برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 5 بهمن 1399 در پست ها
-
5 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهتولید انبوه شکوفه هندی امضاء قرارداد 6.5 میلیارد دلاری برای تولید 83 فروند جنگنده سبک وزن بومی تجاس پس از مدتها کش و قوس ، دولت هند معامله 6/5 میلیارد دلاری برای خرید 83 فروند جنگنده سبک وزن تجاس مارک –یک ای را مورد تایید قرار داد که با تصویب این قرارداد ، بزرگترین قرارداد بومی خرید سلاح در تاریخ هند رقم زده شد . در این خصوص ، روزنامه تایمز هند چنین نوشته است که : جنگنده تجاس بعنوان یک هواگرد رزمی بسیار سبک ، در حوزه قدرت پیشرانش ، در رتبه پایین تری نسبت به جنگنده هایی نظیر اف-16 و جی -10 قرار می گیرد و آن را بلحاظ ابعاد و عملکرد می توان با جنگنده هایی نظیر گریپن سوئدی ، جی اف- 17 چینی /پاکستانی و اف-20 آمریکایی مقایسه نمود . این جنگنده ها ، بدلیل اولویت دادن به هزینه پایین تعمیر و نگهداری در سطح مطلوبی قرار دارند ، اما در حوزه هایی نظیر مانورپذیری و برد رزمی عملکرد محدودی خواهند داشت . با این وصف ، گرچه تجاس یک جنگنده بومی شناخته میشود ، اما سهم طرف هندی در تولید این جنگنده تنها 50 درصد است و پیچیده ترین بخشهای این جنگنده شامل سامانه های الکترونیک و پیشرانه از ایالات متحده و اسراییل تامین شده است . از سویی دیگر ، خط تولید به نسبت ناکارآمد این جنگنده در هند ، در مقایسه با همتایان غربی و شرقی خود موجب گردید تا برنامه تجاس با تاخیرهای پی درپی مواجه گردد . به ویژه اینکه امضاء این قرار داد پس از پایان مناقصه MMRCA برای خرید یک جنگنده چند منظوره با شرکت رقبای شرقی و غربی ( میگ-35 ، اف-16 ، گریپن و..) صورت پذیرفت . با این وصف ، طراحی جنگنده تجاس مارک –یک ای ، را میتوان یک سرو گردن از نسخه اولیه آن بالاتر دانست به همین دلیل انتظار می رود تا بتدریج این نمونه بومی جایگزین تمامی جتهای روسی میگ-21 و میگ-27 گردد . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1- بن پایه
-
2 پسندیده شدهاکنون و آینده .. یک دهه پس از نخستین پرواز جی-20 در یازده سالگی یازدهم ژانویه سال 2021 ، به تقریب یک دهه از نخستین پرواز اولین جنگنده سنگین وزن نیروی هوایی ارتش چین ، چنگدو جی -20 که چهارمین جنگنده نسل پنجم عملیاتی دنیا لقب گرفته ( درست یکسال پس از نخستین پرواز سوخو-57 ) می گذرد . اگر چه منبع چینی ، در همان سالها ، در مقیاس گسترده ای اعلام نموده بودند که این کشور پیشرفت قابل توجهی را در توسعه جنگنده نسل پنجم ، به خود می بیند ، اما این گزارشها در آن زمان ، نزد منابع غربی با بی توجهی غیر معمولی روبرو گردید ، چرا که تصور می شد فناوری طراحی چنین جنگنده ای از حدود توانایی های چین ، خارج است . در عوض ، تحلیلگران نظامی غرب ، براین اعتقاد قرار داشتند که جنگنده جدید چینی ، بیشتر یک هواگرد رزمی نسل +4 با فناوری شبیه به یوروفایتر اروپایی یا رافال فرانسوی است که بلحاظ پیچیدگی فناوری مورد استفاده ، از کاراکترهای استاندارد نسل پنجم بسیار عقب تر است . اما رونمایی از جنگنده جی-20 و نخستین پرواز رسمی آن که در جریان سفر وزیر دفاع وقت ایالات متحده ( رابرت گیتس ) به چین صورت پذیرفت ، به نوعی نمایش قدرت و پاسخ به استراتژی دولت اوباما ( چرخش قدرت به آسیا ) تلقی گردید ، ولی موضع رسمی چین در این زمینه بسیار متفاوت بود ، چرا که نقل قولی از گیتس صورت گرفته که در سئوالی از رییس جمهوری وقت چین ، این آزمایش را بی ارتباط با سفر وزیر دفاع آمریکا و براساس برنامه ریزی قبلی دانسته بود . با این حال ، گیتس ، همچنان توانایی چین در توسعه یا عملیاتی نمودن یک جنگنده نسل پنجم را نادیده گرفت و معتقد بود که این رونمایی ، تنها یک نمایش فناوری از سوی چین می بایست تلقی گردد . در همان زمان نیز مشاوران گیتس با نقل قول از وزیر دفاع ، جی-20 را فاقد قابلیتهای رزمی واقعی دانسته و براین اعتقاد قرار داشتند که این جنگنده ، حتی در صورت واقعی بودن ، تا قبل از یک درگیری بزرگ در شرق آسیا ، آماده ماموریت نخواهد شد . اما روند توسعه این جنگنده تا سال 2020 ، بار