Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

5 hours قبل , alvand90 گفت:

اساتید سایت بنظرتون 
با توجه به محدود بودن تعداد سوخو35 های خریداری شده، اگه بنا به ادامه تقویت نیروی هوایی باشه ، برای چند سال آینده تولید تحت لیسانس سوخو 30 بهتره یا سرمایه گذاری و مشارکت در تولید سوخو 75 ؟  
 

 

منظور شما از تولید تحت لیسانس چیست؟ یعنی قطعات از روسیه بیاید و ما مونتاژ کنیم ( در سطوح مختلف)؟

ما به خرید جنگنده نیاز داریم. میتواند به صورت جنگنده کامل باشد یا قطعات منفصله و در ایران مونتاژ شود.

 

برای رفع نیاز های سریع در دهه پیشرو به جنگنده سوخو ۳۰ هم نیاز داریم  ( در یک مدل پیشرفته تر با موتور نسل جدید و رادار آرایه ای ) در تعداد ۳ اسکادران که جایگزین تعدادی از فنسر ها و فانتوم ها برای عملیات تهاجمی شود. این جنگنده ها باید سریع تحویل شود. و اصلا اهمیت آنها به سریع تحویل شدن آنهاست.

 

برای رفع نیاز به جنگنده های پنهان کار برای مدت زمان های طولانی تر نیاز به جنگنده نسل پنجم داریم. در تعداد بیشتر از سوخو ۳۰.

 

جنگنده های قدیمی ( اف ۴ و اف۵ و اف ۷ و اف ۱۴ و میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ و میراژ اف ۱ و... ) کلهم اجمعین باید تا سال ۲۰۳۰ بازنشست شوند. و فقط و فقط جنگنده های تازه تولیدی باقی بمانند. برای آن زمان ۲۰۳۰ یاسین و یاک میتواند جنگنده آموزشی ما باشد. سوخو ۳۵ و ۳۰ هم جنگنده رهگیر و بمب افکن نسل چهار پلاس چیزی در حدود ۷ اسکادران. باقی جنگنده ها معادل ده اسکادران باید نسل پنجم یا ششم باشد.

 

البته ما به بمب افکن و آواکس و گشت دریایی هم نیاز داریم ( چیزهایی که تا الان نداشته ایم)

 

در مورد مشارکت در تولید جنگنده ها هم نیاز به یک طرح و پروژه وجود دارد و قسمت های مختلف صنعتی و دانشی دو یا چند کشور دخیل میشوند و نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و صرف وقت داره. و باید خاطر نشان کرد _ شاید بعضی قسمت ها را هیچ وقت نشود به صورت صنعتی همانند کشور مادر تولید انبوه کرد_ . شایعاتی وجود داره که ایران میخواهد با صرف هزینه و دادن سرمایه در پروژه سوخو ۷۵ شریک بشه. این شراکت میتونه بابی برای اشتراک فناوری هم باشه.

 

ایران به فناوری های خوبی در زمینه متالوژی و الکترنیک رسیده است. میتوانند با روسیه یا چین در زمینه تولید انبوه، شرکت های مشترک و جوینت ونچر را تاسیس کنند.

ویرایش شده در توسط 41148
  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

راکت اندازهای هدایت شونده ایرانی فتح 360 و ابابیل در راه روسیه؟؟؟؟

تصاویر زیر در بندر انزالی گرفته شده است .

 

با توجه به در شرف امضا بودن سند جامع راهبردی ایران و روسیه و پررنگ بودن همکاری های نظامی و امنیتی در این سند ممکن است بالاخره ایران موشک های خود را به روسیه منتقل کرده باشد

 

 

IMG_20250102_171236_958.jpg

 

thumb_IMG_20250102_213918_189.jpg

thumb_IMG_20250102_213918_075.jpgthumb_14001113112110703246681010.jpg

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , aminor گفت:

 

راکت اندازهای هدایت شونده ایرانی فتح 360 و ابابیل در راه روسیه؟؟؟؟

تصاویر زیر در بندر انزالی گرفته شده است .

