برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 13 آبان 1397 در پست ها
-
2 پسندیده شدهدر باب اهمیت بمباران استراتژیک در صورتی که توان رزمی اسکادرانهای نیروی هوایی برای پیشبرد اهداف جنگ ، به شکل "مجزا " مورد استفاده قرار گیرد ، در واقع به دشمن فرصت گرانبهایی داده خواهد شد که در تاکتیکهای دفاعی خود بازنگری اساسی نموده و این سرنوشت جنگ را تغییر خواهد داد . ژنرال هوایی ، اچ .اچ . هپ آرنولد فصل پنجم از کتاب دکترین اصلی نیروی هوایی سازمان و فرماندهی
-
1 پسندیده شدهبا سلام با هدف مشارکت کاربران عزیز در تولید محتوای علمی انجمن میلیتاری ، طی مشورت با مجموعه مدیران انجمن ، تصمیم بر این گرفته شد تا تاپیک های 5 گانه (هوایی ، دریایی ، زمینی ، فضایی ، جنگ در قاب دوربین و رزم سایبری) به شکل جدید ، مجدداً راه اندازی گردد . با این وصف ، همه کاربران با نصب العین قرار دادن قوانین ذیل ، میتوانند در این تاپیک مشارکت نمایند : 1- کلیه قوانین انجمن در مورد این تاپیک مصداق پیدا می کند . 2- هر پست ، می بایست حداقل با استفاده از یک پاراگراف 2 خطی و حداکثر در 5 خط ، تصویر ارائه شده را تشریح کند . (در صورت ارسال تصویر بدون شرح ،پست بلافاصله مخفی خواهد شد) ( نکته : بر تصویر بدون شرح ، فایده ای مترتب نیست ، چرا که هدف اصلی تاپیک ، ارائه مطالبی است که در کوتاه مدت قابلیت تبدیل شدن به تاپیک را نداشته و ارسال آن بصورت یک موضوع مستقل ، زمان بر خواهد بود ) 3- تصاویر ارسالی می بایست در گالری انجمن ، بارگذاری گردد ( در صورت دراختیار نداشتن اکانت گالری ، کاربر موظف هست ، تصاویر را بصورت لینک ارسال نماید تا توسط مدیر مربوطه منتقل شود ) 4- حداکثر تعداد تصاویر ارسالی ، 5 عدد ( یکی بصورت سایز نرمال و 4 تصویر دیگر در سایز کوچک ) خواهد بود . ( با هدف جلوگیری از سنگین شدن صفحات ) 5- تصاویر مربوط به تجهیزات نظامی ( زمینی ، هوایی ، دریایی ، فضایی ) می بایست در گالری مربوط به خود ارسال گردد . در نتیجه کاربران عزیز از ارسال تصاویر صفحه پرکن ، خودداری نمایند . 6- این تاپیک با هدف شناسایی موضوعات جذاب به منظور تبدیل شدن به یک موضوع مستقل ایجاد شده است ، در نتیجه کاربران عزیز از ارائه تصاویر به اصطلاح سرگرم کننده (FUN) بشدت خودداری فرمایند 7- در صورت وجود نقص یا اشتباه و یا حتی سئوال در خصوص مطالب ارائه شده ، کاربران عزیز از برهم زدن نظم و روال تاپیک بشدت خودداری نموده و نظرات خود را در خصوص مطالب ، در استاتوس یا PM پیگیری نمایند . 8- شرح تصاویر می بایست به زبان پارسی ارائه گردد . 9- حتی الامکان از قراردادن تصاویر ومطالب تکراری خودداری گردد . 10- مطالب و تصاویر کپی شده از سایر منابع در وب ، به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود ( به استثنای مطالبی که مربوط به تاریخ نیروهای مسلح ایران است ) 11- همه پست ها می بایست با فونت تاهوما و شماره 14 ( برای تیتر مطلب شماره 18 ) ارائه گردند.
-
1 پسندیده شده"بروتوس" رونمایی از هویتزر خودکشش 155 م.م جدید برای ارتش ایالات متحده واشنگتن : براساس اطلاعات منتشر شده ، ارتش ایالات متحده در حال تست یک هویتزر 155 م.م جدید خودکشش است که "بروتوس" نامیده میشود تصاویر مربوط به تستهای صحرایی این هویتزر خودکشش در بیست و ششم اکتبر در صفحه فیسبوک هنگ هفتاد و پنجم توپخانه صحرایی نیروی زمینی ارتش ایالات متحده منتشر شده بود . هویتزر خودکشش بروتوس ، یک عراده 155 م.م بشمار می آید که برای افزایش تحرک بر روی شاسی یک کشنده شش در شش FMTV نصب شده است . این هویتزر جدید می تواند طیف قابل توجهی از مهمات استاندارد ارتش را بر علیه اهداف محافظت شده و محافظت نشده ، اجرای آتش سد کننده با هدف جلوگیری از اجرای مانور واحدهای زرهی متخاصم و در نهایت اجرای آتش پشتیبانی از واحدهای تکور خودی استفاده نماید . جزییا ت بیشتری از این هویتزر منتشر نشده ، اما علاقه مندی جدید ارتش ایالات متحده به توپهای متحرک تر در کلاس وزنی سبک را نشان میدهد . برنامه HAWKEYE گفته می شود در ابتدای امر ، مقامات ارشد ارتش به یک سامانه متفاوت که از یک قبضه توپ 105 م.م سوار شده بروی شاسی خودروی تاکتیکی "هاموی" علاقه مند شده بودند ولی ظاهرا" با این طرح جدید ، ارتش قصد استفاده از یک جنگ افزار توپخانه ای با کالیبر بالاتر ( 155 م.م ) را دارد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9 پی نوشت : نمونه داخلی ، سرنوشت تولید انبوه این سخت افراز به کجا رسید ؟
-
