برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      110

    • تعداد محتوا

      9,419


  2. Navard

    Navard

    VIP


    • امتیاز

      44

    • تعداد محتوا

      1,031


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      27

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      1,055



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 20 مهر 1400 در پست ها

  1. 10 پسندیده شده
    بعد از 2-3 هفته بالاخره یک نفر موفق شد که لنز سیاسی را از تحلیل ها بردارد چرا بین ایران و آذربایجان تنش ایجاد شد و چه کسانی از این تنش سود می برند ؟؟ در یک جمله ، جنگ کریدور ها اتصال دالان شمالی - جنوبی و شرقی - غربی در یک نقطه خاورمیانه ( ایران ) ( که به معنای اتصال زمینی چین به عنوان شرقی ترین قدرت فعلی اقتصادی و هند بزرگترین بازار جنوب آسیا با کنار گذاشتن پاکستان بعنوان دردسر ساز ترین و ناآرام ترین واحد سیاسی جنوب آسیا به اروپا و بالعکس ) چه تبعاتی را برای مجموعه رقبای منطقه ای ایران ایجاد می کند که بطور همزمان ، استراتژی دوگانه خودشون را در سوریه و قفقاز دارند جلو می برند ؟!! پاسخ به حضور معنا دار پاکستان در رزمایش های مشترک جمهوری باکو و ترکیه بطور دقیق در این مساله احتمالا نهفته هست . فکر به این مساله بسیار جالب توجه به نظر می رسد .
  2. 10 پسندیده شده
    با اجازه اساتید چند نکته ای را اشاره کنم درست اقای دوگین این نطریات را دارد اما نظر استراتژیست ها ممکن توسط سیاسیون عملیاتی نشود برای ما وجود یک سرزمین حائل بین ایران و روسیه بسیار مهم است ما دنبال تغییر رفتار کشورهای قفقاز در "جنگ کریدورها" هستیم، جنگی که بین کشورهایی که تجارت خشکی محور دارند با کشورهایی که تجارت دریا محور دارند در حال رخ دادن است و جهان مشغول یارکشی است (چین و هند و ایران کشورهایی هستند که در هر دو جناح قابلیت بازیگری دارند) در باکو و ترکیه بزودی انتخابات برگزار می شود بهترین فرصت برای ما هست تا زمینه تغییر رفتار الهام و اردوغان را فراهم کنیم سخنرانی های تند الهام و تعطیلی مراکز فرهنگی ایران تماما به جهت ترس از نفوذ مردمی ایران است فراموش نکنیم انتشار اسناد پاندورا و فساد خانواده الهام برای مردم باکو رنج اور بود و الهام نیز با جیغ کشی علیه ایران قصد دارد پاندورا زدایی کند کمااینکه ما می توانیم با تعامل با ارمنستان و پیشروی در خاک این کشور مانع ساخت کریدور خیالی زنگزور بشویم ترکیه نیز کشوری است که در بافت اجتماعی و سیاسی شدیدا دچار دو دستگی و یا چند دستگی شده است کشوری که به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می شد بعد از کودتا دستگیری های وحشتناک زیادی داشت و مردم دو دسته شدن در اروپا تبدیل به یک خطر شده و فرانسه منتقد اصلی اوست کمااینکه فرانسه به جهت بازیگری در شرق مدیترانه، ترکیه را مزاحم می بیند از همه مهمتر تفکر تمدن سازی و ترکستان بزرگی که مد نظر دارد باعث تقابل با بحث اوراسیاگرایی روسیه و پیمان شانگهای چین می تواند باشد ترکیه به سین کیانگ و حمایت از اویغورها نظر دارد ساخت کانال استانبول از نظر ژئوپلیتیکی عملا ترکیه را به دو بخش تقسیم می کند روس ها از ساخت این کانال به جهت استفاده احتمالی امریکا اصلا رضایت ندارند ترکیه در تله اس400 روسیه افتاد و با امریکا دچار تنش هست و از پروژه لایتنیگ اف35 حذف شد به جهت دلبری از واشنگتن قصد خرید اف16 را دارد ترکیه عملگراست و جهت نفوذ در قفقاز و بازیگری در خزر با اسرائیلی همراه است که هر دو به ریشه تاریخی حکومت خزرها که ترکان یهودی بودند استناد می کنند کمااینکه اسرائیل در تعامل با اعراب نیز از بحث سامی گری استفاده کرد اسرائیل در دولت بایدن نفوذ دوره ترامپ و نتانیاهو را ندارد شاید مطلبی که عرض می کنم خطا باشد اما احتمال دارد بلایی که سر نتانیاهو امد سر الهام و اردوغان نیز بیاد، یا امیدوار باشیم که بیاید و دعا کنیم خدا کمک کند مثل انتخابات دیروز عراق برای ما حساسیت برانگیز نشود
  3. 7 پسندیده شده
    سلام، بر پایه چه داده ها یا آگاهی می فرمایید این سامانه ارزان و کم قیمت است؟ البته نمی گویم نیست ولی منظور این است که هیچ مرجع مستقل و قابل اطمینانی برای بررسی بهای تمام شده جنگ افزارهای تولیدی یا خریداری شده در کشور وجود ندارد. در بحث جنگنده و موشک (کدام بهتر است) هم همواره ادعا می شود موشک ارزان تر است بدون این که هیچ داده قابل اطمینانی در این زمینه وجود داشته باشد. بر پایه گفته های جناب حاجی زاده هر موشک اسکاد بی برای کشور ۲ تا ۳ میلیون دلار آب می خورده است و هر دستگاه پرتابگر آن هم همین بها را داشته است. یعنی بهای یک پرتابگر اسکاد و یک فروند موشک روی آن برای کشور تا ۶ میلیون دلار تمام می شده است که قطعا” از بهای خرید جنگنده اف ۵ در آن سالها بیشتر بوده است. گویا اکنون این میزان در موشک گروه فاتح با توجه به تولید انبوه و برخی نوآوریها کاهش چشمگیری یافته است. چینش و معماری سامانه مجید از سامانه چینی FB-6 الگوبرداری شده است که در آن