برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      66

    • تعداد محتوا

      9,419


  2. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      36

    • تعداد محتوا

      3,109


  3. alavi373

    alavi373

    Members


    • امتیاز

      24

    • تعداد محتوا

      256


  4. shirazz

    • امتیاز

      18

    • تعداد محتوا

      226



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 8 مرداد 1399 در پست ها

  1. 4 پسندیده شده
    مگه میشه هزینه بسیاری انجام بشه برای کاری که هیچ وقت قرار نیست اتفاق بیفته؟! حالا فرض کنیم به ناو ده تا موشک زدیم طوری که شیرازه فرماندهی از هم پاشید و تعادل ناو به هم خورد طوری که دیگه قادر به بلند کردن تجهیزات نبود: این دورت بگردم واسه چیه؟ اونم به این شکل خطی که یه هواگرد مسلسل دار بسادگی میتونه همه رو درو کنه؟! حداقل یه مانور امداد و نجات واسه اسیر گرفتن از هزارتا خدمه ناو میگذاشتین؛
  2. 4 پسندیده شده
    سلام ، اگر منظورتان را درست متوجه شده باشم، عارضم خدمتتون لزوما الزامی نیست تا سامانه هدایت آتش چه راداری چه الکترواپتیکالی همانند تایپ-730 چینی حتما بر روی برجک نصب شوند ! اگر فرض کنیم سامانه پدافند نزدیک دریایی کمند بر پایه AK-630 توسعه یافته باشد، میدانیم در این سامانه برای هدایت آتش به سوی هدف بطور معمول از سایت الکترواپتیکالی و رادار کنترل آتش MR-123 استفاده میشود : البته هر چقدر تصاویر شناور جمهوری اسلامی سهند و شناور تازه تعمیر شده و ارتقا یافته جمهوری اسلامی البرز [ که به تازگی سامانه کمند جایگزین توپ 40 میلیمتری فتح شده است] را بررسی کردم خبری از این رادار کنترل آتش نبود هر چند که در ناو البرز تعدادی سایت هدفگیری الکترواپتیکالی جدید اضافه شده است : این احتمال وجود داره که سامانه کمند برای هدفگیری راداری با سامانه رادار کنترل آتش توپ فجر-27 یکپارچه سازی شده باشه هرچند مطمئن نیستم! شایدم بعدا سامانه هدایتی مورد نظر اضافه بشه! اگر به قسمت بالای پل فرماندهی ناو سهند هم در رزمایش اخیر دقت کنید نیز یک سامانه احتمالا الکترو اپتیکی/رادار کنترل آتش جدید اضافه شده است!
  3. 2 پسندیده شده
    آدم یاد دور افتخار هفت برادرون بعد از غلبه بر حسام بیگ در سریال روزی روزگاری میفته. این رزمایش های مام گاها میتونه سوژه طنز رسانه های دشمن بشه. بجای بمباران سنگین و فرشی این دور زدن ناو جالبه!
  4. 2 پسندیده شده
    معمولا اینطور هست که از سمت ارگان مربوطه نیازمندی هایی مطرح میشه و طی رای زنی ها به صورت اسپیرال و یا مسائلی که خود دفاتر طراحی بهش می رسن راه حل هایی ارائه میشه، ممکنه راه حل کوچک و ارزان قیمت و یا پیشرفته تر و پیچیده تر باشه، یه مثال اون ایکس-32 و ایکس-35 هست یا خیلی موارد دیگه اما در مورد این پروژه به خصوص، حد فاصل اف-22 تا اف-35 تعداد قابل توجهی پروژه هوایی خصوصا تو نیروی دریایی مطرح و بعد لغو میشه از ATA تا NATF تا A/F-X و ... در مورد پروژه های نیروی دریایی اما مساله اصلی کوچک و بزرگ بودن پرنده نبوده، بحث اصلی مساله احساس نیاز نیروی دریایی به یه پرنده پنهان کار تهاجمی بود یا شکاری بود که در قالب پروژه های مختلف با رویکرد های متفاوت مطرح می شد که معروف ترین پروژه قبل از این مورد که حتی به انتخاب طرح نهایی و انتخاب پیمان کار ساخت هم رسید پروژه آ-12 اونجر 2 مکدانل بود که بعد از برنده شده تو