برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 17 اردیبهشت 1404 در همه مناطق
-
7 پسندیده شدهتصاویری از جنگنده های سرنگون شده هندوستان، هر چند موارد زیر همچنان قطعی نیستند سوخو 30 MKI هندی بقایای پیشرانی با شباهت به پیشران جنگنده رافال بقایای احتمالی یک فروند میراژ ۲۰۰۰ هندی بهمراه بقایای یک موشک میکا مناطقی که لاشه جنگنده ها در آنجا پیدا شده پ ن: تصاویر فوق از محیط مجازی برداشت شده اند. مطالب مرتبط : آخرین سردار پارسی نبرد دریایی هند و پاکستان نبرد لانگ والا درسی آموزنده برای فرماندهان جنگی جنگ 1947 پاکستان و هند نزاع هند و پاکستان 1984بر سر منطقه یخبندان سیاچن
-
6 پسندیده شده
-
6 پسندیده شدهحملات هند به پاکستان باعث کشته شدن ۲۶ نفر و زخمی شدن تعدادی شده. هند به یک مسجد و سد در پاکستان هم حمله کرده. همچنین پاکستان ادعا کرده که سه جنگنده رافال و یک سوخو ۳۰ و یک میگ ۲۹ هند را سرنگون کرده.(ادعا شده موشک های چینی هوا به هوای PL-15 عملکرد درخشان در شکار جت های هندی داشته )
-
5 پسندیده شدهموتور های pl15 موتور دوپالسه هستند و مجهز به سیکر آرایه فازی فعال اینجوری احتمالا حریان سرنگونی رافال ها بوده در فاصله دور که موشک pl15 شلیک شده اثر حرارتی موشک به خاطر فاصله کم شده و موشک هم بدون رادار به کمک لینک با رادار جنگنده خودس را به نزدیکی جنگنده رافال میرسونه در مسیر هم چون موتور خاموشه و از طرفی موشک با لینک داره هدایت میشه باز هم سیستم هواپیما متوجه موشک نمیشه در نزدیکی هدف ناگهان موتور مرحله دوم روشن میشه و سیکر آرایه فازی فعال هم شروع به جستجو میکنه سرعت تغییر فرکانس و جهش سیکر موشک باعث عملکرد نادرست rwr میشه و سرعت زیاد موشک هم فرصت تصمیم گیری را از خلبان هندی میگیره
-
5 پسندیده شدهپیروزی در جنگ به عوامل متعددی بستگی دارد. سلاح بخش کوچکی از دلایل یک پیروزی نظامی است.
-
5 پسندیده شدهوضعیت فرودگاه بینالمللی صنعا پس از حملات رژیم صهیونیستی سومین اف ۱۸ نیروی دریایی آمریکا نیز نابود شده است سی ان ان خبر از سرنگونی سومین فروند از هواگرد اف-۱۸ سوپر هورنت خود از ناو هواپیمابر هری ترومن خبر داد. ادعای ترامپ درباره توقف حمله به یمن رئیسجمهور آمریکا روز سهشنبه اعلام کرد که حملات آمریکا به یمن را متوقف میکند. ترامپ مدعی شد: یمنی ها نمیخواهند بجنگند. ما حرفشان را مبنی بر این که دیگر کشتیها را منفجر نمیکنند، میپذیریم و بمباران مواضع آنها را فورا متوقف میکنیم.
-
4 پسندیده شدههند به طور رسمی خبر از آغاز عملیات سیندور علیه مواضع تروریستی در خاک پاکستان داد ما عملیاتی را با هدف قرار دادن زیرساختهای تروریستی در پاکستان و جامو و کشمیر آغاز کردیم و ٩ سایت پاکستانی را بمباران کردیم. ما به مقر های تروریستی در پاکستان حمله کردیم و به هیچ یک از مقر های نظامی ارتش پاکستان حمله نکردیم.
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. هرکولس نیروی هوایی ایران در سالهای قبل از انقلاب اسلامی .. پی نوشت : ظاهرا هرکولس ها درابتدای ورود ، با پوشش رنگ نقره ای استاندارد مورد استفاده قرار می گرفتند ...
