برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 1 فروردین 1403 در همه مناطق
-
1 پسندیده شدهدوستان برای رزرو اتاق در این هتل به من pm بزنید این فیلم را ببینید: http://www.youtube.com/watch?v=s7UJ66u941g و اگر اینترنت کم سرعت دارید تقدیم شما دوستان عزیز:
-
1 پسندیده شدهنبرد هالب - آخرین عملیات آلمان پس از نبرد اودر-نیسه از ۱۶ تا ۱۹ آپریل سال ۱۹۴۵ بعنوان آخرین نبرد آلمانی ها در اطراف برلین، قوای شوروی موفق میشوند خطوط دفاعی در ارتفاعات سیلو را با ۳۰هزار نفر تلفات بشکنند. پس از موفقیت در ارتفاعات سیلو، قوای شوروی از شرق به سمت مرکز برلین در حال پیشروی بودند و هم نیروهای متفقین غربی از محور جنوب غربی در حاشیه رود الب به سوی برلین در حال حرکت بودند. این پیشروی ها به شوروی اجازه داد که در دو جبهه، ارتش نهم آلمان را در منطقهای وسیع در غرب فرانکفورت محاصره کنند. هالب نبردی بود که از ۲۴ آوریل تا ۱ مه ۱۹۴۵ در حین سقوط برلین به وقوع پیوست. بقایای ارتش نهم آلمان به فرماندهی ژنرال تئودور بوسه که در یک پاکت بزرگ در منطقه جنگلی اسپری در جنوب شرقی برلین محاصره شده بودند، سعی کردند از طریق روستای هالب و جنگل های کاج جنوب برلین به سمت غرب نفوذ کنند تا به ارتش دوازدهم آلمان به فرماندهی ژنرال والتر ونک ملحق شوند. برای انجام این کار، ارتش نهم مجبور شد با سه خط از سربازان جبهه اول اوکراین (جز شوروی بودند) به فرماندهی مارشال ایوان کونف بجنگند، در حالی که در همان زمان واحدهایی از جبهه اول بلاروس تحت فرماندهی مارشال گئورگی ژوکوف از شمال شرق به این عقب نشینی آلمانی ها حمله کرد. پس از نبردهای سنگین، حدود ۳۰ هزار سرباز آلمانی کمی بیش از یک سوم تعداد سربازان اولیه به منطقه ای امن در خطوط مقدم ارتش دوازدهم آلمان رسیدند. بقیه یا کشته یا توسط نیروهای شوروی اسیر شدند. منبع
-
1 پسندیده شدهزیردریایی بدون سرنشین آمریکایی به غنیمت یمن درآمد غواص های انصارالله یمن توانستند یک زیردریایی بدون سرنشین رموس 600 آمریکا را سالم به غنیمت بگیرند. این زیردریایی پیشرفته برای جمع آوری اطلاعات به کار گرفته میشود.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبخش پنجم : با تمامی این اوصاف و علیرغم جذابیت ویژند (برند /نمانام ) سلاح هایی که از آنها نام برده شد ، حداقل در مقطع زمانی کنونی ، کاربرد این جنگ افزارها ، محدود خواهد بود . درواقع ، همه این سلاح ها ، نیازمند نزدیک شدن هواگرد حامل به هدف خود بوده و تقریبا در همه سناریوهای موجود ، جنگنده حامل باید در ارتفاع مشخصی به پرواز درآید و با توجه به حضور فشرده نیروی هوایی و پدافند هوایی روسیه ، جنگنده های اف-16 قادر نیستند تا در موقعیتی که بتوانند از این سلاح ها به موثرترین شکل خود استفاده کنند ، قرار گیرند ولی تاکتیکهایی وجود دارد که می توان از آنها برای کاهش خطر علیه فالکن های اوکراینی استفاده نمود . غلاف اسنایپر (چپ) و آویزگاه استاندارد نصب این غلاف روی جنگنده اف-16 ( راست ) غلاف LITENING جنگنده اف-16 بعنوان مثال ، اجرای تک زمینی به همراه اجرای تاکتیکهای انهدام دفاع هوایی (DEAD) روسها باعث می شود تا یک فضای هوایی هرچند موقت ولی مناسب برای حضور جتهای اف-16 در نزدیکی اهداف فراهم گردد ولی چنین موقعیت هایی بطور ثابت قابل ایجاد نیست . با این حال ، استفاده از غلافهای هدفگیری نظیر اسنایپر(Sniper) و لایتینینگ (LITENING) که احتمالا همراه اف-16 ها به اوکراین ارسال می شود ، ممکن است به شکل محدود موثر باشد. این غلاف ها می توانند برای ماموریتهای شناسایی بصری دوربرد نیز مورد استفاده قرار گیرند که بدین ترتیب می تواند ابزار موثری درنظر گرفته شود . 11- مهمات دورایستای جی سو (AGM-154 JSOW :) : محتمل ترین و هیجان انگیز ترین جنگ افزاری که اوکراین برای جنگنده های خود تحویل خواهد گرفت ، مهمات دورایستای مشترک یا جی سو خواهد بود که برخی معتقدند مناسب ترین سلاح برای صحنه رزم در اوکراین است . این موشک وقتی از ارتفاع بالا بسمت هدف شلیک شود ، میتواند بطور مستقل تا 70 مایل ودرصورت شلیک از ارتفاع پائین حدود 12 مایل بسمت هدف سُرش داشته باشد و با استفاده از حسگر فروسرخ خود در مرحله نهایی حرکت بسوی هدف ، دربرابر سامانه های اخلالگر الکترونیک روسی به نسبت مقاومت نماید که این بدان معناست که روسها تلاش بیشتری برای سرنگون کردن این موشکها باید از خود نشان دهند ولی برد محدود این موشک میتواند دردسرآفرین شود ، هر چند کیتهایی برای افزایش برد این موشک وجود دارد که از ارسال آنها به اوکراین داده های دقیقی در دست نیست . 