برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 7 فروردین 1404 در همه مناطق
-
9 پسندیده شدهبسم ا.. نخستین ای وکس نیروی هوایی کره شمالی باعث تاسف هست که نیروی هوایی یک کشور 120 هزار کیلومترمربعی اولین پیش اخطار هوابرد خودش را رونمایی کرد ولی یک کشور دومیلیون کیلومتر مربعی که 15 تهدید منطقه ای و 2 تا تهدید فرامنطقه ای دارد ، هنوز این قابلیت را بخودش نمی بیند...
-
8 پسندیده شده
-
7 پسندیده شده
-
4 پسندیده شدهدر وصف مصائب فرماندهی نیروی هوایی زمان یادداشتی از جنرال نیروی هوایی سلطنتی آرتور هریس خواندم. او توضیح داده بود فرمانده نیروی هوایی بودن در جنگ جهانی دوم چگونه بوده است: بعید میدانم جز معدود آدمهایی که آن را با گوشت و پوست و خون خود در کرده باشند کسی فشار سرسام آور ذهنی فرماندهی آن نیروی هوایی بزرگ را تحمل کند. فرمانده نیروی دریایی ممکن است در کل دوران جنگ یک یا دو ماموریت بزرگ انجام دهد. ارتشبدها مثلاً هر ۶ ماه یکبار یا در موقعیتهای استثنایی شاید ماهی یک بار مجبور شوند عملیاتی را فرماندهی کنند،اما فرمانده نیروی بمب افکن باید همه این فشارها را ۲۴ ساعته تاب بیاورد. حالا تصور کنید این فشارهای روزانه وقتی چندین سال ادامه داشته باشد چه بر سر شما میآورد! برگرفته از کتاب مافیای بمب افکن آرتور هریس، مارشال نیروی هوایی سلطنتی و رئیس بخش فرماندهی بمب افکن های نیروی هوایی بریتانیا در جنگ جهانی دوم.
-
2 پسندیده شدهاعزام بمب افکن های آمریکایی برای هدف قراردادن یمن و تهدید ایران با تشدید تهدیدات علیه ایران و کمپین بمباران علیه حوثیها، ایالات متحده نیروی هوایی خود را به سمت پاسگاه اقیانوس هند میفرستد. به نظر می رسد که نیروی قابل توجهی از بمب افکن های رادارگریز B-2 Spirit در حال حاضر در حال حرکت به سمت جزیره دیگو گارسیا در اقیانوس هند هستند . تصاویر ماهوارهای حداقل سه هواپیمای باری C-17 و ۳ بمب افکن B-2 Spirit و 10 تانکر سوختگیری هوایی را نشان میدهد که در 48 ساعت گذشته به سمت قلمرو بسیار استراتژیک بریتانیا مستقر شدهاند ، که در گذشته چندین بار به عنوان نقطهای برای حملات آمریکا در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته است. این افزایش در بحبوحه افزایش جدید حملات ایالات متحده با هدف قرار دادن حوثی ها و هشدارهای فزاینده دولت ترامپ به ایران در مورد حمایت از شبه نظامیان یمنی و جاه طلبی های هسته ای تهران صورت می گیرد. در اینجا ذکر این نکته بسیار مهم است که دیگو گارسیا، بر خلاف پایگاههای خاورمیانه یا ناوهای هواپیمابر فعال در منطقه ، تا حد زیادی دور از دسترس موشکها و پهپادهای موجود در حال حاضر برای حوثیها یا ایران است. دوربردترین موشکهای بالستیک کنونی ایران معمولاً حداکثر بردی در حدود 1242 مایل (2000 کیلومتر) دارند . در کوتاه ترین حالت، فاصله بین جزیره اقیانوس هند و ایران حدود 2358 مایل (3795 کیلومتر) است. حمایت ایران از حوثیها اساسی و غیرقابل انکار است، اما کارشناسان در مورد اینکه تهران تا چه حد میتواند مستقیماً فعالیتهای این گروه را دیکته کند، اختلاف نظر دارند . دولت ایالات متحده همچنین ارزیابی میکند که شبهنظامیان یمنی با کمک ایران توانستهاند ظرفیت قابل توجهی برای تولید موشکهای بالستیک و کروز و همچنین پهپادهای دوربرد کامیکاز در داخل کشور ایجاد کنند . یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده در جریان یک تعامل رسانه ای در حاشیه سمپوزیوم جنگ هوایی 2025 انجمن نیروهای هوایی و فضایی در اوایل این ماه به TWZ گفت : ما فکر می کنیم که آنها تولیدات زیادی را در داخل انجام می دهند. ارزیابی ما در حال حاضر این است که احتمالاً برخی از اجزای کلیدی و چیزهای دیگر از ایران یا جاهای دیگر وجود دارد، اما بسیاری از تولیدات واقعی در یمن است. منبع با تلخیص: https://www.twz.com/air/signs-u-s-massing-b-2-spirit-bombers-in-diego-garcia
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهترامپ هر چند در یمن از هرگونه جنایت فروگذاری نکرده و حملات مداومش طبعا اسیب زا بوده ولی نتیجه دلخواه را به نظر کسب نکرده. به نظرم هیچ بعید نیست یک اقدام شوکه کننده ترتیب بده. یک اقدام بزرگ. مثلا بمباران وسیع یا شاید شدید توسط بمب افکن های با تعداد زیاد. هم مهمات جدید ( مثل اون نمایش استفاده از مادر بمب ها در افغانستان که چند سال پیش آمریکا انجام داد صرفا برای خودنمایی ) و هم تخریب گسترده با بمب های سنگرشکن باز هم برای رساندن پیام به ایران و برنامه اتمی و فوردو.
