برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 26 مرداد 1400 در پست ها
-
3 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده9دی لحظه شلیک موشک 9 دی از سامانه ارتقاء یافته سوم خرداد سامانه های پدافندی ساخت ایران بالاتفاق از کمبود موشکهای بردکوتاه رنج میبرند به گونهای که حتی نشانهای مبنی بر بکارگیری موشکهای برد کوتاه توسط باور373 مشاهده نشده است. تا کنون سامانه های ایرانی با هدف مقابله با جنگندهها و پهپادهای متخاصم طراحی شده بودند و در مرحله دوم وظیفه مقابله محدود با موشکهای کروز ، بمب های هواپرتاب و موشکهای ضد رادار را بر عهده داشتند. گرچه وزارت دفاع و هوافضای سپاه پاسداران به صورت جداگانه دست به طراحی و ساخت سامانههای کوتاه برد تخصصی جهت مقابله با موشکهای کروز، ضد رادار، پهپادها و بمبهای هواپرتاب زدهاند خلاء استفاده از موشکهای کوتاه برد در سامانههای بردبلند ایرانی احساس میشود. 9دی اولین موشک کوتاه برد تمام ایرانی تخصصی جهت مقابله با این تهدیدات است. اولین بار موشک 9 دی در نمایشگاه اقتدار 40 در سال 1397 مشاهده و برد آن 30 کیلومتر اعلام (غیر رسمی) شد. طبق گفته های غیر رسمی، قرار بود این موشک از سامانه سوم خرداد پرتاب شود. در زمان رونمایی نام سامانه 9 دی اعلام شد البته 9 دی سامانه ای جدید نیست بلکه ارتقائی بر روی سامانه پدافندی سوم خرداد است تا این سامانه بتواند از موشکهای کوتاه برد 9 دی استفاده کند. سردار حاجی زاده وظیفه 9 دی را مقابله با مقابله با تهدیدات نزدیک از قبیل کروز، پهپادها، بالگردها و بمب های رها شده از هواپیما عنوان کرد. 9دی میتواند اهداف را در برد 20 کیلومتری و ارتفاع 10 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. نوع هدایت موشک فرمانی هست یعنی موشک فاقد سیکر است و تا لحظهی برخورد به هدف توسط رادار زمینی هدایت میشود. استفاده نکردن از سیکر باعث کاهش قیمت و کاهش وزن موشک میشود اما در شرایط جنگ الکترونیک برد درگیری کاهش پیدا کرده و حتی خطر هدف قرار ندادن اهداف وجود دارد. نقص دیگر سیستم هدایت فرمانی اشغال شدن کانالهای هدایت موشک است تا زمانی که موشک پدافندی به هدف برخورد کند یا مکانیزم خود انفجاری آن فعال شود در این صورت سامانه با توجه به تعداد اهداف درگیر شده یا نمیتواند با اهداف جدید درگیر شود یا با اهدفی جدید کمتری درگیر میشود. علاوه بر نسخه هدایت فرمانی محتمل است سپاه از نسخههای هدایت نیمع فعال راداری یا فعال راداری و حرارتی برای 9 دی استفاده کند همانطور که موشک طائر دارای نسخههای هدایتی متفاوت است. برد اعلام شده در نمایشگاه اقتدار 40 و برد اعلام شده توسط سردار سلامی اختلاف 10 کیلومتری دارند. امکان دارد نسخهی هدایت فرمانی 9 دی 20 کیلومتر برد داشته باشد و سایر نسخههای این موشک دارای برد 30 کیلومتری باشند. هر گردان سوم خرداد توانایی درگیری همزمان با 32 هدف را با استفاده از موشک 9 دی دارد. یک گردان سوم خرداد از 4 آتشبار تشکیل شده است بنابراین هر آتشبار با استفاده از 9 دی میتواند با 8 هدف درگیر شود. دقیقا معلوم نیست توانایی درگیری با اهداف دوربرد هم برای سوم خرداد به 8 هدف رسیده است یا این سامانه فقط در برد کوتاه توانایی درگیری با 8 هدف را داراست. این موشک بر خلاف سایر موشکهای مورد استفاده در سامانه سوم خرداد از تیوپهای جعبهای شکل پرتاب میشود. سوم خرداد از 2 کنسیتر 4 تایی در مجموع با توان حمل 8 موشک برای 9 دی استفاده میکند. خوشبختانه سپاه به سمت افزایش تعداد موشکها (فقط 9 دی) در ارتقاء جدید حرکت کرده است. تنها خودروی تلار سوم خرداد مجهز به 9 دی است و دو خودروی تل سامانه موشکهای طائر2 را حمل میکنند در نتیجه هر آتشبار مجهز به 8 موشک کوتاه برد 9 دی و 6 موشک برد بلند طائر2 با برد 105 کیلومتر است. پرتابگر 8 فروندی موشک 9 دی وقت آن رسیده است هوافضای سپاه پاسدران خودروی حامل پدافند سوم خرداد را تغییر دهد و از یک حامل 8X8 برای این سامانه استفاده کند. خودروی ظفر گزینهی جذابی برای این سامانه است هم یک خوردوی نظامیست و هم توان حمل بار زیادی دارد و در داخل کشور تولید میشود. در صورت استفاده از خودروی ظفر تعداد موشکها 2 تا 3 برابر افزایش پیدا میکند. ظفر میتواند 8 موشک طائر2 به صورت دو ردیف 4 فروندی داخل کنیستر حمل کند و 24 موشک 9 دی به صورت دو ردیف 12 فروندی که هر ردیف شامل 3 پرتابگر جبعه ای 4 فروندی میباشد یا فقط 12 موشک حمل کند. در صورت استفاده از خودروی ظفر هر آتشبار سوم خرداد شامل 12-24 موشک 9 دی و 16 موشک طائر 2 می شود و هر گردان 48-96 موشک 9 دی و 64 موشک را حمل خواهد کرد.
-
2 پسندیده شدهبسم ا... بطور مستمر ، به یاد داشته باشید "دشمن همواره در حال گوش دادن هست " Allied-2016
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهکمک های نظامی جدید ترکیه به سومالی در ادامه کمکهای نظامی ترکیه به ارتش سومالی به تازگی محموله نظامی شامل امرپ های Kirpi-1 و کامیون های نظامی به سومالی تحویل داده شد. ترکیه در نظر دارد در کنار استقرار نیروهای خود در سومالی نیروهای نظامی ارتش سومالی رانیز تجهیز کند که شامل اموزشهای نظامی و اهدا تجهیزات نظامی به انهاست.
-
2 پسندیده شدهنیروی هوایی آلمان با اعزام یکفروندهواپیمای ترابری A-400M تمامی 30 نفر از عناصر چترباز خود را از افغانستان خارج نمود مجموعه ای از تصاویر مرتبط با تسلیحات به غنیمت گرفته شده توسط طالب ها !! راست : انبوه سلاح های انفرادی به غنیمت گرفته شده چپ : همچنان ترکیب ZPU-1 و تویوتا ، ستاره اصلی نبرد در افغانستان هست این تصویر هم ربطی به موضوع نداشت ولی جالب بود .. از روی عکس ظاهرا ژ-3 بهینه سازی شده ارتش پاکستان باید باشد !!! ؟؟؟؟
-
2 پسندیده شدهپی نوشت : اصلاح تاپیک گالری هواپیماهای توکانوی نیروی هوا- فضای سپاه - 24 مرداد 1400 خورشیدی
-
2 پسندیده شدهداسو میراژ-3 وی/ بالزاک تلاش نیروی هوایی ارتش فرانسه برای بخدمت گیری هواگردهای رزمی عمود پرواز در دهه پنجاه میلادی ، نیروی هوایی و صنعت هوانوردی نظامی فرانسه بدنبال مسیرهای جدید به منظور بهبود قابلیتهای رزمی و بقاء اسکادران های تاکتیکی خود در یک جنگ احتمالی با ارتش سرخ شوروی بود که در میان تمامی ایده های مطرح شده ، توسعه فناوری نشست و برخاست کوتاه / عمودی ، از همه جذاب تر بشمار می آمد که گونه میراژ-5 بالزاک ، اولین نمونه ای محسوب میشود که در این کشور به مرحله آزمایشهای پروازی نیز رسید . مشکل اول ، چالشهای مربوط به بقاءپذیری رزمی : براساس پیش فرضهای جنگ سرد بطور عام و قواعد تجربه شده رزم هوایی ، درصورت بروز یک درگیری مسلحانه در مقیاس گسترده ، پایگاه های هوایی ، نخستین هدف برای حملات سنگین دشمن خواهند بود و درصورت از کار افتادن چنین مراکزی ، ارتشها بسرعت شکست را می بایست پذیرا شده ، چرا که عملا فضای هوایی خودی در اختیار مهاجم قرار خواهد گرفت . بر همین اساس ، لازم بود که اصل پراکندگی برای یگانهای ترابری و رزمی تاکتیکی اعمال گردد و از صحت عملکرد آنها ، حتی پس از حملات غافلگیرانه اطمینان حاصل آید . به همین دلیل از اواخر دهه 50 میلادی ، ایده توسعه فناوری جتهای رزمی عمود پرواز ناگهان جذابیت پیدا نمود و توسط ارتشها حمایت شد . درواقع ، تولید چنین هواگردهایی ، در عین ایفای نقش جتهای با قابلیت متعارف ، مزیت عدم نیاز به مسیرهای طولانی نشست و برخاست را ارائه می داد ، به همین جهت ، مفهوم جنگنده های نشست و برخاست عمودی (VTOL) توسط داسو و چند شرکت دیگر مورد پیگیری قرار گرفت . اما شرکت داسو ، بعنوان قطب صنعت هوانوردی نظامی فرانسه ، دوطرح اصلی با امیدواری بسیار زیاد را برای تولید انبوه پیگیری می نمود . اولین نمونه ، طرحی بود براساس ایده شرکتهای انگلیسی که درآن از یک پیشرانه توربوجت برای تامین نیروی بالابرنده با خروجی های پیشبرنده عمودی و افقی استفاده می شد . دومین طرح نیز بصورت استفاده از یک پیشرانه توربوجت برای پرواز افقی و نصب یکسری پیشرانه های کوچکتر برای نشست و برخاست عمودی ارائه گردید . براساس تستهای صورت گرفته توسط شرکت داسو ، درهر دوطرح ، پیشرانه های مورد استفاده ، نیروی پیش برنده مشابهی را تولید می کنند . کابین هدایت بالزاک اما در طرح تک موتوره ، 30درصد صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت پدید می آمد . علاوه براین ، در همان زمان ، فناوری به گونه ای پیشرفت نموده بود که پیشرانه های توربوجت نیازی به خروجی های پیچیده و غیر قابل اعتماد نداشتند و همین امر ، از پیچیدگی غیر ضروری جنگنده می کاست و نقص فنی در هرکدام از پیشرانه های بالابرنده ، منجر به سانحه نمی شد . با این وصف ، برای افزایش ضریب ایمنی هواگرد ، طرح جدیدی با پیشرانه های بالابرنده و جلوبرنده جداگانه تهیه شد که برای صرفه جویی در هزینه ها بر روی یکفروند جنگنده میراژ-3 نصب گردید ، در حالی که به منظور تسهیل شناسایی از سایر گونه های میراژ ، شناسه MIRAGE-3 V بدان تعلق گرفت و کل برنامه از 1960 کلید خورد . آغاز برنامه آزمایشی طبق برنامه ریزی صورت گرفته ، داسو در نسخه میراژ-3 وی پیشنهاد نمود تا برای تامین نیروی پیش برنده از یک دستگاه پیشرانه اسنکما با رانش 9000 کیلوگرم و هشت دستگاه پیشرانه رولزوریس با نیروی بالابرنده 2500 کیلوگرم استفاده شود ،اما بدلیل طولانی شدن تستهای اولیه ، این پیشرانه ها تنها در سال 1964 قابل تحویل می بود و داسو مجبور شد تا در زمان بندی اولیه خود تجدید نظر بعمل آورد . اما این شرکت با هدف عدم اتلاف زمان ارزشمند ، تصمیم گرفت تا با استفاده از پیشرانه های موجود یک هواگرد آزمایشی بسازد ،اما پیشرانه در دسترس ، رانشی بیشتر از 1000 کیلوگرم تولید نمی نمود ، در نتیجه ابعاد و وزن هواگرد می بایست محدود می شد ، به همین دلیل هواگرد عمودپرواز جدید ، روی پیکربندی اولیه MIRAGE-3 001 اجرا گردید که بعدها این پروزه ، شناسه میراژ بالزاک- وی را بخود گرفت . حرف V از پروژه اصلی به امانت گرفته شد و نام بالزاک ( کمیاب ) نیز بدلیل بدیع بوده این برنامه بدان منسوب شد ( این برداشت مترجم از روند نامگذاری است ) ،در حالی که اتصال اعداد 001 از روی شماره تلفن یک شرکت تبلیغاتی معروف در پاریس گرفته شد تا بیشتر به یاد مقامات و پرسنل بیاید (BALZAC 001) هماهنگی میان بخش هایی مختلفی که در برنامه بالزاک- وی مشارکت داشتند ، توسط داسو صورت می گرفت ، در حالی که بخشهای بال و بدنه توسط همین شرکت تامین شد . هر چند گفته میشود که بدنه میراژ توسط شرکت "سودآویاسیون" و سامانه کنترل پیشرانه نیز توسط اسنکما طراحی گردید و دو رولزرویس و بریستول-سایدلی نیز تامین کننده کننده پیشرانه های بالابر محسوب می شدند . با توجه به این مساله ، از همان ابتدای کار ، تستهای اولیه و روند طراحی در یک موقعیت انجام می شد تا قابلیت برطرف نمودن سریع مشکلات فراهم آید ، ضمن اینکه تجربیات بدست آمده از این روند قرار بود تا در خط تولید این جنگنده استفاده گردد. تست زیرسامانه های بالزاک ویژگی های فنی براساس تعاریف از برنامه فوق الذکر ، میراژ بالزاک- وی یک جنگنده بال پایین بشمارمی آمد که درظاهر امر هیچ تفاوتی با جتهای میراژ-3 نداشت ، اما برای نصب پیشرانه های بالابرنده ، آرایش داخلی بدنه می بایست دچار تغییر میشد و سطح مقطع بخش مرکزی آن افزایش می یافت ، در حالی که بال مثلثی همچنان بطور ثابت استفاده می شد و آویزگاه های حمل سلاح نیز بدون تغییر در جای خود قرار می گرفتند . در بخش انتهایی بدنه ، یک دستگاه پیشرانه توربوجت بریستول- سایدلی B.OR03 اورفیوس با نیروی پیشرانش 2200 کیلوگرم نصب میشد ،درحالی که 8 دستگاه پیشرانه رولزرویس RB-108-1A با نیروی رانش 1000 کیلوگرم در دوطرف ورودی های هوا و پیشرانه اصلی قرارمی گرفتند . ورودی های هوای پیشرانه های بالابرنده در قسمت فوقانی بدنه جانمایی و با یکسری زبانه های ویژه پوشانده می شند . این پیشرانه بصورت مایل بسمت بیرون و عقب قرار میگرفتند تا در زمان پرواز بخوبی عمل نمایند . سامانه کنترل هواپیما نیز ، همان سیستم کابلی میراژ3 بود و درزمانی که هواپیما بصورت عمودی از روی زمین برمی خاست ، خلبان با دسته گازیکه در سه حالت قابل تنظیم بود ، با استفاده از هوای فشرده ، نازلهای روی بال و بدنه را کنترل می نمود . ارابه های فرود نیز مانند جنگنده میراژ-3 بود ولی بدلیل اینکه نشست وبرخاست بصورت عمودی صورت گرفت ، ساختار آنها کاملا تقویت گردید . درازای بالزاک- وی به 13.1 متر ، دهانه بال 7.3 متر و ارتفاع از سطح زمین 4.6 متر می رسید . وزن ناخالص این نمونه جدید چیزی در حدود 6.1 تن و حداکثروزن برخاست آن 7 تن بود و میتوانست به حداکثر سرعتی در حدود 2 ماخ برسد . در حالی که ظرفیت حمل سوخت مخازن داخلی این جنگنده حدود 1500 لیتر برآورد میشد که پس از نشست وبرخاست عمودی ، فقط برای 15 دقیقه پرواز کافی بود . برای شروع فرآیند برخاست عمودی ، خلبان مجبور بود تا ابتدا پیشرانه اصلی را روشن کرده و پس ازآن ، پیشرانه های بالابر با هوای فشرده ، شروع به کار نموده و پس از افزایش نیروی رانش موتورهای بالابرنده ، هواپیما به ارتفاع 30 متر رسیده و سپس شرایط برای حرکت افقی فراهم می شود ، خلبان نیز پس از رسیدن سرعت هواپیما به 300 کیلومتر درساعت ، مجاز به خاموش کردن پیشرانه های بالابرنده می شد . فرآیند فرود عمودی نیز بطور دقیق معکوس وضعیت فوق الذکر می بود ، بدین معنی که با کاهش سرعت هواپیما به 320-300 کیلومتر درساعت ، درپوش موتورهای بالابر ، باز میشد که این کار ، موجبات خودچرخان شدن موتورهای بالابر شده و بتدریج با کاهش سرعت افقی و انتقال نیرو به موتورهای بالابرنده ، عمل فرود انجام می گردید . آزمایشات پروازی پس از اتمام تستهای زمینی ، پروژه بالزاک- وی در پایان سال 1961 آماده شد و در ژانویه 1962 ، مونتاز قطعات این هواپیما آغاز گردید . پس از چندماه ، در مه 1962 ، کار مونتاژ نیز به اتمام رسید تا این نمونه برای آزمایشات زمینی آماده گردد ، هر چند بدلیل تجربیات بدست آمده در مراحل قبلی ، آزمایشهای برنامه ریزی شده ، زودتر به اتمام رسید تا مرحله بعدی شروع گردد . خلبان آزمایشی ، رنه بیگند سرانجام در12 اکتبر 1962 ، نخستین پرواز این هواپیما در پایگاه هوایی میلان-ویلاروس صورت پذیرفت . خلبان آزمایشی ، رنه بیگند ، هواپیما را چند متر از روی زمین بلند کرد تا عملکرد سامانه های مختلف را بررسی کند و سپس فرود آمد . شش روز بعد در 18 اکتبر ، دومین تست صورت گرفت که اینبار ، بدون توقف هواپیما در آسمان بحالت شناور درآمد که این روند برای روزهای متوالی و به منظور نمایش برای مطبوعات صورت پذیرفت تا نوامبر همان سال که قرار شد تا یک پیکربندی استاندارد مجهز به چتر ترمز و سایر سیستم های جدید تولید شود . پس از این رویدادها ، پروازهای آزمایشی این نمونه تا مارس 1963 ادامه پیدا کرد تا اینکه در 18 مارس این سال ، برای اولین بار ، بالزاک- وی برخاست عمودی موفقیت آمیزی را با ورود به پرواز افقی به نمایش گذاشت تا با موفقیت تمام در نمایشگاه هوایی لوبورژه سال 1963 در معرض دید همه قرار گیرد . اما در 10 ژانویه 1964 ، زمانی که خلبان آزمایشگر ، ژاک پینه ، یک پرواز آزمایشی برای تست عملکرد سامانه کنترل جت انجام داد که هنگام پرواز در ارتفاع 100 متری ، هواپیما ثبات خود را از دست داد و بسرعت شروع به کاهش ارتفاع نمود و درنهایت پس از نزدیک شدن به زمین واژگون شد و سرنگون گردید . بدلیل هزینه های سنگین ، داسو تصمیم گرفت تا هواپیمای آسیب دیده را بازسازی کند که این کار حدود 1 سال بطول انجامید . پس از بازسازی کامل ، پروازهای آزمایشی از 2 فوریه 1965 مجددا آغاز شد و در طول یکماه ، نزدیک به 65 سورتی تست پروازی انجام شد تا امکان بررسی فنی طرح فراهم گردد . اما در 8 اکتبر 1965 ، حادثه مجددی اتفاق افتاد ، خلبان آزمایشگر نیروی هوایی آمریکا ، فیلیپ نیل به منظور تست ویژگی های این پرنده با این محصول فرانسوی پروازی آزمایشی را صورت داد ، ولی هواپیما در ارتفاع 50 متری ، ناگهان از کنترل خارج شد و بسوی زمین سقوط نمود ، در این میان ، خلبان هواپیما گرچه از سامانه صندلی پران خود استفاده کرد ، اما بدلیل ارتفاع کم ، با شدت به زمین برخورد نمود و جان خود را از دست داد و داسو نیز تصمیم گرفت تا مجددا این نمونه را بازسازی نکند . نتیجه : علیرغم دو سانحه جدی منجر به مرگ و همچنین از دست رفتن نمونه اولیه هواپیما ، پروژه بالزاک-وی یک برنامه موفق شناخته میشود . شرکت داسو با استفاده از بسترهای فراهم شده در این برنامه ، امکان برنامه ریزی برای تستهای بیشتر را برای طرح های پیشنهادی جدید ، بدست آورد . علاوه براین ، فناوریهای توسعه داده شده برای بالزاک- وی ، موجبات ساخت اولین نسخه جدید از این هواگرد در اوایل سال 1965 را فرهم آورده و اولین پرواز آن در 12 فوریه همین سال انجام شد . با این وصف ، گرچه میراژ عمود پرواز فرانسوی هرگز وارد خدمت نشد ، اما تجربیات بدست آمده از آن ، اثر قابل توجهی بر روی صنعت هوانوردی فرانسه از خودبرجای نهاد . پی نوشت : 1- بن پایه 2-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
2 پسندیده شدهاحتمال برخورد سیارک بنو با زمین بیشتر از آن چیزی است که تصور میشد. "ناسا" بنابر محاسبات جدید، شانس برخورد سیارک بنو با زمین در ۲۰۰ سال آینده از یک در ۲۷۰۰، به یک در ۱۷۵۰ افزایش یافته است. سیارک بنو با قطری حدود ۴۰۰ متر اکنون در فاصله تقریبا ۷.۵ میلیون کیلومتری نسبت به مدار زمین قرار دارد. بنو به حالت سرگردان در فضا در حال حرکت است و دانشمندان معتقدند با مسیر مداری کنونی، در سال ۲۱۳۵ به زمین نزدیک خواهد شد اما در آن موقع خطر خاصی را برای سیاره ما ایجاد نخواهد کرد. اخترشناسان روز خطر اصلی برای زمین از جانب این سیارک را ۲۴ سپتامبر سال ۲۱۸۲ تخمین زدهاند. منبع: . https://www.google.com/amp/s/per.euronews.com/amp/2021/08/12/nasa-says-higher-but-still-slim-odds-of-asteroid-bennu-slamming-earth
-
2 پسندیده شدهنمونه جالب از وانت تویوتا لندکروز تکنیکال در یمن از جمله تجهیزاتی که به این وانت مسلح اضافه شده است میتوان به شیشه های ضد گلوله کابین جلوی خودرو، اضافه شدن یک کابین محافظت شده در پشت کابین اصلی برای حفاظت از گانر ، اضافه شدن محافظ ضد گلوله برای گانر ، تقویت سیستم تعلیق و فنربندی، مسلح شدن وانت به یک سلاح انتی متریال برای مقابله با خودروهای زرهی سبک و امرپ ها اشاره کرد
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهفیلم 12Strongs اثر نیکلای فولسیگ با اقتباسی از کتاب Harm’s Way and Horse Soldiers (جاده های خطر و سواره نظام) نوشته داگ استنتون عبدالرشید دوستم به میچ نلسون می گوید: "افغانستان گورستان فرمانراویان است. روزی شما (آمریکایی ها) هم به یکی از اقوام این کشور بدل می شوید. اگر از اینجا بروید بزدل هستید و اگر بمانید دشمن" .
-
1 پسندیده شدهسلام و پایان کار جمهوری اسلامی افغانستان https://www.aparat.com/v/EOjr1
-
1 پسندیده شدهسوپر توکانو و طالبها فرودگاه مزار شریف قبل از سقوط تصاویری از هواگردهای جدید در اختیار طالبان
-
1 پسندیده شدهنگرشی نو بر نقش آفرینی عوامل ژئوپلیتیکی افغانستان در این کتاب نظامی آمده : کشور افغانستان به علت آنکه مکمل ژئواستراتژیکی همسایگانش می باشد در نتیجه هیچگاه تاکنون ثبات سیاسی و امنیت واقعی نداشته و همواره مورد علاقه ابرقدرتها در طول تاریخ بوده است این کشور محصور در خشکی بوده و هیچ گونه دسترسی به آبهای آزاد ندارد موقعیت گذرگاهی افغانستان به گونه ای است که اکثر فاتحان عالم برای رسیدن به مقاصد شان از آن عبور کرده، برای درنوردیدن آن حساب ویژهای باز نموده اند. گراهام فولر در کتاب قبله عالم در مورد ویژگی افغانستان می گوید افغانستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر راهبردی که هند و آسیای غربی را به یکدیگر متصل میکند و به دلیل آنکه بسیاری از فاتحان این مسیر را درنوردیده اند شاهراه پیروزی نام گرفته است. در نظریه های ژئوپلیتیکی افغانستان دارای اهمیت ویژه ای است در نظریه هارتلند در سال ۱۹۰۴ افغانستان به دلیل مجاورت با روسیه جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است در نظریه ریملند که همان سد نفوذی شوروی سابق است افغانستان در این منطقه قرار دارد .نظریه قدرت هوایی سورسکی که مهمترین نقطه همپوشی دو قدرت ، محل تصمیم نامیده شده است و افغانستان جزو منطقه تصمیم قرار دارد. موقعیت جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک افغانستان در حاشیه امنیتی هارتلند یعنی ریملند واقع است و الزام جغرافیایی آن کشور را در وضعیت حایل قرار داده است در واقع جبر گرایی جغرافیایی وضعیت حایل را با آن کشور دیکته کرده است کشورهای حایل نقش بسیار ضعیف و منفعلانه در سیاست منطقهای و بینالمللی ایفا میکنند و همواره بین قدرتهای بزرگ دارای وضعیت ساندویچ هستند در واقع وضعیت مذکور بیشتر حاکی از رقابتهای شدید قدرت های بزرگ است بدین ترتیب استقلال و تمامیت ارضی آنها تابع رقابتهای منطقهای و فرامنطقهای میشود فقدان اقتدار مرکزی و استقلال خارجی تمامیت ارضی و ملی کشور های حائل از جمله افغانستان را به مخاطره میاندازد. به رغم موقعیت بری و شکل نامناسبی که افغانستان به عنوان یک کشور دنباله دار دارد ویژگی های ذیل به آن اهمیت خاصی در طول تاریخ داده است : - قرار گرفتن در گسل چهار تمدن، کنفوسیوسی چینی بودایی، هندی، روسی، اسلامی - عبور جاده ابریشم از آن - قرار گرفتن در بین 4 قدرت موشکی - اتمی (روسیه ، چین ، هند ، پاکستان) افغانستان با آبهای آزاد بیش از ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد و میتوان گفت که سرزمین افغانستان از نظر نظامی یک مانع بزرگ در رده ارتش است زیرا حدود ۷۰ درصد افغانستان شمال کوه های مرکزی و شرقی و دامنه های آن است و در قسمت هایی نیز در غرب به سوی ایران کشیده شده و به صورت مانع عمده درآمده که صرفاً گذرگاههای کوچکی در این ارتفاع وجود دارد .نکته مهمی که در جغرافیای نظامی افغانستان وجود دارد این است که علاوه بر ارتفاعات زیادی که افغانستان را پوشانده نزدیک به ۲۰ درصد زمین افغانستان در شمال و حدود ۱۰ درصد در جنوب را دشت ها و رمل ها تشکیل می دهند. وجود هزاره های شیعه مذهب و انتظارشان از ایران برای حمایت حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران از شیعیان افغانستان هرچند که نسبتاً گسترده بود ولی به نظر میرسد که به تمامی انتظارات آنها پاسخ نداده است .ظاهراً رهبران گروههای شیعه افغانستان بین انتظاراتشان و واقعیتهای موجود در ایران نتوانستند ارتباط منطقی برقرار نمایند و به همین دلیل بعد از اشغال افغانستان به وسیله آمریکا و سقوط طالبان در بازگشت به کابل خود را در موقعیت جدیدی احساس کردند به این معنا که روند تضادها بین ایران و آمریکا با کسب موقعیت جدید در ساختار در کابل ، شیعیان را دچار مشکل کرد و آنها ترجیح دادند که خود را با شرایط جدید تطبیق دهند .وضعیتی که حتی اگر مورد تایید ایران بوده و جمهوری اسلامی ایران ترجیح میداد که شیعیان سهم مناسبی از قدرت در کابل بیابند اما از این نظر که پیوند گروههای شیعی با ایران را تضعیف می کرد و علی القاعده در تهران مطلوب تصور نمی شد ولی از این زاویه که حذف طالبان از قدرت امکان نوعی آشتی بین مذاهب و قومیت ها را در افغانستان در عمل تسهیل می کرد تردیدی وجود ندارد که در بلندمدت به سود ایران تمام خواهد شد. به نظر می رسد که دو عامل مذهب شیعه و زبان فارسی در تحولات بعد از طالبان در افغانستان زمینه های نفوذ ایران را در افغانستان فراهم کرده باشد.
-
1 پسندیده شدهMD-530F غنیمتی از ارتش افغانستان ارتش افغانستان در حدود 60 فروند از این بالگردهای سبک را تحویل گرفته ..... خسته نباشی پهلوان ، خدا قوت دلاور!!!
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا تست موشک غزنوی پاکستان با سامانه ناوبری پیشرفته موشک غزنوی ارتش پاکستان روز پنجشنبه آزمایش موشک بالستیک سطح به سطح غزنوی را انجام داد که قادر به حمل چندین نوع کلاهک تا برد 290 کیلومتر است. روابط عمومی خدمات بینالملل (ISPR) در بیانیه ای در 12 آگوست گفت: "پاکستان امروز پرتاب آزمایشی موشک بالستیک سطح به سطح غزنوی را انجام داد." در فوریه سال جاری، ASFC (فرماندهی نیروهای استراتژیک ارتش) "راهاندازی آموزشی" غزنوی را به عنوان بخشی از تمرینات سالیانه آموزش میدانی خود انجام داده بود. این موشک مجهز به سامانه هدایت ترمینال است. شاخه رسانه ای ارتش افزود: "پرتاب پنجشنبه با هدف اطمینان از آمادگی عملیاتی فرماندهی نیروهای استراتژیک ارتش و همچنین تایید مجدد پارامترهای فنی سامانه تسلیحاتی انجام شد." این پنجمین آزمایش موشکی بود که اسلام آباد از ابتدای سال انجام داده است. پیشتر موشک های شاهین-3، غزنوی، موشک کروز بابر و فتح-1 پرتاب شده بودند. منبع
-
1 پسندیده شدهبسم ا... سرنوشت نهایی ارابه های شیطان هندی راست : مراسم تحویل بالگردهای هایند بروزرسانی شده به نیروی هوایی افغانستان چپ : ارابه شیطان هوایی در اختیار شیطان های زمین پایه !!!!!
-
1 پسندیده شدهتصاویر مربوط به معرفی T-72B3M در مسابقات تانک بیتالون :
-
1 پسندیده شدهمهاجر 6 در اتیوپی: وقوع ناگهانی جنگ داخلی در منطقه تیگریای اتیوپی ، کشور. اتیوپی را به آشوب کشانده است. پس از سالها صلح ناخوشایند با همسایه شمالی ، اتیوپی ناگهان با یک دشمن غیرمنتظره مجهز به همان تسلیحاتی که برای آماده سازی برای یک جنگ معمولی با اریتره ذخیره کرده بود ، در حال جنگ است. با توجه به اینکه جبهه آزادیبخش مردم Tigray (TPLF) به پیشرفت های مداوم دست یافته است و نیروهای دولتی ظاهراً نمی توانند جلوی موج را بگیرند ، این کشور اکنون با دیوانگی به دنبال هر چیزی برای تغییر وضعیت خود است. اخیراً به نظر می رسد اتیوپی موفق شده است قراردادی شتابزده با ایران برای تحویل تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر -6 (UCAV) منعقد کند. تحویل ظاهری پهپاد های ایرانی به اتیوپی بسیار قابل توجه است ، زیرا این کشور همچنین روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و واردکننده مکرر تسلیحات اسرائیلی و سایر خدمات نظامی مانند آموزش است. در حقیقت ، موجودی هواپیماهای بدون سرنشین اتیوپی قبلاً تقریباً به طور کامل شامل سیستم های اسرائیلی مانند Aerostar UAS و WanderB mini-UAS بود. وضعیت فعلی خدمات این پهپادها نامشخص است ، اما این واقعیت که هیچ کدام از آنها نمی توانند مسلح شوند ، باعث شد که اتیوپی به دنبال منابع دیگری برای دستیابی به پهپاد ها باشد. برخلاف تصور عموم ، به نظر می رسد این منبع بیشتر ایران بوده است نه ترکیه یا چین. پس از آنکه ماهجر 6 در 1 آگوست وارد فرودگاه سمارا در اتیوپی در شمال شرقی اتیوپی شده بود ، ایستگاه کنترل زمینی هواپیماهای بدون سرنشین (GCS) دیده شد سپس نخست وزیر ابی احمد دو روز بعد از پایگاه بازدید کرد. تصاویر ماهواره ای نشان داد که حداقل دو پهپاد و GCS مربوطه تحویل داده شده است که به طور بالقوه برای ارزیابی قبل از خرید بزرگتر تحویل داده شده است. تعداد کمی که تا کنون مشاهده شده است می تواند به این دلیل باشد که تعداد کمی از آن تحویل گرفته شده است و یا تعداد کمی از پهپادهای مهاجر -6 آماده ی عملیات است. البته این احتمال وجود دارد که پهپادهای بیشتری قبلاً تحویل شده باشند ، اما به سادگی در چندین پایگاه هوایی توزیع شده اند. تصاویر ماهواره ای کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که کشور اتیوپی صاحب تعدادی پهپاد ایرانی مهاجر-6 شده است. مهاجر -6 خود جدیدترین طرح از سری پهپادهای مهاجر است. مهاجر -6 که برای اولین بار در سال 2017 رونمایی شد ، یک سال بعد وارد تولید انبوه شد و در همین حال با سه شاخه سپاه پاسداران ایران وارد خدمت شد ، حتی تعدادی از آنها به نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) اعطا شد. سازنده سیستم ادعا می کند که محدوده عملیاتی 200 کیلومتر و قابلیت حمل بار تا 40 کیلوگرم مهمات است که شامل دو تا چهار قائم -1 ، 5 یا 9 می شود. مهاجر 6 دارای دوام پروازی 12 ساعت و حداکثر ارتفاع پرواز در حدود 5.500 متر است. مهاجر -6 برای دستیابی به اهداف و قابلیت های شناسایی ، از برجک EOAS-I-18A FLIR استفاده می کند.
-
1 پسندیده شدهسقوط یا فرود یک پهپاد مهاجر 2 ایرانی در داخل خاک افغانستان نوار مرزی اسلام قلعه سقوط فرودگاه قندوز بالگرد میل 24
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا آیا روسیه در حال آماده شده برای جنگ با طالبان است؟ امروز روسیه، تاجیکستان و ازبکستان یک رزمایش نظامی عظیم را تنها در 20 کیلومتری مرز با افغانستان به پایان رساندند که به نظر می رسد نمایش قدرت علیه گروه طالبان است که به سرعت در حال تصرف مناطق وسیعی از سرزمین از دولت کابل است. فرمانده بخش نظامی مرکزی روسیه، سرهنگ ژنرال Alexander Lapin به خبرنگاران روسی گفت: "ما در حال تکمیل تمرینات مشترک با نیروهای مسلح تاجیکستان، ازبکستان و فدراسیون روسیه هستیم. برای اولین بار، استفاده از یک گروه بین المللی از نیروها با استفاده گسترده از نیروی هوایی، شناسایی و قدرت آتش بر اساس تجربه به دست آمده در جمهوری عربی سوریه به نمایش گذاشته شد." در این رزمایش که در محل تمرین Harb-Maidon، بسیار نزدیک به مرز افغانستان، برگزار شد، بیش از 2500 سرباز شرکت کردند که 1800 نفر آن ها از روسیه بودند. حدود 500 قطعه سلاح و تجهیزات نظامی در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت. این مقام خاطرنشان کرد که این رزمایش ها در مقابل پیشینه تشدید اوضاع در افغانستان و تهدید نفوذ گروه های تروریستی رادیکال به کشورهای مرزی منطقه آسیای میانه انجام شده است. سرهنگ ژنرال Sherali Mirzov، وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان اظهار داشت: "طی چند سال گذشته، تنش از خاک خاورمیانه به افغانستان منتقل شده است. تجزیه و تحلیل فرآیندهای در حال انجام در سال های اخیر نشان می دهد که وضعیت منطقه ما به توسعه رویدادها در وضعیت سیاسی این کشور بستگی دارد." در این رزمایش، نظامیان سه کشور گروه شبیه سازی شده ای از "گروه مسلح غیرقانونی" را که از مرز دولتی در جنوب تاجیکستان عبور کرده بودند، شکست دادند. سرویس مطبوعاتی بخش نظامی مرکزی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: "بر اساس برنامه این رزمایش، گروهی از شبه نظامیان مسلح به طور غیرقانونی برای انجام حملات تروریستی در خاک این جمهوری از مرزهای کشور عبور کردند. خدمه هواپیمای L-39 از تاجیکستان شناسایی هوایی منطقه را انجام دادند و طی آن مکان های تجمع شبه نظامیان را پیدا کردند. خلبان ها مختصات اهداف را به خدمه روس و تاجیک هلیکوپترهای تهاجمی Mi و سامانه های لانچر چندتایی موشکی Grad و Uragan منتقل کردند. پس از آتش حمله، واحدهای تفنگی متحرک سه کشور بر روی نفربرهای زرهی BTR-82A، خودروهای جنگی پیادهنظام BMP-2، به همراه خدمه تانک های T-72، شکست نیروهای اصلی دشمن را تکمیل کردند." به منظور جلوگیری از عقب نشینی شبه نظامیان به خط سنگی، نیروهای ویژه تاجیکستان با چتر نجات از هواپیمای An-26 فرود آمدند. این بخش افزود: "کمک به خنثی سازی دشمن که به کوه ها پناه آورده بود، با محاسبه تسلیحات خمپاره ای پایگاه 201 ارتش و نیروهای مسلح جمهوری ازبکستان انجام شد که در یک مسیر لولایی شلیک کردند." جت روسی Su-25 طی رزمایش ها، جنگنده های سوخو -25 روسیه پشتیبانی آتش برای واحد های تفنگدار متحرگ و تانکی و همچنین پوشش هوایی برای فرود نیروهای تهاجمی هوایی در فاز فعال تمرینات پرسنل نظامی از روسیه، تاجیکستان و ازبکستان را فراهم کردند. خلبانان Su-25 از فرودگاه Gissar برخاستند و حملات هوایی گروهی را با استفاده بیش از 350 موشک S-8 هوا به سطح غیر هدایتی بر روی اهدافی انجام دادند که ستونی از خودرو های زره پوش سبک و تجمع نیروهای مسلح غیرقانونی را شبیه سازی می کرد. منطقه نظامی مرکزی گفت: "خلبان ها عناصر خلبانی پیچیده را بررسی کرده و از حملات سامانه های موشکی ضد هوایی قابل حمل دشمن فرار کردند. همچنین، پرسنل نظامی بخش اشعه، حفاظت شیمیایی و بیولوژیکی روسیه از طریق آتش افروزهای پیادهنظام "Shmel" به دشمن حمله کردند. سرویس مطبوعاتی گفت: "پرسنل یگان های شعله افکن که برای تقویت تفنگداران متحرک تعیین شده بودند ماموریت یافتند تا اهداف شناسایی شده را سرکوب کنند. محاسبات Bumblebee بر روی نفربرهای زرهی. -82A به منطقه تعیین شده رفتند و نیروهای پناه گرفته را نابود کردند. شلیک از شعله افکن ها با مهمات مختلف، شلیک تکی و رگبار جوخه های شعله افکن از فاصله 700 متری انجام شد." شعله افکن ها در جهت حفظ منافع بخش تهاجمی نیروهای اصلی خود، از عبور از منطقه دشمن مجهز به نقاط شلیک طولانی مدت اطمینان حاصل کردند. منبع
-
1 پسندیده شدهبسم الله...... 18 مرداد 1400 وضعیت افغانستان آبی : دولت افغانستان خاکستری :درگیری نارنجی : طالبان آموزشکده جماعت ترکستانی شاخه خراسان در شمال افغانستان راکت های ساخت طالبان به لطف ارتش افغانستان و آمریکا طالبان در حال تجهیز و بکارگیری خودرهای زرهی وترابری آمریکایی در پیشرویهای خود است
-
1 پسندیده شدهتکنیکال با مسلسل ریموت ! ابتکار پیشمرگه های کرد برای نصب مسلسل کنترل از راه دور دست ساز بر روی وانت با قابلیت گردش 360 درجه
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم یک نکته : اصراری که بر آپلود کردن تصاویر در گالری وجود دارد ، براین هست که یکسری تصاویر را مجدداً نمی توان در وب پیدا کرد . اینها هم از یکی از تاپیکهای عهد باستان نجات نجات داده شدند . ----------------------------------- سرزمین لیبی ، در یک دوره زمانی بواسطه قیام عمر مختار ، در یک دوره زمانی دیگر بدلیل حضور رومل ، مونتگمری و یک زمانی بدلیل حضور معمرخان ، شهرت پیدا کرد ولی در حال حاضر ، غیر از نفت و مهاجر فرستی ، بدلیل تکنیکال های مشهورش ، معروف شده -------------------- تنزل درجه BMP به تکنیکال ، با " داس و چکش "!!!!