برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 27 تیر 1397 در پست ها
-
12 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم خودروی رزمی پیاده نظام Lynx آلمان مقدمه ومعرفی: جدیدترین محصول کمپانی قدرتمند راینمتال خودروی رزمی پیاده نظام لینکس(Lynx) می باشد که به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری خصوصی توسعه داده شده است.نام این خودرو جنگی پیاده نظام(IFV) از روی حیوانی گربه سان به نام لینکس یا وشق که غالبا به اشتباه در فارسی سیاه گوش نامیده می شود گرفته شده است. همچنین یکی دیگر از IFVهای سنگین وزن آلمان به نام پوما(Puma) با همکاری شرکت کراوس مافی وگمن طراحی شد و ساخت آن در سال 2015 برای یگان های زرهی نیروی زمینی آلمان به تصویب رسید این درحالی بود که لینکس عمدتا برای مشتریان خارجی تولید می شد.نسخه KF-31 این خودروی رزمی ابتدا در سال 2016 معرفی گردید در آن زمان این خودرو زرهی همچنان در حال توسعه بود. پسوندKF از عبارت Kettenfahrzeug(تلفظ:کتن فارزوگ) که در زبان آلمانی به معنی خودروی شنی دار(tracked vehicle)می باشد برگرفته شده است.درسال 2018 طراحی مدل بهبود یافته Lynx KF-41 برای اولین بار به طور عمومی اعلام شد که نسبت به نسخه قبلی یعنی KF-31 کمی بزرگتر بود و میتوانست نیرو و سرباز بیشتری حمل کند و دارای یک موتور قوی تر بودKF-41 ممکن است سنگین ترین و حفاظت شده ترین خودروی رزمی پیاده نظام در دنیا باشدهمچنین راینمتال در ساخت و تولید لینکس به منظور کاهش هزینه های تولید, تعمیر و نگهداری از قطعات قابل اطمینان که به راحتی در دسترس و قابل تولید می باشد استفاده نموده که در نتیجه تولید لینکس را نسبت به پوما مقرون به صرفه تر کرده است. طراحی ماژولار لینکس(ودر کل نفربر ها و خودروهایی با این قابلیت) امکان این را می دهد که برای نقش های مختلف پیکر بندی شود ماژول راندن معمولی با ماژول ماموریت قابلیت تعویض دارد که بسته به نوع ماموریت(رزمی/شناسایی)بر روی شاسی نصب و پیکر بندی می شود یا به عبارتی میتوان سطح حفاظت خودرو رزمی را بسته به نوع مامورت تعیین کرد.همین طرح مفهومی(Concept) بر روی نفربر زرهی هلندی/آلمانی باکسر 8x8 و تعدادی دیگری از نفربر های زرهی با پیکربندی 8x8(هشت چرخ) استفاده شده است. ماژول ماموریت را بر روی لینکس در میدان نبرد در مدت 8 ساعت میتوان باز و بست(removed and replaced) کرد.این خودروی زرهی سنگین قابلیت انجام انواع ماموریت های متفاوت پیشنهادی را داراست و می تواند با پیکربندی هایی همچون خودروی پست فرماندهی(command post vehicle),خودروی شناسایی زرهی(armored reconnaissance vehicle),خودروی تعمیر و بازیابی زرهی(repair and recovery vehicle)و آمبولانس زرهی(armored ambulance) توسط انواع یگان های نیروی زمینی(فرماندهی-مهندسی رزمی-بهداری) استفاده شود. وزن و حفاظت: حداکثر وزن مدل اولیه و پروتوتایپ KF-31 لینکس 38 تن بود که یکی از مهمترین و حفاظت شده ترین خودروهای رزمی پیاده نظام(IFV) در آن زمان به شمار می رفت و حتی نسبت به پومای ارتش آلمان از نظر حفاظت جایگاه بهتری داشت. ورژن جدیدتر لینکس یعنی KF-41 اما سنگین تر شده بود و وزنی معادل 44 تن و قابلیت افزایش وزن تا 50 تن را داشت. در مجموع این گربه سیاهگوش راینمتال آلمان یکی از سنگین ترین و حفاظت شده ترین خودرو های رزمی پیاده نظام در دنیا هست و حتی از نظر حفاظت زرهی در جایگاه برتری نسبت به پوما(Puma) ارتش آلمان قرار می گیرد. بدنه و برجک با فولاد جوشکاری شده ساخته شده است و جلو و اطراف بدنه توان حفاظت در برابر پرتابه های بالستیک و گلوله های 30 میلیمتری را دارد و یک حفاظت همه جانبه در برابر تیربار های سنگین با کالیبر 14.5 میلیمتر را فراهم می کند. جالب اینجاست که حتی با این سطح از حفاظت بسته زره اضافه شونده ماژولار(Modular add-on armor package) نیز توسط شرکت قدرتمند راینمتال برای این خودرو ارائه می شود تا در صورت نصب سطح حفاظت زره پوش را متناسب با تهدیدات قوی تر مانند راکت های ضد زره و مین ها و بمب های کنار جاده ای افزایش دهد(وطبیعتا افزایش وزن را نیز در پی خواهد داشت!) با اینهمه بر آورد می شود که لینکس تاب مقاومت در برابر مین هایی با قدرت انفجار معادن 10 کیلوگرم تی ان تی را در زیر بدنه خود داشته باشد. خدمه و سرنشینان بر روی صندلی هایی با قابلیت جذب انرژی ناشی از انفجار مین و بمب های کنار جاده ای(IED) قرار می گیرند داخل نفربر با اسپال لاینر پوشش داده شده است یک سیستم حفاظت در برابر NBC یا همان شیمیایی میکروبی هسته ای(رادیو اکتیو) (ش.م.ه یا ش.م.