برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 20 تیر 1400 در پست ها
-
3 پسندیده شدهشکار و شکارچی تانک ابرامز ارتش امریکا متعلق به لشکر 3ام پیاده نظام، تیپ 1ام زرهی، گردان 1-64 زرهی، گروهان چارلی در کنار تانک تی-72 منهدم شده ارتش بعث عراق در نبرد شهرک محمودیه بغداد - 3 اوریل سال 2003 میلادی یک تانک تی-72 دیگر عراقی در خیابانهای شهرک محمودیه بغداد که توسط تانک های ابرامز منهدم شده است تانک تی-72 منهدم شده دیگر عراقی در شهرک محمودیه از دید راننده تانک ابرامز_ سربازان ارتش امریکا گزارش کرده اند در نبرد شهرک محمودیه گاهی فاصله درگیری تانک ها با یک دیگر کمتر از 15 متر بود با این حال ارتش امریکا در این حمله متحمل تلفاتی نشد.
-
3 پسندیده شده[center][b][size=6]«به نام خدا»[/size][/b][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/1~79.jpg[/img][/center] تانک 103 Stridsvagnکه به نام S-Tank هم معروف است در کشور سوئد طراحی و ساخته شده است. در اواسط سال 1950 ارتش سوئد تصمیم گرفت به جای تانک انگلیسی Centurions تانک جدیدی را وارد خدمت کند. به همین منظور سه شرکت Landsverk،Volvo و Bofors پیشنهاد ساخت ناتک KRV که به یک توپ 155 ملیمتری بدون خان مجهز بود را دادند اما قیمت تمام شده این تانک برای ارتش سوئد بسیار گران بود و طرح این سه شرکت پذیرفته نشد. درسال 1956 شرکت Sven Berge پیشنهاد ساخت تانک Stridsvagn 103 که تانکی کوچک و جمع وجور ، مناسب برای دفاع از کشور سوئد طراحی شده بود را به ارتش سوئد تحویل داد. البته پذیرفتن طرح شرکت Sven Berge به وسیله ارتش با شک و تردید های زیادی مواجه بود.اما بالاخره ارتش طرح تانک Strv 103 را پذیرفت چون آن را انقلابی در طراحی تانک های اصلی میدان نبرد می دانست. چابکی، قدرت و حفاظت همه یک جا در این تانک جمع بود. [center][size=1][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2~33.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2~33.jpg[/img][/url][/size][/center] [center][b][size=3]ماکت تانک Strv 103[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/3~26.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_3~26.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]نمونه اولیه [/size][/b][/center] در سال 1960 با تکمیل شدن طراحی ها و انجام آزمایشات Stridsvagn 103 وارد ارتش سوئد شد. در سال 1663 در حضور مطبوعات Strv 103 رسما رونمایی شد و تحسین جهانی را برانگیخت. مقامات کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، یوگسلاوی، نروژ، لهستان، سوئیس، اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان، آلمان، ایالات متحده آمریکا می خواستند به سوئد بروند و از نزدیک دستاورد سوئدی ها را ببینند. رئیس جمهور وقت ایالات متحده جان اف کندی در یادداشتی در تاریخ 21 مارس 1963 از مقامات سوئد درخواست کرد تا اطلاعات بیشتری را در مورد تانک جدید خود منتشر کنند. وزیر دفاع وقت سوئد رابرت مک ناما نیز یک هفته بعد جواب رئیس جمهور امریکا را می دهد و در آن از برتری تانک Strv 103 نسبت به تانک m60 صحبت می کند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/4~25.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_4~25.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقامات کشورهای متعددی برای دیدن تانکStrv 103 به کشور سوئد سفر کردند.[/size][/b][/center] در بین سال های1967 تا 1971، 290 دستگاه تانک تحویل ارتش سوئد شد، حداکثر میزان تولید از هفت دستگاه تانک در ماه بیشتر نمی شد. تا سال 1997 این تانک در ارتش سوئد باقی ماند و با ورود(Stridsvagn 122 (Leopard 2A5 از خدمت کنار گذاشته شد. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/5~19.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_5~19.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]خط تولید [/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/6~16.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_6~16.jpg[/img][/url][/center] طرح Sven Berge برای افزایش امنیت تانک، حذف برجک و کاهش ارتفاع تانک بود،. شرکت Sven Berge طی تحقیقاتی به بررسی علل انهدام تانک ها در جنگ ها به خصوص جنگ جهانی دوم پرداخته بود و دریافت که بیشتر تانک ها به علت اصابت گلوله به برجک منهدم شده اند، به همین خاطر در طراحی تانک خود با حذف برجک متحرک باعث شد ارتفاع تانک به 2.14متر برسد. در این حالت احتمال برخورد گلوله ها به تانک کاهش پیدا می کرد. طراحان و سازندگان تانک Strv 103 به منظور این که تانک بتواند بدون جابه جایی قادر به تغییر دادن زاویه توپ در حال عمودی باشد تانک را به یک سیستم تعلیق هیدروپنیوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز کردند، که با افزایش یا کاهش ارتفاع سیستم تعلیق تانک در راستایی عمودی به موقعیت جدید برای شلیک دست پیدا می کرد. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/9_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_9_6.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقایسه ارتفاع [/size]دو تانک [size=3]Strv 103 و m60[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_4.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقایسه ارتفاع سه تانک Strv 103-m60-t72[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/8~9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_8~9.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/7~9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_7~9.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]با تغییر ارتفاع سیستم تعلیق، توپ بالا و پایین می رود.[/size][/b][/center] Stridsvagn 103 به لطف همین سیستم تعلیق می توانست ارتفاع خود را 13 سانتی متر دیگر کاهش دهد. البته برای حفاظت بیشتر در قسمت جلوی تانک زره ای قفسی نصب می شده که در برابر گلوله ای و تسلیحات ضد تانک مقاومت موثری از خود نشان می دادند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_5.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]یکی از خدمه در حال نصب زره قفسی[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_6.jpg[/img][/url][/center] Strv 103 از توپ Bofors 105 mm L/62 بهره می برد که می توانست با گلوله های توپ انگلیسیmm 105 L7 نیز هماهنگ شود. همچنین به سه مسلسل 7.62 میلیمتری مدل KSP 58 مسلح بود. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/12~5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_12~5.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]مسلسل KSP 58[/b][/size][/center] خدمه توانایی دسترسسی فیزیکی به هم را دارند که در زمان جنگ عامل حیاتی محسوب می شود. این تانک ظرفیت حمل سه خدمه را دارد: فرمانده، توپچی/ راننده و اوپراتور رادیو/ راننده عقب. طراحی اولیه برای دو خدمه بوده است، اما یک فرد دیگر به عنوان ذخیره و برای انجام فعالیت های جانبی در نظر گرفته شده است. هم فرمانده و هم توپچی/ راننده توانایی شلیک و راندن تانک را دارند. برای کاهش زمان هدف گیری تا اجرای آتش، فرمانده می تواند راندن تانک را به توپچی/ راننده بسپارد. درحالی که خود برای تسلط به اطراف از یک برجک کوچک که مجهز به پیرسکوپ است استفاده می کند. فرمانده درصورتی که فرمانده هدفی را مشاهده کند، راندن تانک را دوباره برعهده می گیرد، تانک را به سمت هدف گرفته و شلیک می کند. درصورت لزوم یکی از خدمه به تنهایی قادر به هدایت و اجرای آتش می باشد. برای کاهش خدمه تانک و نبود فضای کافی برای یک خدمه دیگر که در نقش لود کننده ظاهر شود Strv 103 به یک سیستم بارگذار خودکار مجهز شد که نرخ آتش را به 15 گلوله در دقیقه رساند. پوکه های گلوله نیز به طور اتوماتیک از عقب تانک به بیرون پرتاب می شوند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/13~3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_13~3.