12- موشک کروز AGM-158 JASSM: این موشک از حدود بیست سال پیش تا امروز در خدمت قرار دارد که در رده موشکهای کروزهواپایه پنهانکار قابل طبقه بندی است . اگر چه برخی ناظران نظامی معتقدند که احتمال بسیار کمی وجود دارد که چنین سلاحی به اوکراین تحویل داده شود ولی برد موثر خانواده این موشکهای کروز با معرفی نمونه JASSM-ER بسرعت در حال افزایش بوده در حالی که بطور همزمان نمونه ضدکشتی آن با شناسه LRASM نیز توسعه یافته و وارد خدمت خواهد شد ، ولی یک لحظه تصور کنید چنین تسلیحاتی به هردلیلی از جمله نقص فنی ، به شکل سالم در پشت خطوط روسها فرود آید که این مساله آنقدر نگران کننده است که حد و مرزی برای آن نمی توان قائل شد . اما قابلیت بقاء پذیری این موشک با دراختیار داشتن ویژگی هایی نظیر پنهانکاری نسبی ، حسگر هدفگیری فروسرخ در مرحله نهایی پرواز بسوی هدف و همچنین سامانه تصویربرداری با مزیت تطبیق خودکار ، باعث میشود تا تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در آن با مشکلات بیشتری روبرو شود که این موارد ، JASSM را به جنگ افزاری مناسب برای نیروی هوایی اوکراین و جنگنده های اف-16 تبدیل می نماید . در کنار ویژگی های فنی ، کمیت تولید شده از این موشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، تا جایی که گفته میشود این موشک به شکل اختصاصی برای یک جنگ احتمالی با چین ذخیره شده و در نتیجه واگذاری بخشی از این ذخیره به اوکراین ، میتواند در قابلیتهای تهاجمی نیروی هوایی ارتش آمریکا ، ایجاد اختلال نماید . موشک برد بلند ضد کشتی LRASM ، نسل بعدی موشک های ضدسطحی ایالات متحده راست : اسلم- ئی آر چپ: گونه های مختلف موشک هارپون با این حال اگر ایالات متحده مایل نباشد از ذخیره خود به اوکراین ، موشکی ارسال کند ، کشورهایی مثل فنلاند و لهستان به نظر نامزدهای مناسبی به نظر می رسند . بدین ترتیب ، به منظور جایگزینی برای JASSM ، برخی ناظران نظامی معتقدند که ممکن است ، جنگ افزاری مشابه نظیر نمونه هایAGM-84H یا به اختصار کروز SLAM یا SLAM-ER ارسال شود که در رده کروزهای تائوروس ، اسکالپ - ئی جی و استورم شدو قرار دارد و حتی می توان آن را از ذخیره نیروی دریایی ارتش ایالات متحده نیز به کیف تحویل داد . این موشک را براساس داده های موجود می توان به دو روش به کار برد که مسیر نخست ،بصورت شلیک کُن- فراموش کُن بوده که به تنهایی بسوی هدف حرکت نموده و بواسطه تطبیق خودکار تصویر ، عمل نماید که چنین روشی یک مزیت قابل توجه در محیط هایی است که درآن سیگنال های جی پی اس همواره با اختلال روبرو هستند . روش دوم ، هدایت موشک با استفاده از غلاف های نصب شده روی جنگنده حامل است که میتوان در مرحله نهایی پرواز بسوی هدف ، موشک را بصورت دستی هدایت نمود . قابلیتهای رزمی جنگنده اف-16 https://www.aparat.com/v/lwm04 این روش ، البته نواقصی نیز دارد که یکی از آنها ، حفظ مسیر موشک در خط دید خلبان در مراحل پایانی است ( با توجه به برد 170 مایلی ) که به شکل خاص برای حمله به عمق خاک روسیه باید مورد استفاده قرار گیرد که در حال حاضر یک مساله مشکل ساز محسوب می شود ولی اگر واحدهای روسی دست به عقب نشینی بزنند ، این مساله چندان اهمیت نخواهد داشت . در این میان ، علاوه بر نیروی دریایی آمریکا ، کره جنوبی نیز ذخایر به نسبت کافی از مهمات SLAM-ER را در اختیار دارد که بصورت بالقوه می توان آن را در نظر داشت . 13- موشک هوابه زمین AGM-142 Popeye/Have Nap : این موشک با سامانه هدایت تلویزیونی نیز می تواند ترکیب مناسبی با جتهای فالکن تحویلی به اوکراین باشد ولی این موشک های تقریبا بیست سال پیش بازنشست شده اند و برد آنها نیز به نسبت محدود است ( حدود 50 مایل ) ولی برای انهدام اهداف مستقر در پشت خطوط مقدم و درمحیط های آلوده به اختلال جی پی اس ، به نسبت مناسب به نظر می رسند . 14 موشک هوابه زمین AGM-130 : این مهمات که نسخه مجهز به پیشرانه راکتی مهمات GBU-15 محسوب می شود ، یکی از جنگ افزارهایی است که بلحاظ فناوری نسبتا قدیمی بوده و حساسیت فناوری آنچنانی نیز ندارد ولی این مهمات هرگز در تعداد انبوه تولید نشد و حدود 10 سال است که از خدمت خارج شده است ولی ابعاد این موشک به نظر برای حمل توسط اف-16 مقداری بزرگ است ( این مهمات سلاحی بود که برای جتهای اف-15 و اف-111 طراحی شد ) 15- موشک هوابه زمین PGM-2000 Hakeem : این مهمات محصول امارات متحده عربی که پیشتر با جتهای اف-16 منطبق شده میتواند یکی از گزینه های خوب برای ارسال به اوکراین باشد ولی در فهرست مهمات ارتش ایالات متحده قرار ندارد . خانواده مهمات اسپایس -4 16- مهمات تولید رژیم عبری و ترکیه : برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که بخش قابل توجهی از مهماتی که نیروی هوایی اوکراین برای صحنه نبرد با روسیه ، نیازدارد ، محصول شرکتهای عبری است . این محصولات از مهمات سُرشی اسپایس گرفته تا موشک های کروز کوچک تر نظیر دلیله تا موشکهای بالستیک هواپرتاب به مانند این است که به شکل خاص به منظور استفاده در صحنه هایی نبردی نظیر اوکراین توسعه یافته است . راست : اسپایس چپ : دلیله علاوه براین ، گفته می شود رژیم عبری ذخایر قابل توجهی از این مهمات را در اختیار دارد و خطوط تولید آن نیز قابلیت سرعت دادن به تولید را دارند ولی مساله اینجاست که این رژیم تا امروز ( ژوئن 2023 ) هنوز تصمیم به ارسال تسلیحات مرگبار هواپایه به اوکراین نگرفته ( یا اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد .م ) چون هنوز دلیلی برای از میان بردن روابط شکننده خود با مسکو نداشته تا پس از آن ، توان نیروی هوایی عبری برای حمله به نیروهای نیابتی ایرانی درسوریه ، کاهش پیدا کند و محدود گردد . شرکتهای دفاعی ترکیه نیز در حال حاضر مشغول شدت بخشیدن به روند تولید مهمات هوایی بوده و مجموعه قابل توجهی از کیت های تبدیل کننده برای مهمات سقوط آزاد را عرضه می کنند که شباهت بسیار زیادی به نسخه های JDAM-ER و یا SDB دارند ولی کارایی این سامانه ها هنوز مشخص نیست ولی میتواند کمک بزرگی به ناوگان جتهای اف-16 اوکراینی باشد . پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شدهبخش دوم : جنگنده سبک اف-16 شاهین شکاری یا بعبارت مصطلح تر ، وایپر (افعی) یکی از بهترین نمونه های موجود در طراحی آسمانه ( کانوپی) محسوب می شود این مساله تا بدانجا نمود داشته که خلبان های این جنگنده معتقدند به جای نشستن در کابین ، درواقع ، " روی جنگنده " سوار شده اند! 2- بررسی روند استاندارد آموزش خلبان برای جنگنده های اف-16 دوره کامل جنگنده اف-16 که معمولا با شناسه B-Course نیز شناخته می شوند ، یک فرآیند 9 ماهه ( حدود 270 روز ) برای آن دسته دانشجویان خلبانی است که به تازگی وینگ پروازی خود را دریافت کرده اند که شامل سه مرحله دوره نظری ( زمینی ) ، شبیه ساز و سپس دوره پروازی است . با این وصف ، علاوه بر دوره B-Course ، واحد آموزش رسمی (FTU) و همچنین دوره های ترانزیشن (انتقالی ) برای خلبانانی که از جنگنده های دیگر به اسکادران های اف-16 محلق می شوند می بایست برگزار شود ، که البته کوتاه تر از دوره B-Course خواهد بود . جنگنده اف-16 سی وینگ (تیپ هوایی ) یکصد و شصت و دوم گارد ملی آریزونا اما در 4 هفته اول دوره B-Course به دانشجویان در خصوص سامانه های مختلف جنگنده اف-16 وهمچنین بخش نظری مربوط به چگونگی برخورد با شرایط اضطراری ، آموزش هایی داده می شود . پس از اتمام این مرحله ، هشت جلسه شبیه ساز برای افسران کارآموز پیش بینی شده که باید مرحله عملی مقابله با شرایط اضطراری و کار با سامانه های مختلف را پشت سرگذارند و درنهایت ، مرحله آخر ، 4سورتی (پرانه ) پرواز با گونه F-16D ( نمونه دوکابینه فالکن ) قبل از اولین پرواز انفرادی خواهد بود . این 4 سورتی پرواز که زیر نظر معلم خلبان اف-16 صورت می گیرد ، به گونه ای تنظیم شده که درآن دانشجوی خلبانی موظف به اجرای تمامی استانداردهای آموزش داده شده است تا برای مرحله بعدی ، یعنی پرواز در همه گونه شرایط آب و هوایی ( و پروازهای شبانه با استفاده از عینکهای دید درشب ) آماده گردد . دارایی های نیروی هوایی ارتش اوکراین در حوزه برتری هوایی راست : سوخو-27 و چپ : میگ-29 که براساس شواهد موجود به شکل اضطراری به تسلیحات غربی مسلح شده اند با اتمام این بخش ، دانشجویان خلبانی ، قبل از ورود به مرحله یادگیری تاکتیک های حمله هوابه زمین ، ابتدا باید با شیوه پروازدر ارتفاع پائین آشنا شده و سپس تاکتیک های مربوط به حملات هوابه زمین را یادگرفته و مرور کنند ، سپس مرحله آموزش رزم هوایی آغاز می شود که شامل یادگیری مانورهای اولیه رزمی ، مانورهای نبرد هوایی و رهگیری جنگنده های دشمن است که براساس استانداردهای فعلی نیازمند 60 سورتی (پرانه ) خواهد بود . بدین ترتیب برای خلبانان با تجربه نیروی هوایی اوکراین ، احتمالا گونه خاصی از دوره FTU می تواند اجرا شود که عمدتا با شناسه TX شناخته می شود. دوره TX عمدتا برای افسرانی که از یک جنگنده به جنگنده ای با تایپ متفاوت منتقل می شوند یا افسران ارشدی که بواسطه مسئولیت خود نیازمد پرواز با جنگنده های متفاوتی هستند اجرا می گردد و این دوره به نظر برای خلبانان فالکروم یا فلانکر اوکراینی باید مناسب باشد ولی نکته اینجاست که برای خلبان جنگنده های هورنت که به یگانهای مجهز به فالکن منتقل می شوند ، طول دوره بدون هیچگونه زمان استراحت ، حتی در روزهای آخر هفته ، حدود69 روز است تا از همه امکانات اف-16 در رزم هوابه هوا یا حملات هوابه زمین استفاده کند . چپ : جنگنده اف-16 سی/ وینگ ( تیپ هوایی ) 162 آریزونا البته این طول دوره با این فرض مشخص شده که خلبانان به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند . دراین 69 روز طول دوره ، 6 سورتی پرواز برنامه ریزی شده که برای یادگیری چگونگی نشست و برخاست با جنگنده فوق است و حدود 15 سورتی برای یادگیری تاکتیک های رزم هوابه هوا صورت می