امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

منتهی بنده اونجا گفتم و الان هم باز میگن پلتفرم موشک استاندارد از هاوک و خیلی از موشک های دیگه بهتره. از رفی همونجا گفتم آرزو دارم روزی شاهد تولید موشک های جدید در نیروی هوایی باشیم تا دست به دامان هاوک نشیم.

بازم اونجا عرض کردم که فونیکس می تونه پلتفروم خوبی برای طراحی مجدد موشک میانبرد یا بلند برد هست

 

خدا پدرتون رو هم بیامورزه

جانا سخن از زبان ما میگویی

اگه اینجوری هست نمیدونم تا حالا سر چی با هم بحث میکردیم :winking:

ویرایش شده در توسط arash666

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خدا پدرتون رو هم بیامورزه

جانا سخن از زبان ما میگویی

اگه اینجوری هست نمیدونم تا حالا سر چی با هم بحث میکردیم :winking:

بحث بنده این بود اون زمان که همون زمان باید به جای هاوک به طرف استاندارد می رفتن...

البته شاید یه نوع علاقه شخصی باشه و ما که مسئول نبودیم ببینم قضیه چی بوده. ولی همین الان هم علاقه من به استاندارد بیش از هاوک هست کلا هاوک دیگه طرح تمام شده هست.

ولی خوب اگر به جای اسپارو از فونیکس برای ساخت موشک میانبرد الگو گرفته باشن بهتره، اسپارو هم در برابر بدنه فونیکس و توانایی های اون حرف چندانی برای گفتن نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحث بنده این بود اون زمان که همون زمان باید به جای هاوک به طرف استاندارد می رفتن...

البته شاید یه نوع علاقه شخصی باشه و ما که مسئول نبودیم ببینم قضیه چی بوده. ولی همین الان هم علاقه من به استاندارد بیش از هاوک هست کلا هاوک دیگه طرح تمام شده هست.

ولی خوب اگر به جای اسپارو از فونیکس برای ساخت موشک میانبرد الگو گرفته باشن بهتره، اسپارو هم در برابر بدنه فونیکس و توانایی های اون حرف چندانی برای گفتن نداره

 

فینیکس به اندازه ای بزرگ و سنگینه که به جز تامکت نمیشه کاربری براش پیدا کرد و اصلاً عاقلانه نیست که بخواد به عنوان یک برد متوسط توسعه داده بشه ، اسپارو چه مشکلی داره ؟ غیر از اینه که موشک قدرتمندی مثل آمرام در واقع نمونه پیشرفته اسپارو هستش ؟ اتفاقاً اگر بر روی اسپارو کار بشه خیلی راحت میتونیم چیزی شبیه AIM-120A/B/C یا PL-12 از داخلش در بیاریم که از تایگر و فانتوم تا فالکرم و تامکت رو به یک MRAAM هدایت فعال مجهز کنیم.جنگنده های ما الان از AIM-9J و AIM-7E-4 استفاده میکنن که سالهاست کاربرد خودشو از دست داده و هیچ حرفی برای گفتن نداره ؛ الان امارات داره از امرام C و AIM-9X استفاده میکنه..

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فینیکس به اندازه ای بزرگ و سنگینه که به جز تامکت نمیشه کاربری براش پیدا کرد و اصلاً عاقلانه نیست که بخواد به عنوان یک برد متوسط توسعه داده بشه ، اسپارو چه مشکلی داره ؟ غیر از اینه که موشک قدرتمندی مثل آمرام در واقع نمونه پیشرفته اسپارو هستش ؟ اتفاقاً اگر بر روی اسپارو کار بشه خیلی راحت میتونیم چیزی شبیه AIM-120A/B/C یا PL-12 از داخلش در بیاریم که از تایگر و فانتوم تا فالکرم و تامکت رو به یک MRAAM هدایت فعال مجهز کنیم.جنگنده های ما الان از AIM-9J و AIM-7E-4 استفاده میکنن که سالهاست کاربرد خودشو از دست داده و هیچ حرفی برای گفتن نداره ؛ الان امارات داره از امرام C و AIM-9X استفاده میکنه..

بنده عرض کردم الگو باشه طرح ولی قرار نیست که با همون وزن تولید بشه. اصلا فرض کنید ما قرار هست فونیکس میانبرد بسازیم یعنی بردی در حدود 50 ک م خوب یعنی باید سوخت موشک رو حداقل یک سوم کنیم بقیه فضای خالی بدنه رو می خوایم چی بزاریم فیبر یا پنبه؟؟

منظور بنده این بود که بدنه ای با الگو فینیکس ولی کوچکتر که برد 50 ک م رو بزنه و کلاهک هم نیاز نیست حتما 50 ک گ باشه 25 ک گ کافیه.

