برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on جمعه, 3 آذر 1396 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهیک مستند خوب در مورد حزب الله لبنان و توانایی ها ان https://www.youtube.com/watch?v=tzBZpNxkui8 ابو کمال https://www.aparat.com/v/y1RnA https://www.aparat.com/v/es6cn بمب های پهپادی داعش در ابوکمال
-
2 پسندیده شدهشهر ابوکمال بعد از چهار روز درگیری سنگین پاکسازی شد. در این درگیریها تعدادی از نیروهای ایرانی بهمراه شیعیان نبل الزهرا و رزمندگان حزب ا.. به شهادت رسیدن
-
1 پسندیده شدهسامانه دفاع نزدیک بومی سال قبل بود که در یک ویدئو منتشر شده به مناسبت هفته تولیدات دفاعی در کنار اولین تصاویر تانک کرار ، یک سامانه دفاع نزدیک ای کی 630 ام در نواخت نیز دیده شد ای کی 630 ام یکی از اولین سامانه های دفاع نزدیک ساخت شوروی بود و به وفور تولید و انبار شد اما اما این سامانه مشکلاتی دارد این سامانه دقت پایینی دارد و برای جبران آن نواخت بیشتر و در نتیجه مصرف فشنگ بیشتر می طلبد و این گونه با خالی شدن زود مهمات مواجه میشود ( ای کی 630 ام ، 3000 گلوله در اختیار دارد) ای کی 630 ام توان نواخت تا 5000 گلوله در دقیقه را دارد ، خنک شدن این توپ توسط مایع صورت میگیرد که امکان این نواخت را فراهم میکند اما فرآیند تعمیر و نگهداری را دشوارتر کنی میکند شاید سوال پیش بیاد ، خوب با وجود سامانه های دفاع نزدیک توانمند تر هم چون کاشتان در روسیه چرا کشور به سمت ای کی 630 ام رفته ؟ اگر چند لحظه جوش آوردن رو بزاریم کنار ، داستان یکم پیچیده تره کاشتان وزن خالی بیش از 13 تن داره و امان نصب اون روی یک شناور با وزن کمتر 1400 تن امکان پذیر نیست شمار شناور های رزمی مورد استفاده ما که وزن بیش از 1400 تن دارن و میتوانند از نظر وزنی یک عدد کاشتان را تحمل کنند از شمار تعداد انگشت های دو دست کمتر اند همچنین این شناور ها محدودیت مکانی دارند و نمیتوان کاشتان را رویشان نصب کرد اما ای کی 630 ام ، 3.5 تن وزن دارد و میتوان آن را روی شناور هایی تا وزن 500 تن هم نصب کرد و فضای که اشغال میکند کم است و از اینجا میتوان این سامانه را روی شمار زیادی از شناور های رزمی موجود در نیروی دریایی ارتش نصب کرد ، از این رو میتوان خرید ای کی 630 ام را با برنامه از پیش تعیین شده با نسبت به نیاز نیروی دریایی ارتش دانست . ای کی 630 ام ، آن نیاز ما را به یک سامانه دفاع نزدیک آن جور که باید و شاید تامین نمیکند اما آن را تا میزانی افزایش میدهد مشکل دیگر سامانه ای کی 630 ام در سیستم راداری آن است ای کی 630 ام یک سامانه دفاع وابسته است و برای کشف متکی به رادار اصلی ناو و برای هدایت آتش میتواند از چندین نوع رادار استفاده کند این داستان باعث کاهش هزینه سامانه است اما وابسته بودن آن ، عدم وجود توان هدایت مستقل راداری یکی از مشکلات این سامانه است که در یک نبرد میتوانند مشکل ساز شود سوال دیگر که مطرح میشه ، آیا روس ها چیزی بهتر از کاشتان ندارن که در محدوده وزنی ای کی 630 ام باشه ؟ جواب مثبت ، ای کی 630 ام 2 و پالاش دو سامانه دفاع نزدیک هستند که برای جایگزینی با ای کی 630 ام توسعه پیدا کردن اما ، پالاش بر مبنای کاشتان است و هدایت مستقل تنها از روی سامانه الکترواپتیک امکان پذیر است. برای هدایت راداری متکی به رادار اصلی است اما از آنجا که در کنار دو توپ 30 میلیمتری و نواخت 1000 گلوله در دقیقه ای ، 8 موشک کوتاه برد نیز در اختیار دارد اما محدوده وزنی نصب پالاش 800 تن است ای کی 630 ام 2 ، نیز حاصل توسعه ای کی 630ام است و به جای یک توپ دو توپ 30 میلیمتری و نواخت 10000 گلوله در دقیقه ای دارد ، اما هدایت همان است و محدوده وزنی این نیز 800 تن است حال در این میان ، انتظار توسعه ای کی 630 ام در داخل کشور بسیار بهتره تا خرید دو سامانه بالا دلیل هم هزینه است ، پالاش گران است و ای کی 630 ام 2 فقط نواخت بالاتر دارد و هزینه بالای هزینه اون هم با بودجه پایین توسعه نیروی دریایی درست نیست از این نظر همان توسعه ای کی 630 ام بصرفه تر است و این سامانه دست کم در سیستم هدایت ، امیدواریم مورد بهبود واقع شده باشد https://t.me/Navy_force/4279
-
1 پسندیده شدهموازی کاری از نوع اپتیکی ...... 214 ارتش 214 سپاه هر کدام از هوانیروزها به صورت جداگانه به سراغ نصب اپتیک روی 214 رفته اند !
-
1 پسندیده شدهکار ساخت سامانه دفاع نقطهای «کمند» در صنایع دفاعی تقریبا به اتمام رسیده است: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش دو استراتژی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی را در دستور کار قرار داده، چراکه برای مقابله با دشمن باید تمدن دریایی را احیاء کنیم. وی در ادامه به تشریح برنامه های نیروی دریایی ارتش به مناسبت روز نیروی دریایی و در هفته آینده پرداخت و گفت: تجدید میثاق با امام راحل و الحاق ناو موشک انداز سپر در دریای خزر خواهیم بود ، سپر نماد حرکت سلح جویانه و دوستان در دریای خزر است. افتتاح فرودگاه جاسک و الحاق بالگردها و شناورها و تجهیزاتی که کار ساخت و به روز سانی آن توسط جوانان این کشور انجام شده از دیگر برنامه ها نیروی دریایی است. امیر خانزادی تصریح کرد: رزمایش بزرگ ولایت دریایی را در دی ماه خواهیم داشت فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: کار ساخت سامانه دفاع نقطهای «کمند» در صنایع دفاعی تقریبا به اتمام رسیده است و بزودی روی شناورهای نیروی دریایی نصب میشود متن کامل: https://www.mehrnews.com/news/4151498/رزمایش-دریایی-ولایت-دی-ماه-برگزار-می-شود-اتمام-کار-سامانه-کمند
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهفتنه ی استقلال کردستان خنثی شد فتنه داعش هم خنثی شد مشگلات سایت همچنان جاریست
-
1 پسندیده شدهفرمانده عملیات محور مقاومت قاسم سلیمانی پایان حکومت دولت داعش رو به صورت رسمی اعلام کرد ........................... حالا داعش فقط یک گروه تروریستیه که باز هم منتظر میمونه تا از حماقت یه عده استفاده کنه و دوباره خودش رو با نام های گوناگون اعلم کنه
-
1 پسندیده شدهخرید سامانه موشکی تاد توسط عربستان با 360 تیر موشک و 7 رادارANTPY2 به مبلغ 15 میلیارد دلار و تحویل دهی از سال 2023 جدیدترین اپدیت این رادار در نمایشگاه AUSA 2017 https://www.aparat.com/v/oHIUw حضور هواپیما اسکورپین در عربستان علاقمندی عربستان امارات بر خرید زیر دریایی بد ندیدم این رو هم بگذارم زیر دریایی s 200 , s600 ,s 1100 چین که برای صادرات معرفی شده در تایلند https://www.aparat.com/v/LP4Xt تمایل امارات برخرید اف 35 و سوخو 35 خرید دو ناو از فرانسه و خبر دیگر ها در مورد میراژ ها و انتونوف بالگرد کا226 برگزاری نمایشگا هوایی دوبی https://defence.pk/pdf/threads/dubai-airshow-das2017-updates-and-discussion.485207/ پی نوشت : امارات ساخت ساز پایگاه دریایی خودشو در سومالی اغاز کرده این دومین پایگاه امارات در خارج کشور ش است پایگاه اول در در بندر اسب اریتره بعد از باب المندب است
-
1 پسندیده شدهظاهرا پهپاد مهاجر 2 ایران در لیبی مشاهده شده احتمالا از سودان امده http://warisboring.com/who-gave-iranian-made-drones-to-libyas-tobruk-regime/
-
1 پسندیده شدهخوب در خبری مربوط به فروش رادار (Rezonans-NE) به الجزایر ایران رو به عنوان یکی از کاربرها نام برد که سال 2009 خریداری کرده بعدش خبر رو حذف کردن بین رادار ها رادار سایت بیجار به رادار روسی Rezonans-NE شبیه --رادار های قدیر یک نمونه ازمایشی در تهران یک نمونه در گرمسار یک نمونه در اهواز یک نمونه ظاهرا در استان سیستان بلوچستان که ظاهرا رونمایی نشده ولی خبرش در یکی از بازید امیر اسماعیلی از پایگاه کنارک در امد صحبت از مقوا شد تی 33 بی سرنشین البته خیلی قبلا تر دوستان در میلیتاری گفته بودن چینین پروژه ای در حال انجامه صحبت از حذف خبر شد جینز یه گزارش در مورد تاثیر فشار سیاسی بر کند شدن فعالیت موشکی و فضایی زد طبق معمولا که دسترسی نداریم به کل گزارش فقط اینکه سایت موشکی شاهرود تکمیله و هنوز تستی درش انجام نشده ظاهراسوپر استراکچر یکی از موج ها نصب شده البته بدنه خرمشهر به بوستان نو منتقل شده بود اگر ان موجی که از قبل داخل سوله بود نباشه
-
1 پسندیده شدهمنطقه حویجه صکر و محله الصناعه شهر دیرالزور به کنترل نیروهای خودی درآمده فرمانده عملیات آزاد سازی شهر بر عهده سهیل حسنه البته نیروهایی مقاومت هم حضور فعال دارند ولی بصورت کلی محور دیرالزور بعهده سوریها و ایستگاه تی ۲تا ابوکمال بر عهده نیروهای مقاومته در محور اثریا شیخ هلال همزمان با درگیرهای داعش و القاعده نیروهای متحد با پشتیبانی هوایی روسها موفق شدن چندین روستا رو بازپس بگیرند. زمزمه های عملیات به سمت فرودگاه ابوظهور بگوش میرسه زمانی این زمزمه قابل ذکر میشه که سرلشگر باقری چند وقت پیش از محور جنوب حلب بازدید کرد
-
1 پسندیده شدهیادش بخیر یه زمانی میلیتاری چه رونقی داشت یه روز خبر نمی ذاشتیم شب خوابمون نمی برد بار نبودن میلیتاری رو بچه های تحولات که از کاربرای سابق همین سایت هستن به دوش می کشن تحولات توی این مدت چقدر پیشرفت کرده و میلیتاری چقدر پس رفت اوضاع این روزهای میلیتاری مصداق بارز این یک بیت شعر زیباست : از دست بوس میل به پا بوس کرده ای خاکت به سر ترقی معکوس کرده ای ! یه موقعی مدیران محترم همین سایت با شعف در استاتوس می نوشتن که " خبری در راه است " ! وقتی پتانسیل تغییرات گسترده رو نداشتین برای چی این کارو کردین ؟ الانم نمی تونین جمعش کنین و باعث ریزش گسترده کاربرای فعال شدین این سایت برای خیلی ها منبع روشنگری و آگاهی بود از جمله خود من با احترام به زحمات مدیران ، قطعا این سوء مدیریت در پیشگاه خدا حساب و کتاب خواهد داشت و یه روزی باید جوابشو بدید نظم ، کلید واژه تمام موفقیت هاست ------------------------------------------------------------------------------------------------ اگه کسی می خواد نظم و ترتیب یاد بگیره باید بره از نیروهای حزب الله یاد بگیره ویدئو رو ببینید و کیف کنید : http://iswnews.com/5788/ويديو-سرانجام-نیروهای-مقاومت-موفق-شدن/
-
1 پسندیده شدهایستگاه مهم تی ۲ سرانجام به تصرف نیروهایی مقاومت درآمد داعش بشدت از این ایستگاه حفاظت میکرد و توی این چند روز تلفات سنگینی رو متحمل شده
-
1 پسندیده شدهالقریتین دوباره آزاد شد اما مثل اینکه میلیتاری فعلا آزاد نمیشه
-
1 پسندیده شدهدر ایزایکو یک سازه جدید رویت شده است که بدون هیچ روسازه ای ما شناور است !
-
1 پسندیده شدهبا سلام سیگنالهای ورود سیستم تسلیحاتی " فلاخن داوود" به چرخه عملیات رزمی در جریان یک مراسم رسمی ، ورود سیستم تسلیحاتی " فلاخن داوود" که به شکل مشترک توسط ایالات متحده و رژیم عبری توسعه پیدا نموده ،به چرخه عملیات رزمی ، اعلام گردید و بنیامین نتانیاهو هشدار داد که :" هرکس که بدنبال ضربه زدن به ماست ، مستقیماً خطر جدی را برای خود بوجود خواهد آورد " این رجز خوانی توسط نخست وزیر رژیم عبری ، در حالی صورت می گیرد که پیش از سخنان وی ، وزیر دفاع ، فرمانده نیروی هوایی و دیگر مقامات ارشد صنایع نظامی ، در پایگاه هوایی هاتزاریم ، طی سخنانی ، از رشد تهدیدات بالستیکی بشدت ابراز نگرانی نموده اند . با این وجود ، این مقامات ارشد تاکید نموده اند که صنعت نظامی اسراییل ، پیشگام توسعه فناوری های ویژه برای مقابله با تهدیدات بالستیک بشمار می رود . سیستم تسلیحاتی " فلاخن داوود " ، که به صورت مشترک توسط شرکت دولتی رافائل و شرکت آمریکایی " ریتئون " توسعه پیدا نموده ، جدید ترین لایه از چهار لایه یکپارچه دفاع فعال موشکی IDF بشمار می رود که عمدتاً با هدف جلوگیری از نفوذ و تخریب موشکها و راکتهای بالستیک کوتاه برد و دوربرد در خط تولید قرار گرفته است . این سیستم جدید ، بطور مشترک از رادار چند ماموریته " التا" شبکه " گنبد آهنین " بهره می برد و فلسفه طراحی آن ، پُر نمودن خلاء بوجود آمده میان شبکه دفاعی گنبد آهنین و لایه دفاعی برد بلند ارو2 و ارو-3 است . تسلیحات مورد استفاده در این سیستم ، با برخورداری از مانور پذیری بیشتر ، به منظور ایراد یک ضربه مهلک به موشکهای بالستیک که در شرایط خاص بتوانند از لایه های پیش گفته ، عبور نمایند طراحی شده است . نیروی هوایی رژیم عبری ، از ماه گذشته میلادی ، تدریجاً بخشهایی از این سیستم جدید را به سازمان رزم خود اضافه نموده و در سالهای آینده ، تعداد بیشتری از این سامانه را تحویل خوهد گرفت . به اعتقاد ناظران نظامی ، گونه جدید تر این سیستم دفاعی ، برای مقابله با تهدید موشکهای کروز و پهپادها در دست بهینه سازی است . آویگدور لیبرمن ، در جدید ترین اظهار نظرخود به میزان دخالت واشنگتن در این برنامه 13 ساله ، اشاره نموده و معتقد است که ، ترکیبی از " قابلیتهای فکری" می تواند امنیت دو شریک را تضمین نماید . وی در این مراسم چنین گفت : " امروز با مشاهده عملیاتی شدن این سامانه تسلیحاتی ، به این اعتقاد پیدا کردیم که هیچ چیزی برای جایگزینی آن وجود ندارد و فقط در اسراییل است که کاربرد اصلی آن ، قابل ارزیابی است . البته این فناوری با کمک دوستان آمریکایی ما بدست آمده و ترکیب همکاری دو طرف ، پاسخگوی هر کسی است که در تلاش است تا به ما آسیب بزند . وزارت دفاع رژیم عبری ، در سال 2004 میلادی ، در یک رقابت نزدیک میان بوئینگ و ریتئون ، شرکت تسلیحاتی ریتئون را بعنوان پیمانکار فرعی سامانه " فلاخن داوود" برگزید . در آن زمان ، این پروژه ، یک فناوری متمایز از راهبرد ایالات متحده برای مقابله با تهدیدات بالستیک دوربرد ، بشمار میرفت و این در حالی بود که پروژه "ارو" با پشتیبانی شرکت بوئینگ ، بطور همزمان در حال پیگیری بود . ژنرال " امیر اِشل " ، فرمانده فعلی IAF ، در این مراسم چنین گفت : " اسرائیل موظف است قابلیتهای جدیدی را برای حفظ امنیت خود در محیط بی ثبات " خاورمیانه" توسعه دهد . پی نوشت : صرف نظر از رجز خوانی های همیشگی حضرات ، خطر جدی است . پیش بینی دستیابی حزب ا... به موشکهای بالستیک کوتاه برد با دقت بالا و عملیاتی شدن موشکهای کروز ( شاهد مثال موشک کروز " سومار" ) در جمهوری اسلامی ایران از سال 2004 ، از سوی منابع اطلاعاتی رژیم عبری ، زنگهای خطر را به صورت کاملا" واقعی به صدا در آورده و باید مقابله جدی را در دستور کار قرار داد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم : MR9
-
1 پسندیده شدهسلام . 15 بار برای هر دو پرنده هست . یعنی 7 بار برای یک پرنده و 8 بار برای پرنده دیگر . در خبر گفته شده که این ماموریت 34 ساعت به طول انجامیده اون هم بدون توقّف . براساس اطلاعات منتشر شده توسط نرثرپ گرومن ، اسپیریت میتونه با سوخت داخلی خودش 11 هزار کیلومتر و با یک بار سوختگیری هوایی مسافت 19 هزار کیلومتر رو پرواز کنه . در پرواز با سرعت معمولی هم فاصله زمانی سوختگیری ها هر 6 ساعت هست . حالا اگر 34 ساعت پرواز این ماموریت رو تقسیم بر 6 ساعت میانگین کنیم به عدد 5.6 بار سوخت گیری میرسیم و اگر تعداد سوختگیری برای هر اسپیریت در این ماموریت رو 10 بار فرض کنیم میبینیم که سوختگیری بیش از حد معمول بوده . تنها فرضی که بنده به ذهنم میرسه اینه که در هر بار سوختگیری فقط مقدار کمی سوخت منتقل میشده و انتقال سوخت با ظرفیت کامل صورت نمیگرفته . حدس زدن دلیل این کار خیلی سخته ولی ممکنه ارزیابی و آزمایشاتِ عملیاتی خاصی بر روی برخی اجزا و قسمت های سخت افزاری و نرم افزاری سامانه سوخت رسانی هر دو پرنده ( بمب افکن و سوخت رسان ) صورت گرفته باشه .
-
1 پسندیده شدهحمله بمب افکن B-2 به لیبی پس از 6 سال در روز 19 ژانویه ( 3 روز پیش ) 2 فروند بمب افکن بی-2 اسپیریت برای اولین بار پس از حمله سال 2011 ، به مواضع داعش در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر سرت حمله کردند و موفق شدند دست کم 80 نفر از نیروهای داعش را از بین ببرند . دو بمب افکن اسپیریت پنسیلوانیا و اسپیریت جورجیا از پایگاه وایتمن ایالت میسوری به پرواز درآمدند و پس از 15 بار سوختگیری هوایی در میانه مسیر و چندین سوختگیری در زمان انجام عملیات ، توانستند ماموریت خود را به پایان برسانند. این دو بمب افکن در مجموع 100 بمب JDAM از نوع 500 پوندی GBU-38 را بر علیه مواضع داعش رها کردند . در کنار این حمله نیز پهپادهای ریپر با استفاده از موشک هلفایر به شکار نیروهای داعش پرداختند. https://www.flightglobal.com/news/articles/b-2-bomber-hits-islamic-state-sites-in-libya-433345/ http://www.military.com/daily-news/2017/01/20/b2-stealth-bombers-strike-isis-militants-libya-pentagon.html https://www.airforcetimes.com/articles/air-force-b-2-bombers-strike-isis-camps-in-libya
-
1 پسندیده شدهموشک سیستم پدافندی SA-3 هست . البته این جور حرکات در لیبی سابقه داره از تبدیل موشک های هوا به زمین kh-29 توسط داعش گرفته تا استفاده از راکت های S-5 به عنوان سلاح دوش پرتاب ! ... ایضا در یمن هم از این دست کارها انجام شده
-
1 پسندیده شدهاستفاده از موشک ضد هواپیما به جای راکت در درگیری های سرت میان نیروهای دولت وفاق و داعش:
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم ایالات متحده امریکا به دلیل دوری از سایر قاره ها تا مدت ها سیاست های منزوی گرایانه ای را در مورد سایر کشورهای دور دست اتخاذ می کرد. اما در جنگ جهانی اول عوامل مختلفی سبب شد تا ایالات متحده به نفع متفقین به دول متحد اعلان جنگ دهد. این مشارکت آمریکا در جنگ جهانی اول به شدت منجر به تقویت دول متفق شد و سبب شد تا آنها بتوانند ماشین جنگی آلمان را متوقف کنند و سرانجام آن را شکست دهند. بعدها به دلیل آنکه آلمان نازی هیچگاه به آمریکا اعتماد نداشت آن را به عنوان دشمن در هر جنگ احتمالی با کشورهای اروپایی به حساب می آورد. بدین جهت آلمان از اواسط دهه 1930 طراح هایی را برای حمله به خاک اصلی ایالات متحده در نظر داشت. این طرح ها هم شامل حملات دریا پایه ، هم هواپایه و هم زمین پایه بودند. تا پیش از شروع جنگ جهانی دوم عمده این طرح ها بیشتر تفکرات و آزمایشات متخصصان آلمانی بودند که در عمل به مرحله تولید نرسیده بودند. اما با شروع جنگ و به خصوص با درگیر شدن ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی دوم طرح های حمله به خاک اصلی آمریکا اولویت بیشتری به خود گرفت و برخی نمونه ها حتی تا مرحله تولید نیز پیش رفتند. به طور حتم می توان گفت که این طرح ها لبه تکنولوژی آن روز دنیا بودند و حتی امروزه نیز کشورهای معدودی در جهان هستند که به آن سطح از تکنولوژی رسیده باشند. طرحی گرافیکی در مورد گونه ای نادر از هواپیمای Me 264 از پروژه آمریکا بامبر پروژه آمریکا بامبر (Amerika Bomber) یکی از طرح های پیشگیرانه وزارت هوانوردی رایش برای بدست آوردن بمب افکن های استراتژیک برای لوفت وافه بود که بتواند خاک ایالات متحده را از آلمان هدف قرار دهد. طرح های ابتدایی تا سال 1938 آماده شده بود ولی تا سال 1942 به دفتر هرمان گورینگ فرمانده نیروی هوایی رایش برای تایید راه نیافت. پیشنهادهای متعددی در این طرح گنجانده شده بود که موثر ترین آنها استفاده از یک بمب اتمی برای حمله بود. بطور همزمان با این امر ساخت بمب اتمی توسط ورنر هایزنبرگ در حال انجام بود و امیدها بر این بود که این بمب به وسیله یکی از طرح های مورد بحث بر سر ایالات متحده فرود آید. بمب اتمی آلمان هیچ گاه ساخته نشد و سلاح موثری برای طرح بمباران ایالات متحده بدست نیامد. سرانجام به علت هزینه های بالا و از بین رفتن شدید قدرت تولید هوانوردی آلمان بعد از 1942 ، این طرح ها به تدریج کنار گذاشته شد. ورنر هایزنبرگ مسئول ساخت بمب اتمی رایش در پاسخ به آلبرت اشپیر وزیر تسلیحات آلمان در مورد اندازه بمب اتمی پاسخ داد که این بمب می تواند به اندازه یک آناناس باشد مطابق گفته های آلبرت اشپیر وزیر تسلیحات آلمان نازی در کتابش با نام Spandau: The Secret Diaries آدولف هیتلر از ایده آتش زدن نیویورک بسیار راضی به نظر می رسید. در سال 1937 ویلی مسراشمیت امیدوار بود تا با نشان دادن پیش نمونه هواپیمای مسراشمیت Me 264 به هیتلر که برای رسیدن به آمریکای شمالی طراحی شده بود، برنده یک قرارداد پر سود شود. در 8 جولای بعد از حدودا دو سال از درگذشت یک از مهمترین حامیان بمباران استراتژیک در آلمان و فرمانده لوفت وافه به نام ژنرال والتر وور و هشت ماه پس از برنده شدن جایزه وزارت هوانوردی رایش برای قرارداد طراحی هینکل He 177 به عنوان تنها بمب افکن عملیاتی سنگین در طول جنگ، هرمان هورینگ فرمانده لوفت وافه در یک سخنرانی اعلام داشت که : من به شدت نیازمند بمب افکن هایی با توانایی پرواز به نیویورک و حمل حدود 5 تن بمب هستم. من از تصاحب چنین بمب افکن هایی بسیار خوشحال خواهم شد چنین چیزی زبان متکبرین را در آن سوی دریاها بند خواهد آورد. رایش مارشال هرمان گورینگ فرمانده لوفت وافه در بازدید از نمونه اولیه هواپیماهای دوربرد 1943 هیتلر نیز بین نوامبر 1940 تا می 1941 درخواست خود را برای ساخت بمب افکن های با برد زیاد که با استفاده از جزایر آزور بتوانند بر علیه ایالات متحده دست به عملیات بزنند بیان کرد. در آن زمان تنها راه رسیدن به چنبن مقصودی استفاده از جزایر آزور پرتقال برای سوختگیری مجدد جهت رسیدن به آمریکا بود. تا سال 1943 پرتقال به کشتی ها و زیردریایی های آلمانی اجازه سوختگیری را می داد ولی از آن به بعد این جزایر در خدمت بریتانیا و متفقین بودند. در سپتامبر 1940 در پاسخ به درخواست ها برای طراحی این هواپیماها تولید کنندگان اصلی هواپیما در آلمان مانند مسراشمیت، یونکرس، فوکه ولف و برادران هورتن دست به اقدام زدند. مورد پیشنهادی هینکل با نام He 277 اندکی بعد از فوریه 1943 به وزارت هوانوردی رایش تحویل داده شد. هینکل He 277 نمونه تولیدی برای پروژه آمریکا بامبر پروژه آمریکا بامبر در 27 آوریل 1942 تکمیل شد و در 12 می به تایید رایش مارشال هرمان گورینگ رسید. نسخه ای از این طرح 33 صفحه ای توسط یک تارخ دان آلمانی به نام اولاف گرولر در پوتسدام پیدا شد. ده کپی از آن گرفته شد که شش کپی آن به ادارات مختلف لوفت وافه تحویل داده شد و چهار کپی از آن نیز برای رزرو نگه داشته شد. این طرح به طور خاصی بر استفاده از جزایر آزور برای سوختگیری و چک در طول مسیر بنا نهاده شده بود. اگر از آن جزایر استفاده می شد این امکان وجود داشت که با هواپیماهای هینکل He 277 یونکرس Ju 390 و مسراشمیت Me 264 بتوان با محموله هایی به وزن های 3 تن، 5 تن و 6.5 تن به آمریکا رسید. با اینکه آشکار بود که هدف این برنامه تنها یک حمله ساده به خاک ایالات متحده باشد ولی به نظر می رسید که نازی ها اهداف فرعی دیگری نیز برای این منظور در نظر گرفته باشند. بر طبق گفته های برخی تارخ نگاران، هیتلر امکان حملات مستمری را از یک پایگاه زمینی به ایالات متحده بررسی می کرد که آمریکا را مجبور به ساخت تعداد زیادی از سلاح های ضد هوایی و هواپیماهای رهگیر در خاک خود می کرد. این به نوبه خود ایالات متحده را وادار به خروج بسیاری از تجهیزات و هواپیماهای خود از خاک بریتانیا می کرد که در نتیجه حملات هوایی آلمان به خاک بریتانیا تسهیل و با مقاومت کمتری روبرو می شد. طرح فوکه ولف برای پروژه آمریکا بامبر در ارتباط با همین طرح سرفرماندهی ورماخت در می 1942 با نام فیلدمارشال ارهارد میلش نظرات ژنرال اکارد فریر فون گابلنز را در مورد هواپیماهای انتخابی برای ماموریت آمریکا بامبر که در آن زمان شامل Me 264 ، Fw 300 و Ju 390 بودند جویا شد. فون پابلنز نظراتش را این چنین بیان کرد: در مسافت های زیر 10000 کیلومتر یونکرس شش موتوره بهتر از مسراشمیت عمل می کند. هواپیمای Me 264 نمی تواند برای ماموریت های عبور بدون توقف از آتلانتیک برای بمباران آمریکا از خاک اروپا استفاده شود ولی می تواند در همکاری با زیردریایی های تانکر کریگزمرین برای گشت های برد بلند در سواحل شرقی ایالات متحده بکار گرفته شود. هواپیمای مسراشمیت Me 264 یکی از نمونه های دوربرد آلمان نازی بیشتر این پیشنهادات بر پایه طراحی های معمول در هواپیماهای بمب افکن سنگین آن روزگار متحدین بنا شده بودند و پیکره بندی و توانایی های مشابهی با آنها داشتند. بسیاری از طرح های توسعه داده شده از همین مدل های معمول در خدمت لوفت وافه بودند که نوآوری هایی را نیز به همراه داشتند. سرانجام باقی نمونه های کنار گذاشته شدند و رقابت نهایی ببین مسراشمیت و یونکرس انجام شد. نقشه ای متعلق به سال 1943 در مورد مقایسه برد انواع مختلف هواپیماهای دوربرد پروژه آمریکا بامبر سه پیش نمونه از Me 264 ساخته شد ولی در نهایت این Ju 390 بود که برای تولید انتخاب شد. یک جفت از هواپیماهای Ju 390 قبل از کنسل شدن برنامه ساخته شدند. بعد از جنگ چندین نویسنده ادعا کردند که نمونه دوم یونکرس توانسته بود با یک پرواز دوربرد بر فراز آتلانتیک در اوایل 1944 به 20 کیلومتری سواحل شمال شرقی ایالات متحده برسد. به علت مشکلاتی که موتورهای پیستونی 1500 کیلوواتی در آن زمان داشتند هر دو طرح یونکرس و مسراشمیت به جای ترکیب چهار موتور از شش موتور نیز استفاده می کردند. طول بال های طرح هینکل که در 23 جولای 1943 تایید شده بود 45 متر و در طرح مسراشمیت 47 متر بود. موتورهای متنوعی نیز برای این طرح ها تدارک دیده شده بود که برخی شامل BMW 801E و Ju Jumo 222 با آرایش های مختلف بودند. هواپیمای Ju 390 مجهز به شش موتور BMW 801E یکی از ایده های مشابه با ایده Mistel-Gespann طرح حمل یک هواپیمای دورنیر Do 217 توسط یک هواپیمای هینکل He 177 که از یک موتور اضافی رمجت لورین استفاده می کرد بود. این پروژه با نام مستعار پروژه کول (Huckepack Projekt) شناخته می شد. برای Do 217 این یک پرواز یک طرفه به شمار می آمد. هواپیما در برگشت در آب های نزدیکی سواحل آمریکا غرق می شد و خدمه توسط یک زیردریایی که منتظر آنها بود نجات می یافتند. هواپیماها در یک تست پس از اینکه به اندازه کافی دور شدند به علت کمبود سوخت و گم کردن پایگاه قادر به ادامه تست نشدند. پس از تصرف سواحل توسط متفقین و بیشتر شدن مسافت، پروژه کنسل شد. پروژه میستل در سوار کردن یک هواپیما بر روی هواپیمای مادر پروژه دیگری نیز توسط دایملر بنز برای یک ناوهواپیمابر عظیم مطرح شد که به علت همکاری نکردن لوفت وافه و کریگزمرین این طرح نیز کنار گذاشته شد. طرح هایی نیز از سوی برادران هورتن معرفی شد که نمونه ای از هواپیمای بال پرنده Ho XVIII یکی از مهمترین آنها بود. این هواپیما با کمک شش موتور توربوجت و طرح بال پرنده که از روی طرح Ho X مشتق شده بود یکی از هواپیماهای دوربرد پروژه آمریکا بامبر به حساب می آمد. طرح گرافیکی هواپیمای برادران هورتن با نام Ho XVIII بر فراز نیویورک، یک بال پرنده مجهز به 6 موتور جت کمپانی آرادو نیز هواپیماهای بمب افکن دوربرد با موتور جت را پیشنهاد داد که مهمترین آنها Arado E.555 بود. طرح گرافیکی آرادو E.555 در پرواز دوربرد یکی دیگر از هواپیماهای این شرکت با نام Arado AR-234 Blitz به عنوان یک بمب افکن دور برد توانست تا آخرین ماه های جنگ، لندن را بدون هیچ مزاحمتی از سوی هواپیماهای دشمن بمباران کند. هواپیمای آرادو AR-234 با دو و چهار موتور جت اولین بمب افکن جهان با موتور جت بود یکی از طرح هایی که در مورد بمباران بسیار دوربرد مورد توجه قرار گرفت طرح راکت های بالدار بود. یکی از شناخته شده ترین این موارد موشک زیر مداری بمب افکن سرنشین دار با نام پرنده نقره ای یا Silbervogel بود که توسط اوگن سنگر پیش از شروع جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. این راکت از یک پیشران با سوخت مایع قدرت می گرفت. راکت سرنشن دار موسوم به پرنده نقره ای حامل بمب که در ارتفاع بالا اقدام به پرتاب می کرد قرار بر این بود که این راکت بتواند محموله ای به وزن 4 تن را به اتمسفر برساند و با حرکت کردن در فضای بالا، آن را بر روی خاک ایالات متحده فرود آورد و خود راکت در ادامه گلاید کردن خود با طی مسافتی بالغ بر 24 هزار کیلومتر در خاک امپراتوری ژاپن فرود بیاید. طرح سنگر با مخالفت وزارت هوانوردی رایش مواجه شد و طرح کنسل شد. با اینکه محاسبات بعد از جنگ نشان داد که سنگر در محاسبات ورود دوباره راکت به زمین مقدار حرارت وارد شده به راکت را اشتباه حساب کرده بود ولی طرح او مبنای اولیه فرستادن راکت های حامل سرنشین و محموله به فضا بود و موجب پیشرفت این قسمت از تکنولوژی فضانوردی شد. نمای شماتیک از اجزای داخلی پروژه پرنده نقره ای پروژه های راکتی A4b و A9 که از موشک V-2 مشتق شده بودند نیز در انتهای جنگ در سال های 1944 و 1945 در مرحله تست قرار داشتند و موشک ICBM دو مرحله ای A9/A10 Amerika-Rakete در مرحله طراحی اولیه قرار داشت. شروع این طرح ها با طراحی موشک V-2 به عنوان اولین موشک بالستیک جهان آغاز شد و در ادامه ورنر فون براون و همکارانش دست به افزایش برد این موشکها زدند و مدل A4 با افزایش برد این موشک بدست آمد. در A4b برد بدست آمد ه به حدود 700 کیلومتر می رسید. این موشک قرار بود که بتواند از یک محفظه که به دنبال یک زیردریایی کشیده می شد قادر به پرتاب باشد. بدین صورت که با رسیدن به موقعیت شلیک محفظه در حالت نشانه گیری به هدف به صورت زاویه دار در می آمد و موشک از آن شلیک می شد. دو تست آن در 27 دسامبر 1944 و 24 ژانویه 1945 انجام شدند که آزمایش دوم موفقیت آمیز بود و موشک توانست با باله های هدایت کننده دیوار صوتی را بشکند و به سرعت 4 ماخ برسد. همچنین موشک دو مرحله ای A9/A10 نیز با همین قصد ولی با شلیک مستقیم از خاک آلمان طراحی شد. شروع کار طراحی آنها از 1940 آغاز شد و قرار بر این بود که برای مرحله اول از 4 موتور موشک A4 استفاده شود. بدین وسیله تراست ایجاد شده به 180 تن می رسید اما در ادامه کار استفاده از یک موتور عظیم با توان تولید تراست 200تن مد نظر قرار گرفت. طراحی نهایی بوستر A10 با ارتفاعی نزدیک به 20 متر با سوختی از گازوئیل و اسید نیتریک می توانست در طی 50 ثانیه سوزش به سرعت 4300 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع 400 کیلومتر برسد و آنگاه موتور مرحله دوم آن روشن شود. به دلیل آنکه در بردهای بالا خطای شلیک این موشک با سیستم های هدایتی موشک V-2 بسیار بالا می رفت تصمیم گرفته شد با کمک امواج رادیویی که از زیردریایی های آلمانی به موشک فرستاده می شد خطای برخورد آن کاهش یابد. طرح گرافیکی موشک دو مرحله ای A9/A10 موسم به آمریکا راکت با این حال هیچ کدام از این طرح ها برای رسیدن به خاک ایالات متحده فرصت تکمیل شدن و پرتاب را پیدا نکردند. پروژه دیگری که در نیروی دریایی آلمان نازی برای حمله به خاک ایالات متحده در حال برنامه ریزی و تست بود استفاده از موشک های V-2 برای پرتاب از زیردریایی بود که می توانست از زیر آب اقدام به شلیک موشک کند و خود نیز به سلامت از خطر بگریزد. شماتیک طرح جابجایی و پرتاب موشک V-2 از زیردریایی در طی آزمایش های اولیه راکتهایی با موفقیت از زیردریایی پرتاب شد و امکان پرتاب موشک نیز بررسی شد و با موافقت مقامات بالاتر باقی این تست ها نیز در حال انجام بودند که با فشار بیشتر جنگ و ورود متفقین به نرماندی و فشار شدید اتحاد شوروی از سمت شرق و بمباران های بی وقفه کارخانه های آلمان تست های بیشتر و تکمیل پروژه کنار گذاشته شد و طرح شلیک موشک از زیردریایی نیز کنسل شد. (مطلب بیشتر در رابطه با این موضوع در این قسمت از سایت موجود است) پرتاب راکت از زیردریایی آلمان نازی در برنامه حمله لیست 21 هدف نظامی مهم در آمریکای شمالی وجود داشت. بسیاری از این اهداف قابلیت بقای کمی در برابر بمباران های متداول جنگ جهانی دوم داشتند. 19 هدف در ایالات متحده قرار داشت، یکی از اهداف در ونکوور کانادا بود و هدف آخر نیز در گرین لند قرار داشت. تقریبا همه این اهداف کمپانی های ساخت قطعات هواپیما بودند و هدف اصلی حملات از بین بردن و تضعیف صنعت تولید هواپیمای ایالات متحده بود. بر طبق اظهارات سازمان اطلاعات بریتانیا از یکی از زندانیان جنگی آلمانی شنیده شده بود که مسافرت هوایی عادی بین آلمان و ژاپن برای نقل و انتقال مقامات بلند پایه برقرار بود و این مسافرت ها به وسیله هواپیماهای مسراشمیت Me 264 و احتمالا یونکرس Ju 390 انجام می شد. پوستری در رابطه با پرواز هواپیمای Ju 390 به سوی امپراتوری ژاپن برای مقایسه باید بدانید که فاصله بین فرانکفورت در آلمان و توکیو در ژاپن در حدود 9160 کیلومتر می شد در حالی که فاصله بین نیویورک و پاریس در حدود 5840 کیلومتر بود که خلبان برای بازگشت بدون سوختگیری مجدد باید این مقدار را دوبرابر به حساب بیاورد و مقدار نهایی 11680 کیلومتر می شد. با استفاده از بمب افکن های معمولی ریسک پذیرش خطر از بین رفتن بمب افکن قابل قبول نبود. بدون داشتن سلاح هسته ای، برای چنین بمب افکن هایی که باید بتواند مقدار سلاح موثری حمل کند این چالش های مهندسی به شدت وجود داشت. در واقع حتی اگر هیتلر وقت و سرمایه بیشتری را نیز صرف این پروژه ها می کرد باز هم بدون استفاده از یک سلاح موثر مانند سلاح های هسته ای امکان تاثیر گذاری زیاد این هواپیماها بر نتیجه جنگ بسیار ناچیز بود. در بمبارانی که در اواخر سال 1944 میلادی توسط بریتانیا انجام شد یکی از نمونه های مسراشمیت دورپرواز از بین رفت هیتلر بیشتر زمان و منابع خود را صرف پروژه هایی می کرد که به نظر او معجزه گرتر، هیجان انگیز تر و جدیدتر بودند ولی امکان موفقیت آنها کمتر بود. بسیاری از آنها بسیار گران و بلندپروازانه بودند و به سرعت کنار گذاشته می شدند. بسیاری از دستاوردهای این پروژه ها بعد از مدتی از جنگ از سوی دول متفق پیگیری شدند و به سرانجام رسیدند. بطوری که بسیاری از وسایل هوافضایی که هنوز هم استفاده می شوند ریشه در آلمان نازی دارند. مراجع: Robert Forsyth، Eddie J. Creek، Messerschmitt Me 264 Amerika Bomber The Luftwaffes Lost Transatlantic Bomber Classic Publications ،2007 https://en.wikipedia.org/wiki/Amerika_Bomber https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_390 https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_264 https://en.wikipedia.org/wiki/Mistel https://en.wikipedia.org/wiki/Silbervogel https://en.wikipedia.org/wiki/Aggregate_%28rocket_family%29#A9 http://www.luft46.com/misc/sanger.html http://strangevehicles.greyfalcon.us/prufstand.htm تقدیم به ارواح طیبه همه شهدای اسلام تمامی حقوق متعلق به نویسنده و مترجم و وبسایت میلیتاری می باشد
-
-1 پسندیده شدهبه نظر شخصی من قاهر 313 یک کار عمده اش مقابله با امثال این سیسمتها خواهد بود
-
-1 پسندیده شدهعزیزان دل چرا بیخودی منفی میدید؟ به صورت سنتی، هواپیماهای رادارگریز برای نفوذ به پدافند طرف مقابل و عملیات سرکوب دفاع هوایی به وجود آمدند منطقه ما هم داره پر میشه از انواع پدافند پیشرفته کشور ما هم اعلام کرده برنامه تولید جنگنده رادارگریز داره. خب این سه تا گزاره رو کنار هم بگذارید چی در میاد؟ این یک حرف منطقیه که اگر برنامه رادارگریز وجود داره، سرکوب دفاع هوایی دشمن از مأموریتهاش باشه... پ.ن. طبیعتا اینکه فلان سلاح برای فلان مأموریت طراحی می شود به این معنی نیست که در شرایط واقعی هرگاه در آن مأموریت قرار بگیرد موفق می شود طبیعتا تر (!) هم اینکه فلان سلاح برای فلان مأموریت طراحی می شود به این معنی نیست که وقتی هنوز در مراحل طراحی و توسعه قرار دارد از پیش در فلان مأموریت و در مقابل فلان سلاح موفق شده است! سینه چاکان تکنولوژی آمریکایی نگران نباشند!
-
-1 پسندیده شدهسردار سلیمانی در پیامی به امام خامنهای پایان داعش را رسماً اعلام کرد سم الله الرحمن الرحیم انّافَتَحنا لَکَ فتحاً مُبینا محضر مبارک رهبر عزیز و شجاع انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای مد ظله العالی سلام علیکم شش سال قبل فتنهای خطرناک شبیه فتنههای زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) که فرصت و حلاوت درک حقیقی اسلام ناب محمدی(ص) را از مسلمانان سلب نمود این بار پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید. این فتنه خطرناک و مسموم با هدف آتشافروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید، حرکت خبیثانهای که تحت نام "حکومت اسلامی عراق و شام" در همان ماههای اولیه موفق شد با اغفال دهها هزار جوان مسلمان دو کشور بسیار اثرگذار و سرنوشتساز عالم اسلامی "عراق" و "سوریه" را دچار بحران بسیار خطرناکی کند و صد ها هزار کیلومترمربع از اراضی این کشورها را همراه با هزاران روستا، شهر و مراکز مهم استانی به تصرف درآورد و هزاران کارگاه و کارخانه و زیرساختهای مهم این کشورها از جمله راهها، پلها، پالایشگاهها، چاهها و خطوط نفت و گاز و نیروگاههای برق و موارد دیگری از این نوع را تخریب نمودند و شهرهای مهمی همراه با آثار گرانبهای تاریخی و تمدن ملی آنها را با بمبگذاری از بین برده و یا سوزاندند. اگرچه آمار خسارتهای وارده قابل احصاء نیست اما بررسیهای اولیه حاکی از پانصد میلیارد دلار میباشد. در این حادثه، جنایات بسیار دردناکی که غیر قابل نمایش است رخ داد؛ از جمله: سربریدن کودکان یا پوست کندن زنده زنده مردان در مقابل خانوادههای خود، به اسارت گرفتن دختران و زنهای بیگناه و تجاوز به آنان، سوزاندن زنده زنده افراد و ذبح دستهجمعی صدها جوان. مردم مسلمان این کشورها متحیر از این طوفان مسموم, بخشی گرفتار خنجرهای برنده جنایتکاران تکفیری گردیدند و میلیونها نفر دیگر خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شهرها و کشورهای دیگر شدند. در این فتنه سیاه، هزاران مسجد و مراکز مقدس مسلمانان تخریب و یا ویران گردید و بعضاً مسجد را بههمراه امام جماعت و نمازگزاران آن با هم منفجر نمودند. بیش از ششهزار جوان فریبخورده به نام دفاع از اسلام بهصورت انتحاری با خودروهای پر از مواد منفجره خود را در میادین، مساجد، مدارس، حتی بیمارستانها و مراکز عمومی مسلمانها منفجر کردند؛ که در نتیجه این اعمال جنایتکارانه دهها هزار مرد، زن و کودک بیگناه به شهادت رسیدند. تمامی این جنایتها بنا به اعتراف عالیترین مقام رسمی آمریکا که هماکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد توسط رهبران و سازمانهای مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است. آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت گرانقدرش باعث شکست این توطئه سیاه و خطرناک گردید، رهبری خردمندانه و هدایتهای حکیمانه حضرت مستطاب عالی و مرجع عالیقدر حضرت آیت العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه امکانات برای مقابله با این طوفان مسموم گردید. یقیناً پایداری دولتهای عراق و سوریه و پایمردی ارتشها و جوانان این دو کشور خصوصاً حشدالشعبی مقدس و دیگر جوانان مسلمان سایر کشورها با حضور مقتدرانه و محوری حزبالله بهرهبری سید پرافتخار آن، جناب سید حسن نصرالله (حفظه الله تعالی) نقش تعیینکنندهای در به شکست کشاندن این حادثه خطرناک داشتند. قطعاً نقش ارزشمند ملت و دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی خصوصاً ریاست محترم جمهوری اسلامی، مجلس، وزارت دفاع و سازمانهای نظامی و انتظامی و امنیتی کشورمان در حمایت از دولتها و ملتهای کشورهای فوقالذکر قابل تقدیر است. حقیر بهعنوان سرباز مکلفشده از جانب حضرتعالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ــ صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام میکنم و بهنمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریهای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشتساز را به حضرتعالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملتهای مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض مینمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال بهشکرانه این پیروزی بزرگ بر زمین میساییم. وَ مَاالنَّصر الّا مِن عِندِالله العَزِیزِ الحَکِیم فرزند و سربازتان قاسم سلیمانی https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/08/30/1579491/سردار-سلیمانی-در-پیامی-به-امام-خامنه-ای-پایان-داعش-را-رسماً-اعلام-کرد