گیرد ، درحالی که اگر خلبانان موصوف ، تجربه قابل توجهی را داشته باشند ، یادگیری چگونگی استفاده از موشکهای پیچیده تری نظیر آمرام یا مهمات هدایت دقیق نیاز به 10 سورتی پرواز جداگانه دارد . علاوه براین ، این دسته از خلبانان باید حدود 210 ساعت کلاس زمینی و 20 ساعت شبیه ساز را پشت سر گذارند و اگردر هر 24 ساعت ، 2 سورتی پرواز یا شبیه سازی صورت گیرد ، حدود 10 روز زمان نیاز خواهد بود . بدین ترتیب ، درطول 69 روز آموزش ، خلبان یاد می گیرد که باخیال آسوده وارد صحنه جنگ شود . دارایی های نیروی هوایی ارتش روسیه راست : میگ-31 چپ : سوخو-35 اما پرواز در شرایط جنگی ، داستان کاملا متفاوتی است بدین معنی که اف-16 های اوکراینی باید با جنگنده های سوخو-35 روسی برفراز منطقه ای از حضور سامانه های دفاع هوایی متنوعی ،اشباع شده ، روبرو شوند و این به معنای وجود سالهای متمادی پرواز و کسب تجربه خواهد بود . درواقع ، خلبانان اف-16 حتی با طی کردن پیشرفته ترین دوره های آموزشی و بهترین تسلیحات ، بدون وجود تجربه کار با آنها ، عملا تبدیل به یک ترکیب بی فایده خواهند شد . بدین معنی که برای خلبانان منتقل شده از جنگنده میگ-29 به اف-16 ، محیط کاملا جدید شامل سامانه ها ، شیوه های بکارگیری ، تاکتیک ها و فناوری های نو پدید می آید که پیش از این تنها درمورد آن مطالعه نظری داشته اند در نتیجه اجرای یک آموزش سه ماه و سپس وارد کردن آنها به محیط جنگی چندان عاقلانه به نظر نمی رسد .بعنوان مثال ، انتقال یک خلبان میگ-29 به اف-16 بلاک -50 که بروزرسانی میانه عمر خود را نیز دریافت کرده ، هرچند گام چندان بزرگی محسوب نمی شود ولی یک جهش فناوری قطعا خواهد بود و سازگار شدن با آن حتی پس از 69 روز تمرینات شدید هم چندان منطقی به نظر نمیرسد و حتی اگر چنین اتفاقی رخ بدهد ، باز این خلبانان تازه کار اف-16 نیازمند همبال ( وینگمن ) های با تجربه هستند که برای تربیت خلبان لیدر (رهبر ) نیز حداقل یک سال آموزش فشرده نیاز خواهد بود . راست : جنگنده اف-16 سی مسلح به آمرام ، سایدویندر و موشک ضد رادار هارم چپ : موشک هوابه هوای دوربرد آمرام (نزدیک به دوربین) و سایدویندر اما چه راهی برای کوتاه کردن روند آموزش و حفظ کیفیت آن وجود دارد ؟ پاسخ را باید در طراحی یک برنامه درسی جدید براساس نیازهای خاص نیروی هوایی اوکراین و تهدیدهایی که این نیرو با آن مواجه می شود ، جستجو نمود . براساس یک ایده اولیه ، هنوز بین 6 تا 12 ماه آموزش برای خدمه نیروی هوایی اوکراین لازم است که البته هنوز کیفیت لازم را نخواهد داشت . در یک وضعیت مشابه ، خلبانان ارتش های اروپای شرقی نظیر نیروی هوایی لهستان و رومانی ، افسران خود را برای آموزش و تایید کیفیت پرواز با این جنگنده ، به وینگ 162 گارد ملی ارتش ایالات متحده اعزام می کنند و درواقع پایگاه هوایی توسان آریزونا ، بهترین مکان برای خلبانان اوکراینی محسوب می شود . در همین رابطه ، یکی از خلبانان فعال اف-16 نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که این نیرو می تواند براحتی بین 6 تا 12 خلبان اوکراینی را در یک زمان نسبتا کوتاه آموزش داده و مهارتهای خاصی را در اختیار آنها قرار دهد . علاوه براین ، نقشی که قرار است به اف-16 های اوکراینی در صحنه نبرد داده شود نیز در این آموزش های باید مورد توجه قرار گیرد . فالکن ، یک جنگنده چند ماموریته تک سرنشین محسوب می شود که بدلیل استفاده از سامانه های پیشرفته هدایت ، کنترل آن به نسبت ساده است ولی حجم سامانه های درون کابین و ماموریتهای محوله به آن ، حجم بسیار بالایی دارد و ممکن است سالها طول بکشد تا نیروی هوایی اوکراین بتواند از همه قابلیتهای این جنگنده استفاده کند . مضاف براین مساله ، اضافه شدن موشکهای پیچیده تری نظیر ایم-120 به تسلیحات استاندارد اف-16 مستلزم فراگیری مهارتهای پیچیده تری است . درواقع ، پیکربندی عملکرد سامانه های رزمی در جتهای غربی و شرقی بسیار متفاوت بوده و این کار را برای خدمه ای که باید از جنگنده تایپ شرقی به تایپ غربی منتقل شود ، بسیار سخت می کند. چپ : جنگنده دوکابینه اف-16 دی که احتمالا برای آموزش خلبان اوکراینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت بررسی کشورهای نامزد ارسال جنگنده های اف-16 به اوکراین : پس از ماه ها درخواست های ارائه شده از سوی دولت اوکراین و همچنین فشارهای پیدا و پنهان متحدین این کشور در جنگ ( بخصوص آلمان .م) ظاهرا براساس داده های موجود ، واشنگتن از تلاش اوکراین برای دسترسی به جتهای جنگنده اف-16 به منظور تقویت توان هوایی خود که از آغاز جنگ دچار آسیب های جدی شده ، حمایت کرده است . بدین ترتیب ، در حالی که برخی از کشورهای اروپایی ، پیش از این بطور رسمی اعلام کرده اند که بسترلازم را برای آموزش خلبانان نیروی هوایی اوکراین آماده می کنند ، برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که منبع تهیه جتهای اف-16 هنوز مشخص نیست .