برترین های انجمن

  1. worior

    worior

    Administrators


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      8,706


  2. remo

    remo

    Scientific Pal


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      347


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      7

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. sasasasa

    • امتیاز

      3

    • تعداد محتوا

      823



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 9 مرداد 1398 در همه مناطق

  1. 5 پسندیده شده
    قسمت دوازدهم از ترجمه سند  توصیه هایی برای استراتژی کلان ایالات متحده در برابر چین برقراری دیپلماسی سطح بالا با پکن به دلیل اینکه دو کشور کلان استراتژی های تقابلی و ناسازگاری را دنبال می کنند ایالات متحده باید دیپلماسی سطح بالایی را با چین به کار گیرد تا تلاش کند تنش های ذاتی و عمیق را کاهش دهد و به متحدان و دوستان خود در آسیا و جهان اطمینان دهد که واشنگتن در حال انجام هر کار ممکنی برای جلوگیری از یک رویارویی با پکن است. علی‌رغم اهداف بی‌ثبات کننده استراتژی کلان چین در آسیا و همچنین توصیه‌ سیاستهای سیستماتیک در این گزارش برای پاسخ آمریکا به افزایش قدرت چین, ایالات‌متحده مسئولیت‌های عمده‌ای را برای ارتقای ثبات, رفاه و صلح در آسیا و سراسر جهان به عهده دارد.در این زمینه ،در نظر بگیرید ،اگر ایالات متحده و چین روابط خود را به درستی اداره نکنند ، باعث ایجاد چه چالش های عظیم داخلی در هر دو کشور خواهد شد. تأثیرات پرآشوب بر اقتصاد جهانی را تصور کنید. افزایش چشمگیر تنش در سراسر آسیا را در نظر بگیرید و این واقعیت را که هیچ کشوری در این منطقه پهناور نمی خواهد بین چین و ایالات متحده مجبور به انتخاب شود. تاثیرات تباه کننده این نوع از رابطه ایالات متحده و چین در تغییر را اوضاع تصور کنید. نابود شدن تلاش ها برای مقابله با برنامه های تسلیحات هسته ای کره شمالی و ایران را مجسم کنید. با توجه به این موضوع، گفتمان آمریکا و چین باید بیش از حد صریح، سطح بالا، و خصوصی تر از روش های فعلی باشد.مقامات در بوروکراسی موجود راغب هستند امروز کاری را انجام دهند که دیروز انجام دادند و آرزو می کنند فردا آنچه که امروز انجام دادند ، انجام دهند. بنابراین اجتناب ناپذیر است که نمایندگان واشنگتن و پکن مرتباً لوایح کیفرخواست را در مورد طرف مقابل طرح کنند. همه با این گفتگوهای پیوسته و تکراری آشنا هستند.همانطور که ضرب المثل چینی می گوید: "زیاد حرف زدن شما را به جایی نمی رساند ، همچنانکه برای گرفتن ماهی ، از درخت بالا بروید." برای اینکه چنین گفتگوی دوجانبه سطح بالایی بین واشنگتن و پکن ثمربخش باشد ، باید در درجه اول از تمرکز بر اقدامات نابکارانه طرف مقابل جلوگیری کرد.به عنوان مثال، محکومیت اقدامات حقوق بشری چین توسط آمریکا چه خصوصی و چه در افکار عمومی ، تاثیری بر سیاست‌های پکن ، از جمله بر هنگ‌کنگ ندارد، و همچنین شکایات چین باعث نخواهد شد آمریکا به تضعیف اتحادهای منطقه ای که برای حفاظت از منافع ملی ضروری هستند راضی شود. همچنین احتمالاً هیچ یک از طرفین استراتژی کلان طرف مقابل را قبول نخواهند کرد. در هر صورت ، مشاجرات ذاتی با گذشت زمان منجر به مختل شدن سیستم روابط دو جانبه ایالات متحده و چین و در نهایت به بروز پیامدهای ویرانگر ذکر شده در بالا منتهی خواهد شد. در عوض ، پس از مشورت کامل با متحدان آسیایی ، ایالات‌متحده باید متعهد به هم‌کاری با چین در دو یا سه موضوع شود که مشارکت مثبتی در روابط دو جانبه و امنیت بین‌المللی خواهد داشت . پس از نشست نوامبر ۲۰۱۴ آمریکا و چین در پکن ، امنیت آسیایی موضوع خوبی خواهد بود که باید آغاز شود .به عنوان مثال ، موضوعاتی مثل اکتشاف مشترک می تواند امکان ایجاد نسخه سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای آسیا را فراهم کند ، گسترش مذاکرات با کره‌شمالی به منظور گنجاندن مسایل امنیتی گسترده‌تر در آسیا , یا توافق بر سر افزایش تدابیر امنیتی در دو طرف.