امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

چند عکس از تمرینات مختلف نیروهای ترکیه در این پست میزارم

تمرین اول مربوط به عبور از اب ادوات زرهی است

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/10955566_1034476983234162_6856433015826606731_n_zpsa8748bc7.jpg]thumb_10955566_1034476983234162_68564330[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/1781893_1034476879900839_4377317825816426792_n_zps79c34eba.jpg]thumb_1781893_1034476879900839_437731782[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/45bac4_zps6afcc273.jpg]thumb_45bac4_zps6afcc273.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/9_zps0c844a7e.jpg]thumb_9_zps0c844a7e.jpg[/url]

تمرین دوم نیز مربوط به راهپیمایی در شرایط زمستان است.یگان های زرهی و پیاده بایستی هر سال در زمستان تمرین کنند و امادگی خود را حفظ کنن

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/Pp0qQ5.jpg]thumb_Pp0qQ5.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/pj0g9m.jpg]thumb_pj0g9m.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/m9T4XKB.jpg]thumb_m9T4XKB.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/16290868246_2c562c7d5e_o.jpg]thumb_16290868246_2c562c7d5e_o.jpg[/url]

در تصویر زیر نیز در جریان یک رزمایش زرهی در زمستان ،نیروها در حال تمرین تعمیر تانک هستند

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/16185654587_a5f56db1e4_o.jpg]thumb_16185654587_a5f56db1e4_o.jpg[/url]

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در یک خبر غیر منتظره امروز ترکیه  اعلام کرده که موتور التای را ملی تولید خواهند کرد. با این حساب تولید التای تا دو سه سال اینده غیر ممکن خواهد بود .قبلاً دو سری دویست و پنجاه تایی رو میخواستند با موتور المانی ام تی یو تولید کنن ولی حالا تصمیم گرفتند که سری اول رو با موتور ملی تولید کنند.

ویرایش شده در توسط gader
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 فرمانده نیروی هوایی ترکیه ژنرال اوزتورک در مراسمی اخرین اف 16 بهسازی شده بلوک 40 را از شرکت توساش تحویل گرفت .در این قرارداد توساش صد و شصت و سومین جنگنده را نیز تحویل داد. فکر کنم که این جنگنده به ارتقای اوزگور رسیده اند.در مدل اوزگور اف 16 با سیستم های نرم افزاری ساخت اسلسان کار خواهد کرد و قادر است که جنگ افزار های ساخت ترکیه را شلیک کند. این ارتقا و بهسازی ها در رادر ، سیستم شناسایی دوست از دشمن ، جنگ الکترونیک و سایر نرم افزار ها صورت گرفته است .وی همچنین خبر داد که ارتقای اف 16 های بلوک سی نیز به تایید داوداوغلو رسیده است و ابراز امیدواری کرد که حرکوش نیز تا دوازده ماه بعد به خدمت نیروی هوایی دراید.

منابع پاکستانی اعلام کردند که با شرکت نورال در مورد انتقال تکنولوژی به توافق رسیده و نورال چهار در چهار را در خاک پاکستان و با تکنولوژی منتقل شده تولید خواهند کرد که به احتمال زیاد این همان اژدر یالچین خواهد بود.

ترکیه قرار است سال اینده میلادی مناقصه ای برای خرید جمرهای استند اف برای جنگنده های خود برگزار کند .این جمر ها که سیصد کیلومتر برد خواهند داشت قادر خواهند بود که رادار های دشمن را در این برد کور کرده و مانع رهگیری جنگنده گردند.دو شرکت اسلسان و دویگو از ترکیه و دو شرکت ساورونیک و تمپوس از امریکا در این مناقصه تا به حال شرکت کرده اند.

برخی از منابع اعلام کردند که ارمنستان در سال های گذشته یک سلسله خرید های فاش نشده از روسیه داشته است که در این میان دویست موشک و پنجاه پرتابگر سامانه دوش پرتاب ایگلا اس یا سام 24 قرار دارد.

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سامانه دفاع هوایی برد بسیار کوتاه کورکوت برای دفاع هوایی از ستون نیروهای در حال حرکت

DSC_6971.jpg

 

 

چند ماه دیگه نمایشگاه صنایع نظامی استانبول اغاز میشه .شرکت اسلسان نیر با بیرون دادن این طرح به استقبال این نمایشگاه رفته 

105038.jpg

 

 

تو تاپیک زیر سامانه های دفاع هوایی برد بسیار کوتاه اسلسان رو معرفی کردم

http://www.military.ir/forums/topic/26220-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87/?hl=%DA%A9%D9%88%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AA

 

 

اما اونچیزی که الان شاهدشیم اینکه اسلسان لیزر رو نیز وارد این معقوله کرده که توان اون لیزر مشخص نیست و 10 یا 20 کیلو وات خواهد بود .سامانه های کنونی زیپکین و اتیلیقان از چهار موشک اماده به شلیک بهره می برن اما سامانه جدید از دو موشک استفاده خواهد کرد

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سامانه دفاع هوایی برد بسیار کوتاه کورکوت برای دفاع هوایی از ستون نیروهای در حال حرکت

DSC_6971.jpg

 

 

 

خيلي شبيه سيتم پدافند هوايي Skyranger هست منها از نوع دو لولش ، با همكاري Oerlikon  ساخته شده؟

 

hfsv3pjuhkianpc9gyr2.jpg

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خيلي شبيه سيتم پدافند هوايي Skyranger هست منها از نوع دو لولش ، با همكاري Oerlikon  ساخته شده؟

 

 

اطلاعی در این مورد ندارم .ولی فکر کنم این سامانه از دو وسیله نقیله تشکیل میشه که یکی بحث رادار رو دنبال میکنه و دیگری بحث درگیری رو که اون هم مجهز به رادار که سامانه مورد نظر شما به نا به تصویر این طوری نیست.از نظر شباهت میشه گفت به سامانه ای که المانی ها ساختند و سوار پوما کردند شبیه تره.

تو بحث کارکرد این سلاح شرکتی که تو ترکیه زیر ساخت های لازم برا تولید مهمات داره انسیتیتو شیمی و صنعت(مکانیک) هستش که مهمات مخصوص ضد هوایی رو تولید نمی کنه و عدم وجود مهمات مخصوص نیز رو کارکرد این سلاح تاثیر گذار هستش

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوبه سیکورسکی 70 یکی از بهترین بالگردهای ترابری نظامی دنیاست
 

 

قراره 109 عدد از این هلیکوپتر در ترکیه تولید بشه.

https://www.tai.com.tr/tr/proje/genel-maksat-helikopteri

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوکراین اعلام کرد که همکاری های نظامی خود را بر ترکیه گسترش می دهد .این همکاری ها قرار است در زمینه های زیر صورت بگیرد.

1.پایه گذاری صنایع ملی موشکی ترکیه

2.موتورهای توربوجت و سایر موتورهای هواپیماها

3.مشارکت شرکت های نظامی اوکراین در پروژه التای و سایر ادوات نقلیه زرهی

4.طراحی و تولید رادار ،سیستم های ناوبری و سایر وسائل ارتباطی

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوکراین اعلام کرد که همکاری های نظامی خود را بر ترکیه گسترش می دهد .این همکاری ها قرار است در زمینه های زیر صورت بگیرد.

