امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان عکس مورد نظر مربوط به یک tu-22 بلایندر عراقی در H-3 می باشد حال منظور دوستمون رو در رابطه با انتشار این عکس نمی دونم
در مورد جنگنده ها مطمئن باشید SU-27 رو داریم چون هر چی باشهبه رهبر مملکت که دیگه دروغ نمی گند :cry: :cry: :thinking:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان بهتون می گم چی داریم!!!

ما دارای 300 جنگنده f22 و دارای سه اسکادران بمب افکن b2 و دارای هزاران f16 ، f18 و مشتقات دیگر از نوع F هستیم.
همین تازه هم سفارش دادیم 450 تا T50 برامون با رنگ مخصوص ایران بسازن.

حال کردین . دیدین چه قدر راحت میشه ایران رو دارای یه نیروی هوایی قوی کرد با تخیلات

:cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نميدونم اگه ما اف 5 نداشتيم چي كار ميكرديم؟ :thinking: اين هواپيماهاي بيچاره تا جا داشت ازشون كار كشيدن حالا هم كه از كار اقتادن شدن موش آزمايشگاهي . :rose: يه بار دم اف 18 ميچسبونن بهش اسمشو ميذارن صاعقه . بعدش چكشكاريش ميكنن ميشه آذرخش . الان هم شده سيمرغ. :cry: به هر حال...
راستي تو صنايع دفاع طرحي راجع به بالنهاي نظامي هست يا نه؟ :cry: هر چي باشه باز هم ميشه از بالن استفاده كرد . مثل پروازهاي جاسوسي تو ارتفاع خيلي زياد مثلا بالاي 50 كيلومتر .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام اميدوارم خوب باشيد
من همون شايانا هستم ولي نمي دونم بعد از چند روز هر چي اسمم و كدم رو وارد ميكنم سيستم اجازه ورود نميده و ميگه پسوردت اشتباهه !

دوستان همه ما ميدونيم ايران داراي ميگ31 و سوخوي 27 هست اما در تعداد بسيار كم
يعني عملا چون تعدادشون كمه نميتونيم ازشون در مقابل امريكا بصورت مستقيم و داگ فايت استفاده كنيم. ولي مثلا اگه (اينطور كه گفته ميشه مثلا 24 تا سوخوي 27 كه يكيشم سقوط كرد و شد 23 تا متاسفانه ! و 8 تا ميگ 31 يا 24 تا) به اون صورت نميتونيم كاري از پيش ببريم مگر با اونها عملياتهاي خاصي انجام بديم ولي اگر مثلا 5 تا اسكادران سوخوي 27 يا ميگ 31 داشتيم اونوقت ميشد حال اين امريكايي هاي عوصي رو گرفت و همچين تو دهني محكمي بهشون بزنيم كه ديگه در دنيا سرشون رو نتونن بلند كنند
در اخر تنها راهي كه به ما كمك ميكنه ساخت جنگنده نسل4 و 5/4 بومي انشاالله
چيزهاي جديدي از قبيل سفره ماهي و طرححهاي ديگه ولي با صاعقه سيمرغ نميدونم آذرخش كاري از پيش نميبريم ولي همين صاعقه كمك بسيار زيادي به متخصصان ما كرد تا بتونن عيبهاي طراحي شون رو پيدا كنند و در ادامه طرزحهاي بهتري توليد شده
بدرود[color=darkblue][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[quote]ميدونم اگه ما اف 5 نداشتيم چي كار ميكرديم؟ Exclamation اين هواپيماهاي بيچاره تا جا داشت ازشون كار كشيدن حالا هم كه از كار اقتادن شدن موش آزمايشگاهي . Laughing يه بار دم اف 18 ميچسبونن بهش اسمشو ميذارن صاعقه . بعدش چكشكاريش ميكنن ميشه آذرخش . الان هم شده سيمرغ. :cry: به هر حال...
راستي تو صنايع دفاع طرحي راجع به بالنهاي نظامي هست يا نه؟ :cry: هر چي باشه باز هم ميشه از بالن استفاده كرد . مثل پروازهاي جاسوسي تو ارتفاع خيلي زياد مثلا بالاي 50 كيلومتر .
[/quote]
اولا سیمرغ یک پروژه برای تبدیل f-5a به F-5B بود در مورد اذرخش هم باید بگم اذرخش یک پروژه برای ارتقا F-5 ها است
در مورد صاعقه هم همینقدر بگم که 5 مدل مختلف داره و اونایی که ما تاحالا دیدم نسل 1و2و3 بوده!!
برای درک بهتر:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/294443_orig.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

من ۲ تا عکس از میگ-۲۵ و میگ-۳۱ در ایران داشتم که خواستم اینجا بگذارم. اما نتوانستم آنها را در یک سرور عکس فری آپلود بکنم تا لینکش را اینجا بذارم. اگر میشد مستقیم عکسها را اینجا بگذارم بجای اینکه اول به یک سرور آپلود کنم خوب میشد. اما در بره خبر بعدش. من چون از یک پروگرام به اسم `شدو دفندر` استفاده میکنم و یادم رفت اونهر توی فلش ساوه کنم و وقتی کامپیوتر را ریستارت کردم عکسها پکشدند. حیف شد که چند روز پیش نتونستن عکسها را بگذارم اینجا. هر دو عکسها از میگ-۲۵ و ۳۱ در نمایشگاه در ایران بود. فکر کنم تهران بود اما مطمئن نیستم. همینطور در عکس ایرانی‌های که از نمایشگاه دیدن میکردن دیده میشد. میگ-۳۱ عکس از جلو گرفته شده بود ویک خانواده ایرانی‌ نزدیکش بودند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
این مطلب رو امروز تو روزنامه ی جام جم خوندم ، گفتم شاید دوستان نظر یه مسئول و صاحب نظر رو بدونند بد نباشه ...
صاعقه و آذرخش رو جزو هواپیماهای سبک دونسته




گفت‌وگو با دبير انجمن هوافضاي ايران
كسب 18 فناوري در پي پرتاب ماهواره اميد
جام جم آنلاين: توجه به پژوهش در حوزه فناوري هوافضا از زيرساخت‌هاي توسعه آن در كشور محسوب مي‌شود و انجمن هوا فضاي ايران كه يكي از انجمن‌هاي تخصصي در اين زمينه است به همين واسطه طي 15 سال گذشته، 10 كنفرانس علمي برگزار كرده كه در آنها آخرين يافته‌هاي علمي و فناوري در حوزه هوا فضا مطرح شده است.

براي آگاهي از اين كنفرانس علمي و پيشرفت‌هاي 2 صنعت هوا و فضا كه علي القاعده بايد با يكديگر رشد كنند با دكتر فتح‌الله امي عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس و نايب رئيس انجمن هوافضاي ايران كه در آخرين كنفرانس هوا فضاي كشور به عنوان دبير فعال است به گفت‌وگو نشسته ايم.

با توجه به گستردگي رشته‌هاي درگير در حوزه هوافضا نسبت مقالات در هر يك از رشته‌هاي مرتبط چگونه بود؟

در بين مقالاتي كه به صورت شفاهي ارائه مي‌شوند 53 مقاله در حوزه سازه‌هاي هوافضا، 67 مقاله در حوزه مكانيك پرواز، 20 مقاله در حوزه سامانه‌هاي هوا فضايي، 12 مقاله در حوزه علوم و فناوري هوا فضايي، 64 مقاله در حوزه پيش‌رانش، 94 مقاله در حوزه آيروديناميك و 10مقاله در حوزه مديريت صنايع هوافضايي است. مقالات 2 حوزه علوم و فناوري هوا فضايي و مديريت صنايع هوا فضايي براي اولين بار در كنفرانس پذيرش شدند. در دهمين كنفرانس انجمن هوا فضاي ايران 27 مقاله خارجي هم جهت سخنراني شفاهي و پوستر پذيرفته شده است،اكثر اين مقالات براي كشورهاي روسيه، اكراين، هند و مالزي است و دبيرخانه كنفرانس براي پذيرش مقالات خارجي دانشگاه خاركوف اكراين بود.

آقاي دكتر پيشرفت صنعت هوافضاي كشور چه زماني بروز كرد؟

پرتاب ماهواره ملي اميد كه ايران را وارد كشورهاي داراي صاحب اين تكنولوژي كرد، نمود اصلي پيشرفت اين صنعت در كشور محسوب مي‌شود و ايران با پرتاب ماهواره ملي اميد به عنوان نهمين كشور داراي اين فناوري درجهان شناخته شد. همچنين پرتاب ماهواره اميد با ماهواره‌بر سفر A1 به فضا در ساعت 22 و پنج دقيقه، 14 بهمن 87 ، 18فناوري را براي ايران به ارمغان آورد.