 

با توجه به در شرف امضا بودن سند جامع راهبردی ایران و روسیه و پررنگ بودن همکاری های نظامی و امنیتی در این سند ممکن است بالاخره ایران موشک های خود را به روسیه منتقل کرده باشد

 

 

 

الان مسئله اینه که وقتی رئیس سرویس اطلاعات اکراین بر علیه منافع ایران صریحا میگه اقدام کردیم و باز هم میکنیم و به سقوط اسد کمک کردیم و باز هم عملیات میکنیم و بعد اتحادیه اروپا و غرب هم پیش پیش ما را برای کار نکرده! تحریم کردند، ما هم حق داریم از خودمون به شیوه خودمون دفاع کنیم از جمله متوجه کردن تهدید و خطر اکراین علیه خودمون و منافعمون با مشغول کردنشون در جبهه خودشون.

 

 

  • Like 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

 

راکت اندازهای هدایت شونده ایرانی فتح 360 و ابابیل در راه روسیه؟؟؟؟

تصاویر زیر در بندر انزالی گرفته شده است .

 

 

  

 

IMG_20250103_101617_660.jpg

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 3
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ویدئو از کامیون‌های نظامی روسی کاماز ۵۳۵۰ | KamAZ-5350  که به سازمان رزم ایران نیز اضافه شده است .

 

کامیون‌های نظامی روسی کاماز ۵۳۵۰ | KamAZ-5350 | Мустанг که به سازمان رزم ایران نیز اضافه شده، یکی از قدرتمندترین کامیون‌های نظامی مدرن دنیا است. این کامیون‌ها که با نام تجاری موستانگ | Mustang نیز شناخته می‌شود، با وزن 6 تا 7.3 تن، توانایی کار در دمای منفی 45 درجه تا مثبت 45 درجه را دارد و از معدود کامیون های سه محور است. کامیون کاماز دارای یک موتور دیزلی 4 زمانه هشت سیلندر با آرایش سیلندرهای V شکل و قدرت این موتور به 260 اسب بخار می‌رسد. قدرت و عملکرد این کامیون را می‌بینید.

 

لینک ویدئو :

منبع

 

 

 

  • Like 3
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , 951 گفت:

ویدئو از کامیون‌های نظامی روسی کاماز ۵۳۵۰ | KamAZ-5350  که به سازمان رزم ایران نیز اضافه شده است .

 

کامیون‌های نظامی روسی کاماز ۵۳۵۰ | KamAZ-5350 | Мустанг که به سازمان رزم ایران نیز اضافه شده، یکی از قدرتمندترین کامیون‌های نظامی مدرن دنیا است. این کامیون‌ها که با نام تجاری موستانگ | Mustang نیز شناخته می‌شود، با وزن 6 تا 7.3 تن، توانایی کار در دمای منفی 45 درجه تا مثبت 45 درجه را دارد و از معدود کامیون های سه محور است. کامیون کاماز دارای یک موتور دیزلی 4 زمانه هشت سیلندر با آرایش سیلندرهای V شکل و قدرت این موتور به 260 اسب بخار می‌رسد. قدرت و عملکرد این کامیون را می‌بینید.

 

 

 

 

 

پس با این رنج دمایی در تابستون به درد مرکز و  جنوب و جنوب شرق و حتی بیشتر شرق کشور نمیخوره برای غرب و شمال غربی مناسبتره

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نقد و بررسی سلاح تک تیرانداز اورسیس تی 5000 روسی که به تازگی بخدمت سپاه درآماده است .

 

سلاح تک تیرانداز اورسیس تی 5000 | Orsis T-5000 | ОРСИС Т-5000 با برد مؤثر 1.5 کیلومتر، دقت استثنایی در هدف‌گیری و طراحی ارگونومیک و مدرن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نیروهای ویژه نظامی و پلیس است. این سلاح روسی در رزمایش پیامبر اعظم 19 توسط تک تیراندازهای سپاه پاسداران به‌کار گرفته شد.  نقد و بررسی کامل این سلاح منحصر‌به‌فرد را با زیرنویس اختصاصی تماشا کنید.

 

لینک ویدئو :

منبع

  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 17 دی 1403 در 12:45 , 951 گفت:

ویدئو از کامیون‌های نظامی روسی کاماز ۵۳۵۰ | KamAZ-5350  که به سازمان رزم ایران نیز اضافه شده است .

