برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 2 آبان 1403 در همه مناطق
-
9 پسندیده شدهبسم ا... دیوار مرزی مرزهای شرقی با افغانستان در حال تکمیل نمایشگاه ایپاس 1403
-
7 پسندیده شدهترکیه: کانون بازار نیمه هادی اروپا در طول دو دهه گذشته، نیمه هادی ها اهمیت فزاینده ای در بازارهای جهانی پیدا کرده اند. نیمه هادی ها نه تنها زیربنای عملکرد دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، تبلت ها و ابزارهای ارتباطی مختلف هستند، بلکه به اجزای جدایی ناپذیر در صنعت خودروسازی، مراکز داده و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر تبدیل شده اند. با این حال، صنعت نیمه هادی اروپا در سال های اخیر با پیچیدگی های مختلفی مواجه شده است، مانند همه گیری COVID-19 و بی ثباتی ژئوپلیتیکی که چالش ها و آشفتگی های پیش بینی نشده ای را به همراه داشته است. و با توجه به اینکه بازار فناوری در حال حاضر با عوامل حیاتی متعددی دست و پنجه نرم می کند - از جمله تورم، کاهش هزینه های مصرف کننده، افزایش اعتصابات کارگری در اروپا، افزایش قیمت انرژی، و موارد دیگر - این تاثیر به ویژه تلخ بوده است. این را به اتکای شدید اروپا به آسیا برای نیمه هادی ها اضافه کنید و آن را در طول دوره های اخیر بی ثباتی زنجیره تامین آسیب پذیرتر می کند و واضح است که تغییرات برای انعطاف پذیری لازم است. اما در میان این چالش ها، یک بازیگر نسبتاً جدید وارد صحنه شد که قادر به تقویت بخش نیمه هادی اروپا بود: ترکیه. نقش رو به گسترش ترکیه در صنعت نیمه هادی از آنجایی که مسیرهای تجاری سنتی آسیا در سالهای اخیر با فشار فزایندهای مواجه شدهاند، شرکتهای اروپایی فعالانه بر تقویت ارتباطات درون اروپایی از طریق تمرکز دارند. نیمه هادی ها و در دسترس بودن آن ها برای چندین صنعت اصلی اروپایی حیاتی است، با توجه به اینکه اروپا دوبرابر تولید تراشه های خود مصرف می کند، با این حال، اتحادیه اروپا در حال انجام اقداماتی است و قرار است تا سال 2030 بیش از 43 میلیارد یورو برای تقویت تولید نیمه هادی خود سرمایه گذاری کند. ترکیه به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان فناوری و نیمه هادی در میان کشورهای غیر اتحادیه اروپا در منطقه اروپایی ظاهر شده است. موقعیت استراتژیک آن بین اروپا و آسیا، همراه با سرمایه گذاری های قابل توجه توسط دولت ترکیه در تحقیق و توسعه، محیط مساعدی را برای رشد شرکت های نیمه هادی ایجاد کرده است. در واقع،طبق آمار Statistaدرآمد نیمه هادی ترکیه از 730 میلیون دلار در سال 2023 به 931 میلیون دلار تا سال 2027 افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، صنعت خودروسازی، بخش مهمی برای اروپا است و به ویژه از قابلیت های نیمه هادی ترکیه بهره می برد. گرایش به سمت وسایل نقلیه برقی و خودمختار (هوشمند)باعث افزایش تقاضابرای نیمه هادی های پیشرفته در سراسر اروپا شده است، با این حال این تقاضا اکنون توسط سازندگان ترکیه ای که تراشه هایی برای سیستم های کنترل خودرو، سرگرمی اطلاعات و حسگرها تولید می کنند، برآورده می شود. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که در نظر بگیرید که بخش خودروسازی اروپا در حال تلاش برای رقابت در بخش خودروهای الکتریکی در مقیاس جهانی بوده است – و تولید نیمه هادی ترکیه به این معنی است که اکنون زمینه لازم برای انجام این کار را دارد. ترکیه از فرصت استفاده می کند و مشارکت خود را با سایر مناطق نیز گسترش می دهد. در ژوئیه 2023، این کشور سرمایه گذاری مشترک با قطر برای تولید نیمه هادی را اعلام کرد. همزمان، ترکیه با هدف افزایش ظرفیت صادراتی و تامین تقاضای داخلی، سرمایه گذاری در نسل جدید خودروهای هیبریدی و الکتریکی را تسریع می بخشد. در 26 ژوئیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم راه اندازی برنامه تشویقی فناوری پیشرفته HIT-30 