اين فناوري‌ها چه هستند؟

توليد الكترونيك ماهواره، توليد فرستنده و گيرنده فضايي، فناوري QSM به عنوان حساس سازه‌اي در ماهواره، فناوري TVT به عنوان فناوري حساس طراحي حرارتي ماهواره، تست‌هاي محيطي فضايي به عنوان بالاترين رده كيفي قطعات، فناوري به‌كارگيري GPS فضايي به خصوص در ماهواره بدون پايداري، فناوري Ranging، فناوري شبيه‌سازي پرواز ماهواره، مهندسي سامانه فضايي بومي، فناوري تعيين دوره تناوب و زمان طلوع ماهواره با دقت بالا، فناوري ارتباط تله متري و تله كامند با ماهواره، فناوري نرم‌افزارهاي گزارش‌گيري براي تحليل اطلاعات تله متري، فناوري ماهواره‌بر چند مرحله‌اي با سيستم تزريق ماهواره در مدار هدف، فناوري كنترل بردار تراست، فناوري پيچ‌هاي انفجاري براي جدايي مراحل مختلف ماهواره، فناوري طراحي و ساخت سكوهاي پرتاب ثابت و متحرك فضايي و فناوري ايستگاه‌هاي ثابت و متحرك گيرنده و فرستنده در زمين براي ارتباطات فضايي از جمله اين فناوري‌هاست.

همچنين پيشرفت روزافزون فناوري فضايي در سال‌هاي اخير هم موجب شد بلوك موتور ماهواره‌‌بر سيمرغ با قدرت پيش‌رانش بالا و ماهواره‌هاي ظفر، رصد، فجر، اميركبير و كپسول زيستي كاوشگر 4 به همت صنايع دانشگاه‌هاي كشور به مردم ايران عرضه شود. البته در آينده نزديك هم كپسول زيستي كاوشگر 4 با موجود زنده (ميمون) به فضا پرتاب مي‌شود.

زير ساخت‌هاي صنعت هوافضايي در حوزه تربيت نيروي انساني در كشور چگونه است؟

در حال حاضر 20 نهاد آ‌موزش عالي در اين حوزه فعال هستند، هم اكنون 170 عضو هيات علمي، 1500 دانشجوي كارشناسي، 1000 دانشجوي كارشناسي ارشد و 1300 دانشجوي دكتري در حوزه هاي مختلف هوا فضا مشغول به فعاليت هستند. همچنين سالانه 120 دانشجو فارغ‌التحصيل و وارد عرصه صنعت مي‌شوند و تاكنون هم 1200 دانشجوي كارشناسي، 1800 دانشجوي كارشناسي ارشد و 150 دانشجوي دكتري در اين رشته از دانشگاه‌هاي كشور فارغ‌التحصيل شده‌اند. هم‌اكنون 33 هزار كارشناس هوا فضايي در اين صنعت مشغول به فعاليتند. همچنين 5 قطب تحقيقاتي هوافضا، 6 انجمن علمي و 40 مركز دولتي و غيردولتي در حوزه هوا فضا فعال هستند. البته 100 آزمايشگاه نيز در صنعت هوا فضايي فعاليت مي‌كنند.
[b]
آقاي دكتر همان‌طور كه مي‌دانيد طي سال‌هاي اخير خبرهاي زيادي از پيشرفت‌هاي فناوري فضايي شنيده‌ايم. در صورتي كه از قسمت هوايي صنعت هوافضا كمتر دستاوردي به گوش رسيده است، نظر شما چيست؟[/b]

در عرصه هوايي نسبت به حوزه فضايي رشد چنداني نداشته و متاسفانه با حوادث زيادي هم در اين حوزه روبه‌رو بوده‌ايم، با اين حال گام‌هاي خوبي هم در عرصه فناوري‌هاي نوين هوايي برداشته شده كه از جمله آنها طراحي هواپيماي ايران 140 كه در حال حاضر دوره آزمايشي خود را سپري كرده و همچنين ساخت هواپيماهاي سبك و فوق سبك از جمله درنا، فجر، صاعقه، آذرخش و انواع پهپادهاست. البته نشستي جانبي درخصوص چالش‌هاي صنايع هوايي كشور در دهمين كنفرانس هوافضا بر پا شد. در اين نشست چالش‌هاي صنعت هوايي كشور و دلايل حوادث ناگوار هوايي دهه‌هاي اخير بررسي شدند. البته در گذشته انجمن هوافضا در قالب كارگروهي موضوع «سقوط هواپيماها» را بررسي كرده و 20 علت براي سقوط هواپيماها تعيين كرده است. با مطالعات انجام شده به اين نتيجه رسيده‌ايم كه صنعت هوايي كشور بسيار ضعيف است و نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي مردم باشد و به دليل ايمني پايين هواپيماها، مردم به سفر با خودرو روي مي‌آورند و از سوي ديگر جاده‌ها نيز كشش لازم را ندارد و باعث مرگ و مير بالا مي‌شود.