مناقصه به دلیل مشکلات بعدی پروژه لغو شد. نهایتا با تجمیع این پروژه ها و نیاز مندی های نیرو های هوایی، دریایی و سپاه تفنگداران پروژه جنگنده ضربتی مشترک JSF مطرح و اجرایی شد. حرف در این خصوص و پروژه های مختلف زیاده، قبلا بار ها در تاپیک های مختلف شخصا اشارات و نوشته های مختلفی در این حوزه داشتم و دوستان دیگه هم حتما مواردی نوشتن، سعی می کنم لینک چند تاشون رو پیدا کنم اینجا قرار بدم. /////////// خب! قبلا یه تاپیک ارسال کرده بودم در بخش گالری نیروی هوایی، به اسم کانسپت که الان نه تو لیست تاپیک های خودم هست نه تو بخش هوایی و یا سرچ سایت یافت میشه. ظاهرا دوستان تاپیک رو ترکوندن (مثل خیلی تاپیک های دیگه سایت) و مث بخش زیادی از آرشیو میلیتاری دیگه دسترسی بهش وجود نداره، درواقع برای همیشه از بین رفته. تو اونجا چند تا پست به همراه تصاویر کمیاب داشتم که یادش گرامی ... یه تاپیک نقش رو یخ دیگه که هنوز امکان دسترسی بهش وجود داره اینه: در مورد اونجر-2 ، پروژه های ATA ، NATF ، و طرح های TR3_A _ Sneaky Pete _ cold pigeon همین طور طرح های مربوط به توسعه مستقیم پلتفرم تامکت (و البته موارد دیگه ای که الان تو ذهن من نیست یا موارد جدیدی که خودتون بهش بر خواهید خورد) در خارج از میلیتاری یا احیانا اگر بر حسب بخت و اقبال موفق شدید در داخل میلیتاری سرچ کنید و مطالعه بفرمایید.
  5. 1 پسندیده شده
    راهبرد و تاکتیکی که در رزمایش ها تمرین نشه ، هیچ وقت در میدان نبرد که میزان استرس و فشار و خطر چند ده برابر هست ، اجرا نمی شه .... 1 ، 2 ، 3 تاریخ نظامی گری بشری .... کاشکی فرماندهان ما حداقل فیلم « جومونگ » رو درست می دیدن تا بدونند بدون داشتن « سلاح آهنین » و « تمرین کردن » پیروزی میسر نیست ...
  6. 1 پسندیده شده
    این کارها دیگه مسخره بازی و اتلاف سوخت و وقت هست
  7. 1 پسندیده شده
    من نمیدونم الان توپ های ۲۳واقعا چه کارایی در پدافند دارن ؟؟؟
  8. 1 پسندیده شده
    چند دیدگاه وجود داره؛ من با کلی مطالعه هنوز نفهمیدم تو کدوم پریز میزنن و مسائل رو حل میکنن.
  9. 1 پسندیده شده
    اینجا چند تا مساله هست که قبل از رفتن سر اصل مطلب نیاز هست بهش توجه بشه. اول اینکه طرح اولیه ای که به عنوان پروپوزال تو یه پروژه ارسال میشه، الزاما همون طرحی نیست که در انتها ساخته میشه. اول کمپانی ها پروپوزال های خودشون رو ارسال می کنن که در ابتدا صرفا در حد نمونه های مفهومی یا کانسپت هستند. ارگان صاحب پروژه مثلا در اینجا نیروی دریایی، تا زمان انتخاب یه طرح مدام رو اینا فیدبک میده و اصلاحیه رو این طرح ها انجام میشه و در هر مرحله بعضی از طرح ها کلا از دور کنار می رن، بعضی طرح هایی که صلاحیت بیشتری دارن برای ادامه کار به مرحله بعد پروژه ارسال میشن. یه نمونه معروف از این قضیه A-12 هست. تو تاریخ هوانوردی نظامی آمریکا 2 تا پروژه A-12 داریم. یکی آ-12 اونجر 2 که برای نیروی دریایی بود و قرار بود مکدانل اون رو بسازه که نهایتا لغو شد (قبلا در موردش تو یکی از تاپیک ها نوشتم) که اینجا آ کد بر اساس کد گذاری استاندارد بود مث سایر هواپیماهای این سری مث آ-6 یا آ-10. هواپیمای دوم آ که ساخت لاکهید و دفتر طراحی اسکانک ورکز به ریاست کلی جانسون بود (در تاپیک هوانوردی و جنگ سرد مفصل توضیح داده شده) ، آ در اینجا اسم گذاری داخلی خود کمپانی بود که روی طرح مونده بود و عدد 12 مربوط به شماره پروپوزال بود! لاکهید تا قبل از تصویب طرح نهایی 