در استانبول سخنرانی کرد که نشان داد ترکیه در حال تسریع تولید تراشه داخلی است و یک برنامه تشویقی 5 میلیارد دلاری را اعلام کرد. او به شدت بر تلاش مشترک تولیدکنندگان تراشه های محلی ترکیه TUBITAK Bilgem، Aselsan، Arcelik و YongaTek تاکید کرد(پرهیز از هر گونه موازی کاری و اتلاف وقت و انرژی) -محصولات اصلی TÜBİTAK BİLGEM شامل فناوری نیمه هادی،امنیت سایبری، فناوری نرم افزار، سیستم های جنگ الکترونیک، سیستم های راداری و غیره است. -محصولات اصلیASELSAN عبارتند از: سیستم های ارتباطی، رادارها، تجهیزات اویونیک، سامانه های جنگ الکترونیک، سامانه های پدافند هوایی، سامانه های هدف و .... -محصولات اصلی Arçelik شامل white goods(لوازم خانگی)، لوازم داخلی، محصولات الکترونیکی، لوازم خانگی کوچک، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های HVAC و ... می باشد. -محصولات اصلی YongaTek's شامل طراحی IC/ASIC/SoC/تراشه، 5G/6G و ارتباطات ماهواره ای، پردازش ویدئو، فناوری اینترنت اشیا و غیره می باشد. در میان آنها، پردازنده 65 نانومتری CAKIL به طور مشترک توسط TÜBİTAK BİLGEM و Aselsan توسعه یافته است،که اولین ریزپردازنده مستقل ترکیه است که در مالزی طراحی و تولید شده است. هدف این پردازنده کاهش وابستگی به محصولات وارداتی به ویژه در صنایع دفاعی است و در سیستم های کنترل آتش و پرواز، سامانه های پهپادی کاربرد دارد. ترکیه حدود 10 مرکز تحقیق و توسعه از جمله شرکتها و دانشگاههای صنایع دفاعی دارد که میتوانند محصولاتی تا 1 میکرون تولید کنند . ÇAKIL دارای کنترل آتش، پهپاد، هدایت، خلبان خودکار، کنترل پرواز، رادار، سونار و غیره در صنایع دفاعی است. یک گزارش تحقیقاتی در صنعت تراشه که توسط دفتر تحول دیجیتال ریاست جمهوری منتشر شد، گفت: برای پردازش سیگنال و برنامه های مدیریت ماموریت در نظر گرفته شده است. در این گزارش همچنین اشاره شده است که هدف از پروژه YONCA طراحی سخت افزار خود ترکیه برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی حیاتی است که ترکیه را قادر می سازد برای اولین بار تراشه های 16 نانومتری تولید کند و پایه و اساس تولید تراشه های کلیدی زیر 7 نانومتر را در آینده ایجاد کند. . علاوه بر این، ASELSAN فناوری رادار داخلی AESA (آرایه اسکن الکترونیکی فعال) را از تولید در سطح تراشه تا یکپارچهسازی سیستم نهایی، 100% با استفاده از منابع داخلی و ملی در ترکیه با موفقیت تولید کرده است. این فناوری برای اولین بار بر روی پلتفرم F-16 ÖZGÜR قرار گرفت و توانایی های رو به رشد ترکیه در این منطقه حساس را به نمایش گذاشت. CENTIK قصد دارد سالانه 25 میلیون قطعه تولید کند و فناوری خود را در ترکیه تقویت کند با همکاری Arçelik و Yongatek، ÇENTİK، یک تراشه میکروکنترلر تولید داخل که برای کنترل وسایل الکترونیکی طراحی و تولید شده است، به تولید انبوه و استفاده در داخل و خارج از کشور خواهد رسید. تراشه Centik توسط Arçelik در زمینه های لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی مصرفی ، لوازم کوچک و لوازم جانبی آشپزخانه استفاده خواهد شد. مالکیت معنوی طراحی تراشه کاملاً متعلق به ترکیه خواهد بود. اولین نمونه های اولیه این پروژه قرار است در سال 2025 ساخته شوند. با موفقیت صادراتی این محصول، YONGATEK با ARÇELİK یکی از شرکت های پیشرو در صنعت لوازم خانگی ترکیه برای تولید انبوه به توافق رسیده است. در چارچوب قرارداد با ARÇELIK، YONGATEK حدود 25 میلیون تراشه در سال عرضه خواهد کرد. طراحی تراشه ها به طور کامل توسط CHIPATEK انجام خواهد شد و تولید توسط TSMC از طریق IMEC، مرکز تحقیقات میکروالکترونیک پیشرو اروپا انجام خواهد شد.