ر) به همراه یک سامانه اطفاء حریق خودکار بخش حفاظت IFV را تکمیل می کند تا به اینجا به شرح حفاظت غیر فعال(زرهی) این خودروی زره پوش پرداختیم به بحث جذاب دفاع فعال(مقابله سخت و مقابله نرم) و کاربری آن بر روی خودروی رزمی پیاده نظام لینکس می رسیم 1-مقابله سخت یا هارد کیل: Lynx را میتوان به یک سیستم حفاظت(دفاع)فعال(APS) از نوع مقابله سخت یا همان hard-kill مجهز کرد که به طور قابل توجهی بقا در میدان نبرد را دربرابر تهدیداتی همچون تسلیحات ضد تانک هدایت شونده(ATGW) و راکت های ضد تانک/زره افزایش می دهد. 2-مقابله نرم یا سافت کیل: برای مقابله با پرتابه های هدایت شونده امکان استفاده از نوع مقابله نرم یا همان soft-kill سامانه های دفاع فعال(APS) نیز میسر است به این صورت که می توان بر روی بدنه خودرو یک سیستم یکپارچه هشدار دهنده قفل لیزری به همراه نارنجک دودزا نصب نمود تا ترفند پرده دود برای انحراف موشک های ضد تانک هدایت لیزری به اجرا در آید و از احتمال برخورد موشک های ضد تانک با هدایت فرمان نیمه اتوماتیک به خط دید(SACLOS) بکاهد همچنین سیستم صوتی موقعیت یاب مکانی اکوستیک شوتر(acoustic shooter) بر روی این خودرو موقعیت مکانی شلیک موشک ضد تانک(واحد متخاصم) را نشان می دهد یا به بیانی ساده تر این سیستم برای خدمه مشخص می کند که پرتابه از کدام جهت شلیک شده است تا آن را از بین ببرند موتور این زره پوش در جلو بدنه سوار شده است(که این نیز حفاظت را به نوبه خود همانند مرکاوای اسرائیلی افزایش می دهد) عبور و مرور پرسنل و خدمه نیز از طریق یک رمپ مکانیکی در عقب خودرو صورت میگیرد سیستم کنترل آتش: سیستم کنترل آتش و هدفگیری پیشرفته ای که در این IFV آلمانی به کار رفته با یک سیستم شکارچی قاتل(hunter-killer) هماهنگ شده است روش کار شکارچی قاتل یا هانتر کیلر(که از سایت نظارت و دیدبانی پانورامیک برای فرمانده بهره می برد) بدین صورت است که هنگامی که توپچی درحال شلیک به یک هدف است تا آنرا نابود کند فرمانده به دنبال اهداف دیگری می گردد و آنهارا برای توپچی تگ و نشانه گذاری می کند تا دیگر توپچی زحمت جستجو اهداف را نکشد و سریعتر اهداف را منهدم کند(زمانی که هدف توسط فرمانده انتخاب می شود توپ به صورت خودکار به سمت هدف می چرخد و توپچی اقدام به نشانه روی و شلیک به سمت هدف می کند در این حین فرمانده به وسیله سایت پانورامیک خود اهداف بعدی را کشف و برای توپچی علامت گذاری می کند)بیشتر تانک های اصلی میدان نبرد مدرن از قابلیت شکارچی قاتل برخوردار هستند سامانه هدفگیری و کنترل آتش پوشش 360 درجه را فراهم می آورد و میتواند اهداف را به صورت خودکار در طول شب و روز به کمک دوربین های تلویزیونی و فروسرخ(TV/IR) کشف و ردیابی کند اضافه بر تجهیزات الکترونیکی بالا خودروی رزمی پیاده نظام لینکس از یک سیستم مدیریت میدان نبرد پیشرفته ساخت راینمتال بهره می برد. بین KF-31 و KF-41 قطعات مشترک زیادی وجود دارد به علاوه از قطعات بسیاری از دیگر اجزای خودرو های ساخته شده توسط راینمتال نیز استفاده می شود به عنوان مثال محل قرار گیری راننده و الکترونیک قدرت از خودروی مهندسی زرمی کودیاک(Kodiak) فیلتر NBC یا همان سیستم مراقبت از عوامل شیمیایی میکروبی هسته ای(رادیواکتیو) از نفربر زرهی چرخدار باکسر8*8(WAPC) و شنی ها و سیستم تعلیق نیز از هویتزر خودکششی PzH 2000 اقتباس شده است. تنها ویژگی غیرمعمول این نفربر زرهی میدان نبرد استفاده از باتری های لیتیومی با ظرفیت بالاست که امکان ذخیره سازی انرژی را هنگامی که موتور خاموش است به مدت طولانی فراهم می کند. مختصات و مشخصات: انواع: نسخه اولیه KF-31 لینکس: دارای سه خدمه شامل فرمانده توپچی و راننده و شش سرباز مسلح است.که در سال 2016 میلادی معرفی شد و وزنی بالغ بر 34 الی 38 تن دارد و مسلح به یک توپ 30 میلیمتری و یک مسلسل هم محور 7.62 میلیمتری می باشد. همچنین در بحث پیشرانه برای این زره پوش یک موتور دیزلی توربوشارژ لیبهر(Liebherr) با توان 750 الی 800(نسخه توسعه یافته موتور) اسب بخار طراحی شده است.و از یک گیربکس تمام اتوماتیک Allison برای انتقال قدرت کمک می گیرد.نسبت رانش به وزن خودرو در این مدل 21 الی 22 اسب بخار بر تن است. نسخه KF-41 لینکس: یک زره پوش بزرگتر تر و سنگینتر است که میتواند سرباز بیشتری حمل کند که برای نخستین بار در سال 2018 میلادی به صورت عمومی از آن رونمایی شد دارای سه خدمه شامل فرمانده توپچی و راننده و هشت سرباز مسلح است.و می توان آنرا جز مدرن ترین سنگین ترین و حفاظت شده ترین خودروی جنگی پیاده نظام(IFV) دنیا تاکنون به حساب آورد خودرو با یک برجک Lance 2.0 مسلح به یک توپ 30 میلیمتری با سیستم تغذیه دوتایی(dual-feed cannon or twin-feed ) و یک مسلسل هم محور سه لول 7.62 میلیمتری مسلح شده است.از ویژگی های متمایز کننده برجک Lance 2.0 دارا بودن یک غلاف انعطاف پذیر ماموریت(flexible mission pod) در هر طرف برجک قابل نصب است.این پاد ماموریت می تواند شامل تا دو موشک ضد تانک برد بلند هدایت شونده اسپایک LR2 با سیستم پرتاب خارج از خط دید(NLOS)(مانند مهمات دیرپای خارج از خط دید(non-line of sight loitering munitions) مثل ایکس ام501 اسرائیل که اپراتور موشک را قادر می سازد تا اهداف پشت موانع مانند ساختمان ها و تپه ها را به وسیله یک خط ارتباطی دیتا لینک یا فیبر نوری کشف و نابود سازد) پهپاد ها و پرنده های بدون سرنشین(UAVs) بسته اخلالگر و جنگ الکترونیک موشک های سطح به هوا(surface-to-air missiles) یا سامانه های مختلف دیگر باشد.