دو خودروی جیپ وجود دارد: خودروی نخست برای حمل رادار جستجو و شناسایی (نه درگیری) و خودروی جیپ دوم حامل موشک. تغییرات زیر در سامانه ایرانی نسبت به نمونه چینی مشاهده می شود: - با توجه به این که جنگ افزارهای محمول پهپادهای مدرن امروزی حتی پهپاد مهاجر ۶ ساخت کشورمان برد بیشتری از موشکهای سامانه FB-6 دارند، موشک سامانه مجید از موشک سامانه جدیدتر FB-10A چینی با برد بیشتر الگوبرداری شده است. بنابراین و برپایه اصل پیش دستی احتمال این که شکارچی (مجید) طعمه شکار خود (پهپاد) شود بسیار کمتر می شود. - یک سامانه پسیو الکترواپتیک جانشین سامانه راداری سامانه FB-10A شده است. این ویژگی کمک شایانی به سامانه مجید در محیط های جنگ الکترونیک می نماید. بنابراین به نظر می رسد مهندسان ایرانی بر پایه نیازهای دفاعی کشور و یا تهدیدات پیش رو سامانه مجید را با الگوبرداری از دو سامانه چینی FB-6 و FB-10 طراحی و تولید کرده اند. البته این که خود چین و کارشناسان آن نیز در این پروژه نقش داشته اند به راحتی قابل اثبات نیست. به هر روی باید صبر کرد تا آشکار شود از میان چندین گزینه معرفی شده برای سامانه های برد کوتاه کشور، سرانجام کدام یک برنده خواهد شد تا به تولید انبوه برسد. سامانه FB-6: http://www.chinanews.com/mil/hd2011/2012/11-16/148512.shtml#nextpage موشک سامانه FB-10 (به تغییر قطر بدنه موشک در تصویر توئیتر و شباهت موشک و کنیستر آن با موشک و کنیستر سامانه مجید دقت کنید) https://twitter.com/jesusfroman/status/1441668330721628163 http://2.bp.blogspot.com/-HXwW81JC1Qc/VHKaSHfbOYI/AAAAAAAAkvM/AUtOlBoO_HE/s1600/FB-10%2BSurface-to-Air%2BMissile%2BSystem%2BCHINESE%2BEXPORT%2B%2Bshort-range%2Bair%2Bdefense%2Bsystem%2B(3).jpg
  4. 6 پسندیده شده
    سلام معمولا تحلیل ها در این انجمن خصوصا در مورد محصولات دفاعی جدید و البته داخلی چون تقریبا هیچ داده رسمی و قابل اتکایی وجود نداره به طور نسبی هستند. در مورد این سامانه هم فعلا چیزی که در تصاویر میبینیم شامل یک حامل ارزان (به نسبت حامل های استاندارد طراحی شونده برای سامانه های پدافندی برد کوتاه) و همچنین مجموعه ای از الکترواپتیک و سکو هستیم که میشه باز به شکل نسبی حدس زد ( حتی با توجه به ابعاد و کمیت! ) به نسبت (غیر از موشک) ما شاهد یک مجموعه ارزان قیمتی هستیم در مقایسه با تور یا پانتسیر یا حتی نه دی. از این منظر برای برد کوتاه و دفاع لایه اخر همانطور که گفته شد آن هم برای تاسیسات حیاتی و یا تحرکات بسیار مهم (به خاطر گرانی احتمالی و نسبی! موشک) مناسب در نظر گرفته میشه. حتی با توجه به طراحی موشک های جدید و ارزان قیمت تر در کل میشه سامانه را باز برای رفع تهدیدات دیگه هم بهینه تر کرد از لحاظ قیمتی. نکته بعد اینکه برای تحلیل در چنین شرایطی باید فرض هایی در نظرگرفت: به نظر من با توصیفات فوق فرض ارزان قیمت تر بودن این سامانه به واقعیت میتونه نزدیک باشه به دلایل ذکر شده. حالا به نظر شما دلایلی وجود دارند که شما فرض کنید این سامانه گران تر هست؟ به هر حال در یک بررسی فاقد اطلاعات معتبر ما به جزییات و شواهد و قیاس و ... متوسل میشیم برای استخراج فروض و در نتیجه تحلیل. در ضمن طبیعتا شما نمونه اولیه ساخته شده سامانه ای (که طبیعتا به شکل موردی هزینه بالایی شاید صرفش شده با هزینه مثلا تور روی خط تولید انبوه مقایسه نمیکنید بلکه فرض میکنید در صورت تولید انبوه این سامانه قیمت ارزان تری خواهد داشت نسبت به تور یا اصولا سامانه های برد کوتاه در اختیار ما چه داخل کشور و چه در دسترس خرید احتمالی) در مورد قیمت اسکاد اگر صحبت های رسانه ای را داده قابل اتکا فرض میکنید پس باید توجه داشته باشید در همون مصاحبه مورد اشاره شما سردار اشاره میکنند که شوروی حاضر شده به یک چندم قیمت موشک را به ما بفروشه یعنی 100 هزار دلار. (به قول شما برای مقایسه با اف-5 آیا شما میتونستید در اون زمان اف-5 100 هزار دلاری یا 200 هزار دلاری بخرید؟) و یا در جایی دیگه باز یکی از فرماندهان اشاره میکنه به هزینه تمام شده حالایی موشکها به یک دهم قیمت. خب فرض 6 میلیون دلار و 600 هزار دلار به نظرتون ما جنگنده 600 هزرا دلاری میتونیم بخریم؟! تازه همه اینها در شرایطی بوده که اصلا کشوری حاضر بوده به ما هواپیما در اون مقاطعی که شما میفرمایید بفروشه یا نه که خودش از اساس بحث را میبره روی هوا. در مورد تولید انبوه و انتخاب هم به نظر من کلاس سامانه مجید با سامانه هایی نظیر (این ها فرض میشه مشابه گمانه زنی هایی است که در رسانه ها مطرح میشه والا مثلا خودم شک دارم سامانه عقاب ارتش با همه صحبتهایی که در مورد شباهتش با پنتسیر بوده ایا همین مجید هست یا خیر؟ و با اشتباهات رسانه ای و حرف های غیردقیق فرماندهان فرض شده که تصور سامانه ای شبیه تور یا پانتسیر را داشته باشیم) دزفول، عقاب و سپر و ... متفاوت هست و در زمره همون فرض سامانه های چالاک ارزان قیمت (اگر موشک جدیدی هم براش طراحی بشه با توجه به پلتفرمش) قرار میگیره نه سامانه هایی چون تور یا پانتسیر حتی.
