violator

Members
  • تعداد محتوا

    20
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

223 نشان افتخار

درباره violator

  • رتبه حساب کاربری
    سرباز دوم

Profile Information

  • Gender
    Male

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

2,294 نمایش های پروفایل
  1. violator

    Bird of Prey

      رفیق شما شباهتی بین اینو قاهر دیدید ؟   اگر بله    بفرمایید بدانیم ...
  2. [quote name='ALFARD' timestamp='1407081937' post='398739'] تشکر نارنجک انداز این نفربر از چه نوعی و مشخصات فنی اش چی هست ؟ [/quote] عرض ادب دوست عزیز در منبع بنده (میلیتاری تودی) که چیزی قید نشده اما در ویکی پدیا : نارنجک انداز 40 میلیمتری [b]CIS 40 AGL ساخت سنگاپور با وزن 33 کیلوگرم و طول 966 میلی متری (طول لوله که جدا حساب شده 330 میلی متری)[/b] [b]نرخ اتش 350 - 500 دور بر دقیقه[/b] [b]حداکثر برد هم 2200 متر[/b] [b]اطلاعات بیشتر : [/b][url="http://en.wikipedia.org/wiki/CIS_40_AGL"]http://en.wikipedia....wiki/CIS_40_AGL[/url] عکس : [url="http://www.army-guide.com/images/CIS_40.jpg"]http://www.army-guid...ages/CIS_40.jpg[/url] امیدوارم پاسختون رو دریافت کرده باشید.
  3. [center][size=4][size=6][b][color=green]بسم الله الرحمن الرحیم[/color][/b][/size][/size][/center] [center][size=4][b][color=green][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/anoa.jpg[/img][/color][/b][/size][/center] [size=4]نفربر اندونزیایی آنوا توسط کمپانی Pindad توسعه داده شده است. نام این نفربر برگرفته از نام نوعی بوفالوی اندونزایی است. البته از این نفربر با نام APS-3 یاد می شود. کار توسعه این نفربر از سال 2004 آغاز گردید و اولین پیش نمونه آن در سال 2006 در معرض دید عموم قرار گرفت. محصول نهایی آن نیز در سال 2008 اماده شد. شکل و شمایل این نفربر شباهت بسیار زیادی با نفربر فرانسوی شش در شش VAB دارد. طبق برنامه قرار است بیش از 150 دستگاه Anoa برای ارتش اندونزی تولید شود. البته برخی کشورها هم تمایل خود را برای خرید این نفربر نشان داده اند این در حالیست که بعضی منابع مدعی می شوند عمان 200 دستگاه آنوا سفارش هم داده است. زره این نفربر از نفوذ مرمیهایی تا سقف 7.62 میلی متر را جلوگیری می کند. کف نفربر هم توان مقاومت در برابر 8 کیلوگرم مین و مواد منفجره ضد زره را دارد. زمانی که نفربر در حال مبارزه است شیشه های جلوی آن , با کرکره ی زرهی پوشیده می شوند. نوع اصلی نفربر دارای یک برجک کوچک و حفاظت شده هم است که تسلیحاتی مانند : مسلسلهای 12.7 میلیمتری و نارنجک انداز اتوماتیک 40 میلی متری بر روی آن تعبیه می شوند. این برجک توانایی چرخش 360 درجه را دارد.[/size] [center][size=4][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/anoa_l1.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/thumb_anoa_l1.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/anoa_l2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/thumb_anoa_l2.jpg[/img][/url][/size][/center] [size=4]این نفربر دارای سه نفر خدمه شامل : توپچی , راننده و فرمانده و قادر به حمل 10 سرباز کاملا مجهز است. فرمانده و راننده نفربر توانایی ورود و خروج از طریق دربهای طرفین را دارند. سربازان و توپچی هم برای ورود و خروج از درب پشتی و دریچه های سقفی استفاده می کنند. Anoa به پورت های شلیک کردن و بلوک های دیداری مجهز است. این نفربر از یک موتور دیزلی توربوشارژ به نام Renault MIDR 062045 و با قدرت 320 اسب بخار بهره می برد. این موتور در جلو نصب شده است. سیستم تورم لاستیک مرکزی هم بر روی این نفربر نصب شده است. البته متخصصین اندونزیایی به فکر جایگزینی موتور این نفربر با یک موتور بومی هستند. Anoa دوزیست محسوب نمی شود. برد این نفربر 600 کیلومتر و سرعت آن 92 کیلومتر بر ساعت است. [/size] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/anoa_l3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/thumb_anoa_l3.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/anoa_l4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/thumb_anoa_l4.