1.پایه گذاری صنایع ملی موشکی ترکیه

2.موتورهای توربوجت و سایر موتورهای هواپیماها

3.مشارکت شرکت های نظامی اوکراین در پروژه التای و سایر ادوات نقلیه زرهی

4.طراحی و تولید رادار ،سیستم های ناوبری و سایر وسائل ارتباطی

 

آمریکا اجازه میده ؟ ( منظور اصلی من گزینه ی شماره ی یک هست . به خاطر نزدیکی به اسرائیل )

یادمه آمریکا اجازه داد برد موشک های کره جنوبی چند کیلومتر اضافه بشه تو کره جشن ملی گرفتند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آمریکا اجازه میده ؟ ( منظور اصلی من گزینه ی شماره ی یک هست . به خاطر نزدیکی به اسرائیل )

یادمه آمریکا اجازه داد برد موشک های کره جنوبی چند کیلومتر اضافه بشه تو کره جشن ملی گرفتند

خوب اگه امریکا اجازه نده ترکیه چی کار می کنه؟ قبلاً سابقه داشته ترکیه برنامه راکتی داشته امریکا گفت محصول برای تولید تحت لیسانس بهت نمیدم و روسیه که ذاتاً نمی داد .اینا چی کار کردن رفتاً چین .از تولید تحت لیسانس راکت 150 کیلومتری یلیدیرم یک رسیده اند به تولید بومی یلیدیرم 3 با برد 900 کیلومتر که به اسراییل ذاتاً این برد فکر کنم میرسه.

امریکا میدونه ترکیه در صورت دشمنی با اسراییل چه در بحث افند موشکی و چه در بحث پدافند موشکی حالا حالا در وضعیتی نیست که بتونه توزان قوا رو بهم بزنه

ترکیه هم زیاد با اجازه امریکا کار نمی کنه نمونه اش همین پایگاه اینجرلیک .تو خاک ترکیه است ولی پایگاه مشترک ترکیه امریکا و ناتو هستش .ترکیه نخواست امریکا نتونست تو جنگ دوم خلیج فارس از اون جنگنده به پرواز دربیاره و همین طور در نبرد با داعش تا حالا هیچ جنگنده ای از اون پایگاه بلند نشده

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

در موارد یک تا سه ترکیه تنها و تنها دنبال یک کلمه است و اون موتور هستش 

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب اگه امریکا اجازه نده ترکیه چی کار می کنه؟ قبلاً سابقه داشته ترکیه برنامه راکتی داشته امریکا گفت محصول برای تولید تحت لیسانس بهت نمیدم و روسیه که ذاتاً نمی داد .اینا چی کار کردن رفتاً چین .از تولید تحت لیسانس راکت 150 کیلومتری یلیدیرم یک رسیده اند به تولید بومی یلیدیرم 3 با برد 900 کیلومتر که به اسراییل ذاتاً این برد فکر کنم میرسه.

امریکا میدونه ترکیه در صورت دشمنی با اسراییل چه در بحث افند موشکی و چه در بحث پدافند موشکی حالا حالا در وضعیتی نیست که بتونه توزان قوا رو بهم بزنه

ترکیه هم زیاد با اجازه امریکا کار نمی کنه نمونه اش همین پایگاه اینجرلیک .تو خاک ترکیه است ولی پایگاه مشترک ترکیه امریکا و ناتو هستش .ترکیه نخواست امریکا نتونست تو جنگ دوم خلیج فارس از اون جنگنده به پرواز دربیاره و همین طور در نبرد با داعش تا حالا هیچ جنگنده ای از اون پایگاه بلند نشده

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

در موارد یک تا سه ترکیه تنها و تنها دنبال یک کلمه است و اون موتور هستش 

قادر عزیز در مورد تاریخچه شرکتهای دولت-نیمه دولتی اسلسان و چگونگی تاسیسشون تایپکی میزنی؟ از کجا شروع کردن و تا الان کجا هستن. محصولاتشون رو که میبینم از بعد کیفیت ساخت(آلیاژ-بدنه-کیفیت روند تولید)در سطح آلمانها هستن. چقدر به خارج از کشور وابسته هستن و چقدر با شرکتهای کوچک داخلی همکاری دارن؟

 

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قادر عزیز در مورد تاریخچه شرکتهای دولت-نیمه دولتی اسلسان و چگونگی تاسیسشون تایپکی میزنی؟ از کجا شروع کردن و تا الان کجا هستن. محصولاتشون رو که میبینم از بعد کیفیت ساخت(آلیاژ-بدنه-کیفیت روند تولید)در سطح آلمانها هستن. چقدر به خارج از کشور وابسته هستن و چقدر با شرکتهای کوچک داخلی همکاری دارن؟

ماه های اینده رو به خاطر ازمون استخدامی  و غیره تاپیک نمی زنم اما تو همین پست میخوام توضحیاتی بدم

حدود چهل سال پیش ترک ها می بینن تو غرب یه کارت های الکترونیک درسته شده که از اون برای ورود و خروج استفاده می کنند و برای تولید تحت لیسانس این کارت نیروهای مسلح ترکیه میاد اسلسانو ایجاد می کنه .ترکیه از امریکا موشک دوش پرتاب استینگرو میخره و تعدادی رو هم برای تولید تحت لیسانس قرار داد می بنده و برا تولید اونا میان شرکت راکتسانو بنا می کنن . اکثر شرکت های دولتی و نیمه دولتی همین جوری ایجاد شدند و بعضاً سهام دار همدیگه هستن و فرضاً ده درصد راکتسان معتلق به اسلسان هستش.چه شرکت های دولتی با هم دیگه و چه با خصوصی یاد گرفتن که کیک رو تقسیم کنن و میدونن این بنیه رو ندارن که یک محصول خوب رو یکیشون به تنهایی تولید کنن.

حالا برخی از مواقع ترکیه یه نیاز هایی رو پیدا می کنه که از توان این شرکت ها خارجه و ترک ها میخوان این محصول تولید داخل باشه و اونوقته که دولت خودش میاد پای کار .زیر نظر وزارت علوم یه نهادی هستش به اسم توبیتاک که این توبیتاک برای تحقیق و گسترش علوم در ترکیه بنا شده که زیر مجموعه ای از اون در علوم دفاعی فعال هستش.