  5. 5 پسندیده شده
    رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ https://www.aparat.com/v/KDUM7
  6. 5 پسندیده شده
    کشته شدن دو سرباز ارتش ترکیه در حومه عفرین در نتیجه برخورد با تله انفجاری (احتمالا از نوع خرج گود) کار گذاشته توسط اکراد آمار تقریبی از هواگردهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش سوریه البته با توجه به خرید (اهدا )نزدیک به 18 فروند میگ 29 و 10 فروند سوخو 24 در طی دو سال حداقل امار این دو مدل جنگنده به مراتب بیشتر است
  7. 5 پسندیده شده
    به نام خدا روسیه در حال مذاکره با ترکیه برای پشتیبانی از پروژه جت جنگنده TF-X ماکت TF-X روسیه در حال رایزنی با ترکیه برای ارائه فناوری و تخصص برای پروژه بلند پروازانه جنگنده TF-X آنکارا است. دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال روسیه در همکاری های فنی و نظامی، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در نمایشگاه ARMY-2021 در نزدیکی مسکو گفت: "در این مرحله، رایزنی ها با طرف ترک در سطح گروه های تخصصی در زمینه مسائل مربوط به تعامل در ایجاد جنگنده ملی ترکیه در حال انجام است." او در اظهارات خود به نقل از TASS گفت: "در این زمینه، نقاط جالبی وجود دارد که ما می توانیم با توجه به تجربه ای که متخصصان ما در توسعه و ساخت هواپیما دارند، به آنها کمک تکنولوژیکی دهیم. و ما آماده ایم که تخصص مان را با شرکای ترک خود به اشتراک بگذاریم. اما صحبت درباره جزئیات خاص در این مرحله زود است." در حالی که ریاست صنایع دفاعی ترکیه، که سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد، معتقد است که جنگنده TF-X کاملا بومی است، مشخص است که صنعت ترکیه فاقد فناوری های حیاتی لازم برای به ثمر رساندن این پروژه است. موتور رولزرویس در رویداد IDEF 2021، مشخص شد که پروژه توسعه TF-X به مرحله بررسی نیازمندی های سامانه (SRR) رسیده است و پس از آن، بررسی عملکرد سامانه و بازنگری طراحی اولیه انجام می شود. ورود اوکراین به TF-X گزارش شده است که شرکت اوکراینی FED قراردادی با شرکت هواپیمایی ترکیه برای پروژه TF-X امضا کرده است. ویکتور پوپوف، رئیس هیئت مدیره FED در طول IDEF 2021 گفت: "ما در برنامه TF-X (جنگنده آزمایشی ترکیه) شرکت می کنیم. این هواپیما، نسل پنجم و یک جنگنده است. این همچنین یک کار بزرگ با ضرب الاجل های بسیار کوتاه است. این بدان معناست که ما در حال بارگیری استفاده کامل از مهندسان، تکنسین ها و تولید خود هستیم. " موتور TF-X از روسیه می آید؟ در حالی که Turkish Aerospace معتقد است که موتور TF-X به صورت بومی با کمک رولز رویس توسعه می یابد، شک برانگیز است که بتواند این کار را در بازه زمانی کوتاهی که برای راه‌اندازی و اولین پرواز TF-X تعیین کرده است انجام دهد. موتور روسیه که برای سوخو -57 در حال توسعه است در دسترس به نظر می رسد. ممکن است از یک موتور برای مرحله توسعه استفاده و بعدا آن را با موتور بومی جایگزین کنند. پوتین و اردوغان ورود اروپایی ها به TF-X در هاله ای از ابهام؟ پیشتر ، ترکیه اعلام کرده بود که نرم‌افزار Dassault Systems را برای توسعه TF-X انتخاب کرده است. علاوه بر این، شرکت ترکیه ای Kale برای توسعه موتور TF-X با رولز رویس همکاری کرده است. پیشرفت این پروژه ها مشخص نیست. روابط بین ترکیه و شرکای اروپایی اش در ناتو اخیرا به دلیل اختلافات ترکیه با یونان تیره شده است. فرانسه در مناقشه مدیترانه طرف یونان را گرفته و این کشور را به جت های رافال مجهز کرده است. منبع
  8. 4 پسندیده شده
    چند نکته 1-متاسفانه کشور ما در بیست سال اخیر سیاست بسیار ضعیف و مساحمه گری در منطقه قفقاز داشته است. برای بنده کاملا مشخص نیست عامل این ضعف برخورد با کشور درجه 3 مانند باکو که زمانی یک ایالت دورافتاده ما بوده، چیست. کشوری که در کتب درسی خود کشوری از خاک ما را جزو خود می داند، به اسراییل پایگاه می دهد و ما به صورت نامحدود به ان اجازه دسترسی جاده ای داده و ان را کشور دوست و برادر خطاب می کنیم. 2- این سیاست ظاهرا در حال تغییر است یعنی نگاه مساحمه و به نوعی متاسفانه زبونی دارد به نگاه درست، یعنی نگاه از بالا به پایین و ادبیات در مواقع لازم تهدیدآمیز تبدیل می شود. مانور صورت گرفته در این راستا بود. یعنی شاید واقعا نیاز به انتقال این حجم از تجهیزات نبود ولی ظاهرا مسولین تصیم دارند بلاخره این بچه پررو که طول تاریخ کشورش به عنوان یک کشور مستقل اندازه درخت خرمالوی خانه ما است را سر جایش بنشانند. و ادبیات دوستانه و ضعیف را را به ادبیات قدرت تغییر دهد. طرف مقابل کاملا متوجه تغییر سیاست ما شده است. دارد سعی می کند با درشت گویی فضای قبلی تغییر نکند. 3-تغییر سیاست ما از مساحمه به قدرت و تحمیل درخواست های کشور ما به طرف مقابل باعث شکست احساس ها و تفکرات توهمی پانترکیسم که ما ترکان میتوانیم هر کاری بکنیم و .. می شود. 4- طرف مقابل در رابطه با گرایش های جدایی طلبی و پانترکیسم در هموطنان اذری ما دچار اشتباه محاسبه شده است تا جایی که علی اف فاسد از جانب اذری های جهان گزافه گویی می کند. 5- در چند روز گذشته شایعه ورود چند اف 35 به باکو شنیده شد که ظاهرا اشتباه بود . اگر چنین اشتباهی را باکو انجام داد، بعد از چند اخطار از کانال مستقیم و کانال روس ها، به نظر من نباید در شلیک چند موشک شک کرد. این اقدام باعث شکست کامل غرور پانتکریسم و تبدیل وضعیت ما از طرف خنثی به طرف قدرتمند در قفقاز خواهد شد و از دیدگاه عرف جهانی نیز قابل توجیه است زیرا کشورها نمی توانند کشور خود را به پایگاهی برای تهدید کشور ثالث علیه همسایه تبدیل کنند. خود اسراییل با همین استدلال بارها به سوریه حمله کرده و از نظر جهانی نیز اقدامش مورد پذیزش بوده. 6- باکو توانایی پاسخ نظامی ندارد. نصف خاک این کشور در تیررس راکت های سری فجر هستند حالا موشک های بالستیک بماند. می توان اگر بهانه لازم را به ما دارد یا شلیک دو یا 3 موشک ادبش کرد 7- ترکیه هیچ وقت برای حمایت از باکو وارد درگیری با ما نمی شود. فکر نکنم برد اف 16 های ترکیه تا زنجان هم برسد ولی ماتوانایی زدن موشک به خود استانبول و انکارا را داریم. ترکیه کشوری است که با ایجاد امنیت باعث رشد توریست و سرمایه گذاری در کشورش شده. یک موشک می تواند کارش را خراب کند. ترکیه هیچ وقت چنین ریسکی نمی کند. گفته شده با همین تهدید امارات از اعتلاف عربستان علیه یمن کنار کشید. این گونه کشورها از این نظر اسیب پذیر هستند 8-باید مرتب تکرار شود که هدف ما رژیم صهیونیستی است تا اقدامات ما باعث رنجش شیعیان آذری نگردد.
