برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 4 شهریور 1399 در پست ها
-
4 پسندیده شدهبه نام خدا و با سلام به نظر می رسد نوع نامگذاری تسلیحات در ایران خیلی قاعده مند نمی باشد. چه در نامگذاری چه در سریال و آپگرید محصولات. زبان فارسی حجم عظیمی از کلمات از فرهنگهای مختلف را در خود دارد(از ترکی و عربی گرفته تا لغات با ریشه پهلوی باستان). پیشنهاد بنده این است دوستان برای تسلیحات برای 5 بخش موشکی و پهپاد، دریایی، زمینی و تجهیزات انفراد و هواگردها اسامی جالب و روش کدگذاری پیشنهاد بدهند. مثلا به نظرم سجیل برای موشک بسیار متناسب و عالی است ولی مثلا بعثت برای زیردریایی یک مقدار بی ربط و بی مزه است. توجه داشته باشید که خود نامگذاری نوعی جنگ نرم است. توجه کنید به اسامی خاص و تاثیرگذاری غربی مثل تامکت، فانتوم و... پیشنهادهای بنده برای انواع موشکهای زیرسطحی و واحدهای زیرسطحی ها: گواب، هوور، شوریده، سورخو، گدیر، سنگسر، گاریز، راشگو، قباد، سُکَلّا، تلال، هامور(بسیاری از اینها در مناطق جنوبی استفاده می شوند). برای موشک های غیربالستیک و پهپادها: تیهو، بالابان، قرقی، شاهین، لک لک، قوش، کرکس، شبگرد، دلیجه، چلچله، هما، هد هد، دارکوب، مینا، فنچ، فاخته و...
-
4 پسندیده شدهخط تولید موتور توبوجت اوج امیر خواجه فر اعلام کرد که این موتور اصلاح شده و از سیستم FADEC نیز بهره میبرد. از مزایای FADEC راندمان بهتر سوخت، کاهش پارامترهای مورد بررسی توسط خدمه پرواز، ایمنی بیشتر موتور، بهبود در کنترل و تعمیرات و .... است.
-
2 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم از آغاز ورود هواپیما به میادین نبرد ، واژه جدیدی با عنوان تکخال خلبان نیز وارد فرهنگ واژه های نیروهای مسلح شد که عمدتا" به خلبانانی اطلاق می گردید که موفق می شدند در طول نبردهای هوایی ، جنگنده های دشمن را سرنگون و یا اینکه در جریان اجرای ماموریتهای پشتیبانی نزدیک هوایی ، تجهیزات نیروی زمینی حریف را منهدم نمایند . اریش هارتمان ، خلبان تکخال آلمانی با 352 پیروزی هوایی در لیست بلند بالای این تکخال های پرنده از سال 1916تا کنون ، اسامی کسانی نظیر اریش هارتمان ، هانس اولریش رودل ، ایوان کاژداب ، اتو پولمن ، ماکس ایملمان ، گئورگی رچکالف ، فرانک لوک ، فرانسیسکو باراکا ، هیروشی نیشیزاوا ،ورنر مولدرز ، محمد رایان ، جلیل زندی ( خلبان پرافتخار گربه افسانه ای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ) و... دیده می شود که در دوره های مختلف ، واجد شرایط اطلاق تکخال خلبان بوده اند . تولد یک تکخال : سیف الاعظم ، در سال 1941 ،در خانواده ای از طبقه متوسط در پاپنا (pabna) بنگلادش ، چشم به جهان گشود و تا نوجوانی در مهمترین شهر بندری هند (کلکته ) زندگی نمود . در سال 1947، خانواده سیف الاعظم به شرق هند ( بنگلادش در جغرافیای سیاسی امروز ) ، یعنی جایی که اکثر مردم آنجا مسلمان بودند مهاجرت نموده و در آنجا ساکن شدند . هشت سال بعد ، یعنی در سال 1955 ، سیف الاعظم برای ادامه تحصیلاتش در دوره دبیرستان به پاکستان غربی مهاجرت نمود و پس از اتمام تحصیلات ، در سال 1958 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش پاکستان (PAF) شد و دو سال بعد یعنی در سال 1960 ، از این دانشکده فارغ التحصیل گردید و بعنوان افسر خلبان ، دوران خدمت خود را در این نیرو آغاز نمود . وی تنها خلبانی در ارتش پاکستان بشمار می رفت که در طول دوران خدمت خود ، در نیروی هوایی سه کشور ( نیروی هوایی پاکستان ، نیروی هوایی سلطنتی اردن و نیروی هوایی عراق ) خدمت کرد و به شکل متمایزی در برابر دو حریف قدرتمند ، یعنی نیروی هوایی هند (جنگ 1965) و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی (1967) قرارگرفت . از راست به چپ نیروی هوایی پاکستان ، نیروی هوایی عراق و نیروی هوایی سلطنتی اردن سه نیرویی که سیف الاعظم در طول دوران خدمت خود در آن به فعالیت پرداخت . وی در سال 2001 ، توسط نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، به این کشور دعوت گردید و طی مراسمی بعنوان یک قهرمان ، در ردیف 22 عقاب زنده دنیا قرار گرفت . وی دارای رکورد طولانی ترین شلیک در جریان یک نبرد هوایی است که آن را در جریان جنگ شش روزه 1967 و با انهدام دو فروند پرنده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بدست آورد . نام و تصویر وی بعنوان یک خلبان تکخال ، در بهترین دانشکده پرواز نیروی هوایی در سطح بین المللی ، یعنی مدرسه تاپ گان (TOP GUN) نیروی دریایی ارتش ایالات متحده می درخشد . ظهور یک تکخال : نبردهای هوایی میان اعراب و رژیم صهیونیستی ، یکی از جالب توجه ترین نبردهایی است که در تاریخ نظامی مدرن به وقوع پیوسته است . با این وصف ، یکی از جالب توجه ترین مواردی که در این نبردها ، قابل بررسی است ، حضور خلبانانی با ملیت های متفاوت در سازمان رزم طرفهای درگیر بشمار می آید چنانکه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از بدو تشکیل در سال 1948 ، از ملیتهای گوناگونی در ساختار رزمی خود بهره می برد و در آنسوی ماجرا نیز ، اعراب از خلبانان کشورهای گوناگونی نظیر آلمان شرقی ، پاکستان ، لهستان و لیبی استفاده می نمود . اما یکی از مشهورترین این خلبانان ، ستوان سیف الاعظم ، جمعی نیروی هوایی ارتش پاکستان بشمار می رود . وی در سپتامبر 1965 و با آغاز جنگ با هند ، در اسکادران هفدهم نیروی هوایی پاکستان مستقر در پایگاه هوایی سارگودها ، که به جنگنده های اف-86 مجهز بود ، خدمت می نمود و نخستین پرواز رزمی خود را در همین اسکادران تجربه نمود . در جریان این جنگ ، اجرای حملات هوا به زمین علیه اهداف زمینی ، بخش عمده ای از ماموریتهای محوله به این اسکادران را تشکیل می داد و در مجموع ، سیف الاعظم ، 12 ماموریت رزمی را در عمق خاک هند علیه اهداف دشمن در کاسیور ، واقا و سیالکوت به انجام رساند . جنگنده اف-86 نیروی هوایی پاکستان جنگنده فولند- گانت ، نیروی هوایی ارتش هند اما آنچه که موجب شد تا نام وی در صدر خبرها قرار گیرد ، واقعه ای بود که در 19 سپتامبر 1965 روی داد . در این تاریخ ، وی به همراه سه فروند از سابرهای اسکادران 17 ، به رهبری فرمانده اسکادران ، عظیم دادپوتا ، ماموریت یافت تا یک هدف را در عمق خاک هند بمباران نماید . اما پس از اجرای ماموریت و در راه بازگشت به خانه ، این فرمیشن توسط دو فروند رهگیر فولند گانت نیروی هوایی هند ، رهگیری شد و