برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 18 اسفند 1401 در پست ها
-
4 پسندیده شدهموتور رمجت ایرانی RJ-HP1 در سال ۹۸ بازدید رهبر انقلاب از موتور رمجت ایرانی که توسط یک شرکت دانشبنیان ایرانی ساخته شده بود منتشر شد. با موتور های رم جت میتوان موشک های کروز فراصوت و پهپادهای با سرعت فراصوت ساخت. این موتور از توان تولید بیش از ۳۵۰۰ پوند تراست (قدرت رانش) معادل ۱۵ هزار نیوتن برخوردار است و توانایی رسیدن به سرعت ۲ برابر صوت در سطح دریا و ۲.۷ برابر سرعت صوت در ارتفاعات بالاتر را دارد. مشخصات کلی:
-
3 پسندیده شدهبسم ا... حالا شاید یک مقداری نامتعارف باشد این نظر ، ولی تئوری نوعثمانی گری ، فقط بحث رویه ماجراست ، این دو تا نقشه را با هم مقایسه کنید ، سمت چپ ، گسترش ناتو هست از 1949 تا 1990 بعد یک دفعه از 1999 تا 2009 حالا این نقشه را به ذهن بسپارید و ان را با نقشه سمت راست مقایسه کنید ، محدوده ضد دسترسی / تحدید منطقه ای روسها از دریای شمال تا مدیترانه کاملا یک صحنه نبرد را می بینید که چنگال ناتو از سه محور دارد روسها را در برمی گیرد ، از شمال ، مرکز و جنوب درشمال جمهوری های سابق بالتیک ، در غرب ، اوکراین و بلاروس و لهستان و در جنوب هم که مشخص هست ، آذربایجان و گرجستان در این موقعیت خاص در محور جنوبی روسیه متمرکز شده ، ( قبل از این در محور غربی ، اوکراین و در همین هفته های اخیر در بلاروس داشته جلو می رفته ) حالا یک ناظر از بالا وقتی به صحنه نگاه می کند ، صحنه دراماتیک پیشروی ناتو به سمت شرق را می تواند ببیند ترکیه در اینجا نقش تسهیل کننده روند را بدون اینکه نیازی به مداخله مستقیم کشورهای اصلی ناتو ( ایالات متحده ، آلمان ، بریتانیا ، فرانسه و ... ) باشد ، ایفا می کند
-
2 پسندیده شدهرضوان نام قایق موشک انداز فوق سریع سپاه اعلام شده نام قایق موشک انداز جدید سپاه پاسداران با سرعت 95 گره دریایی (175 کیلومتر بر ساعت) رضوان میباشد. با توجه به اینکه گفته شده موشک های برد ۱۵۰ الی ۱۸۰ کیلومتر با سرجنگی 130 کیلوگرمی را حمل میکند، حمله ی گروهی این قایق ها در خلیج فارس یکی از بزرگترین توانایی دریایی ایران در هر گونه درگیری و جنگ خواهند بود. عرض متوسط خلیج فارس ۲۵۰ کیلومتر است پس به طور مثال این قایق های تندرو راحت میتوانند از نزدیکی جزیره های ایرانی در خلیج فارس به کشتی های جنگی یا تجاری کشور متخاصم در نزدیکی ساحل امارات حمله کنند.
-
2 پسندیده شدهبرد رسمی زوبین ؟!!!! 30 کیلومتر برد کشف و 20 کیلومتر برد درگیری
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلامی به گرمی تابستان امسال آیا کشوری که سانتریفیوژ های نسل جدید می سازد که جزو پیشرفته ترین تکنولوژیهای قرن می باشد نمی تواند موتور جنگنده های 30-40 سال پیش را بسازد؟ بنده برای نظریه خود چند دلیل دارم 1-ساخت مینی موتور جت در چند سال پیش توسط ارتش که نشان از کارهایی پنهانی در این حوضه میدهد 2-نیاز شدید به موتور جت برای استفاده در طراحیهای داخلی با توجه به بازی زشت روسهای مکار حیله گر بی صفت......................evil: 3-بدست فن آوری موتور جت و ساخت هواپیماهای مسافربری و..... کسانی که خودشان را باور ندارند همیشه نمی دانند و نمی توانند و همیشه به دیگری می خندنند
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدر ستایش ابتکارعمل رزمی ژنرال زرهی هرمان بالک من بشدت مخالف رویکردهای مدرسه ای هستم که می گوید ، مطابق با ایده های ستاد کل باید در شرایط مختلف ، چنین و چنان کرد ، برعکس فرماندهی میدانی می بایست تنها براساس شرایطی که در صحنه نبرد با آن روبرو می شود عمل کند . با توجه به این مساله ، در یک نگاه کلی اصل نخست چنین معتقد است که هیچ طرح ثابتی وجود ندارد ، هیچ دو موقعیت یکسانی نیز ایجاد نمی شود ، در نتیجه اتکاء بیش از حد بر تجربیات ثبت شده در تاریخ نظامی میتواند خطرناک باشد . دومین اصل نیز براین اعتقاد قرار دارد که یک روش را هرگز برای دوبار انجام ندهید ،چرا که حد نهایت تاثیر یک روش برای بار نخست قابل دسترسی است ولی در بار دوم ، دشمن خود را با آن تطبیق داده ،درنتیجه باید به شیوه های جدید اندیشید .