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]فرد A توپچی/ راننده، فرد B وپراتور رادیو/ راننده عقب و فرد C فرمانده است [/b][/size][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2121212114.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2121212114.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن توپچی/ راننده و وپراتور رادیو/ راننده عقب[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15_6.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15_6.JPG[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15_5.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15_5.JPG[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن توپچی/ راننده[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15~4.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/16~3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_16~3.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/17.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_17.JPG[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن فرمانده[/size][/b][/center] تانک Strv 103 در مدل های اولیه از دو موتور Rolls-Royce مدل K60 که قدرت 240 اسب بخار قدرت داشت بهر می برد به علاوه به یک توربین گازی Boeing GT502 با 300اسب بخار قدرت مجهز بود. Strv 103اولین تانکی است که در نیروی محرک خود از توربین گازی استفاده کرد. بعدها از توربین گازی در تانک های t-80 شوروی وآبرامز آمریکا نیز استفاده شد.این تانک قابلیت دوزیست بودن را هم دارد و با صرف زمان 20 دقیقه جهت آماده سازی و نصب صفحات جانبی می تواند با سرعت 6 کیلومتر برساعت داخل آب حرکت کند. تعدادی از تانک های Strv 103 مجهز به یک تیغه بولدوزر در جلوی تانک برای ایجاد سنگر، خاکریز و... بودند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/21~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_21~4.jpg[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/22~8.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_22~8.jpg[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/23~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_23~4.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]Strv 103[/b][/size][size=3][b] می تواند [/b][/size][size=3][b]با نصب صفحات جانبی در آب حرکت کند.[/b][/size][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/20~2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_20~2.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]یک تانک مجهز به تیغه بولدزر Strv 103 [/size][/b][/center] ارتش سوئد در طی زمان خدمت تانک 103 Stridsvagnتصمیم به ارتقا و بهبود آن گرفت که نتیجه آن سه استاندارد برای ارتقای این تانک تعریف شد:[list] [*]Stridsvagn 103B [/list] قدرت نیرو محرک تانک Stridsvagn 103A رضایت بخش نبود در نتیجه در مدل Stridsvagn 103B تصمیم به تعویض توربین گازی قبلی با توربین گازی Caterpillar 553 گرفته شد. در اوایل پروژه، فقط 80 دستگاه نسیت به تعویش توربین شان در دستور کار قرار داده شدند .[list] [*]Stridsvagn 103C [/list] ارتش سوئد در سال 1986 دوباره تصمیم به ارتقا تمامی تانک های 103 Strv گرفت. از جمله فعالیت هایی که ارتش سوئد قصد تغییر درآن را داشت می توان به ارتقا و بهبود سیستم کنترل آتش، اضافه کردن فاصله یاب لیزری نصب مخازن سوخت اضافه، تجهیز تمامی تانک ها به تیغه بولدوز، نصب زره واکنشی و تعویض موتور Rolls-Royceبا موتور دیزل ساخت شرکت Detroit با قدرت 290 اسب بخار اشاره کرد.[list] [*]Stridsvagn 103D [/list] در اواسط سال 1990 ارتش سوئد تصمیم گرفت آخرین ارتفا را هم بر روی تانک 103 Strv اعمال کند. تغییرات عمده ای همچون نصب و راه اندازی کامپیوتر کنترل آتش، سامانه تثبیت هدف در حین حرکت، دوربین حرارتی برای فرمانده و راننده تانک، استفاده از دوربین دید در شب، نصب فیلترهای ش.م.ر و تغییرات جزئی درسیستم تعلیق و موتور را می توان نام ببرد. [center][b][size=5]«مشخصات کلی Strv 103»[/size][/b][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/Untitled~4.jpg[/img][/center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/26~2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_26~2.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_11_5.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11~12.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_11~12.jpg[/img][/url] [b][color=#ff0000]مترجم و گردآورنده: Crash نقل با ذکر نام میلیتاری و گردآورنده بلامانع است[/color][/b] منابع: [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103"]http://en.wikipedia..../Stridsvagn_103[/url] [url="http://www.ointres.se/strv_103.htm"]http://www.ointres.se/strv_103.htm[/url]
-
2 پسندیده شدهتایگرهای جوان ایرانی جنگنده - بمب افکن سبک اف-5 اف نیروی هوایی ایران با سریال ساخت ۰۶۸۴-۷۵ پایگاه هوایی McClellan قبل از بارگیری درون هواپیمای C-5 Galaxy و ارسال به ایران به سال ۱۹۷۶
-
2 پسندیده شدهحمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق خبر میدهند. العربیه:حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شده و تمامی چراغهای فرودگاه خاموش شده و هواپیماها از مسافران تخلیه شدهاند. صابرین نیوز: دست کم 20 راکت به سوی پایگاه نظامی آمریکا در اربیل شلیک شده است. در این حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی از پهپاد نیز استفاده شده است.
-
2 پسندیده شدهبه نام خدا BAe Magma هواپیمای بدون سرنشین (UAV) / اثبات گر فناوری (2017) هواپیما های مدرن برای تغییر مسیر به سطوح کنترل پرواز نیازمندند که ترکیبی از اتصالات، مکانیزم ها و سامانه های دیجیتالی است. BAe Systems مرکز دفاعی انگلیس و دانشگاه منچستر برای ایجاد انقلابی در این حوزه همکاری می کنند و در حال توسعه پهپاد اثبات گر فناوری Magma هستند. توسعه این پهپاد از سال 2002 آغاز شد. از این محصول برای جمعآوری اطلاعات درباره ی طرح مفهومی "هوای دمیده شده برای کنترل پرواز" استفاده می شود. در این طرح، از گاز های خروجی موتور برای تاثیر بر روی خواص بالابرندگی بال استفاده می شود (هوا با سرعت مافوق صوت از لبه عقبی سطوح کنترلی خارج می شود). امید است این پیشرفت، جایگزین سطوح کنترل پیچیده فعلی شود که طراحی هواپیما های رزمی (و تجاری) را محدود می کنند. ممکن است روزی نیاز به هرگونه سطوح کنترلی از بین برود. علاوه بر این، رانش خروجی این هواپیما توسط "سامانه کنترل بردار رانش سیال" مدیریت می شود. هواپیمایی بدون سطوح کنترلی متحرک ذاتا آیرودینامیک تر خواهد بود، پیچیدگی و حجم آن کاهش پیدا می کند و ایمنی آن بالاتر خواهد رفت. با حذف اتصالات و فاطله بین آن ها، قابلیت پنهان کاری آن بیشتر می شود. هوای دمیده شده برای کنترل