که به بازار داخلی ترکیه و همچنین بخش های بین المللی مانند رباتیک، خودرو و اینترنت اشیا(IOT) خدمت خواهد کرد. اولین تراشه ها در دبی به مشتریان تحویل داده می شود و اولین موفقیت صادراتی CENTIK را رقم می زند. تولید انبوه چیپ قابلیت های تولید تکنولوژیکی ترکیه را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. تولید انبوه هزینه ها را کاهش می دهد و به آن امکان می دهد با قیمت های رقابتی تر در بازار جهانی حضور داشته باشد. علاوه بر این، تامین تقاضای ترکیه برای تراشه به کاهش کسری حساب جاری با کاهش واردات کمک خواهد کرد. این پیشرفت همچنین راه را برای سهم قابل توجهی از صنایع دفاعی ترکیه هموار خواهد کرد. صنعت دفاعی ترکیه در سال 2024 با تلاش شرکت ها و موسساتی مانند ASELSAN، ROKETSAN، HAVELSAN، TUSAŞ، Baykar، Otokar، FNSS، BMC، TÜBİTAK SAGE، ASFAT، MKE و غیره به توسعه خود ادامه می دهد. تاثیر زنجیره تامین در اروپا تاکید روزافزون بازار فناوری بر ارتباطات درون اروپایی به طور اجتناب ناپذیری در حال تغییر شکل زنجیره های تامین است. در حالی که ارتباطات از آسیا و آمریکای شمالی همچنان بر مسلط هستند، منطقهای شدن به این معنی است که صنعت انعطافپذیرتر شده و به طور فزایندهای قادر به ارائه جایگزینهای اروپایی شده است. تحقیقات نشان میدهد که بسیاری از شرکتهای فناوری اروپایی هنگام ارزیابی مجدد زنجیرههای تامین خود دو جنبه مهم را در نظر میگیرند. اولا، آنها در حال تمرکززدایی از مراکز تولید ارزان قیمت هستند تا خطر اختلال یا تعطیلی ناشی از رویدادهای پیش بینی نشده را کاهش دهند. ثانیاً، تمرکز بیشتر بر روی انتقال تولید به بازارهای نهایی برای محصولات با حاشیه بالاتر است. این بدان معناست که کشورهایی که در مجاورت مراکز مصرف هستند، مانند ترکیه، اهمیت بیشتری برای بازارهای اروپایی قائل شده اند. بنابراین، نقش رو به رشد ترکیه در صنعت نیمه هادی اروپا نشان دهنده گامی مهم در جهت تقویت زنجیره تامین و ارتقای خودکفایی تکنولوژیکی است. با این وجود، تحلیل انتقادی این تحول و در نظر گرفتن ریسکهای مرتبط ضروری است. از یک سو، ترکیه به اروپا فرصتی برای تنوع بخشیدن به منابع نیمه هادی و کاهش اتکا به تامین کنندگان خارجی می دهد. همچنین به رشد بخش فناوری ترکیه کمک می کند و در نتیجه توسعه اقتصادی را تقویت می کند. از سوی دیگر، اروپا باید از قابلیت اطمینان، کیفیت و امنیت زنجیره های تامین نیمه هادی از ترکیه اطمینان حاصل کند و به طور مداوم استراتژی های خود را با پویایی در حال تحول صنعت و چشم انداز جهانی تطبیق دهد. استقرار استراتژیک تأسیسات تولید نیمه هادی برای دوام ماندگاری تأسیسات تولیدی اصلی حیاتی خواهد بود. برای مثال، کارخانههای خاصی در اروپای شرقی با زیرساختهای قدیمی دست و پنجه نرم میکنند، در حالی که کشورهای حاشیهای نزدیک به اروپا ممکن است تجربه گستردهای در صادرات لوازم الکترونیکی نداشته باشند. کمبود زیرساخت بهویژه در پشتیبانی کمتر قویتر از زنجیره تأمین از سوی تأمینکنندگان سطح اول در آمریکای شمالی و اروپا در مقایسه با همتایان آسیای شرقی قابلتوجه است. در نتیجه، برنامههایی برای تقویت این زیرساخت در سالهای آینده برای ایجاد زنجیرههای تامین واقعا انعطافپذیر در حال انجام است. موقعیت چنین تأسیسات تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش دولت مربوطه و میزان حمایت آن را نباید دست کم گرفت. مشوق های دولتی واقعاً خوب است زیرا می توانند بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر بگذارند. اما بزرگترین ارزشی که دولت به ارمغان می آورد ایجاد چارچوب مناسب برای موفقیت پروژه های بلندمدت از طریق ثبات سیاسی و اقتصادی است. بنابراین، تداوم سیاست و ثبات شرایط تجارت، مؤلفههای حیاتی برای توسعه یک اکوسیستم بالغ با نیروی کار واجد شرایط هستند. این تمرکز بر انگیزه های کوتاه مدت دولت غلبه می کند. کوی ژونگ پینگ ژانگ رئیس بخش فناوری در منطقه بزرگ چین: نقش رو به رشد ترکیه در صنعت نیمه هادی تاثیر عمیقی بر زنجیره های تامین در اروپا دارد. انطباق