-
1 پسندیده شدهبعد از شکست ارتش اکراین در منطقه کورسک و فشار روسها بروی ورود به منطقه سومی . ستاد فرماندهی ارتش اکراین در طرحی ریزی بجای تمرکز بروی خطوط دفاعی در سومی .یک محور حملات جدید به داخل خاک روسیه و در منطقه حدفاصل بین کورسک تا بلگورودو روسیه را باز کرده است. این حملات از یک هفته پیش و با تکیه بر تاکتیک حملات مانوری در مناطق دمیدوفکا و گرافوفکا مرزی روسیه اغاز شد. اکراینی ها با استفاده از زرهپوشهای رزمی مهندسی دندان های اژدها و موانه مین را پاکسازی کرده وبعد واحدهای مکانیزه و موتوریزه اکراینی به داخل خاک روسیه نفوذ کردن . و در ادامه پیاده نظام اکراینی در دسته های کوچک به سمت سنگرهای روسها یورش برده بر خلاف حملات اکراین در تابستان 2024 در کورسک اینبار روسها آمادگی لازم را داشته و به محض شروع حملات - واحدهای اکراینی مورد حمله پهپادها و کواد انتحاری ها روس قرار گرفته و بخش زیادی از تجهیزات اکراینی در جداره مرزی منهدم شدن . نکته جالب اینکه اکراینی ها به تقلید از روسها پیاده نظام خود را به دهها موتور چهار چرخ در این حملات تجهیز کردن که عموما توسط کواد های روس منهدم شدن تا این لحظه اکراینی ها تنها توانستن در دسته ها کوچک پیاده نظام وارد روستای دمیدوفکا شوند که ان هم بعدا ز چند ساعت با ضد حمله روسها بیرون رانده شدن با وجود خسارتها و از بین رفتن اصل غافلگیری اکراینی ها به حملات خود اصرار می کنند . وهمین موضوع این احتمال را مطرح کرده که ممکن است این حمله یک حمله فرعی بوده و اکراین در صورت تمرکز روسها بروی سومی و بلگورود در یک محور دیگر دست به یک حمله سراسری بزند . خسارت های تجهیزاتی اکراین در حملات به مرز روسیه 4توپ خودکششی وزدیکا 4 تانک تی 80 و تی 64 چهار نفربر بی ام پی 1و 2 شکار یک تانک تی64 توسط لانست و یک نفربر ماردر توسط کواد انتحاری روسی تقریبا بطور همزمان 5 خودور رزمی مهندسی خودرو زرهی هاموی توپ خودکششی پانزر 2000 (قبلا اکراینی ها حداقل توپ های غربی را در نزدیک خطوط درگیر مستقر نمی کردن منابع روسی اعلام کردن به دلیل محدودیت در مهمات های برد بلند ارتش اکراین مجبور به استفاده از مهمات معمولی شده و به همین خاطر توپ های خودکششی به خطوط درگیری نزدیک تر شده اند انهدام2 نفربر برادلی از جمله یک دستگاه توسط موشک ویخر بالگرد کاموف در مناطق مرزی 5 دستگاه تانک و نفربر و خودور زرمی مهندسی از جمله یک معبر باز کن یو آر 77 تانک لئوپارد ای 6 ((اکراینی ها از این تانک به عنوان توپخانه متحرک در حمله به مناطق مرزی استفاده می کردن که هدف کواد روسی قرار گرفت و منهدم شد انهدام توپ خودکششی بوهدانا توسط پهپاد اوریون روسی در مناطق مرزی هدف قرار گرفتن خودور ها چهار چرخ اکراینی به همراه سرنشینان ان در حملات به مرز روسیه روسها برای پشتیبانی از واحدها مدافع در نوار مرزی به طور گسترده از بالگردهای خود استفاده کرده اند برای این منظور چند باند پراوزی موقت هم در منطقه دایر کرده اند. این تحرکات از دید اکراینی پنهان نماده و ارتش اکراین با استفاده از راکت های هیمارس به یک باند پراوزی موقت حمله کرده. در زمان حمله 2 بالگرد میل 8 و 2 بالگرد کاموف 52 روسی در این فرودگاه حضور داشته اند اکراینی ها مدعی انهدام 4 فروند هستند . فرودگاه مورد حمله چهار راکت قرار گرفته سه راکت در اطراف بالگرد و راکت چهارم به نزدیکی یک میل 8 اصابت می کند .البته با وجود اصابت به نزدیکی این بالگرد 8شاهد هیچ گونه اتش سوزی و انفجار بالگرد نیستیم که در ابتدا احتمال ماکت و دیکو بودن انها را مطرح میشد. اما منابع روسی حمله را تایید کردن در این حمله به نظر میرسد یک بالگرد میل 8 یا اسیب سنگن دیده است ویا منهدم شده است . یک بالگرد کاموف 52 هم بعد از یک اسیب جزئی و تعمیر شدن توسط کادر پروازی قادر به چرخه عملیاتی بر گشته احتمالا بالگرد دوم کاموف هم دچار اسیب نشده است به گفته منابع روسی هیچ کدام از کادر و خدمه پروازی درا ین حمله اسیبی ندیده اند .که احتمالا به دلیل عدم استفاده از راکت ها ترکش زا بوده است اسیب و یا انهدام 2راکت انداز گراد روسی اسیب دیدن راکت انداز اورگان روسی در حمله هیمارس هدف قرار گرفتن سامانه پدافندی بوک روسی تلاش گسترده مقامات اکراینی برای جذب نیروی از بین جوانان 18 تا 24 ساله . در بدو ورود به خدمت به هرکدام از این جوانان 24 هزار دلار پول داده میشود .