برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 31 مرداد 1400 در پست ها
-
3 پسندیده شدهنمایش قابلیت MRSI در هویتزر Boxer RCH 155 https://www.aparat.com/v/YxiIX هویتزر Boxer RCH 155 ساخت آلمان یک هویتزر خودکششی است که بر روی پلتفرم 8x8 چرخدار بوکسر سوار است که با ماژول توپخانه 155 میلیمتری (AGM) ترکیب شده است. در این ویدیو شلیک 4 گلوله با قابلیت MRSI به نمایش گذاشته میشود ( برای آشنایی بیشتر با قابلیت MRSI در توپخانه ها بر روی لینک کلیک کنید) بعد از اجرای آتش به مدد شاسی بوکسر و تحرک پذیری بالا، این هویتزر خودکششی به سرعت از محل اجرای اتش دور میشود در نتیجه احتمال کشف و انهدام آن بوسیله سامانه های توپخانه ای دشمن به طور قابل توجه ای کاهش می یابد. ماژول توپخانه 155 میلیمتری (AGM) از همان فناوری هویتزر خودکششی PzH 2000 بهره می برد با این تفاوت که ساخت آن ارزان تر است ، تعداد خدمه را کاهش داده و به طور قابل توجهی سبک تر میباشد. هویتزر Boxer RCH 155 توسط تنها 2 نفر اداره می شود. این سیستم توپخانه بسیار خودکار است. دارای سیستم بارگذار تمام خودمکار است که هم پرتابه و هم خرج را بارگذاری می کند. بنابراین ماژول توپخانه کاملاً بدون سرنشین است. این سیستم توپخانه مجهز به هویتز 155 میلیمتر/L52 است. که در هویتزر PzH 2000 نیز استفاده شده است . این سیستم توپخانه ای با تمام پرتابه های استاندارد 155 میلیمتری ناتو سازگار است. حداکثر برد آتش با پرتابه استاندارد 30 کیلومتر ، 40 کیلومتر با پرتابه بیس بلید و 56 کیلومتر با پرتابه با رانشگر راکتی است. این ماژول توپخانه ای دارای سیستم کنترل آتش پیشرفته است. داده های هدف را از طریق رادیو یا پیوند داده دریافت می کند. توپ به طور خودکار با استفاده از داده های کنترل آتش تنظیم میشود. خدمه از راه دور یا از داخل کابین هدف را تایید و شلیک می کنند. اگرچه در مواقع اضطراری یا خرابی این سیستم توپخانهای را می توان به صورت دستی بارگذاری و شلیک کرد. https://www.aparat.com/v/Wslef از دیگر قابلیت هویتزر Boxer RCH 155 اجرای آتش در حین حرکت است که علاوه بر قابلیت اجرای آتش غیر مستقیم میتوان از این قابلیت برای پشتیبانی اتش به شکل مستقیم نیز بهره گرفت.
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهبه نام خدا Elbit Skystriker پهپاد مهمات با مداومت بالا انتحاری (2017) مهمات با مداومت بالا تکاملی منطقی از سامانه های بدون سرنشین اند. فرم های اولیه این کلاس منحصر به جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) بودند که به مدل های پیشرفتهتر مسلح قادر به جستجو، رهگیری و مداخله انجامیدند. مهمات با مداومت بالا، سلاح هایی انتحاری اند که از پهپاد برای حمل محموله انفجاری استفاده می کنند. این مدل ها با نام های "پهپاد کامیکازی" یا "پهپاد خودکشی کننده" هم شناخته می شوند. اولین نمونه های این کلاس در دهه 1980 پدیدار شدند. اسرائیل بازیگر پیشگام و اصلی حوزه سامانه های هواپیمای بدون سرنشین بوده است. پهپاد Harpy جزو اولین پهپاد های انتحاری به شمار می آید که برای سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD) استفاده می شد و اکنون به انواع برد کوتاه، متوسط و بلند برای آتش پشتیبانی و حمله تاکتیکی تقسیم می شود. مهمات مداومت بالا با بدنه کوچک، هزینه کم و اثر صوتی نزدیک به صفر تقریبا بی نقص ترین سلاح هایی اند که امروز وجود دارد. Elbit Skystriker اسرائیلی، مهمات مداومت بالای برد بلند و مقرون به صرفه ای اند که علاوه بر ارائه اتش آماده به شلیک، توانایی تاکتیکی شناسایی منطقه جنگی فعال را دارد. این سامانه نیرو های متعارف زمینی و نیرو های ویژه نیازمند حمله دقیق را پشتیبانی می کند. Skystriker کاملا خودکار است و قابلیت جستجو، رهگیری، درگیری و تعیین هدف را دارد. Skystriker با موتور تمام الکتریکی خود، فقط در نزدیکی نقطه ضربه قابل شنیدن است و هدف تا پیش از نابودی متوجه حضور این پهپاد نمی شود. سر جنگی 5 کیلوگرمی Skystriker درون بدنه قرار می گیرد. ترکیب طراحی آن متعارف است و اویونیک ارزانی دارد. بال های اصلی در پایین 2 طرف بدنه تیوبی شکل نصب شده اند. واحد دمی تک سکانه در انتهایی ترین بخش بدنه قرار دارد. یک ملخ 2 پره در عقب، Skystriker را پیش می برد. آذربایجان یکی از شناخته شده ترین استفاده کنندگان Skystriker است و از این ناوگان خود فعالانه در برابر همسایه خود، ارمنستان، در جنگ سال 2020 استفاده کرده است. آدربایجان Skystriker را در سپتامبر سال 2019 آزمایش کرد و از آن زمان اتکای خود به گونه های بدون سرنشین و سلاح های دور برد را افزایش داده است. خدمات مرزی آذربایجان با سفارش Skystriker در سال 2019 به اولین استفاده کننده خارجی این مدل تبدیل شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 100 - سازنده: Elbit Systems (اسرائیل) - کشورهای مصرف کننده: آذربایجان، اسرائیل - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) – قوای محرکه: 1 موتور الکتریکی با ملخ 2 پره - حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 5000 متر - برد: 20 کیلومتر - تسلیحات: 5 تا 10 کیلوگرم سر جنگی - نسخه ها: Skystriker (سری پایه) منبع
-
2 پسندیده شدهبسم ا... سابقه فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران براساس فرموده جناب @powerman1 سنندج کردستان بعنوان محل تولد فرمانده جدید نیروی دریایی صحیح است .