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/anoa_l5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10263/thumb_anoa_l5.jpg[/img][/url][/center] [center][size=4][b][color=green]مشخصات عمومی[/color][/b][b][color=green]:[/color][/b] [b][color=red]وزن[/color][color=red] :[/color][color=red] 14 تن[/color] [color=red]طول[/color][color=red] :[/color][color=red] 6 متر[/color] [color=red]عرض[/color][color=red] :[/color][color=red] 2.5 متر[/color] [color=red]ارتفاع[/color][color=red] :[/color][color=red] 2.5 متر[/color] [color=red]شیب[/color][color=red] :[/color][color=red] 60%[/color] [color=red]شیب جانبی[/color][color=red] :[/color][color=red] 35%[/color] [color=red]گام عمودی[/color][color=red] :[/color][color=red] 0.6 متر[/color] [color=red]عبور از گودال[/color][color=red] :[/color][color=red] 1.5 متر[/color] [color=red]عبور از آب : 1 متر[/color][/b][/size][/center] [center][u][b][size=4][color=blue]مترجم[/color][color=blue] : violator (امررضا.ح)[/color][/size][/b][/u][/center] [center][u][size=4][b][color=red]هرگونه برداشت از مطلب فوق تنها با ذکر نام میلیتاری به عنوان منبع مجاز می باشد[/color][color=red].[/color][/b][/size][/u][/center]
  4. [center]به نام خدا[/center] [center]ماهنگ بسیار زیبا شط خــــُــــدایی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی تهیه و توسط گروه ارکستر سمفونیک دانشکده صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران اجرا شده,شاعر این ترانه زیبا جناب[/center] [center]دکتر محمدرضا قنبری و اهنگساز این نماهنگ هم جناب دکتر محسن ریاحی هستن,و اما خواننده این کلیپ زیبا هم اقای فریدون بیگدلی هستند. امیدوارم که خوشتون بیاد.[/center] [center]لینک دانلود از مدیا فایر: [url="http://www.mediafire.com/watch/8cpspo71s2vl30d/shipping.mpg"]http://www.mediafire.com/watch/8cpsp...d/shipping.mpg[/url] فرمت:mpg حجم: 7مگابایت[/center] منتشر کننده : [url="http://www.arteshi.com/member.php?u=6845"]امیرحصین[/url] / منبع : [url="http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24708&p=121247#post121247"]انجمن ارتشی[/url]
  5. [b][color=#FF0000]جهت تکمیل تصاویر تاپیک :[/color][/b] [b]ناو سلمان {شاهرخ} ------ بندر انزلی اوایل دهه 60[/b] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Salman1.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_Salman1.jpg[/IMG][/url] [right]===========================================[/right] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Salman2.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_Salman2.jpg[/IMG][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Salman2_28229.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_Salman2_28229.jpg[/IMG][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Salman2_28329.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_Salman2_28329.jpg[/IMG][/url] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]==========================================[/size][/font][/color][/right] [b]سلمان در اسکله (بندر انزلی) :[/b] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Salman3.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_Salman3.jpg[/IMG][/url] [b]در پایان جا دارد بابت این تصاویر از دریادل قهرمان جناب براتی بخش بی نهایت تشکر کنم.[/b]
  6. [quote name='Shabro' timestamp='1404674825' post='390950'] رفتن این ناو از خرمشهر به مازندران حتما داستان جالبی داشته و اینکه بدنه چوبی برای مین های مغناطیسی ترفند خوبی بوده [/quote] دوست عزیز ناوی که به خزر رفت سلمان یا همون شاهرخ بود که [url="http://www.military.ir/forums/topic/27995-%D9%86%D8%A7%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D8%B4%D9%87%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%AE-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%DA%A9%D8%B3/#entry390915"]اینجا[/url] معرفی شدند این ناوها (ریاضی و هریسچی) هر دو از خدمت خارج اند
  7. [color=#ff0000][b]مین روب ریاضی :[/b][/color] http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=140467428977744_123456789.jpg
  8. [color=#ff0000][b]ناو مین روب سیمرغ به شماره بدنه 291 (قبل از ورود به ایران) :[/b][/color] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/394826-592468090767095-267098896-n.jpg[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/19092-600877893259448-1119002336-n.jpg[/img]
