امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]بنده هم با جناب 100 موافقم و معتقدم اين جنگنده در آينده نچندان دور عملا به پايان كار خواهد رسيد، زيرا برخي ويژگي‌هاي هر وسيله و سيستم، ساختاري و مربوط به ذات آن است كه با تغييرات جزيي، تغيير پذير نيست. [/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]فرضا شايد بتوان مركز جرم و مركز آئروديناميكي جنگنده را با تغييراتي، به ميزان محدود جابجا كرد، يا مثلا با تغييراتي، ويژگي‌هاي محدود رادارگريزي به آن اضافه كرد، اما به نظر نمي‌رسد بتوان تغييرات اساسي ساختاري، در آن ايجاد كرد.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]و اين به پايان كار رسيدن به اين دليل است كه نبردهاي آينده اقتضائاتي خواهند داشت كه جز با تغييرات اساسي امكان‌پذير نخواهد بود و اين يعني در نقش اف-14، نياز به جنگنده‌اي كاملا جديد ...[/font][/size]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='sinagood' timestamp='1348158500' post='272474']
ببخشید میشه یکی توضیح بده منظور از هزینه های سنگین نگهداری جنگنده ها چیه شرمنده بنده اطلاعاتم کمه
[/quote]

[color=#ff0000]اصولا هر جنگنده ای بعد از مدتی کارکرد و پرواز نیاز به بازبینی در سیستم های پرواز و دیگر سیستم ها خواهد شد و گاها تعویض یا بازساخت این قطعا که هزینه بر خواهند بود.[/color]

[color=#ff0000]البته هزینه های دیگری نیز هستند که در برابر هزینه های بالا قابل چشم پوشی هستند.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#FF0000]اصولا هر جنگنده ای بعد از مدتی کارکرد و پرواز نیاز به بازبینی در سیستم های پرواز و دیگر سیستم ها خواهد شد و گاها تعویض یا بازساخت این قطعا که هزینه بر خواهند بود.[/color]

[color=#ff0000]البته هزینه های دیگری نیز هستند که در برابر هزینه های بالا قابل چشم پوشی هستند.[/color][/quote]
از همون رنگ پبشفرض استفاده کنید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='a3eman' timestamp='1348159298' post='272478']
[quote name='sinagood' timestamp='1348158500' post='272474']
ببخشید میشه یکی توضیح بده منظور از هزینه های سنگین نگهداری جنگنده ها چیه شرمنده بنده اطلاعاتم کمه
[/quote]

[color=#ff0000]اصولا هر جنگنده ای بعد از مدتی کارکرد و پرواز نیاز به بازبینی در سیستم های پرواز و دیگر سیستم ها خواهد شد و گاها تعویض یا بازساخت این قطعا که هزینه بر خواهند بود.[/color]

[color=#ff0000]البته هزینه های دیگری نیز هستند که در برابر هزینه های بالا قابل چشم پوشی هستند.[/color]
[/quote]

سلام ...
و به طرز عجیبی این هزینه ها در تامکت بسیار بالاست ... به گونه ای که خود آمریکایی ها ( با اون بودجه ی نجومی ) هم مجبور شد برای کاهش هزینه ها ، سراغ یک جنگنده ی ارزان تر بره ( نه لزوما بهتر ) ....
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همیشه مشکل اون چیزهایی هست که نمی تونیم بسازیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا در اواخر جنگ تامکت های ما با موشک سجیل میگ-29 شکار کردن ؟ icon_cheesygrin
اگه این طوری باشه که آلان اف-22 دسر موشک های هوا به هوا مونه !
دوستانی که اطلاعات بیشتری دارن لطفا توضیح بدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله شکار شده است.

رجوع شود به کتاب نبرد در آسمان.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لازم به ذکره که مشکل اصلی موتور تی اف 30 این بود که در بعضی موارد هنگام استفاده از پس سوز . در موتور سوخت زیادی وارد میشد ولی احتراق کمی دیر انجام میشد و باعث میشد تا فشار زیادی به کمپرسور وارد بشه و به اصطلاح پاپ کنه و موتور از که بیفته وخود نیروی دریایی امریکا تقریبا 80 تا از تامکتاش رو از دست داد البته این مشکل در مدل های بعدی برطرف شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]تامکت از دید دینامیکی و از دید کنترلی نسبت به جنگنده های امروزی خیلی عقب افتاده هست نحوه مانور و نشست و برخاست تامکت نسبت به جنگنده های امروزی بسیار متفاوت و با مصرف سوخت بیشتری هست[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=6]آیا f-14 های ایران میتوانند با f-15 های اسرایلی مقابله کنند؟[/size]
[size=5]f-14:[/size]