پرواز: هوا از موتور گرفته می شود و با سرعت مافوق صوت از شکاف های باریک دور لبه های عقبی مخصوص خارج می شود تا پهپاد را کنترل کند. سامانه کنترل بردار رانش سیال: کنترل پهپاد با دمیدن هوا به داخل نازل و منحرف کردن گاز خروجی و ایجاد نیروی کنترلی در حالت فعلی، Magma پلتفرمی "شبه بال پرنده" با شکل کلی شبیه سرنیزه است. همچنین، این پهپاد برای حداکثر کارایی آیرودینامیکی از شکل بال-بدنه ترکیبی استفاده می کند. در بخش عقب بدنه، یک جفت باله دمی عمودی متمایل به خارج قرار دارد. در نسخه های اصلاح شده در آینده این باله های عمودی حذف خواهد شد تا آن را به یک طراحی "بال پرنده" واقعی تبدیل کند. از چرخ های سهگانه برای حرکت روی زمین استفاده می شود. اولین پرواز Magma در سپتامبر سال 2017 در Llanbedr ولز انجام شد. این پهپاد در ابتدا یک اثبات گر فناوری است، اما بدون شک توسعه آن باعث ایجاد مفاهیم و رویکردهای طراحی برای پلتفرم های جنگی آینده خواهد شد. در سال 2019، پهپاد Magma، کنترل توسط هوای سیال مافوق صوت را در طول آزمایشی در 11 آپریل 2019 اثبات کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - تعداد فروند ساخته شده: 1 - کشورهای مصرف کننده: انگلیس - نقش: X-Plane(توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 3.6 متر - ارتفاع: نامشخص - وزن: نامشخص - حداکثر وزن برخاست: نامشخص – قوای محرکه: موتور جت حداکثر سرعت: 150 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 7620 متر - برد: نامشخص - تسلیحات: نامشخص - نسخه ها: Magma (سری پایه) منبع
-
2 پسندیده شدهذبح کردن تانک به سبک چچنی ها تانکتی-80بی وی منهدم شده ارتش روسیه در طول حمله به گروزنی دسامبر 1994 جنگ چچن را باید یکی از طولانی ترین و تلخ ترین جنگ های روسیه دانست. در جریان حمله به پایتخت چچن، گروزنی در 31 دسامبر 1994، یگان های زرهی ارتش روسیه با عجله و بدون برنامه ریزی تاکتیکی و بدون آموزش لازم برای خدمه وارد شهر شدند تا ماموریت خود را انجام بدهند. نتیجه این حمله فاجعه بار بود حدود 70 درصد از 200 دستگاه تانک درگیر در این حمله نابود شدند. حداقل 17 دستگاه تانک تی-80 بی و تی-80 بی وی در جریان درگیری های اطراف گروزنی در سال های 1994-95 از بین رفتند. درآن زمان روزنامه ها و تلویزیون روسیه پر از عکس های وحشتناک تانک های نابود شده تی-72 و تی-80 روسی بودند. عموما تانک های روسیه خصوصا تانک های تی-80 بخاطر داشتن زره های واکنشی کنتاکت توانایی مقاومت در برابر حملات راکتی نیروهای چچنی از روبه رو را داشتند. به طوری که در یک مورد یک دستگاه تانک تی-80بی وی توانسته بود در مقابل 18 راکت آر پی جی-7 مقاومت کند. اما نکته قابل توجه در جنگ اول چچن تاکتیک منحصر بفرد نیروهای جدای طلب چچن برای نابودی تانک های تی-80 روسیه بود. نیروهای ضد زره چچنی در بالایی یک ساختمان نسبتا بلند مستقر میشدند. بعد از عبور تانک، آنها با راکت ضد زره مانند آر پی جی -7 از بالای ساختمان بلند به سمت بخش بالایی پیشرانه (پشت برجک) شلیک می کردند. . راکت به راحتی از زره نازک پیشرانه عبور میکرد سپس از میان دیواره بخش پیشرانه و محفظه رزمی رد میشد و به مهمات داخل بارگذار خودکار برجک می رسید و باعث منفجر شدن مهمات تانک میشد در اخر این زنجیره برجک از جا کنده و پرتاب میشد. این روش خصوصا برای تانک های سری تی-80 بسیار کارساز بود زیاد در بارگذار خودکار تانک تی-80 مهمات دور تا دور برجک قرار دارند. در نتیجه بعد از عبور راکت از محفظه پیشرانه به مهمات میرسد. این نوع حمله نیاز به مهارت ویژه ای داشت زیرا باید زاویه درست برای شلیک راکت ار پی جی انتخاب میشد تا راکت به درستی به بارگذار خودکار تانک برسد. اصلی ترین دلیل انتخاب این نوع تاکتیک اشنایی نیروهای چچنی با پاشنه آشیل تانک های تی-80 بود. بسیاری از مبارزان چچنی، سربازان شوروی سابق بودند و با ساختار تانک های روسی آشنایی کامل داشتند. شکل ساختاری بارگذار چرخ و فلکی تانک تی-80- بخشی از مهمات تانک (خرج مهمات) دور تا دور برجک قرار دارد تصویر شماتیک از نحوه انجام تاکتیک نیروهای چچنی از کنار- خط قرمز زاویه فرضی از عبور راکت است که از بخشی بالایی پیشرانه عبور میکند به بارگذار تانک (مستطیل سبز) میرسد انفجار مهمات داخل تانک نتیجه مرگباری خواهد داشت- تانک تی-80 منهدم شده در جنگ چچن
-
1 پسندیده شدهپروژه های مولد 2 چاه بی پایان هزینه ها بزرگترین مصرف کننده هزینه های جاری دولت حقوق کارمندان دولت است این حقوق بین کارمندان با ویژگی های متفاوتی تقسیم می شود معلمان و اموزش پرورش نیروهای مسلح کارمندان وزارت بهداشت وزارت نفت وزارت کشور و فرمانداری ها شهرداری ها صدا و سیما بازنشستگان و .... چیزی در حدود 8.5 میلیون حقوق بگیر لینک این یک رقم بسیار وحشتناک هست بعضی وزارت خانه ها درآمد زا هستند برای مثال وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت ارتباطات همگی درآمد زا هستند یعنی بیش از حقوق پرسنل خود درامد برای خزانه تولید می کنند. بعضی بخش ها بصورت حداقل در حد پرسنل خود درآمد تولید می کنند و هزینه های کمکی دولت به انها بیشتر جهت توسعه و تجهیز وسایل هست برای مثال وزارت بهداشت (درآمد جاریشان) / نیروهای مسلح (فقط جریمه های پلیس ) / صدا و سیما ( تبلیغات و فروش های کناری) / شهرداری ها ( عوارض ) و .... وقتی این بخش ها رو جمع بندی کنیم می بینیم تنها آموزش و پرورش و بازنشستگان هستند که درآمد زا مستقیم نیستند و وقتی دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم درامد اصلی ناشی از آموزش و پرورش و وزارت علوم بصورت غیر مستقیم و کاهش هزینه های جامعه و افزایش بهره وری ایجاد می شود بازنشستگان هم که منطقا از پولی که سال ها پیش سرمایه گذاری کرده بودند در حال برداشت هستند اینگونه که نگاه کنیم می بینیم سیستم منطقا باید توازن حداقلی داشته باشد ولی چرا این همه بحث هزینه جاری کمر شکن را می شنویم علت را باید در عواملی خارج موارد گفته شد باید جست - مواردی مثل کمبود بهره وری ادارات ( پرسنلی که حقوق می گیرند ولی بود و نبودشان تاثیری در عملکردشان ندارد / بعضی پرسنل که چوب خشک از بودنشان موثر تر هست) - حقوق های نامتعارف در بعضی بخش ها (حقوق های بی معنی که مدیران برای خود می زنند که تناسبی با تولید آن مجموعه ندارد ، از حقوق های بالای 30 تومن حرف میزنم ) - فسادها و اتلاف سرمایه ها در نهادها ( بودجه ها و اعتباراتی که رسما هپلی هپو می شود و اخبارش رو از قوه قضاییه می شنویم) - تعریف پروژه های بی انتها ( بودجه های زیادی برای پروژه های زیرساختی تعریف و واریز می شود ولی در نهایت اتفاقی رخ نمی دهد / در خوزستان بودجه های زیادی برای جاده و فاضلاب تعریف شده است ولی مشخصا هر ساله این پول ها صرف امور نامشخصی می شود و پاسخگویی هم وجود ندارد) در دل همه این ادارات پر از راهکار و فرصت هست که عملا در تفکر اداری و بروکراسی یا مانده اند یا جان می دهند برای درمان این مشکل راهکار زیاد است ولی تغییر سخت و کند است اما با 20 درصد تغییرات 80 درصد هزینه و مشکلات از بین خواهد رفت 20 درصدی که صدای خیلی از کله گنده ها و یقه بسته ها را در خواهد اورد 20 درصدی که نیازمند شفافیت مسئولان شهری و کشوری است. همان قوانین سوت زنی و شفافیت مالی و رای مسئولان لینک یه راهکار تو همین خوزستان بگم کلی درخت نخل ثمر ده تو خیابان ها هست که هر سال خرما هاشون رو زمین میریزه و هیچ کس دنبال گرد افشانی و بعد برداشت ازشون نیست خودش به خودی خود کلی درامد و منبع غذایی هست که اگه به خود کارکنان فضای سبز بدن ، کمک حالی به اونها هم میشه --------------------------- بخش های درمانی و بهداشت یکی از بخش های پایه و خدمات عمومی هستند توسعه مراکز درمانی بویژه در مناطق محروم عملا زیرساخت حداقلی خوبی را برای ارائه خدمات فراهم کرده است اما این خدمات در مراکز استان ها تجمع پیدا کرده است و شهرستان ها بهره کمتری از آن می برند قوانین و طرح خدمات نیروهای وزارت بهداشت ، سبب شد که فارغ التحصیلان بعد از پایان دوره تحصیلی خود مدتی بین 2 تا 5 سال را در مناطق محروم بگذرانند تا اینجای کار یک سیستم منطقی را شاهد هستیم، ولی در عمل اتفاقی دیگر می افتد. اجرای قوانین سبب شده است تا به جای ایجاد جذابیت برای حضور در مناطق محروم، تمایل به پارتی بازی و رفتن به مراکز بیشتر شود. از سمت دیگر ظرفیت مراکز دولتی در شهرستان ها جوابگوی نیاز مردم نبوده و بودجه دولتی هم توان رفع سریع مشکل را ندارد. اینگونه یک شکاف شدید بهداشتی و درمانی در شهرستان ها با مراکز استان پدیدار می شود که در استان های بزرگ مثل سیستان بلوچستان شرایط را برای مرزنشینان و یا دور نشینان از مرکز بسیار سخت و نفس گیر می کند. راهکار ولی ساده است استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد انگیزه برای فعال شدن بخش خصوصی به هرحال با فعال شدن بخش خصوصی و ارائه خدمات به مردم، بخشی از نیاز مردم مرتفع شده و زمان کافی برای توسعه بخش های دولتی ایجاد می شود. بخش خصوصی از چند طریق در این زمینه ترغیب می شود. - همکاری و تشویق مسئولان درمانی برای جذب پزشکان و متخصصان برای حضور بیشتر در مناطق - اجازه کار به پزشکان و متخصصان طرحی برای کار خصوصی در شیفت عصر - اعطای مجوزهای زودتر از موعد برای کار و ارائه خدمات در مناطق محروم - وام خرید دستگاه پزشکی برای پزشکان شاغل در مناطق محروم - تسریع در امور پروانه و مجوزهای اداری و بیمه ای - ایجاد تسهیلات مسکن و امنیت - معافیت های مالیاتی برای حضور در مناطق محروم این موارد برای افرادی که طرحشان در مناطقی مثل سیستان بلوچستان یا مناطق عشایری هست ، می تواند انگیزه برای کار بیشتر را فراهم کند ولی متاسفانه برخوردهای تنگ نظرانه بعضی مسئولان درمانی به گونه ای بوده که پزشکان و متخصصان از شهرهای کوچک فراری شده و تمایلی برای حضور و ارائه خدمات نداشته باشند. اینجاست که بر می گردیم به شعور کارمندی که متوجه نیست که وقتی یک شهروند مجبور است برای خدمات درمانی به مرکز استان یا حتی در سیستان به پاکستان مراجعه کند دچار چه باری مالی سنگینی می شود ----------------------- خانه سازی و جاده سازی بحث های خانه سازی و جاده سازی و خطوط ریل دو صنعت پر مصرف ماده اولیه و اشتغال زایی و گردش اقتصاد هستند این دو صنعت شدیدا مصرف کننده موادی چون سیمان، فولاد و قیر و ماشین آلات راه هستند و علاوه بر اشتغال زایی بالا کارخانه های تامین کننده خود را به حرکت در اورند دو بخش های فولاد و سیمان هست علاوه بر ارزش افزوده بالا سبب چرخش شدید مالی و اشتغال بسیاری می شوند در دولت احمدی نژاد تلاش شد این موتور قوی استفاده شود و با ایده مسکن مهر بین نیاز مردم و بخش های فولاد و سیمان ارتباط خوبی ایجاد کند. طرح در گام های اول خوب بود ولی بدلیل کارشناسی نادرست در بعضی وجوه به یک تجربه ناکام بدل شد. شاید اشکال اصلی در عدم اجرای پایلوت طرح و عیب یابی کار بود اما این ایده هنوز پا برجا و درست است تقویت صنعت خانه سازی در ایران یک روش بسیار خوب برای توسعه شغل مستقیم و غیر مستقیم هست و علاوه بر رفع نیاز جوانان می تواند موتور محرکه خوبی برای کشور باشد ولی باید توجه کرد که بخشی از اجرای چنین طرح هایی باید توسط بخش خصوصی و مسکن ساز صورت بگیرد که با دادن تسهیلات و کمک ممکن است و از سمت دیگر اجرای طرح های مشابه با مسکن مهر بدون پایلوت و بدون ارزیابی درست، از یک فرصت تبدیل به یک خودکشی اقتصادی می شود.
-
1 پسندیده شدهپروژه های مولد 1 برای راه اندازی یک سیستم بزرگ ، ابتدا باید زیرسیستم ها را فعال کرد و بعد با کمک توان تولید شده ان ها اصل سیستم را احیا کرد برای مثال برای راه اندازی یک نیروگاه حرارتی، ابتدا بخش بویلر و پمپ های دیزل روشن می شود و پس از رسیدن به توان حداقلی فیدپمپ های اصلی وارد مدار می شوند و نیروگاه استارت تولید می خورد، در غیر اینصورت نیروگاه باید به برق سراسری وصل بشه و به کمک منبع خارجی راه اندازی شود این داستان در مورد راه اندازی هر ابر مجموعه صدق می کند. از این رو درک پروژه های کوچک و مولد بسیار حیاتی است. ریز پروژه ها، پروژه هایی کوچک، پکیجی با زمان راه اندازی سریع هستند که سریع هزینه جاری خود را در آورده و شروع به سود دهی می کنند. این پروژه ها به دلیل فعال شدن سریع، اشتغال زایی و عدم نیاز به هزینه جاری پایداری خوبی دارند و تنها در بحث های بازگشت سرمایه اولیه مورد بحث قرار می گیرند. بهترین مثال برای ریزپروژه ها، پروژه های کشاورزی و تولیدات دامی هست، که باتوجه به مصرف روازنه بازار، بازار زنده تری نسبت به دیگر محصولات دارند. از این نظر کشاورزی و دامداری بهترین پروژه های مولد مردمی طبقه بندی می شوند. در صورت آماده کردن شرایط و تسهیلات از سوی دولت، توسعه این بخش ها سریع بوده و جذب سرمایه در کمترین مدت صورت می گیرد. وقتی از تسهیلات صحبت می کنیم، بیشتر به دنبال حذف موارد کاغذ بازی اداری و مشاوره درست و دستورالعمل های ساده اجرایی هستیم هرچه فرآیند سرمایه گذاری تا اجرا کوتاه تر شود، موفقیت سرعت بیشتری خواهد داشت. در مورد سرمایه نیز بعد از یکی دو پروژه موفق، سرمایه خصوصی بصورت خودکار به دنبال این پروژه ها خواهد آمد و آن را به حد اشباع می رساند. توجه توجه مراقبت از صنایع خرد و متوسط کشاورزی و دامداری بسیار مهم و کلیدی هست و همتراز با توسعه ریزپروژه ها به بهانه پروژه مولد ، پروژه های زنده را نکشیم و هر عقل سلیم می گوید به این پروژه ها و داشته های موجود باید نیم نگاهی داشت اول پروژه های در حال بهره برداری دوم پروژه های در حال اجرا یا نیمه کاره در مورد پروژه های در حال اجرا، پرس جو های محلی احتمالا نشان خواهد داد که پروژه مستقل و خودکفا است ولی نیاز به کمک در رفع مشکلات اداری دارد و با کمک های اداری از خطرهای احتمالی دور خواهد شد. (همیشه بزرگترین تهدید بخش خصوصی، ادارات و کارشناسان دولتی هستند ) حل معضلات اداری بزرگترین تسهیل و کمک برای هر نهاد خصوصی خواهد بود. در مورد پروژه های نیمه کاره، وضعیت سخت تر هست، چرا که مشکلات ، زمان و نفس پروژه را گرفته هست و احتمالا علاوه بر حل مشکلات اداری، نیاز به تنفس مصنوعی نیز خواهد بود بصورت کلی پروژه هایی که به 90 درصد پیشرفت خود رسیده اند، مسلما ارزش کمک مالی و احیا را دارند، هرچند این کمک با دوره طولانی تری به خزانه بازگردد. علاوه بر این با کمک یک مشاور خوب، بسیاری از این پروژه ها سریعا می توانند به بهره برداری رسیده و ارزش افزوده ایجاد کنند. از نظر اجتماعی حمایت مالی از سمت دولت بصورت غیر مستقیم باعث کاهش هزینه های غیرمستقیم دولت و توسعه منطقه می شود. یادمان باشد، 10 درصد از تسهیلات کمک های نقدی هست، بسیاری از تسهیلات کمک های دولتی موجود است که سیستم اداری از مردم دریغ می دارد. گاهی اوقات ماشین های راه سازی شهر و روستا گاهی کشیدن برق به سمت یک واحد کشت و صنعت گاهی مجوز ایجاد یک تاسیسات گاهی کمک به خرید محصولات تولید شده و رساندن به صنایع تبدیلی گاهی .... می توانند گره مشکلات چندین ساله را بشکنند ، فقط اگر نیت همکاری و حل مشکل وجود داشته باشد. زیاد می شنویم که کشاورزی بدلیل کاهش قیمت محصول از برداشت خود انصراف داده و محصول کنار زمین در حال فاسد شدن هست دامداری که به دلیل قیمت ارزان شیر، شیرش را در رودخانه یا فاضلاب رها کرده است دامداری که گاو شیری خود را برای گوشت فروخته هست و... همه این ها در حالی هست که عده ای از مردم از دسترسی به این محصولات محروم اند و رساندن این محصولات غذایی به این مردم بویژه در استان های محروم، یک جهاد بزرگ محسوب می شود. بماند که این نقص سیستم توزیع ما و تعاونی های کشاورزی ما را می رساند ولی بودن افرادی چون شهید سلیمانی کمک حالی در این بی مدیریتی بود. همه این ها نشانه های ساده ای هست که مدیریت ما نتوانسته بستر لازم برای تولید کننده موثر و مولد را فراهم کند و نعمت حاضر و آماده اسراف می شود. بیشتر این مباحث در تاپیک امنیت غذایی توسط دوست خوبمان @Overdose بحث شده است لینک در این میان باید یادی کنیم از شرکت های کشت و صنعت در سراسر کشور، که علاوه بر تولید مواد غذایی اشتغال زایی زیادی رو در کشور سبب شدن از این نظر پروژه های کلان و مناسبی برای کشور بوده اند. چه کمکی می توانیم بکنیم؟؟؟ مشکل این شرکت ها بیشتر بهره وری هست چه در فناوری و چه در مدیریت نیرو - کمک به فروش محصولات - تهیه پکیچ های ارتقا انرژی و آب - بهبود فناوری کشاورزی - بهبود شرایط اداری، مستندسازی و اموزشی - بهبود شرایط محیط زیستی و بازیافتی پکیج های نیمه صنعتی و خانگی آب ، نمونه سادگی و چابکی برای مصرف کننده این قسمت ها کاملا مبتنی بر فناوری هست و باید بصورت پکیج ارائه شود و اینکه بتوانیم فناوری مناسب را ارزان و شاید مجانی در اختیار کشاورز و دامدار قرار دهیم، راه را برای توسعه باز کرده ایم ** یادآوری اصل داستان پول هدفمند این است که بعد از تزریق پول، مشکل برای مدت طولانی حل شده و سیستم بصورت مستقل و خودکفا کار کند نه اینکه مدام وابسته و مریض بماند ---------------------- شرکت هایی چون کشت و صنعت و یا شرکت های صنعتی مثل هپکو، شرکت هایی هستند که باتوجه به شدت مصرف یک محصول در کشور توسعه پیدا کردند و بیشتر از بحث سوددهی مباحث جانبی اجتماعی و فرهنگی را مبنا قرار دادند. در نتیجه هرگونه نگاه به این صنایع باید با مبنای فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد، در غیر اینصورت سبب معضلاتی پر هزینه برای کشور می شود. مهمترین بحث هم اشتغال زایی بوده که باتوجه به حجم نیروهایشان ، بحث امنیت اجتماعی را دارند و در این اوضاع کشور ابتدا حفظ و در گام دوم بهره وری شان بهبود پیدا کند. در حقیقت بیشتر مشکل این شرکت ها بحث بهره وری است و مدیریت دولتی و بحث استخدام های دولتی سبب کاهش شدید بهره وری تولید و ضرر دهی انها شده است. از این رو تصمیمات درست کلان مدیریتی می تواند این ظرفیت ها را به یک فرصت برای کشور تبدیل کرده و سبب بهبود اوضاع اقتصادی کشور شود. برای مثال در همین کشورهای همسایه تجهیزات و ماشین الات زیادی مورد نیاز است که می توان با قیمت ارزان و شاید اقساطی صادر نمود و بازارهای همسایه را اشباع کرد علاوه بر این بازار داخل خود مصرف کننده اصلی خواهد بود. تنها نکته دقت به این اصل هست که نباید گذاشت در این قضیه رانتی شکل بگیرد و قیمت از عرف خارج شود و اگرنه وضعیتی مثل ایران خودرو و قیمت های بی معنی ان ایجاد می شود. شرکت ایران خودرو نمونه بارز از سواستفاده مبحث امنیت اشتغال برای فرار از اصلاح و بهبود بهره وری است نیروهای مازاد هم پس از ارتقا اولیه شرکت می توانند برای توسعه های جانبی استفاده شوند. ( خدا رو شکر هر جا دست بذاریم کلی کار ریخته است و کلی حرکت می توان زد) ادامه دارد ....
-
1 پسندیده شدهامیر خواجهفرد: ما باید همیشه واقعیتها را به مردم بگوییم. برخی اوقات احساس میکنم که مسئول یک پروژه فراموش میکند یک حقیقت را درباره یک محصول بگوید و یا این حقیقت از قلم میافتد و در نتیجه یک برداشت غلط ایجاد میشود. من در دوران مسئولیت خود با جزئیات هواپیمای قاهر آشنا شدم و پیش از آن در حد یک خبر این کار بزرگ را پیگیری میکردم. این یک پروژه بزرگ است، علت آن هم این است که تعدادی از جوانان متخصص ما که سابقه کار طراحی هواپیما داشتند تصمیم گرفتند تا یک هواپیما را از صفر تا صد با رویکرد نسلهای نوین هواپیما در جهان طراحی کنند. اما در هیچ کشوری حتی کشورهای پیشرو همه محصولات به خط تولید نمیرسند و ما باید همان روز اول این موضوع را تبیین میکردیم که در حال توسعه فناوری هستیم. این کار در بسیاری از کشورها رخ میدهد، شما میتوانید انواع نمونههای اولیه جنگندهها را در دنیا مشاهده کنید. به طور مثال من در یکی از مطالعات خود یکی از کشورهای پیشرو در جهان مشاهده کردم که در طول 40 سال، 540 نمونه اولیه ساخته شده بود که 50 یا 60 فروند از آنها به خط تولید رسیده است. حتی برای یک ماموریت 4 شرکت نمونه اولیه ساخته بودند که بعد از آزمایش یک نمونه از آنها انتخاب شد. به پروژه جنگنده قاهر ورود کردیم و این جنگنده حرفهای خوبی در حوزه فناوری برای ارائه دارد. برخی از قسمتهای آن طراحی و فناوری خوبی دارد و برخی دیگر از قسمتهای آن منطبق با نیاز مشتری نبوده است. طبیعی است که اکنون برخی از قسمتهای آن منطبق با نیاز مشتری نباشد، ولی ما در سازمان صنایع هوایی یک مدت زمان برای آن پیش بینی کرده ایم و فعالیتهای مربوط به آن در حال پیگیری است. در این مدت زمان قرار است تا آزمایشهایی انجام شود و قابلیتهای این هواپیما را به نیروی کاربر معرفی کنیم. البته ممکن است که یک نیروی کاربر آن را بپسندد و تولید کنیم. در غیر این صورت ما از دانش فنی کسب شده از این محصول توسعه فن آوری در سایر پروژههای خودمان استفاده میکنیم. این متن از خبرگزاری تسنیم هستش . گویا قرار هم نبوده از اول تولید بشه . رونماییش مربوط به اواخر دوره آقای احمدی نژاده و صرفا بهره برداری سیاسی ازش شده. دوره های بعدی هم همون برخورد و (سو)استفاده رو از این پروژه کردن . تامام .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. مقدمه - یکی دیگر از هزاران صفحه بسیار سیاه و تاریک کارنامه منافقین را باید به «پرونده جاسوسی برای شوروی و ماجرای محمدرضا سعادتی» اختصاص داد. مجاهدِ جاسوس (بخش سوم و پایانی) سعادتی در زندان همچنان رابطه خود را با سازمان حفظ کرد و پس از اعلام جنگ مسلحانه منافقین در سال 60 و انفجار دفتر حزب جمهوری در هفتم تیر ماه، فضای زندان را به آشوب و التهاب کشاند. تا اینکه با فرماندهی او در زندان، ترور شهید کچویی در 8 تیر 1360 توسط کاظم افجهای رقم خورد. بعد از این اتفاق پرونده سعادتی دوباره به جریان افتاد و با محرز شدن نقش او در این ترور، حکم اعدام او صادر شد. هرچند سعادتی به اتهام شرکت در طراحی ترور شهید کچویی در زندان اوین مجدداً مورد محاکمه قرار گرفت و محکوم به اعدام شد، اما ماجرای دستگیری او و هیاهویی که پس از آن شکل گرفت، میتوانست با آن شدتی که مجاهدین تبلیغ میکردند، بر موضعگیریهای بعدی سازمان و تشدید درگیریهای مسلحانه و ترورها تأثیرگذار باشد؛ چرا که مسئله اعدام سعادتی پس از اعلام جنگ مسلحانه از سوی سازمان به وقوع پیوست. به هر حال این رویدادها بهانههای مناسبی برای رهبران سازمان فراهم نمود تا ضمن متشنج نمودن فضای سیاسی جامعه و مظلومنمایی و ارائهی وجههی ضدآمریکایی، نیروهای خود را در جهت وصول به اهداف محوری خود که کسب قدرت مطلقه سیاسی بود، بسیج کنند. آشوب طلبی سازمان سلول سعادتی در اوین ( علاوه بر نشریات روز و کتب های دلخواه وی حتی آرم سازمان را هم بالای سر خود زده بود) سازمان به رغم تمام تلاشهای قانونی برای خلع سلاح اعضایش به این امر تن نداد و در ادامه درگیری ها بعد از دستگیری سعادتی و اختلافات بعدی همچون درگیری های ناشی از حمایت از بنی صدر با مردم، در 30 خردادماه 60 اعلام جنگ مسلحانه نمود و گمان