-
2 پسندیده شدهساخت اولین کشتی کانتینری پاک جهان با سوخت هیدروژنی و پیشرانه بادی شرکت کشتیسازی آلمانی Fosen Stralsund قرار است دو کشتی کانتینری با پیشرانه بادی و سوخت هیدروژن بسازد. این کشتیها ۱۰۰ متر طول و دارای ظرفیت حمل ۱۵۲ تا ۱۶۳ teu کانتینر باشند. این کشتی ها با طرح نوآورانه برای حمل کالاها با سرعت بالا مناسب است. وزن این کشتی با استفاده از دکلهای فیبر کربن مجهز به کابلهای فیبر نوری حسگرِ فشار، کاهش پیدا میکند. این کشتیها دارای دکلهای پیشرانه ۶۲ متری هستند که براساس سیستم DynaRig طراحی شده است. این کشتی دارای سیستم پیل سوختی هیدروژنی است که بُرد کشتی را گسترش میدهد و نیروی اضافی را تأمین میکند. پیشبینی میشود این کشتیها با استفاده از پیلهای سوختی با برد ۱۰۴۰۰ مایل، سرعت ۱۸ گره را داشته باشند. منبع
-
2 پسندیده شدهویدئوی ارتش هند پیش از آغاز عملیات سیندور علیه پاکستان - می2025 https://aparat.com/v/intak4l پی نوشت : ظاهرا هیچ خبری از بالییود بازی نیست ..
-
1 پسندیده شدهزنگ خطر جدی برای ایران باز تعریف معماری امنیتی جنوب شرق کشور لازم است بعد از تجاوزات متعدد تروریست های مرزهای شرقی و عملیات مرگ بر سَرمَچار نیرو هوایی پاکستان در ایران لزوم رعایت پدافند غیر عامل و افزایش حفاظت از پایگاه فضایی چابهار پایگاه هوایی کنارک زاهدان رادار افق نگر چابهار بندر و گمرک چابهار و پایگاه دریایی پسابندر و.. بطور جد باید در دستور کار قرار گیرد
-
1 پسندیده شدهدرگیری هوایی فعلی را اگر در ادامه درگیری سال های گذشته بین دو کشور در نظر بگیریم . نیروی هوایی پاکستان که بر روی کاغذ از نشر کمی و کیفی ضعیف تر است موفقیت های کسب کرده که بنظرم اگر ادامه پیدا کند درس تاریخی در نبرد هوایی خواهد شد. هر چند این برخورد های محدود معیار خوبی نیستند با این حال شرایط برای دو طرف در چنین نبردی یکسان است. مسئله آموزش و فرماندهی میدان نبرد یک مسئله کلیدی است. یک شمشیر در دست یک شمشیر باز یک سلاح کشنده است و دست یک انسان آماتور هم کشندس. یکی دیگران را میکشد و آن یکی خودش را... برخورد اخیر جنگنده های چینی و روسی و اروپایی میتواند به صنعت هوایی چین اعتبار بخشی کند. در نوک پیکان جنگنده های مدرن پاکستان جی-۱۰ و تاندر قرار دارند.
-
1 پسندیده شدهدر رونمایی از موشک بالستیک سوخت جامد قاسم بصیر وزیر دفاع اشارات مهمی داشتند که عدم دقت موشک ها در عملیات وعده صادق را تایید و آن را بصورت غیر مستقیم مربوط به اخلال الکترونیکی و علل الخصوص اخلال جی پی اس اعلام کردند که تاییدی بر پست بالاست. «وزیر دفاع: اخیراً با استفاده از تجربیات عملیات وعده صادق 1 و 2 و تقویت نقاط ضعف، یک موشک بالستیک جدید را به طور کاملا موفق تست کردیم. هم در بحث هدایت و هم در بحث مانور برای عبور از لایههای پدافندی ارتقا یافته است، ان را مقاوم در برابر اخلال الکترونیک دانست و تاکید کرد که در این تست، اخلال الکترونیکی بسیار شدیدی بر علیه