 

کامیون‌های نظامی روسی کاماز ۵۳۵۰ | KamAZ-5350 | Мустанг که به سازمان رزم ایران نیز اضافه شده، یکی از قدرتمندترین کامیون‌های نظامی مدرن دنیا است. این کامیون‌ها که با نام تجاری موستانگ | Mustang نیز شناخته می‌شود، با وزن 6 تا 7.3 تن، توانایی کار در دمای منفی 45 درجه تا مثبت 45 درجه را دارد و از معدود کامیون های سه محور است. کامیون کاماز دارای یک موتور دیزلی 4 زمانه هشت سیلندر با آرایش سیلندرهای V شکل و قدرت این موتور به 260 اسب بخار می‌رسد. قدرت و عملکرد این کامیون را می‌بینید.

 

لینک ویدئو :

منبع

 

 

 

 

بر 17 دی 1403 در 16:29 , mahdimousavi گفت:

پس با این رنج دمایی در تابستون به درد مرکز و  جنوب و جنوب شرق و حتی بیشتر شرق کشور نمیخوره برای غرب و شمال غربی مناسبتره

با کمی ارتقا و ایرانیزه کردن کامیونهای روسی در هر شرایط آب و هوایی کشور میتوانند خدمت کنند مثل کامیونهای قدیمی روسی که سالهای طولانی در خدمت بودند و هنوز هم به صورت غیرنظامی کار میکنند کارهای ساده ای مثل تقویت یا تعویض رادیاتور خودرو و ، تقویت و تعویض پروانه رادیاتور ، ساخت ابتکاری تونل پروانه رادیاتور ، تقویت یا تعویض واترپمپ خودرو و... باعث افزایش مقاومت گرمایی خواهند شد . عزیزان برای نیروهای مسلح تجهیزات بخرند نگران این موارد نباشند درست میشه !

  • Like 3
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خرید سوخو ۳۴ توسط ایران؟

IMG_20250516_225631_148.jpg

بنا بر گزارش‌ رسانه های روسی ، اولین جت بمب‌افکن سوخو-۳۴ تولید شده برای یک کشور خارجی ، در حین آزمایش در کارخانه هواپیماسازی نووسیبیرسک مشاهده شد.

IMG_20250516_225646_294.jpg

برخی رسانه های روسی خریدار احتمالی را ایران اعلام کردند.

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روسیه در حال گسترش مقیاس تولید جنگنده سوخو-۳۵ است.

 

پس از تحویل اولین دسته از جنگنده‌های Su-35 در هفته پایانی ماه مارس، وادیم بادخا، مدیر کل شرکت دولتی یونایتد آرمز، مدعی شد که برنامه‌هایی برای تسریع تولید این جنگنده در حال انجام است. وی اظهار داشت: «اولویت ما افزایش تولید هواپیماهای Su-34، Su-35 و Su-57 است. هر نوع از این جنگنده‌ها امسال شاهد افزایش حجم تولید خواهند بود. (البته باید توجه شود که تولید بیشتر سوخو۳۵ به معنی محدودیت در تولید تعداد بیشتری از جنگنده های ارزان تر سوخو۳۴ و سوخو۵۷ است).  مقامات شرکت یونایتد آرمز اظهار داشتند که این شرکت در حال سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی کار و نوسازی زیرساخت‌ها برای از بین بردن گلوگاه ها و حفظ نرخ تولید بالا است. این ادعا برای تحلیلگران هوانوردی غافلگیرکننده بود، زیرا در حالی که افزایش مقیاس تولید جنگنده ضربتی Su-34 و جنگنده نسل پنجم Su-57 تأیید شده بود، اما انتظار می‌رفت که Su-35 در اوایل دهه 2030 از تولید خارج شود، زیرا این دو هواپیمای مقرون به صرفه‌تر و البته در مرود دوم پیشرفته تر  به نظر می‌رسیدند. با این حال برد و ظرفیت حمل سلاح سوخو-۳۵ به طور قابل توجهی کمتر از سوخو-۳۴ است که می‌توان آن را با کمتر از دو سوم هزینه تولید کرد. اما سوخو۳۵ یک جنگنده چند منظوره است و قابلیت نبرد هوایی ویژه دارد و چه در سرکوب پدافند هوایی و چه برای سایر ماموریت‌ها قابل اتکاست هرچند به طور قابل توجهی از سوخو-۵۷ ضعیف تر است.