1 پسندیده شدهخط تولید جنگنده کوثر با حضور وزیر دفاع و فرمانده ارتش رونمایی شد؛ از اینکه زیرساخت های مورد نیاز برای تولید یک جنگنده نسل چهارم در کشور فراهم میشه خوشحالم و یک سوی امیدی هست در دل این تاریکی حاکم بر صنایع هوایی گرچه خیلی از آنچه باید می بودیم عقبیم! اول اینکه در رابطه با پلتفرم تایگر که چندین دهه هست روش کار میشه رو نمایی های متعددی داشتیم از جمله آذرخش1376 ؛صاعقه1380 که در مورد صاعقه خبر از افتتاح خط تولید اون در سال1393هم داده شد و شاهد تغییر سکان عمودی به حالتVشکل همانند اف 18بودیم؛ هواپیمایی که درسال1972اولین پروازش را انجام داده و در حدود پنج دهه است در اختیار ماست و بیست و پنج ساله روش کار شده........................ و در 2018 خبر دوباره از افتتاح خط تولیدش داده میشه! موتوری که در 1950میلادی تولید شده سال2016 به عنوان دستاورد ملی رونمایی میشه بدون هیچگونه ارتقا چشمگیری! من میدونم که فاصله تکنولوژیکی ما با کشوری مثل آمریکا بسیاره؛میدونم که هزینه ای که ما برای تحقیقات و مطالعات و..میپردازیم در مقابل هزینه های تخقیقاتی اونا بسیار ناچیزه و از همه مهندس ها و زحمتکشای ارتش و وزارت دفاع و سپاه ممنونم کاش بعد اینهمه سال شاهد ارتقاهایی بودیم که پلتفرم تایگر رو از یک پشتیبانی نزدیک سبک به یک مولتی رول متوسط یا بدترین حالت یک پشتیبانی نزدیک متوسط تبدیل میکرد؛میشد مخازن سوخت تطبیقی اضافه کرد تا شاهد افزایش برد و مداومت پروازی بودیم این رونمایی ها دردی از نیروهوایی فرسوده ما دوا نخواهد کرد؛هرچه از تامکت افسانه بسازیم و از نیروی ایمان و شجاعت خلبانانمان نوحه بسراییم در ساعت های اولیه آغاز جنگ عیار یک نیروهوایی فرسوده بر همگان آشکار میشود و آن لحظه کجاست فرماندهی که تایگر ایرانی را با اف 18همتراز میدانست
-
1 پسندیده شدهبنده قبلا دیدگاهی شبیه دوست عزیزمون جناب قلم داشتم و حرفشون در بعضی موارد (همه می دانیم داشتن یک ارتش موج سومی نیاز به یک اقتصاد قوی دارد) واقعا قابل تامل هست . منتها به این قبیل فکرهاو نظریه ها بارها در تاپیکهای مختلف با دلیل و برهان پاسخ داده شده و نتیجه هم روشن هست ولی به نظر من بهترین راه تضمین امنیت پیشرفت در فناوری هسته ای و کوتاه کردن زمان ساخت بمب (بصورت تئوریک ) از لحظه تصمیم تا لحظه ساخت ( زیر یه هفته ) هست . به شخصه داشتن زیردریایی سنگین حامل موشکهای کروز و بالستیک رو وزنه سنگین تری در بازدارندگی نظامی میدونم تا بمب اتم ... هرچند که دسترسی به سلاحهای شیمیایی و ... در کشور ما در صورت اراده در مدت بسیار کوتاهی قابل وصول خواهد بود یک سوال هم دارم از محضر اساتید سایت . دو کشور چه مقدار منافع مشترک و ... باید داشته باشند تا .... ( مثلا روسیه در ایران سلاح تاکتیکی هسته ای مستقر کند ) . ؟؟؟؟ مرزهای سیاسی و ... باید تا کجا جابجا بشن ؟ (لطفا راهنمایی کنید )
-
1 پسندیده شدهاین را باید تشریف ببرید دانشکده های مدیریت و نه زاغه های مهمات هسته ای تا درست شود . تا جایی که در تاریخ ثبت شده ، چین ( یا حداقل نوار ساحلی شرقی اش ) بمدت هفت سال در اشغال ارتش امپراتوری ژاپن بود ، بعد از جنگ دوم هم روسها به بخشی از خاک چین دست اندازی کردند . حالا بهتر هست روند را بادقت بیشتری بررسی کنید چین ، هند اول اقتصادشان را درست کردند ، بعد رفتند دنبال این ولخرجی ها ، پاکستان هم یک حامی گردن کلفت به اسم عربستان سعودی دارد که تمام هزینه هایش را میدهد طبیعتا" به جای سیر کردن در خیالات اول اقتصاد را درست کنید خوب، بسیار عالی ، رویاهای بنده بیشتر به واقعیت نزدیک هست .( چون آینده نگری نظامی با رویاء پردازی تفاوت ماهوی دارد ) چرا که جنابعالی دارید روی چیزی بحث می کنید که از قبل وجود نداشته و با توجه به روند فعلی در آینده میان مدت هم وجود نخواهد داشت حالا کاربران قضاوت کنند ............
-
1 پسندیده شدهفیلمی بر اساس یک رمان مشهور، " اعترافات یک ذهن خطرناک " درامی طنز از پیوند سازمان های اطلاعاتی و رسانه های جمعی در دوران جنگ سرد.
-
1 پسندیده شدهدرسته، هزینه کمرشکن «نت» جنگنده های یوروفایتر برخی از کشورهای با اقتصاد متوسط اروپایی (نظیر اسپانیا) را وادار به تجدید نظر در انتخاب خود و رفتن به سوی فروش جنگنده های خود نموده است، چه آنکه اینگونه کشورها تهدیدات آنچنانی هم ندارند و نهایتا در قالب ائتلافهای چند کشوره به برخی عملیاتهای محدود نظامی می پردازند. تجربه ی اسپانیا بهترین نتیجه برای کشوری همچون بلژیک است که روی کاغذ شرایطی کاملا مشابه با آن دارد، ضمن اینکه خودِ لفظ جنگنده نسل پنجم (که برای اف 35 به کار می رود) کشش زیادی را برای انتخاب آن بوجود خواهد آورد.
-
1 پسندیده شدهآخرین اظهار نظر رسمی در بولتن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقل به مضمون از متن تصویر ......... باید این پرنده جدید را نه یک جت آموزشی / رزمی بلکه یک بستر برای آزمون و توسعه بسیاری از فناوری ها در آینده دانست و...... پی نوشت : که این دقیقا همان چیزی بود که در این تاپیک دائم گفته می شد و یکسری ان را تضعیف توان داخلی تحلیل می کردند ، با این نکته که هنوز استنادی به نسل 4بودن این پیکربندی بستر آزمون نشده !!
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم در این تاپیک از برنامه ها بروزرسانی تایگرهای عملیاتی در کشورهای مختلف صحبت شد و انشا.. ادامه هم خواهد یافت ، با این حال ، یادآوری نام کسانی که بنیان گذار حرکتی سیستماتیک برای ارتقاء توان رزمی نیروی هوایی بوده ودر این زمینه پرتلاش ظاهر شدند ، می تواند به شکل ناچیزی جبران کننده زحمات آنها باشد ... ایستاده از راست : حبیب صادق پور (مرحوم ) ، منصور ستاری ( شهید ) ، پرویز نصری (F-5) پی نوشت : 1- پس زمینه عکس هم احتمالا" پروژه تولید هواپیمای آموزشی "پرستو" باید باشد ... 2- تصویر بالایی هم پچ 1000 ساعت پرواز با تایگرهای نیروی هوایی است ، خلبان های با سابقه 2000 ساعت پرواز ، همین پچ با رنگ پس زمینه قرمز را بر بازوی راست خود نصب می کنند .