این موشک انجام شد و تاثیری نداشت. وی با بیان اینکه این موشک بالستیک از فاصلهای بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر شلیک شد افزود، این موشک هدف خاص تعیین شده را در بین اهداف متعدد پیدا میکند و بدون انحراف حتی یک متر و بدون اتکا به سامانه ناوبری GPS هدف را مورد اصابت قرار میدهد.» راهکار اولیه همان چیزی است که در موشک قاسم بصیر دیده شد ولی خب این روش ها محدودیت هایی دارد و مهمترین آن کاهش سرعت زیاد در فاز نهایی قبل برخورد است که آن را به هدف آسانی تبدیل میکند اما در همین شرایط به قابلیت مانور آن افزوده میشود که مورد اشاره هم قرار گرفت. راهکار دوم استفاده از سامانه های مکان یاب مستقل از جی پی اس همچون مکان یاب های چینی بیدو و گلوناس روسی هستش که البته این دو کشور هم ممکن است در زمان یک درگیری با اسرائیل و آمریکا خدمات ارائه ندهند. راهکار سوم استفاده از ماهواره های مکان یاب ملی و همینطور ایجاد لینک ارتباطی ماهواره ای امن هستش. راهکار دیگر هم ترکیب INS و جی پی اس که در موشک های ما وجود داشت ولی به هر دلیلی تا این لحظه دقت کافی ارائه نداد( فیلتر کالمن). در جایی که پرواز پهپاد نشانه گذار لیزری امکان پذیر است میتوان از لیزر هم کمک گرفت. شاید گزینه ای بدبینانه ای باشد اما همانطور که در پست بالا گفته شد وقتی جی پی اس دچار مشکل میشود دقت در فیلتر کالمن یا همان ترکیب INS و جی پی اس تشدید می شود، چه بسا در شرایط بحرانی قید جی پی اس را بزنیم و بچسبیم به همان هدایت درونی دقت مطلوب و دستکم قابل اطمینان تری به ما ارائه دهد. کار بر روی ورژن های مدرن تر و ابداعی جدید هدایت درونی میتواند مفید باشد. البته این هم گفته شود اخلال در جی پی اس به معنای پایان کار استفاده از آن نیست در پست نقل و قول شده هم گفته شد که می شود اخلال (جمینگ) و فریب(spoofing) را دور زد که در پهپادی های شاهد۱۳۶ هم آن را دیدیم: استفاده از آنتنهای جهتدار و هوشمند: این آنتنها میتوانند جهت دریافت سیگنال جی پی اس را کنترل کنند و سیگنالهایی را که از جهتهای مشکوک (منبع اخلال) میآیند فیلتر کنند. استفاده از فیلتر پردازش سیگنال: این سامانه سیگنالهای واقعی جی پی اس را از سیگنالهای فریب تفکیک می کند. ( بر اساس ویژگیهای فرکانس، قدرت، یا الگوی تغییر سیگنال) شناسایی و واکنش به فریب: این مورد شامل اقداماتی است که سرجنگی اخلال را تشخیص میدهد و وقتی در ترکیب اطلاعات خود نقص احساس میکند خودکار قید جی پی اس را زده و تنها با استفاده از INS ادامه مسیر را طی میکند این موشک های فعلی در صورت استفاده از یک سامانه مکان یاب جدید و یا ترکیب موارد فوق، مجدد به همان دقت سابق خود باز میگردند. ایجاد سامانه مکان یاب ملی و ارتباط ماهواره ای و ... از نان شب هم برای ما واجب تر است. از طرفی اقدامات ضد ماهواره های دشمن به معنی کاهش دقت تسلیحات آن هاست. بخصوص آن که در حال حاضر وابستگی آن ها به جی پی اس بسیار زیاد است.