-
1 پسندیده شدهسفیر روسیه در کابل تاکید کرد، نمایندگان طالبان از سفارت روسیه خواستهاند که به ساکنان و فرماندهان ولایت پنجشیر افغانستان اعلام کند که طالبان برای ورود به این منطقه از نیروی نظامی استفاده نخواهد کرد. دیمیتری گیرنوف سفیر روسیه در کابل شامگاه شنبه در گفتگویی اعلام کرد که نمایندهای از طالبان به سفارت روسیه رفته و "با توجه به نفوذ و تاثیر روسیه در میان جناح های سیاسی مختلف افغانستان"، خواهان ابلاغ پیامی سیاسی به پنجشیر شده و از ما خواسته که به سران منطقه پنجشیر و ساکنان آن اعلام کنیم که طالبان تا این لحظه تصمیمی برای استفاده از زور برای ورود به این منطقه اتخاذ نکرده و خواهان راه حل مسالمت آمیز (از جمله انعقاد توافق نامه های سیاسی) برای حل و فصل این مسئله است. بدین ترتیب طالبان خواهان جلوگیری از خونریزی و به کارگیری روش گفتگو است. این دیپلمات روسی افزود: پیام طالبان نشانگر آن است که این گروه خواهان حل و فصل موضوع به روشی است که از روش مورد نظر معاون اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری وی "پیشرفته تر" است. https://fa.alalam.ir/news/5760533/پیام-غیرمستقیم-طالبان-برای-فرماندهان-دره-پنجشیر
-
1 پسندیده شدهاول از همه باید متوجه شد که در کدام نقاط این سیستم ضعف داره یا کجاها تحت پوشش رادار نیست که این خودش لازم هست هواپیماهایی برای جمع اوری سیگنال های رادار در اختیار داشته باشند یا هم از خاک یک کشور دیگه حمله انجام بشه
-
1 پسندیده شدهمحدودیت شدید آب زمین قابل کشت و هدر رفت تولیدات حاصله با بی برنامگی و بی توجهی مسئولین!!! متاسفانه بدلیل سنتی بودن کشاورزی توزیع نامناسب محصولات تولیدی عدم وجود زنجیره های توزیع ونگهداری (سردخانه ها) ،بسته بندی و حمل نقل غیر تخصصی والبته کمبود صنایع تبدیلی مناسب هرمنطقه و محصول در سطح کشور باعث دوریز و نابودی حجم بزرگی از تولیدات کشاورزی هستیم که میتواند کمکزیادی به رفع نیاز و رشد اقتصادی کشور باشد! به نقل از:مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ۳۰ درصد محصولات زراعی، باغی و غذای تولیدی در ایران از بین میرود. «قسمت عمده ضایعات در کشور، مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی است.» «در حال حاضر سالانه و به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در ایران تولید میشود که حدود ۱۶,۵ میلیون تن آن به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می شود. این مقدار ضایعات معادل محصول تولید شده در ۱۲ درصد سطح زیر کشت محصولات آبی کل کشور است.» این مقام وزارت جهاد کشاورزی می گوید که ایران به تنهایی سهم ۳ درصدی در هدررفت محصولات کشاورزی و غذا در جهان دارد. براساس آمار سازمان حفظ نباتات، انگور با ۳۴ درصد ضایعات در رتبه اول و پس از آن نارنگی با ۳۱ درصد، پرتقال هلو و گیلاس هر سه با ۳۰ درصد، سیب با ۲۸ درصد، لیمو ترش و لیمو شیرین هر دو با ۲۶ درصد، انار با ۲۵ درصد و خرما با ۲۰ درصد در رتبههای بعدی میزان ضایعات محصول قرار دارند. زیان اقتصادیِ آب تلف شده چقدر است؟ ارزیابی ها به محصولات محدود نمی َشود. ماجرای اصلی بر سر «آب» است یعنی پس از برآورد ضایعات، آب تلف شده و زیان اقتصادی آن بررسی می شود. ارزش بهره وری اقتصادی هر مترمکعب آب طبق آمار رسمی بانک مرکزی، ۱۰ هزار و ۸۸۹ ریال یا ۳۳ درصد دلار محاسبه شده و میزان تلفات آبی ناشی از ضایعات محصولات زراعی در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ برابر با ۶٫۲۶ میلیارد مترمکعب بوده است. این میزان برای محصولات باغی سه میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب بوده و در مجموع در شرایط کنونی میزان تلفات آب ناشی از ضایعات کشاورزی معادل ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است!!! https://www.mojnews.com/بخش-اقتصادی-4/87867-هدر-رفت-سالیانه-سه-میلیارد-دلار-آب-از-طریق-ضایعات-محصولات-کشاورزی#gsc.tab=0
-
1 پسندیده شدهدیوید مارکت فرمانده سابق زیردریایی هسته ای ایالات متحده امریکا ، 14 صحنه سینمایی از فیلم های معروف ساخته شده در مورد زیردریایی ها را از نظر مطابقت با شرایط واقعی رتبه بندی میکند. https://www.aparat.com/v/9RJw0 زیرنویس فارسی از BarraGe
-