در عین حال میشه همونطور که گفتین دو نمونه ساخت یکی نیمه فعال و یکی فعال...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده عرض کردم الگو باشه طرح ولی قرار نیست که با همون وزن تولید بشه. اصلا فرض کنید ما قرار هست فونیکس میانبرد بسازیم یعنی بردی در حدود 50 ک م خوب یعنی باید سوخت موشک رو حداقل یک سوم کنیم بقیه فضای خالی بدنه رو می خوایم چی بزاریم فیبر یا پنبه؟؟

منظور بنده این بود که بدنه ای با الگو فینیکس ولی کوچکتر که برد 50 ک م رو بزنه و کلاهک هم نیاز نیست حتما 50 ک گ باشه 25 ک گ کافیه.

در عین حال میشه همونطور که گفتین دو نمونه ساخت یکی نیمه فعال و یکی فعال...

 

خب چی تو بدنه و طراحی فینیکس وجود داره ؟ کدوم آدم عاقلی میاد فینیکسی که از اول به عنوان یک LRAAM طراحی شده رو کوچک کنه و به عنوان میان برد ازش استفاده کنه ؟ به هزینش فکر کردید ؟ بهتر نیست روی اسپاروی هدایت فعال کار بشه تا چیزی شبیه امرام داشته باشیم ؟ طراحی اسپارو هیچ مشکلی نداره و بهترین پلاتفرم برای یک موشک میان برد هست ؛ آمریکایی ها برای جایگزینی فینیکس همین اسپارو رو اصلاح کردن و توسعه دادن و مدل C با 120 کیلومتر برد در حال خدمته و الان برنامه برای رسیدن به 180 کیلومتر در نمونه D دارن.

 

به این تصویر دقت کنید..

 

http://www.anft.net/f-14/f14-detail-aim120-01.gif

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم جناب فتح یه چیزی در حد Super 530 مد نظرشون هست , یعنی فقط الگو برداری از بدنه و نه قطعات!

 

thumb_super_530.jpgthumb_mirage2000c-pic.jpgthumb_Mirage2000-5F_1-2_Cigognes.jpg[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/Super_530D_in_the_foreground.jpg]thumb_Super_530D_in_the_foreground.jpg[/url]

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

super_530.jpg

 

بیشتر شبیهه استاندارده تا فینیکس!

البته از نظر ظاهر عرض می کنم درونشو خدا عالمه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم جناب فتح یه چیزی در حد Super 530 مد نظرشون هست , یعنی فقط الگو برداری از بدنه و نه قطعات!

 

thumb_super_530.jpgthumb_mirage2000c-pic.jpgthumb_Mirage2000-5F_1-2_Cigognes.jpgthumb_Super_530D_in_the_foreground.jpg

ممنون شهاب خان. دقیقا اومدن از یک طرح جواب پس داده و با آیرودینامیک و طراحی عالی استفاده کردن و تمام هزینه های تحقیق و توسعه و فاکتور گرفتن و شده این موشک. البته فکر می کنم از استاندارد الگو گرفتن که بازم موشکی خوب و کارا هست.


خب چی تو بدنه و طراحی فینیکس وجود داره ؟ کدوم آدم عاقلی میاد فینیکسی که از اول به عنوان یک LRAAM طراحی شده رو کوچک کنه و به عنوان میان برد ازش استفاده کنه ؟ به هزینش فکر کردید ؟ بهتر نیست روی اسپاروی هدایت فعال کار بشه تا چیزی شبیه امرام داشته باشیم ؟ طراحی اسپارو هیچ مشکلی نداره و بهترین پلاتفرم برای یک موشک میان برد هست ؛ آمریکایی ها برای جایگزینی فینیکس همین اسپارو رو اصلاح کردن و توسعه دادن و مدل C با 120 کیلومتر برد در حال خدمته و الان برنامه برای رسیدن به 180 کیلومتر در نمونه D دارن.

 

به این تصویر دقت کنید..

 

http://www.anft.net/f-14/f14-detail-aim120-01.gif

جناب سورنا یک مشخصه هایی فونیکس داره که موشک های دیگه ندارن. مثلا طراحی این موشک بهش این اجازه رو میده سرعت بالایی داشته باشه و... همین بدنه اجازه مانور شدید و قوی بهش میده.

هیچ تعارضی بین این نیست که شما بخوانی موشکی رو از میانبرد به برد بلند و یا برعکس تبدیل کنید و جذابیت امر اینجاست که در خود نوشته شما نقض صحبت شما هست یعنی آمریکا از اسپارو میانبرد یک موشک برد بلند ساخته... یعنی تغییر رده.

 

اسپارو به نظر من طرحی قوی در برابر فینیکس و استاندارد نیست و خودش هم از اول مشخصه های خوبی نداشته شامل سرعت و برد و شکل بدنه و... چه فرقی می کنه روی فونیکس کار بشه و موشکی با برد آمرام داشته باشیم؟؟؟

هزینه؟؟؟ چطوری هست که بزرگ کردن اسپارو هزینه نداره ولی کوچک کردن فونیکس داره؟؟؟ این دومین تناقض توی همین چند خط پست شما هست.