جنگنده اف-14 تامکت هواپیمایی دو موتوره، بال متغیر و دو سرنشینه می باشد که به منظور حمله، رهگیری و نابودی جنگنده های دشمن به صورت بیست و چهار ساعته و در هر وضعیت جوی و اقلیمی طراحی گشته است و قادر به انجام عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز می باشد.
[img]http://www.fas.org/man//dod-101/sys/ac/f-14-dvic223.jpg[/img]
f-14تامکت متعلق به نیروی دریایی آمریکا در حال پرواز
اف-14 قادر است به طور همزمان بیست و چهار هدف را به وسیله سیستم های راداری پیشرفته خود شناسایی کرده و به وسیله موشک فوق پیشرفته فینیکس- که بر روی هیچ جنگنده دیگری قابل نصب نمی باشد- شش فروند از آنان را نابود نماید. همچنین تسلیحات اف-14 شامل موشک های دیگری از جمله موشکهای هوا به هوای ساید ویندر AIM-9L، موشک اسپارو AIM-7 و موشک پیشرفته برد متوسط آمرام AIM-120 و ترکیبی از راکتها و بمب های دیگر نیز می شود. همانطوری که بیان شد، اف-14 جنگنده ای دارای دو خدمه و دو سکان عمودی و همچنین بال های متغیر می باشد. موتورهای اف-14 به طور موازی هم و در یک ساختار مرکزی شکل گرفته اند.
ترمز های بال پروانه ای اف-14 در بین دو سکان عمودی و در سطوح بالا و پایین بدنه واقع شده اند. باله ای این جنگنده به منظور جمع شدن اتوماتیک در هنگام پرواز البته همراه با یک کنترل دستی برای تغییر اندازه زاویه بالها در مواقع غیر پرواز برنامه ریزی شده اند. دو سکان عمودی، متمایل بر روی سطح بالایی موتور و منحرف به سمت خارج سوار شده اند. دامنه عادی جمع شدن بالها از 20 درجه تا 68 درجه و برای جاگیری کمتر روی عرشه ناوهای هواپیما بر تا 70 درجه می باشد. نا گفته نماند سرعت جمع شدن بالها 7/5 درجه بر ثانیه است. برای کنترل غلتش کمتر از 57 درجه اف-14، از بالچه هایی در نقطه ابتدایی بالها و نزدیک ورودی موتورها استفاده می نمایند که به صورت جداگانه عمل می نمایند. اگز از جلو به اف-14 نظری بیفکنیم، دو مدخل ورودی هوای بزرگ را مشاهده می نماییم که اندکی به سمت خارج متمایل شده اند. این اندک تمایل به منظور تقلیل مقاومت بین هوای موتور و لایه های جانبی ای موتور صورت گرفته است.گازهای اگزوز موتور ها از میان فلپ های مکانیکی متغیر، که در دور های مختلف موتور به اندازه معین و به طور منظم باز و بسته می شوند، خارج شده و فشار نیروی تولیدی موتور را ایجاد می نماید. اخیراً با استناد بر مطالعاتی که بر روی گازهای خروجی موتور های اف-14 انجام شد، نیروی دریایی محدودیت هایی را برای پرواز آن در ارتفاعات کم و سرعت های بالا در چنین فواصلی قرار داد و کاربرد سیستم پس سوز برای اف-14 های مدل D و B در هر ارتفاعی به جز موارد بحرانی و موقعیت های خطرناک نظامی و جنگی ممنوع گردید. اف-14 گرومن، اصلاً برای جایگزینی هواپیمای اف-4 فانتوم طراحی گردید و اولین اف-14 مدل A در اوسط دهه 1970 معرفی شد.
اف-14 مدل +A، مدل ارتقا یافته اف-14 A، با موتور های جدید جنرال الکتریک F-110، که هم اکنون هم در تمام ناوگان های دریایی آمریکا معمول است، بیش از یک حریف معمولی برای هواپیماهای هم سطح به شمار می آید. سیستم پالس دوپلر AWG-9 یک رادار چند حالته است که قادر به شناسایی بیست و چهار هدف به طور همزمان و شلیک مستقیم به شش عدد از آنان می باشد. البته این سیستم که در دهه 1960 طراحی شده است، یکی از قدیمی ترین سیستم های رادار هوا به هوا می- باشد که هنوز هم بسیار پرقدرت می نماید و با استفاده از نرم افزار های کنترلی جدید توانایی های آن برای تبدیل به یک سیستم برای قرن بیست و یکم افزایش می یابد.
کاکپیت اف-14 دارای یک سیستم هد آپ دیسپلی (HUD-Head Up Display) کیسرAN/AVG-12 و دستگاه نمایش موقعیت افقی و عمودی هواپیما می باشد. همچنین یک دستگاه دوربین راداری نورث راپ AN/AXX برای شناسایی هدف های ماورای دید بصری (BVR) در دوردست به کار می رود. در اف-14 یک سیستم تلوزیونی وضوح بالای مداربسته با قابلیت پخش انتخابی در هر یک از کاکپیت ها (FOV) نیز تعبیه شده است. این سیستم مدار بسته می تواند با نصب در کاکپیت عملیات را به وسیله سیستم تلوزیونی کاکپیت ها ضبط نماید. البته یک سیتم جدید تر نیز در حال نصب بر روی هرسه مدل اف-14 (A+,B,D) می باشد. تجهیزات الکترونیکی اف-14 نیز شامل رادار هشدار دهنده و کنترل AN/ALR-45، رادار هشدار گیرنده AN/ARL-50، سیستم پرتاب فلر یعنی همان گوی های آتشینی که باعث گمراه شدن موشک های حرارتی می شوند AN/ALE-29/39 که این سیستم در بین دو سکان عمودی در پشت بدنه هواپیما قرار گرفته است و سیستم سردرگم کننده رادار های دشمن Sanders AN/ALQ-200 Deception Jamming Pod می شود.