خدمات درمانی و تحصیلی رایگان حقوق ماهیانه دو تا سه برابر معمول و هم چنین حمایت های درمانی و مالی درصورت اسیب دیدن در جنگ از دیگر مزایایی تشویقی است اما در چند هفته اخیر تبلیغات عجیبی برای جذب این جوانان ارائه میشود مثلا با پول ثبت نام در ارتش می توان 15 هزار همبر مک دونالد خرید و یا اشتراک 185 ساله نتفیلیکس و یا خرید اعتبار33 میلیونی بازی روبلاکس بخشی از نیروهای جوان بسیج شده در قالب تیپ95 پرواز همزمان سه جنگنده سوخو 24 اکراینی در غرب این کشور عواقب حمله اکراین به انبار مهمات و تجهیزات فرودگاه انگلس روسیه محل حضور بمب افکن بمب دوربرود روسی زنده کردن جورج فلوید توسط رسانه های اکراینی (این تصویر یک ماه پیش منتشر شده و مربوط به یک مزدورو یا داوطلب افریقایی است که در صفوف ارتش روسیه در کورسک در حال جنگیدن است) در نگاه اول تجهیز هواگرد های ال 39 اکراینی به بمب ها هوا سرشی است اما در واقع ..... سامانه های جنگال روسی دو پهپاد اکراینی مجهز به استارلینک را به زیر کشیدن انهدام یک هواپیماهای تک نفره بدون سرنشین شده ای22 توسط توپ بالگرد کاموف روسی ثبت تصاویر اصابت یک بمب هواسرشی فاب 250 در نزدیکی خطوط نبرد توسط کواد اکراینی پهپاد فیبری روسی دو خوجه اکراینی را به همراه دو نفربر ام 113 نابود می کنند تلاش ناموفق دوسرباز روس برای ورود به داخل یک سنگر اکراینی که باعث کشته شدن یکی از نظامیان روس می شود انهدام یک خودرو پشتیبانی حامل گلوله های توپخانه ام 992 ارتش اکراین توسط کواد های روس در تاریکی شب خسارتی های زرهی اکراین در کورسک وسایر محورها دو نفربر ام 113 دو امرپ بوش مستر و گریپی 2 دو زرهپوش کوزاک وسناتور به همراه یکی از راننده های نگون بخت ان نفربر بی تی ار 70 تانک تی64 انتقال بمب 1.5 تنی فاب 1500 توسط لیفت تراک جهت نصب بروی سوخو 34
-
1 پسندیده شدهجنگنده I-16 پولیکارپوف جنگنده I-1۶ توسط دفتر پولیکارپوف طراحی شده است. این هواپیمای تک موتوره شوروی یک طرح انقلابی در زمان خود بود و اولین جنگنده با بال تک نصب شده در پایین بدنه و با ارابه فرود جمع شونده بود که توانست به وضعیت عملیاتی دست یابد. به این ترتیب روش جدیدی را در طراحی جنگنده معرفی کرد. این هواپیما از موتور شعاعی استفاده میکرد که با هوا خنک میشد و این موضوع باعث بهبود کارایی نسبت به دیگر موتور های آن روزگار میشد که با آب خنک میشدند. این جنگنده با اینکه به مراتب سرعت کمتری از رقیب آلمانی خود(BF-109) داشت اما به علت مانور پذیری خوب در بین خلبانان روس محبوب بود، که این موضوع در تعقیب و گریز های هوایی آن زمان نقش مهمی بازی میکرد. این جنگنده در اواسط دهه ۱۹۳۰ معرفی شد و ستون فقرات نیروی هوایی شوروی را در ابتدای جنگ جهانی دوم تشکیل می داد. ظاهر عجیبش باعث گردید که در هر جایی به یک لقب خاص مشهور شود. برای مثال خلبانان شوروی آن را ایشاچوک به معنای خر و ناسیونالیستهای اسپانیا آن را موش و فنلاندی ها این هواپیما را سنجاب پرنده صدا می زدند. I-16 نقش پر رنگی در جنگ دوم چین و ژاپن و نبرد خاخالین و جنگ زمستانی فنلاند و جنگ داخلی اسپانیا داشت. ۱۰۲۹۲ فروند از این هواپیما ساخته شد و حتی تا سال ۱۹۵۳ در برخی کشور ها در خدمت بود. منبع
-
1 پسندیده شدهبزرگترین نبرد هوایی جنگ جهانی اول حمله متفقین به سان مییل در سپتامبر ۱۹۱۸ اولین حمله تحت رهبری ایالات متحده در جنگ جهانی اول به فرماندهی ژنرال جان جی پرشینگ بود. آمریکایی ها ۱۴ لشکر شامل ۵۵۰هزار سرباز، ۳۰۰۰ عراده توپ، ۵۰هزار تن مهمات و ۲۰۰هزار تن تدارکات برای نبرد پیش رو آماده کرده بودند. برای ژنرال پرشینگ واضح بود که او به پشتیبانی نیروی هوایی نیاز دارد.او سرهنگ ویلیام میچل را به عنوان فرمانده شاخه هوایی قوای خود منصوب کرد و فرماندهی حدود ۶۰۰ هواپیمای آمریکایی را به او داد. سرهنگ میچل کنترل واحدهای هوایی اضافی متفقین را نیز به دست گرفت و یک ناوگان هوایی با ۱۴۸۱ هواپیما را ایجاد کرد که بزرگترین ناوگان هوایی تا آن زمان بود. او هواپیماهای دیدهبانی را به نیروهای زمینی اختصاص داد و با گشتهای تعقیب و گریز مستمر در میدان نبرد از قوای زمینی محافظت کرد. در یکی از درگیری ها سپتامبر ۱۹۱۸،حدود ۵۰۰ هواپیمای آلمانی به قوای متفقین حمله کردند که نتیجه آن یکی از پر تلفات ترین ماه های نبرد هوایی جنگ جهانی اول است که آن را به "سپتامبر سیاه" معروف کرد. ویلیام میچل سرهنگ ویلیام بیلی میچل به گردن نبرد هوایی حق بسیاری دارد . وی در دهه ۱۹۲۰ آزمایشاتی