 

article_67eda7f9ac4192_27333267.jpg

 

تصمیم برای گسترش تولید سوخو-۳۵ احتمالاً ناشی از دو عامل اصلی بوده است. عامل اول، گسترش ناوگان جنگنده‌های روسیه در زمانی است که هزینه‌های دفاعی بالا و تنش‌های زیادی با اعضای ناتو وجود دارد، و به نظر می‌رسد وزارت دفاع از عملکرد سوخو-۳۵ در جنگ اوکراین راضی است. سوخو-۳۵ها از فوریه ۲۰۲۲ نقش برجسته‌ای در عملیات‌های هوا به هوا در جنگ روسیه و اوکراین ایفا کرده‌اند. یکی از قابل توجه‌ترین موفقیت‌های این کلاس در مارس ۲۰۲۲ رخ داد، زمانی که طبق گزارش‌ها این جنگنده چهار جنگنده سوخو-۲۷ نیروی هوایی اوکراین را در نزدیکی شهر ژیتومیر سرنگون کرد. سوخو-۳۵ها در نبردهای هوا به هوا هیچ تلفاتی نداشته‌اند، در حالی که شکارهای بیشتری علیه هواگرد های حریف از جمله سوخو-۲۷ها، میگ-۲۹ها، سوخو-۲۴ام‌ها، سوخو-۲۵ها، بالگردهای Mi-۸ و طیف گسترده‌ای از پهپادها به دست آوردند. این تجربه باعث شد نیروی هوایی روسیه از سپتامبر ۲۰۲۲ استفاده از Su-35 را گسترش دهد. با وجود موفقیت‌هایشان، Su-35ها در قابلیت‌های هدف‌گیری فراتر از دید خود نسبت به رهگیرهای MiG-31BM روسیه بسیار محدودتر عمل کرده‌اند، که دلیل اصلی آن فقدان حسگرهایی با قدرت قابل مقایسه با N007M میگ۳۱  است اما همچنان باید توجه شود که سوخو۳۵ یک جنگنده چند ماموریتی است که میگ۳۱ از آن بطور ویژه بی بهره است.گمانه زنی میشود که یک رادار جدید برای Su-35 بر اساس رادار N036 AESA سوخو-۵۷ توسعه یابد اما هنوز مورد تایید نیست. گسترش تولید Su-35 به نیروی هوایی روسیه این امکان را می‌دهد که نه تنها جنگنده‌های قدیمی دوران جنگ سرد مانند MiG-29 را سریع‌تر جایگزین کند، بلکه واحدهای هوایی جدید مجهز به تجهیزات ویژه تر نیز تشکیل دهند.

 

در کنار افزایش تقاضای داخلی برای هواپیماهای جنگنده جدید، دومین عاملی که احتمالاً بر تصمیم برای گسترش تولید Su-35 تأثیر گذاشته ، این است که این کلاس جنگنده در دو سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه تقاضای صادرات نیز بود. پس از انتشار گزارش‌های متعدد از منابع الجزایری از سپتامبر 2024 مبنی بر اینکه نیروی هوایی الجزایر Su-35 را خریداری خواهد کرد، شش ماه بعد تأیید شد که اولین فروند از این جنگنده‌ تحویل داده شد. علاوه بر الجزایر، گزارش شده است که ایران از اواسط سال 2022 سفارش‌هایی برای Su-35 ثبت کرده است، و علی شادمانی، سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در ژانویه 2025 تأیید کرد که سفارش‌هایی برای این هواپیما ثبت شده است. ناوگان ایران متشکل از نزدیک به ۲۰۰ جنگنده منسوخ شده مربوط به دوران جنگ ویتنام است و نیاز قابل توجهی را برای این کشور جهت تهیه سوخو-۳۵ در مقیاس بالا ایجاد میکند، به طوری که گزارش شده است که قرار است ۶۴ یا بیشتر از این هواپیما تهیه شود. سفارشات ایران احتمالاً عامل اصلی گسترش تولید سوخو-۳۵ بوده است و این پتانسیل را دارد که این جنگنده را از یک عملکرد نسبتاً متوسط در بازارهای صادراتی به یک موفقیت قابل توجه تبدیل کند که فروش خارجی آن را به بیش از ۱۰۰ جنگنده می‌رساند. احتمال ظهور مشتریان دیگر برای این جنگنده نیز مطرح شده است، به طوری که تحولات ژئوپلیتیکی که بر اندونزی و کره شمالی تأثیر می‌گذارند، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اینکه یکی از آنها می‌تواند این هواپیما را تهیه کند، افزایش داده است.

