برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 9 تیر 1401 در پست ها
-
2 پسندیده شدهاز سال ۱۹۴۴ که آلمانها متوجه شدن نمیتونند جلوی روسها با ضد حملات خود بگیرند تاکتیک دفاعی جدیدی رو به کار بردن که بعدها به دژهای آلمان شهرت پیدا کرد. توی این تاکتیک آلمانها شهرهای رو که مهم بودن و قابلیت دفاع داشتن رو تبدیل به استحکامات نظامی میکردن بدین صورت که چندین لایه دفاعی در اطراف شهر احداث کرده و و لایه و استحکامات اصلی در خود شهر قرار میگیرد که بافت شهری هم خیلی کمک می کرد. در اطراف و خود شهر هم مکانهای برای فرود هوایپما و یا بارریزی تجهیزات بوسیله هواپیما پیشبینی میشدبرای چندین ماه هم سلاح و آذوغه انبار میشد. تلاش اولیه نیروی مدافعین سد کرد پیشروی ارتش سرخ بود در گام بعدی مانع شدن از محاصره شهر اگر مدافعین نمیتونستن پیشروی روسها رو سد کنند به داخل مواضع اصلی در شهر پناه میبردن و شهر طبیعا محاصره میشد ولی دستور عقب نشینی به مدافعین داده نمیشد این دژ وظیفه دفاع تا اخرین حد ممکن رو داشته و حجم زیادی از نیروهای ارتش سرخ رو درگیری خودش میکرد و فرصت لازم به آلمانها رو میداد که خطوط دفاعی خودشون رو ترمیم کنند حالا بعد از سرگرم شدن روسها به این مواضع المانها باجمع اوری نیرو دست به ضد حملات برای شکستن محاصره این شهرها میزدند. مثل شهر بوداپست . بریسلاو کوینزگبرگ و.... قطعا ارتش اکراین هم تاکتیکهای دفاعی خودش رو داره. اکراینی ها در چند روز اول درگیری خطوط دفاعیشون شکافته شد و اگر میخواستن به صورت کلاسیک بجنگند چند هفته ایی متلاشی میشدن اکراین سه ضد حمله کلاسیک انجام داده که شدیدا ضربه خردن پس فعلا شانسی برای جنگیدن به این شیوه ندارن ولی در عوض از همون ابتدا با پناه بردن به حاشیه و خود شهر ها و استفاده از این مکانها به عنوان سنگرهای خود همچنین حملات مداوم به عقبه ارتش روسیه. ایجاد میادین مین نامنظم استفاده گسترده از کواد کوپترها به عنوان ابزار دیده بانی هدایت مناسب اتش توپخانه بروی عقبه و تجهیزات روس عدم انجام ضد حملات که باعث اتلاف نیرو و تجهیزات میشد پراکنده کردن نفرات و تجهیزات خود .... باعث شدن روسها خودشون رو توی یک جنگ فرسایشی ببینند به همین دلیل روسها سریع تغییر تاکتیک داده و محورهای عملیاتی اصلی خودشون رو دنبال میکنند تلفات خودشون رو کاهش و در مقابل تلفات انسانی و تجهیزاتی اکراین بشدت در حال افزایشه این یعنی دیگه شیوه قبلی جواب نمیده. اکراینی ها دیگه به عقبه روسها دسترسی ندارن دیگه پهپادها موشکهای ضد زره غربی هم کارایی خودشون رو از دست دادن و خبری از هیاهوهای اولیه نیست اتش تهیه روسها به مراتب قوی تره کلی از واحدهای رزمی با تجربه اکراین در حال متلاشی شدن هستن مثلا هنگ ۵۰۳ اعلام کرده۸۰ درصدی نیروی باتجربش کشته و یا زخمی و اسیر شدن. تیپ ۶۳ اکراین بعد از چند روز تلفات از رفتن به خطوط درگیری امتنا وریده و چندین واحدی دیگه اکراینی هم همینطور . روسها در حال دیکته کردن برتری خودش بر اکراینه و هرچی جنگ جلوتر میره اکراین ضعیف تر و در مقابل روسها می تونند خودشون رو قوی تر کنند. اکراینی ها اگر همینجوری پیش برند چند ماه دیگه یک مشت نیروی بی تجربه و بی انگیزه براشون باقی میمونه در کنارش ممکنه به یکباره بدلیل عدم انگیزه و نیروی کافی خطوط دفاعیش فرو بریزه الان روسها در حال شکستن هسته سخت اند
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم گردان های نازی اوکراینی بطور کامل شیوه گذشتگان خودشون در گردان های اس اس را دنبال می کنند. چه در آزوفستال که بطور عمد در این بخش و منطقه صنعتی هم جوار آن ، سنگر گرفتند تا مهمترین زیرساختهای صنعتی ماریوپول سالم بدست روسها نیافتد ، چه در آزوت ( سوردونتسک ) دقیق همین کار شد . پی نوشت : روسها هم اگر یک زمان قرار باشد از اوکراین عقب نشینی کنند ، دقیق همین کار را می کنند ... در زمان عقب روی واحدهای روسی از کیف ، مین گذاری جاده ها ، مناطق جنگلی پر رفت و آمد ، تخریب عمدی مناطق مسکونی و انفجار زیرساختهای نظامی باقی مانده از ارتش اوکراین مثل انبارهای مهمات ، قرارگاه های پلیس ، زیرساختهای ارتباطی و .... توسط یگانهای در حال عقب روی از بین رفت . مستندات آن هم در این تاپیک وجو دارد
-
1 پسندیده شدهسلام فرمایش شما در خصوص تاکتیک ورماخت که برتری چشمگیر بر ارتش سرخ داشت و تا دروازه های مسکو پیشروی کرد صحیح است اما اوکراین در هیچ معیاری قابل قیاس با آلمان نازی و ورماخت نیست نه از نظر ظرفیت نیروی انسانی و نه ازنظر توان تولیدی و تکنولوژیکی و نه از نظر جغرافیایی ! عنایت دارید که بخش اعظم تاکتیکهای عقب نشینی ورماخت در اراضی اشغالی انجام شددر حالی که اوکراینی ها خانه خود را ویران میکنند به همین دلیل بنده روش اوکراینی ها را با داعش مقایسه کردم هرچند انگیزه تکفیری و افراطی داعشیون هم در صفوف اوکراین مشاهده نشده است !
-
1 پسندیده شدهتاکتیک دفاع خارپشتی راست : نمونه ای از استحکامات دفاع خارپشتی ورماخت به نقل از هندبوک آموزشی OKH ، سپتامبر 1944 چپ : دفاع خارپشتی ارتش بریتانیا در توبروک
-
1 پسندیده شدهقطعا در سیستم اطلاعاتی ایران حفره های امنیتی بزرگ و افراد خود فروخته زیاد شده وگرنه ما قبل از دوران احمدی نژاد چنین وضیعتی را نداشتیم
-
1 پسندیده شدهگلوله روسی – اوکراینی تی-64 بی ام در صحنه نبرد اوکراین تی-64 بی ام بالوت براساس گزارشهای منتشره از سوی وزارت دفاع روسیه ، تا میانه ژوئن 2022 بیشتر از 3500 دستگاه تانک اصلی میدان نبرد و خودروهای زرهی ارتش و گارد ملی اوکراین هدف قرار گرفته و منهدم شده است . اگر چه هنوز مشخص نیست که از این رقم ادعایی ،چه تعداد تانک و چه تعداد نمونه های دیگر است و هنوز نسبت مشخصی تعیین نشده چرا که صحنه نبرد به گونه ای در حال پیشرفت است که شمارش دقیق تانکهای منهدم شده یا از کار افتاده را تبدیل به یک ماجرای پیچیده نموده است . در واقع با وارد شدن تسلیحات ضد زره بر روی هواگردهای بال ثابت و بالگردها و همچنین سامانه های زمین پایه که امکان شکار در خطوط مقدم یا صدها کیلومتر پشت محورهای درگیری را امکان پذیر نموده ، محاسبه تعداد دقیق تا حدودی غیر ممکن خواهد بود . ضمن اینکه در ماه های اول ، اعلام تلفات زرهی اوکراین از سوی منابع اوکراینی تا حدودی صورت می گرفت ولی حداقل در 40 روز اخیر ، این روند به شکل قابل توجهی سیر نزولی بخود گرفته است . تی-64 بی با این وجود ، براساس داده های رسمی و همچنین آمار و اطللاعات از شبکه های اجتماعی ، می توان بصورت مشروط ، نتایجی قابل تاملی را بررسی نمود . درواقع ، مشروط بودن اعتماد به شبکه های اجتماعی بدین دلیل است که نخست ، تصاویری که از دور ثبت میشود ، با مقداری شبهه همراه است چون امکان جعل هویت تانک مبنی براین که متعلق به کدام طرف بوده یا هست ، وجود دارد و دوم اینکه پتانسیل دستکاری تصاویر و ارائه یک تصویر در زوایای مختلف برای افزایش تعداد آمار تجهیزات منهدم شده نیز امکان پذیر است . در این میان ، رسانه های دوطرف جنگ ، با توجه به سوءگیری موجود ، بارها از این روشها استفاده کرده اند و به همین دلیل در برخی آمارها می بایست شک و تردید های منطقی را اعمال نمود . تی-64 ای سومین دلیل نیز براین منطق قرار دارد که برخی از نمونه ها ، به اندازه ای آسیب دیده و از میان رفته اند که امکان تعیین هویت برای آنها وجود ندارد ومی توان بقایای یک تانک بطور کامل سوخته شده را به ارتش اوکراین یا روسیه نسبت داد . بدین سبب ، بطور معمول ، اولین عکس ، حتی اگر دستکاری شده باشد ، تبدیل به حقیقت میدان نبرد شده و حتی اگر بصورت مستند هم ادعای مورد نظر رد شود ، میزان پذیرش آن از سوی مخاطب کمتر خواهد بود . 