برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 23 آبان 1400 در همه مناطق
-
1 پسندیده شدهاگه بهتون یک تانک t-34 و یک جنگنده mig-21 بدن باهش چه وسلیه به درد بخوری می سازید؟؟؟ با پایان یافتن جنگ اول خلیج فارس کشور کویت با بحرانی خاص رو به رو شد . چاه های نفتی این کشور نابود شده بود و در شعله های آتش می سوختند که نه نتها باعت از بین رفتن منابع نفتی می شد آلودگی های زیست محیطی بزرگی نیز به همراه داشت . از همین رو کشور های دنیا با هم کاری هم شروع به خاموش کردن آتش چاه های نفتی کردند. در این بین نیرو های مجارستانی ابتکاری جالب برای خاموش کردن چاه های به نمایش گذاشتند.مهندسین مجارستان با استفاده از یک شاسی تانک t-34 و دو موتور mig-21 یک وسیله قدرتمند برای خاموش کردن چاه های نفت درست کردند که به نام "The Big Wind" نامگذاری شد. The Big Wind با استفاده از یک پمپ ،آب را به جلو موتور ها هدایت می کرد و موتور ها با حداکثر سرعت آب را بر روی چاه می ریختند و به طور موثر چاه های شعله ور را خاموش می کرد.
-
1 پسندیده شدهما فکری از خودمان نداریم صرفا آنچه به جد میگوئیم برگرفته از قرآن کریم وعترت نبی علیهم السلام هست ولی به نوعی میشه گفت صورت فرمایش شما درسته ، منبع فکر ما معلوم و مشخصه . لیکن فکر حسن کسینجرکبیر هست که هزار تا پدر داره و معلوم نیست کدومش پدرش واقعیشه !
-
1 پسندیده شدهاحسنت ! عبدالکریم حاج فرج دباغ هم همین رو میگفت که شما خشونت طلب ها اذیتش کردین . احکام اسلام من جمله حد قطع ید برای سارق درزمان خودش کار میکرده والان دیگه کاربرد نداره . اون آقای خمینی هم اشتباه کرد که به خاطر همین حرف نهضت آزادی رو منحل کرد . البته لازم به ذکره که مریدان سروش هم همواره تاکید داشتند براینکه هیچ کس تاکید میکنم هیچکس نمی تونه از فرمایشات ایشون ایراد بگیره .
-
1 پسندیده شدهطرفداران گروهک فرقان و فرقه ی منحوس رجوی هم درباره عصمت و عدم اشتباه ایدئولوگ هاشون ازین حرفها زیاد میزدند . زیاد سعی نکنید به مقدسات شیعه چیزی اضافه کنید چون اصولا سر از جاهای خوبی درنمیاره .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهممنون از زحمت شما . در ویکی گفته شده که در طول ماجرای یوم کیپور 12 تیر مدل آشیانه یاب KSR-11 و 13 تیر KSR-2 از توپولف 16 های مصری شلیک شده ... که واقعا زیاد به نظر میرسه . چیزی از درصد موفقیتشون جایی نخوندین ؟
-
1 پسندیده شدهبرای اینه : فرض بفرمایید که بنده به حضرتعالی اعتراض نمیکردم . فرمایش شما به همین صورت بدون هیچ یک از این مباحث به این صورت باقی میماند : اینطوری بنویسید بهتره : اینجا ایران است دارنده اژدر روسی VA-111 Shkval ایا برای خواننده ی فارسی زبان ، شکی باقی میماند که چیزی به نام حوت وجود نداره و ایران تنها دارای اشکوال روسی هست ولاغیر ؟ خود شما که کباده ی علوم نظامی میکشید و درراه گسترش اطلاعات صحیح نظامی تلاش میکنید اگر این مطلب غلط رو جایی میدیدین نمی فرمودین که طبق مستندات فاس حوت ایرانی هست ؟ مشکل اینجاست که متاسفانه نرم افزار انجمن ، قابلیت الصاق کاربر به پست رو نداره که جنابعالی رو به پستتون سنجاق کنیم تا به هرکسی که میخونه منظورتون رو که در تناقض با نوشته تون هست توضیح بدین . در ضمن بنده درباره ی شخصیت کسی صحبت نکردم . غرور یکی از مقتضیات سنی شماست و مغروربودن از شما چندان عجیب نیست . هرچند شایسته است که به عنوان شخصی که دوستدار دانش هست اندکی فروتن باشید وهنگامی که اشتباهی میکنید به جای سعی در توجیهش ، خیلی راحت بپذیریدش و عذر خواهی کنید .