نبرد سختی میان دو طرف در گرفت . در جریان این نبرد هوایی ، پرنده فرمانده اسکادران سرنگون گردید ، اما ستوان سیف الاعظم ، موفق شد تا یکی از دو رهگیر هندی را با آتش توپهای خود سرنگون نماید و قربانی وی ، سروان " وی . مایادف " پس از خروج موفق از پرنده رزمی آسیب دیده خود ، به اسارت ارتش پاکستان در آمد . این شکار ، یک شاهکار باور نکردنی برای نیروی هوایی ارتش پاکستان بشمار می رفت ، چرا که تجربه نیروی هوایی پاکستان نشان داده بود که جنگنده های فولند گانت هندی به سختی در جریان رزم هوایی سرنگون می شوند . ستوان سیف الاعظم در زمان دریافت نشان از نیروی هوایی ارتش پاکستان با پایان جنگ ، ستوان سیف الاعظم ، در نوامبر 1966 ماموریت یافت تا با یکی دیگر از همکارانش در نیروی هوایی پاکستان ، یعنی ستوان "سروار شاد" ، به اردن رفته و تجربیات خود را به خلبانان جنگنده های هاوکر هانتر نیروی هوایی سطنتی اردن منتقل نماید . در جریان این ماموریت ، جنگ شش روزه 1967 آغاز گردید و ستوان سیف الاعظم به شکل ناخواسته ، درگیر یک جنگ دیگر شد . در 5 ژوئن 1967 ، وی به همراه 3 خلبان اردنی ، در قالب یک فرمیشن 4 فروندی از جنگنده های هاوکر هانتر از پایگاه هوایی المفرق به پرواز در آمد ، غافل از اینکه یک صورتبندی تهاجمی از بمب افکن های داسو سوپر مایستر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی ، به قصد بمباران این پایگاه هوایی ، بدان نزدیک می شوند . بلافاصله ، فرمان آغاز درگیری صادر شد و در بدو امر ، سیف الاعظم توانست تعداد پیروزی های هوایی خود را به عدد 4 رسانده و دو فروند سوپر مایستر مهاجم را سرنگون نماید . از این تاریخ به بعد ، بتدریج توانایی های وی در رزم هوایی در کانون توجه قرار گرفت . سوپرماژیستر نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به فاصله 24 ساعت ، یعنی در هفتم ژوئن 1967، پس از نخستین حملات نیروی هوایی عراق به اهداف مد نظر در سرزمین های اشغالی ، نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی یک حمله سنگین هوایی را علیه مجموعه پایگاه های الولید (H-3) ترتیب داد و براساس طرح های برنامه ریزی شده ، قرار شد تا یک فرمیشن تهاجمی شامل 4 فروند بمب افکن واتور و دو فروند میراژ-3 بعنوان اسکورت ، به الولید حمله نمایند . بمب افکن واتور نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی جنگنده MIRAGE III CJ نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با پرواز این فرمیشن بسمت الولید ، ستوان سیف الاعظم درون یک هاوکر هانتر عراقی به رجیستر 702 ، موفق شد تا به همراه دو هاوکر هانتر دیگر ، این فرمیشن را رهگیری نماید . اما میراژهای محافظ که انتظار چنین واکنش سریعی را از سوی نیروی هوایی عراق نداشتند ، بلافاصله برای دور نمودن هانترها ، از دسته پروازی جدا شده و همین کار ، آغاز درگیری هوایی را موجب گردید. درجریان یک نبرد هوایی طاقت فرسا ، یکی از دو فروند هاوکر هانتر همبال سیف الاعظم توسط یکی از میراژهای مهاجم به هدایت سروان "گیدئون درور" ساقط گردید . سیف الاعظم نیز با مشاهده ساقط شدن همکاراش ، برای انتقام وارد یک درگیری سخت با میراژهای محافظ شد و موفق شد تا یکی از دو میراژ را سرنگون نماید . اینک بمب افکن های واتور مهاجم بدون محافظ ، آماده بودند تا شکار سیف الاعظم شوند . بنابراین وی بسرعت به سراغ بمب افکن ها رفت و با ساقط کردن یکی از واتورها ، دومین شکار خود را به ثبت رساند . هر دو قربانی وی ، یعنی سروان گیدئون درور خلبان میراژ و سروان گولان که با بمب افکن واتور پرواز می نمود ، پس از خروج موفقیت آمیز از پرنده های خود ، به اسارت نیروی های عراقی در آمدند . صحنه بازسازی شده حمله سیف الاعظم به واتور اسراییلی یکی از خدمه زمینی که شاهد این نبرد هوایی بود ، بعدها چنین به یاد می آورد که سیف الاعظم بقدری نزدیک به بمب افکن واتور مهاجم پرواز می نمود که پس از شلیک و انفجار بمب افکن مزبور ، هاوکر هانتر او به درون دریایی از قطعات منهدم شده پرنده مهاجم وارد شد و بسیاری بر این باور بودند که وی نیز سرنگون شده است . هاوکر هانتر سیف الاعظم و دوKILL MARK که نشاندهنده دو شکار وی محسوب می گردد . به گفته سرگرد " مردخای هود " ، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی ، از دست دادن سه فروند هواپیما در یک درگیر هوایی ، موجب شد تا وی احساس کند که جنگ را باخته است . پس از سرنگونی این دو پرنده ، دو KILL MARK به نشانه سرنگونی دو پرنده دشمن در سمت راست این جنگنده حک گردید . این هاوکر هانتر تا اواسط دهه 70 میلادی در حالی که دماغه و سکان های عمودی آن به رنگ قرمز در آمده بود ، بعنوان رهبر تیم آکروجت نیروی هوایی عراق به خدمت خود در نیروی هوایی عراق ادامه داد . این هاوکر هانتر با پایان یافتن دهه هشتاد میلادی، در پایگاه هوایی حبانیه بازنشسته شد و بدنه این پرنده افسانه ای در همان پایگاه قرار گرفت . سرهنگ خلبان سیف الاعظم ، در طول خدمت خود موفق شد تا سه نشان شجاعت از سه نیروی هوایی ، بصورت جداگانه دریافت نماید . وی در سال 1972 ، به نیروی هوایی بنگلادش پیوست . نویسنده و مترجم : MR9 Military.ir Copyright :rose: :rose: تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است :rose: :rose: منابع : 1 - IRAQI FIGHTERS 1953-2003 2-ISRAEL AIR FORCE 1948-1967 BY RAY BALL 3-پاک دیفنس 4- ویکی
-
2 پسندیده شدهخوشبختانه کمی از آرزوهای دور و دراز ما داره رنگ واقعیت می گیره. نیروی دریایی ارتش نام پهپاد عمودپرواز جدیدش رو گذاشت: "پلیکان" https://www.mashreghnews.ir/news/1015490/بازوی-موشکی-ایران-در-دریا-با-پهپاد-OTH-بلندتر-شد-افزایش-دقت به نظرم برای نامگذاری قایقها و شناورها از نام جزیره ها و بندرگاههای قدیمی یا پدیده های طبیعی جنوب هم استفاده کرد. لاوان، نخیلو، هورالعظیم، کنارک، خور موسی و...
-
2 پسندیده شدهکلیت ماجرا خدمتتان عرض کردم. حالا ممکنه جزئی یا کلی معتقد باشیم زبان فارسی قابلیت تطبیق نداره. مثلا وزن پایه میشه نوشت "وپ". یا جستجوگر رو با مخفف "ج" در انتها اضافه کرد. چیزی که نیازه یه قالب واحد نامگذاری هست. مثلا "نام" اول بیاد. بعد هواپایه یا دریاپایه، بعد وزن پایه، بعد قابلیتهای اضافه اپتیکی و راداری و... و همه هم مخفف. مثلا اینطوری: بالابان-ساهپ-وپ12-ج کار پیچیده ای نیست. فقط یک اراده لازمه که یه قالب اصولی و متحد برای کلیه یگانها تعریف و ابلاغ کنه.