را انجام داد و جز اولین افرادی بود که ایده ناو هواپیمابر را مطرح کرد. وی توانست در یک آزمایش دو ناو جنگی را غرق کند اما تعصب زیاد نیروی دریایی به ناوگان سنتی خود باعث نادیده گرفتن ایده با ارزش او شد. طولی نکشید که در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ در پرل هاربور ژاپنی ها نیروی دریایی آمریکا را از خواب بیدار کردند. میچل یکی از اشخاص کلیدی در جدا کردن نیروی هوایی از نیروی زمینی نیز بود و به این تفاسیر جز چهره های شاخص نظامی گری ایالت متحده است. نبرد سان میل یکی از اولین و بزرگترین ترین نبرد های ترکیبی تاریخ بود که بطور ویژه تاکتیک ها و تسلیحات جدید همچون بخش زرهی و هوایی در کنار یکدیگر در نبرد شرکت کردند. برای مطالعه بیشتر به منبع رجوع کنید
-
1 پسندیده شدهاولین بمباران هوایی ثبت شده با هواپیما در تاریخ جولیو گاوتی ( Giulio Gavotti ) یک افسر خلبان ایتالیایی بود که در طی جنگ لیبی ( بین عثمانی و ایتالیا - 29 سپتامبر 1911 تا 18 اکتبر 1912 ) ، روز اول نوامبر 1911 با یک هواپیمای تک باله از نوع Etrich Taube روی مواضع عثمانی ها پرواز کرد و چهار بمب دستی با وزن حدود 4 پوند را از ارتفاع 600 پایی به پایین پرتاب کرد. در انفجار این بمبها به کسی آسیبی نرسید. بعدها عثمانی ادعا کرد که بر اساس معاهده اول لاهه ( 1899 ) ، هر گونه پرتاب بمب از بالون ها ممنوع است و این کار نقض این کنوانسیون بین المللی محسوب می شود؛ در مقابل ایتالیایی ها به این مورد متوسل شدند که این قانون شامل هواپیماها نمی شود! هواپیمای تک باله Etrich Taube هواپیمای تک باله Etrich Taube اولین هواپیمای نظامی بود که توسط آلمانی ها به شکل انبوه تولید شد. این هواپیما در قبل جنگ جهانی اول بسیار محبوب بود و توسط ایتالیا و امپراطوری اتریش مجارستان و خود آلمان استفاده میشد. همانطور که گفته شد نخستین بمباران تاریخ توسط یک خلبان ایتالیایی در لیبی و توسط این هواپیما صورت گرفت. بعد از شروع جنگ جهانی اول حضور کوتاهی داشت و طولی نکشید که ضعف هایش برای چنین جنگی آشکار شد و آلمانی ها جایگزین های جدید را وارد خدمت کردند. منبع۱ منبع۲
-
1 پسندیده شدهبسم ا... نیروی هوایی اجبار از طریق تنبیه یا اجبار از طریق محروم سازی ؟!!!! برای سالها ، تمامی فکر و ذهن راهبردشناسان و برنامه ریزان نیروی هوایی ، حول این محور می چرخید که چگونه می توان از قدرت هوایی برای از میان بردن دشمن استفاده نمود ؟!! مجموع این بررسی ها به دو راهبرد اصلی منتج گردید که شامل اجبار از طریق تنبیه و اجبار از طریق محروم سازی بود. راهبرد نخست ، مبتنی بر تهدید به تنبیه یا وارد آوردن خسارت به دشمن به منظور وادار کردن او به تغییر رفتار است. در این روش، هدف این بوده که با انجام حملات یا وارد کردن خسارت به داراییها یا تاسیسات راهبردی ، هزینههایی برای دشمن بوجود آید تا از انجام اقدامات خاصی منصرف گردد. به عبارت دیگر، دشمن به شکلی تحت فشار قرار گیرد که احساس کند ادامه رفتار یا اقداماتش برایش بسیار پرهزینه و نابودکننده خواهد بود.این روش بر ایجاد تهدیدات مستقیم و وارد آوردن خسارات به دشمن تمرکز دارد و به نوعی ایجاد یک عامل بازدارنده است که دشمن را متقاعد می کند ،ادامه فعالیتهایش بیش از حد پرهزینه و نابودکننده خواهد بود. این راهبرد چند ویژگی مشخص را به نمایش می گذارد که شامل : - تهدید به حملات شدید: انجام حملات هوایی یا زمینی به مناطقی که برای دشمن اهمیت زیادی دارند. - وارد آوردن خسارت به زیرساختها: هدف قرار دادن تاسیسات مهم مانند نیروگاههای برق، پلها و ساختمانهای دولتی. - قدرت نمادین: ایجاد فشار روانی بر دشمن از طریق نشان دادن قدرت نظامی و اراده برای استفاده از آن. واضح ترین مثال در حوزه اجبار از طریق تنبیه، بمبارانهای استراتژیک شهرهای آلمان توسط متفقین بود که بیشتر با هدف ایجاد ترس و ایجاد نارضایتی عمومی در میان مردم آلمان صورت گرفت تا آنها دولت خود را برای تسلیم شدن تحت فشار قرار دهند. دومین راهبردی که در حوزه قدرت هوایی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته ، اجبار از طریق محروم سازی بشمار می رود که درآن ، دشمن از دسترسی به منابع یا تواناییهای لازم برای اجرای اقدامات خاص محروم می شود . در واقع، با نابود کردن تاسیسات، منابع و قابلیتهای کلیدی ، توانایی حریف برای اجرای طرحها و راهبردهای از پیش طراحی شده اش ، از میان می رود با