با تامین کنندگان موجود در ترکیه به معنای تعدیل در لجستیک، کنترل کیفیت و ارزیابی ریسک، همراه با گسترش و بهینه سازی پایدار زیرساخت است. با این حال، از آنجایی که ترکیه به سیر صعودی خود در بازار ادامه میدهد و به کانونی برای نیمهرساناها در اروپا تبدیل میشود، اتکا به آسیا میتواند شروع به کنار گذاشتن کند و امنیت و انعطافپذیری را به زنجیرههای تامین اضافه کند. مطلب پایانی: بازار نیمههادیها در ترکیه در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی را تجربه کرده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ترجیح مشتری، روند بازار، شرایط خاص محلی و عوامل زیربنایی اقتصاد کلان است. ترجیح مشتریان در بازار نیمه هادی ها در ترکیه نقش مهمی در توسعه آن ایفا کرده است. مصرف کنندگان ترک تقاضای فزاینده ای برای دستگاه ها و لوازم الکترونیکی پیشرفته نشان داده اند که به نیمه هادی های با کارایی بالا نیاز دارند. این امر منجر به افزایش نیاز به نیمه هادی هایی با قدرت پردازش بالاتر، بهبود بهره وری انرژی و ویژگی های اتصال پیشرفته شده است. علاوه بر این، مشتریان در ترکیه نیز به نیمه هادی هایی که مقرون به صرفه هستند و ارزش مناسبی برای پول ارائه می دهند ترجیح داده اند. روند بازار در صنعت نیمه هادی ها در ترکیه نیز به رشد آن کمک کرده است. یکی از روندهای کلیدی، پذیرش فزاینده فناوری اینترنت اشیا (IoT) در بخشهای مختلف، مانند مراقبتهای بهداشتی، تولید و حملونقل است. این امر تقاضا برای نیمه هادی هایی را ایجاد کرده است که می توانند اتصال و پردازش داده را برای دستگاه های IoT فعال کنند. روند دیگر محبوبیت فزاینده فناوریهای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) است که برای پردازش و تجزیه و تحلیل دادهها به نیمهرساناهای قدرتمند نیاز دارند. علاوه بر این، تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه الکتریکی در ترکیه نیز نیاز به نیمه هادی های مورد استفاده در کاربردهای خودرو را افزایش داده است. شرایط خاص محلی نیز در توسعه بازار نیمه هادی ها در ترکیه نقش داشته است. این کشور دارای جمعیت جوان و آگاه به فناوری است که به تقاضای بالای دستگاهها و لوازم الکترونیکی کمک کرده است. علاوه بر این، ترکیه دارای پایگاه تولیدی قوی، به ویژه در بخش خودرو و الکترونیک است، که محیط مساعدی را برای رشد صنعت نیمه هادی ها ایجاد کرده است. علاوه بر این، دولت سیاستها و مشوقهای حمایتی را برای جذب سرمایهگذاری خارجی در بخش نیمهرساناها اعمال کرده است که به توسعه آن دامن زده است. عوامل زیربنایی اقتصاد کلان نیز بر رشد بازار نیمه هادی ها در ترکیه تأثیر گذاشته است. این کشور در سال های اخیر رشد اقتصادی پایداری را تجربه کرده است که باعث افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و افزایش تقاضا برای دستگاه های الکترونیکی شده است. علاوه بر این، ترکیه دارای جمعیت جوان و رو به رشدی است که پایگاه مصرف کننده بزرگی برای نیمه هادی ها ایجاد کرده است. علاوه بر این، دولت در توسعه زیرساخت ها و ابتکارات تحول دیجیتال سرمایه گذاری کرده است که فرصت هایی را برای صنعت نیمه هادی ها ایجاد کرده است. در نتیجه، بازار نیمه هادی ها در ترکیه به دلیل ترجیحات مشتری، روند بازار، شرایط خاص محلی و عوامل اقتصادی کلان به سرعت در حال توسعه بوده است. افزایش تقاضا برای دستگاه های الکترونیکی پیشرفته، پذیرش فناوری های IoT و AI،و سیاست های حمایتی دولت همگی به رشد بازار کمک کرده است. با توجه به این عوامل، انتظار میرود بازار نیمهرساناها در ترکیه در سالهای آینده به سیر صعودی خود ادامه دهد. منابع:https://www.statista.com/outlook/tmo/semiconductors/turkey https://www.maersk.com/insights/growth/2023/11/08/turkey-semiconductor-industry https://www.easelinkelec.com/News/329.html#:~:text=semiconductor .