-
1 پسندیده شدهبسار خوب این بهتر شد . حالا شیفت کردید رو روح پیام پوستر و به عبارتی باز حرفتونو عوض کردین . اتفاقا فرمایش تون در اشکالی که اول وارد کردید فقط در مورد ساختنش بود ولاغیر ! در زبان فخیمه ی پارسی که چیزی غیر ازین ازش فهمیده نمیشه . یعنی ابتدائا فرمودین که حوت ایرانی نیست و اشکوال روسی است . بعد که پاسخ عرض شد خدمتتون شیفت کردین روی اینکه منظورم این بود که سریعترین اژدر نیست و بعد هم دوباره حرف مبارک رو عوض کردین و فرمودین منظورم این بود که اصالت تکنولوژی ، ایرانی نیست . حالا که دوباره میفرمایید منظورم این بوده که : روح پیام پوستر نامناسبه و نباید با تکنولوژی کپی شده از دیگران فخر فروشی کنیم ! نه خیر برادر ! حرفتونو عوض نفرمایید . حرف شما از ابتدا این بود که حوت ایرانی وجود نداره و ایران دارنده ی اشکوال هست نه حوت . که غلط بودنش خدمتتون عرض شد و خودتون هم قبول دارید . ابتدا اشتباه بودن فرمایش اولیه تون رو قبول بفرمایید بعد درباره ی صحت و سقم سه مطلب دیگه ای که فرمودین ( سریعترین بودن ، اصالت تکنولوژی و روح پیام پوستر ) صحبت خواهیم کرد . البته اگر با یه شیفت دیگه تعداد مطالب بالا به چهارتا نرسه ...
-
1 پسندیده شدهغیور مردان دیار سائو سائو بالاخره ظاهرا رکورد گلوبال هاوک رو در زمینه ی اندازه شکستند . خبری چند روز پیش منتشر شد مبنی بر پرواز آزمایشی نسل جدید پهپاد های "بادپ " چین . این پهپاد که Divine Eagle نام گذاری شده ، ساخت شرکت پهپاد سازی BEST UAVSهست . درباره ی نام این پهپاد یعنی عقاب الهی یا عقاب مقدس بنده چیزی از ادبیات و اسطوره های چین باستان به ذهنم نمی رسه . اگر دوستان موردی مد نظرشون هست ، بفرمایند . تنها چیزی که به ذهن میرسه عقابی هست که نماد حاج اقا زئوس هست . شاید منظور چینی ها ازین نام گذاری ، اهداف بازاریابی و اینها باشه . هنوز تصاویری از نمونه ی واقعی منتشر نشده و باید منتظر بود . فعلا تنها تصاویر موجود ، مدل سازی های رایانه ای هستند . ولی همین تصاویر هم از پیکر بندی بسیار عجیب این پهپاد ، خبر میدهند . گفته شده پیکر بندی این پهپاد شبیه P-38 Lightning fighter هواپیمای آمریکایی دوره ی جنگ دوم هست . این هواپیما رو باید نوعی هواپیمای " دوبدنه " به حساب آورد . بدنه ی جلویی توسط یک سازه ی " دومیله ای " – TWIN BOOM- به بدنه ی عقبی متصل شده . اتصال دومیله ای همزمان نقش مخزن سوخت رو هم بازی میکنه . دم هم از نوع دم پلیکانی معکوس هست که در اون پایدار کننده های عمودی به جای واگرا بودن ، به شکل همگرا طراحی شده اند . همچنین دو پیشران توربو فن در انتهای بدنه ی دوم و با فاصله ازهم جانمایی شده اند . گفته شده این پهپاد برای سرعت 0.8 ماخ و ارتفاع 25 کیلومتر آزمایش شده که در مقایسه با بیشینه ی ارتفاع 18 تا 20 کیلومتری گلوبال هاوک قابل توجه هست . درباره ی ابعاد هم از اندازه هایی درحدود 25 متر طول و 50 متر فاصله ی بال تا بال صحبت میشه . حدس زده میشه بیشینه ی وزن برخاست بین 15 تا 20 تن باشه . گفته شده هفت رادار روی بدنه عقاب آسمانی، اسکن 360 درجه از فضای پیرامون برای این پهپاد فراهم می آورند. یک رادار جستجوی آرایه ای فعال (AESA) درباندهای X/UHF