برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 8 مهر 1400 در پست ها
-
2 پسندیده شدهالبته قیمت هر پل گذار صراط رو سال 88 سه میلیارد تومان اعلام کردن http://www.mehrnews.com/news/955601/تانک-پل-ساز-صراط-در-نیشابور-رونمایی-شد اما نکته جالب ظاهرا این مرکز مهندسی پشتیبانی جهاد سازندگی در اذربایجان شرقی که از سال 1391 زیر مجموعه پژوهشکده رانشگر های فضاییه وزارت ارتباطات است http://www.mehrnews.com/news/955601/تانک-پل-ساز-صراط-در-نیشابور-رونمایی-شد در اینجا ضمن اشاره به ساخت پل گذار های 20و24 متری.... یک طرح از پل گذار 32 متری موجوده شاسی تانک t-69 چینی برای پل 20 متری در نظر گرفته شده http://isrc.ac.ir/پژوهشکده-ها/پزوهشکده-پنجم
-
1 پسندیده شدهاستقرار ارتش بسیار پرحجم هست در پلدشت. امیدوارم ارتش قدرتنمایی مناسبی در مرزهای شمال غرب داشته باشه و البته دستگاه های امنیتی هم مراقب برخی خناثان باشند که مثل بار پیش از شرایط سواستفاده نکنند و نمایش مضحک به نفع کشور بیگانه و در خیانت به کشور اجرا نکنند. و البته هشدارها هم از وقتی الهام با اون مصاحبه احماقنش مسئله را رسمی کرد، داره رسمی تر میشه.
-
1 پسندیده شدهرد خون ، ماجرای نیمروز کمال : عباس زریباف کجاست ؟ افشین : توی کارخونه قند .... کمال : این مارمولکه .. مطمئنی زخمی شده ..... افشین : آره ... زمین گیره ، خیالت راحت ....... کمال : بریم گیرش بیاریم ، این خائن بی پدر را .........
-
1 پسندیده شدهقلب تپنده تانک های چینی تعمیر ، نگهداری و بازیابی موتورهای قدیمی تانک ها بسیار پیچیده است. قبل از برداشتن و جداسازی بخش موتور تانک ها، باید رادیاتور، گیربکس و برخی از لوله های روغن از موتور جدا شوند تا بتوان موتور را برای تعممیر وبررسی از داخل تانک خارج کرد. اما در تانک های مدرن که از بسته های قدرت یکپارچه استفاده میکنند برای در دسترسی و خارج کردن موتور فقط باید لوله روغن و سایر لوله ها را برای دسترسی به موتور جدا کرد. بسته های قدرت یکپارچه یک جهش بزرگ در تاریخ توسعه تانک ها محسوب می شوند. با ادغام موتور، گیربکس، سیستم خنک کننده و واحد قدرت کمکی در یک واحد قدرت ماژولار جمع و جور، کارایی نگهداری و تعویض موتور تا حد زیادی افزایش یافته است. چنین ویژگی در بسته های قدرت یکپارچه موجب بهبود سرعت نگهداری و تعویض موتور تانک ها در شرایط میدانی و بهبود قابلیت نگهداری سیستم انتقال قدرت تانک ها میشود که در شرایط رزمی واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است. چندین تجربه در میدان نبرد نشان داده است که اکثر تانک های آسیب دیده در نبرد را می توان با تعمیر مجدداً وارد میدان نبرد کرد و هرچقدر زمان لازم برای تعمیر و نگهداری کوتاه تر باشد ، توانایی رزمی مداوم یگان زرهی بیشتر می شود. سربازان در میدان جنگ باید بسیار سریع عمل کنند و تعمیر و نگهداری خودروهای زرهی نیز به سرعت نیاز دارد. اگر زمان تعمیر و نگهداری بیش از حد طولانی باشد ، به احتمال زیاد زمان کافی برای تعمیر و نگهداری وجود نخواهد داشت و این چرخه متوقف می شود و در اخر خودروهای نظامی آسیب دیده به حال خود رها می شوند. به عنوان مثال ، در بسیاری از جنگهای خاورمیانه، عملکرد عالی ارتش اسرائیل در پشتیبانی تجهیزات و قابلیتهای عالی تعمییر و نگهداری میدانی در میدان نبرد باعث شده است که دشمن "بیشتر و بیشتر دچار دردسر شود". در جنگ یوم کیپور تانکهای اسرائیلی از نظر تعداد در وضعیت نامطلوبی در مقابل تانک های سوری ها و مصریها قرار داشت و تعداد آنها تنها نصف تعداد حریفان بود. با این حال ، ارتش اسرائیل از طریق قابلیت های پشتیبانی قوی لجستیکی ، نه تنها توانست تانک های خود را که در زمان جنگ آسیب دیده اند ترمیم کند و بلکه توانست انها را همیشه در میدان نبرد اماده به رزم نگه دارد. در مراحل میانی و پایانی جنگ ، تعداد تانک های اسرائیلی نه