برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      50

    • تعداد محتوا

      9,420


  2. jarmenkill

    • امتیاز

      12

    • تعداد محتوا

      300


  3. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      10

    • تعداد محتوا

      3,109


  4. HRA

    HRA

    Editorial Board


    • امتیاز

      9

    • تعداد محتوا

      466



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 13 آبان 1397 در پست ها

  1. 2 پسندیده شده
    در باب اهمیت بمباران استراتژیک در صورتی که توان رزمی اسکادرانهای نیروی هوایی برای پیشبرد اهداف جنگ ، به شکل "مجزا " مورد استفاده قرار گیرد ، در واقع به دشمن فرصت گرانبهایی داده خواهد شد که در تاکتیکهای دفاعی خود بازنگری اساسی نموده و این سرنوشت جنگ را تغییر خواهد داد . ژنرال هوایی ، اچ .اچ . هپ آرنولد فصل پنجم از کتاب دکترین اصلی نیروی هوایی سازمان و فرماندهی
  2. 1 پسندیده شده
    گویا برای این خط تولید برنامه ارتقا در نظر هست. با وضعیت سخت تحریمی و فشارهای خصمانه علیه کشور اگر بتونیم در قدم اول فعلا برنامه دفاع نقطه ای هوایی از آسمان کشور را در یک سیستم ترکیبی زمین-پدافندی/هوایی/جنگ الکترونیک پیش ببریم مناسب هست. ما فعلا از جنگنده ها انتظار حملات هجومی و ترکیبی نداریم. در کنارش همچنان مقابله با تسلیحات دورایستا با گسترش پدافند خصوصا حالا بعد از باور و سامانه های میانبرد در برد کوتاه و جنگ الکترونیک و سیستم های پسیو باید در دستور کار جدی باشه. هر چند کار بسیار سخت هست حالا به مشکلات تحریمی شدید این چهل سال در حوزه های نظامی و فناورانه، مشکل مالی و بودجه ای شدید هم اضافه شده. خرابکاری های صنعتی و جاسوسی و سایبری به کنار.
  3. 1 پسندیده شده
    بنده قبلا دیدگاهی شبیه دوست عزیزمون جناب قلم داشتم و حرفشون در بعضی موارد (همه می دانیم داشتن یک ارتش موج سومی نیاز به یک اقتصاد قوی دارد) واقعا قابل تامل هست . منتها به این قبیل فکرهاو نظریه ها بارها در تاپیکهای مختلف با دلیل و برهان پاسخ داده شده و نتیجه هم روشن هست ولی به نظر من بهترین راه تضمین امنیت پیشرفت در فناوری هسته ای و کوتاه کردن زمان ساخت بمب (بصورت تئوریک ) از لحظه تصمیم تا لحظه ساخت ( زیر یه هفته ) هست . به شخصه داشتن زیردریایی سنگین حامل موشکهای کروز و بالستیک رو وزنه سنگین تری در بازدارندگی نظامی میدونم تا بمب اتم ... هرچند که دسترسی به سلاحهای شیمیایی و ... در کشور ما در صورت اراده در مدت بسیار کوتاهی قابل وصول خواهد بود یک سوال هم دارم از محضر اساتید سایت . دو کشور چه مقدار منافع مشترک و ... باید داشته باشند تا .... ( مثلا روسیه در ایران سلاح تاکتیکی هسته ای مستقر کند ) . ؟؟؟؟ مرزهای سیاسی و ... باید تا کجا جابجا بشن ؟ (لطفا راهنمایی کنید )
  4. 1 پسندیده شده
    این را باید تشریف ببرید دانشکده های مدیریت و نه زاغه های مهمات هسته ای تا درست شود . تا جایی که در تاریخ ثبت شده ، چین ( یا حداقل نوار ساحلی شرقی اش ) بمدت هفت سال در اشغال ارتش امپراتوری ژاپن بود ، بعد از جنگ دوم هم روسها به بخشی از خاک چین دست اندازی کردند . حالا بهتر هست روند را بادقت بیشتری بررسی کنید چین ، هند اول اقتصادشان را درست کردند ، بعد رفتند دنبال این ولخرجی ها ، پاکستان هم یک حامی گردن کلفت به اسم عربستان سعودی دارد که تمام هزینه هایش را میدهد طبیعتا" به جای سیر کردن در خیالات اول اقتصاد را درست کنید خوب، بسیار عالی ، رویاهای بنده بیشتر به واقعیت نزدیک هست .( چون آینده نگری نظامی با رویاء پردازی تفاوت ماهوی دارد ) چرا که جنابعالی دارید روی چیزی بحث می کنید که از قبل وجود نداشته و با توجه به روند فعلی در آینده میان مدت هم وجود نخواهد داشت حالا کاربران قضاوت کنند ............
  5. 1 پسندیده شده
    فیلمی بر اساس یک رمان مشهور، " اعترافات یک ذهن خطرناک " درامی طنز از پیوند سازمان های اطلاعاتی و رسانه های جمعی در دوران جنگ سرد.
  6. 1 پسندیده شده
    NIPRNET NIPRNet مخفف عبارت Non-classified Internet Protocol Router Network بوده و شبکه ای برای انتقال اطلاعات حساس اما طبقه بندی نشده در سیستم های دفاعی و نظامی ایالات متحده می باشد . NIPRNet طراحی شده است تا دسترسی سریع به سیستم ها را برای کاربران عملی نماید . NIPRNet مانند یک روتر معمولی عمل می کند با این تفاوت که تنها مسیر دسترسی کاربران داخلی به اینترنت را از طریق یک درگاه خارجی بدون فیلتر کردن هیچگونه اطلاعاتی فراهم می آورد البته دارای بعضی محدودیت های پردازشی است که مهمترین آنها این است که تنها می تواند اطلاعات طبقه بندی نشده از IP های دسته بندی نشده را پردازش نماید و بر روی هیچگونه اطلاعات طبقه بندی شده ای کار نمی کند . در این حالت اطلاعات طبقه بندی شده ای که برروی SIPRNet وجود دارد قابل دسترسی بر روی NIPRNet نمی باشد . Niprnet به عنوان ستون فقرات و یا پایه ای از هر سیستم ارتباطی دفاعی یا واسط ارتباطات وزارت دفاع آمریکا در نظر گرفته می شود . در کل SIPRNet برای انتقال داده های C2 و NIPRNet برای داده های لجستیک ها استفاده می شود .
  7. 1 پسندیده شده