در این نسخه از زره پوش با توجه به وزن سنگین تری که دارد(که حتی تا 50 تن هم می رسد) یک موتور توربو شارژ دیزلی لیبهر با قدرت 1140 اسب بخار است که نسبت رانش به وزن آن 26 الی 22.8 اسب بخار بر تن می شود.موتور در این مدل از لینکس از پیشرانه برخی تانک های اصلی میدان نبرد مثل T-90A روسها با موتور1000اسب بخاری (رانش به وزن 20 اسب بخار بر تن) درعین سنگین تر بودن لینکس نسبت به تی-90 باز هم قوی تر است رانش به وزن M1A2 آبرامز آمریکایی ها نیز با موتور توربینی گازی 1500 اسب بخاری عدد 24 اسب بخار بر تن است.حتی ممکن است از تانک آرماتا ارتش روسیه نیز که در حال توسعه است سنگین تر باشد تی-14 آرماتا در حدود 42 تن وزن دارد همچنین Lynx KF-41 میتواند بیشترین حفاظت را در بین رقبای مدرن خود از خودرو های رزمی پیاده نظام داشته باشد.این ورژن از لینکس دارای بیشترین حفاظت دربرابر پرتابه های 120 الی 125 میلیمتری در جلوی خود است سیستم انتقال قدرت Lynx به یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته مجهز است که همان سیستم انتقال قدرت استفاده شده در خودروی رزمی پیاده نظام پوما(Puma IFV)هست و سرعت 70 کیلومتر بر ساعت را به ارمغان می آورد نمای داخلی خودروی رزمی پیاده نظام Lynx تصاویر بیشتر: لینکس در کنار باکسر ویدئو معرفی خودروی رزمی پیاده نظام Lynx عملکرد خودرو رزمی پیاده نظام Lynx IFV منبع نویسنده و مترجم:محمدعلی توکلی(Alicommando) هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام منبع شرعا حرام است برای میلیتاری...
-
7 پسندیده شدهبا سلام نیزه جدید اودین معرفی نسل جدید سامانه موشکی ضد کشتی RBS-15 شرکت ساب استکهلم : شرکت جنگ افزار سازی ساب سوئد ، در مورخ 16 ژوییه 2018 اعلام نمود که برای نخستین بار از جدیدترین سامانه موشکی ضد کشتی خود در نمایشگاه بین المللی فارنبرو 2018 به شکل رسمی رونمای خواهد نمود . این سامانه جدید موشکی ، سنّت همیشگی تسلیحات ضد شناور سوئدی را ادامه خواهد داد ، چرا که همچنان قابلیت شلیک در تمام شرایط آب و هوایی خانوده موشکهای RBS- 15 را حفظ نموده ، اما با یک طراحی جدید ، سطح جدیدی از پتانسیل رزمی را در اختیار کاربران احتمالی اش قرار خواهد داد . این موشک جدید به مانند نسل گذشته خود ، در دو نوع هواپایه و زمین پایه ( هوا به سطح و زمین به سطح ) عرضه خواهد شد ، اما در مقایسه با نمونه های قبلی خود و همچنین رقبای غربی و شرقی اش ، قابلیتهای افزون تری را به بازار تسلیحاتی ارائه خواهد کرد . یورگن جوهانسن ، معاون ارشد و رییس بخش فروش ساب داینامیکز در این خصوص معتقد است ، با افزایش برد این سامانه جدید به 300 کیلومترو مسلح شدن آن به یک حسگر پیشرفته تر ، قابلیت درگیری با هر هدفی به این موشک داده شده است . به گفته وی ، کارایی شلیک این موشک از جتهای رزمی نیروی هوایی ، مشابه با قابلیتهای نمونه های زمین پایه و دریاپایه آن بوده و سیستم های جدید تعریف شده برای این مهمات ضد کشتی ، انجام شلیکهای هماهنگ ، بصورت انبوه و دربرایر طیف گسترده ای از اهداف دریایی را امکان پذیر ساخته است که این نشاندهنده انعطاف پذیری این گونه جدید خواهد بود . در حالی که گونه RBS-15 مارک-3 بخوبی می تواند نیازهای ارتش ها را تامین کند ، اما گونه جدید (RBS-15 مارک-4) در عین ارائه قابلیتهای جدید و افزون تر ، می تواند بخوبی با سامانه های قدیمی تر هماهنگ گردد ، در نتیجه سرمایه گذاری بر روی سامانه های مارک-3 بخوبی مسیر را برای دستیابی به گونه مارک-4 هموارتر خواهد کرد . برنامه طراحی و تولید نسل جدید مهمات RBS-15 مارک-4 برای نخستین بار در مارس 2017 طی قراردادی میان وزارت دفاع سوئد و ساب منعقد شد که با شناسه Gungnir ( نیزه اودین ، از اساطیر شمال اروپا ) نیزشناخته میشود . این قرارداد که ارزشی در حدود 3.2 میلیارد کرون سوئد دارد می بایست در دوره زمانی 2026-2017 تحویل گردد . برای تولید موشکهای بیشتر نیز قراردادی میان این دو نهاد به ارزش 500 میلیون کرون سوئد منعقد شده است . خانواده موشکهای RBS-15 بصورت مشترک توسط ساب و داهیل تولید میشود و درقالب لانچرهای دریاپایه ، زمین پایه و هواپایه ، در ارتشهای سوئد ، فنلاند ، آلمان ، لهستان ، کرواسی ، تایلند و چند کشور دیگر در حال خدمت است . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
3 پسندیده شدهامن ترین سیستم دفاع فعال جهان برای لئوپارد انقلابی یکی از برنامه های بلند مدت شرکت راین متال در بحث برنامه بروز رسانی تانک های لئوپارد ساخت و توسعه یک سیستم دفاع فعال است. نصب چنین سامانه های بر روی تانک ها در نبرد های کنونی به یک ضرورت غیر قابل انکار برای تمامی ارتش های دنیا تبدیل شده است به طوری که کشورهای پیشگام در عرصه صنایع نظامی در حال توسعه، بررسی و به کارگیری این نوع سیستم های دفاع فعال هستند. شرکت ADS GmbH که زیر مجموعه شرکت راین متال هست در یک برنامه جامع بررسی های لازم برای نصب سامانه دفاع فعال ADS-Gen3 را بر روی تانک لئوپارد Revolution انجام داده است . نحوه نصب این سامانه بر روی تانک لئوپارد به شکلی است که یک پوشش 360 را برای تانک ایجاد کرده است. همچنین این سامانه به راحتی قابلیت درگیری و انهدام پرتابه با قابلیت حمله از بالا را دارد. ویژگی ها مهم دیگر این سامانه زمان پاسخ گویی به تهدیدات است که می تواند پرتابه های که از فواصل کوتاه به سمت تانک شلیک می شود را شناسایی و نابود کند. تست عملکرد سامانه دفاع فعال ADS-Gen3 که بر روی لئوپارد Revolution نصب است. بیشتر اجزای سیستم دفاع فعال ADS از جمله بخش مهمات و سنسورها در داخل بدنه جاسازی شده اند. یکی اجزای که در بیرون بدنه مشخص است بخش سنسورهای الکترواپتیک است. اما مسلئه ی اصلی که شرکت راین متال بر روی آن بسیار تمرکز کرده است بحث ایمنی می باشد. همان طور می دانید سامانه های دفاع فعال به خاطر شکل و نحوه عملکرد در دفع پرتابه ها برای نیروهای پیاده نظام و غیر نظام خطر جدی محسوب می شوند. این مسلئه در مناطق شهری در صورت یک جنگ برای کشورهای اروپایی بسیار مهم است. یکی از دلایلی که کشورهای غربی خصوصا اروپایی کمتر به دنبال توسعه سیستم ها دفاع فعال رفته اند همین به خطر انداخت جان انسان ها هست. در صورتی که کشورهای مثل روسیه از سال های بسیار دور سیستم های دفاع فعال را به شکل عملیاتی استفاده می کردند. در این مورد سخنگو راین متال جف رویل می گوید: " در غرب، ما باید از چیزی که روسها نگرانش نیستند مراقبت کنیم. ما به نیروهای خودی احتیاج داریم. ما به شهروندان در محیط های شهری توجه می کنیم. ما می دانیم که این تجهزات خودکار چیزهای ترسناک و از طرفی کاملا مورد نیاز هستند. اما به دلیل تصمیم گیری در مورد نصب آنها ، سطح ایمنی باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. " همچنین دکتر رونالد میکنر، مهندس ارشد طراحی ADS می گوید:" ایمنی عمکردی، در این مورد نیست که آیا سیستم به خوبی در زمینه خود کار می کند و یا عملکرد مورد انتظار را ارائه می دهد بلکه مسئله این است که آیا برای همه ما که از از چنین سیستمی استفاده میکنیم ایمن هست. چه به عنوان اپراتور یا به عنوان هر فردی که به سادگی می تواند در نزدیکی آن قرار داشته باشد." بر همین اساس شرکت ADS GmbH به مدت 7 سال تمام تلاش خود را برای ساخت یک سیستم ایمن گذاشته است. به طوری که در اخبار منتشر شده توسط راین متال در سال 2018 گفته شده است سامانه ADS-Gen3 توانسته است استاندار IEC61508 در بحث ایمنی را کسب نمایید. در نتیجه سامانه توسعه داده شده توسط راین متال ایمن ترین سامانه دفاع فعال ساخته شده تا به امروز است. یکی از امتیازهای سیستم دفاع فعال ADS در مقابل رقبای همانند سامانه دفاع فعال تروفی زمانی است که خودرو های زرهی به شکل گروهی در کنار هم قرار دارند. سامانه های دفاع فعال همانند تروفی برای انهدام پرتابه های که به سمت خودرو می ایند مهمات بخش اقدام تقابل را دور تر از خودرو پرتاب می کنند در نتیجه یک انفجار در فاصله دور تری از خودرو رخ می دهد که یک منطقه خطر را برای نیروهای انسانی ایجاد می کند. در عوض سامانه های همانند ADS و پرده اهنین (Iron Curtain ) به شکل طراحی شده اند تا پرتابه ها را در فاصله ی بسیار نزدیک به خودرو منهدم کنند. در نتیجه یک انفجار بسیار متمرکز در نزدیک خودور ایجاد می شود در نتیجه خطر برای نیروی انسانی بسیار کمتر خواهد شد. اما مشکل اصلی زمانی بغرنج می شود که چندین خودرو به همراه پیاده نظام در یک منطقه قرار داشته باشند. در این شرایط سامانه های همانند تروفی هیچ جای امنی برای نیروهای انسانی باقی نمی گذارند و احتمال صدمه دیدن پیاده نظام از طرف سامانه دفاع وجود خواهد داشت اما در سامانه دفاع فعال ADS محیط های امنی بسیار زیادی در اطراف خودرو ها برای پیاده نظام وجود دارد. البته این نکته را نیز باید افزود یکی از مزیت های دفاع فعال تروفی قابلیت بارگذاری مجدد مهمات بخش اقدام تقابل است در صورتی چنین موردی در سامانه ADS وجود ندارد. تصویر بالا نمونه ای از سیستم ADS است که منطقه امن بزرگی دارد-تصویر وسط نمونه از سیستم تروفی را نشان می دهد که منطقه پر خطر بزرگی دارد- تصویر پایین در صورت حضور چندین خودرو با سامانه های دفاع فعال، سیستم های همانند ADS برای پیاده نظام و غیر نظامیان مناسب تر هستند. ازجمله مزیت های سیستم دفاع فعال ADS وزن مناسب می باشد که در حدود 150 تا 600 کیلوگرم وزن دارد. متفاوت بودن وزن به علت ماژولار بودن سیستم است که با توجه به نوع خودرو می توان تعداد سنسورها و یا تعداد مهمات متفاوتی را با آرایش متفاوتی بر روی خودرو سوار کرد.
-
2 پسندیده شدهدرود بر جناب MR9 من را یاد یکی از نزدیکانم که افسر فایتر کنترلر در همان ایستگاه رادار فرماندهی پدافند منطقه غرب بود انداختید. بد ندیدیم که چند جمله اضافه بکنم تا آنهایی که آشنایی خوبی با جنگ هوایی ندارند به اهمیت این نبرد بیشتر آگاه بشوند. همانطور که از این مکالمات پیدا است افسر رادار در یک مبارزه یک به معلوم نیست چند(بیش از 8 فروند) یک فانتوم را تا ساعت 6 دو کیلومتری هدف می برد. اطلاعاتی که از ایستگاه اطلاعات و شناسایی رسیده را به خلبان می دهد و می گوید که اینها بیشتر بمبر هستند تا شکاری صدای افسر رادار را نشناختم اما یقینا یکی از افراد با درجه Expert نیروی هوایی در رسته فایتر کنترلر بوده که به احتمال زیاد ایشان جزو شهدای حمله مرصاد هم هستند. در این نبرد نه تنها جنگنده های میراژ بلکه رادار زمینی عراق هم مات می شود. در آن دوران میراژها از 90 کیلومتری فانتوم های ما را می دیدند و از 60 کیلومتری برایشان موشک رها می کردند. اما می بینید که فانتوم زیر 4 کیلومتر توانست میراژ را ببیند که نشان می دهد وضعیت رادار هواپیمای CAP که سر حالترین شکاری پایگاه است چگونه بوده در آن دوران. از طرف دیگر استاد خلبان با خونسردی و شجاعت عجیب و غریبی به دل دسته پروازی دشمن می زند در حالی که می داند آنها از همه نظر برتری دارند و این نوعی خود کشی است اما برای نجات شهر کرمانشاه از بمباران خودش را به آب و آتش می زند و مثلا نمی گوید هواپیما دچار نقص شده و باز می گردم. اینکه با وجود همه مانورهای میراژ ها جنگنده خودی با تغییر مداوم و به موقع سرعت و زاویه پرواز در ساعت 6 یکی از آنها قرار می گیرد نشانه مهارت خیره کننده افسر رادار و تصور 4 بعدی او است. در نوار من نشنیدم که خلبان بگوید Fox-One یا Fox-two شاید صدا خراب شده شاید سانسور شده شاید هم اینقدر به میراژ نزدیک بوده که با گان آن را منهدم کرده است. معمولا اگر موشک رها بکنند باید به افسر رادار با عبارت های بین المللی بالا خبر بدهند. همانطور که در طول پرواز مرتب می گفت "راجر" یعنی شنیدم، برای رها کردن موشک هم باید جمله مرتبط را می گفت. در انتها هم افسر رادار به جنگنده دستور می دهد که به سمت عمق کشور با حداقل ارتفاع و حداکثر سرعت تغییر مسیر بدهد که نشان می دهد که شکاری های محافظ دسته بمب افکن مشغول رهگیری جنگنده خودی بوده اند و در حال قفل راداری روی آن. در آن روزگار قرار بود دانش فنی این افراد Expert رسته فایترکنترلر را با روشهای کلاسیک به صورت یک سیستم خبره نرم افزاری در بیاوریم که دانشگاه موافقت نکرد. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
-
2 پسندیده شده182 تنها عکس به جا مانده از هواپیمای بال تلسکوپیک (خارج شونده ) NIAI RK-I . این طراحی از 1930 در شوروی سابق و در مرکز تحقیقات مهندسی هوا فضای لنین گراد شروع شد . ایده ی اصلی ساخت یک هواپیمای بال متغیر بود و یکی از راه های نامعمول ولی ساده ، برای رسیدن به این هدف استفاده از بال تلسکوپیک بود . در مدل اولیه NIAI RK یک پوشش پرده مانند از آلومینوم از کناره ی بدنه خارج شده و روی نیمی از بال را میپوشاند . در مدل بعدی که NIAI RK-I بود و به عنوان یک جنگنده طراحی میشد ، طراح پروژه Grigorii Ivanovich Bakshayev به سراغ پیکر بندی تاندم وینگ رفت و در این طراحی ، پوشش بال بین دو بال قرار میگرفت . تنها بال عقب دارای فلپ و ایلرون ( باله) بود . دم معمولی و بدنه به صورت یکپارچه و از آلومینوم سبک درست شده بود . قسمت تلسکوپیک به کنار بدنه متصل میشد و حالت آیرو دینامیک داشت . همچنین اسکلت هواپیما از چوب به آلیاژ سبک فولادی تغییر کرد . شخص ژوزف استالین پروژه را بسیار پسندید و اصرار داشت که قویترین موتور موجود در آن برهه که همانا مدل M-106 بود بر روی این هواپیما نصب شود . این نظر حضرت استالین به مانند دیگر دخالت های سیاسیون در امور غیر سیاسی به منزله ی ناقوس مرگ پروژه بود و باعث شد که هواپیما هیچگاه به مرحله ی تاکسی هم نرسد . زیرا خود موتور مشار الیه یک فاجعه ی به تمام معنا بود و هیچ گاه از شکست خارج نشد . طول هواپیما 8.8 m ، گستره ی بالها 8.2 m ، وزن با محموله 3,100 kg و بیشینه ی سرعت 150 km/h بود . همچنین دو توپ 20 میلی متری و دو تیربار 7.62 هم در دماغه ی هواپیما جانمایی شده بود . مدل اولیه NIAI RK :
-
1 پسندیده شدهممنون بابت تحلیل خوبتون احتمال ها تقریبا در همین دو دسته خلاصه می شوند و همون پلن ما در سوریه خیلی چیز ها رو مشخص میکنه ولی به شخصه فکر می کنم و خوشبینانه هم فکر می کنم اقداماتی در حال انجام هست، با تجربه لبنان این نکته گفتنش بد نیست که استراتژی نفوذ به سبک موریانه در خطوط دشمن باید در سکوت انجام بشه و دشمن فکر کنه دست بالا رو داره و ناگهان به خودش بیاد و ببینه کل بازی رو بدون اقدامی از دست داده و جز اقداماتی عصبی چاره ای جز پذیرش شرایط جدید بازی رو نداره تو این روش تلفات متاسفانه بخش ناراحت کننده قصه است بویژه در بخش هایی که سنگر سازی نشده و زیر دید دشمن است یا انحراف دشمن صورت نگرفته
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم البته این مساله را چند وقت پیش تحلیل کرده بودم ، این سکوت عجیب ما در برابر حملات اسراییل از دو حالت خارج نیست - یا اصولا هیچ توانایی پاسخ دهی وجود ندارد - یا برنامه ای که برای سوریه طراحی شده که ایجاب می کند فعلا سکوت کنیم در خصوص مورد نخست ، طیف وسیعی از تحلیل های بدبینانه وجود دارد و تحرکات چند ماهه اخیر اسراییل و عدم پاسخ ما هم شاهد این مدعا است و شاید دور از ذهن هم نباشد . اما همین عدم پاسخ در خور با یک احتمال نه چندان ضعیف ما را به تحلیل دوم می رساند ، با توجه به هزینه های سنگین ما در سوریه و عدم وجود یک منطق برای پیش بینی عکس العمل ترامپ ( و نه ایالات متحده ) ، بحث تحریم ها و وضعیت داخلی طراحان صحنه نبرد علی الحساب تصمیم دارند که میزان تحریک پذیری را کاهش دهند ( که این نکته ظریف خبر خوبی هست که مثل گذشته دوستان ما فورا داغ نمی شوند و توپ را به زمین حریف پاس نمی دهند ) نظر شخصی بنده این هست که احتمالا تحرکات اسراییل و حملات مکرر به خاک سوریه ، وجود یک نگرانی قابل توجه در میان تحلیلگران انها از عدم عکس العمل ما است ، چون انتظار داشتند تا ما یا حزب ا... بالاخره جواب متقابل داده و دست انها را برای عکس العمل بیشتر و گسترده تر بازکنیم که خوب با توجه به برتری تسلیحاتی در هوا و به شکل نسبی روی زمین ، وضعیت چندان برای ما مطلوب نمیشد . حالا سئوال اینجاست که ما در سکوت کامل در سوریه مشغول چه کاری هستیم که اسراییل مرتب تحرکات ایذایی خودش را تکرار می کند ؟ آیا شبیه کاری که در اوایل دهه 80 میلادی در جنوب لبنان انجام شد ، الان در جنوب سوریه دارد تکرار میشود ؟؟؟ آینده به این سئوالات جواب میدهد !!! پی نوشت : 1- ماهیت جنگ ، هم در گذشته و هم در حال حاضر و هم در آینده ، نیازمند صبر ، رصد تحرکات حریف و در نهایت تدوین ضد استراتژی مطلوب با توجه به واقعیات و پتانسیل رزمی خودی هست . 2- اینکه یک عده ای انتظار دارند ، هراتفاقی که افتاد دو تا موشک عماد رابسمت تل آویو شلیک کنیم ( البته با عذر خواهی بابت بکاربردن واژه های عامیانه ) تحلیل بچگانه و فانتزی هست که فقط در صفحات سرگرم کننده اینستاگرام و ... دیده میشود
-
1 پسندیده شدهتصاویری از پایگاه جدید نیروهای آمریکایی در استان دیرالزور هواگرد وی-22 در کنار لیفتراک نظامی اسکایتراک ام 6000 در پایگاه نظامی نیروهای امریکایی در استان دیرالزور بیش از 2200 دستگاه از این نوع لیفتراک از سال 1989 تا 1993 به نیروهای مسلح ایالات متحده تحویل داده شد بود. اسکایتراک ام 6000 در طول عملیات طوفان صحرا، جنگ بوسنی و در طول اشغال عراق و افغانستان وظایفی همچون جابه جایی سوخت و مهمات را برای پشتیبانی از نیروهای نظامی امریکایی در زمین های ناهموار برعهده داشت است ظرفیت بالابر این خودرو حدود 2.7 تن است. حداکثر طول بازوی این لیفتراک به 7.4 متر و حداکثر ارتفاع آن به 9.1 متر میرسد.