  9. [center][b][color=#00FF00]:.: به نام ایزد توانا :.:[/color][/b][/center] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][color=#800080][b]اهمیت و کار مین روب ها[/b][/color][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]پس از تائید مین گذاری و مشخص شدن محل مین گذاری شده از طرق مختلف ( مشاهده مین ریزی توسط عوامل دشمن - دریافت اطلاعات از منابع جاسوسی و عوامل نفوذی - برخورد شناورها به مین - کشف مینها توسط دستگاههای سونار -...) مین روبها به محل اعزام میشوند .معمولا مین روبها ادوات مین روبی را که شامل دو رشته مجزا از هم متشکل از تیغه های قیچی مخصوص و همچنین سامانه تولید صدای مشابه حرکت کشتیها در زیر آب هستند را با یک کابل نیرومند و در فاصله بیش از یکصد متری بدنبال خود میکشند . رشته های مذکور در عمق معینی از آب که میزان آن را قبل از به آب انداختن تعیین میکنند قرار میگیرند و بدنبال کشتی مین روب یدک کشیده میشوند . در صورتیکه تیغه های قیچی یاد شده با کابل مینهای غوطه ور لنگردار برخورد کنند نسبت به قطع کردن آن اقدام مینمایند و بر اثر قطع ارتباط مین با لنگر , مین که به دلیل حجم خود سبک تر از آب است به سطح دریا میآید و با تیراندازی توسط تیربارهای مستقر در ناو مین روب منفجر میشود یا غواصان با قراردادن خرج انفجاری و ماسوره زمانی یا کنترل شونده از راه دور آن را منهدم میکنند .[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مینهای کف خواب صوتی نیز بر اثر سامانه تولید صوت موجود روی دستگاه مین روبی فعال شده و منفجر میگردند .[/size][/font][/color][/right] [center][b][color=#FF0000]============================================ ===============================[/color][/b][/center] [center][b][color=#800080]مقدمه[/color][/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]قبل از انقلاب اسلامی نیروی دریائی کشورمان دو نوع کشتی مین روب از امریکا دریافت نموده بود که شامل ( 1 ) دو مین روب کوچک رودخانه ای کلاس ( CAPE ) به نامهای هریسچی و ریاضی (با شناسه های 301 و 302) هریک با طول 33/9 متر و وزن کامل 235 تن با بدنه چوبی که در سال 1964 به ایران تحویل شدند . (2) چهار فروند مین روب کرانه ای (ساحلی) به نامهای شهباز (با شماره بدنه اولیه 31) - شاهرخ (با شماره بدنه اولیه 32) (در سال 1960) و سیمرغ (باشماره بدنه اولیه 33) - کرکس (با شماره بدنه اولیه 34) (در سال 1963) با ظرفیت 378 تن و به طول 44/5 متر به ایران تحویل شدند .[/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/minsweepers.jpg[/img][/center] [center][b][color=#FF0000]{هر چهار مین روب از چپ به راست : کرکس (34) - سیمرغ (33) - شاهرخ (32) - شهباز (31)}[/color][/b][/center] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مین روب های سری (1) در تاپیک " [url="http://www.military.ir/forums/topic/27941-%D9%86%D8%A7%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%B3%DA%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C/#entry390286"][u]ناوهای مین روب ریاضی و هریسچی[/u][/url][/size][/font][/color][color=#333333][font=Tahoma][size=3] " معرفی شدند.[/size][/font][/color][/center] [center] [color=#333333][font=Tahoma][size=3][b][color=#800080]پس در این مقاله به معرفی مین روب های سری (2) می پردازیم :[/color][/b][/size][/font][/color][/center] [right][color=#FF0000][font=Tahoma][size=3]این ناوها قبل از ورود به ایران دارای شماره بدنه های زیر بودند : شهباز : شماره بدنه 275 / شاهرخ : شماره بدنه 276 // سیمرغ : شماره بدنه 291 / کرکس : شماره بدنه 292 اما پس از ورود شماره ها به ترتیب به 31 و 32 و 33 و 34 تغییر یافتند. [/size][/font][/color][/right] [right][color=#0000FF][font=Tahoma][size=3]نام این ناوها : این مین روب ها به یادبود چهار کشتی جنگی شاهرخ , سیمرغ , کرکس و شهباز که در درگیری های سال 1320 با متفقین اشغالگر حضور داشتند به همان نام ها نامگذاری شدند. [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]لازم به ذکر است که این مین روب ها از کلاس های مختلفی بودند. ([/size][/font][/color][/right] [right][color=#A52A2A][font=Tahoma][size=3]مین روب سیمرغ از کلاس آلباتروس , مین روب های شهباز و شاهرخ از کلاس MSC 268 و مین روب کرکس از کلاس MSC-292[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]) در نتیجه برخی از ویژگی های آن ها تفاوت داشت.[/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/Shahrokh_276-01.jpg[/img][/center] [center][b][color=#FF0000]شاهرخ قبل از ورود به ایران با شناسه 276[/color][/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مین روب های مذکور دارای 44/5 متر طول , 8 متر عرض (در کرکس و سیمرغ 8/5 متر) و 3 متر آبخور (در کرکس و سیمرغ 2/7 متر) بودند. سرعت این ناوها 13/5 گره دریایی بود. هریک از ناوها قادر به حمل 39 تا 40 نفر (در کرکس و سیمرغ این عدد تا 50 نفر نیز افزایش می یابد.) خدمه بودند. پیشران شهباز و شاهرخ متشکل از دو موتور دیزل و دو شفت به قدرت 890 اسب بخار بود اما پیشران کرکس و سیمرغ 4 موتور دیزل و دو شفت به قدرت 2890 بود. مین روب های شهباز و شاهرخ تنها