    وزارت خارجه فرانسه و آمریکا خواستار توقف درگیریها در یمن و آغاز گفتگوها شدن. وزیر دفاع آمریکا هم خواستار توقف درگیری و شروع گفتگوها تا سی روز آینده شد بعد از قتل روزنامه نگار تندرو عربستانی مقتول خاشقچی و حساسیت بیشتر افکار عمومی به عربستان غربی سعی میکنند اوضاع رو تا حدودی مدیریت کنند از اون مهمتر درجا زدن ائتلاف در نبردهای یمن هستش قبل از شروع نبرد حدیده غربی ها و اعراب خواستار توقف درگیریها و تحویل صنعا به سازمان ملل شده بودن شش ماه نبرد و بهتره بگیم افتضاح حالا بار دیگر خواستار گفتگو شدن البته فعلا بدون پیش شرط تنها گفتن توقف حملات هوایی در برابر حملات موشکی نحوه ی جنگیدن انصارالله تا حدودی نزدیک به حزب الله لبنانه حدس بنده اینه مشاورین حزب الله به صورت مستقیم در یمن حضور دارن . شش ماه نبرد حضور هزاران نیرو با تجهیزات روز برتری کامل هوایی هدایت مستقیم و غیر مستقیم نبرد توسط آمریکایی ها و فرانسوی ها و.. فعلا چیزی جز شکست نسبی در پی نداشته
  8. 1 پسندیده شده
    درسته، هزینه کمرشکن «نت» جنگنده های یوروفایتر برخی از کشورهای با اقتصاد متوسط اروپایی (نظیر اسپانیا) را وادار به تجدید نظر در انتخاب خود و رفتن به سوی فروش جنگنده های خود نموده است، چه آنکه اینگونه کشورها تهدیدات آنچنانی هم ندارند و نهایتا در قالب ائتلافهای چند کشوره به برخی عملیاتهای محدود نظامی می پردازند. تجربه ی اسپانیا بهترین نتیجه برای کشوری همچون بلژیک است که روی کاغذ شرایطی کاملا مشابه با آن دارد، ضمن اینکه خودِ لفظ جنگنده نسل پنجم (که برای اف 35 به کار می رود) کشش زیادی را برای انتخاب آن بوجود خواهد آورد.
  9. 1 پسندیده شده
    بسم الله............. استان مارب منطقه صرواح سایر نقاط دیکو های انصارالله ادوات منهدم شده حوثی ها غالبا در حملات هوایی انصار الله با پخش تصاویری اعلام کرده در تاریخ29 جولای <مرداد ماه> سال 2107 حملاتی را بر علیه کشتی ها پهلو گرفته در بندر مخا ترتیب داده در همان تاریخ هم المسیره با انتشار بیانیه ایی از طرف نیروی دریایی یمن این خبر رو اعلام کرده http://www.almrasel.net/?p=22063 بخشی از متن خبر نیروی دریایی یمن در روز شنبه اعلام کرد که یک کشتی جنگی اماراتی را در سواحل غربی در بندر مخا نابود کرده است.این در حالی ایست که نیروهای ائتلاف اعلام کردن بندر مخا توسط یک قایق انتحاری مورد هدف قرار گرفته است و خساراتی به این بندر وارد شده است
  10. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم در این تاپیک از برنامه ها بروزرسانی تایگرهای عملیاتی در کشورهای مختلف صحبت شد و انشا.. ادامه هم خواهد یافت ، با این حال ، یادآوری نام کسانی که بنیان گذار حرکتی سیستماتیک برای ارتقاء توان رزمی نیروی هوایی بوده ودر این زمینه پرتلاش ظاهر شدند ، می تواند به شکل ناچیزی جبران کننده زحمات آنها باشد ... ایستاده از راست : حبیب صادق پور (مرحوم ) ، منصور ستاری ( شهید ) ، پرویز نصری (F-5) پی نوشت : 1- پس زمینه عکس هم احتمالا" پروژه تولید هواپیمای آموزشی "پرستو" باید باشد ... 2- تصویر بالایی هم پچ 1000 ساعت پرواز با تایگرهای نیروی هوایی است ، خلبان های با سابقه 2000 ساعت پرواز ، همین پچ با رنگ پس زمینه قرمز را بر بازوی راست خود نصب می کنند .
  11. 1 پسندیده شده
    یک نکته هم که برای بنده جالب بود اینه که امیر بنی طرفی انواع تسلیحات هوا به هوا،لیزری و اپتیکی رو جزو تسلیحات قابل استفاده توسط این جنگنده ذکر کرد در حالی که وزارت دفاع در زمینه موشکهای هوا به هوا صرفا فکور ۹۰ رو به صورت رسمی رونمایی کرده و سلاح دیگری ندیدیم! غیر از موشک فاطر که احتمالا در حد یک ارتقاء بود در سالهای گذشته خبر آزمایش موشک حرارت یاب با برد ۴۰ کیلومتر منتشر شد و دیگه خبری نشد!
  12. 1 پسندیده شده
    در حین تبدیل فیلم های ضبط شده تصاویر جدیدی دیدم که در گزارشات قبل پخش نشدن. به نظر میرسه که سوله برای شرکت هسا هست که در اصفهان قرار داره. در واقع منظور از ایجاد کارخانه فعال کردن مجدد این مجموعه هست و با این حساب و با توجه به تصاویر زیر احتمالا ادعای تولید انبوه کوثر معتبره. بالها کابل کشی و احتمالا لوله و شیلنگ های هیدرولیک محفظه موتورها و پوشش محفظه ارابه ها کوثر مجهز به یک توپ کالیبر ۲۰ میلیمتر
  13. 1 پسندیده شده
    تایگر های تُرک جان بخشی مجدد به حوزه آموزش نیروی هوایی ارتش ترکیه ، بعنوان یکی از اعضاء جناح جنوبی ناتو ، برای نخستین بار در سال 1965 شاهد ورود اولین جتهای تازه نفس F-5A فروند( 19فروند ) و F-5B ( گونه دو نفره ) بودن که می بایست هسته اولیه اسکادران 142 نیروی هوایی را تشکیل میدادند . 