FOCAL

Members
  • تعداد محتوا

    202
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

296 نشان افتخار

12 دنبال کنندگان

درباره FOCAL

  • رتبه حساب کاربری
    گروهبان دوم

Profile Information

  • Gender
    Male

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,770 نمایش های پروفایل
  1. سلام کشف بزرگترین میدان نفتی دریایی توسط چین آیا این مسأله خللی به اهمیت انرژی خاورمیانه برای اژدهای سرخ وارد میکند؟ منبع https://www.oedigital.com/amp/news/503312-cnooc-confirms-third-oilfield-discovery-with-100-million-tons-of-reserves-in-southern-bohai-sea
  2. سلام زمانی گفته میشد در صورت درگیری با تهران صدها هزار موشک آماده در مرزهای شمال اسراییل در انتظار شلیک هستند و این بزرگترین بازدارندگی ایجاد می‌کنه ولی الان (تا اینجای جنگ) به نظر من یکی از چیزهایی که فرو ریخته و یا در آستانه فروریختن هست دیوار اعتماد در بین «محور مقاومت» است که تا اینجا میشه به این نتیجه مقطعی رسید که آنقدر طرف اسراییلی هزینه های درگیری را بالا برده که هیچکدام از آنها حاضر نیستند برای دیگری هزینه دهند مگر اشتباه محاسباتی پیش بیاد و تا اینجا ادعای آماده بودن موشک ها در صورت حمله مستقیم به ایران میشه به دیده شک نگاه کرد. اعلان جنگ حوثی ها فقط یک حرکت نمادین است و شطرنج بازی نصرالله هم اثر قابل توجهی ندارد صحبت های در مورد گسترش جنگ توسط مقامات جمهوری اسلامی و ثبت نام ۶ میلیون نفری و فرودگاه مهراباد رفتن داوطلبان هم فقط برای مصرف داخلی است . در واقع جنگ فقط در صورت یک اشتباه محاسباتی گسترش پیدا میکند. این تحلیل زمانی نوشته شده است که سربازان اسراییل در شهر غزه و داخل تونل های حماس هستند یعنی کیلومتر ها از خط قرمز ترسیم شده در مورد ورود به جنگ زمینی گذشته اند
  3. به نام خدا مروری بر گذشته... شلیک به هواپیمای سی - ۱۳۰ نیروی هوایی ایران سانحه ای است که در ۲۶ اسفند ۱۳۷۲ ( ۱۷ مارس ۱۹۹۴ ) رخ داد. زمانی که یک هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی - ۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل پرسنل سفارت ایران در روسیه بود و از مبدا کراسنودار به مقصد تهران در حال پرواز بود، توسط نیروهای مسلح ارمنستان در نزدیکی شهر استپاناکرت در منطقه ٔ ناگورنو قره باغ، که از سال ۱۹۸۸ تحت درگیری مسلحانه بود، مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در این سانحه ۳۲ سرنشین هواپیما ( شامل ۱۹ مسافر و ۱۳ خدمه ) کشته شدند. هواپیمای سی - ۱۳۰ هرکولس از شهر مسکو حامل کارکنان سفارت ایران و بستگاه آن ها بود که برای تعطیلات نوروز به ایران برمی گشتند. به ادعای سفارت ایران در مسکو، هواپیما حامل ۱۹ مسافر از جمله ۹ کودک و ۱۳ خدمه بوده است. خدمهٔ هواپیما پیش از ورود به حریم هوایی آذربایجان در منطقه ٔ ناگورنو قره باغ، از وجود یک مشکل مکانیکی خبر می دهند و پس از آن هواپیما سقوط می کند. پس از این سقوط، ژیرایر لیباریدیان، معاون اول وزیر امور خارجه ارمنستان، در یک کنفرانس خبری گفت که این هواپیما باید قبل از رسیدن به ایران در مسیر روسیه، گرجستان و ارمنستان پرواز می کرد. اما هنگام خروج از گرجستان از حدود ۶۵ مایلی شرق این راهرو منحرف شد و طبق برنامه در ساعت ۱۰:۰۸ دقیقه وارد حریم هوایی ارمنستان نشد و در عوض، بر فراز