-
1 پسندیده شدهیک نکته هم که برای بنده جالب بود اینه که امیر بنی طرفی انواع تسلیحات هوا به هوا،لیزری و اپتیکی رو جزو تسلیحات قابل استفاده توسط این جنگنده ذکر کرد در حالی که وزارت دفاع در زمینه موشکهای هوا به هوا صرفا فکور ۹۰ رو به صورت رسمی رونمایی کرده و سلاح دیگری ندیدیم! غیر از موشک فاطر که احتمالا در حد یک ارتقاء بود در سالهای گذشته خبر آزمایش موشک حرارت یاب با برد ۴۰ کیلومتر منتشر شد و دیگه خبری نشد!
-
1 پسندیده شدهدر حین تبدیل فیلم های ضبط شده تصاویر جدیدی دیدم که در گزارشات قبل پخش نشدن. به نظر میرسه که سوله برای شرکت هسا هست که در اصفهان قرار داره. در واقع منظور از ایجاد کارخانه فعال کردن مجدد این مجموعه هست و با این حساب و با توجه به تصاویر زیر احتمالا ادعای تولید انبوه کوثر معتبره. بالها کابل کشی و احتمالا لوله و شیلنگ های هیدرولیک محفظه موتورها و پوشش محفظه ارابه ها کوثر مجهز به یک توپ کالیبر ۲۰ میلیمتر
-
1 پسندیده شدهتایگر های تُرک جان بخشی مجدد به حوزه آموزش نیروی هوایی ارتش ترکیه ، بعنوان یکی از اعضاء جناح جنوبی ناتو ، برای نخستین بار در سال 1965 شاهد ورود اولین جتهای تازه نفس F-5A فروند( 19فروند ) و F-5B ( گونه دو نفره ) بودن که می بایست هسته اولیه اسکادران 142 نیروی هوایی را تشکیل میدادند . 25 دسامبر 1965 ، اولین F-5A فریدم فایتر تک سرنشینه نیروی هوایی ترکیه در ابتدا این جتها برای آموزش نسل اول خدمه نیروی هوایی ترکیه جهت ورود به عصر جدید قدرت هوایی مورد استفاده قرار می گرفتند ، اما با ورود پرنده بیشتر تا اواسط سال 1967 ، تعداد هواپیماهای موجود به اندازه تشکیل دو اسکادران عملیاتی رسید . بدین ترتیب از ابتدای سال 1968 ، نیروی هوایی این کشور دو اسکادران با سازمان رزم کامل ( اسکادران های 142 و 161 ) را برای اجرای عملیات رزمی در اختیار داشت . نخستین فروند از گونه F-5B نیروی هوایی ترکیه با این حال ، روند فوق با تحویل حداقل 20 فروند نسخه RF-5Aدر انتهای سال 1969 و 1970 ادامه پیدا نمود که در نهایت باعث شد تا نیروی هوایی ترکیه امکان داشته باشد که دو اسکادران ترکیبی جنگده / بمب افکن – شناسایی ( واحدهای 192و 162) را بوجود آورد ، ضمن اینکه 13 فروند نسخه رزمی برای ایفای نقش شناسایی تغییر نقش یافتند . به شکل خلاصه ، فریدوم فایترهای ترک به صورت غیررسمی در نبرد های هند- پاکستان به سال 1971 ( به تعداد 6 فروند ) و بحران قبرس هم به شکل نیمه فعال حضور داشتند ، اما بدلیل تحریم های ایالات متحده، تا سال 1975 فقط 6 فروند مدل تک نفره و 2 فروند نسخه دو سرنشینه در سازمان رزم این نیرو عملیاتی بودند . با پایان تحریم های آمریکا در اواسط دهه 80 ، اف-5 های ترکیه جان دوباره ای پیدا کردند ، چرا که بتدریج سایر کشور ها موجودی اف-5 های اضافی خود را به ترکیه انتقال دادند که در این میان نروژ با 26 فروند گونه تک سرنشین و 6 فروند نمونه دو کابینه در جولای 1983 ، تایوان با 6 فروند نمونه تک سرنشین و 3 فروند دو سرنشینه بیشترین سهم را به نام خود ثبت کردند . در سالهای بعد نیز ، جتهای جدیدی مستقیم از داراییهای ایالات متحده و سپس نیروی هوایی هلند به سازمان رزم این نیرو اضافه گردید . شاید بتوان گفت گه جرقه اولیه ارتقاء اف-5 های نیروی هوایی ترکیه پس از قطعی شدن ورود جتهای اف-16 به این نیرو ، زده شد . به این ترتیب ، این نیرو در ماه مه 1993 درخواست نمود تا حداقل 40 فروند نمونه تک سرنشین و 20 فروند نمونه دو سرنشین برای شروع برنامه آموزش خدمه جتهای جدیدتر اف-16 سی و اف-16 دی مورد بروزرسانی قرار گیرند . با این وصف ، این برنامه تا سال 1995 و پس از ان برای یکسال دیگر ( 1996 ) به تعویق افتاد. اما در نوامبر 1996 ، مجددا" نیروی هوایی ترکیه برای 48 فروند اف-5 های موجود اعلام نیاز برای ارتقاء نمود که بعد از کش و قوس فراوان ، بروزرسانی محدود برای این جتها در مرکز تعمیر ونگهداری شماره یک نیروی هوایی واقع در Eçkisehir در دوحوزه ارتقاء سازه ای و بهبود اوبونیک آغاز شد . برای بهینه سازی اف-5 های ترکیه ، علاوه بر متخصصین نیروی هوایی ،یک کنسرسیوم به رهبری واحد صنایع هوا- فضای اسراییل ( بخش لاهاو ) ، شرکت البیت سیستمز ، و صنایع هوا- فضای سنگاپور ، راکول اینترنشنال ، جی یی سی مارکنی تشکیل گردید . این بروزرسانی شامل نصب سامانه پرواز با سیم (Fly-by-wire systems) ، نمایشگرهای سربالا ( HUD) نمایشگرهای چندکاره ، سامانه های تشخیص دوست از دشمن و در نهایت GPS می گردید . این برنامه مجموعا" در دو مرحله صورت پذیرفت : مرحله یکم ، افزایش عمر سازه اصلی بدنه و مرحله دوم ، ارتقاء اویونیک که هر دو مرحله ، درمرکز تعمیر و نگهداری نیروی هوایی اجرا گردید . این قراردادکه در نهایت در انتهای سال 1998 به امضاء طرفین رسد ، ارزشی در حدود 70 میلون دلار داشت که با توجه به گستردگی برنامه و شرکاء حاضر دران ، رقمی فوق العاده ارزیابی می گردید . در انتها نیز نورثروپ گرومن ، تهیه حداقل 34 کابین بهبود یافته را به مبلغی در حدود 1.8 میلیون دلار بر عهده گرفت . پس از سه سال کار مستمر ، اولین پرواز این گونه بهبود یافته با شناسه F-5-2000 در یکم آوریل 2001 صورت پذیرفت که چهار فروند اول بطور کامل توسط صنایع هوایی اسراییل و 44 فروند باقی مانده نیز توسط ترکها بروزرسانی گردید . گفتنی است که همه این جتها به صندلی های پرتاب شونده مارتین بیکر Martin Baker Mk 10L مجهز شده اند . دوسال بعد یعنی در سال 2003 ، یک مجموعه بروزرسانی محدود دیگر شامل سامانه های مخابراتی پیشرفته تر برای حفظ تماس ایمن تر با واحدهای زمینی و پرنده های بدون سرنشین بر روی این جتها اجرا گردید . صندلی های پرتاب شونده مارتین بیکر Martin Baker Mk 10 سری L مجموع این بروزرسانی ، باعث گردید تا نیروی هوایی ارتش ترکیه ، تا سال 2020 ، یک جت رزمی –آموزشی مناسب را برای آموزش خدمه جتهای جدیدتر اف-16 در اختیار داشته باشد ، در عین اینکه این جتها با مسلح شدن به مهمات می توانند نقش پشتیبانی نزدیک زمینی ارزان قیمت را برای این نیرو بازی کنند . پی نوشت : 1- به سال تحویل گیری اف-5 های ترک دقت کنید ، تقریبا" همزمان با IIAF بود . 2- به لیست شرکتهای حاضر در برنامه بروزرسانی و همچنین بازه زمانی ارتقاء این جت دقت بفرمایید . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهدرود به دوستان گرامی تحلیل گران داخلی نقص بزرگ مشتقات F-5 را ضعف موتور و ظرفیت کم حمل سوخت در عین مصرف بالا می دانند. منتقدین خارجی هم فقط نقش آموزش را برای آن در نظر گرفته اند و آن را تلاشی از سمت نیروی هوایی ایران برای فرار از مرگ می دانند. (به ویژه پس از عدم پذیرش تقاضای ایران در خرید 24 فروند یاک 130 توسط روسها) https://www.edrmagazine.eu/maks-2017 از نظر برخی از این تحلیلگران کاربری جنگنده کوثر چیزی در حد کایتها و گلایدرهایی که بین سالهای 1934 تا 1936 آلمانی ها از آنها برای آموزش خلبانهایشان استفاده می کردند هست. https://nationalinterest.org/blog/buzz/irans-air-force-dying-30017 اما یک فروند جنگنده مشتق از اف-5 تک سرنشین با اویونیک جدید می تواند با مجموعه ای از یک تیر موشک فکور، یک پاد جنگ الکترونیک و سامانه اپتیکی، سامانه فلیر و دیکوی ضد رادار، دو قبضه موشک فاطر و یک مخزن سوخت تجهیز بشود و به عنوان شکاری آلرت و اسکرامبل مورد استفاده قرار بگیرد. فرانسوی ها یک ضرب المثلی دارند که می گوید "اگر خواستی کسی را بشناسی از روی کفشش او را بشناس" در مورد هواپیمای جنگی هم شاید این موتور باشد که نقش کفش را بازی می کند. هر چند منابع غربی توان مالی ایران در ساخت و تولید موتور توربوجت ملی اوج به تعداد کافی را زیر سئوال می برند و موتورهای نمایش داده شده را بازیابی موتورهای کهنه می دانند اما اولین موتور انتخاب شده در ایران برای اقتباس و تولید مشابه یعنی J85 موتور پر افتخاری است. در ابتدا GE این موتور را به عنوان پیشران برای پهپادهایی که باید نقش دیکوی را برای B-52 ها بازی می کردند تا از موشکهای زمین به هوای روسی در امان باشند، توسعه داد. بعدها نورث روپ برای نصب روی F-5 و T-38 تالون از این موتور استفاده کرد. حتی امروز نیز نیروی هوایی آمریکا برای برخی کاربردها از این موتور استفاده می کند و قصد دارد آنها را تا 2040 در خدمت نگاه بدارد. آزمایشگاه سامانه های پیشرانه ناسا که در سال 2009 تخریب شد، تستهای وسیع و پر هزینه ای روی موتورهای F100، TF30، FY-401 و J85 انجام داده بود. https://www.nasa.gov/pdf/696956main_PursuitPower-ebook.pdf این موتورهای قدیمی دارای سامانه هیدرولیکی-مکانیکی و الکترومکانیکی کنترل سوخت بودند که مستقیم توسط خلبان کنترل می شد که نسبت به نسل اولیه موتورهای جت آلمانی تفاوت اصولی خاصی نداشت. با وجود چنین موتوری طبیعتا مداومت پروازی مشتقات اف-5 هم کم خواهد بود. موتورهای قدیمی دارای مشکلات زیر بودند: هزینه نگهداری بالا، مصرف سوخت زیاد، ارتعاش و صدای زیاد، آلایندگی بالا، نداشتن حفاظت در مقابل استفاده نادرست، نداشتن افزونگی در کنترل به هنگام بروز نقص فنی در سامانه کنترل، بروز استال در کمپرسور به دلیل تغییر ناگهانی در تراتل گاز موتور، راه اندازی موتورها تقریبا نیمه دستی بود، موتور و بقیه اویونیک یکپارچگی نداشت، سامانه تشخیص عیب خودکار و مانیتورینگ سلامت موتور و ارتعاشات وجود نداشت، ذهن خلبان درگیر پارامترهای زیادی از موتور بود به ویژه در تامکت، سامانه فاقد قابلیت تحمل خطا بود و سامانه های کنترل سوخت وزن زیادی داشتند. آمار سوانح نشان می داد که در اکثر موارد اشتباه خلبان و سرعت واکنش ناکافی خلبان در کنترل موتور های پیچیده باعث بروز خسارات جانی و مالی شده است به همین دلیل گرفتن کنترل موتور از خلبان توجیه عملیاتی یافت. از این رو در 1976 طی قرار دادی بین نیروی دریایی آمریکا و پرات اند ویتنی تصمیم گرفته شد که سامانه کنترل و مانیتورینگ خودکار برای موتورهای توربوفن به ویژه برای موتور TF30 که استالهای آن خلبانها را آزار می داد ایجاد گردد. http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/data/Conferences/ASMEP/83880/V002T02A022-83-GT-234.pdf تنها حذف نیاز به تنظیم