death-white

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه (1)

Recommended Posts

[quote name='maysam2007' timestamp='1378451676' post='336639']
با سلام مجدد.


خبرها حاکی از اینه که داریم به ساعت صفر نزدیک میشیم و مهم تر از اون اینکه تقریبا هردوطرف خودشون رو برای این لحظه به خوبی آماده کردن.

بنده خواهشی از مدیران محترم دارم. اگه امکانش هست تاپیک قبلی تحولات سوریه رو هم برگردونین (به صورت قفل شده) تا بتونیم تحلیل های 2 سال پیش رو و پیش بینی ها رو هم بررسی کنیم.

بنده در اون دوران (اوایل اغتشاشات سوریه) نظری داشتم مبنی بر اینکه علت حمایت ایران از سوریه، عقب انداختن ساعت صفر، برای ایجاد مقدماتی در سوریه است که برای بعد از بشار لازمه.
بحث مفصلی داشتیم با استاد بزرگوار و دوست عزیزم جناب مصطفی در این رابطه که بخش زیادی از اون از طریق پیام خصوصی انجام گرفت و بخش هایی هم علنی شد. درکل، نظر بنده بر این بود:

غرب به دنبال تضعیف همه دولت های منطقه است. عدم وجود دولت مرکزی قدرتمند، تجزیه کشورها، ارتشی از هم پاشیده و مواردی از این دست، برنامه غرب برای خاورمیانه جدید بود. که فکر می کنم در این مورد با برادر مصطفی هم نظر بودیم. اما چرا ایران از تحولات مصر حمایت می کرد؟ چرا ایران و امریکا تا قبل از سوریه در یک جبهه قرار گرفته بودن؟ و چی شد که در سوریه شرایط عوض شد؟


به نظر بنده علت حمایت ایران از جریانات مصر و لیبی و تونس و ... ، علاوه بر بحث دموکراسی و شعارهای سیاسی، مساله ای بود که هم منافع جبهه مقاومت (و طبیعتا جهان اسلام) رو تامین می کرد و هم در بلند مدت می تونست امنیت رژیم صهیونیستی رو به شدت تهدید کنه.

همونطور که همه بزرگواران اطلاع دارن، حزب الله در شرایطی تشکیل شد که کشور لبنان غرق در بحران بود. نبود دولت مرکزی قدرتمند، طبیعتا وزنه سیاسی یک کشور رو شدیدا تضعیف می کنه، اما ازطرف دیگه شرایط رو برای تشکیل گروه های نظامی-سیاسی فراهم میاره. مصر مبارک، هرگز اجازه ظهور جنبشی مثل حزب الله رو در کشور خودش نمی داد. اما مصر امروزی و مصر فردا (که از مصر امروز هم ضعیف تر خواهد بود؛ چرا که منافع امریکا و رژیم صهیونیستی هم این رو ایجاب می کنه و بنابراین بحران در این کشور تا مدت ها ادامه خواهد داشت) ظزفیت تشکیل آرام و آهسته گروهی مثل حزب الله رو داره. این مساله، نه در کوتاه مدت، بلکه در طول چند سال ممکنه و طبیعتا زمان زیادی لازمه تا شاهد چیزی مثل جزب الله امروز، در فردای مصر باشیم. اما به هر حال شدنی ست و مسیر حرکت هم خوب انتخاب شده. حتی اتفاقاتی که برای اخوان المسلمین افتاد و پالس هایی از طرف ما که بخشی از اونها به صورت علنی، و بسیاری به صورت غیر علنی به این حزب ارسال میشه، شاید بتونه شرایط رو در آینده کاملا متفاوت از امروز بکنه.

سوریه هم یکی از همسایگان رژیم صهیونیستی که پتانسیل بالایی برای ایجاد مشکل برای این رژیم داره. سوریه برای ما نه به عنوان مسیری برای کمک به حزب الله، بلکه حامی دوم برای این حزب بود. همونطور که سیدحسن در مصاحبه اخیرشون اعلام کردن که در زمان جنگ 33 روزه، سوریه درهای انبارهای مهماتش رو به روی حزب الله باز کرد و گفت هرچی لازم دارین بردارین! این طبیعتا یه امتیاز بزرگ برای ما بود چرا که مجبور نبودیم کل لجستیک حزب الله رو به تنهایی تامین کنیم.

اما این نظریه که سقوط سوریه، دسترسی ما به حزب الله و کمک های ما به اون رو کاهش میده از اساس اشتباهه. چرا که برای مثال، حماس و سایر گروه های فلسطینی فقط با مصر و رژیم صهیونیستی همسایه هستن اما به موشک های فجر 5 مسلح شدن! بنابراین راه های کمک رسانی ما خیلی گسترده تر از اونیه که صرفا سقوط سوریه مشکل اساسی برای ما ایجاد کنه.

حال برمی گردیم به مساله ساعت صفر.
طبیعتا شرایط سوریه به گونه ای بود که اگه در همون ابتدا سقوط می کرد، دست ما به هیچ جا بند نبود و هیچ جایگاهی نمی تونستیم در سوریه داشته باشیم. حتی اگه از روز اول با بشار مخالفت می کردیم، باز هم قدرت رسانه ای غرب کار خودش رو انجام می داد و حکومت امروز سوریه (حکومت بعد از انقلاب) ما رو مهم ترین دشمن خودش می دونست. مثل همون مصر که باوجود همه حمایت های ما از انقلاب، در نهایت تنها غریبه برای اونها ما بودیم.

بنابراین ایران به درستی اشتباهی رو که خیلی ها فکر می کردن کار درست اونه مرتکب نشد و از بشار حمایت کرد. حمایت ایران از بشار باعث شد اولا مسائل بسیاری در طول زمان برای خیلی ها روشن بشه. ثانیا شرایطی رو فراهم کرد که گروه های مبارز شیعی، بعضا تشکیل شدن، بعضا تقویت شدن و همچنین باهم ارتباط برقرار کردن و از نزدیک همدیگه رو شناختن. و ثالثا شرایط بسیار مساعدی رو برای تشکیل حزب الله سوریه فراهم کرد. الان ما به خوبی می دونیم که بعد از بشار اسد، هیچ دولت واقعی در سوریه وجود نخواهد داشت و این کشور تا مدت ها درگیر مسائل داخلی خواهد بود. و دقیقا همین مساله، بهترین بستر خواهد بود برای تقویت و سازماندهی هرچه بیشتر شیعیان سوریه و حزب الله این کشور (البته اسم اون هرچیزی می تونه باشه. منظور از حزب الله، راه و منش این حزبه.) توسط ایران و حزب الله لبنان. حتی علاوه بر اینها، سوریه باعث شد حزب الله عراق هم سازماندهی خوبی پیدا کنه و بسیار پخته تر از قبل بشه.

حال که این شرایط به وجود اومده، طبیعتا فشار اصلی از روی مقاومت برداشته شده و حتی سقوط اسد هم مشکل اساسی برای مقاومت ایجاد نمی کنه. هرچند هنوز هم هرچی این ساعت صفر عقب تر کشیده بشه، شرایط برای مقاومت بهتر و بهتر خواهد شد.

شاید به نظر برسه بعد از بشار، شیعیان در سوریه تحت فشار خواهند بود و تروریست ها از شیعیان انتقام خواهند گرفت، اما من مطمئنم بعد از اسد، تروریست ها هم به شدت تضعیف خواهند شد و طبیعتا امریکا اجازه نخواهد داد عده ای وحشی مسلح کنار گوش اسرائیل به راحتی زندگی کنن. (یکی از دلایل مهم عدم حمله تا امروز. تضعیف هرچه بیشتر مخالفین)


درمجموع، به نظر می رسه با این توصیفات، حتی اگه جنگی صورت بگیره، ایران نه تنها دخالت مستقیم نمی کنه، بلکه محکومیت ها هم در همین حدی خواهد بود که امروز شاهدش هستیم و به آتش کشیده شدن منطقه و شکست امریکا و ضرر کردن اون، نه در کوتاه مدت، بلکه در طول زمان خواهد بود. همونطور که در عراق هم همین اتفاق افتاد و در خود جنگ، امریکا به راحتی عراق رو تصرف کرد. اما زمان به ضرر امریکا عمل کرد. مقام معظم رهبری هم به امریکا هشدار دادن که همانند عراق ضرر خواهد کرد...


یا حق
[/quote]
ممنون دوست عزیز
بلاخره یه تحلیل حال و جان دار هم دیدیم!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جناب فتح، خوشبختانه اینترنت در اختیار شما هم هست! یک جستجوی جامع انجام بدهید و تمام شواهد ادعایی و غیر ادعایی فاجعه شیمیایی اخیر را اینجا قرار بدهید و نقد کنید. ما هم بهره خواهیم برد. اما اینجا داستان پیش میاد! چه داستانی؟ همان داستان‌های همیشگی که خودتان بهتر می‌دانید...[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی خوب میشه تحلیل جناب مصطفی رو هم بخونیم - تا جایی که بنده در ذهن دارم ایشون میگفت سوریه آغاز راهه و سیر نارامی ها و تغییرات از سوریه به لبنان و از لبنان به سایر مناطق سرایت خواهد کرد ...
اعتقاد داشت که اسرائیل به مخالفان کمک دندانگیری نمیکنه تا مبادا فردا بر علیه خودش اقدامی انجام بدن !

همینطور میگفت که حمله نظامی در کار نخواهد بود (؟)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين اظهار نظر مسئولان كه ما از چند ماه قبل از انتقال سلاح شيميايي به سوريه اطلاع داشتيم و موضوع رو از طريق سفارت سوئيس به آمريكايي ها اطلاع داديم يعني چه ؟مسئولين دروغ گفتن ؟ اظهار نظر وزير اطلاعات ايران اعتبار بيشتري داره يا اظهار نظر آمريكايي ها ؟

يك سوال مهم .... اساسا اين حمله ي شيميايي در راستاي پيشبرد اهداف كدام جبهه است ؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mahdavi3d' timestamp='1378452941' post='336648']
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جناب فتح، خوشبختانه اینترنت در اختیار شما هم هست! یک جستجوی جامع انجام بدهید و تمام شواهد ادعایی و غیر ادعایی فاجعه شیمیایی اخیر را اینجا قرار بدهید و نقد کنید. ما هم بهره خواهیم برد. اما اینجا داستان پیش میاد! چه داستانی؟ همان داستان‌های همیشگی که خودتان بهتر می‌دانید...[/font][/size]
[/quote]
الاثبات مع المدعی
من چیزی رو مدعی نبودم بلکه از شما سوالاتی پرسیدم و شما طفره رفته و جواب ندادین
اما همین الان هم باز همون روش قبلی رو در پیش گرفتید و اون فرار به جلو و فرافکنی به جای پاسخگویی به سوالات.
به هر حال با این روش شما اصولا بحث نمیشه کرد بلکه باید قایم موشک بازی کرد

یا علی
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امروز تو استان درعا خبرهایی هست...نشون میده آمریکا از اردن برنامه داره...ارتش سوریه از چند طرف حمله ای رو برای تصرف یک روستا در شمال شهر درعا آغاز کرده....روستای عتمان که در کنار جاده دمشق-درعا قرار داره...تروریست ها رفتن تو آمپاس! :mrgreen:[size=4] [/size]

[size=4][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/1236754_620360038014574_2034775526_n.jpg[/img][img] http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/Untitled~5.jpg[/img][/size]

[size=4]خبرنگار العالم گفت ارتش سوریه کنترل دیرسلمان تو غوطه الشرقیه رو به دست گرفته....من این خبر رو هنوز نتوتستم جای دیگری پیدا کنم...[/size]

[size=4]شهر معضمیه الشام هم آماج حملات موشکی و هوایی ارتش هست...[/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mohammaddanger' timestamp='1378451837' post='336641']
اوباما استاد روابط دیپلماتیک هستش و در تحت تاثیر قرار دادن فرد مقابل یک خبره هستش - اگر به حالات و ژست های اوباما دقت بکنید متوجه این موضوع میشید - بخصوص در تصویر آخر !
[/quote]
آره داش درسته ما تو درس روانشناسیمون همچین مسئله ای رو داشتیم که کسی هنگام دست دادن حالت دستاش مثل پوتین باشه یا زاویه اش بیشتر باشه طوری که پشت دستش تقریبا رو به اسمون باشه به این معنا هستش که ما بر شما تسلط داریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='heliaa' timestamp='1378434371' post='336606']
یعنی واقعا تعجب کردم که شما حرفتون رو چطور عوض میکنید و حرف من رو؟!؟! :)

1- ایران به احمدشاه مسعود و گروهش نزدیک بود، اونها تکفیری بودن؟!؟! یا هسته اول تکفیری ها بودن؟!

2- فکر کنم این شما بودید که گفتید " فردا دولت بعدی سوریه ..." نه من! :) و این بنده بودم که گفتم حالا حالاها خبری از دولت سوریه نیست، چون سیویل وار نتیجه ش همینه. کاش حداقل یا درست بخونید حرف رو، یا نظرتون رو اینطوری عوض نکنید، یا بدتر از همه، حرف من رو عوض نکنید! خوب نیست این کار

3- وقتی دو گروه با هم میجنگن و یکی هم مدتها متحد درجه یک شما بوده، شما نمیتونی ژست بی طرف بگیری. پس مجبوری روی یه طرف گمبل کنی، وقتی میگید نه به بشار، چه دوست داشته باشید چه نه، میشه بله به دشمن بشار! اتمسفر سوریه کاملا دو قطبی هست، جای سومی نیست که برید طرفش. (امریکا رفت طرف مخالفها، روسیه طرف بشار، انگلیس و فرانسه و بقیه هم همینطور!) اگه شما روشی بلدید که طرف هیچکس نرفت و منفعت هم داشت، خوشحال میشم به ما هم یاد بدید!

منفی رو به خاطر تحریف کردن حرف خودم بهتون دادم، امیدوارم ناراحت نشده باشی
[/quote]
2- یکی از مشکلات در این سایت اینه که اعضا بیشتر تمایل به نقد فرد دارند تا متن واقعا در چنین شرایطی آدم دلسرد میشود.
من نوشته شما رو عوض نکردم فقط رنگش رو عوض کردم برای اینکه با جواب من قاطی نشه
شما اشتباه میکنه در فردای اسد دولت تشکیل میشه نمونش همین افغانستان یا عراق یا لیبی یا ویتنام یا هزاران مثال دیگر اما کیفیت این دولت های مرکزی متفاوت است ولی در جنبه بین الملل نماینده مردم ان کشور است .
این خیال باطلیست تا ابد الدهر کشوری به وسعت سوریه در شورش بماند فردای سقوط اسد یا سوریه تجزیه شده یا ایالتی شده و کم کم به آرامش میرسد.

1-دوست من احمد شاه مسعود شجاع دلی بود که برای مردمش میجنگید و تنها گروه مجاهدی هم نبود که علیه شوروی میجنگید شما یک نمونه از دشمنی یا اعتراض ایران نسبت به تکفیری های آنزمان که با شوروی میجنگیدند رو برای من بیاورید. شما گویا تصورت از مجاهدین افغان تنها در احمد شاه مسعود خلاصه میشه اما منظور من این شیردل نبود.

3- عجیبه تمام دنیا میتونه ژست بی طرفی و انسان دوستی بگیره و جز ما که همیشه باید با یک طرف تا تهش بریم.

خانم بنده حرف شما رو کجا تحریف کردم قبل از تهمت زدن یکبار دیگه پست من رو بخون من عین نوشته شما رو کپی کردم و رنگش رو برای تمایز عوض کردم اگر منظور شما نوشتن و پاسخ دادن زیر نوشته هاتون بود که این باز تحریف نمیشود زیرا این برای سهولت خاواننده متن و سهولت خودم برای جواب دادن بود و اصل نوشته شما در تایپیک موجود است و این نوع جواب دادن امری عادی در فروم های فارسی است که با عوض کردن رنگ جواب داده میشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mohammaddanger' timestamp='1378451837' post='336641']
اوباما استاد روابط دیپلماتیک هستش و در تحت تاثیر قرار دادن فرد مقابل یک خبره هستش - اگر به حالات و ژست های اوباما دقت بکنید متوجه این موضوع میشید - بخصوص در تصویر آخر !
[/quote]
خسته نباشید
اوباما به خودی خود استاد روابط دیپلماتیک نیست بلکه متخصصین بیشماری از جمله رفتار شناسی ، روانشناسی ، قیافه شناسی ، پانتومیم ، ووووو هستند که تک تک حرکات ایشان را در برخورد با مسائل ، شخصیتها و دیپلماسی های مختلف را فبل از وقوغ و سمت گیری به ایشان گوشزد و آموزش میدهند . در دنیای سیاست از روی حرکت چشمها ، انگشتان ، دستها وسایر قسمتهای بدن وهمینطور طرز سخن گفتن وحتی نوع لرزش صدا و نوع وچگونگی جمله بندیها هنگام سخنرانی میتوان به روحیه و حتی صحت و سقم ادعاها ویا تهدیدات شخص سخنگو پی برد . امیدوارم سیاست مداران ما هم چنین گروه متخصصی در اختیار داشته باشند .
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان عزیز بنده واقعا متوجه نمیشم بحث سر چیه.


مهدوی عزیز از بزرگان این سایت هستن که بنده به شخصه ازشون خیلی یاد گرفتم. الان هم اینطور که بنده متوجه شدم حرف ایشون اینه که اولا نگیم صددرصد کار تروریست هاست و ثانیا اینکه اگه بعدا به ما هم ثابت بشه که کار بشار بوده چه واکنشی خواهیم داشت.

اگه واقعا سوال همینه، فکر می کنم هردوطرف بی دلیل دارن بحث رو کش می دن و ایجاد کدورت می کنن.

جناب فتح شخصیت و جایگاهشون برای بنده اثبات شده است و اصلا خودم رو در جایگاهی نمی دونم که بخوام به ایشون جسارتی بکنم. تعهد و اعتقادشون به مقدسات هم کاملا ستودنیه. همچنین احسان عزیز که ایشون هم جایگاه استادی برای بنده دارن. مهدوی گرامی و بزرگوار هم همواره در شرایط حساس ثابت کردن که طرفدار چه جبهه ای هستن و تفکراتشون چیه. حالا چرا دوستانی که همگی جزو دلسوزان هستند و همه اونها مقدسات و ارزش ها و هنجارهای یکسانی دارن اینطور باهم بحث می کنن کمی برای بنده جای تعجبه.

از نظر بنده این جهت گیری جناب مهدوی ستودنیه و ایشون برای جلوگیری از افراط های ناخواسته که ممکنه پیش بیاد این طور جبهه گیری می کنن (مواردی مثل تطهیر و تقدیس بشاراسد)، اما برادر عزیز، فکر می کنم این مساله رو با بیانی دیگه هم می تونین مطرح کنین که این سوء تفاهمات و دلخوری های احتمالی پیش نیاد.

اگه جسارتی به هر کدوم از بزرگواران شد عمدی نبوده و بنده همینجا عذرخواهی می کنم.


یا حق
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته به دلیل پیری و کم شدن حافظه یادم رفت که خاطر نشان کنم مطالبی که در پست قبلی عنوان کردم تنها مربوط به تشخیص رفتارهای فردی بوده اما بع عنوان یک قانون کلی میتوان آنرا به رفتار کلی اجتماع نیز تعمیم داده و از روی رفتارها ،ناهنجاریها و سایر اقدامات مردم یک جامعه میتوان به خواستهای عمومی اجتماع و حتی سطح تحمل و مقاومت ویا ستیزه جوئی در آن اجتماع پی برد . خدا نیاورد آن روزی را که امریکای جهانخوار به این نتیجه برسد که ما در حق خودمان متفرق گشته ایم ، زیرا آنزمان زمان مناسب برای حمله و به یوغ کشیدن ملت بزرگی مثل ایران فرا میرسد . امام بزرگوار فرمودند وحدت کلمه را حفظ کنید .چرا ؟ به همیندلیل .پس خواهشا با سوء استفاده از آزادی گفتار نان در دامن دشمنی که نفس کشیدن شمارا هم تحت نظارت دارد نگذاشته و اینقدر سر و کول هم نپرید .اینهائی که برخی افراد مرتکب ان میشوند تحلیل قضیه نیست . تحلیل قضایا با اگر ها و مگرها امکان پذیر میشود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته در این که دیپلمات ها و سران همه چیزشان را قبلا هماهنگ می کنند که تردیدی نیست. آداب دیپلماتیک بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر میاد. اما در این مورد خاص من چندین بار فیلم را دیدم بیشتر به نظرم میاد که علت آن جور نگاه کردن اوباما این بود که نور خورشید مستقیم در چهره ی او بود. و به محض این که به سمت مقابل چرخید و نور از چهرش خارج شد قیافش تغییر کرد.
مدت زمان دست دادن اوباما و پوتین نسبت به بقیه طولانی تر هست و خوش بش هم کردند. اول اوباما دستش را از فاصله ی دورتری پیش میاره و کف دست رو به پایین نیست اینا همه نشانه های یک برخورد سرد نیست. بعد از عکس هم کلی به هم می خندند.
نکته ی جالب این که مشخصا اوباما از بقیه بوتاکس کمتری مصرف کرده. شایدم خیلی حرفه ای تر بهش تزریق شده که رد اخم و میمیک های دیپلماتیکش از بین نره.
به هر حال خوراک خوبی برای رسانه ها درست شد که از کاه کوه می سازند.
موضوعی که این داستان را برای روزنامه ها بیشتر قابل استفاده کرد اختلاف قد دو طرف هم هست. به طور ناخودآگاه وقتی یک نفر با قد بلندتر به فرد با قد کوتاده تر نگاه کنه و باهاش دست بده شما احساس تسلط را خواهید کرد. خصوصا اگر نور در چشمش باشه و اخم هم بکنه. :)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[left][b] Al-Qaeda’s Proxies Among Syria’s Rebels Scared by Threat of U.S. Strikes[/b]

[color=#333333][font=Georgia, serif]As the U.S. Congress inches closer towards authorizing the use of military force in Syria, rebel groups on the ground are preparing for an offensive that could fundamentally alter the trajectory of what is now a stalemated war well into its third year. Not all of them are happy about it: al-Qaeda affiliated groups that have long sided with the rebels are worried that the U.S. and its allies might use the pretext of strikes against the regime to degrade their own abilities. According to Ayham Al Hussain, a rebel fighter from the northern city of Raqaa, which was taken over by the al-Qaeda affiliated Nusra Front in March, the jihadist groups have left their bases and melted into civilian society, fearing a U.S. strike. “The Islamists are so afraid,” he says, using a term that encompasses the Nusra Front as well as the Islamic State of Iraq and Syria, Syria’s al-Qaeda wing. “They have evacuated their positions but are still keeping some of the guards in front of their bases,” he says via Skype, noting that they have even taken down their signature black flags.[/font][/color]
[color=#333333][font=Georgia, serif]A strike on Syria’s al-Qaeda affiliates is highly unlikely—such a strategy would be difficult to pull off given the complex interlacing of various rebel groups, and nothing of the sort has been publicly discussed as officials in the Administration of U.S. President Barack Obama make their case for punitive attacks against the regime of Syrian President Bashar Assad, whom they accuse of launching a chemical weapons attack against rebel-held suburbs east of Damascus on August 21. (The government denies using chemical weapons, saying the opposition is responsible.) But opposition concerns about the pending attacks expose the growing rift between al-Qaeda-aligned rebel groups whose ultimate goal is an Islamic state in Syria and the more moderate factions who are simply fighting to overthrow the Assad regime.[/font][/color]
[color=#333333][font=Georgia, serif]The jihadist groups, by dint of their discipline, religious zeal and the inclusion of foreign combatants trained in the wars of Iraq, Afghanistan and Chechnya, tend to be the most effective fighters. They have garnered a disproportionate degree of influence for that reason, and attract attention, funding and weapons from international donors seeking a quick path to the overthrow of Assad. The more moderate Syrian rebels are conflicted; while they welcome the jihadist groups’ military prowess, they fear the militants won’t stop with Assad’s overthrow. “The Islamists are not fighting for us, they are fighting for their own agendas,” complains Mohammad Mohammad, a 25 year-old rebel fighter from Rankous, near Damascus, via Skype. “They repaint our graffiti with Islamic paintings and they want to solve our problems in Islamic courts. I want a national and civil court.”[/font][/color]
[color=#333333][font=Georgia, serif]Opposition activists worry that the growing power of the al-Qaeda-affiliated groups in areas they control could cause a backlash, tarring all the rebels with the jihadist brush and driving Syrians back into the regime’s arms. Some have gone so far as to vocalize their hopes that the U.S. might take out their al-Qaeda rivals at the same time as Assad’s military assets. “Both the regime and the fanatic groups are delaying our victory and our freedoms,” says Husam Rozisk, an opposition activist running the Tal Abyad Media Center in Aleppo. “To target both now is better than leaving [the jihadists] to have a bigger influence because it will be hard to eliminate them in the future.”[/font][/color]
[color=#ff0000][font=Georgia, serif]Even if such an attack is unlikely, some of the hard core jihadist groups are taking cover, just in case. “We cannot hide that we are anxious, but we are well prepared. We have evacuated all of our bases,” says Abu Omar al-Tawammi, an Aleppo-based commander from the Salafist Ahrar ash-Sham brigade, one of the most powerful factions fighting in the war, with 10,000 to 20,000 fighters. Along with the Nusra Front, Ahrar ash-Sham has been designated a terrorist organization by the United States, which may explain some of the paranoia. “They [the Americans] declared that the aim of the strike is to punish the regime but the real aim behind the strike is to weaken the Islamic groups on behalf of the FSA,” he tells TIME via Skype, referring to the Western backed Free Syrian Army, a loose confederation of rebel units also fighting the regime.[/font][/color]
[color=#333333][font=Georgia, serif]Mohammad, the fighter from Rankous, dismisses such fears as propaganda designed to elicit support from a population that already feels betrayed by the West for its inaction. In the wake of the chemical attacks, the jihadist groups took the lead in calling for retribution, threatening a “volcano of revenge” against the government. U.S. attacks could preempt the jihadists’ standing as the toughest kids on the block, undermining support from a population that was willing to put up with Islamic law in exchange for a strong champion against the regime. “In my area the Islamists haven’t left their bases yet but they are spreading rumors that they will be attacked to make people sympathies with them,” says Mohammad. To Reva Bhalla, Vice President of Global Analysis for [url="http://www.stratfor.com/about"]Stratfor[/url], a private intelligence and analysis organization based in Texas, the jihadist groups’ reaction may be a canny combination of defensive positioning and p.r. broadcasting. “If they can’t be sure of U.S. intentions on the whole, there may be some practicality to reducing their profile. It works in their favor to assume the role of both victim and avenger,” she says.[/font][/color]
[color=#333333][font=Georgia, serif]Such tactics may work in the short term, says Mohammad. But they won’t last. “The Islamists are defying the will of the Syrian people and they will lose by the end.” It’s just not clear how long that will take.[/font][/color]
[color=#333333][font=Georgia, serif][url="http://world.time.com/2013/09/05/al-qaedas-proxies-among-syrias-rebels-scared-by-threat-of-u-s-strikes/"]منبع[/url][/font][/color][/left] ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جناب میثم شما لطف دارید. بنده کمترین هستم در میان دوستان.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]علت اینکه اینجانب حسابی جوش آورده‌ام به خاطرابعاد اون واقعه هست که مو رو به تن آدم سیخ میکنه.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]حالا بنده یک طرف قضیه رو مطرح کردم، به همان صورت اونطرف قضیه رو هم مطرح می‌کنم، اگر این کار، کار تکفیری‌ها و سلفی‌های تروریست باشه، امیدوارم ماجرا به هر صورتی که پیش بره. دمار از روزگار اون جماعت در بیاد (البته این تروریست‌های پست فطرت آنقدر جنایت کرده‌اند که بدون در نظر گرفتن ارتباط با این واقعه، باز هم شایسته است که بدترین بلاها بر سرشون نازل بشه)[/font][/size]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اینطور که تو مشرق و بقیه جاها خوندم بچه های حزب الله که از لبنان غیب شده بودند سر از دمشق درآوردند و اگر این درست باشه پس ....!

ما منتظر عراق هم هستیم ...!

به قول یارو گفتنی : بچرخ تا بچرخیم برادر یانکی !

سناریو احتمال قریب به یقین کپی برابر با اصل لیبی هست با یک سری تفاوت : سوریه لیبی نیست که توی جبهه مقاومت جایی نداشته باشه ، کمر جبهه مقاومت هست ! پس .... !

آآآآآآآخ یعنی میشه انتقام وتر الموتور گرفته بشه ؟؟؟ میشه واقعا ؟

یا حق
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.