[img]http://i36.tinypic.com/2koak1.jpg[/img][img]https://www.fiddlersgreen.net/aircraft/Grumman-F14/IMAGES/Grumman-F14-Tomcat-Cockpit.jpg[/img]
کاکپیت پیشرفته اف-14

تامکت قابلیت حمل یک توپ 20 میلیمتری داخلی گتلینگ را که در سمت چپ بدنه واقع گشته است، دارا می باشد. این جنگنده می تواند انواع موشک های فونیکس، سایدویندر، اسپارو و موشک میان برد پیشرفته
AIM-120 را حمل نماید. بیش شش موشک فونیکس در چهار مقر زیر بدنه و بین موتور ها و دو مقر در قسمت ثابت بالها، دو سایدویندر در مقر های ثابت بالها و بالای موشک فونیکس می تواند حمل شود. اف-14 تامکت اولین پروازش را در 20 دسامبر 1970 و اولین پرواز عملیاتی اش را در سال 1973 انجام داد. قبل از انقلاب سال 1979، 79 فروند اف-14 به ایران تحویل شد. البته تعدادی از جنگنده های ارزشمند در جنگ میان ایران و عراق از بین رفتند. در سالهای اخیر نیروی دریایی آمریکا 699 فروند از این پرنده ارزشمند را در خدمت خود داشت.
[b]معرفی مدل های گوناگون اف-14 تامکت[/b]
F-14 A اولین نمونه گونه اف-14 می باشد. این مدل به وسیله دو موتور TF30-P414A تجهیز شده است. تعداد شصت فروند از اف-14 های مدل ای در حال تجهیز به سیستم اقدام متقابل هشدار و کنترل AN/ALR-67، سیستم لانتیرن LANTIRN و سیستم نمایش اطلاعات تاکتیکی قابل برنامه ریزی می باشند. همچنین در تمام سری ها اف-14 سیستم اتوماتیک کنترل پرواز (AFCS) در حال جایگزینی با سیستم کنترل پرواز دیجیتال (DFCS) می باشند. در اواخر دهه 1970، حوزه دفاع هوایی آمریکا مشکلات اساسی موتورهای اف-14 با موتور TF30 و هواپیماهای اف-16 و اف-15 با موتور های F-100 را ارزیابی و ازمایش نمود. آین حوزه به طور بسیار جدی به تحلیل مشکلات موتورهای اف-14 پرداخت.
سرانجام، تصمیم بر آن شد که به جای ارتقا دادن و بهبود بخشیدن موتور های عیب دار فعلی، بهتر است موتور های کاملاً جدیدی جایگزین این نوع موتور ها شوند، به طوری که موتور های جدیدی که در مدلهای پایانی اف-14 تعبیه شد، کاملاً تکافوی نیاز های آن را می کرد. همچنین موتورهای اف-14 مدل A نیز در حال بهبود بخشی هستند؛ چه بسا که اگر از ابتدا موتور های جانشین خوبی برای موتور های فعلی این مدل موجود بودند، این موتور ها موتور هایی نبود که نیروی دریایی حاضر به به کار گرفتن آن ها بر روی اف-14 باشد. در اواسط دهه 90 تنها تغییری که در اف-14 داده شد عبارت بود از معرفی یک سیستم کنترل کنترل پرواز دیجیتال که خلبان را از انجام مانور های خطرناک یا نا ایمن باز داشته ، بار مسئولیت و وظیفه را بر روی خلبان تقلیل داده و باعث می شود که خلبان نسبت به موقعیتی که در آن است، اقدام به بهترین عمل نماید.
سرمایه گذاری برای پیاده کردن این سیستم از سال 1996 شروع شد (حدود 80 میلیون دلار). همچنین سیستم تاکتیکی شناسایی هوابرد (TARPS) با سیتم دیجیتال آن جایگزین شده و سیستم پرتاب فلر بول به عنوان جزئی از برنامه کامل کننده اضافه خواهد گشت. البته اعمال این تغییرات، باعث تغییر نقش هوایی اصلی اف-14 A نخواهد شد. اف-14 مدل بی را می توان هم یک اف-14 مدل آ بازسازی شده بنامیم، هم یک جنگنده جدید به تمام معنا، که هر یک از این مدلهای بی با موتورهای پرقدرتF-110-GE-400، با موتور TF30-P414 اف-14 های قدیمی جایگزین شده اند، مجهز شده است. اف-14 تامکت، هواپیمایی آن اندازه پیچیده بود که خود نیروی دریایی آمریکا، در به کارگیری آن دچار مشکل بود. همچنین، آمریکا به هیچ وجه حاضر به انتقال این تکنولوژی به روس ها نبود، به طوری در اف-14 های ایرانی هم که امکان آن می رفت زمانی به چنگ روس ها بیفتند، قطعات کلیدی نشانگر تکنولوژی نوین آن حذف گشته بود.