تنها کاهش نیافت، بلکه تعداد زیادی از تانک های ساخت شوروی که توسط سوری ها ومصریها در خطوط درگیری رها شده بود توسط اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت و تعداد کلی تانک آنها افزایش یافت. در تانک های غربی ظهور بسته های قدرت یکپارچه با سری تانک های لئوپارد 1 شروع شد و به مرور در بقیه تانک های غربی استفاده شد. برای مدت طولانی در گذشته ، به دلیل محاصره ها وتحریم های فنی کشورهای غربی بر ضد چین، تانک های اصلی میدان نبرد ارتش آزادیبخش خلق چین از نظر پیشرانه و سیستم های انتقال قدرت از سطح پیشرفته بین المللی عقب افتاده اند. تولید بسته های قدرت یکپارچه نیازمند دانش فنی و زیر ساخت های صنعتی مخصوص است. با توجه به محدود بودن فضای محفظه قدرت تانک ها ، بسته قدرت باید دارای قابلیت اطمینان پذیری بسیار بالا و در عین حال چگالی گشتاور فوق العاده بالا باشد. از طریق تحقیق در مورد بسته های قدرت یکپارچه خارجی و انباشت بلند مدت فناوری و نوآوری ، بسته های قدرت ساخت چین به صورت مرحله ای پیشرفت کرده اند. در حال حاضر (با توجه به مستندات تصویری) ، تانک اصلی میدان نبرد تایپ 99A ، تانک سبک تایپ 15 و نسخه صادراتی آن VT5 ، تانک اصلی میدان نبرد صادراتی VT4 و تایپ 96B از این فناوری استفاده میکنند. بسته قدرت تانک سبک تایپ 15 با موتور دیزیل 1000 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد تایپ A99 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1500 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد VT4 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1300 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک البته با توجه ای به اینکه این تانک یک تانک تماما صادراتی است مشتریان می توانند از موتور های دیزیل توربوشارژ 900 اسب بخاری هم استفاده کنند.
-
1 پسندیده شدهنمایی واضح از آسمانه F-16I از ابتدای ظهور هواگردهای رزمی ، مساله "میدان دید " به اصلی ترین شاخصه در طراحی چنین ماشین هایی تبدیل شد گفته می شود که خدمه جنگنده اف-16 حس می کنند که به جای نشستن در داخل بدنه ، روی جنگنده سوار هستند ( بدلیل قرار گیری مطلوب جایگاه خلبان و میدان دید مطلوب آن )
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهاین به احتمال زیاد دیکوی شبیه ساز رادار برای منحرف کردن موشک های ضد رادار به سمت خودش هست:
-
1 پسندیده شدهمقدمه : شاید از یک نگاه ، جنگ ویتنام ، عرصه آزمون سختی برای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده که دو موفقیت غیر قابل باور را در جنگ دوم جهانی و جنگ کره بدست آورده بود ، بشمار می آمد . علیرغم خوشبینی های نخستین وبرتری هوایی این نیرو ، با ورود سامانه های توپخانه ای و موشکی کمونیست ها به عرصه رزم هوایی ، شرایط استراتژیک جنگ تا حد زیادی تغییر نمود و این مساله ، فرماندهان نیروی هوایی ارتش آمریکا را وادار کرد تا با دقت بیشتری از توان هوایی خود استفاده نمایند . شکستن سخت ترین گردو : با این وصف ، یکی از سخت ترین اهداف برای این طراحان عملیات رزمی نیروی هوایی ایالات متحده ، مجموعه پل تان هوا در بخش شمالی ویتنام بشمار می آمد که بر روی رودخانه سونگ مای قرار داشت . این پل عظیم از یک اسکلت بتونی بسیار بزرگ که توسط شبکه قدرتمندی از خرپاهای فولادی تقویت می شد ، ساخته شده بود و عبور یک خط ریلی استراتژیک و دو جاده عریض از آن که دو مرکز اصلی ویتنام شمالی ( هانوی و بندر هایفونگ ) را به هم مرتبط می نمود، موجب می شد تا براهمیت آن افزوده گردد . در دو سوی این پل که در یکی از باریکترین بخشهای رودخانه سونگ مای احداث شده بود ، دو تپه کم ارتفاع از جنس سنگ آهک وجود داشت که در نزد خدمه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، به هام رونگ (ham rong) یا آرواره های اژدها ( dragon jaw) شهرت داشت . پل