1 پسندیده شدهآخرین شکار کوسه های آتلانتیک آخرین موفقیت رزمی زیردریایی های نیروی دریایی آلمان نازی در دومین جنگ جهانی، توسط زیردریایی U-2336 در تاریخ 7 ماه می سال ۱۹۴۵ یعنی یک هفته پس از مرگ اسرارآمیز آدولف هیتلر و پنج روز پس از سقوط برلین به دست ارتش سرخ ثبت شده است. باوجود این که آدمیرال کارل دونیتز در تاریخ چهارم ماه می سال ۱۹۴۵ دستور عدم تازش را به نیروی دریایی آلمان ابلاغ نموده بود، چندین فروند از ۶۳ زیردریایی که در آنزمان دور از بنادر و در دریاها و اقیانوسها به مأموریت رزمی مشغول بودند به دلایل فنی و یا تعمدا” این دستور را دریافت نکرده و همچنان به ناامن کردن اقیانوس آتلانتیک مشغول بودند که یکی از آنها زیردریایی پیشرفته U-2336 بود. آدمیرال کارل دونیتز آخرین رئیس جمهور آلمان نازی زیردریایی U-2336 از جدیدترین نسل زیردریاییهای تایپ ۲۳ نیروی دریایی آلمان نازی معروف به Elektroboot بود که برخلاف خواهر بزرگترش یعنی تایپ ۲۱ تنها توانایی حمل دو اژدر را داشت و حوزه رزم آن بیشتر به نواحی ساحلی دشمن محدود بود (بسیار شبیه به زیردریایی کلاس قدیر کشورمان). زیردریایی کوچک ولی دوربرد تایپ XXIII با ماندگاری بالا در زیر آب که امکان شناسایی توسط جنگنده های دشمن را کاهش می داد. وزن جابجایی این زیردریایی تنها ۲۵۸ تن بود که برای هدایت و عملیاتی نگاه داشتن آن نیاز به ۱۴ تا ۱۸ خدمه داشت. در این رویداد زیردریایی یاد شده به فرماندهی امیل کلوزمایر موفق شد دو فروند شناور انگلیسی و نروژی را به وزن مجموعا” ۴۷۰۰ تن در نزدیکی سواحل اسکاتلند مورد اصابت اژدرهای مرگبار خود قرار داده و به اعماق آبها بفرستد. آخرین شکارگاه کوسه چابک آلمانی در سواحل اسکاتلند این زیر دریایی پس از پایان این مأموریت به بندر کیل بازگشت و تسلیم متفقین شد و سرانجام در عملیاتی با عنوان Deadlight در ژانویه ۱۹۴۶ توسط نیروی دریایی انگلستان غرق گشت.
-
1 پسندیده شدهپروژه یاسن 885 زیردریایی تهاجمی روسیه با پیشران اتمی این زیردریایی برپایه زیردریایی های آکولا بوده و جایگزین آن خواهد بود و نسل جدید زیردریایی های تهاجمی محسوب می شود 4 فروند از این زیردریایی ساخت شده است و وظیفه شکار زیردریایی، کشتی و شلیک موشک های کروز را بر عهده دارد این کلاس زیردریایی را بعنوان رقیب زیردریایی های کلاس ویرجینیا امریکا می نامند.
-
1 پسندیده شدهپرش از آسمان - عملیات نیروهای ویژه دریایی اسمشان نیروی دریایی هست ولی به عنوان بازوی اجرای سیاست های آمریکا در تمامی مناطق دست به عملیات می زنند اگرچه که نیروی دلتا به عنوان نیروی مخصوص شناخته می شود ولی نیروهای ویژه دریایی بیشتر از دیگر نیروها با مناطق درگیری در ارتباط هستند شروع عملیات با پرش از آسمان، غواصی، هلی برد و ... شروع می شود و به انهدام هدف، ازادی گروگان یا ربودن هدف منتهی می شود شاید بد نباشد نیم نگاهی به تفاوت نیروهای دلتا و ویژه دریایی بیندازیم ولی اکنون وقت پریدن هست
-
1 پسندیده شدهآموزش نیروهای ویژه دریایی آمریکا ملقب به سیلز United States Navy SEAL selection and training معرفی دوره بصورت عمومی مشخصا دوره های دریایی و غواصی اش بصورت آزاد آموزش داده می شود، ولی به عنوان بهترین دوره غواصی شناخته نمی شود تنها هدف آزار فرد و افزایش استقامت ذهنی در برابر مشکلات است در مورد تسلیحات و به کارگیری بحث تمرین و استاد راهنما حین کار بسیار موثر است بویژه در افزایش مهارت و دقت در مورد تاکتیک تمرین تیمی، یک مهارت بسیار مهم است که جز با تکرار و تمرین و شناخت ذهنی افراد بدست نمی آید و با تمرین ذهن ها به یک استاندارد نزدیک می شود ولی چیزی که در این میان جا ماند روحیه هست و هدف، برای چه می جنگیم؟؟؟ تقدیم به دوست و برادر عزیز جناب @MR9 به امید تولید، بهبود و تکمیل جزوات آموزشی نظامی و افزایش سواد نظامی بصورت عمومی و تخصصی و فوق تخصصی
-
1 پسندیده شدهناوگروه ناوهواپیمابر Carrier Strike Group قدرت نیروی دریایی آمریکا برای اعمال سیاست های اقتصادی و امنیتی و سیاسی
-
1 پسندیده شدهنگاهی مختصر به آینده نیروهای دریایی و مقدمه ای بر نقشه راه در تمرین پیشرفته فناوری دریایی سال 2017 یا ANTX ، نیروی دریایی نشان داد روبات ها به جایی رسیده اند که می توان از آنها برای کمک به محافظت از کشتی ها ، جاسوسی از زیر دریایی های دشمن و حملات موشک های هوایی استفاده نمود. در هر کجای تاریخ که باشیم چابکی، کیفیت آتش، هزینه، کار تیمی، اختفا مواردی هستند که طرح ریزی آینده بر اساس انها تعریف می گردد. با نکات ارائه شده به نظر می آید مسیر تکنولوژی در دریا بر محورهای زیر جلو خواهد رفت: 1 - مولد انرژی و قدرت 2- توپ های جدید مغناطیسی و لیزری (توپ هایی با سرعت 7 برابر سرعت صوت ولی بدون مواد منفجره) 2- بدنه های چند تکه با سطوح کم بازتابنده راداری 3- پهبادهای دریایی با هوش مصنوعی (هواپایه و دریا پایه) 