  9. 3 پسندیده شده
    یک بار دیگه برای تاکید چون نکته مهمی است و با اینکه چندین بار تکرار شده: این راهبرد بسیار درست هست و باید در این مسیر قدم برداشت. به چند دلیل: چون هم واقعیت داره و شاید بزرگترین خطرو تهدید فعلی برای ایران محسوب میشه و از همه مهمتر چندین مورد اقدام علیه امنیت ملی ایران دقیقا توسط صهیونیستها از همین منطقه علیه کشور انجام شده و فرضا اگر ترکیه بود با همین ادعا تا نصف جمهوری باکو هم پیشروی نظامی کرده بود و پست نظامی برقرار کرده بود! پس اعلام هشدار ما در مورد حضور صهیونیستها و توسل به زور در صورت عدم توجه باکو هم عقلانی است، هم مشروع و هم قابل تویجه برای افکار عمومی دو سمت منتها با پیوست رسانه ای و مطرح کردن مدام اتفاقات رخ داده و افشا کردن تحرکات صهیونیستها و حضورشون در باکو. بعد هم اقدام مشابه این رژیم در سوریه و اتفاقا در رویکرد جدید در بوق و کرنا کردنش که تقریبا همه دیگه اطلاع دارند از حملات این رژیم به سوریه بابت بهانه حضور دشمنش در سوریه. خب با توجه به احساس تعلق خاطر مدام علیف به صهیونیستها نباید گله ای داشته باشند از تکرار رفتارهای این متحد جدیدشون. نکته نهایی هم همانطور که اشاره شد توجه دادن شیعیان اذربایجان به بسط نفوذ صهیونیستهای کودک کش در خاک سرزمینشون هست و شاید اشکار کردن اتفاقاتی که رژیمشون داره پشت پرده رقم میزنه در واگذاری کشور به بیگانگان خصوصا دشمن شماره یک مسلمانان و شیعیان در منطقه.
  10. 2 پسندیده شده
    بسم ا... تو نفهمیدی که این خاک ، خراسان دارد ...... زود تعظیم کُن ،این طایفه سلطان دارد ....... رجزخوانی افسر ارتش در رزمایش فاتحان خیبر https://www.aparat.com/v/Ipxfm
  11. 2 پسندیده شده
    در مورد این سوال دو تا تئوری میشه مطرح کرد 1) نیروهای زرهی نزاجا در حال تمرین یک تاکیتک اما به شکل ناقص هستند. این تاکتیک در حقیقت اجرای قرار گرفتن تانک ها در موقعیت hull down است. تانک ها در سنگرها قرار می گیرند و فقط برجک آنها از سنگر بیرون قرار میگرند و بدنه تانک در داخل سنگر مخفی است اما چرا تانک به شکل برعکس قرار دارد؟ در حقیقت در هنگام قرار گرفتن تانک ها به شکل hull down بعد از اجرای آتش در صورت وجود تهدید تانک در موقعیت مخفی (hide position) قرار میگیرند و بعد از بر طرف شدند تهدید یا لزوم برای اجرای اتش مجدد به موقیعت hull down بر می گردد. برای اینکه تانک بین موقعیت های hull down و hide position قرار بگیرد نیاز مند این است که راننده به موقعیت سنگر تسلط داشته باشد تا با فرمان فرماننده تانک در موقعیت جدید قرار بگیرد. وقتی تانک برعکس قرار گرفته باشد و دهلیز راننده رو به داخل سنگر باشد راحت میتواند بین موقعیت های hull down و hide position حرکت کند. اما سنگرهای تانک در رزمایش نزاجا کجاهستند؟به علت نبود خودروهای مهندسی رزمی و راه سازی در طول رزمایش از ساخت سنگر صرف نظر کرده باشند. قرار گیری تانک ابرامز عراقی در موقعیت hull down به شکل برعکس 2) برای اینکه لوله توپ تانک های عموما در هنگام جابه جایی ها ( هوایی ، دریایی و زمینی ) صدمه نبیند و فضای کمتری اشغال نکند برجک تانک را 180 درجه می چرخانند. تانک های چیفتن هم از این مورد مستثنا نیستند بر روی تانکبر ها برجک 180 درجه میچرند. احتمالا تانک ها بعد از پیاده شدن از تانکبر ها در یک تاکتیک حماسی در حال اجرای آتش هستند.