به همین صورت، هنگامی که یک فروند تامکت از فرود موفق روی یک ناو هواپیمابر آمریکایی باز ماند، لاشه این هواپیما به سرعت و در کوتاهترین زمان، از بیم اینکه روس قطعات لاشه آن را از دریا بازیابی کنند، از دریا بیرون کشید. بر طبق آخرین اخبار، قرار است که در سال 2008، جنگنده نوین سوپر هورنت، جایگزین این جنگنده افسانه ای و به واقعیت جلوتر از زمان بشود. آیا واقعاً، هیچ جایگزینی برای اف-14 تامکت، که در زمان تولیدش سی سال جلوتر از زمان بود، وجود دارد؟
ایران تنها کشور استفاده کننده از تامکت در حال حاضر
پنتاگون اخیرا هواپیمای F-14 خود را از رده خارج کرده و در حال فروش قطعات مربوط به آن در دفتر فروش مازاد خود است و هم اکنون ایران تنها کشوری است که از هواپیما‌های F-14 استفاده می‌کند. استیفن بوگنی رئیس بازرسان صادرات هسته‌ای می‌گوید: استفاده ایران از این نوع هواپیما دلیلی است بر اینکه این کشور تلاش کند از راه‌های مختلف تجهیزات مربوط به آن را تهیه کند.
[img]http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f14/f14_16.jpg[/img]
اف-14 نیروی هوایی ایران
خبرگزاری آسوشیتدپرس در ژانویه ۲۰۰۷ در گزارشی جنجالی ادعا کرد وزارت دفاع آمریکا از طریق یک واسطه ، تجهیزات تسلیحاتی ممنوعه‌ای را به ایران فروخته است. این اقدام توسط یک دلال تسلیحات پاکستانی صورت گرفته که با شرکت در فروش محصولات اضافی پنتاگون، تجهیزات را خریداری و به ایران فروخته است. تجهیزات مورد نظر شامل بخش‌هایی از جت‌های جنگنده F-14 و اجزاء موشک است.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، البته بازرسان فدرال هنوز در مورد اینکه ایران توانسته باشد به آسانی اولویت‌های مورد نظر خود یعنی تجهیزات F-14 را از این طریق تهیه کند تردید دارند. پیش از این نیز یک واسطه توانسته بود تجهیزات جت‌های F-14 را که از فروش مازاد پنتاگون خریداری کرده بود به ایرانی‌ها بفروشد اما ماموران گمرک با شناسایی این محموله و مقصد آن، اقدام به توقیف محموله کردند.
[size=5]f-15:[/size]

[size=1][color=#000000][size=1][color=#000080][size=2]هر جنگنده ای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیله آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات می کند. اما جمع شدن تمام ویژگی ها و صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای به خصوص، قدری مایه شگفتی است، اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگنده ی اف-15 ایگل، رویایی حقیقی است.[/size][/color][/size][/color][/size]
[img]http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-15c-1999407f15lakenh.jpg[/img]
[center][size=1][color=#000000][size=1][color=#000000][size=1]هواپیمای F-15 مشهور به عقاب آسمان ها[/size][/color][/size][/color][/size][/center]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]باز هم باید به سال های جنگ سرد برگردیم، چرا که بی شک در این سالها، بزرگترین تحولات در علم هوانوردی روی داد و برای تشریح این تحولات، توصیف حال و هوای آن دوران، امری اجتناب ناپذیر است. در آن دوران، پس از آشکار شدن ضعف هواپیمای اف-4 فانتوم در برابر جنگنده های جدید روسیه، هواپیمای اسطوره ای اف-14 تامکت به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد، اما نیروی هوایی همچنان از فانتوم های قدیمی استفاده می کرد. بسیاری از جمله خود شرکت گرومن به نیروی هوایی به خدمت گرفتن تامکت را پیشنهاد کردند، اما چه بهتر که نیروی هوایی هیچگاه این پیشنهاد ها را نپذیرفت چرا که نتیجه آن شد که هواپیمایی نوین به نام اف-15 ایگل که مخصوصاً برای نیروی هوایی و جنگ های هوا به هوا طراحی شده بود، متولد گردید. [/size][/color][/size][/color]
[img]http://www.amazingpaperairplanes.com/Eagle_F-15/F-15_Eagle_USAF_Photo.jpg[/img]