انجمن هوافضا به عنوان يك نهاد دولتي نيز وارد شده كه بتواند اين موضوع را به عنوان يك وظيفه انساني كمك كند تا اين حوادث كاهش يابد چرا كه ايران با داشتن كمترين هواپيما يعني 179 هواپيما جزو 10 كشور اول حادثه‌خيز دنيا در صنعت هوايي است.

سرمايه‌گذاري كشور در اين حوزه به چه شكل است؟

فتح‌الله امي: پرتاب ماهواره ملي اميد كه ايران را وارد كشورهاي داراي صاحب اين تكنولوژي كرد، نمود اصلي پيشرفت اين صنعت در كشور محسوب مي‌شود و ايران با پرتاب ماهواره ملي اميد به عنوان نهمين كشور داراي اين فناوري درجهان شناخته شد

به‌طور كلي در صنعت هوافضاي كشور در سال حدود هزار و 600 ميليارد تومان گردش مالي داريم كه 600 ميليارد تومان مربوط به بخش خصوصي و هزار ميليارد تومان هم براي بخش دولتي است و به صورت تفكيكي نيست و 270 شركت دولتي و خصوصي در حوزه هوا فضا هم فعال هستند.

[b]به نظر شما علت عقب افتادگي صنعت هوايي از صنعت فضايي چيست؟
[/b]
صنعت فضايي كشور در موقعيتي شكل گرفت كه بستر كاملا براي رشد اين صنعت خالي بود و در قبل از انقلاب اسلامي چيزي به نام صنعت فضايي در كشور وجود نداشت و اصلا اجازه ورود ايران به اين صنعت را نمي‌دادند. از اين رو بستر براي رشد صنعت فضايي آماده بود. جنگ تحميلي نقش بسيار اساسي در رشد اين صنعت داشت، ايران براي اولين بار در طول تاريخش در جنگ تحميلي مورد هدف موشك‌هاي فضايي قرار گرفت. موشك‌هاي اسكاد B روسي كه از سوي عراق به ايران شليك مي‌شد بالاي 100 كيلومتر را در هنگام منحني بالستيك پرتاب طي مي‌كنند، لذا فضايي محسوب مي‌شوند. اين مساله باعث شد كه ايران رفته رفته وارد عرصه صنعت فضايي شود. سال 65 سال آغاز صنعت فضايي در كشور محسوب مي‌شود، ايران طي 5 سال گام بلندي در عرصه فضايي برداشت كه در كشورهاي توسعه يافته در طول 27، 28 سال برداشته مي‌شود. البته اولين كشوري كه به صنعت فضايي دست يافت، كشور آلمان بود.

آلمان سال 1917 كار خود آغاز كرد و سال 1945 اولين تست موفق موشك V2 خود را انجام داد كه موشك فضايي محسوب مي‌شد. اين صنعت پس از شكست آ‌لمان به كشورهاي آمريكا و روسيه راه پيدا كرد. ايران هم سال 1365 به موازات مورد هدف قرار گرفتن توسط موشك‌هاي دوربرد وارد صنعت فضايي شد و سال 1370 اولين تست موفق موشك فضايي به نام شهاب يك را با كمك كشورهاي دوست انجام داد.

آقاي دكتر دلايل سرمايه‌گذاري بالا در فناوري‌هاي پيشرفته و بخصوص فضايي در مقابل توجه كم به صنعت هوايي كه نياز امروز كشور است، چيست؟