تان هوا و دو سنگ اژدهای محافظ این پل علت این نامگذاری ، ماهیت راهبردی این پل بشمار می رفت ، چرا که این موقعیت استقرار این پل عظیم الجثه ، درست در امتداد خط DMZ که در آن ، کمونیستهای ویتنام شمالی در حال جنگ با ارتش ویتنام جنوبی بودند ، قرار می گرفت و در نتیجه به یک هدف معنی دار برای حریف تبدیل می شد . علاوه برآن ، بدلیل فوق الذکر ، مجموعه این پل ، یکی از متراکم ترین شبکه های پدافند هوایی را در خارج از هانوی و هایفونگ در اختیار داشت و همین مساله ، حمله به آن را به یکی از سخت ترین حملات هوا به زمین برای نیروی هوایی تقریباً غیر قابل مقاومت ارتش آمریکا تبدیل نموده بود . نمای شماتیک شبکه پدافند هوایی ویتنام شمالی در بخش شمالی خط DMZ با این وصف ، علیرغم حملات متعددی که توسط اسکادرانهای جنگنده/ بمب افکن های اف-105 تاندرچیف از مبداء تایلند برعلیه این پل صورت می گرفت ، اما همچنان این موقعیت به شکل فعال حفظ می شد واین مساله بدان معنا بود که ، تلفات نیروی هوایی بدلیل تراکم بیش از حد شبکه پدافندی ، رشدی غیر طبیعی را می بایست تجربه نماید ، این فرآیند به شکلی سیر فزاینده بخود گرفت که تا سال 1966 ، 79 فروند پرنده رزمی بدلیل آتش شدید ضد هوایی از موجودی دارایی های نیروی هوایی کسر گردید . اختراع ، زاییده احتیاج است : برای متوقف نمودن این سیر ناخوشایند ، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، در اواخر سال 1965 ، یک پروژه محرمانه را برای اجرای یک تهاجم غافلگیرانه به پل تان هوا در ویتنام شمالی ،در دستور کارقرار داد. هدف اصلی این پروژه ، انهدام مسیر ریلی موجود در این پل بود تا ارتباط پشتیبانی ویتنام شمالی دچار اختلال جدی گردد. بدین ترتیب ، باآغاز سپتامبر 1965 ، آزمایشگاه تسلیحات نیروی هوایی (AFATL) مستقر در پایگاه هوایی اگلین ، توسعه یک مین شناور (در قالب یک سلاح با حجم کم و قدرت انفجاری بالا که فناوری آن بطور معمول در تسلیحات ضد زره مورد استفاده قرار می گرفت ) با قابلیت حمل توسط پرنده های ترابری را در دستور کار خود قرار داد. این مین دریک فاصله مشخص تا پل با چتر رها می شد و پس از رسیدن به موقعیت مورد نظر و تماس با آن ، عمل انهدام پایه های پل را اجرا می نمود . این پروژه که در دهه 60 میلادی ، به عنوان بخشی از یک طرح محرمانه با عنوان پروژه 1959 ثبت گردید ، در میان پرسنل نظامی درگیر ، با شناسه " ماه کارولینا" شناخته می شد و درنهایت منجر به تولید یک مین به قطر 6 پا و وزن تقریبی 4000 پاوند گردید که نیمی از آنرا ، کلاهک انفجاری تشکیل می داد . نمای شماتیک مین شناور پروژه ماه کارولینا از سویی دیگر ، به محض اینکه فرماندهان ستاد نیروی هوایی مستقر در اقیانوس آرام از این تحقیقات مطلع شدند ، به استفاده از آن برای تخریب تان هوا علاقه پیدا کردند ،اما بزودی دریافتندکه این سلاح جدید ، صرفاً توسط پرنده های ترابری و با توجه به شرایط رزمی منطقه نبرد ، فقط توسط پرنده C-130 هرکولس قابل استفاده است . از آنجا که دفاع ضد هوایی تان هوا بسیار متراکم و شدید ارزیابی می شد ، قرار براین شد که محموله مورد نظر ، در بخش بالایی رودخانه با چتر رها شود و توسط جریان آب به نزدیکی پل رفته و در زمان مقرر ، پل رامنهدم نماید . این سلاح توسط پرنده های ترابری C-123 و یا C-130 توسط یک چتر نجات از ارتفاع 64 فوتی رها می شد تا به آرامی بر روی سطح آب فرود آید . این مین انفجاری ، از دو فیوز مسلح کننده بهره می برد . یکی از این فیوزها ، گونه اصلاح شده فیوز مورد استفاده در موشک سطح به هوای CIM-10 بومارک ( با پوشش 70 درجه ای ) و دیگری یک فیوز مادون قرمز ( با محدوده پوشش 3 درجه ای ) بود. پرنده ترابری تاکتیکی C-123 پرنده ترابری تاکتیکی C-130E کار بر روی گونه نهایی شده این سلاح ، در اکتبر 1965 آغاز شد. بدنه این مین شناور ازجنس تمام فولاد بود که در آزمایشگاه کمیسیون