اما با توجه به اینکه چند کشور اروپایی در حال برنامه ریزی برای خارج کردن این جنگنده ها از خدمت برای ورود جتهای پیشرفته تر اف-35 هستند ، در مجموعه اتحادیه اروپا ، کشورهایی حضور دارند که میتوانند به منبعی برای ارسال جتهای فوق الذکر به اوکراین تبدیل گردند ، در حالی که جتهای مشابه در نیروی هوایی ایالات متحده نیز می تواند به مبداء تحویل این جنگنده ها ، مبدل گردد . جنگنده اف-16 دی در حال سوختگیری از یکفروند سوخترسان KC-135 در این میان ، علیرغم وجود گمانه زنی های متعدد از سوی ناظران نظامی ، مبنی بر وجود جنگنده های مازاد دراروپا ، هنوز این مساله با مستندات اثبات نشده چرا که در سالهای اخیر ، میزان تقاضا برای جنگنده های اف-16 ، چه بصورت دست دوم و چه تولید جدید ، وجود داشته در حالی که نیروی هوایی آمریکا در حال تبدیل نمونه های اولیه فالکن به اهداف پروازی بدون سرنشین است . علاوه براین ، کشورهای شرق اروپا نیز بتدریج و قبل از سفارش اف-35 درخواستهایی را برای خرید اف-16 ارائه داده اند که این به معنای رشد میزان تقاضا برای این جنگنده به نظر می رسد و درنهایت ، اوکراین بعنوان آخرین متقاضی در صف دریافت این سخت افزار قرار دارد . اف-16 در برابر سوخو-35 - اوکراین - 2023 https://www.aparat.com/v/lP5eX بدین ترتیب ، نخستین داده ها در خصوص تحویل جنگنده اف-16 به اوکراین ، پس از نشست جی-7 در 19 ماه می 2023 (ژاپن) منتشر گردید و بایدن در یک چرخش سیاست جدید ، به اوکراین برای تامین جنگنده های مدرن و نسل چهارم غربی ، کمک خواهد کردکه این موضع جدید باعث شد تا در میان گونه های موجود ، اف-16 بدلیل در دسترس قرارداشتن ، بعنوان محتمل ترین گزینه ، شناخته شد . به گفته بایدن ، ایالات متحده قصد دارد تا ضمن تحویل جنگنده های اف-16 ، آموزش خلبان اوکراینی را بعنوان بخشی از تعهد بلند مدت خود ، اجرا نماید و در مقابل زلنسکی این تعهد را داده که از این جنگنده ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند! چپ : فارغ التحصیلان دوره FTU جنگنده اف-16 پیش از این ، پنتاگون معتقد بود که ارسال جنگنده های اف-16 به اوکراین ، به نوعی افزایش دهنده شدت خصومت هاست و اگر اوکراین از این جنگنده ها برای حمله به خاک روسیه استفاده کند ، میتواند تبعات غیرقابل پیش بینی را بوجود آورد ولی روند جنگ بر روی زمین و همچنین رایزنی هایی برای انتقال جنگنده های موجود در نیروی هوایی هلند باعث شد تا نظرات در این مورد تغییرکند. در همین راستا ، دولت بریتانیا نیز اعلام نمود که ائتلاف بین المللی !! کمک دهنده به اوکراین ، تمامی روند های آموزشی و سخت افزاری برای تقویت نیروی هوایی اوکراین را برعهده می گیرد . راست : خلبان جنگنده اف-16 مجهز به کلاه پروازی HMCS چپ : جنگنده اف-16 سی /دی بلاک 50/52 که بطور خاص برای اجرای ماموریتهای سرکوب دفاع هوایی دشمن مجهز می شوند این مساله حداقل در حوزه آموزش ، در هفته های اخیر ، شتاب بیشتری بخود گرفته بطوریکه بریتانیا ( در قالب فراهم کردن بستر لازم برای آموزش زبان انگلیسی ) ، هلند ، بلژیک و دانمارک تمایل خود را برای مشارکت در این طرح ، اعلام کرده اند ، هر چند بلژیک ، شرکت در روند آموزش را تایید کرده ولی مدعی است که قرار نیست جنگنده ای از نیروی هوایی این کشور به اوکراین ارسال شود . یک مقام ارشد کاخ سفید نیز در میانه های ماه می اعلام نمود که هنوز جدول زمانی مشخصی برای تحویل اف-16 به اوکراین ایجاد نشده و روند آموزش نیز ماه ها بطول خواهد انجامید . با این وجود ، کالین کال ، جانشین وزیر دفاع مدعی است که این امکان وجود دارد دریک بازه زمانی 18 تا 24 ماه ، اوکراین تعدادی اف-16 های دست دوم را تحویل بگیرد ، هر چند پیش بینی های دیگری وجود دارد که به سطح مهارت خدمه اوکراینی مرتبط است . پایگاه هوایی میرگورود جنگنده اف-16 سی گارد ملی آلاباما در حال خزش در برابر ردیف جنگنده های سوخو-27 نیروی هوایی اوکراین سال 2011 بعنوان مثال ، براساس یک ارزیابی منتشر شده از سوی نیروی هوایی ایالات متحده که در ابتدای سال 2023 انجام شد ، چنین نتیجه گرفته شد که خلبانان جنگنده نیروی هوایی اوکراین می توانند در یک بازه 4 ماهه ، می توانند اصول اولیه رزم با این جنگنده ها را آموزش ببینند ، در حالی که متقابلا یک معلم خلبان اف-16 نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که یک خلبان با سابقه 500 ساعت پرواز ، میتواند براحتی در عرض 70 روز همه چیز را آموزش دیده و با مهارت از این جنگنده در نقش هوابه هوا و هوابه زمین ، استفاده کند. اما با توجه به اینکه خدمه اوکراینی تجربه قبلی پرواز با جتهای غربی را در اختیار ندارند ، میتوان یک برنامه درسی اضطراری را برای آموزش مهارت های خاص تدوین نمود که اصول پرواز با