دیگر ، نشان داد که انتظارات غرب از برنامه توسعه رزمی و فناوری چین ، با یک شکاف اطلاعاتی قابل توجهی روبروست . از یک نظر ، نیروی هوایی چین از سال 1992 با خرید جنگنده های سوخو-27 از روسیه ، ضمن آغاز بازسازی سخت افزاری سازمان رزم خود ، قابلیتهای محدودی را برای مقابله با جنگنده های اف-15 نیروی هوایی ایالات متحده فراهم مینمود و پس از آن ، با دریافت امتیاز تولید این جنگنده از روسیه ، تلاش نمود تا کمیت ناوگان را خود بهبود بخشد . اما معرفی اف-22 و متعاقب آن ، تحویل رپتور به نیروی هوایی ایالات متحده ، باعث شد تا نیروی هوایی چین برای پاسخ به شکاف بزرگ ایجاد شده ، تلاش گسترده ای را برای بخدمت گیری یک جنگنده جدید بومی و همتراز با اف-22 در دستور کار خود قرار دهد . بدین ترتیب ، روند توسعه جی-20 آغاز و درنهایت بعنوان دومین جنگنده سنگین وزن نسل پنجمی درمارس 2017 به نیروی هوایی ارتش چین ملحق گردد . درمیان برجسته ترین قابلیتهای جی-20 ، قابلیتهای رادار گریزی این جنگنده است که پس از اف-22 ، مقام دوم را در اختیار دارد و هدف قرار دادن آن را در فواصل طولانی بسیار مشکل می نماید . علاوه براین ، یک سامانه اختصاصی آگاهی محیطی که بر روی کلاه پروازی خدمه نصب شده ، می تواند به خلبان در هدفیابی و شلیک موشکهای کوتاه برد ، کمک زیادی نماید ، در حالی که رپتور فاقد چنین امتیازی است . علاوه براین ، توسعه مستمر موشکهای پی ال -15 و منطبق کردن آن با رادار AESA جنگنده باعث شده تا یک حریف بسیار خطرناک برای موشکهای آمرام ( سری سی و دی ) متولد شود . اما بر خلاف اف-22 که بدلیل هزینه های عملیاتی بسیار زیاد ، تنها 4 سال پس از ورود به خط تولید ، تحویل آن به نیروی هوایی کاربر ، متوقف شد ، انتظار می رود که جی-20 برای مدت زمان قابل توجهی ، در خط تولید قرار داشته باشد . گمانه زنی هایی هم کنون وجود دارد که یک نسخه دو سرنشینه مجهز به سامانه های راداری بسیار قوی تر به منظور ایفای یک جنگنده هشدار اولیه در حال توسعه است و همزمان با آن، پیشرانه های جدیدتر WS-10C با بازدهی مشابه اف-119 آمریکایی نیز به این هواگرد اضافه گردد . حتی شایعاتی نیز وجود دارد که امکان تغییر پیشرانه ها و جایگزین شدن موتور WS-15 به نسخه J-20B نیز امکان پذیر شده است . براساس اطلاعات طرف چینی ، این جنگنده باسرعت 50 فروند در سال ، در خط تولید قرار داشته و چیزی در حدود 150 فروند آن نیز در مراحل مختلف آزمایش قرار دارد . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1- بن پایه
-
2 پسندیده شدهالبته این برد 5500 کیلومتری یه برد استراتژیک هست و اهداف بازدارندگی بخصوص روانی داره تا تاکتیکی. و در برابر دشمنی در سطح ناتو با غیر از بالستیک محقق نمیشه. مگر اینکه به یه توان هوایی در سطح ناتو برسیم! که حتی روسیه و چین هم دست و پا بزنن بهش نمیرسن. - هر حمله ای با نیروی هوایی ساعتها طول میکشه، و حمله لو میره، - شبکه راداری عظیم ناتو رو باید دفع کنید و با حجم وسیعی پدافند روبرو هستید. - بنابراین حمله باید ترکیبی باشه مثلا با کروز و بمب افکن و با جنگنده اسکورت بشه - خیلی پیچیده و پرهزینه خواهد بود و در طول مسیر ممکنه حمله بسادگی دفع بشه و یا حتی کروز ها رو رهگیری و منهدم کنند این موارد رو در مورد خوب و بد نیروی هوایی نگفتم. در مورد اینکه هر حمله عمقی در این سطح در اقدام اول و حتی پاسخ دوم لاجرم موشکی هست. بنابراین بازدارندگی متعارف برای ما واجبه! حتی اگر سرجنگی اتمی نداشته باشیم. اما چقدر بازدارندگی متعارف؟! با چقدر هزینه؟ مثلا چندتا به اروپا بزنیم! بازدارنده هستیم؟ - از جنبه روانی یکی هم موثره حتی متعارف باشه و از جنبه اتمی بازهم یکی موثره حتی اگر 2 کیلوتن باشه! - ولی از جنبه تاکتیکی برای حمله هسته ای به اروپا بالای 200 کلاهک نیازه، و اونم در مقادیر بالا. که هزینه اش خیلی زیاد هست! خیلی خیلی زیاد. و البته چون هیچ وقت جراتی برای استفاده از سلاح هسته ای نیست! بکار نمیاد. - موشک متعارف رو میشه زد و عواقبی در همون سطح دریافت کرد. بنابراین موشک متعارف از دید بنده چون قابلیت استفاده داره اونم بدون نگرانی، بازدارنده تر هست. روشهای مختلفی هم وجود داره، تعداد بر اساس اهداف نظامی راهبردی، تعداد بر اساس پایتخت ها و شهرها، تعداد بر اساس متوقف کردن متقابل موشک های هسته ایشون، تعداد بر اساس ضربت متقابل انتقامی به یکی دو کشور مهم و ... قیمت ماهواره بر سیمرغ که از نظر فنی مشابه همین UNHA2 و یا تایپودونگ 2 هست و مورد بحث این تاپیک، حدود 3.5 میلیون دلار اعلام کردن: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/01/03/2228364/گزارش-تسنیم-ــ-1-سیمرغ-چگونه-متولد-شد-ماهواره-بر-3-5میلیون-دلاری-با-آرمان-های-بزرگ البته سیمرغ مراحل دوم و سوم به مراتب پیچیده ای داره، و موتور سلمان بسیار هزینه ها رو کم میکنه. اما اگر بخواهیم هزینه مرحله اول رو تخمین بزنیم کمتر از نیمی از قیمت کل موشک باید باشه. مثلا حدود 40 تا 60 درصد که میشه حدود 1.4 تا 2.1 میلیون دلار و این به تخمین قیمتی قبلی من در حدود 700 هزار دلار بودن یه شهاب 3 نزدیک هست. و قیمت 2.5 میلیون دلار برای حدود 4000 تا 5500 کیلومتر خودش یه موفقیت اقتصادی-نظامی بسیار قابل توجه محسوب میشه. اما اگر بخواهیم دست آمریکا در اروپا رو ببندیم، به حدود 10 پایگاه اصلی که در حمله سوریه شرکت داشتن پاسخ بدیم میتونه یه مبنای طراحی عددی باشه؛ 10 پایگاه، هر پایگاه هوایی دست کم 60 اصابت میشه 600 موشک که بقول دوستان 60 درصد خطا و گذر از پدافند رو هم حساب کنیم، میشه حدود 960 موشک، سرجمع 1000 فروند. و قیمتی میشه حدود 2.5 تا نهایتا 3 میلیارد دلار معادل قیمت حدود 40 فروند جنگنده. اما با یه قابلیت بسیار جالب! اونم اینه که هر موقع به پرتاب فضایی نیاز داشتید میتونه مرحله اول هر پرتابی باشه. این مقدار قطعا بازدارندگی تاکتیکی رو هم ایجاد میکنه، ولی دشواری های بسیاری برای شلیک وجود داره، چون موشک بزرگی از نظر ابعاد هست و عمدتا باید از لانچرهای ثابت شلیک بشه، زمان سوختگیری بسیار بیشتری داره. بنابراین لازم هست که درصدی رو هم به سوخت جامد اختصاص بدید.
-
2 پسندیده شده15 سال با رپتور نخستین جنگنده نسل پنجم عملیاتی ، یک و نیم دهه پس از ورود به خدمت رزمی دسامبر سال 2020 میلادی ، پانزدهمین سالگرد شروع بخدمت خدمت رزمی جنگنده اف-22 رپتور ، بعنوان نخستین هواگرد نسل پنجمی دنیای هوانوردی نظامی است که با قرارگرفتن در رده جت سنگین برتری هوایی ، جانشین مستقیمی برای جنگنده های نسل سوم و چهارم اف-4 فانتوم و اف-15 سی ایگل محسوب میشود . این جنگنده پس از سالها قرارگرفتن بر روی میز طراحی شرکت سازنده و ایجاد تردید های جدی در خصوص قابلیتهای رزمی جنگنده اف-15 برای مقابله با نسل جدید فناوری های هوای روسی شامل سوخو-30 ، سوخو-27 و میگ-31 به مرحله تولید رسید . راست : نمونه اولیه سوخو-27 چپ : اف-15 سی پس از فروپاشی اتحاد شوروی و تسهیل دسترسی به فناوری های نظامی معرفی شده توسط این کشور در دهه نود میلادی ، آزمایشهای فراوانی میان جنگنده اف-15 و سوخو-27 توسط کارشناسان نظامی آمریکایی صورت پذیرفت که همگی نشان میداد که درنای خاکستری روسها ، در جنبه های مهمی ، قابلیتهای ایگل را پشت سر گذاشته و پیش بینی تکثیر احتمالی این فناوری و فروش آن به کشورهای متخاصم ، نگرانی های جدی را برای به چالش کشیده شدن برتری هوایی ارتش ایالات متحده را پدید آورد . درواقع ، مراحل اولیه توسعه مفهومی اف-22 در دهه هفتاد میلادی و به تقریب همزمان با نخستین پروازهای آزمایشی سوخو-27 در روسیه ، صورت پذیرفت و به نوعی می توان اف-22 را واکنشی به جت جدید روسی ( بر خلاف روند گذشته که این روسها بودند که در پاسخ به هواگردهای جدید غربی ، دست به طراحی هواگرد میزدند . م ) نیزدانست . راست : D-30F6 پیشرانه میگ-31 چپ : پیشرانه AL-31 سوخو-27 اما فروپاشی اتحاد شوروی و توقف بروزرسانی گونه های اولیه سوخو-27 و لغو کامل برنامه های بلند پروازانه تر نیروی هوایی روسیه برای بخدمت گیری جنگنده های سوخو-47 ، میگ-31 ام و میگ 44/1 بعنوان رقبای اصلی رپتور ، این اطمینان را در محافل نظامی آمریکا بوجود آمد که اف-22 پس از ورود بخدمت ، درصدرگونه خود قرار خواهد گرفت . علیرغم تمامی این موارد ، اف-22 با در اختیار