دارای یک توپ 20 میلیمتری در عرشه اصلی ناو به عنوان ابزار دفاعی بودند اما کرکس و سیمرغ از یک توپ 81 میلیمتری و دو تیربار 12/7 میلیمتری استفاده می کردند. [/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/shahbaz.jpg[/img][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/shahrokh.jpg[/img][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/simorgh.jpg[/img][/center] [center][b][color=#800080]سرنوشت مین روب ها[/color][/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مین روب سیمرغ طی جنگ تحمیلی با دارا بودن هر چهار موتور اصلی به عنوان مین روب مکانیکی مورد استفاده قرار می گرفت اما از سرنوشت بعد از آن اطلاع دقیقی نیست اما ممکن است غرق شده باشد. مین روب شاهرخ در سال 1350 خورشیدی به فرماندهی ناوسروان اسفندیار زنگنه از خرمشهر راه افتاد و از طریق کانال ولگا دن به آبهای دریای مازندران وارد و در بندر انزلی مستقر شد شماره بدنه ابتدایی ناو 32 بود، که بعد از انقلاب به 301 و اسم ناو به سلمان تغییر یافت هم اکنون این ناو در دریای خزر وظیفه آموزش دانشجویان را بر عهده دارد. ناو کرکس نیز در خلال جنگ تحمیلی با دارا بودن سه موتور اصلی به عنوان ناو گشتی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن از تا سال 1387 فعال بود. شهباز قبل از انقلاب و در سال 1353 از خدمت خارج شد. [/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/salman.jpg[/img][/center] [center][b][color=#FF0000]سلمان (شاهرخ)[/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/ca9d11e2e8.jpg[/img][/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000]سلمان در سریال در چشم باد[/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/Simorgh_33-01.jpg[/img][/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000]سیمرغ[/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/simorgh1.jpg[/img][/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000]سیمرغ[/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/simorgh2.jpg[/img][/color][/b][/center] [center][b][color=#FF0000]سیمرغ[/color][/b][/center] [center] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/simorgh3.jpg[/img][/center] [center][b][color=#FF0000]ناو سمت چپ : سیمرغ[/color][/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]پایان /[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سخن نویسنده: شکی نیست که مقاله حاضر نمی تواند خالی از نقص باشد ، بدین صورت از صاحبنظران و خوانندگان محترم تقاضامندم از ارسال نظرات اصلاحی خود برای نگارنده دریغ نفرمایند . بدیهی است هرگونه نظر اصلاحی از طرف نگارنده مورد مطالعه قرار گرفته و موجب تشکر و سپاس فراوان خواهد بود . در پایان جا دارد از جناب [/size][/font][/color][/right] [right][color=#8B4513][font=Tahoma][size=3]ARASHEKAMANGIR[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]و [/size][/font][/color][/right] [right][color=#FF8C00][font=Tahoma][size=3]IRINavy[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]و sailors[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]جهت کمک در گرداوری این مطلب صمیمانه تشکر کنم .[/size][/font][/color][/right] همینطور از دوست عزیز جناب mahdi100 بابت آپلود عکس ها تشکر می نمایم. [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]منبع: [/size][/font][/color][/right] [right][url="http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24486&p=119286#post119286"][color=#ff0000][font=Tahoma][size=3]انجمن ارتشی دات کام / [/size][/font][/color][/url][/right] [right][url="http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24486&p=119286#post119286"][color=#ff0000][font=Tahoma][size=3]violator[/size][/font][/color][/url][/right] [right][url="http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24486&p=119286#post119286"][color=#ff0000][font=Tahoma][size=3](امیررضا.ح)[/size][/font][/color][/url][/right]
  10. این عکس را جایگزین کنید بی زحمت : [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_symrG.jpg[/img]
  11. ضمن عرض سلام جناب آزاد استاد عزیز در متن فوق از ناو های شهباز , سیمرغ , کرکس و شاهرخ یاد گردید و عکسی از سیمرغ هم بود اما این عکس از مین روب سیمرغ است و آن ناوی که در سال 1320 در درگیری ها حضور داشت ناو دیگری بود که بعدا به دلیل یادبود همین ناو این مین روب سیمرغ نامیده شد. همینطور مین روبهای کرکس و شاهرخ و شهباز هم به یادبود ناوهای همنامشان این نام بر آن ها گذاشته شد.