با کاربری AMTI برای پویش فضای روبرو در جلو ، دو رادار دیگر با همان مشخصات در کنار لبه ی خارجی اگزوز های دو موتور برای پویش فضای پشت سر و دو رادار دیگر پهلو نگر هم برای پویش طرفین در انتهای هریک از دوبوم . همچنین دو رادار پایین نگر برای کاربریهایAMTI/SAR/GMTI زیر دو بوم جانمایی شده اند . کاربری SAR که مشخصه . کاربری AMTI نمایشگر اهداف متحرک هوایی، راداری است که برای ردگیری هدف های هوایی مانند جنگنده ها یا موشک های کروز به کار گرفته می شه . GMTI نمایشگر اهداف متحرک زمینی هم راداری است که ردگیری کشتی ها و هدف های زمینی ایده آل هست . جانمایی رادارها : پیشتر چینی ها ادعا کرده بودند که رادار معروف ارایه فازی JY-26 "Skywatch" توانسته یک فروند رپتور را برروی دریای کره رهگیری کند . اخبار بیشتر به مرور قرار خواهد گرفت انشاء الله .
-
1 پسندیده شدهبي مزه بود . اگر بنده به جاي ماضي بعيد از ماضي استمراري استفاده كرده بودم و ميگفتم : " سربريدن كه اميرالمومنين روحي فداه بسيار انجام ميداد چي ؟ " اونوقت شايد كلام خنك تون مناسبتي داشت و ميشد به زور لبخند زد . ولي اينكه بنده از ماضي بعيد استفاده كردم نشان دهنده ي نقل قول از سوي بنده هست نه روايت آنچه عينا مشاهده شده . پيش از پست دادن بيشتر دقت كنيد تا فرمايشات گهر بارتون از اندك مناسبتي با كلام گوينده برخوردار باشه . ممنون .
-
1 پسندیده شدهدر نمونه ی هندی ظاهرا یک سری هواپیمای مخصوص نمایش هوایی هم وجود داره ... همینطوره ؟
-
1 پسندیده شدهاحتمالا اجنه ی انتحاری باشند ... بزرگوار ! دقت بفرمایید که آب نشینی مفهوم خاصی داره . یعنی هواگرد بتونه روی آب فرود بیاد و بعد هم از آب تیک اف کنه . درست مانند باند فرودگاه . انجام عملیات در سطح آب رو هم میشه به عنوان آپشن در نظر گرفت . تصاویر یسیر ، که شما قرار دادید تنها نشون دهنده ی ، خلاء فن آوری مکان یابی دقیق بومی هست ؛ نه چیز دیگه ای . چون در مدل اصلی ، پهپاد با ناوبری بسیار دقیق در حد سانتی متر به یه قلاب گیر میکنه . در مدل ایرانی پهپاد در حدود و اطراف شناور پرتاب کننده توی آب میفته و بعد از بازیابی هم نیاز به کلی داستان برای رهایی از مشکلات حاصل از خیس شدن داره . پهپاد برای آب نشینی ؛ مانند دو نمونه ی بالا نیاز به طراحی بدنه ی خاص به ویژه در قسمت زیرین داره که یسیر یا اسکن ایگل قطعا برای چنین مقاصدی طراحی نشده اند .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهممنون . جزاکم الله خیرا . اینکه راکت انداز ها استاناژ 2 یا 3 داشته باشند ، الان معمول شده ؟ یعنی راکت اندازهای زیادی این سطح حفاظتی رو دارند یا ایشون الان استثناست ؟
-
1 پسندیده شدهپ . ن : در تصویر بالا تیربار پشتی REAR GUN ایلوشین 28 به نام Nudelman-Suranov NS-23 با کالیبر23 در 115 و همچنین برجک تیراندازی آن ، مشخص هست . در رده ای از هواپیماهای قدیمی برای موقعیت های داگفایت فردی به تحت عنوان tail gunner یا rear gunner وجود داشت که از پشت هواپیما ، هواپیمای تعقیب کننده رو هدف میگرفت . این موقعیت در بسیاری از بمب افکن های شوروی سابق دررده های متفاوت وزنی تعبیه میشد . ازجمله در بسیاری از ساخته های شرکت توپولف .
-
1 پسندیده شده9 فروند A - 10 در پایگاه هوایی اوسان کره جنوبی : .................................. از هواپیماهای شرقی چیزی نیست ؟
-
1 پسندیده شدهاين پهپاد از يك هواسر(گلايدر ) پيشرانه دار و سرنشين دار به نام J-6 Fregata كه توسط Jaroslaw Janowski براي يك شركت لهستاني ، طراحي شده بود توسعه داده شده . همچنين herti ُسرواژه ي عبارت High Endurance Rapid Technology Insertion به معني الحاق سريع فناوري پايداري بالا هست . همونطور كه از نام پروژه پيداست هدف ، ايجاد پهپادي با مداومت پروازي بالا بدون صرف هزينه و وقت زياد بوده است . براي اينكار از بستر يك هواسر سرنشين دار ، استفاده شده . مدل هاي پهپاد به شرح زير هست : HERTI-1D : مدل اوليه اثبات گر تكنولوژي كه از پيشران جت بهره مي برد . لازم به ذكره كه موتور جت اين پهپاد و همچنين ارابه ي فرودش ، نمونه هاي استفاده شده در پهپاد Corax از همين شركت بودند . HERTI-1A : شركت BAE به سرعت موتور جت رو با موتور پيستوني ساخت ب ام و BMW تعويض كرد . تصاوير اول و دوم در ابتداي صفحه ي همين تاپيك مربوط به همين نمونه و موتور ب ام و ميباشد . HERTI-1B : نمونه ي نهايي با موتور روتاكس ( Rotax 914) هست كه پس از ان تغييري در سامانه ي پيشرانه داده نشده . تصاوير سوم و چهارم از متن تاپيك مربوط به اين نمونه هست . HERTI Fury : نمونه مسلح اين پهپاد هست كه در سال 2008 و در نمايشگاه هوايي فارنبورگ ، ازآن رونمايي شد . مهمترين سلاح محمول ، موشك هاي چند منظوره ي تالس ، به تعداد يك تير زير هر بال ميباشد . HERTI-OC : مدل غير نظامي و قابل فروش به افراد وشخصيت هاي حقيقي و حقوقي . .......................................................................................................................... - پايداري 20 ساعت زمان بسيار خوبي براي پهپادي با اين اندازه هست . - گفته شده پژوهش هايي براي طراحي نمونه " بادپ " HALE اين پهپاد هم در حال انجام هست . - همچنين نمونه ي منجنيق پرتاب ( Catapult launched ) - احتمالا براي نيروي دريايي و ناو نشيني - اين پهپاد توسط شركت فنلاندي Robonic توليد شده و در سال 2006 تست شده . - اولين پرواز اين پهپاد برخلاف متن تاپيك ، در سال 2004 بوده و در سال 2007 و در نمايشگاه هوايي دبي ، نمونه ي نهايي رونمايي شده . -اين پهپاد سابقه ي رزمي نيز دارد . ارتش انگلستان لااقل يك مرتبه و در يك عمليات محرمانه در فرود گاه كمپ بسشن از اين پهپاد استفاده كرده . جزئيات عمليات اعلام نشده لكن كارايي پهپاد خوب توصيف شده است . -همچنين نمونه هايي در پليس انگلستان و نيروهاي مرزباني در حال خدمت هستند .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبالام جان ! منظور اصلا سلسله ي ساساني نبود ... چون مشخصا اين سلسله انقدر عالمگير نبود كه شرق و غرب عالم رو تصرف كرده باشه . منظور ايده ي كلي تعميم ماجراهاي ذوالقرنين به يه سلسله بود بيشتر يه نكته ي تفسيري بود تا تاريخي ... اصلا ولش كن . بگذريم .
-
1 پسندیده شدهنه . متوجه عرضم نشدید . این که یک نماد در تاج شاهان سلسله ای وجود داره شاید بشه گفت ذوالقرنین شخص نیست و یک سلسله هست ... البته مشکله این حرف و نیاز به بررسی های فراوان داره .