  12. 2 پسندیده شده
    هرکول شناور برنامه ام سی-130 جی و تبدیل ناوگان هرکولسهای عملیاتی به یک هواگرد آبخاکی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بعنوان یکی از چند کاربر بزرگ هواگردهای ترابری تاکتیکی سی-130 درصدد است تا در قالب یک برنامه بروزرسانی ، هرکولسهای در خدمت را به قابلیت دوگانه برخاست و فرود از روی آب یا زمین مجهز نماید . در همین راستا ، برنامه جدید پیشنهادی برای ناوگان فوق ، اضافه نمودن توانمندی برخاست و فرود از روی آب است که این امر ، شعاع عملیاتی این ناوگان را به نسبت افزایش خواهد داد که به اعتقاد برخی تحلیلگران نظامی ، این پروژه ، عمدتا برای افزایش قابلیتهای رزمی عناصر نیروهای عملیات ویژه ارتش بوده و قرار است تا چند سال آینده تکمیل شود . گونه پایه MC-130J تلاشی جدید برای احیاء نقش هرکولس درسالهای نه چندان دوری که از آغاز عملیاتی شدن هواگردهای ترابری تاکتیکی هرکولس می گذرد ، تلاش های مکرری برای طراحی گونه نشست و برخاست آبخاکی هرکولس انجام شده که مجموعه این برنامه ها ، شامل طراحی مجدد بدنه بصورت یک وسیله شناور یا اضافه نمودن یکسری شناورهای ویژه به بدنه اصلی هرکولس می شد ،اما بدلایل مختلف ، این برنامه ها، از مرحله آزمایشهای اولیه فراتر نرفت و درنهایت ، تا اواخر دهه 90 میلادی ،تمامی این برنامه ها متوقف شد . فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده اما برای ارائه یک گونه جدید از نسخه آبخاکی هرکولس ، تلاش مجددی از ماه مه سال 2021 آغاز گردید که تنها در میانه سپتامبر همین سال جزئیات آن اعلام شد . براساس داده های منتشر شده ، این برنامه به پیشنهاد فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده (AFSOC) کلید زده شده که تعدادی از سازمان های نظامی و غیرنظامی این کشور با مشارکت درآن ، درصدند تا امکان معرفی یک هواگرد ترابری تاکتیکی آبخاکی را با استفاده از فناورهای پیشرفته فعلی بررسی نمایند . بااین حال ، این پروژه که بیشتر برای رفع نیاز واحدهای عملیات ویژه در حال توسعه است ، یک هواگرد ترابری تاکتیکی ام سی-130 جی را بعنوان پیکربندی آزمایشی در نظر گرفته که با توجه به هدف این برنامه ، شناسه MC-130J MAC (Amphibious Capability/MAC) به آن داده شده است . اما هدف اصلی این برنامه بطور دقیق ب چه فلسفه ای پایه گذاری شده ؟ به اعتقاد برنامه ریزان یگان عملیات ویژه نیروی هوایی ، چیزی در حدود 70 درصد سطح کره زمین را آب فراگرفته و در راهبرد فعلی پنتاگون ، مبداء آغاز هرگونه عملیات رزمی برای نیروهای ویژه ، خطوط ساحلی و جزایر است و با توجه به اینکه هواگردهای ترابری سی-130 به شکل پایه ، قابلیت پرواز در همه گونه شرایط آب و هوایی و حتی قابلیت نشست و برخاست از روی عرشه ناوهواپیمابر را دارند ، اما تا کنون توانمندی اصلی مورد نیاز ، یعنی تجهیز این هواپیما به سامانه های نشست و برخاست از روی آب ، بدان اضافه نشده است . بر همین اساس و به منظور گسترش و اضافه شدن این توانمندی ، تقویت سازه هواپیما و برخی تغییرات در سیستم های اصلی می بایست در اولویت قرارگیرد . درواقع ، با اضافه شدن این پتانسیل به سی-130 ، این هواپیما خواهد توانست تا محموله های استاندارد نیروی هوایی را در هرنقطه ای از جهان ، از جمله گستره وسیع اقیانوسها تحویل داده و از این بابت ، وابستگس نیروی هوایی را به فرودگاه های زمینی کاهش دهد که این امر بطور طبیعی ، ثبات عملیات رزمی را در میدان جنگ افزایش می دهد. اقدامات برنامه ریزی شده در عمل طبق آخرین گزارشهای موجود ، کار بر روی برنامه MAC با مشارکت چند سازمان دولتی و تجاری در حال انجام است که به 5 مرحله اصلی ، از مطالعات اولیه تا ساخت و آزمایش در شرایط واقعی تقسیم می گردد . بر همین اساس ، این روند نزدیگ به 17 ماه طول خواهد کشید که اگر وقفه ای در این برنامه ایجاد نشود ، به احتمال بسیار زیاد ، برنامه فوق در اوایل سال 2023 رونمایی می گردد . با این حال ، شکل ظاهری این نمونه جدید قبلا مشخص شده ، چنانکه در ماه مه هواپیمای MC-130J برروی شناورهای بزرگ به نمایش گذاشته شد ، در حالی که اخیر ، واحد عملیات ویژه نیروی هوایی ، تصاویر جدیدی را منتشر نموده است .در این تصاویر ، از تجربیات و پیشرفتهای لاکهید- مارتین که در گذشته مجموعه ای از شناورهای سازگار شده با بدنه هرکولس را طراحی نموده ، استفاده می گردد که این امر ضمن کاهش هزینه ها ، روند اجرای پروژه را تسریع می نماید . مشکلات فنی درصورتی که تحلیل در این زمینه ، براساس داده های موجود صورت پذیرد ، واحد عملیات ویژه نیروی هوایی و سایر مشارکت کنندگان ، احتمالا گزینه تغییر بدنه اصلی را کنار خواهند گذاشت و راه حل ساده تری را برخواهند گزید که همانا شناورهای قابل جداشدن از بدنه است که تاکنون دو طرح دراین زمینه ارائه شده که هرکدام ویژکی خاص خود را دارند . اولین گونه ارائه شده برای این برنامه ، حذف ارابه های فرود از سازه هواپیماست که به جای آن ، پایه ها و خرپاهای متصل به شناورها ، به