11 تا پروپوزال دیگه داده بود که رد شده بودن یا اصلاحیه خورده بودن. لذا اولا این طرح هم حتما مث خیلی طرح های دیگه ایراداتی داشته که شاید حتی به همون دلایل رد شده، و شاید اگه کار روش ادامه پیدا می کرد اصلاح می شد. به عنوان یه مثال دیگه یکی از پیش نمونه های لاکهید تو همین پروژه جی اس اف که حتی به تست های سطح بالا و ساخت ماک اپ تمام مقیاس و ... هم رسید دارای کانارد و شکل بال کاملا متفاوتی بود (که نظر شخصی من اینه که سرقت اطلاعات این بخش از پروژه به ساخت جی-20 منتج شد).که این داستان هم تو یه تاپیک دیگه توضیح داده شده .... اما برسیم به بررسی این کانسپ به خصوص.اول اینکه در مورد این طرح ها معمولا اطلاعات فنی منتشر نمیشه، حتی انتشار خود پروپوزال ها هم بعد از طی مدت زمان قابل توجه و به صورت خیلی محدود صورت می گیره و اونم نه الزاما برای همه طرح ها در همه پروژه ها... اما بر اساس اونچه از تصویر میشه برداشت کرد، در مورد شباهت به لیفتینگ بادی ها، بله در طراحی این کانسپت از مفهوم برازایی بدنه استفاده شده ولی به دلایلی که در ادامه میگم از دسته لیفتینگ بادی ها حساب نمیشه. در مورد سرعت تقرب اما، یه نکته اینکه سرعت تقرب هورنت که جایگزین تامکت شد هم به میزان قابل توجهی بیشتر از تامکت بود. اینجا یکی از جاهایی بود که مزیت بال متغییر تامکت به خوبی خودش رو نشون میداد. ولی در مورد این پروژه با توجه به زاویه زیاد پس روندگی و نسبت منظری کمی که داره به نظر می رسه سرعت تقرب واقعا زیادی داشته باشه. در اینجا 2 نظر رو میشه مطرح کرد، اول اینکه این دقیقا همون ایراد بزرگی (یا حتی بلند پروازی بزرگ) بوده که باعث شده طرح لغو بشه نظر دوم که با توجه به شواهدی به نظرم درست تره اینه که قطعا این موردی نبوده که مهندسان راکول ازش غافل بوده باشن، لذا این طرح هم با توجه به شواهد مورد اشاره در واقع یه طرح بال متغییر هست. در عکسی که می بینید بال دلتا شکل به صورت یک ساختار یک دست با پروفایل همگن دیده نمیشه، بلکه به وضوح یه قسمت مثلثی در انتها در کنار سکان های عمودی دیده میشه، که در واقع همون دم افقی پرنده هستن، و مابقی اون یه بال تو وضعیت کاملا عقب رفته و چسبیده به دم هست که شکل کاملا متفاوتی داره و همین بال داشتن باعث میشه که با یه لیفتینگ بادی تمام عیار مواجه نباشیم. تو عکس پایین سعی کردم محل حدودی این خط منفصل بین سکان افقی و بال رو نشون بدم، تو تصویر اصلی هم دقت کنید مشخصه تو عکس کمیاب دیگه ای که همین کانسپت رو از زاویه بقل نشون میده این ساختار بهتر و واضح تر دیده میشه و حتی طول بیشتر بال نسبت به سکان در محل فلش مشخصه
  10. 1 پسندیده شده
    سامانه جنگ الکترونیک ترکی koral در پایگاه الوطیه لیبی...
  11. 1 پسندیده شده
  12. 1 پسندیده شده
  13. 1 پسندیده شده
    کل جنگ جهانی دوم 5 سال طول کشید ، حالا عزیزان این 5 ساله دارند مقدمات کاری رو می چینند که اسرائیل نقره داغ بشه ( یکجور می گند انگار شوروی استالینی هست !!! ) ... این برنامه ی نظامی و صبر استراتژیک هم مثل همون قضیه ی برنامه ی جامع مقابله با آمریکا و درست کردن اقتصاد و جامعه ی متعالی اسلامی و عدل محور در این 41 سال هست ... در حالا به من به جای 3 تا منفی ، 300 تا منفی بدهید ، خودتون هم می دونید که واقعیت همینی هست که ما به صورت عریان به بیانش می پردازیم ...
  14. 1 پسندیده شده
