امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ميگ 23 يا 27 ايراني هم فكر كنم در جزيان بمباران اشرف تلفات داده بود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام ، به خوبی به خاطر دارم که در دوران کودکی (کلاس سوم ابتدایی) یک حمله با استفاده از 60 یا 66 موشک اسکاد به لانه موش و سوسک رجوی (لانه فساد اشرف) صورت گرفت ، احتراما درباره اون رویداد هم در حد توان و اگر مقدور هست مطلب قرار بدید.
ممنون.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

با سلام ، به خوبی به خاطر دارم که در دوران کودکی (کلاس سوم ابتدایی) یک حمله با استفاده از 60 یا 66 موشک اسکاد به لانه موش و سوسک رجوی (لانه فساد اشرف) صورت گرفت ، احتراما درباره اون رویداد هم در حد توان و اگر مقدور هست مطلب قرار بدید.
ممنون.

 

این حمله توسط یگانهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و اجرا گردید . حقیقتاً تا حال حاضر اطلاعات جسته و گریخته ای در این باره وجود دارد که هیچ کدام تایید شده نیستند . 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تصویری از تخریب و میزانش در اون زمان نیست؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

تصویری از تخریب و میزانش در اون زمان نیست؟

 

حداقل بنده هیچ چیزی پیدا نکردم . مشخصاً فتوفانتوم های  گردان شناسایی باید عملیات شناسایی بعد از حمله را انجام داده باشند ولی با توجه به سیاست نیرو در عدم انتشار تصاویر ، بعید می دونم چیزی در دسترس  عموم  وجود داشته باشد مگر در بایگانی دفتر ویژه نیروی هوایی ارتش .

------------------------------------------------------

البته پس از سقوط صدام ، گزارشهای تایید نشده ای در انتقال حجم عظیمی از مدارک و مستندات از قرارگاه های تصرف شده منافقین وجود دارد (  بعنوان مثال مستند " گرگها" )  که شاید آمار تلفات و خسارات این دو حمله در میان آنها هم باشد . 

 

البته طی یک سئوال مختصر از یکی از خلبانان پیشکسوت نیرو ، ایشان خسارات را فوق العاده ارزیابی نمودند . به هرحال خسارت ناشی از اصابت 16 تیر مهمات مارک-82 ، چیزی نیست که بشود آن را نادیده گرفت .

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تایگر که سریعتر از فانتوم نیست، نویسنده دقت به این مطلب نداشته احتمالا یا نخواسته به دلایل واقعی اشاره کنه.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

تایگر که سریعتر از فانتوم نیست، نویسنده دقت به این مطلب نداشته احتمالا یا نخواسته به دلایل واقعی اشاره کنه.

 

به نکته جالبی اشاره کردید . دو احتمال وجود دارد 

 

1- همانطور که نویسنده در متن اشاره کرده "  اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده هایF-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت "

 

2- یا اینکه وضعیت ما آنقدر در حوزه توان هوایی نامناسب بوده  که عملاً تجاوزات مکرر فانتوم های ترک ، بی پاسخ می ماندند . (آماری هست که در پایان جنگ ، بین 20 تا 30فروند جنگنده عملیاتی در نیروی هوایی موجود بود )

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا اگه ممکنه لینک دانلود مستند گرگ ها را قرار بدین ممنون میشم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

 

به نکته جالبی اشاره کردید . دو احتمال وجود دارد 

 

1- همانطور که نویسنده در متن اشاره کرده "  اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده هایF-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت "

 

2- یا اینکه وضعیت ما آنقدر در حوزه توان هوایی نامناسب بوده  که عملاً تجاوزات مکرر فانتوم های ترک ، بی پاسخ می ماندند . (آماری هست که در پایان جنگ ، بین 20 تا 30فروند جنگنده عملیاتی در نیروی هوایی موجود بود )

میشه اینجور برداشت کرد؟

که منظورشون سرعت اسکرامبل تایگر هستش

که به مراتب سریعتر اسکرامبل میکنه یعنی به محض مشاهد

تو رادار زودتر از فانتوم ها به مزرهامون میرسیدن؟

به دلیل اینکه فانتوم اساسا یک جنگنده الرت نیستش

و اگر خاطرتون باشه پایگاه بوشهر هم برای مراقبت از نفت کش ها جزایر نفتی در زمان جنگ تحمیلی درخواست داشتن الرت تایگر رو داشت که به دلیل تک نفره بودن تایگر و احتمال ورتیگو در نبرد دریایی در نهایت الرت تامکت در بوشهر مستقر شد

ویرایش شده در توسط AdmiralErfan
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جدیدا برای عملیات نیاز به موشک و فانتوم و تایگر نیست چون دوستان جدیدی در نزدیکی منافقین داریم
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من اون زمان دبستان بودم.یادمه تلویزیون منافقین چند روز بعد خلبانهایی که طی اون عملیات اسیر شده بودند را اورده بود وباهاشون مصاحبه میکرد.خلبانها بین 6 تا 8 نفر بودند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