-
1 پسندیده شدهممنون . ربط هلال در تاج شاهی به ذوالقرنین زیاد میتونه باشه ...نه ؟
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسمه تعالی شانه آئرو ال-۳۹ آلباتروس Aero L-39 Albatros ال-۳۹ آلباتروس (نوعی مرغ دریایی ) هواپیمای آموزشی نسل دوم تولید شرکت Aero Vodochody جمهوری چک است که در ۴ نوامبر سال ۱۹۶۸ میلادی اولین پرواز خود را انجام داد این هواپیما در سال ۱۹۷۱ وارد به خدمت شد و تا سال ۱۹۹۷ ؛ ۲۸۰۰ فروند از این هواپیمای آموزشی در تمام مدلها ساخته شدهاند و به بیش از 30 نیروی هوایی مختلف خدمت کرده اند . ال – ۳۹ یک هواپیمای چند منظوره است که می تواند برای آموزش خلبانی پایه، پیشرفته و جنگنده به کار برود. مدلهای ال – ۲۹ سی، ال – ۳۹ زد او و ال – ۳۹ زد ای میتوانند به عنوان هواپیماهای جنگی هم استفاده شوند. این هواپیما به دلیل خلبانی ساده برای عملیات آکروباتیک هم مناسب است. این هواپیما برای جایگزینی با مدل پیشین خود یعنی ال- 29 دلفین طراحی شد . ال -29 دلفین : اين هواپيما ، در زمان تولید ؛ اولین جت آموزشی نسل دوم و همچنین اولین جت آموزشی با پیشران توربوفن بود .البته بعدها این هواپیما نیز با L-59 Super Albatros که مدل ارتقا یافته ی خودش بود جایگزین شد . پس از آن نیز مدل L-139 برای جایگزینی ساخته شد که جندان موفق نبود تا اینکه نوبت به L-159 ALCA, رسید که موفق ترین نمونه ی طراحی شده برمبنای ال - 39 هست . پیوند : تاپیک جنگده ال 159 (L159) در انجمن میلیتاری در کار نامه ی رزمی این هواپیما موارد زیر جالب توجه است : در جنگ 2008 گرجستان ، نیروهای جدایی طلب آبخازیا یک فروند پهپاد هرمس 450 ارتش گرجستان را با استفاده از موشک شلیک شده از این هواپیما ساقط کردند . نوع موشک مشخص نشده است . در جریان جنگ داخلی افغانستان ، نیروی هوایی طالبان متشکل از 5 فروند ال - 39 بود که از دولت کمونیست سابق افغانستان ، به غنیمت گرفته بودند . گزارش شده که تا پایان جنگ تنها دو فروند ازآنها عملیاتی بوده اند . این هواپیما به طور گسترده توسط نیروی هوایی ارتش آذربایجان در جریان جنگ قره باغ مورد استفاده قرار گرفت . همچنین گزارش های زیادی مبنی بر زدن آنها توسط پدافند ارمنستان وجود دارد . جمهوری چچن نیز پس از استقلال ، دارای تعدادی ال - 29 و ال 39 بود که در جریان تصفیه ی داخلی در سال 1994 ، برعلیه نیروهای طرفدار روسیه به کار برده شد . هرچند اندکی بعد ، روسیه در یک حمله ی پیشدستانه تمام پرنده های موجود در جمهوری چچن را نابود کرد . علت این کار جلوگیری از حمله ی انتحاری با این هواپیما ها بر علیه تاسیسات اتمی روسیه عنوان شد . لیبی نیز از قدیم از کاربران این هواپیما بوده و در جریان مناقشات مرزی با چاد در 1987 دارای برتری هوایی به دلیل استفاده ازین هواپیما بود . هرچند اندکی بعدتر چاد با خرید سامانه های پدافندی از روسیه به این برتری پایان داد و در گزارش ارائه شده به سازمان ملل به زدن 11 فروند از ال 39 های لیبیایی اشاره شده است . و اما کشور دوست و برادر سوریه ! سوریه هم از قدیم از کاربران این هواپیما بوده . گزارش های فراوانی از استفاده برای بمباران مراکز تجمع تروریست ها توسط این هواپیما وجود داره . در ماجرای تسخیر پایگاه الجراح هم یک فروند از این