9K112 مهمات هدایت شونده استاندارد تی -64 تی-64 بی ام با تمامی این اوصاف ، شواهد ، عکس ها برای طرف اوکراینی نشان از انهدام حدود 200 دستگاه تانک اصلی میدان نبرد است که در اختیار ارتش اوکراین ، گارد ملی و گردان های نازی قرار داده شده بود ولی به احتمال زیاد ، این تعداد بیشتر خواهد بود ولی امکان اثبات آن در حال حاضر وجود ندارد و تنها پس از پایان درگیری ها و شمال دقیق لاشه ها میتوان به نتایج به نسبت دقیقی رسید . اما نوشتار حاضر ، بررسی عملکرد تانک های اصلی میدان نبرد سری تی-64 در جنگ اوکراین را در دستور کار خود دارد . تی-64 در سازمان رزمی گردان های باندرا اکنون به تقریب می توان چنین تحلیل نمود که ارتش اوکراین ، حداقل در حوزه زرهی ، یک ارتش کامل مسلح شده به تجهیزات روسی است . با این فرض اولیه ، تعداد تانکهای منهدم شده و غنائم بدست آمده از ارتش اوکراین در نوع خود جالب توجه به نظر میرسد ، بعنوان مثال در ماریوپل ، گردان های نازی محاصره شده ، تلاش کردند تا یک دستگاه تی -64 ای را که بعنوان نماد در آزوفستال قرار داشت ، پائین کشیده و به میدان نبرد اعزام کنند . بلحاظ تاریخی ، تولید نخستین تانک اصلی میدان نبرد مسلح به توپ 125 م.م ( تی-64 ای ) در اوایل دهه هشتاد میلادی ( 1980) کلید زده شد و علیرغم بدیع بودن طرح اولیه و مسلح بودن به پوشش های زرهی ترکیبی ، فاقد هرگونه سامانه های حفاظت فعال می بود . در همین رابطه ، تنها نسخه تی-64 بی ارتش اوکراین که درانتهای آوریل 2022 هدف قرار گرفت و منهدم شد ، فاقد پوشش های زرهی اضافی بود و همانطور که در تصاویر قابل مشاهده است ، پرتابه مهاجم بصورت کلاسیک وارد بدنه تانک شده و آن را از بین برده است . درواقع نسخه بی از تی-64 بدلیل فولاد جدیدی که در زره بدنه آن استفاده شده بود ( BTK-1Sh) به نوعی در برابر پرتابه های مهاجم نسبت به نمونه های قبلی ایمن تر می بود و بدون اینکه طراحان مجبور شوند میزان ضخامت زره بدنه اصلی را افزایش دهند ، مقاومت بدنه را در حدود 10 تا 15 درصد افزایش دادند ، در حالی که همین نمونه ، یک لوله جدید و تغییرات در ساختار بدنه را نیز بخود می دید و سامانه کنترل آتش و امکان شلیک تسلیحات هدایت شوند نیز بدان افزوده شده بود . تی-64 بی وی اما در میان نمونه های تولید شده از تی -64 که بیشترین تلفات را در جنگ اوکراین متحمل شدند ( 133 دستگاه ) نسخه تی-64 بی وی بود که گفته میشود تنها 400 دستگاه از آن در ارتش اوکراین بصورت عملیاتی و ذخیره وجود دارد . این نمونه برای اولین بار در سال 1985 وارد خدمت در ارتش شوروی سابق شد که مهمترین تغییر درآن ، اضافه شد زره های واکنشی کنتاکت-1 دی زد در آن بود . براساس اطلاعات موجود ، مجموعا 265 جعبه حاوی مواد منفجره روی این تانک نصب می شد که طراحان شرکت سازنده در خارکف مدعی بودند که میزان مقاومت آن در برابر پرتابه های ضد زره تجمعی حدود 2 برابر و در برابر مهمات apsc حدود 1.9 برابر افزایش یافته است . تی-64 بی وی این نمونه برای اولین بار در تابستان سال 1992 در جریان درگیری های داخلی مولداوی وارد صحنه نبرد شدند . اما درسال 2017 تعداد قابل توجهی از تی-64 بی وی های عملیاتی ارتش اوکراین تحت یک برنامه بازسازی بومی قرار گرفته و به جای زره های واکنشی کنتاکت-1 به زره Knife اوکراینی ، سامانه های دید در شب ، ناوبری ماهواره ای و رادیوی جدید مجهز شدند . براساس اطلاعات موجود حدود 100 دستگاه تانک به استاندارد فوق الذکر رسیده بودند ولی پیشرانه در تمامی این نمونه ها ، ثابت ماند (700 اسب بخار برای پیشرانه 5TDF) و تنها تعداد محدودی به موتور 5TDFM به قدرت 850 اسب بخار ارتقاء پیدا کردند . وزن کلی این تانک حدود 42 تن است که گفته میشود تحرک محدودی را برای این تانک فراهم می کند . تی-64 بی ام گام بعدی در توسعه تی-64 های اوکراینی ، معرفی نسخه بی ام ( T-64 BM) بود که در جنگ اوکراین ، 4 نسخه منهدم شده و 2 نسخه به غنمیت گرفته شده از آن وجود دارد . این تانکها همچنان به زره های نایف دی زد مجهز بودند که به اعتقاد مهندسان اوکراینی ، روش مقابله مناسبی برای راکتهای ضد زره هدایت شونده و راکتهای آزادپرتاب آر پی جی محسوب می شوند . موتور این نسخه ، همان نمونه 850 اسب بخاری بود که تاحدودی باعث بهبود عامل تحرک می شد در حالی که سامانه کنترل آتش Irtysh ، مهمات هدایت شونده Kombat و سایت هدفگیری فرمانده تانک و تیرانداز و همچنین یک پایه جدید برای نصب تیربار روی برجک از تجهیزات جدید آن بشمارمی رفت و درمقایسه با تانک های روسی ، یک نمونه لاکچری بشمار می آمد . اما نکته بسیار مهم در این نمونه ، اثر حرارتی کمتر پیشرانه آن در مقایسه با پیشرانه های تی-72 و تی-90 است که علت آن را می بایست در طراحی مجدد چرخه کار کرد موتور ، مصرف بیشتر هوا و سامانه خنک کننده آن جستجو نمود . با این حال ، اوکراینی ها به این نمونه نیز قانع نشدند و با معرفی نسخه T-64MB2 که در دفتر مهندسی مکانیک خارکف صورت گرفت ، در تلاش بودند تا استانداردهای جدیدی را به نمایش گذارند . این نمونه که در سال 2021 رونمایی شد به یک موتور دیزلی 000TD-61 به قدرت 1000 اسب بخار مجهز شده بود که تحرک خوبی را برای این تانک ایجاد می کرد ، ولی ابعاد این موتور اجازه نمیداد تا براحتی در دهلیز موتور استاندارد تی-64 نصب شود ، برای همین ، برای جاگذاری موتور فوق ، جایگاه نصب مقداری بالاتر آمد و همین یک برجستگی جدید را در بخش فوقانی جایگاه پیشرانه ایجاد نمود . همین امر باعث شد تا موقعیت استقرار برجک برای چرخش 360 درجه ای نیز تغییر کند ، و برای محافظت از فاصله موجود میان بخش تحتانی برجک و بخش فوقانی بدنه ، یک پوشش زرهی برای آن درنظر گرفته شد . علاوه براین ، نسخه جدید تی -64 به یک سامانه تصویرساز حرارتی نیز مجهز گردید . تی-64 بی .