-
1 پسندیده شدهسلام طبق منبع 3 در همان مطلبی که نوشته بودم در سال های دولت مصدق طرحی در امریکا طرح ریزی شد تحت عنوان TP-Ajax ، این طرح برای ناامن سازی ، بی ثباتی و کودتا در دولت های مختلف سراسر جهان بود . که بخشی از آن علیه دولت مصدق اجرا شد. در باره نحوه ی اجرای عملیات های پرچم دروغ علیه دولت مصدق این بود که امریکایی ها افرادی را اجر می نمودند و تحت عنوان تقلبی نیروهای طرفدار مصدق به مساجد و حسینه ها و اماکن طیف آیت الله کاشانی حمله و تخریب نمایند. نمونه دیگر این گونه عملیات ها در تاریخ حمله نیروهای معاویه با لباس سپاهیان حسن بن علی به روستا ها و .... بوده این حملات در فیلم تنهاترین سرباز نمایش داده شده است.
-
1 پسندیده شدهبیمارستان سیار نیروی زمینی ارتش ایران در آدی یامان ترکیه این بیمارستان برای کمک به زلزله زدگان ترکیه ساخته شده است
-
1 پسندیده شدهتصویر متهم شلیک به هواپیمای اوکراینی از نمایی دیگر لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/1160204/تصویر-متهم-شلیک-به-هواپیمای-اوکراینی-از-نمایی-دیگر
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهاز باب نام گذاری این تصویرسازی خالی از لطف نیست زوبین ایرانی در مقابل فلاخن رژیم حرامی صهیونیستی
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... تفکیک تاپیک گالری بالگردهای ترابری هوانیروز ( 20 تیر سال 1400 خورشیدی )
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم در محیط باز نمایشگاه اقتدار ۴۰ مشغول ثبت تصویر بودم که چشمم به شناور مورد اشاره در" خلیج تا ابد پارس " افتاد ، این برخورد جالب مقدار زیادی دور از انتظار و در اصطلاح " سورپرایز " ی بود برای خودش . بپردازیم به شناور تندرو زیر سازه ی شناور مشخصا" براساس بلید رانر سراج ساخته شده است ، اما صرفا" کپی نیست !!! و در اصل ما با یک طرح غیر عادی کاملا" بومی سروکار داریم .... این سازه در تمامی ابعاد (طول ، عرض ، ارتفاع ، آبخور ، وزن و...) کاملا" رشد کرده و در اصطلاح توسعه یافته طرح بلید رانر سراج میباشد که تنها و تنها شباهت ظاهری ، آنهم در زیر سازه با طرح سراج را داراست . کابین خدمه هم از بخش انتهایی ( تقریبا" پاشنه ) به بخش میانی شناور انتقال داده شده و این بخش هم درتمامی ابعاد رشد کرده و بدون هیچ نوع شباهت ظاهری با طرح قبلی بوده و کاملا جدید است . پیشران با توجه به عدم دسترسی به بخش پیشران ، صرفا" از روی نزدیکی تقریبی ابعاد و سرعت این شناور و شناور رزمی ذوالفقار ، همینطور در دسترس بودن احتمالی این موتورها میتوان استفاده از ۲ پیشران توربو دیزل ۱۳۰۰ اسب بخاری همانند ذوالفقار را برای آن متصور شد . سیستم انتقال قدرت سال گذشته وزارت دفاع از " سیستم انتقال قدرت شفت متحرک " رونمایی کرد و در توضیحات اشاره به توان تولید نمونه های موردنیاز از توان های پایین تا توان های بیش از ۳۰۰۰ اسب بخار شد . سیستم مورد نظر ما بسیار به جدیدترین نمونه های تولیدی وزارت دفاع که با نام " شفت متحرک ۱۸۰۰ اسب بخاری " کنترل شونده ی هیدرولیک ، رونمایی شده شباهت دارد ، همینطور با دقت به پروانه ها میتوان به تکنولوژی پروانه ی نیمه مغروق استفاده شده در آن پی برد . انتخاب این سیستم با توجه به امکان ماموریت در شرایط مختلف و علی الخصوص مناطق کم عمق و با محیط خشن ( گل و لای ) انتخاب مناسبی بوده است . با دقت بیشتر به این سیستم نکته ای بسیار جالب خودنمایی میکند که به نظر " لوله ی تنفسی _ هوا رسان " به پروانه هاست که احتمالا برای مواقع مواج بودن دریا و غرق شدن پروانه ، هوای کمکی مورد نیاز را برای آن تامین میکند . احتمالات بیشتر * حقیر احساس میکنم انعطاف پذیری و پایداری بالای طرح سراج به مذاق عزیزان دریایی خوش آمده که این پروژه ی جالب را استارت زده اند و به احتمال زیاد در تعداد محدود و به نام شناور تفریحی تولید شده تا مورد ارزیابی بیشتر ( و رفع نقایص احتمالی ) قرار گیرد . * اگر به قسمت بالایی کابین شناور دقت کنید ، میتوان به جایگذاری قطعاتی برای نصب احتمالی رادار و... مشابه سیستم های شناور ذوالفقار پی برد ، همینطور