بشدت کاهش پیدا می کند . با اجرای چنین راهبردی ، دشمن احساس خواهد کرد نمیتواند به اهداف خود رسیده و بنابراین از ادامه اقدامات خود دست میکشد . این راهبرد نیز چند ویژگی مشخص را به نمایش می گذارد که شامل : - نابودسازی منابع کلیدی: حمله به منابع مهم مانند ذخایر سوخت، انبارهای تدارکاتی و پایگاههای نظامی. - ایجاد محدودیتهای استراتژیک: مستقر کردن نیروها و تجهیزات در مناطقی که از نظر جغرافیایی برای دشمن مهم هستند تا حرکات او را محدود کنند. - اختلال در زنجیره تدارکات: هدف قرار دادن ارتباطات و مسیرهای تأمین ابزار، مهمات و غذا به نیروهای دشمن. واضح ترین مثال در حوزه اجبار از طریق محروم سازی در طول جنگ ویتنام استفاده شده که درآن ، ایالات متحده با اجرای حملات گسترده به مسیرهای تامین و انبارهای مهمات نیروی های ویتنام شمالی تلاش نمود که توانایی رزمی آنان را کاهش داده و فشار زیادی بر آنان وارد آورد. در مجموع ، هر دو روش بسته به شرایط بصورت جدا ازهم یا بصورت ترکیبی استفاده میشوند تا دشمن را از راههای مختلف و با رویکردهای متفاوتی وادار به تغییر رفتار نمایند. === استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... اسکادران شبیه ساز مهاجم /آگرسور (Aggressor squadron) نیروی هوایی ارتش ایالات متحده نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده برای آموزشهای نبردهای هوایی و شبیه سازی تاکتیکهای رزمی دشمن ، مجموعه ای از پرنده های سازمانی خود را در کنار هواگردهای شرقی بدست آمده از منابع مختلف ، سازماندهی و با تشکیل اسکادران های هوایی مجهز به هواگردهای رزمی با استتار نیروی هوایی دشمن /متخاصم ، تلاش دارد ضمن تقلید شیوه رزم دشمن ، سطح مهارت خلبانان خودی را برای مقابله در صحنه جنگ واقعی افزایش دهد . واحدهای هوایی مذکور با ترکیب جنگنده های مختلف نظیر اف-5 ، اف-16 سی ، اف-18 ، اف-15 ،اف-35 و حرفه ای ترین خلبانان نیروی هوایی ، به شکل دائم تمریناتی را با نیروی های هوایی کشورهای دوست و واحدهای مختلف ارتش ایالات متحده برگزار می کند تا میزان آمادگی رزمی خلبانان همواره در سطح مطلوبی قرار داشته باشد . نخستین استفاده رسمی از اسکادرانهای آگرسور در سال 1968 توسط آموزشگاه پیشرفته نیروی دریایی (TOPGUN) صورت گرفت که درآن از جتهای ای-4 اسکای هاک برای تقلید عملکرد جنگنده میگ-17 نیروی هوایی ارتش شوروی استفاده گردید . https://www.aparat.com/v/wigh4a2
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم منفک شده از تاپیک تحولات یمن 1399/11/09 تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
-
1 پسندیده شدهپیش مقدمه برای کاربرانی که از عربستان سعودی ، میلیتاری را رصد می کنند هنوز ماجرای شهید همایون حکمتی را فراموش نکردیم این پچ هم برای نیروی هوایی عربستان سعودی باید آشنا باشد داده نمای حملات شبه نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان نقل قول باذکر منبع ، آزاد
-
1 پسندیده شدهبه نظرم ماجرای کروزها (تصاویر فعلی و احتمالی اینده) یک فریب عربستانی/امریکایی است. یعنی احتمالا تصاویر ارشیوی هستند ( سعودیها خیلی از حملات را انکار کردند و احتمالا تصاویرش برای همیشه در ارشیو محبوس شده بوده) و حالا علمشون کردند. چون اگر کروز استفاده شده بود (مثلا از جانب ما در عراق) برای رد گم کنی سخنگوی ارتش یمن* هم از پهپاد و هم از کروز سخن میگفت و نه فقط پهپاد. از طرفی اثر تخریب ها ممکنه هم بر اثر انفجارها و حادثه متعاقب حمله بوده باشه (بیش از ده مورد) و هم حتی کار خود ائتلاف امریکایی/سعودی برای از اعتبار ساقط کردن اظهارات سخنگوی ارتش یمن. چون چیزی که الان وجود داره به نظر این گزینه را در دستور کار قرار دادند. *سخنگوی ارتش یمن استفاده از ترکیب پهپادهای با موتور جت و پیستونی را در این حملات تاکید کرده. نوع واکنش بسیار تند ترامپ را باید تحلیل کرد. اینکه به خاطر حمله به عربستان و تاسیسات نفتیش ایالات متحده یک جنگ آغاز کنه یکی از این استثناهای تاریخی میشه احتمالا خصوصا با توجه به بازیگرانش ( امریکا و عربستان) - حتی حرفش را هم زدن نوعی عبور از خط قرمزهای ترسیمی این کشور هست و تازه امریکا را در موقعیتی قرار میده که اگر به این رجزش عمل نکنه بیشتر اعتبارش را از دست میده. درسته خدشه دار شدن اعتبار تسلیحات امریکایی/امنیت امریکایی/پایگاه امریکایی و حمایت امریکایی و ضربه دردناکی که خورده قابل درک! هست خصوصا اینکه شاید موردی که بیشتر عصبانیشون کرده این هست تمام فشار حداکثریشون ضد ایران هم ممکنه تحت تاثیر قرار بگیره ولی خب هر چند توپ را در زمین بن سلمان هم انداخته خیلی جالب میشه در تاریخ علل جنگ ایران و امریکا را حمایت از عربستان سعودی و بن سلمان قاتل! بنویسند! پ ن: بیشترین آسیب به این منطقه مستطیل بزرگ بوده و بعد هم اون سه مخزن کناری که به نظر حداقل دو موردشون به شدت اسیب دیدند. تصویر زوم:
-
1 پسندیده شدهموفقیت استراتژیک یا غافلگیری تاکتیکی ؟!!!!! عملیات آفندی واحدهای پهپادی یمنی بر علیه زیرساختهای نفتی عربستان سعودی 14 سپتامبر 2019 برای شبکه دفاع هوایی عربستان سعودی ، روز تیره و تلخی محسوب میشد ، چرا که واحدهای نظامی شبه نظامیان حوثی یک عملیات تهاجمی موفقیت آمیز و غافلگیرانه را بر علیه تاسیسات نفتی یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در مقیاس جهانی در کارنامه خود به ثبت رسانده ، در حالی که این حمله ، به نوعی دوربرد ترین عملیات آفندی است که حوثی های یمن با استفاده از راهبرد رزم نامتقارن تا کنون بدان دست زده اند . براساس گزارشهایی که تاکنون منتشر شده ( 16 سپتامبر 2019) این عملیات تهاجمی با استفاده از 10 فروند هواگرد بدون سرنشین سبک انجام شده که هزینه تولید هرکدام ازآنها کمتراز 20000 دلار ارزیابی میشود ،، در حالی قرار گرفتن این پتانسیل در کنار توانایی های بالستیک یمنی ها ، قابلیت رزمی روزافزون حوثی های یمن را در برابر عربستان به نمایش می گذارد . به اعقتقاد ناظران بحران یمن ، ائتلاف انصارا... از گروه های ملی گرا و مذهبی یمنی تشکیل شده که مهمترین گروه در میان آنها ، حوثی ها هستند که از مارس 2015 وارد یک نبرد سنگین با ارتش عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای شمال آفریقا و حاشیه جنوبی خلیج پارس شدند ، در حالی که حکومت ریاض به طیف متنوع و گسترده ای از تسلیحات نظامی دسترسی دارد و از پشتیبانی کشورهای غربی ( فرانسه ، ایالات متحده و ... ) برخوردار بوده ، اما استفاده یمنی ها از تاکتیکهای نامتقارن موجب شد تا بتدریج موقعیت نظامی این مجموعه در برابر ائتلاف عربی – غربی تقویت گردد . به گفته تحلیلگران نظامی ، هزینه حمله انجام شده از سوی یمنی ها برای اقتصاد بشدت وابسته به نفت عربستان سعودی بیشتر از 300 میلیون دلار با توجه به تعلیق ظرفیت 5.7 میلیون بشکه تولیدی این کشور برآورد میشود . با این حال هنوز ارزش خسارات وارد شده به تاسیسات نفتی عربستان بصورت دقیق محاسبه نشده ، اما به گفته برخی ناظران به میلیاردها دلار بالغ خواهد شد . چنین شرایطی ، در کنار هزینه های سنگین جنگ در یمن ، روند سراشیبی قیمت نفت در بازارهای جهانی ( در ماه های اخیر ) اضافه باری برای اقتصاد بحران زده عربستان بشمار آمده و این برای حاکمان ریاض خبر بسیار ناگواری به نظر می رسد ، چرا که گزینه پایان دادن به جنگ در یمن بتدریج برای آنها جدی تر خواهد شد ، بویژه اینکه تا کنون ، ایالات متحده یکی از جدی ترین حامیان عملیات نظامی عربستان محسوب میشد و به همین دلیل واشنگتن تلاش زیادی برای برگرداندن توجهات بسوی ایران با استناد به اتهامات وارده در زمینه کمک های تسلیحاتی در دستور کار خود قرار داده بود . اگر چه این حملات بدلیل غافلگیری ایجاد شده ، تاثیر قابل توجهی بر ماهیت تصمیم گیری عربستان در کوتاه مدت خواهد داشت ، اما افزایش قیمت نفت ، بشدت در تضاد با منافع تعریف شده کشورهای غربی بوده واین به احتمال زیاد باعث میشود تا کمک کشورهای مذکور برای افزایش حملات به یمن بیشتر شده تا درآینده از وقوع این حملات جلوگیری شود . با این وصف ، حملات پهپادی به زیر ساختهای نفتی عربستان سعودی ، پیامدهای بسیار مهمی بر کشورهای رقیب این کشور خواهد داشت . بدین معنی که افزایش قیمت نفت ، تقویت اقتصاد کشورهایی نظیر ایران ، روسیه و ونزوئلا که بشدت به درآمدهای حاصله ازآن وابسته هستند و دراین زمینه زیرتحریم های شدید غرب قرار گرفته اند را بدنبال خواهد داشت . بن پایه پی نوشت : 1- تشکر بسیار از دوستان بابت به اشتراک گذاری تصاویر ماهواره ای از تاسیسات نفتی عربستان در بروزرسانی 2- حاکمان غاصب حرمین شریفین، باید تا مدتهای بسیار جواب خونهای ریخته شده در سوریه و عراق و افغانستان را به همین شکل پس بدهند . 3- شاید از یک نظر این عملیات با پرواز ماتیاس روست به مسکوقابل انطباق باشد ، تهدید نامتقارن .....