[center][color=#000000][size=1][color=#000000][size=1]هواپیماهای F-15 در حال حمل موشک های اسپارو و در حال پرواز جمع [/size][/color][/size][/color][/center]
[size=1][b][color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]به راستی F-15 چگونه جنگنده ای است[/size][/color][/size][/color][/b][/size]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][img]http://www.picbaran.com/files/5p8gihh0sgcwj1xhs89g.jpg[/img]هواپیمایی که توسط شرکت مک دانل داگلاس طراحی شده بود، می توانست به شایستگی از عهده هر گونه جنگ هوایی برآید، خواه که این نبرد یک نبرد نزدیک یا Dog Fight یا خواه یک نبرد دور یا ماورای دید بصری یا BVR بود. شرکت مک دانل داگلاس برای طراحی اف-15، از شیوه های طراحی بال با جدید ترین متد های آیرودینامیکی بهره جست. اما با وجود این، در نخستین پروازهای این جنگنده که از 27 جولای 1972 آغاز شد، اشکالاتی همچون ناپایداری و لرزش شدید در بال ها در سرعت های نزدیک به سرعت صوت ظاهر گشت که بعداً با طراحی دوباره لبه حمله و لبه فرار بال و همچنین تغییراتی در پروفیل آن، این مشکلات نیز تا حدود زیادی برطرف گردید. اگرچه استفاده از فلز تیتانیوم که به مراتب از فولاد سبک تر و مقاوم تر است و همچنین به کاربردن دریچه های ورودی موتور متغیر، اجازه دستیابی به سرعت های بالای 2.5 ماخ را به اف-15 می داد، اما اجازه پرواز با این سرعت در حالی که هواپیما به طور کامل با تسلیحات مختلف لود شده است مشکلاتی را برای ادامه پرواز به وجود می آورد. بدین ترتیب، سرعت هواپیمای اف-15 در حالت مسلح به 1.78 ماخ محدود شده است و کامپیوتر های کنترل کننده سرعت، اجازه دستیابی به سرعت های بالاتر را به خلبان نمی دهند. طراحی هواپیمای اف-15، انقلابی در در طراحی کاکپیت هواپیماهای جنگنده نیز به شمار می آمد. این هواپیما با در اختیار گذاشتن کاکپیتی وسیع، دید بسیار عالی را برای خلبان فراهم آورده و نشان دهنده ها در بهترین وضعیت ممکن برای راحتی خلبان در جای خود قرار داده شده اند. پس از تولید 410 فروند از مدل های A و مدل آموزشی B از این هواپیمای تاکتیکی قدرتمند، مدل های C و D نیز با تغییراتی چون موتورهای نیرومندتر و رادار جدید AN/APG-70 معرفی شدند. در این میان، مدل C به محبوبترین مدل این هواپیما در بین دارندگان این جنگنده خوش ساخت تبدیل گردید. علاوه بر تغییرات مذکور، مدل C این هواپیما توانایی حمل دو مخزن سوخت اضافه در زیر هواکش موتورها را نیز دارابود که به نوبه خود، تاثیر به سزایی در افزایش برد این هواپیما در یک پرواز بدون سوخت گیری هوایی را داشتند. جالب این جاست که این هواپیما با سوخت گیری هوا به هوا می تواند مدت 15 ساعت تمام به انجام ماموریت به پردازد. اهمیت این مسئله هنگامی روشن می شود که بتوانید فشاری را که در چنین مدتی طولانی بر موتورها، سازه هواپیما و دستگاههای الکترونیکی هواپیما وارد می آید، تصور کنید. گفتنی است که اف-15، به داشتن محکم ترین بدنه جنگنده در دنیا مشهور است، چرا که بدنه ی این هواپیما در مانورهای جی شدید، می تواند تا بالای 9 جی یا 9 برابر شتاب جاذبه زمین را تحمل کند. اگر این مسئله به خوبی برایتان قابل درک نیست، باید اضافه کنیم که در این مانورها، وزن هواپیما به دلیل مقابله با شتاب جاذبه به حدود 225 تن می رسد! [/size][/color][/size][/color]
[img]http://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/090722-F-8308W-941.jpg[/img]