25 دسامبر 1965 ، اولین F-5A فریدم فایتر تک سرنشینه نیروی هوایی ترکیه در ابتدا این جتها برای آموزش نسل اول خدمه نیروی هوایی ترکیه جهت ورود به عصر جدید قدرت هوایی مورد استفاده قرار می گرفتند ، اما با ورود پرنده بیشتر تا اواسط سال 1967 ، تعداد هواپیماهای موجود به اندازه تشکیل دو اسکادران عملیاتی رسید . بدین ترتیب از ابتدای سال 1968 ، نیروی هوایی این کشور دو اسکادران با سازمان رزم کامل ( اسکادران های 142 و 161 ) را برای اجرای عملیات رزمی در اختیار داشت . نخستین فروند از گونه F-5B نیروی هوایی ترکیه با این حال ، روند فوق با تحویل حداقل 20 فروند نسخه RF-5Aدر انتهای سال 1969 و 1970 ادامه پیدا نمود که در نهایت باعث شد تا نیروی هوایی ترکیه امکان داشته باشد که دو اسکادران ترکیبی جنگده / بمب افکن – شناسایی ( واحدهای 192و 162) را بوجود آورد ، ضمن اینکه 13 فروند نسخه رزمی برای ایفای نقش شناسایی تغییر نقش یافتند . به شکل خلاصه ، فریدوم فایترهای ترک به صورت غیررسمی در نبرد های هند- پاکستان به سال 1971 ( به تعداد 6 فروند ) و بحران قبرس هم به شکل نیمه فعال حضور داشتند ، اما بدلیل تحریم های ایالات متحده، تا سال 1975 فقط 6 فروند مدل تک نفره و 2 فروند نسخه دو سرنشینه در سازمان رزم این نیرو عملیاتی بودند . با پایان تحریم های آمریکا در اواسط دهه 80 ، اف-5 های ترکیه جان دوباره ای پیدا کردند ، چرا که بتدریج سایر کشور ها موجودی اف-5 های اضافی خود را به ترکیه انتقال دادند که در این میان نروژ با 26 فروند گونه تک سرنشین و 6 فروند نمونه دو کابینه در جولای 1983 ، تایوان با 6 فروند نمونه تک سرنشین و 3 فروند دو سرنشینه بیشترین سهم را به نام خود ثبت کردند . در سالهای بعد نیز ، جتهای جدیدی مستقیم از داراییهای ایالات متحده و سپس نیروی هوایی هلند به سازمان رزم این نیرو اضافه گردید . شاید بتوان گفت گه جرقه اولیه ارتقاء اف-5 های نیروی هوایی ترکیه پس از قطعی شدن ورود جتهای اف-16 به این نیرو ، زده شد . به این ترتیب ، این نیرو در ماه مه 1993 درخواست نمود تا حداقل 40 فروند نمونه تک سرنشین و 20 فروند نمونه دو سرنشین برای شروع برنامه آموزش خدمه جتهای جدیدتر اف-16 سی و اف-16 دی مورد بروزرسانی قرار گیرند . با این وصف ، این برنامه تا سال 1995 و پس از ان برای یکسال دیگر ( 1996 ) به تعویق افتاد. اما در نوامبر 1996 ، مجددا" نیروی هوایی ترکیه برای 48 فروند اف-5 های موجود اعلام نیاز برای ارتقاء نمود که بعد از کش و قوس فراوان ، بروزرسانی محدود برای این جتها در مرکز تعمیر ونگهداری شماره یک نیروی هوایی واقع در Eçkisehir در دوحوزه ارتقاء سازه ای و بهبود اوبونیک آغاز شد . برای بهینه سازی اف-5 های ترکیه ، علاوه بر متخصصین نیروی هوایی ،یک کنسرسیوم به رهبری واحد صنایع هوا- فضای اسراییل ( بخش لاهاو ) ، شرکت البیت سیستمز ، و صنایع هوا- فضای سنگاپور ، راکول اینترنشنال ، جی یی سی مارکنی تشکیل گردید . این بروزرسانی شامل نصب سامانه پرواز با سیم (Fly-by-wire systems) ، نمایشگرهای سربالا ( HUD) نمایشگرهای چندکاره ، سامانه های تشخیص دوست از دشمن و در نهایت GPS می گردید . این برنامه مجموعا" در دو مرحله صورت پذیرفت : مرحله یکم ، افزایش عمر سازه اصلی بدنه و مرحله دوم ، ارتقاء اویونیک که هر دو مرحله ، درمرکز تعمیر و نگهداری نیروی هوایی اجرا گردید . این قراردادکه در نهایت در انتهای سال 1998 به امضاء طرفین رسد ، ارزشی در حدود 70 میلون دلار داشت که با توجه به گستردگی برنامه و شرکاء حاضر دران ، رقمی فوق العاده ارزیابی می گردید . در انتها نیز نورثروپ گرومن ، تهیه حداقل 34 کابین بهبود یافته را به مبلغی در حدود 1.8 میلیون دلار بر عهده گرفت . پس از سه سال کار مستمر ، اولین پرواز این گونه بهبود یافته با شناسه F-5-2000 در یکم آوریل 2001 صورت پذیرفت که چهار فروند اول بطور کامل توسط صنایع هوایی اسراییل و 44 فروند باقی مانده نیز توسط ترکها بروزرسانی گردید . گفتنی است که همه این جتها به صندلی های پرتاب شونده مارتین بیکر Martin Baker Mk 10L مجهز شده اند . دوسال بعد یعنی در سال 2003 ، یک مجموعه بروزرسانی محدود دیگر شامل سامانه های مخابراتی پیشرفته تر برای حفظ تماس ایمن تر با واحدهای زمینی و پرنده های بدون سرنشین بر روی این جتها اجرا گردید . صندلی های پرتاب شونده مارتین بیکر Martin Baker Mk 10 سری L مجموع این بروزرسانی ، باعث گردید تا نیروی هوایی ارتش ترکیه ، تا سال 2020 ، یک جت رزمی –آموزشی مناسب را برای آموزش خدمه جتهای جدیدتر اف-16 در اختیار داشته باشد ، در عین اینکه این جتها با مسلح شدن به مهمات می توانند نقش پشتیبانی نزدیک زمینی ارزان قیمت را برای این نیرو بازی کنند . پی نوشت : 1- به سال تحویل گیری اف-5 های ترک دقت کنید ، تقریبا" همزمان با IIAF بود . 2- به لیست شرکتهای حاضر در برنامه بروزرسانی و همچنین بازه زمانی ارتقاء این جت دقت بفرمایید . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  14. 1 پسندیده شده
    درود به دوستان گرامی تحلیل گران داخلی نقص بزرگ مشتقات F-5 را ضعف موتور و ظرفیت کم حمل سوخت در عین مصرف بالا می دانند. منتقدین خارجی هم فقط نقش آموزش را برای آن در نظر گرفته اند و آن را تلاشی از سمت نیروی هوایی ایران برای فرار از مرگ می دانند. (به ویژه پس از عدم پذیرش تقاضای ایران در خرید 24 فروند یاک 130 توسط روسها) https://www.edrmagazine.eu/maks-2017 از نظر برخی از این تحلیلگران کاربری جنگنده کوثر چیزی در حد کایتها و گلایدرهایی که بین سالهای 1934 تا 1936 آلمانی ها از آنها برای آموزش خلبانهایشان استفاده می کردند هست. https://nationalinterest.org/blog/buzz/irans-air-force-dying-30017 اما یک فروند جنگنده مشتق از اف-5 تک سرنشین با اویونیک جدید می تواند با مجموعه ای از یک تیر موشک فکور، یک پاد جنگ الکترونیک و سامانه اپتیکی، سامانه فلیر و دیکوی ضد رادار، دو قبضه موشک فاطر و یک مخزن سوخت تجهیز بشود و به عنوان شکاری آلرت و اسکرامبل مورد استفاده قرار بگیرد. فرانسوی ها یک ضرب المثلی دارند که می گوید "اگر خواستی کسی را بشناسی از روی کفشش او را بشناس" در مورد هواپیمای جنگی هم شاید این موتور باشد که نقش کفش را بازی می کند. هر چند منابع غربی توان مالی ایران در ساخت و تولید موتور توربوجت ملی اوج به تعداد کافی را زیر سئوال می برند و موتورهای نمایش داده شده را بازیابی موتورهای کهنه می دانند اما اولین موتور انتخاب شده در ایران برای اقتباس و تولید مشابه یعنی J85 موتور پر افتخاری است. در ابتدا GE این موتور را به عنوان پیشران برای پهپادهایی که باید نقش دیکوی را برای B-52 ها بازی می کردند تا از موشکهای زمین به هوای روسی در امان باشند، توسعه داد. بعدها نورث روپ برای نصب روی F-5 و T-38 تالون از این موتور استفاده کرد. حتی امروز نیز نیروی هوایی آمریکا برای برخی کاربردها از این موتور استفاده می کند و قصد دارد آنها را تا 2040 در خدمت نگاه بدارد. آزمایشگاه سامانه های پیشرانه ناسا که در سال 2009 تخریب شد، تستهای وسیع و پر هزینه ای روی موتورهای F100، TF30، FY-401 و J85 انجام داده بود. https://www.nasa.gov/pdf/696956main_PursuitPower-ebook.pdf این موتورهای قدیمی دارای سامانه هیدرولیکی-مکانیکی و الکترومکانیکی کنترل سوخت بودند که مستقیم توسط خلبان کنترل می شد که نسبت به نسل اولیه موتورهای جت آلمانی تفاوت اصولی خاصی نداشت. با وجود چنین موتوری طبیعتا مداومت پروازی مشتقات اف-5 هم کم خواهد بود. موتورهای قدیمی دارای مشکلات زیر بودند: هزینه نگهداری بالا، مصرف سوخت زیاد، ارتعاش و صدای زیاد، آلایندگی بالا، نداشتن حفاظت در مقابل استفاده نادرست، نداشتن افزونگی در کنترل به هنگام بروز نقص فنی در سامانه کنترل، بروز استال در کمپرسور به دلیل تغییر ناگهانی در تراتل گاز موتور، راه اندازی موتورها تقریبا نیمه دستی بود، موتور و بقیه اویونیک یکپارچگی نداشت، سامانه تشخیص عیب خودکار و مانیتورینگ سلامت موتور و ارتعاشات وجود نداشت، ذهن خلبان درگیر پارامترهای زیادی از موتور بود به ویژه در تامکت، سامانه فاقد قابلیت تحمل خطا بود و سامانه های کنترل سوخت وزن زیادی داشتند. آمار سوانح نشان می داد که در اکثر موارد اشتباه خلبان و سرعت واکنش ناکافی خلبان در کنترل موتور های پیچیده باعث بروز خسارات جانی و مالی شده است به همین دلیل گرفتن کنترل موتور از خلبان توجیه عملیاتی یافت. از این رو در 1976 طی قرار دادی بین نیروی دریایی آمریکا و پرات اند ویتنی تصمیم گرفته شد که سامانه کنترل و مانیتورینگ خودکار برای موتورهای توربوفن به ویژه برای موتور TF30 که استالهای آن خلبانها را آزار می داد ایجاد گردد. http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/data/Conferences/ASMEP/83880/V002T02A022-83-GT-234.pdf تنها حذف نیاز به تنظیم موتور برای 300 فروند تامکت سالیانه 1 میلیون دلار صرفه جویی در سوخت و 500 هزار دلار صرفه جویی در نفر ساعت به همراه داشت. در کنار سبک سازی سازه اف-5 با استفاد از مواد جدید و حذف پرچ ها با استفاده از جوش های پیشرفته لیزری و کاهش چند ده کیلویی وزن با جایگزینی سیستم تولید توان بر اساس ترانسفورمر هسته آهن با سیستم بر اساس ترانسفورمر هسته فریت و خنک سازی و چگالش هوای اطراف پایگاه های هوایی با گسترش استاندارد فضای سبز برای افزایش بازده موتورهای جت هنگام تیکاف، سامانه خودمختار کنترل دیجیتال یا FADEC می تواند پاسخی برای مشکل برد عملیاتی و مداومت پروازی مشتقات اف-5 با کاهش اساسی مصرف سوخت (به طور متوسط 15%) به ویژه در پرواز کروز باشد. همانطور که در صنعت خودرو با ظهور ECU ها مصرف سوخت و آلایندگی کاهش یافت و عمر کاری موتور بهبود داده شد و قابلیت تشخیص خطای خیلی بهتری برای موتور ها بدست آمد، در صنعت هوانوردی هم همینطور است و کم کم به سمت استفاده از Digital-electronic-control-unit رفتند. http://uupload.ir/files/vk2_fadec_fig1.png که FADEC نوعی از این سامانه کنترل دیجیتال است. ساخت سخت افزار یک سامانه FADEC کار چندان مشکلی نیست اما ساخت نرم افزار آن برای کشوری مثل آمریکا دست کم 6 سال به طول انجامید و نیازمند مهندسی الزامات دقیق و پیاده سازی توسط افراد با تجربه و خبره است. در شکل زیر یک سامانه FADEC برای موتور پیستونی را مشاهده می کنید. شرکتهای خودرویی اولین توسعه دهندگان این سامانه برای موتورهای پیستونی بودند. http://uupload.ir/files/4u7b_fadec_img_1035_1000_01.gif در شکل زیر یک سامانه FADEC برای موتور توربوفن ساخت BAE-systems را مشاهده می کنید http://uupload.ir/files/s04w_fadec-electron-boeing-777.jpg سامانه های کنترل خود مختار دیجیتال موتورهای جت مشکلاتی هم دارند که عبارتند از: از دست رفتن کنترل در صورت قطع شدن برق ژنراتور یا خالی کردن باتری(که کم سابقه هم نیست) از دست رفتن کارایی موتور و کاهش آن به حداقلی که فقط برای فرود ایمن کافی باشد در صورت بروز اشکال برای سامانه های الکترونیک به نحوی که خلبان دیگر هیچگونه امکان دستی برای دوباره روشن کردن موتور، کم و زیاد کردن قدرت خروجی موتور و ... نخواهد داشت. در صورت بیرون زدن عیب طراحی، افزونگی دوگانه FADEC کمکی نخواهد کرد در حالیکه این افزونگی در صورت بروز خطای اتفاقی نقطه ای بر روی یکی از سامانه های FADEC کاملا قابلیت تحمل دارد و اصولا FADEC برای چنین وضعیتی طراحی شده است بنابراین اجرای آنالیز مدار در بدترین شرایط ممکن و مقادیر تلرانس قطعات و خطای مونتاژ و ... باید حتما در عمیق ترین شکل ممکن انجام بشود. Sneak-Circuit-Analysis هم باید انجام بشود. در مقایسه با سیستمهای هیدرومکانیکی، آنالوگ یا دستی، FADEC پیچیدگی بیشتری دارد. پیچیدگی هم برابر است با باگ. به دلیل پیچیدگی، هزینه-زمان توسعه و اعتبار سنجی بیشتری دارند. در لحظات بحرانی و حساس مثلا برخورد قریب الوقوع با زمین، FADEC از وارد کردن فشار خارج از ماکزیمم نامی به موتور توسط خلبان جلوگیری می کند که می تواند برعکس عمل کرده و به جای حفاظت از موتور باعث نابودی کامل موتور و خلبان و کل هواپیما گردد. علی رغم تلاشهایی که روی موتور TF30 شد اولین جنگنده ای که رسما از تکنولوژی FADEC استفاده کرد یک فروند شکاری اف-15 در 1981 بود. مرکز تحقیقات پرواز Dryden وابسته به ناسا که اولین جایی بود که توانست سامانه هدایت هیدرولیک را حذف کند و یک هواپیما را با روش پرواز با سیم به پرواز درآورد، یک فروند شکاری F-15A را تصاحب کرد و روی موتور F100 آن با موفقیت سامانه FADEC خود را نصب نمود و تست های پروازی را انجام داد. موفقیت این پروژه بود که باعث شد نیروی هوایی ارتش آمریکا برای همه شکاری های خود این سامانه را سفارش بدهد. استفاده از FADEC ها در موتورهای توربوفن روسی هم باب شده است به طوری که نسلهایی از RD-33 و نسلهایی از AL-31 به FADEC تجهیز شده اند. ساختار FADEC: http://uupload.ir/files/qzs9_fadec.png وظیفه این سامانه به صورت خلاصه عبارت است از: کنترل هوای ورودی به کمپرسور (که برای پرنده ای مثل قاهر ضروری به نظر می رسد)، کنترل سامانه سوخت در همه حالتها به ویژه پس سوز،کنترل ارتعاشات، کنترل قدرت خروجی موتور، کنترل فرایند استارت و جرقه زنی، کنترل روانکاری و ... . ورودی سامانه FADEC از هواپیما: دمای محیط، ارتفاع، سرعت بر حسب ماخ، زاویه حمله، فشار ضربه، وضعیت ارابه فرود، سیگنالهای مربوط به پرتاب موشک و راکت و ... . ورودی سامانه FADEC از موتور هواپیما: وضعیت اهرم تراتل، دور موتور در دقیقه، دمای گاز خروجی توربین، مساحت نازل خروجی، وضعیت فلاپهای داکت فن، دمای یاتاقان، ارتعاش موتور، فشارهای مختلف درون موتور و ... . بکارگیری سامانه FADEC در تمام موتورهای جدید و این حقیقت که برای هر موتور یک سامانه جداگانه توسعه داده شده است که هزینه های بسیار لجستیکی و تحقیق و توسعه در بر دارد باعث شد که دکتر علیرضا ر بهبهانی به عنوان متخصص نیروی هوایی ارتش آمریکا پروژه های تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و گزارشاتی به چاپ برساند. ایشان پیشنهاد یک پلتفرم هوشمند ژنریک برای بکارگیری در طیف وسیعی از هواگردها را داده است. برخی مقالات ایشان: https://pdfs.semanticscholar.org/presentation/38fe/56dfa1e4fbb6744eead224c545687cea144c.pdf https://pdfs.semanticscholar.org/f3f9/821170be0c5ba1db0531f5d423b940508f5f.pdf http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a478472.pdf هر چند مطابق آنچه در کتاب پروفسور سعید فرخی استاد دانشکده هوا فضای دانشگاه کانزاس آمده http://libgen.io/book/index.php?md5=D80A0BE074683D4288B37A29E898FA00 سامانه هایی اینچنین باعث کاهش مصرف سوخت به میزان 12 تا 20 درصد، افزایش توان موتور هنگام تیکاف به میزان تقریبی 5%، پرواز نرم تر با ارتعاش و صدای کمتر، راحتی استفاده (نیاز به تنها یک اهرم تراتل دارد) و ریستارت ساده موتور حین پرواز و قادر به استارت داغ موتور روی زمین است اما تجربه به کارگیری ECU های ناپایدار اوکراینی در موتور هواپیمای ایران-140 برای ما تجربه ایمنی نبود. ساخت سامانه کنترل الکترونیک در ایران زمانی شروع شد که به یکباره شرکتهای اروپایی از دادن ECU موتور با استاندارد یورو 2 به ایران با هدف فلج کردن کشور خود داری کردند که در زمان کوتاهی دست کم 3 شرکت فعال در صنعت خودرو اقدام به نمونه سازی سخت افزار با استانداردهای اروپایی نموده و کم کم با صرف هزینه-زمان زیاد و مرارت فراوان اقدام به بدست آوردن دانش فنی نرم افزار کنترل موتور خودروهای موجود کردند و از فلج شدن صنعت خودرو جلوگیری گردید. (بعد از برجام اروپایی های دوباره به بازار باز گشته متعجب از ECU های ساخت داخل نمونه پیشرفته تری از ECU را به بازار داخلی عرضه کردند با قیمتی پایین تر تا اینکه دوباره رفتند) تلاش بر روی توسعه سامانه های کنترل موتور دیجیتال همچنان برای رسیدن به کیفیت های بالاتر ادامه دارد و بستر بسیار خوبی است برای انتقال فناوری به سازنده موتور اوج تا موتور مربوط به قرن گذشته با فناوری روز بهبود داده شود. بسیاری از کشورها قادر به ساخت سخت افزار موتور در صنعت خودرو هستند اما آنچه که یک موتور را به استاندارد یورو 5 یا 6 می رساند در واقع نرم افزار انحصاری پیشرفته درون سامانه کنترل و سامانه پالایشگاه دود است که گلوگاه خودرو محسوب شده و معدودی از کشورها قادر به ساخت آن با کیفیت مناسب هستند. به همین ترتیب ساخت سامانه FADEC برای موتورهای جت کاری ساده نیست و نیازمند سرمایه گذاری مناسب است اما نیاز به شروع از صفر نیست و سابقه خوبی در کشور وجود دارد.