گرفتن قابلیتهای پیشرفته پنهانکاری و پایین بودن قابل توجه سطح مقطع راداری ، به نظر می رسد تا امروز ( ژانویه 2021) ، ناپیدا ترین هواگرد رزمی در صحنه درگیری های هوایی محسوب می گردد . پیشرانه های اف-119 این جنگنده که بطور خاص برای درگیری های هوا به هوا طراحی شده ، قدرتمندترین پیشرانه هوایی عملیاتی دنیا لقب گرفته ، جایی که در گذشته پیشرانه های D-30F6 فاکس هاوند و سپس AL-31 فلانکر به ترتیب مقام های اول و دوم را در اختیار داشتند . YF-23 از سویی دیگر ، رپتور ، دومین جنگنده رزمی دنیای هوانوردی نظامی بود که از خروجی های بُردار رانش 2 بُعدی پس از سوخو-30 روسی ، استفاده می نمود و این ویژگی در میان جتهای غربی ، تا حال حاضر همچنان بی رقیب مانده است . علاوه براین ، رپتور دومین جنگنده رزمی پس از جنگنده ژاپنی/آمریکایی میتسوبیشی اف-2 (از سال 2002) بشمار می رفت که از رادار آرایه فازی استفاده مینمود . این قابلیت ، انقلابی در حوزه مفهومی "آگاهی محیطی" برای خدمه هوایی ایجاد نمود و مهار آن را برای دشمن دشوارتر مینمود . گونه های تهاجمی و ناونشین رپتور که همگی بدلیل هزینه های سنگین لغو شدند با تمامی کاراکترهای مثبت و انقلابی بکار رفته در اف-22 ، به نظر میرسد نکات منفی قابل توجهی را میتوان در این سخت افزار رزمی مشاهده نمود . از یکسو ، برنامه طراحی و تولید پرهزینه این جنگنده سنگین ، بشدت تحت تاثیر وقایع دهه نود میلادی و فروپاشی اتحاد شوروی قرار گرفت و جزییات مهمی نظیر توسعه رادار عقب نگر و سامانه های جستجو و ردیابی مادون قرمز آن بسرعت از چرخه تولید کنار گذاشته شد. علاوه براین ، یکی از دلایل برتری اف-22 بر نمونه اف-23 که طراحی پنهانکارتر و جاه طلبانه تری داشت ، هزینه کمتر آن بود ولی درنهایت نتوانست ایده اولیه آن را در تولید یک جنگنده نسل پنجمی با هزینه تعمیرو نگهداری و همچنین مخارجی عملیاتی پایین تر از اف-15 را برآورده نماید ، چرا که هم اکنون تصور میشود ، امروزه اف-22 بالاترین هزینه های عملیاتی (شامل تعمیرو نگهداری تا هر سورتی پرواز) را در جهان بخود اختصاص داده و این به نوبه خود موجب میشود تا نیروی هوایی ایالات متحده در مقایسه با اسکادران های اف-15 ، کمتر به تعداد مورد نیاز عملیاتی دسترسی داشته باشد . این مساله در نهایت موجب گردید تا 75 درصد سفارش های نیروی هوایی برای خرید رپتور لغو شده و تمامی برنامه های آینده از جمله توسعه نسخه ضربتی یا ناونشین آن ، کمتر از 4 سال پس از ورود بخدمت لغو گردد . این روند ، بطور کامل در تضاد با فلسفه طراحی اف-15 و آغاز خدمت رزمی آن از سال 1976 و تولید آن تا به امروز بود . این بدان معنی است که رپتور هرگز نخواهد توانست بعنوان یک جانشین کامل برای ایگلهای نیروی هوایی بشمار آید . پی نوشت : 1- بن پایه مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری
-
2 پسندیده شدهغرور آفرین و اطمینان بخش نامی که تا ابد میدرخشد تامکت 6025-3 در گذر زمان ایستاده از چپ : اسدالله عادلی - جلیل زندی - غلام هاشم پور - عباس بابائی - ایرج سیروس - محمد رستم پور. نشسته از چپ : صدیقیان - احمد مرادی طالبی - غلامرضا نظام آبادی پی نوشت : 1- به "جی سوتهای" نو و یکدست خدمه دقت کنید . 2- شاید تلخ ترین فصل حضور تامکت در نیروی هوایی ایران ، ماجرای فرار یکی از گربه های دو دُم نیروی هوایی ، به عراق باشد ( نشسته ، نفر وسط ، احمد مرادی )
-
1 پسندیده شدهمهمات توپخانه ایی و هدایت شونده لیزری بصیر /کراسنوپل https://www.aparat.com/v/otecU
-
1 پسندیده شدهاین فرض غلطه (شما فرض گرفتید که در برابر افغانستان یا سودان میجنگید)، شما وجود عنصری به نام اخلال از سوی طرف مقابل را کاملاً فراموش کردهاید؛ نه اکنون که حتی کشوری مانند ترکیه میاید و اخلالگرهای بسیار قوی میسازد، بلکه حتی در دهه 80 روسها اخلالگری به نام پلنا ساخته بودند که اساساً برای اخلال در کار آواکسهای آمریکایی طراحی شده بود، و اتفاقاً موفق هم بود، به طوری که تا یک فاصلهای در کار طرف مقابل اخلال و از یک فاصله به بعد دید آن را کاملاً کور میکرد. حالا کراسوخا 4 بماند؛ و حتی قوی تر از اون که ساخته شده.