 

به هر حال توسعه اسپارو و افزایش برد اون هم چند حالت بیشتر نداره افزایش قطر یا طول برای ازایش سوخت و نهایتا برد بیشتر. فرقی نداره فونیکس رو کوچیک کنید یا اسپارو رو بزرگ . منتهی خوب نمی دونم چرا دوستان ما عادت دارن همیشه معتقد باشن کاری که مثلا کشور همسایه یا آمریکا کرده خوب بوده.

 

مشخصه های هر دو رو قرار میدم تا مقایسه راحت تر بشه: بنقل از ویکی

       فونیکس               اسپارو

وزن:  454                 230     کیلوگرم

طول: 3.96                3.70     متر

قطر:   38                    20     سانتیمتر

برد:   184                  50      کیلومتر

 

حالا به نظرتون کدوم قویتره؟؟؟

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون شهاب خان. دقیقا اومدن از یک طرح جواب پس داده و با آیرودینامیک و طراحی عالی استفاده کردن و تمام هزینه های تحقیق و توسعه و فاکتور گرفتن و شده این موشک. البته فکر می کنم از استاندارد الگو گرفتن که بازم موشکی خوب و کارا هست.


جناب سورنا یک مشخصه هایی فونیکس داره که موشک های دیگه ندارن. مثلا طراحی این موشک بهش این اجازه رو میده سرعت بالایی داشته باشه و... همین بدنه اجازه مانور شدید و قوی بهش میده.

هیچ تعارضی بین این نیست که شما بخوانی موشکی رو از میانبرد به برد بلند و یا برعکس تبدیل کنید و جذابیت امر اینجاست که در خود نوشته شما نقض صحبت شما هست یعنی آمریکا از اسپارو میانبرد یک موشک برد بلند ساخته... یعنی تغییر رده.

 

اسپارو به نظر من طرحی قوی در برابر فینیکس و استاندارد نیست و خودش هم از اول مشخصه های خوبی نداشته شامل سرعت و برد و شکل بدنه و... چه فرقی می کنه روی فونیکس کار بشه و موشکی با برد آمرام داشته باشیم؟؟؟

هزینه؟؟؟ چطوری هست که بزرگ کردن اسپارو هزینه نداره ولی کوچک کردن فونیکس داره؟؟؟ این دومین تناقض توی همین چند خط پست شما هست.

 

به هر حال توسعه اسپارو و افزایش برد اون هم چند حالت بیشتر نداره افزایش قطر یا طول برای ازایش سوخت و نهایتا برد بیشتر. فرقی نداره فونیکس رو کوچیک کنید یا اسپارو رو بزرگ . منتهی خوب نمی دونم چرا دوستان ما عادت دارن همیشه معتقد باشن کاری که مثلا کشور همسایه یا آمریکا کرده خوب بوده.

 

مشخصه های هر دو رو قرار میدم تا مقایسه راحت تر بشه: بنقل از ویکی

       فونیکس               اسپارو

وزن:  454                 230     کیلوگرم

طول: 3.96                3.70     متر

قطر:   38                    20     سانتیمتر

برد:   184                  50      کیلومتر

 

حالا به نظرتون کدوم قویتره؟؟؟

 

سرعت اسپارو حدود 2600mph هست که میشه حدوداً 4 ماخ و سرعت فینکیس هم 3000mph ؛ پس از نظر سرعت تفات خاصی ندارن و تدوام این سرعت در امرام ثابت میکنه که نیازی به سرعت بالاتر وجود نداره.مقایسه فینیکس و اسپارو از نظر قدرت مانور ؟ فینیکس رو اساساً برای هواپیماهای بمب افکن و موشک های کروزی ساختن که قابلیت مانور چندانی ندارن اما اسپارو و نمونه پیشرفته تر اون یعنی امرام مانورپذیری بالایی دارن و من منتظر دلایل شما در مورد بدنه فینیکس که قابلیت مانورپذیری بالاتری بهش میده هستم.

 

مثال نقضی در حرف های من نبود! زیاد دیدیم که موشکی رو با اصلاحات و موتور و جدید یا تعویض سوخت بردش افزیش پیدا کنه ولی من ندیده بودم یک موشک با 180 کیلومتر برد رو تبدیل به میان برد 50 کیلومتری کنن ؛ در ضمن اسپارو تغییر رده ای درش انجام نشده و AIM-120C هنوز هم یک برد متوسط محسوب میشه و هنوز تکلیف مدل D هم مشخص نیست.اسپارو ضعف داره چه از نظر هدایت و چه برد اما راه توسعه یک موشک میان برد هم رفع همین مشکلات هستش نه اینکه فینیکس رو کوچکش کنیم! آمریکا هم به  همین ضعف ها پی برده بود و با رفع اون ها و اصلاحات جزئی در بدنه اسپارو - که شما میگید به درد نمیخوره - موشک قدرتمندی مثل امرام رو تولید کرد.