موتور برای 300 فروند تامکت سالیانه 1 میلیون دلار صرفه جویی در سوخت و 500 هزار دلار صرفه جویی در نفر ساعت به همراه داشت. در کنار سبک سازی سازه اف-5 با استفاد از مواد جدید و حذف پرچ ها با استفاده از جوش های پیشرفته لیزری و کاهش چند ده کیلویی وزن با جایگزینی سیستم تولید توان بر اساس ترانسفورمر هسته آهن با سیستم بر اساس ترانسفورمر هسته فریت و خنک سازی و چگالش هوای اطراف پایگاه های هوایی با گسترش استاندارد فضای سبز برای افزایش بازده موتورهای جت هنگام تیکاف، سامانه خودمختار کنترل دیجیتال یا FADEC می تواند پاسخی برای مشکل برد عملیاتی و مداومت پروازی مشتقات اف-5 با کاهش اساسی مصرف سوخت (به طور متوسط 15%) به ویژه در پرواز کروز باشد. همانطور که در صنعت خودرو با ظهور ECU ها مصرف سوخت و آلایندگی کاهش یافت و عمر کاری موتور بهبود داده شد و قابلیت تشخیص خطای خیلی بهتری برای موتور ها بدست آمد، در صنعت هوانوردی هم همینطور است و کم کم به سمت استفاده از Digital-electronic-control-unit رفتند. http://uupload.ir/files/vk2_fadec_fig1.png که FADEC نوعی از این سامانه کنترل دیجیتال است. ساخت سخت افزار یک سامانه FADEC کار چندان مشکلی نیست اما ساخت نرم افزار آن برای کشوری مثل آمریکا دست کم 6 سال به طول انجامید و نیازمند مهندسی الزامات دقیق و پیاده سازی توسط افراد با تجربه و خبره است. در شکل زیر یک سامانه FADEC برای موتور پیستونی را مشاهده می کنید. شرکتهای خودرویی اولین توسعه دهندگان این سامانه برای موتورهای پیستونی بودند. http://uupload.ir/files/4u7b_fadec_img_1035_1000_01.gif در شکل زیر یک سامانه FADEC برای موتور توربوفن ساخت BAE-systems را مشاهده می کنید http://uupload.ir/files/s04w_fadec-electron-boeing-777.jpg سامانه های کنترل خود مختار دیجیتال موتورهای جت مشکلاتی هم دارند که عبارتند از: از دست رفتن کنترل در صورت قطع شدن برق ژنراتور یا خالی کردن باتری(که کم سابقه هم نیست) از دست رفتن کارایی موتور و کاهش آن به حداقلی که فقط برای فرود ایمن کافی باشد در صورت بروز اشکال برای سامانه های الکترونیک به نحوی که خلبان دیگر هیچگونه امکان دستی برای دوباره روشن کردن موتور، کم و زیاد کردن قدرت خروجی موتور و ... نخواهد داشت. در صورت بیرون زدن عیب طراحی، افزونگی دوگانه FADEC کمکی نخواهد کرد در حالیکه این افزونگی در صورت بروز خطای اتفاقی نقطه ای بر روی یکی از سامانه های FADEC کاملا قابلیت تحمل دارد و اصولا FADEC برای چنین وضعیتی طراحی شده است بنابراین اجرای آنالیز مدار در بدترین شرایط ممکن و مقادیر تلرانس قطعات و خطای مونتاژ و ... باید حتما در عمیق ترین شکل ممکن انجام بشود. Sneak-Circuit-Analysis هم باید انجام بشود. در مقایسه با سیستمهای هیدرومکانیکی، آنالوگ یا دستی، FADEC پیچیدگی بیشتری دارد. پیچیدگی هم برابر است با باگ. به دلیل پیچیدگی، هزینه-زمان توسعه و اعتبار سنجی بیشتری دارند. در لحظات بحرانی و حساس مثلا برخورد قریب الوقوع با زمین، FADEC از وارد کردن فشار خارج از ماکزیمم نامی به موتور توسط خلبان جلوگیری می کند که می تواند برعکس عمل کرده و به جای حفاظت از موتور باعث نابودی کامل موتور و خلبان و کل هواپیما گردد. علی رغم تلاشهایی که روی موتور TF30 شد اولین جنگنده ای که رسما از تکنولوژی FADEC استفاده کرد یک فروند شکاری اف-15 در 1981 بود. مرکز تحقیقات پرواز Dryden وابسته به ناسا که اولین جایی بود که توانست سامانه هدایت هیدرولیک را حذف کند و یک هواپیما را با روش پرواز با سیم به پرواز درآورد، یک فروند شکاری F-15A را تصاحب کرد و روی موتور F100 آن با موفقیت سامانه FADEC خود را نصب نمود و تست های پروازی را انجام داد. موفقیت این پروژه بود که باعث شد نیروی هوایی ارتش آمریکا برای همه شکاری های خود این سامانه را سفارش بدهد. استفاده از FADEC ها در موتورهای توربوفن روسی هم باب شده است به طوری که نسلهایی از RD-33 و نسلهایی از AL-31 به FADEC تجهیز شده اند. ساختار FADEC: http://uupload.ir/files/qzs9_fadec.png وظیفه این سامانه به صورت خلاصه عبارت است از: کنترل هوای ورودی به کمپرسور (که برای پرنده ای مثل قاهر ضروری به نظر می رسد)، کنترل سامانه سوخت در همه حالتها به ویژه پس سوز،کنترل ارتعاشات، کنترل قدرت خروجی موتور، کنترل فرایند استارت و جرقه زنی، کنترل روانکاری و ... . ورودی سامانه FADEC از هواپیما: دمای محیط، ارتفاع، سرعت بر حسب ماخ، زاویه حمله، فشار ضربه، وضعیت ارابه فرود، سیگنالهای مربوط به پرتاب موشک و راکت و ... . ورودی سامانه FADEC از موتور هواپیما: وضعیت اهرم تراتل، دور موتور در دقیقه، دمای گاز خروجی توربین، مساحت نازل خروجی، وضعیت فلاپهای داکت فن، دمای یاتاقان، ارتعاش موتور، فشارهای مختلف درون موتور و ... . بکارگیری سامانه FADEC در تمام موتورهای جدید و این حقیقت که برای هر موتور یک سامانه جداگانه توسعه داده شده است که هزینه های بسیار لجستیکی و تحقیق و توسعه در بر دارد باعث شد که دکتر علیرضا ر بهبهانی به عنوان متخصص نیروی هوایی ارتش