سياست‌هاي كلان كشوري توسط دولتمردان با توجه به ملاحظاتي كه مسائل سياسي در آن دخيل است، تعيين مي‌شود. سال‌ها پيش زماني كه در روسيه تحصيل مي‌كردم شاهد سرمايه‌گذاري زياد روسيه در صنعت هوافضا بودم اما در مقابل نمي‌توانستند خودرو يا راديو بسازند. وقتي كه علت اين موضوع را از صاحب‌نظران پرسيدم آنها معتقد بودند افرادي كه در گذشته سياست كشور را تعيين مي‌كردند قدرت را در عرصه فضايي مي‌ديدند. در حال حاضر هم در كشور بيشتر دانشگاه‌ها در حوزه تربيت دانشجويان كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري و آزمايشگاه‌ها به سمت صنعت فضايي پيش رفته‌اند و هم‌اكنون آزمايشگاه من روي صنعت فضايي متمركز است چرا كه تمركز سرمايه‌گذاري در اين حوزه است. اين در حالي است كه اگر سياست كشور به روي حوزه هوايي متمركز شود، طبيعتا دانشگاه‌ها، دانشجوها و موضوع پايان‌نامه‌ها به سمت صنعت هوايي پيش خواهند رفت. بنابراين صنعت هوايي كشور از پايه مشكل دارد، متاسفانه نگاه كارشناسي در اين صنعت ضعيف است اما اين موضوع قابل اصلاح بوده و مي‌تواند بهترين خدمات را بدهد. در اين راستا علي‌رغم اين‌كه از انجمن درخواست نشد، طرحي درخصوص حمل و نقل عمومي تدوين و ارائه شد. به طور كلي هم 3 علت مهم در سقوط هواپيماها وجود دارد.

درباره اين دلايل توضيح مي‌دهيد؟

عوامل محيطي مانند هواي نامناسب، عوامل سيستمي و عوامل انساني 3 علت كلي سقوط هواپيماهاست.
[b]
در عامل محيطي ايران وضعيت خوبي داشته و محيط نامناسب كمي دارد. ولي عموما تيم خلباني كشور ما داراي كلاس B هستند.[/b]

ساختار سازماني هواپيمايي كشور بسيار قديمي و فرسوده است و تجهيزات فرودگاهي نيز داراي مشكل هستند و بخش خصوصي در حمل و نقل هوايي بسيار ضعيف است. البته نبايد هواپيماهاي فرسوده و از رده خارج را هم به خاطر درآمد بيشتر وارد كشور كنيم.

سيستم‌هاي هواپيمايي و تيم‌هاي خلباني كشور فرسوده هستند. نبايد از خلبان‌هايي كه با هواپيماهاي نظامي پرواز كرده و در حال حاضر بازنشسته شده‌اند در هواپيماهاي مسافربري استفاده كرد. چرا كه اين افراد به سيستم‌هاي هواپيماي مسافربري آشنا نبوده و خلبان به سن فرسودگي رسيده است و نمي‌تواند عكس‌العمل لازم را به موقع بروز‌دهد.

امير بامه
جام‌جم

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100838115841

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام اميدوارم خوب باشيد
من همون شايانا هستم ولي نمي دونم بعد از چند روز هر چي اسمم و كدم رو وارد ميكنم سيستم اجازه ورود نميده و ميگه پسوردت اشتباهه !

دوستان همه ما ميدونيم ايران داراي ميگ31 و سوخوي 27 هست اما در تعداد بسيار كم
يعني عملا چون تعدادشون كمه نميتونيم ازشون در مقابل امريكا بصورت مستقيم و داگ فايت استفاده كنيم. ولي مثلا اگه (اينطور كه گفته ميشه مثلا 24 تا سوخوي 27 كه يكيشم سقوط كرد و شد 23 تا متاسفانه ! و 8 تا ميگ 31 يا 24 تا) به اون صورت نميتونيم كاري از پيش ببريم مگر با اونها عملياتهاي خاصي انجام بديم ولي اگر مثلا 5 تا اسكادران سوخوي 27 يا ميگ 31 داشتيم اونوقت ميشد حال اين امريكايي هاي عوصي رو گرفت و همچين تو دهني محكمي بهشون بزنيم كه ديگه در دنيا سرشون رو نتونن بلند كنند
در اخر تنها راهي كه به ما كمك ميكنه ساخت جنگنده نسل4 و 5/4 بومي انشاالله
چيزهاي جديدي از قبيل سفره ماهي و طرححهاي ديگه ولي با صاعقه سيمرغ نميدونم آذرخش كاري از پيش نميبريم ولي همين صاعقه كمك بسيار زيادي به متخصصان ما كرد تا بتونن عيبهاي طراحي شون رو پيدا كنند و در ادامه طرزحهاي بهتري توليد شده
بدرود[color=darkblue][/color][/quote]

دوست عزیز اصولا میگ31 رهگیره و از فاصله دور میجنگه نه داگ فایت!سو27قدرت مانور زیادی داره و با تعداد کم هم در داگفایت موفق خواهد بود.لطفا آمار ندید اگه مطمئن نیستید!از کجا میدونید ما24تا سو27 یا میگ31 داریم؟مگه شما خلبان و... هستید؟سقوط سوخو هم سوخو24 بود نه سوخو27!

با تشکر حسین پویا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.