-
4 پسندیده شدهبسم ا... ویدئوی سرنگونی پهپاد هرمس 450 ارتش عبری آبان 1403 https://aparat.com/v/xwe6zn9 پی نوشت : ویدئوی فوق شباهت خیلی زیادی به ویدئوی جنجالی رهگیری آر کیو-170 با سامانه ناشناسی که هرگز اعلام نشد چه سیستمی بوده دارد ... رونمایی از سیلوی موشکی حزب ا... لبنان آبان 1403 https://aparat.com/v/wnowjd3
-
4 پسندیده شده«سید هاشم صفیالدین» به جمع شهدای قدس پیوست دفاع پرس https://defapress.ir/files/fa/news/1403/8/2/2658287_925.jpg حزبالله لبنان با صدور بیانیهای اعلام کرد: سید هاشم صفیالدین رئیس شورای اجرایی حزبالله در پی حمله تروریستی صهیونیستها به ضاحیه جنوبی بیروت به جمع شهدای قدس پیوست. - شهید سیدهاشم صفیالدین در سال ۱۹۶۴ میلادی در یکی از روستاهای جنوب لبنان و در خانوادهای پرنفوذ و مشهور به دنیا آمد. وی در جوانی به تحصیلات علوم حوزوی پرداخت و پیش از رفتن به قم برای تحصیل علوم دینی، با دختر «سید محمدعلی امین» از اعضای مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.شهید صفیالدین از زمان تأسیس حزبالله لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی عضو این حزب بوده و از سال ۱۹۹۴ میلادی ریاست شورای اجرایی حزبالله را بر عهده داشت که از سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست تحریمهای ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود. https://dnws.ir/002wBK
-
4 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش مشترک ایران و عمان شاهین های کوهستان-1 آبان 1403 https://www.aparat.com/v/zhy648f
-
2 پسندیده شدهویدئو از لحظه زمین کوبیدن بلک هاوک آمریکایی توسط طالبان ! یواچ-60 بلک هاوک / Black Hawk UH-60 یکی از بهترین هلی کوپترهای رزمی و ترابری دهههای اخیر است که از قضا آمریکا حین فرار از افغانستان تعداد قابل توجهی از آنها را برای طالبان جا گذاشت و رفت. طالبان که توان استفاده از تجهیزات نظامی آمریکایی را ندارد، هر روز یکی از این هلی کوپترها را به زمین میزند و صحنههای جالبی رقم میزند. لحظه به زمین کوبیدن و منهدم کردن یکی از این هلی کوپترها را توسط طالبان میبینید. لینک ویدئو : منبع
-
1 پسندیده شدهبه نظر میاد موتور عقب از کنترل خارج شده و بعد از اون خلبان کاری نمیتونست بکنه اینجا ایراد با تعمیرات و نگهداری هست و نه خلبان
-
1 پسندیده شدهتدارک کشتیها برای اعزام یک لشکر از ایران به غزه ! حسین الله کرم از فرماندهان دفاع مقدس در تلویزیون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «از هر استانی یک گروهان آماده کردهایم و لشکر یکم تشکیل شده و آمادهایم تا یک کشتی به سمت غزه بفرستیم.» روایت الله کرمی از کشتیهایی که تدارک دیده شده را میبینید و میشنوید. لینک ویدئو : منبع پی نوشت : ازین دست از حرکات رسانه ای برای القای امکان واکنش های عجیب و غریب از طرف ما در برابر صهاینه ، به این جنایتکاران ، به شدت نیازمندیم .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... بازسازی گرافیکی ترور شهید فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب ا... لبنان مهر 1403 https://www.aparat.com/v/owvr216
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ایلوشین-76 تی دی نیروی هوایی ارتش پی نوشت : این پرنده احتمالا یکی از کاندید های سابق نیروی هوایی ارتش عراق محسوب می شد
-
1 پسندیده شدهشهادت پزشک ایرانی در حمله ی تروریست های یهودی به لبنان شهید حیدری از اعضای کادر پزشکی اعزامی ایران به لبنان بودند. خودروی حامل دکتر علی حیدری توسط پهپادهای رژیم صهیونیستی مورد اصابت قرار گرفت و ایشان به شهادت رسیدند. پیکر این شهید والامقام پنجشنبه به کشور منتقل شود.