آمریکا پروژه های تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و گزارشاتی به چاپ برساند. ایشان پیشنهاد یک پلتفرم هوشمند ژنریک برای بکارگیری در طیف وسیعی از هواگردها را داده است. برخی مقالات ایشان: https://pdfs.semanticscholar.org/presentation/38fe/56dfa1e4fbb6744eead224c545687cea144c.pdf https://pdfs.semanticscholar.org/f3f9/821170be0c5ba1db0531f5d423b940508f5f.pdf http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a478472.pdf هر چند مطابق آنچه در کتاب پروفسور سعید فرخی استاد دانشکده هوا فضای دانشگاه کانزاس آمده http://libgen.io/book/index.php?md5=D80A0BE074683D4288B37A29E898FA00 سامانه هایی اینچنین باعث کاهش مصرف سوخت به میزان 12 تا 20 درصد، افزایش توان موتور هنگام تیکاف به میزان تقریبی 5%، پرواز نرم تر با ارتعاش و صدای کمتر، راحتی استفاده (نیاز به تنها یک اهرم تراتل دارد) و ریستارت ساده موتور حین پرواز و قادر به استارت داغ موتور روی زمین است اما تجربه به کارگیری ECU های ناپایدار اوکراینی در موتور هواپیمای ایران-140 برای ما تجربه ایمنی نبود. ساخت سامانه کنترل الکترونیک در ایران زمانی شروع شد که به یکباره شرکتهای اروپایی از دادن ECU موتور با استاندارد یورو 2 به ایران با هدف فلج کردن کشور خود داری کردند که در زمان کوتاهی دست کم 3 شرکت فعال در صنعت خودرو اقدام به نمونه سازی سخت افزار با استانداردهای اروپایی نموده و کم کم با صرف هزینه-زمان زیاد و مرارت فراوان اقدام به بدست آوردن دانش فنی نرم افزار کنترل موتور خودروهای موجود کردند و از فلج شدن صنعت خودرو جلوگیری گردید. (بعد از برجام اروپایی های دوباره به بازار باز گشته متعجب از ECU های ساخت داخل نمونه پیشرفته تری از ECU را به بازار داخلی عرضه کردند با قیمتی پایین تر تا اینکه دوباره رفتند) تلاش بر روی توسعه سامانه های کنترل موتور دیجیتال همچنان برای رسیدن به کیفیت های بالاتر ادامه دارد و بستر بسیار خوبی است برای انتقال فناوری به سازنده موتور اوج تا موتور مربوط به قرن گذشته با فناوری روز بهبود داده شود. بسیاری از کشورها قادر به ساخت سخت افزار موتور در صنعت خودرو هستند اما آنچه که یک موتور را به استاندارد یورو 5 یا 6 می رساند در واقع نرم افزار انحصاری پیشرفته درون سامانه کنترل و سامانه پالایشگاه دود است که گلوگاه خودرو محسوب شده و معدودی از کشورها قادر به ساخت آن با کیفیت مناسب هستند. به همین ترتیب ساخت سامانه FADEC برای موتورهای جت کاری ساده نیست و نیازمند سرمایه گذاری مناسب است اما نیاز به شروع از صفر نیست و سابقه خوبی در کشور وجود دارد.
-
1 پسندیده شدهاگردلیل دوستی ها صرفا ، دانش آدم ها باشد ، کتابخانه ها بهترین دوست در دوستی اند.... چراکه پای دلت را لگد نمی کنند ، قندو چایت را هدر نمی دهندو بموقع ساکتند و بموقع حرف میزنند... گوینده ناشناس
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم اینم سفارش جناب MR9 بخشی از کتاب خارج از کوهستان نوشته دیوید کیلکالن ترجمه سید علی موسوی http://www.nasleroshan.com/wp-content/uploads/2017/06/ru-444x444.jpg گیاه پربرگ سبز قات در سومالی . شاخ افریقا و جنوب غرب منطقه اعراب به عنوان محرک جویده میشود. گیاه قات به سرعت خراب میشودبه همین دلیل در طول زمان یک سیستم پیچیده و غیر رسمی ولی موثری به وجود امد تا از توزیع به موقع آن اطمینان حاصل شود. سیستم قات شامل شبکه ای از توزیع کنندگان و تاجران کوچک در همه ی شهرها و شهرستان های بزرگ است و از طریق هواپیما قایق ها و کامیون ها به بنادر فرودگاه ها و مکان های توزیع و مغازه های کنار جاده فرستاده میشود این سیستم محصول تازه روز را همه روزه تا اواسط صبح و بدون مشکل به کل منطقه میرساند. این گیاه در ترکیب خود آلکوئیدی به نام کاتینون دارد که اثراتی مانند افدرین یا امفتامین دارد. مصرف کنندگان روزانه که اغلب انان را مردان تشکیل میدهند به همراه این ماده کوکاکولا یا دیگر نوشیدنی های شیرین مصرف میکنند. در اواسط بعد از ظهر جویدن قات در همه ی شهرستان ها و شهرهای منطقه انجام میشود و هزاران تن از مردان جوان و مسلح وارد گفتگو های استدلالی و سیاسی میشوند که در اخر معمولا به دعوا و تیراندازی های بی مورد ختم میشود . در اوایل عصر این حس به اتمام میرسد جوندگان قات دچار خستگی شده و شهر در سکوت فرو میرود. ولی در اواسط بعد از ظهر بیشتر مردان جوان به شدت نعشه هستند و عاقلانه نیست که در چنین زمانی به پایگاه افراد مسلح و در حال جویدن قات حمله کرد. بله!! و اینگونه بود که امریکاییها در موگادیشو وسط روز به جماعت قات زده حمله کردن و به فنا رفتن!
-
1 پسندیده شدهبا سلام ژنرال گایوس ژولیوس سزار همیشه مردان دواطلب مردن را ساده تر از مردانی که طاقت و صبر و تحمل را داشته باشند ، پیدا می کنی !!!!!! پی نوشت : 1- هزینه برتری مسئولیت پذیری است 2- کسی که میخواهد زنده بماند باید مبارزه کند و کسی که دست از مبارزه بردارد آن هم در جهانی که هستی آن وابسته به مبارزه کردن است لایق زنده ماندن نیست.