جنگنده های غربی را به این افراد منتقل کرد . با این حال ، این بازه زمانی 70 روزه ، تنها برای خدمه باتجربه است ولی روند آموزش از پایه بین شش تا 12 ماه طول می کشد ( که البته کوتاه تر شدن یا بلند ترشدن این بازه زمانی ، بسته به این است که آموزش ها در کجا برگزار خواهد شد / که برخی گزارش ها حاکی از این است که بلژیک محل آموزش باشد ) پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... شاهین های شکاری اوکراینی ..! بررسی پیشینه ، روند موجود و احتمالات پیش روی تحویل جنگنده های اف-16 به نیروی هوایی اوکراین ...!! بخش یکم جنگ در اوکراین اکنون بیش از یکسال است ( اوت 2023 ) که ادامه دارد و نیروی هوایی اوکراین نیز با توجه به استعداد رزمی موجود خود ، به شکل روزانه در حال استفاده از ناوگان به نسبت کوچک خود متشکل از جتهای میگ-29 ، سوخو-27 و هواگردهای ضربتی سوخو-24 و سوخو-25 خود بوده که در راستای افزایش قابلیتهای تهاجمی ، امکان حمل تسلیحات غربی را بدست آورده اند ولی نیروی هوایی روسیه همچنان برتری عددی خود را حفظ نموده است . با این حال ، ارتش اوکراین از مارس سال 2022 برای تقویت ناوگان نیروی هوایی خود درخواست تحویل جنگنده های اف-16 را به غرب داده ولی تا کنون ( اوت 2023 ) این خواسته محقق نشده است. آموزش خدمه پروازی جنگنده اف-16 - پایگاه هوایی لوک - ایالات متحده https://www.aparat.com/v/1SQLt در این میان ، برخی فرماندهان ارشد و خلبانان نیروی هوایی اوکراین مدعی اند که ارسال این جنگنده بواسطه در دسترس قرارداشتن ، مقرون به صرفه بودن و مهمتر از همه بقاء پذیری بهتر، یک انتخاب بهینه محسوب می گردد . در همین راستا ، فرمانده نیروی هوایی اوکراین مدعی شده بود که این نیرو ، حداقل 30 خلبان با مهارتهای کافی زبان انگلیسی را در اختیار دارد تا برای آموزش جنگنده های جدید به ایالات متحده اعزام شوند، اما برای یادگیری پرواز با این هواگردها ، چند هفته نیاز خواهد بود ولی برای فراگیری تاکتیک های رزمی ، حداقل شش ماه مورد نیاز است . با این حال ، همه چیز به سادگی آنچه که فرماندهی نیروی هوایی اوکراین مدعی آن است ، اتفاق خواهد افتاد ، این متن بدنبال بررسی روند ها و احتمالات پیش رو خواهد بود . 1- آموزش : نقطه کانونی تحویل اف-16 به اوکراین ، چهاریا دوازده ماه .. مساله این است .. با اعلام تحویل جنگنده های اف-16 به اوکراین اولین مساله ای که به ذهن تحلیلگران نظامی خطور نمود ، چالش بازه زمانی آموزش برای خلبانان نیروی هوایی اوکراین محسوب می شد . با این حال در بدو امر ، نیروی هوایی ایالات متحده ، در ابتدای سال 2023 طی یک ارزیابی اولیه اعلام نمود که خلبانان اوکراینی می توانند دریک بازه زمانی 4 ماهه دوره های آموزشی پرواز با جنگنده اف-16 را پشت سر بگذارند . در این میان اگرچه میتوان ادعا نمود که با وجود زیرساختهای آموزشی در نیروی هوایی آمریکا ، ادعای اتمام دوره آموزشی در 120 روز به نسبت ، یک ادعای نزدیک به حقیقت است ولی اینکه بطور دقیق کیفیت آموزش و سطح مهارت خدمه اوکراینی پس از طی این دوره ، تا چه میزان خواهد بود ، چالشی است که هنوز بدان پاسخی داده نشده است . در این رابطه ، رسانه های مختلفی موضوع را مورد بررسی قراردادند که یاهونیوز ، یک گزارش به نسبت خاص را در خصوص ارزیابی سطح مهارت پایه ای خلبان (BPA / Baseline Pilot Assessment) اوکراینی منتشر نمود . براساس داده های منتشره از سوی این رسانه ، خلبانان اوکراینی شرکت کننده دراین دوره (شامل خلبانان سوخو-27 و میگ-29 ) با اعزام به ایالات متحده و قرار گرفتن در چارت سازمانی وینگ162 گارد ملی آریزونا با شبیه سازهای زمینی دوره های اولیه اف-16 را طی کردند که از 27 فوریه تا 10 مارس 2023 بطول انجامید . در این آموزش ها که در پایگاه هوایی توسان ایالت آریزونا صورت گرفت ، 4 افسر خلبان اوکراینی شامل یک سرهنگ دوم ( جنگنده سوخو-27) و سه سرگرد (میگ-29 ) حضور داشتند که کم تجربه ترین آنها یک سرگرد با 4 سال تجربه و 1500 ساعت پرواز و با تجربه ترین این گروه نیز یک سرهنگ دوم با بیشتر از 6 سال پرواز و 2300 ساعت پرواز محسوب می گردید . دراین گزارش ، هدف از برگزاری ارزیابی سطح مهارت پایه ای ، در سه مورد خلاصه شده بود : 1- امکان سنجی انتقال روند آموزشی خلبانان اوکراینی از سیستم شرقی به غربی ( به شکل خاص جنگنده های نسل چهارم ) 2- ایجاد یک جدول زمانی آموزش تخصصی برای خلبانان اوکراینی به منظور انتقال به جنگنده های غربی 3- ارزیابی توانایی و سطح مهارن زبان انگلیسی خلبانان اوکراینی پس از ارزیابی اولیه که شامل 9 دوره مجزای شبیه ساز با مجموع 11 ساعت بود ، اساتید خلبان اف-16 به این نتیجه رسیدند که دو خلبان اوکراینی از مجموع 4 نفر ، پیشرفت مهارتی بالاتراز حد متوسط را به نمایش می گذارند که شامل توانایی شبیه سازی الگوی فرود اضطراری