جای آنها نصب می شود ،در حالی که در طرح دومی ، تمامی اجزاء حفظ شده ولی ابعاد شناور متناسب با نیاز تغییر می یابد . در این طرح ، شناورهای اضافه شده به بدنه ، نزدیک به دو سوم از طول بدنه هرکولس را در بر می گیرند ، در حالی که برای حرکت روی باند های متعارف خشکی ، یکسری ارابه های فرود در زیر این شناورها تعبیه شده که قابلیت جابه جایی را از آب به خشکی ، بدان خواهند داد. با تمامی این فرض ها ، تحلیلگران واحد عملیات ویژه نیروی هوایی معتقدند که این پروژه ، پتانسیل بسیار بالایی را در اختیار دارد و فرماندهی نیرو نیز تمامی تلاش خود را برای تحقق آن بکار بسته است . اما آنچه که واضح است ، برنامه نوسازی هرکولس برای نیل به هدف فوق ، با محدودیتهای جدی روبرو است و مشکلات قابلی توجهی وجود دارند که می بایست حل شوند . بعنوان مثال ، شناورهایی که بتوانند وزن سی-130و محموله های آن را که گاهی به چند تن خواهد رسید را تحمل کنند ، می بایست با دقت بالایی طراحی و تولید شوند که این ، از میزان حمل بار استاندارد هرکولس خواهد کاست . علاوه بر این ، حجم بزرگ شناورهای فوق الذکر به شکل جدی کاراکترهای آیروداینامیک هواپیما را تضعیف می کند ، چراکه مساحت کل هواپیما با نصب این شناورها ، افزایش می یابد که نتیجه اصلی آن افزایش مقاومت هواست . مضاف بر آن ، بازآموزی خذمه هواپیما و پرسنل فنی مطابق با نیازمندیهای جدید ، هزینه ای به مراتب افزون تر را به نیروی هوایی تحمیل خواهد کرد . آینده مبهم اگر چه عزم نیروی هوایی برای تبدیل هرکولس ها به یک هواپیمای آبخاکی ، جدی به نظر می رسد ، اما نتایج آن قابل پیش بینی نیست . این برنامه یکسری معایب بسیار جدی را بخود می بیند که میتواند عملکرد مورد نیاز را دچار اخلال کند . با این وصف ، در یکسال و نیم آینده ، اجرایی بودن این برنامه مشخص خواهد شد . هرکولس های نیروی هوایی هم اکنون شصت و پنجمین سال خدمت خود را پشت سر می گذارند و در طول این سالها ، ارتقاء های قابل ملاحضه ای را بخود دیده اند و حتی گونه های کاملا جدیدی از آنها بصورت عملیاتی بکار گرفته شده است ، اما باید دانست که قابلیتهای این پرنده نیز یکسری محدودیتها را بخود می بیند. پی نوشت : 1- بن پایه 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  13. 1 پسندیده شده
    ارزان، کلاژ شده از امکانات موجود و کم قیمت، احتمالا در پاسخ به نیازی فوری.( موتور برق کناری جالب هست.) - اگر مشخصات برد و درگیری اعلام بشه یکی از سامانه های ارزان و خوب میتونه برای مقاومت پرتحرک باشه. البته جای ارتقای بسیار داره. چه روی همین حامل های تجاری و چه با قدرتمندتر شدن روی حامل های قدرتمندتر و البته به نظر کاملا امکان داره در یک حامل بزرگتر مثلا کانتینری پنهان هم بشه و در صورت نیاز مستقر بشه در مکانی. به نظر میرسه هیت تو کیل هست موشک؟ یا اشتباه میکنم؟
  14. 1 پسندیده شده
    یکی از کانال های تلگرامی امروز تصاویری مربوط به تست سامانه پدافند هوایی کوتاه‌برد و ارتفاع‌ پست مجید به اسم AD-08 منتشر نمود لینک ویدئو در تلگرام البته به وضوح واتر مارکشان مشخص است
  15. 1 پسندیده شده
    به نام خدا IAI / TRW RQ-5 Hunter هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره برد کوتاه تاکتیکی (1996) MQ-5B Hunter پهپاد بزرگی است که اولین بار در سال 1996 و به تعداد محدود به خدمت نیروی دریای ایالات متحده در آمد. عملکرد این سامانه در پشتیبانی از عملیات نیرو های هم پیمان در کوزوو، جایی که تصویربرداری و ارتباط در لحظه بسیار حیاتی بود، عالی بوده است. این پهپاد در اسرائیل طراحی شده و توسط ارتش دولت های ایالات متحده آمریکا، بلژیک و فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی Hunter از 2 میله دمی و لبه های مستقیم تشکیل شده که آن را بسیار شبیه هواپیمای مراقبتی 2 نفره Rockwell OV-10 Bronco دوران ویتنام که دهه قبل معرفی شده بود، می کند (هردوی آن ها تا حدی عملیات های مشابه ای دارند). از دیگر عناصر برجسته طراحی آن، استفاده از 2 موتور است که یکی در جلو و دیگری در عقب بدنه قرار گرفته و با کارکرد در شرایط push-pull، برخی طراحی های ناموفق جنگ جهانی دوم را به یاد می آورد. بال ها مستقیم اند و در میانه عقب بدنه نصب شده اند. 2 میله در انتها به وسیله یک بال افقی به هم متصل می شوند و 2 باله دمی عمودی دارند. چرخ ها ثابت اند. RQ-5A Hunter از برنامه هواپیمای بدون سرنشین مشترک ارتش ایالات متحده در اواخر دهه 1980 متولد شد که نیروی دریایی و شاخه های دریایی ایالات متحده نیز در آن حضور داشتند. TRW و صنایع هوایی اسرائیلی برای طراحی و تولید واحد های تعداد محدود برای توسعه عملیاتی مورد استفاده قرار گرفتند که با تحویل اولیه حدود هفت سامانه آغاز شد. همانند همه ی سامانه های پهپادی اولیه، Hunter در ابتدا به عنوان پلتفرم مراقبتی/شناسایی معرفی شد که تصویربرداری به لحظه، دست یابی به هدف، تنظیم توپخانه و نظارت کلی را در میدان نبرد مدرن ارائه می داد. توسعه های بعدی پهپاد ها مهمات تهاجمی را به آن ها اضافه کرد و توانایی های سامانه های پهپادی را در کل افزایش داد. MQ-5B MQ-5BHunter با سایز کوچک و ساختار خشن خود، می تواند از سطوح کاملا یا نیمه صاف عملیات کند. در صورت نیاز با کمک راکت می توان توانایی های برخاست و فرود کوتاه آن را افزایش داد. توان Hunter از یک موتور 60 اسب بخاری Moto-Guzzi تامین می شود. فرود آن با کمک کابل های گیر اندازنده است. از ویژگی های پهپاد Hunter می توان به سامانه موقعیت یاب جهانی یکپارچه (GPS)، دوربین جلونگر مادون قرمز، نشان گذار لیزری، ارتباطات VHF/UHF و ضد جنگ الکترونیک اشاره کرد. عملیات ها از طریق یک ایستگاه کنترل زمینی GCS-3000، یک خودرو با 2 اپراتور، انجام می شود، یک نفر پرواز را کنترل می کند و دیگری کنترل عملکرد محموله را بر عهده دارد. ترمینال فیلم برداری از راه دور (RVT) می تواند مستقل از GCS با همکاری آن توسط لینک مستقیم فعالیت کند. MQ-5B پهپاد Extended Hunter نسخه ارتفاع بالا و مداومت بیشتر از طرح اولیه Hunter است. Extended Hunter می تواند در ارتفاع 6000 متری پرواز کند، طول بال هایش 2 برابر Hunter است و برد بیشتری دارد. B-Hunter، از سامانه فرود خودکار استفاده می کند و توسط بلژیک که 6 فروند و 2 ایستگاه آن را در سال 1998 سفارش داد استفاده می شود. از سامانه Hunter در مقدونیه/کوزوو استفاده شده که یکی از آن ها در اثر اصابت آتش دشمن از بین رفت. با اینکه از این پهپاد به طور محدود در میدان های نبرد در حال پیشرفت امروزی استفاده می شود، اما اخیرا از Hunter برای گشت مرز های جنوبی آمریکا با مکزیک در سال 2004 استفاده شده است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 1996 - وضعیت: در خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 13 - سازنده: TRW (نورثروپ گرومن) - ایالات متحده ، صنایع هوافضای اسرائیل - اسرائیل - کشورهای مصرف کننده: فرانسه، بلژیک، فیلیپین، ایالات متحده - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 6.8 متر - طول بال ها: 8.8 متر - ارتفاع: 1.7 متر - حداکثر وزن برخاست: 727 کیلوگرم – قوای محرکه: 2 موتور بنزینی 4 زمانه 2 سیلندر Moto-Guzzi هرکدام با قدرت 64 اسب بخار - حداکثر سرعت: 204 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 4572 متر - برد: 260 کیلومتر - تسلیحات: محموله 90 کیلوگرمی شامل تجهیزات مراقبتی، ارتباطی و ضد آن. 1 مهمات GBU-44/B "Viper Strike" (در مدل MQ-5A/B) - نسخه ها: Hunter (طراحی اولیه)، Extended Hunter (ابعاد بزرگ‌تر، توانایی های بیشتر، از طرح Hunter)، RQ-5A (نام ارتش ایالات متحده)، B-Hunter (پهپاد Hunter بلژیک ساخته شده توسط IAI؛ دارای سامانه فرود و برخاست خودکار)، MQ-5A/B (نسخه مسلح به مهمات GBU-44/B "Viper Strike" نورثروپ گرومن) منبع
  16. 1 پسندیده شده
    رزم نامتقارن هوایی آینده تقابل میان قدرت هوایی و واحدهای زرهی ،تروریسم خودکار و .... https://www.aparat.com/v/5osjS
  17. 1 پسندیده شده
    با سلام آخرش مشخص شد که چرا اون کامیون اورال ارتش ، در این مانور به اون صورت منهدم شده ؟
  18. 1 پسندیده شده
    نصب مسافت یاب لیزری به دوشکل بر روی تانک ها قابلیت نصب داره یا به شکل جداگانه یا به شکل یکپارچه شده با سیستم نظارتی توپچی که در چیفتن های نمایش داده شده در رزمایش فاتحان خیبر خبری از هیچ کدام نبود. طرح تحقیقاتی برای نصب سامانه نظارتی جدید برای توپچی تانک های چیفتن مجهز به فاصله یاب لیزری و تصویر ساز حرارتی تانک چیفتن در رزمایش ها گذشته بدون تغییر در دیده نظارتی توپچی و اضافه نشدن فاصله یاب لیزری جدا گانه مسافت یابی به شکل سنتی هم نه با مسلسل فرمانده بلکه توسط توپچی با یک مسلسل هم محور 12.7 م م که برای فاصله یابی در نظر گرفته شده است انجام میشود در حقیقت تانک چیفتن دو مسلسل هم محور دارد که مسلسل 12.7 م.م برای فاصله یابی کاربرد دارد - دایره قرمز محل قرار گیری مسلسل جهت فاصله یابی
  19. 1 پسندیده شده
    قطعا در صورتی که قصد شون برگزاری تاکتیک قرارگیری در موقیعت hull down باشه بدون داشتن سنگر این تاکتیک شکست خورده است. در صورتی که هدف در یک راستا و یا بالاتر از تانک باشه مشکلی ایجاد نمی شود اما در صورت که هدف پایین تر از تانک قرار داشته باشد (مثل تصویر زیر) قرار گیری به شکل بر عکس در سنگر میتواند در زاویه توپ مشکل ایجاد کند تانک چیفتن عمرش گذشته کافی دشمن به جای شاسی برجک رو هدف گیری کنه تا خدمه به دیار باقی برند و شربت شهادت را سر بکشند. اثر مهمات 115 میلیمتری APFSDS تی-62 عراقی بر روی زره برجک تانک چیفتن ایرانی که در دو نقظه باعث نفوذ به برجک شده است وقتی مهمات APFSDS تانک های شرقی قدیمی تی-62 همچین بلایی سر برجک تانک چیفتن می آرود سلاح ها و مهمات ضد زره جدید قطعا این تانک را به راحتی نابود می کنند پس اجرای چنین تاکتیکی ها هیچ اثری در عملکرد چیفتن ها ندارد چون برجک چیفتن هم حفاظت لازم را ندارد.