-
2 پسندیده شدهبا اجازه MR9 بزرگوار سرتیپ دوم جلیل زندی (۱۳۳۰ در گرمسار - ۱۳۸۰ در تهران) خلبان تکخال جنگندهٔ اف-۱۴ نیروی هوایی ایران است که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود. رکوردهای او، وی را واجد شرایط عنوان تکخال و موفقترین خلبان جنگ ایران و عراق در نبردهای هوایی کرده است. دوران کودکی و نوجوانی جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزتاله زندی تکنسین راه آهن و زادهٔ روستای لجران و مادرش گوهرتاج فولادی خانهدار و از اهالی شهر گرمسار بود. جلیل به همراه خانوادهاش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی میکرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خزانهٔ فرح آباد) آمد. او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید واقع در خانیآباد به پایان رساند. او در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت. در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، ولی به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر میکرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت؛ به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقهای که به خلبانی داشت به عنوان هنرجوی خلبانی به آمریکا اعزام شد و پساز گذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا، به عنوان خلبان به ایران بازگشت. در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به یادگیری پرواز هواپیمای اف-۴ئی گمارده شد. او مطابق معمول دورهها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی او با ایشان شد که همواره تحتالشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود. محل خدمت او به عنوان خلبان اف-۴ئی در همدان بود. خلبانان تکخال وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴اِی را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهرآباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر میبرد که با شنیدن خبر بمباران فوراً به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. هنگامی که سروان نیروی هوایی بود، اغلب با مافوق خود سرهنگ دوم عباس بابایی که فرماندهٔ پایگاه هشتم شکاری اصفهان بود درگیری داشت.[۳] عباس بابایی به برخورد بیرحمانه با خلبانان و افسرانی که متهم به عدم وفاداری به رژیم جدید و ارزشهای آن میشدند معروف بود.[۴] در روز ۶۱/۴/۲۳ با مراجعه مأموران به درب منزلش او را به اتهام تمرد از دستور به بازداشتگاه منتقل کردند. این اتهام توسط عباس بابایی فرمانده وقت پایگاه اصفهان به او نسبت داده شده بود. پس از بازداشت او را به دادگاه انقلاب تحویل دادند. دادگاه انقلاب جلیل زندی را به ده سال زندان محکوم کرد که البته به درخواست فرماندهٔ وقت نیروی هوایی و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه آزاد گردید. او در طول مدت زندان به مجازات اعدام نیز تهدید شده بود.[۴] دلیل اتهام تمرد از دستوری که به او نسبت داده شد این بود که از او خواسته شد تا با هواپیمای بونانزا - که هواپیمایی تک موتورهٔ ملخدار است و فاقد سیستمهای لازم ناوبری جهت پرواز مسیرهای دور و در شب میباشد – به هنگام غروب در یک مأموریت به بوشهر پرواز کند و او به علت آشنا نبودن با مسیر در خواست یک بلد را داشت و زمانی که با درخواست او مخالفت شده بود از انجام این دستور امتناع نمود. زیرا یکی از قوانین آموزش پرواز با هواپیمای بونانزا در نیروی هوایی این است که هر خلبان اولین پرواز مسیر دور خود را همراه با استاد انجام دهد. گزارش کتبی سروان زندی به مسئول عملیات پایگاه مبنی بر عدم توانایی انجام آن مأموریت و ارجاع این گزارش به فرمانده وقت پایگاه هشتم شکاری، عباس بابایی، بیگناهی او و جعلی بودن اتهام وارده از طرف فرمانده وقت پایگاه را اثبات کرد و به درخواست فرماندهٔ وقت نیروی هوایی، سرهنگ صدیق، و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه از زندان آزاد گردید.[۴] شهرت جلیل زندی بهعنوان خلبان جنگندهٔ اف-۱۴ است. وی دارای ۱۱ پیروزی هوایی (۸ فروند از این پیروزیها قابل استناد و اعتماد (تأییدشده توسط منابع غربی)[۵][۶][۷] و ۳ فروند دیگر پیروزی احتمالی میباشد). این پیروزیها عبارتند از: ۴ فروند میگ-۲۳، ۲ فروند سوخو-۲۲، ۲ فروند میگ-۲۱ و ۳ فروند داسو میراژ اف۱ میباشد.[۸]از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ جهان شناخته میشود.[۱] آخرین پست رسمی او پیش از مرگ، معاون طرح و برنامه در ستاد نیروی هوایی ایران بودهاست. او در سال ۱۳۸۰ در یک حادثهٔ رانندگی به همراه همسرش زهرا محب شاهدین درگذشت. هر دو آنها در آرامستان بهشت زهرا به خاک سپرده شدند. درخواست نامه خلبانان پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای آزادی جلیل زندی، صفحه یکم درخواست نامه خلبانان پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای آزادی جلیل زندی، صفحه دوم http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%84%DB%8C%D9%84_%D8%B2%D9%86%D8%AF%DB%8C
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم مقدمه : ایا قایق های موشک انداز مناسب جنگهای مدرن امروزی هستند ؟ قایقهای موشک انداز در نیمه دوم قرن بیستم به واسطه موفقیتهای عظیم خود در جنگ مصر و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و جنگ هند و پاکستان از سال ۱۹۷۱ به شهرت رسید. در اینجا به اثبات رسید که یک قایق ۲۰۰ تنی کوچک مجهز به موشکهای کروز میتواند به کشتیهای جنگی بزرگتر و اهداف زمینی خسارت وارد کند. بعد از آن، سیر تحول و پیشرفت قایق های موشک اندازآغاز شد و همه کشورها در سراسر دنیا تلاش کردند که در تکنولوژی ساخت ان یکه تاز شوند سلاحی که کوچک، اما بسیار قدرتمند بود این یک سناریوی واقعی دیوید در برابر سناریوی (داوود)با بودجههای کوچکتر بود که با ساخت دهها قایق از این قایقها به منظور بدست آوردن برتری بر دشمنان خود با بودجههای بزرگتر و کشتی های جنگی بزرگتر تلاش میکرد. قایقهای موشک انداز حتی برای نیروهای نظامی قدرتمند نیز محبوب بودند وبخشی از سازمان رزم انها بودند، زیرا آنها را به عنوان وسیلهای برای افزایش تعداد ناوگان خود بدون اینکه برای قدرت هجومی بیشتر بر روی کشتی های بزرگتر خرج کنند، در نظر گرفتند. اتحاد جماهیر شوروی، که پیشرو وکامل کننده قایق های موشک انداز بود، آنها را در سراسر جهان به فروش رساند و در نتیجه بسیاری از کشورها قایق های موشک انداز خود را توسعه دادند و جنگ در سطح دریا شکل دیگری پیدا کرد قایق های موشک انداز دقیقا چه هستند ؟ تعریف خاصی برای قایق موشک انداز وجود ندارد و شباهت زیادی به کوروت دارد اما به طور کلی یک کشتی کمتر از ۱۰۰۰ تن وزن و با داشتن سرعت بالا ، و مجهز به ۴ تا ۱۶ موشک کروز برای حمله به اهداف سطح دریا و خشکی باشد معمولا ً این قایقها کمتر از ۹۰ متر طول دارند ، دارای یک توپ اصلی کالیبر متوسط و یک توپ کالیبر کوچکتر به عنوان سلاح ثانویه که تکمیل کننده تسلیحات اصلی انها برای موشکهای کروز می باشند . آنها الکترونیک پیچیده ندارند و رادار جستجوگر اهداف و رادار هدایت کننده موشک ها یکی میباشد. قایقهای موشکی میتوانند به عنوان یک شکارچی در نظر گرفته شوند انها می توانند بجنگند و بدون اسیبب دیدن بازگردند و در عین کوچک بودن کشتی های با وزن ده برابر خود را غرق کنند اما بیاید به ان روی سکه نگاهی بیاندازیم: قایق های موشکی به خاطر ضعف در دفاع هوایی در صورت استفاده نکردن از یک تاکتیک مناسب به سرعت شکار میشوند و میدان نبرد به سرعت تبدیل به یک کشتار گاه می شود نقش اصلی قایق های موشک انداز کوچک : نقش اصلی قایق های موشک انداز کوچک ای است که به عنوان یک سکوی کوچک پرتاب موشک های کروز باشند و همچنین انها طوری طراحی می شوند که قیمت زیادی نداشته باشند در نتیجه انها معمولا به سنسور ها یا سیستم های دفاعی پیشرفته مجهز نیستند. بزرگترین امتیاز این قایق ها اندازه کوچک انها و سرعت زیاد انهاست که به انها اجازه می دهد به سرعت به محل درگیری برسند ، موشک های خود را شلیک کنند و قبل شناخته شدن در رادار دشمن از منطقه درگیری بگریزند در عصری که امریکا به سرعت ناو های هواپیمابر خود را گسترش میداد اتخاد جماهیر شوروی صدها عدد قایق موشک انداز ساخت و انها را در دسته هایی سازماندهی میکرد و وظیفه دفاع ساحلی را به انها محول کرده بود به این صورت که در یک لحضه صدها موشک کروز به سمت دشمن متخاصم شلیک میکردند.چنان خجم اتشی با توجه به پیشرو بودن فن اوری موشک کروز ان زمان شوروی هر نیروی مهاجمی را میتوانست نابود کند امروزه نیروهای دریایی قایق های موشک انداز را به عنوان تکمیل کننده قدرت اتش کشتی های بزرگتر میدانند و با ظهور موشک های کروز، قایق هایی که در ابتدا برای اتش به هدف در فاصله ۵۰ کیلومتری طراحی شده بودند در صورت تجهیز به موشک مناسب قابلیت حمله به اهداف در فاصله ۲۵۰۰ کیلومتری میباشند مزایا: ۱-سهولت عملیات هر نیروی دریایی میتواند انها را پشتیبانی و راه اندازی کند و با یک نیروی با اموزش متوسط در یک کرانه ساحلی اسیب های قابل توجهی را در صورتی که به موشک مناسب مجهز شده باشند وارد کند و با نسل جدید موشکهای شلیک کن و فراموش کن این کار ساده تر نیز می شود همچنین به خاطر اندازه کوچک این قایق های موشک انداز به سرعت می توانند بین بنادر و جزایر کوچک پهلو گیری و جابحا شوند ۲-افزایش قدرت اتش یک ناوچه گران قیمت مجهز به ۸ موشک کروز را در نظر بگیرید که در نقش دفاع ساحلی عمل میکند با افزودن ۴ قایق موشک انداز که هرکدام مجهز به هشت موشک کروز باشند تحت لوای یک رادار پشتیبانی (ناوچه یا رادار ساحلی ) شما قدرت اتش ۴ ناوچه اضافه را خواهید داشت بدون این که هزینه زیادی کرده باشید ۳- مقرون به صرفه بودن چینیها با هزینه ساخت یک ناوشکن مدرن که ۱۶ موشک کروز حمل کند می توانند ۲۵ عدد قایق موشک انداز که هر کدام مجهز به ۸ موشک کروز باشند بسازد که در مجموع ۲۰۰ موشک کروز در اختیار شما قرار می دهند. قایق موشک انداز واقعا سکوهای مناسبی برای موشک کروز می باشد که به راحتی می توان انها را پشتیبانی و مدیریت کرد ۴-اندازه کوچک و سرعت بالا یک اندازه کوچک به قایق موشک انداز اجازه می دهد که در صفحه رادار دشمن در میان انبوه قایق های ماهیگیری گم شود و با محیط ترکیب شود و همچنین به خاطر اندازه کوچک به سادگی در محیط های کم عمق و جزایر که کشتی های بزرگ قدرت مانور کمتری داند به سادگی تحرک بالایی داشته باشد در عصر حاضرممکن است ما کشتی های بزرگ را به خاطر رادار های قدرتمند و موشکهای مافوق صوت سرعت پایین کشتی را امر مهمی تلقی نکنیم اما سرعت بالا به قایق های موشک انداز اجازه می دهد که به سرعت از محل درگیری بگریزند و با سرعت 40/45 نات از برابر اژدر یا زیر دریایی بگریزد به شرطی که هشدار به موقع دریافت کند به هر حال این مانور سریع باعث می شود که به عنوان یک هدف توسط کشتی های جنگی شناخته شده وتوسط موشک های ضد کشتی هدف قرار گیرند و سرعت بالا یک شمشیر دولبه است ۵-ریسک و قابلیت توسعه اگرچه هیچ ارتشی این را به طور رسمی بیان نکرده اما به صورت کلی قایق های موشک انداز به عنوان یک پلتفرم که قابلیت توسعه و تغییر دارند،قیمت کمی دارند،نفرات کمی حمل میکنند شناخته شده اند و همچنین ماموریت های محوله به این قایقها عموما دارای حداقل یا عدم حفاظت هستند و همین امر به فرماندهان اجازه می دهد ماموریتهایی که ریسک از دست دادن قایق یا کشتی جنگی گران قیمت در انها وجود دارد را به این قایقها محول کنند محدودیتها ۱-اسیب پذیری در مقابل زیردریایی ها معمولا همه قایق های موشک انداز فاقد نیروی دفاعی در برابر زیر دریایی هستند و در برابر یک حمله از زیر اب بسیار اسیب پذیر هستند و یک زیر دریایی به سادگی قایق زیر هزار تن تنها با چند اژدر را از بین میبرد از این رو قایق های موشک انداز همیشه به یک اسکورت که توانایی دفاع در مقابل زیر دریایی که شامل ناوشکن ،زیر دریایی یا یک هلیکوپتر مجهز به سونار و تسلیحات ضد زیر دریایی نیاز مندند ۲-حداقل یا فاقد دفاع هوایی جنگنده های مجهز به موشک ضد کشتی یا حتی هواپیماهای ساده مجهز به موشک سطح به زمین کابوس هر کاپیتان قایق موشک انداز خواهد بود در هر حال بعضی از این قایق ها مجهز به توپ ضد هوایی و موشک های دوش پرتاب ضد هوایی هستند که پدافند متوسط در برابر هواپیمای متخاصم هستند.با این حال قایق های جدیدتر دارای دفاع بهتری برای نجات در برابر یک حمله از طرف دشمن هستند و شانس نجات بیشتری دارند ۳-برد کم از انجا که قایق های موشکی برای عملیات در اب های ساحلی طراحی شده اند و اکثر انها بدلیل محدودیت حمل سوخت نمی تواندد بیش از چند صد کیلومتر از پایگاه مادر خود دور شوند و این یکی از عوامل اصلی در طراحی قایق های موشک انداز بزرگتر در دسته ۷۰۰-۱۰۰۰ تن می باشد و به این قایق های بزرگتر اجازه می دهد در آبهای نیمه عمیق و با فاصله بیشتری از پایگاه مادر به عملیات بپردازند ۴-قدرت راداری کم یک قایق موشک انداز ممکن است موشک ضد کشتی با برد ۲۰۰ کیلومتر حمل کند و دارای رادار جستجوی هدفی با برد ۱۰۰ کیلومتر باشد در این صورت پتانسیل موشک برای برد بیشتر هدر میرود ،راه حل این مشکل استفاده از یک هلیکوپتر با رادار قویتر یا هواپیما گشتی یا پهپاد می باشد. اما برای حمله به اهداف زمینی با توجه به مختصات ثابت و از قبل تعیین شده انها مشکلی نخواهد بود. سناریوی حمله: ۱-یک بحران بزرگ در یک کشور خاورمیانه ای بوجود می اید و روسیه تصمیم میگیرد با یک کاروان از قایق های کلاس buyan-m خود به تاسیسات ان کشور حمله کند این قایق ها می تواندد با ۸ عدد از موشک های سری کالیبر با برد ۲۵۰۰ کیلومترو دقت مناسب اهداف فوق را مورد حمله قرار دهند در حالی که هنوز اب های سرزمینی خود را ترک نکرده اند ۲- دشمن شما کشوری همسایه است که خط ساحلی آن نزدیکی شما است . شما ناوگانی از قایقهای موشکانداز را با ماموریت هدف قرار دادن سیلوهای موشکی و بندرگاه هایی که محل پهلوگیری کشتی های دشمن هست میفرستید. کارخانههای ساحلی ، پالایشگاهها و سکوهای نفتی ساحلی در یک حمله موشکی هماهنگ هدف قرار گرفتهاند . چنین حملهای معمولا ً همراه با نیروی هوایی و اسکورت زیردریایی برای محافظت ، هدفگیری و تاثیر بیشتر همراه است. سناریوی دفاع : ۱-چین در یک بنبست دریایی در دریای جنوب چین با نیروی دریایی ایالاتمتحده