  12. [quote name='elnino87' timestamp='1404128015' post='389360'] وضعیت: نامعلوم؟ اصلا ایران این ناو تحویل گرفته یا نه ؟ [/quote] سلام بله در متن ذکر کردم که [b][color=#333333][font=Tahoma][size=3][right] در سال 1960 (1339 شمسی) خریداری شد و سال بعدش 1961 (1340 شمسی) تحویل ایران [/right][/size][/font][/color][/b][b][color=#333333][font=Tahoma][size=3][right]گشت.[/right][/size][/font][/color][/b][color=#333333][font=Tahoma][size=3][right]اما درباره وضعیت فعلی این ناو هیچ اطلاعاتی در دست نیست. [/right][/size][/font][/color]
  13. [center][b][color=#00FF00]:.: به نام ایزد توانا :.:[/color][/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ناو تعمیراتی و پشتیبانی (USS Gordius (ARL-36 (با نام [/size][/font][/color][color=#FF0000][font=Tahoma][size=3]سهراب در ایران) [/size][/font][/color][color=#333333][font=Tahoma][size=3]یکی از 39 ناو کلاس Achelous بود که در طول جنگ جهانی دوم برای نیروی دریایی امریکا ساخته شدند. نام این ناو یعنی گاردیوس برگرفته از نام اولین پادشاه امپراطوری باستانی فریگیه یعنی پادشاه گاردیوس بود. این ناو قبل از به آب اندازی با نام LST-1145 شناخته می شد. کد (شناسه )این ناو که بر روی بدنه آن درج شده R 36 است. محل ساخت این ناو شیکاگو و شرکت سازنده آن کمپانی Bridge & Iron ذکر شده است.[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]گاردیوس (سهراب[/size][/font][/color][color=#333333][font=Tahoma][size=3]) با حمایت مالی خانم Helen H. Davis در تاریخ 7 می 1945 به آب اندازی شد. تاریخ ورود این ناو به خدمت 18 می 1945 است اما عمر این ناو در نیروی دریایی امریکا کوتاه بود و در 11 ژوئن همان سال گاردیوس را از خدمت خارج کردند اما قصه گاردیوس به اینجا ختم نگردید و این ناو پس از تعمیرات بسیار زیاد در کمپانی Bethlehem Steel دوباره در تاریخ 14 سپتامبر 1945 به فرماندهی ناوبان یکم Roy L. Guy وارد خدمت شد. این ناو از تاریخ مذکور به بعد به یک لندینگ کرافت تعمیراتی (تا قبل از آن در خلل جنگ جهانی نقش یک ناو نیروبر را بازی می کرد.) تبدیل شد. سر انجام این ناو در 21 دسامبر 1955 در ارتش امریکا بازنشسته شد و در سال 1960 (1339 شمسی) خریداری شد و سال بعدش 1961 (1340 شمسی) تحویل ایران گشت.[/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/10193615.jpg[/img][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مشخصات عمومی : [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]تناژ جابجایی : 2220 تن (حالت عملیاتی) 4100 تن (حالت فول لود)[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]طول : 328 فوت (100 متر)[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]عرض : 50 فوت (15 متر)[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]آبخور : 3/40 متر[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]پیشران ها : دو موتور دیزل هرکدام با یک شفت، پروانه و سکان مجزا[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سرعت : 12 نات[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]خدمه : 21 افسر و 232 ملوان[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نام در ایران : سهراب [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]وضعیت پس از تحویل به ایران : نا معلوم[/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/10193616.jpg[/img][/center] [right]پایان /[/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سخن نویسنده: شکی نیست که مقاله حاضر نمی تواند خالی از نقص باشد ، بدین صورت از صاحبنظران و خوانندگان محترم تقاضامندم از ارسال نظرات اصلاحی خود برای نگارنده دریغ نفرمایند . بدیهی است هرگونه نظر اصلاحی از طرف نگارنده مورد مطالعه قرار گرفته و موجب تشکر و سپاس فراوان خواهد بود . در پایان جا دارد از جناب [/size][/font][/color][/right] [right][color=#0000FF][font=Tahoma][size=3]IRINavy[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]جهت کمک در گرداوری این مطلب صمیمانه تشکر کنم .[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]منبع: انجمن ارتشی دات کام / violator (امیررضا.ح)[/size][/font][/color][/right] [right][url="http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24440&p=118857#post118857"]http://www.arteshi.c...8857#post118857[/url][/right]