می کرد که با استقبال عمومی روبرو خواهد گردید. رفتار نابخردانه آنها در نمازجمعه آن هفته تهران توسط حضرت آیت الله خامنه ای موشکافی شد و ایشان در 6 تیر مورد سوء قصد قرار گرفت. یک روز متفاوت در اوین کاظم افجه هزاری مشهوربه کاظم افجه ای ( فرد دارای عینک) برنامهریزی سازمان با انفجار 7 تیر تکمیل شد که در آن، آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران نظام و انقلاب به خاک و خون کشیده شدند. همزمان با این اقدام که توسط رابطین سازمان پیشتر به اطلاع اعضای زندانی آن رسیده بود، برنامه ریزی شورش در داخل زندان توسط سعادتی صورت گرفت و پس از اعلام خبر انفجار حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از هواداران و اعضاء مجاهدین در زندان با شنیدن این خبر شروع به خواندن سرود و پایکوبی کردند و جو زندان را ملتهب کرده و به هم ریختند. آیت الله گیلانی و شهید لاجوردی آنها را به محوطه زندان اوین آوردند و به صحبت و نصیحت آنها پرداختند که در این مرحله افجه ای طبق برنامه ریزی قبلی و با هدایت سعادتی از موقعیت خود در میان نگهبانان زندان سوء استفاده کرده و اسلحه ای را از نگهبانی گرفته و به سوی محوطه خیز بر می دارد تا آقایان گیلانی و لاجوردی را ترور کند. شهید محمد کچوئی کاظم افجه ای به دلیل فعالیت در سازمان مجاهدین خلق و ضدیت با جمهوری اسلامی دستگیر و در زندان به سر می برد که شهید کچویی با او به بحث نشسته بود و او نیز وانمود می کرد که معقول شده است و توانسته بود تا حدی اعتماد مسئولین و نگهبانان زندان را جلب نماید. به دنبال خیز افجه ای برای ترور، شهید کچویی متوجه رفتار وی می گردد و به سوی او می رود که با شلیک افجه ای به شهادت می رسد و او فرار کرده و از آنجا که به ورودی ها و خروجی های زندان آشنا بوده است، خود را به پشت بام ساختمان اداره زندان ها (دادستانی) رسانده و از آنجا خودش را پرتاب می کند که در اثر سقوط کشته می شود. همزمان با ترور شهید کچویی در هشتم تیرماه، بر خلاف تحلیل سازمان که گمان می کردند با انفجار حزب جمهوری اسلامی، نیروهای حزب اللهی مرعوب می شوند و عناصر آنها فرصت کودتا می یابند و عناصرزندانی نیز با این شورش آزاد می گردند ، [شبیه به همین تحلیل رو در فروغ جاودان هم داشتند که باز هم اشتباه از آب درآمد. ] فضا علیه منافقین تشدید شد و مردم در خیابانها به راهپیمایی و عزاداری پرداختند. در همین روز بود که همزمان با شورش سعادتی از داخل زندان چندین ماشین اسلحه غیر مجاز که توسط اعضای سازمان در خیابانهای تهران تردد می نمودند، شناسایی شد. با شکست این طرح و کشته شدن کاظم افجه ای، مهدی آسمان تاب به برنامه ریزی قبلی برای ترور مسئولین دادستانی و طرح آشوب در زندان اقرار می کند و با توجه به اقاریر سعادتی و دیگر اسناد بدست آمده، نقش سعادتی در این ترور از سوی دادگاه قطعیت می یابد و در مردادماه 60 به اعدام محکوم می شود. سرانجام پرونده مرموز محمدرضا سعادتی جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که دستگیری محمدرضا سعادتی، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به جرم جاسوسی برای شوروی در دوره مسئولیت او اتفاق افتاد. سوال> زمانی که سعادتی دستگیر شد، شما فرمانده سپاه پاسداران بودید. نحوه ورود سپاه به این پرونده چگونه بود؟ جواب > سپاه در اردیبهشتماه سال ۵۸ تأسیس شد البته در ۳-۲ ماه بعد از انقلاب تشکیلات مختلفی وجود داشت که مستقل عمل میکردند همانند گروه نزدیک به شهید محمد منتظری و یا گروه نزدیک به نهضت آزادی و آیتالله لاهوتی که تهران را عملاً لبنانیزه کرده بودند و هر یک ساز خود را میزدند. بالاخره همه این گروهها تجمیع شدند و سپاه پاسداران شکل گرفت. من همان ایام در سپاه مشغول بودم که یک روز خبر رسید یکی از اعضای ارشد سازمان منافقین به نام سعادتی به جرم جاسوسی دستگیر شده است. به دلیل اینکه سپاه مسئول صیانت از انقلاب بود و این موضوع هم بر میگشت به اصل انقلاب، سپاه در پرونده سعادتی وارد شد. از همان روز اول جار و جنجالی به راه افتاد. همسر سعادتی به نام جلالزاده هر روز میآمد در دفتر من در سپاه و داد و بیداد میکرد که باید سعادتی آزاد شود و او بیگناه دستگیر شده است! سوال> سعادتی را سپاه دستگیر کرد؟ جواب > سعادتی ظاهراً قبل از انقلاب هم با شوروی و سفارت آن در تهران ارتباط داشت. انقلاب که پیروز شد، اینها خیال کرده بودند همه سیستمهای امنیتی از بین رفته و هر کاری بکنند هیچ کس متوجه نمیشود و میتوانند راحت برنامههایشان را پیش ببرند. اما نمیدانستند بقایای ساواک هنوز فعال هستند و با دولت موقت همکاری میکنند و سپاه هم در جریان بود. رابط شوروی زمانی که قرار بود پرونده مهم امنیتی و جاسوسی قبل از انقلاب را از سعادتی تحویل بگیرد سر قرار غافلگیر میشود و چون مصونیت دیپلماتیک داشت، دستگیر نمیشود اما سعادتی دستگیر میشود. در واقع آن بخش از ساواک سابق سعادتی را دستگیر کرد که در زمان شاه مسئول ضد جاسوسی بود. اینها واقعاً افراد خبره و توانمندی هم بودند. مثلاً به خاطر دارم که به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و عربی مسلط بودند. از فاصله دور میتوانستند لبخوانی کنند و یا آموزشهای شنود و ضد شنود دیده بودند و انواع و اقسام کارهای جاسوسی و ضد جاسوسی به اینها آموزش داده شده بود. به هر حال این بخش از باقیماندههای ساواک به خوبی توانست در مورد پرونده سعادتی عمل کند. این که تا سالها بعد از انقلاب از نیروهای باقیمانده ساواک استفاده شد طبیعی بود چون کشور نیاز ضروری به تامین امنیت و کسب اطلاعات دارد و رکن رکین هر کشوری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آن هستند تا بتوانند آن کشور را از انواع تهدیدها حفظ کنند، به علاوه اینکه باید از تجربه آنها استفاده میشد که شد و بعدها در وزارت اطلاعات از دانش آن افراد بهرهبرداری کردند. روایت رکن دو ارتش از ماجرای سعادتی سرهنگ مهدی کتیبه، نماینده ستاد مشترک ارتش در جلسات شورای امنیت ملی بود و در مقطعی نیز ریاست اداره دوم ارتش را در روزهای بعد از انقلاب اسلامی بر عهده داشته است. کتیبه به دلیل مسئولیتی که در آن روزها داشت با بسیاری از پروندههای ابتدای انقلاب اسلامی آشنا بوده و اطلاعات خوب و بکری در این زمینه دارد: سوال> آقای کتیبه با بازداشت محمدرضا سعادتی از اعضای کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب بحث را آغاز کنیم. پرونده سعادتی چه بود و چرا جنجالی شد؟ جواب > من آنچه به خاطر دارم این است که فردی به نام تیمسار مقربی به دلیل جاسوسی برای شوروی در رژیم قبل بازداشت و خیلی سریع اعدام شد. بعد از انقلاب که ساواک منحل شد و همه چیز به دلیل شرایط آن روزها به هم ریخته بود، عدهای از گروهها از جمله سازمان مجاهدین علاقمند بودند که به سازمانهای اطلاعاتی نفوذ کرده و پروندههایی را از آنجا خارج کنند. از جمله آنها پرونده تیمسار مقربی معدوم بود که توسط سعادتی به رابط سفارت شوروی داده شده بود و سر قرار دستگیر میشود. دستگیری این فرد هم توسط سپاه پاسداران بوده که تازه در آن زمان چند هفتهای بود تاسیس شده بود. سوال> به نظر شما چرا سازمان مجاهدین خلق درصدد انتقال این اطلاعات برآمد؟ جواب > مجاهدین خلق گرایشهای چپگرایانه داشتند. علاوه بر آن تشکیلات مفصلی داشتند و یک تشکیلات منسجم میتواند نفوذ کند و الا افراد عادی و نابلد که توانایی نفوذ و خارج کردن پروندههای امنیتی را ندارند. من البته فکر میکنم اینها میخواستند امکانات و پول و تجهیزات هم از شوروی بگیرند و ماجرا خیلی هم ساده نبوده است. سوال> چرا پرونده جاسوسی مقربی برای مجاهدین خلق و شوروی انقدر مهم و ارزشمند بوده است؟ جواب > بالاخره شوروی یک جاسوس مهم و رده بالای خودش را از دست داده بود و تلاش میکرد بداند چگونه یک جاسوس آنها در ایران لو رفته است. از طرف دیگر مجاهدین هم میخواستند خودی نشان دهند و در اوایل انقلاب هم در سیستم نفوذ کنند و امکاناتی هم از شوروی بگیرند. سوال> این بحث نفوذ در ابتدای انقلاب بحث جالبی است. ما شاهد آن هستیم که بعد از دو سه سال از ابتدای انقلاب که اختلافات بروز مییابد و منافقین وارد فاز مسلحانه میشوند، این نفوذیها یکی یکی خودشان را نشان میدهند همانند کلاهی در حزب جمهوری اسلامی، مسعود کشمیری در نخستوزیری، عباس زریباف در سپاه، کریمی در دادستانی و...، خود شما هم که به نوعی قربانی و جانباز واقعه انفجار دفتر نخستوزیری هستید. به نظر شما این نفوذها چرا انقدر گسترده بود و ما اینطور از نفوذها از طرف سازمان ضربه خوردیم؟ جواب > ما در ابتدای انقلاب خیلی تلاش کردیم سازماندهی خوبی انجام دهیم و جلوی خرابکاریها را بگیریم و در برخی از موارد توانستیم و در برخی دیگر خیر. مواردی که شما اشاره کردید بعضی از آنها را من میدانم و در جریان بودم مثل همان واقعه انفجار دفتر نخستوزیری. واقعیت این است که این کار هم به نوعی هنر است و برخی از این افراد به خوبی توانسته بودند آموزش ببینند و در دستگاهها هم نفوذ کنند و در موقع لزوم برای آنها نقش ایفا کنند و خط خود را پیش ببرند. من کاری که کشمیری در نخستوزیری انجام داد را واقعا کار حرفهای میدانم. بالاخره این هم هنری است! فرد بتواند در سیستمی نفوذ کند و خود را تا عالیترین مقام بالا ببرد و نقشهای را اجرا کند و بعد هم از کشور فرار بکند، این چیز کمی نیست. ... پایان پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهماکت مقیاس هواگرد ترابری ایران-140
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Bayraktar Mini هواپیمای بدون سرنشین کوچک (UAS) جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) (2007) سامانه های هوایی کوچک در حوزه نظامی، شاخه ای رو به رشد از پهپاد ها هستند که شامل سامانه های بی سرنشین قابل حمل توسط فرد می شوند و مناسب استفاده در سطح گروه هستند، معمولا دست پرتاب اند و به راحتی بازیابی می شوند. تولید کنندگان زیادی برای ساخت چنین محصول سودآوری تلاش کرده اند و روزانه تعداد بیشتری از آن ها وارد این بازار می شوند. ترکیه، که روزی برای تقویت جایگاه نظامی خود در خاورمیانه به طور گسترده به فناوری های خارجی وابسطه بود، اکنون می تواند نیاز خود را در داخل کشور تامین کند. در سال 2007، Baykar Makina پهپاد بومی Bayraktar Mini را به نیرو های مسلح ترکیه تحویل داد. اولین پرواز این پهپاد در اکتبر سال 2006 رقم خورد. تاکنون بیش از 500 فروند از آن ساخته شده است. در کارنامه Bayraktar Mini می توان محافظت از مقبره سلیمان شاه در سوریه و شناسایی کاروان داعش را مشاهده کرد. این پهپاد به نیرو های زمینی قابلیت جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) راحت و سریع را می دهد. از امکانات آن می توان به برخاست و فرود خودکار، سامانه مدیریت نقطه مسیر، ارتباطات رمزگذاری شده و رهگیری خودکار اشاره کرد. Bayraktar Mini دست پرتاب است و در صورت لزوم توسط ایستگاه کنترل زمینی مدیریت می شود. در حالت عادی روی شکم اما در موارد اضطراری با چتر نجات تعبیه شده در آن فرود می آید. برد آن 10 کیلومتر است و تا ارتفاع 3600 متری پرواز می کند. مداومت پروازی آن 60 دقیقه است. پس از هزاران ساعت پرواز موفقیت آمیز، Bayraktar B Mini ساخته شد که در دسامبر سال 2017 عملیاتی شد و به دلیل عملکردش به قطر هم صادر شد. توسعه این پهپاد همچنان ادامه دارد و طبق سایت شرکت سازنده، Bayraktar MINI D برد ارتباطی 2 برابر و ارتفاع پروازی 3 برابری نسبت به نسخه های پیشین دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2007 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: بیش از 500 - سازنده: Kale-Baykar Makina (ترکیه) - کشورهای مصرف کننده: ترکیه، قطر - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 1.2 متر - طول بال ها: 1.9 متر – قوای محرکه: 1 موتور الکتریکی حداکثر سرعت: 55 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 914 متر - برد: 55 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. محموله شامل دوربین های CCD و گرمایی - نسخه ها: Mini (سری پایه)، Mini B (اندازه بزرگتر، کارایی بالاتر) منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست "حفاظت گفتار(*)" حضرت علی (ع): «نشانه انسان عاقل اين است كه هر چه را می داند نگويد.» --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- حفاظت گفتار (*) : عبارت است از رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب و خودداری از ذکر اسرار و اطلاعات و هرگونه اتفاقات مهم (خوب یا بد) و تفاسیر مربوط به آنها در محاوره ها ، محافل و مجامع گوناگون. حفاظت از گفتار هم یکی از مهمترین بخش های پدافند غیرعامل است که مانع کسب اطلاعات توسط عناصر غیردوست از توانمندی ها و نقاط ضعف هر سیستم نظامی و غیرنظامی (حتی تجاری) می گردد. رعایت اصل حفاظت گفتار (در هر مورد) نشان دهنده دارا بودن اخلاق حرفه ای توسط گوینده است. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست ، بحث معرفی پرنده های چینی رو به اتفاق هم ادامه میدیم: (Xian Y-7H) بدون شک ، یکی از مهمترین کارویژه های نیروی هوائی مدرن برای هر کشوری ، ایجاد توان لجستیک و پشتیبانی عملیاتی از نیروهای زمینی آن کشور است. صنعت هوانوردی جمهوری خلق چین هم خود را از این نیاز مبرا ندانسته است و در مقاطع مختلف اقدام به تولید هواپیماهای ترابری متنوع نموده است. تولید هواپیماهای سِری " وای " در چین را می توان در راستای همین نگرش تعریف و توجیه نمود. با این مقدمه ، در معرفی بیست و چهارمین اژدهای زرد به سراغ یکی دیگر از اسب های بارکش چینی رفتیم ، تا با آن بیشتر آشنا شویم. ( Xian Y-7H ) ژیان وای -7 اچ : هواپیمای توربوپراپ ترابری Y-7H یکی دیگر از محصولات موفق صنعت هوانوردی چین است که خط سیر تکاملی صنعت هوانوردی چین را به خوبی مشخص می کند. این اسب بارکش در واقع نسخه ای از هواپیمای مسافربری Xian y-7 است که بر اساس آنتونوف -24 شوروی در چین تولید تحت لیسانس آن صورت می گیرد. آنتونوف 24 روسی که تولید تحت لیسانس آن در چین با نام Y-7 تولید می شود تولید این هواپیمای مسافربری (Xian y-7) بخاطر اثرات مخرب انقلاب فرهنگی چین دچار وقفه های متعددی شده و مسیر پر فراز و نشیبی را در تولید طی نمود. یعنی از دریافت پروانه ساخت تا شروع خط تولید آن 18 سال زمان طی شد. (1966 الی 1984 میلادی). نمونه ترابری نظامی آن (که موضوع این تاپیک است) هم از سال 1992 در خط تولید قرار گرفت. طبق اعلام منابع چینی مجموعا 103 فروند از انواع مختلف هواپیمای Y-7 تولید شده است (مسافربری - ترابری - آواکس و ... ) که مشخص نیست که چه تعداد از این مجموعه متعلق به نسخه ترابری نظامی می باشد. کشورهای کامبوج ، لائوس ، موریتانی و زامبیا از کاربران این هواپیمای توربوپراپ چینی می باشند. (ویکی پدیا نهاجا را هم از کاربران این هواپیما دانسته است که مدرک مستدلی برای این ادعا وجو ندارد) این اسب بارکش ، از دو موتور توربوپراپ Dangan WJ-5A ساخت چین بهره میگیرد. موتور Ivchenko AI-24 که در چین با عنوان WJ-5A تولید تحت لیسانس می شود ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : لطفا دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پرنده های چینی خواهیم پرداخت. .