4- شبکه محوری ( در همه زمینه ها مطرح است) مجله ای با نگاه به نقشه راه نیروی دریایی NAVAL POWER & ENERGY SYSTEMS TECHNOLOGY DEVELOPMENT ROADMAP https://www.navsea.navy.mil/Portals/103/Documents/TeamShips/SEA21/ESO/2019%20NPES%20TDR%20Distribution%20A%20Approved%20Final.pdf مجله Global Defence Technology با رویکرد نگاه به آینده https://www.nridigital.com/global-defence-tech/global-defence-technology-archive/ سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) با تمرکز روشن بر تسلط بر اقیانوس آرام در حال بازسازی است. تفنگداران دریایی با گذشت چندین دهه از عملیات مختلف در حال حرکت به سمت اجرای آتش دوربرد و سیستم های هوایی بدون سرنشین (UAS) برای کارهای آینده خود هستند. USMC اعلام كرد: "نيروي دريايی ناوگان آينده (FMF) نيازمند تبدیل از نيروي ميراثي به نيروی مدرن با قابليت هاي ارگانيك جديد است."FMF در سال 2030 به نیروهای دریایی و دریایی اجازه می دهد تا ابتکار عمل استراتژیک را بازگردانی کرده وبا سرمایه گذاری در قابلیت های جدید، در آینده از درگیری در منطقه تسلیحات دشمن اجتناب کنند." تمرکز اصلی این تلاش برای این است که سپاه دریایی ایالات متحده به ریشه های خود بازگردد و قدرت رو به افزایش چین در اقیانوس آرام را به چالش بکشد. این متناسب با وزارت دفاع از دفاعی ایالات متحده (وزارت دفاع آمریکا) است که از تهدیدهای گسترده ای برای تمرکز بر یک تهدید بزرگ دور شود. اساساً نیروی دریایی، به جای اینكه بر طیف گسترده ای از چالش ها متمرکز شود ، برای چالش چین بهینه سازی می شود. مهم است توجه شود که چین بودجه لازم برای توسعه هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری برای جهش از تسلط سنتی ایالات متحده در هنگام دفاع فراهم کرده است. کشتی هایی را تصور کنید که موشک های شلیک شده را با هفت برابر سرعت صوت و بدون استفاده از مواد منفجره ، یا از لیزرهایی برای نابود کردن تهدیدات به قیمت یک دلار به ضرب گلوله استفاده می کنند ، و کشتی هایی که از همان دریایی که در آن شناور هستند سوخت می گیرند. این نگاه اجمالی به آینده برنامه ریزی شده، نیروی دریایی ایالات متحده است. اینها فقط ایده نیستند و همه این ایده ها تا حدی به جواب رسیده اند. نیروی دریایی پیشرفتهترین کشتی جنگی خود تاکنون ، ناوشکن USS Zumwalt را که ممکن است روزی با استفاده از این فناوریهای جدید به دست آورد ، تعمید خواهد داد. - ویدیویی از تکنولوژی ریل مغناطیسی پرتاب گلوله The EM Railgun https://www.youtube.com/watch?v=2HcqS508lIo - ویدیویی از توپ لیزری https://www.youtube.com/watch?v=sbjXXRfwrHg - گزارش در خصوص تولید انرژی از آب دریا (البته در حال حاضر بیشتر برای تامین سوخت جت هست در کنار مولد غیر فسیلی) https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/1038769.pdf https://www.youtube.com/watch?v=pW66iiVNJtY با تشکر از جناب @MR9 بابت حفظ مسیر تولید محتوا
-
1 پسندیده شدهاصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی با سلام: در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد. کوپلینگ : (Coupling) کوپلینگ در داخل یک دیواره نازک استوانه ای بین شیپوری و لوله خرطومی قرار دارد. کار اصلی این قطعه مکانیکی برقراری اتصال بین لوله خرطومی، و پراب هواپیمای سوخت گیرنده است. مکانیزم سوخت گیری هوایی : (Pull 0ff Load Mechanism) مکانیزمی است که در زمان سوخت گیری هوایی،کوپلینگ را با نازل تحت نیروی خود محکم نگهداری می کند. هم چنین این مکانیزم ، توانایی نگه داری انواع نازل و کوپلینگ با قدرت های مختلف را دارد. سوخت : (FEUL) سوخت هواپیماها معمولا ترکیبی از چند ماده شیمیایی بوده وبنا بر سفارش کارخانه سازنده موتور هواپیما و با در نظر گرفتن خصوصیات موتور یاد شده ساخته می شود. سوخت هواپیما دارای ترکیباتی است که آن را قادر می کند که بسیار زود مشتعل شود، خیلی خوب به سوزد، و بیشترین حرارت را تولید کند.سوخت هواپیما معمولا مخلوطی متناسب از نفت ، بنزین ، وگازوئیل می باشد.این ترکیب رایج ترین سوخت هواپیما را تشکیل می دهد.نفت خیلی خوب می سوزد، بنزین خوب مشتعل می شود،وگازوئیل حرارت زیادی تولید می کند.امکان دارد این مخلوط به صورت دیگر وبا افزودن ماده شیمیایی مناسب ترتهیه گردد.چون مصرف سوخت موتور هواپیماهای جت بسیار زیاد است،بیش ترین مقدار وزن بارگیری یک هواپیما ، مربوط به سوخت آن می باشد. ازانواع سوخت های هواپیما می توان به JP4 ،JP5 ، JA1 اشاره کرد.