برای دمیدن افکار بدیع و ابداعات سیاسی خلاقانه ، بهتر است تا افراد با سابقه به جای اینکه مستقیما در زنجیره فرماندهی امنیت ملی حضور یابند ، تنها نقش هدایت مذاکرات را بر عهده بگیرند . نامزدهای دو حزبی برای چنین تیمی عبارتند Thomas E. Donilon ، مشاور سابق امنیت ملی اوباما ، و Robert Zoellick ، رئیس سابق بانک جهانی و سیاست گذار دولت جورج دبلیو بوش هستند. طرف چینی هم چینش مشابهی خواهد داشت و تمام این افراد به اعتماد رهبران مربوطه خود نیاز دارند. چنین کانالی واقعیتی را به رسمیت می شناسد که اولا سیاست های استراتژیک دو کشور در درجه اول نه توسط وزارتخانه های خارجه و دفاعی بلکه توسط افراد نزدیک به هر رئیس جمهور و انتخاب شده توسط خود رئیس‌جمهور بیان میشود , و دوم اینکه شیوه‌های کنونی تعامل دو جانبه برای این کار کافی نیستند. نتیجه گیری گزارش کارشناسان سیاسی منتقد استراتژی کلان پیشنهاد شده در این گزارش به احتمال زیاد به شش دسته تقسیم خواهند شد : دسته اول استدلال می‌کنند که چین استراتژی کلان ندارد . اگرچه ممکن است کسانی در پکن باشند که با رویکرد استراتژیک فعلی چین مخالف هستند ، اما عناصر سلطه جویانه آن ، یک راز نیستند .مقامات چینی مصرانه ادعا می‌کنند که سیستم ائتلاف آمریکا در آسیا محصول جنگ سرد است و باید منحل شود؛ و اینکه متحدان و دوستان آمریکا باید رابطه با امریکا را کاهش دهند، ناگزیر شکست در اجرای این امر واکنش منفی چین را ایجاد خواهد کرد.تلاشهای آمریكا برای حفظ حضور و قدرت خود در آسیا ابعادی از تلاش آمریكا برای مهار چین است و بنابراین باید محكوم و با آن مخالفت كرد. اعمال قدرت (Power projection) امریکا در منطقه خطرناک است و باید کاهش یابد .(حتی وقتی PLA با هدف خنثی کردن گزینه های نظامی ایالات متحده در منطقه ، توانایی های نظامی خود را تقویت می کند) و اینکه مدل اقتصادی ایالات متحده اساساً استعماری است و هیچ کاربردی در آسیا ندارد پاسخ نویسندگان گزارش _جدی نگرفتن اظهارات رسمی دولت چین در این راستا نیست که چین را جدی نگیریم. اینکه پکن امیدوار نیست در کوتاه مدت به تحقق این اهداف سیاسی بپردازد ، از نیت تضعیف کننده بلقوه آنها در دهه های آینده کاسته نمی شود.به طور خلاصه، اگر چین به اهداف سیاسی موجود در بیانیه‌های رسمی اش دست یابد، به وضوح آمریکا را به عنوان قدرت پیشتاز آسیا کنار خواهد زد. اگر این امر استراتژی کلان حزب کمونیست چین را نشان نمی دهد ، پس چیست؟ دسته دوم استدلال می‌کنند تجزیه ، تحلیل و سیاست های توصیه شده در این گزارش ، بر اساس بدترین ارزیابی موجود از رفتار چین شکل گرفته و بسیار بدبینانه است. پاسخ نویسندگان گزارش _ برعکس ، ما نتیجه‌گیری خود را از اقدامات جاری چین در رابطه با امنیت داخلی و خارجی آن ، همسایگان آن و حضور آمریکا در آسیا استنتاج کردیم.ما صرفا چیزی را که در حال حاضر در سیاست‌های کنونی چین و نیت‌های استراتژیک اش آشکار نیست برجسته کردیم. با این وجود، اگر چین شروع به رفتار مانند اتحادیه جماهیر شوروی کند، این مساله بدترین حالت را نشان می‌دهد، که مستلزم چیزی بسیار گران‌تر از موازنه است.کلمه " مهار " به ذهن می‌رسد ، و ما قطعا آن را در شرایط کنونی در مقابل چین توصیه نمی‌کنیم ، حداقل به این دلیل که هیچ کشور آسیایی به چنین تلاشی ملحق نخواهد شد. دسته سوم استدلال می‌کنند که رفتار بین‌المللی چین برای یک قدرت درحال رشد" طبیعی " است و چین به تدریج در سیستم بین‌المللی حل می‌شود و برای واشنگتن خیلی زود است که از همکاری گسترده و پیمان استراتژیک نسبت به پکن ناامید شود. پاسخ نویسندگان گزارش _ مسئله اینجاست که ایالات متحده چه مدت باید سیاستی را در قبال چین دنبال کند که به وضوح منافع ملی حیاتی ایالات متحده را تامین نمی کند.اگرچه پکن به طور کلی در موسسات مالی بین المللی مسئولیت پذیر عمل کرده است و ممکن است به آرامی به سمت پیشرفت در موضوعات دشوار مانند تغییرات آب و هوایی حرکت کند ، اما Kurt Campbell ، معاون وزیر امور خارجه در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام در دولت اوباما ، اخیراً تأکید کرد. ، "ما همیشه به دنبال همکاری های عمیق تر با چین بودیم و تلاش می کردیم در زمینه هایی همکاری داشته باشیم - به عنوان مثال ، در زمینه کمک های بشردوستانه ، نتوانستیم به نتیجه برسیم . در روابط نظامی و دیپلماتیک نیز دریافت نتایج معنی دار بسیار دشوار بود. " دستیابی به "نتایج معنی دار" در روابط ایالات متحده و چین بسیار دشوار بوده دقیقاً به این دلیل است که چین به دنبال جایگزینی با ایالات متحده به عنوان قدرت پیشرو در آسیا است. و اگرچه ممکن است رفتار کشور چین با یک کشور در حال رشد "عادی" باشد ، اما از تأثیر منفی چین بر موازنه قدرت در منطقه وسیع هند و اقیانوس آرام کاسته نمی شود. و نیاز واشنگتن به تدوین سیاستی