 

عزیز جان بزرگ کردنی در کار نیست ، فقط یه سری تغییرات جزئی در بدنه و بعد سوخت و هدایت و.. قراره انجام بشه اما جهت اطلاع شما ؛ از نظر طول اسپارو و امرام هیچ تفاوتی با هم ندارن ، از نظر وزن امرام 50 کیلو سبک تره و 20 میلی متر هم باریک تر.این یعنی اگر موشکی بر پایه اسپارو طراحی بشه از فانتوم و فالکروم گرفته تا تامکت و صاعقه آینده میتونن ازش استفاده کنن.

 

 

به هر حال توسعه اسپارو و افزایش برد اون هم چند حالت بیشتر نداره افزایش قطر یا طول برای ازایش سوخت و نهایتا برد بیشتر. فرقی نداره فونیکس رو کوچیک کنید یا اسپارو رو بزرگ . منتهی خوب نمی دونم چرا دوستان ما عادت دارن همیشه معتقد باشن کاری که مثلا کشور همسایه یا آمریکا کرده خوب بوده.

 

خب آمریکا یه راهی رو رفته به نتیجه هم رسیده الان هم آمرام سالهاست وارد خدمت شده و کارنامه خوبی هم تا به اینجا داشته ؛ ما چرا باید آزمون و خطا کنیم ؟

 

 

فونیکس               اسپارو

وزن:  454                 230     کیلوگرم

طول: 3.96                3.70     متر

قطر:   38                    20     سانتیمتر

برد:   184                  50      کیلومتر

 

وزن ، طول ، قطر و برد یک موشک برد بلند رو با یک میان برد مقایسه میکنید ! عجب..

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرعت اسپارو حدود 2600mph هست که میشه حدوداً 4 ماخ و سرعت فینکیس هم 3000mph ؛ پس از نظر سرعت تفات خاصی ندارن و تدوام این سرعت در امرام ثابت میکنه که نیازی به سرعت بالاتر وجود نداره.مقایسه فینیکس و اسپارو از نظر قدرت مانور ؟ فینیکس رو اساساً برای هواپیماهای بمب افکن و موشک های کروزی ساختن که قابلیت مانور چندانی ندارن اما اسپارو و نمونه پیشرفته تر اون یعنی امرام مانورپذیری بالایی دارن و من منتظر دلایل شما در مورد بدنه فینیکس که قابلیت مانورپذیری بالاتری بهش میده هستم.

 

مثال نقضی در حرف های من نبود! زیاد دیدیم که موشکی رو با اصلاحات و موتور و جدید یا تعویض سوخت بردش افزیش پیدا کنه ولی من ندیده بودم یک موشک با 180 کیلومتر برد رو تبدیل به میان برد 50 کیلومتری کنن ؛ در ضمن اسپارو تغییر رده ای درش انجام نشده و AIM-120C هنوز هم یک برد متوسط محسوب میشه و هنوز تکلیف مدل D هم مشخص نیست.اسپارو ضعف داره چه از نظر هدایت و چه برد اما راه توسعه یک موشک میان برد هم رفع همین مشکلات هستش نه اینکه فینیکس رو کوچکش کنیم! آمریکا هم به  همین ضعف ها پی برده بود و با رفع اون ها و اصلاحات جزئی در بدنه اسپارو - که شما میگید به درد نمیخوره - موشک قدرتمندی مثل امرام رو تولید کرد.

 

عزیز جان بزرگ کردنی در کار نیست ، فقط یه سری تغییرات جزئی در بدنه و بعد سوخت و هدایت و.. قراره انجام بشه اما جهت اطلاع شما ؛ از نظر طول اسپارو و امرام هیچ تفاوتی با هم ندارن ، از نظر وزن امرام 50 کیلو سبک تره و 20 میلی متر هم باریک تر.این یعنی اگر موشکی بر پایه اسپارو طراحی بشه از فانتوم و فالکروم گرفته تا تامکت و صاعقه آینده میتونن ازش استفاده کنن.

 

 

خب آمریکا یه راهی رو رفته به نتیجه هم رسیده الان هم آمرام سالهاست وارد خدمت شده و کارنامه خوبی هم تا به اینجا داشته ؛ ما چرا باید آزمون و خطا کنیم ؟

 

 

وزن ، طول ، قطر و برد یک موشک برد بلند رو با یک میان برد مقایسه میکنید ! عجب..

نکته قابل توجه در مورد فینیکس زاویه حمله و کلاهک مخربشه زاویه حملش سبب میشه خلبان هر نوع مانوری بده نتونه از چنگش فرار کنه و کلاهکشم با وسعت تخریبی شعاع 100 متر نابودیه هدفو حتی در صورت فرار و مانور تضمین میکنه اثبات کننده صحبتمم آمار شکارهای جنگ هست که انواعو اقسام هواپیماهای شرقی و غربیو با قدرتهای مانور متفاوت شامل میشه

ویرایش شده در توسط ldmdff
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرعت اسپارو حدود 2600mph هست که میشه حدوداً 4 ماخ و سرعت فینکیس هم 3000mph ؛ پس از نظر سرعت تفات خاصی ندارن و تدوام این سرعت در امرام ثابت میکنه که نیازی به سرعت بالاتر وجود نداره.مقایسه فینیکس و اسپارو از نظر قدرت مانور ؟ فینیکس رو اساساً برای هواپیماهای بمب افکن و موشک های کروزی ساختن که قابلیت مانور چندانی ندارن اما اسپارو و نمونه پیشرفته تر اون یعنی امرام مانورپذیری بالایی دارن و من منتظر دلایل شما در مورد بدنه فینیکس که قابلیت مانورپذیری بالاتری بهش میده هستم.

 

مثال نقضی در حرف های من نبود! زیاد دیدیم که موشکی رو با اصلاحات و موتور و جدید یا تعویض سوخت بردش افزیش پیدا کنه ولی من ندیده بودم یک موشک با 180 کیلومتر برد رو تبدیل به میان برد 50 کیلومتری کنن ؛ در ضمن اسپارو تغییر رده ای درش انجام نشده و AIM-120C هنوز هم یک برد متوسط محسوب میشه و هنوز تکلیف مدل D هم مشخص نیست.اسپارو ضعف داره چه از نظر هدایت و چه برد اما راه توسعه یک موشک میان برد هم رفع همین مشکلات هستش نه اینکه فینیکس رو کوچکش کنیم! آمریکا هم به  همین ضعف ها پی برده بود و با رفع اون ها و اصلاحات جزئی در بدنه اسپارو - که شما میگید به درد نمیخوره - موشک قدرتمندی مثل امرام رو تولید کرد.

 

عزیز جان بزرگ کردنی در کار نیست ، فقط یه سری تغییرات جزئی در بدنه و بعد سوخت و هدایت و.. قراره انجام بشه اما جهت اطلاع شما ؛ از نظر طول اسپارو و امرام هیچ تفاوتی با هم ندارن ، از نظر وزن امرام 50 کیلو سبک تره و 20 میلی متر هم باریک تر.این یعنی اگر موشکی بر پایه اسپارو طراحی بشه از فانتوم و فالکروم گرفته تا تامکت و صاعقه آینده میتونن ازش استفاده کنن.

 

 

خب آمریکا یه راهی رو رفته به نتیجه هم رسیده الان هم آمرام سالهاست وارد خدمت شده و کارنامه خوبی هم تا به اینجا داشته ؛ ما چرا باید آزمون و خطا کنیم ؟

 

 

وزن ، طول ، قطر و برد یک موشک برد بلند رو با یک میان برد مقایسه میکنید ! عجب..

فونیکس توان رسیدن به سرعت7 ماخ رو هم داره. اصلا موشکی که بخواد برد بلند باشه و سرعت کافی نداشتهب اشه یعنی هدف رو از دست میده.

مانور پذیری فونیکس به اطر شکل باله ها بیشتر هست و به سرعت زاویه خودش رو تغییر میده چون شکل بال ها بهش اجازه میده زاویه قلطش بیشتری داشتهب اشه.

کجا نوشته شده فونیکس برای زدن بمب افکن و.... ساخته شده ؟؟؟ با این تفسیر ساخت اف14 هم که اختصاصی قرار هست فونیکس شلیک کنه این نبوده که دفاع هوایی باشه بلکه زدن تانکر و بمب افکن سنگین بوده.

موشک کروز؟؟؟ آخه کدوم آدم عاقلی برای زدن موشک کروز از فونیکس با اون قیمت زیاد و کلاهک زنگین استفاده می کنه؟؟؟

 

آمرام توی بحث ما وارد نیست چون کلا موشکی دیگه هست.

 

اسپارو در ورژن های اولیه موفقیتی نداشت ولی بعدا شد یک موشک خوب.

بالا عرض شد دلیل مانور پذیری فونیکس چی هست و دلیلی نداره غیر از سکل بالهای تثبیت کننده و تغییر وضعیت که ضریب قلطش بیشتری بهش میده.

 

مثال نقض کاملا مشهود هست(توهین و فحش که نیست برادر من می خوای جبهه بگیری یعنی حرفت با هم نمی خونه) ببین قربان تغییر یعنی تغییر دیگه چه شما موشک رو کشیده تر کنی و قطرش رو افزایش بدی بکنی تا بردش افزایش پیدا کنه چه قطرش رو کم کنی و سولش رو کم و بردش رو کم کنی. شما داری میگی اسپارو رو اینجوری کردن بنده هم میگم طرح فونیکس رو هیکلش رو کم کنن... این روندی دو طرفه هست وقتی میشه بزرگ کرد کوچک هم میشه کرد.

اما اینکه توی بدنه موشک چی باشه بحث دیگه ای هست ممکنه چون این یکی قطر کمتری داره رادار و آیونیک و... تغییر کنه و...