    مشکل همینه که دقیقا این حالتو داریم. اتفاقا در جنگ اول قره باغ کاملا از آذربایجان حمایت کردیم که شکست خورد. جنگ دو طرف نه، تاکید بنده اینه نباید از آذربایجان حمایت کرد اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود به بخشی از کمک‌های ایران به جمهوری آذربایجان اشاره می‌کند: «تلفنی به علی‌اکبر ولایتی گفتم می‌توانند برای عبور مجاهدین افغانی به جمهوری آذربایجان اقدام کنند. دو طرف خواسته‌اند، سلاح و مهمات بدهند و برای حفاظت سایت سد خداآفرین در جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنی‌ها اقدام کنند. محمد فروزنده، اطلاع داد که معامله سی میلیون دلاری سلاح و مهمات با جمهوری آذربایجان انجام شده‌است.» «عصر تلفنی با حیدر علی اف، کفیل ریاست جمهوری آذربایجان حرف زدیم. از کمک‌های ما تشکر داشت و گفت ۱۱ مهر انتخابات دارند.» به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از جهان، یک مقام عالیرتبه سابق ایرانی فاش کرد: «فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در زمان جنگ قره‌باغ به جمهوری آذربایجان اعزام شدند و به تعلیم مبارزان و نظامیان این جمهوری پرداختند. اما زمانی که حیدرعلی اف رئیس سابق جمهوری آذربایجان دید که فرماندهان سپاه محاسن دارند و نماز به پا می‌دارند، آن‌ها را از جمهوری آذربایجان بازگرداند.» منصور حقیقت‌پور، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در تار نمای رسمی خود دربارهٔ معرفی خود این چنین می‌نویسد: «قریب دوسال به عنوان مشاور نظامی در آذربایجان مستقر و در جهت آموزش و تجهیز ارتش آذربایجان خصوصاً در مقطع جنگ قره‌باغ انجام وظیفه می‌نمایند که در این مقطع بیشترین همکاری دفاعی و آموزشی فی‌مابین ایران و جمهوری آذربایجان به وقوع می‌پیوندد.» «غلام عسگر کریمیان» یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در نشست خبری به مناسبت دوم اردیبهشت (سالروز تأسیس سپاه پاسداران) گفت: «جنگ قره‌باغ را از مظلومیت‌های ایران خواند. در بالاترین سطح به دولت آذربایجان کمک کردیم ولی برخی با منظورهای خاص تلاش کردند آن را بیان نکنند.». «در اسفند ۹۱ محسن رضایی، از فرمانده پیشین سپاه پاسداران در مصاحبه با خبرنگاران در تبریز فاش ساختند، تعداد زیادی ایرانی در جریان حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ شهید شدند و ایران از کمک‌ها و آموزشهای نظامی به جمهوری آذربایجان در جریان این مناقشه قره‌باغ دریغ نکرده‌است.» جالبه این حجم حمایت از کشوری که سیاست بارزش میل به تفرقه افکنی و تجزیه ایران زمینه.
  15. 1 پسندیده شده
    بسم الله........ 25 تیر 1399 بعد از گذشت بیش از یک هفته از انتشار خبر حمله به پایگاه الوطیه در لیبی و انهدام سامانهای دفاع هوایی هاگ و سیستم جنگال کورال ارتش ترکیه حال با پخش شدن تصاویر ماهواره ایی به نظر میرسد این خبر صحیح بوده و یک آتشبار هاگ و احتمالا سامانه جنگ الکترونیک کورال در حملات هوایی به این پایگاه منهدم شده باشند و در تصویر ماهواره ایی دقیقا محلهای استقرار این سامانه های مورد اصابت قرار گرفته است . در ابتدا عنوان شده است این حمله کار هواگردهای رافائل ارتش فرانسه بوده و بعد به مصر نسبت داده شده اما با توجه به عضویت فرانسه وترکیه در ناتو و پایش آسمان لیبی توسط هم آمریکاهای - روسها - مصری ها - ترکها- ایتالیایی ها و... به احتمال هم میرود که سوخو 24 منتقل شده به لیبی ( با خلبانی روسها) در این حمله دست داشته اند
  16. 1 پسندیده شده
    نگاهی به برترین هواپیماهای اتشنشان تاریخ جهان در حال سوختن است ! در سال جاری میلادی و حتی سالیان قبل از ان این جمله تیتر بسیاری از خبرگزاری ها در سرتاسر جهان بود استرالیا و سپس امریکا و حتی کشوری نظیر ایران با پوشش جنگلی بسیار کم نیز از شعله های این بلا در امان نماندند.در این میان خلبانانی با تجربه و مهارت فوق العاده وهچنین اعصابی فولادین با بهره بردن از هواپیما و بالگردهایی که خود متشکل از پرنده های تغییر کاربری یافته از بمب افکن های جنک جهانی دوم تا هواپیماهای ترابری و یا پرواز با پرنده های مخصوص برای این امر سعی در نجات جنگل ها به عنوان گرانبهاترین اندوخته کره خاکی دارند.البته در این میان نیز جان تعدادی از خدمه این ناوگان گرفته میشود به طور مثال در بین سالهای 2003 تا 2012 میلادی 38 نفر از خدمه اتشنشان هوایی امریکا در عملیات مبارزه با گسترش اتش در مراتع طبیعی امریکا جان خود را از دست دادند.در این نوشته سعی به معرفی تاثیرگذارترین هواپیماهای اتش نشان تاریخ خواهد شد. 10-گرومن TBF Avenger این پرنده به عنوان ستون فقرات ناوگان هوایی اتش نشان امریکا در دهه 70 و 80 شناخته میشد البته شاید بزرگترین نقشی که از این پرنده در این راه ایفا کرده حضور در عملیات تحقیقاتی "توقف اتش" میباشد این عملیات که توسط دانشگاه جنگلداری کالیفرنیا در سال 1956 انجام شد برای بررسی واندازه گیری پارمترهای اساسی نظیر شرایط باد و ارتفاع و پراکندگی قطرات اب و مساحت تحت پوشش و..وتاثیر مستقیم ان بر بهبود عملیات هوایی مبارزه با گسترش اتش در جنگل ها ضورت پذیرفته بود نتایج به دست امده از این تحقیق حتی تا امروز نیز نقش اساسی در مبارزه با اتش در جنگل ها دارد.این هواپیما که تغییر کاربری یافته بمب افکن نیروی دریایی امریکا محسوب میشد قادر به حمل 2400 لیتر اب بود از نکات مثبت این پرنده قدرت ان در پرواز در توده هوای اشفته ناشی از اتش سوزی های بزرگ بود بدون انکه پایداری خود را از دست بدهد همچنین قطعات یدکی ان به فراوانی و با هزینه اندک قابل دسترس بودند.با وجود این نکات مثبت مقدار نسبتا کم گنجایش حمل اب توط این پرنده نسبت به هواپیماهای مدرن امروزی سبب شد که اخرین فروند از این هواپیما در سال 2012 برای همیشه بازنشسته بشود. 9-BAe 146 از این هواپیما باید به عناون اخرین هواپیما مسافربری ساخت بریتانیا یاد کرد هواپیمایی 4 موتوره با قابلیت حمل 110 مسافر که در سال 2002 با تولید 400 امین فروند ان برای همیشه تولید ان متوفق شد.با گذشت زمان استفاده از این هواپیما به دلیل هزینه نگه داری نسبتا بالای ان در خطوط هوایی کمر رنگ تر از قبل شد در همین زمان اداره جنگلبانی امریکا نیز در فکر نوسازی ناوگان خود بود به همین منظور با کمک فنی شرکت بی ای ئی سیستمز و نصب مخزن 11000 هزار لیتری وسیستم های کمکی تبدیل این جت مسافربری به یک تانکر اتشنشانی انجام شد.14 فروند از این پرنده اتنشنشان به خدمت وارد شده است که در عملیات های مختلف در نقاط گوناگون کره خاکی برای مثال همین اواخر در استرالیا از ان بهره برده شده است . 8-برییف Be-200 به نظر این پرنده دوزیست روسی را باید جالبترین پرنده شرقی حاضر در این لیست دانست از این دوزیست تا هم اکنون 15 فروند ساخته شده است در سال 2004 برای اولین بار از این هواپیما برای خاموش کردن اتش در ایتالیا استفاده شد.این هواپیما با مخزن 12000 هزار لیتری خود و به دلیل استفاده مستقیم از منابع اب موجود در منطقه برای پر کردن مخزن قادر است در کمترین زمان بیشترین مقدار اب را بر سطح منطقه درگیر در اتش پخش نماید.