جنگنده (SFO) بعنوان یک مهارت فنی نسبی بودند . دراین گزارش ذکر شده که حداقل دو خلبان با موفقیت باند فرودگاه را در زمان اجرای این مانور لمس نموده در حالی که حملات شبیه سازی شده طبق پارامترهایی که در زمان پرواز بدانها داده شده بود نیز توسط این دو افسراوکراینی با موفقیت صورت پذیرفت . علاوه براین ، گفته شده که 4 خلبان اوکراینی مهارت پروازی در شبیه ساز را با مهارت بالاتراز متوسط نشان داده اند ( این نمرات در شرایطی ثبت شد که بدلیل ارتفاع پائین ایالات آریزونا نسبت به سطح دریا ، مشکلاتی فیزیکی برای خدمه اوکراینی بوجود آمده بود ) . یکی از مشکلات نیروی هوایی اوکراین برای اجرای ماموریتهای رهگیری و پشتیبانی نزدیک زمینی ، زیرآتش بودن دائم پایگاه های هوایی این کشور محسوب می شود براساس داده های موجود ، ارتش روسیه به شکل منظم و دوره ای ، با استفاده از بدون سرنشین های انتحاری ، موشکهای بالستیک زمین و هواپایه و همچنین موشکهای کروز ، این پایگاه را هدف قرار می دهد کابین جنگنده اف-16 وی -پایگاه هوایی ادواردز -ایالات متحده https://www.aparat.com/v/FmP8k برهمین اساس ، ارزیابی ها نشان می داد که خلبانان اوکراینی برای مهارت یافتن جهت هدایت جنگنده های اف-16 به چهارماه یا 120 روز زمان نیازمند هستند . این مدت در کنار هشت هفته آموزش برای طی دوره ترانزیشن ( انتقالی ) ، دو هفته آموزش برای تاکتیک های حمله در ارتفاع پائین و سه هفته برای یادگیری تاکتیک های رزم هوابه هوا نیز می گردید . براساس داده های این گزارش ، در مرحله اول رزم هوابه هوا ، خدمه اوکراینی برای رهگیری اهداف بصورت زوجی یا تکی و با استفاده از موشکهای مادون قرمز تحت آموزش قرار می گیرند . دراین میان هنوز از موشکهای تحویلی بحثی به میان نیامده ولی احتمالا مهمات میانبرد آمرام AIM-120 و AIM-9 سایدویندر بصورت پیش فرض مد نظر قرار گرفته است . نیروی هوایی اوکراین پیش از این موشکهای ایم-120 را در قالب سامانه دفاع هوایی NASAMS دریافت کرده اند . پیش از این ، یک خلبان اوکراینی با کُد رادیویی "جویس " ( Juice) در جریان یک مصاحبه به شکل خاص تاکید کرده بود که فالکن های مسلح به ایم-120 مناسب ترین ترکیب بندی برای نیروی هوایی اوکراین هستند . در حالی که بطور همزمان ، گزارش هایی دردست بود که پنتاگون در حال بررسی تطبیق موشک آمرام با جتهای روسی نیروی هوایی اوکراین است ولی گفته می شود چالشهای قابل توجهی برای این مساله وجود دارد . تحلیلگران نظامی غربی براین اعتقاد قرار دارند که نیروی هوایی روسیه و به شکل خاص جنگنده های میگ-31 مجهز به موشکهای بالستیک هواپایه ، بدون نگرانی از اینکه مورد حمله قرار گیرند ، با پرواز در فضای هوایی روسیه مراحل شلیک مهمات فراصوت خود را انجام می دهند . نقشه فوق الذکر محدود پرواز جنگنده های فوق ، مسلح به موشکهای خا-47 کینژال را به تصویر کشیده است با وجود تمامی موارد بیان شده ، برآورد 4 ماهه برای آموزش خلبانان اوکراینی ، به شکل قابل توجهی بسیار کمتر از بازه 18 تا 24 ماهه ای است که مقامات آمریکایی در گذشته بطور علنی از آن نام برده اند . براساس استاندارهای نیروی هوایی آمریکا ، فهرست وظایف آموزشی ( TTL) شامل 250 وظیفه اصلی است که خلبان پس از طی موفقیت آمیز همه آنها ، صلاحیت اجرای ماموریت ( MQT) را با اف-16 دریافت می کند . با این حال ، برخی مربیان وینگ 162 مدعی هستند با حذف بخشی ازاین وظایف که شامل آموزش اولیه می شود ، و رساندن آن به عدد 160 ، می توان در 120 روز صلاحیت اجرای ماموریت را برای این خلبانان تایید نمود . این گزارش می افزاید که استفاده از مدل آبشاری ( بدلیل وجود امکان کنترل و نظارت مستمر ) میتوان روند آموزش زبان عمومی و تخصصی 12 تا 14 خلبان را در یک بازه زمانی 12 ماهه فراهم نمود . به گفته تحلیلگران نظامی ، این نکته را باید درنظر داشت که برنامه آموزشی خلاصه شده برای خدمه اوکراینی ، شامل آموزش مانورهای پایه جنگنده ( BFM/ Basic Fighter maneuvers) ، مانورهای رزم هوایی ( ACM /Air Combat Maneuvering) ، سوختگیری هوایی ( AAR/ Air-to-Air Refueling) ، ماموریتهای پشتیبانی نزدیک ( CAS /Close Air Support) و درنهایت تاکتیکهای پایه حملات هوابه سطح (Basic Surface Attack ) نمی شود ، هر چند بحث سوختگیری هوایی بدلیل اینکه آسمان اوکراین شرایط خاصی دارد ، چندان اولویت نداشته و نکته مهم اینکه نیروی هوایی اکراین فاقد سوخترسان مناسب نیز هست . بدین ترتیب ، نادیده گرفتن این مولفه های رزمی چقدر ممکن است بر عملکرد اف-16 های اوکراینی تاثیر گذار باشد ، هنوز مشخص نیست در حالی که هنوز کسی از پیکربندی تسلیحاتی مناسب برای اف-16 های تحویلی به اوکراین نیز داده مشخصی وجود ندارد . با این حال ، خلبانان با تجربه ارتش اوکراین ، با دراختیار داشتن یکسری مهارت های اولیه ، میتوانند بسرعت این جنگنده را