برترین های انجمن

  1. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      45

    • تعداد محتوا

      2,586


  2. mehdipersian

    • امتیاز

      43

    • تعداد محتوا

      3,151


  3. Navard

    Navard

    VIP


    • امتیاز

      35

    • تعداد محتوا

      1,031


  4. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      20

    • تعداد محتوا

      5,269



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 30 فروردین 1402 در پست ها

  1. 4 پسندیده شده
    بوقچی های رژیم باکو در باکو و بعضا داخل: رژیم باکو ضد مراسم های مذهبی و شیعیان و مردم متدین خشونت و جنایت میکنه ----» آذربایجان یک مملکت غیراسلامی! است و دین گرایان خطر براش محسوب میشند. رژیم باکو با ارمنستان وارد جنگ میشه و حالا با انواع و اقسام شیاطین و دین ستیزان و جنایتکاران ضد مسلمان هم دست میده --» آذربایجان یک مملکت مسلمان هست چرا به یک ملت مسیحی کمک میکنید. از اونجا که رژیم باکو برای دست اندازی به تمامیت ارضی یک کشور غیرمسلمان و از همه مهمتر مرزهای یک کشور مسلمان دورخیز برداشته و هر رز هم وقیح تر میشه بدون کوچک ترین ملاحظه ای با تمام توان باید به ارمنستان کمک کرد، تا وقتی رژیم صهیونیستی بهترین دوست رژیم باکو است، رژیم باکو نه مسلمان محسوب میشه و نه یک کشور حتی نرمال که توقع انسانیت و اخلاق داشته باشه در هر جنگ و پیش جنگی. هر کس هم که در داخل و خارج بهانه مسلمانیت و قومیت و غیره کرد روابط این رژیم با رژیم کودک کش، مسلمان کش، انسانیت کش و وحشی و جنایتکار را با رژیم باکو وسط باید گذاشت و در عمل نشان داد تعفن رژیم باکو را مثل یک غذه چرکین در منطقه که داره مثل خود صهیونیستها سرطانی میشه و باید زودتر جراحی بشه. پ ن: رژیم باکو در مناطق تصرف شده هم مرز با ایران به شدت در حال تاسیس فرودگاه و انبار و تاسیسات و جاده مشکوک هست. احتمال استفاده رژیم صهیونیستی به عنوان یک جای پا و یا مبدا حملات امنیتی و خرابکارانه ( و حتی نظامی ) به شدت از این مناطق وجود داره علیه ایران. همین حالا هم احتمالا این رژیم به شکل کامل در این مناطق حضور داره و در حوزه های سایبری و اطلاعاتی و امنیتی داره فعالیت میکنه. در مراحل بعد با توجه به رویکرد رژیم باکو که یک رژیم تازه به دوران رسیده سیاست نافهیده هست و البته کارکشتگی رژیم صیهونیستی در عرصه سیاست و حوزه های اطلاعاتی حتی احتمال واگذاری مناطق نظامی و پایگاه های راداری و .. در پوشش ارتش باکو وجود داره ( معلوم نیست تا همین حالا هم الهام و اطرافیانش چه آتو ها و باج های پیدا و پنهانی در دستان رژیم صهیونیستی دارند و از این طریق چون این خاندان به شکل یک فرقه بسته و مالک موروثی سرزمین های شمالی ایران محسوب میشند هر باج و خدمتی را در برابر حفظ قدرت انجام میدند ) از طرفی برای صهیونیستها اصلا اینده رژیم باکو و مردم عمدتا شیعش اهمتی نداره. یک اقدام علیه ایران از سرزمین های شمالی وقتی به هدفش برسه بعدش درگیری ما با سرزمینهای شمالی هم خودش یک برد برای این رژیم محسوب میشه و پس اصولا الهام و رفقاش در موقعیت اجازه یا عدم اجازه به این رژیم نیستند برای اقدام علیه ایران. با این مسیری که این جاهلان در پیش گرفتند، وقتی رژیم صهیونیستی از حیث زیرساختها به نتیجه مطلوب برسه اقدام علیه ایرانش از این مناطق حتمی است. چیزی که امکانش حتی در امارات و سعودی کمتر هست و اونها هم دورنمای حفظ کشور و هم آسب پذیریهاشون را خوب میشناسند بر خلاف علیف ها. و البته که در مورد اونها چین و ایالات متحده هم تمایلی به درگیری ندارند بر خلاف باکو که اصلا براشون اهمیتی نداره. برای همین هست مثل بهانه این رژیم که اجازه استقرار ایران در سوریه را نمیده ما هم باید مراقب باشیم که اجازه استقرار را به این رژیم در باکو و مرزهای شمالیمون ندیم. فعلا این رژیم در پوشش ارتش باکو داره کم کم زیرساختها را اماده میکنه ولی حضورش قطعی است. روی حماقت الهام و دوستانش تا میشه باید حساب کرد!! یعنی انتها نداره. و اصولا ارده ای هم ندارند، شاید ما نتونیم مثل صهیونیستها با جنگنده بمباران کنیم زیرساختهای این رژیم را که در حال اماده سازی است ولی مزاحمت و خرابکاری و نفوذ و تشکیل گروه های مقاومت یک راه حل ناهمطراز و مشروع و غیرمتقارن