انرژی اتمی ساخته شد . در کنار آن ، بخش طراحی AFATL ، مسولیت بازطراحی فیوز اپتیکی را باکمک یک پیمانکار محلی بر عهده گرفت و نهایتاً 30 عدد فیوز موشک بومارک نیز از انبار ارتش تحویل گرفته شد . با پایان یافتن برنامه ، 20 عدد مین آماده به کار و 10 عددمین آموزشی بعلاوه دستمزد پرسنل با هزینه 600 هزار دلار تولید گشت . در طراحی نهایی ، وزن هر مین به 3750 پاوند رسید و برای حمل و پرتاب آسان تر ، ابعاد آن به عرض 96 اینچ و ارتفاع 31.5 اینچ کاهش یافت . ادامه دارد ............................... پی نوشت : منابع در انتهای مجموعه معرفی خواهد شد . این مجموعه با صرف زمان ترجمه شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . در غیر اینصورت ، برداشت کننده ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود . :rose: مترجم : MR9 :rose:
-
1 پسندیده شدهبا سلام مشخصاً شباهت جالبی است و تا حال حاضر به این شباهت نسبی زیاد توجه نکرده بودم ، با این حال ، ماجرای حمله به سدهای آلمانی ، در جای خودش موضوع خوبی برای پرداختن هست . نکته جالب اینجاست که علاوه بر فیلمی که در سال 1955 ساخته شد ( یک فیلم سیاه و سفید ) دهها عنوان کتاب و ویژه نامه برای معرفی کامل هواپیماها و خدمه هوایی این عملیات به چاپ رسیده است گای گیبسون رهبر عملیات خدمه بمب افکن های لانکاستر قبل از حمله پی نوشت : برای چنین عملیاتی که شاید تاثیر نسبی بر روند جنگ داشت ، چنین تبلیغات گسترده ای صورت می گیرد ، حالا سئوال اینجاست ، برای نبردهوایی که 8 سال طول کشید ، چقدر کار شده ؟؟؟
-
1 پسندیده شدهبخش دوم : ماموریت بارریزی در ارتفاع کم ، مهمترین ویژگی هرکولسها بعنوان یک پرنده ترابری تاکتیکی است با فرارسیدن نوامبر 1965 ، نخستین نمونه های این جنگ افزار جدید ، برای تست اولیه به پایگاه هوایی اگلین ارسال شد . براساس اسناد منتشر شده ، آزمونهای نیروی هوایی روی این سلاح جدید ، 4 هدف عمده را تحت پوشش قرار می داد : 1- چگونگی پرتاب محموله و مسیر بالستیکی خروج مین از پرنده های سی -123 یا سی-130 ، 2- ارزیابی عملکرد فیوزهای دوگانه نصب شده ، 3- تعیین قابلیت اطمینان هر کدام از زیرسیستم های موجود 4- ارزیابی عملکرد سیستم های امنیتی و مسلح سازی و بدست آوردن اطلاعات لازم در خصوص عملکرد محموله در مرحله نهایی پرتاب . در حقیقت آزمایشات صورت گرفته بر روی این مین جدید ، یک تلاش مشترک میان مرکز توسعه تسلیحات (DAD) ، مرکز رزم هوایی تاکتیکی (TAWC) ، مرکز رزم هوایی ویژه ( SAWC) و فرماندهی مهمات هوا به زمین نیروی هوایی (APGC) بشمار می آمد و در نهایت ، جزییات تکنیکی مربوط به رها سازی محموله با چتر نجات ، توسط فرماندهی تاکتیکی نیروی هوایی (TAC) فراهم گشت . در جریان 75 پرتاب شبیه سازی شده به داخل آب در پایگاه هوایی اگلین ، یک روش بسیار جدید برای رها سازی این محموله به داخل یک رودخانه با شدت جریان آب بالا ، توسعه پیدا نمود ، بدین گونه که حسگرهای موجود بر روی مین با شناسایی مانع در رسیدن امواج نوری ، فعال شده و عمل مسلح سازی را بسرعت انجام می دادند. علاوه برآن ، حسگرهای این مین جدید به شکل جداگانه روی مین های غیر واقعی (مشقی ) بر روی یک پل واقعی و یک جرثقیل شناور به مورد آزمایش گذاشته شد ، با این وصف ، بدلیل عدم وجود امکانات و شرایط لازم ، هیچ تستی با مهمات واقعی در اگلین صورت نپذیرفت ولی براساس داده های بدست آمده ، این مین به شکل تئوری ، با ایجاد یک انفجار یک کیلوتنی می توانست یک سازه مسلح را در یک فاصله 20 تا 30 فوتی بالاتر از خود ، بطور کامل منهدم نماید . پس از اتمام آزمایشات مربوط به سلاح ، طرح اولیه عملیات تهاجمی به پل در 28 فوریه 1966 ریخته شد . مرکز رزم هوایی تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده براساس داده های بدست آمده نتیجه گرفت که شانس موفقیت این طرح بسیار اندک خواهد بود ، چرا که پرنده ترابری برای دورماندن از برد موثر آتش جنگ افزارهای پدافند هوایی ویتنام شمالی ، می بایست در فاصله دورتری از هدف ، محموله خود را به دورن رودخانه پرتاب نماید . البته پیشنهادهای جایگزینی هم ارائه داده شد ولی براساس اطلاعات منتشر شده ، شانس آنها کمتر از طرح اولیه برآورد گردید . علیرغم تمام تردیدهای بوجود آمده ، در چهارم آوریل 1966 ، طرح مرکز رزم هوایی تاکتیکی نیروی هوایی با شناسه پروژه 1959 " ماه کارولینا" ، تصویب و براساس آن ، دوسری خدمه به همراه دو فروند پرنده ترابری تاکتیکی C-130E از فرماندهی ترابری تاکتیکی نیروی هوایی برای اجرای عملیات برگزیده شدند . نشان اسکادران شصت و یکم ترابری این واحد از 1942 تا کنون ، ماموریتهای مهمی را به انجام رسانده است . گروه نخست توسط سرگرد ریچارد رمرز و گروه دوم توسط سرگرد توماس کیس ، که هردو جمعی اسکادران شصت و یکم ترابری بودند ، رهبری می گردید . به منظور اجرای دقیق این عملیات محرمانه ، هر دو هرکولس به رادار AN/APN-161 ( بعنوان یک رادار مجهز به نقشه با رزولوشن بالا که به شکل ویژه برای هرکولس تولید شده بود ) مجهز شدند . این پرنده ها به کد سکان عمودی (513-64 و 511-64) از طریق سلسله مراتب فرماندهی گروه نهم نیروی هوایی ، لشکر 839 هوایی مستقر در پاسیفیک ( وینگ 314 جمعی پایگاه ترابری تنسی ) به این عملیات اختصاص یافتند و تجهیزات لازم از جمله سخت افزار ناوبری شبانه و پرواز در شب بدانها افزوده شد . آموزش : میان 11 تا 12 آوریل سال 1966 ، دو سری خدمه منتخب ، در پایگاه هوایی اگلین ، آموزشهای ویژه ای را برای تخلیه محموله ویژه خود در ارتفاع پست پشت سر گذاشتند . این آموزشها ، شامل 3 ساعت جهت یابی شبانه ، 40 ساعت آموزشهای فشرده آشنایی با سلاح جدید ، 20ساعت مطالعه هدف ، 20 ساعت مرور برنامه ریزی برای حمله ، 25 ساعت پرواز روزانه ، و در نهایت 50ساعت پرواز شبانه می گردید و پس از اتمام این آموزشها ، دو سری خدمه که کاملاً آماده شده بودند ، در مجموع 14 بار عملیات پرتاب محموله در شرایط واقعی را در شب تمرین نمودند . پس از اتمام آموزشها ، خدمه به همراه دو فروند هرکولس مجهز شده ، در 19 ماه مه 1966 ، تحت شدیدترین شرایط امنیتی وارد پایگاه هوایی دانانگ شده و پس از ورود ، اطلاعات تکمیلی از هدف ، در اختیار آنان قرار گرفت . با آماده سازی های نهایی ، سرانجام در 20 ماه مه 1966 ، فرماندهی کل نیروهای ارتش ایالات متحده در اقیانوس آرام ، دستور اجرای عملیات " ماه کارولینا" را صادر نمود . بر اساس این دستور ، فرماندهی ستاد نیروی هوایی هفتم مستقر در اقیانوس آرام ، 26 تا 28 ماه مه 1966 را برای انجام عملیات انتخاب نمود .با این وصف ، علیرغم وجود شرایط مطلوب، اولین ماموریت نخست در 29 ماه برنامه ریزی گردید و هر دو پرنده بطور کامل برای اجرای تهاجم آماده شدند ، با این تبصره که هواپیمای دوم بعنوان ذخیره پرنده نخست ، در نظر گرفته شد تا درصورت هرگونه پیش آمد ناگهانی، توقفی در حمله صورت نگیرد . براساس طرح پرواز ی ، به محض اینکه پرنده نخست به دهانه رودخانه سونگ مای می رسید ، پرنده دوم فراخوانده می شد تا ضریب موفقیت به شکل چشمگیری افزایش یابد. هرکولس شماره یک ، پس از تیک آف ، در ارتفاع 100 فوتی بسمت هدف حرکت می نمود تا به فاصله 12000 فوتی دهانه پل تان هوا برسد و بسرعت محموله مورد نظر را تخلیه نماید . طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، در صورتی که عکس العمل خدمه پدافند هوایی ویتنام شمالی ، مطلوب ارزیابی می شد ، خلبان اجازه داشت تا 5000 فوت دیگر به هدف نزدیک شود و حداکثر در فاصله 7000 فوتی هدف ، محموله را تخلیه کند . با رسیدن به فاصله ایمن ، خلبان 400 پا ارتفاع می گرفت و سی ثانیه فرصت پیدا می کرد تا 5 عدد مین را تخلیه کرده و با گرفتن ارتفاع ، منطقه را بسرعت ترک نماید . ادامه دارد ...............