-
1 پسندیده شدهبا سلام در باب اهمیت اجرای عملیات مشترک نبرد خفجی (alkhafji) در جریان جنگ دوم خلیج پارس (1991) نقطه عطفی در تاریخ جنگ مدرن بشمار آمده و نمونه ای از مزیت بالقوه سامانه های اطلاعاتی مشترک با توانمندی های بازدارنده محسوب می شود . در 29 ژانویه 1991 ، دولشکر زرهی ارتش عراق ، حرکت خود را بسمت خطوط تماس با واحدهای ائتلاف در نزدیکی الخفجی آغاز نمود ، با این وضف به محض حرکت عناصر زرهی ، سامانه های مراقبت ، حرکت ارتش عراق را تشخیص داده و فرماندهان مدافع نیز بسرعت توان هوایی موجود را برای مقابله به صحنه نبرد اعزام نمود . طی سه روز نبرد سنگین و اجرای بیش از 3000 سورتی پرواز ، سازمان رزم هر دو لشکر زرهی عراقی از میان رفت . به گفته یکی از افسران عراقی که بعدها به اسارت در آمد ، ضرباتی که حملات هوایی نیروهای ائتلاف تنها در عرض 30 دقیقه ، به این یگان وارد آورد ، با ضربات وارد آمده به این واحدها در جریان جنگ با ایران (1988-1980) برابری می نمود . فناوری های پیشرفته شناسایی و مراقبت پیشرفته ای نظیر جی استارز با قدرت هوایی موجود ترکیب شده و به 3 شیوه مهم استخوان بندی یگان های مهاجم را در هم شکستند. 1- نخست ستون های زرهی شناسایی شده و اطلاعات به صورت آنلاین به پرنده های رزمی حاضر در صحنه ارسال گردید . 2- فرماندهان مستقر در مرکز کنترل هوایی تاکتیکی با ترکیب اطلاعات بدست آمده یک تصویر جامع و کلی از میدان نبرد در اختیار داشتند . 3- با تجمیع اطلاعات ، اهداف فرماندهان دشمن آنالیز شده و برآیند اطلاعاتی در اختیار فرماندهان نیروی زمینی ائتلاف گذاشته شد . در مجموع ، ترکیب استفاده از چنین تجهیزاتی ، موجب پدید آمدن برتری اطلاعاتی در جریان عملیات رزمی و این مفهوم ، موجب استفاده صحیح از قدرت آتش هوایی شد . پی نوشت : 1- به این اعداد دقت کنید : 72 ساعت /3000 سورتی / 30 دقیقه / 2- ترجمه نمودار : MR9 3- منبع : AFDD 2-1
-
1 پسندیده شدهزانو زدن آنتونوف-۱۲۴ یکی از ویژگی های منحصر بفرد این غول پرنده توانایی زانو آن است. در حقیقت این ویژگی به این خاطر به آنتونوف -124 داده شده است تا در هنگام بارگیری از قسمت دماغه عمل بارگیری با امنیت و راحتری بیشتری انجام شود. در هنگام بارگیری از قسمت دماغه برای باز شدن رمپ، جک های که در کنار ارابه فرود برای استحکام بخشیدن به سازه ی هواپیما تعبیه شده اند بر روی زمین قرار می گیرند و تثبیت می شوند هم زمان با این فرآیند ارابه های ی فرود جلویی نیز به جلو خم می شود و اصطلاحات هواپیما زانو می زند. بعد از زانو زدن، رمپ به طور کامل باز می شود و جک های که بر روی رمپ نیز تعبیه شده اند نیز بر روی زمین مستقر میشوند و این غول پرنده اماده بارگیری میشود. باز شدن بخش دماغه آنتونوف -124 و اماده برای زانو زدن باز شدن جک های کناری ارابه فرود ( اصطلاحا به انها پای فیل گفته میشود) و خم شدن چرخ ها به سمت جلو -در مرجله اخر رمپ 3 تکه آنتونوف -124 به طور کامل باز و جک های رمپ بر روی زمین مستقر میشود زانو زدن کامل آنتونوف -124 و اماده برای بارگیری
-
1 پسندیده شدهسال 1359 سال خونین نیروی هوایی ایران به پایان رسید نیروی هوایی ایران در این سال علی رغم دادن تلفات سنگین چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ تجهیزات تلفات سنگینی بر پیکره تمامی نیروهای دشمن وارد آورد . عملا در شش ماهه اول جنگ این نیرو پا را فراتر از ماموریتهای تعیین شده خود گذاشت و به کمک نیروهای زمینی ایران آمد و به جرات می توان گفت بخش عظیمی از عدم پیشرفت عراق و تصرف مساحت بیشتری از خاک ایران مرهون رشادتهای این نیرو بود . شهدای بسیاری تقدیم این مرز و بوم نمود و بجز آن تعدادی زیادی از خلبانان اسیر شدند و تعدادی هم چه در خاک خودمان و چه در خاک دشمن توسط تیم رسیکیو نیروی هوایی ، دریایی و زمینی نجات پیدا نمودند . از شروع درگیری ها نیروی هوایی 105 خلبان شهید را تقدیم نمود و پس از شروع رسمی جنگ تحمیلی : 61 نفر از خلبانان شهید در خاک خودمان چه توسط پدافند خودی و چه توسط پدافند دشمن هدف قرار گرفتند و 44 نفر از خلبانان شهید در خاک دشمن هدف قرار گرفتند پیکر پاک 48 نفر از خلبانان شهید از مجموع 105 نفر تاکنون کشف نگردیده است از مجموع این 105 عقاب خونین بال نوع جنگنده به شرح ذیل می باشد : خلبان اف 4 : 62 نفر خلبان اف 5 : 38 نفر خلبان سی130 : 3 نفر خلبان بالگرد : 2 نفر از مجموع این 105 عقاب خونین بال هنگام شهادت درجه افراد به شرح ذیل بوده ستوان : 45 نفر سروان : 43 نفر سرگرد : 15 نفر سرهنگ : 2 نفر این 105 عقاب خونین بال به ترتیب در ماه های ذیل شهید شدند : تیر ماه : 1 نفر شهریور ماه : 8 نفر مهر ماه : 58 نفر آبان ماه : 19 نفر آذز ماه : 5 نفر دی ماه : 6 نفر بهمن ماه : 6 نفر اسفند ماه : 2 نفر میانگین سنی شهدای این سال به شرح ذیل می باشد : 35 تا 37 سال : 9 نفر 30 تا 35 سال : 49 نفر 25 تا 30 سال : 45 نفر 20 تا 25 سال : 2 نفر سهم هر پایگاه در شهدای سال اول به شرح ذیل می باشد : پایگاه یکم شکاری : 10 نفر پایگاه دوم شکاری : 11 نفر پایگاه سوم شکاری : 12 نفر پایگاه چهارم شکاری : 25 نفر پایگاه ششم شکاری : 23 نفر پایگاه نهم شکاری : 21 نفر پشتیبانی مرکز : 3 نفر از مجموع شهدای این سال 4 نفر بر اثر سانحه بدون دخالت پدافند به شهادت رسیدند شهید غلامحسین باستانی اولین شهید قبل از شروع رسمی جنگ و شهید فیروز شیخ حسنی اولین خلبان شهید نیروی هوایی پس از شروع رسمی جنگ است و ایشان اولین خلبان شهید نیروی هوایی پس از شروع رسمی جنگ است که بدون جنگنده و روی باند هدف گلوله دشمن قرار گرفته است شهیدان محمد صالحی و خالد حیدری اولین خلبانان شهید نیروی هوایی در خاک دشمن می باشند شهیدان ذیل بدون جنگنده به شهادت رسیدند : علی شمس بیگی داخل هلی کوپتر فیروز شیخ حسنی روی باند پایگاه چهارم شکاری ابراهیم شریفی روی ناوچه پیکان حسین ناری قمی در غرب اهواز شهید عبدالحسین حاتمی به طرز فجیهی به همراه جوانان روستای کرخه زنده به گور شد شهیدان شوقی ، عزیزی مقدم و حاجی بعد از اسارت جهت تضعیف روحیه دیگر خلبانان به طرز فجیهی به شهادت رسیده اند تا پایان جنگ تحمیلی این آمار خوشبختانه هیچ وقت تکرار نشد و نیروی هوایی هرگز این تعداد شهید نداد روحشان شاد و یادشان گرامی باد
-
1 پسندیده شدهبا سلام شیرهای سیاه ، میراژ و ...... فرمانده بازنشسته اسکادران پنجم شاخه هوایی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده (شیرهای سیاه ) از جنگ دوم خلیج پارس (1991) خاطره جالبی را نقل می کند : روز یکم اسفند 1365 ، ستوان یکم خلبان " احلان عبدالقادر " ( معلم خلبان جنگنده میراژ F-1 EQ نیروی هوایی ارتش بعث ) در حالی که به همراه وینگمن خودش ، ماموریت اسکورت یک دسته پروازی جنگنده / بمب افکن های سوخو-22 این نیرو را برای بمباران سکوهای نفتی ایران رابرعهده داشت ، به ناگاه یا یکفروند جنگنده فانتوم نیروی هوایی ایران (که تحت هر شرایطی توان رویارویی همزمان با دو فروند میراژ سرحال عراقی را نداشت ) روبرو گردید و برای ثبت یک پیروزی هوایی دیگر ، بسمت آن گردش نمود . در حالی که رهبر دسته فیترهای عراقی ، نظاره گر تعقب و گریز میان دو جنگنده برفراز آسمان خلیج پارس می بود ، ناگهان یک موشک ناشناس از فاصله بسیار بعید ، رهبر دسته میراژ ها را هدف قرار داد و بسرعت جان ستوان یکم خلبان " احلان عبدالقادر " را از آن خود نمود . پس از برخورد موشک فونیکس که به یقیناً از یک گربه دو دُم نیروی هوایی ایران شلیک شده بود ، یگان های حاضر در منطقه ، بوضوح روی فرکانس رادیویی اضطراری ، این جمله را زبان رهبر دسته فیترها ، خطاب به پرنده های حاضر در صورتبندی ، شنیدند که فریادمی کشید : اف اربع عشر ، اف اربع عشر ، یالا یالا پس از این هشدار ، شش فروند فیتر عراقی ، به همراه یکفروند میراژ باقی مانده ، با سرعت پراکنده شدند ، گویی اصولاً از قبل حضور نداشتند . این فرمانده نیروی دریایی ارتش ایالات متحده می گوید ، از آن روز ، علیرغم تجهیز ارتشهای اعراب به جنگنده های پیشرفته ، وقتی خلبانان ایرانی قصد دارند با همتایان عرب خود به اصلاح " کل کل " کنند ، در فرکانس های ارتباطی ، چنین می گویند : اف اربع عشر ، اف اربع عشر ، یالا یالا
-
1 پسندیده شدهیک فروند جنگنده بی اف 109 مدل E-4، هواپیمای متعلق به استوار ماخولد نیز از همین مدل هواپیما بود. بخش دوم: نبرد بریتانیا شروع نبرد: 26 ژوئن 1940 پایان نبرد: 21 ژوئن 1941 مدت زمان نبرد: 361 روز 11- 11.08.40 --- کورتیس --- مکان نامشخص --- 11:55 12- 13.08.40 --- اسپیت فایر --- برایتون در ارتفاع 5000 متری --- 07:50 13- 26.08.40 --- اسپیت فایر --- 1.5 کیلومتری شرق پورت موس --- 17:30 14- 30.08.40 --- هاریکن --- لندن --- 12:40 15- 30.08.40 --- هاریکن --- کنت --- 18:00 16- 30.08.40 --- هاریکن --- کنت --- 18:05 17- 31.08.40 --- هاریکن --- لید --- 14:15 18- 02.09.40 --- اسپیت فایر --- نیو رومنی --- 14:25 19- 02.09.40 --- اسپیت فایر --- نیو رومنی --- 14:25 20- 02.09.40 --- اسپیت فایر --- سیتینگ بورن --- 18:20 21- 04.09.40 --- اسپیت فایر --- فولک استون --- 10:10 22- 27.09.40 --- اسپیت فایر --- 2.5 کیلومتری شرق پورت لند --- 13:08 23- 28.09.40 --- هاریکن --- سلسی بیل (با محله سلسبیل در تهران، اشتباه نشود(1 (2))) --- 15:55 24- 30.09.40 --- هاریکن --- شمال پورت لند --- 17:35 25- 30.09.40 --- هاریکن --- یئو ویل --- 17:45 26- 30.09.40 --- هاریکن --- شربورن --- 17:50 تکخال ها: Obstlt. Adolf Galland: 68 Oblt. Gustav Sprick: 33 Oblt. Jozef Priller: 27 Ofw. Werner Machold: 26 Hptm. Gerhard Schopfel: 25 نکته 1: اولین پیروزی توسط استوار پل سینگر و آخرین پیروزی توسط ستوان یکم گوستاو اسپریک، هر دو در برابر اسپیت فایر، به دست آمد.