یک ام برخی تحلیلگران معتقدند که نمونه های محدود تولید شده از این نسخه در اوایل جنگ منهدم شده اند ولی یک گونه کاملا جدید از تی-64 که برای ارتش کنگو قرار بود تولید شود ( نسخه T-64B1M) در سازمان رزم گردان های باندرا نیز دیده شد. این نسخه براساس داده های موجود ، تنها یک T-64BM ساده شده بشمارمی آمد که جایگاه تیربار ریموت روی برجک از روی آن حذف شده بود و توان شلیک مهمات هدایت شونده را نیز نداشت که در جریان جنگ اخیر حداقل 4 دستگاه از آن در شرایط خوب به غنمیت روسها درآمد . تی-64 بی ام نتیجه گیری جمع بندی بیلان فنی نمونه های مختلف تی-64 که در جریان جنگ با اوکراین رصد شده نشان میدهد که دفتر طراحی خارکف با اعمال حجم قابل توجه بهسازی ها ، موجب شده تا وزن این تانک از 45 تن فراتر رود و به همین دلیل شاسی و سامانه تعلیق زیر فشار قرار داشته و همین امر تعدد خرابی حین عملیات رزمی را افزایش داده است . علاوه براین ، تنوع مدل های موجود در ارتش اوکراین مشکلات زیادی را برای سیستم لجستیک ایجاد نموده بطوریکه این رسته می بایست همزمان سه مدل تانک تی-72 ، تی-64 و تی-80 را تعمیر و عملیاتی نگاه دارد که این به معنای سه مدل پیشرانه متفاوت برای تعمیر و نگهداری است که در یک درگیری نظامی طولانی مشکلات زیادی را پدید می آورد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز شبنم آسمان (بخش سوم و پایانی) (Sky Dew EL/M-2083) اسرائیل به شدت از پتانسیل حملات موشکی کروز از سوی دشمنان منطقه ای خود (که رئیس آنها ایران است) و همچنین بازیگران غیردولتی بالقوه آگاه است. فوریترین دشمنان اسرائیل، بهویژه گروههای تروریستی حماس و حزبالله [ترویست واقعی رژیم کودک کُش است نه این گروه ها – مهران 55 ] ، در سالهای اخیر گامهای مهمی در توسعه و بهبود زرادخانههای موشکی و پهپادی خود برداشتهاند که چالشهای جدیدی را برای کل «شبکه دفاع هوائی چندلایه این کشور» ایجاد میکند. اما خطر فزایندهای که وجود دارد آن است که این گروهها و دیگر گروههای نوظهور در آینده منطقه، سامانههای جدیدی از جمله پهپادهای انتحاری و موشکهای کروز را به میدان میآورند که شاید «گنبد آهنین» به بهترین شکل ممکن برای پاسخگویی به آنها به شکل کنونی مجهز نباشد. IDF با این درک موقعیت پیش رو ، تلاشهایی را برای گسترش مجموعههای مکمل برای Iron Dome و همچنین توسعه «شبنم آسمان» (HAAS) انجام داده است. کشتی های هوائی مجهز به رادار (مانند HAAS) ، علاوه بر کاربرد خاص آنها در دفاع در برابر حملات موشکی کروز، به طور کلی به بهبود آگاهی محیطی و موقعیت در شبکه پدافندی کمک می کنند. برای کشور نسبتا کوچکی مانند اسرائیل، که با طیف گسترده ای از تهدیدات مختلف مواجه است و توسط نقاط اشتعال بالقوه احاطه شده است، هشدارهای پیشرفته ای از این نوع همیشه مورد تقاضا بوده است. شبنم آسمان همچنین می تواند به مقابله با انواع تهدیدهای آشناتر از سوی گروه شبه نظامی حماس در غزه و همچنین گروه حزب الله لبنان کمک کند. این گروه ها مجهز به زرادخانه های موشکی قابل توجهی هستند که می توانند شهرهای بزرگ اسرائیل را هدف قرار دهند. در جریان درگیری غزه در اوایل سال جاری ، رگبارهای موشکی در تلاش برای غلبه بر پدافند هوایی اسرائیل شلیک شد. سیستم Iron Dome در طول درگیری 11 روزه مورد استفاده گسترده قرار گرفت و عملکرد آن به طور عمیق مورد بحث قرار داد. علاوه بر این، این گروه های شبه نظامی از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین از جمله پهپادهای انتحاری حامل محموله های انفجاری استفاده می کنند. با این حال ، قرار دادن رادار EL/M-2083 در شمال اسرائیل نشان می دهد که [به جای غزه] نگرانی اصلی ممکن است تهدیدهایی باشد که از سوریه، عراق، ایران و لبنان نزدیک می شوند. به ویژه در لبنان که گروه حزب الله مورد حمایت ایران دارای زرادخانه عظیم و پیچیده ای از موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین است که بردی برای رسیدن به تمامی خاک اسرائیل دارد. همچنین قابل توجه است که اسرائیل در سال گذشته به طور مستقیم ایران را در رابطه با «حملات هواپیماهای بدون سرنشین با برد بلندتر» مقصر دانسته است و در مراکز دفاعی این کشور ؛ تهدید ناشی از حملات پهپادی که توسط نیروهای نیابتی ایران در عراق یا سوریه انجام می شود به طور فزاینده ای مورد بحث قرار گرفته است. در عین حال، زمین کوهستانی شمال این کشور به طور کلی برای یک رادار مرتفع بالا به پایین مانند شبنم آسمان مناسب تر به نظر می رسد. ماموریت اصلی سامانه آمریکائی JLENS محافظت از واشنگتن دی سی در برابر حمله موشکی کروز بود که با توجه به لغو شدن این پروژه ، کماکان یک نگرانی اصلی در دکترین دفاعی آمریکا است. همچنین شایان ذکر است که (در حالیکه ما از قابلیت های دقیق سامانه HAAS یا شبنم آسمان اطلاعی نداریم) ، سامانه JLENS به عنوان یک کشتی هوائی مجهز به رادار ، قادر به نظارت بر حریم هوایی از ویرجینیا تا نیویورک یا بوستون (در امتداد جبهه ای که حدود 500 مایل طول داشت) ، اعلام شد. قلمرو اسرائیل در طولانی ترین نقطه خود بیش از 500 مایل امتداد ندارد، بنابراین قرار دادن آن در شمال اسرائیل می تواند به خوبی مرزهای دیگر را هم پوشش دهد. معمولاً توانایی ماندن در ارتفاع بالا برای مدت طولانی در همه شرایط آب و هوائی ، به این معنی است که سازه های هوائی نظارتی مانند شبنم آسمان می توانند مقرون به صرفه بودن و کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری (به خصوص در مقایسه با هواپیماهای هشدار اولیه) در هوا را ارائه دهند. از سوی دیگر، ما نمی دانیم که تاکنون چقدر در این برنامه اسرائیل سرمایه گذاری شده است ولی همانطور که JLENS نشان می دهد، تحقق این امر می تواند یک قابلیت بسیار گران قیمت باشد. گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد هزینه توسعه شبنم آسمان «تقریباً به طور کامل» توسط دولت ایالات متحده و از طریق تأمین مالی نظامی خارجی [سالیانه 3.3 میلیارد دلار کمک مالی بلاعوض] انجام شده است. با این وجود، به نظر میرسد اسرائیل ها متقاعد شده اند که این کشتی های هوائی بزرگ، مکمل مهمی برای شبکه دفاع هوایی قدرتمند آن هستند. ... پایان (با توجه به حجم زیاد مطلب ، به جهت اینکه برای دوستان خسته کننده نشود ؛ معرفی این جنگ افزار در قالب 3 پست ارسال شد) منبع منبع پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهما حتما در کنار پدافند هوایی نیاز به یک پدافند موشکی و نهایتا یک سیستم ضدموشکی (سپر موشکی) مستقل داریم. نیازی بسیار ضروری و واجب هم هست. و البته که چه خوب جنگ هایی مثل جنگ اکراین نشان داد که تکیه و در باد پدافند هوایی خوابیدن چه سراب خطرناکی است. اولین موضوع ایجاد توان تهاجمی و بازدارنده است و در کنارش تقویت پدافند. هیچ چیز مانند یک توان تهاجمی وظیفه حتی پدافند! را نمیتونه درست انجام بده. تقویت توان موشکی بالستیک پهپادی موشک های فراصوت مهمات دورایستا و نیروی هوایی موشک های کروز و البته سلاح های نوین آینده نگرانه پیشرو در کنار ابعاد سطحی و زیرسطحی و حتی نامتعارف (به معنای متعارف!) سلاح های هجومی همه و همه خودشون یک پدافند محسوب میشند در بعدی از ماجرا.