برای مثال در عملیات مشترک در ایتالیا این پرنده با 100 پرواز توانسته بود 320 تن اب را در 4 عملیات مبارزه با گسترش اتش حمل نماید.علاوه بر روسیه واذربایجان با یک فروند به نظر چین وامریکا نیر از کاربران اینده این هواپیما خواهند بود. در حال ذخیره اب در مخزن 7-ایرتراکتور AT-802F جذابترین پرنده حاضر در لیست را باید ایرتراکتور AT-802F دانست . به نوعی این هواپیما تاندربولت اتشنشان های هوایی محسوب میشود. از این هواپیما برای ایفا نقش در سمپاشی مزارع و همچنین مبارزه با اتش سوزی در طبیعت استفاده میشود.مخزن این هواپیما قادر به ذخیره سازی 3100 لیتر اب میباشد همچنین این هواپیما با تجهیز به مخزن مخصوص قادر به فرود بر روی دریاچه ها و دیگر منابع اب برای ذخیره سازی مستقیم اب در مخزن خود میباشد این هواپیما در شرایط بهینه قادر به تحویل 50000 لیتر اب در یک ساعت میباشد همچنین قابلیت فرود در باندهای خاکی و هزینه نگه داری و پرواز بسیار کم این پرنده را به جذابترین هواپیما این لیست تبدیل کرده است. 6-داگلاس DC-10 یک هواپیما سه موتوره مسافربری DC-10 را از شرکت مک‌دانل داگلاس تحویل بگیرید و با نصب یک مخزن اب ان را به یکی از بهترین پرنده های اتشنشان حال حاضر تبدیل نمایید.این هواپیما با قابلیت تحویل 46000 هزار لیتر اب توانایی ایفای نقش بزرگی در مهار اتش سوزی های گسترده دارد. 5-لاکهید C-130 هرکولس را باید اشناترین نام در این لیست دانست.کمترین جایی در دنیا هوانوردی وجود دارد که اثری از این پرنده دوست داشتنی در انجا دیده نشود .ویژگی هایی چون سرعت کم و قابلیت بسیار خوب پرواز در ارتفاع پایین این هواپیما که از ویژگی های اصلی برای انجام هر چه بهتر مهار اتش هستند ان را به یکی از بهترین گزینه ها در انجام این نقش تبدیل کرده است.همچنین در صورت نیاز و یا شرایط خاص این هولپیما قادر به فرود در باند ناهموار نیز میباشد که خود برتری خاصی به هرکولس داده است. تمام ویژگی های مثبت این پرنده سبب شده است که برای نسخه ترابری ان نیز کیت مخصوص مهار اتش MAFFS شامل مخازن و دیگر تحهیزات لازم تدارک دیده شود که با تجهیز سریع ان به سرعت برای این ماموریت مهیا شود. کیت مهار اتش MAFFS 4-بوئینگ Evergreen 747 Supertanker بزرگترین هوایپیما اتشنشان را باید این هوایپما دوست داشتنی دانست حضور این پرنده در این لیست شاید کمی عجیب و دور از ذهن باشد اما حمل 70000 هزار لیتر اب چیزی نیست که به راحتی بتوان از ان گذشت.اولین 747 اتش نشان هواپیمایی بود که از سال 1971 در شرکت مسافربری دلتامشغول به خدمت بود ودر سال 2009 و با شرکت در عملیات مهار اتش در اسپانیا رسما وظیفه جدیدی را پذیرفت و دو سال بعد از ان بازنشسته شد دومین 747 اتشنشان نیز از سال 2016 وبا انجام تغییرات لازم وارد این عرصه شد این هواپیما تا هم اکنون نیز در حال خدمت میباشد. 3-سیکورسکی S-64 Aircrane این بالگرد را باید جدیدترین راه برای مبارزه موثر با شعله های اتش دانست.این بالگرد از زمان معرفی برای انجام این وظیفه با استقبال زیادی روبرو بوده است از کالیفرنیا تا استرالیا تقاضا به خدمت گرفتن ان را به شرکت سازنده فرستاده اند.این بالگرد باید بیشترین دخیره اب را حمل نماید به همین دلیل باید از روتور کارامدی بهره ببرد روتوری با قطر و پیچش بیشتر در تیغه ها.همچنین یه دلیل کم اهمیت بودن پارامتر سرعت برای این بالگرد تغییراتی برای سهولت نگه داری در گیربکس ان داده شده است.