ترکیه نیاز به پروژه سام در خودش احساس می کنه ولی انجام این پروژه از توان راکتسان خارجه .توبیتاک خودش عهدار میشه و سام مدل ای رو خودش تولید می کنه و دانش لازمه رو به راکتسان انتقال میده و راکتسان بردو افزایش میده .حالا هم برای اینکه این موشک در کلاس اول جهانی مطرح بشه میاد با لاکهید مارتین همکاری می کنن تا مدل جی اونو تولید کنند که در اف 35 استفاده خواهد شد .تو این پاراگراف می بینید که چگونه اولین موشک غیر امریکایی استفاده شده در یک جنگنده امریکایی تولید و گسترش پیدا کرد.حالا موتور این موشک فرانسوی اما نمونه ترک اون از طرف یه شرکت نیمه دولتی که برای تولید موتور و تحقیق در این زمینه تاسیس شده ،ساخته شده.یه نمونه جالب هم بعد از حوادث گزی پارک رخ داد.دولت برای خرید خارجی گلوله های اشک اور و فلفل به مشکل خورد و لذا توبیتاک رو مسئول کرده که نمونه های بومی اونو تولید کنه

صحبت از موتور شد و تو پست بالا گفتم که ترکیه مشکل موتور داره.ترکیه میاد برای صاحبین صنایع کره جنوبی همایش میزاره و میاد میگه هر کس از شما که بیاد تو کشور من موتور خودرو تولید کنه که پنجاه درصد محصولشو صادر کنه من بهش زمین رایگان میدم و تخفیفات مالیاتی زیادی براش قائل میشم.میخوان از این طریق بخش خصوصی خودشون رو با کار اینا اشنا کنن.

نصف تلوزیون های مصرفی در اروپا توسط ترکیه تولید میشه.تو این کار شرکت هایی مثل ارچلیک ،بکو و وستل وجود داره .همین وستل 13 هزار نفر تو یه مجموعه از کارخانجاتش شاغل اند که اون مجموعه بعد از ایرباس بزرگترین فضای سرپوشیده در اروپا هستش.وستل برای اینکه دانش فنی داشته باشه هم خودش تحقیق و توسعه می کنه و هم شرکت های اروپایی رو میخره .عین همین کار رو شرکت سارسیلماز انجام میده که یک شرکت مطرح در تولید مهمات و اسلحه های شکاری هستش .تو سال 95 یه شرکت ایتالیایی رو خرید و دانش فنی اونو بدست اورد و حالا هم یه شرکت امریکایی رو خریده.

ترکیه سال گذشته بیش از یک و نیم ملیارد دلار صادرات صنایع نظامی داشته و اگر تو قسمت های بالایی لیست کشورهای مثل امریکا و روسیه قرار میگرن این نشان از کیفیت این محصولات داره .

جناب نپتون از همکاری شرکت های بزرگ با خصوصی هم پرسیدید.این همکاری ها اگه تو زمینه فعالیت شرکت ها نباشه وجود داره .اسلسان الکترونیک نظامی هر محصولی از هر شرکتی چه دولتی و چه خصوصی رو فراهم می کنه و با تمام شرکت هایی که در زمینه الکترونیک نظامی فعالیت می کنن رقابت میکنه .در یه محصولی میبینه نیاز به یه شرکت خصوصی داره و با اون همکاری می کنه .دولت هم وقتی خریدی رو میخواد انجام بده مناقصه برگزار میکنه که گاه خصوصی ها برنده میشن گاه دولتی ها.

اینا با هم رقابت می کنن اگه محصولی که تولید می کنن کیفیت نداشته باشه خوب فروش نخواهد داشت و با چند طرحی که به مرحله تولید انبوه نرسه ویا در تولید انبوه فروش مناسبی نداشته باشد شرکت حذف خواهد شد.البته چون دولتی ها تخصصی عمل می کنن زمینه کاری مشترکی ندارن که با هم رقابت کنن و از اون طرف چون محصولاتی که تولید می کنن دانش فنی میخواد با خصوصی ها زیاد رقابت ندارن البته برخی از محصولات اسلسان و انیستیتو شیمی و صنعت با خصوصی ها رقابت می کنن گاه تویک محصول دولتی ها میبرن و گاه خصوصی ها .

برا ارتش ترکیه هم ذره ای فرق نمی کنه که نیازشون خصوصی تامین کنه یا دولتی .اونا نیازشونو میگن و در وزارت دفاع بر اساس اون پروژه ای تعریف میشه .حالا اون پروژه رو یا با مناقصه یا با واگذاری انجام میشه و محصول اماده به ارتش تحویل داده میشه .ارتش به محصوله نگاه می کنه کاری به این نداره که کی ساخته و فلان و بیسار و اگه راضی نشه محصول رو تحویل نمیگیره.نمونه اش هم تو هلی کوپتر اتاک اتفاق افتاد . این هلی کوپتر دو مدل ای و بی داره که تفاوت اونا در درصد بومی سازی هستش.ارتش اومده بود گفته بود که من به هلی کوپتر در این کلاس نیاز مبرم دارم و بر اساس او شرکت دولتی کار رو انجام داده بود .ارتش بعد اومد گفت اقا من نیازم فوی و حداقل دوازده فروند به من زود بدید. و بر اساس همین خواست ارتش یه مدل تحویل فوری ایجاد شد و اومدند که تحویل بدن ارتش گفت این چرا موقع فرود تعادل نداره ؟ کاشف به عمل اومد که رادار ساخت اسلسان نسبت به نمونه اصلی سنگین تره و همین مرکز ثقل رو به هم میزنه.به همین خاطر ارتش در حالی که نیاز فوری داشت نه ماه تحویل نگرفت تا مشخص شد دلیل چیه و چه باید کرد.

نپتون عزیز راجع به وابسته بودن به خارجی ها پرسیدید .یقیناً اگه برخی از قطعات برخی از محصولات از خارج وارد نشه اون محصولات از نظر کیفیت صدمه جدی می بینن.ترک ها راهشونو اشتباه میرن ،بد جور هم اشتباه میرن که در بحث این تاپیک نیست.

برخی از محصولات هم هستن که از نمونه خارجی الهام گرفته شده مثل تانک التای که انجمن اسمشو شنیده یا توپ پانتر که برای انجمن نا اشنا است .

ترکیه کشوری که استاد خارجی میاد ترکیه  تو دانشگاه درس تاریخ عثمانی میده .

  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمایشگاه 2015 استانبول برگزار شد.برای سال 2013 اون یه تاپیک جداگانه زدم چون جو عمومی این انجمن تو اون سال با تولیدات و توان نظامی ترکیه اگاهی نداشتند .به همین دلیل هم تاپیک رژه باکو رو زدم چون خیلی این انجمن هم با داشته های اذربایجان اشنا نبود و به قولی تعداد کاماندو های دریایی اذربایجان رو 641 نفر می دونستند .حالا دیگه جو عمومی این انجمن عوض شده و همچنین این تاپیک رو ایجاد کردم.تصاویر نمایشگاه در چند پست تقدیم عزیزان خواهد شد .ان شا الله سایر دوستان با ارانه تصاویر بیشتر و همچنین تحلیل هاشون این مطالب را پربارتر و علمی می کنن.

تصاویر اخرین پروتو تایپ التای .تانکی که میشه گفت تبدیل به یک تانک به روز شده

iXtVowH.jpg

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/zEceES8.jpg]thumb_zEceES8.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/aa1.jpg]thumb_aa1.jpg[/url]

esq22p.jpg

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/iml368.jpg]thumb_iml368.jpg[/url]

نظرات و حوادیث پیرامون این تانک زیاده .یه بار میگن سال بعد تولید انبوه می کنن یه بار می گن 2018 تولید انبوه می کنن. تو نمایشگاه هم بعد دیگه به این حوداث اضافه شدو اون در مورد سیستم حفاظت فعال این تانک هست که کی اماده میشه یا اماده هست و کی نصب میشه. اسلسان سیستم اککور رو به عنوان سیستم حفاظت فعال این تانک معرفی کرد.