-
1 پسندیده شدهدر ژانویه ی 1962 رئیس جمهور کندی خواهان تایید کنگره برای خریداری F4H-1 شد که برای نیروی هوایی با کد F-110 نام گذاری شده بود. F-110A نسخه ی جنگنده ی تاکتیکی از این طرح بود، در حالی که نسخه دیگری از ان تحت نام RF-110A نیز وجود داشت که نسخه ی شناسایی تاکتیکی بود. نام Spectre به معنای شبه برای این هواپیما انتخاب شد. در 18 سپتامبر 1962 ، وزارت دفاع برای تمام هواپیماهای تحت اختیار قوای هوایی، دریایی و زمینی دستور داد که تحت یک سیستم مشترک و عمومی کد گذاری شوند. علت این امر علاقه مندی وزیر دفاع "رابرت مک نامارا" به دست یابی اشتراک بیشتر بین نیروها بود. ظاهرا پس از انکه دستیاران وی به او گفته بودند که نیروی دریایی و هوایی از سیستم های کد گذاری کاملا مختلفی استفاده می کنند، در حالی که اغلب در حال نام بردن از هواپیمایی همان نوع هستند، وی به شکل نا امیدانه ای سردرگم شده بود ! تحت فرمان وزارت دفاع سیستم کد گذاری مستقل که قدمتش به 1922 می رسید لغو شد . به ویژه این بدین معنی بود که کدنام F4H که تحت سیستم نیروی درایی به Phantom اختصاص یافته بود منسوخ اعلام شد و با کد F-4 جایگزین شد. در همین زمان کد F-110 که نیروی هوایی برای این پرنده در نظر گرفته بود نیز به F-4 تغییر کرد. و بدین ترتیب تنها وجه تمایز اف-4 های در احتیار نیروی دریایی و هوایی تبدیل به شماره سریال های انها شد . نسخه ی نیروی دریایی از این هواپیما که F4H-1 Phantom نام داشت، F-4B کد گذاری شد، در حالی که نسخه ی در اختیار نیروی هوایی که قبلا F-110A نام داشت به F-4C تغییر نام داد و نسخه ی شناسایی YRF-110A نام جدید YRF-4C را بر خود گرفت . هم زمان نام مجزای Spectre که بر نسخه ی نیروی هوایی گذاشته شده بود منسوخ شد و هر دو هواپیمای نیروی دریایی و هوایی Phantom II نام گرفتند .
-
1 پسندیده شدهمدلی از بمب افکن استیلث B-2 ، مرکز توسعه و مهندسی ارنولد (AEDC) . در این ازمایش پرسنل تست هایی را روی مدلی از بمب افکن بی-2 و مهمات JDAM در تونل باد گذر صوت 16 فوتی انجام می دهند ، دقت شوند که مدل به صورت وارونه در تونل باد قرار گرفته و محفظه ی بمب ان در سمت بالا واقع شده است . مرکز ارنولد نقش کلیدی در بدست اوردن اطلاعتی ایفا کرد که باعث می شد بتوان اطمینان حاصل کرد که رها سازی این مهمات از هواپیماهای مختلف در امنیت کامل انجام می شود.
-
1 پسندیده شدهآزمایشگاه هواپیمای هستهای داسنویل جورجیا وضعیت امروزی سایت آزمایشگاه هواپیمای هستهای جورجیا (GNAL) واقع در جنگل Dawson در داسنویل، به عنوان AFP No. 67 نیز شناخته میشود. این تاسیسات متعلق به کمپانی لاکهید در سالهای 1958 تا 1971 عملیاتی بودند و یک مرکز مهم تحقیقاتی در راستای تلاشهای نیروی هوایی آمریکا برای توسعه یک بمبافکن نیرو گرفته از انرژی هستهای و نیز مطالعه محیط جنگل به منظور تعیین اثرات جنگ هستهای بر حیات وحش به شمار میرفت. اغلب فعالیتها در این سایت شامل کارهای مرتبط با مهندسی متالوژی از جمله تحت تشعشع قرار دادن مواد مختلف برای درک بهتر الزامات حفاظتی راکتور احتمالی بمبافکن هستهای بود. یک راکتور 10 مگاواتی شناختهشده به عنوان راکتور تاثیرات تشعشع (RER) به گونهای نصب شده بود که قابلیت جابجایی عمودی (بالا و پایین رفتن) از داخل یک تاسیسات مهار را فراهم می کرد. بدینترتیب امکان پرتودهی به مواد، به صورت زیر زمینی برای مواد خاص و نیز به محیط پیرامونی (برای یک رنج محدود و تولید سطوح پایین تشعشع با قرار دادن راکتور بدون حفاظ در ارتفاع 24 متری! ) ایجاد میشد. این راکتور تنها نمونه از نوع خود در ساحل شرقی ایالات متحده به شمار میرفت. تاسیسات جورجیا حتی یک دهه پس از تعلیق فعالیتهای مرتیط با برنامه بمبافکن هستهای در 1960، کماکان به تحقیقات عمومی هستهای برای یوساف و نیز کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده (AEC) اشتغال داشت. محدوده قرارگیری "حمام آب" راکتور در گذشته با تعطیلی آزمایشگاه در 1971 محوطه آن به منظور ایجاد یک فرودگاه جدید برای شهر آتلانتا خریداری شد اما در نهایت توپوگرافی آن برای ساخت فرودگاه نامناسب دیده شد. اسنادی که قادر به توضیح سرنوشت سایت باشند شدیدا طبقهبندیشده محسوب میشوند. ورودی بخشزیرزمینی سایت دفن شده است و تنها جسم باقی روی زمین، فونداسیون بتنی است که