برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on جمعه, 7 خرداد 1400 در پست ها
-
2 پسندیده شدهانتقال ژن گرومن به پیکربندی تایگر آیا جت رونمایی شده "کوثر" قادر است تبدیل به تغییر دهنده بازی بزرگ باشد ؟؟!!!! از یک نظر ، جت رزمی کوثر که در اوت 2018 توسط مقامات دفاعی ایران رونمایی شد ، به احتمال زیاد آخرین گونه برگرفته از نسخه آمریکایی جت اف-5 بشمار می آید که بدنبال ناکامی صنعت هوایی ایران در تولید انبوه جت آذرخش و صاعقه در دست توسعه قرار گرفته است . به اعتقاد برخی ناظران ، این انتظار میرود که با توجه به فناوری هایی که در برنامه های گذشته نظیر صاعقه ، بومی سازی شده و بنابر راهبرد اصلی نیروی هوایی ایران مبنی بر جایگزینی سامانه های خارجی با تجهیزات داخلی ، این جت جدید که می بایست با قیمت بسیار ارزان تولید انبوه گردد ، از ویژگی های کاملا" پیشرفته ای نظیر نمایشگرهای سربالا (HUD) ، شبکه انتقال داده تمام دیجیتالی ، نمایشگرهای چند منظوره رقومی ، رایانه محاسبه بالستیکی ، سامانه نقشه هوشمند و یک رادار جدید و درنهایت سامانه های اویونیک بومی سازی شده برخوردار شده باشد . مجموع این توانمندی ها که نشان دهنده درجه قابل توجهی از پیچیدگی است ، باعث شده تا صنعت دفاعی ایران ، مدعی تولید یک جت رزمی نسل چهارم شود ، با این وصف ، قابلیتهای ادعایی جت کوثر و توانمندی های ان که در قالب یک جنگنده سبک تعریف شده است ، بشدت بسته به کیفیت مهماتی است که برای حمل توسط این پرنده رزمی در نظر گرفته شده و این با توجه به ضعف قابل توجه سلف این پرنده ، ( جت صاعقه ) ، شبهاتی را بوجود می آورد . اما دلایلی نیز وجود دارد که نشان میدهد جت کوثر احتمالا " بعنوان یک برنامه خاص برای تسریع آنچه که مفهوم " تغییر دهنده بازی " برای نیروی هوایی ایران ، نامیده میشود ، در نظر گرفته شده است ، همانطور که حقیقت امر نشان می دهد که طراحی سازه هوایی این جت ، درمواردی غیر از انعطاف پذیری ، هزینه پایین و تعمیر و نگهداری آسان ، نشان دهنده پیشرفت قابل ملاحضه صنایع دفاعی ایران ، در حوزه هایی نظیر اویونیک ، رادار و فناوری تولید موشک در مقایسه با زمانی که صاعقه به سال 2007 وارد خدمت شد ، است و این امراثبات می کند که جانشین این برنامه ، بطور قطع ، توانمندی های بیشتری را به نمایش خواهد گذاشت . به اعتقاد ناظران نظامی ، شاید یکی از دلایلی که برصحت تحلیل فوق ، مُهر تایید می گذارد ، انتشار خبر آزمایش و تولید انبوه موشک فکور -90 است که چند هفته پیش از رونمایی از جت کوثر صورت گرفت که یک پیکر بندی مهندسی معکوس شده از موشک هوابه هوای دوربرد فینیکس بشمارمیرفت که در زرادخانه نیروی هوایی ایران ، هنوز جنگ افزار مهیبی بشمار میرود . بنابراین ، با بازنشستگی احتمالی فینیسکهای موجود در انبارهای نیروی هوایی ایران ، فکور -90 با توانایی مثال زدنی رزمی و برد احتمالی 300-250 کیلومتر ، بتدریج به نقطه قوت جتهای محمول ان می شود ، بصورتی که به پرنده های رزمی ایرانی ، اجازه خواهد داد تا با مهمات بومی ، جتهای متخاصم را در بردی قابل توجه مورد اصابت قرار دهند . اما با توجه به این نکته که موشک فینیکس بدلیل وزن قابل توجه ، صرفا" بر روی تامکتهای نیروی هوایی ایران قابل استفاده است و دقت در این موضوع که در اخبار مربوط به تولید فکور -90 ، وزیر دفاع ایران براین ادعا قرار داشت که این موشک جدید بر روی پیکربندی های متنوعی از جتهای موجود در نیروی هوایی قابل استفاده است ، در مجموع نشان میدهد که تئوریسین های نیروی هوایی درصدد هستند تا در کنار تامکتها ، یک پیکربندی دیگر را برای حمل فکور-90 آماده کنند . در ابتدا ، جت رزمی صاعقه ، محتمل ترین گزینه برای مسلح شدن به فکور -90 به نظر میرسید ، اما با رونمایی از کوثر ، که بنابر ادعاهای موجود ، می بایست به رادار توانمند تر و زیر سیستم های پیشرفته تری مجهز گردد ، می توان به این نتیجه رسید که پیکربندی اشاره شده از سوی وزیر دفاع ایران ، احتمالا" مورد اخیر ( کوثر ) باشد . اما به احتمال بسیار زیاد و از روی شواهدی موجود ، ارتش ایران موفق شده تا یک سامانه راداری کاملا" جدید را از روی الگوی سیستم رادار مشهورتامکت (AWG-9) تولید کند که توانمندی بالاتری را در مقایسه با نسخه آمریکایی که هنوز پس از گذشت 40 سال ، جذابیت خود را حفظ نموده ، ارائه میکند با این تفاوت که نمونه ایرانی ، در مقایسه با همتای آمریکایی ، جمع و جورتر بوده و قابلیت نصب برروی کوثر را خواهد داشت . با این وصف ، در حالی که جت سبک کوثر ، همانند تامکت ، قادر نخواهد بود تا با آرایش تسلیحاتی سنگین شش تیر موشک وارد جنگ هوایی شود ، به احتمال زیاد ، نصب دو تیر موشک فکور مینیاتور شده ، درکنار استفاده از موشکهای کوتاه برد سایدویندر (AIM-9) ، می تواند این پیکر بندی را به یک " تغییر دهنده بازی " برای ناوگان نیروی هوایی ایران تبدیل کند که به آن اجازه می دهد با استفاده از توانمندیهای بومی ، در بردهایی فراتر از