این بالگرد قادر به برداشت و تحویل 25000 لیتر اب میباشد. 2-مارتین JRM Mars اگر موفقیت یک هواپیما تنها با طول عمر سرویس ان سنجش شود قطعا پیروز این میدان مارتین مارس خواهد بود.این هواپیما از سال 1942 تا 2020 در حال خدمت میباشند. مارتین مارس برای اولین بار توسط نیروی دریایی امریکا و به عنوان هواپیما ترابری به کار گرفته شد.این پرنده قابلیت حمل 269 مسافر را داشت .سرانجام پس از سالها خدمت در ارتش گروهی از شرکت های جنگلداری بریتیش کلمبیا امریکا 4 فروند از این هواپیما را در سال1959 خریداری نمودند.مارتین مارس پس از انجام تغییرات لازم قادر به حمل 27000 لیتر اب شد.این هواپیما میتوانست این مقدار اب را در مدت22 ثانیه بر روی 4 هکتار جنگل پخش نماید.اخرین مارتین مارس در سال 2015 بازنشسته شد و هم اکنون به عنوان هواپیما اجاره ای برای علاقه مندان به لذت بردن از پرواز با این پرنده خاص به پرواز در می اید. 1-بمباردیه 415 قرار گرفتن این هواپیما کانادایی به عنوان بهترین هواپیما اتشنشان امر عجیبی تلقی نمیشود این هواپیما به عنوان تنها هواپیما تخصصی طراحی شده برای مهار اتش شناخته میشود.این هواپیما با قابلیت فوق العاده در پرواز در ارتفاع پایین و سرعت کم و همچنین کنترل مناسب در شرایط جوی نامناسب و بهره بردن از دو موتور قدرتمند با مجموع 5000 اسب بخار قادر به انتقال 7000 لیتر اب میباشد. این ها هواپیما همچنین مجهز به سامانه های تشخیص اتش و حرارت نیز میباشد.از این هواپیما تا هم اکنون بیش از 95 فروند ساخته شده است که در بیش از 10 کشور در حال فعالیت می باشند.
  17. 1 پسندیده شده
    چه تشابه جالبی!! https://fa.alalamtv.net/news/5008121/درگیری-لیبی؛-بازیگران-زیاد-و-نبود-راه-حل
  18. 1 پسندیده شده
    چند ویدئو از پادهای ساخت رافائل و التا سیستمز اسراییل RAFAEL Litening Advanced Targeting Pod https://www.aparat.com/v/r7TuU ELTA-ELM-2060P SAR Pod پاد رادار روزنه مصنوعی https://www.aparat.com/v/9tgZI ترکیب پاد های شناسایی+رادار روزنه مصنوعی RecceLite + SAR https://www.aparat.com/v/5rm7x RAFAEL Litening + SAR https://www.aparat.com/v/9gWG7 گزارشی از غرفه رافائل در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 https://www.youtube.com/watch?v=XPLzgHizs4g آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری
  19. 1 پسندیده شده
    این پر رو ها خودشان را آقا و قیم دنیا می‌دانند بدتر از اینها خلهایی در داخل هستند که فکر می‌کنند خداوند تبارک و تعالی روزی ما را زیر دست این حیوانات قرارداده امیدوارم ماهواره‌برها و فضا شامل برجام بازی نشود
  20. 1 پسندیده شده
    یک دموکرات میاد ، بعد قر دادن های جناح فعلی حاکم بر دولت دوباره شروع می شه و با تبلیغات همون مسیر سینوسی که از سعد آباد به احمدی نژاد رسید و دوباره به روحانی رسیده ، رو تکرار می کنند ... مشکل ج.ا اینه که هنوز بعد از 40 سال نتونسته وجودش رو از حالت دولت مستعجل خارج کنه و اصولا قوای درونیش هم در درک درست از منافع ملی عاجزند و هر کدومش در نهایت در این فضای دو یا چند قطبی درون ج.ا منافع ملت و کشور و آینده ی کشور رو فدای سود های سیاسی و اقتصادی خود می کنند ... تا این ضعف هست ، صحبت کردن فایده ای نداره .
  21. 1 پسندیده شده