میتونه محسوب بشه. اگر در این مقطع صبر کنیم ضربه را در اینده از این صدام کوچک خواهیم خورد. منتها صدام خودش توان ضربه را داشت و این پای دشمنی دیگه را داره باز میکنه که نهایتش برای به اصطلاح کشورش ویرانی است ولی خب این و امثال این اصلا وطن و هویت سرشون نمیشه. چیزی بهشون ارث رسیده و در حال چپاولش هستند تا وقتی سرجاش هست. تا وقتی همکاری و اتحاد با شیطان برای رژیم علیف هزینه نداشته باشه میبینیم که هربار بعد هشدار ایران که ضد ایران در اتحاد با دشمن جنایتکارش همکاری نکنه، با این واکنش های افراطی و به زعم خودش نوعی دهن کجی چندین قدم باز هم به جلو برمیداره ضد منافع ملی ایران. ( فرض کنید هر روز دعوت از مقامات ارمنی و نیروهای نظامی ارمنی و ... در ایران چه جنجالی ترتیب میدادند مزدوران رسانه ای و ذهنی اینها - بماند که ارمنستان نه دانشمند ترور کرده و نه خرابکاری کرده، نه به زیرساختهای ابکو حمله کرده نه هر روز نیروهای باکو را بمباران میکنه به ادعاهایی و نه اون را تهدید اتمی و جنگ و حمله دائما ) الان وقت کلام درمانی یا مهربان درمانی! دیگه نیست. ما در این بخش سعی خودمون را کردیم.
  2. 4 پسندیده شده
  3. 3 پسندیده شده
    پیروزی اردوغان اگر اتفاق خاصی رخ نده در انتخابات پیش رو حتمیه. قطعا در این دور اردوغان به عنوان یکی از آخرین دوره های حضورش ( اگر باز قوانینی را برای بقا تغییر نده ) بی پرواتر از قبل هم عمل خواهد کرد. در جبهه سوریه و باکو باید حواسمون باشه که بعد از انتخابات ترکیه با چه مخاطراتی روبرو هستیم. اردوغان در این دور نگرانی از بابت حمایت از رقباش باعث شده کمی فعلا با محافظه کاری دم از مذاکره بزنه و فعلا به قره باغ توجه خاصی نشون نده از بعد عملی. ولی بعد از انتخابات نقطه آغاز اقدامات شخص اردوغان خواهد بود.
  4. 2 پسندیده شده
  5. 2 پسندیده شده
    تصاویر رژه جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش لینک از فارس نیوز : https://www.farsnews.ir/photo/14020129000724/رژه-جنگنده‌های-نیروی-هوایی-ارتش
  6. 2 پسندیده شده
    با نخستین شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیشتر آشنا شوید لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/824375/با-نخستین-شهید-نیروی-هوایی-ارتش-جمهوری-اسلامی-ایران-بیشتر-آشنا-شوید
  7. 2 پسندیده شده
    یگان های ضد زره موتور سوار اوکراینی (بزن دررو) https://www.aparat.com/v/Krpca اشتباه نکنید گیم نت نیست بلکه مرکز آموزش اوپراتوری پهپادهای FVP هست (درهای جهنم از جاش دراومده قشنگ) https://www.aparat.com/v/d53yT حضور لورد ولدرمورت در جنگ روسیه و اوکراین (سربازان خط مقدم چگونه از زیر فشار روحی روانی خودشونو خلاص میکنن) https://www.aparat.com/v/lXtGD
  8. 2 پسندیده شده
    مروری بر تاریخچه تولید و خدمت بالگرد Sikorsky S-58 و نمونه نظامی Sikorsky H-34 Choctaw قسمت چهارم : سابقه خدمت غیر نظامی بالگرد Sikorsky S-58 طولی نکشید که اپراتورهای غیرنظامی علاقه خود را به بالگرد Sikorsky S-58 نشان دادند و بنابراین در ژوئیه سال 1955 میلادی ، شرکت سیکورسکی شروع به جمع آوری اولین سفارشات با اولویت دادن به تامین نیروهای مسلح ایالات متحده کرد . گواهینامه تجاری بالگرد Sikorsky S-58C در 2 آگوست سال 1956 میلادی به دست آمد . این نسخه به طور خاص برای حمل و نقل مسافر برنامه ریزی و طراحی شده بود و دارای دو در ، در سمت راست بود . این بالگرد می توانست دوازده مسافر را در چهار ردیف صندلی های سه گانه حمل کند. در 19 اکتبر سال 1955 میلادی ، طی یک کنفرانس مطبوعاتی ، شرکت نیویورک ایرویز خرید 7 فروند بالگرد Sikorsky S-58 را اعلام کرد که اولین آنها در 15 ژوئن سال 1956 میلادی ، وارد خدمت شد . سه فروند اول که همراه با قطعات یدکی آن با سرمایه گذاری 1.2 میلیون دلاری همراه بود ، تا پایان سال وارد خدمت نشدند . سال 1958 میلادی - تبلیغات شرکت نیویورک ایرویز ، اولین شرکت غیر نظامی که از بالگرد Sikorsky S-58 استفاده کرد. در میان اولین مشتریان ، شرکت بلژیکی Sabena بود که 8 فروند بالگرد Sikorsky S-58C را خریداری کرد . اولین بالگرد با سریال نامبر (s/n 58-356) در 7 نوامبر سال 1956 میلادی ، وارد بلژیک شد و شناسه OO-SHI را در 26 نوامبر سال 1956 میلادی ، دریافت