هواپیما به دست تروریست ها افتاد و گزارشی هم مبنی بر منهدم کردن یک فروند دیگه بر روی زمین ، توسط موشک تاو در پایگاه هوایی نیرب موجوده . گذشته از استفاده ی عملیاتی ، ایالات متحده هم از کاربران این هواپیما هست . گروه نمایش هوایی Patriots که یک گروه نمایش هوایی غیر نظامی هست از شش فروند ال -39 و گروه نمایش هوایی دیگری به نام الماس سیاه The Black Diamond از چهار فروند ازین هواپیما استفاده میکنه . در خدمت گروه پاتریوتز در خدمت گروه نمایش هوایی Breitling ( بزرگترین گروه نمایش هوایی غیر نظامی جهان در فرانسه ) با استتارشوروی سابق : در استرالیا : نیروی هوایی بلغارستان : نیروی هوایی استونی : نیروی هوایی افغانستان : سوريه : نيرب : پايگاه الجراح : چچن : طول : 12.13 m بال تا بال : 9.46 m ارتفاع : 4.77 m گستره (مساحت ) بال : 18.8 متر مربع ایرفویل : NACA 64A012 mod وزن خالی : 3,455 kg بیشینه ی وزن برخواستی : 4,700 kg پیشران : یک دستگاه Ivchenko AI-25TL turbofan با نیروی 16.87 kN بیشینه ی سرعت : 750 km/h محدوده ی پروازی : 1,100 km بدون مخزن سوخت و 1,750 km با مخزن سوخت خارجی ارتفاع پروازی : 11,000 m نرخ اوج گیری :13.5 m/s نسبت تراست به وزن : 0.37 [aparat]ohTCe[/aparat]
-
1 پسندیده شدهسنتز تلفظ فارسی عبارت Synthesis به معنی ترکیب و تلفیق هست . در اینجا منظور ساخت لوله های کربنی با استفاده ازاتصال و ترکیب دو لبه ی ورقه ی گرافین هست . اصطلاح زینتریا تف جوشی برابر Sintering هست که یکی از روشهای شکلدهی مواد فلزی و سرامیکی است و هیچ ربطی به بحث ما نداره . بیشتر دقت کنید و پیش از پست دادن مطمئن بشید که مطلب رو فهمیدین . ممنون .
-
1 پسندیده شدهدشمنان آتش آتش نشان ها در مقابل آتش های بزرگ فقط آن را خاموش نمی کنند بلکه با آتش می جنگند، یک جنگ تمام عیاردر این جنگ آتش نشانان با لشگری مجهز وارد می شوند. در ظاهر این یک BTR-60 معمولی با رنگ آمیزی قرمز است اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که به جای مسلسل سنگین 14.5 میلیمتری به یک آب پاش برای خاموش کردن آتش مجهز شده است همچنین بر روی برجک نیز یک آب پاش دیگر نصب شده است. این BTR-60 هم به یک آب پاش قدرتمند مجهز شده است GPM-54 استفاده میکند. T-54از شاسی تانک GPM-54 توانایی آب پاشی در فواصل دور را دارد همچنین آب پاش GPM-54 به صورت کنترل از راه دور عمل می کند. در جلوی GPM-54 مجهز به تیغه بولدوزر است تا موانع پیش رو را به راحتی بر دارد. Loeschpanzer ماشین آتش نشانی زرهی آلمانی از شاسی تانک لئوپارد 1 بهرمند شده استهست. Impuls وسیله ای موثر برای خاموش کردن آتش محسوب می شود ، در حقیقت عملکرد Impuls به این شکل است که مواد شیمیایی برای خاموش کردن آتش ( مشابه آنچه در کپسول آتش نشانی وجود دارد) را به سمت هدف شلیک می کند و شعله های آتش را به راحتی خاموش کند. مدل (Impuls-2M) بر روی شاسی T-62 سوار شده است و وزنی معادل 36 تن دارد و به یک تیغه بولدزر مجهز شده است. Vetlugaنیز مانند Impuls شعله های آتش را خاموش می کند. aa-60 یک خودرو آتش نشانی است که برای مهار آتش در فرودگاه ها مورد استفاده قرار گرفته می شود. شاسی اصلی این خودرو MAZ -7310(همان شاسی برای شلیک موشک اسکاد)می باشد.