-
1 پسندیده شدهسلام. دوست گرامی از کف دست نمی شود مو کند. شما در دوره ای قرار دارید که حتی کشور های به اصطلاح دوست شما هم با توجه به منافع کمی بیشتر میروند قید قرار داد ها و سود کلان در فروش تسلیحات با شما را میزنند. قدرت های شرق و غرب تا همین چندی پیش یکدیگر را شریک صدا میزدند. خرید سلاح کار سختی بود و هست. به دلیل جبر زمانه تصمیم گرفته شد در برخی زمینه ها کار فشرده شود که با توجه به درآمد محدود مملکت برخی بخش های دیگر هم دچار ضعف شدند. آیا این ضعف ایراد دارد؟ بله، قطعا همینطوره . اما باید ببینید برای مثال در همین مثال جنگنده چه کشور هایی صاحب نام هستند و چه مسیری را طی کرده اند. تمام کشور های تولید کننده جنگنده جز موارد خاص به یکی دو کشور وابسته هستند. چین تا همین چندی پیش بخش های بزرگی از نیاز های هوایی خود بخصوص در بخش پیشران و متالوژی و ... را از روسیه و غرب تهیه میکرد . روسها صفحات نمایشگر کاکپیت و برخی دیگر از قطعات این چنینی را از فرانسه وارد میکردند. بیش از هشتاد درصد جنگنده گریپین از تولیدات خارجی علی الخصوص آمریکایی است. در مورد جنگنده های دیگر اروپایی هم این وضع ادامه دارد و حتی صنایع سرشناسی چون داسو هم از این مسئله در امان نیست. اساسا ساخت یک جنگنده غیر مشارکتی در عصر فعلی کار پر هزینه ای است. چون برای مثال یک کارخانه از نوعی خاص از آلیاژ میسازید و فقط کاربردش تهیه آلیاژ خاص برای همین جنگنده است. یعنی فرضا کشور به دویست جنگنده نیاز دارد و هیچ کسی هم پیدا نمیشود که بیاید جنگنده شما را بخرد. آن وقت که این دویست جنگنده تولید شد باید در این کارخانه تولید کننده آلیاژ خاص را تخته کنید تا زمانی که نیاز به تولید جدید باشد چون هیچ جای دیگر استفاده نمیشود. در صنعت هوایی بخش نظامی این مورد کاملا رایج است. این وسط نیرو کاری آموزش دیده صنایع و بسیاری از صنایع مرتبط از دور خارج میشوند و این در حالی است که تولید این دویست جنگنده به مراتب از نسخه خارجی هم گران تر در میآید. خارج شدن نیروی کار از چرخه تولید بزرگترین بحران صنایع است. صنایع کشتی سازی آمریکا با همین مشکل رو به فروپاشی حرکت کرده اند. اما بعید است که این ها به راحتی در برخی خرید ها با ما کنار بیایند. و تنها باید از بازشدن پنجره های زمانی استفاده کرد. قدرت های غرب و شرق در مورد ایران درد مشترکی دارند و آن هم این است که ایران نقش یک پل میانی را در دنیا بازی میکند. اگر هارتلند اهمیت دارد، ایران قلب هارتلند است. تا زمانی که استقلال دارید و خطر احیای تمدنی در شما احساس میشود کشورهای دوست همینطور گوشه رینگ شما را نگه میدارند و فقط عرق شما رو خشک میکنند و دشمن هم مدام به سمت شما مشت روانه میکند. چون تو بمیری در حق ایران آن تو بمیری نیست. تاریخ این مطلب را اثبات میکند. البته کشور پس از انقلاب هر وقت پنجره ای باز شد، دست به خرید زد و همینطور که میبینید برخی جنگنده های روسی وارد خدمت شدند. بخش زرهی و توپخانه تجهیزات جدید دریافت کرد و ارتش زیر دریایی کلاس کیلو را دریافت کرد و ... ولی این پنجره مدام بسته است یا سختگیری در آن زیاد است و این صنعت چیزی نیست که بشود به راحتی و بدون کمک خارجی به آن دست پیدا کرد. موشک و پهپاد چیزی بود که این کشورها نسبت به توانایی های آن ها غفلت داشتند و شد این چیزی که میبینید. فشار روی آن ها زیاد نبود. البته باید گفت حفظ استقلال در نهایت کار خودش را میکند و اگر مسیری درست پیش گرفته شود نتیجه آن جایی است که کشور های مترقی طی کرده اند. حفظ استقلال در کشوری چون ویتنام با چند دهه جنگ پیاپی خانمان سوز نیز سبب شد که این کشور در بین کشور های در حال توسعه قرار بگیرد و راه برایش باز شود. چون آن را به ناچار پذیرفتند و شرایط زمانی هم ایجاب کرد که با ویتنام کنار بیاید. زمان حلال مشکلات است به شرط آنکه در صراط مستقیم باشیم. زمان دشمنی مشترک یا منافع مشترکی خلق میکند که آن میشود زمینه همین پذیرفته شدن! وگرنه در حال حاضر اگر ارتش واکسی بخواهیم کاری ندارد. خوزستان و آذربایجان و سیستان و ... را منطقه خود مختار اعلام کنند و همه خواست های نامشروع حریف را بپذیرند و ... آن وقت به شما خود آمریکا جنگنده می دهد که برویم پزش را بدهیم. یک عدد بسته انفجاری پتن هم درون رادار آن میگذارد برای روز مبادا! والله چنین وضعی اصلا چه نیاز به ارتش دارد. وقتی ابرو و آزادی و استقلال و شرافت ملی نباشد... پ ن: مزایای استقلال نظامی این است که اگر در عملیاتی چون وعده صادق دقت موشک زیر سوال میرود صنایع ملی می آید و راهکاری چون موشک قاسم بصیر می دهد. در مقام مشابه کشور های دیگری هم درگیر جنگ شدند که شاید عربستان مثال خوبی برای آن باشد. این کشور باید منتظر خواست بیگانه بماند که آیا راهکاری یک مشکل دارد یا نه . وقتی در زمان جنگ شما نیاز به کمک خارجی داشته باشید آسیب پذیر می شوید و آن ها طلب امتیاز میکنند و شما هم چون بحث مرگ و زندگی است امتیاز میدهید.