-
1 پسندیده شدهوزارت دفاع روسیه از کنترل کامل بر کرانه شرقی (چپ ) رود دونتس خبر داد. وزارت دفاع اکراین هم ساعتی پیش اعلام کرد شهر سیورودونتسک و مناطق پیرامونی ان را تخلیه کرده است . بدیت صورت شهر سیورودونتسک و فرودگاه ان شهرکهای سرتینو- بوریسوک-بوروفسکویه و ورونوف به کنترل کامل روسها درآمد. همچنین منابع روسی اعلام کردن جاده اصلی به شهر لیسیچانسک را هم تصرف کرده . با تخلیه یگانهای اکراین به سمت لیسیچانسک . حجم زیادی از نیروهای روسی در محور سیورودونتسک آزاد شده با تزریق این یگانهای به سایر محورها شاهد دور جدیدی از درگیریها خواهیم بود . ارتش اکراین هم به نظر بزودی البته به روش اکراینی برای حفظ نیروهای خود دستور عقب نشینی از لیسیچانتسک را هم صادر کند . یکی از هسته های سخت مقاومت اکراینی ها در شرق در حال نابود شدن است ارتش این کشور به شیوه باقیمانده نیروهای زرمی با تجربه وتجهیزات خود را از دست خواهند داد مگر اینکه در شیوه های خود تجدید نظر کند. روسها با محدود کردن خطوط درگیری و تامین عقبه استفاده مناسب از پشتیبانی بالگردها همچنین آتش پشتیبانی و....... ابتکار عمل را در دست گرفته اند ویدئو https://www.aparat.com/v/loH50 هدف قرار گرفتن تجمع سربازان روس تبار بوسیله موشک ضد زره هدف قرار گرفتن دو نفربر روس https://www.aparat.com/v/a5XTv تانک روس و مین ضد تانک https://www.aparat.com/v/csWLO آسیب دیدن تانک روسی بر اثر اصابت موشک جاولین https://www.aparat.com/v/eZuU5 ارسال ستونهای زرهی اکراینی به شرق این کشور همچنین ارتش اکراین تعدادی از تانکهای تی 64 ای و توپهای 152 م م خود را از انبارهای نظامی خارج کرده است خسارت های اکراین دو تانک و یک نفربر اکراینی منهدم ویا آسیب دیده بوسیله توپخانه دو تانک و یک نفربر منهدم شده اکراینی شکار تانک تی64 بوسیله موشک ضد زره سوخو24 اکراینی سرنگون شده (در اوایل جنگ) بیرون کشیدن دهها سرباز کشته شدن اکراینی و نفربر بی تی آر 4 از دل رودخانه در نزدیکی ماریوپول در جریان عقب نشینی ناکام از این شهر ونفربر بی ام پی 1 وسربازان کشته شده اکراینی روسیه سه نفربر بی تی ار دو تانک (تی80 و تی72) دو نفربر هوابرد سه نفربر بی ام پی اصابت مستقیم گلوله توپ به حدود 15 سربازاکراینی که در حال عقب نشینی به وسیله یک ون بوده اند
-
1 پسندیده شدهبسم ا... جنگ در اوکراین – روز یکصد و بیست و دوم 24-25 ژوئن 2022 صدور دستور عقب نشینی از سوردونتسک به ارتش اوکراین بیست و چهارم ژوئن 2022 ، پس از حدود دوهفته فشار مستمر ، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام نمود که دستور عقب نشینی از سوردونتسک را صادر نموده است . در این ارتباط ، رئیس اداری استان لوهانسک اعلام نموده که نیروهای ارتش اوکراین در حال عقب نشینی از مواضع ضربه پذیر خود در سوردونتسک به منظور پرهیز از تلفات بیشترو انتقال یگان های باقی مانده به خط دفاعی محکم تر هستند . رومن ولاسنکو ، رئیس اداره نظامی سوردونتسک نیز اعلام نمود که واحدهای باقی مانده اوکراینی در چند روز آینده برای کاهش تلفات خود ، دست به عقب نشینی تدریجی خواهند زد . با این حال مقامات پنتاگون معتقدند که ارتش روسیه در حال حاضر نشانه هایی از روحیه ضعیف را به نمایش گذاشته و عملیات نظامی مستمر سه ماهه این نیروها را خسته کرده و توان آنها را کاهش داده است ( نکته جالب اینجاست که ارتش ظفرمند اوکراین ، جلوی این نیروهای خسته و تضعیف روحیه شده روسی، دارد دست به عقب نشینی می زند . م ) گفته شده واحدهای محاصره شده اوکراینی درحال فرار از سوردونتسک با استفاده از هر وسیله ممکن برای عبور از رودخانه سورسکی دونتس هستند (زمان ثبت عکس مشخص نیست ) با این حال برخی گمانه زنی ها نشان میدهد که ارتش اوکراین مواضع دفاعی خود رادر حومه لیسیچانسک حفظ خواهند نمود و با ادامه نبرد ، واحدهای روسی را به چرخه فرسایش شدید خواهند انداخت که این مساله تنها درصورتی است که این شهر به محاصره ارتش روسیه در نیاید . به گفته ناظران نظامی ، واحدهای روسی همچنان به ایجاد یک دالان بر روی رودخانه سورسکی دونتز دارند که این ایجاد این مسیر به زمان و توان بیشتری نیاز خواهد داشت .اما به گفته رئیس جمهوری لوهانسک ، واحدهای ارتش روسیه در 2 تا 3 روز آینده با قطع کردن خطوط ارتباطی ارتش اوکراین ، لیسیچانسک را محاصره خواهند کرد که این مساله با شکسته شدن خطوط دفاعی ارتش اوکراین در 24 ژوئن در امتداد بزرگراه هیرسکه – لیسیچانسک تا حدودی محقق شده ولی تکمیل این طرح نیازمند قطع این مسیر در منطقه باخموت -سیورسک نیز هست که درا ین مورد چالش هایی وجود دارد . درصورتی که این منطقه نیز در اختیار مهاجمان قرارگیرد ، ارتش اوکراین مجبور خواهد شد تا از لیسیچانسک نیز عقب بنشیند . نفربر/خضموک اوکراینی اوتامان برپایه شاسی گاز-66 از این نفربر تنها یک نمونه ساخته شده و اینک در خطوط مقدم استفاده میشود در حوزه محور شمالی ( خارکف) اداره اطلاعات نظامی ارتش اوکراین هشدار داده که روسها برای کشاندن ارتش بلاروس به جنگ ، درصدد اجرای تاکتیک های پرچم ساختگی هستند بطوریکه با اعزام گروه های خرابکار به داخل این کشور دست به تخریب زده تا احتمال صدور دستور عملیات نظامی از سوی مینسک افزایش یابد . صحنه نبرد در سولدار - باخموت 25 ژوئن 2022 محور شرق اوکراین پیشروی واحدهای ارتش روسیه بسوی لیسیچانسک از محور جنوبی ادامه دارد در حالی حملات به سوردونتسک نیز تشدید شده است . دراین محور ستونهای زرهی و پیاده ارتش روسیه از ووچویاریوکا و بیلاهورا عبور کرده و این امر باعث شد تا دستور عقب نشینی از منطقه آزوت صادر گردد . سخنگوی وزارت دفاع اوکراین اعلام نموده که نیروی هوایی روسیه ، حملات خود را در سراسر خاک استان لوهانسک تشدید کرده اند و این مساله با استقرار سامانه های اس -300 روند تازه ای بخود گرفته است . ژنرال الکساندر لاپین براساس داده های منتشره ، نیروی هوایی روسیه حملات خود را بر روی پل ها ، تقاطع جاده ها متمرکز کرده و این درحالی است که الکساندر لاپین (فرمانده ناحیه مرکزی نظامی روسیه ) وارد غرب لوهانسک شده و این ممکن است نشانه ای مبنی بر اعلام پیروزی ارتش روسیه در سوردونتسک باشد . 48 ساعت پس از اعلام رسانه های روسی مبنی بر محاصره واحدهای اوکراینی در زولوته ، اینک منابع غربی نیز بتدریج در حال انتشار و تایید این خبر هستند تا جایی که گفته میشود حملات روسها به خط ارتباطی ارتش اوکراین در امتداد بزرگراه تی -1303 باخموت- لیسیچانسک ادامه دارد و موفقیتهایی نیز کسب شده است . این درحالی است که رئیس ناحیه هیرسکه نیز خبرداده که روسها تمامی شهرکهای این منطقه را به کنترل خود درآورده اند که در نتیجه ، کنترل هیرسکه به معنای دور زدن مواضع و استحکامات ارتش اوکراین در شمال شرقی زولوته بوده و این در نهایت به معنای محاصره ارتش اوکراین خواهد بود . به گفته یکی از مقامات ارتش اوکراین ، دستور خروج از زولوته ، 3 یا 4 روز قبل داده شده بود ولی بدلیل وضعیت نامناسب خطوط ارتباطی عملا چنین کاری امکان پذیر نشد . در همین ارتباط وزارت دفاع روسیه مدعی شده که حدود 1800 نظامی اوکراینی در زولوته به محاصره درآمده اند ولی منابع اوکراینی هنوز این رقم را تایید نکرده اند . محورهای آفند ارتش روسیه در جنوب اوکراین ( 20-22 ژوئن ) این درحالی است که منابع غربی دراین خصوص خبرهای متناقضی را تا کنون منتشر کرده اند . برخی معتقد به قرار گرفتن روسها