امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مطالب محرمانه رادار طراحي شده توسط هيوز كه بعدها داراي نام رايتئون شد اونقدر زياد بود كه بين محرمانه بودن و بهره برداري مشكل ساز شده بود.
اين سيستم كنترل اتش در دهه 60 ميلادي واقعا" خيلي خفن بوده الان هم واسه خودش هنوز حرف داره واسه گفتن
يادتون نره سال 1964 كه اين رادار طراحي شد همه دنيا به سيب زميني مي گفتن ديب دميني!!!

يكي از ويژگيهاي اف 14 شليك همزمان با هدفهاي متفاوت بود كه نسل جديدي از دفاع هوايي رو ايجاد كرد در كنار قابليت ديد و شليك به پايين
روسها حدود 15 سال دويدن تا يك چيزي تو اين مايه ها بسازن طوريكه رادار ميگ 25 حتي بعد از چند نوبت ارتقا اصلا قابل بحث نبود
رادار زاسلون ميگ 31 هم در ابتداي طراحي در سال 1983 خيلي ساده تر از رادار اف 14 بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه الان بیشترین توانایی ما در تولید رادار هواپیما چقدره دوست عزیز؟ و آیا جنگنده های ما سیستم IRST رو دارا هستند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این که نوشته بود هواپیماهای استلیت این سیستم براشون خطرناکه به نظر من درست نیست. چون سیستم خروجی این هواپیماها به گونه ای طراحی می شه که کمترین میزان اشعه مادون قرمز رو پخش کنند. اگر اینجور بود که با موشک استینگر می زدند اونا رو. به هرحال این نظر منه و شاید هم که درست نباشه . اگرکسی اطلاعات بیشتری داره بنویسه لطفا.
یه چیزی هم یادم اومد. اولین بار که بمب افکن بی2 رو به خبرنگارها نشون دادن به هیچ خبرنگاری اجازه ندادند که از پشت هواپیما عکس بگیره. ظاهرا علتش همین طراحی جدید خروجی اگزوز بوده.
به هر حال....
[/quote]
برای اینکه گرمای موتور از دید IR یا همون اینفرارد مخفی باشه باید بخوبی هواپیما رو از زوایای مختلف عایق بدی کرد ... نوعی عایق سرامیکی بدین منظور وجود داره که اطراف موتور رو باهاش میپوشونند ! و این باعث گرم شدن شدید موتور میشه که با استفاده از تکنیک ای مختلفی همچون طرآحی ویژه برای بدنه میشه موتور رو خنک کرد و از گرم شدن شدید اویونیک جلوگیری کرد ! اما همونطور که همه میدونند قوی ترین منبع تولید حرارت پس سوزها یا خروجی موتور ها هستند ! که در جنگنده های بی 2 و اف 22 اطراف خروجی ها رو با این سرامیک به خوبی پوشش دادند و زمانی که موشک شلیک میشه به سرعت پس سوز ها خاموش میشن و دور موتور رو بسیار کم میکنند و برعکس تصور عموم سرعتکم میشه و هواپیما مانور گردش زاویه رو نسبت به موشک به اجرا می گذارد در این فرایند مواد سرد کننده ای اطراف خروجی موتور رو سرد کرده و نوعی ماده دیگری برای سرد کردن خروجی ها از اگزوز یا همون پس سوزها خارج میشن تا دید سیستم مادون قرمز موشک کم بشه ! اما همیشه اختلاف دمایی بین جنگنده و هوا وجود داره که میشه از روی اون با حساس تر کردن جستجوگر موشک هدف رو تشخیص داد اونهم با افزایش نسبت کنتراست به روشناییه اختلاف گرمای فروسرخ در این زمان باانداختن فلییر ها دید موشک کور میشه و به خطا میره....
منتها اگر زمانی موشک های دوربرد با فناوری ای آر دچار این مشکل شدن از طریق دیتا لینک میشه مشکل رو حل کرد به موشک هدف صحیح رو نشون داد که مربوط به فناوری های نوین این موشکها میشه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واریور ما از این سرامیکا داریم؟
فکر کنم مخصوص امریکا باشه حتی روسیه هم فکر نمی کنم داشته باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپيما نداريم سراميك هم كه داشته باشيم !!!
نه چيز خيلي پيچيده اي نيست به احتمال زياد روسيه اول بايد داشته باشه تا امريكا !!! از اين عايق هاي حرارتي بطور گسترده در موشكها استفاده ميشه !!! شاتل از نوعي سراميك با وزن چوپ ينبه و سختي فولاد استفاده ميكنه كه بصورت كاشي كاري شده تمام بدنه رو پوشوندن ... كاربرد هاي فراواني در صنايع فضايي براي ان سراميكهاي عايق وجود داره و به احتمال زياد ايران هم داره ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هواپيما نداريم سراميك هم كه داشته باشيم !!!
نه چيز خيلي پيچيده اي نيست به احتمال زياد روسيه اول بايد داشته باشه تا امريكا !!! از اين عايق هاي حرارتي بطور گسترده در موشكها استفاده ميشه !!! شاتل از نوعي سراميك با وزن چوپ ينبه و سختي فولاد استفاده ميكنه كه بصورت كاشي كاري شده تمام بدنه رو پوشوندن ... كاربرد هاي فراواني در صنايع فضايي براي ان سراميكهاي عايق وجود داره و به احتمال زياد ايران هم داره ...[/quote]