-
1 پسندیده شدهناو ۵ هزار تنی کره شمالی آواکس کره شمالی جالب سیستم های پل گذار کره شمالی
-
1 پسندیده شدهاَخییییی جولانی با نام جهادی احمدالشرع و نام باکلاس احمد پیرگاردن !!!! داخل کاخ شعب ( کاخ ریاست جمهوری سوریه ) خوابیده بود که یک جنگنده بی تربیت صهیونیستی چند صدمتری کاخ را هدف قرار داد و احمد پیرگاردن را از خواب ناز بیدار کرد ! واقعا برای نتانیابو متاسفم که به دست نشانده خودشون هم رحم نمیکند ! ( جناب مهدی پرشین زین پس جولانی را احمد پیرگاردن بنامید )
-
1 پسندیده شدهبسم ا... در میانه تنش های میان پاکستان و هند در آوریل 2025 ، تصاویری از جتهای جنگنده JF-17C Block III نیروی هوایی پاکستان (PAF) ،مسلح به موشکهای پیشرفته هوا به هوای برد فراتر از دید PL-15 ساخت چین به نمایش درآمد که جنجالی در رسانه پدید آورد . موشک PL-15 توسط آکادمی موشکهای هوابرد چین مستقر در لویانگ توسعه داده شده است، گمان میرود این موشک بردی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر و سرعتی بیش از ۵ ماخ داشته باشد. گذشته از داشتن یک جستجوگر راداری فعال، اطلاعات زیادی در مورد سیستم هدایت این موشک در دست نیست. موشکهای هوا به هوا با چنین برد بلندی معمولاً به یک سیستم ناوبری پیشرفته به همراه یک خط داده برای دریافت بهروزرسانیها در مورد مختصات اهداف پس از پرتاب مجهز هستند. شایعات مربوط به خرید موشکهای PL-15 توسط پاکستان از چین سالهاست که ادامه دارد. پی نوشت : استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شدهسوخت هیدروژنی در پهپاد های انصار الله یمن (ایران) خلاصه: سازمان Confict Armament Research در محموله توقیف شده یمن سیلندر گاز هیدروژن را کشف کرده است که همراه محموله اسنادی در مورد کاربرد پهپادی آنها قرار داشت. سازمان مذکور پیشبینی میکند که مورد استفاده این سیلندرها در بخش پهپادی خواهد بود. این تجهیزات احتمالاً در بخش پیلهای سوختی هیدروژنی استفاده می شوند که در ادامه توضیحات تکمیلی آنها قرار داده میشود اما باید گفت که با استفاده از این تکنولوژی توانایی حمل محموله و برد ۳ برابر پهپادهای با پیشران احتراقی میشود. این مطلب بیشتر مورد اشاره به ایران است و این محموله هم با توجه به تفاسیر منبع از مبدا ایران و چین بوده است. برای توضیح بیشتر اگر پهپاد شاهد۱۸۱ دارای برد ۱۵۰۰ کیلومتر باشد با این پیشران به برد ۴۵۰۰ کیلومتر خواهد رسید. این در حالی است که نه ابعاد آن افزایش یافته که سطح مقطع آن افزایش یابد و در نتیجه همچنان همان اندازه پنهان کار است و همینطور آثار حرارتی و صوتی آن نیز به مراتب کمتر شده است. توجه شود که پهپاد نامبرده نسخه ۶۰ درصد پهپاد RQ170 است. گزارش Confict Armament Research بازرسان میدانی سازمان تحقیقات تسلیحات جنگی (CAR) شواهدی را کشف کردهاند که نشان میدهد نیروهای انصارالله در یمن در تلاش هستند که از پیلهای سوختی هیدروژنی برای تأمین انرژی تجهیزات بدون سرنشین خود استفاده کنند. در صورت موفقیت، این آزمایش نشاندهنده افزایش قابل توجه توانایی هایشان خواهد بود و به وسایل نقلیه بدون سرنشین از