-
1 پسندیده شدهبا سلام مجدد جناب حیدری عزیز ، بنده مجبور کردید مجدداً به آرشیو سری بزنم :winking: تصویر فوق الذکر ، شکار جالبی هست از سوی پرنده های شناسایی نیروی دریایی ایالات متحده از خرس های دریایی ارتش سرخ رزمناو کیروف در دهه 80 که همانطور که مشاهده می کنید ، تحلیلگران اطلاعاتی غربی با شناسایی رادارهای موجود بر روی این شناور نظامی ، برای آنها یک شناسه ویژه در نظر گزفته بودند . این هم یک شکار جالب توجه دیگر توسط پرنده های غربی ، نخستین تستهای جنگنده عمود پرواز YAK-36 که تا جایی که یادم هست برروی شناور بالگردبر "مسکوا" در مدیترانه گرفته شده است . ارزش چنین تصاویری در زمانی که هیچ منبع تصویری از پرنده های جدید اتحاد شوروی وجود نداشت ، میلیونها دلار بود . شناسایی بصری ، شناور بالگردبر "لنینگراد "توسط پرنده شناسایی نیمراد نیروی دریایی بریتانیا میانه سال 1974 ، در حالی که بالگردهای میل-8 و کاموف-25 روی عرشه اصلی استقرار دارند
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان بخش هشتم و پایانی از مجموعه تصویری سامانه سام-یک تجهیزات رله تلوزیونی اطلاعات I-400 ، عمده ماموریت این سامانه ، انتقال اطلاعات تصویری شرایط جوّی از ایستگاه رادار برد کوتاه A-100 به پست فرماندهی مرکزی و رادار B-200 بشمار می رفت. اتاق کنترل سامانه انتقال اطلاعات تصویری I-400 اتاق کنترل سامانه انتقال اطلاعات تصویری I-400 ایستگاه رله رادیویی سامانه سام- یک با ماموریت انتقال اطلاعات از ایستگاه رادار A-100 به پست فرماندهی مرکزی سامانه پدافند مرکز پایش انتقال اطلاعات رادیویی ایستگاه فنی سامانه سام- یک مرکز آزمایش و چک نهایی موشک وی-300 قبل از حمل و نصب برروی لانچرها ایستگاه فنی پایش موشک وی-300 قبل از حمل بسوی سکوی پرتاب در این ایستگاه ، بطور معمول تجهیزات کنترل موشک مورد چک نهایی قرار می گرفت ایستگاه متحرک پایش موشک قبل از قرار گیری بر روی سکوی پرتاب ، با شناسه KUV-300 ایستگاه تزریق هوای فشرده به موشک وی-300 از یک مخزن ثابت شلیک موشک وی-300 پ پرنده هدف ، TU-4 پس از برخورد یک تیر موشک وی-300 " کاپوشین یار-آوریل 1953" ایستگاه رادار A-100 رادار KAMA ، ایستگاه رادار A-100 سامانه فاصله یاب فرکانس بالا رادار A-100 تجهیزات فاصله یاب ایستگاه رادار A-100 آنتن رادار فصله یاب سامانه A-100 با ماموریت کشف اهداف در ارتفاع و برد تجهیزات فاصله یاب ایستگاه رادار A-100 نمایشگر ارتفاع یاب سامانه A-100 سامانه پایش ایستگاه رادار A-100 با ماموریت پایش از راه دور فاصله یاب و ارتفاع یاب رادار A-100 پست فرماندهی مرکزی رادار A-100 سامانه انتقال اطلاعات شرایط جّوی به پست فرماندهی مرکزی و ایستگاه رادار B-200 :rose: پایان :rose:
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان بخش هفتم از مجموعه تصویری سامانه سام-یک تجهیزات پایش منبع قدرت (تغذیه) رادار B-200 تجهیزات پایش الکتریکی رادار B-200 تجهیزات خلبان خودکار موشک وی-300 این سامانه عمدتا" به منظور ایجاد ثبات و پایش مسیر پرواز موشک بسمت هدف در نظر گرفته می شد . سامانه پردازنده سیگنالهای رادیویی و ترانسپاندر موشک وی -300 ورودی ایستگاه رادار B-200 سامانه پایش و آماده سازی موشک وی-300 سکوی پرتاب عمودی موشک وی-300 سکوی پرتاب عمودی موشک وی-300 منبع قدرت ( تغذیه ) راه اندازی سکوی پرتاب موشک وی-300 مرحله نخست نصب موشک وی-300 بر روی سکوی پرتاب مرحله نهایی نصب موشک وی-300 بر روی سکوی پرتاب موشک وی-300 ، سامانه سام- یک ، در آمادگی کامل برای شلیک
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان بخش ششم از مجموعه تصویری سامانه سام-یک آنتن عمودی ایستگاه رادار B-200 ، با ماموریت اجرای پایش هوایی ( در ارتفاع ) ژنراتور ایستگاه رادار B-200 این ژنراتور عمدتا" برای تولید پالس های با قدرت و فرکانس بالا طراحی شده بود پردازش کننده اولیه اطلاعات ورودی آنتن رادار B-200 سامانه سام - یک این سامانه عمدتا" برای تقویت و تبدیل سیگنالهای منعکس شده از اهداف که از طریق آنتن دریافت می شوند ، اختصاص یافته بود . اتاق ویژه تجهیزات تقویت کننده سیگنالهای دریافتی رادار B-200 از اهداف ، تقویت کننده سیگنالهای ارسالی به موشک شلیک شده ، تنظیم ولتاژ سیستم پست فرماندهی رادار B-200 ، شامل ، جایگاه کاربر رادار ( دیده بان ) و کاربر ویژه تعیین کننده موقعیت هدف نشاندهنده های اتاق فرماندهی رادار B-200 سمت راست ، شامل تجهیزات هدایت دستی موشک بسمت هدف تجهیزات ویژه سرپرست رادار B-200 شامل تجهیزات مورد استفاده برای مدیریت رزمی ایستگاه و سامانه های شلیک تجهیزات هدفیابی سامانه رادار B-200 ، شامل سامانه های پایش اهداف ، اولویت بندی اهداف ، پرتاب موشک و نظارت بر مسیر پرواز موشک بسمت هدف تجهیزات ردیابی دستی اهداف رادار B-200 طراحی شده برای ردیابی پرنده های مهاجم بصورت بصورت تکفروند یا صورتبندی بمباران گروهی اتاق تجهیزات محاسبات مختصات شلیک تجهیزات ارسال دستورات رادیویی اطلاعات آنالیز شده رادار B-200 به موشک
-
1 پسندیده شدهبا سلام - البته هدف بنده از ارائه این نقشه ، نشان دادن ، ماموریت خطیر پدافند هوایی ارتش این کشور بود که حیطه مسئولیتی به اندازه وسعت اتحاد شوروی سابق داشت . مسلما" بخشی از این پایگاه ها ، بعنوان پایگاه " ذخیره" در نظر گرفته شده بودند . ولی براساس چارت سازمانی پدافند هوایی ارتش سرخ ، حتی از این پایگاه ها هم بخوبی دفاع می شد .
