برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 16 بهمن 1398 در پست ها
-
3 پسندیده شدهدر سال 2017 شیخ میثم الزیدی سرپرست گردان العباس(ع) از زیر شاخه های نیروهای حشد الشعبی اعلام کرد در حال کار بر روی ساخت یک تانک جدید است و نمونه اولیه ان در سال 2018 ساخته خواهد شد. نمونه اولیه این تانک ذر 12ژوئن سال2019 با همراهی بخشی از مسئولان عراقی و مقامات حشدالشعبی رونمایی شد. تانک مذکور الکفیل -1 نامگذاری شده بود. با توجه به بحث های حاشیه ای مربوط به ساخت یک تانک توسط گروهای شیعی در عراق شیخ میثم الزیدی عنوان کرده بود این برنامه با هماهنگی فرمانده رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و زیر نظر وزارت دفاع انجام شده و نمونه نهایی به وزارت دفاع تحویل داده میشود. رونمایی از تانک الکفیل-1 تانک الکفیل-1 براساس تانک تی-55/54 ساخت شوروی و یا تانک های منشا گرفته از آن مانند تایپ-69 چینی ساخته شده است. این طرح برای علیماتی کردن و عمر دهی تانک های از دره خارج برنامه ریزی شده است تا انها دوباره به میدان نبرد بازگردند. نیروهای حشدالشعبی با کمک تجربیاتی که از جنگ با تروریستهای داعش وبررسی تانک مدرن ابرامز کسب کرده اندM1A1 توانسته اند این تانک را بسازند. در عراق گورستان های بزرگ اداوت زرهی به خاطر چندین جنگ ایجاد شده است. در نتیجه نیروهای حشدالشعبی در نظر داشتن با استفاده از قطعات سالم خودروهای زرهی از رده خارج و ابتکار خود یک تانک بسازند. در حقیقت برنامه تانک الکفیل-1 برنامه ای برای استفاده از ظرفیت تانکهای از رده خارج است که در گورستانهای زرهی این کشور بلااستفاده افتاده اند. نیروهای حشد الشعبی در طول نبرد با داعش از چنین ظرفیتی برای تقویت قدرت رزمی خود استفاده کرده بودند به عنوان مثال انها چند دستگاه تانک چیفیتن ،تی-72 و تی-55 را با کمک قطعات سالم بازیابی کردند. گردان العباس (ع) اطلاعات فنی زیادی از تانک جدید خود منتشر نکرده اند در نتیجه متن پیشروی با بررسی منایع مختلف، تصاویر گرفته شده از تانک الکفیل تنظیم شده است. بخش اول تغییرات که در تانک الکفیل-1 بسیار به چشم می اید تغییر در ساختار برجک تانک است. تصاویر تانک الکفیل-1 نشان میدهد فرم و اندازه برجک بسیار متفاوت از برجک تانک تی-55/54 است در نتیجه برای این تانک یک برجک جدید ساخته و طراحی شده است. احتمالا الگو ساختاری برجک جدید از روی برجک تانک اسرائیلی مرکاوا مارک 1 الگو برداری شده است. طراحان الکفیل با الگو برداری از تانک های مدرن جهانی همانند تانک های ابرامز عراقی در بخش پشت برجک یک مخزن ذخیره امن مهمات تعبیه کرده اند تا در صورت حمله به تانک، مهمات در یک بخش امن قرار داشته باشند درنتجه شانس زنده مانی خدمه در میدان نبرد افزایش یابد. وزن، سرعت گردش و میزان حفاظت این برجک جدید مشخص نیست. گفته می شود این برجک به شکل کاملا برقی ساخته شده است. نمونه گرافیکی تانک الکفیل-1 فرم برجک در تانک الکفیل در مقایسه با تانک تی-55/54 بسیار متفاوت است دریچه های که در بخش عقبی برجک تانک الکفیل-1 که محل قرارگیری امن مهمات است شکل بدنه تانک نیز در مقایسه با تانک تی-55/54 با تغییراتی همراه است.علت تغییرات در بدنه ، افزایش حفاظت تانک به شکل سرتاسری است در تمامی بخش های بدنه از صفخات زره های جدید استفاده شده است. بخش های سیستم تعلیق و تحرک تانک الکفیل-1 همان اجزای تانک تی-55/54 می باشد. علاوه بر افزودن صفحات زره های غیر واکنشی به بدنه و برجک ، در بخش کناره بدنه و برجک به نظر میرسد بلوک های شبیه زره های واکنشی نصب شده است. با توجه به شکل طراحی برجک برای حفاظت از حلقه برجک در بخش عقبی برجک از زره های گوی و زنجیر استفاده شده است. طراحان تانک الکفیل به درستی متوجه اهمیت حفاظت از حلقه برجک تانک شده اند اما فراموش کرده اند حلقه برجک در بخش کناری وبخش جلویی تانک به شدت در معرض خطر قرار دارد. صفحات زره این تانک به شکل جوشکاری کارگاهی به یکدگیر متصل شده اند در نتیحه درمیزان مقاومت مناسب آن می توان تردید داشت. بلوکهای شبیه بلوک های زره های واکنشی در بخش کناری بدنه و برجک نصب شده است زره واکنشی کناره شاسی بر روی یک صفحه قرار دارند. این صحفات کناره شاسی مجهز به لولا هست تا در صورت نیاز به بررسی شاسی و اجزای حرکتی این صفحات رو به بالا باز شوند. در بخش جلوی بدنه یک پله برای سوار شدن راحتر خدمه تعبیه شده است حفاظت بخش پشتی برجک با زره های گوی و زنجیر با تغییر برجک، سیستم های نظارتی استاندار تانک تی-54/55 نیز حذف شده است. سایت نطارتی جدید توپچی در بخش جلویی برجک در بالایی لوله توپ تانک قرار دارد. این سیستم نظارتی در یک محفظه زرهی نصب شده است تا از ترکش ها و سلاح های باکالیبر پایین در امان باشد. البته این سیستم نظارتی یک سیستم الکتروالپتیک نامتعارف برای خودروهای رزمی است. برخی منابع این سیستم الکترواپتیک تجاری را ساخت شرکت فلر آمریکا با برد 14 کیلومتر می دانند. در زیر این سیستم نظارتی نیز یک سامانه دیگر قرار دارد این بخش احتمالا یک مسافتیاب لیزری تجاری ساخت فلر است. فرمانده تانک فاقد یک دید مستقل و برای بررسی محیط وشناسایی اهداف است. فرمانده تانک باید از سایت نطارتی جایگاه سلاح کنترل از راه دور استفاده کند. تانک الکفیل-1 دارای یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور مسلح به مسلسل12/7 میلیمتری ام-2 کالیبر-50 است. این جایگاه سلاح کنترل از راه دور دارای یک سایت نطارتی است که احتمالا فرمانده تانک با کمک آن به بررسی محیط میپرازد. این احتمال وجود دارد که فرمانده علاوه بر استفاده از سایت نظارتی سلاح کنترل از راه دور بتواند از دید نظارتی توپچی تیز برای بررسی اهداف استفاده کند.