انواع هوایی، زمینی یا دریایی آن ها این امکان را میدهد که وزن بیشتری را حمل کنند و برای مدت زمان و برد بسیار طولانیتری نسبت به منابع انرژی متعارف (پیشران های احتراقی) طی کنند. بازرسان CAR در بندر مخا، از محمولهای که نیروهای دولت خود خوانده یمن در ۳ آگوست ۲۰۲۴ از یک کشتی تجاری در جنوب دریای سرخ توقیف شد، بازدید کردند. این کشتی در حال حمل محمولهای از کود های شیمیایی به بندر تحت کنترل حوثیها بود. که نیروهای دولت خود خوانده یمن متوجه شدند که این محموله حاوی مقدار زیادی قطعات اعلام نشده برای توسعه سلاحهای متعارف پیشرفته، همچون هواپیماهای بدون سرنشین است. موارد کشف شده صدها قطعه و باله برای استفاده در مونتاژ محلی راکتهای هدایتشونده ۲۷۰ میلیمتری کلاس بدر موتورهای توربوجت کوچک تولید شده توسط یک شرکت اروپایی ابزارهای اندازهگیری، تولید شده توسط شرکتی که در سال ۲۰۲۴ به دلیل ارتباط با تولید موشکهای ایران و حوثیها توسط ایالات متحده تحریم شد. صدها پهپاد تجاری رادارهای دریایی و سامانه های شناسایی تجهیزات شناسایی پهپاد و اقدامات متقابل الکترونیکی وسایل ارتباطی پیشرفته سیلندرهای هیدروژن در میان اقلام توقیفشده، CAR نمونهای از مخازن گاز تحت فشار ۹، ۱۲ و ۲۰ لیتری محبوس در الیاف کربن را مشاهده کرد که به اشتباه به عنوان «سیلندرهای اکسیژن» برچسبگذاری شده بودند. اسناد کشفشده همراه با مخازن گاز ثابت می کنند که آنها در واقع سیلندرهای هیدروژن هستند که برای استفاده در سیستم پیل سوختی پهپاد ها در نظر گرفته شدهاند. علامتهای ثبتشده روی سیلندرها و سایر اجزا نشان میدهد که توسط تولیدکننده های چینی متفاوت تولید شدهاند که هر کدام در وبسایت های خود اینطور تبلیغ میکنند که این اقلام برای استفاده به عنوان بخشی از سیستمهای پیل سوختی هیدروژنی در پهپادها استفاده میشوند. CAR اسناد مرتبط با این انتقال را بررسی کرده که به وضوح کاربری در پهپادها را نشان می دهد. نکته مهم این است که CAR ماژولهای پشته(stack) پیل سوختی را در توقیف بندر مخا مشاهده نکرده است. چنین ماژولهایی گاز هیدروژن را به برق تبدیل میکنند و برای استفاده در این فناوری ضروری هستند. مشخص نیست که چرا این ماژول ها در محموله گنجانده نشده بودند. سازمان CAR معتقد است که برچسبگذاری نادرست مخازن گاز به عنوان «سیلندرهای اکسیژن» بخشی از یک تلاش عمدی برای پنهان کردن محتوا و منشأ محموله حساس است. (توضیحات اضافی: منظور از "stack" یا "پشته"، مجموعهای از چندین سلول پیل سوختی است که به صورت سری یا موازی به هم متصل شدهاند تا ولتاژ یا جریان مورد نیاز را تأمین کنند. هر سلول پیل سوختی به تنهایی فقط ولتاژ کمی (مثلاً حدود ۰.