کرد . یکی دیگر از اپراتورهای آن دوره ، شرکت شیکاگو هلیکوپتر ایرویز بود . شرکت بلژیکی Sabena از بالگرد Sikorsky S-58C بین سال‌های 1956 تا 1967 میلادی استفاده کرد. یکی از بالگردهای Sikorsky S-58 که توسط شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو اداره می شود . این نسخه را می توان به راحتی با دو درب دسترسی و پنجره های اضافی از سایرین متمایز کرد. یکی از بالگردهای Sikorsky S-58 شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو در حال پرواز بین آسمان خراش ها بروشور تبلیغاتی شیکاگو هلیکوپتر ایرویز بالگرد Sikorsky S-58-B که توسط شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو استفاده میشد ، یک نوع غیرنظامی عمومی با یک صندلی نیمکتی تاشو برای 5 تا 7 مسافر و پیش بینی حمل بار بود . حداکثر وزن برخاستن از 12700 پوند (5760 کیلوگرم) به 13000 پوند (5897 کیلوگرم) افزایش یافته بود . این افزایش با اصلاح مجرای هوای کاربراتور جدید و طراحی جدید فن خنک کننده موتور که نیروی کمتری جذب می کرد امکان پذیر شد بطوریکه موتور حدود 36.7/50 کیلووات بر اسب بخار بیشتر به گیربکس منتقل میکرد . بالگرد Sikorsky S-58 به طور گسترده از نیمه دوم دهه 1950 میلادی تا پایان دهه 1970 میلادی ، مورد استفاده قرار گرفت . علاوه بر حمل و نقل مسافری برنامه ریزی شده (به دلایل مختلف - اول و مهمتر از همه ظاهر مدل های دو موتوره مدرن تر مانند بوئینگ-ورتول 107 و سیکورسکی S-61 - استفاده از آن در این نقش نسبتاً کوتاه بود) توسط شرکت های نفتی نیز ، برای : · حمل و نقل پرسنل · تدارکات · جابجایی مواد روی سکوهای نفتی · حمل و نقل مصالح ساختمانی · مونتاژ سازه های پیش ساخته استفاده می شد . بخش کلانتری شهر لس آنجلس در دهه 1970 میلادی و اوایل دهه 1980 میلادی از تعدادی بالگرد Sikorsky S-58 عمدتاً برای جستجو و نجات ، نظارت هوایی ، پشتیبانی گشت زمینی و حمل و نقل پرسنل استفاده کرد . لانگ بیچ/کالیفرنیا، اوت سال میلادی1981 - Sikorsky S-58J N87716 در خدمت اداره کلانتری شهر لس آنجلس امروزه گواهینامه نوع بالگردهای : Sikorsky S-55 و Sikorsky S-58 به دست شرکت Centrepointe Aerospace مستقر در Royse City (تگزاس) رسیده است که خدمات مختلفی را ارائه می دهد و قادر به انجام تعمیر و نگهداری کامل در تمام مدل های بالگرد Sikorsky S-58 غیرنظامی است . لوگوی شرکت Centrepointe Aerospace نکاتی جالب در مورد این بالگرد در سال 1957 میلادی ، دوایت دی. آیزنهاور اولین رئیس جمهور ایالات متحده شد . او به طور منظم برای رسیدن به اقامتگاه تابستانی خود در پنسیلوانیا بعنوان روشی سریع و راحت از بالگرد Bell UH-13J استفاده می کرد . دوایت دی. آیزنهاور در کنار بالگرد Bell UH-13J عادت به استفاده ازین روش سریع حمل و نقل ، به ساخت و بکارگیری یک نوع از بالگرد Sikorsky S-58 با نام اختصاصی VH-34 با فضای داخلی VIP، تجهیزات ابزار دقیق و ناوبری بهبود یافته ، و ارابه های فرود شناور اضطراری منجر شد . بالگردی که در زمان حضور رئیس جمهور به عنوان "Marine One" نامگذاری میشد ، دارای طرح رنگی متمایز بود که هنوز هم استفاده می شود و به زمان دولت آیزنهاور باز می گردد . زمانی که این بالگرد سیستم تهویه هوا نداشت و قسمت سقف بالگرد برای انعکاس گرما و کاهش دمای داخلی به رنگ سفید درآمده بود ! این سنت همچنان ادامه یافته و به همین دلیل است که تا به امروز، بالگردهای ریاست جمهوری همچنان به عنوان "کله سفید" شناخته می شوند . یک بالگرد ریاست جمهوری VH-34D (BuNo 147201) در چمن جنوبی کاخ سفید در سال 1961 میلادی . این بالگرد مجهز به شناورهای اضطراری خود باد شونده است تصویری زیبا از بالگرد UH-34D در خدمت ارتش ایالات متحده مجهز به آنتن های رادیویی نصب شده بر روی درهای تاشوی جلو در سپتامبر سال 1959میلادی ، نیکیتا اس. خروشچف ، نخست وزیر وقت اتحاد جماهیر شوروی ، از ایالات متحده بازدید کرد و در آنجا فرصتی یافت تا با یکی از VH-34 که برای حمل و نقل رئیس جمهور ایالات متحده دوایت دی. آیزنهاور استفاده می شد ، پرواز کند . برداشت های او به حدی مطلوب بود که دو فروند بالگرد VH-34 را سفارش داد که در اوایل دسامبر سال 1960 میلادی تحویل داده شدند . نیکیتا اس. خروشچف در حال سوار شدن بر بالگرد VH-34 