  14. [center][b][color=#00cc33]:.: به نام ایزد توانا :.:[/color][/b][/center] [center][color=#800080][b]اهمیت و کار مین روب ها[/b][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]پس از تائید مین گذاری و مشخص شدن محل مین گذاری شده از طرق مختلف ( مشاهده مین ریزی توسط عوامل دشمن - دریافت اطلاعات از منابع جاسوسی و عوامل نفوذی - برخورد شناورها به مین - کشف مینها توسط دستگاههای سونار -...) مین روبها به محل اعزام میشوند .معمولا مین روبها ادوات مین روبی را که شامل دو رشته مجزا از هم متشکل از تیغه های قیچی مخصوص و همچنین سامانه تولید صدای مشابه حرکت کشتیها در زیر آب هستند را با یک کابل نیرومند و در فاصله بیش از یکصد متری بدنبال خود میکشند . رشته های مذکور در عمق معینی از آب که میزان آن را قبل از به آب انداختن تعیین میکنند قرار میگیرند و بدنبال کشتی مین روب یدک کشیده میشوند . در صورتیکه تیغه های قیچی یاد شده با کابل مینهای غوطه ور لنگردار برخورد کنند نسبت به قطع کردن آن اقدام مینمایند و بر اثر قطع ارتباط مین با لنگر , مین که به دلیل حجم خود سبک تر از آب است به سطح دریا میآید و با تیراندازی توسط تیربارهای مستقر در ناو مین روب منفجر میشود یا غواصان با قراردادن خرج انفجاری و ماسوره زمانی یا کنترل شونده از راه دور آن را منهدم میکنند .[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مینهای کف خواب صوتی نیز بر اثر سامانه تولید صوت موجود روی دستگاه مین روبی فعال شده و منفجر میگردند .[/size][/font][/color][/right] [center][b]============================================ ===============================[/b][/center] [center][color=#800080][b]مقدمه[/b][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]قبل از انقلاب اسلامی نیروی دریائی کشورمان دو نوع کشتی مین روب از امریکا دریافت نموده بود که شامل ( 1 ) دو مین روب کوچک رودخانه ای کلاس ( CAPE ) به نامهای هریسچی و ریاضی (با شناسه های 301 و 302) هریک با طول 33/9 متر و وزن کامل 235 تن با بدنه چوبی که در سال 1964 به ایران تحویل شدند . (2) چهار فروند مین روب کرانه ای (ساحلی) به نامهای شهباز - شاهرخ (در سال 1960) و سیمرغ - کرکس (در سال 1963) با ظرفیت 378 تن و به طول 44/5 متر به ایران تحویل شدند .[/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Harischi_301-01_28129.jpg[/img][/center] [center][color=#ff0000][b]ناو مین روب هریسچی به شناسه 301[/b][/color][/center] [center] [color=#333333][font=Tahoma][size=3][color=#800080][b]در این مقاله قصد معرفی ناوهای مین روبی سری (1) یعنی هریسچی و ریاضی را داریم : [/b][/color][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نام این مین روبها قبل از ورود به ایران MSI-13 و MSI-14 بود اما پس از ورود به ایران این نام ها به هریسچی (ام اس آی 13) و ریاضی (ام اس آی 14) تغییر کرد.[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]همانطور که در مقدمه اشاره شد این ناوها دارای بدنه چوبی بودند. طول این ناوها 33/9 متر , عرض آن ها 7/14 متر و آبخورشان 2.4 متر است. پیشران های هریسچی و ریاضی در واقع چهار موتور دیزلی (به قدرت 946 اسب بخار) و دو پروانه بودند که با استفاده از تمام آن ها این دو شناور به سرعت 12/5 گره دریایی می رسیدند. هر یک از این مین روب ها قادر به حمل 21 نفر خدمه شامل 16 ملوان و 5 افسر بودند. برد عملیاتی این مین روب ها با سرعت 9 گره 1000 ناتیکال مایل است. تنها اسلحه ای که هریسچی و ریاضی حمل می کردند یک قبضه مسلسل 12/7 میلیمتری بود که در عرشه اصلی ناو نصب شده بود. این دو ناو بعد از انقلاب تا سال 1361 بلا استفاده ماندند اما بعد از آن ناو مین روبی هریسچی به دلیل شکستگی بدنه در و ایرادات اساسی در سیستم رانش و ژنراتور مین روب از خدمت خارج گشت اما ناو ریاضی با قطعات هریسچی و پس از تعمیرات بدنه و نصب دستگاههای مخابراتی و رادار ناوبری بعنوان مین روب مکانیکی رزرو (مین روب اصلی مین روب سیمرغ بود.) باقی ماند و تا سال 1988 عملیاتی بود. [/size][/font][/color][/right] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Riazi_302-01_28129.jpg[/img][/center] [center][b][color=#ff0000]ناو مین روب ریاضی به شناسه 302[/color][/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]پایان /[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سخن نویسنده: شکی نیست که مقاله حاضر نمی تواند خالی از نقص باشد ، بدین صورت از صاحبنظران و خوانندگان محترم تقاضامندم از ارسال نظرات اصلاحی خود برای نگارنده دریغ نفرمایند . بدیهی است هرگونه نظر اصلاحی از طرف نگارنده مورد مطالعه قرار گرفته و موجب تشکر و سپاس فراوان خواهد بود . در پایان جا دارد ازجناب [/size][/font][/color][color=#FF8C00][font=Tahoma][size=3]ARASHEKAMANGIR و IRINavy [/size][/font][/color]صمیمانه تشکر میکنم .