-
1 پسندیده شدهتوربینهای سیکل ساده و سیکل ترکیبی توربینهای گازی بخشی از انرژی سوخت را به کار قابل استفاده تیدیل میکنند و مابقی را به صورت حرارت از خروجی توربین به صورت حرارت خارج میکنند این فرایند به چرخه برایتون معروف است دمای گاز خروجی از توربین بین ۴۸۰ تا ۵۶۰ درجه است از طرفی نیروگاههای حرارتی زغال سنگی یا مازوت سوز آب را با صرف سوخت زیاد به دمای ۴۵۰ درجه میرساندند تا با تولید بخار خشک توربین بخار را به حرکت درآورده و نیروی برق تولید کنند. با توجه به اینکه گاز خروکی یک توربین گازی دمایی بالاتر از نیاز یک نیروگاه حرارتی دارد میتوان از گرمای توربین گازی برای گرم کردن آب در یک نیروگاه حرارتی استفاده کرد. به همین جهت طراحی نیروگاههای گازی به سمت سیکل ترکیبی توسعه پیدا کرد در این نوع نیروگاهها ابتدا توربین گازی از سوخت کار و گرما تولید میکند و سپس گرما برای تولید بخار خشک استفاده میشود فرایند تولید برق در نیروگاههای حرارتی یعنی تولید کار از بخار آب داغ به سیکل رانکین معروف است در شکل زیر مقایسه این دو سیکل را مشاهده میکنید. در چرخه برایتون در مسیر یک تا دو هوا در کمپرسور فشرده میشود دو تا سه سوخت ترکیب شده دما و فشار را افزایش میدهد سه تا چهار هوای فشرده توربین را به چرخش در آورده و کار تولید میکند و مسیر چهار تا یک، گرما از خروجی خارج شده در جو خنک میشود و دوباره به چرخه بر میگردد. در سیکل رانکین در میسر a-b آب گرم شده به دمای جوش میرسد. در مسیر b-c آب با دریافت گرما به جوش میآید. در c-d بخار گرم میشود فشار آنن افزایش و به دمای ۴۵۰ میرسد. در مسیر d-e بخار توربین را به چرخش در میآورد و در e-f بخار سرد شده و آب به مسیر باز میگردد. (نمودار فوق نمودار دما- آنتروپی است و مساحت زیر نمودار برابر کار یا گرمای دریافتی/خروجی است) اگر بتوانیم گرمای حاصل از مسیر ۴ به یک سیکل برایتون را به گرمای مورد نیاز مسیر aتا f چرخه رایکین منطبق کنیم میتوانیم فقط با مصرف سوخت چرخه برایتون به اندازه مساحت هر دو چرخه کار تولید کنیم و این به معنی افزایش بازده ۱۵ تا ۲۵ درصدی توربین است. نمودار بالا مراحل استفاده از گرمای چرخه برایتون در چرخه رایکین در مراحل گرم کردن آب، تولید بخار، و گرم کردن بخار را مشاهده میکنید. در تصویر چپ نمای فعالیت یک نیروگاه سیکل ترکیبی را مشاهده میکنید. بازده توربینهای گازی بین ۳۰تا ۴۵ درصداست اما با همان میزان مصرف سوخت میتوان در نیروگاههای سیکل ترکیبی به راندمان ۴۵ تا ۶۲ درصد رسید. استفاده از دادههای این مقاله با ذکر منبع میلیتاری مجاز است.