VVXO3V.jpg

E0MJTrm.jpg

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/ap2.jpg]thumb_ap2.jpg[/url]

.

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام و تشکر از جناب gader بزرگوار بابت این تابیک مفید و علمیشون . :rose:  :rose:

 

 

نمایشگاه 2015 استانبول برگزار شد.برای سال 2013 اون یه تاپیک جداگانه زدم چون جو عمومی این انجمن تو اون سال با تولیدات و توان نظامی ترکیه اگاهی نداشتند .به همین دلیل هم تاپیک رژه باکو رو زدم چون خیلی این انجمن هم با داشته های اذربایجان اشنا نبود و به قولی تعداد کاماندو های دریایی اذربایجان رو 641 نفر می دونستند .حالا دیگه جو عمومی این انجمن عوض شده 

بیشتر اعضای میلیتاری اهل تحقیق ، مطالعه و بررسی علمی و فنی مسائل هستند که این باعث شده فضای انجمن ، فضای علمی باشه تا فضای غیر علمی و تخریبی . اما در رابطه با ترکیه بعضا برخی دوستان علیه ترکیه جبهه گیری میکنند و عنوان می کنند پیشرفت های ترکیه ناشی از کمک های کشورهای صاحب تکنولوژی و ... هست و صنعت دفاعی ترکیه یک صنعت وابسته به خارج می باشد جوابی که به این عقیده می شود داد این است که هیچ کشوری تکنولوژی پیشرفته خود را که "با صرف هزینه مالی و انسانی" بسیار زیاد در طی چندید سال بدست آورده به آسانی به سایر کشور ها صادر نمی کند و واقعیت این است که ترکیه برای بدست آوردن تکنولوژی بهای سنگینی پرداخت کرده و "با ایجاد زیرساخت های علمی و سخت افزاری مناسب" در جاهایی که نیاز به تکنولوژی داشت اقدام به همکاری با کشور ها کرده است .هدف از این همکاری هم برای "بدست آوردن تجربه لازم" برای پیشرفت صنعت نظامی خود بوده است که این مسئله را در طراحی و تولید محصولات نظامی که بیشتر فناوری های آن در کشور ترکیه بومی سازی شده است شاهد هستیم در حالی که اگر این همکاری با کشوری غیر از ترکیه مثل پاکستان انجام می شد باتوجه به ضعف پتانسیل های علمی ، صنعتی ، اقتصادی و ...پاکستان به احتمال زیاد شاهد این پیشرفت ها نبودیم .

 

............................................................................................................................

 

Bayraktar_Tactical_UAS.jpg

 

 

 Bayraktar یک پهپاد تاکتیکی ترکیه ای است که با سرمایه گذاری مشترک Kale-Baykar توسعه داده شده و در درجه اول برای نیروهای مسلح ترکیه در نظر گرفته شده است .در حالی که نیروهای مسلح ترکیه ماموریت این پهپاد را نظارت و شناسایی تاکتیکی عنوان می کنند استاندارد های بین المللی آن را در سطح یک پهپاد با سقف پروازی بالا و مداومت پروازی طولانی (MALE) معرفی می کند.

 

ویدیوی مراحل ساخت پهپاد Bayraktar Block B :

 

حداکثر سرعت : 120 knots (222 km/hr)

سرعت کروز : 70 knots (129.64 km/hr)

برد : 150 km

سقف پروازی : 22,500 Feet

مداومت پروازی : 24 ساعت

محموله :50kg


[aparat]s5RWP[/aparat]

 

http://www.aparat.com/v/s5RWP

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا قادر سلام. از نوع توجه و دقتی که شما به مسائل نظامی ترکیه و آذربایجان دارید ، پیداست که باید در مورد قرارداد های خرید نظامی-دفاعی این کشورها هم ، اخبار به روز و تازه ای داشته باشید.

یه صحبت هایی پراکنده شنیده بودم که شاید ترکیه بخواد تکلیف برنامه تی لورامیدز رو در جریان این نمایشگاه یک سره بکنه

چون من شخصا از 2 سال پیش این ماجرا رو ( که دیگه داره شبیه ماجراهای هاکلبری فین میشه ) از نزدیک دنبال میکردم . مسئولان ترکیه تاریخ 24 آپریل رو( سالروز کشتار ارامنه ) به عنوان مهلت تصمیم گیری تعیین کرده بودن و گفته بودن واکنش امسال کشورهای غربی به این اتفاق، نقش بسیار تعیین کننده ای در انتخاب اونها داره.

اولاند که رفت ایروان تو مراسم شرکت کرد و هزار تا لیچار بار ترک ها کرد و رسما فاتحه سیستم سمپ-تی رو همونجا سر مزار ارمنی ها  خوند.

از اون طرف اوباما هم دوباره مثل سال های گذشته به جای عبارت " نسل کشی " از اصطلاح " کشتار " استفاده کرد و این یعنی اینکه حداقل در این یه مورد ترک ها بهانه ای ندارند.

شرکای ترکیه تو ناتو هم که همون پارسال با تهدیداتشون ، فاتحه سیستم اف دی-2000 رو خوندن.

پس این جوری فقط پاتریوت مونده و حوضش و البته چانه زنی بر سر قیمت گرون این سیستم.

 

بعد از این نمایشگاه هم که هنوز خبری نشده. شما اطلاعات بیشتری داری ؟ کلا تحلیل و تفسیر شما از به درازا کشیده شدن عجیب و غریب این قرارداد چیه ؟

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
    • توسط bell214
      مرواریدی در ژرفا
      مصاحبه با خانواده شهيد سرهنگ خلبان «محمدهاشم آل‌آقا»
      قهرمان شکاری (F-14)
      مقدمه:
      مدتها بود كه به صورت جسته و گريخته در محافل گوناگون كه از جنگ و نيروي هوايي صحبتي به ميان مي‌آمد و يادي از شهدا و همچنين شهيد سرهنگ خلبان «محمدهاشم آل‌آقا» مي‌شد، همرزمان و دوستانش در شجاعت، دلاوري، صداقت و خاكي بودن وي اتفاق نظر داشتند. ما نيز پيرو وظيفه‌مان مترصد فرصتي بوديم كه خدمت خانواده معظم شهيد رسيده و نسبت به احوالات وي معرفت بيشتري حاصل كنيم. اشاره كتاب «تامكت‌هاي ايران در جنگ تحميلي» به اين شهيد بزرگوار كه در شماره پيشين از نظرتان گذشت، بهترين بهانه براي اين منظور بود كه به لطف خداوند با دريافت اذن شرفيابي از خانواده شهيد مقصودمان حاصل شد.

      باز هم مثل هميشه خود را در آن‌قدر مرتبه‌اي نمي‌بينم كه رمز و راز شهداي ميهن را بنگارم و به تصوير بكشم، با اين حال براي رسالتي كه بر دوشم سنگيني مي‌كند بهانه خوبي دارم.