احتمالا با کابینی در سطح ذوالفقار و یا پیشرفته تر مواجه خواهیم شد . * اگر عزیزان دقت کنند ، با انتقال کابین خدمه به میانه ی شناور فضای کاملا مناسبی در قسمت پاشنه برای نصب استند انواع کروزهای دریایی ایجاد شده ، همینطور با توجه به وزن پایینتر این شناور کامپوزیت ! نسبت به هم قطاران فلزی ( آلومینیومی ) ، در صورت مهیا بودن شرایط ( برای هدایت موشک ها ) و دست باز ما در سبد کروزهای دریایی میتوان موشک های تواناتری هم به لحاظ سر جنگی و هم به لحاظ برد روی آن سوار کرد و یا در بدترین حالت از آرایش جفتی ( در مجموع ۴ عدد ) کروزهای کوتاه برد روی آن بهره مند شویم . * باتوجه به تمام کامپوزیت بودن شناور و پیشرفت هایی که در علوم کامپوزیت و روکش های نانو کامپوزیت جاذب امواج رادار حاصل شده ، در صورت صلاح دید و استفاده میتوان سطح مقطع راداری پایینی ( به نسبت شناورهای فلزی ) برای آن متصور شد که اصلا" و ابدا" قابل چشم پوشی نیست . این مطلب با صرف زمان و اختصاصا " برای سایت " وزین میلیتاری " تهیه شده و باز نشر آن منوط به درج نام میلیتاری میباشد. پ ن تمامی موارد گفته شده در این پست تا (( رونمایی رسمی )) این شناور صرفا" گمانه زنی ( ذهن منفجر ) حقیر بوده و اصلا" و ابدا" قابل استناد و... نیست . در ضمن آقا من بی سوادم اگر برای کسی سوالی پیش اومد از اساتید سایت بپرسه که از این بیسواد چیزی جز شرمندگی در نمیاد مدیران محترم ، در صورتی که تصاویر ارزش انتقال به گالری را داراست منتقل کنید . متشکرم . ========= با تشکراز عکاس محترم که این تصاویر ارزشمند را به شکل اختصاصی برای بزرگترین انجمن نظامی در وب پارسی (military.ir) تهیه کردند / همه تصاویر به گالری منتقل شد / MR9
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم بله ، الان متن را مرور کردم ، ظاهراً SU-30SM صحیح هست ادعای نویسنده متن هست و اظهار نظر خاصی نمی شود کرد ، شاید یک ارتباطی با اورهال فیترهای نیروی هوایی سپاه داشته باشد ( یک معامله پایاپای ) فانتوم همدانی ، جمعی پایگاه سوم ( رجیستر 6598-3) مسلح به غلاف SUU-20
-
1 پسندیده شدهبخش سوم تمرین ، تمرین و تمرین برای فانتوم های نهاجا فانتوم های پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان ، در سالهای اخیر ، شرکت نسبتاً فعالی در تمرینات سالانه ارتش داشته و این مساله موجب شده تا برخی قابلیتهای جدید این جتهای کهنسال ، هویدا گردد . بعنوان مثال ، در دسامبر 2013 ، نهاجا یک تمرین از قبل برنامه ریزی شده را با محوریت پایگاه نهم شکاری ( بندر عباس ) در نزدیکی تنگه هرمز برگزار نمود که درجریان آن ، چهار فروند فانتوم جمعی اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجهز به غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 در آن شرکت داشتند . این مساله ، خبر منتشر شده در خصوص استفاده از مهمات هدایت دقیق لیزری ستار -4 توسط فانتوم های نیروی هوایی را تایید می نماید . علاوه براین ، دو فروند دیگر از فانتوم های شرکت کننده ، به چهار تیر موشک میانبرد AIM-7E اسپارو مسلح شده بودند که جدیداً کار بروزرسانی آنها به اتمام رسیده بود ،با این وصف ، براساس خبرهای غیررسمی ، سیستم کنترل آتش AN/APQ-120 فانتوم ها در جریان این رزمایش ، موفق به قفل کردن روی این اهداف نشده ، در نتیجه موشکها بسمت اهداف شلیک نشدند . پس از گذشت چندین ماه از این رزمایش ، در هفته های پایانی سال 2014 ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یک رزمایش در مقیاس نسبتاً وسیع را در محدوده دریای عمان و تنگه هرمز برگزار نمود که در این تمرین ، فانتوم های پایگاه سوم با راهنمایی مرکز هدایت زمینی ( GCI) ، بعنوان هواپیماهای مهاجم ، میزان آمادگی رزمی سایتهای موشکی زمین به هوای مستقر در منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند . در روز دوم رزمایش نیز فانتوم های همدانی با استفاده از موشکهای هوا به سطح AGM-65A به شکل موفقیت آمیزی یک شناور دریایی را در منطقه جاسک هدف قرار داده و غرق نمودند . با بالا رفتن میزان آمادگی رزمی فانتوم ها ، این اشباح پیر نیروی هوایی ایران ، حضور پررنگ تری در رزمایش ها به ثبت می رسانند ، چنانکه در سپتامبر 2015 ، فانتوم های اسکادران ترکیبی سی و یکم ، یک تمرین فشرده 48 ساعته را برای ایجاد آمادگی بیشتر به منظور مقابله با مهاجمان در محیط های متراکم رزم هوا به هوا ، پشت سر گذاشتند ، هر چند روز نخست این تمرین ، به اجرای بمباران تاکتیکی روزانه اختصاص داده شده بود . در روز دوم نیز یکفروند ازاین فانتوم ها مسلح به 18 تیر مهمات 500 پاوندی ساخت داخل MK-82 ، در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت فالکون 2000 نیروی هوایی ، یک محیط آلوده به جنگ الکترونیک شدید را شبیه سازی می نمود ، یک هدف ساختگی را مورد اصابت قرار داد . در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت سوخترسان KC-747 همزمان به سه فروند از فانتوم های اسکادارن سی و دوم که از تمرینات باز می گشتند ، سوخت رسانی نمود . شبح پرتجربه نهاجا در جنگ علیه شورشیان مسلح در نوامبر 2014 ، نیروهای مشترک عراقی با پشتیبانی گروه های مسلح شیعه این کشور ، عملیات نظامی خود را برای تصرف شهرهای " جولا " و " سعدیه" در استان دیالی که مدتی قبل توسط شورشیان مسلح موسوم به داعش ، به اشغال در آمده بودند ، آغاز کرده و در اواخر همان ماه ، تقریباً به اهداف خود دست پیدا نمودند . اما در همین بازه زمانی ، این نهاجا بود که به شکل غیررسمی ، پشتیبانی هوایی مورد نیاز را برای این نیروها ، فراهم نمود و واحدهای ویژه ارتش ایران را بعنوان مشاوران نظامی ، به این مناطق انتقال داد . در جریان این عملیاتها ، چهار خلبان اف-4 جمعی اسکادران سی و دوم ، به همراه جمعی از عناصر یگان هوابرد نیروی زمینی ارتش به خاک عراق منتقل شدند تا بعنوان ناظر مقدم هوایی ، ماموریتهای پشتیبانی نزدیک نهاجا را هدایت نمایند . همزمان ، در پایگاه سوم ، براساس دستوارت صادر شده از سلسله مراتب نظامی ، چهار فروند فانتوم ( سریال های 6662-3/ 6598-3/ 6662-3/ 6682-3) به منظور اجرای حملات بمباران دقیق ، به نشانه گذارهای لیزری ساخت داخل مسلح شدند . این جتهای رزمی ، به صورت میانگین ، روزانه دو سورتی پرواز رزمی را مابین 23 تا 30 نوامبر 2014 در کارنامه رزمی خود ثبت نمودند . به نظر می رسد فانتوم همدانی ( رجیستر6687-3) در آشیانه صنایع هوایی ایران ، درست در کنار یک فتوفانتوم جمعی اسکادران سی و یکم شناسایی ( رجیستر 6502-3 ) درحال طی مراحل نوسازی و ارتقاء است . با کمک اشباح پایگاه سوم شکاری ، این دو شهر از لوث وجود عناصر داعش پاک و امنیت کامل در منطقه مرزی ایران و عراق که تا پیش از این ، با حضور عناصر شورشیان مسلح دچار ناامنی شده بود ، برقرار گردید . فانتوم های اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجدداً در سپتامبر و اکتبر 2015 ، وارد عملیات رزمی شدند ، اما این بار ، ماموریت اسکورت جنگنده/ بمب افکن های نیروی هوایی روسیه که از فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران به سمت پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه استفاده می نمودند ، بر عهده آنان گذاشته شد . فانتوم همدانی به رجیستر 6662-3 یکی از کاندیداهای ارتقاء در قالب مرحله یکم و دوم پروژه دوران به شکل معمول ، جتهای روسی پس از ورود به فضای هوایی ایران ، توسط عقابهای بلند پرواز نیروی هوایی ( جنگنده برتری هوایی F-14A تامکت) جمعی پایگاه هشتم شکاری یا در برخی مواقع توسط میگهای -29 پایگاه یکم شکاری همراهی می شدند تا پس از فرود در پایگاه سوم ، برای ادامه ماموریت ، سوختگیری نمایند . اما به محض خروج از پایگاه سوم ، فانتوم های همیشه آماده این پایگاه ، در حالی که هر کدام به یک جفت موشک هوا به هوای AIM-9J و AIM-7E مسلح بودند ، کاروان هوایی روسها را تا زمان حصول اطمینان از خروج آنان از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران ، همراهی می نمودند . فانتوم همدانی به رجیستر 6573-3 که به پخش کننده شراره با هدف اجرای بمباران ها شبانه مجهز شده است به اعتقاد نویسنده ، خلبانان نیروی هوایی ایران همچنان از عینکهای دید در شب متعلق به جنگ ویتنام و تاکتیکهای بمباران شبانه دهه 60 استفاده می کنند در نوامبر سال 2015 میلادی نیز ، نیروی هوایی روسیه ، با هدف اجرای بمباران ، درخواست مجوزی برای عبور بمب افکن های TU-95 MS و TU-160 از فضای هوایی ایران نمود که در نهایت به شلیک موشکهای کروز از فراز آسمان ایران نیز منتهی گردید، اما این باز نیز یک جفت تامکت و یک جفت فانتوم ، این بمب افکن ها را همراهی می نمودند . در نهایت و طبق آخرین خبرها ، نیروی هوایی ارتش روسیه ، به شکل موقت ، هشت فروند جنگنده/ بمب افکن SU-34 را به پایگاه سوم شکاری همدان ارسال نمود و ظاهراً یک پایگاه عملیاتی موقت با امنیت بالا را برای اجرای عملیات رزمی برفراز سوریه ، در اختیار گرفت . علاوه برآن ، پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ، بعنوان یک پایگاه واسط برای سوختگیری بمب افکن های TU-22 نیز مورد استفاده قرار گرفت که به شکل معمول ، این فانتوم ها بودند که بمب افکن های فوق الذکر را همراهی می نمودند . فانتوم همدانی ( رجیستر 6556-3) مارس 2016 ، خزشراه صنایع هوایی ایران این فانتوم ، نخستین فانتومی بود که در قالب مرحله یکم پروژه دوران ارتقاء پیدا نمود و قابلیت ضد کشتی را نیز بدست آورد آینده اشباح نهاجا : در حال حاضر ، پایگاه سوم شکاری ، در حدود 30 فروند جنگنده F-4E و تعدادی پرنده شناسایی RF-4E را در سازمان رزم خود ، بکار می گیرد که در قالب اسکادران های شکاری سی و دوم ، اسکادران آموزشی/ رزمی سی و یکم و اسکادران شناسایی سی و یکم سازماندهی شده است . از این تعداد، چهار فروند مورد ارتقاء و بازسازی کامل قرار گرفتند . پنجمین فروند نیز در سالهای 2015 تا 2016 به استاندارد " دوران " ارتقاء پیدا نموده و در اوت سال جاری میلادی ، به این پایگاه تحویل داده شد . علاوه براین ، دو فروند دیگر نیز تحت برنامه بروزرسانی ( فازیکم و دوم پروژه دوران ) در تاسیسات IACI قرار دارند و احتمالاً در مارس 2017 ، ارتقاء این دو نیز به اتمام خواهد رسید . فانتوم همدانی به رجیستر 6598-3 یکی از پرنده های شرکت کننده در رزمایش پایگاه نهم در سال 2013 بدلیل شرایط خاص این پایگاه ، به شکل کاملاً روتین و منظم ، همواره دو فروند فانتوم ، مسلح به به دو تیر اسپارو و دو تیر سایدویندر ، برای واکنش سریع در زمان هشدار رزمی ( QRA) و به فاصله 15 دقیقه پس از اعلام هشدار ، حضور دارند و دو فروند نیز همواره بعنوان پرنده ذخیره در مجموعه آلرت پایگاه مستقر هستند . این پایگاه ، در جریان تنش های بوجود آمده بر سر مساله هسته ای ایران ، مابین سالهای 2003 تا 2007 ، ماموریت حفاظت از تنها راکتور هسته ای ایران را نیز برعهده داشتند و در یک بازه زمانی مشخص ، شیفت آلرت پایگاه هوایی مشهد را نیز عهده دار شده بودند . این فانتوم همدانی ، طبق مستندات موجود ، بیشتر از یک دوجین ماموریت رزمی را برعلیه عراق در طول دفاع مقدس انجام داد و یکی از فانتوم هایی محسوب می شود که در شب 22 سپتامبر 1980 از پایگاه ششم شکاری ، اولین مُشت محکم را بر گونه دیکتاتور بعثی نهاد . آخرین فانتوم بروزرسانی شده در جریان پروژه دوران ( 2016 ) در حال آماده سازی های قبل از پرواز تا سال 2020 ، ( در حدود 4 سال دیگر ) در حدود 12 فروند فانتوم اسکادران سی و دوم تاکتیکی می بایست ارتقاء مرحله یک و دوم پروژه دوران را بخود ببینند . بدین ترتیب ، فانتوم های سالخورده نهاجا ، قابلیت خدمت تا سالهای 2035-2030 بدست خواهند آورد . با این وصف ، اگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بتواند تا سال 2020 ، جنگنده بمب افکن های SU-34 را به سازمان رزم خود اضافه نماید ، احتمالاً اسکادرانهای سی و یکم ، سی و دوم فانتوم های دوست داشتنی خود را تا 2025 بازنشسته خواهند نمود ( حتی اگر این فانتوم ها پروژه دوران را بطور کامل پشت سر گذارند ) در حال حاضر ، فانتوم های پایگاه سوم شکاری ، قابلیتهای بسیار بیشتری را نسبت به جنگنده/ بمب افکن های SU-24MK موجود در نهاجا که ظاهراً تا مارس 2016، به استاندارد SU-24M2 ارتقاء خواهند یافت ، ارائه می نمایند . علیرغم همه حواشی ، فانتوم ها ، همچنان ستون فقرات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب می شوند . پایان این مجموعه با صرف زمان ترجمه شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . در غیر اینصورت ، برداشت کننده ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود . :rose: مترجم( با اندکی تلخیص) : MR9 :rose:
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم یک بنده خدایی معتقد بود که " آینده متعلق به فرمانده ای است که در مورد آن فکر کرده باشد " حالا سئوال این هست ، برنامه مجموعه نیروی های مسلح برای بازسازی نیروی هوایی چه چیزی است ؟؟؟ آیا قرار هست همچنان روی پرنده های رزمی دهه 60 و 70 میلادی ، سرمایه گذاری کنیم ؟؟؟ آیا قرار هست پرنده های جدید رزمی خریداری شود ؟؟؟ آیا قرار هست نیروی هوایی مبتنی بر ساخت و تولید پرنده های بدون سرنشین رزمی ایجاد گردد ؟؟؟ دقت بفرمایید ، وقتی از نیروی هوایی صحبت می کنیم ، صرفاً منظور سخت افزار نیست ، مجموعه ای از 5 عامل در هم تنیده است که در هماهنگی با هم و به شکل یکپارچه می بایست در نظر گرفته شوند تا بیلان مورد نظر و مطلوب عیان شود . مساله یک : آیا در مجموعه نیروهای مسلح ، اعتقادی به نیروی هوایی به عنوان رکن اصلی قدرت رزمی در قرن 21 ، وجود دارد یا خیر ؟؟ اگر جواب مثبت هست ( که احتمالاً هم هست ) با توجه به تجارب ذیقیمت گذشته وحال ، چه کار موثری صورت گرفته ؟؟ (با توجه به اینکه در قرن بیست و یکم ، استراتژی تاثیر محور و به تبع آن عملیات تاثیر محور EFFECTS-BASED OPERATION بعنوان رکن پیروزی و موفقیت در نظر گرفته شده ) مساله 2 : تا چه اندازه اعتقاد به توان داخلی اعتقاد وجود دارد ؟؟ ( صرف نظر از پروژه هایی که تا مرحله طراحی پیش رفته و یا حداکثر در حد تولید پیش نمونه قرار دارد ) مساله 3 : تا چه اندازه روی خرید از منابع خارجی سرمایه گذاری شده ( حالا چه به صورت قطعات CKD با مونتاژ داخلی ، خرید کامل ، انتقال فناوری و .... ) مساله 4 : تا چه اندازه روی مفهوم " دیپلماسی دفاعی " کار و سرمایه گذاری شده ؟؟؟ این ها سئوالات بسیار جدی تر از تاکید روی سخت افزار هستند که باید بدانها درست و به دور از حواشی ، پاسخ داد
-
1 پسندیده شدهبا سلام بخش دوم ارتقاء اشباح پارسی پرسنل فنی مجرب و متعهد ، یکی از دارایی های ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بشمار می آید که نقش آنها در دوران دفاع مقدس و پس ازآن انکار ناپذیر است پس از شروع جنگ با عراق در سپتامبر 1980 ، نیروی هوایی ایران بدلیل قطع روابط بسیار نزدیک با شرکتهای سازنده آمریکایی ، بالاجبار ، با ایجاد و تشکیل مجموعه ای تحت عنوان " جهاد خودکفایی " ( SSJ) شروع به اجرای تعمیرات صحرایی و دپویی و همچنین نوسازی فانتوم های نمود که در جریان عملیات رزمی یا سوانح غیر رزمی ، دچار آسیب دیدگی شده و از چرخه عملیاتی خارج شده بودند . با پایان یافتن جنگ با عراق ، این مجموعه مجدداً دچار تغییرات و تجدید ساختار شده و با عنوان معاونت تحقیقات صنعتی نیروی هوایی ، نامگذاری گردید ، اما زیرمجموعه های آن ، همچنان با شناسه جهاد خودکفایی ، در پایگاه های نیروی هوایی ، به کار خود ادامه دادند . از میان پروژه های کلیدی معاونت جدید التاسیس ، شاید ، تولید مهمات هدایت شونده دقیق ، مهمترین برنامه نیرو برای افزایش توانمندی تهاجمی فانتوم ها ، بعنوان ستون فقرات تهاجمی نیروی هوایی ، بشمار می آمدند . در نتیجه ، آماده ترین فانتوم های موجود در سازمان رزم اسکادران ترکیبی سی و یکم و سی و دوم ، برای تست مهمات پروژه های جدیدی نظیر پروژه زوبین ( موشک هوا به سطح هدایت تلویزیونی ) ، پروژه عصر 67 ( مهمات هدایت دقیق لیزری ) ، پروژه ستار ( مهمات هدایت لیزری ) ، غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 ، مهمات هدایت دقیق قاصد یک / دو /سه ، موشک هوا به هوای فاطر ( نسخه بومی موشک AIM-9P سایدویندر ) و در نهایت حامل مهمات خوشه ای ( پروژه کایت -2000) ، مورد استفاده قرار گرفتند . به منظور افزایش توانایی فانتوم های نیروی هوایی در اجرای ماموریتهای محوله ، مابین سالهای 1988 تا 1990 ، سه پروژه تحت