برای خنثی سازی چالش افزایش قدرت چین و تضعیف سیستماتیک برتری آمریکا در آسیا را کاهش نمی دهد. دسته چهارم استدلال می‌کنند که ادغام چین در سیستم بین المللی به طور گسترده ای به اهداف مهم ایالات متحده خدمت می کند ، پکن را به یک سیستم مقررات متصل می کند و هزینه های حزب کمونیست چین را برای مقابله با آن افزایش می دهد ، بنابراین باید نگرانی های دیگر ایالات متحده را در مورد رفتار داخلی و خارجی چین نیز برطرف کند. پاسخ نویسندگان گزارش _ما می‌پذیریم که ادغام چین در نهادهای بین‌المللی ادامه خواهد یافت و آمریکا از این فعالیت سود خواهد برد . استدلال ما این است که اساس استراتژی آمریکا بر پایه چنین یکپارچه‌سازی جهانی ، این واقعیت استراتژیک را نادیده می‌گیرد که چین در طول سه دهه گذشته منافع ملی خود را به گونه‌ای افزایش داده‌است که به طور بالقوه منافع ملی آمریکا را در طولانی‌مدت تهدید می‌کند. بنابراین ایالات متحده باید این واقعیت نگران کننده را بفهمد و با سیاست های سخت تر و اعمال قدرت (Power projection) در آسیا به آن پاسخ دهد. دسته پنجم استدلال می‌کنند که متحدان و دوستان آسیایی ایالات‌متحده هرگز با استراتژی کلان طرح شده در این سند همراهی نخواهند رفت. پاسخ نویسندگان گزارش _ این نگرانی به نظر می‌رسد به جای تمرکز بر مزایای رویکرد استراتژیک ما ،در مورد پذیرش آن در منطقه متمرکز است. در هر صورت، آنچه که متحدان می‌خواهند این نیست که روابط با چین را کاهش بدهند، بلکه آنچه که آنها می‌خواهند افزایش توانایی‌های آمریکا در منطقه ، افزایش اطمینان از حفاظت آمریکا از آنها و افزایش حمایت آمریکا برای رشد اقتصادی و امنیت اقتصادی است.استراتژی کلان بیان شده در این گزارش ، همه این اهداف را پیش می برد. علاوه بر این ، نگرانی کنونی در میان همه کشورهای آسیایی در مورد پیامدهای استراتژیک ناشی از رشد قدرت چین کاملا آشکار است.به عنوان نمونه تجاوز اخیر چین به دریای چین شرقی و جنوبی و این اعتقاد که فقط ایالات متحده می تواند با موفقیت مانع از جاه طلبی های استراتژیک مخرب پکن شود. به دلیل رفتار جمهوری خلق چین، کشورهای آسیایی قبل از این شروع به ایجاد تعادل در برابر چین از طریق همکاری های درون آسیایی کرده‌اند اقداماتی كه كاملاً منطبق با استراتژی کلان ایالات متحده است و آن را تقویت می‌کند.در واقع، نگرانی امروز در سراسر آسیا این نیست که آمریکا سیاست‌های سختی را دربرابر چین دنبال میکند؛ بلکه این است که واشنگتن به اندازه کافی از اهداف استراتژیک قطعی پکن در آسیا آگاه نیست،و به طور دوره‌ای به یک گفتگوی دوجانبه با چین جذب می‌شودکه ممکن است برای مقابله موثر با ظهور چین در درازمدت مفید نباشد. این دیدگاههای بسیار نگران کننده در سرتاسر دولت‌های آسیایی زمین حاصلخیزی است که برای کاشت یک استراتژی کلان در برابر چین مناسب است. علاوه بر این، بررسی دقیق دستورالعمل‌های سیاستی در این مطالعه به گونه ای است درصد کمی امکان دارد که کشورهای آسیا از آن استقبال نکنند. اگرچه این اصلاحات بزرگ توسط آمریکا نسبت به چین در طول یک شب حمایت متحدین را به دست نخواهد آورد، با رهبری پایدار و محکم ریاست‌جمهوری آمریکا و نفوذ وسیع ایالات‌متحده در متحدان و دوستان آسیایی اش، این کار زیاد سخت نیست. در نهایت، این استراتژی کلان هیچ نیازی به تضعیف همکاری اقتصادی و سیاسی فعلی ایالات‌متحده و هم پیمانانش با چین ندارد. در عوض ، بر توسعه مؤلفه های ضروری یک همکاری پایدار بین آمریکا و متحدین تاکید میکند .به عبارت دیگر، اگر تعادل قدرت به طور اساسی تغییر کند، همکاری اقتصادی آمریکا و آسیا با چین نمی‌تواند حفظ شود.(منظور اینکه وقتی اون نظام همکاری بین امریکا و اسیا شکل گرفت ، چین متوجه میشه که هرچه هژمونی خود را افزایش بده همکاری منطقه ای با اون کاهش پیدا میکنه ) دسته ششم استدلال می‌کنند که واکنش چین به استراتژی کلان ایالات‌متحده چگونه خواهد بود. آیا ریسک دنبال کردن این استراتژی کلان بیش از حد زیاد نیست؟ پاسخ نویسندگان گزارش _ مطمئناً می‌توان انتظار واکنش قوی چین و سردی مداوم در روابط دو جانبه را در ذهن داشت، از جمله ملاقات کمتر در میان مقامات ارشد، پیشرفت اندک در موضوعات اقتصادی دو جانبه ، فرصت های کمتر برای تجارت آمریکایی ها در چین ، کاهش تعامل نظامی ، کاهش در تبادلات اجتماعی و شاید کاهش دانشجویان چینی در دانشگاه های آمریکایی .ما این احتمال را رد می‌کنیم که چین به اقدامات پیشنهادی در این گزارش با فروش اوراق‌قرضه آمریکا پاسخ دهد.