که منظورشون سرعت اسکرامبل تایگر هستش

که به مراتب سریعتر اسکرامبل میکنه یعنی به محض مشاهده تو رادار زودتر از فانتوم ها به مزرهامون میرسیدن؟

به دلیل اینکه فانتوم اساسا یک جنگنده الرت نیستش

و اگر خاطرتون باشه پایگاه بوشهر هم برای مراقبت از نفت کش ها جزایر نفتی در زمان جنگ تحمیلی درخواست داشتن الرت تایگر رو داشت که به دلیل تک نفره بودن تایگر و احتمال ورتیگو در نبرد دریایی در نهایت الرت تامکت در بوشهر مستقر شد

 

بله این برداشت هم می شود از این جمله کرد . 

 

در حقیقت ، تا انجایی که اطلاع دارم  و اگر درست به خاطرم مانده باشد ، جناب نجفی در کتاب خاطرات خودشون ، (بعنوان یکی از پرتجربه ترین خلبانان تایگر ) تجربه پرواز رزمی را بر فراز خلیج پارس داشتند ( البته اگر اشتباه نکرده باشم ، در سالهای پس ازجنگ )  

 

د رمورد ورتیگو هم بعید می دونم ارتباطی به نوع جنگنده داشته باشد ، چنانکه تامکت دوشهید عزیز ،( جناب فصیحی و جناب کریمایی ) هم به همین دلیل از دست رفت . البته این مساله در خصوص تایگر بیشتر مصداق خواهد داشت . 

 

دهه 70 شمسی براساس اطلاعات جسته و گریخته ، سالهای تنش ما با ترکها بود و ظاهراً هم این ماجرا سر دراز دارد .

 

 

جدیدا برای عملیات نیاز به موشک و فانتوم و تایگر نیست چون دوستان جدیدی در نزدیکی منافقین داریم

 

در پاسخ به این فرموده شما هم باید گفت ، عمر این گروهک بلحاظ نظامی سالهاست (1374 به این طرف  )  تمام شده و جز باقی مانده آنها در اروپا و ایالات متحده ، عملاً وجود ندارند و هر ازگاهی بعنوان  خالی نبودن عریضه ، یک دست و پایی تکان می دهند . 

 

من اون زمان دبستان بودم.یادمه تلویزیون منافقین چند روز بعد خلبانهایی که طی اون عملیات اسیر شده بودند را اورده بود وباهاشون مصاحبه میکرد.خلبانها بین 6 تا 8 نفر بودند.

 

این فرموده شما یک مقدار عجیب هست . چون براساس متن ، یکفروند فانتوم سقوط کرد و تا انجایی که اطلاع دارید ، فانتوم فقط 2 خدمه دارد . 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 


 

 

این فرموده شما یک مقدار عجیب هست . چون براساس متن ، یکفروند فانتوم سقوط کرد و تا انجایی که اطلاع دارید ، فانتوم فقط 2 خدمه دارد . 

بله اطلاع دارم.ولی چیزی که من از اون زمان یادمه اینه که تعداد خلبانها بیشتر از دو نفر و بین 6 تا 8 نفر بود.

شاید هم اشتباه میکنم ولی صد در صد مطمئنم تعدادی را که شمردم بیشتر از 2 نفر بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط reza4087
      سلام


       
       
    • توسط farmandekoll
      F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد.

      جزییات :


      وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار

      سازنده : لاکهید

      استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده

      موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند)

      ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر

      اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم

      اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا)

      سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.




    • توسط farmandekoll
      بعد از ظهور جنگنده رهگیر Su-27 و آشکار شدن تواناییهای بالقوه آن( بخصوص در برابر نمونه غربی یعنی F-15 Eagle) روسیه در پی تغییر و بهبود این جنگنده متناسب با نیازها و خواستهای مشتریان شد. در نتیجه مدلهای مختلفی از این هواپیما طراحی و عرضه شد که یک گروه از آنها جنگنده سوخوی Su-30 بود که به کشورهای هند، چین، اندونزی، ویتنام و مالزی صادر شد. در ادامه به معرفی انواع مختلف Su-30 می پردازیم.