-
1 پسندیده شدهنیروهای ارتش سوریه بعد از مصالحه با مخالفین در حال ورود به شهرک الحاره و ارتفاع مهم این منطقه هستن همچنین ارتش در کفر شمس الطیحه سملین ام العوسج و عقربا مستقر شده و یا در حال استقراره .... تنها نبردی رو که واقعا مسلحین درعاخوب جنگیدن نبرد اول شیخ مسکین بود که نیروهای خودمون هرچی تلاش کردن نتونستن شهر رو حفظ کنند در مابقی موارد بیشتر فرار و یا ضعف سوریها ودرکنار حمایتهای ساکنان محلی باعث شد هفتاد درصدداستان درعا سقوط کنه همین تل الحاره رو توی بیست چهار ساعت از دست دادن
-
1 پسندیده شدهبا سلام سقوط شبح پارسی تهران : براساس اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری های داخلی ایران ، یکفروند جت رزمی F-4D نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از مبداء پایگاه 10 تاکتیکی این نیرو به پرواز در آمده بود ، در مورخ 11 ژوییه 2018 بدلایل نامعلومی سقوط نمود . به گفته منابع داخلی ، این جت رزمی که بر فراز شهر چابهار ، ماموریتی آموزشی را دنبال می نمود ، دچار سانحه گردید . براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات محلی ، این جت نیروی هوایی ایران ، درساعت 10:15 به وقت محلی در منطقه کوهستانی حومه این شهر دچار نقص فنی شد . به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) ، هر دوخدمه این هواگرد رزمی با موفقیت خروج اضطراری نموده و بسرعت به بیمارستان منتقل ، درحالی یکی از این خدمه از ناحیه "گردن " و دیگری نیز از ناحیه "پا" دچار آسیب شدند . به گفته مقامات محلی ، ظاهرا نقص فنی موجب بروز این حادثه شده است . نخستین فانتوم های سری دی ، در اواخر دهه شصت میلادی (1968) به نیروی هوایی وقت ایران (IIAF) تحویل داده شدند و آخرین گونه از این سری یکسال بعد از آن (1969) لباس نیروی هوایی ایران را بر تن نمود . گونه D از جنگنده – بمب افکن اف-4 فانتوم ، در حالی تحویل ایران گردید که توانایی حمل مهمات هوا به هوای میان برد AIM-7 اسپارو ، AIM-9 سایدویندر و فالکون را بخود می دید . همچنین ، این جتهای رزمی نخستین هواگردهای بشمار می آمدند که توانایی حمل و کاربرد مهمات هدایت لیزری GBU-10 را در ماه مه 1968 بدست آورده بودند . پی نوشت : 1- ظاهرا در ساختار نیروهای مسلح ایران ، نیروی هوایی بطور کامل بدست فراموشی سپرده شده ، در حالی که تمامی رقبا و دشمنان ریز و درشت ما در منطقه ، ازجمله افغانستان که نزدیک به 4 دهه است دچار جنگ داخلی شده ویا عراق که از انتهای دهه هفتاد میلادی تا کنون نزدیک به 4 مرتبه نیروی هوایی ازمیان رفته خودش را بازسازی نموده ، اما علی الحساب ، فرماندهان محترم ما ، هیچ قصد و برنامه ای برای توجه بیشتر به این نیرو ندارند و از این پس می بایست نیروی هوایی ایران را در کتابهای تاریخ ( که ظاهرا آن را هم باید نویسندگان بلوند و چشم آبی برای ما به رشته تحریر درآورند ) جستجو و بررسی کرد . 2- این قبیل هشدارها و کنایه ها و نظرات ، اگر تا کنون به " سنگ پای قزوین " هم گفته میشد ، سنگ ، علت وجودی خودش را از دست می داد و آب می شد ...... صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهطبق اطلاعات ثبت شده در اداره هوانوردی فدرال (FAA) ، مالک این پرنده ، BANK OF UTAH TRUSTEE مستقر در سالت لیک سیتی هست . حالا پرنده ای با مالکیت یک بانک امریکایی در ایران چکار می کند ، فقط صاحب هواپیما داند و بس ...
-
1 پسندیده شدهپرواز آزمایشی کاوازاکی C-2 الینت (شنود و جاسوسی الکترونیک) در پایگاه هوایی گیفو ژاپن (فوریه 2018) اطلاعات بیشتر: https://www.flightglobal.com/news/articles/elint-version-of-c-2-transport-conducts-flight-test-445755/
-
1 پسندیده شدهدرود به دوستان گرامی مقاله بسیار مفیدی بود. یکی از مواردی که حلقه مفقوده صنعت ما در همه صنایع را تشکیل می دهد این هست که ما محصول را می بینیم و می خواهیم برویم که مشابه آن تولید بکنیم. یا اینکه یک نیازی داریم یک پروتوتایپ تعریف می کنیم و بعد می سازیم و بعد هم تلاش می کنیم برای تولیدش مشتری بیابیم. در واقع ما مهندسی الزامات Requirement Engineering را در محصولات خارجی که کپی می کنیم نمی بینیم. در محصولاتی که خودمان هم می سازیم مهندسی الزامات را درست اجرا نمی کنیم یا اگر اجرا می کنیم زمان بسیار کمی برای آن می گذاریم. در این پروژه آلمانی بالای 60 درصد زمانشان به مهندسی الزامات پرداخته شده. استاندارد ISO61508 پدر جد استاندارد های safety هست و پاس کردن آن به خودی خود دلیل بر کیفیت خاصی نیست. اما زمان 8 ساله که یک صنعت بالغ و با دانش فنی بالا روی چنین پروژه ای که نمونه های وطنی هم دارد گذاشته نشانه کیفیت این پروژه است. در صنعت خودرو هم درد همین است آلمانی ها سالهای درازی روی ایجاد الزاماتی که با یکدیگر تضاد نداشته باشند و کیفیت استفاده و ایمنی بالایی ایجاد بکند، وقت گذاشته اند و سپس اقدام به ساخت خودرو کرده اند و مرتب الزامات خودشان را بهبود داده اند. اما ما فرصتی نداریم که برای الزامات پروژه ها وقت بگذاریم و این کارها چون وقت زیادی می برد نیازمند سرمایه زمانی بالایی است. نکته ای که این مقاله باعث شد ذهن من درگیر بشود این هست که کار روی مهندسی الزامات و بررسی روی الزامات تولید شده برای رفع تضادهای احتمالی و یا الزاماتی که پیاده شدن آنها غیر ممکن است (مهندسی الزامات) نیازمند تجهیزات و یا امکانات خیلی خاصی نیست و فقط زمان بر است. بنابراین شاید جالب باشد که شرکتهای دانش بنیانی با هزینه پایین ایجاد بشوند که خیلی تخصصی محصولات مورد نیاز شرکتها را حدس بزنند و فقط روی مهندسی الزامات آنها کار بکنند و بارها الزامات تولید شده را بازبینی و تصحیح کرده و یک سری الزامات شسته و رفته دقیق را به شرکتها به ویژه آنهایی که تحت فشار زمانی هستند ارائه بکنند. شاید باور نکنید ولی در محصولاتی که باید استاندارد ایمنی مثل ISO61508 را پاس بکنند، یک سند الزامات دقیق و بدون ابهام و تضاد و قابل ساخت، 80 درصد کار است!!!! قطعا آنهایی که می دانند کار صنعتی چیست ارزش این الزامات را می دانند. برای مثال پژو هیچگاه الزامات ECU موتور یا سامانه به ظاهر پیش پا افتاده شیشه بالابر خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی دهد و برداشت این الزامات از روی محصول و ساخت محصولی که این الزامات برداشت شده را پشتیبانی بکند، قطعا منجر به محصولات بی کیفیتی می شود زیرا بسیاری از الزامات اصلی هیچگاه از روی محصول کشف نمی شوند.