تصورات موجود ، وارد نبرد با مهاجمان احتمالی گردد . برای مقایسه ، ارتقاء ناوگان تایگر برای درگیر شدن با اهداف در ورای محدوده بصری خلبان ، بوضوح توسط دو نیروی هوایی در شرق و جنوب شرق آسیا ، با موفقیت صورت پذیرفته است . بعنوان مثال نیروی هوایی تایوان و سنگاپور ، با اجرای یک بروزرسانی سنگین ، جتهای قدیمی خود را برای حمل و شلیک موشکهای هوا به هوای AIM-120B ارتقاء داده ، به شکلی که هم اکنون ، برد درگیری این جتها به 75 کیلومتر رسیده است . تایگرهای نیروی هوایی تایوان نیز با ارتقاء های انجام شده ، اکنون میتوانند موشکهای هوا به هوای Sky Sword II را با بردی برابر 100 کیلومتر حمل و شلیک نمایند که این خود ، یک خطر بسیار جدی برای جتهای نیروی هوایی ارتش چین محسوب میشود . در نتیجه ، اگر پتانسیل نیروی هوایی ایران در تولید یک سامانه راداری در مقیاس کوچکتر از AWG-9 اثبات شود ، بامسلح شدن کوثر یا هر جت رزمی دیگر به این رادار ، عملا" یک تهدید بسیار جدّی بوجود خواهد آمد . در صورتی که صنعت دفاعی ایران ، موفق شود ، گونه مینیاتوری از فکور-90 را برای جتهای نیروی هوایی خود در خط تولید انبوه قرار دهد ، به احتمال بسیار زیاد ، برد تمامی موشکهای هوا به هوای موجود در زرادخانه همپیمانان آمریکا در خاورمیانه و حتی مهمات استاندارد نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده ، تا 50 درصد کاهش پیدا خواهد نمود . از سویی دیگر، در صورت توسعه گونه بهبود یافته ای از اویونیک مورد استفاده در تامکتهای نیروی هوایی ، خون تازه ای به رگهای جتهای نیروی هوایی بخصوص اف-4 که می بایست ماموریتهای ضد شناور را با نمونه های بومی سازی شده موشکهای چینی ، نظیر نصر و قادر اجرا کنند، تزریق میشود که در سالهای گذشته ، از توانمندی فوق ( نصب موشکهای ضد کشتی بومی بر روی فانتوم های نیروی هوایی ) رونمایی شده بود . در مجموع ، پیشرفتهای به نمایش درآمده در برنامه کوثر ، در صورتی که به شکل سیستماتیک ادامه پیدا کند ، بخوبی میتواند به یک نقطه عطف مهم برای نیروی هوایی ایران تبدیل گردد تا یک جت رزمی سبک که می بایست بعنوان مکملی برای ناوگان رهگیری های اف-14 و همچنین برنامه آتی نیروی هوایی ایران برای سفارش گونه خاصی از خانواده جتهای فلانکر روسی انمجام وظیفه نماید ، بخدمت عملیاتی در آید . پی نوشت : 1- انشا... با مشارکت دوستان ، این مطلب در دامنه وسیع تری تحلیل شود 2- منبع : https://militarywatchmagazine.com/article/71077 صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهماموریت جدید برای شکار ای وکس تجهیز جتهای F-15EX نیروی هوایی ارتش ایالات متحده به موشکهای دوربرد هوا به هوا براساس گزارش های جدید منتشر شده ، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده درصدد است تا کلاس جدیدی از موشکهای دوربرد را برای جتهای رزمی سنگین F-15EX بعنوان یک جنگنده نسل چهارم که نخستین پرواز خود را در فوریه 2021 انجام داد ، تولید کند . پیش بینی های فعلی نشان می دهد که این موشک احتمالا بلحاظ ابعاد ، بزرگتر از موشکهای AIM-120 که هم اکنون جتهای خط مقدم این نیرو را مسلح نموده ، باشد . تحلیلگران نظامی ، این سلاح جدید را با عبارت " یک موشک هوابه هوای بزرگ " توصیف می کنند و جنگنده ایگل نیز بدلیل قابلیت حمل وشلیک آن ، "کامیون حامل سلاح " نامیده شده است . راست : طرح AIM-260 چپ : طرح PL-XX درواقع ، جنگنده – بمب افکن اف-15 در حال حاضر ، سنگین ترین جنگنده جت غربی است که برای ایجاد برتری هوایی ساخته شده است ( به استثنای جنگنده- رهگیر اف-14 تامکت که هم اکنون بازنشسته شده و همچنین جتهای پنهانکار اف-22 که خط تولید آن بسته شده ) . بنابراین ، ایگل مناسبترین پیکربندی برای این سلاح بزرگ تشخیص داده میشود . مزیت عمده توسعه چنین سلاحی ، ضمن قابلیت شلیک از فواصل دور، وجود امکان حمل کلاهک و رادار بزرگترو قدرتمند تر است . فینیکس ... افسانه ای که در سالهای پس از بازنشستگی ، قابلیتهای آن همچنان رُخ می نمایاند در گذشته های نه چندان دور ، موشکهای بزرگ هوابه هوایی نظیر آر-33 ، آر-40 و آر-37 روسی و سپس افسانه شکار دوربرد AIM-54 فینیکس (آمریکایی ) ، فکور-90 ( ایران ) و طرح PL-XX چینی طراحی و بصورت عملیاتی بکار گرفته شدند یا در مرحله طراحی قرار دارند . موشک فینیکس در اوایل دهه هفتاد میلادی وارد خدمت شد و در جریان جنگ ایران و عراق توسط جنگنده های اف-14 نیروی هوایی ایران مورد استفاده قرارگرفت و نشان داد ، درصورتی که درست بکار گرفته شود ، یک جنگ افزار مرگبار بر علیه جتهای رزمی دشمن است . راست : گرچه ترکیب آرایش شش تیر فینیکس ، تامکت را برای حضور در صحنه رزم هوایی سنگین می نمود ، اما قابلیتهای غیر قابل کتمانش ، آن را تبدیل به خاطره ای خوش در تاریخ هوانوردی نمود چپ : تامکتهای نیروی هوایی ایران (IIAF و سپس IRIAF) گرچه بلحاظ پشتیبانی در مضیقه بودند ، اما بیلان عمل آنها در تاریخ رزم هوایی تبدیل به