-
1 پسندیده شدهبا سلام مجدد خدمت دوستان بخش پنجم از مجموعه تصویری سامانه سام-یک موشک وی-300 در مرحله آخر استقرار بر روی سکوی پرتاب جدا شدن تریلر کششی از موشک جدایی کامل تریلر کششی از سکوی پرتاب وی-300 استقرار کامل موشک مسلح شده وی-300 برروی سکوی پرتاب شلیک موشک وی-300 بسمت هدف طرح شماتیک از لایه پدافندی مسکو در اوایل ورود سامانه سام - یک به صحنه رزمی 1- ایستگاه رادار پیش اخطار دوربرد A-100D 2- ایستگاه رادار کوتاه برد A-100B 3- مجموعه آتشبارهای کمربند بیرونی دفاع هوایی مسکو 4- مجموعه آتشبارهای کمربند داخلی دفاع هوایی مسکو 5- پست فرماندهی مرکزی دفاع هوایی مسکو ( شماره یک ) 6- پست فرماندهی مرکزی دفاع هوایی مسکو ( شماره دو ) 7- مقر جایگزین فرماندهی دفاع هوایی مسکو ایستگاه رادار B-200 آنتن رادار B-200 که برای کنترل " سمت" ( آزیموت ) مورد استفاده قرار می گیرد اتاق تجهیزات دریافت اطلاعات رادار B-200 تجهیزات کنترل ایستگاه رادار B-200، که عمدتا" ماموریت روشن یا خاموش کردن کلیه تجهیزات را بر عهده دارد . تجهیزات مدیریت ژنراتور (مولّد) ایستگاه رادار B-200
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان بخش چهارم از مجموعه تصویری سامانه سام-یک تجهیزات تِست موشک در حالت ایستاده با شناسه BP-II تجهیزات تِست موشک در حالت ایستاده با شناسه BP-12 و BP-20 تجهیزات تِست موشک در شرایط عادی با شناسه KPSH تجیزات تِست هوای فشرده موشک با شناسه KPS تجهیزات سکوی پرتاب موشک سام- یک سکوی پرتاب سامانه سام - یک پایانه پرتاب موشک به همراه رابط اتصال به موشک نمای جلوی منبع قدرت سکوی پرتاب سامانه سام- یک موشک وی-300 در حالت مسلح موشک وی-300 مسلح شده بر روی سکوی پرتاب موشک مسلح شده وی-300 برای شلیک در موقعیت قرار می گیرد تجهیزات تِست رادیویی فیوز مجاورتی موشک وی-300
-
1 پسندیده شدهبا سلام براساس فرموده جناب کماندانت و طبق اطلاعات صفحه ی ویکیپدیا، هر ساعت پرواز فانتوم مدل ای، حدود 6700 دلار هزینه داره و هزینه های تعمیر و نگهداری به ازای هر ساعت پرواز هم میشه حدود 4100 دلار که در مجموع میشه نزدیک به 11 هزار دلار، این مجموع در سال 1965، حدود 1200 دلار بوده. از ایشان بابت اطلاع رسانی و روشن کردن ماجرا متشکرم.
-
1 پسندیده شدهبا سلام بنده این رقم را اگر اشتباه نکرده باشم از آذربرزین نقل قول کردم . صحت این مطلب ، بر عهده نویسنده خواهد بود. البته زیاد روی صحت و سقم این عدد تاکید ندارم ، چون منبع دیگری را نمی شناسم ، ولی صرفا" قصدم این بود که با ارائه یک مثال ، نشان دهم که یکی از دلایل بازنشسته شدن فاکس بتهای هندی ، افزایش هزینه های هر سورتی پرواز آنها بود.