-
1 پسندیده شدهرزمایش موشکی و پهپادی سپاه شلیک موشک های متعدد: نسل جدیدی از موشکهای بالستیک در کلاسهای ذوالفقار، زلزال و دزفول که به سرجنگی جدا شونده و قابلیت هدایت در خارج از جو و نیز قدرت اخلال و عبور از سپر موشکی دشمن مجهز شدهاند برخورد 5 موشک به یک نقطه: رزمایش پهپادی: پهپاد های انتحاری:
-
1 پسندیده شدهاولین ماموریت رسمی برای عقرب روسی تست جنگ افزار هواپرتاب مافوق صوت مسکو: پس از عملیاتی شدن رسمی جنگنده سوخو-57 در نیروی هوایی روسیه در دسامبر 2020 ، نخستین سری تحویلی این جتها به پایگاهی در منطقه نظامی جنوب روسیه مستقر شدند و اینک خبرها حاکی از آن است که روسها در نخستین نقش جدی ، ماموریت تست تسلیحات هواپرتاب مافوق صوت را به این جنگنده محول نموده اند . گرچه این جنگنده روسی ،از میانه سال 2019 در خط تولید قرار داشت ، انتظار نمی رود که کمیت قابل توجهی از آنها تا سال 2027 وارد خدمت گردد که این مساله را می توان به برنامه نیروی هوایی روسیه برای تطبیق پیشرانه های قدرتمندتر ساتورن با 30 درصد نیروی رانش بیشتر تا سال 2022 مربوط دانست . با توجه به این مساله ، سوخو-57 برای نیروی هوایی در حال تجدید سازمان روسیه ، تا فرارسیدن زمان پیش بینی شده ، حکم یک بستر آزمایش را به منظور تطبیق فناوری جدید در حوزه های اویونیک و تسلیحات خواهد داشت تا به محض گسترده شدن خط تولید ، محصولی پیشرفته عملیاتی گردد . درواقع ، برنامه تولید سوخو-57 بزرگترین قرارداد نظامی دولتی روسها تا سال 2027 است ( با علم به اینکه توسعه بالستیکی به جامانده از دوران اتحاد شوروی همچنان ادامه دارد . م ) تا آن زمان ، مراحل تکامل فناوری های در حال توسعه جنگنده نسل ششم نیز به دوره بلوغ خود نزدیک میشود و این به روسها اجازه می دهد تا ضمن ادغام این فناوری ها با سوخو-57 و رقابت با جتهای نسل ششم غربی ، برنامه خود را برای نسل بعدی جنگنده های نیروی هوایی که با کاراکترهایی نظیر کاربرد هوش مصنوعی ، طراحی هواگرد رزمی با گزینه انتخابی دوتایی سرنشین دار/ بدون سرنشین و احتمالا تسلیحات انرژیِ مستقیم ، با سرعت بیشتری پیش برند . بدین ترتیب ، عملیاتی شدن جتهای میگ-31 مسلح به مهمات فراصوت هواپایه از اوایل سال 2018 موجب شده تا سوخو-57 به اولین جنگنده حامل اصلی چنین مهماتی تبدیل گردد . درواقع ، پیش بینی ها براین قرار دارد که روسها مشغول توسعه یک نمونه کوچک شده از مهمات KH-47M2 هستند که هم اکنون مراحل اولیه توسعه خود را پشت سر می گذارد و به شکل خاص برای سوخو-57 در نظر گرفته شده است . با توجه به این پیش بینی ، تصور می شود که اولین جنگنده سوخو-57 تحویلی به بستر آزمایش این موشک تبدیل شود که طبق گزارشها ، با سرعتی در حدود 10 ماخ و بردی برابر 2000 کیلومتر ،ضمن حفظ قدرت مانور، قابلیت رهگیری توسط پدافند مدافعان را بسیار سخت تر می کند . این پرتابه به احتمال بسیار زیاد برای انهدام اهداف واقع در زمین و دریا استفاده خواهد شد . به گفته ناظران نظامی ، این موشک با توجه به مشخصات اعلامی ، عمدتا می بایست بر علیه اهدافی با ارزش بالا نظیر فرودگاه های نظامی ، ناوگروه های رزمی هواپیمابر و سامانه های پدافند هوایی کاربرد داشته باشد . جدا از تست KH-47M2 ، مهمات هوا به هوای R-37M نیز بعنوان یک پرتابه فراصوت ، میتواند بر علیه بمب افکن های سنگین ، ای وکس ها ، سامانه های جنگ الکترونیک هواپایه به کار رود . علاوه براین ، پرتابه های کروز ضد کشتی فراصوت نیز به سلاح های استاندارد سوخو-57 نیز اضافه خواهد شد . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : بن پایه
-
1 پسندیده شدهرژه نظامی ارتش عراق به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس ارتش 17 دی ماه سال 1399، ارتش عراق رژه نظامی برگزار کرد تا صدمین سالگرد تاسیس ارتش را جشن بگیرند. نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح با سایر مقامات دولتی ، هیئت های دیپلماتیک و فرماندهان ارتش در این مراسم شرکت کردند. ارتش عراق در سال 1921 تاسیس شد ، زمانی که عراق هنوز تحت سلطه انگلیس بود و مقاومت در برابر استعمار در همه جا آغاز شد. تانک T-90S تانک های T-72M1 خودرو رزمی پیاده نظام BMP-1 خودرو رزمی پیاده نظام BMP-3 سامانه راکت انداز TOS-1A تانک ابرامز M1A1 هویتزر خودکششی M109A5 هویتزر کششی M198 نیروهای ویژه و ضد تروریسم ارتش عراق
-
1 پسندیده شدهپهپاد انتحاری آرش در آزمایش پهپاد انتحاری آرش ،شلیک از سواحل مکران انجام شده و پهپاد پس از طی 1400 کیلومتر هدفش در سمنان را با موفقیت هدف قرار داده است.