در محوطه کاخ سفید در 21 جولای سال 1961میلادی ، در ماموریت فضایی جیمنای 3 کپسول فضایی Liberty Bell 7 پس از ماموریت و عبور از جو زمین ، با فضانورد معروف Virgil Ivan Grissom در اقیانوس اطلس فرود آمد و در حالی که منتظر بود تا توسط یک بالگرد Sikorsky HUS-1A / UH-34E بازیابی گردد ، به دلایلی که هرگز مشخص نشد ، درب هوابند کپسول بطور ناگهانی باز شد و با ورود آب اقیانوس به داخل ، کپسول در حال غرق شدن بود . در دقایق بعد ، پس از نجات فضانورد ، خلبان بالگرد به شدت تلاش کرد تا کپسول در حال غرق شدن را از آب بیرون بیاورد و آن را به محل امنی در کشتی پشتیبانی برساند . علیرغم تلاش های بی دریغش ، او مجبور شد کپسولی را که در اقیانوس در حال غرق شدن بود با داده های ارزشمند جمع آوری شده در مامویت فضایی ، در طول پرواز رها کند. Virgil Ivan Grissom دقیقاً 38 سال بعد از ماجرا در 21 جولای سال 1999میلادی ، سرانجام این کپسول بازیابی شد تا در موزه به نمایش گذاشته شود . با این حال ، راز باز شدن ناگهانی دریچه هرگز روشن نشد . 21 ژوئیه سال 1961 میلادی ، با خلبانی ستوان جیمز ال. لوئیس، بالگرد Sikorsky HUS-1 "Hunt Club 1" ناامیدانه تلاش می کند تا کپسول Liberty Bell 7 را از آب خارج کند پایان قسمت چهارم . . . ادامه دارد . . . ترجمه و گردآوری مطالب : 951 برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است . فقط برای میلیتاری . منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد
  9. 2 پسندیده شده
    مروری بر تاریخچه تولید و خدمت بالگرد Sikorsky S-58 و نمونه نظامی Sikorsky H-34 Choctaw قسمت سوم : اتفاقاتی عجیب در روند توسعه ! جایگزینی موتور شعاعی پیستونی با یک موتور توربینی ، عمر عملیاتی بالگرد Sikorsky S-58 را تا حد زیادی افزایش داد . این بالگرد آخرین بالگرد تولید شده توسط سیکورسکی بود که از موتور پیستونی نیرو می گرفت و همراه با بالگرد Sikorsky S-55 اولین بالگرد آمریکایی تولید انبوه بود که بصورت گسترده در خدمت حمل و نقل نیروهای نظامی آمریکا درآمد . Sikorsky S-55 این بالگرد در تعداد زیادی تولید شد ، امروزه بیشتر مدل های باقی مانده را می توان در انبارهای سراسر ایالات متحده و در موزه ها یافت . در اروپا نیز ظاهرا تنها مدل قابل پرواز بالگرد Sikorsky S-58C D-HAUG متعلق به شرکت Meravo-Luftreederei GmbH مستقر در 45 کیلومتری شمال اشتوتگارت است که در نمایشگاه های هوانوردی دیده می شود و در برخی فیلم ها نیز شرکت کرده است . دهه 1980 میلادی ، بالگرد Sikorsky S-58C D-HAUE در حال لیفت یک کانتینر در اشتوتگارت آلمان ژوئیه سال 2013 میلادی- تصویری زیبا از بالگرد Sikorsky S-58C D-HAUG در حال سرویس از طرف شرکت Meravo-Luftreederei Luftfahrt mbH این تصویر دلسرد کننده پایان غم انگیز بسیاری از H-34 هایی است که قبلاً توسط نیروهای ایالات متحده استفاده می شد . هر بالگردی داستانی دارد که باید گفت . . . در ایالات متحده برخی از اپراتورها هنوز از بالگرد Sikorsky S-58 برای حمل و نقل تجاری استفاده می کنند . آنها گاهی اوقات برای بلند کردن سیستم های تهویه مطبوع بر روی پشت بام استفاده می شوند . همچنین شرکت بالگردهای ADF مستقر در بروستر ، واشنگتن ، ناوگان بالگرد Sikorsky S-58 را برای محافظت از محصولات گیلاس در برابر آسیب بکار میگیرد . بالگرد Sikorsky S-58 متعلق به شرکت بالگردهای ADF Sikorsky CH-34C N79AR که در سال 1957 میلادی ساخته شد و امروزه در خدمت شرکت بالگردهای ADF است Sikorsky S-58C N867 عکسبرداری شده در بروستر که امروزه در خدمت شرکت بالگردهای ADF است تولید انبوه نمونه های مجهز به موتور توربینی ظهور اولین موتورهای توربینی که به طور خاص برای استفاده در بالگردها ساخته شده بودند ، سازندگان را وادار کرد تا این جایگزین امیدوارکننده را برای عملکرد بهتر مدل های خود در نظر بگیرند . شرکت سیکورسکی به طور آزمایشی ، نمونه اولیه ای را توسعه داد که اولین پرواز خود را در 30 ژانویه سال 1957 میلادی انجام داد که به نام HSS-1F با دو موتور General Electric T-58 به جای موتور Curtiss-Wright R-1820 معروف بود. General Electric T-58 turboshaft Curtiss-Wright R-1820 Cyclone بالگرد Sikorsky S-58 تحت لیسانس در فرانسه توسط شرکت Sud Aviation و در انگلستان توسط شرکت Westland Helicopters تولید شد . سازنده فرانسوی حدود 90 فروند بالگرد را با قطعاتی که از شرکت سیکورسکی تهیه کرده بود مونتاژ کرد ، سپس 185 فروند (منابع دیگر نشان می دهد 166) برای نیروی دریایی فرانسه و بلژیک (HSS-1) و نیروی هوایی فرانسه (HUS-1) ساخت. در 5 اکتبر سال 1962میلادی ، شرکت Sud Aviation اولین پرواز نسخه بالگرد Sikorsky S-58 را به انجام رساند که در آن دو موتور Turboméca Bastan IV جایگزین موتور اصلی رایت سایکون شعاعی شدند . Turboméca Bastan IV شرکت Westland نیز ، اقدام به توسعه و ساخت اختصاصی یک بالگرد با موتور توربینی بر روی بدنه بالگرد Sikorsky S-58 کرد . اولین بالگرد Westland Wessex HAS.1 برای نیروی دریایی سلطنتی مجهز به موتورتوربوشفت Napier Gazelle برای اولین بار در 20 ژوئن سال 1958 میلادی پرواز کرد . Westland Wessex HAS.1 Napier Gazelle شرکت Westland در مجموع 356 هلیکوپتر Wessex در انواع مختلف ساخت . بالگرد Sikorsky H-34s در خدمت ALAT سناریوهای استفاده بسیار متفاوتی را تجربه کردند، از آلپ فرانسه تا آفریقا بالگرد Sikorsky H-34s در خدمت ALAT در صحرای الجزایر پایان قسمت دوم . . . ادامه دارد . . . مترجم : 951 برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است . فقط برای میلیتاری . منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد
  10. 2 پسندیده شده
    تجدید در روابط ایران و مصر؟ عبدالله الاشعل، دستیار سابق وزیر امور خارجه مصر : «منفعتی در قطع روابط بین تهران - قاهره وجود ندارد، بلکه برعکس، منافع راهبردی قاهره در پسِ ازسرگیری این روابط نهفته است و این امر در صورت تحقق، به نفع دو کشور به ویژه طرف مصری خواهد بود». وی همچنین گفت که «تامین امنیت آبراه کانال سوئز و تضمین عبور امن کشتی‌ها از باب المندب از جمله منافعی برای مصر در ازسرگیری این روابط است؛ علاوه بر این احیای روابط تهران - قاهره، به رونق گردشگری مصر کمک خواهد کرد و ممکن است سالانه بیش از ده میلیون گردشگر ایرانی که مشتاقانه منتظر بازدید از اماکن مذهبی و زیارتگاه‌های اهل بیت (ع) هستند به مصر سفر کنند. همچنین امکان تبادل تجاری رو به رشد بین دو کشور وجود دارد و این امر می‌تواند منفعتی برای اقتصاد متزلزل مصر داشته باشد».
  11. 2 پسندیده شده
    نیروهای شرکت واگنر در شهر بنغازی لیبی یک پهپاد MQ9 را به وسیله سامانه پانتسیر سرنگون کردن (البته ارتش ملی لیبی یا همون نیروهای زنرال حفتر مدعی شدن خودشون با یه سامانه میان برد اینکار رو کردن که به شخصه احتمالش رو کم میدونم ) فعلا مشخص نیست این پهپاد متعلق به چه کشوری است . آمریکا و ایتالیا وفرانسه و انگلستان که در دریایی مدیترانه حضور نظامی دارند از دارندگان این پهپاد بوده ولی در این دو سال اخیر ارتش ایتالیا پروازهای شناسایی زیادی را بروی لیبی انجام داده است
  12. 1 پسندیده شده
    پاشنه اشیل همون موتوره دیگه یا دارن تمام مدل های بال را روی این اف 5 مادر مرده امتحان می کنند تا ببینم کدوم بهتره؟واقعا این چه برتری محسوسی داره اخه اون طرح بال دلتای شهید عرفانیان که بهتر بود تا این.
  13. 1 پسندیده شده
    آیا یاک 130 و سوخو 35 را فردا در رژه خواهیم دید؟ شایعاتی وجود دارد که این هواپیماها قبلا وارد ایران شدند. حتی ادعا شده که یاک 130 مدتها هست در ایران حضور دارد.
  14. 1 پسندیده شده
  15. 1 پسندیده شده
    به نظر نمیرسه افزایش طولی در دماغه اتفاق افتاده باشه!این پایین تصویر اف5 فابریک ست
  16. 1 پسندیده شده
    تمرین هوانیروز برای رژه ی فردا
  17. 1 پسندیده شده
    سلام .در حال حاضر بهترین کار برای کاهش هزینه ها و تبعات آتی. جلوگیری از اشغال سیونیک ست .قطعا این منطقه(قفقاز) احتیاج به برنامه میان و بلند مدت داره ولی برای یک اقدام کوتاه مدت و فورس ماژور لازمه که تمام توان دیپلماتیک و...کشور جهت متقاعد کردن ارمنستان به دعوت از ما و حضور رسمی نظامی مون در ارمنستان پای کار بیاد.از تمامی ظرفیتها از ارامنه هم وطن تا لابی ارامنه در آمریکا و سایر کشورها که این تبدیل به خواسته ملی ارمنستانیها بشه
  18. 1 پسندیده شده