عنوان " کوثر یک تا سه " تعریف گردید که به حداقل دو فروند فانتوم ، این اجازه را می داد تا با حمل یک غلاف سوخترسانی و دو مخزن سوخت در مقرهای خارجی خود قادر به سوخت رسانی به یکفروند فتو فانتوم که به یک میله سوختگیری هوایی ثابت مجهز شده بود ، باشد . با این وصف ، نزدیک به تمام این پروژه ها بدلیل شکست های فنی و یا تغییر فرماندهان مسئول پروژه ، لغو گردید. در دهه 90 میلادی و بهبود روابط با کشورهای همسایه ، نهاجا موفق شد با همکاری نیروی هوایی پاکستان ، بیشتر از 100 تیر از موشکهای هوا به هوای AIM-9J خود ، ( شامل 20 تیر از موشکهای فوق در پایگاه سوم ) را اورهال کرده و به چرخه عملیاتی بازگرداند . علیرغم این موفقیت ، تعداد موشکهای فوق با ماموریتهای محوله به این پایگاه ، همخوانی نداشت ، بنابراین ، تصمیم براین شد ، تا موشکهای مادون قرمز چینی PL-7C با فانتوم های نهاجا تطبیق داده شود ، اما این پروژه نیز نتیجه ای جز شکست در برنداشت . پروژه فاطر نهایتاً این مساله باعث شد تا این بار ، موشکهای روسی R-73E با شبح های خسته نیروی هوایی یکپارچه شود و بر خلاف پیش بینی ها ، این یکپارچه سازی ، موفقیت آمیز بود و به سال 2002 میلادی ، یکفروند فانتوم به رجیستر 6556-3 موفق شد تا با استفاده از یک تیر موشک آر-73 ، یکفروند هواپیمای بدون سرنشین را ساقط نماید . موشک هوا به هوای روسی آر-73 روی یک محصول غربی علیرغم تمامی پروژه های بروزرسانی ، نزدیک به 50 سال از ورود فانتوم ها به سازمان رزم نیروی هوایی ایران می گذشت و این جتهای سخت کوش و سخت جان رزمی ، یک جنگ فرساینده شدید را نیز پشت سر گذاشته بودند ، در نتیجه نیاز بود تا یک ارتقاء اساسی روی این پرنده ها به منظور حفظ توان رزمی نیروی هوایی صورت پذیرد . برهمین اساس ، صنایع هوایی ایران (IACI) در سال 2008 ، قراردادی را به امضاء رساند تا یک بروزرسانی و ارتقاء اساسی را طی سه مرحله و تحت عنوان پروژه " دوران" ، برروی 64 فروند جنگنده/ بمب افکن های F-4E و تعداد انگشت شماری از جنگنده/ بمب افکن های F-4D به انجام رساند . به منظور تسریع روند پروژه دوران ، یک مقام مسئول در ستاد نهاجا منصوب گردید تا بر اموری نظیر دسترسی به دپوهای موشکی نیروی هوایی ، انبارهای قطعات و .... نظارت داشته تا فرآیند نوسازی و ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند . با آغاز این روند ، تقریباً همه فانتوم های موجود نیروی هوایی که مراحل ارتقاء آنها در سالهای گذشته ، لغو شده بود ، در قالب این پروژه از سر گرفته شد . غلاف TSL-99 به همراه مهمات هدایت لیزری ( تصویر مربوط به تست های پروازی و رژه نیروهای مسلح ) بر همین اساس ، اسکادران ترکیبی سی و یکم در پایگاه سوم شکاری ، نخستین اسکادران فانتوم نهاجا بشمار می رفت که اف-4 های بهینه سازی شده پروژه دوران را دریافت نمود که در حقیقت ، اولین کاربر آن نیز محسوب می گردید . با توجه به سوابق قبلی آزمایش موشک های روسی آر-73 ، نخستین فانتومی که برای ارتقاء در نظر گرفته شد ، شبح پیر به رجیستر 6556-3 بود که در گذشته با مهمات روسی ، یکپارچه شده بود . پروژه کایت -2000 این فانتوم علاوه بر دریافت سیستم ارتباطی جدید ، سطح کنترل پروازی جدیدی را نیز بخود دید که احتمالاً جزء قطعات تولید شده در داخل ایران بشمار می رفت . این بروزرسانی ، مابین ژانویه 2009 تا 14 اوت 2011 صورت پذیرفت و در همین تاریخ نیز به اسکادران مربوطه تحویل گردید . قاصد -3 دوسال بعد از این تاریخ ، یک فانتوم دیگر از پایگاه سوم ، به یک لوله سوخت گیری جمع شونده مجهز گردید . علاوه برآن ، یکفروند فانتوم از این پایگاه ، به رجیستر 6675-3 برای حمل و شلیک موشکهای ضد کشتی C-801K ، C-802A ، C-803 و در نهایت ، C-704KD ، سیم کشی و به اسکادران تاکتیکی سی و دوم تحویل داده شد . گفته می شود ، فانتوم فوق الذکر اولین آزمون شلیک در شرایط رزمی موشک ضد شناور C-704KD را در سیزدهم ژوییه 2015 میلادی ، انجام داده است . پس از این آزمون های موفقیت آمیز ، نهاجا به سازمان صنایع هوایی ایران ( IAIO) سفارش ساخت 100 تیر نمونه بومی این موشک را اارئه نمود که