[/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]منبع: انجمن ارتشی دات کام / نگارنده : violator (امیررضا.ح) ([url="http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24421"]لینک مستقیم به ارتشی[/url])[/size][/font][/color][/right]
  15. [center][color=#006400][b][color=#ff0000].: به نام ایزد توانا :.[/color][/b][/color][/center] [b]کشتی بیمارستان شیر و خورشید سرخ با نام فارور[/b] جمعیت هلال احمر ایران در سال ۱۹۲۲ با نام جمعیت شیر و خورشید سرخ تاسیس شد و كمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۱۹۲۳ آن را به رسمیت شناخت. این جمعیت از ابتدای تاسیس بطور مستقل تحت نظارت گروهی از مدیران به فعالیت پرداخت و شعبی را در شهرهای مختلف راه اندازی كرد. جمعیت شیر و خورشید سرخ از همان آغاز تاسیس در بسیاری از فعالیت های عمومی نظیر ساخت زایشگاه، راه اندازی درمانگاه های رایگان، تهیه و ذخیره آب و كمك به مراكز بهداشتی ارتش مشاركت كرد. این جمعیت تا سال ۱۹۷۹، ۵۰۰ بیمارستان (در كل شامل ۱۵۰۰۰ تختخواب)، چندین مركز برای كودكان و جوانان، مهدكودك، مراكز پزشكی جاده ای، ناوگان حمل و نقل زمینی، مراكز امداد دریایی و هوایی و بانك خون دایر كرد. [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10273/aaaaaaaaa.gif[/img][/center] در سال 1349 با توجه به تفاوت كیفی خدمات بیمارستانی شیر و خورشید سرخ ، به دستور شاه بیش از 100 بیمارستان و درمانگاه وابسته به وزارت بهداری در شهرستان ها ، بخش ها و روستاها به شیر و خورشید سرخ واگذار شد تا از محل اعتبارات دولتی اداره گردد. [b]در همین سالها در بازدید فرح پهلوی به بنادر و جزایر جنوب کشور ، نیاز مردم این شهر ها را به یک مرکز درمانی را به صورت کاملا روشن احساس میکند. از آن جایی که هیچ گونه زیر ساختی برای مسیر حمل و نقل در خشکی برای این بنادر ساخته نشده بود ایده کشتی بیمارستانی از طرف مستشاران وقت داده شده و دستور خرید این کشتی توسط فرح پهلوی صادر می گردد که جمعیت شیر وخورشید سرخ ایران عهده دار تهیه این کشتی می شود. بدین جهت بود که برای رسیدگی بهتر به وضع بهداشتی- درمانی ساكنان جزیره ها و بنادر ایرانی خلیج فارس ، [color=#ff0000]كشتی بیمارستانی "فارور"[/color] برای جمعیت خریداری گردید [/b]، همچنین در سال 1350 به نشانه دوستی دو ملت ایران و امارات متحده عربی، بیمارستان جمعیت در امیرنشین دوبی و در سال 1351 بیمارستان دیگری در امیر نشین فجیره افتتاح گریدند. [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10273/aaaaaaaaaa~0.jpg[/img][/center] [center]تصویر فوق ، بازدید فرح پهلوی از بنادر و جزایر جنوبی کشور[/center] پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تایید رسمی شورای انقلاب، تمام مراكز پزشكی این جمعیت زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفت و شیر و خورشید سرخ به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد. بیشتر فعالیت های جمعیت هلال احمر بر روی كمك رسانی به آسیب دیدگان در زمان وقوع بلایا و حوادث طبیعی متمركز شده است. همچنین فعالیت های این جمعیت، تاسیس مراكز پزشكی و توانبخشی، تولید و توزیع دارو و امور داوطلبانه را نیز تحت پوشش قرار میدهد. جمعیت هلال احمر ایران به همراه شعب محلی و استانی آن، بزرگترین سازمان امدادی كشور و یكی از اعضای فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است. این فدراسیون به عنوان بزرگترین شبكه جهانی بشر دوستانه، جمعیت صلیب سرخ ملی و هلال احمر ۱۸۳ كشور را در برمی گیرد. [b]اما فارور...