  15. 1 پسندیده شده
    اگردلیل دوستی ها صرفا ، دانش آدم ها باشد ، کتابخانه ها بهترین دوست در دوستی اند.... چراکه پای دلت را لگد نمی کنند ، قندو چایت را هدر نمی دهندو بموقع ساکتند و بموقع حرف میزنند... گوینده ناشناس
  16. 1 پسندیده شده
  17. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم اینم سفارش جناب MR9 بخشی از کتاب خارج از کوهستان نوشته دیوید کیلکالن ترجمه سید علی موسوی http://www.nasleroshan.com/wp-content/uploads/2017/06/ru-444x444.jpg گیاه پربرگ سبز قات در سومالی . شاخ افریقا و جنوب غرب منطقه اعراب به عنوان محرک جویده میشود. گیاه قات به سرعت خراب میشودبه همین دلیل در طول زمان یک سیستم پیچیده و غیر رسمی ولی موثری به وجود امد تا از توزیع به موقع آن اطمینان حاصل شود. سیستم قات شامل شبکه ای از توزیع کنندگان و تاجران کوچک در همه ی شهرها و شهرستان های بزرگ است و از طریق هواپیما قایق ها و کامیون ها به بنادر فرودگاه ها و مکان های توزیع و مغازه های کنار جاده فرستاده میشود این سیستم محصول تازه روز را همه روزه تا اواسط صبح و بدون مشکل به کل منطقه میرساند. این گیاه در ترکیب خود آلکوئیدی به نام کاتینون دارد که اثراتی مانند افدرین یا امفتامین دارد. مصرف کنندگان روزانه که اغلب انان را مردان تشکیل میدهند به همراه این ماده کوکاکولا یا دیگر نوشیدنی های شیرین مصرف میکنند. در اواسط بعد از ظهر جویدن قات در همه ی شهرستان ها و شهرهای منطقه انجام میشود و هزاران تن از مردان جوان و مسلح وارد گفتگو های استدلالی و سیاسی میشوند که در اخر معمولا به دعوا و تیراندازی های بی مورد ختم میشود . در اوایل عصر این حس به اتمام میرسد جوندگان قات دچار خستگی شده و شهر در سکوت فرو میرود. ولی در اواسط بعد از ظهر بیشتر مردان جوان به شدت نعشه هستند و عاقلانه نیست که در چنین زمانی به پایگاه افراد مسلح و در حال جویدن قات حمله کرد. بله!! و اینگونه بود که امریکاییها در موگادیشو وسط روز به جماعت قات زده حمله کردن و به فنا رفتن!
  18. 1 پسندیده شده
     با سلام   سخت ترین آزمون ها برای آذرخش در رزمایش پرچم سرخ       برای محصول جدید لاکهید-مارتین در نخستین آزمون جدی خود " رزمایش نبردهوایی پرچم سرخ " چه اتفاقی رخ خواهد داد !!!!     به اعتقاد ناظران نظامی ، با توجه به حضور گسترده ایالات متحده و شرکت کنندگان خارجی  در رزمایش  " پرچم سرخ" ، این رویداد ، بیش از گذشته ، فناوری  اف-35 را در مواجه با جتهای رزمی  رقیب که به آخرین تسلیحات رزم هوایی مسلح هستند به چالش خواهد کشید .   اگر چه  شاخه هوایی سپاه تفنگداران گونه نشست و برخاست عمودی اف-35 را در سال گذشته میلادی به شکل عملی مورد آزمون قرار داد ، رزمایش پرچم سرخ "1-17" برای گونه F-35A نیروی هوایی ارتش ایالات متحده  ، به رویدادی جهت اثبات توانمندی های ادعایی اف-35 تبدیل خواهد شد . سرهنگ دوم ، جرج واتکینز ، فرمانده اسکادران سی و چهارم نیروی هوایی در این زمینه می گوید :   " پس از تقریباً دو هفته ، 13 فروند از جتهای اف-35 نیروی هوایی  ، چیزی در حدود 110 سورتی پرواز رزمی را در  پایگاه نیروی هوایی در یوتا " پایگاه هوایی HILL" به ثبت رساندند "     سرهنگ دوم ، جرج واتکینز ، فرمانده اسکادران سی و چهارم نیروی هوایی   واتکینز معتقد است : " جتهای رزمی حاضر در رزمایش پرچم سرخ  امسال ، نسبت به سال گذشته و از زمانی که  به فرماندهی این اسکادران منصوب شدم ، سرسخت تر ، مصم تر و مسلح به تسلیحات پیشرفته تر شده اند " وی  در رزمایش دو سال گذشته پرچم سرخ ، بعنوان خلبان ارشد جنگنده F-16  حضور داشت .   به عقیده واتکینز ، برگزارکنندگان رزمایش ، شرایط را به نسبت سالهای گذشته ، سخت تر کرده اند ، چرا که تعداد جتهای رزمی که بعنوان دشمن در این رزمایش حضور دارند ، بیشتر شده ، سطح مهارت رزمی آنها افزایش پیدا کرده و علاوه برآن ، درصد تهدید سامانه های زمین به هوایی که بعنوان دشمن  در منطقه رزمایش مستقر هستند ، هم بلحاظ کیفی و هم بلحاظ کّمی  بطور کامل دگرگون شده است  .   اگر چه تیم آبی در رزمایش پرچم سرخ کاملاً از جتهای رزمی نسل پنجم تشکیل می شود ، اما شمار قابل توجه جتهای نسل چهارم ، مسلح به جنگ افزارهای پیشرفته ( تیم قرمز ) ، یک  چالش جدّی برای  تیم آّبی محسوب می گردد .   سرهنگ واتکینز در این زمینه می گوید :   " برگزارکنندگان رزمایش تصمیم دارند تا در آن واحد ، 24 فروند جت رزمی نسل چهارم را در برابر  اسکادران اف-35  (تیم آّبی ) وارد عمل کنند واین بلحاظ زمانی ما را بشدت تحت فشار قرار خواهد داد . علاوه براین ، شرایط صحنه نبرد به گونه ای تنظیم شده  که تیم قرمز می تواند سه تا چهار بار خود را تجدید سازمان  دهد و این وضعیت را به مراتب بغرنج تر خواهد نمود "   با این وصف ، پیش بینی می شود ، نسبت  انهدام اف-35 به رقبای نسل چهارمی خود ، 15 به 1 باشد ، اما بدلیل اینکه رزمایش پرچم سرخ ، یک نبرد  شبیه سازی شده است ، این رکوردها می بایست با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند .   واتکینز می گوید : " نیروی هوایی ، به هیچ عنوان  از دست دادن سخت افزار رزمی پیشرفته خود را در نبردهای شبیه سازی شده ، بر نمی تابد و همچنین نیازی  برای ورود به موقعیت های بیش از حد چالش برانگیز نمی بیند ، چرا که ما قصد داریم شرایط را سنجیده ، سپس به عقب رفته  و مجدداً از نو شروع کنیم . در نتیجه ، یک برآورد کلی از تهدیدات پیش رو بدست آمده  و این برای خلبانان رزمی ما بسیار مطلوب خواهد بود "   واتکینز اشاره می کند که ، وقتی که اف-35 به توانایی رزمی کامل خود دست یابد ، بسیار کشنده تر از حال حاضر ، می بایست  ارزیابی شود . هم اینک ، اف-35 صرفاً به حمل مهمات در جایگاه های داخلی خود ، محدود شده است ، اما بتدریج و با ساخت گونه BLOCK.3F در سال 2018 ، توانایی حمل مهمات در جایگاه های بیرونی را نیز بدست خواهد آورد .   برای بسیاری از خلبانان رزمی ، این رزمایش فرصتی است تا جتهای خود را با نخستین جت رزمی نسل پنجم  مقایسه کنند . بعنوان مثال ، سرهنگ دوم ، چارلز شاک ، بعنوان خلبان جت اف-22 و فرمانده اسکادران بیست و هفتم ، رزمایش پرچم سرخ  که دو سال  پیش برگزار گردید ، تجربه خوبی در همکاری مشترک  و درک متقابل میان F-35B سپاه تفنگداران و رپتورهای نیروی  هوایی  و تقویت  توانایی رزم مشترک محسوب می شد .     سرهنگ دوم ، دیو دآنجلس ، خلبان ذخیره  جت F-35A در فرماندهی پایگاه " HILL" نیروی  هوایی     سرهنگ دوم ، دیو دآنجلس ، خلبان ذخیره  جت F-35A در فرماندهی پایگاه " HILL" نیروی  هوایی می گوید : " جلسات مشترک میان خلبانان نیروی هوایی و سپاه تفنگداران ، فرصت خوبی است تا هر کدام از دونیرو ، از قابلیتهای منحصر به فرد یکدیگر ، استفاده کافی را ببرند . "   وی معتقد است : " بعنوان مثال وجود همکاری مشترک میان ما و جتهای F/A-18G گراولر ، به ما این توانایی را می دهد تا بتوانیم نخست تهدیدات مختلفی را شناسایی کرده ، سپس در آنها اختلال ایجاد کنیم و در صورت نیاز ، اقدام به انهدام آنها نماییم "   در ادامه سرهنگ واتکینز در خصوص چگونگی اجرای عملیات مشترک میان اف-22 و اف-35 در رزمایش پرچم سرخ می گوید :   " به شکل خاص ، وظایف تقسیم شده و در این وضعیت ، اف-22 مسئولیت ایجاد برتری هوایی و اف-35 ماموریت انهدام سایتهای موشکی زمین به هوای متخاصم را بر عهده خواهند داشت . پیش از این ، تیم آبی ، هردو ماموریت را بر عهده یکی از این دو گونه گذاشته بود که ، بررسی های بعمل آمده نشان داد که این وضعیت موجب تلفات بیشتر خواهد شد . اما امسال ، تیم قرمز به سه یا چهار گونه پیشرفته از مهمات هوا به هوا مجهز است و در کنار آن ، از نهایت قدرت موجود در رزم سایبری ، سیستم های جنگ الکترونیک ، بهره می برد . در نتیجه ، تصمیم براین شده که در جریان رزمایش ، جتهای اف-22 نخست ماموریت ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد را بر عهده گیرد و پس از آن ، اف-35 های این نیرو ، با استفاده از مهمات هدایت دقیق ، سرکوب سایتهای دفاع هوایی تیم قرمز را به انجام رساند . به گفته واتکینز ، اجرای همزمان این دو ماموریت توسط جتهای نسل چهارمی نظیر اف-16 بسیار خطرناک بوده و ریسک پذیری بسیاری را می طلبد .   پی نوشت :   1- به ضرس قاطع می توان چنین تحلیل کرد که نیروی هوایی ارتش آمریکا ، علیرغم وجود برتری نسبی به رقبای خود ، اهمیت بسیار زیادی به برگزاری رزمایش های مشترک و شبیه سازی محیط نبرد در شرایط واقعی می دهد .   2- روی این جمله با دقت بیشتری تمرکز کنید " جلسات مشترک میان خلبانان نیروی هوایی و سپاه تفنگداران ، فرصت خوبی است تا هر کدام از دونیرو ، از قابلیتهای منحصر به فرد یکدیگر ، استفاده کافی را ببرند "   3- حالا معنی یک رزمایش واقعی را می شود بیشتر درک کرد !!!!   4- این جمله هم برای آن دسته افرادی که هنوز درک درستی از جنگ بعنوان یک دانش آکادمیک و استفاده از تجارب دیگران ندارند ، احتمالاً مفید به فایده خواهد بود :   " ، چرا که ما قصد داریم شرایط را سنجیده ، سپس به عقب رفته  و مجدداً از نو شروع کنیم . در نتیجه ، یک برآورد کلی از تهدیدات پیش رو بدست آمده  و این برای خلبانان رزمی ما بسیار مطلوب خواهد بود " "   صرفاً برای میلیتاری / مترجم : MR9
  19. 1 پسندیده شده
    با سلام        ژنرال گایوس ژولیوس سزار    همیشه مردان دواطلب مردن را ساده تر از مردانی که طاقت و صبر و تحمل را داشته باشند ، پیدا می کنی !!!!!!     پی نوشت :    1- هزینه برتری مسئولیت پذیری است 2- کسی که میخواهد زنده بماند باید مبارزه کند و کسی که دست از مبارزه بردارد آن هم در جهانی که هستی آن وابسته به مبارزه کردن است لایق زنده ماندن نیست.
  20. 1 پسندیده شده