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم رادار سوئدی Giraffe یا "زرافه" خانواده ای از رادارهای آرایه فازی دو و سه بعدی زمینی و دریایی باند G/H (4 تا 8 گیگاهرتز) با جستجوگر الکترونیکی غیرفعال (PESA) و رادارهای باند X/S با جستجوگر الکترونیکی فعال (AESA) است که به منظور کاربری های نظارتی ، سیستم های فرماندهی و کنترل پدافند هوایی و سیستم دفاع هوایی با برد متوسط و کوتاه (SHORAD) یا استفاده به جهت پرکردن خلا های راداری در یک سیستم دفاعی هوایی بزرگتر طراحی شده اند.این رادار نام خود یعنی زرافه را به خاطر شیوه استقرار تاشونده خود که میبایست از سطح زمین و درختان اوج بگیرد تا دامنه مؤثر خود را در برابر اهداف هوایی ارتفاع پست گسترش دهد کسب کرده است. اولین سیستم ها در سال 1977 تولید شده اندو تا سال 2007 ، حدود 450 دستگاه از انواع مختلف تحویل شده است.این رادار سابقا ساخت شرکت Ericsson Microwave Systems بوده که در سال 2006 توسط شرکت Saab خریداری شد و به Saab Microwave Systems تغییر نام داد. محصولات به دو دسته آرایه فازی فعال و غیر فعال تقسیم میشن که به شرح زیر است : رادارهای ارایه فازی با جستجوگر الکترونیکی غیرفعال (PESA) Giraffe 40 Giraffe 50AT Giraffe 75 Giraffe S Giraffe AMB ( Agile Multi Beam ) Sea Giraffe AMB ARTE 740 رادارهای ارایه فازی با جستجوگر الکترونیکی فعال ( AESA) در ماه مه 2014 بخش سامانه های دفاعی الکترونیکی (EDS) شرکت ساب از دو کلاس جدید از رادارهای AESA زمینی و دریایی خود در باندهای X و S رونمایی کرد. سه سیستم زمین پایه : Giraffe 1X Giraffe 4A Giraffe 8A و دو سیستم دریایی : Sea Giraffe 1X Sea Giraffe 4A Sea Giraffe 1X Giraffe 1X در بین تمام این سیستم ها، رادار 3 بعدی کوتاه برد Giraffe 1X / Sea Giraffe 1X بسیار کاربردی است ، که شرکت سازنده از آن بعنوان تغییردهنده بازی نام می برد .دلیل اصلی معرفی این سری از رادارها توسط بنده هم همین هست که با ویژگی های رادارهایی در این سطح آشنا بشیم و نیاز دفاعی کشور به این نوع رادارهارو بررسی کنیم . Rickard Dalsjo ، مدیر محصولات راداری برای کاربری نظارتی ئر مورد این رادار خاص توضیح می دهد : " فناوری به جایی رسیده است که به محض شروع به حرکت نیروها برای انتقال ، آنها در معرض دید قرار می گیرند و انتظار خواهند داشت که اقدامی تهدید آمیز در مسیرشان صورت بگیرد.در برخی شرایط ، آنها حتی نمی توانند بیش از چند ثانیه در یک موقعیت قرار بگیرند."در چنین شرایطی ، بدست آوردن آگاهی وضعیتی و ادامه حرکت یک تغییر دهنده بازی است. این یکی از دلایلی است که Saab سیستم راداری Giraffe 1X را توسعه داده است. Giraffe 1X به گونه ای طراحی شده است که در طول عمر خود اقتصادی باشد. این سیستم مدولار است ، به این معنی که در صورت دسترسی به گزینه های بهتر ، قطعات به راحتی جایگزین و به روز میشوند. او نتیجه می گیرد: "این بدان معنی است که این سیستم نه تنها زنده می ماند بلکه مدرنیزه و بهبود نیز می یابد. قابلیت های عملکردی ثابت ، متحرک یا استقراری : Giraffe 1X قابل استفاده به صورت ثابت و متحرک برای نظارت یا پدافند هوایی زمین پایه Ground-Based Air Defence (GBAD) کوتاه برد است .در حقیقت این رادار را می توان با یک هلیکوپتر یا وانت جابجا و حمل کرد. می توان آن را به طور دائم روی یک ساختمان یا بروی یک دکل نصب کرد یا در یک وسیله نقلیه مناسب سوار کرد. این سیستم را می توان به صورت از راه دور نیز به کار گرفت و می توان در لحظه روشن یا خاموش کرد. قابلیت حمل در یک وسیله نقلیه 4x4 ، آگاهی موقعیتی قدرتمندی را در زمین فراهم می کند. وزن بسیار پایین ، ابعاد کوچک ، کم توان ، اثر راداری (footprint) خفیف Dalsjo توضیح می دهد که با وجود بسیاری از درگیری هایی که در مناطق پیچیده شهری رخ می دهد ، نیروهای زمینی باید چابک باشند و بتوانند به سرعت به تهدیدات پاسخ دهند. در حالی که سایر سیستم های راداری زمینی غالباً 1.5 تن وزن دارند و برای حمل و نقل به کامیون احتیاج دارند ، سیستم Giraffe 1X فقط 150 کیلوگرم وزن دارد و می تواند توسط هر وسیله نقلیه متعارف حمل شود. هیچ یک از اجزای آن بیش از 60 کیلوگرم وزن ندارند ، به این معنی که این سیستم قابلیت جابجایی سریع توسط نیروی انسانی را دارد. در شرایط جنگ شهری ، شما می توانید آن را در عرض چند دقیقه به پشت بام یک ساختمان یا مکانی مشابه مستقر کنید و پرسنل و وسیله نقلیه در جایی از زمین پناه بگیرند. با مصرف انرژی 2.3 KW یكی از محیط كاربردی Giraffe 1X در نیروی دریایی است كه می تواند باعث بالابردن عمل نظارتی برای طیف گسترده ای از شناور ها شود.این گزینه ای ایده آل برای شناورهای با فضای محدود است. اثر راداری (footprint) خفیف باعث می شود Sea Giraffe 1X به خصوص برای شناور موشکانداز (FAC) و شناور گشتی (Patrol Craft) ، یا حتی قایقهای جنگی و شناورهای بدون سرنشین مناسب باشد. این رادار می تواند توانایی رزمی شناور های کوچکتر را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.