قرار دارد . نناوهای هواپیمابر آمریکایی به همراه نبرد گروهی متشکل از دوازده ناوشکن، به تایوان نزدیک میشوند . چین تصمیم میگیرد که این پیشروی را متوقف کند ، اما قدرت برتری هوایی ایالاتمتحده بسیار قدرتمند است و آنها نمیتوانند ریسک از دست دادن ناوگان هوایی خود را بکنند. ناوگانی متشکل از ۲۴ قایق موشک انداز تایپ۲۲ در یک ماموریت با سرعت بالا و با ۴ ناوچه تایپA ۵۴ و۲ عدد ناوشکن تایپC ۵۲ به عنوان اسکورت ارسال میشود . این ناوگان ۲۴*۸=۱۹۲ موشک کروز را به کشتیهای جنگی آمریکا شلیک کند و برگردد . با این حال ، اگر چین زیردریاییهای خود و هواپیما جنگنده خود را به عنوان اسکورت ناوگان دریایی نداشته باشند ، قایقهای موشکی توسط زیردریاییهای دشمن نابود خواهند شد . چنین ماموریتهایی معمولا ً به یک سفر یک طرفه ختم میشوند . این یک سناریوی حمله معمولی است که نیروی دریایی امریکا از زمان جنگ سرد در حال آماده شدن برای آن است . ۲- شما کشوری هستید که صدها جزیره به عنوان بخشی از قلمرو خود دارید . یک دشمن متخاصم نیز وجود دارد که بر روی جزایر شما ادعای مالکیت میکند و سعی در تصرف آنها دارد . اگر آنها تلاش کنند یک ناوگان دریایی را که شامل کشتیهای جنگی ، کشتی و قایق های نیروبر برای تصرف جزایر شما بفرستند ، قایقهای موشکی شما در میان جزایر پراکنده میشوند و میتوانند یک حمله غافلگیرانه و هماهنگ به نیروهای آبیخاکی دشمن انجام دهند . این منجر به تلفات عظیمی خواهد شد و دشمن متخاصم سعی نخواهد کرد که دوباره ماجراجویی داشته باشد . با این حال این طرح تنها در صورتی موفق خواهد بود که برتری هوایی در منطقه داشته باشید . در غیر این صورت ، ناوگان قایق موشک انداز شما به هدفی اسان برای نیروی هوایی دشمن خواهد بود نگاهی به کوروت های بزرگتر: قایقهای موشکی کوچک و مجهز به سلاحهای سنگین در نیمه دوم قرن بیستم و پایان جنگ سرد و افزایش تهدیدات نامتقارن در دریاهای دور منجر به تغییر سیاست و توجه به قایقهای کوچک موشکی شدند . کشورهایی که قایقهای کوچک و بسیار مسلح داشتند ، اکنون قایقهای موشکی بزرگتر را با سلاحهای مشابه ترجیح میدادند ، که دارای دامنه عملیاتی طولانیتر و قابلیتهای عملیات در ابهای عمیق تر دریاها را ترجیح میدهند . این امر ظهور قایقهای موشکی در رده ۸۰۰ - ۱۵۰۰ تنی را با تجهیزات الکترونیکی و و دفاعی بهتر مشاهده کرد . کلمه " قایق موشک انداز " برای کشتیهای جنگی بزرگ مناسب نیست و عموما ً به عنوان کوروت( corvettes) موشک انداز یاد میشوند . این کشتیها در حال حاضر به همراه قایقهای کوچک موشک انداز به خدمت میپردازند چرا که بسیاری از کشورها دفاع را در ابهای عمیق تر ابی و دریا ها را به جای دفاع در ابهای سبز ساحلی ترجیح می دهند کشورهایی مانند چین , هند و روسیه کوروت های موشک اندازبزرگتری را همراه با ناوگان قایقهای موشک انداز کوچکتر خود به کار میبرند . بگذارید چین را به عنوان مثال در نظر بگیریم . آنها از کوروت تایپ ۵۶ با وزن ۱۵۰۰تن استفاده میکنند که برای انجام وظایف برد طولانیتر همراه با قایق موشک انداز تایپ۲۲ استفاده میشود که برای نقشهای دفاعی برد کوتاه طراحی شدهاست . روسیه با قایق های موشک انداز buyan - M با تناژ ۸۰۰ تن را همراه با کوروت های +۲۰۰۰ تن به عملیات می فرستد. هند کوروت کلاس Kora را با تناژ ۱۲۰۰ تن همراه با قایق های موشک انداز کلاس veer با تناژ ۴۵۰ تن در عملیاتهای دریایی همراهی میکند این مهم نشان میدهد که با وجود اینکه ممکن است کشورها به سمت کشتیهای بزرگتر حرکت کنند , اما کوروت های موشک انداز کوچک به همان اندازه مهم هستند و بخشی از استراتژیهای نیروی دریایی آنها باقی مانده است . چکیده : واژه " قایق های موشک انداز " ممکن است در حال مرگ باشد ، اما خود قایق موشک آینده درخشانی دارد .بسیاری از کشورها در سراسر جهان به دنبال طرحهای قدرتمند و مدرن هستند و آنها را به جای قایقهای موشک انداز به عنوان " corvettes " می نامند. این کوروت ها دارای قدرت آتش فراوانی نسبت به اندازه خود هستند و مقرون به صرفه هستند .استفاده از کوروت های موشک انداز در سراسر جهان شاهد روندی رو به بالا است و انتظار میرود که در آینده افزایش یابد . با ظهور موشکهای کوچکتر ، برد بیشتر و قدرت تخریب بیشتر باعث میشود نیاز به کوروتهای موشک اندازبیشتر شود و نیروهای دریایی بیشتری خواستار آن می شوند.این کوروت ها با تناژ بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ تنی در آبهای آزاد به اوج قدرت خود میرسد ، جایی که آنها میتوانند خسارات زیادی علیه دشمنان به بارآورندکوروتهای موشک انداز به آرامی نقش ناوچه های سبک را میگیرد و آنها به زودی یکه تاز میادین نبرد ساحلی و آب های نیمه عمیق خواهند شد منبع : https://defencyclopedia.com/2016/11/17/analysis-are-missile-boats-still-relevant-in-modern-warfare/
-
1 پسندیده شدهاین تصویر را کاربر میلتاری Rezamad در توییتر گذاشته بودند که پهپاد کرار را همراه با تسلیحات قابل حمل خود نشان میدهد. موشک سایدویندر با رنگ سفید مشخص است بمب بالابان- بمب خوشهای سیمرغ- بمب معرفی نشده شبیه به اس دی بی 1- بمب هدایت لیزری از خانواده ستار و موشک سایدویندر. مهمترین نکتهی این تصویر اضافه شدن موشک هوا به هوای سایدویندر است. در گذشته نمونهی هوا به زمین شفق بر روی این پهپاد بارگذاری شد که احتمال استفاده نسخه هوا به هوای شفق هم بود اما اکنون سایدویندر به کار گرفته شده است. چندی پیش اعلام شد ایران برد موشک سایدویندر را به 18 کیلومتر افزایش داده است. کرار میتواند حداقل دو فروند از این موشک 85 کیلوگرمی را حمل کند. دو نسخه از کرار توسعه داده شده، یکی با جستوگر راداری و دیگر با جستجوگر تصویرساز حرارتی. جستجوگر حرارتی کرار قادر است هدفی به اندازه خودش را در فاصله 30 کیلومتری رهگیری و از 3 کیلومتری روی آن قفل کند. رادار و رادوم احتمالی پهپاد کرار رهگیری هدف از فاصله 30 کیلومتری این برد برای هدفی در اندازه یک آواکس یا تانکر سوخترسان که چند برابر بزرگتر از کرار هستند افزایش پیدا میکند (به دلیل سرعت پایین کرار : با توجه به فیلم رهگیری کرار، سرعت کمتر از 600 کیلومتر در ساعت می باشد ) نسبت به اینگونه هواگردها امکان انهدام آنها ضعیف است). بنابراین کرار میتواند با استفاده از موشک سایدویندر بدون نیاز به کاربرد انتحاری، پرندههای دشمن را منهدم کند. هرچند بزرگترین کاربرد کرار بر ضد پهپادهای دشمن مانند MQ-4C ، MQ9 و بالگردهای دشمن است. مشخصات پهپاد کرار 3
-
1 پسندیده شدهدرود .در بحث حضور در دریا در شرایط طوفانی این قایق ها میتونند به دریا برن منتهی با سرعت خیلی کم حرکت میکنند و بهتره دریا نرن ولی خوب همیشه دریا طوفانی نیست اما هدف قرار دادن دشمن در فاصله ۲۵۰۰ کیلومتر برای اهداف ثابت هست که از مدتها قبل مختصاتشون مشخصه ،مثل فرودگاه،سیلو،رادار پل ،سد پالایشگاه و .... اما در مورد هدف قرار دادن کشتی عموما این قایق ها چون دفاع هوایی مناسبی ندارند و صرفا به عنوان یک سکوی متحرک موشک هستن و سعی هم میکنن رادار خودشون رو خاموش کنند و از رادار یه فریگت بزرگتر یا رادار پایگاه ساحلی یا هواگرد گشت دریایی مختصات هدف رو بگیرن و حمله کنند و اصل دفاع از ابهای ساحلی در ابهای عمیق به عهده فریگتهای بزرگه . ولی تو یه نبرد نزدیک دردسر زیادی درست میکنن مثالش قایقهای اوسا عراق .اگه به دام نمیوفتادن و قصد دفاع از سکوهای ام البکر و الامیه رو نداشتن در عملیات مروارید، اون زمانی که جنگ نفت کشها شروع شد میتونستن با استفاده از رادار کشورهای دوست !(امارات ،عربستان و...) راحت خیلی از نفت کشها رو هدف قرار بدن