[center][color=#000000][size=1][color=#000000][size=1]هواپیماهای اف-15 ایگل در حال پرواز در فرمیشن [/size][/color][/size][/color][/center]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]F-15 E-Strike Eagle[/b][b] یا اف-15 بمب افکن[/b] [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]پس از موفقیت های بزرگی که اف-15 بدست آورد، کم کم از گوشه و کنار صحبت طرحی که این جنگنده موفق را تبدیل به یک بمب افکن سبک نماید شنیده می شد. در آن زمان، تنها بمب افکن سبک نیروی هوایی یعنی هواپیمای اف-111 بازنشست شده بود و می بایست هرچه سریعتر، جای خالی این بمب افکن پر می شد. در ابتدا، نیروی هوایی مخالف تبدیل اف-15 به یک بمب افکن بود، چرا که اعتقاد بر این بود که با تبدیل این جنگنده به بمب افکن، قابلیت های رزمی آن در نبردهای هوا به هوا به شدت کاهش می یابد. اما پس از پیاده ساختن این طرح، نتیجه کاملاً برعکس از آب درآمد. بله، اف-15 پتانسیل تبدیل به یک بمب افکن موفق را در حالی که هنوز هم واقعاً یک «عقاب» بود داشت. [/size][/color][/size][/color]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/RAF_F-15E_Strike_Eagle_Iraq_2004.jpg/640px-RAF_F-15E_Strike_Eagle_Iraq_2004.jpg[/img]


[center][size=1][color=#000000][size=1][color=#000000][size=1]F-15E یا مدل بمب افکن هواپیمای اف-15[/size][/color][/size][/color][/size][/center]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]این مدل از اف-15، در جنگ عراق در سال 1991، نقش عمده ای را در بمباران اهداف معین شده بازی کرد. گفته می شد در آن زمان تنها دو هواپیما با آسودگی کامل به انجام عملیات بر فراز عراق می پرداختند: یکی هواپیمای F-117 که یک هواپیمای مخفی از دید رادار بود و دیگری، همین اف-15 سترایک ایگل بود که به دلیل مانور پذیری و چالاکی بی حد و مرزش، به راحتی می توانست پس از انجام عملیات، منطقه نبرد را ترک کرده و بدون هیچ آسیبی به پایگاه بازگردد. فیلم های واقعی که از نبرد این هواپیما در زمان جنگ عراق تهیه شده است، مو را بر اندام راست می کند. اما این در حالی است که خلبانان این هواپیما، اظهار کرده اند که عملیاتشان را با آسایش کامل انجام داده اند. [/size][/color][/size][/color]
[img]http://www.richard-seaman.com/Aircraft/Misc/RedFlag0702/Highlights/F15eLanding.jpg[/img]


[center][size=1][color=#000000][size=1][color=#000000][size=1]هواپیمای اف-15 ایگل در حال لندینگ یا فرود[/size][/color][/size][/color][/size][/center]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]F-15[/b][b] با چه تسلیحاتی تجهیز شده است[/b] [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]هواپیمای اف-15 ایگل، همانند هواپیماهای قبلی نیروی هوایی، می تواند موشک های سایدویندر AIM-9 که یک موشک حرارت یاب است و همچنین موشک راداری اسپارو AIM-7 را حمل نماید، اما علاوه بر این موشک های همیشه در صحنه، موشک بسیار خطرناک و کشنده آمرام AIM-120 که یک موشک «شلیک کن، فراموش کن» است، می تواند روی هواپیمای اف-15 نصب شده و به راحتی سلطه آسمان پهناور را به «عقاب» واگذار نماید. چرا که حمل ترکیبی از این موشک ها به وسیله شاهین تیز پروازی چون F-15 دیگر جایی برای دیگر هواپیماها در آسمان باقی نمی گذارد. [/size][/color][/size][/color]

[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]سابقه نبردهای F-15 Eagle[/b] [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]1- اسرائیل، 1979: [/b]سرنگونی پنج فروند میگ سوریه [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]2- اسرائیل، 1981: [/b]حمله به راکتور هسته ای اوسیراک عراق [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]3- اسرائیل، 1982: [/b]حمله به لبنان توسط اسرائیل [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]4- عربستان سعودی، 1984: [/b]سرنگونی دو فروند فانتوم ایرانی به وسیله اف-15 های عربستان [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]5- اسرائیل، 1985:[/b] عملیات حمله اسرائیل به تونس [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]6- نیروی هوایی آمریکا، نیروی هوایی عربستان، 1991: [/b]شرکت در عملیات جنگ عراق [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]7- نیروی هوایی آمریکا، 1991: [/b]عملیات Northern & Southern Watch در جنگ عراق [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]8- نیروی هوایی آمریکا، 1995: [/b]عملیات در بوسنی و هرزگوین [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]9- نیروی هوایی آمریکا، 1998: [/b]عملیات روباه صحرا در عراق [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]10- نیروی هوایی آمریکا، 1999: [/b]عملیات در کوزوو به وسیله نیروهای متحد [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]11- نیروی هوایی آمریکا، 2001: [/b]عملیات جنگ افغانستان [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]12- نیروی هوایی آمریکا، 2003: [/b]عملیات آزادی عراق [/size][/color][/size][/color]
[img]http://acecombatskies.com/uploads/gallery/1207019788/gallery_161_5_50261.jpg[/img]