    با سلام   روح  لایتینینگ در سرزمین آفتاب تابان     فرود نخستین جنگنده F-35B سپاه تفنگداران در پایگاه هوایی ایواکونی ژاپن ( 18 ژانویه 2017)   نخستین جنگنده  F-35B ، جمعی اسکادران تهاجمی VMFA-21  سپاه تفنگداران ، سرانجام در 18 ژانویه 2017 وارد پایگاه ایواکونی ژاپن شد و پروازهای عملیاتی خود را آغاز نمود . اسکادران VMFA-21   نیز بطور کامل از یوما (آریزونا) به این پایگاه ژاپنی منتقل خواهد شد و پس از اتمام این نقل و انتقالات ، تحت فرماندهی  گروه دوازدهم رزمی از وینگ یکم شاخه هوایی سپاه تفنگداران ، گروه سوم تهاجمی  اعزامی به شرق دور قرار خواهد گرفت .     ژنرال راسل سانبورن ، فرمانده وینگ یکم شاخه هوایی سپاه تفنگداران   ژنرال راسل سانبورن ، فرمانده وینگ یکم شاخه هوایی سپاه تفنگداران در پس از ورود F-35B به پایگاه هوایی ایواکونی  در جریان یک  سخنرانی چنین اعتقاد داشت :   ورود اف-35 به ژاپن ، مظهر اصلی تعهد ما به دفاع از ژاپن و برقراری امنیت در حوزه اقیانوس آرام  بشمار  می رود . ما بتدریج  پیشرفته فناوری دفاعی که تاکنون تولید شده  را به منظور اجرای طیف گسترده ای از ماموریتهای رزمی و پشتیبانی از متحدان منطقه ای ، وارد منطقه خواهیم نمود .     ورود لایتینینگ به شرق آسیا ، تحرک تاکتیکی بیشتر ، انعطاف پذیری عملیاتی افزون تر و در نهایت برتری تاکتیکی بهتری را به واحدهای مستقر در این منطقه خواهد داد . این جتهای نسل پنجم ، توانایی های بهتری را نسبت  به جتهای هاریر ، هورنت  و پراولر در اختیار ارتش آمریکا قرار می دهد .     جنگنده نسل پنجم F-35B ، یک افق بلند از آینده  روشن نیروی هوایی تاکتیکی سپاه تفنگداران بشمار می رود و بتدریج جایگزین تمامی  جتهای رزمی فعلی ، شامل AV-8B هاریر ، F/A-18 هورنت ، EA-6B پراولر در یک پلتفرم استاندارد خواهد شد. علاوه براین  ، ترکیب قابلیت نشست و برخاست عمودی با ویژگی هایی نظیر پنهانکاری ، فناوری پیشرفته حسگرهای رزمی  و سیستم های جنگ الکترونیک  ، آن رابه یک سیستم رزمی مرگبار تبدیل می کند  که قادر خواهد بود  در شرایط همه گونه آب و هوایی  ، با طیف متنوعی از تهدیدات روبرو شود . لایتینیگهای سپاه تفنگداران ، قبل از ورود به ایواکونی ، در قالب اسکادران سوم تهاجمی در آریزونا مستقر شده بودند و در طول این مدت ، باموفقیت تمام ، در تمرینات از قبل برنامه ریزی شده ، حضور داشتند .     سرهنگ دوم تفنگدار  " جی. تی. باردو"   سرهنگ دوم تفنگدار  " جی. تی. باردو" افسر فرمانده اسکادران VMFA-21 در خصوص این رویداد ، چنین می گوید : " دوره آموزشی ما بخوبی به اتمام رسید و این استقبال  گرم در ژاپن ، برای ما موجب افتخار است و اضافه شدن پرسنل این اسکادران به جامعه ارتش ایالات متحده در ژاپن بسیار شگفت انگیز خواهد بود .             صرفاً برای میلیتاری / مترجم :MR9
  21. 1 پسندیده شده
    سلام انسان کمال گرا هستش و همیشه سعی در بهبود خودش و چیزهای متعلق به خودش رو در همه ضمینه ها داره . این که چرا آمریکا  ، اعراب ، چین ، ژاپن و ... دارن این همه هزینه می کنن و مدیریت هاشونو دارن بهبود میدن فارغ از اینکه بعضی هاشون دشمن ما هستن یه چیز اساسا غریضی هست و اصلا جای بحث نداره . اگر شما بتونید ذهنتون رو آزاد کنید و از دید یک ناظر بیرونی نگاه کنید این عملکرد ما در بعضی جاها و بعضی زمانها ( اگر نگیم همیشه و همه جا ) است که تعجب برانگیز هست و به نظر من گاها با غرایض انسانی مطابقت نداره. شاید هم مدیرانمون جهان بینی و خودشناسی خوبی ندارن . نمیدونم مشکل از کجاست . ( شده من جایی از مراکز دولتی بودم طرحی دادم که بسازن کارشون بیخطرتر و راحت تر بشه ، ساختش هم کاری نداشت سازمان هم بدون دردسر این وسیله های کوچیک رو میسازه اما گفتن ولش کن همینجوری کار میکنیم . چرا این رفتار میشه نمیدونم ).
  22. 1 پسندیده شده
  23. 1 پسندیده شده
      یک فروند F-35A نیروی هوایی امریکا دچار حادثه شد   یک فروندF-35A  در طول یک تمرین در  پایگاه نیروی هوایی، آیدا دچار حادثه شد.این  هواپیما F-35A از اسکادران  61 بوده است . مقامات در بیانیه ای گفته اند بدون  آسیب های جدی هواپیما توسط خلبان فرود امده است. خلبان جنگنده هنگام شروع پرواز متوجه می شود در قسمت موتور هواپیما دچار اتش سوزی شده است. طی تحقیقات به عمل امده  مشخص شده است سوخت گیری زیاد باعث  ایجاد اتش در اگزوز هواپیما شده است. http://www.defensenews.com/articles/f-35a-damaged-in-fire-at-air-force-base http://alert5.com/2016/09/26/initial-investigation-reveals-fire-in-f-35a-tailpipe-at-mountain-home-afb
  24. 1 پسندیده شده
    مراسم رونمایی از اولین F-35A  خریداری شده توسط نیروی هوایی ژاپن روز جمعه در مقر لاکهید مارتین در تگزاس برگزار شد.     این جنگنده با شماره سریال AX-1،و شماره دم 69-8701 رونمایی شد.         در این مراسم معاون وزیر دفاع ژاپن کنجی واکامه طی سخنرانی اعلام داشت: وزارت دفاع ژاپن طی قرار دادی که با کمپانی لاکهید مارتین به امضا رسانده قصد خرید 42 فروند جنگنده F-35A را دارد که 4 فروند اول ان در امریکا تولید شده و بقیه ی جنگنده ها با اماده شدن خطوط مونتاژ در شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی در خاک ژاپن مونتاژ خواهند شد.همچنین ارزش این قرار داد 10 میلیارد دلار میباشد.قرار است اموزش خلبانان ژاپنی از ماه نوامبر اغاز شود.
  25. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم   صد البته ، این شکل به نظر می رسد . به هرترتیب ، ماشین جنگی فوق العاده ای هست و آمریکایی ها با تمام توان سعی می کنند پیشگامی خودشون را حفظ کنند . اگر به گذشته هم برگردیم و تبلیغات جنگنده ای مثل f-104  را هم بررسی کنیم ، به موارد مشابه برخورد می کنیم .