در لاک دفاعی و و برخی دیگر نیز ادامه پیشروی را گزارش می کنند علاوه براین ، گفته شده روسها موفق شده اند تا واحدهای اوکراینی را در امتداد بزرگراه تی -1303 وادار به عقب نشینی کنند . اما در محور شمال اسلاویانسک و غرب ایژیوم ، شرایط برای روسها چندان مساعد نیست و براساس ادعای ستاد کل ارتش اوکراین ، حملات روسها برای قطع بزرگراه ئی-40 دفع شده ولی درگیری در 35 کیلومتری جنوب غربی ایژیوم بسوی کورولکا و ویرنوپیلیا ادامه دارد . به گفته منابع اطلاعاتی ارتش اوکراین ، روسها همچنان در حال اعزام نیروهای تازه نفس به این محور هستند و به تازگی یک آتشبار راکت انداز اورگان در شمال غربی لیمان مستقر شده تا اسلاویانسک را زیرآتش خود بگیرد . قطار زرهی "ینی سئی " ارتش روسیه تحلیل گران نظامی معتقدند که ارتش روسیه به جای حمله مستقیم به اسلاویانسک ، محاصره لیسیچانسک را در اولویت خود قرارداده اند در حالی که گلوله باران سیورسک ( 28 کیلومتری شمال غربی لیسیچانسک ) همچنان ادامه دارد و احتمالا تلاشی است تا ستون های تدارکاتی ارتش اوکراین را زمین گیر نماید . برخی رسانه های روسی معتقدند که سرفرماندهی ارتش این کشور در تلاش است تا قبل از شروع فصل بارانی ، که ممکن است پیشروی ارتش روسیه را دچار مشکلات زیادی کند ، لیسیچانسک را تصرف و تامین نماید ولی تا حال حاضر ، نیروی عمده ای که بتواند همزمان اسلاویانسک و کراماتورسک را نیز محاصره کند ، دیده نشده چرا که نیروهای درگیر در خطوط مقدم نیاز به بازیابی قبل از شروع پیشروی بسمت اسلاویانسک را دارند تقویت حفاظت زرهی نفربر بی ام پی-2 ( ظاهرا به غنیمت گرفته شده از ارتش اوکراین ) با کیت زرهی 675-SB3KDZ محور جنوب اوکراین روند تحرکات ارتش روسیه در جنوب اوکراین همچنان ماهیت پدافندی دارد در حالی که ستاد کل ارتش اوکراین مدعی است که واحدهای روسی را به اولهین در جنوب خرسون به عقب رانده ولی گفته میشود حملات توپخانه ای ارتش روسیه به شهرکهای موجود در شمال غربی خرسون ادامه دارد .اما دو خبر مهم در بازه زمانی 25-24 ژوئن 2022 در صحنه نبرد اوکراین رخ داد که نخستین مورد ، تصویب یک بسته کمکی جدید از سوی ایالات متحده به ارزش 450 میلیون دلار برای ارتش اوکراین بود که شامل راکت اندازهای هیمارس ، شناورهای گشتی و خودروهای تاکتیکی می شد . در همان روز ، ارتش اوکراین تایید نمود که سری اول راکت اندازهای همیارس را در اول ژوئن دریافت نموده و تا حال حاضر ( 24 ژوئن ) 4 دستگاه هیمارس تحویل داده شده است . این بسته تسلیحاتی شامل : 4 دستگاه راکت انداز جدید هیمارس 36000 عدد گلوله کالیبر 105 م.م 18 دستگاه خودروی تاکتیکی برای هویتزرهای 155 م.م 1200 قبضه موشک ضد زره 2000 قبضه تیربار 18 فروند شناور گشتی و قطعات و تجهیزات یدکی به گزارش سی ان ان ، در ژوئیه سال جاری ، 4 دستگاه راکت انداز هیمارس اضافی به کیف تحویل داده خواهد شد که همه این موارد در چهارچوب بسته کمک 40 میلیارد دلاری آمریکا است که در ماه می 2022 تصویب گردید . به گزارش وزات دفاع آمریکا ، واشنگتن در حال حاضر ، 6.8 میلیارد دلار کمک را به اوکراین عرضه نموده که از این رقم ، حدود 6.1 میلیارد دلار از آغاز جنگ با روسیه بوده . این درحالی است که مجموع کمکها از سال 2014 به رقم 8.7 میلیارد دلار نیز می رسد . براساس قانون کنگره ، دولت این کشور مجاز است تا سقف 54 میلیارد دلار به اوکراین کمک کند . گفته شده ستون نیروهای داوطلب روسی بسوی اوکراین در حال حرکت است دومین خبر مهم در صحنه نبرد اوکراین ، در حوزه فناوری جدید ارتش روسیه در حوزه توپخانه بود ، به شکلی که رسانه های روسی مدعی شدند که ارتش این کشور راکتهای توپخانه ای هدایت دقیق 9M54 را وارد صحنه جنگ نموده است ( احتمالا در پاسخ به ورود راکت اندازهای هیمارس .م ) به گفته این منابع ، اولین کاربرد این راکتهای هدایت دقیق ، در 22 ژوئن 2022 بود تا مواضع ارتش کیف در حومه سوردونتسک هدف حمله قرار گرفت . این راکتها ، با مجهز شدن به یک سامانه هدایت اینرسیایی و ماهواره ای گلوناس ، خطای دایره ای در حدود 1 متر و بردی برابر 120 کیلومتر را به نمایش می گذارند . این راکتهای کالیبر 300 م.م را می توان به سرجنگی خوشه ای با ترموباریک مسلح نمود . این راکتها بطور معمول از سامانه های راکت انداز چندگانه 9k515 تورنادو-اس که نسخه ارتقاء یافته ای از بی ام -30 اسمرش هستند ، قابل شلیک می باشند . محور سوردونتسک - لیسیچانسک آنچه که از قرائن موجود بررسی شده از منابع غربی و شرقی بدست آمده این است که کار سوردونتسک تقریبا تمام شده ، ارتش روسیه در حال ارسال نیروهای تقویتی به جنوب سوردونتسک است تا مسیر عقب نشینی پادگان لیسیچانسک را تا حد امکان قطع کند . از سویی دیگر ، به اذعان داده های منابع غربی ، مسیر های لجستیکی به سمت لیسیچانسک نیز بتدریج در حال انسداد بوده . باید منتظر ماند و دید که سرانجام این آخرین تکه های پازل استان لوهانسک چه خواهد شد پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع1 منبع2 منبع3
-
1 پسندیده شدهنسل جدید سامانه سوم خرداد در راه است نسل جدید سامانه سوم خرداد با برد حدود 210 کیلومتر با موشک جدید خانواده طائر با بدنه کامپوزیتی به برد 210 کیلومتری دست یافته است سامانه جدید سوم خرداد با سبکسازی موشکهای طائر به چهار فروند موشک مجهز میشود این سیستم با ارتقاع سیستم راداری و موشکی به برد بالا دست یافته است و توانایی درگیری باطیف مختلفی از تهدیدات را از برد کوتاه تا برد بلند دارد باید منتظر بمانیم و بببنیم که کی این سامانه رونمایی خواهد شد
-
1 پسندیده شدهاحتمالا طرحشون همون نصب استاندارد روی فانتوم بوده! از اونجایی که نیمه فعال بوده میتونسه امواج برگشتی بازتاب از جنگنده روشن شده در رادار را تعقیب و مورد هدف قرارش بده و نیاز به هماهنگی با رادار هم نداشته! البته گفته میشه این طرح برای نقش ضد کشتی بوده که بنظرم موشک گرانی مثل استاندارد برای زدن کشتی ها به صرفه نبوده بخصوص وقتی تونستیم عمدتا با ماوریک نیروی دریایی عراق را اوتنامبر کنیم.
-
1 پسندیده شدهامریکا با فروش 16 فروند سوپر وایپر بلاک 70 به اردن موافقت کرد https://www.chinadaily.com.cn/world/images/attachement/jpg/site1/20150210/b8ac6f27ad27164449f307.jpg آژانس همکاری امنیت دفاعی ایالات متحده (DSCA) در 3 فوریه اعلام کرد، ایالات متحده فروش 16 هواپیمای جنگی دیگر لاکهید مارتین F-16 Fighting Falcon به اردن را تایید کرده است. تاییدیه صادر شده شامل 12 فروند F16 C بلاک 70 تک سرنشین و 4 فروند F16 D بلاک 70 دو سرنشین به مبلغ 4.21 میلیارد دلار میشود بن پایه
-
1 پسندیده شدهسقوط هواپیمای جنگنده F14 در اصفهان معتمدنیا، رئیس روابط عمومی ارتش اصفهان: این حادثه چند دقیقه بعد از به پرواز درآمدن پرنده اتفاق افتاده است. علت اصلی وقوع این حادثه از کار افتادن موتور هواپیمای جنگنده بوده است. خوشبختانه با اقدام به موقع خلبان و کمک خلبان هر دو از جنگنده خارج شدند و خوشبختانه آسیب جدی نیز ندیدند. هر دو سرنشین این جنگنده حال عمومی خوبی دارند اما همچنان در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان بستری هستند. پ. ن:هواپیماهایی که 50 سال عمر کردند باید بازنشست بشوند و جایگزینشان بیاید. تحریم تسلیحاتی هم تمام شده و نباید وقت تلف کرد با روسیه و چین تا الان امیدوارم قرارداد های خوبی بسته شده باشه و تولید داخل هم حمایت بشود.