-
1 پسندیده شدهبا سلام و تشکر از این مطلب خوبی که ترجمه شده لازم به ذکر است که در میان فهرستی که از نقاط ضعف این تایپ از شناورهای رزمی ارائه شده مهمترین نقطه ضعف اونها ذکر نشده.... مهمترین اشکال این قایقهای موشک انداز، و همچنین اون چیزی که در ایران بهش می گیم قایقهای تندرو، این هست که برای وضعیتهای دریایی متلاطم اصلا مناسب نیستند و اگر قرار است که دفاع سرزمینی به اونها واگذار بشه تنها کاری که دشمن لازم داره انجام بده تا همه ی این قایقها رو زمین گیر!!!! (بندرگیر) بکنه این هست که حمله ش رو در یک روز طوفانی انجام بده... در این وضعیت ناوهای هواپیمابر و کشتی های بزرگ با وزن 5000 تن به بالا مشکل آن چنانی ندارند اما کشتی های کوچک اصلا نمی تونند به دریا بزنند. در نتیجه اگر قرار است که با این سناریو از سواحل خودی دفاع بشه همون بهتر که موشکهای کروز رو ببنیدم شون پشت کامیون و خلاص.... این که فکر کنیم چون میتونیم روی این جور قایقها موشکهای کروز با برد 2500 کیلومتر نصب کنیم در عمل هم می تونیم واقعا اهداف دشمن رو در فاصله ی 2500 کیلومتری بزنیم بیشتر به جوک می مونه.... برای شکار شناورهای دشمن در برد 2500 کیلومتر حتما نیاز به یک شبکه ی جمع اوری اطلاعات مرکب از انواع ماهواره، پهپادهای برد بلند، هواپیماهای آواکس، هواپیماهای الینت و سیگینت هست... همه ی اینها در مجموع می تونن اطلاعات لازم برای هدفیابی و هدف گیری چنین موشکهایی رو فراهم کنند. بدون ابزار شناسایی کافی موشکهای نصب شده بر روی قایقهای موشک انداز عملا هیچ کاره هستند. لازم به ذکر هست که پیشینه ی این چنین قایقهای سبکی به جنگ جهانی دوم برمی گرده که آلمان نازی نمونه های اژدر افکن این گونه شناورهای سبک رو وارد کارزار کرد.... فکر کنم توی سایت مطلبی درباره شون باشه.... خلاصه در یک نبرد دریایی واقعی اگر اینها در کنار شناورهای دیگر باشند می تونند نقش خودشون رو بازی کنند وگرنه اگر اتکای دفاع از سواحل یک کشور تنها به این قایقهای موشک انداز واگذار بشه دخل اون کشور اومده
-
1 پسندیده شدهگل به خودی یا شلیک به خودی؟! یک روزنامه که احتمالا چند صد نفر! بیشتر مخاطب ندارد مصاحبه ای معمولی با شخصی می کند که خود معرفی اون شخص در اون مصاحبه که به اشتباه او را عضوی از ستاد مقابله با کرونا معرفی میکنه نشان میده چقدر غیر دقیق هست تنظیم مصاحبه. رسانه های معاند هم همون را بازنشر میکنند و البته در یک زمان طلایی ( که رابطه روزنامه و این زمان طلایی هم از نکات جالب توجه باید باشه اگر خبری پشتش هست ) ضریب میدند که خبرهایی که از ایران به دست ما رسونده میشده این هم سندش. تا این جای کار اتفاقی است مثل صدها اتفاق دیگه و طبیعی و مگر تا به حال هزاران بار از این اخبار و ادعاها و تحلیلهای متفاوت منتشر نشده در مورد کرونا که حتی میتونه راست باشه یا دروغ چون دیگه همه میدونند کشورها بر اساس شیوه های متفاوتی آمار اعلام میکنند. ولی درست در جایی که اتفاقا رسانه های فارسی زبان خارج از کشور تحت انتقاد هستند در بازنشر مصاحبه ای که معرفی فرد مصاحبه شونده حتی دقیق نبوده، جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات اون نشریه را توقیف میکنه (به هر دلیلی) و حالا نه تنها رسانه های فارسی زبان که چه عرض کنم انواع و اقسام رسانه های معاند عربی و المانی و ... این را سندی برای اثبات حرفهای فرد مصاحبه شونده برجسته کردند و ده ها خبر با ذوق در رابطه باهاش منتشر کرند بلکه بقیه از یک موضع تهاجمی حالا باید به لاک دفاعی برند که بله چون توقیف کردید یعنی حرفهاش راست بوده. در حالیکه گفته شد تا حالا صدها خبرو تحلیل اینچنینی از زبان نمانیده مجلس تا پزشک و حتی مقام مسئول رسمی گفته شده و تموم شده رفته. گاهی حس میشه برخی در برخی صندلیها از قصد عناد دارند در مورد کشور! اگر نفوذی محسوب نشند. نفوذی که حتما نباید استخدام شده باشه از اون طرف، جهل هم نفوذی ناخودآگاه تولید میکنه لابد. پ ن: سوی دیگه ماجرا البته نباید فراموش بشه. این دیدگاه شخصی است به ماجرا که این رویه باید تغییر کنه و با تخلفات به شکل دقیق تری مواجهه بشه. مشکل ما اجرای نصفه و نیمه و غیردقیق و بد و مصلحت سنجانه قوانین هست که منجر میشه قوانین لوس بشند و اثربخشی نداشته باشند که منجر به تخلفات گسترده بشند که وقتی هم برخورد میشه این طور بر علیه خودش تبدیل میشه. قوانین باید دقیق باشند و وقتی وضع میشند همه جوانبشون در نظر گرفته بشه. در این مورد به این روزنامه بارها تذکر داده شده که شایعات و خبرهای مجعول را خصوصا با توجه به ابلاغی که در مورد اخبار کرونا شده ( در برخی کشورهای دیگه هم در مورد کرونا تصمیماتی گرفته شده بود که در رابطه با آمار و اخبار رسمی و ... نهادها و افراد غیرمسئول حق مداخله و تشکیک ندارند البته با جعل عنوان قطعا در این مورد طبیعتا منظور اظهار نظر اشخاص عادی نیست) منشتر نکنه ولی گویا این چندمین بار بوده که اصرار داشته و تکرار کرده و گفتم از نظر شخصی من نباید توقیف میشد که گل به خودی محسوب میشه و اصلا اهمیتی نداشته گزارشش ولی همزمانی این مصاحبه با توجه به اصرار روزنامه اون هم همزمان با اون گزارش پر سر و صدای بیبیسی به نظرم چراغ خاموش توسط نهادهای اطلعاتی دنبال میشد تا ببینند رابطه ای از درون روزنامه با اونور وجود داره یا خیر خصوصا که اخیرا مدام از منابعشون در داخل ایران میگند. پ ن2: حالا این را بزاریم در کنار وضعیت اسفبار نشریات ما که به نظر تنتها چیزی که براشون اهمیت نداره حرفه روزنامه نگاری/تحقیق/جستجو/افشاگری و کشف حقیقت هست. فردی که باهاش صدها مصاحبه در وب وجود داره که در رابطه با شیر مرغ تا جون آدمیزاد نظر داده و بارها با عنوان پزشک و عضو ستاد مقابله با کرونا مصاحبه شده در نشریات مختلف در ظاهر وضعش این هست: یک به ظاهر مثل آقای دوربینی که علاقه وافر به مصاحبه و دیده شدن داره و در مورد گورستان و گردشگری تا پزشکی و اپدیمی و کرونا و جامعه شناسی و ... مصاحبه داره. چند جا به شخصه عنوان اپیدمولوژیست و ویروس شناس را در مصاحبه هاش دیدم ولی اطلاعات کمی ازش وجود داره به غیر از مصاحبه هاش در مورد هر چیزی که بشه فکرش را کرد نکته اینجاست این اطلاعات اصلا دیده نمیشن. چیزی که دیده میشه تیرتهای دهان پر کن رسانه های معاند هست که: تایید اطلاعات دروغ کرونا با تعطیلی روزنامه مصاحبه کننده یا ایران افشا کننده امار دروغ را تعطیل کرد و از این قبیل که مثلا چون قشری چون سلبریتیستها تنها منابع خبریشون با لجاجت و یا هر دلیل دیگه ای این رسانه هاست این در ذهنشون به عنوان حقیقت بدون اطلاع از سوی دیگه ماجرا ثبت میشه و در بزنگاه ها خودش را به شکل کمپین ها نشون میده که فکر میکنند حتما همینی هست که میگن چون یک روایت را شنیدند فقط.