الگویی از برتری فناورانه شد با این حال ، ابر رهگیر اف-14 در مقایسه با جنگنده اف-15 به سطح تعمیر و نگهداری بالاتری نیاز داشت و بلحاظ لجستیکی ، برای کاربرانش مشکل ساز تر بود ، اما رادار قدرتمند و اندازه پیکربندی هواگرد ، آن را برای حمل شش تیر موشک فینیکس مناسب ساخته بود . در این میان ، گرچه یکسری برنامه ها برای یکپارچه سازی فینیکس با جنگنده اف-15 انجام شد ، اما ایگل بدلیل ابعاد کوچکتر ، قابلیت حمل تعداد قابل توجهی از این موشکها را نداشت ، ضمن اینکه حتی درصورت ایجاد چنین قابلیتی ، احتمالا عملکرد پروازی آن را دچار مخاطره می نمود . علاوه براین ، رادار نصب شده بر روی ایگل ، در بازه زمانی فوق الذکر ، باعث شده بود تا خلبان نتواند از حداکثر برد فینیکس کمال استفاده را ببرد . خانواده موشکهای برد بلند عملیاتی . از راست به چپ ، خلاف عقربه های ساعت آر-33 ، آر-37 ، آر-40 و فکور-90 بدین ترتیب ، پس از بازنشستگی فینیکس ها از نیروی دریایی ایالات متحده ، این نیرو بر خلاف نیروی هوایی روسیه ، قزاقستان ، الجزایر و عراق ( قبل از سقوط صدام ) که موشک برد بلند آر-40 را در سازمان خود بصورت عملیاتی در اختیار داشتند ، اکنون فاقد یک موشک برد بلند سنگین است . این مساله ، بخصوص هنگامی که ایگلهای آمریکایی در جنگ خلیج فارس ، مجبورشدند با فاکس بتهای عراقی ، روبرو شوند ، به شکل فاجعه باری خودش را عیان نمود و این به معنای آسب پذیری نیروی هوایی در برابر حریفان خود است . مرکز تحقیقات پرواز درایدن (ناسا) تست موشک فینیکس برای جمع آوری داده برای سازه های هایپرسونیک اما معرفی F-15EX که بر خلاف اسلافش ، بدلیل اینکه بر روی کاغذ ، قابلیت استقرار موشکهای هوابه هوای بزرگتر را در اختیار دارد ، می تواند به گزینه ای جذاب برای حمل چنین سلاحی تبدیل گردد ، بخصوص اینکه حریفانش ، روز به روز در حال گسترش ناوگان هواگردهای ای وکس ، بمب افکن ها و تانکرهای سوخت رسان بوده و معمولا در خارج از برد موشکهای AIM-120 عمل می نمایند . مضاف براین ، عملیاتی شدن موشک جدید ، موجبات کاهش فاصله با رهگیرهای میگ-31 روسی و هچنین تعداد فزاینده جتهای پنهانکارتری نظیر سوخو-57 و سوخو-30 اس ام مسلح به موشکهای آر-37 را فراهم می نماید . رویارویی ناوگان ایگل های نیروی هوایی مسلح به اسپارو با فاکسبتهای مسلح به آر-40 در جنگ سال 1991 نشان داد که نیروی هوایی در چنین رزم گاه هایی قطعاً با مشکل روبرو خواهد شد با توجه به تمامی موارد فوق الذکر ، انتظار می رود که موشک جدید طراحی شده ، بزرگتر از آر-37 و چیزی نزدیک به طرح PL-XX باشد که هم اکنون برای جتهای جی-16 در دست طراحی است که بلحاظ وزن ، در محدوده اف-15 قرار دارد . اگر اطلاعات مربوط به این موشک چینی مبناء تحلیل قرار بگیرد ، هر جی-16 تنها می تواند یک تیر از نمونه PL-XX را برای حمله به اهدافی در یک برد 500 تا 600 کیلومتر با استفاده از حسگرهای دوگانه راداری و مادون قرمز مورد استفاده قرار دهد . در مقایسه ، هم اکنون موشکهای AIM-120C آمریکایی بعنوان موشک خط مقدم جتهای نیروی هوایی ، بردی برابر 100 کیلومتر را به نمایش می گذارد ، در حالی که فینیکس ها ، حدوداً 200 کیلومتر برد را در اختیار خدمه اف-14 قرار می دادند . اگر موشک جدید آمریکایی ، عملکردی مشابه با PL-XX را داشته باشد ، پس از مدتها ، یک سلاح مهیب را برای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده فراهم خواهد ساخت و متعاقباً خاطره موشکهای فینیکس را زنده می نماید . پی نوشت : 1-بن پایه 2-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهSixty-five years just watching بیش از 7 دهه است امریکا بمب افکن روسی Tu-95 رو رهگیری میکنه نمایشی از قدرت برای هر دو طرف
-
1 پسندیده شدهوقتی یک ابزار پرنده رو رونمایی میکنی اولین شرط حقانیت امر اینکه اون وسیله یا اون ابزار پرواز کنه دلیل منطقی بنده نمیبینم که اگه پهباد غزه یا کمان کامل بودن و قادر به پرواز کردن بودن پرواز نکرده باشن و فیلم پروازشون هم به نمایش گذاشته نشه !! پس فعلابنده فرض رو بر این میزارم که این پهباد ها کامل نیستن و در قسمتی دچار کمبود هستن تا فیلم پروازشون بیاد انشالله
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا آزمایش موفق شلیک در دریا توسط تانک-کشتی (Tank Boat) اندونزی PT Pindad، کشتی سازی اندونزیایی، آزمایش های شلیک دریایی تانک-کشتی خاص خود را که یک شناور زره پوش حمله سریع مجهز به توپ 30 میلی متری و سلاح های کوچکتر است، به اتمام رساند. طرح اولیه این تاک-کشتی توسط نیروی دریایی اندونزی برای انجام عملیات های باتلاقی، دریایی، رودخانه و ساحلی ارائه شد و کنسرسیومی متشکل از شرکت های PT Lundin Industry Invest ، PT Len Industri (Persero) وPT Hariff به رهبری PT Pindad آن را اجرا کرد. این تانک-کشتی آزمایش شلیک از توپ 30 میلی متری خود را در میدان تیر Paiton Navy انجام داد. پس از شلیک، کشتی مسیر آزمایشی خود را با