      سايلي را گفت آن پير كهن چند از مردان حق‌گويي سخن

      گفت خوش آيد زبان را بر دوام تا بگويد ذكر ايشان را مدام

      گر نيم زايشان از ايشان گفته‌ام خوشدلم كاين قصه از جان گفته‌ام

      محمدهاشم در 27 آبان سال 1324 در خاندان بزرگ «آل‌آقا» كه از خانواده‌هاي سرشناس شهر كرمانشاه مي‌باشد پا به عرصه وجود گذاشت. دوران تحصيل خود در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را در شهر كرمانشاه گذراند. با اعلام مخالفت مادرش با وجود عشقي كه به پرواز داشت از اين كار منصرف شد اما علاقه وافر وي به ارتش كه همانا عشق خدمت به وطن بود باعث شد كه نهايتا به جمع نيروهاي مسلح بپيوندد. به دنبال آن وي پس از شركت در آزمون ورودي، موفق به راهيابي به دانشكده افسري نيروي زميني ارتش شده و با توجه به عطش دروني‌اش در ميل به بال گشودن همزمان در جهت جلب رضايت مادر گام بر مي‌دارد. پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه افسري اصرار وي كارگر افتاده و مادر به خلبان شدن فرزند راضي مي‌شود. هاشم كه گويي در ابتداي راه قرار دارد با نيروي مضاعفي بلافاصله اقدام كرده و با شركت در آزمون دانشكده خلباني از اين امتحان نيز سربلند بيرون آمده و با رسيدن به آرزوي ديرينه خود به جرگه دانشجويان خلباني نيروي هوايي ارتش مي‌پيوندد. با اتمام كلاسهاي زميني و آموزش مقدماتي پرواز، طبق روال آن روز نيروي هوايي براي تكميل دانش پرواز خود راهي ايالات متحده مي‌شود. با اتمام دوره، مفتخر به دريافت وينگ خلباني شده و راه بازگشت به وطن را در پيش مي‌گيرد. سروان خلبان هاشم آل‌آقا مقارن با سال 1350 به كشور بازگشته و با امريه ستاد فرماندهي نيروي هوايي به عنوان كمك خلبان جنگنده F-4، فانتوم، به پايگاه هفتم شكاري شيراز منتقل مي‌شود. در ادامه در سال 1351 برابر امريه ديگري براي ادامه انجام وظيفه به پايگاه يكم شكاري تهران فرستاده مي‌شود. هاشم در همين سال با دختري در همان محله سكونت پدر و مادرش در شهر كرمانشاه آشنا شده و اين آشنايي به ازدواج اين دو ختم مي‌شود.

      آنها زندگي مشتركشان را در تهران آغاز كرده و پس از حدود 4 سال، در سال 1356 آماده سفري طولاني مي‌شوند. سروان خلبان آل‌آقا براساس صلاحديد فرماندهان وقت به همراه تني چند از خلبانان فانتوم، با خانواده‌هايشان براي آموزش هدايت پرنده پيچيده، انقلابي و جديد نيروي هوايي ارتش، گرومن F-14 تامكت عازم پايگاه نيروي دريايي ايالات متحده در ايالت ويرجينيا مي‌شوند. براي خلبانان باتجربه فانتوم همچون هاشم آل‌آقا پرواز با گربه گرومن و كاربري تسليحاتش كار آنچنان سختي نبود. زيرا در درجه اول F-4 و F-14 هر دو اصلا براي نيروي دريايي ايالات متحده طراحي و ساخته شده و بديهي است كه از يك استاندارد يكسان براي طراحي و ساخت آنها استفاده شده است و در درجه دوم از سه موشك هوا به هواي مورد استفاده تامكت‌هاي ايران، فانتوم قابليت شليك دو موشك آن (AIM-7 اسپارو و AIM-9 سايدوايندر) را دارد. با توجه به اينكه آل‌آقا و همرزمانش در جنگنده فانتوم در چگونگي استفاده از اين دو موشك تجربه كافي و وافي داشتند، فقط مي‌بايست اسلحه اصلي تامكت، موشك اسطوره‌اي هيوز AIM-54 فينيكس و رادار آن هيوز AWG-9 را به‌طور كامل بشناسند. اگر عوامل مذكور را به اضافه هوش و جسارت ايراني كنيم مي‌شود حدس زد كه تمام نفرات اعزامي به راحتي بتوانند دوره خلباني F-14 را با موفقيت و سربلندي طي كنند. پس از پايان دوره در مدت حدود 18 ماه، خلبانان جديد جنگنده جديد در آبان 57 به سرزمين اجدادي خود باز مي‌گردند. با توجه به اينكه كانون فعاليت F-14 در ايران پايگاه هشتم شكاري مي‌باشد، هاشم به همراه خانواده خود از تهران به اصفهان نقل مكان مي‌كند. سكونت آنها در اصفهان مصادف مي‌شود با اوج‌گيري تظاهرات مردمي عليه حكومت پهلوي كه در نهايت به پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بهمن 57 منجر شد. وقوع انقلاب در كشورمان سنگ محك بسيار جالبي براي تعيين عيار ارق ملي و حس وطن‌پرستي كاركنان نيروهاي مسلح بود و چه زيبا كه آل‌آقا و همرزمان ميهن‌پرستش در اين آزمون كوچكترين ناخالصي از خود نشان ندادند.

      سروان خلبان محمدهاشم آل‌آقا كه در زمان پيروزي انقلاب از افسران ارشد نيرو محسوب مي‌شد و مدتها بود كه به عنوان استاد خلبان، آموزش خلبانان را به عهده گرفته بود پس از پيروزي انقلاب امر آموزش را با جديت بيشتري پيگير شد. آري او نيز مي‌دانست آموزش صحيح و كامل مهمترين رمز پيروزي بر دشمنان ملت است.

      با شروع جنگ تحميلي فعالانه وارد صحنه نبرد شد و در عين حال از آموزش جوانان غافل نشد تا اينكه به علت رشادت، جديت و جسارت در امور محوله در سال 1362 از طرف فرماندهي وقت نيرو به سمت جانشين فرماندهي عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب مي‌شود.

      رسيدن به پست معاونت عمليات نيرو بهانه خوبي بود تا هاشم در كنار سرهنگ خلبان «عباس بابايي» خود را هرچه بيشتر درگير جنگ كرده و تواناييهاي خود را در اين عرصه، عرضه دارد. بابايي و آل‌آقا همواره پيش از انجام هر عملياتي ابتدا خود مبادرت به شناسايي و ارزيابي هدف از لحاظ موضع پدافندي، سمت حمله و غيره كرده تا عمليات اصلي با خطر كمتر و ديد بازتري صورت گيرد. نكته جالب توجه در اين مطلب اين است كه آنها هرگز گرفتار جو پست و مقام نشده و فقط به اين مساله كه در كجا مي‌توانند منشا اثر باشند توجه داشتند «آري ما چنين جان بركفاني داشتيم».

      هاشم آل‌آقا در درجه اول همانطور كه ذكر شد از فرماندهان ارشد نيرو بود و در درجه دوم مشغله‌هاي فراواني به عنوان طراح عمليات داشت و اين دو مورد كافي بود تا نتواند پروازهاي عملياتي انجام دهد، با اين حال فعالانه در پروازهاي گشتي و اسكورت نفتكش‌ها و كشتيهاي تجاري شركت مي‌كرد و اين‌چنين بود تا به خواست خدا خليج نيلگون و هميشه فارس ايران، مشهد شهيد سرهنگ خلبان محمدهاشم آل‌آقا باشد.

      تقويم‌ها روز 20 مرداد 1363 را نشان مي‌داد و آسمان آبي خليج فارس يكي از گرمترين روزهاي خود را سپري مي‌كرد. هاشم آل‌آقا و كمك خلبانش در يك تامكت طي ماموريتي مشغول اسكورت نفتكش‌ها و كشتيهاي تجاري كشورمان بود. در همين اثنا ناگهان مورد حمله چند فروند جنگنده ميراژ F1 عراقي قرار مي‌گيرد. درگيري آغاز و پس از مدتي جنگ و گريز تامكت‌ها آل‌آقا مورد اصابت موشك شليك شده از طرف جنگنده عراقي قرار گرفته و به درون آب سقوط مي‌كند. شاهدان عيني حادثه كه دورادور ناظر درگيري آنها بودند خطر شليك شدن موشك سوپر 530F-1 به سمت تامكت را به آل‌آقا گوشزد مي‌كنند اما آل‌آقا در جواب آنها مي‌گويد هيچ نشانه‌اي دال بر حمله موشك به سمتشان در سامانه‌هاي هشداردهنده مشاهده نمي‌كند. اين مطلب گوياي آن است كه عراقي‌ها با استفاده از اطلاعات فني كه امريكايي‌ها در اختيار آنها قرار داده بودند در استفاده از نقاط ضعف F-14 كاملا موفق عمل كرده‌اند.

      همسر هاشم كه از چند روز پيش براي ديدن اقوام به كرمانشاه رفته بود در روز بازگشت به تهران كه مصادف مي‌شود با روز شهادت هاشم با شكسته شدن ديوار صوتي شهر كرمانشاه توسط جنگنده‌هاي عراقي مواجه مي‌شود. با مشاهده اين اتفاق گويي به وي الهام مي‌شود كه براي هاشم اتفاقي افتاده اما با ذكر و ياد خدا آرامش يافته و به خود تلقين مي‌كند كه انشاءا... اتفاقي نيفتاده. پس از رسيدن به تهران هرچه منتظر مي‌ماند از تلفن هاشم خبري نمي‌شود. صبرش لبريز شده و با پايگاه هشتم تماس مي‌گيرد. ديسپچ پايگاه با توجه به اينكه تامكت آل‌آقا بازنگشته و هيچ خبر دقيقي دال بر شهادت يا زنده بودنش در دست نيست با جوابهاي سربالا به همسر وي مي‌گويد: «همين الان دوباره براي ماموريتي ديگر به پرواز درآمد. به محض بازگشت مي‌گوييم با شما تماس بگيرد.» با شنيدن اين جوابها و طولاني شدن انتظار، همسر شهيد از وقوع سانحه براي هاشم يقين حاصل مي‌كند. با سقوط تامكت آل‌آقا با توجه به اينكه از اسارت به دست عراقي‌ها و يا شهادتش اطلاعي در دست نبود به اضافه اينكه وي به عنوان جانشين عمليات نيرو در جريان تمام عملياتهاي آتي و استراتژي جاري نيروي هوايي بود به همين علت بلافاصله تمامي طرحهاي نيرو دستخوش تغييراتي اساسي شد. اين قضيه گذشت و نيروي هوايي با اعلام مفقودالاثر شدن هاشم بر ابهامات و سوالات سقوط وي افزود.

      همسر هاشم كه همچنان منتظر بازگشت وي به خانه بود چندين سال پس از مفقودالاثر شدن همسرش در يكي از شبهاي قدر خالصانه دست به دامن ائمه اطهار شده و از آنها مي‌خواهد وجود يا عدم وجود هاشم را براي وي معلوم كنند. توسل وي جواب داده و همان شب خواب شهيد بزرگوار را مي‌بيند. هاشم كه در سبزه‌زارمانندي با لباس خلباني به ديدن همسرش آمده بود در جواب سوال وي كه پرسيد: «هاشم، مي‌خواهم بدانم كه تو هستي يا نيستي؟» مي‌گويد: «من نيستم.» پس از مدت كوتاهي گفتگو، شهيد اظهار مي‌دارد «من سردم است و بايد بروم». همسر شهيد صبح فردا خوابي كه ديده بود را با يكي از علما در ميان مي‌گذارد. در جواب مي‌شنود با توجه به اظهار سرما توسط شهيد، پيكر پاك وي در درون آب قرار دارد. همسر هاشم پس از اين واقعه از شهادت همسرش يقين حاصل مي‌كند و جالب آنكه مدت كوتاهي بعد از طريق نامه رسمي نيروي هوايي اعلام شهادت همسرش را دريافت مي‌دارد.

      ناگفته نماند هاشم آل‌آقا تا پيش از آرام گرفتن در قعر آبهاي خليج فارس چندين بار تا مرز شهادت پيش رفت. حدود سه ماه پيش از شهادت، در بهار سال 1363 صبح يك روز همسر شهيد با كمك مادرش بدون نيت قبلي گوسفندي را قرباني كرده و بين مردم تقسيم مي‌كنند. حوالي ظهر شهيد بابايي با منزل آل‌آقا تماس گرفته و جوياي احوال هاشم مي‌شود. با توجه به اينكه هاشم پس از ترك منزل تماس نگرفته بود، همسر شهيد از وضعيت وي اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند. شهيد بابايي از اينكه كسي به همسر هاشم اطلاعات ضد و نقيض نداده، آرام شده و در جواب نگراني وي مي‌گويد كه اتفاقي نيفتاده و هاشم تا ساعاتي ديگر به خانه مي‌رسد. پس از بازگشت شهيد به منزل، هاشم مي‌گويد كه در درگيري با جنگنده‌هاي عراقي، هواپيمايش به شدت صدمه ديده و هيچ اميدي به بازگشت نداشته است. شايد آن قرباني نطلبيده بلاگردانش شده بود!!!

      شهيد سرهنگ خلبان محمدهاشم آل‌آقا كه از باتجربه‌ترين و ارزشمندترين خلبانان تامكت نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شد با مورد اصابت قرار گرفتن جنگنده‌اش درون كابين ماند تا پيكر پاكش به قعر آبها سقوط و روح بلندپروازش به اوج آسمانها عروج كند. براي خليج هميشه فارس چه افتخاري از اين بالاتر كه چنين مرواريدهاي نابي را در درون خود جاي داده است. مگر مي‌شود خليجي كه فرزندان اين ديار را در دل خود جاي داده نام مجعول عربي را پذيرا باشد، چه اين شيران خصم خروش براي مقابله با همين اعراب خودفروخته به پا خواستند.

      شهيد محمدهاشم آل‌آقا فردي آرام و صبور بود و نسبت به خانواده خود تعصب خاصي داشت و همسرش عامل اخير را مهمترين علت ازدواجش با وي مي‌داند. هاشم هيچ‌گاه از اسرار شغلي خود با همسرش صحبتي به ميان نمي‌آورد و اين مورد تا بدانجا پيش رفته بود كه همسر وي پس از شهادتش به پست واقعي هاشم در نيروي هوايي پي مي‌برد!