-
1 پسندیده شدهدر مالی در حمله هوایی به یک عروسی 100 زن و کودک قتل عام شدند. شاهدان عینی گفتند بالگردها با موشک و رگبار گلوله به جمعیت حمله کردند و بیش از 100 نفر را کشتند. فرانسه به عنوان نیروی نظامی حاضر بیانیه داده ما یک حمله موفق به تروریستها در روستای مذکور داشتیم ولی مسئولیت حمله به عروسی را قبول نمیکنیم! به همین شیکی و راحتی. بعد حساب کنید کجاها حتی به بهانه کشته شدن چند نفر یک حمله وسیع موشکی و همه جانبه جهانی داشتند. یا تشکیل نشست شورای امنیت و متهم کردن به جنایت جنگی و تهدید به ارجاع به لاهه کردند. یا اینکه هیاهوی رسانه ها و سازمان های حقوق بشری از فلان روزنامه نگاران تا بهمان بدون مرزان و چه و چه گلو پاره کردند و یقه جر دادند.
-
1 پسندیده شدهتا تصاویر با کیفیت فردا اینها را از روی گزارش پیشا رزمایش! اسکرین شات گرفتم. نکات جالبی داره تصاویر. یکی از ارتشیان عزیز هم کاغذی به دست خبرنگاران حاضر داده بود و گفت این موارد فردا برای اولین بار رونمایی میشه. منتظر میمونیم و امیدوار که قبلا ندیده باشیم. شاید برای عام چیزهایی جدید باشه ولی قبلا اینجا و در وب نظامی کشف شده باشند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... نخستین تمرین مشترک و بزرگ رزم پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شرکت صدها فروند از پهپادهای عملیاتی نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی ارتش 16 و 17 آذرماه سال 1399 https://www.aparat.com/v/w2XWP پی نوشت : بالاخره دارند در حوزه تبلیغاتی ، یک کارهایی می کنند
-
1 پسندیده شدهمدلها و نقشهای احتمالی پلتفرم چرخدار بومرنگ تصویر بالا کاربری های و نقشهای متفاوت پلتفرم چرخدار بومرنگ را نشان میدهد که همگی از یک نمونه اولیه مشتق شده اند. یکی از ویژگی های پلتفرم های زرهی چرخدار مدرن قابلیت ماژولار بودن است. در حقیقت این پلتفرم ها باید به شکل طراحی شوند تا بتوان با کمترین تغییرات تجهیزات مختلف رزمی، مخابراتی، لجستیکی و... را بر روی انها سوار کرد. شماره 0: مدل پایه شماره 1 : خودرو رزمی پیاده نظام شماره 2: خودرو پشتیبانی اتش/سیستم توپخانه متحرک شماره 3 : خودرو پدافند هوایی شماره 4: خمپاره انداز خودکششی شماره 5: خودرو فرماندهی شماره6 : خودرو شناسایی ش.م.ر شماره 7 : خودرو بازیابی زرهی شماره 8 : امبولانس زرهی شماره 9 : نفربر زرهی تصویر گرافیکی از نسخه پدافتد هوایی بومرنگ مجهز به سامانه برد کوتاه Sosna
-
1 پسندیده شدهخدمات در حال اجرای در گروه مپنا: 1- ابزار مخصوص: طراحی و ساخت ابزار مخصوص انواع موتورها 2- تعمیر موتور CFM56 طراحی نقشه مهندسی تعمیرات موتور تعمیرات اساسی موتورهای خانواد CFM56 تست موتور خانواده CFM56 در سلول تست 3- تعمیرات قطعات موتورهای هوایی انجام مهندسی تعمیرات قطعات موتورهای هوایی اجرای تعمیرات قطعات موتورهای هوایی اجرای تست عملکردی ماژولهای موتور 4- مهندسی و ساخت قطعات موتور انجام فعالیتهای مهندسی (شناسایی، رفع مسلئه و ...) پایش وضعیت موتورهای خانواده CFM56 ساخت قطعات پر مصرف هوایی
-
1 پسندیده شدهبا تمام صحبت هایی که در مورد f22 میشود تا وقتی یک جنگنده در یک نبرد واقعی قابلیت های خود را ثابت نکند نمی توان در مورد ان اظهار نظر کرد. تمام حرف هایی که در مورد توجیه عدم تولید بیشتر این جنگنده مطرح می شود از نظر من کافی نیست. چرا امریکا ده ها میلیارد دلار خرج توسعه اف 35 کرد. طرح های جدید با هزینه های میلیارد دلاری بر روی توسعه اف 15 مطرح می شود ولی امریکا چند ده میلیارد دلار صرف تولید تعدادی بیشتر از این جنگنده نکرد؟؟ چرا در هیج عملیات جدی شرکت داده نشده؟ سطح مقطع راداری 0.001 یا 0.0001 مترمربع که برای این جنگنده ادعا میشود باور کردنی نیست. اصلا اگر سطح مقطع راداری این جنگنده 0.0001 مترمربع است به نوعی اندازه یک مگس است وهیج جنگنده قابلیت درگیری با ان را ندارد پس چه نیازی به توسعه نسل 6 جنگنده ها است. من منکر قابلیت های این جنگنده نیستم ولی قطعا در مورد ان اغراق شده و میشود و به نوعی شده سمبل قدرت هوایی امریکا. میترسند در یک عملیات شرکت داده شود و شکار شود و ابهت ان ریخته شود وگرنه در این بیست سال فرصت کافی برای شرکت ان در یک عملیات بود
-