-
1 پسندیده شدهالبته هیچ دلیلی نداره سپاه از این طرح استفاده کرده باشد صرفا اگر ماهواره ۶uباشه میتوانه شبیه به این ماهواره 6uکره جنوبی ها باشه بادقت ۳تا ۵ متر حتی دوربین بطور تجاری موجوده در بازار برای کارهای صنعتی و هوافضا از شرکت ایمپرکس امریکا https://www.hindawi.com/journals/ijae/2019/8916416/ البته ۲۰۱۷ پژوهشگاه فضایی ایران یک چندتا دوربین ایمپرکس نشان داد البته این انتن دریافت تله متری برای موشک ویا ماهواره نیز جالبه
-
1 پسندیده شدهدانشنامه دریایی نسل جدید ناوهای چندمنظوره با پیشرفت ابزار بی سرنشین، نسل جدید ناوها نیز به این ابزار مجهز شده و برای استفاده از سیستم های هوشمند و بی سرنشین طراحی می شوند همانطور که برای ناو هواپیمابر فورد استفاده از هواپیمای بی سرنشین دیده شده است برای ناوهای دیگر هم این سیستم منظور شده است در دریا سیستم های هوشمند بی سرنشین شامل قایق های گشتی محافظ و پهپادهای گشتی همانند اسکن ایگل هست با این روش علاوه بر کاهش خطرات برای خدمه ناو، میزان استهلاک و هزینه به شدت کاهش یافته و تعاریفی جدید در نبردها آغاز می شود چرا از دست دادن یک پهپاد با از دست دادن یک جنگنده تفاوت تبلیغاتی بسیار دارد
-
1 پسندیده شدهاسکادران لندن سیزدهم ژوئن سال ۱۹۱۷ شهروندان لندن با شنیدن صداهایی از آسمان، سرها را بلند کرده و از سوی شرق، چهارده فروند هواپیمای دو باله را در حال پرواز به آسمان پایتخت کشورشان مشاهده کردند. گویا هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در آستانه یک رژه هوایی با شکوه بر فراز این کلانشهر بودند. با رسیدن هواپیماها به آسمان شهر، عده ای از شهروندان شروع به تشویق و تحسین قدرت هوایی ارتش کشورشان بودند که ناگهان اجسامی را مشاهده کردند که از آن هواپیماها جدا شده و به سرعت به سوی زمین سقوط می کردند! بله! لندن چند ماه پس از آخرین یورش هوایی زپلین ها که پیشتر شبها انجام می شد، اکنون در روز روشن مورد تازش نخستین دسته از بمب افکن های یگان “بمب افکن های دوربرد راهبردی (Long Range Strategic bombers)” نیروی هوایی پادشاهی آلمان قرار گرفته بود. یگانی که به تازگی و در ماه مارس ۱۹۱۷ در کشور بلژیک برای یورش به انگلستان و با نام London Geschwader (اسکادران لندن) و از بمب افکن های پیشرفته گوتا جی-۴ سازمان یافته بود: فرمانده این اسکاردران نیز افسر سابق پیاده و خلبانی سی و دو ساله ای به نام هوفمن برندربرگ بود: این بمب افکن محصول مشترک سه کارخانه ‘زیمنس’، ‘ال وی جی’، و صد البته ‘گوتا’ بود. نسخه پیشرفته جی -۴ از بدنه ای با پوششتمام چوبی بود (در نسخه های پیشین بدنه با پارچه پوشیده شده بود) که سه خدمه داشت: خلبان، تیربارچی در دماغه، و افسر بمباران/تعمیرات. این هواپیما از دو دستگاه پیشرانه دایملر D-IVa به توان هر یک ۲۶۰ اسب بخار بهره می برد و به آسانی توانایی پرواز رفت وبرگشت به لندن را از خاک اروپا داشت. همچنین این بمب افکن توانایی حمل پانصد کیلوگرم بمب و دو دستگاه تیربار ۷٫۹۲ میلی متری پارابلوم MG-14 را داشت. در جریان این یورش ناگهانی، ۱۱۸ بمب شدید الانفجار به روی لندن رها شدند که کشته شدن ۱۶۲ شهروند و زخمی شدن ۴۲۶ نفر دیگررا به همراه داشت. شکست کامل نیروی هوایی سلطنتی در سرنگونی حتی یک فروند از این بمب افکنهای گوتا، سرافکندگی شدیدی را برای نظامشان ودولتمردان بریتانیا به همراه داشت به گونه ای که جرج پنجم پادشاه این کشور در آنزمان که ریشه خانوادگی آلمانی داشت، کلمه ‘گوتا’ رااز نام فامیلی این خاندان برداشته و آن را با ویندسور جایگزین کرد که تا امروز هم ادامه دارد.
-
1 پسندیده شدهنسل جدید ناوهواپیمابر (ناو جرالد آر فورد) بعد از ناوهواپیمابر کلاس نیمیتز ارتقاهایی در فناوری ها و طراحی های ناوهای هواپیمابر صورت گرفت که مجموع این فناوری ها در ناوهواپیمابر جدید با نام کلاس فورد معرفی شد. این ناوهواپیمابر در جانمایی، آسانسور، منجنیق پرتاب هواپیما، رادار، پیشران، تسلیحات دچار تغییرات ساختاری شده که در ظاهر هم تغییراتی را ایجاد کرده است. دو جنگنده اختصاصی این ناو اف 35 و هواپیمای بدون سرنشین می باشد ولی حضور باقی جنگنده ها اجتناب ناپذیر بود.