      جا دارد در اين جا خاطره‌اي كه سرهنگ خلبان «مسعود اقدام» در كتاب «انتخابي ديگر»1 بيان كرده را بياوريم. اقدام در اين مطلب كه با عنوان «برخورد با پرندگان سيگال» در كتاب مزبور به چاپ رسيده عنوان مي‌كند كه در اوايل جنگ در پروازي به همراه شهيد بزرگوار «عليرضا ياسيني» به قصد انهدام سه سايت موشكي زمين به دريا كه از پشت پايگاه هوايي شعيبيه كشتيهاي كشورمان را مورد اصابت قرار مي‌داد در يك جنگنده F-4 عازم ماموريت مي‌شود. طبق برنامه براي درامان ماندن از رديابي توسط رادارهاي دشمن قرار بود آنها با عبور از 30 مايلي «خورموسي» و پرواز بر فراز باتلاقهاي «فاو» و «ام‌القصر» خود را در موقعيت مناسب به روي هدف برسانند. با عبور از مرز اقدام به عنوان خلبان كابين عقب تمام حواس خود را معطوف بررسي سامانه‌هاي مختلف هواپيما و تهديدات موشكي دشمن مي‌كند تا در صورت شليك بتوانند به موقع با مانور مناسب آن را منحرف كنند.

      خطري احساس نمي‌شد و جنگنده با سرعت بسيار بالا در ارتفاع پايين بر فراز ني‌زارها به حركت خود ادامه مي‌داد كه ناگهان زمين و زمان در جلو چشمان هر دو خلبان تيره و تار شد. اقدام حدود 20 ثانيه بعد به هوش آمده و مشاهده مي‌كند كه جنگنده در يك صعود 50 درجه‌اي در حال گردش به راست است. بلافاصله فرامين هواپيما را در اختيار گرفته و از طريق راديوي هواپيما سعي در برقراري ارتباط با ياسيني مي‌كند. خلبان كابين جلو هيچ عكس‌العملي از خود نشان نمي‌داد. اقدام در همين زمان به بررسي شرايط پرداخت تا متوجه شود چه اتفاقي افتاده. تكه‌هاي گوشت و پر اطراف كابين نشان از برخورد دسته‌اي از پرندگان دريايي (كه در آن سرعت حكم يك گلوله ضدهوايي را دارد) به جنگنده را داشت.

      هواپيما در كنترل بود اما تمام سامانه‌هاي ناوبري از كار افتاده بود. تعيين مسير درست بازگشت تنها با كمك رادار كنترل زمين ميسر بود كه تماسهاي متعدد اقدام با رادار هيچ نتيجه‌اي دربر نداشت. اقدام براي چندمين بار در راديوي هواپيما گفت:

      ـ از ابابيل به رادار! اگر صداي مرا مي‌شنوي جواب بده!

      ناگهان صداي مبهمي به گوش رسيد. بلافاصله تكرار كرد:

      ـ از ابابيل به رادار!

      ناگهان صداي روشن و واضحي در راديو طنين‌انداز مي‌شود!

      ـ ابابيل، من عقابم، به گوشم!

      اين پيام كه در واقع نويد زندگي براي فانتوم و خلبانانش محسوب مي‌شد، صداي خلبان F-14 حاضر در منطقه، شهيد والامقام سروان خلبان «هاشم آل‌آقا» بود. آل‌آقا در ادامه مي‌گويد:

      ـ مشكلي برايتان پيش آمده؟!

      ـ هواپيمايمان صدمه ديده. نمي‌دانم خلبان كابين جلو بيهوش شده يا به شهادت رسيده.

      ـ خونسردي خودت را حفظ كن! سعي كن كنترل هواپيما را به دست بگيري! دارم به سمت شما حركت مي‌كنم.

      وقتي كه آل‌آقا به بالاي سر فانتوم زخمي رسيد گفت:

      ـ ابابيل! همين‌طور به پرواز ادامه بده. مراقب باش از دستگيره صندلي‌پران استفاده نكني! چون چتر صندلي باز شده و بالاي هواپيما رهاست. هواپيمايتان شبيه «آواكس»2 شده است.

      ـ متشكرم! سعي مي‌كنم هواپيما را هدايت كنم. ولي نمي‌دانم چه بلايي سر ياسيني آمده است.

      ـ خونسردي خودت را حفظ كن و همين‌طور به پرواز ادامه بده! من پشت سرت در حركت هستم، نگران نباش!

      موتورها با آن كه با قدرت صد در صد در حال پيشراندن جنگنده بودند با اين حال فانتوم صدمه ديده سرعتي حدود 180 نات داشت كه براي جنگنده سرعت كمي است. پس از مدتي ياسيني نيز به هوش آمده و با اعلام اين كه مي‌تواند جنگنده را هدايت كند، فرمان را در دست مي‌گيرد. نهايتا هواپيما به سلامت در پايگاه فرود آمده و بدين وسيله هاشم آل‌آقا جنگنده F-4 باارزش و دو خلبان ارزشمندتر را به دامان وطن باز مي‌گرداند.

      همسر قهرمان شهيد از آن زمان كه هاشم ديگر به خانه بازنگشت، نگهداري و پرورش دو يادگار شهيد (بابك و بهزاد) را به تنهايي به عهده گرفت و نشان داد كه از حماسه‌سازان ميدانهاي نبرد حق عليه باطل چيزي كم ندارد. وي كه براي فرزندان خود هم پدر بود و هم مادر با تلاشي خستگي‌ناپذير توانست آنها را به سمت مدارج بالاي علمي رهنمون شود. دكتر «بابك آل‌آقا» فرزند ارشد شهيد با ارايه پايان‌نامه دكتراي خود با عنوان «بررسي تاثير محيط هوا ـ فضا بر فيزيولوژي بدن هوانوردان» در سال 1379 توانست در سطح خاورميانه مقام اول را كسب و به دريافت لوح تقدير از دست رييس‌جمهور وقت جناب آقاي «خاتمي» مفتخر شود. لازم به ذكر است پايان‌نامه وي هم‌اكنون در تعدادي از خطوط هوايي به عنوان مرجع تدريس مي‌شود.



      افتخاري ديگر

      از افتخارات ديگر همسر سرافراز شهيد آل‌آقا اين است كه وي خواهر شهيد نيز مي‌باشد. شهيد سروان خلبان «مصطفي صغيري» كه از خلبانان جنگنده F-4، فانتوم نيروي هوايي بود در ماموريتي در روز 23 مهر 1359 كه از پايگاه سوم شكاري همدان به قصد هدفي در شهر سليمانيه عراق برخاسته بود، مركبش در خاك عراق مورد اصابت قرار گرفته و به فيض عظيم شهادت نايل مي‌آيد. متاسفانه باخبر شديم كه چندي پيش همسر اين دلاورمرد عرصه پيكار دارفاني را وداع گفته. ما نيز به نوبه خود با تسليت به خانواده آل‌آقا براي اين مرحومه علو درجات را از درگاه ايزد منان خواستاريم.