برای حفاطت هرچه بیشتر از سلاح کنترل از راه دور در اطراف آن صفحات زره ای ضخیم نصب شده است تا در برابر حملات دشمن آسیب نبیند. نکته منفی تانک الکفیل-1 نبود پریسکوپ و یا سیستم های نظارتی غیرالکتریکی برای توپچی و فرمانده تانک است(الیته بر روی دهلیز فرمانده می تواند یک پریسکوپ ساده را دید اما ان هم دید 360 ندارد و دید بسیار محدودی دارد) در صورت بروز مشکلات برقی و یا فنی دیده خدمه به راحتی کور می شود پس لازم است خدمه به سیستم های نظارتی غیرالکتریکی ثانویه مجهز شوند. سیستم نطارتی توپچی و بخش مسافت یاب لیزری که در بالای توپ نصب شده است- در این تصویر مخشص است که حفاظ سیستم نطارتی توپچی بسیار ضعیف است. جایگاه سلاح کنترل از راه دور راننده تانک علاوه بر دید الکترواپتیک که در بخش جلویی سینه تانک قرار دارد به پریسکوپ جهت هدایت تانک نیز مجهز است. سیستم الکترواپتیک راننده تانک به ان اجازه می دهد در شب و روز و تمامی شرایط محیطی وظیفه هدایت تانک را برعهده داشته باشد. علاوه بر سیستم نظارتی راننده که در جلوی تانک قرار دارد 3 دوربین دیگر در بخش های کناری و عقبی تانک نصب شده است. این دوربین ها به خدمه اجازه میدهد یک دید 360 درجه از محیط اطراف تانک داشته باشند و در محیط های شهری که خدمه دید محدود دارند این دید 360 انها را جهت هدایت بهتر تانک یاری میکند. خصوصا در هنگامی که پیاده نظام در پشت سر تانک در حال حرکت هست چنین دیدی به خدمه اجازه میدهد در هنگام حرکت رو به عفب به نیروهای خودی اسیب نزنند. برای بخش روشنایی تانک مجهز به لامپ های ال ای دی در جلو تانک است. در بخش سینه تانک دو دریچه ی مثلثی شکل قرار دارد که مشخص نیست برای چه منظور در ان قسمت نصب شده است. تعداد خدمه تانک همانند نمونه تانک های تی-55/54 همان 4 نفر (راننده، توپچی، فرماننده و لودر) است. بخش جلویی تانک - بر روی سینه تانک می تواند بخش الکترواپتیک راننده را مشاهده کرد سلاح اصلی تانک الکیفل-1 همان توپ 100 میلیمتری استاندارد تانک های تی-55/54 مدل D-10T است. این مدل توپ در میدان نبرد کنونی برای مقابله با تانک های اصلی میدان نبرد بسیار ضعیف است اما برای مقابله با تروریست ها و یا جهت اجرای اتش پشتیبانی می تواند مناسب باشد. به غیر از جایگاه سلاح کنترل از راه دور، در بخش دهلیز توپچی نیز محل نصب مسلسل وجود دارد که می توان مسلسل های سنگین 12/7 میلیمتری را بر روی ان نصب کرد. برخی منایع ادعا می کنند این تانک مجهز به مسلسل هم محور 7/62 میلیمتری نیز هست ( البته در تصاویری مشخص نیست). با توجه به سیستم های نظارتی تجاری که برای این تانک انتخاب شده است و وجود نداشتن هیچ گونه سنسوری خارجی به احتمال زیاد این تانک فاقد یک سیستم کنترل اتش و کامپیوتر بالستیک باشد پس احتمال میزان دقت شلیک ها در این تانک تفاوتی با نمونه استاندارد تی-54/55 نداشته باشد. البته منایع نزدیک به گردان العباس(ع) ادعا دارند این تانک مجهز به سیستم کنتزل اتش پیشرفته است و دقت شلیک های ان نیز بهبود یافته است. در بخش عقبی برجک می توان یک انتن مخابراتی را مشاهده کرده که نشان دهنده میدهد این تانک به یک سیستم مخابراتی جدید مجهز شده است. تانک الکفیل-1 مجهز به 6 نارنجک انداز دودزا است که در هر طرف برجک 3 نارنجک انداز قرار دارد. . نیروهای گردان العباس(ع) ادعا می کنند برای تانک الکفیل-1 از یک پیشرانه جدید دیزلی 12 سیلندری با قدرت 580 اسب بخار استفاده کرده اند. اما در حقیقیت این پیشرانه جدید نیست پیشرانه های 580 اسب بخار متعلق به تانک های تایپ 69 هستند. تنها نکته که در بخش پیشرانه تغییر کرده است مربوط به بخش اگزوز است.. برخلاف اگزوز تانک تی-55/54 و تایپ 69 که در بخش کناری بدنه سمت چپ قرار دارد سیستم اگزوز الکفیل-1 به بخش عقبی بدنه منتقل شده است. بخش کناری تانک که می توان دروبین کناری ان را مشاهده کرد نمای عقبی تانک الکفیل-1- در این تصویر می توان سیستم اگزوز (گوشه سمت چپ) و دوربین عقب نگر تانک را مشاهده کرد در این تصویر مشخص است که صفحات زره های دور تا دور پیشرانه گرفته اند کارگاهی کوچکی که در آن تانک الکفیل-1 ساخته شده است در کل تانک الکفیل-1 را شاید اولین گام نیروهای عراقی بعد از صدام حسین برای داشتن تجهیزات بومی دانست. با توجه به مجهول بودن بسیاری از بخش ها مثل مقدار مقاومت زره های بدنه وبرجک، سیستم کنترل اتش، شکل و چیدمان تجهیزات داخلی تانک و ... نمی تواند گفت این تانک تا چه اندازه مناسب نبرد های کنونی است. برخی اخبار در عراق می گوید وزارت دفاع طرح الکفیل-1 را نپذیرفته است. می توان مناسب نبودن و ضعیف بودن طرح را از جمله دلایل رد شدن الکفیل-1 به شمار آورد زیرا این طرح در یک کارگاه کوچک و با تجهیزات ساده ساخته شده است در نتیجه احتمال ضعیف بودن طرح به علت دردسترس نبودن تجهیزات مناسب بسیار بالاست. با توجه به اینکه ارتش عراق در برنامه ریزیهای خود درحال نوسازی بخش زرهی با خرید تانک تی-90 اس و خودرو رزمی بی ام پی -3 روسی است هزینه کردن برای تانک های نظیر الکفیل-1 شاید مقرون به صرفه نباشد و اولیت های بخش دفاعی عراق به سمت خرید و نوسازی تجهیزات متمرکز شده باشد. در کل به نظر می رسد به خاطر تفاوت در برنامه ریزی ها بخش دفاعی و فضای خاص سیاسی در عراق طراح های این چنینی که خارج از وزارت دفاع در جریان است به نتیجه ای نرسد. اگر مسئولان لشکری و کشوری عراقی راه حلی برای این موارد در نظر نگیرند نه تنها به مشکل رونمایی های نمایشی دچار می شوند بلکه طرح های موازی در این کشور اغاز می شود . نقل با ذکر نام میلیتاری بلامانع است
-
3 پسندیده شده
-
3 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهنقشه زیبا ولی ناقص نقشه غیرزیبا و نسبتا دقیق سلام علیکم، طبق آخرین اخبار ، شهرک تل مردیخ نیز آزاد شده است الحمدلله رب العالمین. به نظر بنده حقیر ان شاء الله ارتش سوریه ، نیت دارند در آینده ای نزدیک وارد شهر اریحا شوند و از آنجا به سمت جسرالشغور حرکت نماید. شهرکهای جبل الزاویه و ریف شمالی لاذقیه و سهل الغاب با این حرکت در یک عملیات به توفیق الهی ، کارشان یک سره خواهد شد ان شاء الله.