بازگشت به Banyuwangi pier در روزشنبه بیست و دوم می سال 2021 ادامه داد. به گفته شرکت سازنده، کل مسیر طی شده حدود 315 کیلومتر (170 مایل دریایی) بود. تانک-کشتی قادر به حمل 60 سرنشین و 5 خدمه است، حداکثر سرعتش به 74 کیلومتر بر ساعت (40 نات) می رسد و بردی حدود 1111 کیلومتر (600 مایل دریایی) دارد. با کمک توپ کالیبر 30 میلی متری کنترل از راه دور به عنوان سلاح اصلی و 2 مسلسل 12.7 میلی متری، تانک-کشتی به خوبی قادر به محافظت و دفاع از آب های سرزمینی جمهوری اندونزی است. به گفته رسانه های محلی، این کشتی مجهز به توپ Cockerill 3030 سی میلی متری و 2 مسلسل 12.7 میلی متری است. الگوی شلیک توپ در 3 حالت قابل تنظیم است: شلیک تکی، 5 شلیک متوالی، و تمام خودکار. داخل گنبد توپ می توان 255 گلوله مهمات 30 میلی متری را در سیستم تغذیه 2 درامی جای داد. دومین سلاح C3030، یک مسلسل کواکسیال 7.62 میلی متری است. برای افزایش آگاهی محیطی خدمه، دوربینی 360 درجه تعبیه شده است. برای محفاظت بهتر، گنبد C3030 تا سطح پنج STANAG 4569 به حفاظت بالستیک مجهز است. از دیگر تحهیزات گنبد C3030 می توان به 8 پرتابگر نارنجک دودزا و سیستم شناسایی ضد تک تیرانداز اشاره کرد. این گنبد با زاویه 10- تا 60 درجه مجهز به محور دوتایی است که برای هدف قرار دادن در شب و روز تثبیت شده است. مشخصات: طول: 18 متر عرض: 6 متر برد: حدود 1000 کیلومتر حداکثر سرعت: 74 کیلومتر بر ساعت ظرفیت حمل نفر: 65 (60 سرنشین + 5 خدمه) نیروی محرکه: 2 موتور وی هشت 1200 اسب بخاری MAN و 2 واترجت MJP450 منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رونمایی از رادارهای جدید و بدون سرنشین غزه https://www.aparat.com/v/tnqz6
-
1 پسندیده شدهارتش و سپاه به صورت جداگانه پهپادهای خودشون را توسعه می دهند حالا این چه مزیتی دارد را دوستان بهتر می توانند توضیح بدهند، برای مقایسه شاهد129 و غزه و کمان 22 اطلاعات زیر را بدست آوردم : پهپاد شاهد 129 طول: ۸ متر فاصله دو سر بال: ۱۶ متر قطر بدنه استوانهای: ۶۵ الی ۷۵ سانتیمتر ارتفاع: ۳٫۱ متر قابلیت حمل سلاح: ۴۰۰ کیلوگرم، ۸ بمب سدید موتور: موتور روتاکس ۹۱۴ (Rotax ۹۱۴) چهار سیلندر پیستونی دوربین نظارتی و هدفگیری: ساخت صنایع اپتیک ایران موسوم به عقاب-۶ شعاع عملیاتی: ۱۷۰۰ کیلومتر استقامت: ۲۴ ساعت سقف سرویس: ۲۵۰۰۰ فوت (۷۶۲۰ متر) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- پهپاد غزه طول: ؟ متر فاصله دو سر بال: ؟ متر قطر بدنه استوانهای: ؟ سانتیمتر ارتفاع:؟ قابلیت حمل سلاح: 13 جایگاه، حمل انواع تجهیزات جمعآوری اطلاعات و سیگنالی موتور: ؟ شعاع عملیاتی: 2000 کیلومتر استقامت: 35 ساعت سقف سرویس: 3۵۰۰۰ فوت (10668 متر) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- پهپاد کمان 22 ارتش طول: 11 متر فاصله دو سر بال: 20 متر قطر بدنه: ؟ ارتفاع:؟ قابلیت حمل سلاح: 7 جایگاه، توانایی حمل بمب لیزری با وزن ۵۰۰ پوند (۲۲۷ کیلوگرم) و نشانهگذار لیزری موتور: توربوپراپ شعاع عملیاتی: 3000کیلومتر استقامت: ۲۴ ساعت سقف سرویس: ؟
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا پهپاد سایز میکرو شرکت Aselsan به مرحله پرواز آزمایشی رسید پهپاد ساکا شرکت Aselsan به گفته شرکت سازنده، Aselsan، پهپاد سایز میکرو Saka پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. یوسف ضیا کوتیل، یکی از مدیران پروژه در غول دفاعی ترکیه، به خبرگزاری آنادولو گفت که این شرکت در حال کار بر روی سیستم های بدون سرنشین هوایی، زمینی و دریایی است. پهپاد ساکا حدود 600 گرم (21 اونس) وزن دارد و از نگهدارنده 3 محوره استفاده می کند. هدف اصلی توسعه این پهپاد استفاده در حوزه های اکتشاف و نظارت است. ساکا نسبت به پهپاد های فعلی برتری هایی دارد از جمله: اندازه بسیار کوچک، حمل و نقل آسان با استتار، توانایی فعالیت در فضا های بسته (غار ها یا محیط های مشابه)، برطرف کردن نیاز به برد کوتاه تر انتقال تصویر . این پهپاد می تواند بدون نیاز به مداخله دستی، به طور خودکار از زمین برخیزد. یوسف ضیا کوتیل گفت: برنامه ما این است که با کنترل گر پرواز قابل تنطیم، زیرساخت نرم افزاری ایستگاه کنترل زمینی، سیستم لینک داده مقاوم در برابر تهدیدات جنگ الکترونیک و زیرساخت پهپاد های گروهی بتوانیم عملکرد بهتری نسبت به محصولات خارجی داشته باشیم. وی ادامه داد: تا پایان امسال برای اولین بار در ترکیه، نسخه ای از ساکا با وزن کمتر از 500 گرم را رونمایی خواهیم کرد که امکانات متفاوتی شامل نرمافزار و سختافزار کنترل کننده پرواز و واحد پردازشگر تصویر بومی سیستم لینک داده دارد. منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا بالگرد های هجومی Mi-28NM روسیه قادر به پرتاب پهپاد بالگرد رزمی Mi-28NM بالگرد ها هجومی میل 28 روسیه که با نسل بعدی موشک ها و راکت ها مجهز شده توانایی پرتاب پهپاد از جمله پهپاد های انتحاری را پیدا کرده