منطقهٔ جنگی اطراف قره باغ پرواز کرد. بقایای افراد کشته شده در این سانحه به ارمنستان منتقل و از طریق فرودگاه زوارتنوتس ایروان به تهران منتقل شد. در این مراسم گاگیک هاروتیونیان، معاون رئیس جمهور ارمنستان، و ویگن چیتچیان، معاون نخست وزیر ارمنستان، حضور داشتند. ایران یک کمیسیون ویژه نیروی هوایی را برای بررسی علل این فاجعه اعزام کرد. امینیان، رئیس این کمیسیون، تئوری مطرح شده توسط گاگیک هاروتیونیان، معاون رئیس جمهور ارمنستان، را رد کرد. هاروتیونیان ادعا کرده بود این که هواپیما کنترل خود را از دست داده و به دلیل برخی اختلالات در سیستم پرواز سقوط کرده است. یک مقام وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که هواپیما به دلایل نامعلومی پس از انحراف از مسیر خود در هوا منفجر شده است. این هواپیما توسط دو موشک شلیک شده توسط نیروهای ارمنستان ساقط شده است وطرف ارمنی مسئولیت مستقیم این سانحه را بر عهده نگرفت، نیروهای ارمنی برای شناسایی هویت هواپیما تلاشی نکرده اند و با هواپیمای آذربایجانی اشتباه گرفته اند. https://img.abadis.ir/wikis/2/2D729B4695501A7C.webp پ ن : منبعی که در آن از پرداخت غرامت صحبت شده باشه ( مثل 240 میلیون دلار پرواز 655 و 150 میلیون دلار پرواز752) ندیدم.
  4. نگاه به شرق و تله بدهی به چین این اصطلاح نخستین مرتبه توسط براهما چلانی برای تعریف وام‌هایی استفاده شد که چین به کشورهای فقیر می‌دهد. شرایط بازپرداخت این وام‌ها بسیار سخت هستند و پس از ناتوانی کشورهای وام گیرنده در بازپرداخت وام‌ها چین این کشورها را مجبور می‌کند که دارایی‌ها و امتیازات استراتژیک‌شان را به پکن واگذار کنند .این اصطلاح نخستین بار در ۲۰۱۷ استفاده شد و پس از آن به‌سرعت در میان رسانه‌ها، حلقه‌های اطلاعاتی و دولت‌های غربی مورد استفاده قرار گرفت چین در اواخر ۲۰۱۳ چین پروژه یک کمربند یک راه را راه‌اندازی کرد. این کشور در راستای این طرح در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به کشورهای خواهان توسعه زیرساخت‌هایشان در مجموع ۱۲۰ میلیارد دلار وام داد. بر اساس بخش‌هایی از قراردادهای چین با این کشورها این زیرساخت‌ها به وسیله خود شرکت‌های چینی ساخته می‌شوند. بیشتر این کشورها پیش از این رابطه اقتصادی خاصی با چین نداشتند و این وام‌ها موقعیت‌های کاری فراوانی برای شرکت‌های چینی فراهم کرد. معمولاً شرایط این وام‌ها مبهم و نامشخص هستند و نحوه بازپرداخت آن‌ها به گونه‌ای است که نارضایتی کشور وام گیرنده را به همراه دارد و در دراز مدت برای کشور وام‌گیرنده تنها بدهی به همراه می‌آورد. سریلانکا منتقدان وام‌هایی که توسط بانک اکزیم چین به دولت سریلانکا برای ساخت بندر ماگامپورا ماهیندا راجاپاکسا اعطا شده را نمونه موردی دیپلماسی وام تله نامیده‌اند. ارزش این قرارداد ۳۶۱ میلیون دلار بود که ۸۵٪ آن توسط بانک اکزیم چین با نرخ سود سالیانه ۶٫۳٪ تأمین شد. شرکت‌های دولتی چینی سینوهایدرو و شرکت مهندسی بندر چین به وسیله دولت سریلانکا به کار گرفته شدند تا بندر ماگامپورا را بسازند. دولت سریلانکا در بازپرداخت این وام ناموفق بود و به همین دلیل طی یک قرارداد اجاره ۹۹ ساله این بندر به شرکت دولتی چینی چاینا مرچنس واگذار شد جیبوتی جیبوتی از چین وام گرفت تا بنادر استراتژیک خود را توسعه دهد.