-
1 پسندیده شدهبا سلام روح لایتینینگ در سرزمین آفتاب تابان فرود نخستین جنگنده F-35B سپاه تفنگداران در پایگاه هوایی ایواکونی ژاپن ( 18 ژانویه 2017) نخستین جنگنده F-35B ، جمعی اسکادران تهاجمی VMFA-21 سپاه تفنگداران ، سرانجام در 18 ژانویه 2017 وارد پایگاه ایواکونی ژاپن شد و پروازهای عملیاتی خود را آغاز نمود . اسکادران VMFA-21 نیز بطور کامل از یوما (آریزونا) به این پایگاه ژاپنی منتقل خواهد شد و پس از اتمام این نقل و انتقالات ، تحت فرماندهی گروه دوازدهم رزمی از وینگ یکم شاخه هوایی سپاه تفنگداران ، گروه سوم تهاجمی اعزامی به شرق دور قرار خواهد گرفت . ژنرال راسل سانبورن ، فرمانده وینگ یکم شاخه هوایی سپاه تفنگداران ژنرال راسل سانبورن ، فرمانده وینگ یکم شاخه هوایی سپاه تفنگداران در پس از ورود F-35B به پایگاه هوایی ایواکونی در جریان یک سخنرانی چنین اعتقاد داشت : ورود اف-35 به ژاپن ، مظهر اصلی تعهد ما به دفاع از ژاپن و برقراری امنیت در حوزه اقیانوس آرام بشمار می رود . ما بتدریج پیشرفته فناوری دفاعی که تاکنون تولید شده را به منظور اجرای طیف گسترده ای از ماموریتهای رزمی و پشتیبانی از متحدان منطقه ای ، وارد منطقه خواهیم نمود . ورود لایتینینگ به شرق آسیا ، تحرک تاکتیکی بیشتر ، انعطاف پذیری عملیاتی افزون تر و در نهایت برتری تاکتیکی بهتری را به واحدهای مستقر در این منطقه خواهد داد . این جتهای نسل پنجم ، توانایی های بهتری را نسبت به جتهای هاریر ، هورنت و پراولر در اختیار ارتش آمریکا قرار می دهد . جنگنده نسل پنجم F-35B ، یک افق بلند از آینده روشن نیروی هوایی تاکتیکی سپاه تفنگداران بشمار می رود و بتدریج جایگزین تمامی جتهای رزمی فعلی ، شامل AV-8B هاریر ، F/A-18 هورنت ، EA-6B پراولر در یک پلتفرم استاندارد خواهد شد. علاوه براین ، ترکیب قابلیت نشست و برخاست عمودی با ویژگی هایی نظیر پنهانکاری ، فناوری پیشرفته حسگرهای رزمی و سیستم های جنگ الکترونیک ، آن رابه یک سیستم رزمی مرگبار تبدیل می کند که قادر خواهد بود در شرایط همه گونه آب و هوایی ، با طیف متنوعی از تهدیدات روبرو شود . لایتینیگهای سپاه تفنگداران ، قبل از ورود به ایواکونی ، در قالب اسکادران سوم تهاجمی در آریزونا مستقر شده بودند و در طول این مدت ، باموفقیت تمام ، در تمرینات از قبل برنامه ریزی شده ، حضور داشتند . سرهنگ دوم تفنگدار " جی. تی. باردو" سرهنگ دوم تفنگدار " جی. تی. باردو" افسر فرمانده اسکادران VMFA-21 در خصوص این رویداد ، چنین می گوید : " دوره آموزشی ما بخوبی به اتمام رسید و این استقبال گرم در ژاپن ، برای ما موجب افتخار است و اضافه شدن پرسنل این اسکادران به جامعه ارتش ایالات متحده در ژاپن بسیار شگفت انگیز خواهد بود . صرفاً برای میلیتاری / مترجم :MR9
-
1 پسندیده شدهسلام انسان کمال گرا هستش و همیشه سعی در بهبود خودش و چیزهای متعلق به خودش رو در همه ضمینه ها داره . این که چرا آمریکا ، اعراب ، چین ، ژاپن و ... دارن این همه هزینه می کنن و مدیریت هاشونو دارن بهبود میدن فارغ از اینکه بعضی هاشون دشمن ما هستن یه چیز اساسا غریضی هست و اصلا جای بحث نداره . اگر شما بتونید ذهنتون رو آزاد کنید و از دید یک ناظر بیرونی نگاه کنید این عملکرد ما در بعضی جاها و بعضی زمانها ( اگر نگیم همیشه و همه جا ) است که تعجب برانگیز هست و به نظر من گاها با غرایض انسانی مطابقت نداره. شاید هم مدیرانمون جهان بینی و خودشناسی خوبی ندارن . نمیدونم مشکل از کجاست . ( شده من جایی از مراکز دولتی بودم طرحی دادم که بسازن کارشون بیخطرتر و راحت تر بشه ، ساختش هم کاری نداشت سازمان هم بدون دردسر این وسیله های کوچیک رو میسازه اما گفتن ولش کن همینجوری کار میکنیم . چرا این رفتار میشه نمیدونم ).
-
1 پسندیده شدهممنون جمله آخرتون دقیقا اون قسمت پنهان است که دهه دیگه به خوبی خودش رو نشون میده و من حس می کنم جنگنده ها روی بحث هوش مصنوعی و کمک خلبانان مصنوعی جهش بزرگی خواهند کرد که اف 35 تنها یک شروع است
-
1 پسندیده شدهAshton Carter US Defense Secretary IISS 2016:west Asia regionاشتون کارتر وزیر دفاع امریکا:منطقه https://www.youtube.com/watch?v=mSisdC8_yOc
-
1 پسندیده شدهیک فروند F-35A نیروی هوایی امریکا دچار حادثه شد یک فروندF-35A در طول یک تمرین در پایگاه نیروی هوایی، آیدا دچار حادثه شد.این هواپیما F-35A از اسکادران 61 بوده است . مقامات در بیانیه ای گفته اند بدون آسیب های جدی هواپیما توسط خلبان فرود امده است. خلبان جنگنده هنگام شروع پرواز متوجه می شود در قسمت موتور هواپیما دچار اتش سوزی شده است. طی تحقیقات به عمل امده مشخص شده است سوخت گیری زیاد باعث ایجاد اتش در اگزوز هواپیما شده است. http://www.defensenews.com/articles/f-35a-damaged-in-fire-at-air-force-base http://alert5.com/2016/09/26/initial-investigation-reveals-fire-in-f-35a-tailpipe-at-mountain-home-afb
-
1 پسندیده شدهمراسم رونمایی از اولین F-35A خریداری شده توسط نیروی هوایی ژاپن روز جمعه در مقر لاکهید مارتین در تگزاس برگزار شد. این جنگنده با شماره سریال AX-1،و شماره دم 69-8701 رونمایی شد. در این مراسم معاون وزیر دفاع ژاپن کنجی واکامه طی سخنرانی اعلام داشت: وزارت دفاع ژاپن طی قرار دادی که با کمپانی لاکهید مارتین به امضا رسانده قصد خرید 42 فروند جنگنده F-35A را دارد که 4 فروند اول ان در امریکا تولید شده و بقیه ی جنگنده ها با اماده شدن خطوط مونتاژ در شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی در خاک ژاپن مونتاژ خواهند شد.همچنین ارزش این قرار داد 10 میلیارد دلار میباشد.قرار است اموزش خلبانان ژاپنی از ماه نوامبر اغاز شود.