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام سیبرهای ایرانی در پاکستان در اوج روابط ایران و پاکستان ، نیروی هوایی ارتش پاکستان که در جنگ 1965 بخش قابل توجهی از سازمان رزم خود را از دست داده بود ، در قالب اسکادران هفدم ، نمایش هوایی قابل تحسینی را به مناسبت روز نیروی هوایی در برابر دیده گان پهلوی دوم برگزار نمود ( اکتبر 1966 / مهر 1345) نمود . این نمایش نه تنها ، تشکر کوچکی از ایران برای پشتیبانی های پیدا و نهان از این کشور در برابر هند بود ، بلکه بیشتر بدان خاطرصورت گرفت که دست و دلبازی قابل توجه پهلوی به نحوی جبران شود . نیروی هوایی پاکستان بدلیل ضربات قابل توجهی که در برابر هند متحمل شده بود ، برای بازسازی نیروی هوایی خود دست به دامان ایران شد و بدلیل حضور در پیمان سنتو ، از شانس خود بخوبی بهره برداری نمود . در این زمان نیروی هوایی ایران درصدد بود تا تمامی سیبرها و تاندرجتهای خود را بازنشست نموده تا شرایط برای جذب تعداد بیشتری از جتهای جدید F-5A فراهم گردد . به همین بهانه ، ایران به شکل صوری ، به سال 1966 تعداد 90 فروند جت کاناداایر F-86 MK.6 را بواسطه یک شرکت سویسی خریداری نمود و به بهانه کمبود تاسیسات فنی جهت بازبینی و ارتقاء این جتها ، همه آنها را به پاکستان ارسال نمود . با این خرید غیر قابل باور ، نیروی هوایی پاکستان موفق شد در اوج تحریم ها ، سه اسکادران هفدهم ، هیجدهم و نوزدهم خود را بازسازی نماید و این هواپیماها در جنگ بعدی با هند ( 1971) نقش غیر قابل تصوری را ایفا نمودند .
-
1 پسندیده شدهبا تشکر از جناب Crash عزیز، بابت تهیه این مطالب مفید و ارزشمند :rose: :rose: :rose: دو ویدیو از این تانک : [aparat]U0OnI[/aparat] http://www.aparat.com/v/U0OnI [aparat]xR4Em[/aparat] http://www.aparat.com/v/xR4Em
-
1 پسندیده شدهبستگی داره که کدوم مدلش رو برای چه کاری در نظر بگیری ... روی کاغذ ، لئوپارد > چلنجر > لکرک
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهخواهش می کنم دوست عزیز نکته ای که در مورد از کار انداخت تانک به این روش پیشنهاد دادید دچار یک اشکال اساسی هست انهم اینکه اصولا هیچ وقت تانک ها به طور تکی وارد مناطق شهری نمی شوند زیرا پیشرفته ترین تانک ها در محیط شهری دارای نقاط ضعیف زیادی هست حتی با وجود کیت های مخصوص جنگ شهری بازهم تانک های اصلی میدان نیرد مدرن هم داری ضعف های ساختاری هستند ، پس تانک ها در اغلب موارد با پوشش و حمایت نیرو های دیگر مثل پیاده نظام و یا خودرو ها زرمی پیاده به مناطق شهری وارد می شوند. پس از کار انداخت سیستم کنترل آتش و یا ایستگاه کنترل از راه دور شاید تانک را برای مدت دچار اشکال کند اما واحد های پشتیبانی تانک ها می توانند به تانک برای خارج شدن از میدان نبرد یاری برسانند. اگر علاقه به این مبحث داشتید برای اشنایی با یکی از تکنیک های حمایت تانک ها و خودرو های پیاده نظام (آرایش جعبه ای ) می تونید پست زیر رو مطالعه بفرمایید : http://www.military.ir/forums/topic/27819-تانک-ها-وارد-جنگ-شهری-می-شوند/?p=414744 و یک مثال برای تکمیل شدن صحبت ها برای نابود کردن یک ناو هواپیمابر امریکایی باید ناو های اسکورت و پشتیبانی ناو هواپیمابر را هم در نظر گرفت .
-
1 پسندیده شدهپوشش زرهی نیست برادر ،پارچه کشیدن اینقدر نازک هست که کاملا زره قفسی از پشتش هم برجستگیش معلومه هم نور ازش عبور میکنه ، خواستن خوشگل باشه icon_cheesygrin
-
1 پسندیده شدهاصطلاحا به این قسمت ها، زره قفسی می گن کاربرد زره های قفسی برای مقابله با راکت های rpq هست. زره های قفسی می تونن به شکل سرتاسری بروی بدنه ادوات زرهی یا فقط برای محافظت از بخش های حساس تانک (مثل پشت برجک که محل ذخیره سازی مهمات بعضی تانک هاست) بروی بدنه نصب بشوند. نمونه ی زره های قفسی نصب شده برای تانک لکر AZUR (کیت مخصوص جنگ شهری) و نمونه تانک چنلجر 2 مگاترون مجهزبه کیت جنگ شهری
-
1 پسندیده شدهبله ترکیه هم برای به روز رسانی تانک های لئوپارد خود یک برنامه جامع داره تاپیک عالی در مورد این به روز رسانی ترکها : http://www.military.ir/forums/topic/22573-leopard-2-ng-%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87/ خیر سیستم دفاع فعالی بروی این تانک نصب نیست خیر هنوز کشوری برای ارتقا تانک های خود به چنین سطحی قرار دادی با شرکت راین متال نبسته است اما نکته ای که وجود دارد این تانک برای شرکت راین متال یک جنبه تبلغاتی بزرگ است زیرا تمامی قطعات به روز رسانی شده برای این تانک محصول خود شرکت راین متال است سیستم کنترل آتش، سیستم SAS ،مهمات و... پس مشتریان لزوما به سمت خرید کل بسته ارتقای نمی روند مثلا سنگاپور بسته زره AMAP و بخشی از بسته تانکRevolution را برای تانک های لئوپارد خود سفارش داد و بروی انها نصب کرده است. تانک های به روز رسانی شده سنگاپور با نام لئوپارد2SG