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. احتکار توپ های 203 م.م در اول جنگ هویتزر 203 میلی متری M-110 ارتش ایران ما اوّلِ جنگ هیچ چیز نداشتیم؛ من به شما عرض بکنم، ما هیچ چیز نداشتیم؛ دست خالی. سلاحمان، هم کم بود، هم ناقص بود، هم خارج از دسترس بود. برخی از اقلام موجود را [هم] که در انبارهای ما وجود داشت، تا مدتها بعد از شروع جنگ به معرض استفاده نیاورده بودند. بنده اینجا در ستاد کل، در دفتر مشاورت بودم و در معرض رفت و آمد نظامیها قرار داشتم. خب جوانهای متعهّد و مؤمنی در ارتش بودند و میآمدند به ما گزارش میدادند. بنده هم بهعنوان نمایندهی امام دنبال میکردم. آمدند گفتند که ما یک توپهایی داریم به نام توپ ۲۰۳ که سنگینترین توپ ما است و این [به میدان] نیامده، اصلاً مطرح نشده. حالا ما در یک چنین جنگی با اینهمه ابزارهایی که دشمن دارد، یک وسیلهای را داریم که میتوانیم استفاده کنیم و نکردیم. من در جلسه خودمان، جلسهای که با همین آقایان [بنیصدر و دیگران] داشتیم، مطرح کردم. بنیصدر که اصلاً خبر هم نداشت، بعضیهای دیگر هم دلشان نمیخواست اینچیزها مطرح بشود. بعد یکی از فرماندهان شهید که در جلسه بود [خدا رحمت کند] گفت: بله، ما این را داریم، این چیز بسیار مهمی است. گفتیم خب چرا استفاده نمیکنید؟؟!! در اهواز یک ارتشیِ جوانی آمد به ما اطّلاع داد که در پادگان لشکر ۹۲، ما از این نفربرهای جدید داریم. بهاصطلاح «بیامپیتو» (BMP-2) که بعد در اختیار قرار گرفت. ما یک روز صبح بلند شدیم و با همان شخص [همان برادر ارتشی] چون از درِ معمولی پادگان نمیشد داخل رفت، از یک راه دیگری و از یک محلِ دیگری وارد پادگان شدیم و رفتیم وسط پادگان. بنده دیدم بله! شاید تعداد مثلاً نهتا، دهتا از این «بیامپی»ها آکبند آنجا بود [یعنی هنوز در آن تختههای بستهشده] ؛ که اینها البتّه یکمقداری هوا و باد و باران خورده بود؛ زیر آسمان [بود]! اول جنگ ما اینجوری بودیم. ابزارهای جنگی نداشتیم، نیروی مرتب و منظم آماده بهکار و پایکار نداشتیم یا خیلی کم داشتیم؛ یکمقدار چیزهایی هم داشتیم ازاینقبیل که از اینها استفاده نمیشد؛ بهخاطر اینکه در رأس کار کسی یا کسانی بودند که دلسوزی نداشتند؛ با این وضعیّت ما جلو رفتیم. این مطالبی که گفتم، مربوط به نیمهی دوّم سال ۵۹ است؛ یعنی شش ماه اوّلِ شروع جنگ. شب خاطره دفاع مقدس - سوم خرداد 1396 بیانات رهبر انقلاب در شب خاطره دفاع مقدس (سوم خرداد 1396) منبع پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهبا دعوت رسمی ریاستجمهوری و مفتی اعظم این جمهوری مسلمان به قازان سفر کردن و احتمالا از مجموعه بالگرد سازی کازان بازدید داشته که خیلی عجیبه برای تولیت آستان قدس رضوی! به اینبهانه یه توضیحدر مورد تاریخ و خدمات اینمجموعه که با هسا مقایسه کردن! کارخانه هلیکوپتر تاتارستان کارخانه هلیکوپتر کازان یک شرکت سهامی تولید کننده هلیکوپترهای خانواده Mi-8/17 است که بخشی از هلدینگ هلیکوپتر روسی هلیکوپترهای روسی متعلق به شرکت دولتی Rostec است. هلیکوپترهای ساخت روسیه که در کازان ساخته شده اند بیش از 50 میلیون ساعت پرواز در سراسر جهان داشته اند. در طول تاریخ وجود KVZ، بیش از 12000 هلیکوپتر Mi-4، Mi-8، Mi-14، Mi-17، Ansat و اصلاحات آنها به 100 کشور جهان تحویل داده شده است. کارخانه هوانوردی لنینگراد شماره 387 ایجاد شد که بعداً به کازان منتقل شد و با کارخانه قطعات واگن شماره 169 کازان ادغام شد. از آنجایی که سرنوشت هوانوردی این شرکت در سال 1940 تعیین شد، از این تاریخ است که تاریخچه کارخانه هلیکوپتر کازان فعلی آغاز می شود. در طول سال های جنگ، این شرکت حدود 11000 هواپیمای دوباله Po-2 برای جبهه تولید کرد - که برای آن کارکنان کارخانه در سال 1945 نشان پرچم سرخ کار را دریافت کردند. تا سال 1945، تولید هواپیماهای جنگی در کارخانه 3.5 برابر شد: از 100 به 350 در ماه. ۱۰درصد از هواپیمای جنگی تولید شده توسط صنعت هوانوردی اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ بزرگ میهنی در اینجا مونتاژ شد. این کارخانه که فعالانه در بازسازی اقتصاد ملی پس از جنگ شرکت داشت، در سالهای 1947-1951 بیش از 9000 دستگاه از اولین کمباین S-4 خودکششی کشور را تولید کرد. در سال 1951، کارخانه هلیکوپتر کازان تولید هلیکوپترهای Mi-1 را آغاز کرد - این اولین تولید انبوه بالگرد در اتحاد جماهیر شوروی بود. هلیکوپتر Mi-4 که از سال 1954 در این کارخانه تولید می شود، اولین هلیکوپتر داخلی بود که صادر شد. در سال 1965، این شرکت تولید Mi-8 را آغاز کرد که عظیمترین و محبوبترین هلیکوپتر از خانواده Mi بود. در سال 1966، کارخانه شماره 387 به کارخانه هلیکوپتر کازان تغییر نام داد. در سال 1973، این کارخانه بر تولید هلیکوپتر آبی خاکی Mi-14 که به طور گسترده در هوادریایی استفاده می شد، تسلط یافت. موفقیت های به دست آمده گروه کارگری با حکم انقلاب اکتبر (1970) و جایزه بین المللی تیر طلایی (1980) مشخص شد. علیرغم مشکلات در توسعه صنعت هوانوردی روسیه در دهه 90، کارخانه به یک شرکت سهامی باز تبدیل شد، حق ورود به بازار بین المللی را دریافت کرد، که امکان شروع مجدد تولید، معرفی محصولات جدید را فراهم کرد. فن آوری برای پردازش مواد و مونتاژ واحدهای هندسه وطراحی پیچیده. در سال 1993، این شرکت شروع به توسعه آنسات، تنها هلیکوپتر طراحی و ساخته شده در روسیه در دوره پسا شوروی کرد. در سال 1997، کارخانه هلیکوپتر کازان گواهی رسمی از ثبت هوانوردی IAC دریافت کرد که امکان توسعه هلیکوپترها را فراهم می کرد و اولین نمونه اولیه آنسات با سیستم کنترل از راه دور الکتریکی ساخته شد. در سال 1999 اولین پرواز خود را انجام داد. در حال حاضر انسات به همراه محصول اصلی این کارخانه یعنی هلیکوپتر Mi-17 مدرن از تولیدات عمده هست. در سال 2007 کارخانه هلیکوپتر کازان بخشی از هلدینگ هلیکوپتر روسیه شد. تا به امروز، این شرکت دارای یک زیرساخت معمولی برای تولید چند سری تولیدات و ماشینسازی است، دارای یک بیس تولید مدرن و فنآوری تایید شده برای تولید و تعمیر هلیکوپتر است: کارخانه هلیکوپتر کازان یک چرخه کامل از ایجاد تجهیزات هلیکوپتر را انجام میدهد. از زنجیره توسعه و تولید گرفته تا پشتیبانی پس از فروش . Mi-17 یک هلیکوپتر چند منظوره متوسط است که مدرنیزه شدن هلیکوپتر Mi-8 است. تا به امروز بیش از 11 هزار هلیکوپتر این خانواده تولید شده است. در حال حاضر، KVZ در حال تولید زنجیرهای از سه تغییر اصلی است: Mi-172 یک ارتقا غیر نظامی است که برای حمل مسافر طراحی شده است. اصلاحات ویژه VIP نیز تولید می شود؛ Mi-17-V5 یک اصلاح حمل و نقل است که برای حمل محموله در داخل کابین و روی یک قلاب خارجی طراحی شده است. می توان از آن برای حمل و نقل امدادگران استفاده کرد؛ Mi-17-1V یک اصلاح چند منظوره است که بر اساس آن هلیکوپترهایی برای اهداف مختلف از جمله بیمارستان پرواز تولید می شود. آنسات یک بالگرد سبک چند منظوره است که توسط کارخانه هلیکوپتر کازان ساخته شده است. برنامه هلیکوپتر آنسات به طور فعال در دو جهت نظامی و غیره نظامی در حال توسعه است. بالگرد آموزشی Ansat-U توسط وزارت دفاع روسیه برای آموزشگاه های پروازی و مراکز آموزشی رزمی خریداری شده و به صورت سری عرضه می شود. با کمک تجهیزات قابل جدا شدن سریع، هلیکوپتر جهانی Ansat را می توان به سرعت برای انجام طیف گسترده ای از وظایف: تحویل محموله، حمل و نقل مسافر، عملیات جستجو و نجات، گشت زنی، اطفای حریق، مراقبت های پزشکی اورژانسی مجدداً تجهیز کرد. به عنوان بخشی از برنامه هلدینگ هلیکوپتر روسیه برای ایجاد یک هلیکوپتر چند منظوره متوسط Mi-38، این کارخانه مسئول ساخت نمونه های آزمایشی هلیکوپتر و سازماندهی تولید انبوه آن است. برای اطمینان از رقابت پذیری محصولات آنها، برنامه ریزی شده است که خدمات در کل چرخه عمر هلیکوپتر بهبود یابد. برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات در حال کار در قله کازانسکی افتخارات: 1945: به کارخانه 387 نشان پرچم سرخ کار اعطا شد 1970: کارخانه هلیکوپتر کازان نشان انقلاب اکتبر را دریافت کرد 1980: کمیته بین المللی به انجمن تولید هلیکوپتر کازان جایزه بین المللی گلدن مرکوری را برای مشارکت خود اعطا کرد. به توسعه صادرات اتحاد جماهیر شوروی .1982: انجمن تولید هلیکوپتر کازان "60 سالگرد اتحاد جماهیر شوروی" نامگذاری شد. 1992: دیپلم فدراسیون کیهان نوردی اتحاد جماهیر شوروی برای تولید هلیکوپترهای چند منظوره. اقتصاد و توسعه روسیه به عنوان "بهترین صادرکننده روسیه در سال 1997". 