      Su-30 : جنگنده رهگیر دو سرنشینه

      این مدل که در واقع Su-27PU می باشد - بعدها Su-30 خوانده شد – در اواخر دهه 80 میلادی به عنوان جنگنده رهگیر دور برد و پست فرماندهی هوایی توسعه و ظهور یافت.در شروع پروژه Su-27UB هواپیمای آموزشی رزمی به عنوان پایه این مدل انتخاب شد. زیرا این مدل هم مزیت های رزمی Su-27 و هم دو سرنشینه بودن را داشت. برای برآورده کردن برد زیاد امکان سوختگیری هوایی به Su-27UB داده شد. سیستمهای اویونیک( الکترونیک پروازی) آن بهبود یافت. سیستمهای ویژه ارتباطی و هدایتی برای فرماندهی پروازهای جمعی با جنگنده های تک سرنشینه Su-27 نیز بر روی این هواپیما قرار داده شد. در کاکپیت عقب یک نمایشگر بزرگ CRT ( نمایشگرهایی مانند تلویزیون) قرار داده شد که به لیدر آرایش، اطلاعات تاکتیکی مانند هدف ها و رهگیر ها را نشان می دهد. سیستمهای ناوبری و پرواز با سیم نیز ارتقا یافته اند. فقط تعدادی از این هواپیما در نیروی هوایی روسیه وارد خدمت شدند.


      Su-30MK : جنگنده چند منظوره دو سرنشینه


      در سال 1993 سوخوی نمونه های نخستین Su-30 را به نمونه اثباتگر برای به فروش رساندن مدل های چند منظوره که Su-30MK خوانده می شدند، تبدیل کرد. MK که در آن M به جای Modified و K به جای Commercial (در زبان روسی) است نشان می دهد که این نمونه برای بازار صادراتی توسعه یافته است. در هسته این مدل سیستم کتنرل آتش چند منظوره ارتقا یافته با توجه به درخواست مشتریان قرار داده می شود. توانایی هوا به زمین هواپیما به طور قابل ملاحظه ای ارتقا داده شده است و موشکها و بمب های متنوعی نیز برای انتخاب تسلیحات آن افزوده شده است. برای نقشهای هوا به هوا موشک میان برد RVV-AE ( R-77 اَدر یا آمرامسکی) با سیستم هدایت راداری فعال قابلیت نصب پیدا کرده است.

      Su-30K و Su-30MKI: فلانکر های دو سرنشینه هند

      هند اولین خریدار جنگنده Su-30MK بود. برای برآورده کردن نیازهای هند، Su-30MKI توسعه یافت. Su-30MKI تفاوت قابل توجهی با Su-30MK دارد. بطوریکه در آن کانارد(پیش بال) و دو موتور AL-31 جدیدتر با توانایی تغییر بردار رانش قرار داده شده است که مانور پذیری هواپیما را بسیار بالا برده است. این موتور ها با تراست 130 کیلو نیوتون هواپیما را به حداکثر سرعت 2125 کیلومتر در ساعت (2 ماخ ) می رساند. دریچه موتورها قابلیت چرخش تا 15 درجه افقی و عمودی را دارد. البته موتور های نمونه Su-30K دارای سیستم تغییر بردار رانش نمی باشند. رادار Su-30MKI ، NIIP N011M بوده که همان رادار استفاده شده در جنگنده Su-35 و Su-37 می باشد و سازگار با انواع موشکهای هوا به زمین و هوا یه هوا از جمله R-60 آفید، R-73 آرچر، R-27 آلامو و R-77 اَدر را می باشد. سیستمهای ناوبری و نمایشگر های سربالا نیز با سیستمهای ساخت سکستانت اویونیک فرانسه جایگزین شده اند.



      Su-30MKK : جنگنده چند منظوره دوسرنشینه چین

      Su-30MKK چندمنظوره، دوسرنشینه و برای چین توسعه یافته است.این مدل نیز مانند Su-30MKI دارای کاکپیت دو سرنشینه بوده که از نمایشگرهای چند منظوره در آن استفاده شده است. بعلاوه این مدل دارای توانایی سوختگیری هوایی می باشد. در این مدل از بالهای بزرگتر Su-35 برای جای دادن سوخت بیشتر استفاده شده است. Su-30MKK فاقد کانارد بوده و موتور آن مانند دیگر مدلها توربو فن Al-31F بدون سیستم تغییر بردار رانش می باشد که البته از نمونه MKI تراست کمتری تولید می کند (122.58 کیلو نیوتون) که هواپیما را به حداکثر سرعت 2125 کیلومتر در ساعت(2 ماخ ) می رساند. رادار Su-30MKK، N001VE بوده که سازگار با موشک R-77 اَدر می باشد. این هواپیما مانند دیگر هم خانواده های خود قادر به حمل طیف وسیعی از موشکهای هوا به زمین و هوا به هوا می باشد که در 12 جایگاه تعبیه شده قرار می گیرند. از دیگر سلاحهای قابل حمل این مدل می توان به R-60، R-73 آرچر و R-27 آلامو به همراه یک توپ 30 میلیمتری با 150 توپ اشاره کرد. همچنین حداکثر وزن برخاست با تقویت ارابه فرود و بدنه به 38000 کیلوگرم افزایش یافته است. در سال 1999 سوخوی، T10PU-5 ( نمونه اولیه Su-30) را به مدل MKK تغییر داد و اولین پرواز آن در 9 می 1999 انجام شد. در ادامه در 19 می همان سال تولید Su-30MKK با شماره سریال 501 آغاز شد.




  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.