-
1 پسندیده شدهبا سلام ضمن تشکر از جناب cheka که بطور کامل این مساله را تشریح کردند . البته یک نکته هم باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد که علیرغم ظهور ماهواره های نظارتی ، بدلیل قابلیتها و انعطاف پذیری های تاکتیکی اینگونه پرنده ها ، چنین پرنده هایی هنوز در کشورهایی نظیر ایالات متحده مشغول اجرای ماموریتهای شناسایی هستند که تا انجایی که اطلاع دارم ، نمونه ارتقاء یافته U-2 که با شناسه TR-1 شناخته می شود ، اجرای ماموریتهای برد بلند را بر عهده دارد و این مساله جدای از ظهور پهپادها برای انجام اینگونه وظایف بشمار می رود ( البته منظور مقایسه فاکس بت و یو-2 نیست ) علاوه برآن، تجربه خلبانان نیروی هوایی اتحاد شوروی در پرواز های برد بلند از فرودگاه های مبداء در خاک این کشور بسوی سرزمین های اشغالی در سرعت و ارتفاع بالا نشان می داد که پیشرانه این پرنده برای اجرای چنین پروازهایی اصلا" مناسب نبوده و این هواپیماها ،پس از فرود در فرودگاه مقصد ( به احتمال زیاد ، مصر ) نیاز به تعمیرات اساسی داشتند . البته پرهزینه بودن هر سورتی پرواز این پرنده هم مزید بر علت شده بود . بعنوان مثال ، هر سورتی پرواز برای پرنده ای نظیر فانتوم در دهه 70 میلادی ( نمونه موردی نیروی هوایی ایران ) ، 100000 هزار دلار هزینه داشت . حالا شما این مساله را برای یک پرنده شناسایی برد بلند ، آن هم با طراحی روسی وسوخت ویژه مورد استفاده در آن و سایر پارامترها در نظر بگیرید تا به هزینه سنیگن آن واقف شوید .
-
1 پسندیده شدهسلام خیلی ممنون هدف نهایی این پروژه دست یابی به یک پرنده ی نسل 6 امی ست که وجه تمایز ان با نسل قبلی روباتی بودن و خود مختاری ان است که البته تصمیمات اساسی مواردی که در طرح عملیات نقطه ی عطف حساب می شوند بر عهده ی اپراتور انسانی خواهد بود . همان طور که در متن امده از تاکسی تا پرواز و جست و جو و کشف هدف کاملا مستقل خواهد بود ولی برای شلیک به سمت هدف نیازمند تایید توسط اپراتور است . در مورد رهگیری شدن نیز می توان روال مشابهی را در نظر گرفت به عنوان مثال اینکه عملیات لغو شود یا ادامه پیدا کند یا به سمت هدف دیگری تغییر مسیر داده شود و .... احتمالا بر عهده ی اپراتور خواهد بود ولی جهت اقدامات حفاظتی میتوان اروالی از اقداماتی که پرنده های سرنشین دار نیز انجام می دهند را برای ان یا هر پرنده ی نسل 6 دیگری برنامه ریزی کرد به عنوان چنانچه پرنده قفل راداری را روی خود ثبت کرد سامانه های جنگال اش را برای شکستن قفل فعال کند , ارتفاع کم کند .... یا در مواردی که امواج رادار دشمن در منطقه را شناسایی کرد تا حد امکان سکوت رادیویی و راداری را رعایت کند و پرواز را در ارتفاع پست پیگیری کند . به طور کلی هر سناریوی ی احتمالی قابل برنامه ریزی و روال نویسی ست تنها تصمیم گیری در مورد برخی نقاط عطف ممکن است (فعلا) از اعتماد پذیری بر خوردار نباشد که به اپراتور سپرده می شوند . هر چند در نهایت هر چقدر هم که هوش مصنوعی پیشرفت کند کلید تصمیماتی که به انجام حملات مرگ اور بیانجامد کماکان در ید اپراتور خواهد ماند
-
1 پسندیده شدهبه اعتقاد بنده ، ایالات متحده آمریکا با در اختیار داشتن مرکزیت سرورهای فضای مجازی که امروزه ما آن را با عنوان فضای جهای وب (WWW) از آن یاد می کنیم ، سعی در تبدیل شده به " مغز جهان " یا به تعبیری brain land را دارد . این مساله از این لحاظ قابل بررسی و اهمیت است که جمعیت کره زمین روز به روز به استفاده از این فضا وابسته می شود و این وابستگی به شکل خطرناکی در حال افزایش است . در حوزه دانش جغرافیا و بویژه جغرافیای سیاسی ، این مساله در حوزه مفهوم جدیدی با عنوان ژئوسایبر ( جغرافیای فضای سایبر) قابل بررسی است ( چرا که بنده بر این اعتقاد هستم که همانطور که در فضای واقعی ، واحدهای سیاسی بواسطه مرز از یکدیگر جدا می شوند ، بتدریج در فضای مجازی نیز ، مرزها در حال شکل گیری است ) و بطور خلاصه ایالات متحده حداقل تا پایان قرن جاری ( در صورتی که بعنوان یک واحد سیاسی موجود باشد ) سعی خواهد نمود تا این مفهوم یعنی brain land را در مقابل مفهوم heart land ( قلب زمین ) به بهترین وجه به کار گیرد .