پس صاعقه و شفق کشکه برادر؟ icon_razz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون چيزي كه به صاعقه و شفق مشهور شده ... استغفرالله الان صدام در مياد شيش ماه بن ميشم ... icon_razz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هيچ كدام از جنگنده هاي اين ليست به دردمون نمي خوره.
اگر رادار اف14 رو با يك رادار AESA كه انشاا... بسازيم عوض كنيم و يك موشك هوا به هوا هم مثل آمرام بسازيم، اونوقت هيچ كدام از جنگنده هاي اين ليست به گرد پاش نمي رسه.ضعف فعلي ما در سيستم هاي الكترونيكي جنگنده ها و موشك هاست كه با وجود تحريم بازم ميشه آي سي هاشونو از بازار سياه گير بياريم.كار نشد نداره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر من هيچ كدام از جنگنده هاي اين ليست به دردمون نمي خوره.
اگر رادار اف14 رو با يك رادار AESA كه انشاا... بسازيم عوض كنيم و يك موشك هوا به هوا هم مثل آمرام بسازيم، اونوقت هيچ كدام از جنگنده هاي اين ليست به گرد پاش نمي رسه.ضعف فعلي ما در سيستم هاي الكترونيكي جنگنده ها و موشك هاست كه با وجود تحريم بازم ميشه آي سي هاشونو از بازار سياه گير بياريم.كار نشد نداره.[/quote]

دیگه سازه ی اف 14 خسته شده توی جنگ فقط اندازه 2 قرن این بدبختا پریدن
از اف 14 دیگه بیا بیرون اف 14 در تاریخ نیروی هوایی ایران تا ابد باقی خواهد ماند


ضمنا اگه قرار بود ما موشک امرام رو بسازیم دیگه امریکا نمی ساختش می زاشت ما بسازیم اون مهندس مهکوس کنه

به نظر من بهتره ما با چین کشور دوست و برادر شریک بشیم و مثله پاکستان هواپیمای مشترک بزنیم تا دستمون راه بیفته بعدش جنگنده های جدیدتر رو خودمون بزنیم
این هم راه حل سریع هست هم راه حل دراز مدت
ضمنا هزینشم بهتر در میاد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتی می شه با سرمایه گذاری در پروژه های ساخت جنگنده های روسی یا چینی ، بعد از اتمام پروژه و تولید جنگنده مذکور به تعداد زیادی اون جنگنده رو دریافت کرد . مثل ترکیه که با سرمایه گذاری در پروژه اف-35 تقریبا بیش از 100 فروند بهش تحویل داده خواهد شد . این یعنی قدرت نیروی هوایی ترکیه واقعا زیاد و خطرناک می شه .

ولی همکاری مشترک خیلی بهتر خواهد بود . چراکه دراین صورت مهندسین ایرانی هم فرصتی برای کسب تجربه و دانش کسب می کنند . سرمایه گذاری برای هواپیما های خارجی مثل این می مونه که خریدیمش . بنابراین اگر یک جنگنده مشترک بسازیم خیلی بهتر خواهد بود و می شه با استفاده از همون تجربه جنگنده های بومی رو ساخت .