این گام‌ها توسط پکن بی‌اهمیت تلقی نمی‌شوند اما منافع ملی و حیاتی آمریکا را نیز تهدید نمی‌کنند. اگر چین دراین وضعیت سیاست تهاجمی خودرا افزایش دهد احتمال بیشتری وجود دارد که دوستان و متحدان آمریکا در آسیا حتی به واشنگتن نزدیک‌تر شوند. ما فکر نمی‌کنیم که چین یک راه‌حل آسان برای این معضل پیدا کند.علاوه بر این ، این احتمال وجود دارد که پکن همکاری خود را با ایالات متحده در مناطقی که فکر می کند در خدمت منافع ملی چین است ، ادامه دهد - در اقتصاد جهانی ، تجارت بین المللی ، تغییرات آب و هوایی ، ضد تروریسم ، برنامه تسلیحات هسته ای ایران ، کره شمالی و افغانستان. به عبارت دیگر، ما فکر نمی‌کنیم که رهبری چین به گونه‌ای عمل کند که به اهداف سیاسی خود و اعتبار آن در سراسر آسیا آسیب برساند.به طور خلاصه، این تصحیح مسیر استراتژیک در سیاست آمریکا به سوی چین قطعاً موجب ایجاد سیلی از انتقادات از سوی پکن خواهد شد؛ و یک چین بد خلق در شورای امنیت سازمان ملل را پدید خواهد آورد. چرا که این استراتژی هدف اصلی چین برای تسلط بر آسیا را نشانه گرفته . اما بسیاری از جنبه‌های همکاری بین‌المللی چین و آمریکا را که براساس منافع ملی متقابل سازگار است را پایان نخواهد داد.هر چند که در ادامه مسیر پیشنهادی خطراتی وجود دارد، ولی چنین ریسک‌هایی به میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر از پیامدهایی هستند که به دلیل پاسخ نامناسب آمریکا به رشد قدرت چین بروز خواهند کرد. سخن پایانی گزارش در هر صورت ، اگر چین به دنبال برهم زدن موازنه قدرت در آسیا نیست ،هیچ دلیلی وجود ندارد نسبت به سیاست مندرج در این گزارش اعتراض کند.و كدام یك از سیاست های مندرج ، برخلاف خواست كسانی است که مایل به ادامه رویكرد فعلی ایالات متحده با چین هستند ، یعنی آنها همکاری را رد می كنند؟ به طور خلاصه ، این اقدامات در برابر چینی که برخی از تحلیلگران آمریکایی به درستی نسبت به آن هشدار می دهند ، به عنوان دشمن برخورد نمی کند. آنها صرفا به دنبال محافظت از منافع حیاتی ایالات متحده و متحدین ، به عنوان یک هدف منطقی و مسئولانه هستند.واشنگتن نمی‌تواند هر دو سیاست را یعنی رفع نگرانی‌های چین در رابطه با اعمال قدرت (Power projection) آمریکا در آسیا و دفاع از منافع ملی را به طور همزمان داشته باشد. البته که , دومی باید هسته استراتژی کلان آمریکا دربرابر چین باشد. به همین معنا ، هیچ چشم انداز واقعی برای ایجاد اعتماد اساسی ، همزیستی مسالمت آمیز ، تفاهم متقابل ، مشارکت استراتژیک یا نوع جدیدی از رابطه بین ایالات متحده و چین وجود ندارد.در عوض،با توجه به اینکه رقابت استراتژیک امریکا و چین به حالت جدید تبدیل می‌شود، بیش‌ترین چیزی که می‌توان انتظار آن را داشت احتیاط و خودداری توسط دو طرف است.هدف دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در این شرایط خطرناک ، کاهش و مدیریت تنش های شدید ذاتی بین این دو الگوی استراتژیک متضاد است ، اما نمی توان امیدوار بود که آنها را از بین ببرد. Kevin Rudd نخست وزیر پیشین استرالیا و چین شناس برجسته ، معتقد است که چینی ها هم ممکن است به همین نتیجه رسیده باشند: "شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رئیس جمهور شی جین پینگ ، به این نتیجه رسیده است که اختلافات استراتژیک طولانی مدت بین منافع ایالات متحده و چین ایجاد هرگونه تغییر اساسی در روابط را غیرممکن می کند. " دولت اوباما به وضوح یک رویکرد بسیار متفاوت از آنچکه در این گزارش توصیه شده‌است را دنبال کرده‌است. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور اوباما و همکاران ارشد او تشخیص بسیار متفاوتی از اهداف استراتژیک چین در آسیا نسبت به ما دارند. همانند برخی از پیشینیان خود، دولت اوباما به نظر نمی‌رسد درک کند که استراتژی کلان چین در آسیا برای تضعیف منافع ملی آمریکا طراحی شده‌است. به همین دلیل است که تیم اوباما تاکید بیشتری بر همکاری تا مهار دارد.بسیاری از این غفلت ها در سیاست آمریکا به نظر می‌رسد که از یک دولتی گرفته شده که نگران این است که چنین اقداماتی پکن را برنجاند و در نتیجه به امکان تداوم همکاری استراتژیک بین دو کشور لطمه وارد کند، بنابراین تاکید غالب بر همکاری است. این ذهنیت خود مغلوب ساز (self defeating) و این شراکت استراتژیک آمریکایی و چین باید به پایان برسد . این آزمون مهم که افزایش قدرت چین باشد احتمالا در طول چند دهه اینده برای ایالات‌متحده برقرار است. غیر واقعی است که تصور کنیم استراتژی کلان چین نسبت به ایالات‌متحده طی ۱۰ سال آینده به گونه ای متحول خواهد شدکه قدرت و نفوذ آمریکا را به عنوان بخشی از صلح و امنیت آسیایی بپذیرد .