1 پسندیده شدهمحدودیت برد ۲هزار کیلومتر موشکی ابدی نیست فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: قدرت و توان موشک ما را میتوان در اظهار نظرهای دشمنانمان دید. هیچکس ما را به محدودیت برد 2هزار کیلومتر مجبور نکرده چون ما بر سر توان موشکی با کسی صحبت نمی کنیم. این تصمیم خودمان بوده است و این برد برای ما ابدی هم نیست. گفتگوی فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه با المنار
-
1 پسندیده شدهیه سری محاسبه برای بمباران هوایی استراتژیک و موشکی در عمق 1700، عمق 700 و پشتیبانی نزدیک برای خریداران تسلیحات. پیش نیازها عمق 1700 نیاز به دست کم 3400 کیلومتر خط مستقیم پروازی دارد. و یک عملیات در این عمق قطعا به حدود 4000 کیلومتر پرواز و 5 تا 6 ساعت زمان نیاز دارد. با 6 ساعت پرواز در مناطق حفاظت شده پدافندی - این پرواز هم حداقل باید با 6 فروند باشد وبا حداقل یک آواکس و یک تانکر هم پشتیبانی باشد؛ - زمان متعادل بدون پس سوز 6 ساعت - یک یا دو سامانه پدافند میانبرد هم باید مقابله(صرفا هارم بدون پراولر) شود - نوع حمله HI-LO-LO-HI - بدلیل مسافت زیاد و بهینه سازی مصرف سوخت: - 2 تانکر 380 گالنی برابر با 480 نایتیکال مایل اضافه - غلاف ECM - مقدار مهمات قابل حمل برای 4 فروند و هر جنگنده 2 بمب 1000 پوندی و 4 موشک هوابه هوا فاکس 1 و فاکس 2 - در نمونه SEAD چهار فروند و هر فروند 2 عدد AGM-88E هارم. - برد در ترکیب فوق تقریبا برابر هست با 1350 نایتیکال مایل. یک مرتبه سوختگیری هوایی یا دو مرتبه به منظور استفاده از پس سوز. - دلار 25000 تومن انجام عملیات توسط بال 8 فروندی اف 16 - 6 ساعت و 8 فروند 48 ساعت-جنگنده برابر هر ساعت 7700 دلار= 368 هزار دلار - 20 هزار دلار برای تانکر در 6 ساعت در آسمان منتظر بودن = 120 هزار دلار - 70 هزار دلار برای هر ساعت آواکس(در 6 ساعت) = 420 هزار دلار - 16 عدد GBU-32 JDAM بمب هزار پوندی رها بشود+(135هزار دلار برای هر بمب فروشی به سعودی) = 2,160,000 دلار - 4 موشک هارم زده شود هر موشک 870 هزار دلار = 3,120,000 هزار دلار - موشک هوا به هوا شلیک نشود جمع = حدود 6,184,000 میلیون دلار مبلغ ریالی به ارز آزاد= حدود 154 میلیارد تومان ریسک ها: - توقف عملیات بدلیل نقص فنی - توقف عملیات بدلیل انهدام یک یا همه - توقف عملیات بدلیل اقدام نیروی هوایی حریف در صرفا درگیر شدن. یک سقوط برابر هست با 35 تا 70 میلیون دلار اضافه شدن. متوسط 50 میلیون دلار بنابرای در یک نقشه عملیاتی دست کم 400 میلیون دلار در ریسک انهدام قرار خواهد گرفت. انجام عملیات با 8 فروند اف 35: - هر ساعت پرواز اف 35 حدود 35 هزار دلار و البته تا 67 هزار دلار هم گفته شده. - ایراد اصلی اینه که اف 35 نمیتونه برای عملیات پنهانکارانه بیش از 2 عدد JDAM در داخل حمل کنه - بنابراین برای رسیدن به16 شلیک 8 فروند لازمه. و از اونجایی که نیاز به سرکوب پدافند نیست هارم هم حذف میشه، البته ندیدیم اف 35 بتونه هارم بزنه.بنابراین: - با احتساب 35 هزار دلار بر ساعت و 48 ساعت-جنگنده= 1.68 میلیون دلار هزینه پرواز - 16 عدد GBU-32 JDAM بمب هزار پوندی رها بشود+(135هزار دلار برای هر بمب فروشی به سعودی) = 2,160,000 دلار - 20 هزار دلار برای تانکر در 6 ساعت در آسمان منتظر بودن = 120 هزار دلار - 70 هزار دلار برای هر ساعت آواکس(در 6 ساعت) = 420 هزار دلار جمع = 4,380,000 میلیون دلار مبلغ ریالی به ارز آزاد= حدود 109،500،000،000 تومان نتیجه اینکه بدلیل عدم نیاز به هزینه های گزاف سرکوب پدافند پنهانکاری باعث ارزانتر شدن عملیات هوایی دوربرد میشود. اگر اف 35 بخواهد بصورت دورایستا حمله کند، لازم است تا از موشک کروز کوتاه برد استفاده کند، که بسیار گرانتر خواهد شد. اف 35 بجای هارم از از JASSM و JSOW استفاده میکنه که خارج دید پدافند باقی بماند برای هر موشک 280 هزار دلار بر هر تیر نوع A برای مصرف کننده آمریکایی ست. یک سقوط برابر است با 80 تا 150 میلیون دلار بسته به نوع+مهمات+هزینه خلبان= متوسط 120 میلیون دلار در یک نقشه عملیاتی دست کم 960 میلیون دلار در ریسک انهدام قرار خواهد گرفت. با موشک ساخت ایران: موشک های کروز و بالستیک موجود برای این کار، هویزه و عماد کروز موجود: هویزه (نصب مخزن سوخت اضافی برای رسیدن به استاندارد خ 55) به نقل از وزیر دفاع امیر حاتمی و به نقل از محسن رضایی قیمت محصولات ایرانی یک دهم خارجی هستند نمونه خارجی مشابه: Block III TLAM-C, Block IV TLAM-E – 900 nmi (1,000 mi; 1,700 km)X قیمت $1,537,645 یا تقریبا 1,550,000 دلار 16 موشک تاماهاوک برابر با 24,800,000 دلار نمونه ایرانی با قیمت یک دهم معادل با 155 تا 200 هزار دلار. جمع = حدود 2.5 تا 3.2 میلیون دلار. مبلغ ریالی به ارز آزاد= حدود 80،000،000،000 تومان موشک بالستیک سوخت مایع عماد: - 1700 تا 2500 کیلومتر برد. - سرجنگی 750 کیلوگرم معادل 3 عدد GBU-32 ولی از اونجایی که کلاهک خوشه ای ندارد. 