    نمونه هایی از انواع تبلیغات نظامی در حوزه رسانه تبلیغات روسیه برای توجیح حضور روسیه در جنگ اوکراین https://www.aparat.com/v/RlnVG کلیپ تبلیغاتی جهت ایجاد شور حسین دفاع ملی در بین مردم اوکراین https://www.aparat.com/v/yc7S0 کلیپ تبلیغاتی گروه واگنر روسیه https://www.aparat.com/v/dnjE1 کلیپ تبلیغاتی ارتش روسیه https://www.aparat.com/v/LNtU1 ویدئو کلیپ ضد جنگ خواننده روسی https://www.aparat.com/v/EmebS
  19. 1 پسندیده شده
    نیم نگاهی به شبکه پدافندی ارتش اوکراین عدم برتری هوایی روسیه در جنگ اوکراین چالش‌ها و انتقادات زیادی برای میراث‌دار ارتش سرخ به وجود آورده اما برای بررسی ضعف‌های ارتش روسیه در این زمینه باید به داشته‌های پدافندی اوکراین نیز نیم نگاهی داشته باشیم. اوکراین در زمان اتحاد جماهیر شوروی خط مقدم مقابله با ناتو محسوب می‌شد و به همین جهت تبدیل به انبار مهمات عظیمی شد که استخوان‌بندی اصلی جنگ ۲۰۲۲ را تشکیل داد شبکه پدافندی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارایی‌های عظیمی را در بر می‌گیرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. پدافند برد بلند S-300 تعداد ۲۵۰ باتری ارتش اوکراین به تنهایی ۲۵۰ باتری پدافند S-300 در شبکه رزم خود دارد(نکته عجیب آنکه ما با ۴ باتری هل من مبارز می‌طلبیم). هر باتری تا ۶ تلار در سازمان رزم خود دارد. دارایی اوکراین بیشتر از نوع S-300V,S-300PT, S-300PS هستند. در بازه جنگ کریمه در سال ۲۰۱۴ مشخص شد ۴۰ درصد این تجهیزات در حالت عملیاتی قرار دارند در مدت یک سال اوکراین ۴ باتری را باز آماد سازی نمود و به شبکه اضافه نمود اما پی از پایان جنگ کریمه ۳۴ لانچر را برای روس‌ها به غنیمت گذاشت. برآورد‌ها نشان می‌دهد ارتش اوکراین در سال ۲۰۲۲ و پیش از آغاز جنگ ۱۰۰ باتری فعال S-300 در اختیار داشته است. پس از آغاز جنگ و با آغاز کمک‌های تسلیحاتی کشور‌های ناتو لیتوانی یک باتری S300-PMU به اوکراین اهدا نمود این باتری در سال ۱۹۹۰ توسط چک اسلواکی خریداری شده بود و در سال ۱۹۹۳ تنها سه سال پس از خرید با ۴۸ موشک به لیتوانی اهدا شد. ارتش لتوانی نیز از این مجموعه در مانور با بلغارستان در سال ۲۰۱۵ استفاده و ۳ موشک شلیک کرد و در نهایت در سال ۲۰۲۲ به اوکراین ارسال شد. یونان نیز دارای یک هنگ شامل ۴ سیستم/۸ واحد آتش/۳۲ لانچر و ۱۷۵ موشک است که قرار است در ازای دریافت سامانه پاتریوت پک ۳ به اوکراین اهدا نماید. عاقبت باتری ارسال شده توسط لیتوانی تنها مدتی پس از تحویل. بنده خدا از اول هم صاحب درست و حسابی نداشت اسلواکی نیزدارای تنها یک باتری S-300PMU بود که از چشم طمع زلینسکی دور نماند. در ۱۶ مارس ۲۰۲۳ اوکراین درخواست این سامانه را ارائه داد بلافاصله آلمان موافقت خود را با اعطای سامانه S-300 اسلواکی به اوکراین اعلام کرد!!! ۸ آوریل بایدن با این اقدام موافقت کرد و آن را ستود در ۱۱ آوریل روسیه اعلام کرد ۴ لانچر اهدایی را نابود کرد. گرچه روسیه تصویری از این ادعا ارائه نداد اما این داستان عبرت آموز نشان دهنده باخت کشورهای غیر مستقل در هر جنگی است. از ابتدای جنگ اوکراین تصاویر زیادی از هدف قرار گرفتن لانچرها و در مواردی رادارهای S-300 منتشر شده و تعداد باتری‌های فعال مشخص نیست اما با انتشار گزارش‌های پنتاگون در آوریل ۲۰۲۳ مشخص شد ارتش اوکراین به صورت ماهیانه ۲۰۰ موشک S300 مصرف می‌نماید و دارایی موشک‌ها در ۳ می ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. این آمار خود به تنهایی از حجم عظیم فعالیت این پدافند حکایت می‌کند به جرات می‌توان گفت میزان موشک‌های S-300 مورد استفاده در اوکراین درطول یک ماه از موجودی زرادخانه‌های هر کشوری به غیر از روسیه بیشتر است. سیستم دفاع هوایی میان‌برد Buk ارتش اوکراین دارای ۷۲ واحد سیستم میان برد Buk این واحد‌ها بر اساس مدل M1 در Artem Luch Arsenal در کیف طراحی و در دو کارخانه Khaz در خارکف و Yuzhmash در دنپر ساخته شدند با توجه به ساخت این سیستم‌ها در اوکراین، این کشور در باز آماد سازی این دارایی ها دچار مشکل نبوده و در سال ۲۰۱۴ همه آن‌ها به استاندارد M2 ارتقا یافتند. بر اساس گزارشات درز کرده(درز داده شده) از پنتاگون ارتش اوکراین درماه ۶۹ موشک Buk استفاده می‌کند و دارایی موشک این سیستم در آوریل ۲۰۲۳ پایان می‌یابد. این سامانه به قاتل بالگرد‌های روسی تبدیل شد اما در زمینه مبارزه با موشک و پهپاد عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشت. پدافند میان‌برد 2K12 Kub سام ۶ ارتش اوکراین ۸۹ باتری سامانه سام ۶ در اختیار دارد در جریان جنگ اسلواکی ۲ باتری از این سامانه به اوکراین ارسال نمود. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۴۰ باتری به استاندارد Kwadrad ارتقا داده شد. سیستم پدافند Tor ارتش اوکراین ۱۰ باتری پدافند Tor در اختیار دارد. در دوم اکتبر ۲۰۲۲ اوکراین یک سیستم تور را با یک هنگ سام ۶ شامل ۱۶ پرتابگر شبکه نمود. سامانه تور در شکار پهپاد‌ها توانمندی خوبی از خود نشان داده است اما تعداد کم آن تاثیری در نبرد ایجاد نکرد. پدافند IRIS-T این پدافند ساخت آلمان بوده و در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ تعداد چهار باتری به اوکراین تحویل داده شد این مجموعه مربوط به سفارش مصر بود که به منظور کمک به اوکراین تحویل این کشور گردید این سیستم پدافندی به گفته منابع اوکراینی در شکارهای خود ۱۰۰ درصد موفق بود بخشی از این تبلیغات که توسط خود زلینسکی دامن زده شد به منظور ترغیب آلمان به تحویل باتری‌های بیشتر است. هنگامی که در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲ زلینسکی در کنار یک کروز روسی سرنگون شده در چرمیهوف در ۳۰ کیلومتری کیف از عملکرد عالی این سیستم صحبت می‌کرد رسانه‌ها اثرات سایر سیستم‌های پدافندی را بر روی موشک سرنگون شده منعکس کردند. به هر حال اوکراین پهپاد‌های ۲۰ هزار دلاری شاهد ۱۳۶ را با موشک‌های ۴۳۰ هزار دلاری IRIS-T منهدم می‌کند!!. دست همیشه دراز اوکراین برای دریافت موشک‌های بیشتر سبب شد تا آلمان از سوئد درخواست کند ذخایر خود را به اوکراین ارسال کند. اکنون ارسال این سامانه‌ها به اوکراین برای آلمان هزینه ماهیانه زیادی پیدا کرده و در تامین آن با مشکل مواجه شده است. به عنوان مثال اوکراین اعلام کرده در بازه۳۴ روزه منتهی به ۱۸ سپتامبر ۲۸.۱۴ میلون دلار هزینه مقابله با پهپادهای ایرانی نموده است. پدافند NASAMS این پدافند در برد کوتاه تا برد میانی ۵۰ کیلومتری عمل می‌نماید و تولید مشترک ریتون آمریکا و هلند است تعداد ۲ باتری با ۱۲ لانچر در نوامبر ۲۰۲۲ تحویل اوکراین شد و در ۱۵ نوامبر در جریان حمله موشکی روسیه ۱۰ موشک راساقط کرد طبق اعلام اوکراین این سیستم ۱۰۰ درصد اهداف خود را منهدم می‌کند. تلاش آمریکا برای تهیه بیشتر این سیستم با توجه به آهنگ کند تولید و نزدیک بودن زمان حملات بهاری اوکراین، سبب شد تا آمریکا عمان را به تحویل سامانه‌های خود به اوکراین، در ازای تحویل سامانه‌های نو در دو سال آینده ترغیب کند. نتیجه این امر هنوز مشخص نشده است. طبق اعلام پنتاگون این سامانه تاکنون ۱۰۰ کروز روسی را ساقط کرده است. آمریکا متعهد شده ۶ باتری دیگر طی ۲ ماه تا مارس ۲۰۲۳ به اوکراین تحویل دهد یک باتری نیز با هزینه کانادا برای اوکراین سفارش داده شده است. برآورد‌های ناتو حاکی از آن است اوکراین حداقل به ۱۶ سامانه NASAMS/IRIS-t و ۱۲ باتری پاتریوت یا SAMP-T نیاز دارد. پاتریوت اولین گروه ۶۵ نفره از کاربران اوکراینی دوره آموزش خود را در آمریکا زودتر از موعد به پایان رساندند و همه چیز در اوکراین برای دریافت پاتریوت آماده است اما آمریکا آلمان و هلند را به ارسال پاتریوت‌های خود به اوکراین ترغیب می‌کند اما این دو کشور تاکنون آمادگی خود را برای آموزش نفرت اعلام کردند. محل تامین پاتریوت های اوکراین هنوز مشخص نیست. SAMP-T این سامانه هم تراز با پاتریوت و از خانواده استر وبه عبارت دیگر نسخه زمین پایه آن است و تنها ایتالیا و فرانسه کاربر آن هستند ایتالیا ۵ باتری از آن را در اختیار دارد و ششمین باتری آن را برای اوکراین تدارک دیده است اما بعد‌ها سخنگو نظامی ایتالیا اعلام کرد بسته مخصوص اوکراین از تجهیزات انبار تامین می‌شود. در ابتدای ۲۰۲۳ اعلام شده فرانسه و ایتالیا آماده ارسال پکیج خود به اوکراین هستند.