Recommended Posts

كارشناسان معتقدند رژيم صهيونيستي براي حمله به ايران امكانات فني لازم را ندارد و چنين اقدامي، بخصوص بدون هماهنگي با آمريكا، عواقب سياسي جدي براي اين رژيم به همراه داشته و اطلاعات مربوط به امكان اين حمله يك مانور سياسي از سوي تل‌آويو است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نيزوايسيمايا گازيه‌تا»، يك مقام بلند پايه در وزارت دفاع اسرائيل خبر داد در تل آويو امكان حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران بصورت يكجانبه و بدون هماهنگي با آمريكا در حال بررسي است.
كارشناسان در اين خصوص كه امكانات فني دولت يهود براي انجام چنين عمليات يكجانبه‌اي كافي است، اتفاق نظر ندارند. ضمن اين كه، اصلي‌ترين مشكل تل آويو عواقب سياسي چنين اقدامي خواهد بود.
"تسوي مگان"، مدير موسسه تحقيقات اورآسيا در هرتزيليا (اسرائيل) در گفتگو با خبرنگار اين روزنامه گفته است: «اسرائيل براي چنين حمله‌اي امكانات فني ندارد، هر چند براي اين اقدام بايد از تمام توان نظامي خود استفاده كند.»
مگان خاطر نشان ساخت: البته در صورت حمله يكجانبه به ايران، مقامات نظامي اسرائيلي با دشوارهاي خاص فني مواجه خواهند شد، از جمله اين كه هواپيماهاي اين رژيم بايد از خاك عراق براي حمله به ايران عبور كنند كه تحت كنترل آمريكايي‌ها قرار دارد.
وي تاكيد كرد: «من در خصوص امكان حمله اسرائيل به ايران بدون موافقت آمريكا ترديد دارم، هرچند امكان چنين عملياتي بدون مشاركت آمريكا، ولي با موافقت آن ممكن است.»
به گفته وي، مشكل اينجاست كه اگر آمريكا با حمله به ايران موافقت كند، ايراني‌ها در پاسخ به اين حملات، به تاسيسات آمريكايي‌ها حمله خواهند كرد.
به نوشته اين روزنامه، "ريچارد دالتون"، كارشناس برنامه خاورميانه در مركز تحقيقات لندن نيز معتقد است كه حمله به ايران از سوي اسرائيل بايد به هماهنگي آمريكا صورت بگيرد. چرا كه اسرائيلي‌ها امكانات لازم براي چنين عملياتي را به تنهايي ندارند و مشكل ضرورت استفاده از حريم هوايي عراق براي چنين حمله‌اي تنها علت آن نيست.
وي افزود: علاوه بر اين اگر توجه داشته باشيم كه چه روابط مستحكمي بين اسرائيل و آمريكا وجود دارد، بعيد است تصور نمود اسرائيل چنين اقدام مهمي را بدون موافقت حداقل ضمني و يا همراه با سكوت آمريكا انجام دهد. چرا كه به هرحال در چنين اقدامي پاي منافع آمريكا نيز به ميان خواهد آمد.
اين كارشناس همچنين بعيد ندانست كه پيدا شدن اطلاعاتي در خصوص وجود چنين طرحي ممكن است «مانوري از سوي اسرائيل» باشد كه تا حدودي نگران امكان تغيير سياست‌هاي دولت دموكرات باراك اوباما در قبال اسرائيل شده است.
به گفته وي، ولي اگر اسرائيل بدون اطلاع واشنگتن به ايران حمله كند، ممكن است آمريكا كمكهاي نظامي هنگفت خود به دولت يهود را كاهش دهد.
"آرنو كاليكا"، كارشناس برجسته فرانسوي نيز حمله يكجانبه اسرائيل به ايران را بسيار بعيد، ولي ممكن مي‌داند.
به گفته وي، «اسرائيل هميشه هم براي اقدامات خود از آمريكايي‌ها كسب اجازه نكرده است. اگر سرويسهاي جاسوسي اسرائيلي اطلاعات دقيقي در مورد مراكز هسته اي ايران بدست آورند و به اين نتيجه برسند كه با حمله اين قضيه فيصله خواهد يافت، قطعا چنين كاري را خواهند كرد. هرچند احتمال چنين حمله‌اي در آينده نزديك را بسيار بعيد مي دانم.»
منبع : رجانيوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در سومين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 كه توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و در آبهاي درياي عمان در حال انجام است، براي اولين بار عمليات كف‌نشيني و اختفاي زيردريايي توسط زيردريايي سبك نهنگ انجام شد.

زيردريايي سبك نهنگ از توليدات بومي صنايع دفاعي كشور است كه مهمترين ويژگي آن اختفا در كف دريا در نقاط مورد نظر است به طوريكه هيچ دستگاه رديابي از بالاي آب، قادر به تشخيص آن نخواهد بود.

همچنين زيردريايي سبك نهنگ قابليت شليك اژدر جهت مقابله با اهداف مورد نظر را داراست.

اين زيردريايي در كنار ديگر سامانه‌هاي زيرسطحي نيروي دريايي ارتش همچون زيردريايي سبك غدير، نيمه سنگين قائم، زيردريايي‌هاي كيلوكلاس و انوع ميدجت‌ها، توانائي انجام انواع عمليات را در مناطق مشخص شده دارند.
منبع:www.aja.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در آخرين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 موشك سطح به سطح نصر 2 با موفقيت كامل شليك و هدف مورد نظر را منهدم كرد.

به گزارش فارس، مرحله چهارم از رزمايش دريايي اتحاد 87 نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه با حضور امير سيد عبدالرحيم موسوي جانشين فرمانده كل ارتش، امير حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي و جمعي از فرماندهان عاليرتبه ارتش در آبهاي درياي عمان برگزار مي‌شد، با شليك موشك سطح به سطح نصر 2 به كار خود پايان داد.
در فاز اول مرحله چهارم اين رزمايش كه روز گذشته برگزار شد، يك زيردريايي از كلاس طارق با شليك اژدر به موانع دشمن فرضي حمله و آن را منهدم كرد.
در فاز دوم نيز پس از انجام عمليات تصرف ناوچه‌هاي دشمن فرضي توسط تفنگداران دريايي ارتش جمهوري اسلامي، يك ناوچه موشك‌انداز با شليك موشك سطح به سطح نصر 2 هدف مورد نظر را در فاصله 30 كيلومتري مورد اصابت و نابودي قرار داد. موشك سطح به سطح نصر 2 با برد متوسط براي اولين بار در رزمايش 87 شليك شده است.
در فاز آخر از مرحله چهارم از رزمايش اتحاد دريايي 87، ناوچه‌هاي رزمي نيروي دريايي با شليك توپ و سلاح‌هاي سبك به دشمن فرضي حمله كردند و به اين ترتيب آخرين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 با موفقيت كامل به كار خود پايان داد

فارس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رزمايش بزرگ نيروي دريايي ارتش در درياي عمان و به ويژه آزمايش موفقيت‌آميز موشك نصر در رسانه‌هاي خارجي بازتاب گسترده‌اي داشت.

به گزارش فارس، آخرين مرحله از رزمايش بزرگ نيروي دريايي ارتش با نام «اتحاد 87» كه از روز سه‌شنبه در درياي عمان و منطقه‌اي به وسعت 50 هزار مايل مربع در حال برگزاري است، ناوچه‌هاي موشك انداز، ناوها، زيردريايي‌هاي سبك (كلاس غدير)، نيمه سنگين (قائم) و سنگين نيروي دريايي ارتش به همراه بالگردهاي اين نيرو، رژه خود را از مقابل ناو فرماندهي آغاز كردند.
بر همين اساس رسانه‌هاي غربي و انگليسي زبان اقدام به انعكاس اين خبر پرداخته كه در زير به برخي از آنها اشاره مي‌شود:
خبرگزاري انگليسي رويترز در گزارشي نوشت: ايران موشك‌هاي جديدي را از روي ناوهاي جنگي آزمايش كرده است.
رويترز مي‌افزايد: ايران از روز سه‌شنبه اقدام به برگزاري رزمايش شش روزه در درياي عمان و منطقه خليج فارس كرد.
اين خبرگزاري انگليسي در ادامه به نقل از منابع ايراني نوشت كه موشك سطح به سطح نصر-2 در منطقه عملياتي درياي عمان آزمايش شد.
خبرگزاري فرانسه نيز با پوشش خبر برگزاري رزمايش دريايي و پرتاب موشك نصر نوشت كه ايران در روز چهارشنبه نسل جديدي از موشك سطح به سطح خود را آزمايش كرد.
خبرگزاري چيني شينهوا نيز در گزارشي مفصل اعلام كرد كه ايران موشك ميان‌برد خود را در رزمايشي دريايي آزمايش كرد.
شينهوا ادامه داد: موشك سطح به سطح نصر 2 به طور موفقيت آميزي از يك كشتي جنگي شليك شد و هدفي را كه در فاصله 30 كيلومتري آن قرار داشت نابود كرد.
از سوي ديگر رسانه‌هاي صهيونيستي نيز كه هميشه با ديدگاه ترديدآميز به برنامه‌هاي دفاعي ايران مي‌نگرند، اقدام به انعكاس رزمايش و پرتاب موشك نصر جمهوري اسلامي ايران كردند.
بر همين اساس روزنامه صهيونيستي "يديعوت‌آحارونوت" در گزارشي جهت‌دار به نقل از كارشناسان غربي مدعي شد كه موشك آزمايش شده ايران همان موشك‌هاي قبلي با آرمي جديد بوده است

فارس[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امير شاه صفي تاكيد كرد: اقتدار نيروهاي مسلح از تمام جهات ضرورت دارد و مهمترين عاملي كه در اين امر موثر است، نيروي انساني توانمند است.
به گزارش روابط عمومي نيروي هوايي ارتش، مراسم تحليف و جشن سردوشي دانشجويان مركز آموزش‌هاي هوايي شهيد خضرايي با حضور اميرسرتيپ خلبان شاه‌صفي‌ فرمانده نيروي هوايي ارتش و جمعي از فرماندهان و مسوولان برگزار شد و
پس از اجراي برنامه‌هاي ويژه نظامي و قرائت سوگندنامه، نمايندگان دانشجويان با گرفتن سردوشي از فرمانده نيروي هوايي به جمع كاركنان اين نيرو پيوستند.
اميرخلبان حسن شاه‌صفي فرمانده نيروي هوااي ارتش در جمع دانشجويان مركز آموزش‌هاي هوايي شهيد خضرايي گفت: خوشحالم كه در جمع شما جوانان سلحشور هستم؛ جواناني كه خود را براي دفاع از كشور و تماميت ارضي آن آماده‌ مي‌كنند.
وي افزود: قدرت و اقتدار هر كشوري وجود نيروهاي مسلح قدرتمند است، آسايش و امنيت يكي از عوامل منافع ملي است؛ لذا اقتدار نيروهاي مسلح از تمام جهات ضرورت دارد و مهمترين عاملي كه در اين امر موثر است، نيروي انساني توانمند است.
شاه‌صفي افزود: كاركنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نماد عزت و غيرت مردم كشور هستند و حضور شما جوانان سلحشور در نيروي هوايي مايه افتخار است.
وي در پايان گفت: نيروي هوايي ارتش چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در دوران سازندگي، طوري عمل كرد كه حضرت امام (ره) آنان را مصداق « السابقون السابقون...» دانستند، هم‌چنين مقام معظم رهبري و فرمانده كل قوا در مورد نيروي هوايي فرمودند:«نيروي هوايي يك نيروي الهي است».
منبع:www.ro-defa.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: براي دفاع از منافع‌ ايران آن‌قدر جرات داريم كه هيچ‌كس جرات تعرض به مرز‌هاي كشور را به خود راه نمي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، امير دريادار حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش پس از برگزاري موفق رزمايش دريايي اتحاد 87 در جمع خبرنگاران حضور يافت و گفت:
توان دفاعي نيروي دريايي به شكلي است كه توانايي اجراي ماموريت اصلي خود يعني دفاع از مرزهاي آبي كشور و منافع نظام را دارد. هدف اصلي از تمرين‌ها و رزمايش‌ها نيز آزمايش همين توانايي‌هاست و ما شكي نداريم كه اين توانمندي در ما وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه انجام تمامي مراحل اين رزمايش با موفقيت همراه بوده است و به آنچه كه از ابتدا به عنوان اهداف رزمايش پيش‌بيني كرده‌ بوديم، دست يافتيم، گفت: رزمايش‌ها به صورت ساليانه است و پس از يك سال آموزش، رزمايشي انجام مي‌دهيم و كارها را به صورت عملي آزمايش مي‌كنيم ، چراكه تمرينات موجب بالا رفتن مهارت مي‌شود.
سياري با بيان اينكه آزمايش فرماندهي و كنترل در شرايط مختلف يكي ديگر از اهداف رزمايش اتحاد 87 بود كه با موفقيت انجام شد، گفت:ارتباطات ما به طرق مختلف به خوبي در اين رزمايش برقرار شد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد: چند نكته در اين رزمايش وجود داشت كه فراتر از حد انتظار و ميزان پيش‌بيني شده انجام شد كه يكي از اين موارد زمان‌بندي و به موقع انجام شدن مراحل مختلف رزمايش بود و اجراي به موقع مراحل مختلف رزمايش نشان مي‌دهد كه همه‌ يگان‌هاي فني ما بدون اشكال و در زمان مشخص پاي كار بودند.
وي همچنين ‌آماده‌ سازي و تعمير سريع سيستم‌هاي مختلف سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در شرايط بحراني را يكي ديگر از نكات قابل توجه رزمايش اتحاد 87 توصيف كرد و گفت: پشتكار و علاقه‌ كاركنان به گونه‌اي است كه آن چيزي كه چندين روز در شرايط عادي كار مي‌برد، ظرف 4 يا 5 ساعت آن هم در تاريكي مطلق راه‌اندازي مي‌شود. در پايان چنين رزمايش‌هايي، انسان به اين نتيجه مي‌رسد كه توانمندي‌ افراد در خلق ابتكارات قابل توجه است و وقتي به افراد اختيار بدهيم، مي‌بينيم كه تمرينات و خلاقيتي به خرج مي‌دهند كه قابل توجه است.
دريادار سياري ‌وسعت زياد رزمايش اتحاد 87 را يكي ديگر از ويژگي‌هاي آن دانست و گفت: در كنار اين موضوع، تركيب يگان‌هاي زيرسطح و روي سطح و نوع تمرينات خاص آن‌ها نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين رزمايش است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش در پاسخ به سوالي در خصوص مقايسه اين نيرو با كشورهاي منطقه گفت: من نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران را با هيچ كجا مقايسه نمي‌كنم؛ راهبرد ما راهبرد دفاعي و هدف ما هم مشخص و ماموريت ما نيز معلوم است و موظفيم كه از منافع كشور دفاع كنيم.
وي تاكيد كرد: براي دفاع از منافع‌ مان آن‌قدر جرات داريم كه هيچ‌كس جرات تعرض به مرز‌هاي ما را به خود راه نمي‌دهد. ما همواره در سطح منطقه حرف اول را زده‌ايم و مي‌زنيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينكه نام رزمايش ارتش اتحاد است و به همه مي‌گوييم كه بايد با هم باشيم و امنيت منطقه را هم خودمان حفظ كنيم، افزود: پيام اين رزمايش، اتحاد و دوستي است و بگوييم كه حفظ امنيت و آرامش منطقه فقط و فقط به دست خود ما به خوبي انجام مي‌شود
منبع:www.ro-defa.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: جلوه ديگر رزمايش اتحاد 87 ، توانمندي و اقتدار صنايع دفاعي بود.
به گزارش اداره كل روابط عمومی وزرات دفاع، سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در گفتگو با جمعي از خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي اظهار داشت:
بهره‌برداري گسترده از تجهيزات و تسليحات ساخت وزارت دفاع و عملكرد موفق و مطلوب آنان در رزمايش اتحاد 87 نشانگر بالندگي، توانمندي و اقتدار صنايع دفاعي وزارت در آستانه سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است.
وي افزود: توپ پيشرفته دريايي فجر 27 انواع ناوچه‌هاي موشك انداز، انواع زير دريايي، اژدهاي سطحي و زير سطحي، تجهيزات و امكانات جنگ الكترونيك و ضد جنگ الكترونيك سامانه مخابراتي پيشرفته فرماندهي از جمله تجهيزات و تسليحات ساخت وزارت دفاع است كه در اين رزمايش توسط دريادلان نيروي درياي ارتش جمهوري اسلامي ايران با موفقيت مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ادامه اظهار داشت: رضايت فرماندهان و كاركنان نيروي دريايي ارتش و ساير نيروهاي مسلح از تجهيزات و تسليحات طراحي و توليد شده در صنايع دفاعي وزارت دفاع را مايه مباهات و دلگرمي متخصصان، نخبگان و مديران اقتدار آفرين وزارت دفاع دانست و افزود: استاندارد سازي توليدات وزارت دفاع، سطح رضايت مندي نيروهاي مسلح را افزايش داده است.
محمد نجار ايجاد صنعت مستقل دريايي را با هدف ارتقا توان دريايي جمهوري اسلامي ايران از جمله برنامه‌هايي برشمرد كه در سال 87 محقق شده و اين سازمان با راهبرد توليد بر حسب نياز عملياتي يگانهاي دريايي ارتش، سپاه برنامه‌هاي خود را ترسيم و به اجرا گذاشته و خواهد گذاشت.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به توانمندي صنايع دريايي وزارت دفاع گفت: در حال حاضر انواع لندينگ كرافت با ظرفيتهاي بسيار بالا، بارج‌هاي مخزني و تخت، شناورهاي مخزني سوخت، شناورهاي تندرو، كشتيهاي نفر بر و پشتيباني، شناورهاي حرفه‌اي گشتي، آمبولانس، صيادي و آموزشي، انواع يدك‌كش و شناورهاي پشتيباني، شكوهاي دريايي، ناوچه‌ها تندرو گشتي، جستجو و نجات و آموزشي، انواع سازه‌هاي دريايي و برجهاي تقطير در صنايع دريايي وزارت دفاع طراحي و توليد مي‌شود.
محمد نجار افزود: تعمير و بازي سازي انواع شناورهاي نظامي، صيادي، لنج، يدك كش، مسافربري لندينگ، كرافت و بارج در پاركينگ مخصوص با استفاده از بالا بر كشتي هاي سنگين و تامين تجهيزات الكترونيكي، ناوبري، محركه و ساير تجهيزات دريايي را از ديگر توانمندي صنايع دريايي وزارت دفاع بر شمرد.
وي در پايان از رزمايش اتحاد 87 بعنوان نماد آمادگي و اقتدار نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر آن تجهيزات كاملا بومي ياد كرد و افزود: تقويت نيروهاي دريايي جمهوري اسلامي ايران از اولويت‌هاي وزارت دفاع محسوب مي‌شود.
منبع:www.ro-defa.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]ايران به تجهيزات انحراف کننده موشک هاي ضدتانک دست يافت [/b]

شهرکرد- معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، از دستيابي متخصصان ايراني به سيستم تجهيزات دفاعي انحراف کننده موشکهاي ضد تانک خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، امير"محمدحسين باقري" در سفر به شهرکرد در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: اين تجهيزات رادار گريز توان آن را دارد که موشکهاي ضد تانک را منحرف کند.
وي اضافه کرد: اين سيستم بر روي تجهيزات وادوات زرهي نصب مي شود.
معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: اين تجهيزات هم اکنون در سامانه دفاعي کشور به کار گرفته شده است.
باقري اظهارنظر درباره "دکترين دفاعي ايران" در خصوص تهديدات دشمنان را به زمان ديگري موکول کرد
ايرنا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب جوک جالبی رادار گریز :lol: :mrgreen: تنها چیزی که موشکهای ضد تانک از اون استفاده نمیکنند همین هدایت راداریه. icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]رزمايش دريايي اتحاد 87 از روز سه‌شنبه دوازدهم آذرماه تا روز يکشنبه هفدهم آذرماه به مدت شش روز و در چهار مرحله در در منطقه‌اي به وسعت 50 هزار مايل مربع از درياي عمان برگزار شد.
مرحله نخست رزمايش بزرگ دريايي اتحاد 87 در آب‌هاي درياي عمان با اجراي عمليات رواني عليه دشمن فرضي، مهياكردن يگان‌هاي رزمي و استقرار آن‌ها در منطقه عملياتي انجام شد.
بارگيري ادوات و تجهيزات، استقرار كاركنان و نيروهاي شركت‌كننده، گسترش يگان‌ها در دريا و اجراي اصول پدافند غيرعامل از اهداف از پيش‌تعيين‌شده براي اولين مرحله از رزمايش بوده است.
از روز چهارشنبه با گسترش عمق عملياتي رزمايش اتحاد 87 تا شرق درياي عمان، مرحله دوم اين رزمايش آغاز شد.
آب‌هاي نيلگون درياي عمان در اين روز شاهد اجراي اقدامات تاكتيكي عليه يگان‌هاي دشمن فرضي در دريا و عمليات كشف، شناسايي و انهدام نيروهاي نفوذكننده با استفاده از ناوشكن‌هاي رزمي، زيردريايي‌ها و هواپيماهاي تاكتيكي، شناسايي و بدون سرنشين بود. از‌ ويژگي‌هاي اين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 مي‌توان به پيشروي نيروها و يگان‌هاي مستقر در منطقه تا شرق درياي عمان و در منطقه‌اي به وسعت 50 هزار مايل مربع اشاره کرد.

تمرين پشتيباني نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از نيروي دريايي
در دومين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 تمرين پشتيباني نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توسط نيروي هوايي نيز انجام شد و طي آن دو فروند جنگنده F4E نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به اهداف مورد نظر اين رزمايش حمله كردند.
اين جنگنده‌ها با حمل موشك‌هاي AGM عليه اهداف دريايي و نيز با بمب‌هاي پرنده، اهداف سطحي را هدف قرار دادند و پس از آن عمليات پشتيباني نزديك هوايي براي ايجاد برتري نيروهاي خودي عليه دشمن فرضي از سوي اين جنگنده‌ها صورت گرفت. سپس دو فروند جنگنده F4D نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با حمل مهمات سنگين، اهداف سطحي مورد نظر نيروي دريايي را هدف قرار دادند و پس از انهدام اين اهداف، جنگنده‌ها عمليات پوشش و برتري هوايي را براي ايجاد امنيت در درياي عمان انجام دادند.

مرحله‌ سوم، فاز اصلي رزمايش اتحاد 87
مرحله‌ سوم و فاز اصلي رزمايش دريايي اتحاد 87 نيز طي دو روز يعني در روزهاي پنجشنبه و جمعه 14 و 15 آذرماه در منطقه سوم دريايي چابهار برگزار شد.
در اين مرحله، رزم سطحي و عمليات پدافند هوايي عليه يگان‌هاي دشمن به مرحله اجرا گذاشته شد. در اين عمليات، ناوشكن و ناوچه‌هاي موشك‌انداز با استفاده از تاكتيك‌هاي نوين رزم نسبت به انهدام يگان‌هاي نفوذ كننده سطحي و هوايي با بهره‌گيري از توپخانه دريايي و موشك‌هاي ضد كشتي اقدام کردند.
در مرحله سوم رزمايش دريايي اتحاد 87، زيردريايي‌هاي سنگين و سبك نسبت به شناسايي دشمن و انهدام آنها با استفاده از اژدرهاي ضد سطحي و ضد زيرسطحي اقدام كردند. همچنين تيم‌هاي عمليات ويژه از طريق زيرسطح توسط زيردريايي‌ها به سواحل نفوذ و با استفاده از تاكتيك‌هاي رزم ناهمگون نسبت به انهدام مواضع در سواحل اقدام و تيم‌هاي جنگال نيز نسبت به اقدامات جنگ‌هاي الكترونيك عليه دشمن اقدام كردند.
براساس اين گزارش از ويژگي‌هاي اين مرحله از رزمايش اتحاد 87 ، بهره‌گيري و به كارگيري گسترده دستاوردهاي دريايي شامل سلاح‌ها، تجهيزات و سامانه‌هاي ساخت صنايع داخلي كشور نظير زيردريايي‌هاي سبك كلاس غدير و توپخانه دريايي فجر 27 ، سيستم كنترل آتش مجهز و هواپيماهاي شناسايي بدون سرنشين و ساير سامانه‌هاي ساخت داخل بوده است.

تمرين عمليات آلودگي‌زدايي از مصدومان جنگهاي شيميايي
در ادامه سومين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87، تمرين عمليات امداد و نجات و برپايي بيمارستان صحرايي و ايستگاه رفع آلودگي در منطقه سوم دريايي چابهار انجام شد.
در اين تمرينات تيم پزشكي مستقر در محل با استفاده از تجهيزات موسوم به ايستگاه رفع آلودگي، وظيفه آلودگي‌زدايي و برطرف كردن عوارض ابتدايي آلودگي شيميايي را براي مصدومان فرضي جنگ‌هاي شيميايي در سه مرحله پذيرش، استفاده از تجهيزات ايستگاه و تشخيص مجدد انجام دادند که در مرحله پذيرش، تيم پزشكي به تشخيص اوليه ميزان مصدوميت مصدومان فرضي پرداختند و پس از آن بنا به تشخيص آن‌ها مصدومان وارد ايستگاه رفع آلودگي شدند.
در سيستم ايستگاه رفع آلودگي مصدومان از پودرهاي رفع آلودگي و كاهش دهنده عوارض شيميايي استفاده كردند و سپس وارد چادر رفع آلودگي و پس از خروج از چادر رفع آلودگي وارد فاز سوم شدند كه در اين مرحله تيم پزشكي، معاينه و تشخيص ثانويه را بر روي آن‌ها انجام دادند. در طول انجام اين عمليات، لباس‌ها و تجهيزات مصدومان شيميايي توسط چادر بخار با بخار 210 تا 220 درجه سانتي گراد آلودگي‌زدايي شد.
يكي از قسمت‌هاي اين بخش از مرحله سوم رزمايش اتحاد 87 ، استفاده از سامانه اتاق عمل متحرك بود كه در يك بخش آن به بستري بيماران و مصدومان پرداخته مي‌شد و در بخش ديگر عمل‌هاي جراحي سرپايي يك ساعته صورت مي‌گرفت.

آزمايش زير دريايي سبك نهنگ
در ادامه سومين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 در روز پنجشنبه، زير دريايي سبك نهنگ با كسب قابليت كف نشيني آزمايش شد.
اين اولين بار در كشور بود كه يك زيردريايي با قابليت كف‌نشيني به آب انداخته مي‌شد. با اين قابليت‌، زيردريايي سبك نهنگ امكان اختفا در نقاط مختلف زير سطحي را دارا خواهد بود.

آزمايش موفق يك فروند اژدر و يك فروند موشك سطح به سطح
چهارمين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 نيز طي روزهاي شنبه و يکشنبه 16 و 17 آذرماه برگزار شد که فاز اول آن با آزمايش موفقيت‌آميز يك فروند اژدر و يك فروند موشك سطح به سطح با نام نصر 1 همراه بود.
در آزمايش موشك سطح به سطح ضد كشتي نصر 1 ، ‌اين موشك به سوي يك هدف متحرك شليك شد و با موفقيت به آن برخورد و آن را منهدم كرد.
فاز اول مرحله چهارم رزمايش دريايي اتحاد 87 جمعه شب با تمرين عمليات تصرف ناوچه و همچنين تمرين رزم شبانه پايان يافت.

تمرينات انجام شده در مرحله‌ پاياني رزمايش اتحاد 87
فاز دوم از مرحله‌ پاياني رزمايش اتحاد 87 نيز در روز يکشنبه برگزار شد و پس از انجام تمرينات پاياني، اين رزمايش به اتمام رسيد.
سخنگوي رزمايش دريايي اتحاد 87 درباره اين مرحله از رزمايش گفت: مرحله چهارم رزمايش با درگيري نيروهاي خودي با يگان‌هاي دشمن فرضي شروع شد و با بهره‌گيري از تكاوران دريايي و انجام عمليات تصرف واحد شناور با استفاده از تاكتيك‌ها و ابتكارات دفاع از سواحل صورت گرفت و در ادامه در آخرين لايه‌هاي دفاعي با استفاده از قايق‌هاي هجومي تندرو و موشك‌هاي دوش‌پرتاب ميثاق و تيم‌هاي عمليات ويژه و تيم‌هاي شيميايي، ميكروبي و هسته‌يي نسبت به انحدام يگان‌هاي نزديك شونده و تصرف آن‌ها و پاكسازي منطقه از مواد شيميايي اقدام شد.
امير دريادار دوم قاسم رستم‌آبادي يکي از نقاط برجسته اين رزمايش را استفاده از موشك سطح به سطح ضد كشتي نصر 1 دانست و اظهار كرد: اين موشك اخيرا كه توسط متخصصان داخلي ساخته شده است از روي ناوچه موشك‌انداز فجر شليك شد. همچنين شاهد رزم شبانه ناوگان دريايي با انجام تيراندازي بر روي هدف‌هاي از پيش تعيين شده بوديم.

انجام ماموريت‌هاي در نظر گرفته شده در موعد مقرر موفقيت بزرگي است
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در پايان رزمايش دريايي اتحاد 87، در جمع خبرنگاران از موفقيت آميز بودن اين رزمايش خبر داد.
امير دريادار حبيب‌الله سياري افزود: اين رزمايش با دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده آغاز شد و ما در اين راه به دنبال آزمايش سامانه‌هاي الکترونيکي، مخابراتي و موشکي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بوديم كه اين مهم با موفقيت انجام شد.
وي آزمايش و ارتقاء توان رزمي نيروي دريايي ارتش را يکي ديگر از اهداف از پيش تعيين شده و موفقيت‌آميز رزمايش دريايي اتحاد 87 برشمرد و گفت: با توجه به اين‌که در مرحله اول تا چهارم، زمان‌هاي مشخصي از سوي نيروي دريايي تعيين شده بود انجام ماموريت‌هاي در نظر گرفته شده در رزمايش اتحاد 87 در موعد مقرر موفقيت بزرگي براي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اهميت اجراي 4 مرحله‌اي رزمايش دريايي اتحاد 87 طي زمانبندي‌هاي مشخص براي نيروي دريايي گفت: براي ما عمل کردن طبق زمانبندي مشخص بسيار حائز اهميت است؛ چراکه اجراي رزمايشي با اين وسعت و انجام حرکات به موقع شناورها و پروازها در مقياس بزرگ در نظر گرفته شده براي رزمايش اتحاد 87 موفقيتي بزرگ بود.
سياري در ادامه خاطرنشان کرد: نيروي دريايي ارتش هم از نظر توانمندي نظامي و هم از نظر توانمندي و آمادگي کارکنان اکنون در بهترين شرايط خود به سر مي‌برد؛ چراکه تمامي مسائل در نظر گرفته شده در رزمايش اتحاد 87 از جمله عملکرد سامانه‌ها و پرتاب‌هاي موفقيت‌آميز بر اين موضوع تاکيد مي‌کند. خلاقيت پرسنل نيروي دريايي در خلق تاکتيک‌هاي جديد و نوين در رزمايش اتحاد 87 باعث شد تا ماموريت‌هاي در نظر گرفته شده اقداماتي تکراري نباشد، بلکه کاري باشد که با خلاقيت، ابتکار، توانمندي، هوش و ذکاوت هم در بخش سخت‌افزاري و هم در بخش‌ نرم‌افزاري انجام شود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين‌که " نيروي دريايي ارتش اکنون در حوزه توليد تجهيزات به جايي رسيده است که نياز خود را برطرف ساخته و هيچ‌گونه وابستگي ندارد" ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران توليدات بسياري از سوي نيروي دريايي ارتش ارائه شد که اين تنها با تکيه بر توانمندي و تخصص دانشمندان داخلي امکانپذير بود. امروز نيروي دريايي ارتش از توان بازدارندگي بالايي برخوردار است و با توجه به توانمندي و قدرتمندي که در امر بازدارندگي دارد، مي‌تواند از پس ماموريت‌هاي خود به بهترين شکل ممکن برآيد.

تسليح ناوچه كلات به موشك سطح به سطح نور
روز جمعه در حاشيه رزمايش دريايي اتحاد 87 در مراسمي با حضور اميرسرتيپ سيدعبدالرحيم موسوي جانشين فرمانده كل ارتش، پروژه تسليح ناوچه كلات به موشك سطح به سطح نور نيز افتتاح و اين ناوچه به آب انداخته شد.
در اين مراسم كه بعدازظهر روز جمعه در منطقه سوم دريايي چابهار انجام شد، اميرسرتيپ حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش، حجت‌الاسلام و المسلمين انصاري رييس اداره عقيدتي سياسي نيروي دريايي ارتش و جمعي از فرماندهان اين نيرو نيز حضور داشتند.
بر اساس اين گزارش، پيشتر از سوي فرمانده نيروي دريايي ارتش در نشستي خبري اعلام شده بود که ناوچه كلات در روز هفتم آذر روز نيروي دريايي به ناوگان اين نيرو محلق مي‌شود كه طي اين مراسم، اين ناوچه به سلاح موشك‌انداز سطح به سطح نور با برد بالا مسلح شد.
پروژه تسليح ناوچه كلات با هدف انتقال توان رزمي اين ناوچه به يك ناوچه‌ موشك انداز انجام شد و بر اساس گزارش‌هاي ارائه شده براي انجام آن يك سوم هزينه و يك هشتم وقت پيش‌بيني شده صرف شده است.
در اين مراسم، همچنين از فرمانده منطقه سوم دريايي نزاجا و پنج نفر از عوامل موثر در اجراي پروژه تسليح ناوچه كلات تقدير شد.
ناوچه موشک‌انداز کلات بازوي بلندي براي هدف قرار دادن دشمن در دوردست‌ها جانشين فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران با حضور در مراسم افتتاح پروژه تسليح ناوچه كلات، به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: امروز توان موشكي بسيار خوبي در همه زمينه‌ها از طراحي و ساخت گرفته تا استفاده در ماموريت‌هاي مختلف را دارا هستيم.
امير سرتيپ سيدعبدالرحيم موسوي تحقق انتظارات و تدابير فرماندهي معظم كل قوا از نيروي دريايي ارتش، افزايش و توسعه منطقه ماموريت نيروي دريايي ارتش و شناسايي مشخصات و مختصات تهديدهاي فراروي اين نيرو را سه هدف عمده‌ نيروي دريايي ارتش دانست و اظهار كرد: منطقه ماموريت نيروي دريايي ارتش قبلا بيشتر به خليج‌فارس و تنگه هرمز مربوط مي‌شد و امروز به درياي عمان گسترش يافته و وسعت منطقه و تنوع ماموريت اين نيرو را شاهد هستيم. وي افزود: نيروي دريايي بايد به دنبال اين مساله مي‌رفت كه داراي دست بلندي شود تا با دشمن در دوردست‌ترين نقطه بتواند درگير شود و او را مورد هدف قرار دهد. از طرف ديگر براي رسيدن به اين دست بلند تنها بايد به نيروهاي خودي، توان، تفكر و امكانات داخلي خودمان تكيه مي‌كرديم. نيروي دريايي بايد كاري را انجام مي‌داد كه كاملا خلاقانه، نوآورانه و داراي تنوع باشد؛ چراكه تدبير عمومي اين است كه كليه تغييرات در ساختارها،‌ آموزش‌ها و تاكتيك‌ها به نحوي باشد كه براي دشمن شناخته نشده و پيش‌بيني نشده باشد.
موسوي از پتاسيل‌هاي موجود در نيروي دريايي ارتش سخن گفت و خاطرنشان کرد: مهم‌ترين ظرفيت‌هاي ما دانشمندان عالم، مومن و باانگيزه‌اي هستند كه در جمع نيروي دريايي ارتش حضور دارند.
وي درباره پروژه تسليح ناوچه كلات اشاره كرد و گفت: نيروي دريايي ارتش توانست در حداقل زمان ممكن تغيير ماموريت و ارتقاي تجهيزات را درباره ناوچه كلات انجام دهد و آن را به يك ناوچه‌ موشك‌انداز تبديل كند كه هم متكي به خودمان و نوآورانه است و هم بازوي بلندي است كه بتواند دشمن را در دوردست‌ها مورد هدف قرار دهد.

* گراميداشت ياد و خاطره‌ شهداي سانحه سقوط هواپيماي C130
جانشين فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه با يادآوري و گراميداشت سالروز شهادت جمعي از اصحاب رسانه گفت: امروز سالروز شهادت جمعي از اصحاب رسانه و ارتش جمهوري اسلامي ايران در كنار يكديگر است. خبرنگاران، فيلم‌برداران، نويسندگان، عكاسان و همه كساني كه به اصحاب رسانه موسوم هستند از ابتداي سال‌هاي دفاع مقدس دوش به دوش رزمندگان اسلام و در كنار سنگرهاي ارتش و گاه بدون سنگر با سلاح خود در مقابل دشمن جنگيدند و تقدير اينچنين بود كه جمعي از پاك‌ترين چهره‌هاي اصحاب رسانه و ارتش جمهوري اسلامي ايران كه از غافله شهادت جا مانده بودند در كنار هم دعوت حق را لبيك بگويند و به فيض شهادت برسند.

پيام «اتحاد 87» براي دوستان صلح، دوستي و آرامش است
رزمايش دريايي اتحاد 87 از اهميت بالايي برخوردار بود چنان‌که با ارزيابي‌ها و واکنش‌هاي مختلفي همراه شد.
جانشين فرمانده كل ارتش درباره‌ ارزيابي خود از رزمايش دريايي اتحاد 87 اظهار كرد: دكترين كشور ما يك دكترين نظامي و بازدارندگي است. ارتقاي توان رزمي نيروهاي مسلح و نشان دادن آن‌چه در صحنه‌هاي مختلف انجام مي‌شود، پيامي است به دشمنان ما كه خطاي ديگران را مورد آزمايش مجدد قرار ندهند.
وي افزود: هستند كساني در كشورهاي بيگانه كه با دادن اطلاعات غلط، محاسباتي انجام مي‌دهند و الان هم مشاهده مي‌كنيم كه اعتراف مي‌كنند كه ما آن روز اشتباه كرديم. آن‌ها با اشتباه‌شان دنيايي را به آشوب كشيدند و منطقه‌يي را دچار مشكل كردند و الان بعد از اين همه كارها اعتراف مي‌كنند كه اطلاعات‌شان غلط بوده است. يكي از اهداف اين رزمايش اين است كه به اين محاسبه‌گرها پيام دهد كه محاسبات خود را درست انجام دهند و بفهمند به كجا نگاه مي‌كنند.
موسوي ‌پيام اين رزمايش براي كشورهاي دوست و همسايه را پيام صلح و دوستي عنوان كرد و گفت: پيام اين رزمايش براي دوستان پيام صلح ، دوستي و آرامش است. سفيدپوشان نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ خود همواره براي منطقه صلح، آرامش ودوستي را به ارمغان آورده‌اند.
فراتر از حد انتظار به اهداف پيش‌بيني شده‌ براي رزمايش دست پيدا كرديم
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز به انجام مراحل مختلف رزمايش اتحاد 87 اشاره و خاطرنشان كرد: انجام اين مراحل با موفقيت همراه بوده است و ما به آن‌چه از ابتدا به عنوان اهداف رزمايش پيش‌بيني كرده‌ بوديم، دست پيدا كرديم.
اميردريادار حبيب‌الله سياري در تشريح برخي از اهداف رزمايش دريايي اتحاد 87 اظهار كرد: رزمايش ما به صورت ساليانه است، يعني پس از يك سال آموزش، رزمايشي انجام مي‌دهيم و كارها را به صورت عملي آزمايش مي‌كنيم؛ چراكه تمرينات موجب بالا رفتن مهارت مي‌شود و اين بخش از رزمايش به خوبي انجام شد.
وي آزمايش فرماندهي و كنترل در شرايط مختلف را يكي ديگر از اهداف مورد نظر اين رزمايش عنوان كرد و افزود: همزمان با مراحل انجام شده از رزمايش اتحاد 87 اين دسته از تمرينات و اهداف نيز انجام شد و ارتباطات ما به طرق مختلف به خوبي صورت گرفت. همچنين تبادل تجربه براي ما بسيار مهم است و ما بدين ترتيب از افراد باتجربه و قديمي‌تر در اين رزمايش استفاده كرديم.
وي ادامه داد: در اين رزمايش چند آزمايش مربوط به سلاح‌ها و يگان‌هاي شناور مختلف داشتيم كه اين امر هم انجام شد و با موفقيت همراه بود. در مجموع به آن‌چه به شكل يك سناريو در اهداف از پيش تعيين شده رزمايش نوشته بوديم، دسترسي پيدا كرديم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين‌كه " چند مورد در اين رزمايش وجود داشت كه فراتر از حد انتظار و ميزان پيش‌بيني شده انجام شد" افزود: يكي از اين موارد زمان‌بندي و به موقع انجام شدن مراحل مختلف رزمايش بود. ‌آماده‌سازي و تعمير سريع سيستم‌هاي مختلف سخت‌افزاري و نرم‌افزاري را در شرايط بحراني نيز يكي ديگر از نكات قابل توجه رزمايش اتحاد 87 بوده است. همچنين در پايان چنين رزمايش‌هايي انسان به اين نتيجه مي‌رسد كه توانمندي‌ افراد در خلق ابتكارات قابل توجه است. وقتي به افراد اختيار بدهيم مي‌بينيم كه تمرينات و خلاقيتي به خرج مي‌دهند كه قابل توجه است و اين بحث را در مراحل انجام شده از رزمايش اتحاد 87 به خوبي مشاهده كرديم.
سياري درباره‌ مهم‌ترين ويژگي‌هاي رزمايش دريايي اتحاد 87 گفت: ‌وسعت زياد اين رزمايشي يكي از ويژگي‌هاي آن محسوب مي‌شود. تركيب يگان‌هاي زيرسطح و روي سطح و نوع تمرينات خاص آن‌ها نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين رزمايش است. از ديگر ويژگي‌هاي رزمايش،‌تخصصي بودن كارها بود؛ يعني قسمت‌هاي مختلفي از توان خود را كه در بخش‌هاي مختلف مورد نياز بود در اين رزمايش به كار گرفتيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران همچنين اظهار کرد: پيام رزمايش اتحاد 87 ، پيام اتحاد و دوستي است كه و اين‌كه بگوييم حفظ امنيت و آرامش منطقه فقط و فقط به دست خود ما به خوبي انجام مي‌شود.
وي درباره توان دريايي كشور نيز گفت: توان دفاعي نيروي دريايي به شكلي است كه توانايي اجراي ماموريت اصلي خود يعني دفاع از مرزهاي آبي كشور و منافع نظام را دارد. هدف اصلي از تمرين‌ها و رزمايش‌ها نيز آزمايش همين توانايي‌هاست و ما شكي نداريم كه اين توانمندي در ما وجود دارد.

پيام «اتحاد 87 » براي دوستان، دوستانه و براي دشمنان بازدارنده است
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران همچنين روز سه‌شنبه در حاشيه‌ ديدار با وابستگان نظامي خارجي مقيم در ايران در جمع خبرنگاران با اشاره به رزمايش اتحاد 87، تصريح كرد: از جمله اهداف اين رزمايش انتقال تجربه، فرماندهي و كنترل، ارتباط مخابرات و آزمايش سلاح‌ها و تجهيزاتي است كه به تازگي به سامانه‌ نيروي دريايي اضافه شده است و مولفه اصلي همه‌ اين اهداف ارتقاي توان رزمي نيروي دريايي در آب‌هاي جنوب كشور است.
دريادار سياري افزود: از نام اين رزمايش مشخص است ما به دنبال توسعه دوستي و گسترش روابط حسنه با كشورهاي همسايه هستيم و ادعا مي‌كنيم كشورهاي منطقه قادر خواهند بود امنيت آن را حفظ كنند و براي اين كار به كس ديگري نياز نيست.
وي ادامه داد: رزمايشي كه در حال انجام است اين پيام را براي دشمنان دارد كه هر كس بخواهد به مرزهاي آبي و منافع ايران تعرض كند مطمئن باشد جوانان مملكت قلم پايش را خرد خواهند كرد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين گفت: ما به دنبال توسعه‌ دوستي و گسترش روابط حسنه با كشورهاي همسايه هستيم و ادعا مي‌كنيم كشورهاي منطقه قادر خواهند بود امنيت اين منطقه را حفظ كنند و براي اين كار به كس ديگري نياز نيست.

تفاوت اصلي «اتحاد 87» با رزمايش‌هاي پيشين، در شيوه‌ عمل آن بوده است
به گزارش ايسنا، رييس كل گروه بازرسان رزمايش اتحاد 87 در ستاد كل نيروهاي مسلح نيز با بيان اين‌که "رزمايش براي يك نيروي نظامي مثل آب است براي ماهي" افزود: در يك سيستم نظامي چندين مجموعه با هم كار مي‌كنند تا در امر دفاع بتوانند به طور منسجم عمل كنند و موفق شوند. ما در آموزش‌هاي خود از آموزش فرد شروع مي‌كنيم و به رده‌هاي بالاتر مي‌رسيم. رزمايشي كه انجام شد مرحله‌اي است كه تمام سيستم‌هاي دست‌اندركار در امر دفاع بايد با هم مثل يك مجموعه‌ منظم كار كنند.
اميردريادار سلامي رزمايش اتحاد 87 را موفقيت‌آميز توصيف کرد و گفت: تفاوت اصلي رزمايش اتحاد 87 با رزمايش‌هاي پيشين، در شيوه‌ عمل آن بوده است. هر بار كه رزمايش‌ها انجام مي‌شود، تلاش مي‌كنيم شگردهاي جديدي را به كار ببريم. در اين رزمايش هم با بهره‌گيري از تحليل‌هاي گذشته و تجربيات قبلي، ‌تاكتيك جديدي را به كار برديم و تلاش كرديم از شيوه‌هاي نوين‌تري استفاده كنيم.
وي به ابتكارات انجام شده در اين رزمايش اشاره كرد و گفت: وقتي آزادي عمل به فرماندهان و كاركنان داده شود مي‌توانند با ابتكار بيشتري كار را جلو ببرند.
رييس كل گروه بازرسان رزمايش اتحاد 87 پيام اين رزمايش را پيام دوستي عنوان كرد و افزود: ما معتقديم كه كشورهاي همسايه ما دوست ما هستند و پيام ما در رزمايش دريايي اتحاد 87 نيز پيام دوستي است.
سلامي در پايان گفت: تداوم آموزش‌ها، ارتقاي سطح هوشياري و آمادگي كاركنان نيروي دريايي ارتش از ديگر اهداف رزمايش اتحاد 87 محسوب مي‌شود.

«اتحاد 87» نماد آمادگي و اقتدار نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز روز يکشنبه همزمان با انجام آخرين مرحله از رزمايش دريايي اتحاد 87 در گفت‌وگو با جمعي از خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي به تشريح اهداف و دستاوردهاي اين رزمايش پرداخت.
سردار سرتيپ مصطفي محمدنجار گفت: بهره‌برداري گسترده از تجهيزات و تسليحات ساخت وزارت دفاع و عملكرد موفق و مطلوب آنان در رزمايش اتحاد 87 نشانگر بالندگي، توانمندي و اقتدار صنايع دفاعي وزارت در آستانه سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است.
وي در ادامه اظهار کرد: توپ پيشرفته دريايي فجر 27، انواع ناوچه‌هاي موشك‌انداز، انواع زيردريايي، اژدرهاي سطحي و زيرسطحي، تجهيزات و امكانات جنگ الكترونيك و ضدجنگ الكترونيك سامانه مخابراتي پيشرفته فرماندهي از جمله تجهيزات و تسليحات ساخت وزارت دفاع بود كه در اين رزمايش توسط دريادلان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با موفقيت مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ايجاد صنعت مستقل دريايي با هدف ارتقاي توان دريايي جمهوري اسلامي ايران را از جمله برنامه‌هاي محقق شده در سال 87 برشمرد و افزود: اين سازمان با راهبرد توليد برحسب نياز عملياتي يگان‌هاي دريايي ارتش، سپاه برنامه‌هاي خود را ترسيم و به اجرا گذاشته و خواهد گذاشت. نجار در پايان از رزمايش اتحاد 87 به عنوان نماد آمادگي و اقتدار نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر تجهيزات كاملا بومي ياد كرد.
منبع:www.sepahnews.com[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]شهرکرد- معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، از دستيابي متخصصان ايراني به سيستم (سامانه) تجهيزات دفاعي منحرف کننده موشک هاي ضد تانک خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، امير "محمدحسين باقري" در سفر به شهرکرد در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا افزود: "اين تجهيزات رادار گريز، توان آن را دارد که موشک هاي ضد تانک را منحرف کند."
وي اضافه کرد: "اين سامانه بر روي تجهيزات و ادوات زرهي نصب مي شود.
معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: "اين تجهيزات هم اکنون در سامانه دفاعي کشور به کار گرفته شده است." [/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امير سرلشكر ستاد محمد هادي شادمهر، دومين رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران كه به عنوان يكي از افسران انقلابي وپيرو خط امام خميني (ره) پس از شهيد سپهبد قرني مسئوليت ستاد ارتش را برعهده داشت؛ روز گذشته در بيمارستان خاتم الانبياء(ص) تهران براثر بيماري قلبي درگذشت.

به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، مرحوم سرلشكر شادمهر در سال 1299 هجري شمسي در تهران متولد شد. در دوره جواني علاقه زيادي به خدمت در ارتش و فراگيري فنون نظامي داشت. وي پس از ورود به دانشگاه افسري دركنار ديگر افسران انقلابي ارتش با تبعيت از رهنمودها و فرامين حضرت امام خميني (ره) در مسير مبارزات اسلامي وانقلابي ملت ايران گام برداشت و پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي از اوايل ديماه 1358 تا تيرماه 1359بعد از به شهادت رسيدن شهيد سپهبد ولي الله قرني مسئوليت رياست ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران را برعهده داشت .

مراسم تشييع مرحوم سرلشكر شادمهر صبح امروز جمعه (22/9/1387) ازمقابل منزل آن مرحوم واقع در خيابان فلسطين جنوبي با حضور خانواده ،بستگان ،همرزمان وجمعي از مقامات لشكري وكشوري برگزار شد و پس از آن پيكر وي درقطعه 224 بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.

گفتني است، مراسم ختم مرحوم سرلشكر شادمهر روز سه شنبه (26/9/1387) ازساعت 30/15 الي 17بعدازظهر در محل مسجد نور واقع درميدان فاطمي برگزار خواهد شد.

بنابر اين گزارش، روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، ضايعه در گذشت مرحوم سرلشكر محمدهادي شادمهر را به خانواده محترم، ياران وهمرزمان وي تسليت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات آن مرحوم را خواستار است.

منبع:WWW.AJA.IR

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امير سرلشكر ستاد محمد هادي شادمهر، دومين رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران كه به عنوان يكي از افسران انقلابي وپيرو خط امام خميني (ره) پس از شهيد سپهبد قرني مسئوليت ستاد ارتش را برعهده داشت؛ روز گذشته در بيمارستان خاتم الانبياء(ص) تهران براثر بيماري قلبي درگذشت.

به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، مرحوم سرلشكر شادمهر در سال 1299 هجري شمسي در تهران متولد شد. در دوره جواني علاقه زيادي به خدمت در ارتش و فراگيري فنون نظامي داشت.
وي پس از ورود به دانشگاه افسري دركنار ديگر افسران انقلابي ارتش با تبعيت از رهنمودها و فرامين حضرت امام خميني (ره) در مسير مبارزات اسلامي وانقلابي ملت ايران گام برداشت و پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي از اوايل ديماه 1358 تا تيرماه 1359بعد از به شهادت رسيدن شهيد سپهبد ولي الله قرني مسئوليت رياست ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران را برعهده داشت .مراسم تشييع مرحوم سرلشكر شادمهر صبح روز جمعه (22/9/1387) ازمقابل منزل آن مرحوم واقع در خيابان فلسطين جنوبي با حضور خانواده ،بستگان، همرزمان وجمعي از مقامات لشكري وكشوري برگزار شد و پس از آن پيكر وي درقطعه 224 بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.گفتني است، مراسم ختم مرحوم سرلشكر شادمهر روز سه شنبه (26/9/1387) ازساعت 30/15 الي 17بعدازظهر در محل مسجد نور واقع درميدان فاطمي برگزار خواهد شد.بنابر اين گزارش، روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، ضايعه در گذشت مرحوم سرلشكر محمدهادي شادمهر را به خانواده محترم، ياران وهمرزمان وي تسليت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات آن مرحوم را خواستار است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سردار سلامي:
سامانه‌هاي كروز از مهمترين عوامل ايجاد بازدارندگي است
خبرگزاري فارس: فرمانده نيروي هوايي سپاه با اشاره به قابليت‌هاي منحصر به فرد سامانه‌هاي كروز از جمله دقت در انهدام اهداف، سيستم‌هاي هدايت و قابليت كاهش سطح مقطع راداري، اين نوع سامانه‌هاي دفاعي را از مهمترين عوامل ايجاد بازدارندگي ذكر كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس ، دومين همايش سراسري سامانه‌هاي كروز امروز يكشنبه با حضور محققان و كارشناسان علوم هوافضا در تهران آغاز به كار كرد.
در اين همايش دو روزه كه به همت سازمان صنايع هوافضا وزارت دفاع برگزار مي شود، موضوعات و محورهايي چون طراحي سامانه هاي كروز، فن آوري هدايت و ناوبري، آيروديناميك و ديناميك پرواز، سيستم هاي كنترل آتش، مدل سازي و شبيه سازي، جنگ الكترونيك، ايمني و قابليت اطمينان، نوآوري و آينده پژوهي فن آوري ها مورد بحث و بررسي پژوهشگران قرار مي گيرد.
سردار سلامي فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي سخناني در آيين گشايش اين همايش، "بازدارندگي" را اساسي‌ترين راهبرد دفاعي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: تنها راه ايجاد بازدارندگي براي كشورمان، توليد قدرت و نمايش آن در سطحي است كه ذهن دشمن را به چگونگي عبور از لايه هاي دفاعي آن درگير و مشغول سازد.
وي با اشاره به ويژگي ها و قابليت‌هاي منحصر به فرد سامانه‌هاي كروز از جمله دقت در تشخيص و انهدام اهداف، سيستم هاي هدايت و كنترل تركيبي و قابليت كاهش سطح مقطع راداري، اين نوع سامانه‌هاي دفاعي را از مهمترين عوامل ايجاد بازدارندگي ذكر كرد.
سردار سلامي افزود: ذهن‌ها و دست‌هاي توانمند مختصصان جهادگر صنايع دفاعي كشورمان با نمايش آرايشي از قدرت توانسته‌اند بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران را ارتقاء بخشند و دشمن را از فكر تجاوز بازدارند.
در اين همايش دو روزه، از ميان 165 مقاله علمي ارسال شده به دبيرخانه، 69 مقاله از سوي هيات داوران انتخاب گرديده كه 30 عنوان از آن در كارگاه ها و جلسات آموزشي ارائه مي شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبرگزاري فارس: فرمانده كل سپاه از ساخت يك سلاح فوق‌مدرن دريايي خبر داد كه براي اولين بار در جهان اين فنآوري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، سردار سرلشگر محمد علي جعفري فرمانده كل سپاه كه صبح امروز دوشنبه به مناسبت روز پاسدار در نشستي خبري سخن مي‌گفت، اعلام كرد: اخيرا سپاه يك سلاح دريايي را آزمايش كرده كه در شعاع بيش از 300 كيلومتري اطراف مرزهاي ايران هيچ شناور و ناو دشمن از آن در امان نبوده و قطعا به قعر آبها فرستاده خواهد شد.
وي تاكيد كرد: تكنولوژي اين سلاح كاملا بومي است و اين فنآوري كاملا مدرن تاكنون توسط هيچ كشوري به كار گرفته نشده است.
مشروح اين نشست متعاقبا ارسال خواهد شد.

دیگه حالم از این نحوه بسیار ضعیف و مزخرف خبر رسانی نظامی داره بهم میخوره. :mrgreen:
حتی معلوم نیست موشکه یا توپه یا...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.