عکس های جناب شهاب کاملا گویا هست که از استاندارد یک موشک هوا به هوا ساخته شده با وزن و طول و قطر کمتر.

 

راه توسعه ساپارو مد نظر شما یعنی ما بیایم تمام مشکلاتی رو که در اسپارو هست رفع کنیم خوب یعنی تغییر در رادار، سیستم هدایتی و.... ولی فونیکس حساب پس داده هست و فقط باید هیکلش رو کوچک کنیم. حالا به نظر شما توسعه فونیکس به عنوان موشکی ممیانبرد و سبک راحت تر هست و کم هزینه تر یا فونیکس ... می بینید که طرح شما راه طولانی تر و هزینه بیشتری داره. چون ما نسخه های بروز اسپارو رو نداریم و نسخه های ما به درد جرز دیوار می خورن.

 

آمریکا بله چون هر دو موشک مال خودش بود و ضعف و قولپت هر دو رو می دونست و... ولی ما نه.

 این تغییرات جزئی اسمش تغییر دادن هست وقتی بدنه رو می شکید و قطر رو افزایش می دید و... اسمش تغییر هست. فکر می کنم حتی باید کوچکترین واژه ها رو هم تعریف کنیم و معنی اونها رو از معین و دهخدا بزاریم تا دسوتان متوجه بشن چی میگیم و چی میگن.

 

عرض کردم آمرام به بحث ما وارد نیست چون نه نمونه داخلی اش رو داریم و و نه رسیدن بهش راحته برای ما. عد تفاوت اونها هم دلیلش اینه که به قول خودتون سوخت و موتور و سیستم هدایت و ...رو همگی تغییر دادن.

اما شما دارین میگین چون آمرام و اسپارو هم وزن هستن و هم شکل و... همه جنگنده ها می تونن ازش استفاده کنن سوال اینه چرا الن از فونیکس روی همه نمیشه استفاده کرد؟؟

مشخص هست وزن زیاد و هیکل بزرگ و... خوب وقتی قراره طرح بر اساس فونیکس باشه ولی طولش کمتر، قطرش کمتر و بدنه کوچکتری داشته باشه چرا نمیشه با همه جنگنده ها اون رو به کار گرفت؟؟؟ خوب مشکل وزن و هیکل موشک حل شده دیگه.

می بینید که شما خیلی بی دقت پست های بنده رو می خونید.

 

دوست عزیز آمریکا همونطوری که گفته شد هر دو موشک رو داشته و بعد روی یکی که از همه زاغارت تر بود تمرکز کرده و شده آمرام شاید اگر خود آمریکا روی فونیکس سرمایه می زاشت خیلی راحت تر می تونست از آرمام بهتر بشسازه... ما نمی دونیم دلیل کار و تفکر مسئولین آمریکایی چی بوده به همین دلیل باید کار خودمون رو بکنیم.

 

اما در مورد مقایسه ه بازم بی توجه و سرسری از کنار رد شدید.

قربان اگر به آمار نگاه کنید می فهمید که فونیکس برای اینکه بتونه رادار فعال حمل کنه قطر بیشتری داشته و با همون طول یکسان بردی سه و خرده ای برابری...

 

اگر ما بخوایم موشک فعال راداری بسازیم مثل آمرام یا فونیکس هر چقدر قطر بیشتری داشته باشیم رادار قویتری می تونه حمل کنه لاجرم ساخت موشکی از روی فونیکس بهتر از اسپارو هست.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فونیکس توان رسیدن به سرعت7 ماخ رو هم داره. اصلا موشکی که بخواد برد بلند باشه و سرعت کافی نداشتهب اشه یعنی هدف رو از دست میده.

مانور پذیری فونیکس به اطر شکل باله ها بیشتر هست و به سرعت زاویه خودش رو تغییر میده چون شکل بال ها بهش اجازه میده زاویه قلطش بیشتری داشتهب اشه.

کجا نوشته شده فونیکس برای زدن بمب افکن و.... ساخته شده ؟؟؟ با این تفسیر ساخت اف14 هم که اختصاصی قرار هست فونیکس شلیک کنه این نبوده که دفاع هوایی باشه بلکه زدن تانکر و بمب افکن سنگین بوده.

موشک کروز؟؟؟ آخه کدوم آدم عاقلی برای زدن موشک کروز از فونیکس با اون قیمت زیاد و کلاهک زنگین استفاده می کنه؟؟؟

 

آمرام توی بحث ما وارد نیست چون کلا موشکی دیگه هست.

 

اسپارو در ورژن های اولیه موفقیتی نداشت ولی بعدا شد یک موشک خوب.

بالا عرض شد دلیل مانور پذیری فونیکس چی هست و دلیلی نداره غیر از سکل بالهای تثبیت کننده و تغییر وضعیت که ضریب قلطش بیشتری بهش میده.