این صخبت‌های دو پهلو تا حدی به دلیل هزینه یک میلیارد دلاری هر باتری است و حتی اولویت پوشش هوایی سرزمین خود است. طبق برخی اخبار اوکراین این سیستم را ژوئن ۲۰۲۳ دریافت کرده است. گروه بندی سازمان رزم پدافند اوکراین پدافند اوکراین شامل ۳ سپاه است سپاه ۲۸ دفاع هوایی Lviv تیپ 894 جنگنده فرودگاه Ozern شامل جنگنده‌های میگ ۲۳ تیپ 179 جنگنده فرودگاه Striy شامل جنگنده‌های میگ ۲۳ هنگ 256 مستقر در Mukachev هنگ 270 مستقر در Striy هنگ 438 مستقر در Kovel هنگ 521 مستقر در Borshichiv هنگ 540 مستقر در Kamenka-Buzka تیپ ۱ رادار Lipniki سپاه 49 دفاع هوایی Kyiv شامل لشکرهای 9و۱۱و۱۹ هنگ 146 جنگنده گارد فرودگاه Vasiliv دارای ۴۱ فروند میگ ۲۵ هنگ 636 جنگنده فرودگاه Kramatorsk دارای 39 ۳۹ جنگنده سوخو۱۵ هنگ 933 جنگنده فرودگاه Denpirovsk-Kaydaki دارای 40 جنگنده میگ ۲۵ تیپ ۹۶ دفاع هوایی مستقر در Vasilikiv تیپ ۱۴۸ دفاع هوایی مستقر در Kharkiv تیپ ۲۱۲ دفاع هوایی مستقر در Mariupol هنگ 138 دفاع هوایی مستقر در Denipropetrovsk هنگ276 دفاع هوایی مستقر در Svitlovodsk هنگ 317 دفاع هوایی مستقر در Luhansk هنگ 392 دفاع هوایی مستقر در Uman هنگ 508 دفاع هوایی مستقر در Donesk هنگ 613 دفاع هوایی مستقر در Krivvy Rih سپاه ۶۰ام Odesa شامل لشکرهای ۱و 21 هنگ 62 جنگنده گارد مستقر در Odesa دارای جنگنده‌های سوخو 27 و سوخو۱۵ هنگ 636 جنگنده گارد مستقر در Chervonoglinskaya دارای جنگنده های میگ 23 بازگشته از افغانستان هنگ 738 جنگنده گارد مستقر در Zhaporizhzhia دارای جنگنده میگ ۲۵ منحل شده در ۱۹۹۰ تیپ 100 دفاع هوایی مستقر در Zhaporizhzhia تیپ 160 دفاع هوایی مستقر در Odesa تیپ 174 دفاع هوایی مستقر در Sevastopol تیپ 208 دفاع هوایی مستقر در Kherson تیپ 1014 دفاع هوایی مستقر در Fedosia تیپ 1170 دفاع هوایی مستقر در Mykolaiv سایر هواگردها مانند میگ 29 و سوخو۲۷ زیر نظر دفاع هوایی نیستند. جانمایی فعلی یگان‌های پدافندی فرماندهی غرب هنگ۱۱ و223 (BUK-M1) و هنگ ۵۴۰ (S-300PS) فرماندهی مرکز تیپ 96 (S300-PS) ، هنگ 156(BUK-M1)، هنگ 201 ناممشخص فرماندهی شرق تیپ 138 (S300-PS)، گروه 3020، هنگ 301 (S300-PS)، فرماندهی جنوب تیپ 160(S300-PM)، تیپ 208 (S300-PS)، هنگ 201 (S300-PS)، هنگ 174 (S400)، هنگ 50(S400)، هنگ 55 (BUK-M1) اینکه چگونه S300 به S400 ارتقا یافته برای من مبهم است اما منبع گزارش S400 مربوط ب گاردین است و احتمالا گاف خبری فقط برای خبرگزاری‌های وطنی نیست . جمع بندی نقاط قوت پدافند اوکراین آنچه مسلم است اوکراین در موارد زیر مزیت‌های بی مانندی را در کل تاریخ پدافند هوایی به وجود آورده مزیت‌هایی چون: دارایی بی نظیر بازمانده از شوروی سابق برابر با دارایی دو یا سه قاره کمک‌های بی نظیر دنیا برای جایگزینی تجهیزات شرقی از دست رفته از دارایی‌های مشابه کشورهای اروپایی تحویل رایگان بهترین سیستم‌های غربی و دسترسی به دپو مهمات پدافندی ناتو کمک‌های بی نظیر برای تقویت اقتصاد جنگ تا حدی که از موشکی با ۲۱ برابر قیمت هدف استفاده می‌نماید نقاط ضعف پدافند اوکراین عدم توجه به اقتصاد جنگ و حساب سود و زیان هر راهکنش(تاکتیک) عدم تولید داخل بودن تجهیزات و از رده خارج شدن آنها عدم زیرساخت کافی برای جبران مهمات تولید داخل مانند بوک(بخشی به نبود برق و صدمات زیرساخت صنعتی باز می‌گردد که در هر جنگی وجود دارد) عدم نگهداری مناسب از دارایی ها به گونه‌ای که پیش از شروع جنگ درصد قابل توجهی از حالت عملیاتی خارج شده بودند. پی نوشت: عملکرد پدافند اوکراین نکات زیادی در زمینه مدت زمان دوام پدافند کشورمان در برابر یک نیروی قوی به همراه راهکارهای بهبود ارائه می‌نماید. منبع ۱ منبع ۲ منبع ۳ منبع ۴ منبع ۵ منبع ۶ منبع ۷ منبع ۸ منبع ۹ منبع ۱۰ منبع ۱۱
  20. 1 پسندیده شده
  21. 1 پسندیده شده
  22. 1 پسندیده شده
    در نمایشگاه امروز از موشک کروز حیدر سامانه جمر جرارتی سامانه چف و فلر سامانه هشدار لیزری و سامانه جامع هشدار و کنترل خود حفاظتی بالگرد از جمله مواردی بودند که برای بالگردها در معرض نمایش قرار داده شدند. موشک حیدر جمر حرارتی سامانه هشدار لیزری سامانه جامع نمایش و کنترل خود حفاظتی بالگرد
  23. 1 پسندیده شده
  24. 1 پسندیده شده
    مستعان ... اقارب ... بگذریم ... 4 بار رونمایی از اف 5 های اسقاطی با نام های مختلف ، همه از شاهکارهای همین نظامی هاست ...
  25. 1 پسندیده شده
    راهکارش استفاده از کانارد هست که البته باعث پیچیدگی ساختش میشه الخصوص که باید با کامپیوتر کنترل بشه که مزیت سادگی ساخت و کمی هزینه تولید رو تا حدودی تحت الشعاع قرار میده حالا سوای این بحث که ما توانایی عملیاتی کردن کانارد رو روی تایگر داریم یا نه