[/b] کشتی بیمارستانی فارور ، هشتم اکتبر سال 1971 بوسیله شرکت آلمانی Elsflether Werft آلمان ساخته شد و در اواخر همان سال یا اوایل 1972 بود که به آب انداخته و تحت پرچم ایران درآمد . این کمپانی که حدود 1 قرن از تاسیس آن میگذرد تجربه بسیار بالایی در تعمیر , ساخت , نگهداری و اصلاح کشتی ها دارد که دفتر اصلی این کمپانی در شهر الزفلسدر ایالت نیدرزاکسن کشور آلمان واقع شده است و امروزه نیز از شرکت های فعال و پیشرو در زمینه ساخت و ساز انواع کشتی ها به حساب می آید. [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10273/aaaaaaaaaaaa.jpg[/img][/center] کشتی بیمارستانی فارور با 800 تن وزن و ظرفیت ناخالص 1773 تن ، 18 گره دریایی سرعت داشته و آنطور که از خاطرات فرح پهلوی در سفر از بنادر جنوبی ایران بر می آید ، پنج پزشک جوان و سی متخصص و بهیار و پرستار در آن خدمت میکردند . به نقل از دکتر احمد اقتداری ، نام فارور در واقع نام جزیره ی کوچک فرور در خلیج فارس بوده است که به تناسب با ماموریت این کشتی ، یعنی معالجه بیماران سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان برای آن برگزیده شده است اما اینکه چرا فرور را به فارور تبدیل کردند ، دقیقا معلوم نیست. گفتنی است فرور و فارور به معنای فرورفتن غواص برای صید مروارید در دریا و در موقع صید مروارید بوده و از همین معنا مشتق شده است. [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10273/aaaaaaaaaaa.jpg[/img][/center] گفته میشود روال کار فارور به این گونه بود که در نزدیکی بندر یا جزیره مورد نظر لنگر می انداخته و کادر پزشکی توسط قایق به محل میرفتند و اکثر بیماران را در محل مورد معالجه قرار میدادند . اما در مواردی که شخص احتیاج به بستری ، عمل ، آزمایش و مواردی از این دست میداشت به کشتی منتقل میشده و پس از بهبود به محل زندگی خود بازگردانده میشد . به همین منوال بود که این کشتی به نام کشتی شاه معروف شد! [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10273/aaaaaaaaaaaaaa.jpg[/img][/center] کشتی بیمارستانی فارور در سال 1984 و تنها پس از 12 سال خدمت به مردم سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان ، پرچم کشور توگو را به عنوان کشتی آموزشی و با نام قدس تحت مالکیت امارات متحده عربی به خود پذیرفت و به کار خود در سواحل ایران پایان بخشید . البته شایان ذکر است تنها پس از گذشت یک سال از این موضوع ، دو کشتی دیگر به نام های تنب و لاوان تحت عنوان «بیمارستان دریایی» (Hospital Ship) به خدمت ایران در آمدند که هنوزه در ناوگان دریایی نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا در حال خدمت میباشند . [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10273/1111111111111111111111111111111111111111.jpg[/img][/center] تنب و لاوان در واقع دو کشتی معوقه از 4 ناو آبی-خاکی سفارش داده شده به شرکت انگلیسی Yarrow Shipbuilding Co با نام های "هنگام" ، "لارک" ، "تنب" و "لاوان" بودند که ناوهای آبی-خاکی هنگام و لارک در سال 1353 شمسی (1974میلادی) تحویل ایران شدند اما ناوهای تنب و لاوان، بدلیل تحریم های این شرکت ضد ایران ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1364 شمسی (1985م)، با تلاش بسیار و پیگیریهای مجدانه نیروی دریایی ارتش و تحت عنوان «بیمارستان دریایی» (Hospital Ship) بدون هیچگونه تسلیحات و سامانه های مربوطه ، اما با سامانه رانشی قدرتمندتر، تحویل گردیدند و همان گونه که ذکر شد تاکنون در حال خدمت میباشند. [left] Iranian hospital ship 'Farur' of 1971 Launch Date: 8.10.71 Date of completion: 12.71 Manufacturer: Elsflether Werft, West Germany Country: Iran Flag: IRN Tons: 1773 Deadweight tonnage: 800 Speed(kn): 2D-18 Subsequent History: 82 GHODS - 83 IRAN GHODS - 84 GHODS Status: Dead[/left] پایان / سخن نویسنده: شکی نیست که مقاله حاضر نمی تواند خالی از نقص باشد ، بدین صورت از صاحبنظران و خوانندگان محترم تقاضامندم از ارسال نظرات اصلاحی خود برای نگارنده دریغ نفرمایند . بدیهی است هرگونه نظر اصلاحی از طرف نگارنده مورد مطالعه قرار گرفته و موجب تشکر و سپاس فراوان خواهد بود . در پایان جا دارد از جناب [b][color=#ff8c00]ARASHEKAMANGIR[/color][/b] و [b][color=#daa520]IRINavy[/color][/b] و [color=#0099cc][b]Rear Admiral Habibollah sayyari[/b][/color] جهت کمک در گرداوری این مطلب صمیمانه تشکر کنم . یا علی "ع" مدد منبع: انجمن ارتشی دات کام / violator لینک منبع: http://www.arteshi.com/showthread.php?t=24080&p=114399#post114399