1998: دیپلم وزارت اقتصاد و توسعه روسیه به عنوان "بهترین صادرکننده روسیه در سال 1998". 1999: دیپلم وزارت اقتصاد و توسعه روسیه به عنوان "بهترین صادرکننده روسیه در سال 1999". 2000: دیپلم وزارت اقتصاد و توسعه روسیه به عنوان "بهترین صادرکننده روسیه در سال 2000". 2000: دیپلم اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برای دستاوردهای در زمینه فعالیت های اقتصادی خارجی به نفع روسیه 2001: دیپلم وزارت اقتصاد و توسعه روسیه به عنوان "بهترین صادر کننده روسیه در سال 2001" 2001: برنده مسابقه همه اتحادیه ها "1000 بهترین شرکت روسیه" و صنعت جمهوری تاتارستان به عنوان "بهترین صادرکننده تاتارستان در سال 2002". 2004: برنده پنجمین مسابقه اتحادیه "1000 شرکت برتر روسیه". منطقی سازی کار صدور مجوز ثبت اختراع 2005: دیپلم سهم قابل توجه در توسعه اجتماعی و اقتصادی شهر کازان به افتخار هزارمین سالگرد تأسیس کازان 2005: دیپلم وزارت اقتصاد و صنعت جمهوری تاتارستان به عنوان "بهترین" صادرکننده تاتارستان در سال 2005". : دیپلم وزارت اقتصاد و توسعه روسیه به عنوان "بهترین صادرکننده روسیه از نظر 2005. 2006: دیپلم "برنده هفتمین مسابقه همه روسی 1000 شرکت برتر روسیه". 2007: ورود به کتاب افتخار کازان . ". 2009: دیپلم در نامزدی "عطارد طلایی اوراسیا". "برای توسعه پایدار تجارت و شرکت در شرایط بحران اقتصادی جهانی" از صندوق توسعه بین المللی "اوراسیا". 2009: جایزه در مسابقه جایزه ملی "ایده طلایی" در نامزدی "برای مشارکت در توسعه محصولات نظامی برای هلیکوپتر Ansat-U 2010: برنده مسابقه "بهترین کالاهای جمهوری تاتارستان در نامزدی" محصولات صنعتی "" - برای هلیکوپتر Ansat-U 2010: دیپلم درجه 1 مسابقه "100 از بهترین کالاهای روسیه" در نامزدی "محصولات صنعتی" - برای هلیکوپتر Ansat-U 2011: دیپلم درجه 1 در مسابقه "بهترین کالاهای جمهوری تاتارستان در نامزدی" محصولات صنعتی "" - برای Mi هلیکوپتر 17V-52011: دیپلم درجه 1 در مسابقه "بهترین کالاهای جمهوری تاتارستان در نامزدی" محصولات برای مقاصد صنعتی "" - برای هلیکوپتر Mi-17V-5، بالاترین جایزه مسابقه - "غرور میهن" : برنده جایزه ملی در زمینه فعالیت کارآفرینی "عطارد طلایی" (تاریخ اینمجموعه را تریلی نمیکشه مقایسه تولیداتش هم بماند)
-
1 پسندیده شدهسلام بالاخره ازون تعداد هواپیمای ساخته شده به نحوی باید بهره برداری بشه ، حالا چه با تغییر کاربری و چه با بهبود عملکرد موتور و یا تغییر آن . در سطح کلان از بین بردن اون همه سرمایه انسانی و مالی که برای این پروژه صرف شده واقعا به صلاح نیست و این طرح با وجود تمام نواقصی که داره هنوز هم میتونه طرح فرودگاه های منطقه ای ایران را فعال کنه . ساختار حمل ونقل هوایی ایران را تغییر بده .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهآخرین تصاویر ماهوارهای منتشر شده از فرودگاه دمشق، اتمام تعمیر باندهای پرواز آسیب دیده پس از تجاوزات اخیر اسرائیل به سوریه را نشان می دهد.
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Icarus Aerospace Wasp هواپیمای هجومی پشتیبانی هوایی نزدیک (CAS) (2026) استارتاپ کانادایی Icarus Aerospace در تلاش است تا یک هواپیمای هجومی پشتیبانی هوایی نزدیک (CAS) جدید و مدرن را تحت طرح مفهومی هواپیمای تاکتیکی Wasp بسازد. این طراحی بدون شک از مدل هایی مثل پلتفرم "Rockwell OV-10 "Bronco آمریکایی دوران جنگ ویتنام الهام گرفته است و درواقع از ترکیب 2 موتور، 2 میله ای که توسط یک صفحه بالابر در انتها به هم متصل اند استفاده می کند. این هواپیما اکثر توانایی های جنگنده های چند منظوره گرانقیمت را با هزینه ای بسیار کمتر ارائه می دهد. همچنین، این طرح مفهومی، بسیار ماژولار و تغییر پذیر طراحی شده تا به عنوان یک راه حل جامع، نیاز های مشتریان و الزامات میدان نبرد را رعایت کند. "Rockwell OV-10 "Bronco هواپیما های اختصاصی CAS نیاز دارند تا چندین نقش میدان نبرد مثل اقدام مستقیم در مقابل عناصر زمینی دشمن که عموما در برد نیرو های زمینی هم پیمان فعالیت می کنند، را بر عهده گیرند. به این ترتیب، این پلتفرم ها باید بسیار پایدار باشند تا انواع مهمات را حمل کند، مداومت زیادی در منطقه هدف داشته باشد، در عین حال قابلیت بقا پذیری خوبی در برابر تهدید های زمینی (تفنگ ها، آتش توپ) از خود نشان دهد، و توانایی برخاست و فرود کوتاه (STOL) و هزینه نگهداری و زمان آمادگی کمی داشته باشد. در کل این طرح با 2 موتور، بال های تکی ثابت و 2 خلبان پشت سر هم کامل می شود. از دیگر نمونه ها می توان به "OV-10 "Bronco ملخی و Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II تک نفره و موتور جت اشاره کرد. "Su-25 "Grach دوران شوروی و "Embraer EMB-314 "Super Tucano برزیلی نیز در این رده هواپیما های هجومی قرار می گیرند. "Embraer EMB-314 "Super Tucano Su-25 Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II طرح کانادایی از 2 موتور توربوپراپ در محفظه ساده در هر بال بهره می برد. موتور ها (هر کدام 1700 اسب بخار) ملخ های 5 پره را در آرایش pusher می چرخانند تا ویژگی های فنی و بقا پذیری کافی برای پرواز های پست و کم سرعت داشته باشد. بال های اصلی لبه های مستقیمی دارند و در انتها بریده شده اند که به پرواز پست کمک می کند. کابین خلبان تمام شیشه/دیجیتالی، مجموعه اویونیک و دیگر اجزای مربوطه، در محفظه میانی که لبه دار است (مانند جنگنده های نسل 5 پنجم F-22 و F-35)، قرار می گیرند. 