است. به گفته ویتالی شوچربینا، طراح ارشد برنامه بالگرد های رزمی در مرکز بالگرد های ملی میل و کاموف، به نقل از خبرگزاری دولتی TASS ، آخرین مدل بالگرد Mi-28NM توانایی هماهنگی با پهپاد های انتحاری را دارد. اضافه شدن پهپاد انتحاری به تسلیحات هوایی این بالگرد یکی از زمینه های هماهنگی Mi-28NM با پهپاد هاست. وی توضیح داد، وقتی یک بالگرد تهاجمی Mi-28NM به منطقه مورد نظر رسید، می تواند یک یا چندین پهپاد انتحاری را پرتاب کند. با شناسایی اهداف متخاصم، خدمه بالگرد دستور شلیک را صادر و نابودی آن را کنترل می کنند. بالگرد Mi-28NM توانایی تعامل با انواع دیگر پهپاد را هم دارد. دستو فنی کار تحقیق و توسعه در زمینه ساخت بالگرد رزمی Mi-28NM، ارتباط خودکار با پهپاد های کورسار (Korsar) و فورپست-آر (Forpost-R) برد متوسط توسط پست فرماندهی خودکار هواپیمایی ارتش و هم از طریق ارتباط مستقیم بین بالگرد و پهپاد را الزام می کرد. پهپاد فورپست-آر پهپاد کوسار ارتبط خودکار بالگرد با انواع پهپاد های شناسایی، به نظارت بر منطقه مورد نظر بدون ورود به محدوده اثر پدافند هوایی دشمن کمک می کند، دست یابی دقیق به هدف را فراهم و در لحظه امکان تمرین مدیریت رزمی موشک های سبک چندکاربره نسل بعدی را ممکن می کند، همچنین به انتقال پیام های تلفنی و تله کدی بین بالگرد، هواپیما، پلتفرم های هواپیما و ایستگاه های فرماندهی زمینی در منطقه عملیات رزمی تعیین شده، کمک می کند. به گفته شوچربینا، این ویژگی، یک دستاورد بزرگ در تکنولوژی است. طراحی آن به طرز قابل ملاحظه ای با نسخه های اولیه این بالگرد تفاوت دارد. وی در مورد نصب تسلیحات جدید روی بالگرد ها گفت: در حوزه کار مشترک، ما بر روی افزایش برد سلاح های هوا پرتاب به عنوان حوزه اولیه ارتقا بالگرد Mi-28N، متمرکز شدیم. برای حل این وظیفه، تسلیحات هوابرد Mi-28NM با موشک های قابل شلیک در شب و روز شامل مهمات چندمنظوره که قابلیت شلیک به اهداف بدون ورود به محدوده پدافند هوایی دشمن را به بالگرد می دهد، راکت های نسل جدید با طیف وسیعی از کاربرد ها و توانایی های پیشرفته و همچنین تسلیحات با کالیبر های مختلف، بروزرسانی شدند بالگرد Mi-28N ارتقا یافته ادغام Mi-28NM در یک فضای دیجیتالی اطلاعات و شناسایی، در میدان نبرد کارایی رزمی این جنگافزار را افازایش می دهد. در این وضعیت، به عنوان بخشی از سامانه شناسایی و حمله عمل می کند و قادر به دریافت خودکار اطلاعات بروز شده از دشمن و محیط رزم منطقه تعیین شده توسط شبکه اطلاعاتی است که این شبکه از سیستم های شناسایی شامل پهپاد ها تشکیل شده است. می توان گفت Mi-28NM چه در حوزه ایدئولوژی کاربرد آن و چه در فناوری های به کار رفته در طراحی آن، بالگرد متفاوتی است و به درستی می توان آن را ،نسبت به مدل اولیه، بالگرد نسل جدید نامید. تسلیحات آنبورد Mi-28NM توانایی تشخیص و نابودی اهداف متخاصم در تمام ساعات شبانه روز و در همه شرایط جوی را به بالگرد می دهند، در حالی که در خارج از محدوده موثر پدافند هوایی دشمن عملیات می کند. مجموعه کمک های دفاعی پیشرفته این اجازه را به بالگرد می دهند تا با موفقیت حملات احتمالی سامانه های پدافند زمینی و هوایی دشمن را با کمک سیستم ارتباطی شبکه محور خود، دفع کند. این سیستم ارتباطی و مخابراتی توانایی تعامل گروهی، فعالیت در شبکه های ارتباطی هوایی و زمینی و اجرای روش های شبکه محور کنترل تسلیحات در میدان نبرد (مثل دریافت اطلاعات از نیروی های خودی و دشمن در حالت مقاوم نسبت به جمینگ و بدون وقفه) را فراهم می کند. تجهیزات جدید بالگرد شامل طراحی بدنه جدید، موتور مدرن شده، ژنراتور کمکی، تجهیزات جنگ الکترونیک و سلاح های پیشرفته می شود. طراحی قسمت دماغه بالگرد برای نصب سیستم دید هدف جدید، تغییر کرده و با ماژول ارتباط با پهپاد یکپارچه شده است. منبع 1 منبع 2 منبع 3
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهGHIAM6 May 2:09 PM گلوبال هاوک ایرانی oldmagina6 May 2:13 PM @GHIAM برای پهپاد بودن سکانهای عمودی بزرگی داره . بیشتر بهش میشه به عنوان قطعه انتهایی یک چیز خیلی بزرگتر نگاه کرد GHIAM6 May 2:14 PM @oldmagina احتمال داره پهپاد مبین باشه arjemandi6 May 2:16 PM @GHIAM دقیقا به مبین میخوره ولی قرار نبود مبین کروز باشه؟ GAHERRRR6 May 2:17 PM گلوبال هاک موتور میخواد که نداریم ماهواره میخواد اونم نداریم @GHIAM بعد همه اینا حجیمه که طرف راحت میتونه بزنه ساقطش کنه میین هم فک نکنم باشه مبین طول بالش ۳ متره oldmagina6 May 2:18 PM @GHIAM نه کلا متفاوته . اینو ببینید : GHIAM6 May 2:19 PM @oldmagina احتمال بالاتر سجیل باشه worior6 May 2:20 PM @GHIAM ماکته و ممکنه برای نمایش ساخته باشن GHIAM6 May 2:20 PM @arjemandi مبین نیست. اما مبین پهپاده oldmagina6 May 2:21 PM @GHIAM نه با اون هم متفاوته . @worior برای ماکت بودن نیاز نبود که سطوح متحرک رو واقعا متحرک بسازند worior6 May 2:22 PM @oldmagina نیازی هم نیست زیرش فوم بزارن اونم گرد ISLFK6 May 2:26 PM رو سکان عمودیش نقش هم زدن GHIAM6 May 2:28 PM @GAHERRRR @worior @oldmagina @bds110 فکر میکنم فهمیدم چیه. احتمالا شاهد 149 (ام کیو9 سپاه) باشه. زاویه سکان عمودی و قسمتهای متحرک سکان کاملا شبیه به سکان عمودی شاهد 129 هست GHIAM6 May 2:30 PM @worior @oldmagina @bds110 @GAHERRRR مقایسه کنید GHIAM6 May 2:31 PM به سبک ام کیو9 ورودی هوا رفته قسمت بالای بدنه oldmagina6 May 2:34 PM @GHIAM زاویه اش زیادی نزدیک به عمود نیست ؟ اینجوری نیاز به سکانهای افقی هم داره !؟ GHIAM6 May 2:35 PM @oldmagina به نظر خطای دید به سبب زاویه عکس باشه GHIAM6 May 2:36 PM @oldmagina سکان گلوبال هاوک هم چنان زاویه بازی نداره Navard6 May 2:39 PM @GHIAM دوستانی که با شاهد ۱۲۹ مقایسه میکنند و میگن که ۱۴۹باید توجهی به ابعاد داشته باشند. ۱۲۹ ببسیارکوچکتر از اینه. این در ابعاد یک جنگندست GAHERRRR6 May 2:41 PM فک کنم سجیل یا مبین ناو پرواز بودن این خودش در حد یک چهارم یه ناوه ISLFK6 May 2:41 PM این موتورش جت هست بنظرم Navard6 May 2:42 PM @ISLFK احتمالا این یک بستر برای تست بخشی از یک پرنده سنگین! Overdose6 May 2:42 PMهمونگلوبال هاوک با یدونه موتور جی۸۵ بدون پس سوز هست Navard6 May 2:42 PM @ISLFK احتمالا این یک بستر برای تست بخشی از یک پرنده سنگینه GHIAM6 May 2:49 PM @Navard ام کیو9 بیش از 11 متر طول داره اصلا کوچیک نیست. شاهد149 هم همون حدودا باید باشه Amirali1236 May 2:52 PM@ISLFK از قصد تیکه کردنش تا بار ترافیکی محسوب نشه و بقیش را جدا ببرند. برای همین که ماهیتش معلوم نیست oldmagina6 May 2:57 PM @GHIAM شاید الان به نظر خنده دار باشه ولی زاویه سکانهای عمودی اش و سطوح متحرک ته اونها به اون مدل اولیه رونمایی شده تک موتوره قاهر بیشتر میخوره ! Navard6 May 2:59 PM @GHIAM در بزرگی ام اکیو ۹ بحثی نسیت ولی لزوم ساخت و نیاز ایران هم بحث. ما اطلاع داریم چند پروزه کلان پهپادی در حال پیگیری هست که حتی ماکت هم بیرون اومده ازشون . مثل سجیل و غدیر و پروزه ۱۴۰۰ . گمانه زنی هاییواز ساخت نسخه دوبرابری ار کیو۱۷۰ هست. و شاهد ۱۴۹ . اما در کنار تمام این ها وزرت دفاع از پروژه ده ساله ساخت جنگنده سنگین خبر داده بود. که حتما مطلع هستید. برای همین میگم این احتمالا ماکاپ یک بخش جداشده از هواگرد اصلی جهت انجام تست Navard6 May 3:01 PM البته هدف ایران جهت رسیدن به پهپاد بادپ هم قابل پیشبینی. چی بهتر از گلوبال هاوک برای این منطور. مخصوصا که موشک کروز هم نصب شده باشه بهش و در عمق دریای ع ب ماموریت انجام بده GHIAM6 May 3:04 PM @Navard @oldmagina اگر به انتهای سازه یعنی قسمت پیشران دقت کنید امکان نصب موتور توربوپراپ یا وانکل نیست. فقط موتور جت یا توربوفن نصب میشه ISLFK6 May 3:05 PM فاصله دو سکان برای قرار گیری نازل موتور جت مناسب نیست اگه تک موتور باشه شاید بشه Navard6 May 3:07 PM @GHIAM بالک ها تفاوت های واضح با پهپاد مدنظر شما دارند remo6 May 3:14 PM Wind Shadow ا GAHERRRR6 May 3:15 PM قاهر نیست زوایه این عمودیه و زائده انتهایی سکان قاهر رو نداره گلوبال هاک هم نیست سطوح کنترلی این یه تیکه هست ولی مال گلوبال هاک ۲ تیکه هست Navard6 May 3:15 PM Navard6 May 3:15 PM با دم قاهر ظاهرا مشابهت هایی داره. @oldmagina GAHERRRR6 May 3:15 PM @remo اسم این چیه remo6 May 3:21 PM @GAHERRRR از پهپاد ها چینی هست ... Wind Shadow یا sky wing3 remo6 May 3:22 PM Cloud-Shadow ا GAHERRRR6 May 3:25 PM @remo با اینکه احتمالش هست اما سکان عمودی این تا آخرش ثابته اما این پهپاد چینی ثابت نیست رفته رفته باریکتر میشه remo6 May 3:28 PM @GAHERRRR بحث سکان نبود ، بحث دوستان در مورد فضای قرارگیری موتور بود... هم تک موتوره و هم دو موتوره اش موجود هست در فضای مشابه... oldmagina6 May 3:32 PM @GAHERRRR این رنگ شده ، یعنی هر چیزی که هست فقط داره منتقل میشه که دوباره مونتاژ بشه و یک قطعه آزمایشی یا در حال ساخت نیست Overdose6 May 3:37 PM هرچی هست اگه تابلو ها و مسیر درست باشه از صها داره میره به هسا......بدنه اصلی بدون منتاژ .....شاید روحانی اواخر دورهای میخاد قاهر تک موتور را باز رونمایی کنه
-
1 پسندیده شدهسلام داستان خضر و موسی را شنیدید! یکبار دیگر مطالعه کنید از کارهای حضرت خضر در این سفر مشروط بر بدون سوالی کشتن اون نوجوان و سوراخ کردن کشتی بود برای جلوگیری از خسران بزرگتر چرا چون علم به آینده داشت!! ما هم وقتی میدونیم چنین تروریستی چه بازدهی داره و خانواده بدتر از خودش و یا حتی اون نیروی عراقی نماز خوانی که شما میگید ممکنه چه کارهایی بکنه باید از این شعار ها عبور میکردیم!! میگن هدف نمیتونه مسیر را توجیه کنه شاید اوائل انقلاب این فلسفه خیلی رسوخ بیشتری داشته ولی باید مقداری هم سبک سنگین کرد انتخاب بین این دو و تصمیمات را .....!!!