      هم‌اكنون براي بزرگداشت مقام والاي 70 تن از خلبانان شهيد نيروي هوايي ارتش كه پيكر پاكشان هرگز به آغوش وطن بازنگشت، يادماني در بهشت زهرا ساخته شده است.

      در پايان از خانواده معظم شهيد آل‌آقا به خصوص همسر بزرگوارشان كه ما را به گرمي پذيرفتند و با شكيبايي پاسخگوي سوالات ما بودند تشكر و قدرداني مي‌كنيم.


      منبع

      مدیران محترم لطفا منتقل کنن...
    • توسط EBRAHIM
      ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.

      اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.

      در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

      اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.

      موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.
      ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

      به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.

      ماهنامه نوآور
    • توسط TAHA-SH
      به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سردار محمد حجاری معاون آماد و پشتیبانی ستاد‌ کل نیروهای مسلح در همایش سلاح‌های هواپایه که صبح امروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شده، طی سخنانی گفت: پروژه موشک برد بلند و هوا به هوای "مقصود" در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

      وی همچنین به مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و افزود: فاصله لبخند و اخم دشمن خیلی کوتاه است و فکر نکنیم با یک لبخند همه چیز حل می‌شود چرا که این لبخند خیلی سریع به اخم تبدیل می‌شود همانطور که دیدیم که لحن رئیس جمهور آمریکا طی دو روز متفاوت شد.

      معاون ستاد‌ کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: در سال ۹۲، ۶۰درصد تحقیقات ما به حوزه هواپایه و سلاح های هواپایه اختصاص یافته است.

      سردار حجازی تأکید کرد: ۱۷ پروژه عمده و سطح یک در هوافضا در دست تولید داریم که در واقع سامانه هستند و ۱۱ پروژه سطح یک در صنایع هوایی نیز در دست تولید داریم.
      http://www.jahannews.com/vdcdx90s9yt0fj6.2a2y.html



      منتظر گمانه زنی دوستان راجع به این موشک هستم
      دقت کنید که این موشک بعنوان برد بلند معرفی شده است یعنی چقدر؟؟؟؟
    • توسط marshal1987
      برگرفته شده از کتاب شمشیر پیروزی


      1- استراتژی نظامی جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز عراق


      شروع حمله سراسری (1359/6/31) و پیشری های سریع ارتش عراق در عمق خاك جمهوری اسلامی ایران، باعث طرح ریزی و اجرای یك استراتژی نظامی در مقابل نیروهای متجاوز عراق در جبهه های شمالی (آذربایجان غرب و كردستان)، میانی (كرمانشاه و ایلام) و جنوبی (خوزستان) گردید. این استراتژی واقع بینانه و هدفمند بر اساس اصول و مراحل زیر پایه ریزی شد:
      مرحله اول: سد پیشروی دشمن و تثبیت او در اولین مواضع پدافندی مناسب.
      مرحله دوم: اجرای عملیات پدافندی در برابر ارتش عراق، همراه با افزایش آمادگی و توان رزمی نیروهای خودی و انجام عملیات های آفندی محدود به منظور ضربه زدن به دشمن.
      مرحله سوم: اجرای عملیات های آفندی گسترده علیه دشمن به منظور انهدام و بیرون راندن نیروی متجاوز از خاك جمهوری اسلامی ایران.
      به دنبال اجرای این استراتژی و پس از گذشت حدود دو ماه از شروع جنگ سرانجام نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تهیه و صدور طرح عملیاتی بدر، در مورخه 1359/8/30 مأموریت این نیرو را به شرح زیر به یگانهای تابعه در جبهه های شمالی، میانی و جنوبی ابلاغ نمود:
      نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ابتدا تجاوز ارتش بعثی عراق را در اولین مواضع پدافندی متوقف و سد می كند و سپس با اجرا و هدایت عملیات نامنظم در جبهه و جناحین، عمق سازمان و گسترش دشمن متجاوز را تضعیف می كند و درنهایت با اجرای عملیات آفندی و منهدم كردن نیروهای دشمن در منطقه خط مرز بین المللی را ترمیم می نماید و آماده می شود تا عملیات خود را برای سرنگون كردن رژیم منحط بعثی عراق هدایت نماید.
      با ابلاغ طرح عملیاتی بدر از سوی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به یگان های عمده نزاجا، لشگر 81 زرهی كه در آن زمان مسؤولیت پدافندی جبهه میانی را به عهده داشت، طرح عملیاتی امین را تهیه و مأموریت و تدبیر عملیاتی خود و همچنین مأموریت های محوله به یگان های تابعه را در بند 2 و 3 این طرح به شرح زیر ابلاغ نمود:


      2- مأموریت


      لشگر 81 زرهی و نیروهای شبه نظامی و زیرامر، ضمن اجرای عملیات پدافندی علیه عوامل مسلح مزدور داخلی، حملات نیروهای بعث را در منطقه متوقف و در مقدم ترین مواضع پدافندی ممكن، آن را سد می نماید و همزمان با آن، عملیات های رزمی محدود خود را جهت تضعیف دشمن اجرا می كند و سپس در ساعت (س) روز (ر) باقیمانده نیروهای خصم را در منطقه نابود و خط مرز بین المللی را ترمیم، و آماده می شود بنا به دستور، تك را جهت سرنگونی رژیم صدام حسین كافر به داخل خاك كشور عراق ادامه دهد. " 1 ".

      3- اجرا

      الف- تدبیر عملیات پیوست ب(كالك عملیات)


      (1) مانور
      لشگر 81 زرهی، این عملیات را در دو مرحله با سه تیپ و یك گروه رزمی در خط به ترتیب از شمال به جنوب، تیپ 3 زرهی در شمال (راست)، تیپ 3 لشگر 77 پیاده خراسان " 1 ". و تیپ 2 زرهی در وسط و تیپ 1 زرهی در جنوب (چپ) انجام می دهد.
      الف- مرحله یكم
      لشگر 81 زرهی ضمن هدایت عملیات پدافندی داخلی در مناطق مربوطه، به منظور پاكسازی منطقه از لوث وجود عوامل مسلح و مزدور دولتهای جنایتكار بین المللی كه علیه انقلاب اسلامی ایران مجهز شده اند و همچنین به منظور استقرار كامل قانون و اقتدار حكومت جمهوری اسلامی ایران، دشمن را در مقدم ترین مواضع سد كننده مناسب متوقف می نماید و با وارد آمدن تلفات و خسارات همه جانبه جهت تضعیف و كاهش توان رزمی او در جبهه، جناحین و عمق سازمان رزمی و تداركاتی دشمن مبادرت به اجرای عملیات چریكی، حملات محدود شبانه و روزانه و حملات مداوم هوایی و توپخانه ای می نماید.
      ب- مرحله دوم
      لشگر 81 زرهی در ساعت (س) روز (ر) تك نموده، باقیمانده خصم را در منطقه نابود و خط مرز بین المللی را ترمیم می نماید و سپس آماده می شود تك را جهت سرنگونی رژیم صدام حسین به داخل خاك عراق ادامه دهد.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.