-
1 پسندیده شدهماموریت به غرب اقیانوس اطلس بعد از اعزام ناوهای ایران برای مقابله با دزدان دریایی، انگیزه ها برای حضور در دریاها دورتر زنده و قوی تر شد این اقدام با رفتن به اقیانوس آرام و سواحل چین جدی شد ولی هدف بزرگ رسیدن به سواحل آمریکا بود که با روابط خوب با ونزوئلا این هدف جدی تر پیگیری شد اولین اقدام چند سال پیش بود که ناو ایرانی در نزدیکی جنوب آفریقا دچار مشکل شد و بعد از مدتی تعمیر در کشور ساحلی ان منطقه به ایران بازگشت ولی با تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا و ارسال نفت کش ها این هدف دوباره در ذهن ها پیگیری و تکرار شد صحبت ها و اقدامات نشون میده در آینده نزدیک شاهد چنین اتفاق بزرگی برای نیروی دریایی ایران خواهیم بود گامی بزرگ برای ناوگان ما و گامی بسیار بزرگتر در تحقق خواسته های بزرگتر
-
1 پسندیده شدهمدلسازی ماهواره بر قاصد یک با استفاده از نرم افزار راینو qased 1 missile 3d model
-
1 پسندیده شدهالان اسپایک در خیلی از کشورها بر روی شناورها نصب میشه مثلا همین اذربایجان در دریا خزر ..یک سلاح بسیار خوب در صورت افزایش برد برای قایق ها و شناورهای کوچک هم بسیار دقیق هستند خصوصا برای زدن نقاط کلیدی کشتی های هدف هم انهدامشون برای شناورهای دشمن تقریبا غیر ممکن... لانچر چندتایی اسپایک NLOS
-
1 پسندیده شدهhttps://www.eghtesadonline.com/بخش-عمومی-30/398850-موشک-جدید-زیر-دریایی-ایران-دشمن-را-غافلگیر-کرد نامگذاری موشک کروز زیردریایی جدید ارتش به نام "جاسک2"
-
1 پسندیده شدهالبته منظور من کلا عوض کردن نوشتار نبود برای تسلیحات منظورم بود مثلا بمب هواسر نسل اول با وزن پایه FB_11 بمب هواسر نسل اول با محدوده دوم وزن استاندارد پذیرفته شده نیروهای مسلح FB_12 مثلا جست و جوگرها هم صرفا حرف اول کلمه لاتین به انتها اضافه بشه بالاخره تو استاندارد نظامی وقتی با کیلومتر و ماخ و پوند و غیره سروکار داریم اینها هم باید متناسب باشن کلمات مثل بالابان مشکل درست میکنن مثلا بالابان دویست کیلویی نسل دوم یا قائم پنج بیست کیلویی نسل سوم با جستجوگر فروسرخ اینا حتی کار متخصصین لود و فرمانده و طراح عملیات رو سختتر میکنن
-
1 پسندیده شدهدوست عزیز شما تنها نیستید. از صد سال پیش میرزا ملکم خان و همفکرانش اعتقاد داشتند ریشه عقب ماندگی ایران در زبان فارسی است که توان مدرن شدن ندارد و ایران باید تغییر خط دهد. در مقابل محمدعلی فروغی بود که با تاسیس "فرهنگستان زبان فارسی" با همراهی دهخدا، فروزانفر، نفیسی و ملک الشعراء بهار دست به تلاش گسترده ای برای تولید لغات جدید زد. لغاتی مثل "حقوق"، "دادگستری" و... از اولین تولیدات فرهنگستان بود. خواندن این مقاله برای شناخت فروغی در مدرن کردن ایران جالبه: http://yon.ir/hXqj5 متاسفانه بعد از انقلاب تولیدات مقبول و درخور فرهنگستان شیب نزولی گرفت و دولتمردان هم به توانایی های ذاتی زبان مشترک فلات قاره ایران کم توجهی کردند. نمونه اش همین خبر که مثلا نام "قائم" که از القاب مبارک امام زمان ع هست روی موشک گذاشته اند!! یا "یاسین" که نام یک سوره می باشد چه ارتباطی با تسلیحات می تواند داشته باشد؟! اگر کمی در مورد پسوندها، پیشوندها و لغت سازی مدرن فارسی مطالعه بفرمایید احتمالا شما هم با جریانی که فروغی 100 سال پیش ساخت همراه می شوید. هر آشنا با صنایع نظامی ایران معترف است که این وضعیت هرج و مرج نامگذاری باید متوقف شود. ولی برای منظم کردن نامگذاری لزوما نیاز نیست از حروف لاتین استفاده کنیم. مثلا برای کدگذاری میشه "سلاح انفجاری هواپایه" مخفف کرد به "ساهپ" و در ادامه نامگذاری خاص(مثلا بالابان) و شماره گذاری را آورد. اگر اراده منظم سازی باشد حتما قابل انجام است. و در انتها توجه شما را جلب می کنم به وضعیت ترکیه و تاجیکستان که با جایگزین کردن خط لاتین و سیریلیک ارتباطشان با فرهنگ کهنشان قطع شد. فرض کنیم در مورد ایران هم خط تبدیل به لاتین شود. ببینید چه حسی دارید وقتی می خوانید: Baran sobhghahi khak ra moattar kard (= باران صبحگاهی خاک را معطر کرد). "خط" حامل احساس و تاریخ است.
-
1 پسندیده شدهبا عرض معذرت اما به نظر من اصلا همین نام ها هم به کار نمیاد. باید واقعا شماره گذاری و نام لاتین باشه
-
1 پسندیده شدهhttps://www.mashreghnews.ir/news/981710/رونمایی-از-بمب-های-هواپایه-نقطه-زن-یاسین-بالابان-و-سری-قائم نکته امیدوارکننده امروز این بود که نام یکی از بمبهای هواپایه رو گذاشتن "بالابان". در پست یکی از نامهایی که اشاره کرده بودم همین "بالابان" بود. ما در فرهنگ بومی خودمان انواع اسامی و ترکیبات زیبا داریم که کاملا هم کاربردی است. حتی در ساخت مخفف های فارسی هم اگر دقت کنیم ترکیب بسیار زیبایی مثل مپنا، ناجا، سنا، سجام و.... میشه ساخت و ترویج کرد. حتی این احتمال هم شیرینه که این اسم جدید از همین تاپیک استفاده شده باشه
-
1 پسندیده شدهبا سلام ضمن تشکر از شما ، در حقیقت زمانی که داشتم این مجموعه را ترجمه می کردم ، من هم به این تناقض برخوردم ، اما بر اساس منابع ، سیف الاعظم سه پیروزی قطعی داشت ، یکفروند سوپر ماژیستر ، یکفروند میراژ 3 و یکفروند واتور ، ایشان یک پیروزی تایید نشده هم دارند که احتمالا" در یکی از این دوجنگ آن را بدست آوردند و چون تایید شده نیست ، بطور رسمی ثبت نشده ولی در موارد مختلف ، بنده تعداد پیروزی هایی هوایی ایشان را 4 فروند دیدم بعنوان مثال ، مرحوم زندی ، 8 پیروزی قطعی و 5پیروزی تایید نشده داشت . اساسا" در نیروی هوایی همه کشورها ، برای ثبت پیروزی های هوایی قوانین سفت و سختی وجود دارد. یک مثال مشهور هانس اریش رودل هست که عدد های متفاوتی از تعداد تانکهایی که منهدم کرده ارائه شده . مثلا" در یک منبع ، 9 فروند هواپیما و 519 دستگاه تانک و در جایی دیگر ، تعداد کمتر یا بیشتری ثبت شده است . متشکرم ، مطالب که زیاد هست ، ولی باید یک کتاب فقط در مورد نیروی هوایی پاکستان ترجمه و تالیف کنم تا موجب رضایت شما شود . :winking: :winking:
-
1 پسندیده شدهتشکر فراوان از جناب MR9 که فقط دادن مثبت کفایت نمیکرد... :rose: :rose: :rose: :rose: فقط دو تا سوال، در متن اشاره کردید در درگیری با نیروی هوایی هند و رهگیرهای فولند-گانت جناب سیف الاعظم 1فروند را سرنگون کردند، و بعد در ادامه متن اشاره کردید که در جنگ شش روزه و در نیروی هوایی اردن با ساقط کردن دو فروند سوپر مایستر تعداد پیروزی های هواییش را به چهار رسوند، این وسط پیروزی هوایی دیگه چی بوده...؟ و سوال دوم اینکه مجموعه پیروزی های هوایی ایشون همین مواردی بود که فرمودید، یعنی 1 مورد در برابر هند، 2 مورد در برابر رژیم صهیونیستی در نقش اردن و 2 مورد مجدد در برابر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در نقش عراق یعنی مجموعا 5 پیروزی هوایی؟ (فارغ از اون یه دونه پیروزی هوایی مورد سوال در سوال اول)