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهدر بین تجهیزاتی که نیروهای حوثی در عملیات البنیان المرصوص توانسته اند به غنیمت خود در بیاورند. چند مورد تجهیزات کم یاب و قدیمی ارتش یمن مشاهده می شود. یکی از این تجهیزات کشنده متوسط ATS-59G ساخت شوروی است. وظیفه اصلی این کشنده در نیروی رزم شوروی جا به جایی نیروهای توپخانه و توپ های کششی بوده است. با توجه به قابلیت های حرکتی ATS-59G، این کشنده میتوانسته واحدهای توپخانه ای را به همه جا منتقل کند. در یمن این کشنده ها در بخش عقبی خود مجهز به هویتزر های 122 میلیمتری D30 شده اند. در حقیقت کشنده های ATS-59G تبدیل به یک هویتزر خودکششی شده اند. در تصاویر عملیات البنیان المرصوص می تواند دو دستگاه کشنده ATS-59G را مشاهده کرد که یکی از انها به هویتزر های 122 میلیمتری D30 مجهز است. خودرو زرهی کم یاب بعدی نفربر زرهی BTR-152 ساخت شوروی است. مدلی که در یمن وجود دارد به برجک رزمی BTR-60 مجهز است. البته در تصویر برجک پوشانده شده است. تصویری از ستون تجهیزاتی که به غنیمت نیروهای حوثی در عملیات البنیان المرصوص در امده است. کشنده متوسط توپخانه ATS-59G-برخی تخهیزات مانند پیشرانه این خودرو با تانک تی-55 یکی میباشد. تصویرگرافیکی از کشنده ATS-59G در یمن مجهز به هویتزر 122 میلیمتری D30 - علاوه بر هویتزر ، تسلیحات دیگری مانند انواع برجک های رزمی خودروهای زرهی نیز بر روی این کشنده در یمن نصب شده است. نمونه ای از نفربر بی تی ار -152 تصویر گرافیکی از نفربر بی تی ار -152 یمنی مسلح به مسلسل 14.5 میلیمتری نفربر بی تی ار -152 متلعق به نیروهای حوثی در سال 2015
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهلینک برنامه چرخ 7 بهمن 98 ببنید اطلاعات درست ببنیم به این نقل قول خبرگزاری های ایران اعتباری نیست در خصوص ماهواره بر سیمرغ و سریر و سروش توضیح خوبی میدهد در خصوص فرق طراحی و اولویت ها در خصوص ماهواره بر و موشک بالستیک https://www.telewebion.com/episode/2199604 مرکز کنترل پرتاب پایگاه امام خمینی سمنان
-
2 پسندیده شده"مردم این سرزمین همه منتظر یک نفرند" بزرگترین دیوارنگاره کشور در میدان ولیعصر (عج) ، به مناسبت ولادت امام زمان (عج) با مضمون وحدت ملی و ناب ترین منتظران ظهور ،تصویری از امام و امت را دوش به دوش هم، در کنار هم، امیدوار و منتظر نشان می دهد تا عالم بداند، هر چند اوضاع جهان پیچیده است، اما ما منتظریم، منتظریم تا اتفاقی که وعده حق است بی افتد و چشمانمان ببیند روی ماه آخرین حجت خدا را. اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
-
1 پسندیده شدهقوانین جنگ های هیبریدی بخش اول جنگ های هیبریدی هدف اصلی از هر جنگ هیبریدی ، ایجاد اختلال در پروژه های ارتباطی متشکل از چند قطبی های بین المللی از طریق تحریکات خارجی است که باعث ایجاد درگیریهای هویتی (قومی ، مذهبی ، منطقه ای ، سیاسی و غیره ) در داخل یک کشور هدف مرتبط کننده راه های ترانزیتی می شود . اهداف یکپارچه سازی اورآسیا و پروژه های راه ابریشم چین ، هدف های راهبرد جنگ هیبرید جهانی ایالات متحده می باشند و این امر موجب ایجاد میادین مختلف نبرد در گستره وسیع جغرافیایی می شود . در این مطلب به شناسایی آسیب پذیری هایی که هر یک از کشورهای ترانزیتی مناطق هارتلند بزرگتر ، بالکان ، آ سه آن، مسیر اقیانوسی آفریقا - آسیا و آمریکای لاتین که مربوط به این نوع انقلابی جنگ های نا متقارن هستند را بررسی می کنیم . روش منحصر به فرد این مطلب شامل متغیرهای قومیتی ، مذهبی ، تاریخی ، مرزهای اجرایی ، جغرافیای فیزیکی و تفاوت های اقتصادی و اجتماعی در ایجاد تحلیل های جامع است که نشان دهنده نقاط ضعف هر کدام از کشورها در جنگ های هیبریدی هستند . هدف از انجام این کار نشان دادن ابزارهایی است که ایالات متحده می تواند به طور پیش بینی شده در بی ثبات کردن دولت های کشورهای هدف استفاده کند ، در نتیجه تصمیم گیرندگان و اذهان عمومی می توانند خود را برای مقابله با سناریوهای از پیش برنامه ریزی شده آماده نمایند . قوانین جنگ های هیبریدی جنگ هیبریدی یکی از مهم ترین تحولات استراتژیکی می باشد که آمریکا تا به حال به رهبری خود انجام داده است و انتظار می رود گذر از انقلابهای رنگی به جنگ های غیرمتعارف بر روند بی ثبات سازی کشورها در دهه های آینده مسلط شود . آنهایی که با ژئوپلیتیک نا آشنا هستند ممکن است برای درک هدف های جنگ های هیبریدی به مشکل بر بخورند ، اما در واقع شناسایی مناطق و کشورهای قربانی در معرض خطر این شکل جدید از تهاجم دشوار نیست . کلید پیش بینی این است که بپذیریم که جنگ های هیبریدی به وسیله تحریک منازعات نامتقارن توسط یک نیروی خارجی برای خراب کاری در منافع ژئواکونومیک ایجاد می شود و شروع از این نقطه به طور قابل توجهی می تواند دقیقا مشخص کند که ممکن است در آینده کدام منطقه مورد ضربه واقع می گردد . این مجموعه با توضیح الگوهای پس زمینه جنگ های هیبریدی آغاز گشته و درک خواننده از خطوط راهبردی آن را عمیق تر می سازد . پس از آن، ما ثابت خواهیم کرد که چگونه چارچوب شرح داده شده در گذشته در طول جنگ آمریکا بر علیه سوریه و اوکراین ، اولین دو قربانی جنگ های هیبرید منطبق است . در بخش بعدی ، تمام درس هایی را که تا کنون آموخته ایم بررسی کرده و از آنها برای پیش بینی صحنه های بعدی جنگ های هیبریدی و آسیب پذیرترین عوامل ژئوپلیتیکی مورد استفاده در آنها را بررسی خواهیم نمود . سپس بر آن مناطق تمرکز خواهیم کرد و به این موضوع اشاره می کنیم که چرا آنها به طور استراتژیک و اجتماعی - سیاسی آسیب پذیر هستند تا قربانیان بعدی جنگ های پست مدرن آمریکا شوند. الگوسازی از جنگ های هیبریدی اولین چیزی که باید در مورد جنگ های هیبریدی بدانید این است که آن ها هرگز در کشور متحد آمریکا یا درهر جایی که آمریکا منافع بنیادین دارد توسط آمریکا اجرا نمی شوند . کنترل فرآیندهای هرج و مرج و آشوب که در طول برنامه های تغییر رژیم مدرن اجرا می گردند ، به صورت کامل غیر ممکن است و میتوانند به طور بالقوه یک نوع فراز ژئوپلتیک مشابه در مقابل منافع آمریکا بوجود آورد و به همین دلیل واشنگتن سعی دارد که آنها را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به سوی رقبای چند قطبی خود هدایت کند . به همین دلیل است که ایالات متحده هرگز جنگ هیبریدی را در جایی که منافع بزرگی برای از دست دادن دارد اجرا نمی کند ، هرچند که چنین ارزشیابی به طور همزمان ، نسبی است و می تواند به سرعت با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی تغییر کند . با این وجود، این یک قاعده کلی است که عمدتا آمریکا منافع خود را خراب نمی کند ، مگر اینکه ایجاد زمین سوخته در طول بازسازی صحنه وسیع بازی برای آنها منفعت داشته باشد و با توجه به این امر اگر آمریکایی ها مجبور به خروج از خاورمیانه شوند بسیار محتمل است که استراتژی زمین سوخته را در عربستان سعودی پیاده کنند . اگر خدا بخواهد (خیلی) ادامه خواهد داشت ... صرفاً برای میلیتاری / بن پایه : Oriental Review
-
1 پسندیده شدهمقدمه : به اعتقاد ستاره رزم زرهی ، ژنرال هاینز گودریان ، " رسیدن به جبهه ، نیمی از پیروزی است " و حقیقتاً این جمله در سراسر نبردهای دوران معاصر ، از نبرد وردن در نخستین جنگ جهانی تا کورسک در جبهه شرقی ، نرماندی در شمال غربی اروپا ، نبرد کورال سی ، عملیات سقوط ( طرح تهاجم به سرزمین اصلی ژاپن در جنگ دوم که هرگز اجرا نشد ) ، عملیات پیاده شدن در اینچون ( جنگ کره ) ، جنگ 1991 خلیج پارس ، مصداق پیدا کرده و بدون شک در آینده نیز اثبات خواهد شد . این مقدمه بسیار کوتاه و شاید با ارتباط اندک به متن اصلی ، یک مساله را به فرماندهان محترم نیروی های مسلح ( ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ) که مخاطب اصلی این سطور هستند ، به شکل جدی یاد آوری می کند که " قدرت هوایی " جزء جدایی ناپذیر صحنه عملیات رزمی در قرن بیست و یکم بوده و خواهد بود . طبیعتاً همه این عزیزان ، نقش بی بدیل ناوگان ترابری تاکتیکی C-130 نیروی هوایی را در سالهای دفاع مقدس در پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل به یاد دارند . در نتیجه ، از فرماندهان محترم انتظار بسیار جدی وجود دارد که با اتکاء به این تجربیات ارزشمند که حاصل 2920 روز عملیات رزمی و خون 300000 شهید است ، مسئولیت خود را در بروز نگاه داشتن این دارایی های ارزشمند با جدیت بیشتری ایفا نمایند . انشاا.... اسب بارکش نیروی هوایی : به شکل مشخصی ، ناوگان هرکولس های نیروی هوایی ارتش ج.ا.ایران ، یک امتیاز مثبت برای واحدهای نیروی زمینی ، بویژه یگانهای هوابرد محسوب می گردد .براساس اطلاعات موجود ، هرکولس های پایگاه هوایی شیراز عمدتاً برای رفع نیازمندی های دو گردان هوابرد سیصد و یکم و سیصد و دوم نیروی زمینی که بعدها در هم ادغام شده و در سال 1976 با عنوان جدید تیپ 55 نیروهای ویژه تجدید سازمان یافتند ، به این پایگاه اختصاص پیدا کردند ، در حالی که تیپ 23 نیروهای ویژه ، کار خود را از ابتدا با این پرنده ها و از مبداء پایگاه تهران ، آغاز نمود . کاپیتان جواد حسینی ، 1962 ، ورود نخستین C-130B به ناوگان نیروی هوایی در این زمان ، پس از آنکه سردار محمد داوودخان ، نخست وزیر اسبق افغانستان ، پسرعموی خود ، محمد ظاهر شاه را دریک کودتای بدون خونریزی به سال 1973 سرنگون نمود ، خود را رییس جمهور افغانستان اعلام کرد ، پهلوی دوم در مورد وقوع این کودتاها در کشورهایی نظیر عربستان و کویت ، بشدت دچار نگرانی شد ، بنابراین ، نیروی زمینی ارتش بسرعت دست به تشکیل واحدهای ویژه هوابرد به منظور استقرار در پایتخت زد تا در صورت کودتا در این دوکشور ، این واحدها بسرعت به منطقه اعزام گردند . به این ترتیب ، این واحدها تشکیل و مسلح شدند . با آغاز دهه 70 میلادی ، واحدهای هوابرد ارتش ایران ، در یک اقدام غیرقابل پیش بینی ، وارد عملیات ضد شورش در ظفار عمان ، مابین سالهای 1972 تا1978 گردید و تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 ، برای اجرای عملیات رزمی در آسیا ، خاورمیانه و شمال آفریقا ، همواره در حال آماده باش رزمی قرار داشت . فرودگاه مونیخ ، 1354 شمسی فلسفه تشکیل این واحد نظامی و نگاه داشتن آن در حالت آماده باش دائمی ، با کودتای 1977 پاکستان که در جریان آن ، رییس جمهور وقت این کشور ( ذوالفقار علی بوتو) توسط رییس ستاد ارتش پاکستان ( ژنرال ضیاء الحق) از کار برکنار گردید ، به اثبات رسید . در جریان این کودتا ، بوتو بازداشت شد ، اما سرویس اطلاعاتی وقت ایران به پهلوی دوم هشدار داد که برنامه اعدام بوتو ، در دستور کار قرار دارد ، در نتیجه ، وی به واحدهای ویژه تیپ 23 هوابرد فرمان داد تا مقدمات نجات بوتو را فراهم آورند . با این دستور ، واحدهای هوابرد ویژه ارتش ایران ، با استفاده از یک فرودگاه دورافتاده در نزدیکی دریاچه نمک ( فرودگاه کوشک نصرت ) برنامه نجات بوتو را تمرین نموده تا فرمان اجرای عملیات صادر گردد . اما وقوع انقلاب اسلامی در بهمن 1357 ، موجب توقف تمام برنامه ریزی ها شد و بوتو نیز در سال 1979 اعدام گردید . پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 ، دو یگان نخبه نیروی زمینی ( تیپ های 55 و 23 هوابرد ) بدلیل شرکت معدود عناصر خائن در کودتای ژوئیه 1980 " کودتای نقاب" دستخوش تغییرات وسیعی شد که موجبات تضعیف آن را فراهم نمود . اما با شروع جنگ تحمیلی و حمله ناجوانمردانه ارتش بعث عراق ، پرسنل متعهد ، حرفه ای و وطن دوست این دو یگان نخبه ، با استفاده از حمّیت دینی و ملی ، دست به بازسازی سازمان رزم این یگانها زده تا از تجربه آنها در جنگ با متجاوزان بعثی استفاده گردد ، تاجایی که بخشی از سازمان رزم تیپ 55 هوابرد ، برای مبارزه با اشغالگران قدس ، به سوریه و لبنان اعزام شدند ، اما پس از مدت کوتاهی به این واحد دستور بازگشت داده شد تا روی جنگ با عراق متمرکز شوند . پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، لشکر 23 هوابرد ( قبلاً تیپ 23 هوابرد ) در قالب تیپ 65 هوا-دریا (نوهد ) مجدداً سازماندهی شد و بسرعت برعلیه عناصر تروریستی مستقر در غرب کشور ( پژاک ) ، طالبان ( درشرق) و تجزیه طلبان جنوب شرق وارد عمل گردید که در این میان پشتیبانی همه جانبه اسکادران های ترابری تاکتیکی یازدهم ، دوازدهم و هفتاد و دوم ، را در پشت خود حس می نمود . هرکولس های نیروی هوایی ارتش ، ستون فقرات پشتیبانی رزمی در دفاع مقدس بشمار می آمدند این دو یگان نخبه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( تیپ 23 و 55 هوابرد ) سالانه تمرینات متعددی را برای حفظ آمادگی خود بویژه برای مقابله با حوادث تروریستی نظیر گروگانگیری ، اجرا می نمایند . براساس روند آموزشی ، پرسنل نظامی ، با هرکولس های ترابری از مبداء تهران ،به منطقه آموزشی منتقل می شوند ، در حالی که عناصر دشمن فرضی با استفاده از بالگردهای ترابری ، به محل درگیری منتقل و به انتظار آنها می نشینند . بعنوان مثال ، در یک تمرین نظامی ، در حالی که یکفروند C-130H ( رجیستر 4893-5) جمعی اسکادران 12 ترابری تاکتیکی ، پرسنل تیپ 65 نوهد را به یک جاده کویری دورافتاده ، منتقل می نماید ، بالگردهای هوانیروز نیروی زمینی ( دوفروند بالگرد بل 214 به رجیستر 4898-6 و 4898-6 ) قبل از آن ، با انتقال یکسری خودرو و مسدود کردن جاده ، نقش واحدهای دشمن را بر عهده گرفته بودند . پس از پایان تمرین نیز ، همه واحدها به پایگاه هوایی " جاسک" منتقل شدند . هرکول های پشتیبانی پارسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یکی از بزرگترین کاربران پرنده های ترابری تاکتیکی سی-130 هرکولس در جنوب غربی قاره پهناور آسیا بشمار می رود و به همین سبب ، همواره نیمی از ناوگان 35 فروندی موجود این نیرو که در سه اسکادران حمل و نقل تاکتیکی ( TTS) و دو پایگاه اصلی و مستقل توزیع شده است ، در حال آماده باش کامل برای اجرای ماموریتهای محوله است . ماموریت این پرنده های ترابری ، عمدتاً شامل حمل و نقل تاکتیکی برای واحدهای مختلف نیروهای مسلح ، انتقال پرسنل و تجهیزات نظامی ، بارریزی هوایی ، اجرای ماموریتهای امداد هوایی ، تخلیه پزشکی ، پشتیبانی از ماموریتهای حوادث غیر مترقبه است . علاوه براین وظایف متعارف ، ناوگان هرکولسهای نیروی هوایی ، اجرای ماموریتهای کمتر شناخته شده اطلاعات سیگنالی بر فراز ایران ، عراق و سوریه بر علیه تروریسم را بر عهده دارد . با توجه به ماموریتهای سنگین محوله به این ناوگان که در طول جنگ ایران و عراق ، دچار فرسایش بسیاری شد ، در فوریه 2008 ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ارتش ، قراردادی را با شرکت صنایع هوایی ایران (IACI) برای بروزرسانی و ارتقاء هرکولس های موجود در سازمان رزم نیرو را تحت عنوان پروژه ستاری ، منعقد نمود . اگر چه اطلاعات کمی در این زمینه منتشر شده ، با این حال شواهد و قرائن نشان می دهد که این پروژه شامل نصب و راه اندازی رادیوهای HF و U/VHF که تحت امتیاز صنایع الکترونیک ایران تولید می شد ، بعلاوه یک نمایشگر چند کاره (MFD) با قابلیت استفاده از نقشه های متحرک و همچنین یک رادار ارتفاع سنج با منشاء روسی ، می گردید . با گذشت دو سال از شروع پروژه ، یعنی در 26 سپتامبر 2010 ،نخستین فروند از پرنده ارتقاء یافته ، ( یکفروند C-130E به رجیستر 8514-5) جمعی اسکادران 11 ترابری تاکتیکی ، در مراسمی با حضور فرمانده وقت نیروی هوایی و وزیر دفاع به پرواز در آمد . بنابر اعتقاد برخی منابع ، رادیوی جدید ، عمدتاً بعنوان تجهیزات اضافی و درپی درخواست خلبانان نصب شد ، در حالی که نمایشگرهای چندکاره (MFD) عمدتاً برای نمایش داده های پیشرانه و به شکل موقت در بخش بالایی پنل اصلی قرار گرفت . بطور مشخص ، بدلیل تنگناهای موجود ، صنایع هوایی ایران ، برای حل یکسری گلوگاه های حساس ، قرار دادی را بایک شرکت اندونزیایی منعقد نمود تا مشکلات اتصال و ارتباط میان نمایشگرهای چند کاره را با پیشرانه برطرف نماید . دومین MFD نیز که برای تسهیل وظایف ناوبر این پرنده نصب گردید ، قابلیتهای جدیدی از جمله یک نقشه متحرک با توانایی استفاده از GPS را برروی یک صفحه نمایشگر رنگی که همزمان توانایی نمایش داده های رادار دیجیتال هواشناسی را داشت ، برای خدمه فراهم می آورد . در ادامه برنامه ، دومین پرنده ( یکفروند C-130E به رجیستر 8544-5) جمعی اسکادران 11 تاکتیکی ، در 13 سپتامبر 2008 وارد مجموعه IACI گردید و بعنوان دومین هواپیما برای اجرای ارتقاءهای پیش گفته در قالب پروزه ستاری انتخاب گردید و با انجام مراحل پیش گفته شده ، نخستین پرواز موفقیت آمیز آن در 13 سپتامبر 2011 توسط خلبانان آزمایشگر ، صورت گرفت . با روندی که بیان شد ، شرکت صنایع هوایی ایران ، در یک قالب منظم ، هر دوسال ، حداقل یکفروند از هرکولس های نیروی هوایی را بروز رسانی و در اختیار کاربرانش قرار می دهد . علاوه برآن ، مراکز تعمیر و نگهداری صحرایی ناوگان C-130 E نیروی هوایی که در دو پایگاه یکم و هفتم تاکتیکی این نیرو مستقر هستند ، هر سال ، حداقل دو هواپیما را اورهال نموده و چک لیستهای را براساس سختگیرانه ترین استانداردها اجرا می نمایند . نمای کابین هرکولس به رجیستر 8517-5 این جریان با پایان یافتن ارتقاء سومین هرکولس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( یکفروند C-130E به رجیستر 8517-5) جمعی اسکادران ترابری تاکتیکی یازدهم ، در سپتامبر 2012 ادامه پیدا نمود و چهارمین فروند ( یکفروند C-130E به رجیستر 8541-5) جمعی اسکادران دوازدهم تاکتیکی ، نیز در دسامبر 2013 به شرکت طرف قرار داد تحویل گردید . علاوه برآن با آغاز نوامبر 2014 ، ارتقاء یکفروند دیگر از این پرنده های کهنسال ، ( C-130E به رجیستر 8552-5) پایان یافت و به اسکادران دوازدهم تحویل شد و سرانجام ، 8 سال پس از آغاز این بروزرسانی ها ، در مارس 2015 ، یکفروند C-130E به رجیستر 8513-5 جمعی اسکادران هفتادو دوم ترابری تاکتیکی به شرکت صنایع هوایی ایران تحویل شد تا براساس قرار دادهای امضاء شده ، کار ارتقاء صورت گیرد . با شدت یافتن آتش جنگ در سوریه و بروز نشانه های جدید از حضور نامحسوس و غیررسمی عناصری از واحدهای مسلح ایرانی برای مقابله با تروریسم افراطی در این کشور جنگ زده ، صنایع هوایی ایران ، کار بروزرسانی و ارتقاء هرکولس های نیروی هوایی را با توجه به نقش راهبردی آنها در این نبرد ، شتاب بیشتری داد ، بطوریکه ، به شکل همزمان ، دوفروند هرکولس ( یکفروند C-130E به رجیستر 8507-5 جمعی اسکادران یازدهم و یکفروند C-130H به رجیستر 8538-5 جمعی اسکادران 12 ترابری تاکتیکی) بسرعت در اکتبر 2015 و آوریل 2016 ارتقاء و تحویل داده شد . یکی از خلبانان هرکولس مستقر در پایگاه یکم در خصوص چگونگی پرواز هرکولس ارتقاء یافته ( 8514-5) چنین توضیح می دهد : " شتاب هواپیما ، تا حد زیادی ، به لطف پیشرانه های جدید ، بهبود پیدا کرده ، این مساله بویژه در سرعتهای پایین و در زمان تقرب نهایی برای اجرای نشست و برخاست های تاکتیکی و سریع در باندهای کوتاه ، خودش را نشان می دهد . با این حال ما نمی توانیم به اطلاعات نمایش داده شده در نمایشگرهای دیجیتال اعتماد کنیم و به نشانگرهای آنالوگ قدیمی ، اطمینان بیشتری وجود دارد . چنانکه از دو نمایشگر نصب شده ، یکی همواره از سرویس خارج هست و دیگری نیز اطلاعات نادرستی را ارائه می کند ، من نمی دانم که چرا نیروی هوایی بیشتر از دو میلیون دلار برای نصب این نمایشگر ها هزینه نموده است !!!!! علاوه برآن ، هرکولس تست شده ( رجیستر 8514-5) در طول پرواز با مشکلات فنی متعددی مواجه شده و این مساله موجب نگرانی است . بعنوان مثال از این هواپیما در یک پرواز طولانی از تهران تا جزیره خارک در خلیج پارس مورد استفاده قرار گرفت . هنگامی که خدمه برای بازگشت به تهران آماده می شدند ، پیشرانه شماره 4 در زمان راه اندازی دچار نقص فنی شد . در گذشته این مساله براحتی قابل رفع بود ولی در این مورد ، بیشتر از 15 ساعت به انتظار قطعه یدکی بودیم تا پرواز با ایمنی انجام گردد . شخصاً هیچ مشکلی با رادیوهای جدید ندارم ولی برخی از خدمه هنوز به این تجهیزات جدید اعتماد ندارند و هنوز از تجهیزات قدیمی استفاده می کنند" ادامه دارد .............................. منبع : AirForces.Monthly..July.2016 ، صفحات 40-36 پی نوشت : متاسفانه نویسنده این مطلب ، در یکی از بخشهای این مقاله و بر خلاف روح حاکم بر یک بررسی علمی / تاریخی ، مطالبی را بیان نموده که مغایر با قوانین بشمار می رود . این نکته به این دلیل بیان شد که خواننده پس از مراجعه به متن اصلی ، دچار شبهه نگردد . این مجموعه با صرف زمان ترجمه شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . در غیر اینصورت ، برداشت کننده ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود . :rose: مترجم( با اندکی تلخیص) : MR9 :rose:
-
1 پسندیده شدهویژه سالروز شهادت حاج حسن طهرانی مقدم روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آدرس سایت : http://khanetarrahan.ir/
-
1 پسندیده شدهارتش سوریه با آزادسازی مناطقی مانند کفربطیخ، دادیخ، زکار، جوباس و سان در استان ادلب موفق شدند خود را به ۳ کیلومتری شهرک سراقب برسانند. بر اثر درگیری شب گذشته ارتش سوریه با ارتش ترکیه در روستای ترنبه (در شرق شهرک سراقب)، ۴ نفر از نظامیان ارتش ترکیه کشته و ۹ نفر زخمی شده اند. بالگردهای ارتش ترکیه این تلفات را به سمت ترکیه جابجا کرده اند. iswnews گویا تروریستهای جبهه النصره با پناه بردن به اطراف نقطه مراقب ترکیه در سراقب قصد داشتند در امان بمانند اما ارتش سوریه با هدف قرار دادن تروریستهای گرد آمده در اطراف نقطه مراقبت ترکیه ، ده ها تن از آنها را کشته و مجروح کرد.
-
1 پسندیده شدهمهندس حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع خبر از در دست ساخت بودن ماهواره بر"سریر" با ابعاد حدودی 35 متر و قطر 2.4 متر و ماهواره بر "سروش" با ابعاد حدودی 40 متر و قطر 4 متر خبر داد که این ماهواره بر ها را می توان از پایگاه امام خمینی و سکوی پرتاب فعلی بدون تغییر پرتاب کرد.
-
1 پسندیده شدهبسم الله........ 13بهمن 1398 حملات بی سابقه گروههای مسلح به غرب حلب بعد از پاتک موفق مسلحین برای باز پس گیری ساختمان های خبرنگاران . این گروهها در یک یورش سنگین منطقه جمیعه الزهرا را هدف حداقل سه خودرو وزرهپوش انتحاری سنگین قرار دادن . البته برخی منابع از چهار انتحاری صحبت کرده اند . بعد از انفجارات انتحاری نیروهای خط شکن حملات خود را شروع کرده اند . نکته جالب حضور سرکرده تحریر الشام یعنی ابومحمد الجولانی در اتاق عملیات این یورش بوده قبل از اغاز حملات گروه الحمراء(عصائب الحمرا) با ابو محمد الجولانی بیعت کردن در کنار این گروه چندین گروههای خارجی دیگر از جمله جماعت ازبک تاجیک توحید و جهاد - جماعت ترکستانی - گروههای چچنی وقفقازی و... حضور داشتن منطقه الزهرا در سالهای 2015 و 2016 کانون درگیریهای خونین بین ارتش مقاومت و گروهها مسلح بوده با وجود اینکه در ان سالها قدرت مسلحین به مراتب بیشتر بود اما نتوانستن بجز مناطق محدودی در عمق منطقه الزهرا پیشروی کنند . حملات بیشتر برای کم کردن فشار از محور جنوب غرب حلب بوده مسلحین انتظار داشتن با پیشروی به عمق الزهرا و وارد شدن به بافت شهری حلب و استفاده از ساختمانهای بلند و مستکحم منطقه به عنوان جان پناه ارتش را وادار به تقسیم قوا کرده . اما این حملات بدون موفقیتی به پایان رسید تنها مسلحین موفق شدن به برخی از مجتمع های مسکونی منطقه نفوذ کنند که با مقاومت ارتش مجبور به عقب نشینی شدن . شاید اگر این حملات در زمانی مناسب در خان طومان به وقوع می پیوست نتایج بهتری برای مسلحین داشت . همان طوری که قبلا گفته شد گروههای تحریرالشام برخلاف نبردها در تال ملح جبین و کفر نبوده و حومه خان شیخون در نبردهای معره النعمان قوای چندانی را وارد میدان نکرد در واقع تحریرالشام عمده قوای خود را بر محافظت از ادلب به کار گرفته و کم کم در حال تزریق نیرو به میدانهای درگیری است . هرچه ارتش جلوتر می رود مقاومتها و درگیریها شدیدتر خواهد شد . در نبردهای روز گذشته در ادلب و حلب تا کنون اسامی 34 شهید سوی منتشر شده است مخالفین بیش از 80 کشته متحمل شده اند 6 یا 7 نفر از شهدا مربوط به مقاومت سوریه هستن از جمله یکی از فرماندهان میانی تیپ امام باقر علیه السلام بیعت با محمد الجولانی دفع حملات همزمان با حملات به الزهرا مسلحین وابسته به ترکیه به سه روستا در حومه الباب شمال شرقی حلب حمله کردن و یک پست ارتش سوریه واحتمالا پلیس نظامی روسیه را به اشغال خود در آوردن بعد از این حملات توپخانه ارتش منطقه را گلوله باران وجنگنده های روس بخشی از شهر الباب را مورد هدف قرار دادن در پی واکنش سوریها وروسها مسلحین مجبور به عقب نشینی شدن یک کاروان شامل 40 تانک زرهپوش و خودرو از مزهای ترکیه و سوریه عبور راهی حلب وادلب شده اند در پی این اقدام ترکها جنگنده های سوری مناطق پیرامونی این ستون را بمباران کردن . همچنین ترکها در ورودی شهر سراقب اقدام به پرپایی حداقل دو پست ایست و بازرسی کرده اند البته فعلا از بر پایی پایگاه ثابت خبری نیست . در صوت شروع حملات ارتش به سراقب . با توجه به توافق استانه برای برپایی پستهای ثابت ارتش ترکیه در مکانهای از پیش تعیین شده و مورد توافق با روسها و ایرانی ها این اقدام ت غیر قانونی بوده و در صورت آسیب نظامیان ترک مسئولیت چندانی متوجه طرف مقابل نیست هر چند که اردوغان شروع به تهدید کردن کرده است به نظر بیشتر این دست جملات و ستون کشیهای برای کم کردن سرعت ویا تغیر جهت حملات و یا گرفتن امتیاز از روسها باشد ودر صورت واکنش نظامی ترکها در سوریه مشخص است چه طرفی ضرر بیشتر میکند شهدای سوری ومقاومت بخش از کشته شدگان و اسرا مسلحین / اعلام شده 17 فرد مسلح در قلعیجه به اسارت ارتش و مقاومت درآمده اند نیروهای ارتش تصاویر بخشی از اسرا را منتشر کرده اند که 5 یا 7 نفر هستن . مسلحین درباره این خبر سکوت مطلق کرده اند اصابت موشک به زرهپوش ارتش در حومه حلب . این تانک یا تی90 بوده ویا تی 72 بی 3 . بعد از اصابت تانک مذکور منطقه را ترک می کنند ============================== چند کلیپ هم از هدف قرار گرفتن نفرات وتجهیزات نظامیان سوری است توسط موشکهای ضد زره که فعلا وقت نیست
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبرخلاف تصور بسیاری که لباس تاکتیکال ها و نیروهای ویژه نظامی را فقط یک لباس با طرح استتار معمولی میدانند همانند آنچه که بر تن نیروهای ما مشاهده میشود شرکت هایی مانند UF PRO با علم روز دنیا و استفاده از الیاف خاص در حال تولید لباس هایی با ارگونومی عالی،محافظت قابل اعتماد از آرنج و زانوی سربازان و خاصیت تهویه مناسب سرما و گرما،سریع خشک شدن و کش سانی و ذخیره سازی کاربردی تجهیزات برای کاربر میباشد. http://uupload.ir/view/u7wd_vid_20200131_033630_498.mp4/ امید است با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع و نقشی که در ابعاد عملیاتی و روانی صحنه نبرد ایفا میکند، کشور ما هم با سرمایه گذاری و آغاز و توسعه تحقیقات علمی بر روی دانش های مورد نیاز ، زمینه لازم برای توسعه زرههای با کیفیت فراهم کند که قطعاً به نوبه خود سهم مهمی در تقلیل تلفات در جنگ احتمالی و یا در برخورد با گروههای مسلح غیر ثابت خواهد داشت.