[center][size=1]هواپیماهای اف-15 در حال پرواز در کوهستان[/size][/center]

[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2][b]مدل های مختلف F-15 Eagle[/b] [/size][/color][/size][/color]
[color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]اولین نمونه ی هواپیمای اف-15 با نام F-15A به عنوان اولین نمونه این هواپیما به تعداد 355 فروند تولید گردید. مدل دو نفره یا مدل آموزشی این جنگنده با نام F-15B یا TF-15 به تعداد 57 فروند برای مقاصد آموزشی ساخته شد. مدل جدید این جنگنده یا سیستم های اویونیکی و موتورهای پیشرفته تر، با نام F-15C با برد بیشتر به تعداد 408 فروند توسط شرکت مکدانل داگلاس به تولید رسید. همچنین از همین مدل، مدلی آموزشی نیز با نام F-15D به تعداد 61 فروند طراحی و ساخته شد. مدل بعدی این هواپیما، مدل مشهور F-15E بود که همانطوری که گفته شد، دارای قابلیتهای چشمگیر هوا به زمین و توانایی بسیار در هدف قرار دادن اهداف زمینی بود. از هواپیمای اف-15، مدل های صادراتی نیز تولید گردید که از جمله ی آن ها می توان به اف-15 اسرائیلی، اف-15 های عربستان صعودی و اف-15 های ژاپن اشاره کرد که البته هواپیماهای ایگل ژاپن با کد J شناخته می شوند. همچنین، به تازگی، کره جنوبی نیز سفارش این هواپیما را به دولت آمریکا تسلیم کرده است که قرار است اف-15 های تحویلی به کره جنوبی، مدل K نامیده شوند. در سال های اخیر، برنامه هایی نیز برای تولید نمونه ای از اف-15 با کد PDF برای ایفای نقش هواپیمای F-22 با هزینه کمتر در نظر بود که سرانجام لغو شد. [/size][/color][/size][/color]
[img]http://sutherlandshire.airleague.com.au/F15%2813%29.jpg[/img]


[center][size=1]هواپیمای [/size][/center]
[center][size=1]F-15E[/size][/center]
[center][size=1]در حال حمل بمب های مختلف[/size][/center]

[size=1][color=#000000][size=1][color=#000000][size=2]هواپیمای اف-15 با آنکه بیش از 30 سال از حضورش در نیروی هوایی آمریکا و چندی از کشورهای دیگر می گذرد، اما بازهم جوان، نیرومند، سرحال و جنگنده می نماید. احتمال فراوان می رود که مدل های ابتدایی این جنگنده تا سال 2010 از خدمت بازنشسته شوند و مدل های جدیدتر نیز، پس از تکمیل حضور هواپیمای پیشرفته F-22، از خدمت نیروی هوایی ایالات متحده خارج شوند.[/size][/color][/size][/color][/size]
آیا f-14 های ایران میتوانند با f-15 های اسرایلی مقابله کنند؟
[img]http://www.armybase.us/wp-content/uploads/2009/05/iranian-f-14-firing-a-phoenix-missile.jpg[/img]

[color=#ff0000]*******************[/color]
[color=#ff0000]کلیه عکسهای تاپیک را به لینک تبدیل کنید تا منتقل شود.[/color]
[color=#ff0000]همینطور منبع مستقیم رو ذکر کنید.[/color]
[color=#FF0000]OPS[/color]
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جناب [url="http://www.military.ir/forums/user/12842-eagleboy/"]eagleboy[/url] با تشكر از مطلب خوبتان، اما همانطور كه اشاره كوتاهي نيز كرديد، بايد محدوديت‌هاي بيشتري براي سوالتان قائل شويد.