[ بدهی‌های جیبوتی به چین در مجموع ۷۷٪ از کل بدهی خارجی این کشور را شامل می‌شود که خود معادل ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جیبوتی است. در ۲۰۱۷ نخستین پایگاه نظامی چین در خارج از مرزهای این کشور در جیبوتی به راه افتاد. کنیا در فاصله ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ کنیا از چین در مجموع ۹٫۸ میلیارد دلار وام گرفت.[ بدهی به چین در مجموع ۷۲٪ از کل بدهی خارجی کنیا را شامل می‌شود. چین تا ۲۰۲۰ بودجه گسترده‌ای معادل ۶٫۵ میلیارد دلار در اختیار کنیا گذاشت تا ریل استاندارد مومباسا–نایروبی را تکمیل کند.[۳] در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ دادگاه استیناف در کنیا یک وام ۳٫۲ میلیارد دلاری از چین برای ساخت خط‌های راه‌آهن در کنیا توسط شرکت‌های چینی را غیرقانونی اعلام کرد.[ در دسامبر ۲۰۱۸ دولت کنیا تا آستانه اعلام ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام‌های چین برای ساخت بندر مومباسا پیش رفت. این عمل می‌توانست باعث شود تا کنیا کنترل این بندر را به چین واگذار کند. به دنبال این اتفاق در رسانه‌های کنیایی این سؤال مطرح شد که آیا وام گرفتن از چین در ازای از دست رفتن حاکمیت ملی کنیا بر سرزمینش ارزشش را دارد و آیا کنیا به موردی دیگر همچون سریلانکا تبدیل می‌شود یا نه؟ زامبیا از مجموع ۸٫۷ میلیون دلار بدهی خارجی زامبیا ۷٫۴ میلیون دلار آن به چین است که با در نظر گرفتن اقتصاد کوچک این کشور آفریقایی این بدهی مبلغ بسیار بالایی‌ست. در ۲۰۱۸ بحثی در میان قانون‌گذاران زامبیایی مطرح شد مبنی بر این‌که وام‌های چینی با شرایط بازپرداخت سخت و بی‌ملاحظه حاکمیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد و در سپتامبر همان سال مذاکراتی بین چین و زامبیا انجام شد تا دولت زامبیا کنترل زسکو، شرکت برق دولتی زامبیا، را تماماً به چین واگذار کند وقتی کشورها خود را در تنگنای مالی می‌بینند، چین به آرامی دام خود را برای گرفتار‌سازی‌ آنها پهن می‌کند. دام بدهی چین اینگونه عمل می‌کند که پکن در راستای توسعه نفوذ خود در جهان به‌ویژه در چارچوب ابتکار کمربند- جاده، از طریق مؤسسات مالی خود وام‌هایی را برای بهبود زیرساخت کشورهای در حال توسعه به‌ویژه کشورهایی که به دلیل فقدان شرایط لازم توان دریافت وام از سایر نهادهای مالی جهانی را ندارند، در اختیار این کشورها قرار می‌دهد. آنگاه به دلیل دیربازده ‌بودن طرح‌های زیربنایی، حیف و میل‌شدن وام‌ها توسط دولتمردان، غیرشفاف‌بودن وام‌ها، بالابودن بهره وام‌ها، بالا‌بودن غیرمعقول هزینه پروژه‌ها و...، کشورهای دریافت‌کننده با انباشتی از بدهی مواجه می‌شوند بدون آنکه بتوانند آن را بازپرداخت کنند. تحت چنین شرایطی کشور دریافت‌کننده ناچار است بابت بازپرداخت اصل و سود وام، بخشی از دارایی استراتژیک خود را به چین واگذار کند. واگذاری بندر هامانتوتا در سریلانکا، مومباسا در کنیا و.... جلوه‌ای از این مسئله قلمداد می‌شوند. به لحاظ پیشینه، دیپلماسی دام بدهی را برای نخستین بار براهما چیلانی نویسنده هندی به کار برد. تصمیم بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای پذیرش وام‌های چینی از بسیاری جهات قابل درک است؛ تقاضای آنها از نهادهای مالی بین‌المللی برای توسعه زیرساخت‌هایشان با پاسخ منفی مواجه می‌شود بنابراین وقتی چین وعده می‌دهد وام‌هایی با شرایط آسان و با قصد خیرخواهانه در اختیار آنها قرار می‌دهد همه از آن استقبال می‌کنند. بعدا مشخص می‌شود که اهداف واقعی چین نفوذ تجاری و استراتژیک است. در آن زمان، دیگر خیلی دیر شده و کشورها در دور باطل بدهی گرفتار می‌شوند. منابع : https://www.project-syndicate.org/ https://web.archive.org/ https://www.spectator.co.uk/ https://www.rfi.fr/ https://www.etemadonline.com/ روزنامه آرمان ملی: چين ايران را مشتری می داند؛ نه متحد (pishkhan.com)