با شناسه موشک هواپرتاب " نصر" شناخته می شود . طبق اطلاعات منتشر شده ، نخستین سری از این موشکها در 9 فوریه 2016 میلادی به نیروی هوایی تحویل داده شد . تعمیرات اساسی سنگین فانتوم ها در داخل ایران مابین سالهای 2009 تا 2012 ، صنایع IACI حداکثر قادر بود تا در بازه زمانی یکساله ، حداکثر دو فروند فانتوم را تحت پروژه دوران ارتقاء و بروز رسانی نماید ، اما این فرآیند به هیچ عنوان برای رفع نیازهای نیروی هوایی که روز به روز و ثانیه به ثانیه ، گسترش می یافت ، کافی نبود . به همین دلیل ، با توجهات بسیار ارزشمند معاونت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ، شرایطی فراهم گشت تا تمامی مراحل اورهال سنگین فانتوم های منتخب برای بازگشت به توانایی کامل عملیاتی (FMC) در مرکز تعمیرات اساسی ، واقع در مهرآباد ، صورت پذیرد . بدین ترتین ، به شکل همزمان ، چند فروند از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، پس ازقرار گرفتن در قالب پروژه دوران ، به وضعیت کامل عملیاتی بازگشته و حتی در جریان تعمیرات دپویی برنامه ریزی شده ( PDM) در مهرآباد ، به استاندارد پروژه دوران ارتقاء پیدا کردند . فرآیند ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با ارسال جت F-4E نهاجا به رجیستر 6598-3 که بدنه آن در نتیجه آتش سوزی پیشرانه ، دچار آسیب دیدگی شدید شده بود ، در سال 2009 ، ادامه پیدا نمود . در حالی که مجتمع تعمیراتی اوج ، وابسته به نهاجا ، در حال تولید پنل های جدید بریا بخش انتهایی فانتوم فوق الذکر بود ، معاون وقت عملیات نیروی هوایی از مرکز تعمیرات اساسی مستقر در مهرآباد ، در یک اقدام تعجب برانگیز درخواست نمود تا فانتوم مورد نظر به وضعیت کامل عملیاتی ( FMC) بازگردد . در نتیجه این دستور ، فانتوم مورد نظر به رجیستر6598-3 نخستین چک پروازی خود را پس از انجام تعمیرات سنگین در 18 فوریه 2012 انجام و دوهفته بعد ، به اسکادران اصلی خود ( اسکادران سی و دوم تاکتیکی ) تحویل داده شد . این مساله موجب گردید تا یکی دیگر از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، به رجیستر 6650-3 که به منظور بازگشت به شرایط کامل رزمی ، به مرکز فوق الذکر تحویل داده شده بود ، برای حمل غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 مورد ارتقاء قرار گرفته و سیم کشی های مربوط به آن ، روی این فانتوم صورت پذیرد . این جت نوسازی شده ، پس از طی مراحل مختلف نوسازی ، سرانجام در 15 مارس 2011 به مورد آزمایش های مقدماتی قرار گرفت و در ماه مه 2013 به خانه اصلی اش در پایگاه سوم بازگشتی دوباره داشت . پس از اتمام بروزرسانی این فانتوم ، نوبت به شبح دو موتوره دیگری به رجیستر 6669-3 رسید که بدون هیچ بروزرسانی خاصی ، پس از اورهال معمول ، در یکم مارس 2014 به اسکادارن سی و دوم تحویل گردید . پروژه دوران محدودیتهای بودجه ای که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، با آن دست و پنجه نرم می کند ، موجب کند شدن روند بازگردادندن فانتوم ها به وضعیت و شرایط کامل عملیاتی توسط صنایع هوایی ایران ، شده بود . چنانکه در سال 2009 ، این مرکز صرفاً موفق شد تا فرآیند تعمیرات سنگین دو فروند فانتوم پایگاه سوم ( رجیسترهای 6611-3و 6662-3) را به اتمام برساند . اما پس از آن ، فانتوم های بعدی ، به رجیسترهای 6559-3 / 6555-3 و 6684-3 به ترتیب ، در سالهای 2010 ، 2011 و 2013 در فرآیند تعمیرات سنگین قرارگرفتند ، اما در میان آنها ، تنها دو فروند به استاندارد FMC دست پیدا نمودند . شاید ، یکی از نتایج غیر منتظره ، اما مطلوب این روند ، یعنی تعمیرات فانتوم ها و فتو فانتوم های نهاجا در سطح دپویی پایگاه سوم این بود که نیروی هوایی در بازه زمانی 2009 تا 2015 بتدریج از تکنسین های پرتجربه و قدیمی به منظور بازگرداندن فانتوم های آسیب دیده دعوت بعمل آورد . موفقیت این شیوه تا جایی بود که یکفروند فانتوم آسیب دیده به رجیستر 6642-3 پس از طی تعمیرات سنگین ، در رژه نیروهای مسلح به سال 2016 میلادی ، شرکت نمود . ادامه دارد ....................... صرفاً برای میلیتاری
-
1 پسندیده شده