-
1 پسندیده شدهپاکسازی باند پروازی ظاهرا نیرو هوایی ارتش در دهه70 یک بدون سرنشین طراحی نموده برای پاکسازی باند پروازی از بمبلت ها حداکثر برد هدایت توسط اپراتور 1 کیلومتر بوده منبع: متاسفانه صفحه سرتیپ بازرگان هک شده در اینستاگرام خوب برویم سر اصل مطلب سر های جنگی بارانی موشک بالستیک ایران تمرینات پاکسازی و بازسازی باند پروازی پایگاه هوایی العدیده قطر این تمرین 9 روز قبل ترور شهید فخری زاده بوده انتشار تصاویر مربوطه 3 روز بعد ترور شهید فخری زاده بوده البته یک تمرین روتین هست برای نیروها ولی زمان بندی انتشار عکس ها توسط امریکا بنظرم جالب امد 429.jpg][/url] https://www.dvidshub.net/image/6437328/al-udeid-expeditionary-engineers-conduct-rapid-airfield-damage-repair-training
-
1 پسندیده شدهدر کلیپ تولیدات پهپادی وزارت دفاع پهپاد مهاجر6 با 4 بمب قائم به نمایش درآمد. در ابتدا مهاجر6 تنها به 2 بمب قائم مجهز بود که اکنون این تعداد دو برابر شده است. در قسمت توضیحات مهاجر6 اشاره شده بود هر بال دارای دو جایگاه و در مجموع چهار جایگاه است اما وزن تسلیحاتی قابل حمل این پهپاد 40 کیلوگرم بود. با توجه به اینکه مهاجر6 از بمب قائم 20 کیلوگرمی استفاده میکند، امکان حمل 4 بمب را نداشت.پس احتمالا یا بمب سبکتری برای مهاجر طراحی شده بود و یا اینکه به صورت موقتی موتور روتاکس 912 استفاده میکرد تا موتور اصلی آماده شود. چندی پیش سپاه اعلام کرد مهاجر6 را به خدمت خواهد گرفت ولی به درخواست سپاه قرار است وزارت دفاع تغییراتی در موتور ایجاد کند. میتوان حدس زد با توجه به تجارب جنگ سوریه، از نظر سپاه 2 عدد بمب کافی نمیباشد. وزن مهمات قابل حمل مهاجر6 از 40 کیلوگرم به 80 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است یعنی توان موتور 100 درصد افزایش داشته که به احتمال فراوان مداومت پروازی این پرنده هم بیشتر شده باشد. در نسخه اولیه مهاجر میتوانست 12 ساعت در آسمان پرواز کند که با وجود دو برابر شدن توان موتور انتظار میرود این عدد به 24 ساعت رسیده باشد. بمب قائم در این کلیپ برد قفل بمب قائم بر روی هدف 9 کیلومتر اعلام شد. بمب قائم1، شش کیلومتر برد دارد و در برد 8 کیلومتری بر روی هدف قل میکند. اما در اینجا برد قفل بر روی هدف، یک کیلومتر افزایش داشته است که احتمال زیاد مربوط به بمب قائم5 باشد. قائم5 دارای برد 12 کیلومتری است. پهپاد ابابیل3 نیز به صورت رسمی از بمب قائم5 استفاده میکند. استفاده از بمب قائم5، باعث میشود پهپاد مهاجر6 و ابابیل3 در یک فاصله امن از سامانههای پدافندی نقطهای قرار گیرد و خطر انهدام کاهش پیدا کند. به نظر میرسد سایر پهپادها نیز توانایی استفاده از بمبهای سری قائم را داشته باشند. کیفیت تصاویر اما مهمتر از افزایش میزان تسلیحات پهپادهای ایرانی، بهبود کیفیت تصاویر شناسایی توسط این پهپادها است. یکی از بزرگترین نقاط ضعف پهپادهای ساخت ایران کیفیت پایین سیستمهای اپتیک آنها بود که در این راستا وزارت دفاع با تولید اپتیک با کیفیت فول اچ دی و همچنین ساخت لینک ارتباطی جهت دریافت این تصاویر در طی دیجیتال کردن لینکها، باعث شد توان شناسایی نیروهای پهپادی کشور افزایش قابل توجهی داشته باشد. اپتیک ابابیل3 در حالت زوم اپتیک مهاجر6 در حالت زوم 30 برابر متاسفانه به دلیل پایین بودن کیفیت کلیپ منتشر شده در سایت وزارت دفاع نمیتوان کیفیت واقعی اپتیک پهپادها را مشاهده کرد.
-
1 پسندیده شدهفعلا که جناب ترامپ زیر اولی زاییده و تنها هواخواهش جمهوری دومینیکنه! بهتر اینه که ترامپ به مضحکه ای که آفریده فکر کنه تا بعد.