-
1 پسندیده شدهیک کشتی متعلق به اسرائیل در شمال اقیانوس هند مورد هدف قرار گرفت اطلاعات کشتی اسرائیلی مورد هدف قرار گرفته : ▪️مبدا :جده عربستان سعودی ▪️مقصد: امارات متحده عربی ▪️نامکشتی : CSAV TYNDALL ▪️متعلق به شرکت اسرائیلی: Zodiac Maritime ▪️نام صاحب کشتی : Eyal Ofer
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا AVIC Cloud Shadow هواپیمای بدون سرنشین رزمی با ارتفاع و مداومت پروازی بالا (HALE) (2019) بازار هواپیما های بدون سرنشین در حال رشد است و این برای صنایع هوایی بزرگ به معنی پتانسیلی بکر برای بازار سودآور صادرات است. در نتیجه، شرکت صنایع هوایی چین (AVIC) پهپاد Cloud Shadow را در یازدهمین نمایشگاه هوایی Zhuhai در نوامبر سال 2016 رونمایی کرد. این هواپیما توسط شرکت صنایع هوایی Chengdu تحت مالکیت AVIC ساخته شده است. این محصول، مشابه پهپاد Avenger شرکت جنرال اتمیکس، ظاهری صیقلی و پنهان کار دارد. دماغه پیازی شکل کارآمد آن به سمت عقب باریکتر می شود و روی خط پشتی آن یک ورودی هوا قرار دارد. این ورودی هوا بین 2 باله عمودی متمایل به خارج قرار گرفته است. بال های اصلی رو به عقب هستند و در امتداد میانه بدنه قرار دارند. چرخ ها تماما جمع شونده هستند تا کارایی آیرودینامیکی آن حفظ شود. Cloud Shadow نمایانگر تلاش چین برای ساخت یک پهپاد کم هزینه با ارتفاع و مداومت پروازی بالا است که قابلیت حمل سلاح داشته باشد. 2 نسخه مجزا وجود دارد؛ مدل شناسایی بی سرنشین استاندارد و مدل شناسایی مسلح. سلاح ها در خارج و توسط نقاط سخت زیر بال ها (2 نقطه زیر هر بال) حمل می شوند. انواعی از سلاح های هدایت دقیق چینی شامل موشک ها و بمب های پرتابی، توسط این پهپاد پشتیبانی می شوند. وزن محموله ماموریتی، 400 کیلوگرم بیان شده است. از نظر مشخصات فنی حداکثر سرعت آن 620 کیلومتر بر ساعت است، حداقل تا سقف 14000 متری ارتفاع می گیرد و برد لینک در محدوده دید آن 290 کیلومتر است. مداومت عملیاتی آن 6 ساعت تعیین شده است. موتور توربوجت آن می تواند از نوع WJ-600 یا موتور 1 تنی ZF850 باشد. 2 موتور توربوفن AFE-50E هم بر روی آن قابل نصب است. خانواده Cloud Shadow سه فرم تولیدی دارد. Cloud Shadow CS-1 نسخه ی پایه ی شناسایی تصویری است، CS-2 نقش شناسایی الکترونیکی را ایفا می کند. نسخه CS-3 یک پهپاد کاملا مسلح در نقش شناسایی ضربتی است. تمامی نسخه ها از موتور WP-11C استفاده می کنند. در نوامبر 2017، ماکتی از پهپاد Cloud Shadow در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش در آمد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - وضعیت: در حال توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 10 - کشورهای مصرف کننده: چین (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9 متر - طول بال ها: 20 متر - ارتفاع: 3.66 متر - وزن: 2300 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 3200 کیلوگرم (900 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 1 موتور توربوجت WP-11C یا ZF850 با رانش 9.8 کیلو نیوتن، 2 موتور توربوفن AEF-50E با رانش 4.9 کیلو نیوتن برای هرکدام حداکثر سرعت: 620 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 15000 متر - برد: 290 کیلومتر - تسلیحات: موشک و بمب های پرتابی هوا به سطح هدایت دقیق شامل Blue Arrow-7، YJ-9E و AG-300M - نسخه ها: Cloud Shadow (سری پایه)، Cloud Shadow CS-1 (نسخه شناسایی تصویری)، Cloud Shadow CS-2 (نسخه شناسایی الکترونیکی)، Cloud Shadow CS-3 (نسخه شناسایی ضربتی) منبع
-
1 پسندیده شدهشهید سپهبد سلیمانی: آه! مرگ خونین من! عزیز من! زیبای من! کجایی؟ مشتاق دیدارت هستم... وقتی بوسه انفجار تو، تمام وجود مرا در خود محو میکند، دود میکند و میسوزاند. چقدر این لحظه را دوست دارم. آه... چقدر این منظره زیباست. چقدر این لحظه را دوست دارم. در راه عشق جان دادن خیلی زیباست... خدایا! ۳۰ سال برای این لحظه تلاش کردم. برای این لحظه با تمام رقبای عشق در افتادهام. زخمها برداشتهام، واسطهها فرستادهام. این نوعروس حق من است چقدر این منظره زیباست! چقدر این لحظه را دوست دارم... نامه ی سپهد شهید سلیمانی به دخترشان چند سال قبل از شهادت
-
1 پسندیده شدهعراق نمیدونم چه مقدار برق از ترکیه وارد میکنه و قصد داره وارد کنه ولی احمقانه ترین و کوته بینانهترین شکل موجود واردات برق از ترکیه هست چون متضرر اصلی کشور عراقه باعث توسعه تولید انرژی برقآبی و توسعه سریعتر سدهای این کشور میشه بنظرم در اینده عراق بجز بصره ساحلی و اقلیمکردستان در تمام نقاطش با این توسعه طلبی ترکیه دچار بحرانهای بزرگ میشه ولی گویا اونها همه حساسیت هاشون روی ایران و محدود کردنش هست مثال ایجاد خط انتقال نفت از اردن و دور زدن تنگه هرمز ویا افزایش واردات گاز از قطر و مشارکت ترکیه در تاسیس بنادر دریایی جدید و اتصال ریلی به استانبول. اصلی ترین دست پشت پرده این اتفاقات ترکیه است.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده