برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 1 شهریور 1399 در پست ها
-
4 پسندیده شدهنقص سیستماتیک در حوزه مدیریت ( مطالعه موردی هواشناسی غیرنظامی - دکتر ملائک ) سید محمد باقر ملائک ورودی سال 1354 رشته ی مهندسی سازه دانشگاه صنعتی شریف است. دکتر ملائک پس از 4 سال کار در بخش های مختلف صنعت با توجه به نیازهای جدید کشور تصمیم به ادامه تحصیل در رشته هوافضا گرفت و در سال 1363 به دانشگاه کانزاس رفت تا زیر نظر یکی از اساتید معروف آن دوره، پروفسور جان راسکام به تکمیل آموزش های خود بپردازد. زمینه تحقیقاتی وی در دوره کارشناسی ارشد کیفیت پروازHQ(handling quality) و در دوره دکتری (IDE(Integrated Design environment بوده است. دکتر ملائک همچنین یک سال به عنوان دوره فوق دکتری برای صنعتی کردن پروژه دکتری خود فعالیت نمود تا موارد سیستمی را در کار خود وارد کند، از این جهت وی به دارا بودن تفکرات سیستمی مشهور است و درس های مختلفی را نیز در زمینه تحلیل و طراحی سیستم های اقتصادی ارائه داده است. https://www.aparat.com/v/GUFxv
-
2 پسندیده شدهچیزی که میشه در مورد خانواده فاتح پیش بینی کرد، سرانجام همه ختم به رعد 500 هست. بعبارتی، این موشک هم مثل فاتح که با برد 300 کیلومتر شد رعد در همون ابعاد با نصف وزن، ممکن است این قابلیت رو داشته باشه که با استفاده از مواد ترکیبی 40 درصد افزایش برد پیدا کنه. و برسه به 2000 کیلومتر... و نکته جالبتر اینه که مثل سجیل مرحله میانی نداره، یعنی این قابلیت رو داره که چنین مرحله ای بهش اضافه بشه. شاید بهتره بگیم آینده موشک و حتی ماهواره برها در ایران وابسته به رعد 500 هست؛ نکته دیگه اینکه، حفاظت زرهی با هزینه بسیار زیاد از یک تانک با گلوله 10 کیلویی مهمتره یا از 4 تا موشک کروز دوربرد؛
-
2 پسندیده شدهسلام و عرض ادب خدمت دوستان و مطالعه کنندگان میلیتاری نمیدونم چرا روزای رونمایی , روزای زیباتری هست , هوا خنک تر احساس میشه ، ارواح طیبه ی خودمون هم شادتره ... ، خلاصه به به ... موشک حاج قاسم در مورد این موشک ، چیزی که به نظر میرسه اینه که خانواده ی سری فاتح به انتهای افزایش طول به نسبت قطر خودشون رسیدن ، یعنی شاید نشه که دیگه اون سری موشک ها رو کشیده تر طراحی کرد . اگه دقت کنیم تو سری دزفول طول موشک انقدر زیاد شده که طول حامل های جدیدتر 8*8 اون کاملا رو پر کرده و اگه قرار به کشیده تر شدن موشک ها باشه ، دست کم نیاز به حامل کشیده تر داره ، البته اگه نگیم که نیاز به حامل جدیدتری داریم . قطر موتور سوخت جامد موشک هم زیاد شده و احتمالا به قطر موشک سوخت مایع قیام نزدیک شده . برای کلاهک هم به نظر از کلاهک موشک دزفول استفاده شده . در مورد سطوح پایدارساز انتهایی موشک هم با در نظر گرفتن مایل پرتاب بودن موشک و محدودیت های ابعادی سکوی پرتاب ( لانچر ) و بارگیری و ... به نظرم طراحان نخواستن که این سطوح رو با ابعاد بزرگی طراحی کنن و مطابق نیازی که برای پایداری موشک نیاز بوده تعداد این سطوح رو 2 برابر کردن . البته به شکل چشمی این سطوح ، نزدیک و شبیه به سطوح پایدار ساز انتهایی خانواده ی فاتح هست ، البته با تغییرات مورد نیاز ( به بخش انتهایی اون سطوح تو تصویر موشک حاج قاسم دقت کنید ) . به نظر سادگی در قسمت موتور موشک و در انتهای موشک به رسم خانواده ی فاتح لحاظ شده و به احتمال زیاد تنها در اون قسمت ( قسمت انتهایی ) یک نازل وجود داره و از پیچیدگی های غیر ضرور مثل مثل مجموعه های کنترل بردار رانش و ... صرف نظر شده . موشک های خانواده ی فاتح احتمالا سکوی پرتاب این موشک هم با توجه به وزن بیشتر اون ، بایستی یک چیزی باشه شبیه به سکوهای خانواده ی فاتح که لانچر تکی داشتن . القصه ... اونطور که حقیر برداشت کردم ، احتمالا این موشک جدید شروعی هست بر نسل جدیدی از موشک های مایل پرتاب ما که امروز شروعش رو با نام موشک حاج قاسم دیدیم و در آینده با مجهز شدن خانواده ی این موشک ها به کلاهک جدید و اختصاصی خودش ، بدنه های کامپوزیتی و همینطور سوختهای تواناتر ، بسان خانواده ی فاتح دارای تنوع جالبی ( از لحاظ عملکرد زمین به زمین و شاید زمین به دریا ) خواهند شد . موشک ابومهدی از این تصویر میشه برداشت کرد که "خانواده ی سومار " ( چه توربوجت و چه توربوفن ) موتورهاشون در غلاف خودشون و در بیرون بدنه ی موشک ثابت هستن . مطلب قابل برداشت از این کروز دریایی و الباقی کروزهای مختلف خانواده ی سومار ( برگرفته از موشک معروف خا 55 رادوگا طیب انفاسکم ) ، این هست که این موشک کروز هم تبدیل به خانواده ایی از موشک ها شده که بنا بر نیاز و سفارس میتونن دارای کارایی و گستردگی جالب توجهی بشن . اما نکته ی پایانی این چیست ای برادر ؟ آیا کلاهک معمولی برای موشک های بالستیک است و یا شاید از اینا در انتها چقدر جای دوستان و اساتید قدیمی سایت مثل جناب رضا _ اسکای هاوک برای تحلیل رونمایی ها خالی هست .... پ ن مطلب نوشته شده برداشت شخصی حقیر هست و مطمعنا خالی از اشکال نیست ، دوستان مطلع در صورت تمایل با نظرات ارزشمندشون تصحیح بفرمایند.
-
2 پسندیده شدهبسم الله........ 31 مرداد 1399 برخورد از نوع ترکیه ایی ده روز پیش ناو گان نیرویی دریایی ترکیه درحالی که کشتی اکتشافی نفت گاز عروج ریس را در حوالی ابهای مورد مناقشه در حد فاصل جزیره قبرس تا کرت اسکورت میکردند . توسط یک کشتی نظامی یونانی به نام لیمنوس مورد تعقیب قرار میگیرد . در حین این اسکورت وتعقیب بین دو ناو ترکیه ایی ویونانی تصادفی رخ داده وصدماتی به هر دو کشتی وارد میشود . به نظر میرسد یکی از ناوهای ارتش ترکیه با نزدیک شدن به ناو یونانی و به قصد منحرف کردن مسیر و یا ترساندن این ناو به سمت ان گردش کرده اما ناو لیمنوس به مسیر خود ادامه داده و در این بین برخورد هم صورت گرفته است . ناو یونانی دچار خسارتهای جزیی در قسمت سینه ناو شده اما ناو کلاس بارباروس با شماره F247 در قسمت پهلو خود نزدیک پاشنه ناو خساراتهای جدی تری متحمل شده است . اردوغان بعد از این حادثه در سخنانی کوتاه اعلام کرد حمله ایی به کشتی عروج ریس ( اوروج رئیس) انجام شده و ترکیه به ان پاسخ داده است . حتی برخی منابع به نقل از اردوغان اعلام کردن ترکیه درسی فراموش نکردنی به یونان داده است !!!!!!!!!!!! ناوگان اکتشافی ترکیه + کشتی عروج . ناو اسیب دیده ترکیه تصاویر گرافیکی حادثه ناو یونانی لیمونس
-
2 پسندیده شدهامیر خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزرات دفاع: ما در موتورهای مینیجت توفیقات زیادی داشتیم که در موشکهای کروز ما استفاده شده است. بیش از ۱۴۳ شرکت دانشبنیان و دستگاههای مختلف در قطعهرسانی به ما حضور دارند. امیر خواجه فرد درباره موتور توربوفن جهش، گفت: این موتور شبیه به موتوری است که از پهپاد متجاوز RQ-۱۷۰ داشتیم. این موتور توربوفنی است که زمینه نصب آن روی پهپادهای ما وجود دارد و در ارتفاعات بالاتر این موتور قابلیتهای بیشتری خواهد داشت. این موتور روی جتهای تجاری کوچک هم قابل استفاده خواهد بود. پرههای توربین این موتور تک کریستال است که وقتی این اتفاق بیافتد قطعا توربین موتور ما فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد که این یکی از فناوریهای کلیدی توسعه یافته در این موتور بود. دلیلی که نام این موتور را جهش گذاشتیم به این دلیل بود که در تولید این موتور زمان را کوتاه کردیم، در فناوری جهش کردیم و در رسیدن به تراست ۷۰۰ کیلوگرم هم جهش کردیم. مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع درباره برنامههای آینده این سازمان، عنوان کرد: در بحث هواپیمای نظامی کارهای خوبی را در دست داریم، در بحث هواپیماهای ترابری کار خوبی را داریم که در همین امسال رونمایی یا معرفی خواهد شد؛ در پهپاد باز خبرهای خوبی را داریم که البته ظرفیت رونمایی آن در حال حاضر هم بود؛ در زمینه موشکهای نقطهزنی که روی بالگردها و پهپادها نصب میکنیم که همین دیروز یک تست بسیار خوبی را انجام دادیم که به مرور اعلام خواهد شد.
-
2 پسندیده شدهاینو در نظر بگیرید که مهاجر۶ بر خلاف پهپاد مشابه ترکیه(بیرقدار) مهماتی حمل میکنه که بردی ورای دید تمام سامانه های پدافندی برد کوتاه داره. عملا سری بمب قائم دستاورد خیلی بزرگی بودند که رسانه ها سریع از کنارش گذاشتن. سه بمب ۱و۵و۹ در سه برد متفاوت!(از برد ۶تا نزدیک به ۴۰ کیلومتر) عملا اگه روزی در ادلب استفاده بشه ما شاهد این هستیم که ترکیه تعداد زیادی پهپاد بیرقدار رو زیر اتش پدافند از دست میده ولی پهپاد مهاجر حملات دور از دید پدافند های دفاع نقطه ای ترکیه انجام میده و بی مشکل به ماموریت ادامه میده. همین داستان در مقابل اسرائیل و ... هم هست. یک بمب کوچک و پیشرفته مثل قائم معادلات جنگ رو تغییر میده. تغییرات بزرگ همیشه با درست انجام دادن تغییرات کوچک رخ میده. البته ترکیه هم بمب MAM-L با برد ۸ کیلومتر در اختیار داره. ولی خب این برد ۸ کیلومتری
-
2 پسندیده شدهاحتمالا یک راکت 333 میلیمتری با طول 4.5 متر باشد و در صورت استفاه از فیبر کربن حدود 400 کیلوگرم وزن دارد با سرجنگی 150 کیلوگرمی. سوخو22 توانایی حمل 4 فروند رو باید داشته باشهد.
-
2 پسندیده شدهدر فیلم وزارت دفاع موشکی به نام فتح حضور داشت اما هیچ اطلاعی از این موشک تا کنون منتشر نشده است. این موش احتمالا از نظر ابعاد 60 درصد ابعاد فاتح 110 را داشته باشد. کاربرد آن میتواند به عنوان راکت توپخانه هدایت شونده با برد بیش از 100 کیلومتر باشد.با توجه به اندازههای این موشک احتمالا بتوان 8 فروند را بر روی یک حامل قرار داد.
-
2 پسندیده شدهموتور FJ33 در هواپیمای 6 نفرهی Diamond D-JET و Vision SF50 استفاده شده است. برد این هواگردها بیش از 2000 کیلومتر است. و در محدوده قیمت 2 میلیون دلار قرار دارند. جناب منطقی اعلام کرده بودند تا پایان سال 1394 ساخت هواپیمای 6 نفره به پایان میرسد اما به نظر میرسد به دلیل مشکل تامین موتور تا کنون به نتیجه نرسیده باشد. جهش700 بهترین گزینه برای ساخت هواپیمای 6 نفره است. Vision SF50 Diamond D-JET
-
2 پسندیده شدهتصویری از پهپاد فطرس مجهز به شش موشک ضد زره. دو موشک قائم و 4 موشک تاپ اتک اسپایک. یک بمب هدایت لیزری احتمالا از خانواده ستار نیز در جلوی پهپاد وجود دارد که نامشخص است آیا مربوط به پهپاد فطرس هست یا خیر. سپاه اعلام کرده بود برای بکارگیری فطرس، وزارت دفاع باید تغییراتی در پیشران موتور انجام دهد. تصویری دیگر از پهپاد مهاجر6 منتشر شده است که این پهپاد را مجهز به 4 موشک قائم نشان میدهد. مهاجر6 در ابتدا تنها 2 بمب قائم را حمل میکرد اما اکنون ظرفیت آن دو برابر شده است که احتمالا اصلاحاتی بر روی پیشران ایجاد شده است. امکان دارد برد مداومت پروازی مهاجر6 نیز افزایش پیدا کرده باشد. پهپاد مهاجر مجهز به 4 موشک قائم قفل سیکر بمب قائم از فاصله 9 کیلومتری بر روی هدف
-
2 پسندیده شدهقطر اولین رام کننده سیاه گوش آلمانی با برگزاری رژه روز ملی در دوحه قطر در تاریخ 18 دسامبر 2018 تجهیزات جدید نیروهای مسلح این کشور به نمایش گذاشته شد. یکی از این تجهیزات خودرو رزمی پیاده نظام KF-41 Lynx محصول جدید و مدرن شرکت راین متال بود. با توجه به حضور این خودرو زرهی در رژه می توان فرض کرد که تعداد نامعلومی ای از این خودرو توسط نیروهای مسلح قطر خریداری شده است. با توجه به نشان نصب شده بر روی این Lynx گفته می شود در حال حاظر این خودروها در اختیار نیروهای پلیس نظامی قطر باشند. بعد از قرار داد بزرگ فروش تانک های مدرن لئوپارد 2A7+ به همراه هویتزرهای خودکششی pzh 2000 به قطر ، فروش خودروهای رزمی مدرن KF-41 Lynx باعث ایجاد بحث جدید در مورد فروش تسلیحات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آلمان شده است. Katja Keul نماینده حزب سبز آلمان به دلیل استانداردهای دوگانه صادرات تسلیحات، دولت را متهم می کند. Katja Keul در این باره می گوید" سیاست صادرات محدود کننده سلاح و در عین حال نمایش تبلیغاتی اسلحه های آلمانی تناقض غیر قابل توضیح است ". با این جود به نظر نمی رسد دولت المان بخواهد به شرکت راین متال برای منع فروش سلاح های مدرن فشار وارد نماید و راین متال نیز بازار فروش مناسبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس پیدا کرده است و نمی خواهد این بازار فروش را از دست بدهد.
-
2 پسندیده شدهتشکر بابت تهیه مقاله چند نکته کوتاه رو به مقاله اضافه کنم : در دو مدل Lynx شرکت راین متال از مسلسل های RMG 7.62 برای مسلسل هم محور در برجک های این خودروهای زرهی استفاده کرده است. مسلسل RMG 7.62 براساس مسلسل MG3 ساخته شده و دارای 3 لوله دوار است. نرخ اتش این مسلسل 800 گلوله در دقیقه می باشد.هدف از طراحی این مسلسل جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لوله تفنگ در طول شلیک های متمادی است. مسلسل RMG 7.62 راین متال از ویژگی منحصر به فرد برجک رزمی Lance 2.0 می توان به غلاف موشک های اسپایک که در دو طرف برجک نصب شده است اشاره کرد. این غلاف در صورت نیاز با کمک بازو های هیدرولیک از داخل برجک خارج می شوند و در صورت نبود نیاز دوباره در داخل برجک جمع می شوند. غلاف موشک اسپایکLR2 دید پانورامیک Seoss نیز جز تجهیزات نصب شده بر روی برجک هر دو مدل Lynx است. دید پانورامیک Seoss از جمله محصولات معروف شرکت راین متال به شمار میرود. به طوری که بر روی طیف گسترده ای از محصولات این شرکت نصب شده است. در مورد سیستم دفاع فعال نیز شرکت راین متال، از سیستم دفاع فعال ADS-Gen3 که سرمایه گذاری قابل توجه ای بر روی آن انجام داده است برای خودرو های زرهی Lynx استفاده خواهد کرد. در مورد سیستم دفاع فعال ADS-Gen3 در پست زیر صحبت شده است: دو مدل از خودرو زرهی KF-41 لینکس- با توجه به پلتفرم لینکس میتوان باایجاد تغییر در پلتفرم نقش های متفاوتی را برای این خودرو رزهی تعریف کرد. همچنین در این تصویر می توان بخشی از سیستم sas ( سیستم موقعیت دهنده ) را که در اطراف برجک Lance 2.0 نصب شده است مشاهده کرد. این سیستم وظایف و کاربردهای متفاوتی دارد از جمله ایجاد یک دید 360 درجه ، شناسایی اهداف در اطراف خودرو و هشدار قفل لیزری
-
1 پسندیده شدهبسم الله الذی خلق النور من النور روزی که جنگ را باختیم ... «و این دست توانمند ملت است که[پاسخ داده] به اقدامات اجنبی و شبیخونی که حریف کهنه کار بر خزائن مادی و معنوی کشور ما زده است، قوای استعمار را در هم شکسته و طومار غارتگری های نیم قرنی او را برای ابد در هم پیچیده است»، تاریخ ایران زمین 29 اسفند را با این سخنان دکتر محمد مصدق به یاد می آورد. اما در پس کوچه های تاریک سردرگمی که در تاریخ معاصر ما کم هم نیستند 29 اسفند (سال1366 ) همچنین یادآور روزیست که نیروی هوایی عراق طومار صادرات نفت کشور را در هم پیچید و پشتوانه مالی جنگ را قطع نمود. اوضاع اقتصادی کشور که سر به بحران گذاشته بود به سمت فاجعه متمایل شد و کمتر از پنج ماه بعد، جنگی هشت ساله که کسی سر انجامی بر آن نمی دید، پس از باز پسگیری عمده متصرفات ایران در خاک عراق، با صرف نظر از هدف تنبیه متجاوز و پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد که عراق سال ها پیش آنرا پذیرفته بود پایان یافت. جزیره خارک به عنوان آئورت صادرات نفت ایران در واقع دروازه صدور نفت پایدار شده در پالایشگاه آبادان به کشور های مقصد است. در سال1366 با توجه به تنش بالایی که جنگ نفتکش ها به حمل و نقل دریایی در غرب خلیج فارس وارد کرده بود، صادرات نفت ایران از خارک با استفاده از کاروان های میانی انجام میشد. به این منظور به جای ورود مستقیم نفتکش های کشورهای خریدار به منطقه جنگی، ابر نفتکش های واسطه و یا نفتکش های کشورهایی که مجبور به خرید نفت از ایران بودند (نظیر کره شمالی) اقدام به بارگیری نفت پایدار شده از خارک نموده و سپس در حال حفاظت توسط ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تدابیر غیر فعال الکترونیکی برای تحویل نفت به نفتکش های اصلی رهسپار تنگه هرمز می گردیدند. سوپر تانکرها حساس ترین المان های صادرات نفت تا امروز سال های پایانی جنگ با کمتر شدن محدودیتهای سیاسی اعمال شده بر نیروی هوایی عراق، ایران شاهد گستاخانه و ماهرانه ترین حملات هوایی به منابع اقتصادی خود بود، خارک نیز از دایره این اهداف خارج نبود. 28 اسفند سال 1366، خارک آبستن حوادث ناگواری بود. با توجه نزدیکی جزیره خارک به پایگاه هوایی بوشهر، مدیریت پدافند هوایی در خارک در پایگاه بوشهر مستقر بود، رادار مادر بوشهر که جزئی از سامانه فرماندهی دفاع هوایی ADS-4 محسوب می گشت روز 28 اسفند مورد حمله دو فروند جنگنده میراژ قرار گرفت، این رادار به سرعت با یک رادار نیمه متحرک جایگزین شد اما تلاش چند باره عراقی ها برای مورد هدف قرار دادن این رادار موجب فاصله گرفتن آن از اتاق کنترل و ارتباطات و عملکرد نامنظم آن برای حفظ رادار از شر موشکهای ضد تشعشع عراقی گردید. رصد تحرکات رادار بوشهر توسط ELINTهای عراقی نشان دهنده یک عملیات شناسایی و مراقبت گسترده جهت حمله متعاقب بود، اما علی رغم حمله به رادار بوشهر که خارک را کور کرده بود، ناوگان 28 اسفند متشکل از شاتل تانکرهایی چون سنندج و عاوج و تانکر های چون کیرنیکوس عملا بدون محافظ از بندر عباس عازم خارک شده بودند. عراقی ها با شنود مکالمات ناوهای امریکایی در منطقه، اطلاعات واصله از عوامل نفوذی و هواپیماهای شناسایی الکترونیک به این نتیجه رسیده بودند که فعالیت جنگنده های رهگیر ایران در حداقل میزان ممکن قرار دارد، این فرصتی ایده آل بود. طرح نیروی هوایی عراق برای حمله به خارک ، نه یک شاهکار جسورانه ، بلکه یک طرح منطقی مبتنی بر فلج سازی دفاع هوایی در منطقه با استفاده از عملیات سرکوب دفاع هوایی اولیه، سپس حصول اطمینان از عدم وجود نظارت واحد بر منطقه با رصد تحرکات رادار جایگزین (و در صورت امکان سرکوب آن) و در نهایت گسیل داشتن پکیج تهاجمی با رعایت تمامی جوانب احتیاط بود. عراقی ها سنگ تمام گذاشتند، پکیج خارک شامل 8 فروند بمب افکن استراتژیک توپولوف22 (دو فروند نمونه آموزشی و شش فروند رزمی)، 6 فروند جنگنده فاکسبت نمونه شناسایی- بمب افکن Mig-25RB، 18 فروند جنگنده میراژ اف-1 نگارش EQ، شش فروند میگ 23 نمونه تخصصی تهاجم به اهداف زمینی Mig-23BN و در نهایت دو فروند سوخو 22 بود. توپولوف22، بلایندر پس از چهل و هشت ساعت کار طاقت فرسا خدمه زمینی برای آماده سازی توپولوف ها، ساعت 1 بامداد روز 29 اسفند 1366، اولین پکیج تهاجمی شامل چهار فروند توپولوف 22 و شش فروند میراژ اف-1 از پایگاه شعیبیه به آسمان برخواستند، موج اول ویران کننده بود، دو موشک اگزوسه شلیک شده از میراژ های پیش قراول جزیره نفتکش کرینیکوس را مورد هدف قرار دادند آسیب به حدی بود که کرینیکوس تا بندرعباس یدک کشیده شد. 32 دقیقه بعد تحت حمایت میراژهایی که با غلاف های کایمن اقدام به اخلال در رادارهای خارک و بوشهر می نموند، آیه های مرگ نازل شد. بلایندر ها رادار های محاسبه نقطه بر خورد بمب خود را بر روی «شاتل تانکر های ایران» تنظیم کردند و هر کدام بی رحمانه 12 تیر بمب 500 کیلوگرمی FAB-500 را به سمت سوپرنفتکش های ایرانی رها نمودند. پیش از این سوپرتانکرهای ایرانی با پنهان شدن در میان دیکوی های راداری که در اطراف خارک قرار گرفته بود از شبیخون های گاه و بیگاه نیروی هوایی عراق به خارک گریخته بودند، حتی در صورت مورد هدف قرار گرفتن توسط موشکهای C-6 چینی یا موشک های اگزوسه خیال سیاستمداران ایرانی راحت بود که کلاهک های حداکثر 500 پوندی موشک های ضدکشتی نمی توان صدمه غیر قابل جبرانی بر ستون فقرات صادرات نفت ایران وارد سازد. این بار مساله فرق می کرد. فاب ها(Free Fall Bomb)، بی رحمانی سطوح بالایی «سنندج» را شکافته و با نفوذ به سطوح تحتانی، با انفجاری قدرتمند تیغه اصلی کشتی را خرد کرده بودند. کمر سنندج با تقدیم 22 شهید شکست. «عاوج» نیز چند متر دورتر سرنوشتی مشابه داشت. تمام امید ها از دست رفته بود.
-
1 پسندیده شدهاین موشک قاسم از لحاظ ظاهری و بعضی از مشخصات شبیه به برنامه ws-199 امریکا هست برای توسعه یک موشکه هواپرتاب بالستیک وهمچنین یک موشک ضد ماهواره در اوخر دهه پنجاه میلادی...در نسخه بالستیک هواپرتاب بردش به 1770 کیلومتر میرسید و سرعتی برابر با 5 ماخ داشت واز یک بمب افکن افکن بی 47 پرتاب میشد در نسخه ضد ماهواره هم از ارتفاع 10 کیلومتری شلیک میشد و توانست با استفاده از ردیایی حرارتی از زمین و همچنین رهگیری وهدایت از زمین از فاصله 6 کیلومتری یک ماهواره در ارتفاع 256 کیلومتری از سطح زمین عبور کند البته خوب از لحاظ سامانه های کشف وهدایت از زمین تا اسمان با الان تفاوت بود...احتمالا با سر اتمی ماهواره رو نابود میکرد...البته تا سالها بعد روی نسخه بالستیک هواپرتاب برای زدن اهداف زمینی کار میکردند...
-
1 پسندیده شدهبمب قائم 9 وزنش 40 کیلو است نه بردش . در مراسم رونمایش اشتباه گفته شد
-
1 پسندیده شدهdeep government خوب معلومه دیگه، همه یه روابط عمومی دارن که کارش کپی کردن از سنت قدماست
-
1 پسندیده شدهبسم الله........ 29 مرداد 1399 وزارت دفاع روسیه در بیانیه ایی از کشته شدن یکی از زنرالهای (تیمسار) خود در 15 کیلومتری شهر دیرالزور و در نزدیکی چاهای نفت التیم خبر داد. کاروان مشترک نیروهای سوری و روس که بعد از انتقال کمکهای بشر دوستانه !!! در راه بازگشت در یک تله انفجاری گرفتار میشوند . در این انفجار علاوه بر کشته شدن یک ژنرال روس دو نظامی روس دیگر زخمی شده منابع سوری هم تا این لحظه کشته شدن یی از فرماندهان میانی دفاع وطنی را بر اثر این افنجار تایید کرده اند. با توجه به بیانه وزارت دفاع روسیه مبنی بر حمله به کاروان در مسیر باز گشت احتمالا داعش تحرکات این کاروان را زیر نظر داشته است و در مسیر این ستون تله های انفجاری جا گذاری کرده همچنین داعش بعد از یک وقفه یکی دو ماهه چند حمله را در اطراف المیادین وسخنه صورت داده . در اطراف السخنه در یکی از حملات داعش 5 نیروی تیپ فلسطینی قدس به شهادت میرسند که با اعزام نیروهای کمکی بعد از به هلاکت رسیدن 12 تن از نیروهای داعش مهاجمین مجبور به عقب نشینی شده . نکته جالب استفاده داعش از موشک هدایت شونده ضد زره در حمله به تانک تی 62 ارتش سوریه است . آخرین حمله ثبت شده داعش توسط موشک ضد زره به 10 ماه پیش بر میگردد .در این حمله یکی از خدمه های تانک به شهادت رسیده . سوریها از پرپایی پستهای ثابت در مناطق بیابانی و خالی از سکنه که کاملا الوده به داعش است خودداری میکنند علت این امر هم تجربه گذشته است در صورت بر پایی این گونه پست های وسنگرها و نیاز این اماکن به جابجایی نیرو و دریافت پشتیبانی و غذا ومایحتاج نیروهای داعش با حمله به نیروهای پشتیبانی کننده به راحتی می توانند از سوریها تلفات بگیرند . البته هرازگاهی هم داعش به کاروانهای پشتبانی کننده حملاتی را ترتیب میدهد اما با توجه به بعد مسافت و انجام جابجایی در مناطق امن تر صدمات کمتر بوده . در عوض سوریها برخی مناطق الوده را به صورت بکاو و بکش به صورت موقت پاکسازی میکنند و درصورت امکان در این مناطق سنگر دائم بر پا کرده و وسعت مناطق الوده را کمتر میکنند ساعاتی پیش منابع مخالفین مدعی سنگونی یک پهپاد ارتش روسیه توسط ترکها در نزدیکی مرز ترکیه شدن .اما با توجه به تصاویر احتمالا یک پهپاد رپیر ارتش امرکیا بوده . دیروز یک پهپاد امریکایی در حال گشت زنی بروی منطقه بوده است . منابع مخالفین بعد از مشخص شدن هویت احتمالی کشور دارنده پهپاد اعلام کردن این پهپاد توسط گروههای مسلح در ادلب به وسیله موشک دوش پرتاب ساقط شده است .البته مدعی سرنگون شدن دو پهپاد دیگر روس هم هستن ولی ...... روز گذشته در حومه شهر قامشلی نیروهای سوری مانع از عبور کاروان ارتش امریکا شده . وبعد از شروع مشاجره طرفین به سمت همدگیر تیراندازی میکنند ( به روایت امریکایی ها ) در این درگیری یک نظامی سوری شهید و دو تن دیگر زخمی شده . منابع سوری از حمله هواگردهای امریکایی به این سنگر ارتش خبر داده اند اما با توجه به تصاویر حملات هوایی تایید نمیشود . احتملا هواگردهای امریکایی برای پشتیبانی احتمالی از نظامیان خود در منطقه به پراوز در امده اند تبادل زندانی بین سوریها ومسلحین شش زن زندانی وابسته به مسلحین از جمله یک زن فلسططینی ساکن اردوگاه یرموک دمشق در برابر دو سرباز و یک افسر ارتش سوریه مبادله شدن
-
1 پسندیده شدهسرباز های وحشی آمریکا و فرانسه اون موقع در لبنان چه غلطی می کردند؟ اگه همه ی سربازهای اشغالگر تکه تکه هم بشوند عملی افتخار آمیز و قهرمانانه هست.
-
1 پسندیده شدهاسکادران لندن سیزدهم ژوئن سال ۱۹۱۷ شهروندان لندن با شنیدن صداهایی از آسمان، سرها را بلند کرده و از سوی شرق، چهارده فروند هواپیمای دو باله را در حال پرواز به آسمان پایتخت کشورشان مشاهده کردند. گویا هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در آستانه یک رژه هوایی با شکوه بر فراز این کلانشهر بودند. با رسیدن هواپیماها به آسمان شهر، عده ای از شهروندان شروع به تشویق و تحسین قدرت هوایی ارتش کشورشان بودند که ناگهان اجسامی را مشاهده کردند که از آن هواپیماها جدا شده و به سرعت به سوی زمین سقوط می کردند! بله! لندن چند ماه پس از آخرین یورش هوایی زپلین ها که پیشتر شبها انجام می شد، اکنون در روز روشن مورد تازش نخستین دسته از بمب افکن های یگان “بمب افکن های دوربرد راهبردی (Long Range Strategic bombers)” نیروی هوایی پادشاهی آلمان قرار گرفته بود. یگانی که به تازگی و در ماه مارس ۱۹۱۷ در کشور بلژیک برای یورش به انگلستان و با نام London Geschwader (اسکادران لندن) و از بمب افکن های پیشرفته گوتا جی-۴ سازمان یافته بود: فرمانده این اسکاردران نیز افسر سابق پیاده و خلبانی سی و دو ساله ای به نام هوفمن برندربرگ بود: این بمب افکن محصول مشترک سه کارخانه ‘زیمنس’، ‘ال وی جی’، و صد البته ‘گوتا’ بود. نسخه پیشرفته جی -۴ از بدنه ای با پوششتمام چوبی بود (در نسخه های پیشین بدنه با پارچه پوشیده شده بود) که سه خدمه داشت: خلبان، تیربارچی در دماغه، و افسر بمباران/تعمیرات. این هواپیما از دو دستگاه پیشرانه دایملر D-IVa به توان هر یک ۲۶۰ اسب بخار بهره می برد و به آسانی توانایی پرواز رفت وبرگشت به لندن را از خاک اروپا داشت. همچنین این بمب افکن توانایی حمل پانصد کیلوگرم بمب و دو دستگاه تیربار ۷٫۹۲ میلی متری پارابلوم MG-14 را داشت. در جریان این یورش ناگهانی، ۱۱۸ بمب شدید الانفجار به روی لندن رها شدند که کشته شدن ۱۶۲ شهروند و زخمی شدن ۴۲۶ نفر دیگررا به همراه داشت. شکست کامل نیروی هوایی سلطنتی در سرنگونی حتی یک فروند از این بمب افکنهای گوتا، سرافکندگی شدیدی را برای نظامشان ودولتمردان بریتانیا به همراه داشت به گونه ای که جرج پنجم پادشاه این کشور در آنزمان که ریشه خانوادگی آلمانی داشت، کلمه ‘گوتا’ رااز نام فامیلی این خاندان برداشته و آن را با ویندسور جایگزین کرد که تا امروز هم ادامه دارد.
-
1 پسندیده شدهصندلی پرتاب خلبان ( قسمت دوم، بررسی رقیب) همیشه حوادث سخت بد نیست و ممکن است سبب یادگیری از دشمن شود که یکی از نکات شرکت های موفق بوده است. بعد از حادثه برای میگ 29 در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1989 و پرش تاثیرگذار خلبان در ارتفاع پایین، مطالعه روی این صندلی پرتاب جنگنده روسی انجام شد. آزمایشگاه آرمسترانگ روی صندلی پرتاب k36D ساخت شوروی ( صندلی پرتاب میگ 29) مطالعاتش را شروع کرد و نتایج را در گزارشی ارائه نمود که در ارتقا صندلی های نجات خلبان غربی بسیار موثر بود. مطالعه آزمایشگاه آرمسترانگ روی صندلی پرتاب k36D ساخت شوروی ( صندلی پرتاب میگ 29) https://pdfs.semanticscholar.org/22f7/7e5b42ca1fb811c9074bfdb8c82b4f1d8805.pdf گزارش بازرسی دپارتمان دفاعی آمریکا در مورد ارتقا صندلی های ایجکت خلبان https://media.defense.gov/2015/Mar/09/2001713475/-1/-1/1/DODIG-2015-090.pdf اینفوگرافی در مورد چتر نجات کا 36 دی
-
1 پسندیده شدهتانک پرنده شوروی، ایلوشین ایی ال 2 هواگردی تهاجمی با هدف پشتیبانی نیروی های زمین بود که در دفتر طراحی ایلیوشین در اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ جهانی دوم متولد شد و به صورت گسترده وارد خط تولید انبوه گردید. در مجموع بیش از ۳۶ هزار فروند از این هواپیما ساخته شد که از این منظر، رکوردی در طول تاریخ هوانوردی نظامی دارد. خلبانان ایل-۲ را اختصاراً «ایلیوشا» و سربازان بر روی زمین آن را «گوژپشت»، «تانک پرنده» یا «پیادهنظام پرنده» مینامیدند. ایل-۲ نقش بسیار کلیدی در شکست آلمان نازی در جبهه شرقی جنگ دوم جهانی ایفا نمود به وجهی که ژوزف استالین دربارهٔ آن گفته بود که «این هواپیما به اندازه هوا و نان برای ارتش سرخ اهمیت دارد» زره سنگین ایل-۲ آن را به شدت در مقابل آتش هوایی و زمینی دشمن مقاوم میکرد. با این حال در مجموع بزرگترین خطر برای ایل-۲ از جانب زمین بود همانطور که خلبانان توپهای ضدهوایی ۲۰ و ۳۷ میلیمتری را بزرگترین تهدید گزارش میکردند. ایل-۲ به شدت از جانب پشت هواپیما آسیبپذیر بود و این درحالی بود که جنگندههای خودی به جهت پرواز در ارتفاعهای بسیار بالاتر از ایل-۲ نمیتوانستند از آن محافظت کنند. به همین دلیل با افزایش تلفات مدل دو سرنشین با یک تیربارچی در پشت هواپیما جای مدل تک سرنشین را در خط تولید گرفت. با افزوده شدن جایگاه دوم افزایش یافت و ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت از سرعت هواپیما کاسته و کنترل پذیری آن به جهت عقبتر رفتن نقطه سقل سختتر شد. برای حل این مسئله در نمونههای بعدی بالها مقداری به رو به عقب زاویه پیدا کردند. فکر کنم نمونه خوبی از تاثیر ظرافت در کار باشد که چه در ارائه پس زمینه ها و چه در انتخاب رنگ طراحی دوستمان خیلی بهتر از کار در آمده است. این یک مقایسه اموزنده هست هم از این جهت که به سادگی می توان اینفوگرافی ها را ترجمه کرد و هم اینکه با فتوشاپ و کمی خلاقیت تصاویر خیلی بهتر از آب در خواهند آمد ترجمه دوست گرامی ام ار 9 کار بنده حقیر البته این طرح قبلا توسط برادر عزیز @MR9 کشیده و ارائه شده بود که با کسب اجازه و تقدیم به ایشان می گردد.
-
1 پسندیده شدهفرمانده یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه مصاحبه ای داشتن که نکات جالبی در خود داشت : 1. امروز ما در زمینه ارتباط بین پرنده و ایستگاه کنترل به سامانه ارتباط اطلاعاتی روز دنیا با برد بیش از 200 کیلومتر دست یافتهایم و میتوانیم بدون آنکه از رله ارتباطی استفاده کنیم ارتباط بین پرنده و ایستگاه هدایت و کنترل را از این فاصله برقرار کنیم 2. اتفاقاتی سال گذشته افتاد، که لینکهای تصویر ما از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شد. وزارت دفاع در صنایع خود توانست محمولههای اپتیکی را با کیفیت F-HD تولید کند. "شاید این مسئله یکی از علتهای کیفیت پایین تصاویر پهپاد های ایرانی بوده باشه " 3. یکی دیگر از ماموریتهای پهپاد کمک به هدایت آتش توپخانه است. قبلاً این کار توسط دیدهبان توپخانه انجام میشد که مشکلات عدیده ای را برای این عزیزان داشت اما امروز پهپاد هدایت آتش توپخانه را هم زمان برای فرماندهی توپخانه ارسال میکند. " امیدوارم این مورد به شکل یک پروتکل در سازمان رزم تعریف شود نه بصورت جزیره ای یکی استفاده کند یکی هم نه " 4. در حال کار روی پروژهای هستیم تا ریپیتر بر روی پهپاد قرار گیرد و این لایه ارتباطی امن را ایجاد کنیم. این موضوع میتواند خیلی از مشکلات مخابرات ما را در قرارگاههای عملیاتی حل کند. همین بحث را در جمع آوری سیگنالی هم داریم. یعنی سیستمهای جمع آوری سیگنالی و جنگال را روی پهپاد نصب کنیم و اقدام به جمع آوری اطلاعات مد نظر کنیم 5. ما هرچه به سمت تنوع تایپ برویم هر پهپاد، خلبان خاص خودش را می خواهد و نیازمند پشتیبانی قطعات است که در حوزه هوایی نگهداری و تعمیرات در عملیاتی بودن شما تاثیر بسزایی دارد.هرچه این تنوع بالا میرود با توجه به اوضاع اقتصادی موجب میشود تا ما نتوانیم از قابلیتهای عملیاتی به خوبی استفاده کنیم لذا ما از تنوع تایپ استقبال نمیکنیم. " نکته بالا بسار مهم است شاید داشتن یک نوع پهپاد در برد کوتاه ویک نوع در برد متوسط ویک نوع در برد بلند به شرطی که در اختیار همه یگانها ی ارتش و سپاه قرار بگیره هم مشکل اموزش و هم پیشتبانی رو حل کنه و هزینه ها رو کاهش بده" 6. درحال هماهنگی با جامعه اطلاعاتی نیرو هستیم تا استفاده از پهپاد دست پرتاب در قرارگاهها و یگانهای نیروی زمینی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. این کاری است که ما به شدت به دنبال آن هستیم ولی باید ساختار و سازمان آن هم شکل بگیرد. ر تلاش هستیم که مراقبت هوایی را در یگان های رزمی نیروی زمینی راه اندازی کنیم تا هر یگانی بتواند تا شعاع بیش از 30 کیلومتری خود اطلاعات مورد نیاز را تامین کند. " بعد از گذشت سی سال از جنگ که شاهد بکارگیری پهپاد بودیم و همچنین دیدن جنگهایی که در منطقه اتفاق افتاد از عراق و سوریه تا یمن ولیبی شنیدن این مسئله حیرت اور هست دوستان مسئول در طی این همه سال منتظر چی بودن تازه این سپاه هست که معمولا پیشرو هست در این کارها پس بقیه در چه وضعیتی هستن خدا میداند " 7. در سازمان خودکفایی نیرو نیز در سال های اخیر اقدامات بسیار خوب و اساسی در حوزه پهپاد انجام شده است. اول اینکه مرکزی تحت عنوان مرکز تحقیقات پهپادی با جذب نیروهای متخصص راه اندازی شده است و این مرکز با شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه پهپادی کارهای بسیار خوبی را انجام دادهاند که نمونه بارز آن طراحی و تولید پرنده «معراج» است که پروازهای اولیه خود را با موفقیت انجام داده و در حال رفع عیبهایی جزیی آن هستیم. " ایا بهتر نیست این سازمان های خود کفایی در سپاه وارتش و همچنین وزارت دفاع تجمیع و با بکاریگری تمام پتانسیل موجود بتوان کارهای ارزشمندتری ارائه کرد" 8. در حوزه پرنده فطرس تعامل جدی و خوبی با صنعت سازنده این پرنده داریم و چندین جلسه کارشناسی با آنها داشتهایم و در خصوص امکانات و الزامات پرنده صحبت های تخصصی زیادی شده است تا انشاءالله این پرنده بتواند در مجموعه پهپاد نیرو عملیاتی شود " فطرس پرنده خوبی هست وبا افزایش قابلیت های خود میتواند تبدیل به پرنده ارزشمندی شود ولی چرا شاهد 129 خریداری نشد شاید بهتر بود ارتش روی فطرس سرمایه گذاری کند سپاه هم روی شاهد 129 متمرکز شوند البته این صرفا یک نظر هست باید دید هدف گذاری نیروی زمینی سپاه در این مورد چه چیزی بوده است " 9. پهپاد شاهد 149 حاصل زحمات چندین ساله تمامی دست اندرکاران متخصص و طراح پهپاد در کشور است که با یک نگاه کاملا کاربردی و عملیاتی در طراحی و ساخت این پرنده اقدام کرده اند.اقدامات بسیار خوبی در ساخت این پرنده اعم از بدنه، موتور، مباحث اویونیکی و مکانیکی انجام شده است که انشاءالله امیدواریم با این روند پیشرفت و طبق قولی که دوستان و دست اندرکاران دادهاند در ایام هفته دفاع مقدس اولین تست زمینی این پرنده انجام شود. منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/08/2250700/گفتگوی-تفصیلی-با-فرمانده-پهپادی-نیروی-زمینی-سپاه-تست-زمینی-شاهد149-هفته-دفاع-مقدس-انجام-می-شود-رونمایی-از-پهپادهای-عمودپرواز-در-آینده-نزدیک
-
1 پسندیده شدهپیکر نمای عقاب طلایی دفتر طراحی سوخوی ( سوخوی با تلفظ روسی آن ژوکوی ) در هشتادمین سالگرد خود تصویر _ تصاویری از نمونه اولیه ی کامل ، پیکرنما ( ماک آپ ) ی جنگنده نسل پنجم خود یعنی پروژه ی S-22 را نشان داد که در دهه 1980 در اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافته است . طبق اطلاعات ارائه شده در تصویر ، پروژه S-22 نشان دهنده ی هواپیمایی با طرح نامتعارف بالهای روبه جلو بود .هر دو پیشران نیز از نازل هایی مسطح سود میبردند . با ذهنیت موجود ، میتوان برای نازل ها تحرک دو بعدی ( تحرک به سمت بالا و پایین ) را برای آینده ی طرح متصور بود . با نگاهی دقیق تر ، میتوان آسمانه ( کانوپی ) ی این طرح را مشاهده کرد که مشخصا" با نگاه طراحان به کانوپی جالب هواپیمای موفق اف 16 شکل گرفته است . پ ن با توجه به اطلاعات موجود ، این تصویر از یک حساب کاربری در توییتر منتشر شده است .
-
1 پسندیده شده"فیتر در تنگنا " جنگ ایران و عراق ، علیرغم ضربات مهلکی که بر پیکر ایران عزیز وارد آورد ،اما تجربیات ، حماسه ها و شگفتی هایی را در پی داشت که شاید در تاریخ جنگها نظیر نداشته باشد . تصویر فوق ، سروان "محمد رائد سلیمان" ، خلبان یکفروند جنگنده - بمب افکن SU-22 FITTER عراقی را به تصویر کشیده که در تاریخ 7 نوامبر 1982 بر فراز جبهه "عین خوش " توسط جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رهگیری وساقط گردید .
-
1 پسندیده شدهستاره جنگجو در جنوب آسیا یکی از مشهور ترین و در عین حال ناشناخته ترین کاربران جنگنده اف-104 استارفایتر (F-104 STAR FIGHTER ) ، نیروی هوایی پاکستان بشمار می رفت که علیرغم سابقه رزمی نه چندان مناسب این جنگنده مافوق صوت که در میان خلبانان نیروی هوایی آلمان به " تابوت پرنده " شهرت یافته بود ، بخوبی از این جنگنده علیه پرنده های مادون صوت هندی نظیر بمب افکن های کانبرا و هاوکر هانتر استفاده نمود .تصویر فوق ، یکفروند جنگنده استار فایتر بشماره رجیستر 0875-56 (سمت راست ) ویکفروند شنیانگJ-6 ( میگ-19) (سمت چپ) درمرکز آموزشی نیروی هوایی پاکستان ، جمعی اسکادران نهم ترکیبی به سال 1966 را نشان میدهد ردیف عقب از چپ به راست : ستوان امان ا.... ، ستوان سلیم صندل ، ستوان عارف منظور ، ستوان رشید بهاتی ، ستوان مشتاق و ستوان عباس میرزا نشسته از چپ براست : ستوان غلام عمر عباسی ، ستوان فاروق عمر ، فرمانده اسکادران (حکیم ا.. حسین ) ، سروان آفتاب عالم براساس اظهارات معلم خلبانان پاکستانی ، دانشجویان تازه وارد ، چیدمان ساده و منطقی کابین استار فایتر را به کابین شلوغ و غیر ارگونومیک میگ-19 ترجیح می دادند . پرنده فوق نیز بعنوان بخشی از تاریخچه نیروی هوایی پاکستان ، در سرفرماندهی این نیرو در " چاکلالا" نگهداری می شود . صرفا" برای میلیتاری / مترجم : MR9