  20. 1 پسندیده شده
    بسم ا... عجالتا همین تصاویر منتشر شدند تا ببینیم بعداً چه چیزی از رزمایش در می آید
  21. 1 پسندیده شده
    بسم ا... هر روز ، بدتر از روز گذشته سئوال اینجاست ، چرا مسئول این قبیل فجایع را مجازات نمی کنند ؟؟!! یعنی نویسنده این متن و سردبیر این سایت ، متوجه ستاره داوود روی بدنه هواپیما ( بال ) نشده !!! ( فرض بگیریم نوع هواپیما را هم تشخیص نداده باشد ) بن پایه
  22. 1 پسندیده شده
    حفاظت ماژولار بوکسر پلتفرم زرهی چرخدار بوکسر در بحث ماژولار بودن و ساختاری دو بخشی (بخش اصلی شامل شاسی شاسی وبسته قدرت و بخش ماژولار با قابلیت تعویض) در میان خودروهای زرهی هم کلاس خود متمایز و شاخص است . اما قابلیت ماژولار بودن این پلتفرم به همین بخش ختم نمی شود. پلتفرم بوکسر از نظر حفاظتی نیز به شکل ماژولار طراحی شده است به این صورت که بر روی ساختار اصلی بدنه بوکسر که از زره فولادی تمام جوش داده شده ساخته شده است میتوان صحفات زرهی اضافه شونده را به شکل ماژولار نصب کرد. چنین ویژگی علاوه بر افزایش سطح حفاظتی خودرو موجب میشود تا طراحان و کاربران این پلتفرم زرهی در صورت نیاز با صرف هزینه کم زره های ماژولار را تعویض کنند یا در صورت نیاز سطح حفاظتی بدنه را ارتقا دهند. به عنوان نمونه در زمانی که نفربرهای زرهی بوکسر بوندس‌وهر در افغانستان فعال بودند. برای افزایش امنیت خدمه و سرنشیان این خودروها در برابر مین ها وبمب های کناره جاده ای که خطر اصلی برای نیروهای ائتلاف در افغانستان بود این بوکسر ها به صفحات زرهی در بخش زیرین خودرو مجهز شدند. در آینده نیز با پیشرفت در بخش مهندسی مواد و متالورژی و ساخت الیاژهای زرهی جدید به راحتی میتوان زره های جدید را بر روی بوکسر سوار کرد. ساختاری اصلی بدنه بوکسر با زره فولادی تمام جوش کاری شده صفحات زرهی ماژولار که بر روی ساختاری اصلی بدنه سوار میشوند. نصب صفحات زرهی در بخش زیرین بدنه بوکسرهای بوندس‌وهر در افغانستان
  23. 1 پسندیده شده
    چشمان دریایی اژدهای سرخ شروع پروازهای آزمایشی رادار پرنده KJ-600 با عملیاتی شدن نخستین ابر حامل چینی اگر چه نخستین هواگرد هشدار دهنده زودهنگای هوابرد (AWACS) دریاپایه توسط ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت ، اما بزودی دومین هواگرد تخصصی از این نوع که خارج از دو بلوک پیشگام هواپیما سازی ( ایالات متحده / روسیه ) طراحی و بکار گرفته خواهد شد ، پرنده KJ-600 است که هم اکنون دوره برنامه ریزی های لازم برای آزمایشهای بیشتر جهت بخدمت گیری در نیروی دریایی ارتش آزادیبخش چین پشت سر می گذارد . بنابر اعتقاد بر ناظران نظامی ، این هواگرد یک روگرفت مستقیم از رادار هشدادهنده E-2 هاوک آی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده است که برای ایفای نقش هشدار زودهنگام بر روی 11 فروند از حامل های هواپیمابر عملیاتی این کشور و همچنین حامل هواپیمابر کوچکتر نیروی دریایی فرانسه مستقر و عملیاتی است . فلسفه طراحی این دوهواگرد از ابتدا بر غیر مسلح بودن بنا گذاشته شده ، اما سامانه های الکترونیک ، راداری ، جنگ الکترونیک ، ارتباط داده ای تخصصی که بدانها اختصاص داده میشود، به گونه ای است که به حامل های هواپیمابر ، امکان دسترسی به یک آگاهی موقعیتی بی نظیری را می دهد تا با سرعت و دقت هر چه تمام تر ، تهدیدات را کشف و شناسایی نمایند . علاوه براین ، چنین هواگردهایی ، قابلیت هدایت موشکهای هوا به هوای دوربرد را با استفاده از حسگرهای قدرتمند خود به اسکادران های مستقر بر روی حامل های هواپیمابر خواهند داد . با این حال ، kj-600 تنها یک نمونه از چند هواگرد جدیدی است که در کنار پرنده های بدون سرنشین پنهانکار در آینده به نیروی هوایی و دریایی چین ملحق میشوند ، چرا که به گفته منابع آگاه ، پکن درصدد است تا نسخه تخصصی از جتهای جی-15 را که برای ایفای نقش های خاص مدرنیزه شده است را بر روی ابر حامل خود بکار گیرد . بدین ترتیب ، با ورود این رادار پرنده به خدمت و عملیاتی شدن سامانه مغناطیسی پرتاب هواگردها از روی ناوهواپیمابر ( منجنیق ) تایپ 002 ، چین به دومین کشوری مبدل میشود که به مانند شناورهای کلاس جرالد فورد از این فناوری استفاده می نماید . با این وصف ، گفته میشود که حامل های آینده نیروی دریایی چین ، یعنی تایپ 003 با سامانه رانش هسته ای نیز به این فناوری مجهز خواهد شد تا نه تنها بتواند تعداد بیشتری kj-600 را حمل کند ، بلکه قابلیت به دریا بردن جنگنده ای سنگین تری را در اختیار داشته باشد ( که به معنای حمل سوخت و مهمات بیشتر و به تبع آن برد بیشتر برای هواگردهای رزمی چینی است ) . علاوه براین ، عملیاتی شدن kj-600 مزیت های قابل توجهی را به نیروی دریایی ارتش چین ، در مقایسه با شناورهای مشابه خود یعنی کلاس الیزابت بریتانیایی ، کوزنتسف روسی و ویکرامادیتا هندی ارائه می کند . تمامی این شناورها ، سکوهای ارزان قیمت حامل بالگردهای مجهز به رادار هستند که بردکمتر و حسگرهای ضعیف تری را حمل می کنند و قابلیت ایجاد آگاهی موقعیتی کافی را در محیط پرخطر فعلی نخواهند داشت . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1-بن پایه 2- خبرمرتبط -- کوسه های الکتریکی برای اژدهای دریایی رونمایی از جتهای ویژه جنگ الکترونیک &J-15D/J-17 3- به این نکته دقت کنید ... 4- سرنوشت رادار هشدار دهنده زودهنگام بومی ایران ( روی پیکربندی ایران -140 ) به کجا انجامید ؟!!!
  24. 1 پسندیده شده
    ممنون بابت انتقال پیام ها به تاپیک چند نکته از صحبت ها میشه برداشت کرد که سامانه ای با الهام از رادار تور ام یک ساخته شده و قابلیت هایی مثل سنسورهای چشمی (اپتیکال) نیز به آن اضافه شده است موشک های به احتمال زیاد پرتاب گرم و شبیه موشک دوش پرتاب خواهد بود قابلیت اضافه شدن ضدهواییها و کنترل میدان هم به آن اضافه شده است ولی در حال حاضر فاقد تیر بار مستقل هست قابلیت اتصال به شبکه یکپارچه راداری
  25. 1 پسندیده شده