-
1 پسندیده شدهمعرفی توربینهای کاربردی مورد استفاده در ایران قسمت دوم توربینهای جنرال الکتریک سری Frame تاکنون با توربینهای سری MS شامل 5001، 5002 و 9001 را معرفی کردیم این توربینها در اصل ساخت شرکت بیکر هیوز Baker Hughes هستد که در طول سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ توسط جنرال الکتریک خریداریشده و عبارت GE به ابتدای نام توربینها اضافه شد. نکته جالب در این ادغام این است که جنرال الکتریک مالک بیکر هیوز به حساب نمیآید و مدیریت آن به صورت تعاملی انجام میشود. اما توربینهایی که خود جنرال الکتریک طراحی و ساخت آن را از ابتدا بر عهده داشتهاست با سری Frame شناخته میشوند از آن جمله GE Frame 6و GE Frame9 هستندکه به بررسی ساختار آن میپردازیم. GE Frame 6 این توربین از سال ۱۹۷۸ به بازار عرضه شد و از آن سال تا کنون ۱۲۰۰ دستگاه از آن نصب و مورد استفاده قرار گرفته است. این توربین دارای ۱۷ مرحله در بخش کمپرسور و ۳ مرحله در بخش توربین و ۱۰ مخزن احتراق است. توان نامی مکانیکی ۴۴ مگاوات و بازده ۳۳.۴ درصد دمای گاز خروجی 551 درجه سلسیوس و سرعت چرخش 5163 دور در دقیقه و فشار کاری ۱۱۰ بار را دارد. این توربین نتیجه تحقیقات در زمان افزایش قیمت نفت و نیاز روز افزون به برق است به همین جهت قابلیت استفاده از نفت کوره تا هیدروژن با خلوص 100 درصد را دارد میزان تولید اکسیدهای نیتروژن 4ppm است به وضوح میتوان آینده نگریی در طراحی توربین را در این طرح دید به گونهای که احتمال جایگزینی هیدروژن به جای سوخت یا استاندارد آلایندگی را برای نیم قرن و حتی بیشتر پیشبینی کرده است. این توربین جزو اولین مدلهای توربین فشرده سازی گاز در پروژههای LNG است به گونهای که اولین پروژه آن در سال ۱۹۸۳ در مالزی راهاندازی شد و تاکنون درحال بهرهبرداری است بیش از ۲۵ سایت LNG با استفاده از این توربین راه اندازی شده و عملا گلوگاه فاز ۱۱ پارس جنوبی معطل این توربین مانده و امکان تهیه آن وجود ندارد. برای افزایش تولید برق باید توان توربینها افزایش یابد برای این کار چهار راه وجود دارد. افزایش دما، افزایش سرعت، افزایش ابعاد، افزایش فشار کاری. افزایش ابعاد تا حد امکان انجام یافته بود، افزایش دما سبب افزایش اتلاف میشود راه باقیمانده افزایش فشار و سرعت دوران بود که به صورت ناگزیر افزایش دما و استهلاک را در پی دارد. و عمر قطعات را به شدت کاهش میدهد. افزایش فشار سبب افزایش خزش هوا بر روی پرهها و گرمتر شدن آنها شده و عمر آنها را به شدت کاهش میدهد. در دهه ۸۰ به صورت جدی بر روی این مساله کار شد اولین راهکار ایجاد انتقال دهندههای حرارتی بر روی نقاط گرم توربین است. که در مقاله خنک کاری قطعات توربین به آن خواهیم پرداخت. GE Frame9F این توربین اولین توربین رده F جنرال الکتریک است توان خروجی آن ۲۸۸ مگا وات و بازده آن در حالت سیکل ساده 38.7 و ۸۰ درصد قابلیت انطباق با هیدروژن را دارد در حالت سیکل ترکیبی بازده آن به ۶۰ درصد رسیده و برای رسیدن به حداکثر تولید تنها ۲۳ دقیقه زمان نیاز دارد تاکنون ۴۵۰ دستگاه از آن ساخته شده و توان گرمایی آن ۹ مگاوات است زمان سرویس مسیر گرم در 32 هزار ساعت یعنی هر سه سال و ۸ ماه و مسیر سرد در ۶۴ هزارساعت یعنی هر ۷ سال و ۴ ماه است. با طیف وسیعی از سوخت از نفت کوره تا گاز طبیعی کار میکند. تغییرات خنک کردن پرهها در بخش توربین در رده F باید توجه داشت تکنولوژی بالاتر علاوه بر بالا بردن راندمان، نیازمند هزینه بیشتر برای سرمایه گذاری و نگهداری است بهای یک توربین frame9F3 حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. GE Frame9HA اولین توربین رده H جنرال الکتریک Frame7H با توان 384 مگاوات و دومین آن GE frame 9HAبا توان تولید ۴۴۸ تا ۵۷۱ مگاوات! بازده ۴۲ تا ۴۴ درصد و میزان توان گرمایی ۸ مگا وات! است تنها چهار توربین از این نوع نصب شده است شناسنامه وراثتی توربینهای نسل HA اعداد ذکر شده مربوط به عمر توربین است تغییرات تکنولوژیک نسل H نسبت به نسل F، متاسفانه جزییات این تکنولوژی در دسترس نیست و یا جستجو زیادی نیاز دارد. انسالله ددر آینده به آن خواهیم پرداخت. رده H پیشینه تحقیقاتی از سال ۱۹۹۰ را با خود دارد ولی اکنون جنرال الکتریک تحقیقات بر روی رده G را با شرکت میتسوبیشی آغاز کرده و مسیر تحقیقات بر روی رده j را نیز طراحی نموده است توان نسلهای مختلف توربین جنرال الکتریک استفاده از دادههای این مقاله با ذکر منبع میلیتاری مجاز است.