كدام اف-14 را مي‌فرماييد و با كدام اف-15 ؟ (منظور نسل و ارتقاء است)
آيا اف-14، 40 يا 30 سال پيش، بدون هيچ ارتقائي مي تواند در مقابل اف-15 رژيم‌صهيونيستي مقابله كند؟
آيا اف-14 سال 1391 هجري شمسي با در نظر گرفتن حداكثر قابليت بالقوه براي ارتقاء و با فرض بالفعل شدنش توسط ما (يعني ديگه تا جايي كه ظرفيت داشته ارتقائش داده باشيم)، قادر به مقابله با اف-15 رژيم صهيونيستي خواهد بود؟[/font][/size]

[hr]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]راستي لطفا عكس‌هاي خارج از گالري سايت را به لينك تبديل نماييد. متشكرم.[/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید بهتره پرسش رو اینطور مطرح کنم:
اگر فرض کنیم ایران F-14E های خود را ارتقا داده باشد به نظر شما میتواند با F-15I های اسرایل مقابله کند؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] اگر فرض کنیم ایران[color=#b22222] [/color][color=#000000]F-14E[/color] های خود را ارتقا داده باشد به نظر شما میتواند با F-15I های اسرایل مقابله کند؟ [/quote]

F14 E ؟؟ icon_eek icon_eek

مدل جدیده یا اشتباه تایپیه ؟؟

البته بستگی داره به نوع درگیری که در ماورای دید باشه یا داگفایت .

در درگیری فامد اگه تامکت از فونیکس استفاده کنه برای اصابت موشک به هدف چند شرط لازمه ,اونم این که فونیکس ارتقا یافته باشه تا ایگل نتونه در کار فونیکس اخلال ایجاد کنه
( چون اگه از نوع قدیمی باشه , همانند زمان جنگ که توسط میراژهای عراقی موشک به خطا میرفت , الان توسط ایگل به خطا میره ) و همچنین رادار تامکت باید بتونه روی هدف قفل کنه .
در درگیری نزدیک ,هم بستگی به خلبان داره و هم بستگی به هواپیما . به خلبان بستگی داره از این جهت که دارای تجربه باشه تا بتونه با مانورهاش حریف رو ازمیدون به در کنه
و بستگی به هواپیما داره از این لحاظ که بدنه هواپیما تو مانور های سنگین کم نیاره .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من برای مقابله اف 15 ما گزینه های مختلفی داریم البته بجر پدافند زمین پایه.اما من معتدقدم اف 14هایی که ماالان داریم با چند سال قبل متفاوتند چون.اگه یادتون باشته چند وقت پیش که نماشگاهی دفاعی که برای رهبر ایجاد کرده بودن یک اف 14 با استتار خاکی همراه چند نوع موشک حضور داشت.مسئولان نیروی هوایی به رهبری که نمیتونند دروغ بگن یا بلوف بزنند مطمئنا ان اف 14 با اف14 معمولی تفاوت داره وارتقاع یافته هستالبته ما سطح تفاوت وارتقاع را نمیدونیم چون دیوار موش دار.تازه ما بهترین استفاده کننده از موشک فونیکس یا فینیکس هستیم چون ارتش امریکا فقط 3بار در شرایت صددرصد جنگی از این موشک استفاده کرده که هر سه بار با شکست بوده ولی ما بارها به هدف خورده بطوری که یک بار پرنده عراقی حتی فزص تیک آف هم نداشته
در یک برنامه تلوزیونی یکی از مسئولان نیروی هوایی گفت پیچیددگی این موشک به اندازه یک هواپیماس.حالا فرض کنیید اف 14 ارتقاع یافته با فونیکس ارتقاع یافته به همراه خلبان باز هم ارتقاع یافته ایا توان مقابله با اف 15 نداره.البته من من درمورد تجهیزات هوایی سر رشته ندارم ونمیخام اف15 را کوچک کنم ولی انقدرهم بزرگ هم نیست اف14 خیلی کم بیاره.چوناف14 یک مدل بروز تر از همان اف 14 هست با شمایل کمی متمایز

تازه ما گزینه بهتری مثل اف18(ساعقه) داریم با برد راداری دوبرابر اف18 امریکا که مطمئنا از فونیکس بهره میبره

خلاصه شاید اف 14 در برابر اف35 22 به دلیل فاصله تکنولوژی زیاد کم بیاره اما از اف15 نه
  • Upvote 2
  • Downvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]با سلام[/right]
[right]اف14 یک هواپیمای قدیمی است که اگر تمامی سیستمهای آن بروزرسانی شوند باز هم از نظر دینامیکی کارایی جنگنده های امروزی را ندارد یکی از بزرگترین اشکالات این جنگنده زاویه فرود بسیار پایین اونه که انرژی زیادی رو نیاز داره برای مثال میتونید فرود این جنگنده را با فرود یک پرنده مقایسه کنید که پرنده با زاویه بسیار زیادی نسبت به افق فرود میاد تو جنگنده های امروزی سعی شده که بسیاری از این قبیل مشکلات حل بشه که قابلیت مانور جنگنده ها بالا بره[/right]
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.