-
1 پسندیده شدهکلی جانسون ، مدیر پروژه اسکانک ورکس شرکت لاکهید آنچه با گوش دادن بدست می آورید ، هرگز با گفتگو بدست نخواهید آورد
-
1 پسندیده شده** هزینه پرتاب سیمرغ ۳.۵ میلیون دلار است سخنگوی گروه فضایی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با اشاره به جزئیات پرتاب ماهواره بر سیمرغ، تاکید کرد: برای پرتاب سیمرغ قراردادی که با سازمان فضایی برای پرتاب ماهواره ظفر داریم، حدودا ۳.۵ میلیون دلار است در حالی که اگر با کشور دیگری قرارداد ببندید، به شرطی که شرایط سیاسی اجازه دهد و صف پرتاب وجود نداشته باشد چراکه در حال حاضر صف پرتاب در دنیا تا سال ۲۰۲۲ پر است، هزینه بیشتری صرف خواهد شد. وی افزود: ادبیات هزینه های پرتاب ماهواره در دنیا، کیلوگرم ماهواره بر دلار است، هزینه پرتاب برای سیمرغ برای هرکیلوگرم ماهواره ۱۵ هزار دلار است؛ که این در دنیا نرمال است. سیمرغ ماهواره تا ۲۵۰ کیلوگرم را می تواند در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد. حسینی با بیان اینکه هزینه های ما زیر میانگین جهانی است، ادامه داد: برای ماهواره برهایی که داریم توسعه میدهیم، این رقم به زیر ۱۰ هزار دلار خواهد آمد. برای یک ماهواره سنجشی در یکی از کشورها، قراردادی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار بسته شده است. ** «سریر» و «سروش» نسل بعدی ماهوارهبرهای ایرانی/ ماهوارهبرها سوخت جامد میشوند سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه در ابتدای مسیر توسعه فناوری ماهوراه بر هستیم، گفت: ورژن بعدی ماهوارهبرهای ما، سریر است که در آن یک مرحله به ماهوارهبر سیمرغ اضافه خواهد شد و در آینده دورتر سروش را خواهیم داشت. وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از سوخت جامد برای کاهش هزینههای پرتاب هستیم، عنوان کرد: ماهوارهبر سریر حدود ۳۵ متر طول خواهد داشت، قطر آن نیز مانند سیمرغ ۲.۴ متر خواهد بود که بدنه آن به صورت یکپارچه تا بالا خواهد بود. حسینی در عین حال تاکید کرد که قطر ماهواره بر سروش ۴ متر خواهد بود. سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه منطق ما منطق تحقیقاتی است، ادامه داد: ماهوارهبرسیمرغ تا کنون ۲ پرتاب تحقیقاتی داشته است و ما در این ماهواره بر هم در فاز پرتاب تحقیقاتی هستیم. البته در مرحله پرتاب، ماهواره تحقیقاتی هم روی ماهوارهبرها نصب کردیم تا خود ماهواره هم تست شود؛البته پرتاب آینده هم یک پرتاب تحقیقاتی خواهد بود. ** تشریح ویژگیهای پایگاه فضایی امام خمینی(ره) وی در خصوص ساختار پایگاه فضایی امام خمینی نیز، اظهار داشت: اولین بخش این پایگاه سکوی برج پرتاب و سکوی متحرک است که موناژ ماهواره در آن انجام میشود، ۱۱۰۰ تن وزن این برج و ۴۵ متر طول آن است. بخش دیگر سایت مرکز کنترل فرماندهی است که درجریان پرتاب ماهواره ۵ استان درگیر میشوند و کل کنترل فرآیند از همین مرکز به صورت متمرکز انجام می شود. سایت سوم هم سایت آماده سازی است که مجموعه این بخشها سایت فضایی امام خمینی(ره) را تشکیل میدهد. ** ماهوارهبر سفیر بازنشست شده است حسینی با اشاره به نمونه قبلی ماهوارهبرهای ایرانی سفیر، گفت: در ماهوارهبر سفیر رویکردمان اثبات توانمندی بود و امروز ماهوارهبر سفیر دیگر بازنشست شده است. این ماهواره بر حدود ۸ پرتاب و ۲ لغو پرتاب داشت که ۴ پرتاب آن موفق به قرار دادن ماهواره در مدار شد. سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در پایان با بیان اینکه توانمندی علمی رسیدن به مدار ژئو (مدار ثابت زمین) وجود دارد، گفت: برای رسیدن به این مهم باید روی پایگاه پرتاب و ماهوارهبر کار تحقیقاتی و تغییراتی ایجاد شود؛ ماهوارهبر سروش میتواند به مدار ژئو برود. منبع معمولا در حالت نرمال ماهواره گرانتر از پرتابگر است این بازی با اسم ها به بخش فضایی کشید سپهر سریر ققنوس قائم سروش + خبر ی نیز از کاوشگر هایی تیر و مهر هم نشد هر چند بعد متوقف کردن برنامه فضایی دادن اطلاعات در خصوص برنامه فضایی در کنفرانس های جهانی و اروپایی و همچنین در خواست همکاری با ناسا چیزی جز ضرر و تحریم و از دست دادن زمان نصیب کشور نشد
-
1 پسندیده شدهمقاله از لحاظ علمی کم ارزش هست. الته نشنال اینترست کلا مجله معتبری نیست. یادمه زمانهای قدیم در همین میلیتاری RPG7 محاسبه کرده بود که برخورد یک موشک مثل خلیج فارس به ناو هواپیمابر چه اثراتی داره. فکر میکنم نتیجه این هست که خلیج فارس حتی اگر کلاهک نداشته باشه میتونه با سرعت ترمینال 3 ماخ به پایین عرشه های ناو نفوذ کنه و از زیر ناو خارج بشه. از سر جنگی چند صد کیلوییش دیگه بگذریم. البته شاید این امر ناو رو غرق نکنه، اما دیگه ارزشی نخواهد داشت. گذشته از این، کمتر کسی دوست داره یک راکتور هسته ای نزدیک ساحل خودش غرق بشه.