-
1 پسندیده شدهامیر کیومرث حیدری (فرماندهی نزاجا): مرزهای شرقی کشور در حال مسدود شدن است امیر حیدری با تاکید براینکه ۱۰۰ درصد مرزهای ایران اسلامی با امکانات، تجهیزات الکترونیکی، اپتیکی رصد و پایش می شوند، بیان کرد: با استفاده از توان علمی نخبه های نیروی زمینی ارتش توانسته ایم مرزهای ایران را با امکانات و تجهیزات ساخت کشورمان رصد و پایش کنیم و در این حوزه موفق عمل کرده ایم. عملیات انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان به طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر در استان خراسان رضوی از یک سال گذشته در حال انجام است، این طرح به صورت دیوارکشی به بلندی چهار متر و فنس کشی بخش بالایی آن است. منبع
-
1 پسندیده شدهقانون امر به المعروف و نهی عنالمنکر افغانستان منتشر شده در روزنامه رسمی ۱۴۰۳/۵/۱۰ افغانستان پس از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط هبتالله آخندزاده، رهبر حکومت طالبان، این قانون در روزنامه رسمی این کشور انتشار یافت. این متن که در ۱ مقدمه، ۴ فصل و ۳۵ ماده تدوین شده هرچند نام «قانون» را بر خود دارد درواقع دستورالعملی است که از سوی آخندزاده تهیه شده و با عنوان «فرمان عالیقدر امیرالمومنین» انتشار یافته است. همچنان که میتوان انتظار داشت، بخش مهمی از این قانون درخصوص پوشش و سبک زندگی زنان است؛ برای مثال پنهان کردن صورت زنان از بیم فتنه ضروری است و شنیده شدن صدای بلند زنان نیز نهی شده است. در این قانون همچنان انتقال زنان عاقل و بالغ بدون همراهی محارم شرعی توسط رانندگان نیز منع شده است. جشن نوروز، پخش موسیقی، تهیه و تماشای عکس و فیلم اشیای ذیروح در کمپیوتر، تراشیدن ریش و… برخی دیگر از ممنوعیتهایی هستند که «محتسبان امر به معروف» بر آنها نظارت میکنند. https://www.ekhtebar.ir/قانون-امر-به-المعروف-و-نهی-عنالمنکر-ا/
-
1 پسندیده شدهامشب نشستم فیلم تاپ گان 2 را دیدم. به صورت واضح فیلم در مورد حمله به فردو است. اولا تاسیسات مورد حمله در عمق زمین است و در آن غنی سازی انجام میشه. تاسیسات به وسیله موشک های ضد هوایی دفاع میشه و همچنین هواپیماهای نسل 5 سوخو 57(که همیشه صحبت خرید ان توسط ایران است) همچنین دشمن تعدادی اف 14 قدیمی هم داره. هواپیماها به رهبری تام کروز از یک ناو هواپیمابر که احتمالا بر روی خلیج پارس هست بلند میشن و بقیه ماجرا...... این فیلم مانند سریال گاندو که با هماهنگی اطلاعات سپاه ساخته شده با هماهنگی ارتش امریکا ساخته شده. امریکایی ها بعضا برنامه های اینده خود را فیلم می کنند.