وضعيتي كه الان كشور ما در منطقه دارد ارزيابي شما چيست كشورهاي منطقه كه برادر ما هستند و تهديدي براي ما به حساب نمي آيند. و از لحاظ توان رزمي هم ما موقعيت مطلوب تري نسبت به همسايگانمان داريم . منتهي در مورد تهديد نامتقارن بايد بگويم ما توانمنديهاي بسيار بالايي داريم كه اگر تهديد نامتقارني هم اتفاق بيفتد ما توان مقابله جدي و با اقتدار را خواهيم داشت . يعني در حقيقت شما در زمينه جنگ نامتقارن هم كار كرديد بسيار زياد. امروز بطور كلي داكترين ما داكترين دفاعي است . خودتان درزمان جنگ با چه هواپيمايي پرواز مي كرديد من ابتدا در دزفول بودم و با اف 5 پرواز مي كردم و در سال 64 به اصفهان منتقل شدم و از آن به بعد با اف 14 پرواز مي كنم . از جالب ترين و زيباترين پرواز عملياتي كه در دوران دفاع مقدس داشتيد براي ما بگوييد. قرار شد از ما نپرسيد. ولي پرواز كلا زيبا است . و پروازهاي عملياتي زيباتر بطوريكه حلاوت بيشتري دارد. حالا كه از خودتان نمي گوييد. خوب است از يكي از ياران شهيدتان بگوئيد آنچه در ذهن من نقش بسته شما علاقه خاصي به شهيد بزرگوار اردستاني داشتيد شهداي نيروي هوايي حقيقتا نماد غيرت و سلحشوري هستند شهداي بزرگواري چون شهيد بابايي ستاري شهيد اردستاني شهيد فكوري شهيد دوران شهيد خضرايي كه در سطح ملي هم مطرح هستند و منشا خدمات ارزنده و گسترده اي بودند و زندگي شان را وقف 8 سال دفاع مقدس كردند و در نهايت مزد خودشان را گرفتند و به لقا الهي رسيدند. يكي از اين شهداي بزرگوار شهيد اردستاني بود كه حقيقتا يك انسان سلحشور و نترس بود. حقيقتا نمي ترسيد و چون مولايش علي كه ارادت خاصي نيز به ايشان داشت با اقتدار بود. در مسائل عرفاني هم بسيار قوي بود. ايشان نماز جماعتش ترك نمي شد. و همه كارهايش را با نماز جماعت برنامه ريزي مي كرد از لحاظ شجاعت هم در جنگ يك انسان بي نظير بود. وارد هر پايگاهي مي شد يك روحيه شجاعتي به خلبان ها و پرسنل آن پايگاه مي داد. ايشان ماموريت هاي زيادي رفت . آنچه به ذهنم مي آيد ايشان فقط در يك عمليات والفجر هشت حدود 70 ـ 80 ماموريت برون مرزي انجام داد . يعني روزي 4 الي 5 ماموريت برون مرزي انجام مي داد . مي آمد سوار هواپيما مي شد عمليات را انجام مي داد برمي گشت و منتظر مي ماند تا هواپيما مسلح بشود و دوباره براي عمليات برود. ايشان خلبان بسيار باهوش و شجاعي بود. قبل از انقلاب يك رزمايش و مسابقه تيراندازي در پيمان سنتو برگزار شد كه بين آمريكا تركيه پاكستان و ايران در پاكستان انجام گرديد ايشان در آنجا در زدن راكت و بمب قهرمان قهرمانان شد. در زمان جنگ هم ايشان ماموريت هايي را كه به عهده مي گرفت ماموريت هايي بود كه به اصطلاح خلبان ها كيل داشت . يعني ماموريت هاي بسيار خطرناك كه ممكن است بعضيها براي انجام آن نگران باشند ولي ايشان با شجاعت انتخاب مي كرد و با موفقيت آن را انجام مي داد. ايشان در يكي از اين ماموريت ها كه با شهيد ديگري نيز همراه بود. آن شهيد بزرگوار تعريف مي كرد قرار بود در اين ماموريت يكي از پل هاي مواصلاتي دشمن را بمباران كنيم . وقتي به هدف رسيديم ايشان اوج گرفت شيرجه زد و آمد روي هدف و چنان دقيق بمب را روي پل رها كرد كه دقيقا " به وسط پل اصابت كرد بطوري كه پل از دو طرف به يك اندازه از هم جدا و منهدم شد. يعني اينقدر دقيق هدف را نشانه مي گرفت . از اينكه محبت فرموديد و در اين گفت گو شركت كرديد بسيار متشكريم . اگر در پايان نكته اي خاص داريد ما سراپا گوشيم . من از جنابعالي و همه همكاران شما كه زحمت مي كشيد و تلاش مي كنيد و خدمات نيروهاي مسلح را ارائه مي دهيد تشكر مي كنم . كشورهاي همسايه ما تهديدي براي ما محسوب نمي شوند و از لحاظ توان رزمي هم ما موقعيت مطلوب تري نسبت به آنها داريم . منتهي در مورد تهديد نامتقارن بايد بگويم ما توانمنديهاي بسيار بالايي داريم و صد درصد آماده هستيم و مطمئنيم اگر بحراني و يا حادثه اي اتفاق بيفتد ما با اقتدار مي توانيم دشمن را به زير بكشيم شهيد اردستاني خلبان بسيار باهوش و شجاعي بود. و هميشه ماموريت هايي را به عهده مي گرفت كه به اصطلاح خلبانها كيل داشت منبع:روزنامه جمهوری اسلامی luftwaffe :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.