-
1 پسندیده شدهسلام بحث بسیار فراتر از این حرف ها می باشد . آن سعی خواهند کرد که هرگونه شده ابزار های قدرت را از ایران سلب کنند تا بتوانند برنامه اصلی خود را پیاده نمایند که بحث غنی سازی یکی از همین ابزار های قدرت بود . قبلا مقاله ای در انجمن قرار دادم از اندیشکده بروکینز و جمله ای درون آن بود به شرح زیر : می بینید که صحبت از شکل دادن به آینده خاورمیانه هستش و ابزار های ایران که باید گرفته شود شامل جمعیت جوان و تحصیل کرده ، منابع اقتصادی متنوع و حس تاریخی ما به قدرتمند بودن و برتر بودن هستش . تنها راه سلب این موارد نا امن کردن ایران ، کم کردن تراکم جمعیتی آن و در آخر نیست کردن ایران است . همین نام ایران همواره آنها را اذیت خواهد کرد . یک نکته مهم اینکه برخلاف تصور و تبلیغات اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز در حال افزایش می باشد و همچنین دریای مکران و دریای کاسپین هم اهمیتشان هر روز بیشتر می گردد . در کنار اینها وزن منطقه غرب آسیا به دلایل مختلف که یکی از آنها متصل کردن آسیا ، اروپا و آفریقا به یکدیگر است در حال افزایش است . در ضمن از اهمیت نفت این منطقه نه تنها در آینده کم نخواهد شد بلکه بر ارزش آن همواره افزوده می گردد و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد (لااقل در سه دهه آینده ) . به نظر طرحی که برای منطقه ما در نظر گرفته شده شباهت زیادی به طرح برنارد لوئیس یهودی خواهد داشت یعنی نفر سمت چپ تصویر زیر : البته افرادی نقشه زیر را به اشتباه طرح لوئیس می دانند که پندار غلطی می باشد : نقشه بالا توسط رالف پیتر در سال 2006 (Blood Borders) و در هیاهوی طرح خاورمیانه جدید ارائه شده بود که به دنیا نیامده سقط شد . اما لوئیس بعدا طرح زیر را ارائه کرد : البته تلاش هایی برای آغاز اجرای این طرح ها در منطقه کردستان عراق صورت پذیرفت که فعلا خنثی شدند (منظور این است که شواهدی دال بر درستی چنین طرح های وجود دارند) و البته کارهایی در مناطق دیگر در حال انجام است . در مورد فشار رسانه ای به نظرم در آینده با استفاده از ظرفیتی به مراتب بیشتر از زمان حال و حتی با استفاده از تعدادی چهره های ابله غربی (بخوانید سلبریتی های غربی) بر غوغای رسانه ای بر علیه ما افزوده خواهد شد . اما نکته مهم این است که تا وقتی این اوباش غربی در منطقه ما حضور دارند این منطقه و مردم آن روی آسایش را نخواهند دید همانگونه که در چند قرن اخیر ندیده اند . هر طور که شده آنها را باید از منطقه خودمان به همان جایی که از آن آمده اند بیرون کنیم و این مسئله ربطی به نوع حکومت های کشورهای منطقه ندارد . ما باید آنقدر قوی شویم تا غرب آسیا که خانه ما است را در دست خود بگیریم . یک نکته دیگر هم اینکه وقتی صحبت از جنگ هیبریدی می شود یعنی احتمال وارد شدن به فاز جنگ نظامی گسترده بسیار کم است و یا اصلا وجود ندارد . در واقع سعی می شود تا نزاع در منطقه خاکستری به سمت برخورد تمام عیار نظامی نرود . چند پست زیر مکمل های خوبی برای مطلب بالا هستند : موفق باشید پی نوشت - مطلب اصلی این موضوع به نظرم بالای 30 بخش بشود پس دوستان تحمل نمایند . در ضمن تمایل ندارم درباره مطالب ارائه شده در این پست با دوستان دیگر بحثی داشته باشم پس پیشاپیش از این دوستان طلب عفو می نمایم .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم با سلام با توجه به نبود گالری اختصاصی تصاویر هواپیماهای شناسایی در سایت ، این تاپیک ایجاد شده است ، لذا از دوستان گرامی تقاضا میگردد تصاویر با کیفیت خود را در این تاپیک قرار دهند . با تشکر از مدیریت سایت. Lockheed SR-71 Blackbird
-
1 پسندیده شدهآمريكا دلش نميخواست عراق پيروز ميدان جنگ باشه..از نفس كليه جنگ رضايت داشت..اما با شكست ايران مخالف بود..آقاي محمد جواد لاريجاني هم يكبار سالها پيش در يك مصاحبه ازشون خوندم كه گفته بود: اوايل جنگ حتي آمريكا ميخواست ايران پيروز ميدان بشه . اگر قضيه ي ايران گيت توي اونور زياد سر و صدا نميكرد شايد اينطور ميشد. اما خب راجع به عراق..عراق كلا اون زمان ارتش اش بر پايه ي تجهيزات شوروي بود..شوروي هم به هيچ درخواستيش نه نميگفت. پس دليل نداشت بره سراغ تجهيزات آمريكايي. ---- حالا من يك سوال برام پيش آمد... نيروي هوايي اسراييل با بيش از 650 جنگنده چطوره كه 35 هزار نيرو داره و ما با (؟) تعداد خيلي كمتري جنگنده 30 هزار نيرو در نيرو هوايي؟! آمريكا ميخواست تا با اين جنگ توان نظامي دو كشور من جمله توان هوايي عراق و ايران بسيار كاهش پيدا كنه تا توازن قوا به نفع اسراييل از دست بره[/list]
-
1 پسندیده شدهگل گفتي hadi222 من خودم دو تا اختراع ثبت كردم و 8 اختراع نظامي در حال ثبت هم دارم وقتي با مسولين صحبت ميكني بهت ميگن تو برو اختراعت رو كامل بساز بعد كه حسن نيت شما ثابت شد با هم كار ميكنيم خوب اگه من بودجه ميلياردي داشتم اونا رو مي ساختم كه زياد به تحقيقات نواورانه اهميت نميدن بلكه فقط چيزهاي آماده رو ميخوان ......
-
1 پسندیده شدهببينيد دوستان ما بايد به جاي صرف هزينه هاي هنگفت در خريد تجهيزات به سيستم هاي پاسخگويي مناسب مجهز بشيم مثل موشك هاي كروز دورپرتاب با برد بيش از چند هزار كيلومتر و سيستم هاي ماهواره اي ساخت داخل براي هدايتشون به طوري كه با دقت اونارو تو سر دشمن بكوبيم . وجود 1000 فروند هواپيماي سوخوي 35با قيمت تقريبا 60 ميليون دلار و هزينه نگهداري و موشك 40 ميليون دلار هم چنين تواني رو به ما نميده و تقريبا برابري ميكنه با بيش از 50000 موشك كروز كه هزينه پرتاب نگهداري آموزش و خطرات جاني كمتري دارند موشك هاي شهاب 3 تا حدودي اين كا رو براي ما ميكنند پس با داشتن چنين تواني ما ميتونيم 50000 هدف رو بكوبيم و اين يك توان هوايي بازدارنده واقعي و برتري در قدرت پاسخگوي به دشمن است . درصورت حمله اسراييل يا هر كدام از كشور هاي منطقه ميتونيم به سمتشون 1000 موشك كروز پرتاب كنيم كه نه تنها نميتونن جلوشون رو بگيرن بلكه حداقل با دقت 3 متر بيشترشون به هدف اصابت ميكنن با اين ترتيب پايگاههاي هوايي اونها رو از كار مي اندازيم تا اگر 100000 فروند هواپيما هم داشته باشن نتونن بلندش كنند . البته به تعدادي رهگير قدرتمند هم احتياج داريم ولي نه اونقدر كه به خاطر قطعاتشون التماس كنيم يا در موقع بحران ما رو تنها بگذارند اون فروشنده هاي نامرد روس. پس بايد يك كاري با تكنولوژي بومي يا وارداتي هم مثل جنگنده هاي شفق 2 انجام بديم تا در صورت تهجم هوايي دست پا بسته نباشيم. يادمون باشه توان هوايي عراق از ما بيشتر بود حتي تا پايان جنگ و ما فقط يك رهگير قدرتمند داشتيم اونا ميراژ ميگ 29 23 21 وحتي اواخر جنگ هم مدل اوليه سوخوي 27 دريافت كردند