 

مثال نقض کاملا مشهود هست(توهین و فحش که نیست برادر من می خوای جبهه بگیری یعنی حرفت با هم نمی خونه) ببین قربان تغییر یعنی تغییر دیگه چه شما موشک رو کشیده تر کنی و قطرش رو افزایش بدی بکنی تا بردش افزایش پیدا کنه چه قطرش رو کم کنی و سولش رو کم و بردش رو کم کنی. شما داری میگی اسپارو رو اینجوری کردن بنده هم میگم طرح فونیکس رو هیکلش رو کم کنن... این روندی دو طرفه هست وقتی میشه بزرگ کرد کوچک هم میشه کرد.

اما اینکه توی بدنه موشک چی باشه بحث دیگه ای هست ممکنه چون این یکی قطر کمتری داره رادار و آیونیک و... تغییر کنه و...

عکس های جناب شهاب کاملا گویا هست که از استاندارد یک موشک هوا به هوا ساخته شده با وزن و طول و قطر کمتر.

 

راه توسعه ساپارو مد نظر شما یعنی ما بیایم تمام مشکلاتی رو که در اسپارو هست رفع کنیم خوب یعنی تغییر در رادار، سیستم هدایتی و.... ولی فونیکس حساب پس داده هست و فقط باید هیکلش رو کوچک کنیم. حالا به نظر شما توسعه فونیکس به عنوان موشکی ممیانبرد و سبک راحت تر هست و کم هزینه تر یا فونیکس ... می بینید که طرح شما راه طولانی تر و هزینه بیشتری داره. چون ما نسخه های بروز اسپارو رو نداریم و نسخه های ما به درد جرز دیوار می خورن.

 

آمریکا بله چون هر دو موشک مال خودش بود و ضعف و قولپت هر دو رو می دونست و... ولی ما نه.

 این تغییرات جزئی اسمش تغییر دادن هست وقتی بدنه رو می شکید و قطر رو افزایش می دید و... اسمش تغییر هست. فکر می کنم حتی باید کوچکترین واژه ها رو هم تعریف کنیم و معنی اونها رو از معین و دهخدا بزاریم تا دسوتان متوجه بشن چی میگیم و چی میگن.

 

عرض کردم آمرام به بحث ما وارد نیست چون نه نمونه داخلی اش رو داریم و و نه رسیدن بهش راحته برای ما. عد تفاوت اونها هم دلیلش اینه که به قول خودتون سوخت و موتور و سیستم هدایت و ...رو همگی تغییر دادن.

اما شما دارین میگین چون آمرام و اسپارو هم وزن هستن و هم شکل و... همه جنگنده ها می تونن ازش استفاده کنن سوال اینه چرا الن از فونیکس روی همه نمیشه استفاده کرد؟؟

مشخص هست وزن زیاد و هیکل بزرگ و... خوب وقتی قراره طرح بر اساس فونیکس باشه ولی طولش کمتر، قطرش کمتر و بدنه کوچکتری داشته باشه چرا نمیشه با همه جنگنده ها اون رو به کار گرفت؟؟؟ خوب مشکل وزن و هیکل موشک حل شده دیگه.

می بینید که شما خیلی بی دقت پست های بنده رو می خونید.

 

دوست عزیز آمریکا همونطوری که گفته شد هر دو موشک رو داشته و بعد روی یکی که از همه زاغارت تر بود تمرکز کرده و شده آمرام شاید اگر خود آمریکا روی فونیکس سرمایه می زاشت خیلی راحت تر می تونست از آرمام بهتر بشسازه... ما نمی دونیم دلیل کار و تفکر مسئولین آمریکایی چی بوده به همین دلیل باید کار خودمون رو بکنیم.

 

اما در مورد مقایسه ه بازم بی توجه و سرسری از کنار رد شدید.

قربان اگر به آمار نگاه کنید می فهمید که فونیکس برای اینکه بتونه رادار فعال حمل کنه قطر بیشتری داشته و با همون طول یکسان بردی سه و خرده ای برابری...

 

اگر ما بخوایم موشک فعال راداری بسازیم مثل آمرام یا فونیکس هر چقدر قطر بیشتری داشته باشیم رادار قویتری می تونه حمل کنه لاجرم ساخت موشکی از روی فونیکس بهتر از اسپارو هست.