16 موشک باید شلیک شود. - قرار گرفتن سرجنگی هدایت شونده بر روی موشک شهاب 3(نودونگ) قیمت صادراتی نودونگ 7 میلیون دلار گفته شده. قیمت تولید داخل یک دهم، میشود 700 هزار دلار. بنابراین با کیت هدایت نزدیک به 850 هزار دلار برآورد میشود. جمع 16 موشک = 13،600،000 دلار مبلغ ریالی به ارز آزاد= حدود 340،000،000،000 تومان قیمت موشک حاج قاسم رو نمیتونم برآورد کنم. نکات - حمله موشکی به عمق استراتژیک دشمن بیش از 3 برابر حمله با اف 35 و کمی بیش از 2برابر حمله با اف 16 محسوب میشود - حمله با موشک یکبار مصرف بوده ولی با جنگنده تکرار پذیر است. - جنگنده ها علاوه هزینه های هر حمله، هزینه بسیار گزافی برای آموزش و نگهداری دارند، ایران 700 میلیون دلار برای آموزش خلبان صرفا در پاکستان هزینه کرده است(به گفته امیر حاتمی در رونمایی از جنگنده کوثر) - حمله با جنگنده ریسک های بسیار بزرگی از نظر هزینه دارد که ممکن است از دست رفتن فقط یک جنگنده در یک حمله مشابه آنچه در بالا گفته شد، معادل 5 تا 10 حمله از نوعی موشکی به همان هدف باشد. - موشک بالستیک قدرت تخریب به مراتب بیشتری از بمب 1000 پوندی میدهد ولیکن ممکن است دقت پایین تری داشته باشد. - حمله با موشک های کروز برای ایران اگر داده ها صحیح باشند بسیار ارزانتر به نظر میرسد - میزان خطا رو از کل سامانه ها حذف کردم تا شرایط یکسان لحاظ بشه. عملیات پشتیانی نزدیک متفاوت هست. و هزینه هاش از عملیات بمباران دوربرد استراتژیک بیشتر است. 6 ساعت عملیات پشتیبانی نزدیک برای یک جنگنده مثل اف 16 عمق 700 در پست بعدی.
-
1 پسندیده شدهتصاویر سلبریتی های همیشه در صحنه را در تلاش برای سبقت گرفتن در گرامیداشت کریسمس و بابانوئل! و سال نوی میلادی را اون هم مفصل تر از خود غربی ها و جوامعی که لااقل تقویم میلادی دارند دیدم با درخت کریسمس و کلاه پاپانوئل! و ... داشتم با خودم فکر میکردم که خب، مشکلی نیست ولی برای خودشون سوال نیست که برای چی؟ با کدوم ربط؟ یک جشن سنتی/مذهبی غربی و مسیحی عمدتا که نه با تقویم ما کار داره نه با تاریخ و سنت ما نه حتی با مراودات اجتماعی و کاری ما چرا باید براش زحمت کشیده بشه (تصور کنید صف بسته بودند برای خرید درخت کریمس) تا گرامی داشته بشه و لااقل برای خودشون سوالات هویتی/اصالتی/تاریخی/اجتماعی ایجاد نمیکنه که در همین احوالات برخوردم به یک برنامه بی بی سی با چه موضوعی باشه خوبه؟ "ارتباط جشن های باستانی ایران با کریسمس" یعنی برای موضوعاتی که در ذهن بوجود میاد که در نقد مسئله یا انحرافی گفته بشه زودتر از طرحش برنامه میسازند تا توجیه و ترمیم کنند روند را. سلبریتیها که در نقش الگوها و مهره های این بازی ها هستند ولی جالبه که تا کجا براش فکر میشه در این رسانه ها و چطور انقدر هماهنگ بازی میکنند. تصور کنید برد پیت در صف سنبل و سنجد و بعد نشسته با عینک و دیوان حافظ در برگرفته منتظر تحویل سال شمسی تا فال بگیره! و مدام هم سلفی میگیره منتشر میکنه که یعنی خیلی من شبیه شما هستم. بی هویتی یک چیزه ولی میان مایگی هم یک چیز!
-
1 پسندیده شدهپنجمین شماره از مجله الکترونیکی نآورد لینک دانلود مجله الکترونیکی بزرگترین انجمن نظامی وب فارسی
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهخوب تصویر بخش رادار موشک کروز ضد کشتی اینکه فقط این بخش انتقال داده شده احتمالا یمنی ها حداقل بقیه بخش های موشک کروز میتوانن بسازن یا اپگریدی است برای موشک چینی ضد کشتی یمنی ها انصارالله به اسم المندب رونمایی کرده در هر صورت در گزارش شورای امنیت در خصوص موشک ضد کشتی انصارالله چینی بودنش محرز بود تاریخ تولید موتورهم 1989 بود قبلا فکر کنم قرار داده بودم گزارش شورای امنیت را در تاپیک موشک دهلاویه واحتمالا موشک های پدافندی
-
1 پسندیده شده