بنابراین, سوال محوری در مورد آینده آسیا این است که آیا ایالات‌متحده آمریکا اراده سیاسی خواهد داشت یا نه ؟ اراده ای برای بکارگیری , قابلیت‌های ژئواکونومی, نظامی ، دیپلماتیک و طرح یک استراتژی کلان برای مقابله با چین به منظور حفاظت از منافع ملی. پایان / .... پ.ن : تشکر فراوان از خواندگان تاپیک که حوصله به خرج دادن ، ترجمه ضعیف بنده رو تحمل کردن و مثبت دادند ........ انشالله در پست های بعدی یک مقاله دیگه رو خدمتتون ترجمه میکنیم ......
  2. 2 پسندیده شده
    با سلام چند نکته مهم در مورد کوثر وجود داره اول اینکه در روز ۳۰ مرداد ۹۷ و رونمایی جنگنده کوثر بروی بنر نوشته شده بود که این جنگنده ۸۸درصد بومی شده و به ترتیب موارد رو ذکر کرده بود و جلوی موتور نوشته بود ۹۰درصد به عبارتی موتور اوج هنوز(حداقل تا اون روز) به طور کامل بومی نشده و برخی از قطعات از انبار قطعات موتور j85 تهیه شده به عبارتی هنوز این گلوگاه یعنی تهیه کامل و صد در صدی موتور انجام نشده است. این مورد از اونجا مهمه که تولید انبوه با مشکل ( البته در صورت تمایل به تولید انبوه) روبرو میشود. بایستی توجه داشت که ساخت این موتور تنها برای پروژه کوثر حیاتی نبوده و بسیاری دیگر از ادوات همچون پهپاد خودکار یا برخی موشکهای کروز سنگین وزن و یا بهتر بگویم پهپادهای انتحاری میتوان استفاده نمود. اما نکته بعدی حتی در صورت بومی سازی صد در صدی قابلیت های پروژه کوثر هنوز در حال تکامل هست همانطور که برخی دوستان اشاراتی به برخی از اونها داشتن. بی شک این تکامل و همچنین بومی سازی این پروژه و بهبود مستمر اون در حال انجام و تست هست. البته نکته اخر اهمیت این پروژه بوده، شاید در نگاه اول یک جنگنده فسیل رو باز طراحی کردیم اما در حقیقت این مطلب بسیار مهمه هم از این باب که بالاخره سران نظامی ما به ادوات هواپایه پی برده و سرمایه گذاری روی اون رو به صورت جدی آغاز کردن و هم اینکه رسوب علمی ایجاد شده شروعیست برای حرکت‌های بعدی این نگرش. البته امیدوارم با تغییرات نگرش‌های سیاسی منطبق با مدارا و سازش به نگاه به داخل( که در این مورد بایستی تا ۱۴۰۰ منتظر باشیم) قطعا راه برای حرکت های بعدی باز خواهد شد. انشالله
  3. 1 پسندیده شده
    یه نکته در مورد سطح مقطع : سامانه های پدافندی مدرن بر اساس برآمدگی سیگنال(مقایسه ساده بازتاب بیشتر یا همون نسبت سیگنال به نویز) به کشف هدف نمیپردازند، این مربوط به رادارهای دهه 70 و قبلتر بود. روش پردازش سیگنال بصورت قیاسی و کشف بازتاب های تکرار شونده ضعیف از میان انبوه نویزهاست. بعبارتی اگر یک هواگرد در برابر رادار در حال پرواز باشد، و بازتاب راداری بسیار بسیار کمی هم داشته باشد، قابل رهگیریست، چرا که این بازتاب ها از الگوی حرکتی مشخصی (اصطلاح راداری stroke) پیروی میکنند و بصورت نویز پراکنده نیستند، . وقتی واحدپردازش سیگنال با چنین بازتاب هایی روبرو شود، اقدام به تقویت و تمرکز سیگنال در ناحیه و سنجش میزان تغییر در سیگنالهای بازگشتی از آن محدوده میکند. بنابراین قادر خواهد بود اهداف با سطح مقطع بسیار کم را آشکار سازی کند. قبلا این کار به پردازنده های قوی نیاز داشت، بصورت زنده(Realtime) قابل اجرا نبود، اما مدرنیزه سازی رادارها، افزایش رزولوشن رادارهای فازی، این امکان رو فراهم کرده. بخصوص اینکه اگر رادار قادر به کشف گونه پرنده بر اساس الگوهای یادگیرنده(شبیه سازی های قبلی و ...) باشد، یه کره از تمام قدرت مانورپذیری هواگرد محاسبه کرده و موشک را در محدوده فرضی قابل کشف در آن کره قرار میدهد. با تشکر از اسکای هاوک بابت این تصویر: البته صرفا برای آشنایی با سطح تکنولوژی موجود، که برخی مدعی هستند اینا رادارهای قدیمی و تکنولوژی دهه 60 آمریکاست که به ایران داده!
  4. 1 پسندیده شده
    به نظر چیزی که منظور دوستمون اسکای هاوک هست اینه که کلا توپ حذف شده. یعنی اون یک توپ موجود در صاعقه 2 هم حذف شده. البته در کل تصاویر مخابره شده به اسم کوثر اگر دقت کنیم دو مدل با استتار همرنگ وجود داره که یک مدل فاقد شماره سریال با توپ هست و یک مدل دارای شماره سریال بدون توپ.
  5. 1 پسندیده شده
    سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پ ن: متاسفانه یک اف-5 در پایگاه دزفول سقوط کرده و سرهنگ خلبانش به شهادت رسیده. شاید پروژه ارتقا باید در اولویت قرار بگیره از جمله همین صندلی پرانی که ستاری میگه دارای مشکل هست در نمونه اولیه و شاید باعث شهادت این خلبان هم بوده.
  6. 1 پسندیده شده
    گزارش مرآتی به خاطرا جازه از تصویربرداری از بنرها و قطعات شاید پراطلاعات تر باشه مثل همیشه. در تصاویر که قطعاتی مثل هاد و ... بود. همچنین در تصاویر طراحی هم به نظر رادار در نظر گرفته شده بود. حالا اطلاعات دقیق تر را میشه از تصاویر استخراجی به دست اورد. یک اشاره ظریفی هم شد که مبنای این پروژه ارتقای برخی جنگنده های مشابه هم خواهد بود به این استاندارد.
  7. 1 پسندیده شده
    اگر کسی تو اینا رادار دید به من نشون بده،...
  8. 1 پسندیده شده
    اولین پرواز آزمایشی نمونه مدرنیزه شده توپولوف TU-160 بلک جک با حضور ولادیمیر پوتین و علاقه مندان 25 ژانویه در کازان انجام شد این پرواز به مدت 7 دقیقه و تا ارتفاع 300 متری جهت تست های اولیه بود. طبق برنامه ای 10 فروند از این بمب افکن استراتژیک نیروی هوایی روسیه به استاندارد Tu-160M2 ارتقا پیدا می کند از جمله تغییرات صورت گرفته در این بروزرسانی اویونیک، موتور، الکترونیک، کاکپیت شیشه ای و... جدید به همراه انطباق با تسلیحات جدید به روز و بطور کلی دگرگونی گسترده ای در سایر اجزاء و قابلیت ها پرنده اعمال شده است.
  9. 1 پسندیده شده
    باسلام با اجازه صاحب تاپیک به نکته ای مرتبط با این موضوع اشاره می کنم٬پیکر تعدادی از سربازان کشته شده نیروی دریایی ارتش در واقعه سوم شهریور ۱۳۲۰ در یادمانی تحت عنوان( آرامگاه سرباز گمنام ) در آبادان به خاک سپرده شده بود که متاسفانه در اوایل دهه هفتاد شمسی با وجود اینکه بخشی از تاریخ شهر محسوب می شد ٬جهت توسعه خیابان مجاور تخریب وبه سرنوشت ساختمان سینما رکس آبادان دچار شد.
  10. 1 پسندیده شده
    اهمیت کار نادر در این بود که برای اولین بار پس از اسلام ، ارتشی به وجود آورد که از همه مردم ساکن قلمرو ایران بزرگ در آن حضور داشتند . کاری که هیچ کس نه پیش تر انجام داده بود و نه پس از آن صورت گرفت . از سواره نظام زبده ازبک و ترکمان و کرد تا جنگجویان پیاده قبایلی پشتون و بختیاری و حتی گرجیان و ارمنی ها با نظم و درایت نظامی ارتشی نیرومند را شکل داده بودند . توپخانه ارتش ایران برای نخستین بار در ردیف توپخانه های برتر آن روز جهان قرار گرفته بود و از توپخانه عثمانی هم بهتر عمل می کرد . ارتش ایران بر خلاف دوره های قبلی که اهمیت سواره نظام قربانی پیاده می شد یا برعکس ، این بار متوازن و بی نقص بود .   قلمرو دولت افشاری به حدود اصلی حوزه تمدنی ایران نزدیک شد . خان نشین های خیوه و بخارا و شهرهای مهم سمرقند و بخارا ، که گهواره ادبیات فارسی امروز بودند ،  بلخ و کابل و کشمیر و سراسر مناطق تاجیک و پشتون نشین به دولت افشاری ضمیمه شد . مهم تر از همه آن بود که تاجیک ها و پشتون های کوه نشین که قرن ها بود تسلط کسی را بر خود نپذیرفته بودند با نادر همراه شدند و نیروی نظامی خود را در اختیار او قرار دادند .   مردم ساکن ایران فارغ از قومیت و مذهب در دولت نادر نقش داشتند . این بزرگترین نقطه قوت او بود .   اما از سوی دیگر دولت افشاری ضعف های جدی داشت که برای پرداختن به آن بحث بسیار لازم است .       قلمرو خان نشین بخارا   قلمرو خان نشین خیوه
  11. 1 پسندیده شده
    این سپهر هست ... کویران همون خودروی سپهر ولی برای اجرای آتش خمپاره ای ... http://media.farsnews.com/Media/8907/ImageReports/8907031055/15_8907031055_L600.jpg خمپاره 120 روسی با خرج موشکی 13 کیلومتر برد دارهو که این یکی نوع ایرانی 16 کیلومتر هست ... و این هم خودروی مشابه آمریکایی البته متعلق به نیروی زمینی ژاپن ...
  12. 1 پسندیده شده
    [quote]بنظر شما اين فاتح 110 مي تونه كلاهك آتشزا يا ناپالم داشته باشه ؟![/quote]فایده اش چیه ؟
  13. 1 پسندیده شده
    [quote]خيلي عجيبه اميدوارم كه اطلاعات پوستر لاقل در باره دقت درست نباشه !![/quote] این تصویر خیلی قدیمی هست و چندین بار قبلا توی این سایت قرار داده شد .... احتمالا مربوط به آزمایش های اولیه فاتح بوده باشه ..
  14. 1 پسندیده شده