  5. سلام جزییات زیادی در دسترس نیست اما با توجه به موقعیت دو حکومت میتوان پیشبینی کرد که کفه ترازو به سمت سعودی سنگینی کند و این کاملا منطقی است چون حکومت جمهوری اسلامی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی ، روابط بین الملل و... در موضع قدرت و یا حتی نزدیک به آن نیست و حاضر است هر امتیازی به خارجی بدهد تا به مردم ایران بیشتر سخت بگیرد(منتظر برجام 2 با کلی مخلفات جدید باشید). به گفته یک تحلیلگر عربستان ایران را ارزان خرید تا بعدا به غرب و خصوصا اسراییل گران بفروشد
  6. البته صحبت شما کاملا درسته ولی سرعت رسیدن به هدف فکر میکنم ملاکه و تعیین کننده برخورد و یا فرار هواگرد هدف هستش حالا با هر پروفایلی که موشک طی میکنه. سرعت خط مستقیم 3.3 شاید در مسیر موشک به 5 هم برسه
  7. منم محاسبه کردم به نزدیک همین نتیجه رسیدم در این صورت هدف دورشونده با سرعت سوپرکروز برد سیستم به نصف کاهش میده
  8. اولین باره این عبارت میشنوم در صورت بالستیک بودن با محموله یک تنی چقدر برد براش میشه تخمین زد؟
  9. سلام چیزی که در این مورد کمی نگران کننده به نظر میرسد لو رفتن اطلاعات زنجیره تامین لوازم و قطعات قسمت های مختلف پهپاد به واسطه سقوطهای احتمالی است که خطر نفوض در زنجیره تامین پردازنده ها و مسدود شدن و ارسال قطعات معیوب به همراه دارد. امیدوارم برای صادرات دقیقا نسخه داخلی استفاده نشده باشد . کردستان چشم و چراغ ایران...
  10. سلام یک کلیپ داخل گروه های نظامی دیدم که از دید یک پهپاد متعلق به سپاه برخورد موشک ها به یک قلعه ثبت شده بود ولی متاسفانه به دلیل اختلال اینترنت فعلا نمیشه دانلود و آپلود کرد . یک نکته در این مورد به نظرم رسید : بیشتر از ۷۰ درصد موشک ها به هدف نخورد و خطا رفت ولی نوع خطا سیستمی به نظر می‌رسید و نه خطای دقت چون موشک های به هدف نخورده همه یک طرف قلعه ی هدف فرود آمدند و این ناشی از عدم دقت نیست و نشان دهنده یک ایراد ثابت و سیستمی در هدف گیری و یا سیستم ناوبری است. بدیهی که خطاهای سیستمی راحت تر قابل اصلاحه و باید کالیبره بشه . #هرجا که کرد هست آنجا ایران است...
  11. سلام به نظر من مسکو تعمدا شل کرده که زمستان شروع بشه و ارتش زمستانی و آموزش دیده برتری خودش نشان بده این بگذارید در کنار بحران انرژی اروپا که قدرت چانه زنی و هر حرکت سیاسی سلب میشود. در حقیقت winter is coming
  12. چقدر بردشه؟ تو گزارش تلویزیون هم چیزی نگفتن
  13. اگر آمریکایی ها این کار کرده بودند باز هم خبر آن را پخش نمی‌کردند ؟ این هم در نظر بگیرید که بیشتر سلاح های صدام در آن سالها هم دستپخت همین شوروی بود و این سرسپردگی تا الان هم ادامه دارد و دیگر دم خروس به شدت بیرون زده (به عنوان مثال رجوع کنید به صحبت های یک ماه گذشته جناب جلیلی در مورد نفت و عدم جایگزینی نفت روسیه ) شعار نه شرقی نه غربی فقط شعار بود