راکتور و ساختمانها در آنجا واقع بودند. تنها تصاویر عمومیشده در دسترس از تاسیسات مذکور در آن دوران، در ویدئوی زیر که شامل توضیحاتی نیز هست: دانلود (حجم: 21.11 مگابایت) http://trainbit.com/files/1112817884/Dawsonville_Georgia_Nuclear_Aircraft_Laboratory_1959_full_video_1001.mp4 https://www.youtube.com/watch?v=urGYMs0-UcM منابع: https://nuclearstreet.com/pro_nuclear_power_blogs/b/science-history-nuclear/archive/2014/01/02/historic-film-on-the-georgia-nuclear-aircraft-laboratory#.Vv1U6nqm0ZM http://wikimapia.org/27728728/Georgia-Nuclear-Aircraft-Laboratory-Reactor-site https://en.wikipedia.org/wiki/Georgia_Nuclear_Aircraft_Laboratory
-
1 پسندیده شدهمجهولات پرنده Bell Aircraft Corporation X-1E اولین پرواز : 12 دسامبر 1955 اخرین پرواز : 6 نوامبر 1958 تعداد پروازها : 26 پشتیبان : USAF, NACA سریع ترین سرعت : 2.24 ماخ بلند اوج ترین پرواز : بیش از 75 هزار پا با وجود از دست رفتن سومین X-1 و X-1D ، همچنان نیاز برای نسخه های با عملکرد بهتر ایکس-1 وجود داشت تا #NACA کماکان بتواند به تحقیقات پرواز پرسرعت خود ادامه دهد. برای ارضای این نیازمندی دومین اکیس-1 تقریبا از نو ساخته شد و ارتقا پیدا کرد و X-1E نام گرفت . بهینه سازی های گسترده ای که انجام شده بود شامل کانوپی به روز شده ، بال های نازک تر ، و صندلی ایجکت مجهز به راکت پرتاب کننده . بیشترین ارتفاع پروازی که توسط X-1E کسب شد بیش از 75 هزار پا و روکورد سرعت ان 2.24 ماخ معادل 1450 مایل بر ساعت بود . در طی پرواز های ازمایشی X-1E تکنولوژی بال با سطح مقطع نازک را برای استفاده ی عملی در هواپیماهای مافوق صوت به اثبات رساند. یک موتور راکتی بهبود یافته ی XLR11# (که در پروژه های متعدد دیگری نیز به کار رفت) و استفاده از یک توربو پمپ کم فشار ، نیز در این پرواز های ازمایشی X-1E فناوری یشان به مرحله ی اثبات رسید. این هواپیما پس از 26 پرواز در نوامبر 1956 بازنشست شد ، و هم اکنون در موزه ی #ناسا در مرکز تحقیقاتی #درایدن واقع در #پایگاه_هوایی_ادواردز در کالیفرنیا در معرض نمایش دائمی قرار دارد .
-
1 پسندیده شدهIAI’s SkySniper : موشک بالستیک هواپایه صنایع هوا فضای اسرائیل ایده ی استفاده از موشک بالستیک زمین پایه به عنوان سلاحی هواپایه را در قالب طرحی نو احیا کرده است ، این کانسپت عملیات ضربتی دقیق در برد بلند را برای جنگنده های این رژیم به ارمغان خواهد اورد . موشک SkySniper به عنوان سلاحی خود مختار ، هوا به زمین و با توان انجام حملات بسیار دقیق ضربتی معرفی شده است. این موشک از موتوری راکتی بهره می برد که بدان توان رسیدن به سرعت مافوق صوت می بخشد . سرعت بسیار زیاد به همراه کلاهک چند منظوره شدیدالانفجار ترکش زا ، و فیوز 3 حالته به ان قدرت مضاعفی در نفوذ به اهداف سخت می بخشد . این سلاح طراحی شده تا بتواند از پس نابود کردن طیف گسترده ای از اهداف بربیاید ، این کلاهک این موشک همچنین می تواند در حالت هوا انفجار و انفجار به محظ برخورد فعال شود که باعث می شود بتواند در اقدام علیه اهداف نیمه سخت محیط وسیع تری را تحت تاثیر قرار دهد. این موشک به عنوان یک سلاح مقرون به صرفه طراحی شده ، SkySniper جهت اصابت دقیق به اهداف در تمام شرایط اب و هوایی از هدایت دوگانه ی جی پی اس / اینرسیایی بهره می برد. فرمان های مربوط به مختصات و مسیر هر موشک می تواند بر روی زمین یا در اسمان توسط خلبان قبل از شلیک به هر موشک منتقل شود . پس از شلیک موشک به سمت هدف معین شده پرواز می کند و با تیکه بر سامانه های اینرسیایی و جی پی اس راه خود تا هدف را می یابد . این موشک این توانایی را دارد تا با شکل دادن به مسیر پرواز برد به مورد نظر دست یابد و همچنین به زاویه ی برخورد مورد نظر برای عبور از سامانه های پدافندی دشمن برسد . ظرفیت حمل این سلاح حداکثر 4 فروند بر روی هر جنگنده پیش بینی شده است (با توجه به ظرفیت حمل پرنده) ، و از پتانسیل سازگاری با جنگنده های شرقی و غربی همچون F-15 و F/A-18 محصول Boeing ، F-16 محصول Lockheed Martin و جنگنده های شرقی MiG-29 و Su-30 و نیز جنگنده ی Kfir ساخت اسرائل برخوردار است . http://defense-update.com/20160229_skysniper.html شادی ارواح طیبه ی شهدای گمنام صلوات