    امیدوارم سپاه در بیانیه اش اعلام کنه این ماهواره جهت نظارت بر برنامه هسته ای موشکی و بیولوژیک رژیم صهیونیستی امارات و عربستان و امریکا و همچنیین فعالیت تروریستی پرتاب شده و ماهواره بعدی طبق برنامه های زمان بندی شده پرتاب خواهند شد والسلام. پی نوشت : نظارت بر فعالیت های تروریستی نیروهای تروریستی سنت کام امریکا
  22. 1 پسندیده شده
    خوب یک ذره چلنج کنیم واقعا پاسخ به هجوم این سیستم ها وسیستم های مشابهه چیست خوب موج اول حمله رو دریافت کردیم تمام نیروگاه های برق وپالایشگاه و امکان حساس دولتی ونظامی زده شدتوسط موشک بالستیک کروز متعارف و هسته ای با قدرت پایین الان نوبت حمله هوایی است مشخصا اول سیستم های بدون سرنشین ارزان قیمت ودر مقایس بالا وبعد هم بدون سرنشین گرانتر وپیچده تر باقابلیت هوش مصنوعی جهت مدیریت و لینک بین این سیستم ها و سیستم سرنشین دار استفاده میشود و همچنین نقس سوخت رسان به پهپاد واگذارمی شود حال چاره مقابله با اینها چیست بخشی از این سیستم مثل (مالد جاسم موشک الکترومغناطیسی مثل CHAMP و... کاری نداریم فرض اینها در دور اول استفاده شده اند ) پهپاد گرملین ویا مشابهه ان در نوک حمله با قابلیت جمینگ انتحاری بودن حمل سلاح محدود با قابلیت باز یابی سیتم های مشابهه XQ-58A Valkyrie و 5GAT Drone و qf-16 با قابلیت پوشش جمینگ برای سیستم جلونگر قابلیت درگیری با اهداف زمینی وهوایی وسوخت گیری هوایی سیستم های سوخت رسانی مانند MQ-25 Stingray در اخر سیستم هایی مانند اف18 اف 15 اف 22 اف 35 که نقش هدایت و کنترل نبرد رو بر عهده دارند جهت سرکوب کامل پدافند هوایی البته راه حل های ما میتواند استفاده از پهپاد رهگیری مانند کرار و سریر و... مجهز به سیستم جمینگ و سلاح برای درگیری هوایی مانند دوش پرتاب دوشپرتاب چینی Hidden blade راه حل دوم نصب سیستم مانند CHAMP بر روی پهپادو موشک ایران جهت ارسال موج الکترومغناطیسی به پهپاد های دشمن مانند پهپاد سجیل البته حوزه سطحی و زیر سطحی توانمندی بسیار خوبی امریکا اسراییل دارند میتوانند سیستم های بدون سرنشین استفاده کنند Sea Hunter Drone Ship https://www.aparat.com/v/kZ3JV http://www.hisutton.com/low-cost-autonomous-submarine.html http://www.hisutton.com/Biomimetic_Autonomous_Underwater_Vehicles.html در حوزه ماهواره هم بغیر موشک ضد ماهواره و هک ولیزر نمودن فناوری جدید تری خواهد امد خوب این داستان اخیر ماهواره نظارتی روسها و همچنین سایر سیستم شبه نظامی مورد استفاده روسیه و امریکا در فضا شامل طرح های جمع اوری زباله های فضایی تقریبا چند ده هزار ماهواره در دهه اینده پرتاب خواهد شد بخصوص اینکه سیستم مورد نظر ما قابلیت حمل چند ماهواره کوچکتر داشته باشد این ماهواره کوچک قابلیت چسبیدن به ماهواره دشمن رو داشته باشند جهت اخلال ویا خرابکاری تجهیزات بدون الودن نمودن فضای ماورا جو ورژن نظامی سیستم های داخل ویدئو رو درنظر بگیرید https://www.youtube.com/watch?v=XBOQSRZSFgs
  23. 1 پسندیده شده
  24. 1 پسندیده شده
    با سلام سوخو-22 ام-4 های نیروی هوا- فضای سپاه ( فیترهای سابق نیروی هوایی ارتش بعث ) با غلافهای سوخت گیری میراژ /تابستان 96 این جتهای عراقی ، حداقل در دوسال آخر جنگ نقش بسیار مهمی را در بمباران شهرهای مرزی و خطوط تماس ، بخصوص در جریان بازپس گیری جزایر مجنون بازی کردند ولی دوسال بعد ، گونه های ارتقاء یافته ان به دلایلی که تاکنون مبهم به نظر می رسد ( علیرغم حرف و حدیثهای فراوان ) به ایران منتقل شدند .
  25. 1 پسندیده شده