    [quote]البته بعید به نظر می رسد که این گتلینگ دارای برد 2000 متر باشد.[/quote]برد کشنده بر اساس پوکه و مرمی تایین میشه ... اما واسه این 350 الی 500 متر رو میشه حدس زد ! و برد نهاییش که همون رقم ... ولی خوب معلوم نیست در این برد اصلا زخمی هم بکنه یا نه .. !
  15. 1 پسندیده شده
    [quote]وای از عصبانیت واریور عین این سرهنگها عصبانی میشه تازه دست منم از پشت بسته. [/quote] اپراي عزيز .. شما مطميني كه بنده عصباني شدم .. ؟ يك پاسخ طبيعي به جواب يكي از دوستان بود .. ! هر حرفي ميطلبه كه بر اساس يك استدلال مشخص بيان بشه / ـــ جناب call-of-war عزيز شما نگران اين مسايل نباش ... افراد شناخته شده اي هستند كه از روي مرض مسايلي رو بيان ميكنند ! و بايد با همون نحوه باهاشون برخورد كرد ! شايد اگر دوست ديگري بود مشكلي نبود ! .... -
  16. 1 پسندیده شده
    [quote]از کجا معلوم که این زیردریایی ها همون قبلی ها نباشند [/quote] ديروز داشتم فيلم روزي روزگاري رو نگاه ميكردم ! اين كلمه بسيار مهم يادم اومد .. [b]مخور[/b] ... ! از كجا معلوم اصلا فقط 4 زيردريايي ساخته شده باشه و هي مرتب رونماييشون ميكنند ؟! واقعا چه طور ميشه ثابت كرد ؟! از كجا معلوم شما انسان عاقلي باشي ممكنه ديوانه باشيد ؟! چطور ميشه ثابت كرد ؟! واقعا ميشه ثابت كرد ؟! معلومه كه نميشه !!! مگر اينكه خودتون بگيد !! پس هميشه جاي شك هست ! كه شما راست گفتيد يا دروغ !!! ... به همين خاطر يا بايد حرف دریادار حبیب الله سیاری رو قبول كرد ! يا اينكه شما هم ديوانه يا رواني باشيد ..... ! پس دهن گشادتون رو ببنيد و منتظر رونمايي باشيد ... ! از دوستان معذرت ميخوام !! ...
  17. 1 پسندیده شده
    و صدالبته بیشتر از همه ی ما سازمانهای اطلاعاتی و نهادهای مرتبط در وزارت دفاع و ارتش و سپاه واقف به حد سیطره ی اطلاعاتی رژیمهای دشمن هستند و اگر هدف بر فرض فریب اونها باشه طوری این کار را می کنند که به نتیجه برسه و اگر هم هدف واقعا رونمایی باشه،رونمایی صورت میگیره،ولی اینکه برخی دائم اصرار دارند ایران بحث امنیت روانی داخل را فراموش کرده و بر مبنای نظر متخصصین و برای خوشامد اونها دائم یادآور بشه که ملت! ما تقریبا چیزی در اختیار نداریم و دشمن اگر حمله کنه چون هیچ چیز! نداریم بهتره که قبل حمله اونها خودتون بیفتید بمیرید! حالا یا از ترس یا از چیز دیگه ای!! به نظر میرسه کمی که چه عرض کنم بیش از حد ساده انگارانست،مطمئن باشید مسئولین خودشون میدونند کجا باید با برخی سخنان امنیت روانی را به عموم مردم تزریق کنند و کجا برای اینکه حساب کار دست دشمن بیاد شمه ای از قدرت ایران را نشون بدند...
  18. 1 پسندیده شده
    [quote]کسی میدونه اسمش چیه یا چطوریه یا چی شده [/quote]به اف سي 1 پاكستاني نگاه كني متوجه ميشي ... !
  19. 1 پسندیده شده
    [quote]این چه سامانه ایه؟ کجائیه؟ لانچرشtunguska است و موشکش شبیه رپیر البته نه لانچرش دقیقا مشابه تانگوسکاست و نه موشکش دقیقا شبیه رپیر ضمنا گمان نمی کنم تمامی تجهیزاتی که شما معرفی کردید تولید انبوهشون در داخل وجود داشته باشه.[/quote] اين رولند هست و اينكه توي ايران توليد ميشه يا نه خبر ندارم ... ! و عراق از اينها توي جنگ عليه ايران زياد استفاده كرد ... شايد غنيمتي باشند ...
  20. 1 پسندیده شده
    [quote]پس چرا ساختهنمی شه؟[/quote] بگير ديگه !!‌... ؟؟؟؟؟؟ خيلي وقته ساخته ميشه و ؟-؟-؟؟؟ هم در حال ساخته شدن هست ! ... !
  21. 1 پسندیده شده
    سلام ... با دقت به اين تصوير نگاه كنيد ! ببينيد من اشتباه ميكنم يا واقعا طول بال اينقدر هست ؟!
  22. 1 پسندیده شده
    شليك موشك از پهباد به تانك براحتي امكان پذير نيست .. خصوصا اينكه هدايتش سيمي باشه ! .. اين پهباد هاي (جت) به احتمال زياد بايد از روشهاي ديگري استفاده بكنند تا به نتيجه برسند نه موشكهاي معمول ضد تانك ... چون سرعت اوليه پهباد و فرصت مورد نياز براي شناسايي رهگيري و اصابت به هدف براي اين نوع (جت) وجود ندارد يا بسيار كمتر از انواع ملخي با سرعت 10 بار كند تر است ... علاوه بر اون هدايت نبايد سيمي باشه ! سرعت اين هواپيماي بدون سرنشين دست كمي از يك هواپيماي جنگي مثل اف 5 يا سوخوي 25 22 و يا حتي انواع ديگر ندارد ! در چنين سرعتهايي فرصت شناسايي و هدف گيري بسيار كم است و بخاطر پهنه بال كم (در صورت سنگين بودن پهباد مجهز به مهمات) به سرعت دچار كاهش اوج و ناپايداري هدايتي خواهيم شد ... برای حل مشکل برخی تسلیحات مناسب این کار هستند... ويخر 9K121 وزن : 45 کیلو ! با این معنی که 4 تا از این موشک رو کرار میتونه حمل کنه ! ...