همچنین این سیستم می تواند به منظور پر کردن خلاهای راداری در کشتی های بزرگتر نیز مورد استفاده قرارگیرد. ترکیب Giraffe 1X با رادار های قدرتمند دوربرد در چنین شناورهایی ، ضمن افزایش تنوع باند فرکانسی ، قابلیت آگاهی موقعیتی بسیار عالی را فراهم می کند. چند منظوره ، چند ماموریته ، قابلیت شبکه محوری بالا : Giraffe 1X این قابلیت را دارد که همزمان رادار نظارت هوایی ، رادار جستجوی هدف GBAD و یک سیستم کشف و هشدار (sense and warn) پرتابه RAM (Rocket, Artillery, Mortar) را بدون تداخل در عملکرد فراهم کند. این رادار می تواند اهداف بال ثابت و دوار ، موشک و RAM و همچنین پهپادهای کوچک را در محیط های شلوغ ردیابی کند. این سیستم همچنین یکپارچه سازی فوق العاده بین سیستم های تسلیحاتی و لینک های داده تاکتیکی (tactical data links) را ارائه می دهد و می تواند کاملاً با قابلیتهای C3 پیکربندی شود.در طراحی Giraffe 1X بر عملکرد شبکه ای تأکید زیادی شده است. این رادار با وجود اندازه کوچک کارایی بالایی دارد. با افزایش ارتفاع دکل ، می تواند هواپیماهای بزرگ را تا 100 کیلومتر ردیابی کرده و همچنین به تشخیص موشک و خمپاره ها بپردازد. Giraffe 1X در هر ثانیه کل محیط را پایش و تمام تهدید هوایی از جمله اهداف کوچک ، کند ، ارتفاع زیاد و پایین را کشف و دسته بندی میکند. این سیستم داده های سه بعدی دقیق را برای کلیه اهداف موجود در محیط فراهم می کند.موقعیت سلاح (Rocket, Artillery, Mortar) و محل برخورد به عنوان گزینه ای قابل ارائه است. این سیستم به صورت 360 درجه شناسایی و ردیابی تهدیدات RAM را حتی در شرایط آتش سنگین ارائه می دهد. این بدان معنی است که می تواند به طور خودکار هشدار در مورد تهدیدهای دریافتی را به نیروهای شما ارائه دهد و زمان لازم برای آمادگی و پاسخ را برای آنها فراهم کند.هنگامی که چابکی و حضور نزدیک به منطقه جنگی ضروری باشد ، سیستم نظارت سه بعدی Giraffe 1X برای محافظت از نیروهای درحال حرکت و جنگ افزارها در برابر تهدیدات هوایی وجود دارد. Giraffe 1X یک جزء ایده آل برای نظارت هوایی در محدوده VSHORAD است و می تواند به عنوان یک پر کننده خلا راداری مورد استفاده قرار گیرد تا حفظ هوشیاری مداوم و دقیق وضعیت هوایی را در اختیار فرماندهان قرار دهد. Giraffe 1X همچنین از قابلیت منحصربه فرد شرکت ساب یعنی "کم ارتفاع،کم سرعت،کوچک" (ELSS) Enhanced Low, Slow and Small برخوردار است ، به این معنی که می تواند اشیاء کوچک را به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین در مسافتهای وسیع ردیابی و طبقه بندی کند. همچنین می تواند هواپیماهای بدون سرنشین را از پرندگان که دارای الگوهای حرکتی بسیار مشابه هستند ، تفکیک کند .عملکرد ELSS به صورت موازی با حالت نظارت هوایی و کشف موشک و پرتابه (RAM) کار می کند . این قابلیت راداری اکنون نظر تعدادی از فرودگاه های جهان را به عنوان بخشی از استراتژی ضد پهپادی جلب کرده است.این توانابب همچنین دارای استفاده بالقوه برای سفارتخانه ها در مناطق خاصی از جهان است. نمونه ای از ارائه LSS طبقه بندی LSS - نتیجه آزمایشی رابط کاربر گرافیکی Giraffe (GUI) همچنین با تابع های اختصاصی LSS به روز می شود که این به کاربر کمک می کند تا عملکرد سنسور را برای وضعیت فعلی و الزامات تاکتیکی به همراه شناسایی و طبقه بندی اهداف هوایی بهینه کند.Giraffe ELSS تمام پارامترهای ممکن از پهپادها را ضبط کرده و از آن استفاده می کند ، از جمله داده های مسیر، داده های حرکتی و رفتاری ، داده های سطح مقطع راداری ، داده های داپلر و میکرو داپلر بر اساس سیگنالhigh stability clean رادار Giraffe . در تصویر بالا سمت چپ گزارش های مربوط به یک پهپاد بسیار کوچک (کمتر از 1.5 کیلوگرم) ، جایی که پهپاد به طور خودکار شناسایی ، ردیابی و طبقه بندی شده (نقاط زرد) نشان می دهد. همچنین در عکس مسیر پرنده ها نشان داده شده است ، که به عنوان پهپاد طبقه بندی نشده اند (نقاط آبی). این رادار در فاصله 4 کیلومتری پهپاد قرار دارد. مشخصات فنی multiple beam concept state of the art clutter suppression Detection of target fuselage Detection of moving parts when visible Saab-unique classification algorithms منابع : https://saabgroup.com/media/stories/stories-listing/2019-03/agile-protection-for-forces-on-the-go/ https://saab.com/air/sensor-systems/ground-based-air-defence/giraffe-1x/ https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/saab-opracowal-system-radiolokacyjny-giraffe-1x-dla-ochrony-mobilnej-jednostek-operacyjnych/ https://en.wikipedia.org/wiki/Giraffe_radar#cite_note-6 https://saab.com/globalassets/commercial/air/sensor-systems/ground-based-air-defence/giraffe-1x/giraffe_-1x_product_folder.pdf https://saab.com/naval/situational-awareness/multi-role-surveillance-radar/seagiraffe/ https://saab.com/land/ground-based-air-defence/counter-uas-capability/giraffe-elss-uav-detection-and-tracking/