 

کی گفته فینکیس توان رسیدن به سرعت 7 ماخ رو داره ؟! نهایت سرعتی که برای فینیکس در منابع مختلف اومده 4.3 ماخ بوده یعنی 3 دهم ماخ بالاتر از اسپارو ؛ پس از این نظر تفاوتی ندارن و خیلی هم مهم نیست چون کمتر پیش میاد هواپیمای هدف بالاتر از 2 ماخ سرعت داشته باشه به اضافه این که سرعت هواپیمای حامل هم اضافه میشه.شما مثل این که هنوز تاریخچه طراحی پکیج تامکت ، AWG-9 و فینیکس رو مطالعه نکردید.بعد از ورود به خدمت بمب افکن های توپولوف Tu-16/22 شوروی که حامل موشک های کروز ضد کشتی بودند اصولاً برنامه F-111B مجهز به AWG-9 (با قابلیت ویژه درگیری همزمان با 6 هدف) و فینیکس برای هدف قراردادن این بمب افکن ها پیش از رسیدن به محدوده برد شلیک به ناوهای هواپیمابر و بعد از اون هدف قرار دادن موشک های کروز بوده کما این که گویا یک موشک کرم ابریشم هم توسط تامکت های ما شکار شده.استدلالتون در مورد چالاک تر بودن فینیکس نسبت به اسپارو هم برای من قابل قبول نبود.هیچ وقت ندیدم و نشندیم کسی از مانورپذیری اسپارو گلایه داشته باشه و عمده انتقادات سیستم هدایت نیمه فعال این موشک بود.

 

اتفاقاً من امرام روی برای همین عرض کردم.بد نیست نتایج تست های این موشک رو مطالعه کنید تا متوجه بشید اسپارو با کمی اصلاحات میتونه حتی در فواصل زیر 5 کیلومتر مورد استفاده قرار بگیره و الان به جرات امرام یکی از مانورپذیرترین موشک های میان برده ؛ یه مقایسه ای بین بدنه اسپارو و امرام بکنید.همه بحث من اینه که آمریکا یک راهی رو رفته و اسپارو رو به امرام تبدیل کرده و دلیلی نداره ما بخوایم آزمون و خطا کنیم.شما میگید ما بیایم فینیکس رو کوچک تر کنیم یعنی وزنش رو از 450 برسونیم به 200 کیلوگرم که بتونه روی بقیه هواپیماها هم نصب بشه ؛ خب این که شد همون که ! بدنه ، موتور ، سیستم هدایت ، محفظه سوخت ، سرجنگی و... همه باید از صفر طراحی بشن و این یک موشک جدیده و اسمش فینیکس کوچک شدست که شما باید از صفر تا صدش رو دوباره طراحی کنی و آخرش هم مشخص نیست که به نتیجه برسی یا نه.اما توسعه اسپارو یه چیزیه که آخرش به نتیجه رسیده و سالهاست در حال خدمته و نقشه راه هم مشخصه.

 

ما نیازی به نسخه های پیشرفته اسپارو نداریم ، قراره  فقط از بدنه اسپارو استفاده و اصلاح بشه و سیستم های هدایت ، سوخت ، سرجنگی و.. جدید خواهند بود و ما بعد از این همه سال باید تونسته باشیم همچین سیستم هایی رو تولید کنیم و فکر نمیکنم از این نظر مشکلی باشه.ما 8 سال با این موشک ها جنگیدیم و خلبانای ما کاملاً به ضعف و قوت موشک هاشون احاطه دارن چه برسه به فرماندهان.پس این صحبت که آمریکایی ها مال خودشون بوده ضعف و قوتش رو میدونستن اصلاً درست نیست و ما نباید راهی که آمریکایی ها رفتن و به نتیجه رسیدن رو ول کنیم یه راه جدید بریم که تهش معلوم نیست. باز هم میگم آمرام از نظر طول با اسپارو فرقی نداره ، وزنش پایین تره و قطرش هم کمتر ؛ حتماً هم میدونید که آمرام هدایت فعال هست و با این وجود قطرش از اسپارو هم کمتره فینیکس به کنار ! پس با این اطلاع ، نتیجه گیری پایانی شما هم غلطه ؛ ما برای ساخت یک موشک هدایت فعال نیازی به افزایش قطر اسپارو نداریم.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته بیشتر از یک شکار کرم ابریشم در جنگ داشتیم

حتی یک مورد بود که هم هواپیمای حامل ( میراژ ) و هم موشک (اگزوست ) هر دو با هم هدف قرار گرفتند ( با 2 تا فونیکس که به طور همزمان شلیک شده بودند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای دوستان یک مطلب رو فاش کنم خلاص

 

مدل مینی فینیکس با رادار نیمه فعال با برد 60 ناتیکال مایل

 

خوبه ؟

داریم

 

زیاد نگران نباشید

 

این رو دیگه نقلی نمیگم

 

خودم از یک متری ملاحظه کردم

 

نفرمائید تو هیچ منبعی نیست که جز مشلاهده و بحث با متخصصش مدرکی ندارم

محل : نمایشگاه تجهیزات نظامی در مصلی

سال 87

 

فقط مونده کسی دنبال ساخت از روی اون هست یا نه؟

 

 

 

درباره آمرام هم عرض کنم موضوع فقط شکل اسپارو نیست

 

سوپر آلیاژ بکار رفته دربدنه امکان خم شدن  بسیار قابل توجه الاستیک بدنه رو بدون ترک و تغییر پلاستیک میده  -یعنی تحمل شتاب جی واقعی بسیار قابل توجه در قطر کم

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.