-
1 پسندیده شدهبا سلام فرمانده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده : امکان سریع تر شدن روند خرید F-35A غیر ممکن هست فرماندهی شاخه رزم هوایی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بشدت در تلاش است تا هر چه سریعتر ، تعداد لایتنینگهای حاضر به رزم را در سازمان رزم این نیرو ، افزایش دهد ، اما مدیران بخش غیر نظامی در دولت براین اعتقادند که در شرایط مالی کنونی ، سریعتر شدن روند تحویل امکان نخواهد داشت . روز سه شنبه گذشته ، ژنرال هربرت هاوک کارلایز در خصوص نرخ ورود به خدمت اف-35 به سازمان رزم نیروی هوایی اظهار نگرانی نمود و اعتقاد داشت که تردید جدی در خصوص روند فعلی نرخ تحویل از 40 فروند در سال جاری به 60 فروند در سال 2021 وجود دارد . به اعتقاد وی ، نیروی هوایی برای جایگزینی پرنده های قدیمی خود ، می بایست حداقل 60 فروند هواپیما در سال تحویل بگیرد . با این وصف ، وزیر نیروی هوایی ،" دبورا لی جیمز " ، به خبرنگاران بخش دفاعی نشریه ایرفورس تایمز خاطرنشان کرد افزایش کمّیت پرنده های فعال نیروی هوایی در حال حاضر به یک اولویت برای این نیرو به نسبت خرید تعداد بیشتری اف-35 تبدیل شده است . وی در مصاحبه با نشریه فوق چنین می گوید : " تمام موضوع ، حول محور " پول" در حال گردش است و من نیز بسیار علاقه دارم تا تعداد بیشتری از این پرنده فوق العاده خریداری شود ؛ اما آنچه در حال حاضر بسیار ضروری است ، تقویت و افزایش قدرت رزمی نیروی هوایی خواهد بود و این به یک اولویت جدی برای رهبران ارشد ما تبدیل شده است " وی اضافه می کند : نیروی هوایی همواره نیازمندی های رو به رشدی را دارد و این بسادگی هر چه تمام تر در میزان تخصیص بودجه برای پرداخت هزینه های اف-35 تاثیر گذار است . هر چند در خصوص میزان بودجه دریافتی نگرانی هایی وجود دارد ، اما من مطمئن هستم که این پول فراهم خواهد آمد . ژنرال کارلایز در دوم اوت 2016 طی یک مصاحبه جنجالی اعلام نمود که خرید تعداد بیشتری از این جنگنده ، هزینه های خریدهای بعدی را کاهش خواهد داد تا به هدف گذاری نیروی هوایی که همانا رساندن هزینه این پرنده به 85 میلیون دلار است هرچه بیشتر نزدیک شویم . از سوی دیگر ، روند کُند تحویل این پرنده موجب خواهد شد تا نیروی هوایی پول بیشتری را برای به روزرسانی پرنده های نسل چهارم هزینه نماید ، در غیر اینصورت ، ناوگان فوق ، بسرعت از خدمت رزمی کنار خواهد رفت . این افسرارشد نیروی هوایی معتقد است : " اگر در حال حاضر امکان جایگزینی تعداد بیشتری از پرنده های قدیمی با اف-35 وجود ندارد ، هزینه لازم برای توسعه عمر رزمی و افزایش قابلیتهای پرنده های موجود می بایست در اختیار این نیرو قرار گیرد . در نتیجه لازم است که روند تحویل اف-35 ( برای کاهش هزینه ها) تا 60 فروند افزایش یابد ، هرچند رسیدن این میزان به 80 فروند بسیار مطلوب خواهد بود ، اما با وجود محدودیتهای مالی ، رسیدن به این رقم اگر چه غیرممکن نیست ، اما بسیار سخت خواهد بود " بنیاد هریتیج ، بعنوان یک تینک تانک محافطه کار در 4 اوت 2016 گزارشی را منتشر نمود که در آن به نیروی هوایی توصیه شده بود تا برای ارتقاء حداقل 1763 فروند از پرنده های رزمی موجود در سازمان رزم این نیرو ، برنامه جامعی را تدوین نماید . از سویی دیگر، "جان ونابل " ، عضو ارشد کمیته دفاعی کنگره ، در این گزارش به این نتیجه رسیده است که نرخ این پرنده به نسبت توانایی ها و میزان رقابت آن با سایر جنگنده های موجود در بازار تسلیحاتی دنیا ، چندان گران هم ارزیابی نمی شود . جان ونابل می گوید : " در حال حاضر ، نیروی هوایی خرید تعداد بیشتری از جنگنده F-35 را بدلیل وجود نیازهای مهمتر و کمبود منابع مالی یا عدم همکاری کنگره ، به تاخیر انداخته است ، چنانکه در سال مالی 2017 ، بودجه خرید 5 فروند F-35 ، نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته و نیاز است تا این روند فوراً متوقف گردد " ریچارد ابولافیا ، تحلیگر دفاعی آمریکایی براین عقیده است که به احتمال زیاد در یک بازه کوتاه مدت ، برنامه ای برای خرید بیشتر از این پرنده وجود ندارد .وی می گوید : " چشم انداز خرید بیشتر از سوی نیروی هوایی تا سال 2018 بسیار بعید خواهد بود ، چرا که نیروی هوایی مجبور است تا از منابع مالی متعددی برای تامین نیازهای ضروری تر خود استفاده نماید . علاوه برآن ، احتمال دارد سایر برنامه ها ، نظیر خرید تانکرهای جدید KC-46 ، جنگنده آموزشی T.X وسیستم رادار نظارتی مشترک نیز دچار یک کاهش قابل توجه گردد " صرفاً برای میلیتاری / مترجم :MR9
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم صد البته ، این شکل به نظر می رسد . به هرترتیب ، ماشین جنگی فوق العاده ای هست و آمریکایی ها با تمام توان سعی می کنند پیشگامی خودشون را حفظ کنند . اگر به گذشته هم برگردیم و تبلیغات جنگنده ای مثل f-104 را هم بررسی کنیم ، به موارد مشابه برخورد می کنیم .