(با توجه به محدودیت دفعات پروازی این برای یک پهباد بسیار مناسب هست) برد : 8 الی 10 کیلومتر !!! (بر خلاف طوفان با 3.5 کیلومتر برد) نوع هدایت : لیزری در خط دید ... از ماوریک هم میشه استفاده کرد ! ولی فقط یکی میتونه حمل کنه که بهتره بر علیه اهداف با اولویت بالاتر مثلا شناور ها یا رادارها و ... استفاده کرد ... (البته برخی تجهیزات پشتیبانی دشمن رو هم بزنی بد نیست) همچنین برای آتش سنگین حمله با کاروان ها و پایگاههای دشمن هم راکت های هواپرتاب بسیار مناسب هستند .... مثل : , .......1 . LAU . MK66 Mk 67 Mod 0 فکر کنم CRV7 هم توی ایران موجود هست که میشه بر روی این استفاده کرد ! اونهم به تعداد زیاد ! .. این راکتها وزنشون در محدوده 4 تا 7 کیلو هست حالا خودتون حساب کنید که چندتا میشه روی کرار گذاشت ! ... --
  23. 1 پسندیده شده
    [quote]یعنی این کرارها بعد 2-3 بار استفاده باید واسه اورهال موتورها برن اشیانه !!! [/quote] معمولا 15 الي 20 پرواز ... ! و البته طبيعي هم هست ! پهبادهاي داراي موتورهاي مشابه مثل ام كيو ام 74 هم به همين صورت هستند ...
  24. 1 پسندیده شده
    سلام ... سمندون و سينا جان اين كرار با اون كرار فرق داره ! ميگن طلوع 4 همون كپيTRI-60 هست ! الله اعلم ...
  25. 1 پسندیده شده
    [quote]پروژه تحقیقاتی Sky X به نظر در کلاس (وظیفه یکسان) همین کرار خودمون میاد، ولی با طراحی پنهانکارتر و ابعاد بزرگتر و مجهز به ارابه فرود و البته موتور ( احتمالا) مشابه که به علت وزن و ابعاد بیشتر این پرنده باعث شده عملکرد پروازیش مثل سرعت و احتمالا حداکثر ارتفاعش کمتر از کرار باشه، ولی طراحی پنهانکارش میتونه ایده خوبی برای نسل های بعدی باشه: [/quote]به نظرم گونه پنهانكار اين كرار هم بايد ساخته شده باشه ... چيزي كه واضحه ما به كرار به تعداد زياد احتياج داريم و پنهاكار كردن همه اونها هزينه هاي زيادي رو براي ساخت وارد ميكنه ! اول از همه نياز به بدنه از جنس فيبر كربن كه بسيار گران تمام ميشه و بعد از اون مواد جاذب و يك سري دستكاري ها در بدنه ... ___ چيزي كه الان در كرار ديده ميشه اين هست : موتور از روبرو ديده نميشه و دهانه ورودی موتور بصورت S شکل طراحی شده و پره های از دید مقابل مخفی شده اند (برای رادار هواپیما) پهنه بال و ابعاد کوچک و بدنه ای با جزییات کم احتمالا این پهباد رو تا حد بسیار زیادی غیر قابل شناسایی کرده علاوه بر اون موتور کوچک و ساده اون بسیار کمتر از جنگنده های مختلف تولید حرارت میکنه که برای رهگیری حتی با مادون قرمز هم دچار مشکل خواهند شد ... ! ... هر چند که هدف از کرار چنین چیزی نیست ! بلکه روی پایلون هاش دو مجموعه شبیه ساز امواج راداری نصب میکنند تا اولویت حمله به اون بالا هم بره ... حالا هدف چیه ؟ فکر کنید 10 تا از اینها وارد مناطق پدافندی دشمن بشن و چون هوشمند هستند بصورت آفلاین و خودکار اداره میشن .. اینها اطراف پدافند ها دور میزنند و کلی هدف با اولویت بالا رو شبیه سازی میکنند اینطور پدافند بشدت درگیر اهدافی میشه که در حال پرتاب چف هستند ! این شلوغی راداری فرصت مناسبی برای شلیک موشک زمین به زمین یا حملات نیروی هوایی در دل دشمن پدید میاره ... علاوه بر این مورد چند ماموریت دیگه رو هم در نظر بگیرید : فرض کنید یک دسته جنگنده سیاد وارد آسمان کشور ما شد ! در مشایعت اف 15 اف 35 یا 22 یا هر چیز دیگری ! ... پدافند ما میتونه رادار آتش خودش رو خاموش کنه(در این مسافت به برد زیادی هم احتیاجی نیست ! و با فرستادن یکی از این کرار ها مجهز به دوربین مادون قرمز به سمت اهداف اسکورت ها رو مشغول کنه یا اینکه اهداف با اولویت بالا رو شناسایی کنه ... @ و حتی موشکهایی به سمتشون شلیک کنه (مثل سایدویندر یا آر 60 73 ) البته باید امکان شلیک بررسی بشه ! ... خوب اینطوری تا حداقل 100 کیلومتر زودتر از اینکه به رادار پدافندی ما نزدیک بشن میتونیم باهاشون درگیر بشیم ! کرار هم میتونه اطلاعات خودش رو از رادارهای پیش اخطار سیستمهای تاکان و ... بگیره و مدت زیادی در هوا به تعقیب دشمن بپردازه ! (البته باید بررسی بشه که ما چنین کاری رو توانش رو داریم یا انجام میدیم یا نه ؟ و ..) اگر تولید انبوه این جنگنده ها و سامانه های مشابه به سرانجام برسه و بروزآوری های اینچنینی روشون انجام بشه میشه امیدوار بود با خرید یا ساخت فقط 60 فروند جنگنده جدید ( حتی چینی ) مشکلی بعنوان نیروی هوایی و پدافند در کشور نداشته باشیم ! ...