حتی کشور های اروپایی در زمینه ساخت جنگنده و هواپیما و بالگرد با هم همکاری می کنند و یکی از بهترین نمونه های جنگندش هم یورو فایتر بود . البته اکثرا کمپانی های هوایی هستند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اي كاش تحريم نبوديم و اونوقت مي تونستيم اف35 يا يوروفايتر بخريم يا توي پروژش شريك شيم.
ولي به نظر من با مهندسي معكوس اف14 ها مي تونيم جنگنده اي به مراتب بهتر از جنگنده هاي اين ليست بسازيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو مجله خوندم كه نيروي هوايي نروژ چند فروند از هواپيماهاي اف 35 رو تحويل گرفت !! ايكاش ماهم تو اين پروژه شريك بوديم و ميتونستيم بهترين جنگنده دنيا رو داشته باشيم.

اما براي جايگزين تامكت نظر من رو ميگ 31 هست. رهگير خوبيه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حتی می شه با سرمایه گذاری در پروژه های ساخت جنگنده های روسی یا چینی ، بعد از اتمام پروژه و تولید جنگنده مذکور به تعداد زیادی اون جنگنده رو دریافت کرد . مثل ترکیه که با سرمایه گذاری در پروژه اف-35 تقریبا بیش از 100 فروند بهش تحویل داده خواهد شد . این یعنی قدرت نیروی هوایی ترکیه واقعا زیاد و خطرناک می شه .

ولی همکاری مشترک خیلی بهتر خواهد بود . چراکه دراین صورت مهندسین ایرانی هم فرصتی برای کسب تجربه و دانش کسب می کنند . سرمایه گذاری برای هواپیما های خارجی مثل این می مونه که خریدیمش . بنابراین اگر یک جنگنده مشترک بسازیم خیلی بهتر خواهد بود و می شه با استفاده از همون تجربه جنگنده های بومی رو ساخت .

حتی کشور های اروپایی در زمینه ساخت جنگنده و هواپیما و بالگرد با هم همکاری می کنند و یکی از بهترین نمونه های جنگندش هم یورو فایتر بود . البته اکثرا کمپانی های هوایی هستند .[/quote]
نظرت در مورد جي 14 چيه !؟واقعا جاي سرمايه گذاري داشت اونهم سنگين ! چيني ها بد نيستند و فقط پول براشون مهمه ! مطمئنم دانگرید شده این جنگنده از اف22 بالاتره ! به نظر میاد با خصوصیات راداری و توان تسلیحاتی روسی و طراحی پیشرفته ضد راداری با تسلیحات بسیار دوربرد تر و رادار قدرتمند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]حتی می شه با سرمایه گذاری در پروژه های ساخت جنگنده های روسی یا چینی ، بعد از اتمام پروژه و تولید جنگنده مذکور به تعداد زیادی اون جنگنده رو دریافت کرد . مثل ترکیه که با سرمایه گذاری در پروژه اف-35 تقریبا بیش از 100 فروند بهش تحویل داده خواهد شد . این یعنی قدرت نیروی هوایی ترکیه واقعا زیاد و خطرناک می شه .

ولی همکاری مشترک خیلی بهتر خواهد بود . چراکه دراین صورت مهندسین ایرانی هم فرصتی برای کسب تجربه و دانش کسب می کنند . سرمایه گذاری برای هواپیما های خارجی مثل این می مونه که خریدیمش . بنابراین اگر یک جنگنده مشترک بسازیم خیلی بهتر خواهد بود و می شه با استفاده از همون تجربه جنگنده های بومی رو ساخت .

حتی کشور های اروپایی در زمینه ساخت جنگنده و هواپیما و بالگرد با هم همکاری می کنند و یکی از بهترین نمونه های جنگندش هم یورو فایتر بود . البته اکثرا کمپانی های هوایی هستند .[/quote]
نظرت در مورد جي 14 چيه !؟واقعا جاي سرمايه گذاري داشت اونهم سنگين ! چيني ها بد نيستند و فقط پول براشون مهمه ! مطمئنم دانگرید شده این جنگنده از اف22 بالاتره ! به نظر میاد با خصوصیات راداری و توان تسلیحاتی روسی و طراحی پیشرفته ضد راداری با تسلیحات بسیار دوربرد تر و رادار قدرتمند ![/quote]

واریو جان یه اطلاعاتی در مورد این پروژه بده برد جنگنده و رادار و موشک ها و سیستم های جنگال لطفا
ضمنا دیگه امکان سرمایه گذاری درش نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا من وایمستم و میبینم که که این جنگدهای که قرار سال آینده به پرواز کنه چه جوریه اصلا بدرد میخوره یامثل شفق ترح آزمایشی میشه و بعد دو باره تصمیم میگیرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.