2 خدمه (خلبان و مامور تسلیحات) پشت سر هم در زیر یک کانوپی بزرگ، بی مانع و با دید واضح در پشت یک مخروط دماغه کوتاه می نشینند (صندلی پران برای هر خدمه در نظر گرفته شده است). از بخش زیرین 3 تایی (جمع شونده) برای حرکت روی زمین استفاده می شود. قدرت یک طراحی CAS در توانایی حمل مهمات نهفته است و طرح Wasp هم از این قاعده استثنا نیست، تا 11 نقطه سخت تعبیه شده که شامل 3 تا زیر هر بال پس از محفظه موتور و چندین نقطه سخت زیر بدنه می شود و همه آنها از انواع مختلف تسلیحات هواپایه شامل موشک ها، راکت ها و بمب های پرتابی هدایت دقیق پشتیبانی می کند. یک توپ داخلی در حالت ثابت و رو به بیرون در نظر گرفته شده و امکان نصب پاد تفنگ عمودی نیز وجود دارد. علاوه بر آن، توانایی حمل محفظه سوخت خارجی برای افزایش برد عملیاتی نیز وجود دارد. مشخصات فعلی شامل 16 متر طول، 15 متر طول بال، 9500 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست، مداومت 6.5 ساعته با سوخت داخلی و 9 ساعته با محفظه سوخت خارجی می شود. سامانه های نصب شده شامل رادار آرایه های اسکن الکترونیکی فعال در مخروط دماغه با دو برجک FLIR (مادون قرمز جلونگر) در محفظه جمع شونده می شوند. عملیات ها سورتی های هجومی در روز و شب/نور کم (در مقابل اهداف زمینی و دریایی)،شناسایی، پیش آهنگی مسلح، کنترل هوایی پیش رونده (FAC)، پشتیبانی عملیات های مخصوص (SPECOPS)، جستجو و نجات رزمی (CSAR) و ضد شورش (COIN) را پوشش می دهند. توانایی فعالیت در محیط سخت و سوخت گیری هوایی (با دخالت انسان یا خودکار) از ویژگی های ذاتی آن خواهد بود. یکی از ویژگی های جذاب Wasp، امکان بدون سرنشین بودن آن است (خلبان از راه دور یا کاملا خودکار) که ریسک مناطق مورد مناقشه برای خدمه را کاهش می دهد و چابکی و سقف پروازی بهتری دارد. این هواپیما می تواند بال ثابت های قدیمی، بالگرد ها و پهپاد های فعلی را که در نقش CAS مورد استفاده قرار می گیرد، هدف بگیرد. تا جایی که مشخص است، طرح مفهومی Wasp به زودی توجه زیادی را متوجه خود می کند و موفقیتش در نهایت به نیاز بازار بستگی دارد. بلوغ این طرح برای کانادا به سود صنایع هوایی ای خواهد بود که دوران اوج خود را در اویل و میانه های جنگ سرد تجربه کرد. تا آگوست سال 2020، شرکت کانادایی Icarus Aerospace به دنبال سرمایهگذار برای طرح پیشنهادی Wasp هجومی است. مهندسی تماما دیجیتالی انجام می شود تا آزمایش و ورود به سرویس آن تسریع شود. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2026 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 0 - سازنده: Icarus Aerospace -کانادا - کشورهای مصرف کننده: ندارد - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، ضد کشتی (مجهز برای جستجو، رهگیری و درگیر شدن با عناصر سطحی دشمن توسط کسب اطلاعات بصری، پشتیبانی از رادار و تسلیحات موجود)، جستجو و نجات (توانایی مکان یابی و خارج کردن افراد از مکان های پرخطر مثل خلبان سقوط کرده در دریا)، نیروی دریایی (توانایی برخاست از زمین و ناو برای انجام عملیات های روی دریا در انواع نقش های دریایی هنگام پشتیبانی شدن توسط عناصر سطحی هم پیمان)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 15.85 متر - طول بال ها: 15.5 متر - حداکثر وزن برخاست: 9525 کیلوگرم – قوای محرکه: 2 موتور توربوپراپ از نوع نامشخص که هرکدام 1700 اسب بخار قدرت تولید می کنند و ملخ های 5 پره را می گردانند - حداکثر سرعت: 666 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 11000 متر - برد: 2400 کیلومتر - تسلیحات: 3600 کیلوگرم محموله شامل توپ ثابت رو به جلو، برجک توپ (تا 30 میلیمتر) 360 درجه در شکم هواپیما، بمب و راکت های هدایت لیزری، مهمات هدایت با جی پی اس، 2 تورپدو، Sonobuoys، راکت های ضد کشتی، موشک های مادون قرمز هوا به هوا، بمب ها و راکت های هدایت ناپذیر متعارف - نسخه ها: Wasp (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا IAIO Yasir (Yasseer) پهپاد سبک جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) (2014) یسیر هواپیمای بدون سرنشین غیر مسلح مهندسی معکوس شده سبک، مقرون به صرفه و برد بلند ایرانی است که برپایه ی نمونه بوئینگ ScanEagle آمریکایی که در دسامبر سال 2012 وارد حریم هوایی ایران شد، ساخته شده. وقتی که ایرانی ها به فواید آن پی بردند، نمونه ی گرفته شده در طول بازدید فرمانده نیروی هوایی روسیه از ایران به او تقدیم شد. اعتقاد بر این است که Yasir به طور فعال در خدمت نیرو های ایران و حزب الله است و همچنین در طول جنگ داخلی سوریه (2011 تا کنون) هم در این کشور پرواز می کند. ScanEagle اصلی که توسط شرکت Insitu وابسته به Boeing ساخته شده، در ژوئن سال 2002 برای اولین بار پرواز کرد و در سال 2005 به نیرو های آمریکایی معرفی شد (ابتدا به نیروی دریایی ایالات متحده اما پس از آن تمام سرویس ها از آن استفاده می کنند). امروزه کشور های زیادی در سطح جهان از افغانستان و استرالیا تا انگلستان (ScanEagle RM.1) و یمن از این پهپاد استفاده می کنند. نیرو های دریایی جهان از این مدل در کشتی های جنگی خود بهره می برند زیرا این پهپاد توانایی پرتاب (توسط منجنیق) و بازیابی (توسط یک سامانه نسبتا ساده) در دریا را دارد. نیرو های ویژه نیز به این سری علاقه دارند. یسیر 4572 متر ارتفاع پروازی، 200 کیلومتر برد و مداومت 8 ساعته دارد. این پهپاد از منجنیق پرتاب می شود و نیاز به باند فرود آماده ندارد. اپتیک های نصب شده در جلو (دوربین شب/روز کیفیت بالا به همراه تصویربرداری حرارتی) تصاویر را به ایستگاه کنترل زمینی مخابره می کنند تا اطلاعات به روز در دسترس فرماندهان قرار گیرد. نسخه ای انتحاری از این پهپاد با نام رعد 85 نیز ساخته شده است. در هفدهم جولای سال 2016، پهپاد یسیر در بالای آسمان اسرائیل که در حال اجرای رزمایش بود پرواز کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2014 - وضعیت: در خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 100 - سازنده: سازمان صنایع هوایی ایران (IAIO) (ایران) - کشورهای مصرف کننده: ایران، حزب الله، نیروهای عراق و سوریه - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 1.7 متر - طول بال ها: 3.11 متر - وزن: 16 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 25 کیلوگرم (9 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور پیستونی 2 زمانه متعارف با قدرت بیش از 1.5 اسب بخار که یک ملخ 2 پره را در آرایش pusher می چرخاند - حداکثر سرعت: 145 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 4572 متر - برد: 200 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. تجهیزات ماموریتی شامل دوربین - نسخه ها: Yasir (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهسلام البته تولید و استفاده از ULCC ها اصلا بصرفه نیست و اگر تولید همین کلاس VLCC ها بصورت نظام مند ادامه پیدا کنه ، علاوه بر تامین نیاز داخلی که میتونه شرکت ملی نفتکش ایران رو از خرید های خارجی بسیار ارز بر ، از چین و کره جنوبی ، بی نیاز کنه ، در ادامه هم میتونه چشم به بازارهای صادراتی داشته باشه . مهمترین شرط برای تولید و فروش این نفتکشها ، کم شدن زمان ساخت این نفتکش هاست که باید در سطح ملی برای ایجاد خطوط تولید و زنجیره تامین و برنامه ریزی تولید ، سرمایه گذاری بشه تا بتونیم در سطوح پایینتر با چین و کره جنوبی رقابت کنیم .
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت همه دوستان گرامی نردبان پله پله . اکنون که در ساخت همین کلاس تانکرها موفق شدیم می توان امید داشت تانکرهایی با ظرفیت بالاتر یا حتی در بعد نظامی ناوهایی با کاربری و تناژ بالاتر از ساخته های فعلی را تولید کنیم . مهم ایجاد دانش و زیرساخت تولید است و البته زمان می برد تا با کسب تجربه به مدارج بالاتر برسیم دانشی که تحریم نمی شود و با حمله نظامی از بین نمی رود .
-
1 پسندیده شدهجنگ امروز و خط مقدم نبرد اقتصاد هست و امروز قدرت نظامي بايد پشت سر اقتصاد در بياد و مسئولان بايد بپذيرم در اين جنگ بايد ان فدايي كنن شبيه جنگ تحميلي و شايد بيشتر رسيدن تانكرهاي بنزين به ونزولا همتراز با شكستن حصر ابادان بود
-
1 پسندیده شده