-
1 پسندیده شدهباز تعریف میدان نبرد آینده توسط IAI IAI طرح Opal را راهاندازی کرده است که یک راه حل مبتکرانه برای اتصال همه پلت فرم ها ، چه با سرنشین یا بدون سرنشین در عرصه نبرد می باشد . OPAL مبتنی بر تشکیل یک ابر ارتباطی غیر متمرکز برای همه واحد ها در سطح زمین، هوا و در دریا است تا اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی را فراهم آورد . این امر به همه واحد ها اجازه می دهد تا اطلاعات مربوطه را به منظور دستیابی به یک تصویر عملیاتی جامع از میدان جنگ به اشتراک بگذارند. Opal بر یک شبکه ارتباطی ایمن و ثابت تکیه دارد که شبکه های مختلف و پلت فرم ها را بدون ایستگاه های پایه ای ثابت به هم متصل میکند. Opal با هر پلت فرم ، از جمله هواپیماهای جنگنده پیشرفته، تانک ها ، کشتیها و یا نیروهای زمینی سازگار می باشد . راه حل Opal طیف وسیعی از قابلیت های ثابت شده و انعطاف پذیر عملیاتی را فراهم می کند که اجازه استفاده بهینه از منابع موجود برای به حداکثر رساندن کارایی برای طیف وسیعی از ماموریت ها را میدهد. Opal در انواع جنگندههای پیشرفته، هلیکوپترهای مهاجم ، هواپیماهای سوخت گیری ، قایق های بدون سرنشین ، کشتیها ، مراکز کنترل و فرماندهی و همچنین ایستگاه های پایه متحرک و ثابت نصب شده است. Opal برای کاربران خود مزایای زیر را به ارمغان می آورد : اثربخشی بهینه در دستیابی به اهداف ماموریت با ایجاد و به اشتراک گذاری یک تصویر عملیاتی مشترک در زمان واقعی . فراهم کردن قابلیت همکاری هواپیماهای جنگنده نسل پنجم با پلت فرم های قدیمی و به حداکثررساندن استفاده از منابع و توانایی اجرای ماموریتهای چندگانه در یک چارچوب زمانی مشخص . بهبود قابلیت بقا با به اشتراک گذاری داده های تهدید با نیروهای هوایی و زمینی تا برای جلوگیری از ورود به مناطق خطرناک استفاده شوند . ایمنی پرواز پیشرفته با هشدارهای اجتناب از برخورد ، که به خلبانان در شرایط برخورد نزدیک هشدار میدهد و امکان مانور برای جلوگیری بصری از برخورد را فراهم می نماید . این قابلیت در سال های اخیر زندگی های زیادی را نجات داده است . صرفهجویی در زمان و هزینه – Opal به کاربران این امکان را میدهد تا قابلیتهای جدید عملیاتی را توسعه دهند و بدون نیاز به تغییر سخت افزار یا آیونیک هواپیما ، به سرعت آن ها را به کار بگیرند . این قابلیت به طرز قابل توجهی زمان معرفی امکانات جدید در پلت فرم ها را از چند سال به چند ماه کاهش میدهد. در این باره Yossi Melamed معاون اجرایی و مدیر کل گروه حمل و نقل اظهار می دارد که Opal یک توسعه منحصربفرد و پیشرفته ای است که چندین سال در جریان بوده و عامل اصلی در موفقیتهای عملیاتی می باشد . Opal توانایی همکاری جامع ارتباطاتی و قابلیتهای عملیاتی بین نیروهای هوایی و زمینی را فراهم می نماید و به عنوان یک تقویت کننده نیرو عمل می کند . او می افزاید من معتقدم که این یک مزیت عمده برای کاربران هوایی، دریایی و زمینی خواهد بود و عملکرد آنها را در میدان جنگ آینده افزایش خواهد داد . پی نوشت - مطلب فوق تنها برای آگاهی از رویکرد های جدید نظامی اسرائیل ترجمه شده و هیچگونه تاییدی بر میزان صحت محتوای آن و همچنین ماهیت این رژیم اشغالگر نمی باشد . صرفاً برای میلیتاری / بن پایه ها : European Defence Review
-
1 پسندیده شدهبه نظر میرسه که هدف از برجسته سازی ارتقای تامکت ها و دور برد نشون دادن موشک فکور رفع موانع فروش اف ۳۵ به کشورهای عربی و ترکیه هست و نوعی بازاریابی هم محسوب میشه. موشک فکور حتی اگر بردی در حدود ۲۰۰ کیلومتر هم داشت، وزارت دفاع اون رو موشک دوربرد معرفی میکرد. اگر منطقی فکر و تحلیل کنیم فکور دارای بردی مابین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتره و به سیکر فعال مجهز شده.
-
1 پسندیده شدهبنام خدا بنده مدتی پیش تاپیکی تحت عنوان "گالری آواکسها" ایجاد کردم که الحمدالله مورد استقبال نسبی دوستان قرار گرفت : برخی از دوستان پیشنهاد دادند که در صورت امکان نسبت به ایجاد گالری مشابه با آن اقدام کنم. بنده هم دستور و فرمایش دوستان رو اطاعت کردم و اقدام به ایجاد این تاپیک نمودم. (با همان سبک و سیاق گالری آواکس ها) انشاءالله این تاپیک هم مورد قبول دوستان واقع بشود. ==== AH-1 مشهورترین هلیکوپتر ضربتی جهان شرکت بل هلیکوپتر آمریکا بیش از 1100 فروند از این هلیکوپتر رو تولید کرده MIL mi-24 Hind این هلیکوپتر روسی که توسط روسها لقب تانک پرنده رو یدک میکشه هم مشهورترین هلیکوپتر تهاجمی روسیه هست. از این هلیکوپتر هم تاکنون بیش از 2300 فروند تولید شده. SA-341 Gazelle این غزال تیزپای فرانسوی هم بعنوان سومین هلیکوپتر نام آشنای تهاجمی جهان شناخته میشود. بیش از 1700 فروند از این هلیکوپتر توسط شرکت فرانسوی سازنده این هلیکوپتر تولید شده است. Harbin Z-9 این هلیکوپتر چینی هم یکی از هلیکوپترهای موفق و کارآمد در این حوزه تعریف میشود. جمهوری خلق چین 200 فروند از این هلیکوپترها رو تولید کرده است. و در انتهای این بخش: AH-1W SuperCobra این هلیکوپتر امریکائی که نمونه به روز شده و پیشرفته AH-1 کبرا میباشد نیزبا داشتن کارنامه رزمی درخشان قطعا یکی از نامدارترین هلیکوپترهای تهاجمی و ضد تانک جهان است این مدل هلیکوپتر با تولید نزدیک به 1300 فروند یکی از محبوبترین هلیکوپترهای تهاجمی کشورهای دوست و هم پیمان آمریکا می باشد. ==== پ.ن 1 : انشاءالله در پست بعدی به سایر هلیکوپترهای تهاجمی و رزمی جهان خواهیم پرداخت. پ.ن 2 : لطفا دوستان مدیر زحمت انتقال تصاویر به گالری رو تقبل بفرمایند. پ.ن 3 : لطفا دوستان مدیر زحمت انتقال تاپیک رو تقبل بفرمایند.
-
1 پسندیده شده[quote] و 7 نفر بر اثر استفاده نادرست از ماسکهای شیمیایی کشته شدند [/quote] اينو خونده بودم تنها دليلي که کسي ميتونه بر اثر استفاده ناصحيح از ماسک بميره اين هست که سرپوش فيلتر رو برنداره و ماسک و سرش کنه! خيلي جوک بوده اين جور مردن!!! جالبه چند ده نفر هم با انفجار اولين موشک از ترس پادزهر گاز اعصاب به خودشون تزريق کردند! اون وقت ملت تو ايران زمان موشک بارون عروسي ميگرفتند....