۷ ولت) تولید میکند. برای اینکه بتوان توان بالاتری گرفت (مثلاً چندین کیلووات)، چندین سلول را روی هم قرار میدهند و با صفحات جمعکننده (bipolar plates) به هم متصل میکنند. این مجموعهی به هم پیوسته را میگویند یک "stack") پهپادها و سایر سیستمهای بدون سرنشین که با هیدروژن کار میکنند، فناوری نسبتاً جدیدی هستند. اگرچه برخی از تولیدکنندگان اکنون این فناوری را به عنوان یک گزینه موجود تبلیغ میکنند، اما هر پهپادی که CAR آن را ثبت کرده، نه فقط در یمن بلکه در سراسر جهان با باتریهای لیتیوم-یونی و موتورهای کوچک بنزینی یا دیزلی کار میکردند. در سال ۲۰۲۲، مقامات امارات متحده عربی یک مخزن گاز فیبر کربنی مشابه را از بقایای یک موشک بالستیک شلیک شده به فرودگاه بینالمللی دبی بازیابی کردند، اما در این مورد، حوثیها احتمالاً از این مخازن به عنوان بخشی از سیستم گاز تحت فشار در تسلیحات استفاده می کردند، کاربردی که هم در هواپیماها و هم در سلاحهای هدایتشونده رایج است. CAR بعید میداند که حوثیها قصد داشته باشند از گاز هیدروژن فشرده توقیف شده در مخا برای چنین اهدافی استفاده کنند. ارزیابی که توسط اطلاعات موجود در اسناد کشف شده هم تایید میشود. اگرچه سیلندرهای گاز هیدروژن میتوانند برای مقاصد غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرند، اما بر اساس توضیحات فوق، ارزیابی میشود که مخازن گاز هیدروژن توقیفی مخا به منظور تأمین انرژی سیستمهای بدون سرنشین در نظر گرفته شده باشند. در صورت مونتاژ چنین سلاحی، میتواند نشانه ی پیشرفت قابل توجه از قابلیتهای فعلی حوثیها باشد. پیشرانهایی که با پیلهای سوختی هیدروژنی کار میکنند، به طور قابل توجهی بیصداتر از موتورهای بنزینی و دیزلی هستند و امکان پنهانکاری بیشتری را فراهم میکنند. طبق گزارشها، پهپادهای هیدروژنی همچنین حداقل سه برابر برد پهپادهایی که با باتریهای لیتیومی سنتی کار میکنند را ارائه می دهند.( توجه شود که پیشران الکتریکی است و منبع تامین انرژی پیل های سوختی هیدروژنی است) توضیحات اضافی: پیشرانههای هیدروژنی معمولاً به دو روش اصلی کار میکنند: ۱. پیل سوختی (Fuel Cell) در این روش، هیدروژن به عنوان سوخت وارد یک پیل سوختی میشود. در پیل سوختی، هیدروژن با اکسیژن هوا واکنش میدهد (بدون احتراق) و برق تولید میکند. این برق به یک موتور الکتریکی داده میشود که خودرو یا وسیلهی نقلیه را به حرکت درمیآورد. خروجی این فرآیند فقط بخار آب است، یعنی آلایندگی ندارد. فرآیند تولید انرژی در مراحل زیر است: ورود هیدروژن به آند پیل سوختی » جدا شدن الکترونهای هیدروژن و حرکتشان در مدار خارجی (تولید برق)» یونهای هیدروژن (پروتونها) از الکترولیت عبور میکنند و در کاتد با اکسیژن ترکیب میشوند» تولید آب و مقدار کمی گرما. ۲. احتراق مستقیم هیدروژن در موتور درونسوز (Hydrogen ICE) در این روش، هیدروژن مثل بنزین در یک موتور احتراق داخلی سوزانده میشود. موتور شبیه موتورهای بنزینی یا دیزلی است ولی به جای بنزین از هیدروژن استفاده میکند. محصولات احتراق عمدتاً بخار آب هستند، اما ممکن است مقدار کمی NOx (آلایندههای نیتروژنی) هم تولید شود. منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهراستش اطلاعی ندارم که میشد تکی شلیک بشه و خلبان با مهارتش تعادل بالگرد و حفظ کنه و یا اینکه بالگردهای جنگی مجهز به ژیروسکوپ بودند یا نه(وزن موشک کمتر از140کیلو گرم بود) ولی با توجه به حجم خرید موشک ماوریک در رژیم گذشته اگر لازم به شلیک دوتایی موشک هم بود مسئله خاصی از این بابت وجود نداشت.