عملیاتی کنند ولی داده هایی در دست است که نشان می دهد خلبانان اوکراینی حتی در شبیه ساز پرواز آمریکایی نیز از روشهای استاندارد روسی برای پرواز استفاده می کنند ! ولی تا کنون گزارشی از بروز مشکلات غیرعادی در زمان استفاده از این روشها ، منتشر نشده است . نشان وینگ162 گارد ملی آریزونا اما داده هایی در این گزارش وجود دارد که ممکن است نگران کننده باشد. بعنوان مثال ، عدم مهارت کافی خلبانان اوکراینی در زبان انگلیسی بخصوص درزمان خواندن حروف مخفف سامانه ها و نمایشگرها یک مساله جدی است ولی گفته شده که در عرض دوهفته ، استعداد و سطح مهارت انگلیسی این خلبانان ، افزایش پیدا نموده است . در مجموع ، این گزارش حاکی از غیر رسمی بودن این آموزش بوده که بدلیل محدودیت های بودجه ای و عوامل دیگر ، بدین شکل برگزارشده و برای بدست آوردن ارزیابی های دقیقتر ، باید یک دوره استاندارد مجددا برگزار شود . پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم مژده ای دل که دگرباره بهار آمده است خوش خرامیده و با حسن و وقار آمده است به تو ای باد صبا می دهمت پیغامی این پیامی است که از دوست به یار آمده است شاد باشید در این عید و در این سال جدید سیصد و شصت و پنج روز دیگر هم گذشت و وارد سال 1402 خورشیدی شدیم ، سالی پر از فراز و نشیب و سرشار از حوادث مختلف خوب و بد سال 1401 در این لحظه به تاریخ پیوست و تنها چیزی که از آن باقی می ماند ، تجربه ای است که باید الگویی برای برنامه ریزی روندهای آینده باشد امیدواریم که همه دوستان و مخاطبان محترم ، در هر جایی که حضور دارند ، سالی خوب و مملوء از موفقیت را در پیش داشته باشند انشا...
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام سال نو همه دوستان به مبارکی و شادی باشد .از خداوند متعال خواستار روزهای پربرکت و خوبی برای همه مردمان ایران زمین و در کنار آنها برای همه مردم دنیا ، هستم .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم گشت گرداگرد مهر تابناک ، ایران زمین / روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین ای تو یزدان ، ای تو گرداننده ی مهر و سپر / برترینش کن برایم این زمان و این زمین . . . عید نوروز بر شما مبارک دانلوداندازه کامل تقویم 1401 انجمن میلیتاری سده چهاردهم خورشیدی(1400-1300) در نهایت امر با تمام فراز و نشیبهای خود، به اتمام رسید . درواقع امر ، این قرن برای جغرافیای ایران ، یکصد سال پر از حوادث تلخ و شیرین بود که ادامه آن به قرن جدید نیز کشیده خواهد شد ، با این حال ، 17 سال آخر این قرن ، در حوزه دانش نظامی ، شاهد ظهور یک مجموعه علمی نظامی در فضای وب بود که امروز با نام " انجمن میلیتاری " شناخته میشود . این مجموعه تا به امروز ، رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشته ولی همچنان بر اصول اولیه خود که همانا بررسی مستدل و علمی وقایع حوزه امنیت و دفاع است ، وفادار مانده که روند فعلی حاصل زحمات تمام مدیران و کاربران از ابتدا تا به امروز است . باشد که این روند با قدرت تمام درقرن جدید ادامه پیدا کند و آیندگان ، یکصد سال بعد ،زمانی که نوروز سال 1501 را جشن می گیرند ، در عین اینکه این امیدواری وجود دارد که مشکلات امروز ، گریبانگیر آنها در تمامی حوزه ها از دفاع تا فرهنگ و از اقتصاد تا سیاست نباشد ، با مرور تحلیل ها و بررسی های امروز ، برای آینده بهتر ایران ، قدم بردارند .. انشا....
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... سرخوش آن عیدی که آن بانی نور ازکنار کعبه بنماید ظهور قلبها را مهر هم عهدی زند از حرم بانگ انا المهدی زند خوب ، یکسال دیگر از عمر ما و میلیتاری گذشت ، سال سختی بود ، هرچند به مانند سنوات قبل ، حرکات سینوسی و مملوء از توفیق و عدم توفیق در آن وجود داشت ، با این حال ، مجموعه انجمن ، حرکتی بسمت جلو داشت ، دوستان جدیدی به ما پیوستند و وارد مدار تولید محتوا شدند . آرزوی ما در این سال جدید این هست که تمام کاربران میلیتاری ، چه انهایی که حضور دارند و چه انهایی که حضور ندارند ، همیشه مسیر موفقیت را طی کنند . امیدواریم که سال جدید خورشیدی برای همه ملت ایران ، سال خوب و پُر از موفقیت باشد . انشا... این دو فقره ویدئو را هم ببینید ، جالب هست به مناسبت سال نو و مصادف شدن ایام نوروز با ولادت حضرت امام حسین (ع) / روز پاسدار و ولادت حضرت ابواالفضل (ع) / روز جانباز https://www.aparat.com/v/KkXWd https://www.aparat.com/v/tjG7r
-
1 پسندیده شدهhttp://gallery.milit.../1_28129~38.jpg http://gallery.milit.../1_28229~41.jpg http://gallery.milit.../1_28329~35.jpg http://gallery.milit...tul6denz58b.jpg http://gallery.milit.../180432_628.jpg http://gallery.milit...243/1532661.jpg آخ با پست محمد عزیز هم زمان شد ببخشید !
-
1 پسندیده شده