 

منبع

پ ن:

 

بر 27 اردیبهشت 1404 در 23:00 , mehdipersian گفت:

 

IMG_20250516_225646_294.jpg

.

 

از ماه های قبل شایعاتی نسبت به علاقه مندی الجزایر به سوخو۳۴ و خرید توسط آن وجود داشت و ممکن است پس از سوخو ۳۵،  جنگنده بعدی همین سوخو۳۴ باشد. هر چند خرید های این چنینی کلکسیونی هستند تا خرید های منطقی و منجر از نیاز...

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 hours قبل , scorpion57 گفت:

سلام جنگنده سوخو۵۷ و سوخو۳۴ از سوخو۳۵ ارزانتر هستند؟!

این مطلب قیمت ارزان تر مربوط به سوخو ۳۴ نسبت به سوخو ۳۵ است

اول باید توجه بشه که قیمت هر سلاح در دنیا به عوامل زیادی بستگی داره. قیمت نسخه صادراتی و خرید داخلی متفاوت است. همینطور بین قیمت های صادراتی به کشور های مختلف هم تفاوت وجود دارد. عواملی همچون نصب تجهیزات متفاوت و یا ارائه آموزش در سطوح مختلف و وجود زیر ساخت یا عدم وجود آن همه در قیمت نهایی تاثیر گذار است و بنابراین قیمت دقیق از یک سلاح دادن اشتباه است و معمولا معیاری بر پایه میانگین قیمت ها داده میشه.

سوخو-۳۴ که جنگنده بمب افکن و ضربتی است معمولا با قیمت تقریبی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار در نسخه داخلی روسیه و در برخی گزارش‌ها تا ۷۰ میلیون دلار است. در سوخو ۳۴ تمرکز بر ماموریت‌های ضربتی و پشتیبانی نزدیک است. اما سوخو-۳۵ جنگنده چندمنظوره نسل ۴++ با توان برتری هوایی است که مشخصا به توانایی ها و تجهیزات ویژه ای باید مجهز باشد. قیمت تقریبی هر فروند معمولا در حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار برای نسخه صادراتی (مثلاً قرارداد چین و مصر) و گاهی تا ۱۰۰ میلیون دلار اعلام میشود. که احتمالا برای ما که هیچ پیش زمینه ای نسبت به خانواده فلانکر نداریم قیمت بالایی در بیاید. سوخو۳۵ از مانورپذیری بالایی نسبت به سوخو۳۴ برخوردار است که علت این تفاوت هم موتورهای گران  قیمت با قابلیت تغییر بردار رانش‌ هستش، وجود رادار قدرتمند آرایه فازی و توان درگیری هوا به هوا و هوا به سطح و... که خود نیاز به وجود تجهیزات متنوع و توامان دارد علت دیگری بر گران تر بودن است.

 

در مورد سوخو۵۷ فلون هم معیار همین است. قیمت نسخه صادراتی فلون که تا الان کاربری نداره به احتمالا با بشینه قیمت قیمت سوخو۳۵ شروع بشه و با توجه به تجهیزات بکار گرفته شده و امکانات هر خریدار قیمت  تغییر کنه و احتمالا خرید خود روسیه یک دوم تا دو سوم این قیمت باشه. لازم به گفتن نیست که گران ترین جنگنده روسیه خواهد بود.

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 3
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.